Vloerverwarming aanbouw wordt niet goed warm

Pagina: 1
Acties:

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09 14:27
Ik heb even een vraag betreft een pas aangelegde vloerverwarming in de aanbouw. (hoop dat dit mag in dit topic. Lees dat hier veel mensen zitten met goede technische kennis)

Sinds de vloerverwarming is aangelegd via een bestaande Radiator leiding is niet zoals het moet zijn, na diverse keren de monteur laten komen (leiding warm/ koud zat verkeerd om, geen ontluchters) wordt de vloer nu wel warm. maar boven de 30 graden water temperatuur krijgen wij het niet. ( thermostaat knop bij verdeler staat zelfs op 45c ) 30 graden is een best prima temperatuur lees ik. Alleen de manier waarop dit bereikt wordt ik niet zoals het zou moeten volgens mij...

Situatie:
• Nieuwe Intergas HRE 36/30 A CW 5 ketel met extra 2 weg klep geïnstalleerd.
• touch app en thermostaat van intergas
• CV aanvoer Temperatuur 80c (ingesteld door installateur van CV, dit was een andere partij)
• hoofdleiding netwerk door het huis, waarvan de radiatoren worden afgetakt.
• boven hebben alle radiatoren een thermostaat kraan, met onderblok, beneden alleen een draaiknop met onderblok
• In de aanbouw zit een verdeler met 2 groepen + pomp, deze staat op de hoogste pomp stand (zou niet moeten)

Nu hebben wij in het gehele huis de radiatoren al op stand 2 a 3 van de thermostaat knop staan en beneden de draaiknoppen op onderveer iets minder dan de helft. Ze worden redelijk warm, en zodoende wordt de vloerverwarming uiteindelijk ook c.a 30 graden omdat daar naartoe voldoende flow ontstaat?

Bij het meer opendraaien, krijgen wij de vloerverwarming niet hoger dan 25.

Het betreft een jaren 30 woning met na isolatie. (vloer, muur en dak) en de aanbouw volgens bouwbesluit geïsoleerd. Dus hier blijft het in verhouding warmer door de betere isolatie.

Echter zijn wij er nu een beetje klaar mee om alweer de monteur te laten komen en hebben het idee dat straks als het echt kouder gaat worden, de radiatoren toch meer open moeten.

Misschien dat hier mensen zijn die weten waar precies het probleem kan zitten, want qua technische kennis lijkt te monteur te kort te schieten telkens. Is van een redelijk groot installatiebedrijf in de buurt. Dus geen beunhaas ;-)

Daarom verbaasd het ons telkens zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blKl3Xrx7Jgkfo3nEeAPtvRzbFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCd1x4wEHyh0FjpBpIDl2Yd7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71kZeVTINMvR81WCrb5FBZojDmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iS0I1zuxODg7jBsQijfsw7g6.jpg?f=fotoalbum_tile

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:38
Staat die pomp wel op de juiste stand? Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij moet die op "verschildruk constant" staan, zie hoofdstuk 3.1 van deze manual: https://www.albrand.nl/up...p_Para_User_manual_NL.pdf

Dan heb je nog drie karakteristieken van de pomp daaronder, waarbij de laagste karakteristiek volgens mij er eentje is voor 1-5 groepen in de vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Waterzijdig inregelen van de radiatoren zal helpen om de flow daar wat te beperken (niet teveel, je wil wel nog warmte uit je radiatoren), waardoor er wat meer flow naar de vloer gaat.
Met een thermostatische kraan doe je niets aan rregeling van flow, die is open of dicht, dus je hebt voorinstelbare kranen of voetventielen nodig om het goed te doen. Met niet thermostatische kranen kan je wel instellen, maar die moeten vaak veel meer dicht dan je zou denken en die zijn zo weer ontregeld.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Kan je eens aangeven waar het water vandaan komt met pijlen.
Is het afgetakt van die dunne leidingen die radiator?

Want ik zie nogal wat goedkope kunstofkoppelingen die een enorme restrictie zijn. Nu heb je kleine verdeler maar toch.

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 26-11-2020 12:33 ]

• Passie-m
Gramser schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:17:
Staat die pomp wel op de juiste stand? Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij moet die op "verschildruk constant" staan, zie hoofdstuk 3.1 van deze manual: https://www.albrand.nl/up...p_Para_User_manual_NL.pdf

Dan heb je nog drie karakteristieken van de pomp daaronder, waarbij de laagste karakteristiek volgens mij er eentje is voor 1-5 groepen in de vloerverwarming.
Hij staat nu inderdaad op Verschildruk constant. En in de hoogste pomp stand. (Eigenijk voor meer groepen) Als deze lager staat, zal hij niet snel opwarmen, en is het huis al weer op voldoende warmte voordat hij de vloer in zijn geheel voorzien heeft. Heb dit al eens getest. tevens andere druk standen programma's.

• Passie-m
naftebakje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:31:
Waterzijdig inregelen van de radiatoren zal helpen om de flow daar wat te beperken (niet teveel, je wil wel nog warmte uit je radiatoren), waardoor er wat meer flow naar de vloer gaat.
Met een thermostatische kraan doe je niets aan rregeling van flow, die is open of dicht, dus je hebt voorinstelbare kranen of voetventielen nodig om het goed te doen. Met niet thermostatische kranen kan je wel instellen, maar die moeten vaak veel meer dicht dan je zou denken en die zijn zo weer ontregeld.
Dit is denk ik niet mogelijk door het onderblok te knijpen? Deze kan ik wel open en dicht draaien..

Wordt natuurlijk vervelend als blijkt dat ik mijn gehele huis moet voorzien van nieuwe voetventielen. Dit had een monteur vooraf beter kunnen melden toen ze de offerte maakte incl elektra etc. Lijkt nu alsof er totaal niet nagedacht is en maar gewoon een vloerverwarming geplaatst is zonder eerst het systeem degelijk te beoordelen.

