Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.853 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenvdA
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 14:56
dezonnebril schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:08:
[...]

Heb je niet toevallig ook een minimale waarde voor de CV pomp? Je lijkt nu alleen de maximale stand te hebben beperkt. Ik heb een Remeha Tzerra Ace, en ik heb zowel een minimale als een maximale pompstand (in procenten).

De mininale pompstand heb ik op 20% staan (minimale waarde) en de maximale pompstand kan inderdaad bij mij ook niet lager dan 60%.

Met deze instellingen pompt de CV meestal op 34%. Zet ik de minimale pompstand ook maar iets hoger, dan geeft dat bij mij ook dag en nacht verschil in stromingsgeluiden.
De Remeha Avanta 28c heeft dit helaas niet in zijn instellingen.

P21 die hier op niet wijzigen staat, staat momenteel op 0. Ik zag ergens dat dat al de lage stand is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkkjMz7OtpLsBDXAVHT-lEmoKnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kTjxhCykKAJs9834jnNm704b.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mZ4L64F0zM6huWGq2y8Ho27w6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fgESJfLK2gKD1cZmxjcMvhPl.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door KoenvdA op 06-04-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:47
Even een vraag uit interesse.

We hebben een nieuwbouwwoning net opgeleverd met vloerverwarming. De woning is aangesloten op stadswarmte (HVC warmtenet) met een Honeywell aan/uit thermosstaat.

Heeft het nog zin om de thermosstaat het aantal schakelingen per uur nog aan te passen?
Deze staat standaard op 6 (radiatoren), maar lees her en der dat voor vloerverwarming de voorkeur is de schakelingen te wijzigen naar 3 en bij stadsverwarming naar 9.

De thermosstaat staat al wel ingesteld op optie 1 (= traag opwarmen = vloerverwarming wat normaal optie 2/normaal is)

Ofwel beste van 2 werelden en laten staan op 6 meest zinvol? :P

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 17:14
KoenvdA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:13:
[...]

P21 die hier op niet wijzigen staat, staat momenteel op 0. Ik zag ergens dat dat al de lage stand is.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is jammer... misschien moet je dan ook gaan kijken naar het plaatsen van een inregelafsluiter om de flow naar je radiatoren te beperken, zoals eerder in dit topic aangedragen door o.a. @leonbong en @Seafarer

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
dezonnebril schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:21:
[...]

Dat is jammer... misschien moet je dan ook gaan kijken naar het plaatsen van een inregelafsluiter om de flow naar je radiatoren te beperken, zoals eerder in dit topic aangedragen door o.a. @leonbong en @Seafarer
Ik had deze al eerder zien langskomen inderdaad, maar waar plaats je deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 14:17
Direct in de aanvoerleiding van de ketel.

Kijk eens dit filmpje waar hij het ventiel plaatst.
PS Even niet op letten dat het elektrische ketel betreft, maar het principe is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenvdA
leonbong schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:05:
Direct in de aanvoerleiding van de ketel.

Kijk eens dit filmpje waar hij het ventiel plaatst.
PS Even niet op letten dat het elektrische ketel betreft, maar het principe is hetzelfde.

[YouTube: Duurzame energie #2 Plaatsen Elterm elektrische cv-ketel en een Wesen elektrische boiler.]
Ik heb net ook even gebeld naar Heimeier wat zij adviseren. Hij gaf aan dat een inregelafsluiter wel een drastische maatregel was voor het verlagen. Dat zou in principe inderdaad met de pomp moeten kunnen. In het geval van de Remeha Avanta dus niet blijkt wel. Zijn advies; contact opnemen met Remeha. Helaas, Remeha geeft geen technische ondersteuning aan consumenten staat op de website aangegeven. Hiervoor verwijzen ze naar de installateur. Onze installateur van de kranen, een klusjesman, weet dat helaas niet. Misschien toch maar het bedrijf bellen wat hier ook het cv-onderhoud heeft gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@KoenvdA
Dat snap ik heimeier denkt aan de ventielen die zij in het assortiment hebben die zijn heel duur (kan zomaar 200€).
Die aangeef is heel goedkoop (+/- 50-60€ afhankelijk van max debiet) en dan is het niet zo'n drastisch.

Tuurlijk het beste advies een andere ketel, maar dat kost een hoop he.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 06-04-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
yonexfreak schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:52:
Even een vraag uit interesse.

We hebben een nieuwbouwwoning net opgeleverd met vloerverwarming. De woning is aangesloten op stadswarmte (HVC warmtenet) met een Honeywell aan/uit thermosstaat.

Heeft het nog zin om de thermosstaat het aantal schakelingen per uur nog aan te passen?
Deze staat standaard op 6 (radiatoren), maar lees her en der dat voor vloerverwarming de voorkeur is de schakelingen te wijzigen naar 3 en bij stadsverwarming naar 9.

De thermosstaat staat al wel ingesteld op optie 1 (= traag opwarmen = vloerverwarming wat normaal optie 2/normaal is)

Ofwel beste van 2 werelden en laten staan op 6 meest zinvol? :P
Maakt voor jouw allemaal niks uit.
Vaak pas je het aantal schakelingen aan om het eventueel pendelen van de ketel te optimaliseren.
of andere ketel problemen.
Dit is allemaal niet van toepassing bij stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenvdA
leonbong schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:31:
@KoenvdA
Dat snap ik heimeier denkt aan de ventielen die zij in het assortiment hebben die zijn heel duur (kan zomaar 200€).
Die aangeef is heel goedkoop (+/- 50-60€ afhankelijk van max debiet) en dan is het niet zo'n drastisch.

Tuurlijk het beste advies een andere ketel, maar dat kost een hoop he.
Laten we daar alsjeblieft maar niet aan beginnen inderdaad haha. Dit alternatief is betaalbaarder.

We gaan hier eens samen met de installateur naar kijken of dit mogelijk is. Hoe zeker is het dat de suizen hierdoor afnemen?

Ik sta er van te kijken dat installateurs en fabrikanten niet met deze oplossing komen als het zou werken. Je wordt enkel van het kastje naar de muur gestuurd. In dit geval 'bel maar even naar het bedrijf van de cv-ketel/fabrikant radiatorafsluiter/je eigen installateur' 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
KoenvdA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:13:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook een Avanta hier (35c)

Bij mij wordt in de installatie en service handleiding G25 L-gas en G31 propaan aangegeven, moet ik die beide wijzigen of gaat die G31 vanzelf mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQa33EAopkRjYows00bl0xIl_IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwON66PKRSdRy7sFDoJMQ8C8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:18
Megalomania schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:09:
[...]

Ook een Avanta hier (35c)

Bij mij wordt in de installatie en service handleiding G25 L-gas en G31 propaan aangegeven, moet ik die beide wijzigen of gaat die G31 vanzelf mee?

[Afbeelding]
Toerental van de ventilator mag niet gewijzigd worden! Ventilator != pomp. Bij wijzigen van ventilator kan je onvolledige verbranding en zelfs ontploffingen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
KoenvdA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:20:
[...]

Laten we daar alsjeblieft maar niet aan beginnen inderdaad haha. Dit alternatief is betaalbaarder.

We gaan hier eens samen met de installateur naar kijken of dit mogelijk is. Hoe zeker is het dat de suizen hierdoor afnemen?

Ik sta er van te kijken dat installateurs en fabrikanten niet met deze oplossing komen als het zou werken. Je wordt enkel van het kastje naar de muur gestuurd. In dit geval 'bel maar even naar het bedrijf van de cv-ketel/fabrikant radiatorafsluiter/je eigen installateur' 8)7
Ik moet zeggen deze oplossing met zo'n ventiel is geen 100% garantie dat je van het suizen af bent.
Vaak werkt het wel, in optiek gezien de kosten best een gok waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01
Nilvo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:25:
[...]

Toerental van de ventilator mag niet gewijzigd worden! Ventilator != pomp. Bij wijzigen van ventilator kan je onvolledige verbranding en zelfs ontploffingen krijgen.
Het MINIMUM toerental mag je niet verlagen.!!

Hoe wil je anders moduleren tussen minimum en maximum? Dat gebeurt met het ventilator toerental.
Het start toerental ook niet verlagen.

@Megalomania
Dus P17 mag op minimaal 13.

Per parameter heb je een waarde voor gewoon gas (G25) en voor propaangas (G31) dus alleen naar G25 kijken. (of toch een tank in de achtertuin?)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenvdA
leonbong schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:40:
[...]

Ik moet zeggen deze oplossing met zo'n ventiel is geen 100% garantie dat je van het suizen af bent.
Vaak werkt het wel, in optiek gezien de kosten best een gok waard.
We hebben nog een radiator in de gang die (nog) geen thermostatische kraan heeft maar een ouderwetse aan/uit. Dat gaat over enkele dagen veranderen. De knop staat nu dagelijks helemaal dicht. Ik kwam er vandaag achter dat als ik deze helemaal open zet, de stromingsgeluiden echt bijna weg zijn in huis. Oftewel hier kan ik dus uit concluderen dat er dus inderdaad te veel 'flow' in huis is voor de waterzijdig ingeregelde radiatoren?

Met zo'n ventiel knijp je als het ware de flow denk ik door aan de knop te draaien? Dan kan het inderdaad nog wel eens gaan werken. Is het verder niet schadelijk voor bijvoorbeeld de cv-ketel om die te installeren? Waarschijnlijk niet te ver dicht draaien dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
KoenvdA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:46:
[...]

We hebben nog een radiator in de gang die (nog) geen thermostatische kraan heeft maar een ouderwetse aan/uit. Dat gaat over enkele dagen veranderen. De knop staat nu dagelijks helemaal dicht. Ik kwam er vandaag achter dat als ik deze helemaal open zet, de stromingsgeluiden echt bijna weg zijn in huis. Oftewel hier kan ik dus uit concluderen dat er dus inderdaad te veel 'flow' in huis is voor de waterzijdig ingeregelde radiatoren?

