Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bedankt voor de tipLemonC200 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:38:
[...]
Als je de tekeningen bekijkt dan zou de DanFoss 013G7710 exact moeten passen als je nu de 3930-02.000 eclipse hebt, met andere varianten lijkt het niet te gaan werken. Zie ook hier en hier.
/f/image/KwSpOk0ICdDSm3zoPiwzap0T.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er dus op dat dit moet gaan kunnen, behalve het dubbel haakse model maar dan moet als ik het goed bekeken heb nog een stuk van de CV buis af in plaats van erbij
Ik zit wel even met de kosten... Ik kom op ruim 220,- voor de knoppen inclusief knelsets bij Warmteservice. Voor twee maal een inregelafsluiter kom ik op ongeveer 110,-.
Ik weet niet welke keuze het beste resultaat gaat geven, kan iemand daar zijn of haar ervaring over delen?
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Dus als ik jouw was als je het toch nog moet kopen overweeg.
Comap / Danfoss of Oventrop dynmaische kranen nemen ipv heimeier.
Afhankelijk van de leeftijd van je huidige danfoss kranen kan je misschien ook in de bestaande kranen de danfoss binnenwerken vervangen voor dynamische, dat zou ik dan eerder doen dan heimeiers kopen.
Daarnaast als je nu al voorinstelbare kranen hebt zou ik er helemaal niet aan beginnen, daarvoor is meerwaarde beperkt.
Maar ik persoonlijk zou beginnen met een inregelventiel bij de ketel.
Dynamische kranen zonder modulerende pomp is gewoon een risico op geluid, met name bij Heimeier.
[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 17-03-2021 15:43 ]
Je hebt gelijk. Post kwam op mij een beetje boos over. Maar ik weet nu meer dan vóór je antwoord en da's winst voor mij. Dus bedankt.scofield schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:52:
Met een Classic heb je er geen modulerende pomp inzitten wat wel werd vermeld door linuxman. En neen, ik ben daar absoluut niet kwaad om. Als we elkaar willen helpen dan wel zoveel mogelijk met de juiste info, meer niet.
Beetje jammer van die pomp. Ik heb al gevonden dat vervangen door een modulerende niet kan. En het extra stroomverbruik rechtvaardigt de aanschaf van een nieuwe ketel niet. We houden deze nog even.
Misschien toch naar iets hybrides kijken.
Als we het huis nu warm krijgen met oude radiatoren maar een aanvoertemp van 42 graden, dan is dat misschien een optie.
Weer meer uitzoekwerk dus.
Ik heb nu dus allemaal Eclipse kranen (6 stuks).. Ze zijn gloednieuw en door de installateur aangebracht i.c.m. een nieuwe CV 1,5 jaar geleden. Het is natuurlijk kapitaalvernietiging, maar het suizen stoort mij wel en daar wil ik graag iets aan doen.leonbong schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:41:
Heb je er aan gedacht dat Heimeier eclipse kranen de "luidruchtigste" dynamische kranen te koop zijn.
Comap / Danfoss of Oventrop dynmaische kranen.
Afhankelijk van de leeftijd van je huidige danfoss kranen kan je misschien ook in de bestaande kranen de danfoss binnenwerken vervangen voor dynamische, dat zou ik dan eerder doen dan heimeiers kopen.
Daarnaast als je nu al voorinstelbare kranen hebt zou ik er helemaal niet aan beginnen, daarvoor is meerwaarde beperkt.
Denk jij dat ik het met de Watts inregelventielen ook goed kan krijgen, of zou de voorkeur wel uitgaan Eclipse vervangen door Danfoss..?
In het geval van de Watts inregelventielen wil ik er twee gaan plaatsen (groen op het plaatje hieronder), omdat ik ze wil plaatsen achter (of na) de aanvoer voor de vloerverwarming. Door ruimtegebrek heb ik er dan twee nodig, eentje bediend dan de linkerkant en de ander de rechterkant van het huis. Het suizen komt eigenlijk vooral (in ernstige mate) voor op de 1e verdieping.
/f/image/k5QjVEAdm61dzCbyBDnXaNb7.png?f=fotoalbum_large)
Toevoeging, ik zie dat je je post hebt bijgewerkt. Maar ik heb een modulerende pomp in mijn CV. Deze staat op minimaal 20% en maximaal 60% ingesteld. Lager kan helaas niet.
[ Voor 4% gewijzigd door dezonnebril op 17-03-2021 16:00 ]
Voetventielen een stuk dichtdraaien tot aan de grens dat je hem niet hoort. Met beetje geluk is het voetventiel nog voldoende open voor het debiet maar is het drukverschil over de radiatorkraan voldoende verlaagd. Natuurlijk niet te veel dichtdraaien want dan halen ze hun debiet niet meer.
PS Wat is dat voor enorme badkamer radiator dat die 150l/uur nodig heeft?
PS Dat max-toerental wat je nu op 60% kan dat niet enorm om laag?
[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 17-03-2021 19:06 ]
Tsja dat luidruchtig klopt.leonbong schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:41:
Heb je er aan gedacht dat Heimeier eclipse kranen de "luidruchtigste" dynamische kranen te koop zijn.
Comap / Danfoss of Oventrop dynmaische kranen nemen ipv heimeier.
Maar ik persoonlijk zou beginnen met een inregelventiel bij de ketel.
Dynamische kranen zonder modulerende pomp is gewoon een risico op geluid, met name bij Heimeier.
@leonbong eclipse 300 zijn ook zo lawaaiig bij kleinere debieten?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik weet het niet of die stil.
Wat ik wel weet.
Danfoss / Comap / Oventrop zijn wel allemaal stil.
Waarbij het opmerkelijk is dat oventrop zelf volgens de spec aangeeft dat bij 0,6 bar drukverschil deze nog niet ruist.
De overige merken hebben 0,6 op als max-drukverschil voor de werking dit is bij oventrop op 1,5bar zit.
Daarnaast heeft de oventrop in ingebouwd wisselbaar filter ter bescherming heeft geen enkel ander merk.
Ik de oventrop niet in mijn eigen huis getest maar indruk was zeer goed.
Ik heb in mijn eigen huis op dezelfde radiator Danfoss/Comap/Heimeier dynamische kraan gehad alleen de heimeier was te horen bij het dezelfde debiet. Nu is de heimeier wel het meest "slank" van bouwvorm ik vermoed dat het daar mee te maken heeft.
Honeywell heeft ook een dynamische hoor ik ook goede dingen over, maar persoonlijk geen ervaring mee.
[ Voor 52% gewijzigd door leonbong op 17-03-2021 19:49 ]
Ik had voor het plaatsen van de sensoren ook al wel wat gemeten aan de kunstof leidingen en ook deze temperaturen gezien. Maar ging er toen onbewust van uit dat kunstof leidingen misschien een wat isolerende werking zouden hebben en dat ik daardoor wat lagere temperaturen mat. Dit lijkt nu toch niet zo te zijn.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Kun je echt niet op een pijp meten? Een koppeling is nogal dik en dit geeft echt vertraging.Kire88 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:43:
Voor de mensen die zelf meten aan de aanvoer en retour temperatuur van de ketel. Zien jullie ook een verschil met wat de ketel aangeeft? Hier is volgens de ketel de aanvoer nu 48 graden. Vrijwel direct onder de ketel op een metalen koppeling meet ik de aanvoer met ds18b20 sensoren. De hoogste temperatuur die ik toch nu toe gezien heb is 40 graden. De sensoren wijken vast wat af, maar veel meer dan een graad zal het niet zijn schat ik in op basis van de gemeten kamertemperaturen toen ik alles aansloot.
