Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 24-06 12:29
Tommie12 schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:41:
[...]

Een vol bad is minder dan 0,5m3 gas aan SWW.
De impact daarvan is echt niet zo groot.
Dat klopt.
Maar als ik 5 kuub op een dag verstook. Geeft 1 badje al 10% afwijking. 2 badjes 20%.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:37
Seafarer schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:17:
[...]

Met een RTL ventiel bedoel je? Retour temperatuur limiter.

Ik vind volgende oplossing een mooie, aanvoer eerst door een handdoek radiator en de retour hiervan je vloer in.
Dank voor het advies @Seafarer en @scofield! Ik heb het topic nog eens doorgespit en kom ook het bericht hieronder tegen. Is dit hetzelfde principe of werkt het net anders?

@naftebakje ben jij hier nog verder meegegaan?
naftebakje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:09:
Zou het een oplossing zijn voor designradiatoren om op de uitgang een RTL ventiel te zetten? Dus op ingang normale thermostaatknop voor instellen ruimtetemperatuur; en op de retour een RTL die je instelt op gewenste retourtemperatuur.
Dat lost nog het probleem dat die dingen veel te weinig vermogen hebben niet op, maar das een andere discussie.
Blihi schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Hoe zie je dat voor je? De thermostaatknop vraagt om meer flow, want de ruimte koelt af, maar het RTL ventiel blokkeert die flow omdat de radiator te warm is? Dat kan nooit werken.

Badkamerradiatoren zijn over het algemeen gewoon te klein uitgevoerd. Die ruimte moet je eigenlijk 22 graden kunnen krijgen en het vermogen van die designdingen is gewoon niet fantastisch gezien de ruimte die ze innemen.

Met vloerverwarming is dat nog erger omdat het vloeroppervlak meestal heel klein is. Daarom hangt er meestal een elektrische bijverwarmer die vreselijk inefficient is.

Ik krijg de badkamer op 21 graden met de vloerverwarming. Dat betekent wel dat er 75% van de tijd water van 34 graden de vloer in gaat en met 30 graden weer terug komt. Dit met een flow van 3 liter per minuut. Van de 800 Watt die dat is gaat 600 de badkamer in en wordt 200 gebruikt om het plafond van de keuken te verwarmen 8)7 Dat plafond is dan ook 26 graden volgens de infraroodthermometer |:(

[Voor 13% gewijzigd door cannonpie op 26-04-2021 08:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 24-06 16:50
witterholt schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:50:
Goedendag,

Mijn gasverbruik ligt deze periode zo tussen de tien en twaalf kuub per dag. Ik vroeg me af of dit nog te verminderen valt want ik vind het aan de hoge kant.

Hieronder een voorbeeld van vandaag; de piek rond 15:00 uur is omdat toen een bad werd gevuld.
[Afbeelding]

Het betreft een aan de berging geschakelde nieuwbouwwoning welke vorig jaar is opgeleverd met een vloeroppervlakte van ongeveer 210m2. Overal is vloerverwarming aangebracht met zoneregeling. In elke kamer zit dus een thermostaat welke draadloos communiceert met een controller op de verdeler welke de thermostatische kraan van de groep aanstuurt. Dit is een systeem van Watts wat lijkt op het draadloze systeem van Honeywell.
Verder heb ik een Intergas Xterme 36 CV ketel waarvan de pomp het hele systeem voorziet. De drie verdelers hebben dus geen eigen pomp.

De parameters zijn nu als volgt ingesteld:
- Maximaal vermogen (parameter P010): 50% wat neer komt op 12,8kw.
- Minimale pompcapaciteit (parameter P031): 45%.
- Maximale pompcapaciteit (parameter P032): 65%.
- Aanvoertemperatuur: 43 graden.
- Maximale aanvoertemperatuur (parameter P059): 45 graden.

De thermostaat in de woonkamer staat op 20,5 graden en die in de werkkamer op 20 graden. Verder staan alle thermostaten op 17 graden. Kouder dan 18 graden wordt het namelijk niet in de vertrekken.

Is er nog iets dat ik kan verbeteren?
Inmiddels ben ik erachter waarom mijn verbruik zo hoog was. De Watts BT-M6Z02-RF 868Mhz. modules op de bovenetages stonden op een of andere manier verkeerd ingesteld waardoor ze constant warmte vroegen terwijl in geen van de vertrekken warmte werd gevraagd. Dat resulteerde erin dat er telkens warmte water naar de boven etages gepompt moest worden door de CV-ketel waardoor het ook veel langer duurde dat de woonkamer op temperatuur was.
Ik heb nu alles Watts modules terug gezet naar fabrieksinstellingen en alles stapsgewijs opnieuw aan elkaar gekoppeld. Nu werkt het zoals zou moeten; de pomp indicator wordt alleen geactiveerd als er door een of meerdere gekoppelde ruimte thermostaten warmte wordt gevraagd en alleen dan wordt warm water naar boven gepompt.
Overdag en 's avonds heb ik nu een omgevingstemperatuur in de woonkamer van 22 graden en vanaf 20:30 tot 6:00 uur pas ik nachtverlaging toe waardoor de omgevingstemperatuur 's nachts 2 graden zakt. Zoals het nu lijkt scheelt het met de huidige temperaturen qua stoken ongeveer 2m3 per dag terwijl ik een comfortabeler omgevingstemperatuur van 22 i.p.v. 20,5 graden heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roblom
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 03-06 21:20
Sinds een tijdje ben ik mij een beetje aan het verdiepen in cv tuning. Ik heb een Remeha Calenta 28C aangestuurd door een Evohome systeem met op dit moment nog op 3 van de 11 radiatoren en bestuurde thermostaat kraan. Verder heb ik een OTGW op mijn Domoticz welke sinds een paar werken de data naar influxDB stuurt een ben nog wat aan het experimenteren met Grafana.
Mijn systeem moet nog waterzijdig ingeregeld worden maar nu is een beetje het probleem dat ik niet zo goed weet wat ik moet beginnen en waar ik op moet letten. Dit komt vooral omdat ik niet weet wat de theoretisch ideale grafieken zijn.
De ketel staat af en toe te pendelen (status st8 op de ketel) wat waarschijnlijk komt doordat het systeem nog niet goed is ongeregeld. Wat ik nu zie is dat de retour temperatuur van het water heel snel de temperatuur van de boiler volgt en er dus een kleine delta T is. Maar soms daalt heel plotseling de retour temperatuur een ik vraag me af hoe dat komt (zie plaatje).

En is het simpel gezegd dus zo dat het het beste is wanner de delta T tussen ingaand en uitgaand zo groot mogelijk moet zijn voor het beste rendement? Of zijn er belangrijkere dingen om op te letten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
roblom schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:08:
Sinds een tijdje ben ik mij een beetje aan het verdiepen in cv tuning. Ik heb een Remeha Calenta 28C aangestuurd door een Evohome systeem met op dit moment nog op 3 van de 11 radiatoren en bestuurde thermostaat kraan. Verder heb ik een OTGW op mijn Domoticz welke sinds een paar werken de data naar influxDB stuurt een ben nog wat aan het experimenteren met Grafana.
Mijn systeem moet nog waterzijdig ingeregeld worden maar nu is een beetje het probleem dat ik niet zo goed weet wat ik moet beginnen en waar ik op moet letten. Dit komt vooral omdat ik niet weet wat de theoretisch ideale grafieken zijn.
De ketel staat af en toe te pendelen (status st8 op de ketel) wat waarschijnlijk komt doordat het systeem nog niet goed is ongeregeld. Wat ik nu zie is dat de retour temperatuur van het water heel snel de temperatuur van de boiler volgt en er dus een kleine delta T is. Maar soms daalt heel plotseling de retour temperatuur een ik vraag me af hoe dat komt (zie plaatje).
[Afbeelding]
En is het simpel gezegd dus zo dat het het beste is wanner de delta T tussen ingaand en uitgaand zo groot mogelijk moet zijn voor het beste rendement? Of zijn er belangrijkere dingen om op te letten?
Begrijp ik het goed, alle data die we zien komt uit OTGW?

Je hebt dus geen losse sensors op cv pijpen gemonteerd?

Wat ik zie is dat je comfort stand warm water aan staat. (s'nachts de boiler warm houden) en om 5 uur gaat de cv even het huis verwarmen. En dan komt er dus ijskoud water uit de radiatoren de cv ketel in.
Waarom om 5.00 verwarmen?

Als je alles op een pi geïnstalleerd hebt dan kun je daar ook 1 wire sensoren aanhangen.

