Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.791 views

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Sarge78 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:39:
Hoi allemaal,

Ik heb mijn systeem, bestaande uit vloer(bij)verwarming en radiatoren onlangs weer waterzijdig ingeregeld en zit even te kijken wat ik nu nog kan doen om het beter in te regelen.
Misschien dat jullie nog tips hebben:

Alle radiatoren zijn voor zover het ging waterzijdig ingeregeld.
Vloerverwarming kreeg 1 groep meer warmte en kwam er ook vrij warm weer uit en die heb ik geknepen. Alle 4 groepen krijgen nu gelijke warmte. Ik meet 39 erin en 31 eruit. Ik heb de pomp van de vloer in het begin toen ik hier kwam wonen al eens terug gezet van stand 3 naar 2. Pomp draait continue. Stand 1 heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik mij afvraag of die dat wel gaat trekken. Het zijn volgens mij aardige afstanden op de 4 groepen.

De CV is verlaagt naar 65 graden. De aanwarmtijd van 180 naar 240.
De ΔT is gemiddeld 15 en af en toe 20, maar dit lukt mij niet bij de radiatoren. De gemiddelde ΔT van de radiatoren is 9. Slaapkamers het dichts bij de CV is ΔT een stuk minder. Als ik die nog meer knijp gaan ze suizen, maar worden toch amper gebruikt.
De pomp van de Remeha Avanta 28C heeft geloof ik maar 2 standen en staat in de CV al op laag.
Als ik in huis alles vol openzet, krijgt niet iedere radiator warmte, alsof het vermogen van de ketel daar niet voldoende voor is. We wonen relatief groot, dat wel, maar de afstanden zijn misschien te groot om alles ineens te voorzien. Het systeem is vrij van lucht. We gebruiken sommige radiatoren bepaalde ruimten toch niet dus dat maakt voor nu minder uit.

De afgelopen jaren ben ik aan het stunten geweest met nachtverlaging, meer, minder, wel, niet. Ik krijg er niet een heel goed beeld van op mindergas.nl , omdat we ook steeds anders stookgedrag en omstandigheden thuis hebben gehad. Verschil per jaar daardoor heel variabel. Hoe ik het nu heb ingeregeld heb ik wel het idee dat het een enorme verbetering is (9.1% minder), maar de tijd is nog te kort om echt te beoordelen.

Ik wil de pomp van de vloer vervangen door een Grundfoss Alpha 4. Die kunnen we voordelig aanschaffen. Zo trek ik de warmte niet meer uit de vloer en kan ik het goed inregelen. Hebben we gelijk even de kans om de vloerverwarming die er al 20 jaar ligt even door te spoelen.

We willen ook wat bij gaan verwarmen met de lucht/lucht warmtepomp, maar ik wil eerst de CV helemaal op orde en ingeregeld hebben.

Iemand nog tips in mijn situatie?

Is dat op de foto overigens de bypass wat ik steeds lees?

[Afbeelding]
Zoals ik lees het is je inregeling eigenlijk niet goed.
1 je krijgt niet alle radiatoren warm
2 suizen

Ps dat ding is bypass staat op een hoog drukverschil.

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
leonbong schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:42:
[...]

Zoals ik lees het is je inregeling eigenlijk niet goed.
1 je krijgt niet alle radiatoren warm
2 suizen

Ps dat ding is bypass staat op een hoog drukverschil.
Dan zou het alleen de regeling van de CV zelf kunnen zijn. Met waterzijdig inregelen van de radiatoren is het niet te regelen. Ik zie bijvoorbeeld wel, dat als alles open staat en de grootste warmte trekkers redelijk op temperatuur zijn dat dan de 3 buitenste radiatoren (meeste afstand, zoals bijkeuken, garage en een extra badkamer beneden) uiteindelijk wel warm worden. Suizen is alleen bij het knijpen van de radiatoren met een hele korte afstand naar de ketel.

Ik dacht ook al dat het een hoog drukverschil was. Kan ik er gewoon aan draaien? Lijkt wat vast te zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Sarge78 op 19-11-2020 09:50 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:31
Sarge78 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:49:
[...]

Dan zou het alleen de regeling van de CV zelf kunnen zijn. Met waterzijdig inregelen van de radiatoren is het niet te regelen. Ik zie bijvoorbeeld wel, dat als alles open staat en de grootste warmte trekkers redelijk op temperatuur zijn dat dan de 3 buitenste radiatoren (meeste afstand, zoals bijkeuken, garage en een extra badkamer beneden) uiteindelijk wel warm worden. Suizen is alleen bij het knijpen van de radiatoren met een hele korte afstand naar de ketel.

Ik dacht ook al dat het een hoog drukverschil was. Kan ik er gewoon aan draaien? Lijkt wat vast te zitten.
@leonbong Vermelde al dat je inregeling niet goed is.

Ik stel voor om het nogmaals te proberen echt goed te doen en accepteer het suizen even een week lang.
Zet dan de pomp nog lager in toeren. En anders moet er een regelklep achter je pomp.

Je zegt net zelf ook dat radiatoren ver weg pas later warm worden. 100% bewijs dat de in regeling niet helemaal in orde is. Als dit goed is kun je pas andere zaken aan pakken en betere conclusies trekken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Sarge78
Seafarer schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:01:
[...]

@leonbong Vermelde al dat je inregeling niet goed is.

Ik stel voor om het nogmaals te proberen echt goed te doen en accepteer het suizen even een week lang.
Zet dan de pomp nog lager in toeren. En anders moet er een regelklep achter je pomp.

Je zegt net zelf ook dat radiatoren ver weg pas later warm worden. 100% bewijs dat de in regeling niet helemaal in orde is. Als dit goed is kun je pas andere zaken aan pakken en betere conclusies trekken.
De enige pomp die lager in de toeren kan is die van de vloer, maar die suist niet. De pomp van de CV kan hoge stand of lage stand en staat op laag.

Ik heb eerder wel eens gelezen, dat als je een groot systeem hebt, dat het bijna onmogelijk is om de radiatoren die maar een paar meter leiding hebben ten opzichte van de rest, een een betere delta T te verkrijgen zonder suizen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sarge78 op 19-11-2020 10:17 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Seafarer
Sarge78 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:15:
[...]

De enige pomp die lager in de toeren kan is die van de vloer, maar die suist niet. De pomp van de CV kan hoge stand of lage stand en staat op laag.

Ik heb eerder wel eens gelezen, dat als je een groot systeem hebt, dat het bijna onmogelijk is om de radiatoren die maar een paar meter leiding hebben ten opzichte van de rest, een een betere delta T te verkrijgen zonder suizen.
Laag kan nog steeds teveel zijn. "laag" is relatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Sarge78
Ik moet eerste normale huis een gezins of vrijstaande woning tot 150/200m2 nog tegen komen waarbij een gemiddelde NL-ketel van 20kW niet alle radiatoren bloedheet kan krijgen.

Je inlegering is gewoon niet goed en het kan best zijn dat zonder extra regelappendages niet te voorelkaar te krijgen is.

Tip als je suisende radiatoren hebt terwijl je de voorinstelling fors geknepen hebt, draai dan ook het voetventiel een heel stuk dichter. Dat creëert een hoger weerstand over die radiator waardoor je het suisen "verdeelt" over gehele radiator waardoor je het niet meer kan horen.

• Seafarer
leonbong schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:26:
@Sarge78

Tip als je suisende radiatoren hebt terwijl je de voorinstelling fors geknepen hebt, draai dan ook het voetventiel een heel stuk dichter. Dat creëert een hoger weerstand over die radiator waardoor je het suisen "verdeelt" over gehele radiator waardoor je het niet meer kan horen.
Weer wat geleerd. :)

• leonbong
Suisen wordt veroorzaakt door een hoog drukverschil over een radiatorkraan.
Als je het voetventiel dichter draait maak je de weerstand over de radiator groter. Waardoor het drukverschil op de locatie van de radiatorkraan kleiner is en dus niet suist.

Stel je hebt weerstand (drukverschil) van 40kpa over aan en afvoerleiding van een radiator als het voetventiel volledig open is heeft deze noemenswaardige weerstand.
Dus volledige verschil 40kPa is ter hoogte van de radiatorkraan, nou dat suist kan ik je vertellen.

De meeste fabrikanten houden het op 25 a 30 kPa als drukverschil voor de suisgrens >25dBa.
Als je nu het voetventiel een heel stuk dicht draait dan wordt die 40kPa verdeelt over het voetventiel en radiatorkraan omdat het water niet zo makkelijk meer "weg" kan bij de radiator.
Beide zullen dan niet suisen want beetje geluk hebben je beide rond de 20kPa verschil gekregen.

Onderstaand diagram van heimeir eclipse V-exact met 25 dBa grens ingetekend links zie je dan het drukverschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_qpkx5xwuIBuO0L96Fv6Lc8ldw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QKG5Cfn2RUjOSXIEZc3WHbyB.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 10-12-2020 12:39 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:03
Blihi schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:49:

Wat gebeurt er als je deze radiator eens helemaal dicht draait zodat er geen flow is over die radiator?