Ik had voor het plaatsen van de sensoren ook al wel wat gemeten aan de kunstof leidingen en ook deze temperaturen gezien. Maar ging er toen onbewust van uit dat kunstof leidingen misschien een wat isolerende werking zouden hebben en dat ik daardoor wat lagere temperaturen mat. Dit lijkt nu toch niet zo te zijn.
Ik zet die DS18b20 sensors vast met 2 kabelbinders en daar isolatie overheen.
1 tot 2 graden verschil met de ketel heb ik wel. Maar de sensor van de ketel is wel nat. Die zit dus direct in de vloeistof stroom. Dat is ook al anders.
Ik heb geen voetventielen op de radiatoren, dus hier kan ik helaas niet mee spelen. De Eclipse afstelling is zoals de installateur het ingesteld heeft. De badkamer radiator is 600mm * 1700mm, geen idee welk merk maar het is er een zoals deze. Het is mij ook niet duidelijk hoe ik een radiator als deze kan naberekenen in de HyTools app, tips?.leonbong schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:00:
Even de knoppen eraf.
Voetventielen een stuk dichtdraaien tot aan de grens dat je hem niet hoort. Met beetje geluk is het voetventiel nog voldoende open voor het debiet maar is het drukverschil over de radiatorkraan voldoende verlaagd. Natuurlijk niet te veel dichtdraaien want dan halen ze hun debiet niet meer.
PS Wat is dat voor enorme badkamer radiator dat die 150l/uur nodig heeft?
PS Dat max-toerental wat je nu op 60% kan dat niet enorm om laag?
Daarnaast kan inderdaad het max. toerental van de Tzerra Ace CW5 (39c) niet lager dan 60%. Zie hieronder een snippet van pagina 23 uit de handleiding.
/f/image/Ptz0BFf4g26pe9WaioNxocGq.png?f=fotoalbum_large)
En wat denk jij van de plaatsing van de Watts inregelventielen (22mm) op de plekken die ik in het groen ingetekend heb, zou dit mijn issue kunnen oplossen in plaats van een gok (en kapitaalvernietiging
150l/uur is beetje veel voor die badkamer zo'n formaat doet echt max 800W vaak minder.
Dan is een flow 40l/uur per uur zat (stand 4), bij een aanvoer van 65 graden.
Voor standaard plaatradiatoren kan je deze tabel aanhouden, wel even opletten hij 80/60 dus je moet comform de opmerking vermenigvuldigen met factor voor 70/50 wat reëel is tegenwoordig.
Het hoeft allemaal niet zo precies dus als iets lager aanvoer gebruikt 65 dan kan je gewoon voor 70/50 aanhouden.
Tabel afkomstig van danfoss.
:strip_exif()/f/image/1jOjqAo1oAfuF0Pvs8PGT7wz.jpg?f=fotoalbum_large)
Tabel:
Dynamische kranen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pjf85iOmNlFi35U7zQl2d6EN.jpg?f=user_large)
Gebruik de bovenste tabel om de vermogens van je radiatoren te bepalen bij 70/40 en onderste tabel om de instelling van je kraan te bepalen.
Voorbeeld:
Een T11 van 60cm hoog en 120cm lang = 1100W bij 80/60 => 803W @70/50
803W deltaT20 is grofweg 40l/uur
Bij heimeier is 40 l/uur = stand 4
Bij danfoss is 40l/uur met een HR92 = 4,5
Bij comap is 40l/uur = positie 3,5
[ Voor 114% gewijzigd door leonbong op 17-03-2021 21:36 ]
Welke thermostaat heb je? Mijn xtreme36+incomfort deed ook iets dergelijks, Uitschakelen en dan weer aan terwijl t setpoint nog lang niet bereikt was.witterholt schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:01:
Goedemiddag,
Sinds een poosje houd ik m.b.v. Home Assistant mijn energieverbruik bij. In onderstaande grafiek zie ik telkens dat de CV-ketel elke vijf minuten even bijstookt. Is dit normaal gedrag? Het betreft een Intergas Xtreme 36.
[Afbeelding]
Uiteindelijk was dit de regelings instelling in de thermostaat
Ik heb allemaal draadloze Watts BT D-01 ruimte thermostaten in de leefruimtes hangen omdat we overal vloerverwarming met master-master naregeling hebben. Je kan daar, naast de kamertemperatuur, niet heel veel aan instellen...darklord007 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:52:
[...]
Welke thermostaat heb je? Mijn xtreme36+incomfort deed ook iets dergelijks, Uitschakelen en dan weer aan terwijl t setpoint nog lang niet bereikt was.
Uiteindelijk was dit de regelings instelling in de thermostaat
Nu is het wel zo dat elke ruimte inmiddels zijn ingestelde temperatuur heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door witterholt op 17-03-2021 22:16 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wxNfboDfx3MudxXdAXCuIYh1.jpg?f=user_large)
Hetzelfde dilemma heb ik overigens als ik jouw tabellen zo zie, onder welk type valt een design radiator zoals deze?
Toevoeging: Het vermogen van een t10 (zie screenshot) komt wel aardig overeen met wat er voor een dergelijke radiator staat, ca. 800watt.
[ Voor 7% gewijzigd door dezonnebril op 17-03-2021 22:21 ]
Ben je daar niet tevreden mee dan ga je een stapje omhoog of omlaag.
Of zoals @Seafarer zegt op stand 8
[ Voor 41% gewijzigd door dezonnebril op 17-03-2021 22:27 ]
Ik ging van deltaT 20 graden uit en kwam zodoende op 40l/uur.
Daarnaast volgens de specs van heimeier is de kans op suizen boven de 70l/uur nogal groot.
Dus dat leek mij onhandig.
zie het diagram met de dBa-lijnen van een eclipse.
/f/image/ZuUxbdWOcoIatliKEH78vWkx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 115% gewijzigd door leonbong op 17-03-2021 22:37 ]
Die lage delta zal wel moeten anders komt er uit dat stukkie pijp geen warmte.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8ttMSk5l3bRoCxZTQr4CrDkc.jpg?f=user_large)
Ik kan mijn CV welke werkt middels OpenTherm niet forceren om op 75 graden aanvoer te stoken (dat wil je in principe ook niet natuurlijk). Over het algemeen stookt de CV op 60-65 graden aanvoer. Moet ik de radiator berekening daar dan ook op aanpassen of hoe werkt dit, kunnen jullie mij dit uitleggen?
Omdat als je een verwarmingsysteem dimensioneert dan bedoel je dat bij -10 met wind, althans dat is gebruikelijk in de bouw.
Dus als een installateur "roept" die slaapkamer heeft een 2kW radiator nodig dan wordt er bedoelt bij -10 graden heb ik 2kW nodig om 20 graden in de ruimte te bereiken.
Dit is de norm voor verblijfsruimtes.
Voor zolderopslagruimte daar wordt conform de normen vermogen gespecificeerd bij -10 en 18 graden ruimtetemperatuur.
