Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb Intergas ook maar weer eens gemaild. Ze zouden me terugbellen, al een keer of 10, maar dat was in februaridunklefaser schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:52:
Voordat het stookseizoen volgende week eindelijk door iedereen kan worden afgesloten nog een vraag:
Wie van de trotse Intergas eXtreme gebruikers heeft ondertussen iets van de op de hand zijnde
"brander upgrade" van Intergas of zijn installateur gehoord? - Ik ben zeer benieuwd!
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Die CV ketel meet natuurlijk geen gasverbruik of vermogen. Die CV ketel meet ventilator-toerental en rekent dat terug naar gasverbruik, uitgaande van een correcte instelling (of een iets afwijkende instelling volgens parameter P009).
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Nou, per kerende post bericht van Intergas:dunklefaser schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:52:
Voordat het stookseizoen volgende week eindelijk door iedereen kan worden afgesloten nog een vraag:
Wie van de trotse Intergas eXtreme gebruikers heeft ondertussen iets van de op de hand zijnde
"brander upgrade" van Intergas of zijn installateur gehoord? - Ik ben zeer benieuwd!
Ik vermoed maar dat alleen klanten welke klagen een update aangeboden krijgen.
Ik blijf de ontwikkelingen volgen
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De ketel meet alleen het toerental van de ventilator. Op basis van dit toerental en uitgaande van een correcte afstelling op O2 wordt berekend hoeveel gas er verbrand wordt. Die berekening is niet geheel nauwkeurig, want mijn ketel registreert momenteel een gasverbruik van 1630 m3, terwijl de gasmeter het op 1550 houdt. Een afwijking van 10% dus.
Een lager toerental betekent minder aangezogen lucht. Dat komt dan weer overeen met minder vermogen, maar de ketel moet natuurlijk wel correct ingeregeld zijn (onze installateur was zo'n prutser dat ik daar aan durf te twijfelen, maar ik kan het niet controleren). Het inregelen van de ketel met de stelschroeven is bedoeld om de weerstand van de aanzuigleidingen te compenseren. Hoe langer de aanvoer van lucht en afvoer van rookgassen, hoe meer er gecompenseerd moet worden.
De softwareupdate die de ondergrens van 22% naar 16% of zelfs lager brengt doet op zich wat hij moet doen. Het is natuurlijk wel van belang dat het mengsel dan niet te rijk wordt omdat de gasdruk te hoog is en er dus teveel gas bij te weinig lucht in de verbrandingskamer komt. Het interne onderzoek zal zich, vermoed ik, dus voornamelijk daarop richten. Ze willen zeker weten dat de ketel op de modulatieondergrens nog wel goed af te stellen is. Als je een ventilator langzamer laat draaien kan dat neveneffecten hebben op de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt.
Ik ben in ieder geval blij dat Intergas toegeeft dat er iets is. Nu nog hopen dat het ook opgelost wordt.
PS. In mijn metingen lijk ik overigens de ondergrens van 3,6 kW wel degelijk te halen. Ik heb hele periodes dat de ketel inderdaad 3,6 kW op bovenwaarde aan gas verstookt terwijl de brander continu draait.
Confused.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Jij hebt ook vloerverwarming dat je dit lage vermogen zo lang en goed kunt meten ?Blihi schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:54:
@dunklefaser Inderdaad. Je kunt het display wel op 6 krijgen met parameter P009. Die 'corrigeert' de fout van -5% tot +5%maar doet verder niets met de ketel zelf. Dat lijkt me geen oplossing.
De ketel meet alleen het toerental van de ventilator. Op basis van dit toerental en uitgaande van een correcte afstelling op O2 wordt berekend hoeveel gas er verbrand wordt. Die berekening is niet geheel nauwkeurig, want mijn ketel registreert momenteel een gasverbruik van 1630 m3, terwijl de gasmeter het op 1550 houdt. Een afwijking van 10% dus.
Een lager toerental betekent minder aangezogen lucht. Dat komt dan weer overeen met minder vermogen, maar de ketel moet natuurlijk wel correct ingeregeld zijn (onze installateur was zo'n prutser dat ik daar aan durf te twijfelen, maar ik kan het niet controleren). Het inregelen van de ketel met de stelschroeven is bedoeld om de weerstand van de aanzuigleidingen te compenseren. Hoe langer de aanvoer van lucht en afvoer van rookgassen, hoe meer er gecompenseerd moet worden.
De softwareupdate die de ondergrens van 22% naar 16% of zelfs lager brengt doet op zich wat hij moet doen. Het is natuurlijk wel van belang dat het mengsel dan niet te rijk wordt omdat de gasdruk te hoog is en er dus teveel gas bij te weinig lucht in de verbrandingskamer komt. Het interne onderzoek zal zich, vermoed ik, dus voornamelijk daarop richten. Ze willen zeker weten dat de ketel op de modulatieondergrens nog wel goed af te stellen is. Als je een ventilator langzamer laat draaien kan dat neveneffecten hebben op de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt.
Ik ben in ieder geval blij dat Intergas toegeeft dat er iets is. Nu nog hopen dat het ook opgelost wordt.
PS. In mijn metingen lijk ik overigens de ondergrens van 3,6 kW wel degelijk te halen. Ik heb hele periodes dat de ketel inderdaad 3,6 kW op bovenwaarde aan gas verstookt terwijl de brander continu draait.
Nou ja, dat is dus niet helemaal zeker. Het 'euvel' voor mij is dat parameter P011 niet onder de 22% kan, terwijl de eigen documentatie zegt dat dit 16% moet zijn.dunklefaser schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:56:
@Blihi PPS: Dus je hebt het "euvel" met de modulatiegrens waarschijnlijk niet? Welk probleem gaat de sw-update dan bij jou oplossen??
Confused.
Ik kan dan alleen maar concluderen dat bij 16% de modulatie ondergrens nog verder omlaag gaat.
Overigens is dit de huidige installatie:
:strip_exif()/f/image/K758VTdNFSnQ3fLvHkaoZVwU.jpg?f=fotoalbum_large)
De ketel stookt met zeer lage temperatuur en heeft dat het hele seizoen vol gehouden. Zelfs bij -10 buiten was het binnen behaaglijk warm. De vermogensvraag over het hele stookseizoen was -0.2173 x + 4.1081 waarbij x de buitentemperatuur is (vermogen steeds gemiddeld over 2 uur gemeten)
Oftewel bij -10 buiten is een vermogen nodig van 6.28 kW om aan de warmtevraag te voldoen. Hoewel er uitschieters bij zitten van een gemiddelde vermogensvraag van 8 kW gedurende 2 uur en zelfs een paar keer ruim 10 kW gedurende 2 uur, maar dat zijn waarschijnlijk de momenten geweest dat we de woning echt hebben laten afkoelen omdat we er een paar dagen niet waren.
De reden dat ik de ketel op zo'n lage temperatuur stook is omdat ik eigenlijk wil overstappen naar een warmtepomp zodra dat financieel aantrekkelijk is (op dit moment is de terugverdientijd te hoog, namelijk >12 jaar). Door nu al op zeer lage temperatuur te stoken weet ik zeker dat de installatie eigenlijk geen aanpassing behoeft op het moment dat ik die overstap zou maken.
[ Voor 58% gewijzigd door Blihi op 01-06-2021 13:50 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Dapdodo op 01-06-2021 20:29 ]
Met de warme dagen en relatief koude nachten vind mijn ketel het nodig om in de ochtend flink te gaan verwarmen. Verbruik is dan 1-1,5 m2 terwijl het in de ochtend gewoon 20 graden is in de woning.
Nu heb ik eergisteren de instelling veranderd in de Moduline 400 van weersafhankelijk naar ruimtetemperatuur. Dit gaf gisteren als resultaat 0 m3 verbruik gas voor verwarmen. Wel 1m3 verbruikt voor douche en bad. Maar dan kan ik er precies uitfilteren op de momenten dat de pieken er zijn.
Wat ik al heb gedaan is:
- Aanvoertemperatuur naar 55 graden
- Tapwater naar 60 graden
- Eco stand voor tapwater
- Vermogen ketel naar 75%
- Nadraaitijd ketel naar 5 minuten.
- Vloerverwarming staat op 45 graden aanvoer
- Nachtverlaging naar 17 graden (normaal 19 graden)
Daarnaast zijn begin april de spouw en vloer geïsoleerd. Radiatorfolie geplaatst en alle buizen geïsoleerd.