[Voor 9% gewijzigd door Seafarer op 08-05-2021 14:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@roblom Het stookseizoen is zo goed als afgelopen (hopelijk), waterzijdig inregelen gaat waarschijnlijk niet meer lukken. Een enigszins stabiele verwarmingssituatie met een wat langere brandertijd zou me in de komende weken verbazen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
dunklefaser schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:41:
@roblom Het stookseizoen is zo goed als afgelopen (hopelijk), waterzijdig inregelen gaat waarschijnlijk niet meer lukken. Een enigszins stabiele verwarmingssituatie met een wat langere brandertijd zou me in de komende weken verbazen.
Op de retour van iedere radiator een DS18B20 plaatsen en dan in grafana uitlezen? ;)

Volgend jaar maar weer. ;w

[Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 08-05-2021 14:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De Intergas Xtreme ketels krijgen pas medio mei een software update waarmee ze zover terug kunnen moduleren (4 kW b.w.) als al sinds de introductie in 2019! in de productspecificaties staat.
Wat is dit nu? Marketing of is dit erger? - @PentaClover De Xtreme kan natuurlijk ook niet met dezelfde efficiency voor cv schermen als de "gewone" HR-ketels.

Wat mij interesseert is het werkelijke rendement bij sww bereiding omdat ze daarmee zoveel reclame maken.
Heeft iemand al een praktijkmeting uitgevoerd? 10 min douchen - koud- en warmwatertemperatuur meten - water verbruik en gasverbruik opnemen.
Mijn oude AWB HR-ketel heeft hierbij een rendement van ca. 65-70% (b.w.), wat normaal is voor een ketel met een boilervaatje.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:17

dbzfan

Nee.

dunklefaser schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:23:
De Intergas Xtreme ketels krijgen pas medio mei een software update waarmee ze zover terug kunnen moduleren (4 kW b.w.) als al sinds de introductie in 2018! in de productspecificaties staat.
Wat is dit nu? Marketing of is dit erger? - @PentaClover De Xtreme kan natuurlijk ook niet met dezelfde efficiency voor cv schermen als de "gewone" HR-ketels.

Wat mij interesseert is het werkelijke rendement bij sww bereiding omdat ze daarmee zoveel reclame maken.
Heeft iemand al een praktijkmeting uitgevoerd? 10 min douchen - koud- en warmwatertemperatuur meten - water verbruik en gasverbruik opnemen.
Mijn oude AWB HR-ketel heeft hierbij een rendement van ca. 65-70% (b.w.), wat normaal is voor een ketel met een boilervaatje.
En hoe krijgen de ketels die update?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12:23
Als je zelf geen actie neemt niet. Dus je zal er zelf monteurs erop moeten wijzen,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 12:12
De Intergas Xtreme ketels krijgen pas medio mei een software update waarmee ze zover terug kunnen moduleren (4 kW b.w.) als al sinds de introductie in 2018! in de productspecificaties staat.

Dat testje zal dan in de zomer periode moeten gebeuren met de Xtreme als er geen CV verwarming gebruikt wordt, dan zie je het echte Warm Water Rendement.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 14:27
roblom schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:08:
[Afbeelding]
Allereerst zul je er voor moeten zorgen dat je het minimale vermogen (circa 5.5KW) altijd kwijt kunt. Dat zou met Evohome in combinatie met 3 radiatoren een probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

PentaClover schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:57:
[...]

Dat testje zal dan in de zomer periode moeten gebeuren met de Xtreme als er geen CV verwarming gebruikt wordt, dan zie je het echte Warm Water Rendement.
Dat testje kan je op elk gewenst moment uitvoeren. Je moet alleen ervoor zorgen dat rondom de test geen warmtevraag is, dus thermostaat gewoon even omlaag.
Een van de vele tests welke ik heb gedaan (representatief):
54 l H2O van 13,3°C naar 38,5°C met een gasverbruik van 0,249 m³
douchetijd ca.12:30 min +/- 15 s
In de winter is de koudwatertemperatuur ca. 8-9°C, in de zomer soms boven de 20 °C.

[Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 09-05-2021 08:40. Reden: voorbeeld van een testje]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 10:50

Arm1n

Zeven over half twee

Ik ben recent verhuisd naar een rijtjeswoning uit 2001 met vloerverwarming en een CV ketel uit het zelfde bouwjaar. Omdat het het oude CV ketel is wil ik die graag vervangen (eerste gasrekening was ook erg fors). De vloer is relatief dik (tegelvloer, 2x gietvloer en een pvc vloer op elkaar gestapeld) dus heeft erg lang nodig om warm te worden. Verder wordt deze in de woonkamer/keuken bijgestaan door twee normale radiatoren.

Nu weet ik niet zo goed waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe CV ketel. Wil wel graag dat deze netjes kan samenwerken met de vloerverwarming maar ook de boel boven voldoende warm kan krijgen houden (al heb ik het gevoel dat de verwarming boven bijna dicht kan want de ketel loopt als een malle te stoken om de woonkamer warm te krijgen, wat voor eeuwig duurt al was dit voornamelijk een probleem bij het klussen waar we eens per 4 dagen langs kwamen).

In de oude (huur) woning hadden we een nieuwe intergas Kombo Kompakt HRE 28/24 A, en die was qua warm water meer dan voldoende. Dus iets vergelijkbaar lijkt me nu ook prima (kan de ketel relatief hoog belast worden), maar ik weet niet of ik iets over het hoofd zie.

Nog wat foto's van de huidige situatie:

Stap 2 wordt alles juist inregelen, maar voordat ik dat doe wil ik wel een ketel hebben die geschikt is.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Arm1n schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:23:

In de oude (huur) woning hadden we een nieuwe intergas Kombo Kompakt HRE 28/24 A, en die was qua warm water meer dan voldoende. Dus iets vergelijkbaar lijkt me nu ook prima (kan de ketel relatief hoog belast worden), maar ik weet niet of ik iets over het hoofd zie.

[Afbeelding][Afbeelding]

Stap 2 wordt alles juist inregelen, maar voordat ik dat doe wil ik wel een ketel hebben die geschikt is.
Het zal wel genoeg zijn, ik heb een 20/28 Bosch laten plaatsen in een rijwoning van 100/120m2 en dat is ook voldoende. Als het alleen om het besparen gaat zou ik even kijken wat je terugverdientijd is. Ik had een nog ouder toestel en dat was niet de moeite om te vervangen (tot die kapot ging dan).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 24-06 16:50
[...]
Waar heb je deze "changelog" gevonden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• leonbong
Arm1n schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:23:
Ik ben recent verhuisd naar een rijtjeswoning uit 2001 met vloerverwarming en een CV ketel uit het zelfde bouwjaar. Omdat het het oude CV ketel is wil ik die graag vervangen (eerste gasrekening was ook erg fors). De vloer is relatief dik (tegelvloer, 2x gietvloer en een pvc vloer op elkaar gestapeld) dus heeft erg lang nodig om warm te worden. Verder wordt deze in de woonkamer/keuken bijgestaan door twee normale radiatoren.

Nu weet ik niet zo goed waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe CV ketel. Wil wel graag dat deze netjes kan samenwerken met de vloerverwarming maar ook de boel boven voldoende warm kan krijgen houden (al heb ik het gevoel dat de verwarming boven bijna dicht kan want de ketel loopt als een malle te stoken om de woonkamer warm te krijgen, wat voor eeuwig duurt al was dit voornamelijk een probleem bij het klussen waar we eens per 4 dagen langs kwamen).

[Afbeelding][Afbeelding]

Van oude HR-ketel naar nieuwe HR-ketel levert nauwelijks gasbesparing op.
Als het al een significante gasbesparing oplevert, dan is dat niet omdat een nieuwe ketel is maar waarschijnlijk inregeling.
Wat dus ook te bereiken is op de huidige ketel.

Dus als de ketel niet stuk is, is er eigenlijk geen reden om deze te vervangen.

En zeker de ketel Intergas HRE 24kw die je noemt is geen verbetering mbt regelbereik tot je huidige dat zijn gelijkwaardige ketels met hetzelfde regelbereik.
Daarmee bedoel ik het minimum vermogen van beide ketels is ongeveer hetzelfde. Het maximum vermogen is niet belangrijk want dat is alleen voor tapwater.

Misschien wat meer info.
Formaat huis.
Type radiatoren (soort kranen toegepast)
Huidige aan en afvoer temperatuur in bedrijf bij de ketel
Intellingen ketel (lees max vermogen en max aanvoertemperatuur)
Pompinstelling van de CV-ketel

[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 11-05-2021 17:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

witterholt schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:58:
[...]