Dus over het algemeen heb je een overschot aan vermogen beschikbaar, jouw opentherm thermostaat zal bij strenge vorst wel gewoon heter water vragen als dat nodig is.
Mits je deze niet begrenst hebt op 65, als je het dan koud hebt kan je alsnog de max-temperatuur verhogen, die enkele keer dat het strenge vorst is.
We maken geen medicijnen, het is een CV het hoeft allemaal niet super nauwkeurig.
70/50 kan je makkelijk uit de tabel dan hou je gewoon dat aan, dat is echt ook nauwkeurig genoeg voor 65/45.
Die enkele dag super strenge vorst dan gaat thermostaat misschien naar 70 en heb je waarschijnlijk nog die koud genoeg is voor condensatie.
[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 18-03-2021 09:49 ]
Koppeling was misschien niet helemaal de juiste bewoording. Het is meer een stukje metalen pijp tussen twee koppelingen in. Heb bewust op het smalste stuk gedaan omdat je dan het dichtst bij de doorstroming komt. Een foto ter verduidelijking:Seafarer schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:09:
[...]
Kun je echt niet op een pijp meten? Een koppeling is nogal dik en dit geeft echt vertraging.
Ik zet die DS18b20 sensors vast met 2 kabelbinders en daar isolatie overheen.
1 tot 2 graden verschil met de ketel heb ik wel. Maar de sensor van de ketel is wel nat. Die zit dus direct in de vloeistof stroom. Dat is ook al anders.
:strip_exif()/f/image/5LsBrgmHSmjPBhZoKDNs6KBW.jpg?f=fotoalbum_large)
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Dat maakt behoorlijk uit wat je als oppervlakte temperatuur meet.
Alle radiatoren zijn ontlucht en dat heeft niks geholpen.
Mijn ketel is een Nefit TopLine HR 70 (het eerste model). Er staat alleen niks in handleiding over de pompsnelheid, dus ik ben bang dat dit niet mogelijk is. Bij de opvolger is dit wel het geval.
De circulatiepomp ziet er als volgt uit:
:strip_exif()/f/image/DDSt5ayxIPNXh5x6PJ8a7m6b.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze lijkt op een ouder model Grundfos maar zonder de schakelaar om de snelheid in te stellen (speciaal voor Nefit gemaakt?). Kan iemand dit bevestigen? Of zou ik het kapje links eraf kunnen halen om nog het e.e.a. in te stellen?
Maar wat een beest van een pomp met een min-vermogen van 110W en max 170W en opvoerhoogte van 80dm.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ccUxlgiaq4Un15guREY5eQOX.png?f=user_large)
Er zaten nog dikkere buizen bij met karton als isolatiemateriaal.
Nu hebben wij "normale" buizen welke in de muur en vloer zijn verwerkt met moderne radiatoren. De ketel is echter niks aan gedaan. Mogelijk dat een andere pomp dan ook nog wat energiebesparing met zich mee zou kunnen brengen dan.
Nu heb je ook wel een mega brulbeer ketel van 70kW.
Woon je heel groot ofzo?
[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 18-03-2021 15:45 ]
Nu denk ik dat het nog steeds zeer ruim is maar ok.
[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 18-03-2021 16:57 ]
Zitten de beide stekkers op de pomp gemonteerd? 1 voor 230V en 1 om te moduleren?mixelz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:35:
Al enige tijd volg ik dit topic en heb ik een aantal veranderingen doorgevoerd. Nu wil ik graag de snelheid van de circulatiepomp naar beneden krijgen, enerzijds om te gas te besparen maar eigenlijk vooral omdat ik last heb van extreem veel stromingsgeluid in de radiatoren. Zo erg dat ik met noisecancelling headphones op moet werken.
Mijn ketel is een Nefit TopLine HR 70 (het eerste model). Er staat alleen niks in handleiding over de pompsnelheid, dus ik ben bang dat dit niet mogelijk is. Bij de opvolger is dit wel het geval.
[Afbeelding]
Deze lijkt op een ouder model Grundfos maar zonder de schakelaar om de snelheid in te stellen (speciaal voor Nefit gemaakt?). Kan iemand dit bevestigen? Of zou ik het kapje links eraf kunnen halen om nog het e.e.a. in te stellen?
poeh dan weet ik het even niet. Daar heb ik geen ervaring mee.witterholt schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:11:
[...]
Ik heb allemaal draadloze Watts BT D-01 ruimte thermostaten in de leefruimtes hangen omdat we overal vloerverwarming met master-master naregeling hebben. Je kan daar, naast de kamertemperatuur, niet heel veel aan instellen...
Nu is het wel zo dat elke ruimte inmiddels zijn ingestelde temperatuur heeft.

Zover ik kan zien maar 1 kabel:scofield schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:32:
[...]
Zitten de beide stekkers op de pomp gemonteerd? 1 voor 230V en 1 om te moduleren?
:strip_exif()/f/image/Yb5jNu7xZ09IRMKLZOxTcYdN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoor soms wel verschillende snelheden (maar dat zou ook het opstarten van de motor kunnen zijn, het is namelijk alleen tijdens de start). Een tweede kabel zou dan naar 1 van die gaten moeten lopen?
Er is wel een tacho-kabel maar die wordt als optioneel genoemd.
Zie onderstaand.
:strip_exif()/f/image/fao5Cm0PEnj4hDFYwTZfG0tb.jpg?f=fotoalbum_large)
Of ik snap het verkeerd?
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 19-03-2021 10:25 ]
[ Voor 37% gewijzigd door scofield op 19-03-2021 10:54 ]
En de gehele pomp vervagen voor andere moderne pomp dat kan dan vrij eenvoudig omdat de ketel alleen maar 230vac levert.
Een Grundfos alpha2 25-70 130 of alpha2 25-80 130 of iets van DAP of Wilo.
Als deze maar in een eigen interne automatische pompregeling heeft.
Een alpha2 25-70 doet Max 45W
Kan je ook meteen het suizen oplossen door een lagere persdruk te kiezen.
[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 19-03-2021 11:19 ]
:strip_exif()/f/image/fx6UjBGSONAG30VpqZKwnF03.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zou dus al iets moeten schelen? De snelheid zelf kan ik niet instellen op de ketel maar de ketel zal dan zelf een snelheid kiezen?
Dan kan ik dit voor nu proberen als tijdelijke oplossing. Een nieuwe pomp vind ik wel interessant maar kan ik zelf niet aansluiten. Misschien dat het naar beneden zetten van het vermogen van de ketel ook nog zin heeft om het gasverbruik te verminderen, daar zal ik mij wat meer in gaan verdiepen.
Bedankt!
Noodzakelijk gereedschap waterpomptang.
[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 19-03-2021 12:17 ]
Als er dan ooit iets mis gaat na je geknutsel treft Nefit geen enkele blaam en trekt juridisch overal zn handen vanaf.
Maar als jij een pomp gekozen hebt die volgens grundfos gelijkwaardig is en dat is alpha2 25-80 dan heb je niet zitten beunen ofzo.
Volgens het onderdelenboek wordt als modulerende pomp een Wilo Stratos para 25/1-8 130 toegepast dan koop je dat. Vind ik overgens een duur model en alweer achterhaald op energie verbruik.
PS Half nederland rijdt rond met onderdelen op de auto die niet orgineel zijn. Het is niet alsof je verzekeringsmaatschappij een aanrijding niet vergoed omdat je een bosch-remblok hebt ipv een orgineel van opel. Het is hier in nederland niet de USA.