Radiatoren staan allemaal dicht op de verdiepingen. Alleen beneden is nog gewoon dubbelglas dat vervangen gaat worden. Ook de zolder nog extra isoleren. Is nu minimaal geïsoleerd. Dus hier is nog wel wat besparing te vinden.
Het gasverbruik vind ik echt nog hoog. Ok, huis is nog niet optimaal geïsoleerd. Maar ik heb het idee dat dit puur door de weerafhankelijke regeling komt. Ik heb nu sinds januari 1334 m3 verbruikt.
Het betreft trouwens een 2-kapper met ongeveer 150 m2 vloeroppervlak. Koken op inductie, keukenboiler en dus alleen warmwater voor douche/bad.
Hoe kan ik zorgen dat het gasverbruik gaat dalen? Er is wel al iets besparing t.o.v. vorig jaar. Mindergas laat een besparing van 6,6% zien voor dit jaar.
Maar even simpel gezegd: Als je geen warmtevraag hebt, waarom zet je de ketel dan niet gewoon uit in deze periode? Ik heb de thermostaten nu op 18 staan en het huis wordt er echt niet koud van.
Een WAR regeling stookt 24/7, ook in de zomer. Die moet je handmatig aan het einde van het stookseizoen uit zetten en aan het begin (oktober) weer aanzetten.
Het is mij tijdens de plaatsing van de CV al aangeboden om een vuilfilter in het systeem te hangen, om het water in goede conditie en schoon te houden. Het schijnt ook in stookkosten te (kunnen) schelen. Ik heb het destijds niet laten doen.
Echter, ik heb een Tzerra Ace en heb last van het fenomeen dat er lucht in de pomp zit, waardoor Sanitair Warm Water (SWW) een enorm lawaai geeft door de leidingen. Het KlusIdee forum staat er vol mee, de intensiteit verschilt. Nu zou het mogelijkerwijs een oplossing zijn om een ontluchter te plaatsen zoals hierboven beschreven. Om de CV dan maar gelijk helemaal te tunen wil ik ook graag een SpiroTrap plaatsen. Wellicht bespaar ik daar uiteindelijk nog iets mee.
Dan kom je op de plaatsingslocatie: de SpiroVent (ontluchter) moet op de aanvoer (warm), dat is duidelijk. Echter moet om de pomp te beschermen de SpiroTrap op de retour. Echter heb ik twee pompen te beschermen, eentje van de vloerverwarming op de begane grond, en eentje van de CV op zolder. Waar plaats ik dan de SpiroTrap of kun je in dit geval net zo goed een SpiroCombi plaatsen in de aanvoer?
[ Voor 3% gewijzigd door dezonnebril op 02-06-2021 14:46 ]
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Nu zou je inderdaad een SpiroTrap in de retour moeten zetten (voor de pomp). Maar aangezien ik graag de Combi wilde (geen plek voor 2 losse). Heb ik ervoor gekozen om alleen op de Aanvoer leiding de combi te zetten. Er zijn immers legio systemen die geen van beide hebben. Het vuil gaat hierdoor wel eerst door m'n CV pomp. Dat is jammer, maar het vuil gaat in dit geval niet door de pomp van me vloerverwarming. Tevens filtert hij het vuil eruit, dus zou het niet nogmaals door de pomp moeten gaan via de retour.
Het is in beide situaties een afweging waarvoor je de keuze maakt. Aangezien jij last heb van lucht wat door je leidingen gaat zou in jou geval mijn keuze ook in de aanvoer zijn. Uit eindelijk valt er niets of nauwelijks meer te filteren doordat het filter al het vuil al te pakken heeft.
Wanneer je kiest voor 2 losse; SpiroTrap en SpiroVent plaatst je ze als volgende:
Aanvoer: SpiroVent
Retour SpiroTrap
Hoop dat je hier iets mee kan.
De SpiroCombi dient inderdaad bij voorkeur in de aanvoer geplaatst te worden. Hier heb ik ook navraag over gedaan bij de leverancier, antwoord:g00gle schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:57:
@dezonnebril Ik heb een SpiroCombi, Bij mij zit die in de aanvoer (bewust). Zo werkt de ontluchter het beste.
Nu zou je inderdaad een SpiroTrap in de retour moeten zetten (voor de pomp). Maar aangezien ik graag de Combi wilde (geen plek voor 2 losse). Heb ik ervoor gekozen om alleen op de Aanvoer leiding de combi te zetten. Er zijn immers legio systemen die geen van beide hebben. Het vuil gaat hierdoor wel eerst door m'n CV pomp. Dat is jammer, maar het vuil gaat in dit geval niet door de pomp van me vloerverwarming. Tevens filtert hij het vuil eruit, dus zou het niet nogmaals door de pomp moeten gaan via de retour.
Het is in beide situaties een afweging waarvoor je de keuze maakt. Aangezien jij last heb van lucht wat door je leidingen gaat zou in jou geval mijn keuze ook in de aanvoer zijn. Uit eindelijk valt er niets of nauwelijks meer te filteren doordat het filter al het vuil al te pakken heeft.
Wanneer je kiest voor 2 losse; SpiroTrap en SpiroVent plaatst je ze als volgende:
Aanvoer: SpiroVent
Retour SpiroTrap
Hoop dat je hier iets mee kan.
De kern van mijn vraag is dan ook (wat jij eigenlijk al aangeeft), als je meerdere pompen hebt (CV en VV), welke ben je dan correct aan het beschermen, dit kan onmogelijk voor beide pompen tegelijk of zie ik dat verkeerd? In dat geval is een combi toch de betere/makkelijkere keuze met hetzelfde resultaat? Ik heb namelijk eigenlijk ook geen plek op mn retour voor een losse vuilafscheider, zonder aanpassingen te moeten doen.Wij zeggen niet dat het niet kan maar optimaal is losse afscheiders. Vuil in de retour en Lucht in de aanvoer.
Het kan door plaatsgebrek dan wel een financiële reden hebben dat een combi wordt geplaatst. En wanneer dit dan gebeurt gaat mijn voorkeur ook uit naar de warmste plaats.
Daar zijn de meeste microbellen aanwezig om af te vangen. En laat zuurstof nou de motor achter magnetiet zijn. Dat zwarte spul in cv water.
Kortom plaatst u een combi? Dan in de aanvoer.
En ik begrijp van jou dat je wel degelijk resultaat ziet qua afvangen van vuil in de aanvoer?
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Op de retour pak je wel het meeste vuil voordat het je CV pomp en Vloerverwarming in gaat. De retour gaat tenslotte in 1x via de CV pomp naar de vloerverwarming pomp (in de meeste gevallen).
Ik denk het beste van 2 werelden in dit geval.
dunklefaser schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:56:
@Blihi PPS: Dus je hebt het "euvel" met de modulatiegrens waarschijnlijk niet? Welk probleem gaat de sw-update dan bij jou oplossen??
Confused.
Maar welk (oorspronkelijk) probleem ze nu eigenlijk willen oplossen weten we nog steeds niet,
of zie ik dit verkeerd?
De man aan de telefoon was geen techneut, maar had het zelf over het feit dat de ketels niet ver genoeg terug kunnen moduleren. Dat zal dan toch wel het probleem zijn wat met probeert op te lossen.dunklefaser schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:05:
@Blihi "Er is inderdaad een probleem". Een ander, additioneel probleem dus, concludeer ik.
Maar welk (oorspronkelijk) probleem ze nu eigenlijk willen oplossen weten we nog steeds niet,
of zie ik dit verkeerd?
Wat ik niet goed begrijp is wat het 100% punt is. Volgens de installatiehandleiding is 100% bij de XTreme36 gelijk aan 25,7 kW. Voor de volle 32,1 kW moet je parameter P010 immers op 125% zetten (en inderdaad (32.1 - 25.7)/25.7 = 25%).
Volgens het boekje moet parameter P011 op 16% kunnen. Dat is de ondergrens en dat klopt ook weer met het boekje, want daarin staat dat de ondergrens 4.0 kW is en 4 / 25.7 = 15.6%, afgerond 16% dus.
Maar, parameter P011 kan bij mij niet lager dan 22%. En 22% * 25.7 = 5.65 kW. Dat komt niet overeen met de 7 die minimaal in het scherm komt te staan.
En dan heb je ook nog parameter P009, die verder nergens echt gedocumenteerd is, maar die van -5% naar 5% gaat. De enige plaats waar ik die 5% tegen kom is in de beschrijving van de weerstand van het inlaatkanaal. Als die te hoog wordt, kan het vermogen met 5% afnemen. En inderdaad, als je P009 op -5% zet komt er in het scherm soms 6 kW in plaats van 7 kW te staan.
