Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste
Acties:

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:00
leonbong schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:33:
Ik heb een huis uit 2008 met die comap kranen op alle radiatoren (6 stuks) maar die dingen zijn gewoon voorinstelbaar. Maar als ik naar de vorm van het kraamhuis kijk vraag ik mij af of de nieuwere (5184R) past in kranen waar oorspronkelijk 5184 in zat.

2008 kraan met 5184
[Afbeelding]
Doe jezelf een plezier en koop ook het sleuteltje (zwart schijfje) anders is het echt lastig.

Behalve in de badkamer daar heb ik een (autosar) en 1 slaapkamer een (eclipse).
Ik heb nog wel 4 van die kranen in de schuur.
Heb jij meer info hoe je deze ventielen hebt ingeregeld? De eclipse kan je ontzettend makkelijk instellen van 10- 150l/h. Afgelopen dagen 3 Eclipse geplaatst en ik was al reeds in het bezit van 2x V-Extract. Moet ik daar nog rekening mee houden qua instel waarde?

• Yannick94
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 13:26

Ik heb een vraag en misschien kan een van jullie mij daarmee helpen? Ik heb hier mijn cv situatie uitgetekend

Op zolder de cv ketel
Op de 1e verdieping 3 laag temperatuur radiatoren met Honeywell hr92 en vloerverwarming in de badkamer met een rtl ventiel
Op de begane grond vloerverwarming

De cv ketel staat ingesteld op 45 graden

Nu krijg ik vaak overshoots in de vloerverwarming beneden als in een kamer boven verwarm, omdat mijn vloerverwarming uit 4 lussen bestaan waaruit de woonkamer 3 lussen zijn wil ik graag een hr92 op de aanvoer van de vv zetten en een hr 92 voor het rtl ventiel in de badkamer met een losse Honeywell round wireless in de badkamer?

Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe ik het beter kan oplossen? Ik heb het idee dat ik onnodig gas verbruik omdat ik de woonkamer mee verwarm

Losse servomotoren en de hele set vind is aardig prijzig omdat 3/4 groepen in de woonkamer liggen

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13-06 00:26
Yannick94 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:39:
[Afbeelding]

Ik heb een vraag en misschien kan een van jullie mij daarmee helpen? Ik heb hier mijn cv situatie uitgetekend

Op zolder de cv ketel
Op de 1e verdieping 3 laag temperatuur radiatoren met Honeywell hr92 en vloerverwarming in de badkamer met een rtl ventiel
Op de begane grond vloerverwarming

De cv ketel staat ingesteld op 45 graden

Nu krijg ik vaak overshoots in de vloerverwarming beneden als in een kamer boven verwarm, omdat mijn vloerverwarming uit 4 lussen bestaan waaruit de woonkamer 3 lussen zijn wil ik graag een hr92 op de aanvoer van de vv zetten en een hr 92 voor het rtl ventiel in de badkamer met een losse Honeywell round wireless in de badkamer?

Heeft iemand hier ervaring mee of tips hoe ik het beter kan oplossen? Ik heb het idee dat ik onnodig gas verbruik omdat ik de woonkamer mee verwarm

Losse servomotoren en de hele set vind is aardig prijzig omdat 3/4 groepen in de woonkamer liggen
Ik denk dat de verdeler een belangrijke factor is in dit geheel. Idealiter zou je de vloerverwarming willen afsluiten als setpoint is bereikt. Dat kan door middel van een klep. Kun je een foto van de verdeler plaatsen?

• Yannick94
@bert pit

Dit was de verdeler tijdens de verbouwing de leidingen zijn inmiddels geïsoleerd en er zit een matras om de spiro
Ik zat zelf te denken aan een 3/4 klep met lage weerstand en dan een Honeywell hr92 daarop

• bert pit
@Yannick94 Ik vermoed dat er geen separatie is tussen de radiatoren en de vloerverwarming. Wat je dan krijgt is dat wanneer een van de radiatoren warmte vraagt, de vloerverwarming ook volledig meedraait.

Wellicht is dat op te lossen door de flow te verminderen en de instelling van de thermostaatknop te verlagen, maar een klep beter werkt. De klep opent als er warmtevraag is en sluit als setpoint bereikt is.

Zo'n klep wordt doorgaans in de aanvoer geplaatst. Dus in de grote horizontale zilveren buis. Een HR92 zou ook kunnen, maar wordt door Honeywell niet aanbevolen. Uiteraard moet je ook in de woonruimte meten, doorgaans gaat dat met de Evotouch.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:14
@Yannick94
Het kan aan mij liggen maar zo ziet het eruit alsof het filter in afvoer van je vloerverwarming zit.

Als het wel je aanvoer is dan zitten deze omgedraaid aangesloten op je verdeler.

[Voor 26% gewijzigd door leonbong op 22-02-2021 12:29]

• Yannick94
bert pit schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:07:
@Yannick94 Ik vermoed dat er geen separatie is tussen de radiatoren en de vloerverwarming. Wat je dan krijgt is dat wanneer een van de radiatoren warmte vraagt, de vloerverwarming ook volledig meedraait.

Wellicht is dat op te lossen door de flow te verminderen en de instelling van de thermostaatknop te verlagen, maar een klep beter werkt. De klep opent als er warmtevraag is en sluit als setpoint bereikt is.

Zo'n klep wordt doorgaans in de aanvoer geplaatst. Dus in de grote horizontale zilveren buis. Een HR92 zou ook kunnen, maar wordt door Honeywell niet aanbevolen. Uiteraard moet je ook in de woonruimte meten, doorgaans gaat dat met de Evotouch.
Ik wou inderdaad de klep in de aanvoer zetten en de evo touch gebruiken als setpoint, ik weet dat een HR92 niet wordt aanbevolen door Honeywell maar heb verschillende reacties gezien dat mensen al tijden zo draaien met succes en een regelaar met 4 servo motoren word een beetje prijzig bovendien heeft dit niet veel meer meerwaarde aangezien bijna alle groepen zich in dezelfde ruimte bevinden dacht ik

• Yannick94
leonbong schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:27:
@Yannick94
Het kan aan mij liggen maar zo ziet het eruit alsof het filter in afvoer van je vloerverwarming zit.

Als het wel je aanvoer is dan zitten deze omgedraaid aangesloten op je verdeler.
Ja dat klopt, dat werd zo aanbevolen door de warmte service om de ketel te beschermen

• leonbong
@Yannick94
Heb je geen radiatoren dan?

Want zo ja dan is het logisch om dan ook dicht bij de ketel te plaatsen zodat de prut uit de radiatoren niet in de ketel komt.
Uit vloer krijg je niet zo veel prut alleen maar kunststof.

• Yannick94
leonbong schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:09:
@Yannick94
Heb je geen radiatoren dan?

Want zo ja dan is het logisch om dan ook dicht bij de ketel te plaatsen zodat de prut uit de radiatoren niet in de ketel komt.
Ja die heb ik ook en bij de ketel zit er ook een.
Omdat de A-label pomp van de Vv een magneet heeft trekt deze corrosiedeeltjes aan en is het advies om dicht bij de verdeler in de retour een spirotrap te installeren

• leonbong
Dat is een goed idee.
Echter als jij het filter dan in afvoer, bescherm je die vloerpomp niet, dat had dan in de aanvoer van de vloerverdeler moeten zijn.

[Voor 24% gewijzigd door leonbong op 22-02-2021 13:29]

• Yannick94
[quote]leonbong schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:28:
Dat is een goed idee.
Echter als jij het filter dan in afvoer, bescherm je die vloerpomp niet, dat had dan in de aanvoer van de vloerverdeler moeten zijn.
[/quote/]

Ben ik volledig met je eens! Ik had toevallig een screenshot gemaakt raar dat het zo op hun site staat? Misschien toch maar in de aanvoer zetten dan?

Heb je misschien ook goede ideeen over het regelen van de vloerverwarming in de badkamer dat geschiedt nu met een rtl ventiel en loopt mee als andere ruimtes verwarmd worden ik zat te denken om daar een HR 92 voor de zetten en een round wireless in de badkamer zelf als setpoint voor de HR92 zodat de temperatuur in de badkamer ook te regelen valt en ik de ketel apart aan kan sturen als ik warmte wil in de badkamer :)

• bert pit
leonbong schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:09:

Ik zit ook aan zo'n scheidingsfilter te denken, maar heeft dat zin bij een ketel die 7 meter hoger staat dan de vloerverwarming? Ofwel verzamelt die rommel zich niet beneden?

• leonbong
Het ligt er beetje aan over algemeen kan je stellen dat de troep afkomstig is van metaal.
In rangorde
1) Dikwandig oude stalen buizen / Oude ledenradiatoren
2) Radiatoren
3) Moderne CV-buizen staal
4) Overige stalen dingen

Dus je moet je afvragen wat de bulk van je "water" is en wat wil je beschermen.
In moderne ketel zit ook een A-pomp die niet zo goed tegen prut en in een vloerverdeler ook.
Nu is prut uit vloer slangen krijgen dat is best een opgave.
Ik vind wel zo'n ding moet je eigenlijk wel met microbellen ontluchter toepassen dan wordt water uiteindelijk heel erg dood waardoor er ook geen of nauwelijks nieuw roest vormt.
Of je doet het "belgie-stijl" en een anti-corrosiemiddel in het water bepaalde ketelfabrikanten staan dat toe volgens de handleiding. Maar dat zou ik alleen doen als de handleiding het toestaat en ook alleen middel van de lijst. Werkt wel trouwens heel goed.

Als je dan combinatie hebt vuilfilter retour- en luchtafscheider in aanvoerleiding dan zal je je vloer ook schoon water aanbieden.

@bert pit
Anders plaats je toch zo'n combi (lucht en vuil) in de aanvoer van je vloer.
Het water uit de vloer zal dan ook schoon zijn, waardoor de vervuiling voor je ketel beperkt zal zijn. Dat zal toch de bulk van de volumestroom zijn.
Want prut uit de vloer krijgen dat is echt wel lastig.
Heel veel mensen hebben helemaal niks en ik hoor toch niet iedereen klagen over pompen die ze moeten vervangen.

[Voor 15% gewijzigd door leonbong op 22-02-2021 15:41]

• carismagdi
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22:26
Imperial Guard schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:00:
[...]

Heb jij meer info hoe je deze ventielen hebt ingeregeld? De eclipse kan je ontzettend makkelijk instellen van 10- 150l/h. Afgelopen dagen 3 Eclipse geplaatst en ik was al reeds in het bezit van 2x V-Extract. Moet ik daar nog rekening mee houden qua instel waarde?
Dit heb ik nog eens gevonden in een oude folder van Comap:

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

• leonbong
Yannick94 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:39:
[quote]leonbong schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:28:
Dat is een goed idee.
[/quote/]

Ben ik volledig met je eens! Ik had toevallig een screenshot gemaakt raar dat het zo op hun site staat? Misschien toch maar in de aanvoer zetten dan?
Dat is gewoon koekoek.

• leonbong
Imperial Guard schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:00:
[...]

Wat bedoel je precies.
De werkwijze van v-exact is anders dan eclipse.

Je stelt ook iets anders in namelijk.
1) Bij Eclipse stel je een debiet in.
2) Bij v-exact een doorlaat, waarbij het debiet afhankelijk is van het drukverschil.

2 vereist eigenlijk iets meer kennis van de installatie (cv-pomp/leidingwerk/bypass instelling/drukverschil)

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 10:20
MarcoC schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:40:
[...]

Mijne was €50 op Marktplaats. Vond ik het wel waard.
Ik heb zo'n Intergas gateway via MP op de kop getikt. Werkt prima inderdaad.