En mag je dit verwachten is dan de vraag? Of moet het "product" werken met de daarbij achteraf behoorde aanpassingen?

• Passie-m
leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:31:
Kan je eens aangeven waar het water vandaan komt met pijlen.
Is het afgetakt van die dunne leidingen die radiator?

Want ik zie nogal wat goedkope kunstofkoppelingen die een enorme restrictie zijn. Nu heb je kleine verdeler maar toch.
De koppelingen komen omdat ze Warm en Koud verkeerd hadden aangesloten. Ze hebben met de stukjes de leiding verlengt om dat om te draaien.

De kleur klopt dus niet. Want de Blauwe kleur is eigenlijk de warme...

Hier kwam ik zelf achter door onder het huis te kruipen en leidingen te voelen.

Onder het huis loopt een dikkere hoofdleiding, zo'n 3 cm?. Hiervandaan zijn aftakkingen met de dikte van de Rode en Blauwe buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvrfEX0ADjmceI_s7GcT5ga3_9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NulsFFd5V4BXnMvEYiIv41K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Als het nu zo is dan is dat verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 26-11-2020 13:21 ]

• Passie-m
leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:20:
Als het nu zo is dan is dat verkeerd.
Wat bedoel je precies? de leidingen warm / koud? Toen het omgedraaid zat, was er helemaal geen warmte in te krijgen. en voelde de afvoer loei heet en de invoer zeer lauw. Dit is toen omgedraaid. Vloer wordt nu 30 graden c.a. Maar ideaal t.o.v de rest van het huis is het nu zeker niet qua afstelling met de radiatoren. Je verwacht dat dit na het installeren wel netjes klopt allemaal. Er was tenslotte een goed werkend systeem aanwezig.

• Gramser
Zoals je het net hebt geschetst zit de retour op de aanvoer en de aanvoer op de retour, als ik het goed begrijp. Warme water moet in elk geval rechtsboven op de verdeler binnenkomen.

En ik zou toch nog eens nadenken over die pompsnelheid. Je moet het water wel de tijd geven om zijn warmte af te geven. Met twee groepen kan het natuurlijk zijn, afhankelijk van de grootte van de lus, dat de radiatoren de boel sneller warm hebben dan de tijd die de vvw nodig heeft zijn warmte af te geven. En volgens mij wordt de vvw hier als bijverwarming beschouwd, of was het de bedoeling dat het de hoofdverwarming zou worden?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gramser Citaat: "Je moet het water wel de tijd geven om zijn warmte af te geven."
Waar haal je deze "wijsheid" vandaan? (Klopt trouwens niet)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Gramser
@dunklefaser ik meende dit juist hier op het forum te hebben opgepikt. Maar als het een verkeerde interpretatie is van bijvoorbeeld een gunstige dT is, hoor ik dat natuurlijk ook graag. Ook de verschillende pompkarakteristieken van de wilo-pomp sterk(t)en me in mijn aanname: bij weinig / korte vvw-lussen verlaag je de pompsnelheid, omdat het warme water anders te snel door de vloer stroomt.

Maar misschien is het dan prettig, vooral voor @Passie-m als hij (van jou?) verneemt hoe hij die pomp en evt het leidingwerk het beste instelt voor zijn situatie. Dan leer ik er zelf ook nog wat van :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
Gramser schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:35:
Zoals je het net hebt geschetst zit de retour op de aanvoer en de aanvoer op de retour, als ik het goed begrijp. Warme water moet in elk geval rechtsboven op de verdeler binnenkomen.

En ik zou toch nog eens nadenken over die pompsnelheid. Je moet het water wel de tijd geven om zijn warmte af te geven. Met twee groepen kan het natuurlijk zijn, afhankelijk van de grootte van de lus, dat de radiatoren de boel sneller warm hebben dan de tijd die de vvw nodig heeft zijn warmte af te geven. En volgens mij wordt de vvw hier als bijverwarming beschouwd, of was het de bedoeling dat het de hoofdverwarming zou worden?
Dat komt hij nu ook. Maar de kleur van de leiding is blauw omdat ze hem eerst verkeerd hadden aangesloten. De blauwe zat eerst links, en rood rechts. Echter is Rood koud en Warm Blauw. Foutje van installateur. Maar warm zit nu rechts.

Pompsnelheid is door hun op max gezet. en heb zelf getest met minder harde stand. maar werkte veel minder qua warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 15:14
Zoals ik het zie is de aanvoer bij de Termostaat knop vvw door de pomp en daarna door de 2 lussen
je ziet ook dat de temperatuur meter op de aanvoor van de 2 lussen hoger is dan de afvoer van de 2 lussen.

Dus als het zo werkt vermoed ik dat de blauwe en rode kleur van de aan/afvoer slangen niet correct zijn.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• Passie-m
Gramser schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:47:
@dunklefaser ik meende dit juist hier op het forum te hebben opgepikt. Maar als het een verkeerde interpretatie is van bijvoorbeeld een gunstige dT is, hoor ik dat natuurlijk ook graag. Ook de verschillende pompkarakteristieken van de wilo-pomp sterk(t)en me in mijn aanname: bij weinig / korte vvw-lussen verlaag je de pompsnelheid, omdat het warme water anders te snel door de vloer stroomt.

Maar misschien is het dan prettig, vooral voor @Passie-m als hij (van jou?) verneemt hoe hij die pomp en evt het leidingwerk het beste instelt voor zijn situatie. Dan leer ik er zelf ook nog wat van :D
Hier een overzicht van hoe de leidingen lopen en qua lussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xdz8eNKbhkwiqe6sGe8C3mjw2m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K400bbll1M72D6ccZka0mobY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew4x7m0rmFGg75nbAutJBi7NEAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8euqOxEOVO1sMUWEuWHJQEa.jpg?f=fotoalbum_large

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 15:14
Uit ervaring hier thuis zou ik toch een lagere pompsnelheid proberen incombinatie met het knijpen van de radiatoren in de rest van het huis (waterzijdig inregelen).

