Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 114 Laatste
Acties:
  • 890.449 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:48
Ja, als.... Helaas zijn de waterbedrijven nog niet zo ver dat ze digitale meters installeren. Die plaatsen nog gewoon van die domme dingen. Je kunt gaan proberen met een lichtsensor de omwentelingen van de watermeter te tellen, maar dat gaat erg ver...

Temperatuur en flow van tapwater aan de ketel zou ook leuk zijn inderdaad, maar omdat daar niets aan te 'tunen' valt heb ik dat niet gedaan.

Wel overigens de tapwatertemperatuur en de tapvraag. Die worden door de ketel bijgehouden, maar de uitleesresolutie van de RF gateway is bedroevend laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:42

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi Je hoeft niet direct digitaal te gaan
21 jaar oude AWB ThermoMaster 2 HR gewoon per hand gemeten en afgelezen,
is natuurlijk ook niet dagelijks te nodig O-) .

2 voorbeelden in de "zomer" (meetwaarden zonder uitgewerkte berekeningen):

1) 0,133 m³ gas 17l boilervaatje opwarmen van 22°C -> 63 °C (is volledig afgekoeld binnen 48h)
direct daarna:
11:48 min douchetijd; 0,104 m³ gas; 40 l H2O; 22°C -> 38,9 °C = 5,2 kW b.w.; 4,0 kW waterzijdig
ca. 77% "rendement" b.w. bij opgewarmd! boilervaatje

2) 0,136 m³ opwarmen boilervaatje 17l van 21°C -> 65°C ; gaat binnen 36-48 uur verloren, zeker in de zomer :+
direct daarna:
09:30 douchetijd; 0,091 m³ gas; 32 l H2O; ca. 20°C -> 38,2°C
ca. 75% rendement b.w. bij opgewarmd! boilervaatje

In de zomer is de koudwatertemperatuur tijdens de douchebeurt ca. 20-22°C en vrij constant
in de winter meet ik soms 8 - 9°C dat levert nogal een verschil op.

Als je het opwarmen van het meestal slecht geïsoleerde boilervaatje mee neemt
ligt het rendement nog een heel stuk lager afhankelijk van de temperatuur (hystereseinstelling)
en het individuele tap-patroon per dag.
Seizoen tapwaterrendementen van 50-65% zijn niet ongewoon.

Een voordeel van het extra warmtewisselaar-concept ligt in de vermeden verliezen van het boilervaatje.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Op die manier. Die extra boilervaatjes zijn vooral handig om eventueel restwarmte in op te slaan, maar de HR Xtreme heeft die niet, hoewel er wel andere verliezen optreden.

Wel zie ik bijvoorbeeld dat steeds na het douchen de aanvoertemperatuur van het CV circuit omhoog komt. Er is geen stroming in het CV circuit (pomp staat uit), dus dit is puur warmte die door de brander aan de warmtewisselaar van de CV afgegeven wordt en die zich langzaam verplaatst door de leidingen. Puur verlies dus.

De XTreme heeft geen driewegklep, maar een warmtewisselaar met gescheiden circuits voor CV en WW. Als je WW vraag hebt, verwarmt de brander dus ook altijd het water in de CV-warmtewisselaar mee en dat is verlies. Bij een driewegklep heb je dat niet (maar wel verlies over de extra CV/WW warmtewisselaar bij WW vraag).

Het extra tapwaterrendement haalt de XTreme uit een warmtewisselaar die door de rookgasafvoer stroomt. Het binnenkomende koude water wordt eerst gebruikt om de rookgassen te koelen en gaat dan pas de brander in. Hierdoor lukt het de ketel om ook bij ww-vraag te condenseren en dus in HR-bereik te stoken. Iets wat veel andere ketels niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi Meten is weten, wat houdt je tegen om met dezelfde meetmethodiek het tapwaterrendement bij een voor jouw gewone douchebeurt te meten? Opgewarmd water vs. gasverbruik, ik ben zeer benieuwd vooral om dat met een zeer hoog tapwaterrendement geschermd wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 28-07-2021 12:51 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Daarvoor kan ik niet genoeg meten. Ik kan temperatuur in- en uitgaand meten, evenals gasverbruik, maar geen flow. Die houdt de ketel wel bij, maar is niet digitaal uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:23
Blihi schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:38:
Daarvoor kan ik niet genoeg meten. Ik kan temperatuur in- en uitgaand meten, evenals gasverbruik, maar geen flow. Die houdt de ketel wel bij, maar is niet digitaal uit te lezen.
Als je de douche op kokend heet zet en 5 min laat lopen. En dan op de water meter kijkt dan weet je toch hoeveel heet water erdoor gaat per minuut.?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, natuurlijk, dus voor een enkele meting zou dit kunnen, maar om dit continu te meten (zoals alle andere CV zaken hier in huis) heb ik extra sensoren nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:24:
Ja, natuurlijk, dus voor een enkele meting zou dit kunnen, maar om dit continu te meten (zoals alle andere CV zaken hier in huis) heb ik extra sensoren nodig.
https://robothuis.nl/2020...oos-uitlezen-in-domoticz/

Edit: Maar als je een kabeltje voor de voeding moet trekken voor de Wemos, kun je net zo goed de sensor verlengen naar je RPI. Denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Seafarer op 29-07-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, die had ik ook al gevonden. Alleen hebben wij een watermeter gekregen zonder dat stukje metaal op het draaischijfje, dus dan gaat zo'n metertje niet werken..... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi Echt continu meten van de relevante parameters is zeker een andere tak van sport.
Het e.e.a. hangt natuurlijk van je wensen o.a. aan de precisie en accuraatheid van de metingen af.

Ik heb 3 keer het tapwater-rendement in de zomer met voor mij gebruikelijke douchebeurten bepaald.
Het resultaat was ca. 73%+/-3% b.w. (met reeds opgewarmd boilervaatje)

Als je "continu" wil meten, geen probleem, ook dit kan je per hand doen:
Lopende douchekop in de goot en de watertemperaturen meten (op 0,1°C precies)
plus het waterverbruik op 0,2 l precies en gasverbruik tijdens ca. 2 minuten op 0,5 sec of beter klokken.

Als je continu én exact wil meten heb je volgens mij zoiets als een Kamstrup voor je warmwater nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 29-07-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik meet de elektra (zowel slimme meter en PV panelen), temperaturen (sensoren op de leidingen en sensoren in de airco en ventilatiesysteem) en CO2 beneden/luchtvochtigheid badkamer per 30 seconden. De gasmeter per 5 minuten, want kortere intervallen laat de meter niet toe.

Dit wordt uitgelezen door een Raspberry Pi in de meterkast met een viertal USB seriële poorten (slimme meter, omvormers (2) en ventilatiesysteem) en netwerk verbinding naar de ketel en airco. Alles wordt opgeslagen op een SSD harddisk, maar ook verwerkt in Domoticz voor online grafieken. Ook zit er een module met relais in die Pi om de temperatuursensoren te resetten als die verkeerde waardes door beginnen te geven.

Dus ja, dit alles wordt continu en exact gemeten op vrij hoge resolutie. Helaas lukt dat met het waterverbruik niet en is de informatie die uit de ketel komt wat beperkt: Tapvraag ja/nee, cv vraag ja/nee, brander aan/uit, pomp aan/uit, cv druk en de gemeten aanvoer- en warmwatertemperatuur. Ik kan via het netwerk helaas niet bij de andere sensoren zoals waterflow en rookgastemperaturen.

Die informatie is wel degelijk beschikbaar over de seriële poort, maar die heb ik bij de ketel nog niet aan de gang gekregen omdat het kabeltje wat je daar voor nodig hebt een euro of 100 kost en dat heb ik er niet voor over. Pogingen om zo'n kabeltje zelf te maken zijn helaas gestrand (dat is wel gelukt voor PV en ventilatie, maar voor de ketel dus niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Interessant topic en ben blij dat ik het tegen gekomen ben.

Even wat toelichting op mijn situatie en wat ik wil bereiken:

Ik heb een Remeha Avanta (10 jaar oud) met een Remeha iSense.

Mijn verwarming thuis staat NOOIT aan en hoeft ook nooit aan te staan. Ik heb een houtkachel en gebruik deze op mijn huis op te warmen als het kouder wordt.

Het enige dat ik dus nodig heb is warm water om te kunnen douchen.

Hoe kan ik de Remeha het beste instellen om zoveel mogelijk te besparen in mijn portemonnee?

1. Systeem > OTC instellingen (stooklijn, stookgrens dag, stookgrens nacht)
Moet ik daar iets aan veranderen of maakt dat niet uit omdat mijn verwarming toch nooit aan gaat?

