Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.965 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 21:21
Ik heb de vloerverwarming en de radiator vol open gezet, toen kwam de aanvoer nog steeds maar amper boven de 60c. Blijkbaar moduleert de Intergas HE 36//30 ook op delta T, deze was namelijk veel hoger dan 20% en dan neemt de de cv gas terug :-) en gaat op lager vermogen branden.

Daarna heb ik de bypass die voor de vloerverwarmingverdeler zit, bijna helemaal opengedraaid, een groot deel van het aanvoerwater gaat dus weer rechtstreeks terug naar de cv, maar daardoor is de delta T flink verlaagd. Dat lijkt me niet efficient maar de cv levert nu wel 70c aanvoerwater. Daarna werd de vloer wel goed warm en verdween ook de koude luchtstroom (waar we last van hadden) uit huis.

De delta T staat nu op ~13% ik kan nog proberen om de bypass heel iets verder dicht te zetten om toch nog iets meer richting de 20% delta T te komen.
Proton_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:35:
@CRCerror een mengverdeler heeft als retour zo'n beetje wat er uit je vloer komt, dat komt door de opbouw van de verdeler en kan je weinig aan doen. Kwaad kan het ook niet.
Maar als je het niet warm krijgt, heb je een ander probleem en moet je juist meer warmte (dus meer debiet en/of meer temperatuur) de vloer in krijgen. Dus meer open zetten, vooral niet knijpen.
Heb je ook nog radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@CRCerror Thanks voor de feedback, weer wat geleerd dus :)

Het lijkt me nog steeds interessant om uit te zoeken waarom er niet meer heet water in je vloerverwarming werd bijgemengd - staat daar alles open? dunne buisjes? erg beperkende thermostaatkraan?
Want als je dat kan verbeteren, dan kan de aanvoertemperatuur weer omlaag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:35
Sport_Life schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:48:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je verbruik per dag de afgelopen week. Want die is ongeveer gelijk aan de mijne gezien je m3 per graaddag. Woning is ook vergelijkbaar (vrijstaand bj 2000, met redelijke isolatie.).
De dagen sinds het weer warmer is geworden bedoel je dan denk ik?
Bizar genoeg is het verbruik per graaddag hoger dan tijdens de vorst en zelfs hoger dan vorig jaar in dezelfde periode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDp2q11je6k0mp1dyiq2BbOfHco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XWtwNoyZRFcVzobt1dKT8373.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vIdjEBDgeirSI3D2X8ObJX35PY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YTqASSyu5bIpoQBsijOb6NdV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wibs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 20:51
Michiel193 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:07:
Ik probeer al weken mijn retourtemperatuur naar beneden te krijgen. Eerste actie waterzijdig inregelen radiatoren. Lekkend voetventiel vervangen en gelijk een watts inregelventiel, spirovent en spirotrap geïnstalleerd.

Vanmiddag een uurtje voor de ketel gezeten en genoteerd wat er gebeurt. Nest thermostaat, modulerend, pomp15%, vermogen 6kw. Alleen radiatoren woonkamer.

Start Ta28 tr15
10min Ta34 Tr25
20min Ta43 Tr34
30min Ta51 Tr43
40min Ta59 Ta51
42min Ta62 Ta53

Ketel sloeg in branderwachttijd en gaat vanaf dan pendelen. De woonkamer werd in de tijd 1c warmer.

Daarna nog een uurtje bij de ketel gezeten met alle radiatoren ook slaapkamer open. (Ook deze radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld). Dezelfde DeltaT bij de ketel. Retour ketel is met ruim 50graden aanzienlijk hoger dan de max 40graden retour radiatoren.

Daarna alle radiatoren dicht gezet. Ketel aan en deze schiet snel in storing maar de retour werd ook gelijk heet. Ik vermoed dus dat er in de ketel kortsluiting/bypass is en dat daardoor ook de retour zo rap oploopt.

In de handleiding staat dat er een instelbare schroef moet zijn, deze zit bij mij echter ramvast. Je ziet dat helaas de kop van de schroef al beschadigd is.