Met zo'n ventiel knijp je als het ware de flow denk ik door aan de knop te draaien? Dan kan het inderdaad nog wel eens gaan werken. Is het verder niet schadelijk voor bijvoorbeeld de cv-ketel om die te installeren? Waarschijnlijk niet te ver dicht draaien dan?
Je hebt met de heimeier app je instellingen per radiator bepaalt. Dan weet je ook hoeveel water er per radiator door moet, als je die allemaal optelt dan weet je de totale flow.
Met alle radiatoren open stel je op dat (Watts)ventiel het totaal aantal liters in dat je nodig hebt.
Klaar ben je.

Overigens,
Vroeger stond in ketel handleidingen beschreven om een hoofdregel ventiel tussen ketel en radiatoren te plaatsen. En dan zeker de ketels waarbij er maar 1 pomp stand was. (vol aan) Zodat je het teveel aan debiet kon wegregelen.
Het voorstel van @leonbong is al oeroud. Dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenvdA
Seafarer schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:01:
[...]

Je hebt met de heimeier app je instellingen per radiator bepaalt. Dan weet je ook hoeveel water er per radiator door moet, als je die allemaal optelt dan weet je de totale flow.
Met alle radiatoren open stel je op dat (Watts)ventiel het totaal aantal liters in dat je nodig hebt.
Klaar ben je.

Overigens,
Vroeger stond in ketel handleidingen beschreven om een hoofdregel ventiel tussen ketel en radiatoren te plaatsen. En dan zeker de ketels waarbij er maar 1 pomp stand was. (vol aan) Zodat je het teveel aan debiet kon wegregelen.
Het voorstel van @leonbong is al oeroud. Dus dat komt wel goed.
Kijk, dit maakt het erg duidelijk! Klinkt zo als een goede oplossing. We gaan hier naar kijken en ik zal tezijnertijd een update plaatsen. @Seafarer, @dezonnebril en @leonbong , bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@KoenvdA @Seafarer
Ik zou overigens minder liters aanhouden dan alle radiatordebieten opgeteld.

Want als je de debieten van radiator hebt bepaald die zijn alleen als de deze vol open staat dat is bijna nooit en zeker niet alle radiatoren tegelijk in je hele huis.

Ik zou eerder het ingestelde Max ketelvermogen aanhouden en het daarbij behorende debiet.
Zoals onderstaand ongeveer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ky2KGqKFutNI3s3qvEouz9jCd5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AzV4alSq662tDHREllJwXDqO.jpg?f=user_large

Voor een 10/12kW max vermogen dus 400 l/uur

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 06-04-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
leonbong schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:38:
@KoenvdA @Seafarer

Want als je de debieten van radiator hebt bepaald die zijn alleen als de deze vol open staat dat is bijna nooit en zeker niet alle radiatoren tegelijk in je hele huis.

Ik zou eerder het ingestelde Max ketelvermogen aanhouden en het daarbij behorende debiet.
[Afbeelding]

Inderdaad. Ik bedoelde ook eigenlijk de radiatoren waar een V-exact opgeplaatst is. En dat zijn niet alle radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenvdA
leonbong schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:38:
@KoenvdA @Seafarer

[Afbeelding]

Duidelijk. Ik moet er achter zien te komen wat het vermogen in kW is van de ketel. Dit staat namelijk alleen aangegeven in toerental omw/min.
Seafarer schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:57:
[...]

Inderdaad. Ik bedoelde ook eigenlijk de radiatoren waar een V-exact opgeplaatst is. En dat zijn niet alle radiatoren.
Er blijven twee radiatoren over zonder v-exact. Deze staan het hele jaar door uit.

Ik heb even contact gehad met de klusjesman. Hij heeft het er over om evt een bypass bij de ketel te maken met een voetventiel waar je zelf de doorstroming mee kan instellen.

Mijn technische kennis in dit verhaal is niet toereikend om te zeggen of deze oplossing ook een gewenst resultaat zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 13:34
yvonnev schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:28:
Heb net gebeld met Danfoss omdat ik op de website hier niets voor kon vinden en mij werd verteld dat ze dat ook niet hebben. Sterker nog, de RA-DV is niet bedoeld voor kleine installaties in woonhuis maar meer voor flatgebouwen met een centraal ketelhuis?!?
ik heb diverse webinars van Danfoss bijgewoond, DV is zeer goed toepasbaar in woonhuizen houd alleen wel rekening met het maximaal debiet! Ik heb hier 2 radiatoren die een debiet van meer dan 135l/u nodig hebben, dat gaat alleen met de RN en niet met de DV, helaas moest ik dat mijn installateur zelf vertellen. ;-)

Voor onderaansluiting heb ik ze nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Ik ben bij een vriend Jaga Strada(model uit jaar 2000) radiators aan het inregelen met ik denk het Jaga pro ventiel. In te regelen met sleutel 13, stand 1 t/m 6 te zien op de rand. Ik heb alle standen geprobeerd maar de retour temperatuur gaat niet omlaag. Stand 1 lijkt mij het kleinste, daar zou ik toch verschil mee moeten meten? Ik heb begrepen dat de inbus alleen voor fijnafregeling is. Streepje altijd op het cijfer en niet er tussen zoals in de handleiding vermeld. Pomp van de CV is modulerend en debiet is niet instelbaar. Iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@ElgaFreak
Streepje altijd op het cijfer en niet er tussen zoals in de handleiding vermeld.

Voorinstellingen zijn traploos dus je hoeft niet op streepje te staan. Dit geldt voor normale voorinstelbare kranen en ook dynamische.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 07-04-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
leonbong schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:29:
@ElgaFreak
Streepje altijd op het cijfer en niet er tussen zoals in de handleiding vermeld.

Voorinstellingen zijn traploos dus je hoeft niet op streepje te staan. Dit geldt voor normale voorinstelbare kranen en ook dynamische.
Weet je dat zeker voor de Jaga Pro? Als ik in deze handleiding kijk staat bij het plaatje dat je niet tussen de standen mag zitten. Zover ik weet werkt het ook met een busje met 6 verschillende gaten.

https://www.jagahomeheati...onwood_Valve_straight.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ok een jaga pro blijkbaar niet.
Heb ik nog nooit gezien dat niet mag.
Meestal is het gat een soort driehoek gat rondom in het busje gemaakt. Waardoor het verdraaien een steeds groter gat creëert.

Ps wat een rot-systeem om bijvoorbeeld 3,5 te creëren.
Dat je dan ook nog de “fijnafstelling” slagen moet geven.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 07-04-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
KoenvdA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:26:
[...]

Duidelijk. Ik moet er achter zien te komen wat het vermogen in kW is van de ketel. Dit staat namelijk alleen aangegeven in toerental omw/min.

[...]

Er blijven twee radiatoren over zonder v-exact. Deze staan het hele jaar door uit.

Ik heb even contact gehad met de klusjesman. Hij heeft het er over om evt een bypass bij de ketel te maken met een voetventiel waar je zelf de doorstroming mee kan instellen.

Mijn technische kennis in dit verhaal is niet toereikend om te zeggen of deze oplossing ook een gewenst resultaat zal geven.
Materiaal kosten ontlopen elkaar niet zoveel. Maar de Watts kun je direct aflezen. En dat is heel prettig.
Persoonlijk zou ik 1 radiator in de woonkamer niet voorzien van een Tado of andere temperatuur regeling. Dan is deze radiator je bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ElgaFreak schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:23:
Ik ben bij een vriend Jaga Strada(model uit jaar 2000) radiators aan het inregelen met ik denk het Jaga pro ventiel. In te regelen met sleutel 13, stand 1 t/m 6 te zien op de rand. Ik heb alle standen geprobeerd maar de retour temperatuur gaat niet omlaag. Stand 1 lijkt mij het kleinste, daar zou ik toch verschil mee moeten meten? Ik heb begrepen dat de inbus alleen voor fijnafregeling is. Streepje altijd op het cijfer en niet er tussen zoals in de handleiding vermeld. Pomp van de CV is modulerend en debiet is niet instelbaar. Iemand nog suggesties?
Delta T is laag bij convectors.
Maar als alle instellingen op minimaal staan dan moet je toch iets zien aan de retour temperatuur. Het vermogen zakt dan ook hard.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 07-04-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Seafarer schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:09:
[...]

Delta T is laag bij convectors.
Maar als alle instellingen op minimaal staan dan moet je toch iets zien aan de retour temperatuur. Het vermogen zakt dan ook hard.
Eerlijk gezegd nog geen ervaring met convectors. Ik ga het straks nog een keer proberen. Gisteren was de avondklok de spelbreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenvdA
Seafarer schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:07:
[...]

Materiaal kosten ontlopen elkaar niet zoveel. Maar de Watts kun je direct aflezen. En dat is heel prettig.
Persoonlijk zou ik 1 radiator in de woonkamer niet voorzien van een Tado of andere temperatuur regeling. Dan is deze radiator je bypass.
Dat zou in de meeste gevallen inderdaad een goede oplossing zijn. Echter studeren wij allebei doordeweeks thuis op onze studeerkamers. We willen deze dan lekker warm hebben en de woonkamer hoeft dan niet heel warm te zijn. Vandaar dat we in de woonkamer ook op allebei de radiatoren een slimme knop hebben zitten.

Zo'n inregelafsluiter, doet dat praktisch hetzelfde als een bypass? Alleen dus minder makkelijk af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Vond het nu tijdens de kerst ook tijd om mijn CV in te gaan regelen en ga gebruik maken van het excel bestand om het delta verlies van de radiator te noteren en te achterhalen of ik de knoppen moet knijpen of niet.