Nu nog even uitzoeken hoe ik ook de gasverbruikdata kan uitlezen. De app laat namelijk keurig zien hoeveel m3 gas er verbruikt is voor verwarming en hoeveel voor warm water, maar ik kan dat niet via dat JSON script uitlezen. En om de app te gebruiken moet de gateway verbonden blijven met het Internet en dat vind ik niet zo'n goed idee.

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:58
Ik heb nu aan de achterzijde van de woning twee van de drie radiatoren vervangen voor nieuwe radiatoren met danfoss dynamic valves.

Met de pompstand op 3 krijg ik de radiator beneden pas rond de 72 graden en met pompstand 2 op 55/60 graden. Ik heb het idee dat 60 graden te weinig is omdat de aanvoer temperatuur op de cv redelijk hoog blijft (75). Dit weekend ga ik de derde radiator vervangen en dan heb ik alleen aan de voorkant van de woning nog twee oude radiatoren zonder instelbare kranen. De radiator aan de voorkant in de gang word wel loeiheet.

Ik vraag me af wat wijs is om als volgende stap te nemen. Heeft de voorkant van de woning nog veel invloed op de achterkant of hoe werkt dit?

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21:19
Deef_K schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:14:
I

Ik vraag me af wat wijs is om als volgende stap te nemen. Heeft de voorkant van de woning nog veel invloed op de achterkant of hoe werkt dit?
Iets met waterzijdig inregelen. :)

Ik zou toch even de openings post nog eens doornemen dan gaat het kwartje wel vallen denk ik.

Heb je zelf al bedacht hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat er water van 75 graden uit de ketel komt en dat het bij de radiator stukken minder is? Natuurlijk koelt cv water in lange leidingen af. Maar van 75 naar 60 kan toch gewoon niet. Dat is de delta t van een goed ingeregelde radiator en jouw lukt het om dat met een stukje pijp voor elkaar te krijgen. _/-\o_

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Deef_K
Seafarer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:34:
[...]

Iets met waterzijdig inregelen. :)

Ik zou toch even de openings post nog eens doornemen dan gaat het kwartje wel vallen denk ik.

Heb je zelf al bedacht hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat er water van 75 graden uit de ketel komt en dat het bij de radiator stukken minder is? Natuurlijk koelt cv water in lange leidingen af. Maar van 75 naar 60 kan toch gewoon niet. Dat is de delta t van een goed ingeregelde radiator en jouw lukt het om dat met een stukje pijp voor elkaar te krijgen. _/-\o_
Met dat inregelen ben ik dus begonnen door de boel te vervangen. En wat jij aangeeft dat snap ik ook wel dat het afkoelt. Wat jij bedoelt met een stukje pijp dat snap ik dan weer niet?

• Seafarer
Deef_K schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:52:
[...]

Met dat inregelen ben ik dus begonnen door de boel te vervangen. En wat jij aangeeft dat snap ik ook wel dat het afkoelt. Wat jij bedoelt met een stukje pijp dat snap ik dan weer niet?
Hoe kun je 15 graden kwijt raken op 10 meter pijp. Pijp is bedoelt om water te transporteren niet om warmte af te geven. Dat gebeurt natuurlijk wel onderweg.(wat ook ongewenst is)
Maar een radiator is bedoelt om warmte af te geven. Dus als je daar met 75 graden ingaat en met 60 eruit komt. Perfect.

Maar waar blijft bij jouw die 15 graden dan?

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Krijgt die "koude" radiator misschien water via een andere radiator ipv rechtstreeks? Niet zoals het hoort maar anders is het wel knap dat het water zo afkoelt. Overigens, je geeft de temperatuur van de radiator op, maar wat is de aanvoer en retour temperatuur van die radiator?

• Tanooki
  • Registratie: augustus 2009
  • Niet online
Deef_K schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:52:
[...]

Met dat inregelen ben ik dus begonnen door de boel te vervangen.
Heb je de dynamische afsluiters wel de juiste voorinstelling gegeven?

• Deef_K
Tanooki schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:30:
[...]

Heb je de dynamische afsluiters wel de juiste voorinstelling gegeven?
Ja dat heb ik gedaan. Ik zal na het weekend eens goed de leidingen meten.

• Blihi
Ik heb nu zo'n Intergas Lan2RF gateway opgenomen in mijn thuisnetwerk. Het valt me wel een beetje tegen wat je er mee kunt. Het ding kan heel veel van de ketel lezen en stuurt die gegevens ook continu naar Intergas (specifiek intergas-data.nl), maar de webinterface geeft maar een beperkt aantal waarden door en dan ook nog beperkt in tijd.

Je kunt bijvoorbeeld het brandervermogen niet opvragen (terwijl dat wel gelogd wordt, want via de oude Intergas app kun je live meekijken met het vermogen). Ook kun je alleen de aanvoer en tapwatertemperatuur uitlezen en dus niet de rookgas-, brander- of buitentemperatuur. Ook de flow is niet uit te lezen, alleen 'ja/nee' voor tapwatervraag.

Ik heb nog geprobeerd om met Wireshark inzicht te krijgen in de inhoud van de UDP pakketten die naar intergas gaan, maar daar kan ik geen chocolade van maken. Het is in ieder geval veel meer dan de standaard 32 byte payload die over de seriële kabel zou komen.

• furian88
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18:24
Blihi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:22:
Ik heb nu zo'n Intergas Lan2RF gateway opgenomen in mijn thuisnetwerk. Het valt me wel een beetje tegen wat je er mee kunt. Het ding kan heel veel van de ketel lezen en stuurt die gegevens ook continu naar Intergas (specifiek intergas-data.nl), maar de webinterface geeft maar een beperkt aantal waarden door en dan ook nog beperkt in tijd.

Je kunt bijvoorbeeld het brandervermogen niet opvragen (terwijl dat wel gelogd wordt, want via de oude Intergas app kun je live meekijken met het vermogen). Ook kun je alleen de aanvoer en tapwatertemperatuur uitlezen en dus niet de rookgas-, brander- of buitentemperatuur. Ook de flow is niet uit te lezen, alleen 'ja/nee' voor tapwatervraag.

Ik heb nog geprobeerd om met Wireshark inzicht te krijgen in de inhoud van de UDP pakketten die naar intergas gaan, maar daar kan ik geen chocolade van maken. Het is in ieder geval veel meer dan de standaard 32 byte payload die over de seriële kabel zou komen.
ik zie inderdaad ook belachelijk veel verkeer naar intergas-data.nl gaan. Dingen uitlezen probeer ik voornamelijk via chronograf uit te lezen. maar ik heb het idee dat er vast meer mee moet kunnen worden gedaan.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Blihi
Er wordt iedere 3 seconde een UDP pakket met een payload van 80 bytes naar intergas-data gestuurd. Daar komt een 'acknowledge' van 32 bytes op terug. (handig, zo'n managed switch met poort mirorring).

Ik zet die UDP verbinding maar weer even dicht. Voor het uitlezen hoeft dat kasje helemaal niet op Internet te kunnen.

EDIT: Als ik die payload zou kunnen begrijpen zou ik heb kunnen afvangen en naar de RPI sturen, maar 80 bytes binaire data is weinig van te maken.

[Voor 18% gewijzigd door Blihi op 24-02-2021 14:53]

• Seafarer
Deef_K schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:44:
[...]

Ja dat heb ik gedaan. Ik zal na het weekend eens goed de leidingen meten.
Ik heb je post nog eens nagelezen. Als de achterzijde van het huis ingeregeld is en dus iets meer weerstand in de flow heeft dan wil het cv water heel graag naar de voorzijde van het huis waar niets ingeregeld is.
Je kunt dan tijdelijk een beetje een raar beeld krijgen. De voorkant zal sneller opwarmen maar later wel voor een hoge retour zorgen.

De radiatoren cq kranen die je niet vervangt dan maar een beetje knijpen met de hand. Dan kan het best goed komen.

• Wolfram55
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11-06 15:45
Blihi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:50:
Er wordt iedere 3 seconde een UDP pakket met een payload van 80 bytes naar intergas-data gestuurd. Daar komt een 'acknowledge' van 32 bytes op terug. (handig, zo'n managed switch met poort mirorring).
miss heb je hier wat aan

https://www.circuitsonlin...w/message/1804081#1804081

• Deef_K
Seafarer schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:39:
[...]

Ik heb je post nog eens nagelezen. Als de achterzijde van het huis ingeregeld is en dus iets meer weerstand in de flow heeft dan wil het cv water heel graag naar de voorzijde van het huis waar niets ingeregeld is.
Je kunt dan tijdelijk een beetje een raar beeld krijgen. De voorkant zal sneller opwarmen maar later wel voor een hoge retour zorgen.

De radiatoren cq kranen die je niet vervangt dan maar een beetje knijpen met de hand. Dan kan het best goed komen.
Ga ik proberen dankjewel.

• Blihi
Die had ik gevonden en ook de sources van Intergas IDS waar het hele seriële protocol beschreven is. Maar dat gaat over de seriële interface en de RF dongle, niet over die UDP payload. Daar zit wss een encryptie overheen.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-05 23:01
Blihi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:41:
[...]

Die had ik gevonden en ook de sources van Intergas IDS waar het hele seriële protocol beschreven is. Maar dat gaat over de seriële interface en de RF dongle, niet over die UDP payload. Daar zit wss een encryptie overheen.
Is het een ssl/tls verbinding? je zou dan bv met je eigen dns het verkeer naar je eigen proxy sturen met eigen certificaat sturen en zo het verkeer decrypten.

• Blihi
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:43:
[...]

Is het een ssl/tls verbinding? je zou dan bv met je eigen dns het verkeer naar je eigen proxy sturen met eigen certificaat sturen en zo het verkeer decrypten.
Nee. Er worden datapakketten over UDP naar intergasdata.nl gestuurd. Zelfs als die gateway helemaal geen rechten heeft om data het netwerk uit te zenden (ze blijven dus hangen in de firewall).

Als er sprake is van encryptie moet dat met een vooraf ingestelde sleutel zijn. Die sleutel zal wel aangemaakt worden als je de gateway via de app koppelt aan de ketel.

Maar, we gaan een beetje off topic.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:49

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:56:
[...]
Maar, we gaan een beetje off topic.
Yep, graag even een eigen topic aanmaken als je er over door wil babbelen.

offtopic:
Wel interessant overigens, ik ben met iets soortgelijks bezig: TCP data ontcijferen Goodwe zonnepanelen omvormer Misschien staan daar nog zaken genoemd die je kunt proberen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• JohnAlbregtse
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 12-04 07:40
Seafarer schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Weet je nog waarom je die ketel temperatuur naar 50 hebt gezet?
Sorry voor mn late reactie

Hadden we zelf op 50 gezet ná de vorstperiode , staat nu weer op 55 wat beter lijkt te werken

• glaswerk
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 08:12
Noob question: is onderstaande een bypass?
Achtergrond van vraag: ik stook weersafhankelijk en heb vorig jaar daarom een bypass laten plaatsen. Nu kom ik in een uithoek van m'n CV-systeem deze "kortsluitlus" tegen. De lus is warm, dus er lijkt water doorheen te stromen. Heb ik nu twee bypasses in m'n systeem?!
Deze nieuw ontdekte lus zit wel zo ongeveer op het verste punt (i.t.t de nieuwe bypass die ik heb laten plaatsen, die zit op 2m van de ketel), dus deze is misschien wel beter om te gebruiken. Kan ik deze bypass (als het dat is) afstellen? Het maatstreepje suggereert dat wel...