Maar waarom zou P009 ook naar +5% kunnen? Dat zou betekenen dat de ketel standaard uit gaat van een gemiddelde weerstand van de kanalen en dat je dus per installatie die parameter naar boven of beneden kunt zetten.
In mijn installatie wijkt het gasverbruik dat de ketel zelf inschat 10% naar boven af van het gasverbruik dat de meter meet. Ik ga er even vanuit dat de gasmeter correct is, aangezien die nieuw is. Dat betekent dus dat de ketel denkt dat er meer gas verbruikt wordt dan er daadwerkelijk verbruikt wordt en dat zou betekenen dat de ketel bij een specifiek toerental minder lucht verplaatst dan dat de ketel werkelijk verplaatst. Als dat zo is, is het logisch dat de kW in het display naar boven afwijken (maar dan slechts met 10%, niet met een factor 1,7).
Aanname 1:
Ik vermoed dus dat de softwareupdate uit twee delen bestaat (maar dat is slechts een vermoeden): (1) Het instelbereik van P011 moet naar 16% als ondergrens in plaats van 22% en (2) de berekening van het vermogen moet gekalibreerd worden, zodat het berekende vermogen (en dus het berekende gasverbruik) klopt met het daadwerkelijke vermogen (cq. het gasverbruik). Dat eerste zal triviaal zijn, dat laatste vermoedelijk een stuk lastiger.
Aanname 2:
Wellicht, maar dat is ook weer aan aanname, is er een nieuwer type ventilator geplaatst waarvan het debiet bij lagere toerentallen anders verloopt dan bij de eerdere types. Voor de zekerheid is 22% als ondergrens geprogrammeerd zodat het luchtdebiet niet te laag wordt.
Aanname 3:
Het zou dus zomaar kunnen dat bij 22% wel degelijk de modulatie-ondergrens gehaald wordt, maar dat alleen het berekende vermogen niet correct wordt weergegeven (en dus ook het berekende gasverbruik te hoog ligt). Dan heeft de softwareupdate dus geen werkelijk effect op het gasverbruik / op de modulatiegrens.
Waarschijnlijk zullen we het nooit weten tot we de software update gehad hebben en weer een heel stookseizoen hebben kunnen meten
We wachten idd af anders wordt het teveel speculatie.
Een additionele opmerking: Er zijn ook nog de "kleinere" uitvoeringen m.n. 30 kW en 24 kW. Zou bij deze dan niet een ander percentage moeten gelden? Immers de ondere modulatiegrens is nog steeds hetzelfde, namelijk 4 kW b.w..
P.S.: Misschien kan de Viessmann Vitodens tot 1,7 kW zonder problemen omdat hij met een lambda-sonde werkt waardoor de verbranding altijd optimaal is?
Ook als de gaskwaliteit verandert bij voorbeeld van Groningergas naar hoogcalorisch gas hoef je deze ketels niet opnieuw in te regelen of het gasblok te vervangen, heb ik ergens gelezen.
Over het algemeen is max-vermogen gespecificeerd in standaard bedrijf. (Onderwaarde)Blihi schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:27:
Wat ik niet goed begrijp is wat het 100% punt is. Volgens de installatiehandleiding is 100% bij de XTreme36 gelijk aan 25,7 kW. Voor de volle 32,1 kW moet je parameter P010 immers op 125% zetten (en inderdaad (32.1 - 25.7)/25.7 = 25%).
Volgens het boekje moet parameter P011 op 16% kunnen. Dat is de ondergrens en dat klopt ook weer met het boekje, want daarin staat dat de ondergrens 4.0 kW is en 4 / 25.7 = 15.6%, afgerond 16% dus.
Maar, parameter P011 kan bij mij niet lager dan 22%. En 22% * 25.7 = 5.65 kW. Dat komt niet overeen met de 7 die minimaal in het scherm komt te staan.
Minimum vermogen is vaak gespecificeerd in HR-bedrijf. (Bovenwaarde)
Dat doen ze omdat bij max-vermogen de temperaturen benodigd voor condensatie toch niet worden behaald en bij min vermogen wel.
Dan klopt het grofweg wel.
Maar het boekje spreekt zichzelf ook tegen, want in de tabel op p. 74 staat als maximaal vermogen in CV bedrijf 36,3 kW, terwijl de tabel op p57 het over 32,1 heeft, wat weer het maximale nominale vermogen is. Als daarmee rekent is echter 3.8 / 25.7 = 14.8%, dus niet de 16% die het zou moeten zijn....
Overigens haal ik ook bij minimaal vermogen de condensatie wel, met een Ta-gevraagd van 35 graden en wat hogere pompsnelheid over de buffer. Helaas kan ik de rookgastemperatuur niet uitlezen met de RF module, maar op het schermpje van de ketel is die altijd wat hoger dan de gemeten retourtemperatuur bij de ketel. Ik haal dus geen 100% rendement, maar dat had ik ook niet verwacht.
Tenminste wat de resultaten van eventuele tuning betreft moeten we weer wachten totdat het kouder wordt (gelukkig). Hopelijk wordt de herfst zo warm als april/mei koud was.
Tegen die tijd weer extra belangrijk vanwege de stijgende tarieven. Huidige gastarief ligt 15 cent hoger dan begin dit jaar.dunklefaser schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:49:
Ik ga maar ervan uit dat de cv-tuning activiteiten de komende maanden quasi in de ijskast kunnen.
Tenminste wat de resultaten van eventuele tuning betreft moeten we weer wachten totdat het kouder wordt (gelukkig). Hopelijk wordt de herfst zo warm als april/mei koud was.
[ Voor 128% gewijzigd door Megalomania op 10-06-2021 19:39 ]
Iemand hier zal het vast wel weten, maar klusvragen stel je beter hier [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6Megalomania schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:12:
We verbouwen de badkamer / wc en er komt hier 25mm uponor omhoog naar de ketel. Daarna wordt het 20mm en uiteindelijk 16mm,dat lijkt me te weinig als er in beide badkamers gedouched wordt. Heeft het zin om 25mm door te trekken of is dat overkill en is 20mm naar de ketel meer dan genoeg?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Tegenwoordig werk ik met schema's per kamer op basis van wanneer daar iemand is. Ik heb hier ook zo'n ketel die op 90-95 graden stond. Ga je richting lagere water temperatuur dan heb ik gemerkt, logisch, dat de er letterlijk uren van te voren gestart wordt met stoken. Stel jij eet elke dag om 18:00 en je wil dat het vanaf +- 17:30 20 graden is. Kan zo maar zijn dat er ergens tussen 14:00 en 15:00 gestart wordt met stoken. Echter als hij wat later begint dan wordt het vanzelf warmer door invloed van bijvoorbeeld de zon. Vooral in de ochtend voor thuiswerken scheelde dat nogal. Zet ik die CV terug op 90-95 graden dan is het in bij wijze van spreke in 30 minuten warm. Het is lastig te beoordelen maar ik betwijfel of ik nu echt bespaar door een lagere temperatuur. Die lage temperatuur lijkt vooral te passen bij het 24/7 op temperatuur houden van de woning.
Dit bedoel ik met de buiten temperatuur:
/f/image/dtTipygnj6Ltw5UYHqPHq8Aj.png?f=fotoalbum_large)
Lastige is dat ik helaas niet goed heb bijgehouden wanneer ik de CV omlaag heb gezet. Wellicht volgende winter

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 28-06-2021 23:39 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Dat doet de thermostaat toch? Als die zon elke dag is dan zou hij de dag erna wel later moeten beginnen. Ik heb een nieuwe Bosch met thermostaat en die thermostaat begint inderdaad elke dag een beetje anders omdat hij moet leren hoe laat hij moet beginnen met verwarmen. Ik heb er eigenlijk nog niet echt naar gekeken omdat ik het niet erg vind als het niet meteen warm is als ik net thuis ben dus ik gebruik alleen de handmatige stand. Volgens de installateur is dat minder zuinig, maar ik vraag me af of dat echt zo is. Sowieso is het nog snel genoeg om het in een redelijke tijd warm te krijgen (wel langer dan de vorige cv, maar dat vond ik ook overdreven snel, je hoorde dan de radiatoren en leidingen uitzetten).sdk1985 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:25:
Hoe verhoud het verhaal uit de TS zich tot de moderne tijd van tijdschema's?