Nu heb ik één designradiator waarvan ik niet weet hoe ik de temperaturen van de in- en uitgaande kant moet meten. De normale radiatoren geven een delta 10 graden deze delta 5 bij de slangen. Wat al niet ideaal is en de reden is dat het uren duurt voordat het warm is bij mij waarschijnlijk.
Morgenvroeg ga ik direct nog eens meten om de resultaten te controleren met een koud huis.

https://imgur.com/a/f6XDCGc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
KoenvdA schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:31:
[...]

Dat zou in de meeste gevallen inderdaad een goede oplossing zijn. Echter studeren wij allebei doordeweeks thuis op onze studeerkamers. We willen deze dan lekker warm hebben en de woonkamer hoeft dan niet heel warm te zijn. Vandaar dat we in de woonkamer ook op allebei de radiatoren een slimme knop hebben zitten.

Zo'n inregelafsluiter, doet dat praktisch hetzelfde als een bypass? Alleen dus minder makkelijk af te lezen.
- Een bypass zit tussen de ketel aanvoer en retour. Deze druk klep zorgt ervoor dat de de minimum flow over de ketel gewaarborgd blijft. Dus hoe meer radiatoren dicht staan hoe hoger de pompdruk en hoe lager de flow door de ketel. De klep gaat dan open en verzorgt een minimum flow over de ketel.(wordt geloof ik geadviseerd door Tado.)
Hoe meer water de klep doorlaat naar de retour van de ketel hoe hoger de retour temperatuur. Wat slechter voor je rendement kan zijn.
Vandaar het voorstel om gewoon een radiator open te laten zonder thermostaat regeling. Wel met voorinstelling. En als die andere radiator in de woonkamer dicht staat dan wordt het niet te warm.(en niet te koud als je van je studeer kamer koffie gaat halen ;) )
Is je pomp erg sterk, dan sta je continue water in je retour te pompen.

- De inregel afsluiter staat in serie. Dus tussen ketel en radiatoren. Je beperkt de flow hiermee. De pomp wordt eigenlijk afgeremd.
Ook hier, houd, zoals hierboven beschreven, 1 radiator open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

KoenvdA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 01:23:
In onze huurwoning zaten nog aan/uit radiatorknoppen/kranen. Die zijn vervangen voor V-exact II kranen/afsluiters om gebruik te maken van Tado en de slimme radiatorknoppen van dit merk.

Ik heb de radiatoren allemaal waterzijdig ingeregeld dmv de app van Heimeier omdat het systeem niet naar wens verwarmde. Daarnaast hebben we ook vanaf het begin erg last van suizen, oftewel het stromend water in de buizen horen we erg hard. Dat was met de oude configuratie helemaal niet het geval. Ontluchten is al erg vaak gedaan. De druk is ook goed. Suizen hoor je in iedere ruimte maar op de benedenverdieping het hardste.

Uiteraard waren de afsluiters niet ingeregeld en stonden ze allemaal helemaal open na installatie door de monteur. Ik kan stellen dat na het (vandaag zelfs opnieuw) inregelen, de harde geluiden alleen maar meer zijn geworden.

Volgens mij heb ik inmiddels alles gedaan om dit op te lossen.

Via de app heb ik de volgende waardes aangehouden:
T aanvoer 65 (cv staat op 65)
T retour 50
T ruimte 20

Na opgeven van type radiator en afmeting komt er dan vervolgens een debiet uit wat je met een gekozen kPa om kan zetten naar de instelling van de radiatorkraan (het inregelen). De cv installatie staat op zolder en loopt vanaf daar naar beneden langs de radiatoren en loopt ook nog, wat zal het zijn, 10 meter naar de andere kant van het huis en vanaf daar ook naar beneden langs radiatoren. Radiatoren op de verdieping onder de zolder/cv-ketel heb ik 10 kPa gegeven en de radiatoren op de begane grond 5 kPa.

Type CV ketel: Remeha Avanta 28c
Tevens nieuw drukvat gekregen sinds installatie, die was namelijk kapot.

De pomp van de CV-ketel heb ik al terug gezet naar 60 procent (minimale waarde).
Andere waardes staan op default.

Heb ik iets verkeerd gedaan met inregelen? Wat kan ik nog anders doen om dit nog goed te krijgen? Met dit hoofdpijndossier ben ik inmiddels al dagen kwijt.
Aan de CV ketel is fysiek niets gedaan neem ik aan?

Wij hadden na CV onderhoud aan onze Tzerra last van hard gesuis op de leidingen. Paar weken aangekeken met nog iedere keer opnieuw ontluchten, en zelfs compleet hervullen van het systeem. Pompinstelling heb ik al die tijd al op min-max 30-60%.
Afgelopen week maar eens de pompinstellingen aangepast naar min-max 30-30% en 80-90% om te kijken of er uberhaupt verschil is. Wat blijkt.. geen verschil in geluid en stroomverbruik (52w bij in bedrijf, das wel veel!).
Vermoeden.. pompaansturing doet het niet. Kap eraf gehaald, en jawel PWM aansturing pomp stond gewoon niet aangesloten :/ En de CV installateur maar ontkennen dat het door hun onderhoud zou kunnen komen.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:49
Daar lijkt geen dynamische drukverschil regeling in te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dynamische drukverschil . Zit er wel in dit is namelijk een eclipse onderblok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenvdA
Tutti-frutti schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:09:
[...]

Aan de CV ketel is fysiek niets gedaan neem ik aan?

Wij hadden na CV onderhoud aan onze Tzerra last van hard gesuis op de leidingen. Paar weken aangekeken met nog iedere keer opnieuw ontluchten, en zelfs compleet hervullen van het systeem. Pompinstelling heb ik al die tijd al op min-max 30-60%.
Afgelopen week maar eens de pompinstellingen aangepast naar min-max 30-30% en 80-90% om te kijken of er uberhaupt verschil is. Wat blijkt.. geen verschil in geluid en stroomverbruik (52w bij in bedrijf, das wel veel!).
Vermoeden.. pompaansturing doet het niet. Kap eraf gehaald, en jawel PWM aansturing pomp stond gewoon niet aangesloten :/ En de CV installateur maar ontkennen dat het door hun onderhoud zou kunnen komen.
Jeetje wat waardeloos...
Ik ga morgen in de ketel kijken als er hier geklust gaat worden. Er is namelijk enkele weken geleden ook CV-onderhoud gedaan hier. Reden genoeg om eens een kijkje te gaan nemen. Gelukkig heb ik foto's hoe alles zat aangesloten voor Tado.
Seafarer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:56:
[...]

- Een bypass zit tussen de ketel aanvoer en retour. Deze druk klep zorgt ervoor dat de de minimum flow over de ketel gewaarborgd blijft. Dus hoe meer radiatoren dicht staan hoe hoger de pompdruk en hoe lager de flow door de ketel. De klep gaat dan open en verzorgt een minimum flow over de ketel.(wordt geloof ik geadviseerd door Tado.)
Hoe meer water de klep doorlaat naar de retour van de ketel hoe hoger de retour temperatuur. Wat slechter voor je rendement kan zijn.
Vandaar het voorstel om gewoon een radiator open te laten zonder thermostaat regeling. Wel met voorinstelling. En als die andere radiator in de woonkamer dicht staat dan wordt het niet te warm.(en niet te koud als je van je studeer kamer koffie gaat halen ;) )

- De inregel afsluiter staat in serie. Dus tussen ketel en radiatoren. Je beperkt de flow hiermee. De pomp wordt eigenlijk afgeremd.
Ik begrijp dat dit puur voor rendement dus beter is. We hebben hier normale thermostatische knoppen liggen maar dat is dus niet de bedoeling (tenzij hij echt helemaal open staat op standje sauna misschien?). Ik zou de thermostaatkraan ook helemaal open kunnen draaien (stand 8 ) en dan geen knop er op zetten en gewoon het dopje er op draaien denk ik?

Als ik dat doe icm een bypass bij de CV dan zijn we denk ik al ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
KoenvdA schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:03:
[...]

Ik begrijp dat dit puur voor rendement dus beter is. We hebben hier normale thermostatische knoppen liggen maar dat is dus niet de bedoeling (tenzij hij echt helemaal open staat op standje sauna misschien?). Ik zou de thermostaatkraan ook helemaal open kunnen draaien (stand 8) en dan geen knop er op zetten en gewoon het dopje er op draaien denk ik?

Als ik dat doe icm een bypass bij de CV dan zijn we denk ik al ver.
Praktijk:
Die dopjes kun je eraf stoten en iemand plaatst hem verkeerd terug. :(
Het kind van de buren heeft je thermostaat knop verdraait van 8 naar 1. Geheel onbedoeld. En jij maar zoeken volgende winter. :(

Ik ben meer van het rigoureuze, knop eraf kan er ook niets fout gaan. :)

Voor de rest kan ik je deze keer niet helemaal volgen in je verhaal. Waarom zouden thermostaat knoppen niet de bedoeling zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenvdA
Seafarer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:34:
[...]

Praktijk:
Die dopjes kun je eraf stoten en iemand plaatst hem verkeerd terug. :(
Het kind van de buren heeft je thermostaat knop verdraait van 8 naar 1. Geheel onbedoeld. En jij maar zoeken volgende winter. :(

Ik ben meer van het rigoureuze, knop eraf kan er ook niets fout gaan. :)

Voor de rest kan ik je deze keer niet helemaal volgen in je verhaal. Waarom zouden thermostaat knoppen niet de bedoeling zijn?
Haha, ik bedoelde natuurlijk alleen die ene radiator in de woonkamer. Daar kan ik inderdaad het beste geen thermostaatknop op zetten. Vandaar dat mijn idee was om er geen knop (zowel thermostatisch als aan/uit) op te zetten. Vervolgens die radiatorkraan helemaal open draaien dmv inregelaar/een sleuteltje. Dat kan niet zomaar per ongeluk aangepast worden. En het dopje dat er op zit is gewoon zo'n draaiknopje wat standaard bij die kranen geleverd wordt. Ziet er wat netter uit en valt er ook niet af omdat deze vast zit gedraaid.