Heb je alleen maar gemak van.
https://www.techniekwebsh...ds-mod-1-1-2-ta175112.jpg
[ Voor 43% gewijzigd door scofield op 19-03-2021 17:17 ]
Ik lees voor het eerste dat ze zweedse tang heten weer iets geleerd.
Met die kan je zo lomp veel kracht mee zetten dat je alles aan gort draait als je niet oppast, zeker als je een te grote gebruikt.
[ Voor 87% gewijzigd door leonbong op 19-03-2021 17:41 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Hier een vraag van een redelijke "leek"
Als de retour temperatuur (liefst zo laag mogelijk) voor moderne CV ketels en radiatoren zo super belangrijk is waarom plaatsen we dan niet thermostatisch geregelde RTL voetventielen op de radiatoren ?
In mijn ogen snijd het welbekende mes positief aan veel kanten namelijk een cv ketel die efficiënt/energiezuinig stookt + dat het huis snel opwarmt omdat de radiatoren snel opwarmen en de max warmteafgifte blijven houden tot de de retour temperatuur wordt bereikt maar niet wordt overschreden.
Uiteraard moet denk ik wel ergens een bypass (bij ketel?) komen zodat de ketel niet "in storing" gaat omdat de rtl voetventielen de boel dicht gooien
[ Voor 48% gewijzigd door Corporaal op 20-03-2021 14:38 ]
Jan Corporaal
Corporaal schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:22:
Hallo allemaal
Hier een vraag van een redelijke "leek"
Als de retour temperatuur (liefst zo laag mogelijk) voor moderne CV ketels en radiatoren zo super belangrijk is waarom plaatsen we dan niet thermostatisch geregelde RTL voetventielen ?
Corporaal for president. Nu aan het wachten tot iemand met verstand van zaken gaat vertellen waarom dit niet kan.
[ Voor 13% gewijzigd door Pixal op 20-03-2021 14:28 ]
Bij het kinderdagverblijf van mijn kinderen hebben ze dit op de hele kleine radiatoren in de slaapvertrekken. Nu is het daar stadsverwarming dus dat snap ik wel want kleine radiatoren met stadsvewarming is altijd lastig.
Maar ik denk dat veel mensen de 50€ extra per radiator voor RTL een beetje gortig vinden voor iets wat prima op te lossen door gewoon in te regelen.
[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 20-03-2021 15:46 ]
De RTL ventielen gaan niet helemaal dicht want dan kunnen ze ook niet meer aan het water voelen. Dus ze "lekken " een heel klein beetje door om hun werk goed te doen.Corporaal schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:22:
Hallo allemaal
Uiteraard moet denk ik wel ergens een bypass (bij ketel?) komen zodat de ketel niet "in storing" gaat omdat de rtl voetventielen de boel dicht gooien
Waarschijnlijk veel te weinig om als een soort bypass te fungeren. Dus die zal nog steeds nodig zijn.
Huis is goed geisoleerd en heb ook vloerisolatie.
CV ketel is een Remeha Quinta en heeft een een warmhoudfunctie voor warmwater.
Je kan deze alleen uitzetten wanneer je ECO-temp kiest.
Nu vraag ik me af welke optie zuiniger is m.b.t. gasverbruik.
Optie 1
Nachtverlaging met 0,2 (19,8 ipv 20) tussen 23:00-6:00 en de rest van de dag op 20 graden.
Warmhoudfunctie staat continue aan.
Optie 2
Geen nachtverlaging, 24/7 staat de vloerverwarming op 20 graden.
Warmhoudfunctie staat continue uit.
Warmwater hebben we sporadisch nodig en 's nacht zakt de temperatuur in op de begane grond niet meer dan 0,5 graden op een koude nacht.
Maar 1 betrouwbaar antwoord; meten is weten.ChiMan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:07:
...
Nu vraag ik me af welke optie zuiniger is m.b.t. gasverbruik.
...
Pak mindergas.nl of een soortgelijke site waarmee je makkelijk je gasverbuik per graaddag kan meten
Log dan 2 weekjes met de ene setting en 2 weken met de andere setting
Liefst is het weer dan ongeveer hetzelfde maar dat moet je wel een idee geven.
Klopt maar je krijgt er een groot voordeel voor terug een snelle opwarming van je huis in combinatie met energie zuinig stoken en volgens mij hoef je nagenoeg niks aan de standaard instellingen van een moderne ketel in te stellen of heb ik dat mis.leonbong schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:45:
Tuurlijk kan @Corporaal ze opstelling, zal ook goed werken.
Bij het kinderdagverblijf van mijn kinderen hebben ze dit op de hele kleine radiatoren in de slaapvertrekken. Nu is het daar stadsverwarming dus dat snap ik wel want kleine radiatoren met stadsvewarming is altijd lastig.
Maar ik denk dat veel mensen de 50€ extra per radiator voor RTL een beetje gortig vinden voor iets wat prima op te lossen door gewoon in te regelen.
Nog een vraag
Als ik de voorbeelden van een rtl voetventiel bekijk zie ik de stroom richting (pijl) verkeerd om staan, hoe los je dat op of zijn er exemplaren met een goede stroomrichting
Jan Corporaal
Nu zou ik gewoon inregelen, dit voelt toch beetje als gasgeven met handrem erop. Uitgezonderd hele specifieke toepassingen zou ik er niet aan beginnen.
[ Voor 63% gewijzigd door leonbong op 21-03-2021 11:47 ]
Ik vind het opmerkelijk hoe veel ijzertroep je afvangt ik heb een spirotech.
[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 21-03-2021 11:50 ]
Een zgn spirotrap mb3. Ik ga ws m’n pomp vd vlrvrwrmng vervangen voor een a-label pomp en daardoor m’n flamco clean vervangen voor 1 met magneet vandaar.
[ Voor 41% gewijzigd door scofield op 21-03-2021 13:23 ]
Maar het kwaliteitsverschil tussen een Flamco of Spirotech en andere is denk ik beperkt.
Flamco heeft tegenwoordig ook de Xstream ziet er ook goed uit.
In de UK wordt heel veel een van de Ferrox ?? modellen toegepast, zullen ook wel goed zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 21-03-2021 13:47 ]
Bijna goed - bijvoorbeeld "Fernox TF1" - hebben idd goede reviews.leonbong schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:27:
Ja dat is mijn geval een bewuste keuze, ik wou een volledig van metaal.
Maar het kwaliteitsverschil tussen een Flamco of Spirotech is denk ik beperkt.
Flamco heeft tegenwoordig ook de Xstream ziet er ook goed uit.
In de UK wordt heel veel een van de Ferrox ?? modellen toegepast, zullen ook wel goed zijn.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YJOgj1jij2RK45sRrrpVke1J.jpg?f=user_large)
Filter direct geiinstalleerd bij de installatie van een nieuwe oliestook ketel. Het binnenwerk van de ketel is een stalen gelaste drum met rookgas pijpen.
Installatie heeft maar 12 mtr. pijp. Na 200 uur branden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/068nG2cCWF0eCohhBIOoave8.jpg?f=user_large)
Water uit het filter door een koffie filter gehaald. En zie, twee grote eetlepels met een kop erop. Ook wat harde las spetters gevonden.
