Zoals ik lees het is je inregeling eigenlijk niet goed.Sarge78 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:39:
Hoi allemaal,
Ik heb mijn systeem, bestaande uit vloer(bij)verwarming en radiatoren onlangs weer waterzijdig ingeregeld en zit even te kijken wat ik nu nog kan doen om het beter in te regelen.
Misschien dat jullie nog tips hebben:
Alle radiatoren zijn voor zover het ging waterzijdig ingeregeld.
Vloerverwarming kreeg 1 groep meer warmte en kwam er ook vrij warm weer uit en die heb ik geknepen. Alle 4 groepen krijgen nu gelijke warmte. Ik meet 39 erin en 31 eruit. Ik heb de pomp van de vloer in het begin toen ik hier kwam wonen al eens terug gezet van stand 3 naar 2. Pomp draait continue. Stand 1 heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik mij afvraag of die dat wel gaat trekken. Het zijn volgens mij aardige afstanden op de 4 groepen.
De CV is verlaagt naar 65 graden. De aanwarmtijd van 180 naar 240.
De ΔT is gemiddeld 15 en af en toe 20, maar dit lukt mij niet bij de radiatoren. De gemiddelde ΔT van de radiatoren is 9. Slaapkamers het dichts bij de CV is ΔT een stuk minder. Als ik die nog meer knijp gaan ze suizen, maar worden toch amper gebruikt.
De pomp van de Remeha Avanta 28C heeft geloof ik maar 2 standen en staat in de CV al op laag.
Als ik in huis alles vol openzet, krijgt niet iedere radiator warmte, alsof het vermogen van de ketel daar niet voldoende voor is. We wonen relatief groot, dat wel, maar de afstanden zijn misschien te groot om alles ineens te voorzien. Het systeem is vrij van lucht. We gebruiken sommige radiatoren bepaalde ruimten toch niet dus dat maakt voor nu minder uit.
De afgelopen jaren ben ik aan het stunten geweest met nachtverlaging, meer, minder, wel, niet. Ik krijg er niet een heel goed beeld van op mindergas.nl , omdat we ook steeds anders stookgedrag en omstandigheden thuis hebben gehad. Verschil per jaar daardoor heel variabel. Hoe ik het nu heb ingeregeld heb ik wel het idee dat het een enorme verbetering is (9.1% minder), maar de tijd is nog te kort om echt te beoordelen.
Ik wil de pomp van de vloer vervangen door een Grundfoss Alpha 4. Die kunnen we voordelig aanschaffen. Zo trek ik de warmte niet meer uit de vloer en kan ik het goed inregelen. Hebben we gelijk even de kans om de vloerverwarming die er al 20 jaar ligt even door te spoelen.
We willen ook wat bij gaan verwarmen met de lucht/lucht warmtepomp, maar ik wil eerst de CV helemaal op orde en ingeregeld hebben.
Iemand nog tips in mijn situatie?
Is dat op de foto overigens de bypass wat ik steeds lees?
[Afbeelding]
1 je krijgt niet alle radiatoren warm
2 suizen
Ps dat ding is bypass staat op een hoog drukverschil.