Tegenwoordig werk ik met schema's per kamer op basis van wanneer daar iemand is. Ik heb hier ook zo'n ketel die op 90-95 graden stond. Ga je richting lagere water temperatuur dan heb ik gemerkt, logisch, dat de er letterlijk uren van te voren gestart wordt met stoken. Stel jij eet elke dag om 18:00 en je wil dat het vanaf +- 17:30 20 graden is. Kan zo maar zijn dat er ergens tussen 14:00 en 15:00 gestart wordt met stoken. Echter als hij wat later begint dan wordt het vanzelf warmer door invloed van bijvoorbeeld de zon. Vooral in de ochtend voor thuiswerken scheelde dat nogal. Zet ik die CV terug op 90-95 graden dan is het in bij wijze van spreke in 30 minuten warm. Het is lastig te beoordelen maar ik betwijfel of ik nu echt bespaar door een lagere temperatuur. Die lage temperatuur lijkt vooral te passen bij het 24/7 op temperatuur houden van de woning.
[Afbeelding]
Lastige is dat ik helaas niet goed heb bijgehouden wanneer ik de CV omlaag heb gezet. Wellicht volgende winter.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het is belangrijk dat de capaciteit van je radiatoren is afgestemd op de grootte van de ruimte. Als je de aanvoertemperatuur halveert, zul je de capaciteit (warmte afgifte) fors moeten vergroten. Er bestaan formules om dat exact te berekenen. Bij het vergroten van de capaciteit krijg je niet alleen een snellere opwarming, maar door de grotere afgifte is je retour temperatuur ook lager en dat brengt efficiency.sdk1985 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:25:
[Afbeelding]
Lastige is dat ik helaas niet goed heb bijgehouden wanneer ik de CV omlaag heb gezet. Wellicht volgende winter.
Uiteraard kun je ook isoleren, wat altijd de voorkeur geniet.
Een HR ketel begint beneden de 60 graden retour temperatuur in het HR gebied te stoken. Boven de 60 graden gebeurt er bijna niets qua condensatie. Aanvoer temperatuur is in principe niet van belang, echter hoe lager de aanvoer hoe lager de retour.
Krijg je de retour niet onder de 60 graden, omdat je bijvoorbeeld niet isoleert of geen radiatoren vervangt, dan maakt het maar weinig uit hoe hoog de aanvoer staat. Ook is stralingswarmte een comfortfactor die bij een hoge aanvoer temperatuur aangenaam aanvoelt. Met name bij oudere woningen met slechte isolatie kan dat een belangrijke comfort factor zijn.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Als ik jou verhaal zo hoor dan klinkt het alsof je in een oudere woning woont? Een CV op 90-95 graden is al enige tijd de standaard niet meer. Tegenwoordig zie je bij radiatoren op z'n hoogste vaak 75/65 vermeld staan of zelfs 55/45. Hebben je radiatoren voor jou type woning nog wel voldoende vermogen op een lagere temperatuur?sdk1985 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:25:
[Afbeelding]
Ik zie het een beetje als een auto. Je kunt bij een stoplicht natuurlijk vol gas wegblazen, dan zit je in luttele seconden op de gewenste snelheid maar je verbruikt meer brandstof. Je kunt ook iets rustiger wegrijden, dan doe je langer over de gewenste snelheid maar verbruik je minder brandstof. Dat is natuurlijk een ander verhaal als je met een oud koekblik met 40pk gaat wegrijden ;-)
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Wij hebben dat laatste 45-55 graden, woning uit 71. Maar dat wordt nog steeds vrij snel warm met drie oude radiators in de huiskamer (met de oude cv werd het supersnel warm). Alleen in de slaapkamer wordt het niet heel warm, maar dat was met de oude cv ook al niet, die radiator is gewoon wat onderbemeten denk ik.Bo0bz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:00:
[...]
Als ik jou verhaal zo hoor dan klinkt het alsof je in een oudere woning woont? Een CV op 90-95 graden is al enige tijd de standaard niet meer. Tegenwoordig zie je bij radiatoren op z'n hoogste vaak 75/65 vermeld staan of zelfs 55/45. Hebben je radiatoren voor jou type woning nog wel voldoende vermogen op een lagere temperatuur?
Ik zie het een beetje als een auto. Je kunt bij een stoplicht natuurlijk vol gas wegblazen, dan zit je in luttele seconden op de gewenste snelheid maar je verbruikt meer brandstof. Je kunt ook iets rustiger wegrijden, dan doe je langer over de gewenste snelheid maar verbruik je minder brandstof. Dat is natuurlijk een ander verhaal als je met een oud koekblik met 40pk gaat wegrijden ;-)
/▌
Dat is dan even de vraag ja. Antwoord op de vraag is dat het met -10 buiten met CV op 55 graden in plaats van 90/95 nog steeds warm te stoken was van 15 naar 20. Alleen dat start dan wel 2-3 uur van te voren. Ik weet niet wat normaal is...Bo0bz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:00:
[...]
Als ik jou verhaal zo hoor dan klinkt het alsof je in een oudere woning woont? Een CV op 90-95 graden is al enige tijd de standaard niet meer. Tegenwoordig zie je bij radiatoren op z'n hoogste vaak 75/65 vermeld staan of zelfs 55/45. Hebben je radiatoren voor jou type woning nog wel voldoende vermogen op een lagere temperatuur?
Wat is het type radiator en de afmeting? Weet je toevallig het wattage?sdk1985 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:04:
[...]
Dat is dan even de vraag ja. Antwoord op de vraag is dat het met -10 buiten met CV op 55 graden in plaats van 90/95 nog steeds warm te stoken was van 15 naar 20. Alleen dat start dan wel 2-3 uur van te voren. Ik weet niet wat normaal is...
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Heb het hier even ingevuld: https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator Zijn 2 plaats 290 * 40 en 290 * 45. Dan kom ik op1998W en 2187W. (Dat is dan niet heel hoog want heb in vorige woning destijds in de slaapkamer een compacte 3 plaat variant laten zetten en die was pak hem beet 1800W.)Bo0bz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:05:
[...]
Wat is het type radiator en de afmeting? Weet je toevallig het wattage?
Maar goed dan weet ik nog steeds niet wat 'normaal' is qua tijd om een kamer op temperatuur te krijgen.
Dat zijn ook wel uitzonderlijke temperaturen, eventueel kun je dan de temperatuur ook tijdelijk wat verhogen natuurlijk. En dat hoeft niet meteen terug naar 90/95 graden.sdk1985 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:04:
[...]
Dat is dan even de vraag ja. Antwoord op de vraag is dat het met -10 buiten met CV op 55 graden in plaats van 90/95 nog steeds warm te stoken was van 15 naar 20. Alleen dat start dan wel 2-3 uur van te voren. Ik weet niet wat normaal is...
/▌
Maar goed als ik die twee radiatoren van 290 lang ga vervangen kom je snel op 600 euro + montage. Toevallig net factuur gekregen van het terugplaatsen van radiatoren boven en montage van 4 regelbare kranen. Kosten dik over de 700 euro. Als ik dat doortrek wordt het 1100 euro voor twee radiatoren. Dan ga ik er daarbij even vanuit dat 2x 4000W dan ook 2x zo snel is als die bestaande +- 4000W.
[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 29-06-2021 12:36 ]
Je verhaal over het snel optrekken gaat niet op voor CV systemen. Opentherm is zelfs gebaseerd op "hard optrekken" zoals jij het noemt.Bo0bz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:00:
[...]
Nogmaals: als je niet onder de 60 graden retour kunt komen is er geen enkele reden om de aanvoer niet op 95 te zetten. Het scheelt in rendement 1,3% maar de afgifte aan de radiator is veel efficiënter. Echter daar houdt nooit iemand rekening mee.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik heb deze winter twee kleine 60X60 oude radiatoren vervangen door 2 X T33 van dezelfde afmeting en je merkt zeker verschil in opwarm snelheid.sdk1985 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:33:
Ondertussen zie ik dat 10326W wordt aangeraden op basis van 20c op 149 m3. Ik zit nu dan op 1998W+2187W+klein dingetje achter een ombouw in de keuken (lamellen radiator 60x40 oid).
Maar goed als ik die twee radiatoren van 290 lang ga vervangen kom je snel op 600 euro + montage. Toevallig net factuur gekregen van het terugplaatsen van radiatoren boven en montage van 4 regelbare kranen. Kosten dik over de 700 euro. Als ik dat doortrek wordt het 1100 euro voor twee radiatoren. Dan ga ik er daarbij even vanuit dat 2x 4000W dan ook 2x zo snel is als die bestaande +- 4000W.