Ik neem aan dat ik deze bypass op maximale druk dus volledig rechtsom zou moeten instellen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik herken je probleem, nog geen oplossing gevonden helaas. Het is de interne bypass in de Vaillant Ecotec ketels. Die voert bij mij direct warm water de retour in. Dat zie je ook terug in de OpenTherm data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHq4_BxI1F7VhU0EAn1l4Kj-s2A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0gLv7fiT1MPKaguUYbECrLRA.jpg?f=user_large

De warmtebeeldcamera bevestigde dat de retourleiding van de radiatoren gewoon laag was en dat de bypass het opgewarmde water doorlaat. De temp sensor in de ketel zit na het punt waar beide bij elkaar komen. Mijn ruimtes warmen trouwens prima op, maar werking klinkt niet optimaal.

Ik heb dit ook voorgelegd aan de CV ketel installateur maar die wilde er niks van weten. Die bypass was af-fabriek goed ingesteld en daar moest je niet aanzitten want dan ging het stuk... :O

Het is een supersimpele veerbelaste klep maar ik wacht nog even met rommelen tot het iets warmer is. Hier leuk filmpje hoe de Vaillant ketels werken en hoe die bypass eruit ziet.
- https://www.youtube.com/watch?v=Y__d0adX4Yw
- https://www.warmteservice...%2C-instelbaar/p/O0006534

Als iemand weet hoe dit zit, of die bypass stuk kan, of dat hij verstopt is... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@Graif hoe zie je graaddagen verbruik eruit als je Ma en disndag vergelijk met vorige week?

Bij schiet hij nl sinds mandag van 0,5 vorig week naar gisteren en eergisteren naar 0.7-0.8 (maar ik heb afgelopen maandag de tado knoppen geinstalleerd zie mijn betoog hierboven.

in mijn geval is die 0.5->0.7/0.8 denk ik voornamelijk toe te schrijven aan de tado aanpassen.... niet heel positief om zo een zone regeling te hebben :-(

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45
CRCerror schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:59:
Ik heb de vloerverwarming en de radiator vol open gezet, toen kwam de aanvoer nog steeds maar amper boven de 60c. Blijkbaar moduleert de Intergas HE 36//30 ook op delta T, deze was namelijk veel hoger dan 20% en dan neemt de de cv gas terug :-) en gaat op lager vermogen branden.

Daarna heb ik de bypass die voor de vloerverwarmingverdeler zit, bijna helemaal opengedraaid, een groot deel van het aanvoerwater gaat dus weer rechtstreeks terug naar de cv, maar daardoor is de delta T flink verlaagd. Dat lijkt me niet efficient maar de cv levert nu wel 70c aanvoerwater. Daarna werd de vloer wel goed warm en verdween ook de koude luchtstroom (waar we last van hadden) uit huis.

De delta T staat nu op ~13% ik kan nog proberen om de bypass heel iets verder dicht te zetten om toch nog iets meer richting de 20% delta T te komen.

[...]
Pomp stand ketel? Hoog houden. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 13:09
Je moet voorzichtig zijn met te korte periodes te vergelijken en daaruit conclusies te trekken. Volgens mij is er ook sprake van een naijl effect bij zo'n weersomslag. Bij mij lijkt het ook of het verbruik per graaddag is toegenomen terwijl aan mijn systeem niets is veranderd. Ik zou het minimaal een week aankijken.
Graif schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:09:
[...]

Bizar genoeg is het verbruik per graaddag hoger dan tijdens de vorst en zelfs hoger dan vorig jaar in dezelfde periode:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:29
Leatherneck1665 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:10:
Je moet voorzichtig zijn met te korte periodes te vergelijken en daaruit conclusies te trekken. Volgens mij is er ook sprake van een naijl effect bij zo'n weersomslag. Bij mij lijkt het ook of het verbruik per graaddag is toegenomen terwijl aan mijn systeem niets is veranderd. Ik zou het minimaal een week aankijken.