Waar heb je deze "changelog" gevonden?
Op de community-website van de VEH. YMMV

[Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 11-05-2021 18:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arm1n
  • Laatst online: 10:50

Arm1n

Zeven over half twee

leonbong schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:36:
[...]

Van oude HR-ketel naar nieuwe HR-ketel levert nauwelijks gasbesparing op.
Als het al een significante gasbesparing oplevert, dan is dat niet omdat een nieuwe ketel is maar waarschijnlijk inregeling.
Wat dus ook te bereiken is op de huidige ketel.

Dus als de ketel niet stuk is, is er eigenlijk geen reden om deze te vervangen.

En zeker de ketel Intergas HRE 24kw die je noemt is geen verbetering mbt regelbereik tot je huidige dat zijn gelijkwaardige ketels met hetzelfde regelbereik.
Daarmee bedoel ik het minimum vermogen van beide ketels is ongeveer hetzelfde. Het maximum vermogen is niet belangrijk want dat is alleen voor tapwater.

Misschien wat meer info.
Formaat huis.
Type radiatoren (soort kranen toegepast)
Huidige aan en afvoer temperatuur in bedrijf bij de ketel
Intellingen ketel (lees max vermogen en max aanvoertemperatuur)
Pompinstelling van de CV-ketel
Is er geen voordeel te behalen met een CV ketel die modulerend kan verwarmen?

Formaat huis is ca 60m^2 op de begane grond (vloerverwarmd) en ook 60m^2 op de eerste verdieping plus nog een zolder (40m^2). Alle radiatoren hebben een simpele dicht en opendraai kraan zonder thermostaat (behalve die in de badkamer volgens mij). Verder is er ook een kelder met (vloer)verwarming maar die staat uit aangezien die niet gebruikt wordt (behalve voor opslag).

Inregelen was ik nog niet aan begonnen (veronderstelling eerst een nieuwe CV ketel te kopen) dus alle aan en afvoer temperaturen/instellingen heb ik nog niet naar gekeken).

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
Arm1n schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:26:
[...]

Moduleren? Mijn ketel is al bijna 2 jaar geblokkeerd op de laagste modulatie stand. Ongeveer 7,7 kW en dat is nog teveel. En hangt er pas 22 jaar. :)

Tussen de 3 en 4 keer per uur aan/uit. Bij echte kou tikt hij wel eens de 65 graden aan door wat langer te branden. Edit: geen vloerverwarming aanwezig.
Formaat huis is ca 60m^2 op de begane grond (vloerverwarmd) en ook 60m^2 op de eerste verdieping plus nog een zolder (40m^2). Alle radiatoren hebben een simpele dicht en opendraai kraan zonder thermostaat (behalve die in de badkamer volgens mij). Verder is er ook een kelder met (vloer)verwarming maar die staat uit aangezien die niet gebruikt wordt (behalve voor opslag).

Inregelen was ik nog niet aan begonnen (veronderstelling eerst een nieuwe CV ketel te kopen) dus alle aan en afvoer temperaturen/instellingen heb ik nog niet naar gekeken).
Dat wordt de openings post lezen. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
[...]

Je huidige ketel kan ook al moduleren.
Tussen het technisch minimum +/-6kW en 22kW vermogen.
Die hre die je noemt kan ook moduleren tussen 6 en 22kW.
Dus daar schiet je niks mee op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:31

Reptile209

- gers -

[...]

Inregelen staat op zich los van je ketel. Je zorgt dat de installatie hydraulisch in balans is, en dan maakt de ketel niet zo veel uit. Tenzij je dan ook radiatoren/knoppen/overstorten gaat aanpassen, dan kan je opnieuw beginnen. :)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 08:27
[...]

Als ik iets zou willen vervangen is het de pomp van je vloerverwarming. Das nog een energiesluper lijkt me.
Mijn ketel (dezelfde van 2004) is gisteren open geweest voor onderhoud, behalve een hoop koolstof weinig schade aan te zien.
En als er dezelfde print in zit, kan je opentherm aansluiten of aan/uit. Metingen met de warmtemeter in serie laten zien dat die wat rendement betreft ergens tussen de 97% en 103% doet (nauwkeurigheid is meer afhankelijk van meetfouten). En die loopt eigenlijk al jaren op standje minimaal.
En hoewel ik @leonbong niet tegen wil spreken, gaat de mijne niet lager dan 10kW volgens de warmtemeter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
@Dapdodo
En hoewel ik @leonbong niet tegen wil spreken, gaat de mijne niet lager dan 10kW volgens de warmtemeter.

Zou ook kunnen. Ik weet niet of hij de 18kW 22kW versie van die Vallaint heeft.
Maar of het minimum vermogen nou 7 of 10kW is zo'n woning zal in normale winter misschien 2-3kW nodig hebben. Als je alleen de woonkamer stookt.
En voor het hele huis houd het wel op bij 5kW zelfs in strenge winter..

Het is dus altijd veel te veel vermogen wat ongunstig is voor het verbruik.

Dus hij zal toch goed moeten inregelen wat nu al waarschijnlijk de oorzaak van het gasverbruik is.
Als hij nu knap inregelt en ketel goed afstelt zal hij daarna met nieuwe ketel echt nauwelijks nog wat kunnen verbeteren.

• THxZ0NE
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 24-06 10:20
Op dit moment heb ik een Intergas HR Kombi Kompakt uit het jaar 2000, de ketel functioneert prima maar geeft een lekker brom/toerengeluid bij het starten en het duurt even voor er warm water is.

Ik zit er over na te denken de ketel te vervangen, hij heeft zijn beste tijd gehad maar beter nog.. ik hoop wat gas te kunnen besparen. Over twee weken komt een installatiebedrijf langs voor een offerte maar ik heb een lichte voorkeur voor een Intergas Xtreme 36 of een ketel dat een hybride oplossing naar de toekomst ondersteund. Wij hebben een bad en stortdouche, de Intergas HR Kombi Kompakt ondersteund dit perfect trouwens, maar als je 2 hete kranen openzet dan kiest hij de eerste.

Het is koffiedik kijken maar wat zal ik nu op gas kunnen besparen op jaarbasis? Is 10% gas besparing realistisch? Met name de statement over de Xtreme (Extreem hoog rendement op tapwater 127,6%), doet mij deugd :)

[Voor 9% gewijzigd door THxZ0NE op 12-05-2021 10:25]

• Seafarer
THxZ0NE schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:25:
Op dit moment heb ik een Intergas HR Kombi Kompakt uit het jaar 2000, de ketel functioneert prima maar geeft een lekker brom/toerengeluid bij het starten en het duurt even voor er warm water is.

Ik zit er over na te denken de ketel te vervangen, hij heeft zijn beste tijd gehad maar beter nog.. ik hoop wat gas te kunnen besparen. Over twee weken komt een installatiebedrijf langs voor een offerte maar ik heb een lichte voorkeur voor een Intergas Xtreme 36 of een ketel dat een hybride oplossing naar de toekomst ondersteund. Wij hebben een bad en stortdouche, de Intergas HR Kombi Kompakt ondersteund dit perfect trouwens, maar als je 2 hete kranen openzet dan kiest hij de eerste.

Het is koffiedik kijken maar wat zal ik nu op gas kunnen besparen op jaarbasis? Is 10% gas besparing realistisch? Met name de statement over de Xtreme (Extreem hoog rendement op tapwater 127,6%), doet mij deugd :)
Tsja, als je het gelijk door het putje spoelt met een regendouche. :?
Ik zou m'n geld dan op een DWTW zetten.

• scofield
  • Laatst online: 13:07
Dat moet praktisch wel uitvoerbaar zijn. Mij lijkt bv een hybride vorm wel interessant. Ken de situatie op lokatie niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 14:27

Dat rendement op tapwater begrijp ik niet. Bij CV bedrijf komt er retourwater terug dat gebruik wordt om te condenseren, maar dat is bij een douche niet het geval. Weet iemand hoe dat dat werkt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THxZ0NE
bert pit schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:24:
[...]

Dat rendement op tapwater begrijp ik niet. Bij CV bedrijf komt er retourwater terug dat gebruik wordt om te condenseren, maar dat is bij een douche niet het geval. Weet iemand hoe dat dat werkt?
Poeh, goede. Wellicht speelt de 2e warmtewisselaar een rol. Maar lijkt mij dat dit rendement er ook zal zijn in CV bedrijf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06:55

Dit is de extra wisselaar, alleen warm water loopt hier door heen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Hoeveel je met een Intergas Xtreme 36 kan besparen hangt van je gasverbruik voor warm tapwater af.
Op je gasverbruik voor cv ga je niet besparen, in tegendeel. De geclaimde 127,5% rendement (meetmethodiek??) voor sww is een marketingclaim welke alleen bij bepaalde eXtreme omstandigheden gehaald zal worden.
Just my 2 cts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THxZ0NE
dunklefaser schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:25:
[...]