We zitten op dezelfde lijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
KoenvdA schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:40:
[...]

Haha, ik bedoelde natuurlijk alleen die ene radiator in de woonkamer. Daar kan ik inderdaad het beste geen thermostaatknop op zetten. Vandaar dat mijn idee was om er geen knop (zowel thermostatisch als aan/uit) op te zetten. Vervolgens die radiatorkraan helemaal open draaien dmv inregelaar/een sleuteltje. Dat kan niet zomaar per ongeluk aangepast worden. En het dopje dat er op zit is gewoon zo'n draaiknopje wat standaard bij die kranen geleverd wordt. Ziet er wat netter uit en valt er ook niet af omdat deze vast zit gedraaid.

We zitten op dezelfde lijn :)
Bijna.
Want waarom zou je die voorinstelling van die V-exact helemaal open zetten?
Die instelling op dat ventiel gewoon laten zoals je het hebt ingesteld. Anders creëer je overdebiet op die radiator.

Edit:
Als je dat dopje aandraait dan druk je het pennetje in. En gaat de radiator dicht. :Y

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 08-04-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-09 11:59
Ik zit met een dilemma bij mijn schoonouders.
Ze hebben een hre 36/30 hangen waarvan de retour temperatuur veelste hoog blijft en sommige radiatoren niet opwarmen en de vloeren niet echt warm wordt (max 24 graden)

Hier een foto van het systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f9YxxtcLPY9z5NiF0pkit7u8cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHN91pHBXJ4hL0mhLp1KEMRu.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer is 60 graden. Radiatoren moeten nog waterzijdig ingeregeld worden ( niet allemaal even warm) met een warmte wisselaar en een apart circuit voor de vloer verwarming ivm oud systeem.

Het systeem links voor het kantoor wordt prima warm. Radiatoren waarschijnlijk na het inregelen ook. De vloer blijft een issue. Ik heb het idee dat de warmtewisselaar als bypass werkt en dus zou het niet nodig zijn er een aparte bypass in te maken. Ook staan nooit alle radiatoren dicht waardoor een bypass niet nodig is. Omdat er zoveel warmte door de warmtewisselaar terug de retour in gaat blijft de temperatuur te hoog. Hebben jullie tips hoe ik dit kan oplossen?

De retour van de radiatoren is nu 25 graden, dat is prima. Daar stroomt dus koud water de retour in. De retour van de warmtewisselaar blijft bloed heet, kan ik dit op de een of andere manier knijpen? Eventueel een debiet meter /max liters p/m? En is de bypass met druk ventiel echt nodig?

[ Voor 9% gewijzigd door Twan dz op 09-04-2021 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
die bypass zit zo te zien voor de verbruikers in de keten. best kans dat het warme water via de bypass alweer terug naar de ketel gaat voordat de verbruikers warm water krijgen.
Ik zou een bypass altijd achter de verbruikers proberen te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Leipo
Dat kan je niet zo stellen.
De meeste fabrikanten zeggen dat bypass 6m van de ketel moet zitten. (o.a. honeywell/Danfoss).

Aan het eind van het systeem kan je hebben afhankelijk van leidingwerk dat er altijd weinig drukverschil is op die locatie tgv de leidingweerstand. Dit geldt met name in systemen met veel 15mm leidingwerk.
Als dat geval is zal veel dun leidingwerk ervoor dan zal de bypass eigenlijk nooit goed functioneren.

Mogelijk je dan alsnog allerlei gekke storingen aan je ketel.

@Twan dz
Ik zou beginnen met in retourleiding van de wisselaar vloerverwarming een inregelventiel of RTL, anders gaat deze inderdaad als bypass functioneren.
Ik ken het leidingwerk niet maar als dat 22mm en radiatoren en 15mn tja water kiest dan weg van minste weerstand.

1) Maak eens foto van warmtewisselaar constructie ik ben benieuwd of thermostaatknop voor het vloerwater in aanvoer van CV zit.
Want bestaan verschillende constructies om scheidingswisselaar te realiseren. Types waarbij al het retourvloerwater uit door de wisselaar gaat en type waar een deel van retourvloerwater door de wisselaar gaat. De uitvoering maakt uit waar de thermostaatkraan moet zitten en bij beide moet je waters anders regelen aan CV-zijde.
2) Ik wil ook foto van de andere vloerverdeler.

PS Daarnaast in je schema heb je het expansievat in de aanvoerleiding van de ketel getekend ik hoop dat dat niet correct is.

[ Voor 50% gewijzigd door leonbong op 09-04-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Kan iemand mij uitleggen hoe ik onderstaand voetventiel kan bedienen? Ik wil zeker weten dat hij volledig openstaat, aangezien de aanvoer is voorzien van een ingestelde Eclipse. De radiator suist iets op de ingestelde stand ('8') dus wil ik dit uitsluiten.

Het stellen van het middelste schroefje lijkt niks uit te halen, deze kan nog helemaal naar buiten (open) gedraaid worden, ik hoor geen verschil in het stromingsgeluid als ik dat doe.

Het 'binnenwerk' krijg ik niet links of rechtsom gedraaid, het geheel beweegt wel maar draait niet... Het enige wat ik er op kan zetten is een punttangetje.

Edit: Oke ik was iets te snel.. met een gewone ontluchtingssleutel en iets meer kracht kon ik m gewoon bedienen :P. Vaak bu'j te bange! :D

Enige vraag is nu nog, waar is de schroef in het midden voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnGyVwHEcPbbH3g3b7PoLEvGEYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4Y10y409S0MLb1LiQSO0u25.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door dezonnebril op 09-04-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Voorinstelling of vergrendeling omdat instelbare is.
Dat kan ik niet zien op deze manier moet ik het merk weten.

Dit is een voetventiel geschikt voor inregelen.

[ Voor 54% gewijzigd door leonbong op 09-04-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
leonbong schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:01:
Voorinstelling of vergrendeling omdat instelbare is.
Dat kan ik niet zien op deze manier moet ik het merk weten.

Dit is een voetventiel geschikt voor inregelen.
Merk geen idee, of het moet af te leiden zijn op onderstaande foto. Verder staat er niks noemenswaardigs op. Anders jammer dan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KO14HGKBf5HoCtVjwggbxsCFSWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhwFe4ZBOVDIYWCcgD4RYJu0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@dezonnebril
Herz is het merk.
Type RL-5 de schroef bepaalt de voorinstelling.
https://herzmediaserver.c...ventile_EN_2020_04_24.pdf

[ Voor 173% gewijzigd door leonbong op 09-04-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Seafarer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:56:
[...]

Zo'n ketel met een niet modulerende pomp zoals de Avanta is niet geweldig icm met Tado, ik heb dezelfde situatie. Ik heb wel een bypass maar om de reden die @Seafarer hier noemt, heb ik de kleinste radiator in de woonkamer losgekoppeld van de zoneregelaar. Daardoor kan hij niet om warmte vragen, en is hij dus eigenlijk 'dom' maar fungeert wel anders bypass en warmt toch nog een beetje m'n woonkamer/keuken op.

Wat je eigenlijk zou willen is een soort master / slave functie. Nu kan je namelijk hebben dat Tado je woonkamer en werkkamer om de beurt gaat verwarming, wat super inefficient is natuurlijk. Ik weet ook eigenlijk niet hoeveel er nu door m'n bypass stroomt, ik hoop niet teveel / vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 20:21
Seafarer schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:58:
[...]

Het MINIMUM toerental mag je niet verlagen.!!

Hoe wil je anders moduleren tussen minimum en maximum? Dat gebeurt met het ventilator toerental.
Het start toerental ook niet verlagen.

@Megalomania
Dus P17 mag op minimaal 13.

Per parameter heb je een waarde voor gewoon gas (G25) en voor propaangas (G31) dus alleen naar G25 kijken. (of toch een tank in de achtertuin?)
Zelf heb ik het minimum toerental op 10 staan, en het maximale toerental voor sww iets verhoogd voor sneller warm water als de ketel koud is. Geen plofjes, maar dat is natuurlijk geen garantie dat het goed blijft gaan. Indien je de starttoerental wijzigt wel ;)

In mijn geval betekend dit minder aan/uit gedrag. Maar of dit ook gasbesparend werkt, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars-maasdijk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-09 12:11
Seafarer schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:59:
[...]

Een maximaal instelling hoeft niet gebruikt te worden. De ketel mag er in ieder geval niet overheen. Ketels die goed aangestuurd worden en een goed afgifte systeem hebben komen daar niet eens in de buurt.
Dan is het ook niet zo functioneel om dat te verlagen.

Je hebt vloerverwarming dus ook een lage retour temperatuur waardoor de ketel goed condenseert en zoveel als mogelijk warmte uit je gas haalt. Goed rendement.

Blijft dan over vermogen verlagen. In ieder geval net zoveel maken als dat je afkunt geven.