Er gaat nu te veel warmte verloren voordat het bij de vloerverwarming is.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• Passie-m
ocwil schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:00:
Zoals ik het zie is de aanvoer bij de Termostaat knop vvw door de pomp en daarna door de 2 lussen
je ziet ook dat de temperatuur meter op de aanvoor van de 2 lussen hoger is dan de afvoer van de 2 lussen.

Dus als het zo werkt vermoed ik dat de blauwe en rode kleur van de aan/afvoer slangen niet correct zijn.
Onderste meter is dacht ik temp invoer water, Bovenste uitvoer.

De kleuren van de leidingen zijn verkeerd. Blauw is warm. Rood is koud had ik begrepen.

Dit is even een moment opname qua meters. Weet niet of de verwarming toen nog "aanstond" of net afgeslagen was bijvoorbeeld.

• Passie-m
ocwil schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:03:
Uit ervaring hier thuis zou ik toch een lagere pompsnelheid proberen incombinatie met het knijpen van de radiatoren in de rest van het huis (waterzijdig inregelen).

Er gaat nu te veel warmte verloren voordat het bij de vloerverwarming is.
De leiding van invoer bij de verdeler is wel loei heet trouwens.

Kan ik het inregelen ook met het onderblok te knijpen? of moeten er andere aanpassingen dan gedaan worden?

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:10
Passie-m schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:04:
[...]

Onderste meter is dacht ik temp invoer water, Bovenste uitvoer.

De kleuren van de leidingen zijn verkeerd. Blauw is warm. Rood is koud had ik begrepen.

Dit is even een moment opname qua meters. Weet niet of de verwarming toen nog "aanstond" of net afgeslagen was bijvoorbeeld.
De onderste meter is van de uitvoer, anders zou je water warmer zijn nadat het door de leidingen van de vloerverwarming is geweest dan hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gramser schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:47:

Ik weet niet wat je bedoelt met "maar als het een verkeerde interpretatie van bijvoorbeeld? een gunstige dT is".

Je verhoogd trouwens de pompsnelheid (eigenlijk de "opvoerhoogte"= pompdruk) om ook bij grotere vloerverwarmingsinstallaties, meer en met langere lussen, voldoende flow over de lussen te kunnen waarborgen.
Daarbij werkt een moderne circulatiepomp in een vloerverwarmingsverdeler in de zgn. "constante drukmodus".

Citaat: "omdat het warme water anders te snel door de vloer (of radiator) stroomt"
- wat is "te snel" in jouw optiek/beleving?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
Anton2610 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:25:
[...]

De onderste meter is van de uitvoer, anders zou je water warmer zijn nadat het door de leidingen van de vloerverwarming is geweest dan hiervoor.
Onderste staat op 28 graden. Bovenste 26 graden. Dacht dat het warme water via rechtsboven langs de pomp recht naar onder ging naar het onderste metalen blok en daar via de buizen de vloer in. Dat is altijd wat ik dacht :)

• Gramser
dunklefaser schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:31:
[...]

.

Je verhoogd trouwens de pompsnelheid (eigenlijk de "opvoerhoogte"= pompdruk) om ook bij grotere vloerverwarmingsinstallaties, meer en langere lussen, voldoende flow over de lussen te kunnen waarborgen.
Daarbij werkt een moderne circulatiepomp in een vloerverwarmingsverdeler in de zgn. "constante drukmodus".
Dat zeg ik dus ook: bij een kleinere installatie verlaag je de pompsnelheid. In dit geval zijn het twee kleine lussen, als ik het goed begrijp, dus die pompsnelheid kan omlaag.
dunklefaser schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:31:
Citaat: "omdat het warme water anders te snel door de vloer (of radiator) stroomt"
- wat is "te snel" in jouw optiek/beleving?
Met "te snel" bedoel ik dat er nagenoeg geen verschil is tussen aan- en afvoertemperatuur. Niet goed..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gramser schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:35:
[...]

Dat zeg ik dus ook: bij een kleinere installatie verlaag je de pompsnelheid. In dit geval zijn het twee kleine lussen, als ik het goed begrijp, dus die pompsnelheid kan omlaag.

[...]

Met "te snel" bedoel ik dat er nagenoeg geen verschil is tussen aan- en afvoertemperatuur. Niet goed..?
Om een verwarmingslegende enigszins te nuanceren: Het verlagen van de ontwerpvolumestroom van een radiator (of ander verwarmingslichaam) leidt altijd tot een (in begin langzame) reductie van het afgegeven vermogen (alle andere parameters m.n. aanvoertemperatuur gelijk)
Ik heb het e.e.a. samen met enkele andere tweakers in de vorige draad "gas besparen door cv-tuning II" beschreven: (zie hier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Passie-m
Je aanvoer en afvoer zitten dus verkeerd om.

@Gramser
Een heel kleine deltaT over een radiator dus een heel heet oppervlak heeft het grootste afgifte vermogen, dus een grote flow.
Een heel grote deltaT over de ketel is het gunstigst voor het gasrendement.

Helaas zijn die twee dingen dus strijdig.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 26-11-2020 14:52 ]

• Gramser
@dunklefaser Dank je! Ga ik lezen.
@leonbong dat begon bij mij nu net ook te dagen, door @dunklefaser opmerkingen. Ketel- en radiator-dT zijn twee verschillende dingen met een verschillend effect.

Hou ik me nu even afzijdig van @Passie-m 's probleem.

• Passie-m
leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:48:
@Passie-m
Je aanvoer en afvoer zitten dus verkeerd om.

@Gramser
Een heel kleine deltaT over een radiator dus een heel heet oppervlak heeft het grootste afgifte vermogen.
Een heel grote deltaT over de ketel is het gunstigst voor het gasrendement.