2. Systeem > Regelstrategie
Hij staat nu op OTC/RTC eco maar heb nog meer opties: RTC (T-ruimte), OTC + RT, OTC + Comfort en OTC (T-buiten)

Systeem > Temperatuur > Comfort corr.
Deze kan AAN of UIT. Welke optie kies ik in mijn geval?

Systeem > CV installatie > Pompsturing

Systeem > CV installatie > Opwarmsnelheid
Deze kan op Langzaamst, Langzamer, Normaal, Sneller, Snelst. Welke kies ik?

Systeem > CV installatie > Afkoelwarmsnelheid
Ook deze kan op Langzaamst, Langzamer, Normaal, Sneller, Snelst. Welke te kiezen?

Systeem > CV installatie > Max. aanwarmtijd
Deze staat op 0 en kan tot 240. Welke kies ik?

Systeem > CV installatie > Minimaal CV temperatuur
Deze kan worden ingesteld op een schaal van 0 tot 100

Systeem > CV installatie > Maximaal CV temperatuur
Ook deze kan worden ingesteld op een schaal van 0 tot 100

Instellingen > Warmwater > Antilegionella > AAN of UIT

Instellingen > Warmwater > Warmhouden
Continu UIT, Continu AAN, snachts UIT
Welke te kiezen?

Instellingen > Warmwater > Tapwatertemperatuur
Dit is de enige die ik via Google heb kunnen uitvogelen en heb ik nu ingesteld op 62 graden

Nog even belangrijk om te benoemen is dat ik er week slechts 2 dagen van de 7 thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 21:57

bert pit

asdasd

Jack1 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:50:
Interessant topic en ben blij dat ik het tegen gekomen ben.

Even wat toelichting op mijn situatie en wat ik wil bereiken:

Ik heb een Remeha Avanta (10 jaar oud) met een Remeha iSense.

Mijn verwarming thuis staat NOOIT aan en hoeft ook nooit aan te staan. Ik heb een houtkachel en gebruik deze op mijn huis op te warmen als het kouder wordt.

Het enige dat ik dus nodig heb is warm water om te kunnen douchen.

Hoe kan ik de Remeha het beste instellen om zoveel mogelijk te besparen in mijn portemonnee?

1. Systeem > OTC instellingen (stooklijn, stookgrens dag, stookgrens nacht)
Moet ik daar iets aan veranderen of maakt dat niet uit omdat mijn verwarming toch nooit aan gaat?

2. Systeem > Regelstrategie
Hij staat nu op OTC/RTC eco maar heb nog meer opties: RTC (T-ruimte), OTC + RT, OTC + Comfort en OTC (T-buiten)

Systeem > Temperatuur > Comfort corr.

Systeem > CV installatie > Pompsturing

Systeem > CV installatie > Opwarmsnelheid
Deze kan op Langzaamst, Langzamer, Normaal, Sneller, Snelst. Welke kies ik?

Systeem > CV installatie > Afkoelwarmsnelheid
Ook deze kan op Langzaamst, Langzamer, Normaal, Sneller, Snelst. Welke te kiezen?

Systeem > CV installatie > Max. aanwarmtijd
Deze staat op 0 en kan tot 240. Welke kies ik?

Systeem > CV installatie > Minimaal CV temperatuur
Deze kan worden ingesteld op een schaal van 0 tot 100

Systeem > CV installatie > Maximaal CV temperatuur
Ook deze kan worden ingesteld op een schaal van 0 tot 100

Welke te kiezen?

Instellingen > Warmwater > Tapwatertemperatuur
Dit is de enige die ik via Google heb kunnen uitvogelen en heb ik nu ingesteld op 62 graden

Nog even belangrijk om te benoemen is dat ik er week slechts 2 dagen van de 7 thuis ben.

Welke te kiezen?

De rest van de instellingen heeft betrekking op de CV. Voor zover mij bekend is hebben deze geen invloed op je verbruik als de CV nooit gebruikt wordt.

In jouw geval zou ik wel even goed kijken naar de legionella zaken. Dus wellicht de taptemperatuur nog wat hoger en als je na 5 dagen warm weer thuis komt eerst even via de wastafelkraan het heet en koud water door laten lopen voor het douchen (dus voordat je het gaat vernevelen).

[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 06-08-2021 13:48 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

bert pit schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Welke te kiezen?

De rest van de instellingen heeft betrekking op de CV. Voor zover mij bekend is hebben deze geen invloed op je verbruik als de CV nooit gebruikt wordt.

In jouw geval zou ik wel even goed kijken naar de legionella zaken. Dus wellicht de taptemperatuur nog wat hoger en als je na 5 dagen warm weer thuis komt eerst even via de wastafelkraan het heet en koud water door laten lopen voor het douchen (dus voordat je het gaat vernevelen).
Antilegionella aan heeft ook een negatief effect vooral op het verbruik verwacht ik, maar ik ben het wel eens met je advies verder ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:19
Met deze natte en frisse zomer voel je het stookseizoen alweer naderen. Ter voorbereiding laatst mijn eerste Jaga Tempo Vrijstaand 2e hands kunnen kopen.

Nu wil ik deze graag voorzien van een dynamische afsluiter t.b.v. debietregeling (scheelt inregelen) alleen zie ik net dat er geen 'standaard' kranen op zitten maar een compleet aansluitblok.

Er zit een thermostatische kraan op en onderin is ook een handmatige afsluiter (voetventiel). Ik zie echter ook een schroefpunt maar kan niet direct plaatsen waar die voor dient, misschien wel een ontluchter?

In ieder geval; weet iemand of hier ook met dynamische afsluiters te werken is of moet dan het hele aansluitblok worden vervangen? Bestaat er anders niet toevallig een soort van 'insert' Het thermostaatventiel lijkt namelijk wel los te schroeven/vervangen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKGAyoAXUBRKL9cHhUmyLHA9d_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWwoXElBN8GFa7xN0G0gZjAH.jpg?f=fotoalbum_large

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:17
Vaak heeft jaga al nagedacht over het debiet en is deze jaga voorzien van thermostatische kraan met juiste Kv.

Kortweg is al ingeregeld.

En ja je kan eventueel de jaga-radiatorkraan vervangen voor dynamische. Maar als er nu al een op zit met een correcte Kv is dat geld weggooien.

PS dat in rooie vakje heeft niks met de Kv te maken.
https://www.jaga.nl/media...elen_energy_savers_nl.pdf

[ Voor 50% gewijzigd door leonbong op 09-08-2021 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:19
leonbong schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:48:
Vaak heeft jaga al nagedacht over het debiet en is deze jaga voorzien van thermostatische kraan met juiste Kv.

Kortweg is al ingeregeld.

En ja je kan eventueel de jaga-radiatorkraan vervangen voor dynamische. Maar als er nu al een op zit met een correcte Kv is dat geld weggooien.

PS dat in rooie vakje heeft niks met de Kv te maken.
https://www.jaga.nl/media...elen_energy_savers_nl.pdf
Dank voor het meedenken. De pompsnelheid is bij mij relatief continu dus met een goede voorinstelling ben ik al een eind natuurlijk. Als dat net zo werkt als bij thermostaat ventielen moet ik die wel instellen voor mijn installatie, bij mij zit de radiator heel dicht op de ketel en krijgt daardoor mogelijk al snel direct (te) veel water. Heb al door de ventielen documentatie gekeken maar zal nog wat beter zoeken naar wat de instelschroef in het rode vakje kan behelsen.

Maar ik ga het gewoon doen met deze, zelf beetje inregelen. De extra besparing van perfect ingeregeld gaat nooit in de buurt komen van de uitgave voor een nieuw aansluitblok.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:00
Even een vraag waar ik misschien teveel over nadenk, nu ik alles aan het vervangen ben om wat meer gas te besparen met thermostaatkranen voetventielen e.d.

Alle leidingen in mijn huis zijn oude dikwandige leidingen waarbij 3/8 buis naar 3/8 kranen gebruikt worden en vervolgens een verloop naar 1/2 om in de oude radiator te kunnen. Liefste zou ik thermostaatkranen plaatsen met 1/2 aansluiting zodat als er ook nieuwe radiatoren komen ik niet meer met verlopen hoef te werken daarin van 3/8kranen naar 1/2radiator.

Is er een nadeel als je 3/8ste buis gebruikt en 3/8ste kranen op 1/2 radiator aansluiting?
3/8 is sowieso gelijk aan 12mm dunwandig begrijp ik (tot 4kw belasting)..

In het kader van maak alles future proof met 1/2kranen want daar heb je voordelen van..of zelfs met 15mm buis?