Heb je al een mindergas account zodat je warme en koude jaren met elkaar kunt vergelijken?
mindergas geeft ook een indicatie van een vergelijkbaar huis. Ter beter vergelijk.
Van dit forum de OT al gelezen?
(vergeet de besparing genoemd door die thermostaten boer, dat is roepen in het luchtledige)
Beetje laat misschien maar bedankt voor informeren van dat de ketel goed condenseert. Ik heb afgelopen week het account aangemaakt voor mindergas. Dit moet ik alleen nog even invullen maar dan krijg ik uiteindelijk ook vast meer overzicht.
scofield schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:33:
Welke ketel heb je.
En als je weet hoeveel maximaal cv vermogen je nodig hebt, kun je dat aanpassen. De max aanvoertemp in een woning met o.a. radiatoren zou ik via OT niet lager dan 75 graden zetten.
ook ik heb de ketel remeha avanta 28c dus vrij veel vermogen voor een hoekwoning eengezinswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Laatst online: 13-09 11:59
leonbong schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:40:
@Leipo
Dat kan je niet zo stellen.
De meeste fabrikanten zeggen dat bypass 6m van de ketel moet zitten. (o.a. honeywell/Danfoss).

Aan het eind van het systeem kan je hebben afhankelijk van leidingwerk dat er altijd weinig drukverschil is op die locatie tgv de leidingweerstand. Dit geldt met name in systemen met veel 15mm leidingwerk.
Als dat geval is zal veel dun leidingwerk ervoor dan zal de bypass eigenlijk nooit goed functioneren.

Mogelijk je dan alsnog allerlei gekke storingen aan je ketel.

@Twan dz
Ik zou beginnen met in retourleiding van de wisselaar vloerverwarming een inregelventiel of RTL, anders gaat deze inderdaad als bypass functioneren.
Ik ken het leidingwerk niet maar als dat 22mm en radiatoren en 15mn tja water kiest dan weg van minste weerstand.

1) Maak eens foto van warmtewisselaar constructie ik ben benieuwd of thermostaatknop voor het vloerwater in aanvoer van CV zit.
Want bestaan verschillende constructies om scheidingswisselaar te realiseren. Types waarbij al het retourvloerwater uit door de wisselaar gaat en type waar een deel van retourvloerwater door de wisselaar gaat. De uitvoering maakt uit waar de thermostaatkraan moet zitten en bij beide moet je waters anders regelen aan CV-zijde.
2) Ik wil ook foto van de andere vloerverdeler.

PS Daarnaast in je schema heb je het expansievat in de aanvoerleiding van de ketel getekend ik hoop dat dat niet correct is.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik zal vanmiddag even een foto maken hoe alles gemonteerd is. De hoofdleidingen zijn 22mm. De radiatoren zijn via verdelers (zie tekening) naar 15 mm.
Er zit alleen een thermostaat knop in het circuit van de vloerverwarming, net voor de verdeler.

In het cv circuit zelf zit geen thermostaat knop. Die zou ik er natuurlijk nog in kunnen zetten voor de warmtewisselaar. Maar ik denk dat een inregel ventiel beter is.

Het expansievat bij de cv ketel zit inderdaad in de retour. Het was gisteren al laat, excuus haha.

De cv ketel te opzichte van het hele systeem rechts op de tekening (radiatoren en vloerverwarming) zit een meter of 9 verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Hoe werkt het ook alweer als ik een normale radiator aansluiting wil omzetten naar een vloerverwarming voor de badkamer? Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenvdA
Seafarer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:55:
[...]

Bijna.
Want waarom zou je die voorinstelling van die V-exact helemaal open zetten?
Die instelling op dat ventiel gewoon laten zoals je het hebt ingesteld. Anders creëer je overdebiet op die radiator.

Edit:
Als je dat dopje aandraait dan druk je het pennetje in. En gaat de radiator dicht. :Y
Dat hoeft inderdaad niet. Stom. Haha een dopje heeft dan geen zin dus.

Er komt komt binnenkort een inregelafsluiter onder de CV. Fingers crossed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Megalomania schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:19:
Hoe werkt het ook alweer als ik een normale radiator aansluiting wil omzetten naar een vloerverwarming voor de badkamer? Kan dat?
Met een RTL ventiel bedoel je? Retour temperatuur limiter.

Ik vind volgende oplossing een mooie, aanvoer eerst door een handdoek radiator en de retour hiervan je vloer in.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 09-04-2021 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:19
Zo is het ook de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 03:09
Ik zit in dubio, ik heb begin Maart de pompstand van onze Intergas HR uit 2000 van 3 naar 2 gezet. Zou het kunnen dat ik net zoveel of zelfs meer gas verbruik dan op pompstand3? Ik vind het erg lastig om te vergelijken, ook met mindergas.nl. Ik heb cijfers maar het geeft in mijn ogen een vreemd beeld.

Behoorlijk meer verbruik tegenover vorig jaar, eigenlijk is alleen de pompstand veranderd. 1 detail is natuurlijk dat we Maart vorig jaar niet de gehele dag thuis waren, Maart is dus opzich te verklaren. April alleen niet.

Dit maakt het dus lastig vergelijken voor mij. Jullie gedachtes?

1-28feb
2020: 0,442m3/graaddag
2021: 0,416m3/graaddag

1-31 maart
2020: 0,376m3/graaddag
2021: 0,458m3/graaddag

1-14 april
2020: 0,250m3/graaddag
2021: 0,366m3/graaddag

Paar details:
Goed geisoleerde hoekwoning met HR+ glas uit 2000.
CV verwarmd benedenverdieping en 2 werkkamertjes met paneelradiatoren. Schatting: grote radiator woonkamer a 3400WAT, keuken: 1000, gang: 1000. Werkkamertjes in totaal: 2x 400WAT. Badkamer: 900WAT.
CVTemp vraag gemiddeld op 19 graden.
CVTemp op ketel 65 graden

[ Voor 6% gewijzigd door THxZ0NE op 15-04-2021 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56
THxZ0NE schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:19:
Behoorlijk meer verbruik tegenover vorig jaar, eigenlijk is alleen de pompstand veranderd. 1 detail is natuurlijk dat we Maart vorig jaar niet de gehele dag thuis waren, Maart is dus opzich te verklaren. April alleen niet.
April 2020 was belachelijk warm. Ik heb nu in de 1e helft van de maand al 50% meer verbruikt dan vorig jaar april de hele maand. April '20 0.47m3/graaddag; april '21 tot nu toe 0,82m3/graaddag. Dat is zelfs iets meer per (gewogen) graaddag dan in de wintermaanden. Noordenwind, weinig zon.. ik zou nog geen conclusies trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
hier hetzelfde beeld hoor, blijkbaar komt dit niet helemaal tot uiting in de gewogen graaddagen. mijn verbruik is ook 55% meer t.o.v. vorig jaar in de maand april. Terwijl ik toen de installatie nog niet had waterzijdig ingeregeld wat mij in de stookmaanden een bezuiniging van rond de 25% heeft opgeleverd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Ok dan ben ik niet de enige gelukkig. Dat het vorig jaar minder koud was begrijp ik maar dan zullen de graaddagen daar inderdaad ook naar moeten zijn. Dit klopt dus niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@THxZ0NE Wat een rol kan spelen bij het meerverbruik per ggd is de mindere zoninstraling.
Vorig jaar april was uitzonderlijk zonnig, zie ook mijn bijdrage in het pv-productie topic.
Heb je veel ramen op zuid mis je veel opwarming door de zon => nog hoger verbruik per ggd naast het hoger verbruik door de lagere temperaturen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaswerk
THxZ0NE schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:45:
Ok dan ben ik niet de enige gelukkig. Dat het vorig jaar minder koud was begrijp ik maar dan zullen de graaddagen daar inderdaad ook naar moeten zijn. Dit klopt dus niet helemaal.
Staar je niet blind op graaddagen. 10 graden met volle zon en zonder wind is heel wat anders dan 10 graden met hoge luchtvochtigheid of regen en een lekkere poolwind (zoals vorige week). Zelfde aantal graaddagen, totaal ander gasverbruik.

Over langere tijd middelt dit wel een beetje uit, omdat het weer nu eenmaal redelijk random afwijkt van het gemiddelde (klimaatverandering even daargelaten). Maar als je zo inzoomt op een dag of zelfs een paar weken, kan het dus behoorlijk afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
De zon.. daar had ik niet aan gedacht, ik houd het in de gaten maar goed om ff tegen jullie aangehouden te hebben, tnx!

Maar inderdaad een periodevergelijker (2020/2021) van bv 5 dagen geeft ook al 45% hoger verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
THxZ0NE schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:28:
De zon.. daar had ik niet aan gedacht, ik houd het in de gaten maar goed om ff tegen jullie aangehouden te hebben, tnx!

Maar inderdaad een periodevergelijker (2020/2021) van bv 5 dagen geeft ook al 45% hoger verbruik
Maar weet je ook echt nog precies wat je vorig jaar gedaan hebt?

Misschien het bad in 2 dagen 2 keer vol laten lopen? Hoe beter je isoleert, waterzijdig inregelt, hoe minder gas je verbruikt voor verwarming, hoe harder je een paar extra douche of bad beurten gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Seafarer schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:35:
[...]

Misschien het bad in 2 dagen 2 keer vol laten lopen? Hoe beter je isoleert, waterzijdig inregelt, hoe minder gas je verbruikt voor verwarming, hoe harder je een paar extra douche of bad beurten gaat merken.
Ja dat kan het ook goed zijn natuurlijk, 1-5 april 2020 worden ongetwijfeld niet 100% hetzelfde als 1-5april in 2021 ingedeeld. Op een gegeven moment kan ik hier best door geobsedeerd zijn maar je kunt niet met alle variabelen rekening houden/terughalen, maar even loslaten dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
THxZ0NE schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:41:
[...]