Helaas zijn die twee dingen dus strijdig.
De aanvoer is blauw(warm) voor de duidelijkheid. en zit aan de rechterkant erop. Snap dat het door de kleur anders lijkt. Misschien had je dit al vernomen. Maar dit hebben ze juist zo omgedraaid. eerst zat blauw (warm) links. en kregen ze helemaal geen warmte in de vloer...

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 14:26
Heb je in de aanbouw wel een losse thermostaat? Nu heb je in het hele huis radiatoren (op 80graden) die dus heel snel reageren. En in 1 ruimte heb je vloerverwarming, die heel langzaam reageert. Dan zal de ruimte waar de thermostaat hangt, op temperatuur zijn, lang voordat de vloerverwarming warmte af gaat geven. Dan stopt de ketel met stoken.

• leonbong
[Afbeelding]
Heb je in deze tekening rood voor aanvoer gebruikt en blauw voor afvoer.

Zo ja dan zit het verkeerd, als het eerst anders zat en werd niet warm dat kan heleboel andere oorzaken hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 26-11-2020 15:06 ]

• Passie-m
leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:02:
[...]

[Afbeelding]
Heb je in deze tekening rood voor aanvoer gebruikt en blauw voor afvoer.

Zo ja dan zit het verkeerd, als het eerst anders zat en werd niet warm dat kan heleboel andere oorzaken hebben.
Nee blauw geeft warm. Heb hem even blauw gelaten omdat ze een blauwe leiding hebben gebruikt.. De blauwe leiding bleek de aanvoer te zijn. Wat dus verkeerd was aangesloten door ze op de hoofdleiding. Hierdoor zat blauw eerst op de retour.. Maar dit bleek dus fout. want blauw bleek aanvoer haha. Dus kleur klopt niet inderdaad.

• Passie-m
rogru schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:58:
Heb je in de aanbouw wel een losse thermostaat? Nu heb je in het hele huis radiatoren (op 80graden) die dus heel snel reageren. En in 1 ruimte heb je vloerverwarming, die heel langzaam reageert. Dan zal de ruimte waar de thermostaat hangt, op temperatuur zijn, lang voordat de vloerverwarming warmte af gaat geven. Dan stopt de ketel met stoken.
Nee 1 thermostaat in de woonkamer. De aanbouw zit met een binnendeur aan de woonkamer vast (is kantoor). die veelal open staat dus warmte uit woonkamer kan zo de aanbouw in.

• leonbong
Lekker duidelijk en ik vraag je nog specifiek hierom met pijlen het aan te geven.

Het voor ons geen kruiswoordpuzzel!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpv3IJJRWPxhJT4EbShydEyCeC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvqzLBH9uevjO8RSOM3BbGsF.jpg?f=fotoalbum_large

Zo interpreteer ik de huidige situatie.

• leonbong
Zo zou het moeten zijn.

Nu weet ik niet waar die thermostaatkraan (die witte knop) op staat maar 28 graden vloer in is erg laag.

[ Voor 72% gewijzigd door leonbong op 26-11-2020 15:21 ]

• Passie-m
leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:11:
Lekker duidelijk en ik vraag je nog specifiek hierom met pijlen het aan te geven.

Het voor ons geen kruiswoordpuzzel!
Je vroeg om het water aan te geven, niet specifiek warm / koud, dus dacht dat je van de wirwar aan leidingen wilde weten welke 2 gebruikt worden. Snap de verwarring. Maar had na mijn idee in de tekst al diverse keer aangeven dat de kleuren verkeerd omzitten. excuus als het nog niet duidelijk genoeg was.

In de foto is de leiding blauw. en om deze ineens rood te maken leek mij dan ook verwarrend.
De monteur heeft gewoon met kleuren ook lopen wisselen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:20:
Zo zou het moeten zijn.

Nu weet ik niet waar die thermostaatkraan (die witte knop) op staat maar 28 graden vloer in is erg laag.
Staat op 45 momenteel. Maar warmer dan 30 komt hij niet. Terwijl de leiding wel loei warm is.

• Passie-m
Correct! Dankjewel

• Gramser
Passie-m schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:22:
[...]

Staat op 45 momenteel. Maar warmer dan 30 komt hij niet. Terwijl de leiding wel loei warm is.
Ik zou bijna gaan vermoeden dan, dat er een blokkade in die thermostaatkraan zit, of dat die zijn werk niet goed doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Maar on topic
ik vermoed lucht in je systeem.
Kan zo wel vloerverwarming verdeler zijn als het overige van je cv installatie.
In je aan en afvoerleiding zit namelijk een bocht waar lucht kan blijven zitten.

[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 26-11-2020 15:27 ]

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Vermoedelijk lukt het de CV ketel niet om het water de vloerverwarmingsverdeler in te duwen (de thermostaatkraan zal warm/heet aanvoelen, maar er komt te weinig liter water aan. Bv. door een lange en dunne aanvoerleiding i.c.m. radiatoren die een lagere weerstand hebben (vandaar de radiatoren waterzijdig inregelen!)
Afhankelijk van het type verdeler (lastig te zien op de foto) zit er aan de rechter zijkant van de bovenste balk een inregelventiel. Die zou je in kunnen draaien/inregelen. De pomp haalt dan minder water uit de bovenste (retour)balk en automatisch meer uit het thermostaatventiel (hydraulisch actief).

• Passie-m
Gramser schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:24:
[...]

Ik zou bijna gaan vermoeden dan, dat er een blokkade in die thermostaatkraan zit, of dat die zijn werk niet goed doet.
Hier dacht ik ook al aan of deze niet defect is. of dat er iets verkeerd staat ingesteld op de verdeler. Lees ook veel dat je op sommige verdelers het water kan regelen / verhouding warm en bijkomend retour zodat de gewenste temperatuur gehaald word.