Zelf werk ik in mijn oude redelijk geïsoleerde woning met de combinatie zoneverwarming, aan/uit en weersafhankelijke regeling. Hoe kouder het buiten is hoe hoger de aanvoer wordt. Dit geeft een prima resultaat. Maar zolang het niet vriest stook je dan juist in het HR gebied.
Geen enkele reden voor een aanvoertemperatuur <<95°C? - Ik weet er spontaan minimaal twee: Tikkende leidingen, stof op de radiatoren wat quasi "verbrandt" en eventueel de kans op brandwonden bij kleine kinderen.bert pit schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:58:
[...]
Je verhaal over het snel optrekken gaat niet op voor CV systemen. Opentherm is zelfs gebaseerd op "hard optrekken" zoals jij het noemt.
Nogmaals: als je niet onder de 60 graden retour kunt komen is er geen enkele reden om de aanvoer niet op 95 te zetten. Het scheelt in rendement 1,3% maar de afgifte aan de radiator is veel efficiënter. Echter daar houdt nooit iemand rekening mee.
Just my 2 cts
In mijn geval is 55 graden wel gelukt. Alsnog is even de vraag of dat zin heeft aangezien als ik 4 uur in een ruimte ben en deze 55 graden aanvoer ervoor zorgt dat ik 2 x langer aan het voorverwarmen ben. In die langere aanloop tijd is er niemand aanwezig. Ondertussen is er wel warmte verlies. Hoe groter de delta met buiten des te heftiger het warmte verlies. Ben ik aan het eind van de streep niet meer gas kwijt dan dat ik win aan de HR kant? Op dit moment ben ik er omheen gaan weken door simpelweg in plaats van 10:00 te starten met stoken het tijdschema op 11 uur te laten startenbert pit schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:58:
[...]
Je verhaal over het snel optrekken gaat niet op voor CV systemen. Opentherm is zelfs gebaseerd op "hard optrekken" zoals jij het noemt.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 29-06-2021 13:17 ]
Bij lang stoken op lage temperatuur vs. kort stoken op hoge temperatuur hangt het van de isolatie af. Bij slechte isolatie kun je beter kort op hoge temperatuur stoken, want dat heb je zo kort mogelijk warmteverlies. Bij extreem goede isolatie is het beter om lang op lage temperatuur te stoken vanwege het comfort (en de dingen die dunklefaser noemt)
Als de retour 55 graden is (?) dan win je ongeveer 2%. Voor de rest zal de CV meer gas per tijdseenheid verstoken. Je zou het eens moeten meten.sdk1985 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:15:
[...]
In mijn geval is 55 graden wel gelukt. Alsnog is even de vraag of dat zin heeft aangezien als ik 4 uur in een ruimte ben en deze 55 graden aanvoer ervoor zorgt dat ik 2 x langer aan het voorverwarmen ben. In die langere aanloop tijd is er niemand aanwezig. Ondertussen is er wel warmte verlies. Hoe groter de delta met buiten des te heftiger het warmte verlies. Ben ik aan het eind van de streep niet meer gas kwijt dan dat ik win aan de HR kant? Op dit moment ben ik er omheen gaan weken door simpelweg in plaats van 10:00 te starten met stoken het tijdschema op 11 uur te laten starten.
Aanvoer 55. Retour was lastig te meten. De IR deed het niet lekker op het buizenwerk rondom de CV inclusief de geschilderde leidingen. Wellicht keer met een ouderwetse thermometer. Voor mijn gevoel kwam het min of meer net zo warm terug.bert pit schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:54:
[...]
Als de retour 55 graden is (?) dan win je ongeveer 2%. Voor de rest zal de CV meer gas per tijdseenheid verstoken. Je zou het eens moeten meten.
Dan kun je de CV net zo goed uitzetten, want als de retour even warm is als de aanvoer heb je geen warmte afgegeven...sdk1985 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:15:
[...]
Aanvoer 55. Retour was lastig te meten. De IR deed het niet lekker op het buizenwerk rondom de CV inclusief de geschilderde leidingen. Wellicht keer met een ouderwetse thermometer. Voor mijn gevoel kwam het min of meer net zo warm terug.
Een beetje zwarte tape op de buis doet wonderen, maar bij dit weer zul je weinig significante meetresultaten krijgen.sdk1985 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:15:
[...]
Aanvoer 55. Retour was lastig te meten. De IR deed het niet lekker op het buizenwerk rondom de CV inclusief de geschilderde leidingen. Wellicht keer met een ouderwetse thermometer. Voor mijn gevoel kwam het min of meer net zo warm terug.
Als je met dit weer moet stoken mag je sws naar isolatiemaatregelen gaan kijken.bert pit schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:00:
[...]
Een beetje zwarte tape op de buis doet wonderen, maar bij dit weer zul je weinig significante meetresultaten krijgen.
Mijn huis slaat zoveel warmte op in de stenen met het weer van afgelopen dagen dat het een week k*tweer kan zijn voordat ik overweeg om iets anders dan een t-shirt aan te trekken.
Zijn zulke kranen voldoende?
https://www.warmteservice...505?origin=-tl001-11-171-
Of is het beter om een thermostatische voorinstelbare kraan te nemen met een simpele knop (dus geen thermostatische regeling er op).
Bijvoorbeeld: https://www.warmteservice...205?origin=-tl001-11-170-
Laatstgenoemde komt inclusief bevestigingsmateriaal en knop op ongeveer 30 euro. De Comap kraan zit op de helft en doet volgens mij ook wat ik wil.
[ Voor 14% gewijzigd door NoepZor op 30-06-2021 11:51 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Een comap-kraan voorstelbaar is inclusief knop is +/- 18€.
Een comap-thermostatischekraan voorinstelbaar is ex knop 15€ plus handknop á 5€.
Misschien moet je eens op andere website kijken dan warmteservice want daar is Danfoss nogal prijzig.
Warmteservice verkoopt ook Herz TS-98-V (zijn ook voorinstelbaar) thermostatische kranen zijn 16€.
Het assortiment Comap lijkt beperkt bij Warmteservice momenteel. Het lijkt alsof ze Herz daar nu voor in de plaats hebben. Herz is ook goed spul.
[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 30-06-2021 12:26 ]
Nu heb ik reeds thermostaat kranen, dus waar moet ik precies op letten. Ik kan deze er dan net zo goed ook zelf even opzetten.
Het gaat om het kraan huis. Hierop kun je met gereedschap een voorinstelling maken. Zodat een radiator nooit teveel water kan krijgen. En een ander nooit te weinig.pennywiser schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:56:
Hi guys ik krijg volgende maand een CV tuner. In mijn gemeente hebben ze daar wat subsidie voor beschikbaar. Deze gaf dat sommige kranen instelbaar of regelbaar dienen te zijn, anders komt er per kraan 15 euro bij, plus 20 om deze er op te zetten.
Nu heb ik reeds thermostaat kranen, dus waar moet ik precies op letten. Ik kan deze er dan net zo goed ook zelf even opzetten.
Daarna kies je of je er een draaiknop op wilt hebben of een thermostaat knop.
Hoe kan ik dat zien aan de huidige knoppen?Seafarer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:22:
[...]
Het gaat om het kraan huis. Hierop kun je met gereedschap een voorinstelling maken. Zodat een radiator nooit teveel water kan krijgen. En een ander nooit te weinig.
Daarna kies je of je er een draaiknop op wilt hebben of een thermostaat knop.
Bij een aantal heb ik nu deze daar zit een regelschroef op: https://www.warmteservice...505?origin=-tl001-11-171-
De overige zijn thermostaat, daar zie ik geen schroef..
[ Voor 26% gewijzigd door pennywiser op 01-07-2021 13:33 ]
Dat zit ook meestal onder de knop. Je ziet dan iets met pijltjes en of nummertjes. Dat ligt aan het merk.pennywiser schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Hoe kan ik dat zien aan de huidige knoppen?
Bij een aantal heb ik nu deze daar zit een regelschroef op: https://www.warmteservice...505?origin=-tl001-11-171-
De overige zijn thermostaat, daar zie ik geen schroef..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X3YgNFOhC4gG28EbroJsdLRr.jpg?f=user_large)
Zomaar een voorbeeld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uUSnU6x2I0bawfa7PGf8dd9m.jpg?f=user_large)
Ander voorbeeld. Heimeier met autodebiet regeling, zeer makkelijk in te stellen. Ieder streepje is 10 ltr./uur.