• Seafarer
glaswerk schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:34:
Achtergrond van vraag: ik stook weersafhankelijk en heb vorig jaar daarom een bypass laten plaatsen. Nu kom ik in een uithoek van m'n CV-systeem deze "kortsluitlus" tegen. De lus is warm, dus er lijkt water doorheen te stromen. Heb ik nu twee bypasses in m'n systeem?!
Deze nieuw ontdekte lus zit wel zo ongeveer op het verste punt (i.t.t de nieuwe bypass die ik heb laten plaatsen, die zit op 2m van de ketel), dus deze is misschien wel beter om te gebruiken. Kan ik deze bypass (als het dat is) afstellen? Het maatstreepje suggereert dat wel...
[Afbeelding]
Op alles: ja. En inderdaad de verste zou ik in ere houden en de andere volledig dicht draaien en/of verwijderen als hij toch niet helemaal dicht wil.

https://www.technim.nl/in...aal/drukverschilregelaar/

Deze lijkt het wel te zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 27-02-2021 17:59]

• glaswerk
Seafarer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:52:
[...]

Op alles: ja. En inderdaad de verste zou ik in ere houden en de andere volledig dicht draaien en/of verwijderen als hij toch niet helemaal dicht wil.
Thanks - kan ik deze bypass verder dichtdraaien? Hij is dus warm, terwijl ik zeker weet dat er radiatoren open staan. Lijkt me dus dat ie te "licht" is afgesteld, m.a.w dat ie te snel open gaat dus en m'n retourtemp onnodig opdrijft.
Hoe gaat dichtdraaien? Plastic dop eraf en dan draaien? (zoals ik al zei, noob hier)

• Seafarer
glaswerk schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:01:
[...]

Thanks - kan ik deze bypass verder dichtdraaien? Hij is dus warm, terwijl ik zeker weet dat er radiatoren open staan. Lijkt me dus dat ie te "licht" is afgesteld, m.a.w dat ie te snel open gaat dus en m'n retourtemp onnodig opdrijft.
Hoe gaat dichtdraaien? Plastic dop eraf en dan draaien? (zoals ik al zei, noob hier)
Die open radiatoren hebben geen thermostaat kop? Want anders gaat de thermostaat kop toch de flow knijpen.
Dus als je zeker weet dat er voldoende open staat dan kun je hem wel iets dichter draaien. Waarschijnlijk gewoon aan de dop draaien.
Maar kun je geen merknaam vinden en daar op googlen voor een handleiding?

Waarom ben je eigenlijk weersafhankelijk gaan verwarmen? De ervaringen in dit topic zijn niet zo best. Tenzij je natuurlijk serieus groot woont. :)

• glaswerk
Seafarer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:21:
[...]

Die open radiatoren hebben geen thermostaat kop? Want anders gaat de thermostaat kop toch de flow knijpen.
Dus als je zeker weet dat er voldoende open staat dan kun je hem wel iets dichter draaien. Waarschijnlijk gewoon aan de dop draaien.
Maar kun je geen merknaam vinden en daar op googlen voor een handleiding?

Waarom ben je eigenlijk weersafhankelijk gaan verwarmen? De ervaringen in dit topic zijn niet zo best. Tenzij je natuurlijk serieus groot woont. :)
Alle radiatoren hebben thermostaat, dus situatie is zeker mogelijk dat alles dicht zit. Daarom bypass, maar op moment dat ik voelde dat de bypass warm was, wist ik vrij zeker dat er radiatoren open stonden, en ook al een tijdje.

We wonen inderdaad niet klein, maar belangrijker, de kamerthermostaat hangt in de woonkamer waar we overdag niet zijn. Dus de keuze was: of de hele dag de woonkamer voor niks verwarmen (matig geïsoleerde vrijstaande jaren '30 woning, zonde), of weersafhankelijk.

Al is het inmiddels wel een redelijk getweakte hybride WAR. Ik laat Home Assistant via een OTGW de stooklijn bepalen aangevuld met een instelbare ruimtecorrectie (ruimtetemperaturen uitgelezen door Aqara-sensoren). Bovendien laat ik corrigeren voor zoninval door de opbrengst van de zonnepanelen in de stooklijn mee te nemen.

Naast de stooklijn voor de CV-watertemperatuur heb ik nog een soort "stooklijn" voor het maximale CV-vermogen, om onnodige vermogenspieken te voorkómen als de retourtemp plotseilng daalt omdat er ergens een radiator open gaat (ik heb een aantal Eqiva klokthermostaatknoppen. Geweldige dingen vind ik; niet smart, maar wel met weekprogramma instelbaar, lange batterijduur en voor €8 per stuk een koopje). Het is kortom intussen een flinke hobby geworden. Maar dat zal voor meer mensen in dit topic gelden :-)

• bert pit
Seafarer schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:21:
[...]

WAR kan prima werken maar is sterk afhankelijk van de opzet en mogelijkheden van de ketel. Ik heb aanvankelijk OT gestookt, daarna aan/uit en nu WAR met zoneregeling. Dat laatste bevalt het beste en stookt zeer zuinig met radiatoren. 1000 m3 voor een ruime 2/1 kap jaren 30 woning is een goede score. Wel regelmatig tikkende leidingen. :|

Als je het regelt in combinatie met ruimte correctie en een tijdsafhankelijkheid dan werkt het dus goed. Vooral in een oudere woning met minder isolatie wil je in de winter een hogere aanvoertemperatuur om er comfortabel bij te zitten. In voor en najaar weer een lagere aanvoer en dus zuiniger.

• Seafarer
glaswerk schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:20:
[...]

Alle radiatoren hebben thermostaat, dus situatie is zeker mogelijk dat alles dicht zit. Daarom bypass, maar op moment dat ik voelde dat de bypass warm was, wist ik vrij zeker dat er radiatoren open stonden, en ook al een tijdje.

We wonen inderdaad niet klein, maar belangrijker, de kamerthermostaat hangt in de woonkamer waar we overdag niet zijn. Dus de keuze was: of de hele dag de woonkamer voor niks verwarmen (matig geïsoleerde vrijstaande jaren '30 woning, zonde), of weersafhankelijk.

Al is het inmiddels wel een redelijk getweakte hybride WAR. Ik laat Home Assistant via een OTGW de stooklijn bepalen aangevuld met een instelbare ruimtecorrectie (ruimtetemperaturen uitgelezen door Aqara-sensoren). Bovendien laat ik corrigeren voor zoninval door de opbrengst van de zonnepanelen in de stooklijn mee te nemen.

Naast de stooklijn voor de CV-watertemperatuur heb ik nog een soort "stooklijn" voor het maximale CV-vermogen, om onnodige vermogenspieken te voorkómen als de retourtemp plotseilng daalt omdat er ergens een radiator open gaat (ik heb een aantal Eqiva klokthermostaatknoppen. Geweldige dingen vind ik; niet smart, maar wel met weekprogramma instelbaar, lange batterijduur en voor €8 per stuk een koopje). Het is kortom intussen een flinke hobby geworden. Maar dat zal voor meer mensen in dit topic gelden :-)
Heftig bezig. :)
Maar heb jij ook alles waterzijdig ingeregeld? Gewoon even benieuwd naar.

• Deef_K
Zo. Radiator drie met danfoss dynamic valve, voetventiel en thermostatische knop hangt. Nog twee te gaan aan de voorzijde van de woning. Keukenpapier ligt er even onder om te kijken of deze eventueel lekt.

Rozetje onder volgt nog.

• glaswerk
Seafarer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:41:
[...]

Heftig bezig. :)
Maar heb jij ook alles waterzijdig ingeregeld? Gewoon even benieuwd naar.
Nee, dat dan weer niet. We wonen hier nu een jaar, en ik krijg het overal wel goed en gelijkmatig warm met mijn stooklijn (CV-watertemp grofweg tussen 40 en 60 graden). Dus ik heb de noodzaak nog niet gevoeld. Wordt misschien anders als de kinderen meer tijd op hun kamer gaan doorbrengen, ik heb de T11-radiatortjes op die koude kamers met steense muren al achterdochtig zitten bekijken!

• bert pit
glaswerk schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:26:
[...]

, ik heb de T11-radiatortjes op die koude kamers met steense muren al achterdochtig zitten bekijken!
Radiatorfolie is your friend ;) .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:52
glaswerk schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:34:
[Afbeelding]
Je kunt deze bypass met rode afleesdop en al verdraaien. Alleen hoop ik dat ie dan niet gaat lekken. Als zo een bypass die niet de hele wereld kost verdraait gaat worden na een aantal jaren kan ie gaan lekken op allerlei 0-ring afdichtingen. Tis ff proberen. Maar idd rechtsom is strakker en linksom viceversa.

• CJG
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 30-04 21:33
Nog even een vraag over waterzijdig inregelen bij een warmtepomp: ik heb vzv mogelijk de voetventielen dichtgedraaid maar op 4 radiatoren zit geen voetventiel. Dat zijn 2 handdoekradiatoren van de badkamer en 2 grote convectors in een convector put, voorzien van Jaga DBE.

Moet ik op deze radiatoren alsnog een voetventiel plaatsen ?

Heeft iemand ervaring met de Danfoss Dynamic Valve of Heimeier Eclips in combinatie met lage temperatuur verwarming , of zijn deze niet geschikt vanwege de beperkte maximale flow van 150 liter per uur ?

• leonbong
Als je meer dan >100l/uur nodig hebt zou ik eclipse niet nemen die suisen dan eigenlijk altijd.
De concurrentie heeft dat probleem niet.

Je kan dan kijken naar Danfoss / Oventrop / Comap.

Ps Heimeier heeft nu ook de eclipse 300 met als maximum 300l/uur.

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
glaswerk schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:26:
[...]

Nee, dat dan weer niet. We wonen hier nu een jaar, en ik krijg het overal wel goed en gelijkmatig warm met mijn stooklijn (CV-watertemp grofweg tussen 40 en 60 graden). Dus ik heb de noodzaak nog niet gevoeld. Wordt misschien anders als de kinderen meer tijd op hun kamer gaan doorbrengen, ik heb de T11-radiatortjes op die koude kamers met steense muren al achterdochtig zitten bekijken!
T11? of zelfs T10!!! Ik kwam er hier thuis achter na een strenge inspectie dat de meeste radiatoren hierboven geen convectoren hebben, waardoor deze dus minder warmte afgeven dan mét.

bovenaanzicht

Een type 10 radiator heeft 1 plaat maar geen convector.
Een type 11 radiator heeft 1 plaat en 1 convector.
Een type 20 radiator heeft 2 platen maar geen convector.
Een type 21 radiator heeft 2 platen en 1 convector.
Een type 22 radiator heeft 2 platen en 2 convectoren.
Een type 33 radiator heeft 3 platen en 3 convectoren.

• Seafarer
HyperTrophy schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:06:
[...]

T11? of zelfs T10!!! Ik kwam er hier thuis achter na een strenge inspectie dat de meeste radiatoren hierboven geen convectoren hebben, waardoor deze dus minder warmte afgeven dan mét.

[Afbeelding]
bovenaanzicht

Heb ik ook op de slaapkamers. Maar wel HR++ en een gevulde spouw.

Origineel was enkel glas en het stook regime 90/70.

Maar ik heb geen problemen. Met convector was beter geweest.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
HyperTrophy schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:06:
[...]

[Afbeelding]
bovenaanzicht

Hier (huis uit ‘98) hangen boven (op de badkamer na) ook alleen maar T10 radiatoren.

• leonbong
T10 / 11 / 20 en 21.

Die zijn gewoon niet handig dus zou ik bij nieuw nooit doen. Omdat als je leidingen uit de vloer komen die types hebben een kortere afstand voor koppeling tov de muur.
Waardoor je op locatie waar een T11 hangt niet eenvoudig een T22/T33 kan ophangen.