• Passie-m
leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:26:
Maar on topic
ik vermoed lucht in je systeem.
Kan zo wel vloerverwarming verdeler zijn als het overige van je cv installatie.
In je aan en afvoerleiding zit namelijk een bocht waar lucht kan blijven zitten.
Heb alles onlangs nog eens extra ontlucht per radiator. Op de leidingen van de vloerverwarmingen hebben ze ook 2 ontluchters geplaatst laatst. Dit zijn de zilveren rechte buisjes zowel op de aanvoer als retour. op de foto in de linker bovenhoek. (lijkt een leiding, maar is 1 van de ontluchters)

• Passie-m
Conteaster schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:54:
Vermoedelijk lukt het de CV ketel niet om het water de vloerverwarmingsverdeler in te duwen (de thermostaatkraan zal warm/heet aanvoelen, maar er komt te weinig liter water aan. Bv. door een lange en dunne aanvoerleiding i.c.m. radiatoren die een lagere weerstand hebben (vandaar de radiatoren waterzijdig inregelen!)
Afhankelijk van het type verdeler (lastig te zien op de foto) zit er aan de rechter zijkant van de bovenste balk een inregelventiel. Die zou je in kunnen draaien/inregelen. De pomp haalt dan minder water uit de bovenste (retour)balk en automatisch meer uit het thermostaatventiel (hydraulisch actief).
Deze bedoelde? met rood aangegeven.
Misschien is dit ook een duidelijker beeld van de ontluchters ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stCzMZfccuoYSQ_TFfuSenu5Ou8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVBHN9zOoAjXTPyQGwbpa9bk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Passie-m schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:02:
[...]

Deze bedoelde? met rood aangegeven.
Misschien is dit ook een duidelijker beeld van de ontluchters ook.

[Afbeelding]
Dat is inderdaad het LTV ventiel wat ik bedoelde.
Probeer deze is helemaal dicht te draaien (rechtsom), vervolgens (om te beginnen) 360° opnieuw openen (linksom). Ik denk dat de aanvoertemperatuur(de onderbalk dus) omhoog zal gaan. Als dat het geval is zou je de instelling van dat ventiel nog kunnen 'finetunen' (wat gebeurt er als je 'm nog een kwartslag verder open/dicht zet?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
Conteaster schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:05:
[...]

Dat is inderdaad het LTV ventiel wat ik bedoelde.
Probeer deze is helemaal dicht te draaien (rechtsom), vervolgens (om te beginnen) 360° opnieuw openen (linksom). Ik denk dat de aanvoertemperatuur(de onderbalk dus) omhoog zal gaan. Als dat het geval is zou je de instelling van dat ventiel nog kunnen 'finetunen' (wat gebeurt er als je 'm nog een kwartslag verder open/dicht zet?)
Goede tip!. Zal het testen zodra mogelijk.

• leonbong
Ik vind erg veel weerstand verhogende koppeling in het kunststof na elkaar dat helpt echt niet. En het is zowel in aanvoer als in afvoer.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 26-11-2020 20:07 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:50
je verdeler heeft 2 thermostaatkranen. hij hoort 1 thermostaat en 1 retour ventiel te hebben.
waarom ? omdat ik het zeg. nee. er zit een reden in het voetventiel namelijk je verdeler kunnen knijpen.
te snel lopen is ook niet goed voor de wamrte afgifte van het water. er moet tijd zijn de wamrte over te dragen. hoe warm is de retour van je vloerverwaring welke dus naar je ketel loopt ?

na lijkt het me stug dat helemaal je probleem is, maar je kan wel die gok nemen.
het voorkomt prolbelmen in de toekomst. hiernaast je cv inregelen kan helpen,
en ja aanvoer op 80 graden gooien bij een mdulerende thermostaat en ketel ?
ketel temp max 80 graden.en een begintemperatuur van 40 graden,
of optimaal comfoort insteling oid. of 50 graden. het beriek tussen 50 en 80 moet genoeg zijn.

welke klep heb je en wat struurt je klep aan. ?

[ Voor 13% gewijzigd door miciel op 26-11-2020 20:52 ]

• Gramser
Waar zie jij nou die tweede thermostaatkraan...?

Oh wacht, knop is eraf...

[ Voor 23% gewijzigd door Gramser op 26-11-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
leonbong schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:05:
Ik vind erg veel weerstand verhogende koppeling in het kunststof na elkaar dat helpt echt niet. En het is zowel in aanvoer als in afvoer.
Is na het omdraaien van warm/ koud gedaan door de monteur omdat de leiding niet lang genoeg meer was helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja leuk maar dan had hij het bij het koper los moeten maken.
En dan het koper verlengen om maar één overgangskoppeling td hebben in de aan en afvoer.
Dit is gewoon niet goed.

Had hij beter in koper meerdere koppelingen kunnen toepassen want een standaard knelkoppeling is geen noemenswaardige flowrestrictie.

[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 27-11-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
miciel schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:30:
je verdeler heeft 2 thermostaatkranen. hij hoort 1 thermostaat en 1 retour ventiel te hebben.
waarom ? omdat ik het zeg. nee. er zit een reden in het voetventiel namelijk je verdeler kunnen knijpen.
te snel lopen is ook niet goed voor de wamrte afgifte van het water. er moet tijd zijn de wamrte over te dragen. hoe warm is de retour van je vloerverwaring welke dus naar je ketel loopt ?

na lijkt het me stug dat helemaal je probleem is, maar je kan wel die gok nemen.
het voorkomt prolbelmen in de toekomst. hiernaast je cv inregelen kan helpen,
en ja aanvoer op 80 graden gooien bij een mdulerende thermostaat en ketel ?
ketel temp max 80 graden.en een begintemperatuur van 40 graden,
of optimaal comfoort insteling oid. of 50 graden. het beriek tussen 50 en 80 moet genoeg zijn.

welke klep heb je en wat struurt je klep aan. ?
De warmte kan ik niet meten, maar als ik met de hand voel dan wordt hij wel warm. Niet heet. Denk rond de 25 graden?

Heb een intergas 2weg klep. Deze zit volgens mij in de ketel gemonteerd. Aangezien ik hem niet aan de buitenkant zie zitten en hij is wel geïnstalleerd volgens factuur. Type nummer zie ik er niet op staan helaas..