[...]
Exact dit, en zoals @Hansoverdiep ook al schreef. Hier ook een oud vrijstaand huis, de kou zit nu goed in de (steense) muren, het duurt echt even voor dat er weer uitgestookt is. Mijn verbruik per graaddag ligt de afgelopen paar dagen ook op recordhoogte, en een stuk hoger dan vorige week. Conclusie inderdaad: niet per paar dagen vergelijken; eigenlijk moet je minimaal zo'n koude periode als vorige week en dan een warme periode zoals deze week samen nemen. Of nog beter, het hele winterseizoen pakken en met voorgaande jaren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:35
Fantastic_fox schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:26:
@Graif hoe zie je graaddagen verbruik eruit als je Ma en disndag vergelijk met vorige week?

Bij schiet hij nl sinds mandag van 0,5 vorig week naar gisteren en eergisteren naar 0.7-0.8 (maar ik heb afgelopen maandag de tado knoppen geinstalleerd zie mijn betoog hierboven.

in mijn geval is die 0.5->0.7/0.8 denk ik voornamelijk toe te schrijven aan de tado aanpassen.... niet heel positief om zo een zone regeling te hebben :-(
Dit is vorige week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTqsj_pJ5JyCH51rjDMNYYfeFSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SmTkRg5WKsxtu4Ox2A7PdQbE.png?f=user_large

Mijn verbruik is deze week dus ook hoger, en redelijk vergelijkbaar. Ik weet het aan de weersomslag, dat lijkt het moment te zijn waarop het omhooggaat per graaddag.
Alsof de ketel te hard blijft stoken, terwijl ik geen buitenvoeler heb.
En met de isolatie zit het wel snor. Om 20:40 gaat de thermostaat van 19 naar 16,5 en om 5:00 is het nog 18C...

[ Voor 4% gewijzigd door Graif op 21-12-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-03-2024
Superbeagle schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:23:
[...]

Het is raar dat je bij zo’n lage pompsnelheid stromingsgeluiden waarneemt. Een defect aan de afsluiter misschien?

Bij een ketel bespaar je als het goed is het meeste gas bij een zo laag mogelijke Tr waarbij je het nog comfortabel krijgt. De Ta is niet van belang, tenzij je vvw hebt.

Voor de afgifte geldt de hoogte van de gemiddelde van de Ta + Tr.

Bij enkel radiatoren mag de Ta dus best oplopen om bij een zo laag mogelijke Tr een hoog gemiddelde te krijgen.

Bij vloerverwarming moet de Ta zo dicht mogelijk bij de Tr liggen om te voldoen aan de lage Ta beperking van de vloer en toch een zo hoog gemiddelde Ta + Tr te krijgen.
Sweet spot gevonden denk ik :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI8jkw2S_pQLSwATbL7RUyZGv90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f0rGdJfoJaTwSo3MOQzia7ga.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Graif schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:09:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat hoeft niet perse raar te zijn. Als het erg koud is is het vaak ook helder weer, waardoor er veel zon schijnt. Grijze dagen met wind en regen vereisen vaak meer warmte energie dan koude heldere dagen met veel zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik krijg mijn Remeha Avanta 28C maar niet goed afgesteld :-(

Huis: appartement 1988, 105m², HR++ glas.
Thermostaat: Google Nest V3 (modulerend)
Ketel: Remeha Avanta 28C (2017)

Settings
P1 Aanvoertemp: 60
P2 Tapwater: 60
P4 Comfort stand: Eco

P17 Max rpm ventilator: 2500 toeren
P19 Min rpm ventilator: 1700 toeren
P21 Pomp stand: 0 (= laag, 1 = hoog)
P24 Pompsnelheid: 60% (60% is minimum)

Ik heb altijd maar 2 van de 7 radiatoren open staan:

Woonkamer 26m² radiator: 270 x 40 x 9 (type 21 met voetventiel)
Studiekamer 13m² radiator: 120 x 80 (type 10)

Deze radiatoren zijn het verst bij de ketel vandaan. Tevens is de woonkamer radiator de enige met een voetventiel, die ondanks dat hij helemaal dicht is gedraaid een veel te lage deltaT heeft. Bovenzijde 58 graden met onderzijde 54 graden.

Als ik stook van 16 naar bijv. 17,5 graden dan gaat de aanvoertemperatuur al snel naar 60 graden. De retourtemperatuur gaat naar 55 graden en dat is veel te hoog. De radiatoren kunnen hun warmte dus niet goed kwijt. Ruimtes warmen wel gewoon goed en snel op.