Zo heb ik één kamer waarin de bouwer een T21 heeft opgehangen met de leidingen in de dekvloer gestort.
Alle andere kamers hebben T22 of T33, die T21 vervangen voor T22 is lastig zonder lelijke bochtjes/koppelingen.

Ach op mijn werk hangt nog een oude T50 van 60cm hoog en maar liefts 5 meter lang.

[Voor 23% gewijzigd door leonbong op 04-03-2021 14:37]

• Seafarer
leonbong schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:10:
T10 / 11 / 20 en 21.

Die zijn gewoon niet handig dus zou ik bij nieuw nooit doen. Omdat als je leidingen uit de vloer komen die types hebben een kortere afstand voor koppeling tov de muur.
Waardoor je op locatie waar een T11 hangt niet eenvoudig een T22/T33 kan ophangen.

Zo heb ik één kamer waarin de bouwer een T21 heeft opgehangen met de leidingen in de dekvloer gestort.
Alle andere kamers hebben T22 of T33, die T21 vervangen voor T22 is lastig zonder lelijke bochtjes/koppelingen.

Ach op mijn werk hangt nog een oude T50 van 60cm hoog en maar liefts 5 meter lang.
Heimeier app gaat maar tot een T40. :)

Wordt zeker niet meer gemaakt zulke T50 radiatoren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 09:50

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

TLDR versie:
Ik ben opzoek naar wat hulp om een begin te maken met het besparen van gas en ben door het lezen van dit topic al het nodige wijzer geworden. Er zijn veel dingen waarmee ik aan de slag zou kunnen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat nu de slimste route is naar het verminderen van het gasverbruik in de specifieke situatie waar het om gaat.

Groot pand (matig tot slecht geïsoleerd, bouwjaar ongeveer 1960), zowel woon- (ca 100m2) als werk- (ca. 100m2) als slaapvertrekken (ca 100m2). Nu geen enkele centrale regeling, maar alleen een buitenthermostaat op de ketel (Remeha quinta pro 65) aangesloten en in alle vertrekken zijn 1 of meerdere radiatoren aanwezig met Danfoss themostatische kranen. Installatie is waarschijnlijk sinds 1960 nooit ingeregeld, maar wel aangepast een uitgebreid.
Door een vol dak met zonnepanelen is er een behoorlijk elektriciteitsoverschot.

Natuurlijk zou alles isoleren het meeste opleveren (op de lange termijn), maar is in dit geval ook een lange termijn project omdat het veel is en er geen budget is om alles in een keer te doen.

Aan jullie de hulpvraag waar te beginnen met kleine ingrepen om toch het verbruik omlaag te brengen die relatief snel terug verdiend worden?

Lange versie / extra info:

Het pand / basis informatie over installaties:
  • Het betreft een pand relatief groot pand (ca. 300m2) met zowel een woon als werk functie
  • Het pand is is gebouw in de jaren 60 en in de jaren 80 uitgebreid met een bovenverdieping. Algeheel gezien matig geïsoleerd.
  • Het werkdeel op de begane grond is slecht geïsoleerd (alles nog in oorspronkelijke staat dus enkel glas en geen spouwmuurisolatie (hoewel er ook maar weinig muur is, de gevel bestaat voornamelijk uit glas)
  • Het woondeel op de begane grond is matig geïsoleerd. Er heeft in de jaren 90 renovatie plaats gevonden en is daarbij voorzien dubbel glas.
  • De gehele bovenverdieping is in de jaren 80 er op gezet en destijds voorzien van isolatie en rond 2000 deels voorzien van dubbelglas.
  • Enkele jaren geleden is de ketel vervangen en nu hangt er een Remeha Quinta Pro 65.
  • Warmwater word geleverd door een grote elektrische boiler.
  • Alle vertrekken hebben Danfoss themostatische kranen op radiatoren uit verschillende periodes sommige uit de jaren 60 en sommigen uit de jaren 80 en 90 en er wordt geen gebruik gemaakt van een centrale kamerthermostaat, maar van een thermostaat op de ketel die de buiten temperatuur meet.
De situatie qua gebruik:
  • De werkruimte bestaat uit 5 vertrekken en wordt op werkdagen en tijden gebruikt en verwarmd.
  • De woonruimte op de begane grond bestaat uit 4 vertrekken (waarvan 1 grote met 3 radiatoren) en wordt 7 dagen per week gebruikt en verwarmd.
  • De woonruimte op de eerste verdieping bevat alleen slaapkamers en een badkamer die allen vrijwel niet verwarmd worden.
De situatie qua verbruik:
In 2017 is het volledige dak (op het zuiden) gevuld met zonnepanelen die de afgelopen 4 jaar gemiddeld ongeveer 16MWh per jaar aan elektra opwekken. Ten tijde van het plaatsen dekte dat het verbruik ook goed af, maar inmiddels is er een flink overschot aan elektra.
Jullie zullen begrijpen dat gezien de grote en zowel het gebruik voor werk als wonen het gas verbruik aanzienlijk is en het met de salderingsregels niet handig is om een overschot aan elektra te hebben.

De uitdaging:
Het gasverbruik omlaag brengen met beperkte investeringen rekening houdend met het feit dat er geen geld op de plank ligt om alles in een keer goed aan te pakken en er wel een elektra overschot is.
Natuurlijk is isoleren op lange termijn de beste oplossing, maar gezien de omvang niet in een keer haalbaar en zeker gezien het vele glas. Dat gaat een grote investering vragen die zeker 10 jaar gaat kosten om terug te verdienen.

Wat ikzelf denk dat een goede aanpak is:
  1. Relatief kleine investering doen in een systeem als Tado of EvoHome (weet nog niet welke het handigst is) om zo beter de verschillende zones / vertrekken van warmte te voorzien wanneer dat nodig is. Daarbij denk ik voornamelijk aan de woon- en werkvertrekken op de begane grond. Eventueel eer woonvertrekken en later uitbreiden naar de werkvertrekken.
  2. Waterzijdig inregelen van het geheel, hoewel dat best lastig zal zijn omdat de warmte behoefte grote verschillen kent, afhankelijk van gebruik van de ruimten voor zowel woon als werk.
  3. Aanvoertemperatuur van de ketel verlagen (heb ik onlangs als proef verlaagd van 90 naar 80 graden)
  4. Vermogen van de ketel verlagen (heb mezelf nog onvoldoende ingelezen over de effecten hiervan)
  5. Gezien er een elektra overschot is, is het al dan niet draaien van de pomp op dit moment niet relevant. Als het handig kan zijn voor het warmte rendement dan mag die 24/7 onafgebroken draaien.
  6. Als laatste is een investering in een warmtepomp ter ondersteuning van het systeem wellicht mogelijk, maar als ik de verschillende posts in dit topic en forum goed begrijp is dat bij een matig / slecht geïsoleerd huis niet handig omdat dat eigenlijk pas goed werkt als je lage temperatuur verwarming kan toepassen.
De vraag is dus waarmee het logisch zou zijn om te beginnen en te starten met het besparen van gas.

PS 1: Ik ben een noob op dit gebied, dus ik ga wat meer tijd nodig hebben om dingen te snappen en te organiseren, maar tijd investeren is geen probleem :9
PS 2: Misschien is deze vraag wel een eigen topic waard, maar ik dacht ik begin even hier omdat hier de meeste kennis lijkt te zitten :)

• Seafarer
@Mystic Spirit
In zo'n pand is waterzijdig inregelen het eerste wat je doet. Allerlei electronische bende gaat pas op de tweede plaats komen.

Juist met waterzijdig inregelen kun je je vermogen keurig verdelen. Of beter woord: besturen. Want stel dat je in de kantoor ruimte toch warmte tekort komt dan kun je dat prachtig na regelen met waterzijdig inregelen. Daarna pas laten fine tunen door dure electronica. (waar soms best nog issues inzitten)

• leonbong
Seafarer schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:55:
[...]

Heimeier app gaat maar tot een T40. :)

Wordt zeker niet meer gemaakt zulke T50 radiatoren?
Denk het niet stamt uit de jaren 50/60.
Die ruimte heeft een 13m gevel en is 7m diep.
Alleen de nooddeur naar buiten is vrij gelaten maar hangen dus twee van die monsters met een 1 inch aansluiting, als je die aanvoert met 90 graden in de winter dan is het nog koud in de ruimte.

De ruimte ernaast even groot hingen ook twee van die monsters, die zijn vervangen voor 3xT33 van 60 hoog 2m lang en daar wordt het nu gewoon goed warm.

Dus het weglaten van de convectors op radiator heeft nogal een invloed op het vermogen.
Ik persoonlijk zou dus nooit een T10 of T20 kopen dat is gewoon niet handig.

• Olaf91
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19:03
Beste Tweakers,

Sinds deze week heb ik een nieuwe ketel gekregen. Nu zag ik dit filmpje in het forum voorbij komen YouTube: Tips & Trucs #30 Hoe stel je een Nefit Proline Nxt Hrc 24 cw4 cv-...

Ik heb toevallig dezelfde ketel en heb de instellingen uit deze video overgenomen. Mijn retourtemperaruur was met de standaardinstellingen over de 60 of net daaronder. Nu is deze stukken lager, maar kan dit wel zomaar bij elk huis toegepast worden? Ik woon in een jaren 30 huis met weinig isolatie (wel dubbel glas).

De temperatuur binnen lijkt hij met de huidige buitentemperaturen wel te kunnen halen. Begrijp ik dat ik nu 'snachts de temperatuur zo min mogelijk moet verlagen? (Max 1 graad)

Als laatst lees ik dat men de aanvoertemperatuur verlaagd terwijl in de video deze gewoon op 75 graden blijft, wat is nu de juiste methode? Lagere aanvoertemperatuur of lager vermogen?

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:58
Olaf91 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:15:
Beste Tweakers,

Sinds deze week heb ik een nieuwe ketel gekregen. Nu zag ik dit filmpje in het forum voorbij komen YouTube: Tips & Trucs #30 Hoe stel je een Nefit Proline Nxt Hrc 24 cw4 cv-...

Ik heb toevallig dezelfde ketel en heb de instellingen uit deze video overgenomen. Mijn retourtemperaruur was met de standaardinstellingen over de 60 of net daaronder. Nu is deze stukken lager, maar kan dit wel zomaar bij elk huis toegepast worden? Ik woon in een jaren 30 huis met weinig isolatie (wel dubbel glas).

De temperatuur binnen lijkt hij met de huidige buitentemperaturen wel te kunnen halen. Begrijp ik dat ik nu 'snachts de temperatuur zo min mogelijk moet verlagen? (Max 1 graad)

Als laatst lees ik dat men de aanvoertemperatuur verlaagd terwijl in de video deze gewoon op 75 graden blijft, wat is nu de juiste methode? Lagere aanvoertemperatuur of lager vermogen?
Hoe lager de retourtemperatuur, hoe minder energie er onbenut via het rookgas je huis verlaat. Een lage retourtemperatuur kan je op meerdere manieren realiseren. Een logische is om de aanvoertemperatuur te verlagen, maar vaak zie je ook dat bij vloerverwarming warm en koud gemixt wordt in de vloerververwarmingspomp, en in dat geval kan je bijv. best een hoge aanvoertemperatuur hebben als het water in de juiste verhouding gemixt wordt.

Nachtverlaging hangt heel erg af van het type huis en verwarming dat je hebt. Mijn huis is uit 2019 met goede isolatie en vloerverwarming. De temperatuur daalt 's nachts dusdanig weinig dat nachtverlaging vrijwel geen nut heeft. Heb je minder goede isolatie en ouderwetse radiatoren die met een hoge temperatuur in korte tijd veel warmte kunnen afgeven, dan heeft het niet zoveel nut om 's nachts de boel te verwarmen. Dat kost dan weer onnodig energie.