Ja dat kan het ook goed zijn natuurlijk, 1-5 april 2020 worden ongetwijfeld niet 100% hetzelfde als 1-5april in 2021 ingedeeld. Op een gegeven moment kan ik hier best door geobsedeerd zijn maar je kunt niet met alle variabelen rekening houden/terughalen, maar even loslaten dus :+
Mindergas blijft een goed hulp middel. Maar bekijk het per maand. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 18:16

bert pit

asdasd

THxZ0NE schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:45:
Die graaddagen geven wel een indicatie maar eigenlijk meer over een langere termijn van stevig stoken. Dan kun je goed zien dat isolatie, vervanging van een verouderde ketel, etc. heeft geholpen. Kleine tweaks zijn moeilijker te meten zeker in onvergelijkbare omstandigheden.

En voor wat betreft die pomp: als het overal lekker warm wordt en je deltaT is in orde, dan zou ik me niet al te druk maken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@bert pit ik heb m'n vermogen minimaal afgesteld en waterzijdig ingeregeld, maar hoe zou jij een deltaT die in orde is definiëren? Ik heb m'n bypass trouwens op het hoogste aantal bar gezet: 0.5 bar (2e thumbnail).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqgQXNlX_UxQPpp9W4O-RyqPiTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ka8e78YSmXugzi5RobA29DpG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfNc718AYg9hvtWF24FoMZyJ13o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLYGPQzgXcA9TNS8eLLtFEr5.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
DeltaT is leuk.
Maar voor gasrendement is retourtemperatuur temperatuur belangrijk.

Dus als retourtemperatuur altijd <50 graden is dan beoordeel ik een systeem als goed!

Bij 80 graden aanvoer is 60 graden retourtemperatuur =dT 20 “makkelijk” te realiseren.
dT20 graden bij aanvoer van 45 graden is natuurlijk praktisch bijna onmogelijk.

Dus ik vind de retourtemperatuur bij de ketel het belangrijkst en als er dan één radiator bij zit met met een te hoge retour, dat is niet erg als het totaal goed is.

[ Voor 57% gewijzigd door leonbong op 18-04-2021 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Megalomania schreef op zondag 18 april 2021 @ 06:48:
@bert pit ik heb m'n vermogen minimaal afgesteld en waterzijdig ingeregeld, maar hoe zou jij een deltaT die in orde is definiëren? Ik heb m'n bypass trouwens op het hoogste aantal bar gezet: 0.5 bar (2e thumbnail).

[Afbeelding][Afbeelding]
Kan je pomp wel 0,5 maken? Anders doet de klep het niet en staat altijd dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik lees in dit hele topic maar een paar posts die over Jaga Strada convectoren gaan. Is daar een reden voor?

Ik heb sinds het waterzijdig inregelen en plaatsen van een nieuwe radiator en ventielen nu wat meer vertrouwen gekregen met de hele handel en vanwege vvw beneden zou ik wel vast naar LTV willen gaan. Ik draai al de hele winter op max 42C aanvoer maar dat komt omdat de radiatoren boven dicht zitten en ik verwarm met de airco's (ivm snel uitgaan thermostaat beneden en dan in de kou thuiswerken).

Omdat onze CV ketel al op leeftijd is heb ik al offertes voor totaal gasloos gevraagd, WP boilers en onderzocht of ik het zelf zou kunnen installeren maar heb er vanwege de totaal verschillende reacties van installateurs nog weinig vertrouwen om het te laten doen voor veel te veel geld en moet wellicht ook even afwachten wat de gemeente gaat doen. Een andere installateur gesproken en uitgelegd dat ik eigenlijk liever geen nieuwe CV plaats maar wellicht als het echt niet anders kan iets hybride. Hij adviseerde me eerst even Jaga Strada op te hangen IPV oude radiatoren zodat ik klaar ben voor een volgende stap.

Aardig aan de prijs wel maar vroeg me af of ik deze convectoren gewoon kan ophangen IPV mijn oude radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Pixal schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:53:
Ik lees in dit hele topic maar een paar posts die over Jaga Strada convectoren gaan. Is daar een reden voor?
Een jaga XXXXXX is een stuk pijp met lamellen erop. Het kastje eromheen maakt de naam. Dus ze zijn allemaal nagenoeg hetzelfde. Andere merken kunnen dit ook leveren.
Ik heb sinds het waterzijdig inregelen en plaatsen van een nieuwe radiator en ventielen nu wat meer vertrouwen gekregen met de hele handel en vanwege vvw beneden zou ik wel vast naar LTV willen gaan. Ik draai al de hele winter op max 42C aanvoer maar dat komt omdat de radiatoren boven dicht zitten en ik verwarm met de airco's (ivm snel uitgaan thermostaat beneden en dan in de kou thuiswerken).

Omdat onze CV ketel al op leeftijd is heb ik al offertes voor totaal gasloos gevraagd, WP boilers en onderzocht of ik het zelf zou kunnen installeren maar heb er vanwege de totaal verschillende reacties van installateurs nog weinig vertrouwen om het te laten doen voor veel te veel geld en moet wellicht ook even afwachten wat de gemeente gaat doen. Een andere installateur gesproken en uitgelegd dat ik eigenlijk liever geen nieuwe CV plaats maar wellicht als het echt niet anders kan iets hybride. Hij adviseerde me eerst even Jaga Strada op te hangen IPV oude radiatoren zodat ik klaar ben voor een volgende stap.
Realiseer je heel goed dat je bijv. model 15 hebt en model 16. Model 16 is nog steeds 15 cm breed maar heeft 2 modellen 15 boven elkaar hangen.En hoe hoger het kastje hoe meer vermogen. Komt serieus meer warmte uit. Is ook serieus duurder. Kan ook nog opgevoerd worden met ventilatoren. Heeft de installateur je dat ook verteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVcjZxxpntiWekkogfuVyopT8Ig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

Mijn 25 jaar oude nefit ecomline blijft hangen totdat deze van zijn eigen ophang beugels plettert. En mocht die onveilig worden dan is het ook einde verhaal.
Op dit forum zijn er meerdere met heel oude ketels. Dus waarom vervangen als je zelden problemen hebt? Natuurlijk zijn er probleem apparaten, dat heeft ieder merk. Probeer uit te vinden of je dat ook hebt. Anders zou ik hem lekker laten hangen.
Aardig aan de prijs wel maar vroeg me af of ik deze convectoren gewoon kan ophangen IPV mijn oude radiatoren?
Als je het juiste vermogen maar neemt. Bedenk ook, een radiator heeft massa een convector niet. Kan irritant zijn.

Alle leiding diameters voor volledig gasloos zijn in orde? Je zal niet de eerste zijn die hele stukken 22 moet vervangen door 28mm. (als je tenmiste het hele huis op lucht/water wilt doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

Pixal schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:53:

Ik heb Jaga Strada's in het woon- en werkgedeelte. Stook zoveel mogelijk met l/w warmtepomp. Het comfort is enorm toegenomen nadat ik er boosters (zelfbouw en SpeedComfort) aan toevoegde.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Inmiddels een nieuw huis en voorzichtig tijd om de verwarming wat nauwlettender te monitoren/aanpassen.

Het hoge verbruik de eerste helft april kan ik hopelijk dus als ik het hier lees als een uitschieter noteren.

In ieder geval ik wil de vloerverwarming inregelen. Twee groepen (hal, slaapkamer, toilet) heb ik al geknepen om over de dag tot een koudere temperatuur dan de woonkamer te komen.

De overige 5 groepen zijn (vrij zeker)
voor de woonkamer. Nu wil ik die graag in balans brengen, omdat er mogelijk afstand verschillen zitten. Het mooist qua inregelen zijn dan debietmeters als ik het mag geloven, maar als ik hier de retour temperaturen (net als bij gewone radiatoren) van die 5 groepen redelijk gelijk krijg is het effect hetzelfde toch? De koudste retour slang zit nu op 25 graden en de warmste retour slang op 28 graden.

Als de retour temperaturen allemaal gelijk zijn doet elke groep dezelfde warmteafgifte?

De pomp staat op stand 2 en volgens mij een altijd stabiele druk - ongeacht wat de cv ketel doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Banjy op 18-04-2021 20:23 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Seafarer schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:36:
[...]
Een jaga XXXXXX is een stuk pijp met lamellen erop. Het kastje eromheen maakt de naam. Dus ze zijn allemaal nagenoeg hetzelfde. Andere merken kunnen dit ook leveren.

[...]
Realiseer je heel goed dat je bijv. model 15 hebt en model 16. Model 16 is nog steeds 15 cm breed maar heeft 2 modellen 15 boven elkaar hangen.En hoe hoger het kastje hoe meer vermogen. Komt serieus meer warmte uit. Is ook serieus duurder. Kan ook nog opgevoerd worden met ventilatoren. Heeft de installateur je dat ook verteld?

[Afbeelding]

Mijn 25 jaar oude nefit ecomline blijft hangen totdat deze van zijn eigen ophang beugels plettert. En mocht die onveilig worden dan is het ook einde verhaal.
Op dit forum zijn er meerdere met heel oude ketels. Dus waarom vervangen als je zelden problemen hebt? Natuurlijk zijn er probleem apparaten, dat heeft ieder merk. Probeer uit te vinden of je dat ook hebt. Anders zou ik hem lekker laten hangen.

[...]

Als je het juiste vermogen maar neemt. Bedenk ook, een radiator heeft massa convector niet. Kan irritant zijn.

Alle leiding diameters voor volledig gasloos zijn in orde? Je zal niet de eerste zijn die hele stukken 22 moet vervangen door 28mm. (als je tenmiste het hele huis op lucht/water wilt doen)
Dat zijn wat nuttige tips! Ja 22mm is zelfs alleen de hoofdleiding naar vvw. Alle radiatoren boven zitten op 15mm. Als er 28mm in MOET zal de hele vloer boven eruit moeten (houten platen). En hoewel dat relatief te overzien is, zal ik dan eerder gaan kijken of ik juist vloerverwarming (droogbouw?) kan plaatsen en de radiatoren er helemaal uit. Enige probleem is dat de vloer dan hoger wordt en dat wordt dan weer een uitdaging op allerlei plekken -O-

Installateur had me idd verteld over de fans. Grotere radiatoren is bij ons geen optie, het is al erg krap boven.