Als er ergens een verstopping is zou de ketel in een andere storing moeten vallen (namelijk dat deze zijn druk niet kwijt kan). Als er nu wel voldoende warmte naar de andere radiatoren gaat, dan is waterzijdig inregelen de enige optie.
Ik heb nu alle radiatoren dichtgedraaid, behalve de ene in de huiskamer het dichtst bij de thermostaat. Ik zie nu dat de ketel naar de ingestelde max temp gaat (65 graden), de druk loopt daarbij op naar 2.3 (staat standaard in de ochtend op 1.5, dus een stijging van 0.8 bar), maar nog geen 0Y melding over te hoge retourtemperatuur. Ik kijk het even aan en ga dan langzaam wat radiatoren bijdraaien.
Die 0.2 drukverhoging is niet zo'n punt. Het is logisch dat de druk hoger wordt, want als het water opwarmt zet het uit. Het expansievat zorgt ervoor dat er ruimte is voor uitzetten, maar de druk wordt wel hoger.
Het gaat dus om 0.8 bar drukverhoging. Is dat niet te hoog? Alles boven de 2 bar zou volgens de "theorie" al bijna te hoog zijn? Mijn ketel heeft trouwens een geïntegreerd expansievat, ik zal eens tikken en luisteren.

tnx voor het meedenken alvast!

• olafmol
Blihi schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:49:
[...]

Wat gebeurt er als je deze radiator eens helemaal dicht draait zodat er geen flow is over die radiator?

Als er ergens een verstopping is zou de ketel in een andere storing moeten vallen (namelijk dat deze zijn druk niet kwijt kan). Als er nu wel voldoende warmte naar de andere radiatoren gaat, dan is waterzijdig inregelen de enige optie.
update: helaas toch weer na ca. 15 minuten stoken een 0Y melding op de ketel. Ik ga nu de ene huiskamer radiator dichtdraaien, en de andere open. Kijken wat er dan gebeurt.

update2: en ook met alleen de andere benedenkamer radiator toch na ca. 10 min een 0Y melding.

Ik ga voor nu maar even beide radiatoren een halve slag opendraaien, kijken of dat iets doet met de 0Y melding.

En ik denk dat het tijd wordt voor een verwarmingsmonteur om er eens goed naar te kijken, zowel qua ketel als qua radiatoren en leidingen.

[ Voor 21% gewijzigd door olafmol op 19-11-2020 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-09 12:49
olafmol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:02:
[...]

Ik heb nu alle radiatoren dichtgedraaid, behalve de ene in de huiskamer het dichtst bij de thermostaat. Ik zie nu dat de ketel naar de ingestelde max temp gaat (65 graden), de druk loopt daarbij op naar 2.3 (staat standaard in de ochtend op 1.5, dus een stijging van 0.8 bar), maar nog geen 0Y melding over te hoge retourtemperatuur. Ik kijk het even aan en ga dan langzaam wat radiatoren bijdraaien.

[...]

Het gaat dus om 0.8 bar drukverhoging. Is dat niet te hoog? Alles boven de 2 bar zou volgens de "theorie" al bijna te hoog zijn? Mijn ketel heeft trouwens een geïntegreerd expansievat, ik zal eens tikken en luisteren.

Zo hoog mag je druk verschil echt niet zijn een druk verschil van 0,3 bar is acceptabel. Alles daarboven wordt al twijfelachtig. Het zo mij niet verbazen als de ketel bij overdruk in storing gaat.

• Sarge78
leonbong schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:26:
@Sarge78
Ik moet eerste normale huis een gezins of vrijstaande woning tot 150/200m2 nog tegen komen waarbij een gemiddelde NL-ketel van 20kW niet alle radiatoren bloedheet kan krijgen.

Je inlegering is gewoon niet goed en het kan best zijn dat zonder extra regelappendages niet te voorelkaar te krijgen is.

Ik heb ze met name bij het voetventiel geknepen voor het inregelen. Voorinstellen zou wellicht beter werken bij de radiators die zich niet laten inregelen Ik weet niet of deze knoppen ook bij de knop geregeld kunnen worden? Probeerde al even te draaien aan het middelste met sleuteltje 9, maar kreeg er geen beweging in en voordat ik weer iets stuk maak en een waterballet heb... :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmd826BSZgOde74rk6M9767No68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buSVmU5Xumchu4yr4dvDBqtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gryyl2Gaqf3LtQPcHEqilJE_5Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zv3nx8GodPfykRdmoeDeNFfb.jpg?f=fotoalbum_large

• leonbong
@Sarge78
Helaas dat zijn geen voorinstelbare comap m28 kranen.
Meestal kan je niet heel knap inregelen met voetventielen. Er zijn wat uitzonderingen met voetventielen die er speciaal voor gemaakt .

Maar de meeste voetventielen zijn veel te grof voor echt goed inregelen.

Dit is voorinstelbare m28 kraan van dezelfde serie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irlmxKbIQisii6ZSZ5EWIjxAvls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqdQbQSrMlpqIgv9swKUPUkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan eventueel het binnenwerk vervangen, comap artikel nummer 581400 let je hebt ook de R581400 en daarvan weet ik niet of die past.

PS Het zijn toch comap/sar kranen?

[ Voor 131% gewijzigd door leonbong op 19-11-2020 12:57 ]

• olafmol
LemonC200 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:25:
[...]

Zo hoog mag je druk verschil echt niet zijn een druk verschil van 0,3 bar is acceptabel. Alles daarboven wordt al twijfelachtig. Het zo mij niet verbazen als de ketel bij overdruk in storing gaat.
Check. Maar zou je daar dan niet een specifieke sturingscode van moeten zien als de druk te hoog wordt?

NB mijn ketel gaat niet in storing, 0Y is een soort van status-code die aangeeft dat de brander is gestopt omdat er te warm water in het circuit zit, maar hij is niet geblokkeerd oid.

Update: hier https://www.klusidee.nl/F...y-storing-0y.81122/page-3 wordt er ook over een defecte automatische ontluchter gesproken. Hmm, ook eens checken.

[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 19-11-2020 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:19
[...]

[...]

Als het verschil zo groot wordt, dan zijn er 2 mogelijkheden:

- ofwel is de voordruk op je expansievat weg (kan je met een auto/fietspomp terug op druk zetten)
- ofwel is je expansievat gewoon stuk

Een expansievatje kost de kop niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• olafmol
Tommie12 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:44:
[...]

Als het verschil zo groot wordt, dan zijn er 2 mogelijkheden:

- ofwel is de voordruk op je expansievat weg (kan je met een auto/fietspomp terug op druk zetten)
- ofwel is je expansievat gewoon stuk

Een expansievatje kost de kop niet.
Tnx! Hoe werkt dat precies? Doordat de druk niet weg kan is de doorstroming niet groot genoeg? Of juist te snelle doorstroming door te hoge druk?

• jur!
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-09 13:33
Sarge78 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:27:
[...]

Ik heb ze met name bij het voetventiel geknepen voor het inregelen. Voorinstellen zou wellicht beter werken bij de radiators die zich niet laten inregelen Ik weet niet of deze knoppen ook bij de knop geregeld kunnen worden? Probeerde al even te draaien aan het middelste met sleuteltje 9, maar kreeg er geen beweging in en voordat ik weer iets stuk maak en een waterballet heb... :P
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook de Variosar, deze moet je op een andere wijze inregelen.
Je moet het asje draaien wat uitsteek, als het goed is zit er een nokje aan, deze moet draaien naar het gewenste getal op de zijkant staat van het messinghuis (zag op je foto bijv die 5 staan).

Om het goed te doen heb je eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXdD-bjTxq_S9QVjhnUoHchfsTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eRIo4HJyyXZm8Yz2po6Kly0v.jpg?f=user_large

Comap artikelnummer: R583730

Je kunt het ook proberen met een fijne punttang, zo is mij het ook gelukt.
Wel opletten dat je het asje niet te veel beschadigd.. dus voorzichtig!

zie ook de manual van de variosar voor de verschillende instelposities:

https://www.comap.nl/site...elbare-kv_comap-bxsub.pdf

• leonbong
Deze kranen zijn nog van daarvoor <2013 en hebben de 2mm spindel.
Die van jouw zijn 4mm spindel en ook daarvan bestaan ook types met vaste kv.
Die sleutel past niet, als ze al instelbaar zouden zijn dan is het deze sleutel.
YouTube: Inregelen Comap thermostaatkraan / CV Tuning
(Met dank aan cv-tuning)

[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 19-11-2020 13:52 ]

• LemonC200
olafmol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:37:
[...]

Check. Maar zou je daar dan niet een specifieke sturingscode van moeten zien als de druk te hoog wordt?

NB mijn ketel gaat niet in storing, 0Y is een soort van status-code die aangeeft dat de brander is gestopt omdat er te warm water in het circuit zit, maar hij is niet geblokkeerd oid.