15 streepjes is 150 ltr./uur
De rechter foto is de thermostaat knop die erover gaat.
Nagenoeg iedere fabrikant heeft autodebiet regel kranen in zijn nieuwe assortiment.
Post anders dan eens foto’s van je kranen(zonder knop erop).pennywiser schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:56:
Hi guys ik krijg volgende maand een CV tuner. In mijn gemeente hebben ze daar wat subsidie voor beschikbaar. Deze gaf dat sommige kranen instelbaar of regelbaar dienen te zijn, anders komt er per kraan 15 euro bij, plus 20 om deze er op te zetten.
Dat wou ik inderdaad doen zsm, moet ik even eerst alles langslopen.leonbong schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:28:
[...]
Post anders dan eens foto’s van je kranen(zonder knop erop).
of wat dan ook te fiksen?

Onder het douchen merk je daar niks van, het max ww vermogen heb ik inmiddels al teruggezet naar 75%. Maar dat heeft nog niet geholpen.
Moet het max ww vermogen nog meer verlaagd worden? (in principe zou hij moeten moduleren op ww)
Edit: Het vermogen is nog steeds hetzelfde, maar de ketel heeft meer tijd om terug te moduleren. Bij heel lage snelheid krijgt de ketel de tijd niet om terug te moduleren omdat het warm water in de ketel heel snel veel te warm wordt en maar langzaam weer afkoelt.
[ Voor 50% gewijzigd door Blihi op 08-07-2021 12:50 ]
Het ingestelde cv vermogen heeft geen invloed op tapwater vermogen.BadEendTerror schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:29:
Mijn CV ketel Intergas HReco36 uit 2019 gaat pendelen bij gebruik van de douche. De tapdrempel is 1,5 l/min.
Onder het douchen merk je daar niks van, het max ww vermogen heb ik inmiddels al teruggezet naar 75%. Maar dat heeft nog niet geholpen.
Moet het max ww vermogen nog meer verlaagd worden? (in principe zou hij moeten moduleren op ww)
Misschien is het benodigde vermogen op dit moment lager dan wat de de ondere modulatiegrens van de ketel tapwaterzijdig levert? Als je een spaardouche gebruikt kan dit in de zomer door hogere temperaturen van het koude water wel eens gebeuren.BadEendTerror schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:29:
Mijn CV ketel Intergas HReco36 uit 2019 gaat pendelen bij gebruik van de douche. De tapdrempel is 1,5 l/min.
Kan dat dan?BadEendTerror schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:01:
Klopt, daarom heb ik ook het ww vermogen verlaagd!
Meestal is het gewoon vollebak branden.
Ja - dat kan bij mijn oude AWB-ketel uit 2000. Het maximum vermogen is voor cv- en sww-bedrijf apart in te stellen (via het installateursmenu met een extra display dan).Seafarer schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:15:
[...]
Kan dat dan?
Meestal is het gewoon vollebak branden.
Ik zou het maximum dus gewoon op 100% laten staan met de temperatuur zo laag mogelijk en eventueel het opstartvermogen zo laag mogelijk, maar dat kan niet bij alle ketels.
Bij de Intergas XTreme36 wel, dat is parameter P072 en die staat standaard op 40%.
Het minimum vermogen is hier het probleem niet, wel de tijd nodig om tot dat minimum terug te moduleren. Het minimum van 7 kW betekent dat je water van 15 graden tot 45 graden verwarmt tegen 3,4 liter/minuut. Stel dat je op 35 graden doucht, dan heb je dus 33% water van 15 graden en 67% water van 45 graden nodig.
Een spaardouche doet zo'n 6 liter/minuut, dus je hebt een flow van 67%*6 = 4 liter/minuut over de ketel die het water van 15 naar 45 graden moet brengen. Daar is een vermogen voor nodig van 8.2 kW, dus die ketel gaat niet pendelen.
Uiteindelijk moet iedereen het voor zichzelf beslissen, maar met het oog op legionella wordt aangeraden om niet lager dan 60°C te gaan.Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:21:
[....]
probleem was opgelost met een lagere temperatuurinstelling voor het warm water. Die staat nu op 45 graden.
[....]
Dit topic is naar mijn mening niet helemaal de plek om dat te discussiëren (in Voorkomen legionella in boilers is het legionella gebeuren al uitgebreid besproken), maar ik wilde het wel even noemen i.v.m. veiligheid.
Dit gaat niet om een boiler, maar een doorstroomtoestel. Daar is legionella helemaal geen issue.ThinkPadd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:40:
[...]
Uiteindelijk moet iedereen het voor zichzelf beslissen, maar met het oog op legionella wordt aangeraden om niet lager dan 60°C te gaan.
Dit topic is naar mijn mening niet helemaal de plek om dat te discussiëren (in Voorkomen legionella in boilers is het legionella gebeuren al uitgebreid besproken), maar ik wilde het wel even noemen i.v.m. veiligheid.
Dus of het moduleren naar beneden duurt te lang of de ketel is veel te krachtig voor de spaardouche.
De enige optie die nu nog overblijft is om het max vermogen zodanig te begrenzen dat deze nooit boven het benodigde vermogen uit komt. De intergas xtreme kan veel verder terugmoduleren, maar die heb ik helaas niet. Het minimum vermogen van de HReco is 8,3 kW.
Doet de ketel ook pendelen op een ander tappunt of zonder de spaardouche?BadEendTerror schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:09:
Ik krijg de ketel niet uit het pendelen door de instellingen te veranderen. Het starttoerental staat al op de laagste stand, Heb ook het max toerental verlaagd om het starttoerental nog verder te verlagen. Maar dat helpt ook niet. Temperatuur verlagen naar 45 graden helpt ook niet.
Dus of het moduleren naar beneden duurt te lang of de ketel is veel te krachtig voor de spaardouche.
De enige optie die nu nog overblijft is om het max vermogen zodanig te begrenzen dat deze nooit boven het benodigde vermogen uit komt. De intergas xtreme kan veel verder terugmoduleren, maar die heb ik helaas niet. Het minimum vermogen van de HReco is 8,3 kW.
Zou wel een kapotte warm water sensor kunnen zijn.
Please state the nature of the technical emergency
Bij een minimum van 8.3 kW wordt het wel lastig ja. Met een spaardouche heb je dat vermogen niet snel nodig. Max vermogen begrenzen heeft in ieder geval helemaal geen zin. Dat heeft geen invloed op het startoerental of op de snelheid van moduleren, maar is in principe alleen maar nadelig voor het geval je wel veel warm water nodig hebt.BadEendTerror schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:09:
Ik krijg de ketel niet uit het pendelen door de instellingen te veranderen. Het starttoerental staat al op de laagste stand, Heb ook het max toerental verlaagd om het starttoerental nog verder te verlagen. Maar dat helpt ook niet. Temperatuur verlagen naar 45 graden helpt ook niet.
Inderdaad even controleren of je bij gewoon warm water tappen geen pendelgedrag krijgt.
[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 10-07-2021 18:06 ]
Hier kun je zelf zien hoeveel vermogen je nodig hebt om water bij een bepaalde snelheid te verwarmen. Daar zie je meteen het probleem. Ga je water met 1,5 liter per minuut (=90 liter/uur) door de ketel laten stromen en daar 8,3 kW warmte aan toevoegen, dan stijgt de temperatuur van dat water met ruim 81 graden.
Stel dat je 10 graden water binnenkrijgt (en dat is heel koud), komt er dus 91 graden water uit de ketel. Als je op 35 graden wilt douchen en je krijgt 1,5 liter/minuut tegen 91 graden, moet je daar 3,5 liter water van 10 graden bij mengen om 35 te krijgen, oftewel je douche moet dan 5 liter/minuut kunnen leveren.
Is het binnenkomende water geen 10 maar 15 graden, krijg je al een minimum van 6 liter/minuut. En wordt het binnenkomende water nog warmer gaat de ketel het water aan de kook brengen....
Stel je de gewenste temperatuur op 55 graden in en krijg je 15 graden water binnen, dan moet er ruim 3 liter/minuut doorheen om die ketel op 8.3 kW te laten stoken. Ook dan moet je dus 6 liter/minuut aan de douche kwijt raken.