Aanvoer staat nu op 80 graden. Dit is toen tijdens het installeren van de cv gedaan. Maar waarschijnlijk een standaard fabrieksinstelling?

Heb geen idee waarom er een tweede thermostaat kraan zit... verbaas mij ook niks meer. Dit heeft de installateur gedaan. Dit kan ik zit niet aanpassen ivm garantie. Dus mocht dit het probleem zijn. Dan zal ik ze dit ook zeker laten aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
Euhm ik zie 28c aanvoer op de vloerverwarmingsverdeler dan krijg je het toch ook niet warm...
Hier gebeurd dan vrijwel niks.

De aanvoertemperatuur moet je niet verwaren met opervlaktetemperatuur wat vloerboeren je altijd vertellen want die mag inderdaad niet hoger dan 28c.

Hier staat de verdeler op 35c.
Dat de ketel op 80c staat komt omdat die naar alle waarschijnlijkheid nog op fabrieksinstellingen staat, CV maximaal vermogen, pompstand etc etc wordt heel vaak vergeten in te stellen(80c water is overgens belachelijk hoog dan moet het wel een oude woning betreffen zonder isolatie).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:36:
Euhm ik zie 28c aanvoer op de vloerverwarmingsverdeler dan krijg je het toch ook niet warm...
Hier gebeurd dan vrijwel niks.

De aanvoertemperatuur moet je niet verwaren met opervlaktetemperatuur wat vloerboeren je altijd vertellen want die mag inderdaad niet hoger dan 28c.

Hier staat de verdeler op 35c.
Dat de ketel op 80c staat komt omdat die naar alle waarschijnlijkheid nog op fabrieksinstellingen staat, CV maximaal vermogen, pompstand etc etc wordt heel vaak vergeten in te stellen(80c water is overgens belachelijk hoog dan moet het wel een oude woning betreffen zonder isolatie).
Dit is dus het probleem. Hoe hoog ik de verdeler thermostaat zet (staat op 50 nu) Hij wordt niet warmer dan c.a 30 graden. Terwijl de leiding ervoor loei heet is. Brand je handen zowat aan.

Huis is een jaren 30 woning met vloer, muur en dak na isolatie. Dak isolatie wil ik binnenkort verbeteren. Is nu RC 2,5. Wonen er nu net een jaar.

De vloerverwarming zit wel in een nieuwe aanbouw met veel hogere RC waardes volgens huidig bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Vreemd de pomp staat ook op maximaal zie ik op foto.
Zit er nog lucht in de installatie ?
Draai de witte ventiel eens open bovenop de verdeler(zelfde sleuteltje als bij je ketel zit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Leidingweerstand aan/afvoer is te hoog.
Je kan als test eens je cv-pomp eens op hoog toerental zetten als het dan wel oploopt dan weet je het zeker.
Of draai eens alle radiatoren dicht, als het dan wel warm wordt is het ook een aanwijzing dat de leidingweerstand zeer hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:50:
Vreemd de pomp staat ook op maximaal zie ik op foto.
Zit er nog lucht in de installatie ?
Draai de witte ventiel eens open bovenop de verdeler(zelfde sleuteltje als bij je ketel zit).
Paar dagen geleden alles nogmaals ontlucht (is al paar keer nagelopen) Tevens de twee ontluchtingsventielen links en rechts op de verdeler.

Dus lucht wat er zat in het gehele systeem, is denk ik nu hopelijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ik zou haast denken dat dan de thermonstaatkraan kapot is(blijft hangen). / knijpt te snel.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
je aanvoer is dus heet en je retour koud dus er is dus spraken van convectie./overdracht van warmte.
ja aanvoer is 28 graden en je retour is 25 graden. er zijn 2 opties mogenlijk je slangen geven niet genoeg water. maar 2 groepjes van max 100 meter. hebben niet zoveel nodig dat moet wel kunnen met 16 mm.
cv pomp kan je voor de zekerheid wat hoger zetten. en de boel inregelen, maar die 2,5 kw die is er wel.

zet vloerverwamings pomp is op een andere instelling ? 2 groepjes en een wilo pomp op stand 3 en het werkt niet. contunue regeling en stand 2 zou voldoende moeten zijn. en anders continu op stand drie.
je hebt nu een drukverschil constant. die wordt niet geadviseert bij vloerverwarming.

dit soort dingen worden soms veroorzaakt door een legio aan oorzaken. haal er 3 weg.
en dan werkt het weer als vanouds. de rest wat je niet weg kan halen verdwijnt soms.

een mogenlijkheid is vuil in je leidingen. ? checken. vooral in de kranen kan vuil zitten.
en het systeem doorspoelen/spuien.

[ Voor 56% gewijzigd door miciel op 27-11-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:53
Passie-m schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:43:
[...]

Dit is dus het probleem. Hoe hoog ik de verdeler thermostaat zet (staat op 50 nu) Hij wordt niet warmer dan c.a 30 graden. Terwijl de leiding ervoor loei heet is. Brand je handen zowat aan.

Huis is een jaren 30 woning met vloer, muur en dak na isolatie. Dak isolatie wil ik binnenkort verbeteren. Is nu RC 2,5. Wonen er nu net een jaar.

De vloerverwarming zit wel in een nieuwe aanbouw met veel hogere RC waardes volgens huidig bouwbesluit.
De aanvoertemperatuur van 50C is goed vanaf de CV. De vermenging in de verdeler niet.
Op je retour zit een radiatorkraan, zonder knop. Staat deze kraan open?
Zelfde geldt voor de radiatorkranen (zonder knop) op de beide slangen. Wat gebeurt er als je daar een knop op zet en deze open/dicht draait?
Als je de pompstekker eruit haalt zou de retourbalk (bovenste balk) temperatuur flink moeten oplopen. Test dit ook eens.