Eye opener over de ketel laten hangen zolang het veilig is, is wel een risico mocht deze hartje winter defect raken enzo, krijg ik wel gezeik mee thuis :')

Het is een ATAG E-SHR 28/35ti heb alleen iets met de driewegklep gehad maar mag nog geen naam hebben. Kan gewoon slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Seafarer schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:06:
[...]

Kan je pomp wel 0,5 maken? Anders doet de klep het niet en staat altijd dicht.
Eensch. 0.5 bar is echt wel veel. Ik heb mijn bypass op slechts 0,1 ofzo, anders doet hij niks en gaat de ketel in storing omdat er totaal geen flow is als alle radiatoren dicht staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 19-04-2021 06:47 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Pixal schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:40:
[...]

Dat zijn wat nuttige tips! Ja 22mm is zelfs alleen de hoofdleiding naar vvw. Alle radiatoren boven zitten op 15mm. Als er 28mm in MOET zal de hele vloer boven eruit moeten (houten platen). En hoewel dat relatief te overzien is, zal ik dan eerder gaan kijken of ik juist vloerverwarming (droogbouw?) kan plaatsen en de radiatoren er helemaal uit. Enige probleem is dat de vloer dan hoger wordt en dat wordt dan weer een uitdaging op allerlei plekken -O-
Het is ook situatie afhankelijk natuurlijk of dit nodig is. Gevoels matig heb ik even 28 genoemd omdat ik het idee heb dat je niet echt goed geïnformeerd word door installateurs. Probeer nog wat meer informatie te vergaren voordat je hele grote financiële stappen zet.
Hoe is je isolatie?
Installateur had me idd verteld over de fans. Grotere radiatoren is bij ons geen optie, het is al erg krap boven.
Groter vermogen hoeft niet direct grotere afmetingen te betekenen.
Stel je hebt nu boven enkelplaats radiatoren hangen zonder convector en je vervangt die voor moderne dubbelplaats met convector dan verdubbel je al. Iets meer zelfs.(is ook veel goedkoper dan een convector(jaga))
Eye opener over de ketel laten hangen zolang het veilig is, is wel een risico mocht deze hartje winter defect raken enzo, krijg ik wel gezeik mee thuis :')
Een splik splinter nieuwe ketel kan er in de winter ook mee stoppen. :( De vraag is: ga je dood als je cv het niet doet, want bij een oude of nieuwe ketel je moet dan een backup hebben. Maar de backup is waarschijnlijk ook elektrisch en dat elektrisch kan ook uitvallen. Dus moet je toch een houtkachel kopen als backup. 7(8)7
Het is een ATAG E-SHR 28/35ti heb alleen iets met de driewegklep gehad maar mag nog geen naam hebben. Kan gewoon slecht
Zover mijn kennis reikt betreffende drieweg klep: die lopen allemaal een keer vast. Ongeacht het ketel merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
pingwim schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:09:
[...]

Ik heb Jaga Strada's in het woon- en werkgedeelte. Stook zoveel mogelijk met l/w warmtepomp. Het comfort is enorm toegenomen nadat ik er boosters (zelfbouw en SpeedComfort) aan toevoegde.
Maar waren dat twin uitvoeringen? Dus twee warmte batterijen boven elkaar? Zoals foto boven jouw post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Seafarer schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:35:
[...]

Een vol bad is minder dan 0,5m3 gas aan SWW.
De impact daarvan is echt niet zo groot.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scofield
Megalomania schreef op zondag 18 april 2021 @ 06:48:

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je een vuilvanger gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
scofield schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:38:
[...]

Heb je een vuilvanger gemaakt?
Nee die heb ik niet. Moet ik vrezen dat die bypass nooit helemaal dicht gaat door vuil?

De reden dat ik hem op 0,5 bar heb staan is omdat ik bang was dat hij te snel door de bypass ging omdat ik m'n delta T eigenlijk nooit boven de 10 krijg, op welke temperatuur dan ook.

[ Voor 27% gewijzigd door Megalomania op 20-04-2021 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je hebt bypass op zijn kop dan is er een behoorlijk risico dat daar prut gaat verzamelen , waardoor hij helemaal niet meer werkt.
Nu is 0,5bar best wel veel dus ik verwacht dat hij dat er helemaal geen situatie is dat hij open zal gaan. Zeker als hij ver >6m van de ketel af zit.

Je moet een bypass zodanig afstellen dat je het minimum debiet van de ketel haalt in reel scenario van afgesloten radiatoren/kranen.
Stel: Als je bijvoorbeeld alle radiatoren/kranen regelt met bijvoorbeeld thermostaatknoppen/evohome dan zal alles dicht moeten zetten en dan de verschildruk afstellen zodat deze bypass net aan open gaat.
Of: Als je bijvoorbeeld de woonkamer altijd open hebt de rest van de radiatoren/kranen regelt met thermostartknoppen/evohome dan ga je in die situatie de verschildruk zoeken waarbij de bypass open, als blijkt dat het minimum debiet van de ketel wordt gehaald. Wordt het minimum debiet wel gehaald geen bypass nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1870henk
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Weet iemand hoe ik de nadraaitijd van de pomp kan instellen voor een Remeha Avanta 28c?
Dat zie ik nergens in de manual staan. Die staat nu op 1 minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

1870henk schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:35:
Weet iemand hoe ik de nadraaitijd van de pomp kan instellen voor een Remeha Avanta 28c?
Dat zie ik nergens in de manual staan. Die staat nu op 1 minuut.
Ik kan het hier ook niet vinden: https://tools.remeha.nl/w...icehandleiding-Avanta.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1870henk
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik heb wel iets gevonden voor een Avanta Plus; dat zou dan P22 moeten zijn. Hier heb ik op P22 de waarde 0, dus dat is 'm dan denk ik niet. Misschien dat het op een Avanta helemaal niet kan? Dat zou ik wel vreemd vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
P22 bij een regulliere avanta is "aansluiting met resp. zonder wtw. Staat standaard op 0 = zonder wtw. Een avanta heeft m.i. geen instelbare nadraaitijd vwb de pomp. Alleen een snelheids instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tommie12 Heb je ondertussen het werkelijke gasverbruik in de laagste modulatiestand van jouw
Viessmann Vitodens-200 kunnen meten?
1,9 kW (b.w.) komt overeen met ca. 88 sec voor 5,0 l gas (@95% rendement)
Heeft iemand hier het minimale gasverbruik van een Intergas Xtreme kunnen meten?
4,0 kW (b.w.) = 10,0 l gas in ca. 88 sec ??

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij is bij het plaatsen van een nieuw cv-toestel een 20 mm buis in de kruipkelder gebruikt (voorstel van de installateur) om het warm water door te lussen naar waar eerst ook een losse boiler stond, en daar heb ik wel een beetje spijt van. Met een dunnere buis had het veel minder water gekost steeds voor we warm water hebben. Maar ja, het ligt er nu.

Toch is het gasverbruik wel met 30 procent gedaald (op dagen dat de verwarming niet aan is, met verwarming zal het ook gedaald zijn maar dat is lastig te controleren, bovendien heb ik twee weken ervoor de spouwmuren laten isoleren).

[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 22-04-2021 12:59 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dunklefaser schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:18:
@Tommie12 Heb je ondertussen het werkelijke gasverbruik in de laagste modulatiestand van jouw
Heeft iemand hier het minimale gasverbruik van een Intergas Xtreme kunnen meten?
Je geheugen laat je nog niet in de steek....

Mijn gasmeter staat nogal ongemakkelijk opgesteld, en dan moet ik nog een moment vinden dat de ketel aan 7% draait, dat heb ik namelijk wel al gezien.
7% van 19.9 kW = 1.39 kW
Dan zie ik keteltemperaturen rond de 30 graden, maar ik ken retour temp en debiet niet...

Maar ik zal het trachten in de gaten te houden....en dan toch eens onder de trap te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dunklefaser schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:18:
Ik ben er even met de mobiel voor gaan zitten.
Bij 7% (op de display-app), gaat er 5l gas per minuut door.

Gaswaarde hier is 10,24 kWh/m3

Ik kom dan aan 3kW bij 100% rendement, wat ca 15% van het vermogen zou zijn.

Dus de 7% klopt niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tommie12 Ik had eigenlijk al zoiets verwacht, ook de Intergas eXtreme combiketels in NL kunnen blijkbaar niet zover terugmoduleren als in de productfiche staat. Tenminste suggereren dit een aantal vragen/opmerkingen op de community websites van de VEH en de consumentenbond.
Maar hier ontbreken nog harde gasmeter gegevens.

Wat ik trouwens weer een sterk staaltje marketingtaal vind
is de rare "presentatie" van het tapwaterrendement
en de claim van energielabelverbetering:
"Xtreme 36

Extreem hoog rendement op tapwater 127,6% (Hi)
Beste uit de Test September 2017, 2018, 2019 en 2020
Ideaal voor energielabelverbetering
XXL-tappatroon"
Iemand al gevonden welke innovatieve meetmethode de ketelbranche
hier voor het tapwaterrendement hanteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:34
dunklefaser schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:08:
@Tommie12 Ik had eigenlijk al zoiets verwacht, ook de Intergas eXtreme combiketels in NL kunnen blijkbaar niet zover terugmoduleren als in de productfiche staat. Tenminste suggereren dit een aantal vragen/opmerkingen op de community websites van de VEH en de consumentenbond.
Maar hier ontbreken nog harde gasmeter gegevens.