Al met al hangt het dus helemaal af van het type huis en het type verwarming dat je hebt.

• Olaf91
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19:03
MarcoC schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:31:
[...]
Hoe lager de retourtemperatuur, hoe minder energie er onbenut via het rookgas je huis verlaat. Een lage retourtemperatuur kan je op meerdere manieren realiseren. Een logische is om de aanvoertemperatuur te verlagen, maar vaak zie je ook dat bij vloerverwarming warm en koud gemixt wordt in de vloerververwarmingspomp, en in dat geval kan je bijv. best een hoge aanvoertemperatuur hebben als het water in de juiste verhouding gemixt wordt.

Nachtverlaging hangt heel erg af van het type huis en verwarming dat je hebt. Mijn huis is uit 2019 met goede isolatie en vloerverwarming. De temperatuur daalt 's nachts dusdanig weinig dat nachtverlaging vrijwel geen nut heeft. Heb je minder goede isolatie en ouderwetse radiatoren die met een hoge temperatuur in korte tijd veel warmte kunnen afgeven, dan heeft het niet zoveel nut om 's nachts de boel te verwarmen. Dat kost dan weer onnodig energie.

Al met al hangt het dus helemaal af van het type huis en het type verwarming dat je hebt.
Maar ik begrijp dat de ketel op deze wijze het efficients is door op laag vermogen te stoken. Zodra ik de temperatuur 's nachts sterk verlaag en 's ochtends de temperatuur verhoog draait die op vol vermogen, dus minder efficient. Toch?

Ik heb geen vloerverwarming, wel oude radiatoren. Maar deze kunnen door de lagere aanvoertemperatuur dan toch minder snel verwarmen? Dus zou nachtverlaging niet efficient zijn.

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:58
Olaf91 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:38:
[...]

Maar ik begrijp dat de ketel op deze wijze het efficients is door op laag vermogen te stoken. Zodra ik de temperatuur 's nachts sterk verlaag en 's ochtends de temperatuur verhoog draait die op vol vermogen, dus minder efficient. Toch?

Ik heb geen vloerverwarming, wel oude radiatoren. Maar deze kunnen door de lagere aanvoertemperatuur dan toch minder snel verwarmen? Dus zou nachtverlaging niet efficient zijn.
Dat is de theorie, maar een halve dag op vol vermogen of een hele dag op half vermogen maakt onderaan de streep natuurlijk niet zoveel uit. In theorie is het natuurlijk meestal wel zinvol om je huis niet te verwarmen op het moment dat je het niet nodig hebt. In jouw geval lijkt nachtverlaging met 2 of 3 graden me niet zo heel gek.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Seafarer schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:05:
@Mystic Spirit
In zo'n pand is waterzijdig inregelen het eerste wat je doet. Allerlei electronische bende gaat pas op de tweede plaats komen.

Juist met waterzijdig inregelen kun je je vermogen keurig verdelen. Of beter woord: besturen. Want stel dat je in de kantoor ruimte toch warmte tekort komt dan kun je dat prachtig na regelen met waterzijdig inregelen. Daarna pas laten fine tunen door dure electronica. (waar soms best nog issues inzitten)
Dankjewel.
Gewoon beginnen met inregelen dus... Dan ga ik die uitdaging eerst maar eens aan door uit te zoeken wat voor mogelijkheden ik heb, want er zijn nogal wat verschillende radiatoren variërend vanuit de jaren 60 tot 90 en waarschijnlijk ook veel variatie in inregel mogelijkheden.

• Seafarer
Mystic Spirit schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:26:
[...]

Dankjewel.
Gewoon beginnen met inregelen dus... Dan ga ik die uitdaging eerst maar eens aan door uit te zoeken wat voor mogelijkheden ik heb, want er zijn nogal wat verschillende radiatoren variërend vanuit de jaren 60 tot 90 en waarschijnlijk ook veel variatie in inregel mogelijkheden.
Eigenlijk iedere radiator kan geregeld worden. Maar je zult de appendages wel bedoelen. :)

Ik zou een inventaris lijst maken nadat je alle knoppen verwijdert hebt. Het is hier al meermaals voorgekomen dat er onder de knop een mogelijkheid is tot voorinstelling.

• TereZz
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19:40
Laatst ben ik tegen een AWB thermoelegance 4 gelopen, maximaal 7 jaar oud. Maar nee hoor, geen modulerende AWB thermostaat. Maximale cv temperatuur staat doodleuk op 80 graden, en dat wordt hij dan ook.

Simpel display met een - en + knop voor de warmwater, waarmee ik niets kan aanpassen. Het laat wel de ingestelde waarde zien van 57 graden, prima. Ook een - en + knopje voor de CV, ook deze laat zich niet aanpassen in het gebruikersmenu. In de installateursmenu heb ik de keuze voor 50, 73 en 80 graden. Nou, mag 60 of 65 ook? Met 50 is het huis niet gemakkelijk warm te stoken.

Doe ik iets fout? De gebruikershandleiding impliceert dat de aanvoertemperatuur eenvoudig in te stellen is. Of is dit echt een debiele ketel? ;)

Vermogen voor CV is wel te knijpen (in bijv aantal kW, maar ook ventilatorsnelheden). Maar dat duurt iets langer om te finetunen dan de aanvoertemperatuur aanpassen.
Vermogen voor nu maar beperkt op het minimale, 8 kW, en max aanvoertemperatuur op 73.

[Voor 14% gewijzigd door TereZz op 06-03-2021 19:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert pit
Mystic Spirit schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:54:
TLDR versie:
Ik ben opzoek naar wat hulp om een begin te maken met het besparen van gas en ben door het lezen van dit topic al het nodige wijzer geworden. Er zijn veel dingen waarmee ik aan de slag zou kunnen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat nu de slimste route is naar het verminderen van het gasverbruik in de specifieke situatie waar het om gaat.

Groot pand (matig tot slecht geïsoleerd, bouwjaar ongeveer 1960), zowel woon- (ca 100m2) als werk- (ca. 100m2) als slaapvertrekken (ca 100m2). Nu geen enkele centrale regeling, maar alleen een buitenthermostaat op de ketel (Remeha quinta pro 65) aangesloten en in alle vertrekken zijn 1 of meerdere radiatoren aanwezig met Danfoss themostatische kranen. Installatie is waarschijnlijk sinds 1960 nooit ingeregeld, maar wel aangepast een uitgebreid.
Door een vol dak met zonnepanelen is er een behoorlijk elektriciteitsoverschot.

Natuurlijk zou alles isoleren het meeste opleveren (op de lange termijn), maar is in dit geval ook een lange termijn project omdat het veel is en er geen budget is om alles in een keer te doen.

Aan jullie de hulpvraag waar te beginnen met kleine ingrepen om toch het verbruik omlaag te brengen die relatief snel terug verdiend worden?

Lange versie / extra info:

Het pand / basis informatie over installaties:
  • Het betreft een pand relatief groot pand (ca. 300m2) met zowel een woon als werk functie
  • Het pand is is gebouw in de jaren 60 en in de jaren 80 uitgebreid met een bovenverdieping. Algeheel gezien matig geïsoleerd.
  • Het werkdeel op de begane grond is slecht geïsoleerd (alles nog in oorspronkelijke staat dus enkel glas en geen spouwmuurisolatie (hoewel er ook maar weinig muur is, de gevel bestaat voornamelijk uit glas)
  • Het woondeel op de begane grond is matig geïsoleerd. Er heeft in de jaren 90 renovatie plaats gevonden en is daarbij voorzien dubbel glas.
  • De gehele bovenverdieping is in de jaren 80 er op gezet en destijds voorzien van isolatie en rond 2000 deels voorzien van dubbelglas.
  • Enkele jaren geleden is de ketel vervangen en nu hangt er een Remeha Quinta Pro 65.
  • Warmwater word geleverd door een grote elektrische boiler.
  • Alle vertrekken hebben Danfoss themostatische kranen op radiatoren uit verschillende periodes sommige uit de jaren 60 en sommigen uit de jaren 80 en 90 en er wordt geen gebruik gemaakt van een centrale kamerthermostaat, maar van een thermostaat op de ketel die de buiten temperatuur meet.
De situatie qua gebruik:
  • De werkruimte bestaat uit 5 vertrekken en wordt op werkdagen en tijden gebruikt en verwarmd.
  • De woonruimte op de begane grond bestaat uit 4 vertrekken (waarvan 1 grote met 3 radiatoren) en wordt 7 dagen per week gebruikt en verwarmd.
  • De woonruimte op de eerste verdieping bevat alleen slaapkamers en een badkamer die allen vrijwel niet verwarmd worden.
De situatie qua verbruik:
In 2017 is het volledige dak (op het zuiden) gevuld met zonnepanelen die de afgelopen 4 jaar gemiddeld ongeveer 16MWh per jaar aan elektra opwekken. Ten tijde van het plaatsen dekte dat het verbruik ook goed af, maar inmiddels is er een flink overschot aan elektra.
Jullie zullen begrijpen dat gezien de grote en zowel het gebruik voor werk als wonen het gas verbruik aanzienlijk is en het met de salderingsregels niet handig is om een overschot aan elektra te hebben.

De uitdaging:
Het gasverbruik omlaag brengen met beperkte investeringen rekening houdend met het feit dat er geen geld op de plank ligt om alles in een keer goed aan te pakken en er wel een elektra overschot is.
Natuurlijk is isoleren op lange termijn de beste oplossing, maar gezien de omvang niet in een keer haalbaar en zeker gezien het vele glas. Dat gaat een grote investering vragen die zeker 10 jaar gaat kosten om terug te verdienen.

Wat ikzelf denk dat een goede aanpak is:
  1. Relatief kleine investering doen in een systeem als Tado of EvoHome (weet nog niet welke het handigst is) om zo beter de verschillende zones / vertrekken van warmte te voorzien wanneer dat nodig is. Daarbij denk ik voornamelijk aan de woon- en werkvertrekken op de begane grond. Eventueel eer woonvertrekken en later uitbreiden naar de werkvertrekken.
  2. Waterzijdig inregelen van het geheel, hoewel dat best lastig zal zijn omdat de warmte behoefte grote verschillen kent, afhankelijk van gebruik van de ruimten voor zowel woon als werk.
  3. Aanvoertemperatuur van de ketel verlagen (heb ik onlangs als proef verlaagd van 90 naar 80 graden)
  4. Vermogen van de ketel verlagen (heb mezelf nog onvoldoende ingelezen over de effecten hiervan)
  5. Gezien er een elektra overschot is, is het al dan niet draaien van de pomp op dit moment niet relevant. Als het handig kan zijn voor het warmte rendement dan mag die 24/7 onafgebroken draaien.
  6. Als laatste is een investering in een warmtepomp ter ondersteuning van het systeem wellicht mogelijk, maar als ik de verschillende posts in dit topic en forum goed begrijp is dat bij een matig / slecht geïsoleerd huis niet handig omdat dat eigenlijk pas goed werkt als je lage temperatuur verwarming kan toepassen.
De vraag is dus waarmee het logisch zou zijn om te beginnen en te starten met het besparen van gas.