Volgens mij is de conclusie dat pendelen hier onvermijdelijk is met een spaardouche. Zolang je geen last hebt van temperatuurschommelingen bij de douche kun je hier niets aan doen. Als je daar wel last van hebt kun je hooguit de wachttijd na tapwarmtevraag op 0 zetten.
Ik zou dit trouwens geen "pendelen" willen noemen, eerder zoiets als "low-load douchen"

P.S.: CW5 - waarvoor heb je dit dan nodig?
P.P.S.:
Je moet voor de "badeend" ook niet de spaardouche gebruiken, anders krijg je waarschijnlijk idd. "terror"
Intergas maakt doorstroomtoestellen, daarbij is het risico op legionella al een stuk lager. Komt bij dat Intergas ketels zo traag moduleren dat de ketel pas snapt dat het te hard gaat als de temperatuur van 65 is bereikt.ThinkPadd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:40:
[...]
Uiteindelijk moet iedereen het voor zichzelf beslissen, maar met het oog op legionella wordt aangeraden om niet lager dan 60°C te gaan.
Ik heb hier 55 ingesteld voor tapwater op een HRE 28/24. Als iemand staat te douchen gaat de ketel naar 69 graden en kort daarna slaat ie meestal af omdat de thermostaat onder de tapdrempel knijpt. Ketel slaat pas weer aan als de temperatuur onder de 50 is gedaald (en voor ie dan weer stijgt zit je al op 45).
55 graden tapwater haal ik alleen met kraan vol open, zoals in de keuken of bij het vullen van het bad. Alles wat niet vol open staat zoals een spaardouche drijft de temperatuur op tot 70 graden.
@edsandje Is standaard Intergas HRE gedrag. De 24/18 doet het, de 28/24 gooit er een schepje bovenop en de 36/30 moet je niet mee willen spaardouchen (had dan een 28/24 gekocht)
[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 10-07-2021 18:48 ]
Dat wisselt dan ook per ketel, bij een klant met 28-24 ook dat de ketel steeds afsloeg. De vorige loodgieter had al de thermostaatkraan vervangen, ik kwam er al snel achter dat de ketel te snel afsloeg en de ingestelde warm water temperatuur (60 graden) niet haalde. Sensor vervangen en de ketel blijft branden als de thermostaatkraan in de douche op 38 graden staat._JGC_ schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:47:
[...].
@edsandje Is standaard Intergas HRE gedrag. De 24/18 doet het, de 28/24 gooit er een schepje bovenop en de 36/30 moet je niet mee willen spaardouchen (had dan een 28/24 gekocht)
Daarom adviseer ik om de temperatuur te testen op een ander tappunt. En overweeg om de spaardouche in te ruilen voor een gewone, de besparing van water wordt teniet gedaan door het gedrag van de ketel.
Please state the nature of the technical emergency
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Net telefoontje gehad van Intergas. Ze zijn de software nu weer aan het testen in de buurt van Coevoorden. Daar lijkt nu alles goed te zijn. Na de bouwvak nemen ze opnieuw contact op om de software in de ketel te komen zetten. Tegen die tijd zouden ook alle installateurs dat moeten kunnen.dunklefaser schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:01:
@Blihi Nog nieuws van Intergas m.b.t. de ongrijpbare sw-update om de ondere modulatiegrens
of wat dan ook te fiksen?
@Blihi
Geld dat van die software ook voor de HReco?
Ps: mijn ketel is een niet condenserende gasketel en de living thermostaat (die nu vervangen werd door het tado bedienings paneel thermostaat) schakelt de ketel gewoon aan-uit (met een "dom" relais/aan-uit contact)
[ Voor 41% gewijzigd door beredikt op 27-07-2021 16:03 ]
Heeft de Xtreme serie dit gedrag ook? Of kan die ketel ook bij warmwatervraag op een lager vermogen branden dan de HRE serie?_JGC_ schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:47:
[...]
En maakt het binnen de Xtreme serie dan nog uit of je de 24 of 30 neemt bij een spaardouche?
Ja heeft zeker nut. Je wilt niet meer flow dan noodzakelijk door een radiator, aangezien je rendement anders naar de knoppen gaat op het moment dat de Tado knop open gaat.beredikt schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:00:
Vraagje: heeft dat waterzijdig afregelen nut als je automatische thermostaatkranen van bvb tado op al je radiatoren staan hebt? Indien wel: waarom? Mvg
Ps: mijn ketel is een niet condenserende gasketel en de living thermostaat (die nu vervangen werd door het tado bedienings paneel thermostaat) schakelt de ketel gewoon aan-uit (met een "dom" relais/aan-uit contact)
Ik ken de Xtreme verder niet, tussen de HRE en de Xtreme zitten nog 2 series (HRE-A en HREco). Ik weet dat de HRE-A ook hetzelfde doet, de HREco en Xtreme geen ervaringen mee.schumacher schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:15:
[...]
Heeft de Xtreme serie dit gedrag ook? Of kan die ketel ook bij warmwatervraag op een lager vermogen branden dan de HRE serie?
En maakt het binnen de Xtreme serie dan nog uit of je de 24 of 30 neemt bij een spaardouche?
Deze ketel maakt ook warm water?beredikt schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:00:
Vraagje: heeft dat waterzijdig afregelen nut als je automatische thermostaatkranen van bvb tado op al je radiatoren staan hebt? Indien wel: waarom? Mvg
Met 4 personen in een woonhuis?
Ik had toch eerder de ketel vervangen dan een Tado gekocht.
Wat verbruik je jaarlijks gemiddeld aan gas?
Edit: waterzijdig inregelen is altijd verstandig.
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 27-07-2021 18:42 ]
Ja de vorige huiseigenaars hebben 5 jaar geleden blijkbaar nog een niet condens ketel op de kop kunnen tikken. Er wonen gemiddeld 2 mensen in dit huis. Ketel maakt geen warm drinkwater er hangt apart een doorstromer.Seafarer schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:41:
[...]
Deze ketel maakt ook warm water?
Met 4 personen in een woonhuis?
Ik had toch eerder de ketel vervangen dan een Tado gekocht.
Wat verbruik je jaarlijks gemiddeld aan gas?
Edit: waterzijdig inregelen is altijd verstandig.
Ik weet mijn verbruik niet uit het hoofd maar het was volgens de distributiebeheerder "gemiddeld" voor mijn gezinssituatie en mijn woning. Het is een vrijstaande woning met epc score 250
Ik begrijp wel nog steeds niet dat het waterzijdig inregelen nut heeft als je met tado regelknoppen zit.
Zijn die "slimme" knoppen geen zelfregelende systemen die adhv een algoritme via een ingebouwde temperatuurmeting + kennis van de buitentemperatuur de flow kunnen "regelen" (dus niet gewoon aan of uit maar ook 30% flow, 40% flow enzv) door een paar dagen te "testen" hoeveel je huis afkoelt en hoe groot je ruimte is bvb?
Dus dan heeft 2 keer je flow reduceren na mekaar (in serie) toch niet veel bijkomende waarde? Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 10% gewijzigd door beredikt op 27-07-2021 20:02 ]
2 man in huis, die ook niet altijd thuis zijn? Dan hangt het erom om die ketel rigoureus van de muur te trekken. Alhoewel sommige VR ketels zijn zeer slecht op hun rendement.beredikt schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:00:
[...]
Ja de vorige huiseigenaars hebben 5 jaar geleden blijkbaar nog een niet condens ketel op de kop kunnen tikken. Er wonen gemiddeld 2 mensen in dit huis. Ketel maakt geen warm drinkwater er hangt apart een doorstromer.
Ik weet mijn verbruik niet uit het hoofd maar het was volgens de distributiebeheerder "gemiddeld" voor mijn gezinssituatie en mijn woning. Het is een vrijstaande woning met epc score 250
Ik begrijp wel nog steeds niet dat het waterzijdig inregelen nut heeft als je met tado regelknoppen zit.
Zijn die "slimme" knoppen geen zelfregelende systemen die adhv een algoritme via een ingebouwde temperatuurmeting + kennis van de buitentemperatuur de flow kunnen "regelen" (dus niet gewoon aan of uit maar ook 30% flow, 40% flow enzv) door een paar dagen te "testen" hoeveel je huis afkoelt en hoe groot je ruimte is bvb?
Dus dan heeft 2 keer je flow reduceren na mekaar (in serie) toch niet veel bijkomende waarde? Of zie ik iets over het hoofd?
Mischien eens links en rechts vergelijken met buren met gelijkwaardige leefstijl die wel een hr ketel hebben?