[ Voor 6% gewijzigd door Soullancer op 10-08-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:38
Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Wat is normaal in minuten? 5 minuten? 10 minuten?
Ik kijk zelf altijd naar de klok. Niet langer nodig dan 5 min. Mijn oudste zoon een minuut of 6. Jongste maakt er een sport van, denk ik soms. 15 min. :-(
En inderdaad, de vrouw doet er iets langer over, rond de 10 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Laatst online: 07:38
Ik heb een vraag waarvan ik 99% zeker weet dat die al gesteld is, maar ik kan hem niet vinden dmv de zoek functie.

Is het de investering waard om voetventielen ivm waterzijdig inregelen te monteren bij radiatoren die ik niet gebruik in de winter? Ik heb de eerste radiatoren al voorzien van een voetventiel en twijfel nu over de overige radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Investeren in spullen die je nooit gebruikt is altijd jammer geld

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
TalkingCarrot schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:03:
Ik heb een vraag waarvan ik 99% zeker weet dat die al gesteld is, maar ik kan hem niet vinden dmv de zoek functie.

Is het de investering waard om voetventielen ivm waterzijdig inregelen te monteren bij radiatoren die ik niet gebruik in de winter? Ik heb de eerste radiatoren al voorzien van een voetventiel en twijfel nu over de overige radiatoren.
Als er op de niet gebruikte radiatoren nog ouderwetse draaikranen zitten die je bij zeer grootte koude toch ietsje open kunt zetten, kwart slag of minder, dan zou ik het niet doen.
Door ze echt een beetje open te zetten blijft je retour laag en verstoor je niet direct de balans van de rest van het huis.

Dan is het inderdaad "jammer" geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Banjy schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

Dank voor het meedenken. De pompsnelheid is bij mij relatief continu dus met een goede voorinstelling ben ik al een eind natuurlijk. Als dat net zo werkt als bij thermostaat ventielen moet ik die wel instellen voor mijn installatie, bij mij zit de radiator heel dicht op de ketel en krijgt daardoor mogelijk al snel direct (te) veel water. Heb al door de ventielen documentatie gekeken maar zal nog wat beter zoeken naar wat de instelschroef in het rode vakje kan behelsen.

Maar ik ga het gewoon doen met deze, zelf beetje inregelen. De extra besparing van perfect ingeregeld gaat nooit in de buurt komen van de uitgave voor een nieuw aansluitblok.
De schroef in "het rode vakje" is de ontluchter.
Als deze zo dicht op de ketel zit is de kans aanwezig dat je toch teveel doorstroming hebt, je zou dan met de retourafsluiter nog meer kunnen knijpen. Er gaat zo weinig water in een convector.

Please state the nature of the technical emergency

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:39
Even een vraag als leek voor het instellen van de CV ketel = nefit trendline ii cw5.

Situatie in huis:
- Nefit cw5 trendline ketel
- Begane vloer 55m2 vloerverwarming. Verdeler + pompschakelaar.
- Rest van het huis nog simpele radiatoren.
- Waarvan alleen de kamer van de kleine man open staat en soms zolder als ik thuiswerk

Qua instellingen niets gewijzigd, alleen warmwatercomfort op eco en de energiebesparing module aan.
Als het goed is, staan de instellingen verder zoals in de afbeeldingen. Er staat bij aanvoer temperatuur vloerverwarming 40 graden. Is dat niet te laag?
Op YouTube zag ik een filmpje van een ketel expert die aangaf dat het kwh en toerental flink verlaagd kunnen worden.
Wat mij een paar keer opviel is dat bij aanzetten radiatoren zolder het water vanuit de cv ketel (staat ook op zolder) hoor klotsen. Kan dat zijn dat er teveel power/ druk op staat?

Alvast bedankt voor reactie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0MsNKow13t_GFeBnOQA_XHp4Eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BushLtsDcVxCYUqnkqP0YkMX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fplvZ7Ca0cRepGy9ZZyxyO4TUc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbAF4puwe0CYCMPVJ65q0dHW.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fp_fluxczF6299x3FhWd82ZeWok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FAaCJWgENrcpFy7sdFCjDJa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6vdp4r_4eQcWKzTDiLJxCsn56M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPdnAfNIBi6akHnlTniFzBbU.jpg?f=fotoalbum_tile

• leonbong
Klotsen = lucht.

• Toml83
Dan zou ik het luchtventiel moeten opendraaien voor ontluchten?
Sinds vorig jaar in het huis en destijds de radiatoren eraf gehaald en opnieuw geschilderd. Daarna wel laten ontluchten, maar blijkbaar niet goed genoeg.

• Toml83
nog even een (stomme) vraag.
In het service menu staat ook iets over het ontluchten "OFF".
Is dit iets voor de monteur (bij controle) of juist handig bij ontluchten radiatoren?

• leonbong
Bij de radiator ontluchten, anders krijg je de lucht toch niet uit de radiator.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 19-08-2021 16:06 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:55
En met die aanvoertemperatuur is ook weinig mis.

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:39
Bij ons thuis hebben we overal LTV vloerverwarming (via 2 vloerverdelers zonder eigen pomp) met een gewone Intergas CV ketel. Afgelopen seizoen hebben we gestookt met een aanvoertemperatuur van 38 gr.c. en daarmee kregen we het huis prima warm. Nu wil ik voor het komende stookseizoen de aanvoertemperatuur nog verder verlagen. Zijn er ervaringen met aanvoertemperaturen van bijvoorbeeld 35 gr.c. of lager?
Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:57
@Jos-P Zoek even op posts van @PentaClover in dit topic :)

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:25
Jos-P schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:30:
Bij ons thuis hebben we overal LTV vloerverwarming (via 2 vloerverdelers zonder eigen pomp) met een gewone Intergas CV ketel. Afgelopen seizoen hebben we gestookt met een aanvoertemperatuur van 38 gr.c. en daarmee kregen we het huis prima warm. Nu wil ik voor het komende stookseizoen de aanvoertemperatuur nog verder verlagen. Zijn er ervaringen met aanvoertemperaturen van bijvoorbeeld 35 gr.c. of lager?
Alvast bedankt met jullie input.
Ideale basis voor een warmtepomp. Die werkt heel efficiënt bij zulke temperaturen. Mijn warmtepomp komt bij gemiddelde temperaturen in het stookseizoen niet boven de 35 graden. Alleen bij koud vriezend weer gaat de temperatuur naar max 45 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
jdbiggelaa schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

Ideale basis voor een warmtepomp. Die werkt heel efficiënt bij zulke temperaturen. Mijn warmtepomp komt bij gemiddelde temperaturen in het stookseizoen niet boven de 35 graden. Alleen bij koud vriezend weer gaat de temperatuur naar max 45 graden.
Daar heb je helemaal gelijk in. Onze woning is van 2017 en de ketel is dus ook maar net 4 jaar oud.
In 2016 ben ik daar ook mee bezig geweest maar toen was er nog niet zoveel kennis (kunde) over warmtepompen. Niemand kon mij bijvoorbeeld vertellen hoeveel elektriciteit je extra zou gaan gebruiken. Dat is toen voor mij de reden geweest om toch maar een gewone ketel te laten plaatsen. Nu overstappen naar een hybride systeem of naar all electric kan niet uit. Wij gebruiken ook maar 1000 m3 gas per jaar. De terugverdientijd wordt dan wel heel lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:31
Jos-P schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:30:
Alvast bedankt voor jullie input.
Ja/Nee :)

Hangt een beetje van de buiten temperatuur af, als het echt flink vriest gaat de temperatuur bij mij ook richting de 37oC, maar boven 0oC buiten temperatuur blijft hij onder de 35oC en varieerd het een beetje over de dag afhankelijk van hoeveel warmte de zon het huis in straalt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHIJD81M-0lFt0gV6nYxUk39gQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QygEhnct6inPAhcNuDzCASCk.png?f=user_large

Omdat het minimum vermogen van mijn CV ketel 10.5-11 kW is gaat hij in tijd moduleren met low-load mode als de warmte vraag minder is (dat is bijna altijd zo).

Ik wil nog wat extra afgifte capaciteit gaan toevoegen in de vorm van FanCoils om een overstap naar WP wat makkelijker te maken door een paar radiatoren hiermee te vervangen.
(Op de boven verdieping heb ik geen vloerverwarming alleen radiatoren, en die geven net even te weinig warmte af om het behaagelijk te houden met deze water temparaturen)

Ik heb niet de aanvoer temperatuur begrensd, maar het vermogen begrensd op het minimum vermogen van de ketel (10.5-11 kW), als gevolg van de afgifte capaciteit in mijn huis word de aanvoer nooit hoger dan ~38oC omdat bij die temperatuur de volledige 10.5-11 kW wordt afgegeven die de CV in het water stopt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Gramser schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:40:
En met die aanvoertemperatuur is ook weinig mis.
Bedoel je hiermee de aanvoertemperatuur van 40 graden of de huidige instelling van 80 graden?