Bij een goed ingeregelde vloerverwarming zou je 10 graden verschil moeten hebben op de aanvoer en de retour van de vloerverwarming. Aanvoertemperatuur van 35 *C is aan te raden.

[ Voor 17% gewijzigd door el polini op 27-11-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Ventiel geprobeerd. Maar maakte eigenlijk niks uit zover ik kon merken.

Thermostaat knop losgehaald. Pinnetje eronder zit
Ook niet vast. Dus dat kan het ook niet zijn.

Alles staat open zover ik gecheckt heb.

Denk dat ik de installateur maar weer laat komen. Gezien de garantie wil ik ook niet te veel los gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
miciel schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:58:

je hebt nu een drukverschil constant. die wordt niet geadviseert bij vloerverwarming
Albrand adviseert bij vloerverwarming de volgende instelling:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59APjy_pgjmadcyIftSt5tpC9YQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cRMZ4qUEuFByEpZcSNwRLesR.jpg?f=user_large

Bedoelen we hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Gramser schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:18:
[...]

Albrand adviseert bij vloerverwarming de volgende instelling:[Afbeelding]

Bedoelen we hetzelfde?
Hier staat hij op inderdaad. Staat ook in de gebruiksaanwijzing wat wij gehad hebben. Heb pomp nu even van stand 3 (maximaal) naar 2 gezet. Kijken wat dat gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Gramser schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:18:
[...]

Albrand adviseert bij vloerverwarming de volgende instelling:[Afbeelding]

Bedoelen we hetzelfde?
nee. ik heb niet goed gekeken dit mag blijkbaar ook. ik dacht dat alleen maar vaste toeren regeling mocht gebruiken bij vloerverwaming. (vroeger hadden we namelijk niet anders.) dus ts kan dat nog proberen als optie. soms werkt de ene instelling wat beter dan de andere. maar dat neemt niet weg dat standje drie
in allebei de gevallen voor 2 groepen wat overdreven is. edit laat hem eerst maar een nachtje op stand 2 staan zoals je hem nu hebt staan. soms kan een tandje terug al genoeg zijn voor het effect.

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 27-11-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Klopt, stand 1 zou voor 1-5 groepen zijn. Gekke is dat dat niet in de handleiding van Albrand terugbrengen vinden is, maar elders op het interweb had ik dat gevonden. Ik had ‘m een tijdje op stand 1, maar uiteindelijk toch weer terug naar 2. Heb zelf 5 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
miciel schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:53:
[...]

nee. ik heb niet goed gekeken dit mag blijkbaar ook. ik dacht dat alleen maar vaste toeren regeling mocht gebruiken bij vloerverwaming. (vroeger hadden we namelijk niet anders.) dus ts kan dat nog proberen als optie. soms werkt de ene instelling wat beter dan de andere. maar dat neemt niet weg dat standje drie
in allebei de gevallen voor 2 groepen wat overdreven is. edit laat hem eerst maar een nachtje op stand 2 staan zoals je hem nu hebt staan. soms kan een tandje terug al genoeg zijn voor het effect.
Dat verklaart niet waarom zijn aanvoer zo laag is, die moet direct resultaat tonen zodra er warmwater doorheen gaat, als de pomp nou hard staat of zacht, aan de hand van de retourmeter kun je aflezen of de pomp te hard of te zacht staat.

Ik denk dus aan lucht of de thermonstaat is stuk/gaat niet ver genoeg open, zelfs als ik hier de vloerverwarmingspomp uit zou zetten loopt de aanvoer op en retour blijft dan koud, het water komt er blijkbaar gewoon niet in.

@Verwijderd Trek de thermonstaatknop eens van de verdeler dan zou de thermonstaat gegarandeerd open moeten staan(kan je gewoon doen er stroomt geen water uit XD, even kijken hoe het moet sommige trek je er zo af en sommige moet je een slag draaien(die pin wat daar in zit moet naar buiten staan zodra de knop er af is, gebeurd dat niet dan is die kapot, je kan hem met de vinger induwen, ga niet aan die pen trekken want dan gaat het kapot).

Als de aanvoertemp meter niet omhoog gaat, gaat het gewoon de vloer niet in en wordt het door iets geblokkeerd, of je hebt ergens een bypass zitten die open staat maar je zegt net voor de leiding is die loei heet dus dan is het niet de bypass.

De meter moet vrij vlot uitslaan als het probleem is opgelost, resultaat zie je al na 5 minuten(als de ketel warmwater maakt natuurlijk).

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:18:
[...]

Dat verklaart niet waarom zijn aanvoer zo laag is, die moet direct resultaat tonen zodra er warmwater doorheen gaat, als de pomp nou hard staat of zacht, aan de hand van de retourmeter kun je aflezen of de pomp te hard of te zacht staat.

Ik denk dus aan lucht of de thermonstaat is stuk/gaat niet ver genoeg open, zelfs als ik hier de vloerverwarmingspomp uit zou zetten loopt de aanvoer op en retour blijft dan koud, het water komt er blijkbaar gewoon niet in.

@Verwijderd Trek de thermonstaatknop eens van de verdeler dan zou de thermonstaat gegarandeerd open moeten staan(kan je gewoon doen er stroomt geen water uit XD, even kijken hoe het moet sommige trek je er zo af en sommige moet je een slag draaien.

Als de aanvoertemp meter niet omhoog gaat, gaat het gewoon de vloer niet in en wordt het door iets geblokkeerd.
Heb ook sterk het vermoeden dat de thermostaat knop niet lekker functioneert... als de buis van aanvoer gloeiend warm is. Alles open staat. En dan nog niet verder dan c.a. 30 graden komen. Dan lijkt dat het eerste punt waar het mis lijkt te gaan...

Retour wordt wel warm met c.a een uur aanstaan, dat is duidelijk aan de meter te zien. Maar krijg hem gewoon niet hoger dan 30+ invoer. Al zet ik de thermostaat op 45 a 50 graden. Veranderd niks aan de situatie.

Of zit er ergens een temperatuur begrenzer die je in kan stellen?