Update: hier https://www.klusidee.nl/F...y-storing-0y.81122/page-3 wordt er ook over een defecte automatische ontluchter gesproken. Hmm, ook eens checken.
Het kan ook zijn dat er te veel kranen dicht staan waardoor de druk te hoog wordt, zeker als je geen bypass hebt. Zijn de kranen in de hoofdruimte (normaal gesproken woonkamer) altijd volledig open?

• olafmol
LemonC200 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:46:
[...]

Het kan ook zijn dat er te veel kranen dicht staan waardoor de druk te hoog wordt, zeker als je geen bypass hebt. Zijn de kranen in de hoofdruimte (normaal gesproken woonkamer) altijd volledig open?
Ja. En dan krijg ik toch nog zo’n 0Y melding. Ik laat ff een check doen op het expansievat. Dat klinkt overal hetzelfde, maar is zo’n platte geïntegreerde. Dus dat laat ik liever aan de vakman/vrouw over. Tnx!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
[...]

Maar nu doe je het verkeerd. Nu draai je alles dicht, dan is het logisch dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Ik stelde voor om alleen de verwarming die heel warm werd dicht te draaien.

Als het retourwater te warm is, dan is er te hoge flow over een radiator met te weinig capaciteit. Dat kan doordat de installatie ingeregeld moet worden, of dat kan doordat er een blokkade zit ergens in het systeem.
[...]

0.8 is te hoog ja. Dan is waarschijnlijk je expansievat stuk. Met tikken kun je dat snel testen.

Als je expansievat niet meer op druk is kun je hem wel op druk krijgen, maar dan moet eerst het systeem leeg. Want als je te vaak heb bijgevuld met een expansievat met te weinig voordruk is er nu een grote waterbel ontstaan in dat vat. Dat moet je weg krijgen. Daarvoor moet eerst de druk van het CV circuit (bij koud water) en dan moet je de druk in het vak langzaam verhogen naar 1,5 bar, tegelijk met de druk in de CV leidingen. Op die manier wordt het membraan weer mooi recht.

De druk kan overigens ook oplopen als ergens een verstopping zit, bijvoorbeeld in de automatische onluchter. Dan kan de ketel zijn druk niet kwijt en daar kun je ook storingen van krijgen (maar niet dat de retourtemperatuur te hoog is lijkt mij).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
olafmol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:53:
[...]

Ja. En dan krijg ik toch nog zo’n 0Y melding. Ik laat ff een check doen op het expansievat. Dat klinkt overal hetzelfde, maar is zo’n platte geïntegreerde. Dus dat laat ik liever aan de vakman/vrouw over. Tnx!
Zo'n plat vat heeft ook een membraan, meestal gespannen over de naad die van buitenaf zichtbaar is. Ook bij zo'n ding moet je verschillende klanken hebben.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Tommie12
olafmol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:19:
[...]

Tnx! Hoe werkt dat precies? Doordat de druk niet weg kan is de doorstroming niet groot genoeg? Of juist te snelle doorstroming door te hoge druk?
Staat daar geen opblaasnippel op?

Maar als je dat niet kan vinden, dan zal het toch vakman bellen worden hoor.

• jur!
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-09 13:33
leonbong schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:42:
Deze kranen zijn nog van daarvoor <2013 en hebben de 2mm spindel.
Die van jouw zijn 4mm spindel en ook daarvan bestaan ook types met vaste kv.
Die sleutel past niet, als ze al instelbaar zouden zijn dan is het deze sleutel.
YouTube: Inregelen Comap thermostaatkraan / CV Tuning
(Met dank aan cv-tuning)
Helaas niet instelbaar dan.. :-(

Ik dacht dat ze hetzelfde waren als mijn varioSar's, het binnenwerk ziet nagenoeg hetzelfde uit...

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Even een vraag over het regelgedrag van mijn Remeha Quinta 35C icm een iSense thermostaat.
Er hangt een OTGW aan de CV om gegevens naar Domoticz te sturen.

Het valt me op dat het zodra de CV aanslaat (flame on) het Control Setpoint (CS) omhoog schiet naar de door mij maximaal ingestelde 70C aanvoertemperatuur. Als dat is om de CV aan te laten slaan dan kan ik me het gedrag voorstellen, maar dit lijkt te gebeuren na de 'flame on'. Daarna gaat het CS weer rap omlaag en nu het niet zo koud is slaat de CV weer na een paar minuten weer af. De CV is wat overgedimensioneerd voor het huis, dus ook bij laagste modulatiestand zal hij het minimale vermogen niet kwijt kunnen en daardoor dus in intervallen bijwarmen.

De grafiek van het Control Setpoint ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZHjPWPVWyVbPAP2R0tHK4smzv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e2fvYWrQi1HH0vpbJxr5o34u.png?f=fotoalbum_large

Enfin, mijn vraag is dus waarom het CS zo hoog piekt, en afgaande op de timestamps in Domoticz dus ook nadat de CV is aangeslagen.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
maakt het nog uit welke slimme thermostaat je neemt icm je ketel en je verwarminginstallatie?

- Bosch ketel (oude uit 2008)
- alleen vloerverwarming (15 groepen) en 1 radiator op de badkamer

er hangt nu een prima Honeywell, maar die zijn niet slim.

Zou hem ook graag in HomeAssistant willen hanger. Ik twijfel nu tussen:
- Tado
- Toon 2 (geroot zien te krijgen dan wel)
- Evo Home

Water-Escape

• leonbong
Ik zou evohome alleen doen als je zone-verwarming wil.
Wil je dat niet dan Honeywell Lyrc misschien een betere keus een T6 of T9 (niet in NL te koop)

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 19-11-2020 15:23 ]

• Blihi
Als je voor 2 zones gaat is er ook een Lyric T6 voor twee zones. Dat zijn twee thermostaten en een ketelrelais met aansluiting voor twee zonekleppen: R6H911RF

Goedkoper dan Evohome.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
leonbong schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:20:
Ik zou evohome alleen doen als je zone-verwarming wil.
Wil je dat niet dan Honeywell Lyrc misschien een betere keus een T6 of T9 (niet in NL te koop)
Daar ben ik nog niet uit.
De 15 zone vloerverwarming kan ik gaan verdelen in keuken, woonkamer, hal en toilet, bijkeuken.

Maar weet nog niet of ik die afzonderlijk zou willen verwarmen. En heeft dat zin met vloerverwarming?

Water-Escape

• leonbong
Nou als je BG ook daadwerkelijk verdeelt is in verschillende ruimtes dan kan het best zijn dat enkele ruimtes te heet of te koud zijn.
Waardoor een zone regeling kan dan comfort creëren omdat je elke ruimte kan regelen en eventueel enkele ruimtes wat koeler waar je nooit bent.

Ik verwacht niet dat je opeens bakken met energie gaat besparen op zo'n BG, maar het creëert wel comfort.

• Seafarer
JPS schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:10:
Even een vraag over het regelgedrag van mijn Remeha Quinta 35C icm een iSense thermostaat.

Het valt me op dat het zodra de CV aanslaat (flame on) het Control Setpoint (CS) omhoog schiet naar de door mij maximaal ingestelde 70C aanvoertemperatuur. Als dat is om de CV aan te laten slaan dan kan ik me het gedrag voorstellen, maar dit lijkt te gebeuren na de 'flame on'. Daarna gaat het CS weer rap omlaag en nu het niet zo koud is slaat de CV weer na een paar minuten weer af. De CV is wat overgedimensioneerd voor het huis, dus ook bij laagste modulatiestand zal hij het minimale vermogen niet kwijt kunnen en daardoor dus in intervallen bijwarmen.

[Afbeelding]

Enfin, mijn vraag is dus waarom het CS zo hoog piekt, en afgaande op de timestamps in Domoticz dus ook nadat de CV is aangeslagen.
4 keer aan/uit in een uur. Wat is het probleem dan?

• olafmol
Blihi schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:15:
[...]

Maar nu doe je het verkeerd. Nu draai je alles dicht, dan is het logisch dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Ik stelde voor om alleen de verwarming die heel warm werd dicht te draaien.
Oeps, check, ga ik het ff op deze manier proberen en kijken of dat iets uithaalt.
0.8 is te hoog ja. Dan is waarschijnlijk je expansievat stuk. Met tikken kun je dat snel testen.

Als je expansievat niet meer op druk is kun je hem wel op druk krijgen, maar dan moet eerst het systeem leeg. Want als je te vaak heb bijgevuld met een expansievat met te weinig voordruk is er nu een grote waterbel ontstaan in dat vat. Dat moet je weg krijgen. Daarvoor moet eerst de druk van het CV circuit (bij koud water) en dan moet je de druk in het vak langzaam verhogen naar 1,5 bar, tegelijk met de druk in de CV leidingen. Op die manier wordt het membraan weer mooi recht.

De druk kan overigens ook oplopen als ergens een verstopping zit, bijvoorbeeld in de automatische onluchter. Dan kan de ketel zijn druk niet kwijt en daar kun je ook storingen van krijgen (maar niet dat de retourtemperatuur te hoog is lijkt mij).
Ok. Ik laat ff een vakman/vrouw langskomen. Iemand nog tips voor een goede partij in/rond Utrecht? Normaal doet Paans dat, maar ik kreeg soms iemand langs die er niet echt heel veel kaas van had gegeten ahum..

tnx weer!