Hoeveel je met een Intergas Xtreme 36 kan besparen hangt van je gasverbruik voor warm tapwater af.
Op je gasverbruik voor cv ga je niet besparen, in tegendeel. De geclaimde 127,5% rendement (meetmethodiek??) voor sww is een marketingclaim welke alleen bij bepaalde eXtreme omstandigheden gehaald zal worden.
Just my 2 cts
Hmm... Lastig. Douchen gebeurd altijd best lang bij ons. Korter douchen krijg ik er gewoon niet in. Ik ben ook wat meer aan het lezen over een eboiler of combiketel. Maar eens zien of ik daar wat meer over kan vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

THxZ0NE schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:23:
[...]

Hmm... Lastig. Douchen gebeurd altijd best lang bij ons. Korter douchen krijg ik er gewoon niet in. Ik ben ook wat meer aan het lezen over een eboiler of combiketel. Maar eens zien of ik daar wat meer over kan vinden.
Jouw antwoord stelt me niet helemaal gerust - waarschijnlijk moet je idd. nog wat meer informatie vergaren, bijvoorbeeld wat is jouw huidige gasverbruik voor warmtapwater (en cv). En best lang douchen is ook niet erg precies - hoe vaak, hoe lang, met welke temperatuur en met hoeveel liters/min?
Ik hoop je weet wat het verschil tussen een combiketel en een ?? is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
bert pit schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:24:
[...]

Een normale ketel maakt heeft cv-water en wisselt dat uit met warmtewisselaar aan het tapwater.
Daarom condenseert een cv-ketel niet altijd bij het maken van heet tap-water.

Bij een intergas stookt de brander direct het tapwater. Omdat “blok” twee waterspiralen bevat een voor tap-water en de andere voor cv-water.

In theorie kan je dan dus voor tapwater altijd condenseren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THxZ0NE
dunklefaser schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:31:
[...]

Jouw antwoord stelt me niet helemaal gerust - waarschijnlijk moet je idd. nog wat meer informatie vergaren, bijvoorbeeld wat is jouw huidige gasverbruik voor warmtapwater (en cv). En best lang douchen is ook niet erg precies - hoe vaak, hoe lang, met welke temperatuur en met hoeveel liters/min?
Ik hoop je weet wat het verschil tussen een combiketel en een ?? is.
Er is zeker nog wat onderzoek nodig ;-) ik wil ook niet teveel afwijken van dit topic. Maar toch even op ingaan.

Combiketel dacht ik een cv-ketel met ingebouwde boiler te zijn en een eboiler een elektrische boiler voor tapwater dat icm een cv-ketel gebruikt kan worden. Naar mijn idee een elektrische warmhoud/voorverwarming en de cv-ketel warmt dit verder op naar de gewenste temperatuur.

De gedachte is dat ik de rest kw's van de zonnepanelen kan gebruiken om tapwater mee te verwarmen en gasverbruik omlaag te brengen. Onze technische ruimte is best klein dus een hybridepomp lijkt mij geen optie. Wellicht past een warm water boiler ook al niet. Kortom nog wat werk te doen.

Nou ik denk dat er 2x per week in de ochtend 15 minuten en 3x een half uur a 1 persoon wordt gedouched. Ook 2x per week een bad (aanvullend).Daarnaast 1 persoon 5x5min gemiddeld. Liters per min geen idee, ik krijg het ook niet gevonden (https://www.bensanitair.n...reerd-zwart-lavionirds3sb)

Wij gebruiken circa 2300kwh elektra en 1100m3 gas op jaarbasis, zonnepanelen a 13*335wp.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

leonbong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:48:
[...]

Een normale ketel maakt heeft cv-water en wisselt dat uit met warmtewisselaar aan het tapwater.
Daarom condenseert een cv-ketel niet altijd bij het maken van heet tap-water.

Bij een intergas stookt de brander direct het tapwater. Omdat “blok” twee waterspiralen bevat een voor tap-water en de andere voor cv-water.

In theorie kan je dan dus voor tapwater altijd condenseren.
@THxZ0NE , @bert pit ,@Seafarer en anderen: Voor wie over de Intergas eXtreme 36 een interessante maar plausible "speculatie" over het super hoge rendement voor sww en het wat lagere rendement voor cv wil lezen, kijk op de VEH community website.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 24-06 17:41
THxZ0NE schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:25:
[...]

Onze technische ruimte is best klein dus een hybridepomp lijkt mij geen optie. Wellicht past een warm water boiler ook al niet. Kortom nog wat werk te doen.

Wij gebruiken circa 2300kwh elektra en 1100m3 gas op jaarbasis, zonnepanelen a 13*335wp.
Hier in huis hangt de binnen unit van een 8kW hybride op de plek waar eerder een Nefit HR ketel hing. Niet groter, alleen iets dikker. Een boilervat voor warm water past bij ook niet, vandaar de hybride ketel. Bevalt prima!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• THxZ0NE
jdbiggelaa schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:02:
[...]

Hier in huis hangt de binnen unit van een 8kW hybride op de plek waar eerder een Nefit HR ketel hing. Niet groter, alleen iets dikker. Een boilervat voor warm water past bij ook niet, vandaar de hybride ketel. Bevalt prima!
Interessant! Welke setup heb jij? Welke warmtepomp en ketel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jdbiggelaa
THxZ0NE schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:42:
[...]

Interessant! Welke setup heb jij? Welke warmtepomp en ketel?
Daikin/Intergas hybride. Is er in 5kWen 8kW uitvoeringen.populair ding in NL en betaalbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

THxZ0NE schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:23:
[...]
Bij andere mensen is het wat lastig te veranderen, voor mezelf heb ik een paar keer een timer gezet en ontdekt dat ik makkelijk binnen die tijd kan douchen en nu doe ik dat ook zonder timer.

Als je een slimme meter hebt kun je zien wat het verschil in gasverbruik is tussen zomer en winter. Ik denk dat het besparen op het douchen ook niet superveel zal zijn, maar misschien met een groter gezin waar iedereen meer dan een kwartier onder de douche staat dat het wel kan schelen. Als je de gezinsleden niet kunt opvoeden kun je ook een waterbesparende douchekop ophangen met waterbespaarders in de slang. Dat is goedkoper dan een nieuwe cv ;)

/▌

• jdbiggelaa
Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:05:
[...]
Bij andere mensen is het wat lastig te veranderen, voor mezelf heb ik een paar keer een timer gezet en ontdekt dat ik makkelijk binnen die tijd kan douchen en nu doe ik dat ook zonder timer.

Als je een slimme meter hebt kun je zien wat het verschil in gasverbruik is tussen zomer en winter. Ik denk dat het besparen op het douchen ook niet superveel zal zijn, maar misschien met een groter gezin waar iedereen meer dan een kwartier onder de douche staat dat het wel kan schelen. Als je de gezinsleden niet kunt opvoeden kun je ook een waterbesparende douchekop ophangen met waterbespaarders in de slang. Dat is goedkoper dan een nieuwe cv ;)
Ik heb een hybride warmtepomp en gebruik in deze tijd de Intergas HR CV uitsluitend voor warm water in de badkamer. Ik douche normaal, niet speciaal lang of kort. Dat kost dagelijks zo’n 0,3 m3 gas. Reken dus 100 m3 per persoon per jaar.

Edit: normaal is voor mij 5 minuten, maar dan wel onder een regendouche met een CW5 HR ketel.

[Voor 4% gewijzigd door jdbiggelaa op 15-05-2021 19:06]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jdbiggelaa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:20:
[...]

Ik heb een hybride warmtepomp en gebruik in deze tijd de Intergas HR CV uitsluitend voor warm water in de badkamer. Ik douche normaal, niet speciaal lang of kort. Dat kost dagelijks zo’n 0,3 m3 gas. Reken dus 100 m3 per persoon per jaar.
Wat is normaal in minuten? 5 minuten? 10 minuten?

/▌

• THxZ0NE
Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:05:
[...]