Wat ik trouwens weer een sterk staaltje marketingtaal vind
is de rare "presentatie" van het tapwaterrendement
en de claim van energielabelverbetering:
"Xtreme 36

Extreem hoog rendement op tapwater 127,6% (Hi)
Beste uit de Test September 2017, 2018, 2019 en 2020
Ideaal voor energielabelverbetering
XXL-tappatroon"
Iemand al gevonden welke innovatieve meetmethode de ketelbranche
hier voor het tapwaterrendement hanteert?
Volgens mij wordt het tapwater voorverwarmd met warmte uit de rookgassen voor CV bedrijf, dus een beetje rekenkundige sigaar uit eigen doos want het gaat dan ten koste van je CV rendement ...

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
Los van het tunen van de cv ketel en waterzijdig inregelen ben ik even aan het nadenken wat verstandig is om te beginnen met stoken. Misschien denk ik te moeilijk.

Ondertussen hebben wij de volgende maatregelen genomen.

- 3 van de 7 radiatoren vervangen en danfoss dynamische kranen gebruikt.
- spouwmuur laten isoleren met aminotherm
- cv ketel anders ingeregeld
- we hebben een zonneboiler alleen voor tapwater
- nest v3 thermostaat

Nu staat het schema zo ingesteld dat het om 18.30 uur 20 graden in huis moet zijn. Toen we geen spouwmuurisolatie hadden koelde het huis veel verder af. Nu blijft het huis mooi stabiel 18 graden.

Is het niet verstandiger om eerder te stoken omdat de piek van de warmte van de zon dan al voorbij is dus je huis eerder afkoelt? Of maakt dit niks uit en denk ik te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Laatst online: 03-04-2023
Deef_K schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:11:
Los van het tunen van de cv ketel en waterzijdig inregelen ben ik even aan het nadenken wat verstandig is om te beginnen met stoken. Misschien denk ik te moeilijk.

Ondertussen hebben wij de volgende maatregelen genomen.

- 3 van de 7 radiatoren vervangen en danfoss dynamische kranen gebruikt.
- spouwmuur laten isoleren met aminotherm
- cv ketel anders ingeregeld
- we hebben een zonneboiler alleen voor tapwater
- nest v3 thermostaat

Nu staat het schema zo ingesteld dat het om 18.30 uur 20 graden in huis moet zijn. Toen we geen spouwmuurisolatie hadden koelde het huis veel verder af. Nu blijft het huis mooi stabiel 18 graden.

Is het niet verstandiger om eerder te stoken omdat de piek van de warmte van de zon dan al voorbij is dus je huis eerder afkoelt? Of maakt dit niks uit en denk ik te moeilijk?
Ligt eraan. Wij koken nog op gas en eten om 17.00, ik begin om 16.30 met koken. Temperatuur in huis overdag is 19 graden (hele dag iemand thuis), maar na het koken soms tot wel 21 graden. Nu heb ik de isense zo ingesteld dat ik het pas om 18.00 19,5 graad wil hebben met een max aanwarmtijd van 1 uur. Ik gebruik dus eigenlijk de kookwarmte om van 19 naar 19,5 te gaan. Is het voor 18.00 alweer kouder dan 19 graden begint de cv aan te warmen voor de 19.5 graden die het om 18.00 moet zijn, maar meestal gaat de cv pas rond 18.30 aan om 19.5 graad te handhaven. Resultaat minder gasgebruik.

Jouw situatie ken ik niet. Kook je zelf en hoe laat kook je? Levert dat ook een temp stijging op? Hoe snel koelt het huis af? Er zijn zoveel factoren.

Je kunt ook kijken naar MOET het om 18.30 20 graden zijn of mag dat ook later. Stralingswarmte bij zeg 18 graden voelt fijner/warmer dan 20 graden zonder stralingswarmte. Stralingswarmte doet veel aan het comfort gevoel.

Mijn stelling is: op temperatuur houden is goedkoper dan opwarmen. Het op temp houden moet natuurlijk niet de hele dag duren :+

Wat belangrijk is een goede balans in stookgedrag en leefgedrag te vinden wat toch comfortabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Instelling van je schema is inderdaad heel specifiek per persoon, huis en locatie.
Ik had voorheen overdag 19,5 staan en dan vanaf 18:30 naar 20,5

Wat er vaak gebeurde: in de loop van de middag komt de zon in de kamer, daarna gingen we koken en als gevolg was vaak de verwarming van ca 15-18:30 uit met als gevolg dat de vloer koud begon aan te voelen -> niet comfortabel.

Om het comfort te verbeteren forceer ik nu wat extra warmtevraag door om 16:00 het schema op 20 graden te zetten. Het stapje van 20 naar 20,5 kost meer of minder moeite afhankelijk wat we gekookt hebben (wel/geen oven bijvoorbeeld). Gevolg is dus ook dat de vloer niet echt afkoelt, kortom -> Meer comfort

Je concrete vraag of het efficiënter is om eerder te starten met stoken omdat de zon dan nog schijnt is voor een CV-ketel niet zo relevant. (Voor een warmtepomp die zijn warmte uit de buitenlucht haalt uiteraard wel, maar dat is voor een ander topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jullie hoeven nu toch niet meer te stoken?

Ik heb vannacht het raam open moeten zetten (kantelstand) van de slaapkamer. Wij hebben ook de muren net laten isoleren, maar het was 21,4 graden om 4 uur snacht. Te warm, we liggen ook nog onder het winter dekbed.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:29
Laica schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:52:
[...]
Mijn stelling is: op temperatuur houden is goedkoper dan opwarmen. Het op temp houden moet natuurlijk niet de hele dag duren :+
Die stelling klopt niet.
Niet verwarmen is altijd goedkoper dan op temperatuur houden wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Marzman Nee hoor, afgelopen dagen is de verwarming hier nagenoeg uitgeweest. We hebben veel glas en lekker de zonneschermen nog niet in gebruik, dus het is hier eind van de middag zomaar 21-22 graden in de woonkamer. Slaapkamer verwarmen we sowieso nooit, ook niet 's winters en staat momenteel ook 's nachts het raam weer lekker open.

Maar ik nam aan dat @Deef_K het meer algemeen vroeg om zich vast voor te bereiden op de volgende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Laatst online: 03-04-2023
Simple mind schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:58:
[...]

Die stelling klopt niet.
Niet verwarmen is altijd goedkoper dan op temperatuur houden wel.
Bij niet verwarmen heb je ook geen cv nodig en zou dit topic niet bestaan:+

Maar zoals bij alles heb je een break-even punt bij te lang warmhouden verbruik je natuurlijk meer, dan bij 1 keer stoken. Dit hangt natuurlijk af van oa de isolatie/afkoelsnelheid van de woning, de opwarmsnelheid van de woning/manier van verwarmen(vloerverwarming / vv en radiatoren / alleen radiatoren),luchtvochtigheid en manier van ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
@ocaj ik kijk niet naar de winter maar wat in het algemeen efficiënter kan zijn. Situatie per huis is natuurlijk verschillend.

Het idee van @Laica spreekt mij wel aan. Ik zal dat proefgewijs moeten ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:34
PentaClover schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:28:
[...]
Volgens mij wordt het tapwater voorverwarmd met warmte uit de rookgassen voor CV bedrijf, dus een beetje rekenkundige sigaar uit eigen doos want het gaat dan ten koste van je CV rendement ...
@dunklefaser En inderdaad de flyer van de ketel verteld; het ketel rendement is 95% van boven waarde, dat is dan 105.5% van de onderwaarde (Geen HR107 ketel dus). Daar zitten dan ook nog aannames onder hoe veel verwarming je nodig hebt ten opzichte van je tap water verbruik.

Verder valt me op dat ze een andere dan standaard manier gebruiken om de electrische hulp energie te bepalen, waarschijnlijk omdat de ketel extra moet pompen om het voorraadje warmwater door de extra warmte wisselaar te pompen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PentaClover De conformiteitsverklaring voor de bepaling, eigenlijk berekening, van de elektrische hulpenergie is maar geldig tot januari 2020. Hoeveel de hulpenergie per normjaar? nu eigenlijk is heb ik nog niet kunnen vinden.

Jouw vermoeden voor de oorzaak van het lagere ketelrendement bij cv-bedrijf kan ik niet verifiëren.
Hiervoor weet ik ook te weinig over de exacte werking en interactie van de 2 (gescheiden?) warmtewisselaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaswerk
Marzman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:56:
Het verschilt echt per huis. Hier (ruim vrijstaand jaren '30 huis, grotendeels steense muren) koelt het nog steeds af tot 17.5 graden 's ochtends, en moet er dus bijgestookt worden 's ochtends. Ook aan eind van de zonnige middagen de laatste dagen wordt het binnen niet warmer dan 19 graden. Weer bijstoken dus. Natuurlijk merk ik wel dat het veel sneller opwarmt dan een maand geleden, maar toch gaat er nog steeds 3, 4 kuub per dag doorheen de laatste dagen (for the record: ik stook normaliter rond de 0.8m3/gewogen graaddag, de laatste week is dit onder de 0.5m3/gew.graaddag gedaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Marzman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:56:

Ik heb vannacht het raam open moeten zetten (kantelstand) van de slaapkamer. Wij hebben ook de muren net laten isoleren, maar het was 21,4 graden om 4 uur snacht. Te warm, we liggen ook nog onder het winter dekbed.
Ik weet niet waar jij woont, maar hier was het vannacht 0,8 graden. Dan koelt de woonkamer hier af naar 19 graden.
Pagina: 1 ... 30 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?