Waterzijdig inregelen lijkt onmogelijk met maar 1 voetventiel dat al dichtgedraaid is.. daarnaast staat de pomp al zo laag mogelijk en de aanvoer op 60 graden. De ventilator kan qua minimum niet veel lager, bij 1400 toeren slaat de ketel af.

- Zijn de relatief oude radiatoren het probleem? Kunnen te weinig warmte kwijt?
- Heb ik meer voetventielen nodig voor fatsoenlijk waterzijdig inregelen?
- Is 2 radiatoren open gewoon te weinig voor deze ketel ondanks het afknijpen van het vermogen + pomp?

Tips zijn welkom, ik ben absoluut nog een beginneling op dit gebied :D Zou graag de retour temperatuur wat omlaag krijgen voor een beter rendement.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 21-12-2022 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
stin00 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:43:
Ik krijg mijn Remeha Avanta 28C maar niet goed afgesteld :-(

Huis: appartement 1988, 105m², HR++ glas.
Thermostaat: Google Nest V3 (modulerend)
Ketel: Remeha Avanta 28C (2017)

Settings
P1 Aanvoertemp: 60
P2 Tapwater: 60
P4 Comfort stand: Eco

P17 Max rpm ventilator: 2500 toeren
P19 Min rpm ventilator: 1700 toeren
P21 Pomp stand: 0 (= laag, 1 = hoog)
P24 Pompsnelheid: 60% (60% is minimum)

Ik heb altijd maar 2 van de 7 radiatoren open staan:

Woonkamer 26m² radiator: 270 x 40 x 9 (type 21 met voetventiel)
Studiekamer 13m² radiator: 120 x 80 (type 10)

Deze radiatoren zijn het verst bij de ketel vandaan. Tevens is de woonkamer radiator de enige met een voetventiel, die ondanks dat hij helemaal dicht is gedraaid een veel te lage deltaT heeft. Bovenzijde 58 graden met onderzijde 54 graden.

Als ik stook van 16 naar bijv. 17,5 graden dan gaat de aanvoertemperatuur al snel naar 60 graden. De retourtemperatuur gaat naar 55 graden en dat is veel te hoog. De radiatoren kunnen hun warmte dus niet goed kwijt. Ruimtes warmen wel gewoon goed en snel op.

Waterzijdig inregelen lijkt onmogelijk met maar 1 voetventiel dat al dichtgedraaid is.. daarnaast staat de pomp al zo laag mogelijk en de aanvoer op 60 graden. De ventilator kan qua minimum niet veel lager, bij 1400 toeren slaat de ketel af.

- Zijn de relatief oude radiatoren het probleem? Kunnen te weinig warmte kwijt?
- Heb ik meer voetventielen nodig voor fatsoenlijk waterzijdig inregelen?
- Is 2 radiatoren open gewoon te weinig voor deze ketel ondanks het afknijpen van het vermogen + pomp?

Tips zijn welkom, ik ben absoluut nog een beginneling op dit gebied :D Zou graag de retour temperatuur wat omlaag krijgen voor een beter rendement.
Als de waterkraan in de keuken lekt, wat doe je dan?

Ga je hem repareren. :)

Je zegt: voetventiel staat helemaal dicht en toch wordt je radiator warm?????
Dat kan toch niet, dicht is dicht en laat geen water door. Dus dat retour ventiel is kapot.

Het minimum vermogen van deze ketel is 8kW, met deze buitentemperaturen kun je daar 2 woonhuizen mee warmhouden. Dus om dit vermogen los te laten op 2 radiatoren in een appartement gaat alleen maar tot ellende lijden.
Het lijkt me verstandig om gewoon een radiator extra open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:22:
[...]

Als de waterkraan in de keuken lekt, wat doe je dan?

Ga je hem repareren. :)

Je zegt: voetventiel staat helemaal dicht en toch wordt je radiator warm?????
Dat kan toch niet, dicht is dicht en laat geen water door. Dus dat retour ventiel is kapot.