Klopt helemaal ;) Zelf kan ik ook met gemak ff afspoelen en er onderuit a 5 min max. Maar dames hebben vaak toch wat meer tijd nodig omdat lang haar uitgespoeld moet worden. De douchekop gaat hem ook niet worden, naar mijn idee werkt dat averechts omdat er een pisstraaltje uit kan komen. Dit is voor nu gewoon het maximaal haalbare qua douchen, het is niet anders :) Maar de ketel is sowieso al 21 jaar oud dus ik dacht.. als ik hiermee ook 10% gasverbruik kan verminderen dan is dat heel aardig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

THxZ0NE schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Klopt helemaal ;) Zelf kan ik ook met gemak ff afspoelen en er onderuit a 5 min max. Maar dames hebben vaak toch wat meer tijd nodig omdat lang haar uitgespoeld moet worden. De douchekop gaat hem ook niet worden, naar mijn idee werkt dat averechts omdat er een pisstraaltje uit kan komen. Dit is voor nu gewoon het maximaal haalbare qua douchen, het is niet anders :) Maar de ketel is sowieso al 21 jaar oud dus ik dacht.. als ik hiermee ook 10% gasverbruik kan verminderen dan is dat heel aardig.
10 procent misschien wel. Ik heb een besparing van 25 procent op douchen met mijn lossepolsberekening op basis van de digitale meter. Mijn toetel was 22 jaar oud en had nog zo'n waakvlam en ik had een apparte voor het warm water (ook met waakvlam). Dat is nu gecombineerd in één modern toestel. Maar ik heb hem vervangen omdat hij stuk was, niet omdat ik verwacht het terug te verdienen :)

Ik heb alleen spijt van een te dikke buis in de kruipruimte om het door te lussen naar de keuken waar de losse boiler hing. Als die de helft dunner was zou ik veel minder water verspillen iedere keer om warm water te hebben.

[Voor 10% gewijzigd door Marzman op 15-05-2021 11:38]

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THxZ0NE
Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:36:
[...]

10 procent misschien wel. Ik heb een besparing van 25 procent op douchen met mijn lossepolsberekening op basis van de digitale meter. Mijn toetel was 22 jaar oud en had nog zo'n waakvlam en ik had een apparte voor het warm water (ook met waakvlam). Dat is nu gecombineerd in één modern toestel. Maar ik heb hem vervangen omdat hij stuk was, niet omdat ik verwacht het terug te verdienen :)

Ik heb alleen spijt van een te dikke buis in de kruipruimte om het door te lussen naar de keuken waar de losse boiler hing. Als die de helft dunner was zou ik veel minder water verspillen iedere keer om warm water te hebben.
Ah kijk dat is een mooie besparing, maar een ketel met waakvlam is ook al best ouderwets, ik heb nog een Intergas HR hangen uit 2000. Daarnaast ben ik ook gewoon bang dat hij het in hartje winter begeeft.. dat is niet zo heel leuk :)

Nou ik zal eens zien, over 2 weken komt het installatiebedrijf langs, ben benieuwd of zij met een aanbod/combinatie komen.

En als iets bij jou nog niet naar je zin hebt... moet je het misschien toch laten aanpassen ;)

[Voor 4% gewijzigd door THxZ0NE op 15-05-2021 11:45]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

THxZ0NE schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:45:
[...]
En als iets bij jou nog niet naar je zin hebt... moet je het misschien toch laten aanpassen ;)
Misschien een keer combineren met een ander klusje waar een loodgieter voor nodig is. Ik vang het water nu op voor de tuin, maar in de winter is dat ook niet nodig :p

[Voor 12% gewijzigd door Marzman op 15-05-2021 12:07]

/▌

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marzman Hoeveel "liters" water komen nu uit de keukenkraan voordat het water warm wordt?
(Je vangt het op begrijp ik en ook in de winter kan je er zeker nog wat zinvols mee doen.)
Trouwens - of je met een dunnere buis gas bespaart (het thema hier)??

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dunklefaser schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:33:
@Marzman Hoeveel "liters" water komen nu uit de keukenkraan voordat het water warm wordt?
(Je vangt het op begrijp ik en ook in de winter kan je er zeker nog wat zinvols mee doen.)
Trouwens - of je met een dunnere buis gas bespaart (het thema hier)??
Gasbesparing zal wel meevallen en waterbesparing komt economisch nooit uit. Het is meer dat we er wel bewust mee om willen gaan en om dan zo veel water meteen weg te laten spoelen :) Ik denk wel driekwartemmer bij de douche.

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marzman Lees ik dit goed: Je hebt (pas) vorige maand een 22 jaar oude cv-ketel (met waakvlam!)
en een even oude geiser (ook met waakvlam) vervangen door een Bosch HR-ketel?
Dan ga je het komende jaar "gigantisch" op je gasverbruik besparen!
En als je de retourtemperatuur ruim onder de 50°C kan houden ben je spekkoper.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dunklefaser schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:29:
@Marzman Lees ik dit goed: Je hebt (pas) vorige maand een 22 jaar oude cv-ketel (met waakvlam!)
en een even oude geiser (ook met waakvlam) vervangen door een Bosch HR-ketel?
Dan ga je het komende jaar "gigantisch" op je gasverbruik besparen!
En als je de retourtemperatuur ruim onder de 50°C kan houden ben je spekkoper.
Ja, dat lees je goed, we hebben het huis twee jaar geleden gekocht met die toestellen en het stond op de nominatie om vervangen te worden maar ging net daarvoor kapot :) Ik weet niet wat de juiste naam is voor het warm watertoestel, een geiser ken ik wel maar dat is nog ouder denk ik. Het was een Junkers doorstromer met vlam voor alleen warm water en een los Junkers toestel voor de CV (die kapot ging). Dus toen maar meteen allebei laten vervangen.

Zo'n waakvlam kost 10 euro per jaar aan gas ofzo. Dat valt ook wel mee, al had ik er dan twee (of anderhalf, die van de cv stond in de zomer uit) :)

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 15-05-2021 14:17]

/▌

• Seafarer
edsandje schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:37:
[Afbeelding]
Dit is de extra wisselaar, alleen warm water loopt hier door heen.
@edsandje is dit nu een tweede warmtewisselaar?

Het koude leiding water gaat eerst hierdoor en dan nog door een warmtewisselaar op het cv gedeelte?
Ik kan nergens goed vinden hoe dat nu werkt bij die intergas ketel.

Eventueel een linkje waar ik eens kan lezen.

[Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 15-05-2021 14:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Marzman Als ik de wikipedia mag geloven en is het ook alleen maar (voor) de helft,
kan een waakvlam ca. 100 m³ gas per jaar verbruiken.
Met anderhalf toestellen is dit dan toch zo'n € 100-120 per jaar.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dunklefaser schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:24:
@Marzman Als ik de wikipedia mag geloven en is het ook allen maar (voor) de helft,
kan een waakvlam ca. 100 m³ gas per jaar verbruiken.
Met anderhalf toestellen is dit dan toch zo'n € 100-120 per jaar.
Dat is toch een stukje meer dan ik dacht :)

/▌

Acties:
  • +4Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:30:
[...]

Dat is toch een stukje meer dan ik dacht :)
Een stukje meer? - Volgens mij een orde van grootte meer - factor 10!
Je denkt te veel (krijg je rimpels van), je moet meer meten.
(Meten is weten, maar weet wat je meet en wat de ketelproducenten je "voorliegen".)

• jdbiggelaa
Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Wat is normaal in minuten? 5 minuten? 10 minuten?
Voor mij rond 5 minuten :)

• leonbong
Voor mij 15min.
Voor min kinderen 60min als je ze de kans geeft.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dunklefaser schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:14:
[...]

Een stukje meer? - Volgens mij een orde van grootte meer - factor 10!
Je denkt te veel (krijg je rimpels van), je moet meer meten.
(Meten is weten, maar weet wat je meet en wat de ketelproducenten je "voorliegen".)
Ongeveer 25 procent verschil zie ik in de slimme gasmeter op dagen dat de verwarming niet aan is, maar die is opgehangen een week voor het cv-toestel stuk ging en toen het ook nog kouder was dus ik heb niet zo veel data (maar twee dagen ofzo om te vergelijken).

/▌

• edsandje
Seafarer schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:35:
[...]

@edsandje is dit nu een tweede warmtewisselaar?

Het koude leiding water gaat eerst hierdoor en dan nog door een warmtewisselaar op het cv gedeelte?
Ik kan nergens goed vinden hoe dat nu werkt bij die intergas ketel.

Eventueel een linkje waar ik eens kan lezen.
Ja helemaal precies weet ik het niet, doe niet zoveel met Intergas.
Als ik in het onderdelen boek kijk is het ¨gewoon¨ een kombi kompakt met een extra wisselaar waar het koude sanitair water eerst doorheen gaat.
Link: https://www.intergas-verw...Onderdelenboek-Xtreme.pdf
Op bladzijde 16 en 18 de extra wisselaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
edsandje schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:45:
[...]