• olafmol
Tommie12 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:27:
[...]

Staat daar geen opblaasnippel op?

Maar als je dat niet kan vinden, dan zal het toch vakman bellen worden hoor.
bedoel je de automatische ontluchter op de ketel? Of die op de radiators? Ja die zijn er, en die heb ik ook allemaal opengedraaid om de boel te ontluchten.

Mijn vraag was meer theoretisch: wat maakt dat te hoge druk in de CV ketel de retourtemperatuur te hoog houdt, maw hoe beinvloedt dit de "flow" in het systeem?

• JPS
  • Niet online

JPS

Seafarer schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:20:
[...]

4 keer aan/uit in een uur. Wat is het probleem dan?
Geen 'probleem', maar waarom is de warmtevraag gelijk het maximale van 70C?

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

JPS schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:10:

[Afbeelding]

Als leek zeg ik dat in de grafiek niet CS maar 'aanvoertemperatuur' staat.
Vanuit de json file
"controlsp": {"value": "40.00", "description": "Control setpoint"}
vs.
"returntemp": {"value": "43.50", "description": "Return water temperature"}

En als ie 70C niet kwijt kan mag die instelling best omlaag naar bijv. 55C toch ?

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• JPS
  • Niet online

JPS

Return water temperature heb ik ook dus de grafiek lijkt me wel te kloppen. Het is gewoon wat vreemd dat de CS waarde zo loopt te spiken.

Inderdaad ga ik de max aanvoer nog verlagen. Deze stond nog op 70C omdat ik het op hele koude dagen voor de woonkamer nog nodig had. Omdat ik nu een booster in mijn convectorput heb gemaakt, waarschijnlijk niet meer nodig en wil ik 55C eens proberen.

• Tommie12
olafmol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:23:
[...]

bedoel je de automatische ontluchter op de ketel? Of die op de radiators? Ja die zijn er, en die heb ik ook allemaal opengedraaid om de boel te ontluchten.

Mijn vraag was meer theoretisch: wat maakt dat te hoge druk in de CV ketel de retourtemperatuur te hoog houdt, maw hoe beinvloedt dit de "flow" in het systeem?
Nee, het is zeker niet de ontluchter, en zeker ook niet op de radiatoren.

De druk gaat de flow niet beïnvloeden.
Bel nu toch maar die loodgieter/chauffagist, want als je die vragen stelt, dan ga je het zelf niet opgelost krijgen.

• leonbong
Chauffagist
We zijn hier in NL, dat woord kennen we niet. We kennen alleen CV-Beun met matige kennis maar goedkoop of loodgieter veel te duur.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 19-11-2020 19:38 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
leonbong schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:36:
Chauffagist
We zijn hier in NL, dat woord kennen we niet. We kennen alleen CV-Beun met matige kennis maar goedkoop of loodgieter veel te duur.
En hier stip je dus een heel groot probleem ietwat gekscherend aan. Hoe moet NL ooit aan de energietransitie als we niet weten waar we de kennis moeten zoeken als we het zelf niet kunnen, maar een schaarse vakman niet kunnen of willen betalen... alle ballen op Tweakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik moet zeggen dat veel echte loodgieter installatiebedrijven eigenlijk wel kunnen inregelen en ook de kennis wel hebben.
Wat dat zijn vaak de type bedrijven die ook in de grote kantoorgebouwen de installaties onderhouden die vaak ontworpen zijn door grote installatiebedrijven.

Je ziet het in de nieuwbouw ook, de eerste warmtepomp huizen veel problemen. Maar nu gaat eigenlijk wel goed de bouwers hebben het inregelen herontdekt.
Gas was natuurlijk zo goedkoop in de nederland motto was. "Grote ketel, lekker warm in huis!"
Maar nu met warmtepompen moet je weer spaarzaam omgaan met de energie omdat huizen het anders elektrisch niet trekken (of enorm vastrecht) dus wordt er weer ingeregeld.

Maar veel mensen laten er snel even een nieuwe ketel in rammen voor de prijs van een ketel-internetprijs + 10€!
Dat is nu ook trend in airco-land, wat vaak dezelfde CV-beun mensen zijn, heb je ook wat in voorjaar zomer te doen!

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 19-11-2020 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Chauffagist
In België mag een beun gewoon geen ketel plaatsen. Een loodgieter moet trainingen en certificaties doen bij mijn weten.
Heeft als nadeel dat een ketel voor 2000€ .... een natte droom blijft.
Anderzijds, er zijn wel vakmannen.

• leonbong
Ik zeg het wat zwart wit maar de meeste bij ons hebben ook gewoon de papieren.
Echter er zijn bedrijven die zich “gespecialiseerd” hebben in het zo snel mogelijk zo veel mogelijk ketels ophangen. Dat noem ik “cv-beun”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
JPS schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:59:
[...]

Was dat niet express gedaan, om zeker te weten dat de ketel zou starten omdat sommige ketels een lage water temperatuur vraag eenvoudig weg negeren. En dan niet starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

JPS schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:59:
[...]

Volgens mij ziet het er bij mij precies hetzelfde uit. (iSense en Remeha ketel)

• JPS
  • Niet online

JPS

@Seafarer @Dj-sannieboy ja het zal misschien standaardgedrag zijn, maar ik snap niet dat de timestamp van 'flame on' eerder is dan het hoge Control setpoint om die vlam aan te zetten.

Verwijderd

Tommie12 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:10:
[...]

Mijn stooklijn staat op:

Slope: 1.3
Level: -8

Dat geeft:

Buitentemp CV TEMP
+20 18°C
+10 33°C
0 45°C
-10 56°C

Wat wel nog een rol speelt zijn nog 2 factoren:
- invloed kamertemperatuur : als die onder de gewenste waarde zit, dan wordt de CV temp verhoogd.
- als er overgeschakeld wordt van verlaagde naar comfort temperatuur, dan wordt er tijdelijk (1h) een verhoging van de CV temp gevraagd van 10°C (dacht ik)
Een lage stooklijn icm een grote thermostaatbijsturing heeft waarschijnlijk hetzelfde effect dan een hoge stooklijn icm een kleine bijsturing? Of zou het ene toch minder verbruiken dan het andere? Mijn doel is om een zo laag mogelijke temperatuur met een zo klein mogelijke schommeling te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Chauffagist
En dan is er nog de "installateur". Dat is een veel te dure CV-Beun ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:51:
[...]
Een lage stooklijn icm een grote thermostaatbijsturing heeft waarschijnlijk hetzelfde effect dan een hoge stooklijn icm een kleine bijsturing? Of zou het ene toch minder verbruiken dan het andere? Mijn doel is om een zo laag mogelijke temperatuur met een zo klein mogelijke schommeling te hebben.
Het leuke is dat je kan spelen en aanpassen zo veel je wil zonder dat je vuile handen krijgt of een pak materiaal moet kopen.

Proberen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:45
Goedemorgen! Sinds deze week een nieuwe ketel (van ATAG A244c naar Tzerra Ace CW4), aangesloten op vloerverwarming (begane grond) en radiatoren (overige ruimtes). Hierbij ervaar ik wat onverwacht gedrag:

De aanvoertemp van de ATAG stond op 50'C, de Tzerra ook.

Situatie:
De ketel slaan aan dmv de aan/uit thermostaat in de woonkamer, de ketel schakelt in en voert netjes de aanvoertemperatuur op naar 50'C. De vloerverwarmingspomp wordt geschakeld met een pompschakelaar, als de aanvoertemp boven de 30'C komt schakelt deze in en na enkele seconden bereikt het koudere retourwater de ketel. De aanvoertemp zakt direct tot ongeveer 40'C en de ketel heeft grote moeite deze temperatuur op te krikken naar 50'C. De aanvoertemperatuur van de vloerverwarming haalt hierdoor een max temp van 35'C ipv 40/45'C met de ATAG.

Nu heb ik al gekeken in de instellingen en hier wat mee getweaket - maar de aanvoertemp blijft hard zakken en komt tot het uitschakelen van de ketel niet meer tot 50'C. Een optie zou kunnen zijn om de aanvoertemp hoger in te stellen, maar dat lijkt mij juist niet de bedoeling. Hier is vast (een van de vele! jippie - in vergelijking tot mijn ATAG is dat een hele vooruitgang) een instelling voor.

Wie o Wie heeft hier de goede tip voor?
thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:05:
[...]

Het leuke is dat je kan spelen en aanpassen zo veel je wil zonder dat je vuile handen krijgt of een pak materiaal moet kopen.

Proberen maar!
In de hele Viessmann manual (codering niveau 2) zie ik niets om een meer constante watertemperatuur te hebben, wel pompsnelheden, boost-functie 's ochtends,... Dus als iemand het wel weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 22:27
Heinemancp schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:17:
thnx
Het lijkt erop dat voordat de pomp schakelaar inschakelt alleen de aanvoer- en retourleiding opgewarmd wordt. Dit kost niet veel vermogen.