Het minimum vermogen van deze ketel is 8kW, met deze buitentemperaturen kun je daar 2 woonhuizen mee warmhouden. Dus om dit vermogen los te laten op 2 radiatoren in een appartement gaat alleen maar tot ellende lijden.
Het lijkt me verstandig om gewoon een radiator extra open te zetten.
Bij nadere inspectie is het en aftapper, geen voetventiel.. weer wat geleerd. Rookie mistake 8)7 Gelukkig niet de andere kant opgedraaid. Geen voetventielen aanwezig dus, weinig in te stellen behalve de knoppen wat minder ver open draaien misschien.

Ik zet wat extra radiatoren open, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
stin00 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:41:
[...]

Bij nadere inspectie is het en aftapper, geen voetventiel.. weer wat geleerd. Rookie mistake 8)7 Gelukkig niet de andere kant opgedraaid. Geen voetventielen aanwezig dus, weinig in te stellen behalve de knoppen wat minder ver open draaien misschien.

Ik zet wat extra radiatoren open, dank!
_O- Daar had ik nooit aangedacht. Inderdaad gelukkig de goede kant op gedraait.

Helemaal goed, met de gewone kraan kun je ook inregelen. Let erop dat het met hele kleine beetjes gaat en 3/4 open is al helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Ik wilde afgelopen dinsdag beginnen met het waterzijdig inregelen van onze radiatoren, maar ik liep er tegen aan dat de ketel na ongeveer 15 minuten op vollast begon terug te regelen naar laaglast. Hierdoor nam de aanvoertemperatuur af en was mijn hele oefening eigenlijk onmogelijk.

De details:
Remeha Quinta 28c ketel
Remeha iSense thermostaat

Ik had de thermostaat op 26 graden gezet, alle radiatoren vol open (Inc eventuele voetventielen) en alle ramen en deuren open.

De temperatuur van de woonkamer zakte zelfs iets in, van 19 graden naar 18,6 graden.

Ik snap daarom niet waarom de ketel terug ging in modulatie. Maximale aanvoertemperatuur had ik op 90 graden staan.

Misschien omdat de kamertemperatuur daalde ipv steeg?

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen met deze ketel en/of thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Raafz0r schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:49:
Ik wilde afgelopen dinsdag beginnen met het waterzijdig inregelen van onze radiatoren, maar ik liep er tegen aan dat de ketel na ongeveer 15 minuten op vollast begon terug te regelen naar laaglast. Hierdoor nam de aanvoertemperatuur af en was mijn hele oefening eigenlijk onmogelijk.

De details:
Remeha Quinta 28c ketel
Remeha iSense thermostaat

Ik had de thermostaat op 26 graden gezet, alle radiatoren vol open (Inc eventuele voetventielen) en alle ramen en deuren open.

De temperatuur van de woonkamer zakte zelfs iets in, van 19 graden naar 18,6 graden.

Ik snap daarom niet waarom de ketel terug ging in modulatie. Maximale aanvoertemperatuur had ik op 90 graden staan.

Misschien omdat de kamertemperatuur daalde ipv steeg?

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen met deze ketel en/of thermostaat?
Ik denk dat het handiger is om de aanvoer temperatuur te beperken op 65 tot 70. Dan blijft deze temperatuur tenminste constant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb m'n (zeer oude t10, t20 en kolom) radiators proberen waterzijdig in te regelen door de kraan simpelweg te knijpen.
Ik heb nu een Delta T van 29-30% (bij een ta van 49,2 een tr van 34,8) op mijn Tzerra Ace.
Dat was voorheen voor het waterzijdig inregelen altijd 10 graden.

En ik krijg m'n huis nog steeds prima warm, met een gas dagverbruik van ongeveer 5m3 (bij een buiten temp van 8-9 graden ongeveer), dit was voorheen 6,3m3 ongeveer bij een soort gelijke buiten temp. dus idd een besparing van zo'n 20%

Is dit goed? of is de Delta T te groot en moet ik mijn radiators iets minder knijpen? Want ik las dat een Delta T van 25% het beste is, wat bij mij dus iets meer nu is.

[ Voor 14% gewijzigd door edgarf28 op 21-12-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:38
Wibs schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:13:
[...]