Ik heb trouwens via dit Blog en deze wat instellingen overgenomen. Hier spreken ze ook van 40 graden bij vloerverwarming een goed geisoleerde (nieuwbouw) woning. Huis hier is van eind jaren 80 (1989). Standaard isolatie, maar wel wat warmteverlies. Heb het nu nog op 70 graden staan, omdat we in de winter ook enkele radiatoren gebruiken.
KWH is naar beneden gebracht 15kwh en toerental max naar 50%

[ Voor 53% gewijzigd door Toml83 op 20-08-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:28:
[...]

Net telefoontje gehad van Intergas. Ze zijn de software nu weer aan het testen in de buurt van Coevoorden. Daar lijkt nu alles goed te zijn. Na de bouwvak nemen ze opnieuw contact op om de software in de ketel te komen zetten. Tegen die tijd zouden ook alle installateurs dat moeten kunnen.
Bouwvak voorbij - en al iets over de "extreme sw-fix" vernomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Toml83 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:50:
[...]

Bedoel je hiermee de aanvoertemperatuur van 40 graden of de huidige instelling van 80 graden?

Ik heb trouwens via dit Blog en deze wat instellingen overgenomen. Hier spreken ze ook van 40 graden bij vloerverwarming een goed geisoleerde (nieuwbouw) woning. Huis hier is van eind jaren 80 (1989). Standaard isolatie, maar wel wat warmteverlies. Heb het nu nog op 70 graden staan, omdat we in de winter ook enkele radiatoren gebruiken.
KWH is naar beneden gebracht 15kwh en toerental max naar 50%
Mijn fout - ik dacht dat je ketel al op 40 graden stond qua CV. 70 is wat warm, daar kun je in de winter eens mee gaan spelen door ‘m onder de 60 te brengen. En dan kijken of je het comfortabel warm houdt. Hoewel, als je Tr nu onder de 53 is, draai je “HR”…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gramser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:38:
[...]

Mijn fout - ik dacht dat je ketel al op 40 graden stond qua CV. 70 is wat warm, daar kun je in de winter eens mee gaan spelen door ‘m onder de 60 te brengen. En dan kijken of je het comfortabel warm houdt. Hoewel, als je Tr nu onder de 53 is, draai je “HR”…
Om dit een beetje te nuanceren: Bij 57 °C retour begint de ketel (in NL) als HR-ketel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
dunklefaser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:54:
[...]

Om dit een beetje te nuanceren: Bij 57 °C retour begint de ketel (in NL) als HR-ketel te werken.
Dank beiden voor reactie.
Ik zet 'm op 60 graden. Het verwarmen van radiatoren is minimaal.
Belangrijkste is de vloerverwarming beneden (heeft ook een eigen pomp met temp. knop) waarop ook een pompschakelaar is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Toml83 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Dank beiden voor reactie.
Ik zet 'm op 60 graden. Het verwarmen van radiatoren is minimaal.
Belangrijkste is de vloerverwarming beneden (heeft ook een eigen pomp met temp. knop) waarop ook een pompschakelaar is aangesloten.
Jij hebt dus een HT vloerverwarming. Dan is toevoer 60 krap in de winter.
Zet je water op 75 en zet dat vermogen naar minimaal. Je stookt dan vanzelf met hele lage temperaturen en je stookt langer. Een radiator die continue doorstroomt wordt met 45 graden water geeft meer af dan eentje die af en toe opgestookt word tot 60.

En waterzijdig inregelen.
En nog wat pagina's hierboven lezen. :)

Edit: Maar geen lucht in je systeem is het allerbelangrijkste. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 20-08-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
heb nog niks aangepast.
Hou de temparatuur op het wat het nu staat, en wellicht het vermogen van 15kw iets omlaag.

bedankt voor input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik sluit mij bij @Seafarer aan laat de aanvoertemperatuur gewoon op 70-75 graden en verlaag alleen het vermogen van je ketel na zo laag mogelijk.
Je hebt namelijk een HT-vloerverwarming die type verdelers werken eigenlijk alleen goed bij hogere aanvoertemperaturen. Een lagere aanvoer temperatuur vanaf de ketel levert vaak alleen maar problemen met regelgedrag van de ketel op zonder dat leidt tot gasbesparing.

PS Ik bedoel het water vanaf de ketel, het vloercirculatiewater natuurlijk op max 45 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
PentaClover schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:39:
[...]

Ja/Nee :)

Hangt een beetje van de buiten temperatuur af, als het echt flink vriest gaat de temperatuur bij mij ook richting de 37oC, maar boven 0oC buiten temperatuur blijft hij onder de 35oC en varieerd het een beetje over de dag afhankelijk van hoeveel warmte de zon het huis in straalt:

[Afbeelding]

Omdat het minimum vermogen van mijn CV ketel 10.5-11 kW is gaat hij in tijd moduleren met low-load mode als de warmte vraag minder is (dat is bijna altijd zo).

Ik wil nog wat extra afgifte capaciteit gaan toevoegen in de vorm van FanCoils om een overstap naar WP wat makkelijker te maken door een paar radiatoren hiermee te vervangen.
(Op de boven verdieping heb ik geen vloerverwarming alleen radiatoren, en die geven net even te weinig warmte af om het behaagelijk te houden met deze water temparaturen)

Ik heb niet de aanvoer temperatuur begrensd, maar het vermogen begrensd op het minimum vermogen van de ketel (10.5-11 kW), als gevolg van de afgifte capaciteit in mijn huis word de aanvoer nooit hoger dan ~38oC omdat bij die temperatuur de volledige 10.5-11 kW wordt afgegeven die de CV in het water stopt.
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik heb begin vorig seizoen het minimum vermogen al op 7 kW ingesteld.
Ik ga het proberen op 35 gr.c. aanvoer temperatuur, ik kan het altijd weer terugzetten op 38 gr.c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
leonbong schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:26:
Ik sluit mij bij @Seafarer aan laat de aanvoertemperatuur gewoon op 70-75 graden en verlaag alleen het vermogen van je ketel na zo laag mogelijk.
Je hebt namelijk een HT-vloerverwarming die type verdelers werken eigenlijk alleen goed bij hogere aanvoertemperaturen. Een lagere aanvoer temperatuur vanaf de ketel levert vaak alleen maar problemen met regelgedrag van de ketel op zonder dat leidt tot gasbesparing.

PS Ik bedoel het water vanaf de ketel, het vloercirculatiewater natuurlijk op max 45 zetten.
Thanks voor jullie antwoorden.
Heb het nu op 15kwh vermogen. Minimum is 6,9.
Wat adviseren jullie 11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Toml83 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:43:
[...]

Wat adviseren jullie 11?
Waar ben je bang voor?

(Dit is een serieuze vraag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Toml83 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:43:
[...]

Wat adviseren jullie 11?
Vanuit gaande dat je huis een rij-woning is en niet stokoud.
6,9kW met aanvoer van 75 ingesteld. In praktijk zal hij dan een veel lagere aanvoer hebben.
Bij koudeklachten bij zware vorst verhoog je het.

Maar het lijkt mij sterk als je ooit meer dan 11 nodig zal hebben. (Villa’s kan meer zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:26
Ik heb een vaillant ecotec plus cw5+, de deellast staat op auto, volgens het boekje kan ik bij d.000 een waarde instellen die overeen komt met het productvermogen.
Zou ik daar bv 5kw kunnen invullen? Of is de auto stand het voordeligst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCOSPTjFnoL3Am04LM5qmtUQ56g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xH4l0T4mOoDum3qyjj4TFAa.jpg?f=fotoalbum_large
Woon in een hoekwoning uit 1928, gasverbruik ligt nu rond de 1000m3.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Seafarer schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:34:
[...]

Waar ben je bang voor?

(Dit is een serieuze vraag)
Nergens bang voor, meer gebrek aan kennis. Heb elders ook eens vernomen dat het aantal kwh / vermogen sterk teruggezet kan worden, maar hoeveel was mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
tonny147 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:53:
Ik heb een vaillant ecotec plus cw5+, de deellast staat op auto, volgens het boekje kan ik bij d.000 een waarde instellen die overeen komt met het productvermogen.
Zou ik daar bv 5kw kunnen invullen? Of is de auto stand het voordeligst.[Afbeelding]
Ik kan geen antwoord geven op je vraag betreffende "deellast" AUTO. Klinkt als een ketel die zijn eigen gemiddelde uitrekent en dat als leidraad gebruikt.

Maar je gasverbruik lijkt me wel laag voor een 1928 hoekwoning. Veel speciale maatregelen genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Toml83 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:08:
[...]