Misschien niet de beste, maar hij heeft wel zijn best gedaan.
Dat zie je wel vaker met staal gelaste ketels.
Energiezuinig hoeft dit niet te zijn. Als alle RTL ventielen dicht gaan krijg je flow over de bypass en wordt de Tr nagenoeg even hoog als de Ta. Daarbij 'lekken' ze altijd, dus er is altijd iets van afgifte over iedere radiator. Dan kun je beter gewone thermostaatknoppen nemen en de radiatoren goed inregelen.Corporaal schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:19:
[...]
Klopt maar je krijgt er een groot voordeel voor terug een snelle opwarming van je huis in combinatie met energie zuinig stoken en volgens mij hoef je nagenoeg niks aan de standaard instellingen van een moderne ketel in te stellen of heb ik dat mis.
De meeste ketels sturen het pompvermogen niet op druk, maar op delta-T, dus de pomp gaat niet zachter draaien als zo'n ventiel dicht stuurt.
Door het openen en sluiten van die RTL ventielen krijg je ook hydraulische onbalans. Als de ene radiator sluit gaat er meer flow door een andere radiator. Die gaat daardoor extra warmte afgeven en dus gaat daar het ventiel ook weer op reageren. Je hele installatie is dan continu in onbalans en de arme ketel moet dat maar zien te regelen.
Nog een vraag
Als ik de voorbeelden van een rtl voetventiel bekijk zie ik de stroom richting (pijl) verkeerd om staan, hoe los je dat op of zijn er exemplaren met een goede stroomrichting
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Even wat info over de installatie die je hebt:mixelz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:35:
Al enige tijd volg ik dit topic en heb ik een aantal veranderingen doorgevoerd. Nu wil ik graag de snelheid van de circulatiepomp naar beneden krijgen, enerzijds om te gas te besparen maar eigenlijk vooral omdat ik last heb van extreem veel stromingsgeluid in de radiatoren. Zo erg dat ik met noisecancelling headphones op moet werken.
[Afbeelding]
- De topline HR70 wordt standaard zonder pomp verkocht.
- Als accessoire kan bij dit toestel een pompgroep worden aangeschaft. Al je de pompgroep gebruikt die bij dit toestel hoort dan heb je een modulerende pomp. Hierbij dienen dan beide stekkers te worden aangesloten (de voeding en het tweede kleine stekkertje dat je ook al had gevonden in de lade).
- Je kunt het toestel ook gebruiken in een installatie die zelf al van een pomp voorzien is. Deze pomp kun je dan aansluiten op een van de aansluiting naast de netaansluiting, aangeduid met "PK". Maar dat is voor jou dus niet van toepassing.
Het kleine stekkertje (dat bij jou dus niet aangesloten bleek te zijn) zorgt ervoor dat de elektronica van de ketel zelf de modulatie van de pomp regelt. Als de ketel op deellast of laaglast draait zal de pomp dus minder hard hoeven te werken en dus ook minder stroom verbruiken. Het loont dus altijd om dit kabeltje aan te sluiten.
Sluit je het stuurkabeltje niet aan, dan zal de pomp altijd in de hoogste stand draaien. De pomp kan dan alleen aan of uit worden gezet door de elektronica van de ketel.
De pomp is inderdaad speciaal voor Nefit gemaakt. In het kastje dat aan de pomp vast zit kun je zelf niets instellen.
70kW is overigens vrij fors voor een woonhuis (ookal is het een groot huis). Dikke kans dus dat deze ketel het grootste deel van de tijd op deellast draait en de pomp dus ook niet op z'n maximale stand hoeft te draaien.
Mijn setup:
Nefit Topline AquaPower Plus HRC30/CW6 II
Wilo-rs-25-7-3-p pomp
Beneden verdieping compleet vloerverwarming
Bovenverdieping badkamer vloerverwarming en in 4 kamers een radiator.
Zover ik nu begrijp staat mijn pomp op stand 3 en dus de hoogste stand. gezien het oppervlakte wat hij moet verwarmen denk ik ook dat dit zo hoort?
Daarnaast is het grijze kleine kastje een thermosstaat, echter wat doet deze als de pomp zover ik nu kan achterhalen 24/7 draait? er zit een soort van knop op maar geen idee of ik hier iets mee kan doen?
Eerste vraag is eigenlijk of dit allemaal correct is en of ik iets beter kan inregelen met de pomp en/of thermosstaat zelf.
Daarnaast zou ik een pompschakelaar kunnen installeren zodat de pomp word uitgeschakeld onder een bepaalde aanvoertemperatuur. zoiets kost 50,- en heb ik denk ik binnen paar maanden terugverdient. Of zou ik beter voor een nieuwe "slimme" pomp gaan die zuiniger is en slim is en zichzelf uitschakelt?
Hierbij wat foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/AeX5knZRmt58bkbdIAEUGZjx.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ufObIgpZpzopgDXrZqTpmrdf.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/62eKTzfI5kNEF95avwePQZr5.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/bFbmEYMW96hUN0FaRNscWyHJ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/AdAQTeAujZoQpgsFxQNZ2GSQ.png?f=user_large)
[ Voor 25% gewijzigd door basjuhh op 23-03-2021 17:16 ]
Ik zou als de wiedeweerga de dinosaurier van een pomp door een A-label pomp vervangen (zeker <20W vermogen).
En eventueel een moderne pompschakelaar plaatsen, bijvoorbeeld een TERCAL 11E.
De maximumthermostaat laten zitten! en misschien even de uitschakeltemperatuur controleren.
Naar aanleiding van de opmerking van @scofield hieronder:
Om te checken of de aanlegthermostaat als "normale" pompschakelaar of als maximaalthermostaat werkt:
Als je de knop, als de buis warm! is, helemaal naar links draait - schakelt de pomp dan uit?
[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 24-03-2021 10:42 ]
@dunklefaser een maximaal thermostaat kan je imo niet verstellen zoals het grijze kastje.
[ Voor 22% gewijzigd door scofield op 23-03-2021 22:04 ]
Bedankt voor de informatie, ik besefte overigens nog wel dat er ook nog een extra pomp is aangesloten voor de vloerverwarming (en deze zit vlak na de CV pomp).cohn schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:06:
[...]
Even wat info over de installatie die je hebt:
- De topline HR70 wordt standaard zonder pomp verkocht.
- Als accessoire kan bij dit toestel een pompgroep worden aangeschaft. Al je de pompgroep gebruikt die bij dit toestel hoort dan heb je een modulerende pomp. Hierbij dienen dan beide stekkers te worden aangesloten (de voeding en het tweede kleine stekkertje dat je ook al had gevonden in de lade).
- Je kunt het toestel ook gebruiken in een installatie die zelf al van een pomp voorzien is. Deze pomp kun je dan aansluiten op een van de aansluiting naast de netaansluiting, aangeduid met "PK". Maar dat is voor jou dus niet van toepassing.
Het kleine stekkertje (dat bij jou dus niet aangesloten bleek te zijn) zorgt ervoor dat de elektronica van de ketel zelf de modulatie van de pomp regelt. Als de ketel op deellast of laaglast draait zal de pomp dus minder hard hoeven te werken en dus ook minder stroom verbruiken. Het loont dus altijd om dit kabeltje aan te sluiten.