Zodra de pomp schakelaar aan gaat komt de kou van de vloer erbij. Dan zou dan meer vermogen nodig hebben van de ketel.

Zit er een restrictie op het vermogen toevallig? Door iemand op de ondergrens ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
mrmartinuz schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:28:
[...]

Het lijkt erop dat voordat de pomp schakelaar inschakelt alleen de aanvoer- en retourleiding opgewarmd wordt. Dit kost niet veel vermogen.
De radiatoren van de overige verdiepingen zitten er wel op.
Zodra de pomp schakelaar aan gaat komt de kou van de vloer erbij. Dan zou dan meer vermogen nodig hebben van de ketel.

Zit er een restrictie op het vermogen toevallig? Door iemand op de ondergrens ingesteld?
Klopt, dat kost zeker meer vermogen. De instellingen vanuit de fabriek zijn daar nog op van toepassing. Het enige wat ik kan vinden in de installatiehandleiding is het maximum toerental van de ventilator. die staat op de fabrieksinstelling 4700. Die kan eventueel hoger gezet worden.
Ik ga ook eens kijken in de logging van de ketel wat het gebruikte toerental is - voor mijn gevoel heel laag (hoor bijna niets als ik er naast zit, in vergelijking met de ATAG)

toegevoegd:
Net even gekeken, ventilator loopt gestaag op naar 4000rpm. Maar retourtemp daalt harder dan de ventilator stijgt. Alsof ik daar nog iets kan tweaken, de hellingshoek van het vermogen. Kan ik niet vinden in de gegevens.

[ Voor 10% gewijzigd door Heinemancp op 20-11-2020 09:03 . Reden: ventilator rpm toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
Heinemancp schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:41:
[...]

De radiatoren van de overige verdiepingen zitten er wel op.
Wat is dT, want als die op dT is 20 regelt, zou me niet verbazen dat die dan op 45C blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:51:
[...]
Nou ik denk dat je huidige situatie niet zo gunstig is. Het is beetje wanneer de elektronica besluit af te wijken van de stooklijn, als dat lange tijd is dan is het nu niet gunstig. Omdat je dan lang comfort van juiste ruimtetemperatuur moet missen.
Ik zou doen hetere stooklijn zoals eerdere voorgesteld voor je radiatoren dan heb je een goede basis, maar de afwijkmogelijkheid (bijsturing) niet of nauwelijks verkleinen.

Ik zou denken dat je stooklijn wil die goed startpunt (grofregeling) is voor weer buiten en je kamerthermostaat is dan de fijnregeling. Met als voordeel dat je gemiddeld over hele seizoen toch kouder water hebt dan vaste aanvoertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34
Toch wel extreem makkelijk, een setje sensoren i.c.m. Grafana / Home Assistant. In mijn vorige appartement ook eens bezig geweest met inregelen, stukjes tape plakken / IR thermometer / Excel files maken, etc. Dan is dus toch praktischer :D

Kring 5 en 6 zijn langer dan kring 1 t/m 4 in onze woonkamer, dat is ook te zien aan de lagere retourtemperaturen (alle kranen volledig open).

Om het te verbeteren:
+/- 8u17: delta min/max retour uit de vloer: 1,3 graden, kring 2/3/4 een halve slag geknepen
+/- 8u49: een halve slag lijkt voor kring 4 teveel te zijn aangezien de retour inzakt, kwart slag verder open gezet
+/- 9u09: delta min/max retour uit de vloer: 0,7 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQovsPtztRFDDA_OOFsw-7Rge4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EE2Ql0ff5OxPFXuVEyrKTPsF.jpg?f=fotoalbum_large
Perfect gelijk zal het wel nooit worden, maar een mens kan maar proberen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Dapdodo schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:18:
[...]

Wat is dT, want als die op dT is 20 regelt, zou me niet verbazen dat die dan op 45C blijft hangen.
Dat zou zeker wel kunnen. Retour is dan inderdaad 20/ 25'C, dat zou ook de trage verhoging van de temperatuur verklaren.
Waar komt deze dT vandaan, is dit te verhogen naar 30'C?

wordt dat bedoeld met deze instelling?
GP021 Terug moduleren wanneer temperatuurverschil groter is dan deze drempelwaarde 10 °C - 40 °C

ingesteld op 25'C -> kan ik die wijzigen naar 30'C?

[ Voor 19% gewijzigd door Heinemancp op 20-11-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
theredone51 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:29:

Perfect gelijk zal het wel nooit worden, maar een mens kan maar proberen :9
Op iedere retour een sensor zetten die de aanvoer regelt met een modulerende klep in de toevoer?
Je krijgt dan een waterzijdige in regeling die zichzelf instelt. De software zal dan een gemiddelde stand moeten onthouden.

Ik heb ergens wel eens over gelezen dat een fabrikant dit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heinemancp schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:17:
Goedemorgen! Sinds deze week een nieuwe ketel (van ATAG A244c naar Tzerra Ace CW4), aangesloten op vloerverwarming (begane grond) en radiatoren (overige ruimtes). Hierbij ervaar ik wat onverwacht gedrag:

De aanvoertemp van de ATAG stond op 50'C, de Tzerra ook.

Situatie:
De ketel slaan aan dmv de aan/uit thermostaat in de woonkamer, de ketel schakelt in en voert netjes de aanvoertemperatuur op naar 50'C. De vloerverwarmingspomp wordt geschakeld met een pompschakelaar, als de aanvoertemp boven de 30'C komt schakelt deze in en na enkele seconden bereikt het koudere retourwater de ketel. De aanvoertemp zakt direct tot ongeveer 40'C en de ketel heeft grote moeite deze temperatuur op te krikken naar 50'C. De aanvoertemperatuur van de vloerverwarming haalt hierdoor een max temp van 35'C ipv 40/45'C met de ATAG.

Nu heb ik al gekeken in de instellingen en hier wat mee getweaket - maar de aanvoertemp blijft hard zakken en komt tot het uitschakelen van de ketel niet meer tot 50'C. Een optie zou kunnen zijn om de aanvoertemp hoger in te stellen, maar dat lijkt mij juist niet de bedoeling. Hier is vast (een van de vele! jippie - in vergelijking tot mijn ATAG is dat een hele vooruitgang) een instelling voor.

thnx
Heb je toevallig een buitentempertuursensor?
Want die 40 graden lijkt verdacht veel op temperatuur van standaard zoals hij er als fabrieksinstelling in zit stooklijn 10 graden buiten = 40 graden water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
leonbong schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:40:
[...]

Heb je toevallig een buitentempertuursensor?
Want die 40 graden lijkt verdacht veel op temperatuur van standaard zoals hij er als fabrieksinstelling in zit stooklijn 10 graden buiten = 40 graden water.
Nope, niet aanwezig. Ik denk meer wat Dapdodo zegt, dat het aan de dT ligt.
Hoe hoger de retour temp, hoe hoger de aanvoertemp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Heinemancp schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:36:
[...]

Dat zou zeker wel kunnen. Retour is dan inderdaad 20/ 25'C, dat zou ook de trage verhoging van de temperatuur verklaring.
Waar komt deze dT vandaan, is dit te verhogen naar 30'C?

wordt dat bedoeld met deze instelling?
GP021 Terug moduleren wanneer temperatuurverschil groter is dan deze drempelwaarde 10 °C - 40 °C

ingesteld op 25'C -> kan ik die wijzigen naar 30'C?
Je wil het wijzigen omdat je het niet warm krijgt?

Als het wel warm wordt zou ik het zo laten.

Maar het kan bij jou natuurlijk zo zijn: boven verdieping radiatoren met thermostaat kranen en niet waterzijdig ingeregeld.
Je ketel maakt kouder water, de thermostaat kranen compenseren dat door verder open te gaan waardoor de boven verdieping meer flow verbruikt en er te weinig overblijft voor beneden. En het beneden niet warm wordt. Evn iets om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
Seafarer schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:39:
[...]

Op iedere retour een sensor zetten die de aanvoer regelt met een modulerende klep in de toevoer?
Je krijgt dan een waterzijdige in regeling die zichzelf instelt. De software zal dan een gemiddelde stand moeten onthouden.

Ik heb ergens wel eens over gelezen dat een fabrikant dit maakt.
De sensoren op de retour zitten er al, de modulerende klep op de invoer niet. Dat is ook wat teveel moeite / geld me dunkt :p Ik heb trouwens een collector van Begetube, daar zit op de ingang een combi flowmeter / instelventiel. Op de uitgang zou ik wel gestuurde kleppen kunnen monteren, maar aangezien het toch allemaal 1 ruimte is.. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNlI9SZi7cJIN0o1yXgMt4acWf4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DCJcHXw6dTsDZW5doEtnja5V.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Seafarer schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:44:
[...]

Je wil het wijzigen omdat je het niet warm krijgt?