PS 1: Ik ben een noob op dit gebied, dus ik ga wat meer tijd nodig hebben om dingen te snappen en te organiseren, maar tijd investeren is geen probleem :9
PS 2: Misschien is deze vraag wel een eigen topic waard, maar ik dacht ik begin even hier omdat hier de meeste kennis lijkt te zitten :)
Als isoleren een brug te ver is, is zoneverwarming is waarschijnlijk een grote vooruitgang in gasbesparing. Je stookt gewoon nooit in een zone waar je niet bent. Het waterzijdig inregelen is dan ook
minder noodzakelijk. De gasbesparing kan behoorlijk oplopen.

Het waterzijdig inregelen heeft voordeel als er nu onbalans is in het systeem waardoor je ketel niet goed regelt: lees niet in het HR gebied stookt. Dat doet je ketel nu waarschijnlijk toch niet, omdat je retour dan onder de 55 graden moet zijn. Ook als het ergens niet warm wordt kan waterzijdig inregelen helpen. Dat laatste regelt zich vaak vanzelf wat beter bij zoneverwarming.

Maar, denk ook aan kierdichting en aan radiatorfolie. Beide kosten weinig geld en besparen gewoon gas en verhogen comfort.

• b4gg3r1
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13-06 20:24
Goeiedag.

Kan, qua gasverbruik, je aanvoertemperatuur te laag zijn, ondanks dat de ΔT klopt en het huis gewoon warm wordt?

Ik probeer al een tijdje ons gasverbruik omlaag te krijgen (is nu een sport geworden) en heb al veel gelezen in dit topic (maar zeker niet alles). Een enorme berg zeer interessante info.
Toch wil ik graag iets checken..

Ketel is een Nefit ecomline HR30 uit 2004. Thermostaat is nu een nefit easy control (met adapter)
Ik heb het aanvoerwater op max 50graden staan en deellast op 75%.(huis uit 1969 is redelijk geïsoleerd.en >300m2, heeft oude radiatoren. Woonkamer b.v. heeft ledenradiatoren)

Ik lees dat idealiter, het retourwater liefst 20% kouder is dan de aanvoer, maar kun je de aanvoertemperatuur ook te laag hebben (of in mijn geval, deellast te laag denk ik), ondanks dat de ΔT gewoon klopt?

In de ochtend komt de aanvoer niet boven de 42 graden, retour in het begin 30, na een tijd 34.
Gedurende de dag is het meer aanvoer 36, retour 29, of 34/28. Een nette ΔT dus.Slechter dan 16% heb ik 'm nog niet gezien.
Het huis wordt prima warm. Maar omdat de aanvoer nooit de 50 graden haalt vraag ik me af of dit wel een goede instelling is.

[Voor 2% gewijzigd door b4gg3r1 op 08-03-2021 08:56. Reden: Typefouten]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 15:42
b4gg3r1 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:11:
Goeiedag.

Kan, qua gasverbruik, je aanvoertemperatuur te laag zijn, ondanks dat de ΔT klopt en het huis gewoon warm wordt?

Ik probeer al een tijdje ons gasverbruik omlaag te krijgen (is nu een sport geworden) en heb al veel gelezen in dit topic (maar zeker niet alles). Een enorme berg zeer interessante info.
Toch wil ik graag iets checken..

Ketel is een Nefit ecomline HR30 uit 2004. Thermostaat is nu een nefit easy control (met adapter)
Ik heb het aanvoerwater op max 50graden staan en deellast op 75%.(huis uit 1969 is redelijk geïsoleerd.en >300m2, heeft oude radiatoren. Woonkamer b.v. heeft ledenradiatoren)

Ik lees dat idealiter, het retourwater liefst 20% kouder is dan de aanvoer, maar kun je de aanvoertemperatuur ook te laag hebben (of in mijn geval, deellast te laag denk ik), ondanks dat de ΔT gewoon klopt?

In de ochtend komt de aanvoer niet boven de 42 graden, retour in het begin 30, na een tijd 34.
Gedurende de dag is het meer aanvoer 36, retour 29, of 34/28. Een nette ΔT dus.Slechter dan 16% heb ik 'm nog niet gezien.
Het huis wordt prima warm. Maar omdat de aanvoer nooit de 50 graden haalt vraag ik me af of dit wel een goede instelling is.
Hoe lager de retour temperatuur, hoe meer condensatie warmte de ketel uit de rookgassen haalt, hoe beter het rendement van de ketel.
Als je huis voldoende warm wordt maar de Ta laag blijft betekend dit simpel weg dat je afgifte systeem bij deze lage temperatuur het vermogen dat de ketel in het water stopt kan afgeven en dit ook voldoende is voor verwarmen.

Niets mis mee, ik zou niet te veel focussen op delta T en meer op een lage Tr en of het nog steeds aangenaam warm blijft als je iets veranderd.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:55
b4gg3r1 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:11:

die ketel+thermostaat moduleren zowel brander als pomp. De nefit easy vraagt in jouw geval maximaal 42 graden water aan de ketel, want blijkbaar krijgt hij het daarmee voldoende warm. Kortom: je hebt het al top voor elkaar :)

(met de zelfde thermostaat en soortgelijke ketel zie ik 's ochtends na de nachtverlaging even een iets hogere aanvoertemperatuur, en kort daarna zakt de aanvoer en komt de rest van de dag niet boven de 45)

• LemonC200
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15:30
Mystic Spirit schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:54:
TLDR versie:
Wat betreft het elektriciteitsoverschot je zou kunnen kiezen voor een elektrische boiler voor in de keuken en het douchen. Vooral de eerste heb je al voor €150. Met elektrische boilers kan je bij een gemiddeld huishouden toch al snel 250 m3 besparen. Eventueel de kookplaat vervangen door inductie helpt ook een beetje, maar als je daarvoor extra groepen/kabels moet plaatsen wordt het al snel prijzig.

Voor het inregelen let er op dat je ook een goede bypass plaatst.

• b4gg3r1
Bedankt PentaClover en LinuxMan.

Dan laat ik het hier maar even bij. Kijken hoe we het deze maand doen vergeleken met het gemiddelde voor ons type huis.

Ik zie wel dat we meer stroom verbruiken, omdat de ketel bijna de hele tijd aanstaat, maar da's ongeveer 400W/dag meer. 9 cent. Da's 120 liter gas. Op een dag als vandaag verbruiken we 120x die hoeveelheid.
Dus als deze instelling meer dan 1% zuiniger is qua gasverbruik dan is het al goed.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Seafarer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Eigenlijk iedere radiator kan geregeld worden. Maar je zult de appendages wel bedoelen. :)

Ik zou een inventaris lijst maken nadat je alle knoppen verwijdert hebt. Het is hier al meermaals voorgekomen dat er onder de knop een mogelijkheid is tot voorinstelling.
Dat zal ongetwijfeld de juiste term zijn :) Zaterdag ga ik beginnen en dan kom ik vast met een paar foto's terug in dit topic om te achterhalen waar ik aan moet draaien, want zo op het eerste oog zie ik namelijk niet direct iets dat voor de hand ligt :)
bert pit schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:14:
[...]

Als isoleren een brug te ver is, is zoneverwarming is waarschijnlijk een grote vooruitgang in gasbesparing. Je stookt gewoon nooit in een zone waar je niet bent. Het waterzijdig inregelen is dan ook
minder noodzakelijk. De gasbesparing kan behoorlijk oplopen.

Het waterzijdig inregelen heeft voordeel als er nu onbalans is in het systeem waardoor je ketel niet goed regelt: lees niet in het HR gebied stookt. Dat doet je ketel nu waarschijnlijk toch niet, omdat je retour dan onder de 55 graden moet zijn. Ook als het ergens niet warm wordt kan waterzijdig inregelen helpen. Dat laatste regelt zich vaak vanzelf wat beter bij zoneverwarming.

Maar, denk ook aan kierdichting en aan radiatorfolie. Beide kosten weinig geld en besparen gewoon gas en verhogen comfort.
Het wordt overal prima warm, maar de retour temperatuur ligt nu rond de 55 graden afhankelijk van welke radiatoren er open staan. Zeker als radiatoren vlakbij de ketel draaien ligt de retour hoger, dus er is zeker winst te halen in het inregelen.

Zoneverwarming gebeurd nu feitelijk ook, maar dan moet er wel iemand aan de knoppen draaien :) Ik zag vooral voordelen in een centrale regel unit die de data van alles combineert en op basis daarvan slim de ketel aanstuurt, maar dat is waarschijnlijk net iets teveel gevraagd van de huidige techniek.

Radiator folie had ik nog niet aan gedacht en zal ik meenemen in de overwegingen... Voor het plaatsen zal ik dan vermoedelijk wel de radiatoren van de wand moeten halen en moet het systeem leeg. Dat lijkt dus meer een klusje voor de zomer.
LemonC200 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Wat betreft het elektriciteitsoverschot je zou kunnen kiezen voor een elektrische boiler voor in de keuken en het douchen. Vooral de eerste heb je al voor €150. Met elektrische boilers kan je bij een gemiddeld huishouden toch al snel 250 m3 besparen. Eventueel de kookplaat vervangen door inductie helpt ook een beetje, maar als je daarvoor extra groepen/kabels moet plaatsen wordt het al snel prijzig.

Voor het inregelen let er op dat je ook een goede bypass plaatst.
Alles behalve het verwarmen via de CV is al elektrisch. Dus daar zit helaas geen winst meer. Ook is er al een bypass, maar het lezen van dit topic heeft mij al wel doen denken aan een andere vorm van een bypass. Het idee (ergens in dit topic) om een radiator in huis te kiezen om de bypass van te maken spreekt mij wel aan. Bestaat er ook iets in de zin van een dynamische bypass? Zodat over gebleven warmte verdeeld wordt over verschillende vertrekken, die je normaal gesproken toch niet / nauwelijks verwarmd?

• leonbong
Ik zag vooral voordelen in een centrale regel unit die de data van alles combineert en op basis daarvan slim de ketel aanstuurt, maar dat is waarschijnlijk net iets teveel gevraagd van de huidige techniek.

Een evohome systeem of equivalent doet dat bij zone-verwarming.
Maar het is dan nog kritischer dat inregeling correct is.

• scofield
LinuxMan schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:56:
[...]

die ketel+thermostaat moduleren zowel brander als pomp. De nefit easy vraagt in jouw geval maximaal 42 graden water aan de ketel, want blijkbaar krijgt hij het daarmee voldoende warm. Kortom: je hebt het al top voor elkaar :)

(met de zelfde thermostaat en soortgelijke ketel zie ik 's ochtends na de nachtverlaging even een iets hogere aanvoertemperatuur, en kort daarna zakt de aanvoer en komt de rest van de dag niet boven de 45)
Hoe weet je dat nou, er wordt niet gemeld of het een Classic of Excellent is.
Dus praat niet over een standaard modulerende pomp aub.

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:55
scofield schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:09:
[...]

oh dat had ik mij niet gerealiseerd dat er ook een variant zonder modulerende pomp is van deze ketel.

• b4gg3r1
scofield schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Het is een classic.Maakt dat wat uit voor deze situatie?
Kwistnie dat je kwaad werd. ;-)

• scofield
Met een Classic heb je er geen modulerende pomp inzitten wat wel werd vermeld door linuxman. En neen, ik ben daar absoluut niet kwaad om. Als we elkaar willen helpen dan wel zoveel mogelijk met de juiste info, meer niet.