Sluit je het stuurkabeltje niet aan, dan zal de pomp altijd in de hoogste stand draaien. De pomp kan dan alleen aan of uit worden gezet door de elektronica van de ketel.
De pomp is inderdaad speciaal voor Nefit gemaakt. In het kastje dat aan de pomp vast zit kun je zelf niets instellen.
70kW is overigens vrij fors voor een woonhuis (ookal is het een groot huis). Dikke kans dus dat deze ketel het grootste deel van de tijd op deellast draait en de pomp dus ook niet op z'n maximale stand hoeft te draaien.
:strip_exif()/f/image/Cr4amoOaOLH56ayJHSkUoQA8.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien dat daarom het modulerende kabeltje niet is aangesloten en kan ik beter een nieuwe CV pomp plaatsen en deze op de constante, maar lagere, stand instellen?
Dat zou niet de reden moeten zijn dat het kabeltje voor de modulatie niet is aangesloten. Die twee lussen vloerverwarming stellen echt niets voor voor een 70kW ketel en dat is dus ook geen reden om de systeempomp continue op vol vermogen te laten draaien.mixelz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:17:
[...]
Bedankt voor de informatie, ik besefte overigens nog wel dat er ook nog een extra pomp is aangesloten voor de vloerverwarming (en deze zit vlak na de CV pomp).
[Afbeelding]
Misschien dat daarom het modulerende kabeltje niet is aangesloten en kan ik beter een nieuwe CV pomp plaatsen en deze op de constante, maar lagere, stand instellen?
De pomp vervangen zou ik persoonlijk ook niet doen. Met het modulatiekabeltje aangesloten zul je al zien dat de pomp minder stroom verbruiken tijdens deellast.
Als je de pomp gaat vervangen voor een lichter type kun je tegen het probleem aanlopen dat de flow door de warmtewisselaar van de ketel te laag is tijdens vollast. De delta-T over de wisselaar wordt te groot (wat voor schade kan zorgen) en de elektronica in de ketel zal ingrijpen wat weer voor rare spookstoringen zorgt.
Als je de pomp toch perse wil vervangen kies dan voor een type met een permanent magneet motor (de huidige stand van techniek anno nu) en een vergelijkbare opvoerhoogte.
Oh, en als ik het goed zie heb je bij de pomp van de vloerverwarming geen pompschakelaar gemonteerd? Als je serieus op elektra wil besparen is dat echt een no-brainer
[ Voor 5% gewijzigd door cohn op 24-03-2021 09:00 ]
Hij heeft nu 25-80 grundfos uit de oudheid.
Een moderne grundfos alpha 25-80 kan dezelfde persdruk leveren voor Max 45W.
@mixelz
Ps ik zie een twee groep vloerverwarming ik neem aan dat dit je enige verwarmsysteem is, want dan is deze ketel extreem overbemeten tov het afgiftevermogen
[ Voor 53% gewijzigd door leonbong op 24-03-2021 09:07 ]
Ok duidelijk, ik begin steeds meer te vermoeden dat de installateur het zichzelf makkelijk heeft gemaakt tijdens het vervangen van de radiatoren/buizen en het aanleggen van de vloerverwarming. Maar het lijkt er inderdaad op dat de pomp van de vloerverwarming altijd aan staat. Door het metalen draadje was ik er soort van vanuit gegaan dat er al iets van een automatische bediening op zat.cohn schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:56:
[...]
Dat zou niet de reden moeten zijn dat het kabeltje voor de modulatie niet is aangesloten. Die twee lussen vloerverwarming stellen echt niets voor voor een 70kW ketel en dat is dus ook geen reden om de systeempomp continue op vol vermogen te laten draaien.
De pomp vervangen zou ik persoonlijk ook niet doen. Met het modulatiekabeltje aangesloten zul je al zien dat de pomp minder stroom verbruiken tijdens deellast.
Als je de pomp gaat vervangen voor een lichter type kun je tegen het probleem aanlopen dat de flow door de warmtewisselaar van de ketel te laag is tijdens vollast. De delta-T over de wisselaar wordt te groot (wat voor schade kan zorgen) en de elektronica in de ketel zal ingrijpen wat weer voor rare spookstoringen zorgt.
Als je de pomp toch perse wil vervangen kies dan voor een type met een permanent magneet motor (de huidige stand van techniek anno nu) en een vergelijkbare opvoerhoogte.
Oh, en als ik het goed zie heb je bij de pomp van de vloerverwarming geen pompschakelaar gemonteerd? Als je serieus op elektra wil besparen is dat echt een no-brainer.
Het metalen draadje is dan de "sensor" voor de thermostaatknop om eventueel weer open te gaan als de temperatuur van het water in het vloerverwarmingcircuit te koud wordt? En de pompschakelaar sensor zou dan op de warme uitgaande leiding van de CV gezet moeten worden want als de aanvoer naar de vloerverwarming "dicht" staat zou dat deel van de leiding afkoelen en niet snel opwarmen mocht de CV aanslaan (aangezien de vloerverwarmingpomp dan uitstaat en er geen doorstroming plaatsvindt). Of zie ik dit verkeerd?
Naast de vloerverwarming (hal/keuken) hebben we even snel geteld 14 radiatoren van verschillende groottes.leonbong schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:02:
Nee een moderne pomp kan precies dezelfde persdruk leveren alleen heeft daar geen 110W voor nodig maar Max 45W volgens grundfos.
Hij heeft nu 25-80 grundfos uit de oudheid.
Een moderne grundfos alpha 25-80 kan dezelfde persdruk leveren voor Max 45W.
@mixelz
Ps ik zie een twee groep vloerverwarming ik neem aan dat dit je enige verwarmsysteem is, want dan is deze ketel extreem overbemeten tov het afgiftevermogen
Ik zat nog even te zoeken en kwam wel de volgende Cascadekiezer handleiding en deze tegen. Hier wordt de in de "Nefit TopLine aansluitset cv cascade" de Grundfos UPS 25-80 genoemd als mogelijke pomp, naast de UPER 25-80 voor cv/ww (onze ketel voorziet dus overigens niet het warmwater). En ook in het onderdelenboek:
/f/image/fNfg5Of850zdY3yYu6lmmxtb.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dan in de uitwisseltabel kijk van Grundfos kom ik op een MAGNA3(MAGNA1) 25-80 uit van 750 euro, maar op waterpompshop.nl adviseren ze de alpha2 25-60.
Vanavond ga ik sowieso even proberen het kabeltje aan te sluiten en kijken wat het verschil in stroomverbruik is ten opzichte van zonder.
Daarnaast de hr70 ii de opvolger van jouw ketle gebruikt een wilo para, type heb ik al eerder genoemd zal dus ook goed zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 28-03-2021 16:42 ]
Bedankt, ik ga ermee aan de slag!leonbong schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:41:
Ik zou een Alpha. 25-80 nemen en als die niet bestaat in 130mm een 25-70.
Daarnaast de hr70 ii de opvolger van jouw ketle gebruikt een wilo para, type heb ik al eerder genoemd zal dus ook goed zijn.
Het kabeltje heb ik afgelopen week bevestigd en het verschil is enorm. Zo goed als geen stromingsgeluid meer in huis, en slechts heel minimaal hoorbaar in mijn werkkamer.
Alle radiatoren lijken goed warm te worden, maar mogelijk dat ik nog van een aantal de voorinstelling ga aanpassen aangezien die te snel doorlopen heb ik het idee.