Nergens bang voor, meer gebrek aan kennis. Heb elders ook eens vernomen dat het aantal kwh / vermogen sterk teruggezet kan worden, maar hoeveel was mij niet duidelijk.
Gebrek aan kennis zal wel meevallen. Gewoon even beredeneren.
Met jouw ketel kun je niet een flatgebouw warm stoken. Gebrek aan vermogen. Met 10 ketels gaat het wel lukken.

Of anders, zet je ketel op het laagste vermogen wat mogelijk is. En ga zo het stook seizoen in.

Het aanwarmen duurt lang of het wordt echt niet warm? Dan een paar kW erbij. Zo zit je het snelst bij de goede waarde, blijft je aanvoer vanzelf laag, condenseer je vaak het meest.

En vertel ons komende winter dat het makkelijk lukt met de laagste stand. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Seafarer schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:46:
[...]

Ik kan geen antwoord geven op je vraag betreffende "deellast" AUTO. Klinkt als een ketel die zijn eigen gemiddelde uitrekent en dat als leidraad gebruikt.

Maar je gasverbruik lijkt me wel laag voor een 1928 hoekwoning. Veel speciale maatregelen genomen?
Pas op bij veel ketels is het instelling die in cascade opstellingen wordt gebruikt om het moduleren van de ketel uit te schakelen.
En het vermogen vast te zetten zodat de cascaderegelaar besluit hoeveel ketels er aan moeten.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 20-08-2021 21:18 . Reden: Ps deze ketel ken niet exact dus het kan ook wat anders zijn. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
tonny147 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:53:
Zou ik daar bv 5kw kunnen invullen? Of is de auto stand het voordeligst.[Afbeelding]
Ik heb een Ecotec nogwat uit 2011. Ik kreeg niet de mogelijkheid om daar zelf een waarde in te geven maar kon wel kiezen uit 7kw of hoger in bepaalde stapjes. Ik heb hem echter op auto laten staan, omdat die stand volgens de grafiekjes in de handleiding verder terugmoduleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Seafarer schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:46:
[...]

Gasverbruik hoeft niet per se laag te zijn. Vrijstaand uit 1936 oid hier - 1200m3 per jaar ongeveer. Inductie koken, dat wel. 3 persoons huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:26
Maatregelen valt eigenlijk wel mee, dubbelglas wat er al 20 jaar inzit, vloer geïsoleerd.
Ecotec heb ik pas sinds vorig jaar, hiervoor een vhr 24-28 die na 17 jaar trouwe dienst (behalve een stuk of 5 driewegkleppen) vervangen is.
Heb 2 maanden geleden vloerverwarming aangelegd, hoop dus eigenlijk nog wat lager in gasverbruik te gaan.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Al tweakers die de "brander update" voor de Intergas Xtreme hebben ontvangen? Kreeg net de afspraak voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt op de mat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Toekejoeke schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:34:
Al tweakers die de "brander update" voor de Intergas Xtreme hebben ontvangen? Kreeg net de afspraak voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt op de mat..
En met die onderhouds beurt krijg je ook die update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Even een theoretische vraag: in het warmtepomptopic lees ik over mensen die de hele dag de WP op een laag vermogen laten verwarmen.

Is zo’n instelling ook op een CV ketel met kamerthermostaat toepasbaar? Een CV ketel werkt toch altijd naar een setpoint toe, die je instelt dmv kamerthermostaat/WAR..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Seafarer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:45:
[...]

En met die onderhouds beurt krijg je ook die update?
Weet niet of mijn cv-boer op de hoogte is, stelde de vraag met de gedachte als er mede-tweakers de vraag positief beantwoorden dat ik de cv-boer even op zou attenderen. Anders wordt het denk ik pas volgend jaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gramser schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:07:
Even een theoretische vraag: in het warmtepomptopic lees ik over mensen die de hele dag de WP op een laag vermogen laten verwarmen.

Is zo’n instelling ook op een CV ketel met kamerthermostaat toepasbaar? Een CV ketel werkt toch altijd naar een setpoint toe, die je instelt dmv kamerthermostaat/WAR..?
In theorie kan dat natuurlijk, maar zoals we allemaal weten is de ondere modulatiegrens van de meeste cv-ketels in NL dusdanig hoog (vaak 7-8 kW) dat je misschien in hartje winter continu zou kunnen stoken.
In normale winters heb je meestal low-load modus verwarmen (6 x per uur kort aan)
Of je woont in een slecht geïsoleerde vooroorlogse villa O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
dunklefaser schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

In theorie kan dat natuurlijk, maar zoals we allemaal weten is de ondere modulatiegrens van de meeste cv-ketels in NL dudanig hoog (vaak 7-8 kW) dat je misschien in hartje winter continu zou kunnen stoken.
In normale winters heb je meestal low-load modus verwarmen (6 x per uur kort aan)
Of je woont in een slecht geïsoleerde vooroorlogse villa O-) .
Thanks, dat van het beperkt kunnen terugmoduleren is me bekend. Hier ook 7kW aan minimum, hoewel hij in "auto"-vermogen nog wat lager zou kunnen.

Dat van dat slecht geïsoleerd is niet meer het geval. Dat van villa is nooit het geval geweest - wel vooroorlogs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:25:
[...]

Bouwvak voorbij - en al iets over de "extreme sw-fix" vernomen?
Nog niet. Heb ook ff andere zaken aan het hoofd, maar zal er weer eens een mailtje aan wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
:(
Ketel vergeten uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-OVxYBdvkRkA684ExWBafTMzj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ELAmie828jLuBYXbPNZfwlu8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Aj. Da's zonde, maar je weet nu wel dat het standverlies van die boiler ongeveer 60 watt is en dat het je 50 euro per jaar kost met de huidige gasprijzen om die boiler op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:48:
Aj. Da's zonde, maar je weet nu wel dat het standverlies van die boiler ongeveer 60 watt is en dat het je 50 euro per jaar kost met de huidige gasprijzen om die boiler op temperatuur te houden.
Hij is bijna 25 jaar oud. Dus 25 x 50 = 1250 euro.

Bijna een nieuwe ketel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Gramser schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Thanks, dat van het beperkt kunnen terugmoduleren is me bekend. Hier ook 7kW aan minimum, hoewel hij in "auto"-vermogen nog wat lager zou kunnen.
Ik denk niet dat brander lager dan 7kW kan. Omdat dat een technische beperking is van de brander.
Lager vermogen kan meestal alleen door het aan/uit zetten van de brander.
In het bouwjaar dat je noemt waren er nog bijna geen ketels die lager dan 7kW konden.
Dat van dat slecht geïsoleerd is niet meer het geval. Dat van villa is nooit het geval geweest - wel vooroorlogs :)

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 23-08-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:48:
@Seafarer Gelukkig wordt buiten de vakantieperiode (wanneer je dus weer thuis bent)
wat vaker gedoucht, dan tellen de boilerverliezen minder hard door.
Maar niet vergeten: afhankelijk van de temperatuur in het verwarmingshok in de winter en de comfort/eco instelling kan het opwarmen in de winter veel vaker per etmaal gebeuren.

Bij mijn 20 jaar oude AWB is dit in de zomer 1 x ca. 0,09 m³/d in de zomer
en in de winter tot ca. 2-3 x 0,11 m³/d alleen om het boilervaatje op temperatuur te houden.
Ik heb al de hysterese van 5 K naar 20 K gebracht, anders ging de brander om de 3-4 uur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
In de winter is het geen verlies als die boiler in de verwarmde schil staat. Je CV hoeft minder hard te werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi Dit hangt er van af. Het verwarmingshok kan ook buiten de verwarmde schil zijn en dan nog samen met de vrieskast.- Mijn verwarmingshok (binnen de "verwarmde" schil) heeft eigenlijk geen extra verwarming nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 23-08-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
leonbong schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

Ik denk niet dat brander lager dan 7kW kan. Omdat dat een technische beperking is van de brander.
Lager vermogen kan meestal alleen door het aan/uit zetten van de brander.
In het bouwjaar dat je noemt waren er nog bijna geen ketels die lager dan 7kW konden.

[...]
De ketel is niet vooroorlogs maar uit 2011 (ok, da’s vast ook voor een oorlog). Qua modulatie heb je wrslk gelijk. Ik haal de info uit de handleiding maar die is me niet helemaal duidelijk. 7kW is in elk geval de laagst handmatig instelbare waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Gramser schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:59:
[...]

De ketel is niet vooroorlogs maar uit 2011 (ok, da’s vast ook voor een oorlog). Qua modulatie heb je wrslk gelijk. Ik haal de info uit de handleiding maar die is me niet helemaal duidelijk. 7kW is in elk geval de laagst handmatig instelbare waarde.
Dan kun je er wel vanuit gaan dat dit gewoon niet lager kan. Ook niet met "auto". Er zit gewoon een fysieke beperking waar je niet onder kunt komen.