• THxZ0NE
  • Registratie: september 2001
Ik heb de afgelopen 2 jaar vaker gespeeld met mijn Intergas settings, mede om gas te besparen. Nu het volgende, ik kreeg mijn 3 meter lange radiator nooit over de volledige lengte op ongeveer dezelfde temperatuur. Ook merkte ik dat ik gewoon niet waterzijdig kon inregelen, de retourtemp was steeds te hoog, ook na indraaien voetventiel. Steeds zat ik in mijn hoofd dat ik de radiator maar eens kruislings aan moest sluiten als ik daar zin in had, je raad het al, nooit zin in gehad :-)

Ik hoor de Intergas HRE (21 jaar oud) altijd flink loeien als de aan/uit Honeywell aanslaat. Ik dacht, laat ik de pompsnelheid maar van de huidige setting (3) naar 2 zetten, tot mijn verbazing hoorde ik de Intergas niet meer zo loeien en is de radiator nu over de volledige lengte net zo heet. Het lijkt ook veel aangenamer en gelijkmatiger heet te zijn in de ruimte. Leuk! Maar ik merk nu dat de Intergas een stuk langer op in bedrijfscode 5 staat en bijna geen geluid maakt. Ik denk dat hij dus nu gelijkmatig en rustig heet water rondpompt.

Volgende stap zal wel zijn dat ik alles opnieuw waterzijdig ga proberen in te regelen, maar.... Hoe kom ik er nu achter dat hij daadwerkelijk zuiniger verwarmt/minder gas verbruikt dan met pompstand 3? Ik vind dit zo lastig te vergelijken met bv gisteren d.m.v. bijhouden meterstanden.

Achtergrondinfo: ik heb 1 grote T22 3m*30cm, denk 3600 WATT, grote radiator van 1000WATT in de keuken en 1400WATT in de gang. Dat is alles wat verwarmt wordt, af en toe een mini radiator op de douche en kleine T11 op de werkkamer.

• dbzfan
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:17

dbzfan

Nee.

THxZ0NE schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:36:
Ik heb de afgelopen 2 jaar vaker gespeeld met mijn Intergas settings, mede om gas te besparen. Nu het volgende, ik kreeg mijn 3 meter lange radiator nooit over de volledige lengte op ongeveer dezelfde temperatuur. Ook merkte ik dat ik gewoon niet waterzijdig kon inregelen, de retourtemp was steeds te hoog, ook na indraaien voetventiel. Steeds zat ik in mijn hoofd dat ik de radiator maar eens kruislings aan moest sluiten als ik daar zin in had, je raad het al, nooit zin in gehad :-)

Ik hoor de Intergas HRE (21 jaar oud) altijd flink loeien als de aan/uit Honeywell aanslaat. Ik dacht, laat ik de pompsnelheid maar van de huidige setting (3) naar 2 zetten, tot mijn verbazing hoorde ik de Intergas niet meer zo loeien en is de radiator nu over de volledige lengte net zo heet. Het lijkt ook veel aangenamer en gelijkmatiger heet te zijn in de ruimte. Leuk! Maar ik merk nu dat de Intergas een stuk langer op in bedrijfscode 5 staat en bijna geen geluid maakt. Ik denk dat hij dus nu gelijkmatig en rustig heet water rondpompt.

Volgende stap zal wel zijn dat ik alles opnieuw waterzijdig ga proberen in te regelen, maar.... Hoe kom ik er nu achter dat hij daadwerkelijk zuiniger verwarmt/minder gas verbruikt dan met pompstand 3? Ik vind dit zo lastig te vergelijken met bv gisteren d.m.v. bijhouden meterstanden.

Achtergrondinfo: ik heb 1 grote T22 3m*30cm, denk 3600 WATT, grote radiator van 1000WATT in de keuken en 1400WATT in de gang. Dat is alles wat verwarmt wordt, af en toe een mini radiator op de douche en kleine T11 op de werkkamer.
Vrij logisch is het als je retour temp te hoog is dat je de snelheid wat verlaagd :) Je kunt graaddagen berekenen op mindergas.nl en zo kijken of je zuiniger gaat stoken.

• THxZ0NE
  • Registratie: september 2001
dbzfan schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:16:
[...]

Vrij logisch is het als je retour temp te hoog is dat je de snelheid wat verlaagd :) Je kunt graaddagen berekenen op mindergas.nl en zo kijken of je zuiniger gaat stoken.
Ik ga mindergas.nl eens bekijken, tnx. Dus de pompsnelheid aanpassing is al wel een goede zet, mooizo, ben benieuwd naar het verbruik.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Update n.a.v. mijn eerdere posts en wellicht wat noob vragen :)

Vandaag op onderzoek uit geweest en van alles tegen gekomen aan aansluitingen en problemen... Eerste conclusie was in ieder geval dat het expansievat lek is, dus die moet vervangen worden. Dat geeft wellicht ook de mogelijkheid om voetventielen te plaatsen omdat het systeem dan toch leeg moet.

Wat ik ben tegengekomen aan aansluitingen:
Hier heb ik de meeste van en is volgens mij niets aan in te stellen:

Ik zie geen stelmogelijkheden bij de voorinstelling. Ik heb het pinnetje er zelfs uitgedraaid. Ook is er geen voetventiel. Zie ik iets over het hoofd?

Hier heb ik er ook een aantal van:

De eerste kan je volgens mij ook niks aan stellen. Voor de oranje heb ik volgens mij speciaal gereedschap nodig. Dat speciale gereedschap heb ik niet, maar die radiatoren hebben ook een voetventiel. Kan je het dan beter regelen met het voetventiel of toch beter gereedschap kopen om de voorregeling te kunnen doen?

Ook heb ik nog een paar met een "zilveren" ring. Die kan ik gewoon met de hand stellen.

Het normale voetventiel kwam ik ook nog tegen:

Hier kan het kapje af en dan stellen met inbussleutel.

Nu het systeem toch leeg moet voor vervanging expansievat, is het dan verstandig om overal waar geen voetventiel zit er een te plaatsen, of is het verstandiger om het thermostaat deel te vervangen voor 1 met voorregeling?

Volgende keer als ik aan de slag ga kan ik een warmtebeeld camera lenen, dus dan kan ik beter zien wat de effecten zijn.

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:53
Mystic Spirit schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:32:

Nu het systeem toch leeg moet voor vervanging expansievat, is het dan verstandig om overal waar geen voetventiel zit er een te plaatsen, of is het verstandiger om het thermostaat deel te vervangen voor 1 met voorregeling?
Beide ;) Als je dan ooit je systeem leeg moet laten lopen, kan je eerst al je radiatoren dicht draaien en blijven de die dus vol water. Als je één radiator wilt vervangen over verwijderen, kan je van die radiator de kranen dichtdraaien, laat je die radiator leeglopen en hang je zo een nieuwe op. :)

PVOutput

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

GermanPivo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:01:
[...]

Beide ;) Als je dan ooit je systeem leeg moet laten lopen, kan je eerst al je radiatoren dicht draaien en blijven de die dus vol water. Als je één radiator wilt vervangen over verwijderen, kan je van die radiator de kranen dichtdraaien, laat je die radiator leeglopen en hang je zo een nieuwe op. :)
Dat is natuurlijk een voordeel, maar ik vroeg het me eigenlijk vooral af voor het waterzijdig inregelen. Een installateur die ik laatst sprak die zei dat je dat beter kon doen met het voetventiel dan met de voorinstelling, maar technisch gezien verwacht ik dat het niet uitmaakt waar je de doorstroming beperkt aan het begin of aan het eind van de radiator. Of maakt dat wel uit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert pit
bert pit in "Gas besparen door middel van CV tuning d..."
Mystic Spirit schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:31:
[...]

Dat is natuurlijk een voordeel, maar ik vroeg het me eigenlijk vooral af voor het waterzijdig inregelen. Een installateur die ik laatst sprak die zei dat je dat beter kon doen met het voetventiel dan met de voorinstelling, maar technisch gezien verwacht ik dat het niet uitmaakt waar je de doorstroming beperkt aan het begin of aan het eind van de radiator. Of maakt dat wel uit?
Hier lopen de opvattingen over uiteen bij diverse installateurs. Als je wilt inregelen en je hebt de keuze, is het inregelen op een regelbare thermostaatkraan altijd goed en makkelijk. Wil je inregelen via voetventielen, dan moet je een geschikt type kopen. Het merendeel gaat namelijk ruissen een enkele niet.

Scroll even naar deze post op woensdag 17 februari 2021 09:58 en verder daar staan ook geschikte voetventielen om mee in te regelen.

• Carolus07
  • Laatst online: 18-04 21:47
Een goedemiddag,

JL een OTGW aangesloten tussen Intergas 36 en Isense V30, na het aansluiten en ingestelde datum en tijd,
begint de Isense achtergrond verlichting te knipperen na enkele minuten OTGW is nieuww, ketel is bj 2014, heb al voeding vervangen zonder resultante, iemand enig idéé

Gr, Carolus

• maxkoe
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:09
TereZz schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:01:
Laatst ben ik tegen een AWB thermoelegance 4 gelopen, maximaal 7 jaar oud. Maar nee hoor, geen modulerende AWB thermostaat. Maximale cv temperatuur staat doodleuk op 80 graden, en dat wordt hij dan ook.

Simpel display met een - en + knop voor de warmwater, waarmee ik niets kan aanpassen. Het laat wel de ingestelde waarde zien van 57 graden, prima. Ook een - en + knopje voor de CV, ook deze laat zich niet aanpassen in het gebruikersmenu. In de installateursmenu heb ik de keuze voor 50, 73 en 80 graden. Nou, mag 60 of 65 ook? Met 50 is het huis niet gemakkelijk warm te stoken.

Doe ik iets fout? De gebruikershandleiding impliceert dat de aanvoertemperatuur eenvoudig in te stellen is. Of is dit echt een debiele ketel? ;)

Vermogen voor CV is wel te knijpen (in bijv aantal kW, maar ook ventilatorsnelheden). Maar dat duurt iets langer om te finetunen dan de aanvoertemperatuur aanpassen.
Vermogen voor nu maar beperkt op het minimale, 8 kW, en max aanvoertemperatuur op 73.
Best apart, ik heb namelijk zo'n AWB en daar kan ik gewoon de maximale temperatuur instellen. Ik heb er zelfs een modulerende thermostaat bij. Dan kan ook met een extra opentherm printje, ik heb alleen een met een EBUS.

De maximale temperatuur doe ik via het installateursmenu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21:03
Mystic Spirit schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:32:
Update n.a.v. mijn eerdere posts en wellicht wat noob vragen :)

Vandaag op onderzoek uit geweest en van alles tegen gekomen aan aansluitingen en problemen... Eerste conclusie was in ieder geval dat het expansievat lek is, dus die moet vervangen worden. Dat geeft wellicht ook de mogelijkheid om voetventielen te plaatsen omdat het systeem dan toch leeg moet.

Wat ik ben tegengekomen aan aansluitingen:
Hier heb ik de meeste van en is volgens mij niets aan in te stellen:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik zie geen stelmogelijkheden bij de voorinstelling. Ik heb het pinnetje er zelfs uitgedraaid. Ook is er geen voetventiel. Zie ik iets over het hoofd?

Hier heb ik er ook een aantal van:[Afbeelding]

[Afbeelding]
De eerste kan je volgens mij ook niks aan stellen. Voor de oranje heb ik volgens mij speciaal gereedschap nodig. Dat speciale gereedschap heb ik niet, maar die radiatoren hebben ook een voetventiel. Kan je het dan beter regelen met het voetventiel of toch beter gereedschap kopen om de voorregeling te kunnen doen?

Ook heb ik nog een paar met een "zilveren" ring. Die kan ik gewoon met de hand stellen.

Het normale voetventiel kwam ik ook nog tegen:
[Afbeelding]
Hier kan het kapje af en dan stellen met inbussleutel.