Echt enorm blij mee, dank voor jullie hulp!
Heb net gebeld met Danfoss omdat ik op de website hier niets voor kon vinden en mij werd verteld dat ze dat ook niet hebben. Sterker nog, de RA-DV is niet bedoeld voor kleine installaties in woonhuis maar meer voor flatgebouwen met een centraal ketelhuis?!?
Nu had ik hier ook al gelezen over de Heimeier Eclipse die wel iets voor onderaansluiting heeft maar daar lees ik weer problemen met geruis.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Vreemd.yvonnev schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:28:
Ik ben op zoek naar radiatorafsluiters met debietregeling zoals de Danfoss RA-DV voor radiatoren met een onderaansluiting (bv Brugman Centric of verticale designradiatoren).
Heb net gebeld met Danfoss omdat ik op de website hier niets voor kon vinden en mij werd verteld dat ze dat ook niet hebben. Sterker nog, de RA-DV is niet bedoeld voor kleine installaties in woonhuis maar meer voor flatgebouwen met een centraal ketelhuis?!?
Nu had ik hier ook al gelezen over de Heimeier Eclipse die wel iets voor onderaansluiting heeft maar daar lees ik weer problemen met geruis.
Kijk eens op youtube. Daar kom je gewoon filmpjes tegen die over woonhuizen gaan.

Edit : originele danfoss link: https://installer.danfoss...es/radiator-valves/ra-dv/
Altijd jammer dat je vaak gewoon 2 keer naar hetzelfde nummer moet bellen om een goed antwoord te krijgen.( moet je natuurlijk wel iemand anders aan de lijn krijgen
[ Voor 15% gewijzigd door Seafarer op 31-03-2021 14:37 ]
Ja, ik zie het. Had ik zeker de stagiaire aan de lijn vanmorgenSeafarer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:34:
[...]
Vreemd.
Kijk eens op youtube. Daar kom je gewoon filmpjes tegen die over woonhuizen gaan.
Maar goed, dat neemt niet weg dat ik niets aan Danfoss heb met radiatoren met onderblok.
yvonnev schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:38:
[...]
Ja, ik zie het. Had ik zeker de stagiaire aan de lijn vanmorgen![]()
Maar goed, dat neemt niet weg dat ik niets aan Danfoss heb met radiatoren met onderblok.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uUSnU6x2I0bawfa7PGf8dd9m.jpg?f=user_large)
Vergeet links. De rechter zit bij mij gewoon voor het onderblok, Afstellen klaar.
RLV-KDV is een dynamisch H-blok van danfoss.yvonnev schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:28:
Ik ben op zoek naar radiatorafsluiters met debietregeling zoals de Danfoss RA-DV voor radiatoren met een onderaansluiting (bv Brugman Centric of verticale designradiatoren).
Dat kan ik bij deze radiator dus niet doen.Seafarer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:42:
[...]
[Afbeelding]
Vergeet links. De rechter zit bij mij gewoon voor het onderblok, Afstellen klaar.
:strip_exif()/f/image/zhzew9LHosNSYTs63gzql2w7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, dynamisch instelbaar wel maar niet drukgecompenseerd zoals de RA-DV.leonbong schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:28:
[...]
RLV-KDV is een dynamisch H-blok van danfoss.
https://assets.danfoss.co...300741682467nl-000101.pdf
Een standaard vantiel RA-N
RA= Aansluitmethode thermostaat knop
N = Normalve flow voorstelbaar
RA-FN
F = Fixed niet instelbaar
N = Normale flow
RA-DV
DV= Dynamic valve (druk gecompenseerd)
Edit @Yannick94
Maar jij hebt iets nodig met een knop erop.
Deve van oventrop zijn dynamisch druk gecompenseerd (Q-tech).
https://www.oventrop.com/...ctgroepen?a=1416308355144
[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 01-04-2021 08:47 ]
Een regelaar mag ook 5 mtr. verderop geplaatst worden. Mits je de leiding kan bereiken.yvonnev schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:21:
[...]
Dat kan ik bij deze radiator dus niet doen.
[Afbeelding]
Dat is Heimeier multilux 4.yvonnev schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:21:
[...]
Dat kan ik bij deze radiator dus niet doen.
[Afbeelding]
Daar zit een binnenwerk met voorinstelling in. Deze om precies te zijn https://www.wasco.nl/arti...lling-3700-24-300/3330839
Please state the nature of the technical emergency
Ja klopt. En daarmee stel je toch ook debiet in? Wat is dan het verschil met Danfoss dynamic valves of Heimeier Eclipse?edsandje schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:45:
[...]
Dat is Heimeier multilux 4.
Daar zit een binnenwerk met voorinstelling in. Deze om precies te zijn https://www.wasco.nl/arti...lling-3700-24-300/3330839
Ja, duidelijke uitleg hier https://www.imi-hydronic....61-4f7a-8a9e-07ece0f1af84yvonnev schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:31:
[...]
Ja klopt. En daarmee stel je toch ook debiet in? Wat is dan het verschil met Danfoss dynamic valves of Heimeier Eclipse?
Maar je kan met de kraan die er nu zit inregelen want ik neem aan dat je dat wil. Of werkt het niet goed?
Please state the nature of the technical emergency
Dit was in ons vorige huis. We gaan nu nieuwe installatie aanleggen.edsandje schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:37:
[...]
Ja, duidelijke uitleg hier https://www.imi-hydronic....61-4f7a-8a9e-07ece0f1af84
Maar je kan met de kraan die er nu zit inregelen want ik neem aan dat je dat wil. Of werkt het niet goed?
Ik zit al een langere tijd te denken om aanvoertempratuur aan te passen. CV ketel is geplaatst in 2018 terwijl begaande toen nog vol hing met radiatoren.
Ik heb de radiatoren verwijderd en vloerverwarming laten plaatsen eind 2019 toen ik het huis heb gekocht. Nu ook sinds 3 maanden Tado Thermostaat (opentherm) dus mij vraag: Heeft het zin om de aanvoertempratuur te verlagen?
Ben je van 100% radiatoren naar 100% vloerverwarming gegaan? In het hele huis?lars-maasdijk schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:51:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik zit al een langere tijd te denken om aanvoertempratuur aan te passen. CV ketel is geplaatst in 2018 terwijl begaande toen nog vol hing met radiatoren.
Ik heb de radiatoren verwijderd en vloerverwarming laten plaatsen eind 2019 toen ik het huis heb gekocht. Nu ook sinds 3 maanden Tado Thermostaat (opentherm) dus mij vraag: Heeft het zin om de aanvoertempratuur te verlagen?
Was dat maar het geval. Nee het gaat over een eengezinswoning dus eerste verdieping is nog wel radiatoren. Alvast bedankt voor je reactie.Seafarer schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:58:
[...]
Ben je van 100% radiatoren naar 100% vloerverwarming gegaan? In het hele huis?
Dus een te lage temperatuur kan de bovenverdieping niet meer verwarmen. Is hierboven al vaker voor gekomen.lars-maasdijk schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:20:
[...]
Was dat maar het geval. Nee het gaat over een eengezinswoning dus eerste verdieping is nog wel radiatoren. Alvast bedankt voor je reactie.
Vraag is dan heb je echt problemen met comfort of verbruik?