Zal morgen langer de thermostaat eraf laten. Huis is nu warm en slaat niet lang aan momenteel.
Heb de thermostaat er vandaag afgehaald om pinnetje te controleren. Maar die zat niet vast.

[ Voor 6% gewijzigd door Passie-m op 27-11-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Passie-m schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:26:
[...]

Heb ook sterk het vermoeden dat de thermostaat knop niet lekker functioneert... als de buis van aanvoer gloeiend warm is. Alles open staat. En dan nog niet verder dan c.a. 30 graden komen. Dan lijkt dat het eerste punt waar het mis lijkt te gaan...

Retour wordt wel warm met c.a een uur aanstaan, dat is duidelijk aan de meter te zien. Maar krijg hem gewoon niet hoger dan 30+ invoer. Al zet ik de thermostaat op 45 a 50 graden. Veranderd niks aan de situatie.

Of zit er ergens een temperatuur begrenzer die je in kan stellen?
De thermonstaat is de begrenzer en vaak zit er nog een extra beveiliging op als de temp boven 50c komt dan wordt de vloerverwarmingspomp uitgeschakeld(dat zie je dus ook direct als het in werking treed), dus trek die knop er eens af.

Op Youtube genoeg instructie video,s hoe je dat doet, voorbeeldje.
YouTube: How to remove and replace a thermostatic radiator valve head

Letop dat de temp redelijk snel omhoog kan gaan, gaat het allemaal te snel voor je trek dan de stekker uit de vloerverwarmingspomp.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2020 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:29:
[...]

De thermonstaat is de begrenzer en vaak zit er nog een extra beveiliging op als de temp boven 50c komt dan wordt de vloerverwarmingspomp uitgeschakeld, dus trek die knop er eens af.
Zal het morgen proberen bij aanzetten van de verwarming. Enkel het water komt met 80c uit de ketel. Dus weet niet of hij meteen in de begrenzer slaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Passie-m schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:32:
[...]

Zal het morgen proberen bij aanzetten van de verwarming. Enkel het water komt met 80c uit de ketel. Dus weet niet of hij meteen in de begrenzer slaat
Thermonstaat reageert direct op watertemperatuur(ongeveer 5 seconden ofzo al).
CV temp kan je ook gerust van 80c naar 70c verlagen er is 0 reden om de ketel zo heet te laten stoken dat kost je onnodig gas, zie daarvoor het CV tuning topic, als je nog lager wil dan is het uitzoeken of het nog kan.

Hier staat CV op 55c en max vermogen is terug gezet (incl booster uit), huis wordt nog uitstekend warm, hoever jij terug kan gaan durf ik niet te vertellen.

[ Voor 60% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:40:
[...]

Thermonstaat reageert direct op watertemperatuur(ongeveer 5 seconden ofzo al).
CV temp kan je ook gerust van 80c naar 70c verlagen er is 0 reden om de ketel zo heet te laten stoken dat kost je onnodig gas, zie daarvoor het CV tuning topic, als je nog lager wil dan is het uitzoeken of het nog kan.

Hier staat CV op 55c en max vermogen is terug gezet (incl booster uit), huis wordt nog uitstekend warm, hoever jij terug kan gaan durf ik niet te vertellen.
Thermostaat er af gehad. Temperatuur loopt niet op. Terwijl de aanvoer leiding best heet is... dus thermostaat lijkt het dan toch niet te zijn.

Temperatuur cv zal ik eens testen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ok dan moet het haast wel lucht zijn in je systeem.
Vergis je niet hoeveel lucht er nog in kan zitten, dat krijg je er niet uit in 2x ontluchten bij vers CV water, het heeft mij hier wel 2 maand gekost om de badkamer radiator goed te krijgen, elke dag weer zat er lucht in en gegeven moment begon de radiator het steeds beter te doen.

(We gaan hier er wel steeds vanuit dat de pomp daadwerkelijk goed is).

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
Dit weekend het ventiel getest. En dit bleek de oplossing! Door hem helemaal dicht te draaien (op een kwart na) steeg de temperatuur vrij snel. 42 graden in en 32 graden uit. (Thermostaat verdeler op 45 graden)

Ook heb ik inmiddels de pomp afgebouwd van stand 3 naar stand 1 (laagste stand).

Radiator knoppen boven en onder bekeken en volgens mij zijn ze allemaal inregelbaar. Hiermee ga ik binnenkort aan de slag.

Cv temperatuur is tevens ook verlaagd van 80 naar 70 graden. Als het echt goed koud is ga ik kijken tot welke temperatuur het kan zakken, en het toch aangenaam blijft in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1W8DAkmgH641s4TOSNeU9G-M1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5ualJMkcd6GQhC32f5Jo4D6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_TTAmx9x3yaQWokFP0q5Dfx8f0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tj090xlvdhMDVqC8Fjh6Kn0v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mdSXAyj4NgPxj0cm8dXhMezGKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQY5kFTT9kBwXuVlYZav0klW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mayas22
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-08 10:22
Passie-m schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:12:
[...]

Dit weekend het ventiel getest. En dit bleek de oplossing! Door hem helemaal dicht te draaien (op een kwart na) steeg de temperatuur vrij snel. 42 graden in en 32 graden uit. (Thermostaat verdeler op 45 graden)
Ook hier bleek dit de oplossing. Vloerverwarming kwam niet boven de 30 graden.

Dit is ook een goede tip voor mensen die over gaan van CV naar hybride. Wij hebben er niet bij stil gestaan dat er met HTV veel meer wordt/moet worden bijgemengd om te hete vv te voorkomen. Met alleen CV dus geen probleem. Nu pas (half jaar na installatie hybride wp) achter gekomen dat de wp onnodig veel hoger moest doordat de vv teveel bijmengde! Vandaag de wp 10 graden lager kunnen zetten en nu komt de woonkamer wel op temperatuur, dankzij het dichtdraaien van dit bijmengventiel!
Pagina: 1