Hoe Vitodens het dan voor mekaar krijgt: minimum: 1,9 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Seafarer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:13:
[...]

Dan kun je er wel vanuit gaan dat dit gewoon niet lager kan. Ook niet met "auto". Er zit gewoon een fysieke beperking waar je niet onder kunt komen.

Doen ze goed. Ik ga nog wel even kijken naar dat grafiekje in de handleiding, misschien lees ik ‘m verkeerd.

Edit: sorry, was in de war met het pompvermogen!

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 23-08-2021 18:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
Seafarer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:13:
[...]

Zo'n vitodens ketel heeft een lambda sensor en zal dus ook een soort injectie hebben voor het gas.

Een gewone CV ketel stuurt een gas/lucht mengsel naar binnen door met een geregelde ventilator de luchtsnelheid te regelen en er in het gasblok dan gas bij te laten stromen. Dit gaat op een manier die een bepaalde minimale luchtsnelheid nodig heeft omdat anders het gas niet meegenomen wordt door de langsstromende lucht. (Vergelijk het met een carburateur in de auto. Meer gas geven betekent meer lucht door de carb en dus wordt er meer benzine meegezogen).

Bij 'injectie' wordt met een pompje gas in de aangevoerde lucht gespoten om een mengsel te maken. Dat is echter lastig te regelen, vandaar dat je in de rookgasafvoer een sensor nodig hebt om te kijken of de rookgassen het juiste niveau CO/CO2/O2 hebben. Zo'n sensor heet een Lambda sensor (vandaar de naam Lambda-Pro-Control-Plus). In een auto met katalysator is dat dezelfde sensor, hoewel die daar een andere functie heeft.

Dat, in combinatie met een brander die op hoge druk kan werken geeft een modulatiebereik van 1.8 tot 35 kW met over dat hele bereik een zuinige verbranding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer , @Blihi Deze ketels met lambda-sensor en de anders opgebouwde inspuit- en mengkamer
zijn natuurlijk een stuk duurder als de op dit moment verkochte "standaard" HR-ketels in NL.
In principe heb je met lambda-sonde geen handmatige aanpassingen aan verschillende gaskwaliteiten meer nodig, ook de stikstof-bijmengingsfabrieken zouden dan overbodig zijn.
Maar ja, wij gaan van het gas af en dus wordt investeren in deze technologie wat lastiger voor de, aan Groninger gas gewende, NL-ketelbranche (en de consument).

@Blihi Trouwens goed geschreven, had ik niet beter gekund O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Die Vissmann is primair voor de Duitse markt, waar inderdaad veel gas nog uit tanks komt die door een tankauto gevuld worden met het mengsel dat op dat moment het goedkoopste is. Dan wil je niet steeds de boel afstellen op CO/CO2/O2 zoals in NL wel gebeurt. Wij werken met Gronings aardgas en dan is een statische afstelling goed genoeg, met als nadeel dat de ondergrens van de modulatie lastiger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Blihi schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:09:
[...]

Zo'n vitodens ketel heeft een lambda sensor en zal dus ook een soort injectie hebben voor het gas.

Een gewone CV ketel stuurt een gas/lucht mengsel naar binnen door met een geregelde ventilator de luchtsnelheid te regelen en er in het gasblok dan gas bij te laten stromen. Dit gaat op een manier die een bepaalde minimale luchtsnelheid nodig heeft omdat anders het gas niet meegenomen wordt door de langsstromende lucht. (Vergelijk het met een carburateur in de auto. Meer gas geven betekent meer lucht door de carb en dus wordt er meer benzine meegezogen).

Bij 'injectie' wordt met een pompje gas in de aangevoerde lucht gespoten om een mengsel te maken. Dat is echter lastig te regelen, vandaar dat je in de rookgasafvoer een sensor nodig hebt om te kijken of de rookgassen het juiste niveau CO/CO2/O2 hebben. Zo'n sensor heet een Lambda sensor (vandaar de naam Lambda-Pro-Control-Plus). In een auto met katalysator is dat dezelfde sensor, hoewel die daar een andere functie heeft.

Dat, in combinatie met een brander die op hoge druk kan werken geeft een modulatiebereik van 1.8 tot 35 kW met over dat hele bereik een zuinige verbranding.
Ik heb al eens eerder zitten zoeken hoe zo'n brander werkte maar niet echt kunnen vinden. Maar jouw post is verhelderend. Misschien ook nog een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer https://www.energie-experten.org/heizung/heizungstechnik/heizungssteuerung/lambdasonde - Met een schema van de "Vitotronic" (Viessmann).

P.S.: lambda-sondes worden wel vaker toegepast in pellet-ketels

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Seafarer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:01:
[...]

Hij is bijna 25 jaar oud. Dus 25 x 50 = 1250 euro.

Bijna een nieuwe ketel. ;)
Dus de moeite niet, dan moet een nieuwe ketel ook 25 jaar mee gaan om hem terug te verdienen.

Kan trouwens best duurder worden omdat het zo'n oude ketel is. Ik was bijna 4000 euro kwijt (met rookkanaal en aanpassing van warmwaterleiding omdat ik een losse boiler had). Ik zag op internet ook goedkopere prijzen, maar ik heb een paar offertes laten maken en daar kwam allemaal ongeveer hetzelfde uit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Blihi
dunklefaser schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:34:
@Seafarer https://www.energie-experten.org/heizung/heizungstechnik/heizungssteuerung/lambdasonde - Met een schema van de "Vitotronic" (Viessmann).

P.S.: lambda-sondes worden wel vaker toegepast in pellet-ketels
Eigenlijk overal waar de verbranding continu geregeld moet worden. Bij pellet ketels is dat ook omdat de kwaliteit van de pellets nogal kan varieren. Bij een auto is dat om de katalysator te regenereren (een auto-motor loopt steeds alternerend iets te rijk en dan iets te arm).

Het voordeel hiervan is dat je ook bij kleinere hoeveelheden gas/lucht mengsel een goede verbranding krijgt. Met statische inregeling lukt dat niet goed bij lage luchtsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-07 09:01
Ik wil even mijn ervaring delen na lang meegelezen en vragen gesteld te hebben: :)

Vandaag dan eindelijk de bestelde SpiroTech Combi MB3 en WattFlow inregelventiel geplaatst in mijn CV systeem met EvoHome regeling en Heimeier Ecplise thermostaatkranen (ingeregeld CV systeem). Aangezien de Tzerra Ace een kwaal heeft waardoor er langdurig lucht in de pomp komt te zitten -wat lawaai geeft- heb ik de SpiroTech erbij geplaatst om zo snel mogelijk de (micro) bellen te kunnen lozen uit het systeem (de vuilafscheider is een extraatje ;) ). Zojuist het systeem goed ontlucht en een eerste testrun gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aa5dE7Aq2bl9edkN11dvYbsDoBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oh0sVALKHgY31ASQtk0w80oN.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal gesproken moest ik de CV pomp op de minimale waarde van 20% zetten om zo min mogelijk ruis in de radiatoren te krijgen -welke allemaal uitgerust zijn met Heimeier Ecplise kranen-, lager pompvermogen is niet mogelijk op mijn Tzerra Ace. Nadeel was dat met dit minimale pompvermogen de bypass van de vloerverwarming niet open gedrukt kon worden (en de radiatoren nog steeds lawaai maakten). De temperatuur liep dan ook vaak snel op in het systeem (EvoHome) waardoor de CV afsloeg op max. temperatuur.

Ik heb de WattFlow op de aanvoer naar alle radiatoren geplaatst (witte buis is de VV aanvoer / retour), waardoor de vloerverwarming niet wordt geknepen en dus de bypass ook gebruikt kan worden om flow te garanderen. Als test de pompdruk zojuist verhoogd naar minimal 50%, de radiatoren begonnen luid te zingen. Daarna de WattFlow iets gelimiteerd (stand 3), met als resultaat op dit moment: stille radiatoren! :D _/-\o_ .

Fingers crossed wanneer het stookseizoen begint, maar ik heb zeer goede hoop!

[ Voor 2% gewijzigd door dezonnebril op 30-08-2021 14:09 . Reden: Toevoeging: Heimeier Eclipse ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Er staat een eenheid op die inregelkranen en ze verkopen meerdere formaten. Maar 3 = 3l/min volgens mij = 180 l/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-07 09:01
leonbong schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:23:
Er staat een eenheid op die inregelkranen en ze verkopen meerdere formaten. Maar 3 = 3l/min volgens mij = 180 l/uur.
Klopt, de WattFlow heeft de eenheid in liters per minuut. De Eclipse kranen in liters per uur. De 3 radiatoren die gebruikt worden op de eerste verdieping (badkamer en slaapkamer kinderen) zijn samen ingeregeld op 150 liter per uur (stand 5).