Ja helemaal precies weet ik het niet, doe niet zoveel met Intergas.
Als ik in het onderdelen boek kijk is het ¨gewoon¨ een kombi kompakt met een extra wisselaar waar het koude sanitair water eerst doorheen gaat.
Link: https://www.intergas-verw...Onderdelenboek-Xtreme.pdf
Op bladzijde 16 en 18 de extra wisselaar.
Ja dat is duidelijk zo.
Als je leidingwater van 10 graden direct langs de rookgassen laat gaan dan haal je het allerlaatste beetje condensatie warmte er ook nog wel uit. Slim gemaakt. En zeker veel beter als andere ketels die alleen een indirecte verwarming via een warmte wisselaar hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edsandje
Seafarer schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:52:
[...]

Ja dat is duidelijk zo.
Als je leidingwater van 10 graden direct langs de rookgassen laat gaan dan haal je het allerlaatste beetje condensatie warmte er ook nog wel uit. Slim gemaakt. En zeker veel beter als andere ketels die alleen een indirecte verwarming via een warmte wisselaar hebben.
Slim bedacht zeker, of het beloofde rendement gehaald wordt?
Ik hoor ook van collega installateurs wisselende ( 8)7 ) berichten over vervuiling, slecht bereikbaar om goed te reinigen.
Wat mij opvalt is dat het koude water door de extra wisselaar moet met bijbehorende slangen en dat levert meer weerstand op wat juist weer nadelig is voor de hoeveelheid warm water.
Intergas heeft sowieso al en poosje lever problemen met de xtreme.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
Atag heeft ook een serie ketels met zo een tapwaterconstructie. Daar noemen ze het een economizer. Dus EC als toevoeging in de typenaam.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edsandje
scofield schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:19:
Atag heeft ook een serie ketels met zo een tapwaterconstructie. Daar noemen ze het een economizer. Dus EC als toevoeging in de typenaam.
Klopt helemaal, alleen bij Atag zit deze aan de voorkant.
Ik heb er zo een in onderhoud en dat is gewoon goed bereikbaar.
De Intergas xtreme heb ik ¨live¨ nog niet open gehad dus hoe die precies zit weet ik niet.
Plaatje van de Atag economizer:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

edsandje schreef op zondag 16 mei 2021 @ 06:54:
[...]

Slim bedacht zeker, of het beloofde rendement gehaald wordt?
Ik hoor ook van collega installateurs wisselende ( 8)7 ) berichten over vervuiling, slecht bereikbaar om goed te reinigen.
Wat mij opvalt is dat het koude water door de extra wisselaar moet met bijbehorende slangen en dat levert meer weerstand op wat juist weer nadelig is voor de hoeveelheid warm water.
Intergas heeft sowieso al en poosje lever problemen met de xtreme.
Als de warmtewisselaar met de extra slangen een significante beperking van de doorstroming
zou opleveren zou je dit toch in het tapwaterpatroon en in de technische data terug moeten zien?
Of natuurlijk in de praktijk via klachten van de regendouchers :+ .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edsandje
dunklefaser schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:00:
[...]

Als de warmtewisselaar met de extra slangen een significante beperking van de doorstroming
zou opleveren zou je dit toch in het tapwaterpatroon en in de technische data terug moeten zien?
Of natuurlijk in de praktijk via klachten van de regendouchers :+ .
Ze voldoen in ieder geval aan de cw klasse (4 of 5) dus daarin maakt het niet uit.
Ik kan het ook niet onderbouwen het is meer een gevoel van mijn kant, hoe meer weerstand door bochten, buizen dat moet effect hebben op de uitstroom.

Zoals gezegd heeft Atag ook zo´n wisselaar en Vaillant heeft ook een ketel met een soortgelijk systeem.
Misschien is dat ook de reden dat ik ze monteer en niet op een design en ontwerp kantoor zit. :F
Had ik nou maar doorgeleerd 7(8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
Die tapwaterconstructie achter de warmtewisselaar van de extreme geeft geen extra weerstand. Anders zouden die toestellen geen cw 4, 5 of 6 kunnen bieden. Heb wel gehoord van de servicemonteurs van intergas dat als er iets mis is met dat systeem moet de hele wisselaar uitgebouwd worden, dat is wel ff minder. Misschien dat de meesten in hun hart meer hebben met de HRE want ook de Eco met de honingraat wisselaar is geen favoriet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
scofield schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:31:
Die tapwaterconstructie achter de warmtewisselaar van de extreme geeft geen extra weerstand. Anders zouden die toestellen geen cw 4, 5 of 6 kunnen bieden. Heb wel gehoord van de servicemonteurs van intergas dat als er iets mis is met dat systeem moet de hele wisselaar uitgebouwd worden, dat is wel ff minder. Misschien dat de meesten in hun hart meer hebben met de HRE want ook de Eco met de honingraat wisselaar is geen favoriet.
Dat is dan rookgas zijdige vervuiling of...........?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
Verklaar je nader

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
Je schreef " Heb wel gehoord van de servicemonteurs van intergas dat als er iets mis is met dat systeem moet de hele wisselaar uitgebouwd worden, dat is wel ff minder." Of bedoel je dat de wisselaar die ervoor zit compleet uitgebouwd moet worden?

Waterzijdig kan er weinig mis gaan lijkt mij. Bleef dus gaszijdige vervuiling over.
Maar ik realiseer me nu dat je ook zou kunnen bedoelen een lekkage.

Het leek me nogal "fale save" zo'n eenvoudige warmtewisselaar. (edit: alles kan kapot natuurlijk)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
Failsafe

Maar inderdaad dat zal rookzijdige vervuiling zijn.
Nu denk ik dat als er iets met die economizer wisselaars is dat je die meteen vervangt omdat het inderdaad nogal veel werk is om te demonteren.
Dan lijkt mij dat zinnig advies om nieuwe te plaatsen om te voorkomen dat je kort daarna weer aan de slag kan.

[Voor 112% gewijzigd door leonbong op 16-05-2021 14:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
leonbong schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:24:
Failsafe

Maar inderdaad dat zal rookzijdige vervuiling zijn.
Nu denk ik dat als er iets met die economizer wisselaars is dat je die meteen vervangt omdat het inderdaad nogal veel werk is om te demonteren.
Dan lijkt mij dat zinnig advies om nieuwe te plaatsen om te voorkomen dat je kort daarna weer aan de slag kan.
tik vaut.

Iedere fossiele verbranding geeft vervuiling maar dat die economizer voor een gas apparaat eruit moet lijkt me wel heftig. Hoop die vervuiling eens te zien of op een foto. Ik ben benieuwd.

[Voor 17% gewijzigd door Seafarer op 16-05-2021 15:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
Ik denk ook niet dat het snel gebeurd, dat het vuil is.
Als jlhet wel vaak zou voorkomen was het vast niet zo gemaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
Neen, het zal geen rookgaszijdige vervuiling zijn maar bv een waterlekkage.
Of een scheurtje in de “ huidige” wisselaar zoals we hem kennen uit de oudere, maar nog steeds, gangbare kombi kompakt versies.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Peterbike
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 23-06 13:38
In mijn nieuwbouwwoning (mei 2018) is ATAG E325EC ketel gekoppeld met Inventum Ecolution Combi VWP. Na oplevering van mijn woning lees ik in de ATAG beschrijving over de economizer. Ik vraag aan het installatiebedrijf om uitleg. Mijn Ecolution ventilatiewarmtepomp heeft n.l. een sww voorraad van 50 liter die op 50C wordt gehouden. Bij sww gebruik wordt dit opgewarmd water in de ketel economizer eerst AFGEKOELD door de langsstromende 30C rookgassen en daarna weer opgewarmd naar minimaal vereiste 65C. De EC uitvoering heeft alleen voordeel bij nog NIET-opgewarmd water aanvoer. In mijn situatie is de economizer een verliespost i.p.v. verbetering. Toch blijft het installatiebedrijf op het standpunt dat dit zo hoort. Volgens mij snap je het vak dan echt niet. Ik heb nu het plan om de leidingen naar/van economizer daarom waterzijdig maar af te koppelen en direct door te lussen, Dan heb ik een gewone ATAG E325, maar te duur betaald.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12:56
Peterbike schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:13:
In mijn nieuwbouwwoning (mei 2018) is ATAG E325EC ketel gekoppeld met Inventum Ecolution Combi VWP. Na oplevering van mijn woning lees ik in de ATAG beschrijving over de economizer. Ik vraag aan het installatiebedrijf om uitleg. Mijn Ecolution ventilatiewarmtepomp heeft n.l. een sww voorraad van 50 liter die op 50C wordt gehouden. Bij sww gebruik wordt dit opgewarmd water in de ketel economizer eerst AFGEKOELD door de langsstromende 30C rookgassen en daarna weer opgewarmd naar minimaal vereiste 65C.
Rookgastemperatuur van 30ºC is niet erg realistisch. Niet tijdens CV bedrijf maar al helemaal niet tijdens warmwaterbedrijf. Dan zal die temperatuur ruim boven de 50ºC komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dapdodo
Simple mind schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:28:
[...]
Rookgastemperatuur van 30ºC is niet erg realistisch. Niet tijdens CV bedrijf maar al helemaal niet tijdens warmwaterbedrijf. Dan zal die temperatuur ruim boven de 50ºC komen.
Even gekeken bij mijn metingen van Vaillant VHR combi 18C warm water bedrijf
Koud Water in 15C
Rookgas 35C
CV circuit, SWW warmtewisselaar en uitkomend warm water rond de 60C.
Alles gemeten op de pijp. Rookgas dunwandig spiraalpijp bovenzijde 10cm buiten de ketel.
Om het warm water van 50C op te warmen naar 60C is dT wel marginaal.

[Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 17-05-2021 19:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer
Peterbike schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:13:
In mijn nieuwbouwwoning (mei 2018) is ATAG E325EC ketel gekoppeld met Inventum Ecolution Combi VWP. Na oplevering van mijn woning lees ik in de ATAG beschrijving over de economizer. Ik vraag aan het installatiebedrijf om uitleg. Mijn Ecolution ventilatiewarmtepomp heeft n.l. een sww voorraad van 50 liter die op 50C wordt gehouden. Bij sww gebruik wordt dit opgewarmd water in de ketel economizer eerst AFGEKOELD door de langsstromende 30C rookgassen en daarna weer opgewarmd naar minimaal vereiste 65C. De EC uitvoering heeft alleen voordeel bij nog NIET-opgewarmd water aanvoer. In mijn situatie is de economizer een verliespost i.p.v. verbetering. Toch blijft het installatiebedrijf op het standpunt dat dit zo hoort. Volgens mij snap je het vak dan echt niet. Ik heb nu het plan om de leidingen naar/van economizer daarom waterzijdig maar af te koppelen en direct door te lussen, Dan heb ik een gewone ATAG E325, maar te duur betaald.
Is het misschien beter om die water voorraad niet meer te verwarmen met de warmte pomp?
Warmtepompen hebben toch altijd wat moeite met hogere temperaturen en dan alleen met gas water warm maken.
:F Oh ja. Je hebt zeker zonnepanelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dapdodo
Seafarer schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:18:
[...]

Is het misschien beter om die water voorraad niet meer te verwarmen met de warmte pomp?
Warmtepompen hebben toch altijd wat moeite met hogere temperaturen en dan alleen met gas water warm maken.
:F Oh ja. Je hebt zeker zonnepanelen?
@Peterbike , heeft die ATAG geen zonneboiler blokkering?
Zolang water van 48C uit de boiler komt zorgen dat die uit blijft en als die eronder komt gas erop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peterbike
Seafarer: ja heb PV zonnepanelen 6x 330 WP, gelukkig maar,
Dapdodo: geen weet van een blokkeermogelijkheid. Ik heb ook geen zonneboiler. Ik kan ook nergens vinden wat de precieze aan/uit temp criteria zijn van de Ecolution boiler strategie en of die ergens instelbaar zouden zijn.
Algemeen: met huidige buitentemp van 12C doet de Ecolution het prima in de boilerfunktie. Ecolution vermogen tijdens sww opwarmen is 360W in en 1340W uit. COP boilerfunktie 3,7 vind ik dus prima. CV COP nu zelfs 5,0 , perfect toch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dapdodo
Peterbike schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:20:
Seafarer: ja heb PV zonnepanelen 6x 330 WP, gelukkig maar,
Dapdodo: geen weet van een blokkeermogelijkheid. Ik heb ook geen zonneboiler. Ik kan ook nergens vinden wat de precieze aan/uit temp criteria zijn van de Ecolution boiler strategie en of die ergens instelbaar zouden zijn.
Algemeen: met huidige buitentemp van 12C doet de Ecolution het prima in de boilerfunktie. Ecolution vermogen tijdens sww opwarmen is 360W in en 1340W uit. COP boilerfunktie 3,7 vind ik dus prima. CV COP nu zelfs 5,0 , perfect toch.
Terug naar de tekentafel.
Je wilt van de ATAG de EC functie gaan uitschakelen. Omdat je denkt dat die als koeler dient ipv verwarming.
Heb je de temperaturen al gemeten?
Aangezien je inkomende temp 50C is en uitgaand 65C blijft je rookgas >50C. Die zal nooit 30 worden.
50C is in warmtepompwereld warm genoeg om te douchen, dus waarom ketel nog aan (mits legionella run).
Als het water warm genoeg is vanuit warmtepomp, is er normaal een contact die je ketel kan dwingen niet te gaan branden (blokkeerfunctie, vaak zonneboiler blokkeerfunctie genoemd). Dat is beter dan alsnog opstoken naar 65C en dan in de kraan weer naar 40C voor douchen terug te mengen.
Dus 50>65>40 waarom niet 50->40
Terwijl als de 50L op is en je koud water inneemt, je de EC functie wel wilt laten werken.
15>65>40
Je kiest een route die volgens mij minimaal slechter is.
Maar die blokkeerfunctie kan volgens mij heel veel meer efficiency winnen.
PS hoe dat contact aan de warmtepomp heet weet ik zo niet, iets van externe opwekker activeren?

[Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 18-05-2021 21:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peterbike
Dapdodo:

Jouw quote:” Aangezien je inkomende temp 50C is en uitgaand 65C blijft je rookgas >50C.”
Mijn reactie: Bij deze sww delta T van 15C draait de ketel zeker weten op deellast en gaat de rookgas temperatuur ook mee richting 30C. Kijk maar in de specificatiegevens van ATAG E325EC.

Voor douchewater zou 40C voldoende zijn. Maar er is ook een keuken-mengkraan en die wil ik wel tot op 65C sww kunnen zetten, zoals bij kook- en schoonmaakwerk. Dus daarom aanvoer op 65C noodzakelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Seafarer
Peterbike schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:03:
Dapdodo:

Jouw quote:” Aangezien je inkomende temp 50C is en uitgaand 65C blijft je rookgas >50C.”
Mijn reactie: Bij deze sww delta T van 15C draait de ketel zeker weten op deellast en gaat de rookgas temperatuur ook mee richting 30C. Kijk maar in de specificatiegevens van ATAG E325EC.

Voor douchewater zou 40C voldoende zijn. Maar er is ook een keuken-mengkraan en die wil ik wel tot op 65C sww kunnen zetten, zoals bij kook- en schoonmaakwerk. Dus daarom aanvoer op 65C noodzakelijk.
Ik denk dat hier iets fout gaat.

Het cv ketel inkomende sanitair water heeft een temperatuur van 50 graden. Dit water gebruik je om je rookgassen te koelen. Dus rookgas zit boven de 50 graden. De ketel kan dan wel op deellast gaan. Maar als het inkomende water niet kouder is dan 50 graden dan worden de rookgassen echt niet 30 graden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dapdodo
@Peterbike ,
Simpelweg temperatuurprofiel van de koeler rookgas?
Rookgas komt minimaal met 65C bij de koeler, anders kan je het water ervoor niet op 65C krijgen via de verwarmingsspiraal.
Uitgaande van tegenstroom principe
Water: 50In -> x uit
Rookgas: 65C in (is water uit) -> y Uit (is water in)
Bij ideale overdracht zonder verlies geldt x=y.
Dus x en y zitten tussen 50 en 65C.

[Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 21-05-2021 21:36. Reden: foute bewering overdracht]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 11:07
Hoi,

Ik heb een Remeha Quinta 28combi vervangen door een Intergas xtrme 36. Gas verbruik is met 8-10% gedaald gebaseerd op graaddagen tov het jaar ervoor over dezelfde periode. Daarnaast is het eigen electrisch verbruik van 50 watt per uur naar give or take 4 watt gegaan als de ketel standby staat. Alleen dat scheelt al zo’n 100 euro per jaar aan electriciteit.

Eerder is de installatie al water zijdig ingeregeld. Ik ben ook gaan spelen met verwarmings capaciteiten en daaraan gerelateerde pompsnelheden. Wat ik ook probeer, de ketel valt niet terug teregelen naar de geadverteerde minimale capciteit van 4kw. Dat is jammer. Verder wel tevreden over de ketel. Hij hangt er nu 5 maanden.