Een "tado" is een intelligente thermostaat knop met afstand besturing. Net als een gewone thermostaat knop, maar zonder afstand besturing.
Een thermostaat knop weet niets van het vermogen van een radiator of benodigd vermogen voor een ruimte. Dus als de gemeten waarde 1 graad lager ligt dan de gewenste dan gaan ze vol open. Dus of die radiator de maximale flow krijgt waarvoor hij bedoelt is of dat hij 120% krijgt wordt niet naar gekeken. Dit geeft onbalans in je cv systeem.
Gebruik je "voor" instellingen dan beperk je de water stroom die maximaal door de radiator mag stromen.
Je cv systeem blijft stabiel, je comfort gaat omhoog en vaak verbeterd het ook je rendement.
Dus twee maal regelen heeft zin. De voorinstelling doet eigenlijk het vermogen en de thermostaat de temperatuur.
Maar ik zal mis zijn.
Los daarvan: waarom zou het aantal personen in de woning en of ze al dan niet altijd aanwezig zijn je keuze voor de investering in een nieuwe ketel beinvloeden?
Ik ging deze sowieso een dezer jaren buiten bonjouren maar misschien kan je me overtuigen om dit sneller te doen
((ik heb ontdekt dat een van mijn koelkasten 1500 kWh per jaar verbruikt dus deze gaat eerst buiten ;-))
Mis ben je niet. Ze regelen wel degelijk. En gebruiken alle tussen standen. Maar bij volopen "aanwarmen" kan het gewoon teveel zijn. En dat beperk je met die voorinstelling. Edit: het prijs verschil tussen een kraan met of zonder is maar enkele euro's.beredikt schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:33:
OK bedankt voor je antwoord. Ik was van mening dat deze knoppen wel "regelden" (dus niet altijd volledig open of volledig toe maar ook tussen standen) omdat je ze soms een 5-tal seconden hoort draaien (volledig open of toe veronderstelde ik) maar ook soms een fractie van een seconde bvb hoort draaien
Maar ik zal mis zijn.
Vaak met kinderen erbij, iets meer thuis dus meer huis verwarmen meer douchen en dan gaat het verschil toch wel oplopen.Los daarvan: waarom zou het aantal personen in de woning en of ze al dan niet altijd aanwezig zijn je keuze voor de investering in een nieuwe ketel beinvloeden?
Dit topic doorlezen dan kom je wel tot een goede keuze. En dan koop je ook niet een te grote ketel wat veel te vaak gebeurt. 22kW heb je nodig om te douchen en je huis verwarmen lukt meestal al met 10 kW of minder.Ik ging deze sowieso een dezer jaren buiten bonjouren maar misschien kan je me overtuigen om dit sneller te doen
Koelkast of kachel?((ik heb ontdekt dat een van mijn koelkasten 1500 kWh per jaar verbruikt dus deze gaat eerst buiten ;-))
Nog meer leesvoer: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? want jij douched met een elektrische doorstromer begrijp ik? Dan haal je met een douche WTW een hoop warmte terug uit je afval water.
OK ik snap het idd bij het opwarmen van je kamers (bvb sochtends of als je thuis komt) dan kan het zijn dat de kamers met radiator die het minste leiding- & radiator drukverlies hebben gedurende de opwam tijd een onnodig hoge temperatuur terug sturen naar je ketel wat eigenlijk verlies is.Seafarer schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:50:
Mis ben je niet. Ze regelen wel degelijk. En gebruiken alle tussen standen. Maar bij volopen "aanwarmen" kan het gewoon teveel zijn. En dat beperk je met die voorinstelling. Edit: het prijs verschil tussen een kraan met of zonder is maar enkele euro's.
Beter die druk & warmte gebruiken om de overige kamers sneller (en energiezuiniger ook) op te warmen?
Het is een gas doorstromer maar heel interessant en zou toch handig kunnen zijn.Nog meer leesvoer: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? want jij douched met een elektrische doorstromer begrijp ik? Dan haal je met een douche WTW een hoop warmte terug uit je afval water.
Echter staat mijn douchebak op het gelijkvloers (en de doorstromer staat boven) dus zal niet zo eenvoudig toe te passen/om te bouwen zijn zonder pompje voor het afvoerwater en zonder kap en breek werk
Maar idd zeker voor mensen die een bijna passief woning hebben kan dit wel nog een stuk extra energie besparen.
Het zou ook interessant zijn moesten de fabrikanten dit kant en klaar af leveren (ingebouwd in een douchebak met voldoende hoogte)
beredikt schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:13:
[...]
OK ik snap het idd bij het opwarmen van je kamers (bvb sochtends of als je thuis komt) dan kan het zijn dat de kamers met radiator die het minste leiding- & radiator drukverlies hebben gedurende de opwam tijd een onnodig hoge temperatuur terug sturen naar je ketel wat eigenlijk verlies is.
Beter die druk & warmte gebruiken om de overige kamers sneller (en energiezuiniger ook) op te warmen?
moet het wel een modulerende doorstromer zijn. Ook nog een waakvlam?[...]
Het is een gas doorstromer maar heel interessant en zou toch handig kunnen zijn.
Warmte terug winnen, is warmte terug winnen. Dat kan ook in je 1970 door waai woning.Echter staat mijn douchebak op het gelijkvloers (en de doorstromer staat boven) dus zal niet zo eenvoudig toe te passen/om te bouwen zijn zonder pompje voor het afvoerwater en zonder kap en breek werk
Maar idd zeker voor mensen die een bijna passief woning hebben kan dit wel nog een stuk extra energie besparen.
Het zou ook interessant zijn moesten de fabrikanten dit kant en klaar af leveren (ingebouwd in een douchebak met voldoende hoogte)
Deze ketel zou ik zelf ook niet gekozen hebben maar zat bij de woning. Nieuwbouw projectwoning.dunklefaser schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:38:
@BadEendTerror Ik sluit me aan bij de conclusie van @Blihi.
Ik zou dit trouwens geen "pendelen" willen noemen, eerder zoiets als "low-load douchen".
P.S.: CW5 - waarvoor heb je dit dan nodig?
P.P.S.:
Je moet voor de "badeend" ook niet de spaardouche gebruiken, anders krijg je waarschijnlijk idd. "terror".
Ik had liever de intergas extreme gehad of een warmtepomp, maar dat was allebei niet mogelijk..
Nee, de XTreme kan terugmoduleren naar 4 kW en is sowieso veel geschikter voor warm water omdat hij een extra warmtewisselaar heeft. De 24, 30 of 36 maakt niet uit voor de ondergrens. Daarmee verandert alleen het maximum vermogen.schumacher schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:15:
[...]
Heeft de Xtreme serie dit gedrag ook? Of kan die ketel ook bij warmwatervraag op een lager vermogen branden dan de HRE serie?
Edit: het is overigens heel gemakkelijk zelf te berekenen. Als je 4kW vermogen als minimum neemt en het koude water moet van 15 graden naar 35 graden bij de douche, dan kun je 2.9 liter/minuut verwarmen.
De doorstroming bij de ketel zal lager liggen, want die verwarmt van 15 naar 55 (of 45, of 65 of 70, wat je wilt), maar in alle gevallen kan de ketel zijn minimale vermogen kwijt aan het water als er minstens 2.9 liter/min door de douche gaat.
Om zelf te controleren wat het vermogen bij douchen is, kun je heel eenvoudig naar de gasmeter kijken. Bijvoorbeeld vanmorgen: 10 minuten douchen kostte 0.148 m3 gas. Dat komt overeen met maximaal 0.148 * 9.769 = 1.45 kWh aan energie (bij optimaal stoken). Aangezien dat in 10 minuten geproduceerd is, is het gemiddelde vermogen dus 6 * 1.45 = 8.7 kW geweest.
Dus, de ketel heeft gemiddeld continu 8.7 kW geleverd aan het koude water om de douche te verwarmen. Dat zou overeenkomen met 5 liter/minuut van 10 naar 35 graden. Dat zal best kloppen. In dit geval zou zelfs een HReco dus niet gaan 'pendelen', maar het zit heel dicht tegen zijn ondergrens aan en ik heb geen eco-spaardouchekop.
[ Voor 49% gewijzigd door Blihi op 28-07-2021 10:04 ]
heb je ook de gegevens om het tapwaterrendement per douchebeurt te berekenen.
Levert interessante inzichten op, zeker bij oudere (HR-)ketels met een mini-boilervaatje onder de kap.
Dit topic is gesloten.
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?