Als het wel warm wordt zou ik het zo laten.

Maar het kan bij jou natuurlijk zo zijn: boven verdieping radiatoren met thermostaat kranen en niet waterzijdig ingeregeld.
Je ketel maakt kouder water, de thermostaat kranen compenseren dat door verder open te gaan waardoor de boven verdieping meer flow verbruikt en er te weinig overblijft voor beneden. En het beneden niet warm wordt. Evn iets om in de gaten te houden.
Systeem is waterzijdig ingeregeld. Dat is helemaal keurig. Had ik vorig jaar gedaan.
Punt is dat er dan wel water rondgepompt wordt, maar dat er dus geen hoogwaardig water in de vloer komt. Alleen water dat net de 35'C aantikt.

Wat zou het gevolg zijn voor het gebruik als ik de dT toe sta tot 30 of 40'C? lijkt mij dat de vloer meer warmte kan opnemen en hierdoor een lager verbruik krijg? Want de ruimte wordt beter verwarmt, of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
theredone51 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:46:
[...]

De sensoren op de retour zitten er al, de modulerende klep op de invoer niet. Dat is ook wat teveel moeite / geld me dunkt :p Ik heb trouwens een collector van Begetube, daar zit op de ingang een combi flowmeter / instelventiel. Op de uitgang zou ik wel gestuurde kleppen kunnen monteren, maar aangezien het toch allemaal 1 ruimte is.. ;)
[Afbeelding]
Inderdaad lijkt me ook overdone. :)

Maar als ik naar de foto kijk zie ik ook flow regelaars per groep. Kon/kun je daar afdoende mee regelen of kreeg je andere inzichten toen je temperaturen ging meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:25:
[...]
In de hele Viessmann manual (codering niveau 2) zie ik niets om een meer constante watertemperatuur te hebben, wel pompsnelheden, boost-functie 's ochtends,... Dus als iemand het wel weet...
De stooklijn kan je als gebruiker gewoon instellen met de app, of op de ketel zonder in de service menu's te gaan.
Wat je hierboven beschrijft zit achter het paswoord (wat je ook kan vinden :-) )

Hoe staat de stooklijn nu?
Ik heb die staan op 1.3 en een level van -8.
Nu is het buiten 3°C , en ik krijg 49 graden vertrektemperatuur omdat ik nog net 0.6 graden onder de gewenste temperatuur zit. (ketel draait op 19% vermogen)
In de volgende uren verwacht ik dat de vertrektemperatuur nog wat gaat zakken als het buiten een beetje warmer wordt, en de temp binnen stijgt naar de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
@theredone51 Handig he, Grafana. Heb bij m'n ouders een soortgelijke setup lopen: ThinkPadd in "Algemeen (vloer)verwarming setup topic"
Ik moet er ook nog even weer wat aan tweaken bij hen, de retouren liggen nog wat te ver uit elkaar.

Waarom regel je niet in met de flowmeters eigenlijk? Dat is toch veel makkelijker zou je zeggen? Bij m'n ouders zitten er geen flowmeters op, dus daar moeten we wel inregelen obv retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heinemancp schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:43:
[...]

Nope, niet aanwezig. Ik denk meer wat Dapdodo zegt, dat het aan de dT ligt.
Hoe hoger de retour temp, hoe hoger de aanvoertemp.
Zit de ketel ook niet op WIFI? Want dan haalt de ketel de buitentemperatuur van internet.

En anders hier na kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDtkdQUc0ZODKyk7NXMMBgK-FDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8g8XMDQyPhN5fWAHGTZntq5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door leonbong op 20-11-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Heinemancp schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:51:
[...]

Systeem is waterzijdig ingeregeld. Dat is helemaal keurig. Had ik vorig jaar gedaan.
Punt is dat er dan wel water rondgepompt wordt, maar dat er dus geen hoogwaardig water in de vloer komt. Alleen water dat net de 35'C aantikt.

Wat zou het gevolg zijn voor het gebruik als ik de dT toe sta tot 30 of 40'C? lijkt mij dat de vloer meer warmte kan opnemen en hierdoor een lager verbruik krijg? Want de ruimte wordt beter verwarmt, of maak ik hier een denkfout?
Je kan het doen, maar het condensatierendement zal nu beter zijn dan bij 50C aanvoer.
Warmte is energie, die zal je niet meer of minder nodig hebben.
Vermogen = Warmte/tijd wordt dan hoger, echter je rendement van je ketel door minder condensatie gaat omlaag. Denk dat je netto minder efficient bent.
De vraag is zoals hierboven al gememoreerd, is het comfortabel, leave it. Anders dT aanpassen en accepteren dat je minder rendement op je ketel hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
En wat mag de delta echt continue worden?

Hoe groter de delta in de ketel hoe meer materiaal spanningen je in de warmtewisselaar krijgt.

Ik heb geen idee. Maar ik zou kiezen voor de fabrikant instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Seafarer schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:01:
En wat mag de delta echt continue worden?

Hoe groter de delta in de ketel hoe meer materiaal spanningen je in de warmtewisselaar krijgt.

Ik heb geen idee. Maar ik zou kiezen voor de fabrikant instelling.
Zijn eerste bericht zegt max aanvoer 50C, Dus volgens mij kan die dT veranderen zoveel als die wilt. Als die echter die op 40C instelt, (max van range). Zal dat betekenen dat er nooit terug gemoduleerd wordt en de ketel op Ta50C gaat regelen. Dan heeft die de situatie van zijn ATAG terug. Nadeel is dat die dan alleen gebruikt maakt van de energiebesparing van de pomp (elektrisch). Door de huidige regeling volgens fabriek te laten, gaat de ketel zoals gemeld terug moduleren en meer profiteren van condensatie warmte. Maar dan moet het wel comfortabel blijven. Andere optie is zijn verdeler gesloten te maken, dan gaat de warmte er direct in. Kan alleen niet beoordelen of de radiatoren boven dan nog genoeg vermogen hebben.

Nieuwe mogelijkheden van de ketel, bieden opties voor verder tweaken :P

[ Voor 0% gewijzigd door Dapdodo op 20-11-2020 10:16 . Reden: Zie opmerking hieronder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maakt niks uit als dT op 40 instelt zal hij nog steeds condenseren.
De @Heinemancp heeft vloerverwarming dus de kans dat zijn retourwater >40 graden is bijna nihil dus de ketel zal echt gewoon condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
leonbong schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:14:
De @Heinemancp heeft vloerverwarming dus de kans dat zijn retourwater >40 graden is bijna nihil dus de ketel zal echt gewoon condenseren.
Gewoon voor de weet:
Huidige ketels hebben er geen problemen mee om op 20kW te stoken met een delta van 40 graden over de warmtewisselaar in de ketel? Ik bedoel dus niet kortstondig maar continue.

Deze situatie zal je moeilijk halen in een woonhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik weet niet of de wisselaar daar langdurig tegen kan. Heb ik eigenlijk geen verstand van.

Maar er zijn natuurlijk heel veel vloerverwarming in combi met radiatoren huizen die stoken op 60aanvoer en ten gevolge van retourtemperatuur van de vloer continu 30 graden terug krijgen bij de ketel. Dus ik denk dat het wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:52:
[...]

De stooklijn kan je als gebruiker gewoon instellen met de app, of op de ketel zonder in de service menu's te gaan.
Wat je hierboven beschrijft zit achter het paswoord (wat je ook kan vinden :-) )

Hoe staat de stooklijn nu?
Ik heb die staan op 1.3 en een level van -8.
Nu is het buiten 3°C , en ik krijg 49 graden vertrektemperatuur omdat ik nog net 0.6 graden onder de gewenste temperatuur zit. (ketel draait op 19% vermogen)
In de volgende uren verwacht ik dat de vertrektemperatuur nog wat gaat zakken als het buiten een beetje warmer wordt, en de temp binnen stijgt naar de gewenste temperatuur.
De stooklijn staat op 0,7 met 50% kamerinvloed, waardoor ik beter de gevraagde temperatuur krijg dan met 15% kamerinvloed. 0,7 is bijna voor vloerverwarming, maar we hebben nog steeds geen verwarming nodig, waardoor een lage watertemperatuur zou moeten volstaan. Verder denk ik dat het ongeveer op hetzelfde neerkomt: hoge stooklijn met lage kamerinvloed of lage stooklijn met hoge kamerinvloed. Maar ik ga het toch nog eens proberen omwisselen.

Ik vind het wel jammer dat het systeem niet slimmer is: het systeem zou de laagst mogelijke watertemperatuur moeten zoeken om net de gevraagde kamertemperatuur te bereiken en aan die watertemperatuur de hele dag water rondpompen. De pomp kost minder energie dan voortdurend het water opwarmen en laten afkoelen.

Nu verbruiken we jaarlijks ongeveer 300m³ (warm water en koken ook op gas), maar ik wil nog minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Dapdodo schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:09:
[...]