Met stand 3 op de Wattflow zou ik 3 x 60 minuten = 180 liter per uur hebben. In het stookseizoen maar eens finetunen.

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
180 l/uur =bij deltaT 20 graden --> 4,2kW

Je zal voor alleen je radiatoren dus niet zo snel een probleem hebben gok ik zo.

[ Voor 50% gewijzigd door leonbong op 30-08-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:12
Iemand bekent met : YouTube: ALL Local Control Thermostat with MQTT and Home Assistant - Venstar ...

Niet zozeer vanwege Home Assistent maar MQTT .... en vooral het stookgedrag.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolfram55 op 04-09-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@ThinkPad en/of anderen ?

inleiding:na ergens in 2015 (cv tune topic deel 1 of 2 oid) heb ik best wat gas bespaard denk totaal 300m3 p/j. (zat op 1800)
Na isolatie is dit gezakt met 500m3
Meest effectieve was mijn convector put geheel bekleden met radiatorfolie

Maar ja je kan maar zoveel bereiken met dikwandige cv leiding en zware radiatoren en 1 convector put.

Dus ik wil nu met geisoleerde 32mm (hoofd-streng/leiding) gaan werken naar alle radiatoren met afgeperste koppelingen (lees T stukken) van zolder (cv locatie) naar beneden (bv keuken/gang) in principe komt uit de muur de 32mm (pers) - "schroef" aansluiting waarna ik overga op flexibel of knel koppeling(en) naar bv een 16mm (of gelijkwaardig 20mm pers) aansluiting welke ongeisoleerd zal zijn .. isolatie is alleen toegepast op buizen die niet "zichtbaar" zijn en dus in koofjes/wandjes oid verdwijnen.

De radiatoren zullen T33 demrad verwarmingen worden dit is aanschaf 100 - 300 euro per radiator.. de capaciteit van de radiator is 120% tot 150% op basis van 84W per m3
ps 1000,- per "LTV" radiator vind ik best prijzig .. en deze aansluitwijze kan ik makkelijk later alsnog per stuk gaan vervangen .. mocht ik 2de hands goedkoper vinden

de vraag
- Dynamische afsluiters waar plaats je deze en ik heb ongeveer 9 radiatoren of is een thermostaat kraan net zo effectief ?
- Een "voorkant" en "achterkant" situatie hoe kan ik zorgen dat het beste de temp verdeelt word over beide kanten (afstelbaar?)
- De hoofd-leiding = 42m (enkelebuis) verdeelt over voor & achter. welke "maat" zou goed zijn. 32/36 ? of juist een slag kleiner?

Ik probeer een "min" koppelingen tussen CV en bv de laatste radiator dat is dus (de langste)
CV --> expansievat #1 --> "kraan" #2--> vertakking 1 (radiator zolder) #3 --> vertakking 2 #4 (splitsing)--> vertakking 5 # (radiator slaapkamer 1) --> vertakking 6 # (radiator slaapkamer 2) --> vertakking 6 # (overgang van 32 --> 15mm voor radiator woonkamer) --> thermostaat knop oid --> radiator

de laatste vraag klinkt dit logisch of zijn er wellicht verbeter punten

btw de rode lijn (VV/ VloerVerwarming) is iets wat ik wel voorbereid maar pas in gebruik neem over aantal jaar oid .. (eerst geld sparen)

ik beraam de kosten momenteel op 2500 van a-z met een kleine 1500 in reserve

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
de vraag
- Dynamische afsluiters waar plaats je deze en ik heb ongeveer 9 radiatoren of is een thermostaat kraan net zo effectief ?
Een thermostatische kraan koop je met of zonder ingebouwde voorinstelling en of dynamisch of statisch. En je plaatst hem voor de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
Afgelopen winter is mij opgevallen dat de CV regelmatig gaat pendelen. Dit ondanks reeds gewijzigde instellingen van mijn zijde om hem zuiniger te maken.

Ketel: Nefit Topline Aquapower HRC 30 CW5 (kwam met de woning, maar ik weet dat dit overkill is).
Huis: 1934, 192m2, dakisolatie uit jaren '70/ '80, spouwmuur isolatie 7cm spouw, kurkdroge kruipruimte (+70m NAP, grondwater op +30m NAP?), 50% isolatieglas, 35% enkelglas, 15% dubbelglas. Deels armdikke buizen, deels dikke buizen. Waterzijdig inregelen is momenteel niet mogelijk.

Huidige instellingen:
Watertemp 65c
Vermogen ketel gereduceerd tot 60% = 18 kW
Pompsnelheid min50%, max100%
Nadraaitijd 5 min

Zoals gezegd, met deze instellingen gaat de ketel in de winter alsnog pendelen. 6-8 keer per uur aanslaan is de norm.

Nu heb ik vandaag gelezen dat deze Nefit ketel bij inschakelen altijd eerst boost naar max ingesteld vermogen om daarna pas het vermogen te gaan bijstellen. Dat schijnt nogal killing te zijn voor het gasverbruik.

Aan de hand van de tips in dat youtube filmpje heb ik de settings nu aangepast naar max vermogen is 30% = 9 kW en max pompsnelheid is 50%.

Uiteraard is het nog niet koud geweest ;)

Maar mijn vraag aan jullie ==> hoeveel vermogen heb je eigenlijk nodig om mijn woning te verwarmen. En zouden deze nieuwe instellingen kunnen bijdragen aan lager gasverbruik, i.e. langere stooksessies op lager vermogen en dus zuiniger?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Panzer_V schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:52:
Afgelopen winter is mij opgevallen dat de CV regelmatig gaat pendelen. Dit ondanks reeds gewijzigde instellingen van mijn zijde om hem zuiniger te maken.

Ketel: Nefit Topline Aquapower HRC 30 CW5 (kwam met de woning, maar ik weet dat dit overkill is).
Huis: 1934, 192m2, dakisolatie uit jaren '70/ '80, spouwmuur isolatie 7cm spouw, kurkdroge kruipruimte (+70m NAP, grondwater op +30m NAP?), 50% isolatieglas, 35% enkelglas, 15% dubbelglas. Deels armdikke buizen, deels dikke buizen. Waterzijdig inregelen is momenteel niet mogelijk.

Huidige instellingen:
Watertemp 65c
Vermogen ketel gereduceerd tot 60% = 18 kWh
Pompsnelheid min50%, max100%
Nadraaitijd 5 min

Zoals gezegd, met deze instellingen gaat de ketel in de winter alsnog pendelen. 6-8 keer per uur aanslaan is de norm.

Nu heb ik vandaag gelezen dat deze Nefit ketel bij inschakelen altijd eerst boost naar max ingesteld vermogen om daarna pas het vermogen te gaan bijstellen. Dat schijnt nogal killing te zijn voor het gasverbruik.

Aan de hand van de tips in dat youtube filmpje heb ik de settings nu aangepast naar max vermogen is 30% = 9 kWh en max pompsnelheid is 50%.

Uiteraard is het nog niet koud geweest ;)

Maar mijn vraag aan jullie ==> hoeveel vermogen heb je eigenlijk nodig om mijn woning te verwarmen. En zouden deze nieuwe instellingen kunnen bijdragen aan lager gasverbruik, i.e. langere stooksessies op lager vermogen en dus zuiniger?
Kunnen we niet zomaar zeggen je heb heel veel details nodig.

Kan die ketel nog lager? Of ben je ook bang om te bevriezen? :)

En de water temperatuur naar 75 graden. Je zult dan zien dat die 75 zelden of nooit bereikt wordt.
Mijn ketel kan niet lager dan 7 kw nog veel teveel. En gaat daarom 4 keer per uur aan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Seafarer schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:59:
[...]

Kunnen we niet zomaar zeggen je heb heel veel details nodig.

Kan die ketel nog lager? Of ben je ook bang om te bevriezen? :)

En de water temperatuur naar 75 graden. Je zult dan zien dat die 75 zelden of nooit bereikt wordt.
Mijn ketel kan niet lager dan 7 kw nog veel teveel. En gaat daarom 4 keer per uur aan uit.
De ketel kan naar 17%. Dus ik kan hem op 5,6 kW zetten. Is dat niet te weinig voor zo’n grote woning?

Die verhoging naar 75c is om te voorkomen dat hij vroegtijdig afslaat doordat het te warm is in de leidingen? Ik dacht dat lagere temperatuur goedkoper was…..

En neen, ben niet bang te bevriezen. Daar hebben we de open haard voor 😎

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 08-09-2021 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Panzer_V schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:12:
[...]