Volgende keer als ik aan de slag ga kan ik een warmtebeeld camera lenen, dus dan kan ik beter zien wat de effecten zijn.
Oranje kraan is Herz, hiervoor een speciaal sleuteltje https://www.installatieva...er-inregelsleutel-1681998
Ik ben van mening dat inregelen moet met een voorinstelbare kraan of een inregelventiel en niet met een voetventiel.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Na het plaatsen van dynamische Heimeier ventielen heb ik op alle radiatoren boven gesuis. Ik had dat hiervoor al op 1 verticale radiator van 2 meter hoog maar nu ook op de andere radiatoren die eigenlijk hagelnieuw zijn. Nu lees ik dat dit bij Heimeier zoiezo wel vaker voorkomt maar ook dat de pomp waarschijnlijk te snel staat. Ik heb de pomp in de CV al op het minimale (25%) gezet (en max staat op 30%) en dat helpt niet.

Kan ik straffeloos een soort ventiel onder de ketel monteren zodat de aanvoer (of retour) naar het hele systeem daar wordt geknepen of is dit slecht voor de pomp? En hoe kan ik erachter komen hoeveel liter p/m goed is voor het systeem (heimeier ventielen kan ik bij elkaar optellen maar mbt vloerverwarming heb ik geen idee).

Ik heb de CV al op 15kw gezet maar deze heb ik ook al op 8 gehad en merk eigenlijk geen verschil in verbruik\gedrag etc (dus moduleert waarschijnlijk zichzelf al terug).

Het hele systeem telt slechts 4 radiatoren boven en de vloerverwarming beneden (met 4 groepen en eigen pomp), aangestuurd door een oude Atag Enigma S-HR 28/35Ti.

• LemonC200
Pixal schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:43:
Na het plaatsen van dynamische Heimeier ventielen heb ik op alle radiatoren boven gesuis. Ik had dat hiervoor al op 1 verticale radiator van 2 meter hoog maar nu ook op de andere radiatoren die eigenlijk hagelnieuw zijn. Nu lees ik dat dit bij Heimeier zoiezo wel vaker voorkomt maar ook dat de pomp waarschijnlijk te snel staat. Ik heb de pomp in de CV al op het minimale (25%) gezet (en max staat op 30%) en dat helpt niet.
Je kan inderdaad met een watts inregel ventiel doorstroom volume nog met 30% verder verlagen, meer wordt naar mijn weten niet echt aangeraden.

Als het slechts een paar radiatoren betreft kan je ook nog overwegen om de Heimeier te vervangen door bijvoorbeeld danfoss of comap, die zijn een stuk stiller.

Hier zelf ook de Heimeier ventielen, maar ergens knaagt het toch om ze te vervangen, vindt het toch een beetje een design flaw. Als qua techniek perfect, maar daar hoort geluid ook bij.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

LemonC200 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:52:
[...]

Je kan inderdaad met een watts inregel ventiel doorstroom volume nog met 30% verder verlagen, meer wordt naar mijn weten niet echt aangeraden.

Als het slechts een paar radiatoren betreft kan je ook nog overwegen om de Heimeier te vervangen door bijvoorbeeld danfoss of comap, die zijn een stuk stiller.

Hier zelf ook de Heimeier ventielen, maar ergens knaagt het toch om ze te vervangen, vindt het toch een beetje een design flaw. Als qua techniek perfect, maar daar hoort geluid ook bij.
Ja dat is een beetje balen, heb die dingen juist net met veel pijn en moeite vervangen, gelukkig idd maar 4 maar leuk is anders. 8)7

• LemonC200
Pixal schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:53:
[...]

Ja dat is een beetje balen, heb die dingen juist net met veel pijn en moeite vervangen, gelukkig idd maar 4 maar leuk is anders. 8)7
Wat betreft de kosten hoef je het niet te laten een inregelventiel op de CV kost je ook minimaal 50 euro.
Dus ik zou niet te veel denken en het gewoon doen, dan ben je er namelijk gewoon van af. Hier op het forum lees je ook mensen die dat gedaan hebben en die zijn er toch wel erg blij mee.

• dezonnebril
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20:54
Pixal schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:43:
Hier exact hetzelfde probleem. Vorig jaar een nieuwe CV laten plaatsen (Remeha Tzerra Ace CW5) en gelijk alles laten inregelen... De installateur heeft hierbij voor Heimeier Ecplise kranen gekozen.

Ik heb de pomp op minimaal staan (20%) en dan gaat het redelijk. Maar gaat de pomp harder draaien (tot een max van 60%, lager kan niet) dan is het niet te doen zoveel gesuis. Ik weet ook niet goed of ik nu over moet naar danfoss dynamic valves of toch voor het afknijpen van de aanvoer moet gaan. Het gaat bij mij om 6 Eclipse kranen.

Ik zou innieder geval i.v.m. ruimtegebrek minimaal twee inregelkranen moeten plaatsen zodat ik deze achter (of na) de aanvoer vloerverwarming kan plaatsen en alleen de radiatoren hierdoor beïnvloed worden (links en rechts van het huis). Dit geeft dan wel weer strakkere inregelmogelijkheid.

Weet iemand toevallig of de kranen van Danfoss er direct tussen kunnen in plaats van de Eclipse, of is nog zagen/aanpassen van leidingwerk vereist?

[Voor 15% gewijzigd door dezonnebril op 16-03-2021 16:51]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

dezonnebril schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:43:
[...]

Hier exact hetzelfde probleem. Vorig jaar een nieuwe CV laten plaatsen (Remeha Tzerra Ace CW5) en gelijk alles laten inregelen... De installateur heeft hierbij voor Heimeier Ecplise kranen gekozen.

Ik heb de pomp op minimaal staan (20%) en dan gaat het redelijk. Maar gaat de pomp harder draaien (tot een max van 60%) dan is het niet te doen zoveel gesuis. Ik weet ook niet goed of ik nu over moet naar danfoss dynamic valves of toch voor het afknijpen van de aanvoer moet gaan. Het gaat bij mij om 6 Eclipse kranen.

Weet iemand toevallig of de kranen van Danfoss er direct tussen kunnen in plaats van de Eclipse, of is nog zagen/aanpassen van leidingwerk vereist?
Dat laatste vind ik ook wel interessant om te weten. Ik heb bij één radiator tot twee maal toe alles open moeten halen, bleef maar lekken. Bleek dat ik perongeluk een standaard knelset had gebruikt en niet de knelset inclusief specifieke knelring die bij de Heimeier werd geleverd :F

Er moest een cm van de leiding af voor de knelset van Heimeier, maar zal je net zien dat die er voor Danfoss weer aan moet. ;)

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:01
Goedemiddag,

Sinds een poosje houd ik m.b.v. Home Assistant mijn energieverbruik bij. In onderstaande grafiek zie ik telkens dat de CV-ketel elke vijf minuten even bijstookt. Is dit normaal gedrag? Het betreft een Intergas Xtreme 36.

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

bert pit schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:45:
bert pit in "Gas besparen door middel van CV tuning d..."

[...]

Hier lopen de opvattingen over uiteen bij diverse installateurs. Als je wilt inregelen en je hebt de keuze, is het inregelen op een regelbare thermostaatkraan altijd goed en makkelijk. Wil je inregelen via voetventielen, dan moet je een geschikt type kopen. Het merendeel gaat namelijk ruissen een enkele niet.

Scroll even naar deze post op woensdag 17 februari 2021 09:58 en verder daar staan ook geschikte voetventielen om mee in te regelen.
Dankjewel :) het heeft mij weer wat meer laten onderzoeken.... Dat heeft mij er toe gebracht dat het inderdaad beter inregelen is met een voorinstelling. Een voetventiel gebruiken hiervoor lijkt gewoon minder verstandig en als je dan toch een geschikt voetventiel koopt, is het prijsverschil voor een thermostatische kraan met voorinstelling niet meer zo groot.

Nu ik dat vraagstuk voor mezelf heb beantwoord, is er natuurlijk een nieuwe vraag: Hoe kan het met zo min mogelijk gedoe :)

Dus ik vroeg mij af of ik misschien gewoon het binnenwerk van de danfoss kranen zou kunnen vervangen voor een met voor instelling.
Zoals te zien op onderstaande foto heb ik al een binnenwerk er uit geschroefd:
Nu vraag ik mij af of ik dan eenvoudig een binnenwerk met voorinstelling (zoals deze) er in zou kunnen schroeven?
Dat scheelt het systeem leeg laten lopen en zou ik het eenvoudig gefaseerd kunnen doen en op die manier ook wat meer ervaring op kunnen doen met hoe het allemaal uitwerkt in plaats van direct voor 20 radiatoren de hele boel vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bert pit
@witterholt Dat is normaal gedrag bij een aan/uit thermostaat. 6 keer per uur aan en uit. Tenzij setpoint is bereikt, dan stop het.

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:01
bert pit schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:08:
@witterholt Dat is normaal gedrag bij een aan/uit thermostaat. 6 keer per uur aan en uit. Tenzij setpoint is bereikt, dan stop het.
Ok, bedankt 👍.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 20:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@bert pit, @witterholt Dit "gedrag" is niet alleen met een aan/uit thermostaat te zien,
ook modulerende thermostaten (OT) vertonen dit gedrag
en altijd als ook met het laagste vermogen de setpoint overschreden wordt.
(low-load modus: 6 x per uur voor een berekend aantal minuten aan)

Het resultaat zijn minimale schommelingen in de kamertemperatuur:

Just my 2 cts.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• Seafarer
bert pit schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:08:
Ik denk niet dat het stopt.
Het plaatje van @dunklefaser laat overduidelijk zien dat de ketel en regeling keurig netjes het warmte verlies compenseren. Met kleine beetjes stoken om het te grote vermogen van de ketel af te stemmen op het warmteverlies van het huis.

Verandert een jaar lang geen enkele externe parameter dan zal dit hobbelen een jaar voortduren.

• LemonC200
dezonnebril schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:43:
[...]

Ik heb de pomp op minimaal staan (20%) en dan gaat het redelijk. Maar gaat de pomp harder draaien (tot een max van 60%, lager kan niet) dan is het niet te doen zoveel gesuis. Ik weet ook niet goed of ik nu over moet naar danfoss dynamic valves of toch voor het afknijpen van de aanvoer moet gaan. Het gaat bij mij om 6 Eclipse kranen.

Ik zou innieder geval i.v.m. ruimtegebrek minimaal twee inregelkranen moeten plaatsen zodat ik deze achter (of na) de aanvoer vloerverwarming kan plaatsen en alleen de radiatoren hierdoor beïnvloed worden (links en rechts van het huis). Dit geeft dan wel weer strakkere inregelmogelijkheid.

Als je de tekeningen bekijkt dan zou de DanFoss 013G7710 exact moeten passen als je nu de 3930-02.000 eclipse hebt, met andere varianten lijkt het niet te gaan werken. Zie ook hier en hier.

• bert pit
Seafarer schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:58:
[...]

Ik denk niet dat het stopt.
Het plaatje van @dunklefaser laat overduidelijk zien dat de ketel en regeling keurig netjes het warmte verlies compenseren. Met kleine beetjes stoken om het te grote vermogen van de ketel af te stemmen op het warmteverlies van het huis.

Verandert een jaar lang geen enkele externe parameter dan zal dit hobbelen een jaar voortduren.
Dat klopt, in feite is low load vergelijkbaar met een intelligente aan/uit gebaseerd op de berekeningen en communicatie tussen de OT thermostaat en de ketel.

Als OT een lager vermogen vraagt dan de ketel minimaal kan afgeven wordt het vermogen in de tijd geregeld door de ketel aan en uit te zetten op het laagste vermogen. Handig in het voorjaar of bij zeer goed geisoleerde woningen.

Het woord setpoint wat ik hier gebruikte is niet goed. Het gaat gewoon om de kamertemperatuur.
Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True