Zijn eerste bericht zegt max aanvoer 50C, Dus volgens mij kan die dT veranderen zoveel als die wilt. Als die echter die op 40C instelt, (max van range). Zal dat betekenen dat er nooit terug gemoduleerd wordt en de ketel op Ta50C gaat regelen. Dan heeft die de situatie van zijn ATAG terug. Nadeel is dat die dan alleen gebruikt maakt van de energiebesparing van de pomp (elektrisch). Door de huidige regeling volgens fabriek te laten, gaat de ketel zoals gemeld terug moduleren en meer profiteren van condensatie warmte. Maar dan moet het wel comfortabel blijven. Andere optie is zijn verdeler gesloten te maken, dan gaat de warmte er direct in. Kan alleen niet beoordelen of de radiatoren boven dan nog genoeg vermogen hebben.

Nieuwe mogelijkheden van de ketel, bieden opties voor verder tweaken :P
ah Thnx! Ik ga het in de gaten houden, als het niet meer warm wordt beneden, verwacht ik dat de thermostaat langer aan blijft, de Ta verder oploopt naar de 50'C en dan de vloertemp ook toeneemt.
leonbong schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:14:
klopt, met de ATAG zat ik op een retour van 30'C maximaal. Ik denk ook dat de pomp harder stroomde, waardoor er meer "warm" water bijgemengd werd. Condensatie was er zeker wel, dat merkte ik wel toen de afvoerbuis verstopt zat... nogal nat onder de ketel.

Bedankt voor alle adviezen! ik houd het in de gaten qua temp in de woonkamer, en ga even proberen hoe het draait als ik de dT opvoer naar 40'C en wat dan het gedrag is van de ketel. Gewoon om even te weten.
leonbong schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:55:
[...]

Zit de ketel ook niet op WIFI? Want dan haalt de ketel de buitentemperatuur van internet.

En anders hier na kijken.
[Afbeelding]
Ketel zit ook niet op WIFI, dat kan niet met deze ketel - tenminste niet de uitvoering die ik heb.
Weet jij wat de PP014 doet als waarde, de uitleg is zeer onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Is mij ook wat onduidelijk ik vermoed een te grootte deltaT voorkomen.

Maar je noemt je pomp je kan die natuurlijk ook op hoger toerental forcerenz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
leonbong schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:49:
Is mij ook wat onduidelijk ik vermoed een te grootte deltaT voorkomen.

Maar je noemt je pomp je kan die natuurlijk ook op hoger toerental forcerenz
klopt, had ik geprobeerd - maar dat had geen effect. tenminste van minimaal 20% naar minimaal 50% had geen effect.

Jammer he, dat ze zo'n heel document schrijven maar niet even de moeite nemen om de parameters duidelijk uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heinemancp schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:43:
[...]

ah Thnx! Ik ga het in de gaten houden, als het niet meer warm wordt beneden, verwacht ik dat de thermostaat langer aan blijft, de Ta verder oploopt naar de 50'C en dan de vloertemp ook toeneemt.
Misschien even voor mijn beeldvorming je haalt wel je kamertemperatuur makkelijk?
Makkelijk = ketel wordt meerdere keren per uur aan/uit gezet. Door het nadraaien van moderne ketels en geleidelijk uitschakelen van de brander kan het lijken alsof deze permanent een aan-signaal krijgt van de thermostaat.

Want zo ja dan kan het verklaring zijn voor de watertemperturen en moderne ketel als dit moet langere onafgebroken aan staan voordat deze "volgas" gaat.
En dan heb je eigenlijk geen probleem.

Ik heb op mijn vloerverwarming een elektronische-regelklep in de aanvoer zitten. Ik kan namelijk de temperatuur van aanvoerwater niet beïnvloeden maar wel de flow door de regelklep.
Die regelt mijn vloerwater momenteel op een lauwe 25 graden momenteel om in de ruimte 22 graden te realiseren. Mijn woonkamer verbruikt nu ook maar 700W.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 20-11-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
Seafarer schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:51:
[...]

Inderdaad lijkt me ook overdone. :)

Maar als ik naar de foto kijk zie ik ook flow regelaars per groep. Kon/kun je daar afdoende mee regelen of kreeg je andere inzichten toen je temperaturen ging meten?
Die oranje dingen bovenaan kun je draaien, daarmee kan je de 'voorinstelling' regelen zegmaar. Met de ventielen onderaan kun je een kring dan open/dicht zetten indien gewenst. De aanpassingen die ik hierboven heb aangegeven zijn door het verdraaien van de oranje ventielen gedaan. Veel bijregelen was er niet nodig, eerst grof (halve slag dicht), daarna wat fijne (kwart slag verder open/dicht) en dan nog fijner (1/8e slag).
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:52:
@theredone51 Handig he, Grafana. Heb bij m'n ouders een soortgelijke setup lopen: ThinkPadd in "Algemeen (vloer)verwarming setup topic"
Ik moet er ook nog even weer wat aan tweaken bij hen, de retouren liggen nog wat te ver uit elkaar.

Waarom regel je niet in met de flowmeters eigenlijk? Dat is toch veel makkelijker zou je zeggen? Bij m'n ouders zitten er geen flowmeters op, dus daar moeten we wel inregelen obv retourtemperatuur.
Heel erg praktisch inderdaad _/-\o_ Zoals hierboven te lezen gebruik ik dus de flowventielen/meters om te smoren, niet de retourventielen. Ik heb geen benodigde flow of dergelijke van de frezer ontvangen voor de verschillende kringen + die flowmeters zijn nu niet bepaald accuraat te noemen + de kringen hebben niet allemaal dezelfde lengte. Daarom retour meten en op basis van die info de flowventielen op de ingang knijpen zodat ze allemaal dezelfde retour hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
leonbong schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:20:
[...]

Misschien even voor mijn beeldvorming je haalt wel je kamertemperatuur makkelijk?
Makkelijk = ketel wordt meerdere keren per uur aan/uit gezet. Door het nadraaien van moderne ketels en geleidelijk uitschakelen van de brander kan het lijken alsof deze permanent een aan-signaal krijgt van de thermostaat.

Want zo ja dan kan het verklaring zijn voor de watertemperturen en moderne ketel als dit moet langere onafgebroken aan staan voordat deze "volgas" gaat.
En dan heb je eigenlijk geen probleem.

Ik heb op mijn vloerverwarming een elektronische-regelklep in de aanvoer zitten. Ik kan namelijk de temperatuur van aanvoerwater niet beïnvloeden maar wel de flow door de regelklep.
Die regelt mijn vloerwater momenteel op een lauwe 25 graden momenteel om in de ruimte 22 graden te realiseren. Mijn woonkamer verbruikt nu ook maar 700W.
Ik haal mijn temp in mn woonkamer zeker wel. Thermostaat slaat maximaal 3x per uur aan, met minimale brandertijd van 5min. Ik zeg ook niet dat ik een probleem heb, ben alleen benieuwd hoe ik dat gedrag beïnvloeden kan ;)

nadraaitijd is ook iets waar ik nog mee moet spelen, stond op 1 min, staat nu op 0. Anders wordt er weer koud water rondgepompt. vvwpomp slaat af als de aanvoertemp onder de 30'C zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Heinemancp
Dan is dus eigenlijk niks aan de hand, moderne ketels toeren pas naar max ingesteld-vermogen na grofweg 10min of meer.
Op max ingesteld-vermogen zal de aanvoer pomp ook harder pompen.
Ik zou dan voor nu niks veranderen, dit gedrag is volstekt normaal.

Dit kan je testen door je thermostaat tijdelijk even op 35 graden te zetten. Ik ben benieuwd na min 10 zal de aanvoer gewoon 60 graden zijn.
Ik neem aan de je ketelvermogen natuurlijk wel begrenst is op 10 á 15kW.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 20-11-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:36:
[...]

De stooklijn staat op 0,7 met 50% kamerinvloed, waardoor ik beter de gevraagde temperatuur krijg dan met 15% kamerinvloed. 0,7 is bijna voor vloerverwarming, maar we hebben nog steeds geen verwarming nodig, waardoor een lage watertemperatuur zou moeten volstaan. Verder denk ik dat het ongeveer op hetzelfde neerkomt: hoge stooklijn met lage kamerinvloed of lage stooklijn met hoge kamerinvloed. Maar ik ga het toch nog eens proberen omwisselen.

Ik vind het wel jammer dat het systeem niet slimmer is: het systeem zou de laagst mogelijke watertemperatuur moeten zoeken om net de gevraagde kamertemperatuur te bereiken en aan die watertemperatuur de hele dag water rondpompen. De pomp kost minder energie dan voortdurend het water opwarmen en laten afkoelen.

Nu verbruiken we jaarlijks ongeveer 300m³ (warm water en koken ook op gas), maar ik wil nog minder :)
0.7 is inderdaad echt voor vloerverwarming.
Maar je kan ook met het "level" spelen.
Probeer eens op 1.0, en dan een level van -10.

Door je level te verlagen ga je er voor zorgen dat je in het tussenseizoen nog niet begint te stoken.