De ketel kan naar 17%. Dus ik kan hem op 5,6 kW zetten. Is dat niet te weinig voor zo’n grote woning
Ik zou hem op 5,7kW zetten bij koude klachten verhoog je het dat doe je in 10min.
Als het vrijstaand zal waarschijnlijk te weinig zijn bij strenge vorst als je alle ruimte te gelijk verwarmd.
Maar voordat de stortdouches en baden populair werden icm combiketels was 10-12kW heel gebruikelijk voor alleen CV.
Meestal hadden mensen vroeger boilers dus hoefde het CV vermogen niet hoog te zijn voor het tapwater.
Die verhoging naar 75c is om te voorkomen dat hij vroegtijdig afslaat doordat het te warm is in de leidingen?
Ja
Ik dacht dat lagere temperatuur goedkoper was…..
Hoge aanvoer maakt niet uit als je retour laag genoeg is veel belangrijker dat de ketel condenseert retour<+/-55 graden.
En zoals eerder aangegeven in praktijk zal je die aanvoertemp eigenlijk nooit bereiken.

[ Voor 105% gewijzigd door leonbong op 08-09-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
leonbong schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:37:
[...]

Ik zou hem op 5,7kW zetten bij koude klachten verhoog je het dat doe je in 10min.
Als het vrijstaand zal waarschijnlijk te weinig zijn bij strenge vorst als je alle ruimte te gelijk verwarmd.
Maar voordat de stortdouches en baden populair werden icm combiketels was 10-12kW heel gebruikelijk voor alleen CV.
Meestal hadden mensen vroeger boilers dus hoefde het CV vermogen niet hoog te zijn voor het tapwater.

[...]

Ja

[...]

Hoge aanvoer maakt niet uit als je retour laag genoeg is veel belangrijker dat de ketel condenseert retour<+/-55 graden.
En zoals eerder aangegeven in praktijk zal je die aanvoertemp eigenlijk nooit bereiken.
Helder stukje uitleg en historie. Dank daarvoor. Zo had ik er nog nooit naar gekeken. Ik ga de ketel nog lager instellen dan. Omhoog kan altijd. En ik zet de temp op 75c.

Zodra het stookseizoen begint kan ik het verschil meten met vorig jaar op basis van m3/graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Panzer_V schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:59:
[...]

Helder stukje uitleg en historie. Dank daarvoor. Zo had ik er nog nooit naar gekeken. Ik ga de ketel nog lager instellen dan. Omhoog kan altijd. En ik zet de temp op 75c.

Zodra het stookseizoen begint kan ik het verschil meten met vorig jaar op basis van m3/graaddag.
Die 192 meter had ik overheen gelezen. Zou leuk zijn als je van de winter eens wilt posten hoe lang je het kan volhouden met de laagste vermogens stand. (toch denk ik best lang)

Afsluiters of kranen uit 1934 kun je ook net zo ver dicht draaien tot je een juiste balans hebt. Of in ieder geval een radiator die erg veel overdebiet heeft kun je hier prima mee beperken.
Alleen de huisgenoten moeten dan wel afblijven van jouw instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 11:17
Vraagje. Ik verwarm hoofdzakelijk met een LLWP-systeem, maar ik heb ook wel graag de kou uit mijn keramische vloer, dus ik stook in de winter toch nog wel wat bij, met een Ta van 30 met continu vraag. Nu had ik afgelopen winter al gemerkt dat dit heel veel pendelgedrag oplevert. De combiketel gaat even aan en je ziet de temperatuur oplopen naar tussen de 35-40 (ook al is de Ta 30), vervolgens duurt het grofweg een half uur voordat het zaakje weer is afgekoeld en gaat de CV weer even branden. Zou het nut kunnen hebben om een buffervat in het systeem aan te brengen? Bespaart dit ook gas, of verlengt dit alleen de levensduur van de brander en/of de pomp?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:04
Soullancer schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:37:
Even een vraag waar ik misschien teveel over nadenk, nu ik alles aan het vervangen ben om wat meer gas te besparen met thermostaatkranen voetventielen e.d.

Alle leidingen in mijn huis zijn oude dikwandige leidingen waarbij 3/8 buis naar 3/8 kranen gebruikt worden en vervolgens een verloop naar 1/2 om in de oude radiator te kunnen. Liefste zou ik thermostaatkranen plaatsen met 1/2 aansluiting zodat als er ook nieuwe radiatoren komen ik niet meer met verlopen hoef te werken daarin van 3/8kranen naar 1/2radiator.

Is er een nadeel als je 3/8ste buis gebruikt en 3/8ste kranen op 1/2 radiator aansluiting?
3/8 is sowieso gelijk aan 12mm dunwandig begrijp ik (tot 4kw belasting)..

In het kader van maak alles future proof met 1/2kranen want daar heb je voordelen van..of zelfs met 15mm buis?
Tussen de kraan en de radiator zit een puntstuk. De radiator heeft vaak 1/2" als standaardmaat. Daar draai je een puntstuk in die bij je kraan past.

Volgens mij is het altijd passend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Panzer_V , @HarmoniousVibe Als jullie een "pendelende ketel" soms in actie willen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
HarmoniousVibe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:35:
Vraagje. Ik verwarm hoofdzakelijk met een LLWP-systeem, maar ik heb ook wel graag de kou uit mijn keramische vloer, dus ik stook in de winter toch nog wel wat bij, met een Ta van 30 met continu vraag. Nu had ik afgelopen winter al gemerkt dat dit heel veel pendelgedrag oplevert. De combiketel gaat even aan en je ziet de temperatuur oplopen naar tussen de 35-40 (ook al is de Ta 30), vervolgens duurt het grofweg een half uur voordat het zaakje weer is afgekoeld en gaat de CV weer even branden. Zou het nut kunnen hebben om een buffervat in het systeem aan te brengen? Bespaart dit ook gas, of verlengt dit alleen de levensduur van de brander en/of de pomp?
"Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler."

Dus je moet de vlam van je ketel koelen. Dat doe jij nu niet voldoende, er moet dus meer water door je ketel stromen. Dat is de verklaring dat je water warmer wordt dan de ingestelde temperatuur.
Als de flow niet omhoog kan dan wordt het water warmer dan je wilt en dit zul je dan moeten accepteren en de water temperatuur hoger instellen om "pendelgedrag" te voorkomen.

Ik vind het wel vreemd dat je ketel een halfuur uitblijft.
De pomp zal nadraaien en met vloerverwarming heb je altijd veel koud water wat in een korte tijd je ketel zou moeten afkoelen. En dat hij weer snel kan starten.
Of gaat dit ook fout door te weinig flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Laatst online: 22:14
Wil binnenkort mijn CV vervangen voor de Xtreme 36.
Nu lees ik dat er een probleem is met de "brander update".

Geldt dit alleen voor een bepaalde productie reeks of ook Xtreme die nu te koop zijn?

Is eventueel een ander Intergas (bv. HRE) een betere optie op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ChiMan schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:05:
Wil binnenkort mijn CV vervangen voor de Xtreme 36.
Nu lees ik dat er een probleem is met de "brander update".

Geldt dit alleen voor een bepaalde productie reeks of ook Xtreme die nu te koop zijn?

Is eventueel een ander Intergas (bv. HRE) een betere optie op dit moment?
Wacht je toch even met vervangen?

Ik wacht al 24 jaar met m'n Ecomline. :)

De HRE kan niet zover terug moduleren. En de extreme schijnt bijzonder efficient te zijn in warmwater bereiding. Eigenlijk staat die bij mij op de verlanglijst. En dan wordt het een 24, want je moet wel erg groot wonen met een 36, of Extreme veel warm water verbruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Seafarer op 10-09-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Laatst online: 22:14
Seafarer schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:23:
[...]

Wacht je toch even met vervangen?

Ik wacht al 24 jaar met m'n Ecomline. :)

De HRE kan niet zover terug moduleren. En de extreme schijnt bijzonder efficient te zijn in warmwater bereiding. Eigenlijk staat die bij mij op de verlanglijst. En dan wordt het een 24, want je moet wel erg groot wonen met een 36, of Extreme veel warm water verbruiken.
Wachten is geen optie helaas aangezien mijn huidige CV wat kuren vertoond.
CW4 kan, maar met 2 badkamers is CW5 iets meer comfortabeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
ChiMan schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:03:
[...]

Wachten is geen optie helaas aangezien mijn huidige CV wat kuren vertoond.
Ik snap hem.

Verbruik je best veel warm water dan zou ik voor de Extreme gaan. Het enigste echte probleem is dat de ketel niet tot 4 kW kan terug moduleren. Wat wel beloofd wordt in de specs.

Pagina: 1 ... 33 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?