En wat is het idee om de aanvoer te verlagen?
Het gaat meer om het verbruik verlagen. De CV ketel staat dit moment op de fabrieksinstellingen met 75 graden aanvoer. Ik krijg de indruk dat 65 graden ook moet lukken. Vloerverwarming staat op 39 graden. Of moet ik eventueel het vermogen van de CV ketel omlaag brengen. Ik ben er nog niet helemaal in thuis.Seafarer schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:23:
[...]
Dus een te lage temperatuur kan de bovenverdieping niet meer verwarmen. Is hierboven al vaker voor gekomen.
Vraag is dan heb je echt problemen met comfort of verbruik?
En wat is het idee om de aanvoer te verlagen?
Een maximaal instelling hoeft niet gebruikt te worden. De ketel mag er in ieder geval niet overheen. Ketels die goed aangestuurd worden en een goed afgifte systeem hebben komen daar niet eens in de buurt.lars-maasdijk schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:36:
[...]
Het gaat meer om het verbruik verlagen. De CV ketel staat dit moment op de fabrieksinstellingen met 75 graden aanvoer. Ik krijg de indruk dat 65 graden ook moet lukken. Vloerverwarming staat op 39 graden. Of moet ik eventueel het vermogen van de CV ketel omlaag brengen. Ik ben er nog niet helemaal in thuis.
Dan is het ook niet zo functioneel om dat te verlagen.
Je hebt vloerverwarming dus ook een lage retour temperatuur waardoor de ketel goed condenseert en zoveel als mogelijk warmte uit je gas haalt. Goed rendement.
Blijft dan over vermogen verlagen. In ieder geval net zoveel maken als dat je afkunt geven.
Heb je al een mindergas account zodat je warme en koude jaren met elkaar kunt vergelijken?
mindergas geeft ook een indicatie van een vergelijkbaar huis. Ter beter vergelijk.
Van dit forum de OT al gelezen?
(vergeet de besparing genoemd door die thermostaten boer, dat is roepen in het luchtledige)
En als je weet hoeveel maximaal cv vermogen je nodig hebt, kun je dat aanpassen. De max aanvoertemp in een woning met o.a. radiatoren zou ik via OT niet lager dan 75 graden zetten.
Zolder krijgt nieuwe radiatoren, verticaal model. Daar zijn mooi passende onderblokken voor.
Echter nu hangt op alle overige, horizontale, radiatoren een danfoss RA-DV, dynamische regelaar.
Wie levert onderblokken met een dergelijk systeem geïntegreerd?
Als ik je goed begrijp, recent door @leonbong genoemd,significant schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:55:
Misschien niet helemaal juist maar het begin van besparen is juist investeren.
Zolder krijgt nieuwe radiatoren, verticaal model. Daar zijn mooi passende onderblokken voor.
Echter nu hangt op alle overige, horizontale, radiatoren een danfoss RA-DV, dynamische regelaar.
Wie levert onderblokken met een dergelijk systeem geïntegreerd?
Ja dat is de halve oplossing. De radiator is geen ventieelradiator. Ik moet er dus ook nog een thermostaat knop op kunnen zetten.Seafarer schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:21:
[...]
Als ik je goed begrijp, recent door @leonbong genoemd,
https://www.imi-hydronic....7d-40ad-9dff-996647d56bff zoiets bedoel je? Is alleen een ander merk.significant schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:56:
[...]
Ja dat is de halve oplossing. De radiator is geen ventieelradiator. Ik moet er dus ook nog een thermostaat knop op kunnen zetten.
Ik heb de radiatoren allemaal waterzijdig ingeregeld dmv de app van Heimeier omdat het systeem niet naar wens verwarmde. Daarnaast hebben we ook vanaf het begin erg last van suizen, oftewel het stromend water in de buizen horen we erg hard. Dat was met de oude configuratie helemaal niet het geval. Ontluchten is al erg vaak gedaan. De druk is ook goed. Suizen hoor je in iedere ruimte maar op de benedenverdieping het hardste.
Uiteraard waren de afsluiters niet ingeregeld en stonden ze allemaal helemaal open na installatie door de monteur. Ik kan stellen dat na het (vandaag zelfs opnieuw) inregelen, de harde geluiden alleen maar meer zijn geworden.
Volgens mij heb ik inmiddels alles gedaan om dit op te lossen.
Via de app heb ik de volgende waardes aangehouden:
T aanvoer 65 (cv staat op 65)
T retour 50
T ruimte 20
Na opgeven van type radiator en afmeting komt er dan vervolgens een debiet uit wat je met een gekozen kPa om kan zetten naar de instelling van de radiatorkraan (het inregelen). De cv installatie staat op zolder en loopt vanaf daar naar beneden langs de radiatoren en loopt ook nog, wat zal het zijn, 10 meter naar de andere kant van het huis en vanaf daar ook naar beneden langs radiatoren. Radiatoren op de verdieping onder de zolder/cv-ketel heb ik 10 kPa gegeven en de radiatoren op de begane grond 5 kPa.
Type CV ketel: Remeha Avanta 28c
Tevens nieuw drukvat gekregen sinds installatie, die was namelijk kapot.
De pomp van de CV-ketel heb ik al terug gezet naar 60 procent (minimale waarde).
Andere waardes staan op default.
Heb ik iets verkeerd gedaan met inregelen? Wat kan ik nog anders doen om dit nog goed te krijgen? Met dit hoofdpijndossier ben ik inmiddels al dagen kwijt.
[ Voor 3% gewijzigd door KoenvdA op 06-04-2021 02:11 ]
Heb je niet toevallig ook een minimale waarde voor de CV pomp? Je lijkt nu alleen de maximale stand te hebben beperkt. Ik heb een Remeha Tzerra Ace, en ik heb zowel een minimale als een maximale pompstand (in procenten).KoenvdA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 01:23:
Type CV ketel: Remeha Avanta 28c
Tevens nieuw drukvat gekregen sinds installatie, die was namelijk kapot.
De pomp van de CV-ketel heb ik al terug gezet naar 60 procent (minimale waarde).
Andere waardes staan op default.
De mininale pompstand heb ik op 20% staan (minimale waarde) en de maximale pompstand kan inderdaad bij mij ook niet lager dan 60%.
Met deze instellingen pompt de CV meestal op 34%. Zet ik de minimale pompstand ook maar iets hoger, dan geeft dat bij mij ook dag en nacht verschil in stromingsgeluiden.
Ik heb de minimale pompstand al zo laag mogelijk gezet (50%). De maximum-aanvoertemperatuur is 30 graden. Het SWW staat wel op maximaal, namelijk 60 graden, maar tijdens deze idle-stand staat de CV in verwarmingsbedrijf.
Is er iets dat ik kan veranderen om dit efficiënter te laten verlopen?
Als "noodoplossing": zou het mogelijk, veilig en niet schadelijk voor de apparatuur, leidingen e.d. zijn om een slimme schakelaar te gebruiken om de CV op schema of als het incidenteel nodig is via een app in te schakelen? Mijn hoofdverwarming is mijn lucht/lucht-warmtepomp, dus ik heb hem eigenlijk alleen 's ochtends nodig om te douchen. Ik woon alleen, afwassen doe ik met een vaatwasser en mijn wasmachine heeft geen hotfill of iets van dien aard.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dit topic is gesloten.
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?