Je huis lijkt wel heel goed geïsoleerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
leonbong schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:43:
@Heinemancp
Dan is dus eigenlijk niks aan de hand, moderne ketels toeren pas naar max ingesteld-vermogen na grofweg 10min of meer.
Op max ingesteld-vermogen zal de aanvoer pomp ook harder pompen.
Ik zou dan voor nu niks veranderen, dit gedrag is volstekt normaal.

Dit kan je testen door je thermostaat tijdelijk even op 35 graden te zetten. Ik ben benieuwd na min 10 zal de aanvoer gewoon 60 graden zijn.
Ik neem aan de je ketelvermogen natuurlijk wel begrenst is op 10 á 15kW.
OK! Bedankt voor de uitleg. Ik zal dat even testen, maar reken erop dat dat wel gehaald wordt. De Ta loopt op, tot het uitschakelmoment van de thermostaat. Dus begrijp je uitleg en denk dat het zo inderdaad werkt.
Aanvoertemp is begrenst op 50'C, dus vermogen van de ketel hoef ik dan niet meer aan te passen denk ik zo.
Enige manier die ik ook zie is hiervoor het max ventilator toerental te begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
leonbong schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:24:
[...]

Ik zou ene bypass kopen waarbij specs diagrammen bij beschikbaar zijn zodat je kan bepalen hoeveel doorstroming je hebt.
Daar is danfoss gewoon goed in, maar Cafelli is zeker geen b-merk.
Oventrop is ook erg goed en TA (tour andersson)

Spullen om je installatie te balanceren is zo’n beetje de specialiteit van TA en Oventrop.
Ik zou gewoon kijken of je knappe diagrammen kan vinden dat ding.
Oeps.
Ik zei Caleffi maar het is een Comap.
Begint allebei met een C. ;)

Ik zal hem eens demonteren of er een vuiltje tussen zit. Of hij gaat gewoon snel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

In het verleden heb ik mijn convectorput (hoofdverwarming) en radiatoren waterzijdig ingeregeld. Prachtige dT van 10-15 graden bij een aanvoertemperatuur van 60 graden. Tmax op 60 gezet (thermostaat en ketel) en sindsdien nooit meer naar omgekeken. Huis wordt comfortabel warm zonder loeiende verwarming.
Nu ik thuiswerk in de kamer naast de ketel, valt mij op dat de boel regelmatig staat te pendelen. Het lijkt erop dat de ketel en/of thermostaat moduleren in een te laag bereik voor de convectorput. Dus onvoldoende convectie, retourtemperatuur blijft te hoog, ketel slaat af, thermostaat vraagt meer, etc.
Wat is nu wijsheid? Ik kan de Tmax natuurlijk naar de 90 knallen, maar dat is niet heel zuinig en zo krijg ik de retour ook nooit meer in het HR-bereik. Eigenlijk wil ik (denk ik) naast de Tmax ook een Tmin kunnen instellen, graad of 50 of zo. Maar die optie zit er niet op. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim

pingwim

JME schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:35:
In het verleden heb ik mijn convectorput (hoofdverwarming) en radiatoren waterzijdig ingeregeld. Prachtige dT van 10-15 graden bij een aanvoertemperatuur van 60 graden. Tmax op 60 gezet (thermostaat en ketel) en sindsdien nooit meer naar omgekeken. Huis wordt comfortabel warm zonder loeiende verwarming.
Nu ik thuiswerk in de kamer naast de ketel, valt mij op dat de boel regelmatig staat te pendelen. Het lijkt erop dat de ketel en/of thermostaat moduleren in een te laag bereik voor de convectorput. Dus onvoldoende convectie, retourtemperatuur blijft te hoog, ketel slaat af, thermostaat vraagt meer, etc.
Wat is nu wijsheid? Ik kan de Tmax natuurlijk naar de 90 knallen, maar dat is niet heel zuinig en zo krijg ik de retour ook nooit meer in het HR-bereik. Eigenlijk wil ik (denk ik) naast de Tmax ook een Tmin kunnen instellen, graad of 50 of zo. Maar die optie zit er niet op. Iemand tips?
Is het een optie een Speedcomfort (of andere booster) te proberen om de afgifte te vergroten ?

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUPgJVDvVfRHV0ycOgtKSFQspHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TForpTl0ynbG7NBdV4vMaAaD.jpg?f=fotoalbum_large
Eindresultaat van een paar keer inregelen vandaag: 0,3 graden verschil tussen de 6 kringen. De laagste is kring 6 en dat is zowel de langste kring alsook de laatste op de collector. Om het helemaal perfect te krijgen zou ik alle kringen (behalve 3) nog een ietsiepietsie verder open kunnen zetten om ze even laag te krijgen als kring 6, maar dat is voor de volgende keer :p

Het verschil in spreiding tussen deze morgen en nu is ook goed zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwVV6GBCGh5ICOPxnrbj8Q3QVBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/557GErt5Z8Lh0ciq3mO1aGQj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door theredone51 op 20-11-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

pingwim schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:50:
[...]

Is het een optie een Speedcomfort (of andere booster) te proberen om de afgifte te vergroten ?
Heb ik ook aan zitten denken. Maar dat is een vrij dure gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim

pingwim

JME schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:06:
[...]

Heb ik ook aan zitten denken. Maar dat is een vrij dure gok.
Dan maak je zelf ff een booster
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat kost net zoveel als je een beetje deftige fans en controller neemt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
JME schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:35:
Onderzijde convector is schoon?
Even je telefoon eronder leggen met selfie stand. Stof en een beetje spinnen web beperken op een mega manier je convectie. En dus blijft je retour hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Brandschoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Op de thermostaat of ketel is dus niets anders in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
JME schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:41:
Op de thermostaat of ketel is dus niets anders in te stellen?
Jij wilt graag een lage retour, dan moet je de flow van de convector beperken. Maar dan komt er ook minder warmte uit. Blijft over ventilatoren erop.

Maar wat versta jij onder pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ketel stookt op naar pak ‘m beet 45 graden, retour loopt op tot 42-43, ketel zegt “ik kan m’n warmte niet kwijt” en slaat af, thermostaat zegt “het is hier nog niet warm genoeg dus doe me nog wat meer”, ketel wacht tot retour onder de 40 komt en slaat weer aan, en daar gaan we weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heb je dat zelf geconcludeerd of maak je dat op uit foutcodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat maak ik op uit de foutcodes. Zal morgen de precieze codes er even bij pakken en hier posten.

[ Voor 50% gewijzigd door JME op 20-11-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
JME schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:27:
Ketel stookt op naar pak ‘m beet 45 graden, retour loopt op tot 42-43, ketel zegt “ik kan m’n warmte niet kwijt” en slaat af, thermostaat zegt “het is hier nog niet warm genoeg dus doe me nog wat meer”, ketel wacht tot retour onder de 40 komt en slaat weer aan, en daar gaan we weer...
In welk tijds bestek gebeurt dit dan?

Ik stook momenteel "andersom". Vermogen minimaal (kan niet lager) en water mag 70 graden worden.
De ketel gaat aan en blijft stoken op die laagste stand. Het lijkt er nu op dat hij uitgaat bij een delta T van 20 en houd dat de hele dag vol. Stookt ongeveer 4 keer per uur.

Plaatje is vandaag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-288W1h0XBuHiKHrkmwZtTlRtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsv4Jd678MU1HvYbbaKDalQh.jpg?f=fotoalbum_large

CV RV is cv retour voorzijde huis en CV RA retour achterzijde.
Zou je eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 22:38
Ik had hier ook last van na het waterzijdig inregelen en heb daarom zelfs de retour temperatuur van de radiatoren weer iets verhoogd. (van 45 naar +-48)
Dit hielp niet voldoende en ik zag constant de Intergas ketel naar code 1 springen.
Pomp snelheid verhogen, anti pendeltijd verhogen bijna niets leek te helpen.
Nu viel het mij op dat de Nest v3 thermostaat iedere keer nog steeds om warmte vroeg.
Maar de ketel juist iedere keer afsloeg op code 1
Door nu de minimale opentherm temperatuur te verhogen van de standaard waarde 40 naar 45 graden lijkt het nu beter te werken en zie ik de ketel nu ook echt afslaan (totaal geen code). Misschien heb je hier wat aan.
Je zou de naloop tijd van de pomp misschien ook nog wat kunnen verhogen.
In de Nest thermostaat zelf heb ik ook de juiste maximale aanvoer temperatuur ingesteld want die stond ook verkeerd.

Vraag me ook af wat de minimale aanvoer temperatuur is voor een standaard jaren 80/90 radiator.

Helaas dit gisteren pas uitgevoerd en momenteel weinig gegevens om te checken omdat mijn Homeassistant installatie plat ligt (Micro SD kaart alweer corrupt, en wachtende op een pakketje uit China voor een SSD case ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door thespeed op 20-11-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
Is je vloerverwarming water zijdig ingeregeld?
Zoals je zelf ook al concludeert het water komt namelijk met een te hoge retour terug. Dus vermoedelijk stroomt het er te snel doorheen.
Pagina: 1 ... 4 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?