Gr, Andre
Ps er zijn instellingen bekend waarmee je meer info uit de ketel kan halen tijden gebruik, waaronder de rookgas temparatuur. Als jullie dat willen wil ik deze wel eens posten op tweakers

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seafarer
frk123 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:05:

Gr, Andre
Ps er zijn instellingen bekend waarmee je meer info uit de ketel kan halen tijden gebruik, waaronder de rookgas temparatuur. Als jullie dat willen wil ik deze wel eens posten op tweakers
Dat is zeker leuk om eens te horen, rookgas temperatuur tijdens warmwater gebruik en tijdens cv gebruik. Of het aantal graden dat deze boven de cv retour temperatuur zit.

Overduidelijk dat ik mijn elektrische energie verbruik eens moet meten. Ketel is pas 22 jaar oud. :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@frk123 Wat de "extreme" slimme marketing van Intergas voor de xTreme serie betreft: zie hier en hier en huiver.
Je moet jouw installatiebedrijf vragen de software-update van mei? te installeren.
Misschien kan de ketel dan wel tot 4 kW (Hi) terugmoduleren? Ik ben benieuwd!

50 W stand-by verbruik vermogen (zonder dat de pomp draait) is ook wel extreem voor een cv-ketel.
Mijn AWB-combiketel doet het sinds meer dan 20 jaar met ca. 9,7 W in stand-by.

[Voor 29% gewijzigd door dunklefaser op 24-05-2021 13:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 11:07
Intergas Xtreme info uitlezen en bedrijfscodes?:

Info uitlezen tijdens gebruik:
1. Tik midden (Bij vlamsymbool)
2. 3 sec steeksleutel
3. nogmaals 3 sec steeksleutel
nu zit je in een menu waar je varierende waarden ziet (met + en - blader je erdoor):

A Ionisatiestroom min 2.7uA
b tap/warmwater verbruik L/min
C huidige CV waterdruk bar
F brandervermogen in Kw
P pompsnelheid
t laatste storingscode
= r 1.70 software release
drie streepjes r 1.20 software release pomp
0 warmtewisselaar temperatuur
1 Aanvoer CV temperatuur
2 retour CV (niet aangesloten)
3 tapwater temp
4 koudwater zonneboiler
5 rookgas temp <56gr =HR Bedrijf
6 buitenvoeler
7 boilersensor niet aanwezig

Bedrijfscodes:
0 De pomp is aan het nadraaien
1 Gevraagde temperatuur van de ketel is bereikt
2 De ketel voert een zelftest uit
3 De ketel is aan het voorventileren
4 Ketel is aan het ontsteken (maximaal 5 seconden)
5 Ketel brandt voor de centrale verwarming
6 ketel brandt voor het verwarmen van warmwater
7 Ketel brandt voor de comfortstand (warmwater)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Folkerthiemstra
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 11:53
Ik lees dat er in de week van 3 mei een update zou moeten komen. Al tweakers die deze update werkend hebben op een intergas xtreme?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
Folkerthiemstra schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:51:
Ik lees dat er in de week van 3 mei een update zou moeten komen. Al tweakers die deze update werkend hebben op een intergas xtreme?
Is het echt een update of laat de ketel voortaan een ander getalletje zien bij "brandervermogen"? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Folkerthiemstra schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:51:
Bij de community van de consumentenbond is iemand die binnenkort teruggebeld wordt voor een afspraak
om de "brander te upgraden" (wat dat ook betekent - @Seafarer - ik zou zeggen: 'meten is weten').

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn cv is een maand geleden vervangen en gisteren viel me op dat het pijpje (een flexibele buis) van het rookkanaal scheef staat. Dit is me niet eerder opgevallen (maar ook heel moeilijk te zien, want de schoorsteen zit in het midden op een plat dak dus ik ben ook niet helemaal zeker of het recht heeft gestaan :) ). Het is ook lastig een betere foto te maken hierdoor. Misschien komt het door de wind, maar misschien ook niet.

Is dit iets om me zorgen over te maken?

/▌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 13:40
Ik zou toch even het dak opgaan om te checken. Ik vind het best scheef en hoop dat de aansluiting met het dak nog waterdicht is.

Ik zou ongeruster zijn als ik niet zou weten hoe het er op het dak uitziet.

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gramser schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:43:
Ik zou toch even het dak opgaan om te checken. Ik vind het best scheef en hoop dat de aansluiting met het dak nog waterdicht is.

Ik zou ongeruster zijn als ik niet zou weten hoe het er op het dak uitziet.
Dat is lastig, ik heb wel een ladder maar die komt niet tot het dak. Het zou handig zijn als we een groot dakraam hadden dat open kon.

Ik kan de foto naar de cvman sturen, maar ik weet er zelf verder weinig van. Elk ander pijpje in de straat staat recht.

/▌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
Kun je niet met behulp van een van je buren op het dak komen? Of een drone regelen?

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik kan op het dak van de garage komen, dan ben ik halverwege en kan ik misschien een betere foto maken. Maar de afdichting kan ik dan nog niet zien.

Een drone is wel een goed idee. Misschien in de buurrapo vragen of iemand dat heeft en wil helpen.

[Voor 25% gewijzigd door Marzman op 25-05-2021 12:23]

/▌

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
Marzman schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:21:
Ik kan op het dak van de garage komen, dan ben ik halverwege en kan ik misschien een betere foto maken. Maar de afdichting kan ik dan nog niet zien.

Een drone is wel een goed idee. Misschien in de buurrapo vragen of iemand dat heeft en wil helpen.
Of een veel langere ladder, of een dakraam ;)

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scofield
Als je op het garagedak bent, kun je de ladder toch omhoog halen en deze dan op het dak zetten? Even een plaatje hout eronder voor het mastiek.

• jappas
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:55
In mijn vorige woning heb ik al veel aan dit topic gehad m.n. over het inregelen van radiatoren. Nu echter nieuw huis, nieuwe situatie en ik zit met wat vragen.

De huidige, vrij grote, CV ketel (Nefit Ecomline HR HRC30 uit 2003) heeft een lekkende inlaatcombinatie. Opzich niet heel erg, de ketel staat in een bijkeuken en het is niet veel, maar het doet me wel (wederom) beseffen dat deze wel op zijn eind kan lopen.

Omdat ik nog niet weet hoe ik straks wil en kan gaan verwarmen wil ik vast rekening houden met LTV (op dit moment de ketel al van 80 naar 50 teruggezet). Investeringen in een warmtepomp kunnen gedaan worden en Full electric zouden tov een hybride systeem de kosten van een nieuwe ketel (die er dan ook moet komen) en gas vastrecht besparen, maar kosten een boiler voor SWW op de badkamer extra. Daarnaast moet het ook wel kunnen qua warmteverlies. Voor verbeteringen aan de muur- en wandisolatie staan overigens gesprekken gepland. In verband met comfort willen we het dak zeker wel aanpakken.

De benedenverdieping is met de verbouwing voorzien van VV (10cm hoh), op de slaapkamers zijn voor het stuccen en schilderen de leidingen nog afgedopt en de radiatoren (type 10; 11; 20) nog niet terug gehangen.

Ik kan nu voor een goede prijs een aantal gebruikte Jaga Tempo (10 jaar oud) convectoren overnemen (type 10, 160*60; en type 16 120*90). Dit komt in de buurt van het vermogen waarop ooit is ontworpen voor een slaapkamer van 11m2 met verdieping erboven en een werkkamer van 25 m2 met schuin dak erboven, gecheckt via het rekenmodel van Jaga. Eventueel wil ik hier zelf een DBE voor maken.

Houd ik zo al voor een groot deel rekening met eventueel lagere temperaturen van een warmtepomp en mis ik belangrijke nadelen van een convector?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

scofield schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:04:
Als je op het garagedak bent, kun je de ladder toch omhoog halen en deze dan op het dak zetten? Even een plaatje hout eronder voor het mastiek.
Nee dat lukt niet. De garage zit niet vast aan het huis (wel een veranda, maar daar durf ik zeker geen ladder op te zetten).

Ik vraag het wel aan de installateur, het is immers net geplaatst.

/▌

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Kunnen we dan nu weer ontopic :) ? Ik zie de link met CV-tuning niet helemaal ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voordat het stookseizoen volgende week eindelijk door iedereen kan worden afgesloten nog een vraag:
Wie van de trotse Intergas eXtreme gebruikers heeft ondertussen iets van de op de hand zijnde
"brander upgrade" van Intergas of zijn installateur gehoord? - Ik ben zeer benieuwd!

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True