Ik herken je probleem, nog geen oplossing gevonden helaas. Het is de interne bypass in de Vaillant Ecotec ketels. Die voert bij mij direct warm water de retour in. Dat zie je ook terug in de OpenTherm data.

[Afbeelding]

De warmtebeeldcamera bevestigde dat de retourleiding van de radiatoren gewoon laag was en dat de bypass het opgewarmde water doorlaat. De temp sensor in de ketel zit na het punt waar beide bij elkaar komen. Mijn ruimtes warmen trouwens prima op, maar werking klinkt niet optimaal.

Ik heb dit ook voorgelegd aan de CV ketel installateur maar die wilde er niks van weten. Die bypass was af-fabriek goed ingesteld en daar moest je niet aanzitten want dan ging het stuk... :O

Het is een supersimpele veerbelaste klep maar ik wacht nog even met rommelen tot het iets warmer is. Hier leuk filmpje hoe de Vaillant ketels werken en hoe die bypass eruit ziet.
- https://www.youtube.com/watch?v=Y__d0adX4Yw
- https://www.warmteservice...%2C-instelbaar/p/O0006534

Als iemand weet hoe dit zit, of die bypass stuk kan, of dat hij verstopt is... _/-\o_
Mooie filmpjes en fijne grafiek, ik heb besloten de gehele driewegklep vervangen. Helaas lijkt dit een product eigenschap want een verbetering heeft dat helaas niet met zich meegebracht de retour blijft onverminderd hoog. Ook @Woestevis heeft hier last van
Vaillant ecotec plus bypass defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Beste forumleden,

Wie heeft er ervaring met de Remeha gateway eTwist?

- is bekend of deze gateway vrijwel hetzelfde als de OTGW?
- en kan die gateway ook in het algemeen werken met ander merk ketels dan de Rehema, aangezien deze gateway ook ‘tussen de kamerthermostaat en de ketel’ komt op de OT link?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HktqvcZNTP6MtL2SAsZ3KTvXE6M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t3BoVMkfFSNdS1z22iXHnPor.jpg?f=user_large

En de volgende vraag is dan, kan je via die gateway alle ketel en thermostaat parameters die over de OT link lopen dan ‘zien’ / eventueel aanpassen / waarden exporteren naar bijv Home Assistant, etc?

[ Voor 16% gewijzigd door Marc_Sway op 21-12-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Marc_Sway Koop nou gewoon eens een iSense van €30 op Marktplaats. Is het niks, dan verkoop je die weer door voor hetzelfde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Dat begrijp ik, is uiteraard een heel goede en snelle keuze!

Maar ik heb nog 2 doelstelling:
- het OT verkeer afvangen (kan ivt met toevoeging van een OTGW)
- en remote control van de thermostaat met mobiel, waarbij je ook settings van de ketel kan aanpassen.

Zou dat allemaal lukken via die eTwist gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:22
Superbeagle schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:03:
@Marc_Sway Koop nou gewoon eens een iSense van €30 op Marktplaats. Is het niks, dan verkoop je die weer door voor hetzelfde bedrag.
Uit interesse… why?

(Hier ook een eTwist, om de dood eenvoudige reden dat deze al in de woning hing bij aankoop en dit de eerste winter is/wordt, kan er dus nog niks goeds of slechts over zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
edgarf28 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:49:
Ik heb m'n (zeer oude t10, t20 en kolom) radiators proberen waterzijdig in te regelen door de kraan simpelweg te knijpen.
Ik heb nu een Delta T van 29-30% (bij een ta van 49,2 een tr van 34,8) op mijn Tzerra Ace.
Dat was voorheen voor het waterzijdig inregelen altijd 10 graden.

En ik krijg m'n huis nog steeds prima warm, met een gas dagverbruik van ongeveer 5m3 (bij een buiten temp van 8-9 graden ongeveer), dit was voorheen 6,3m3 ongeveer bij een soort gelijke buiten temp. dus idd een besparing van zo'n 20%

Is dit goed? of is de Delta T te groot en moet ik mijn radiators iets minder knijpen? Want ik las dat een Delta T van 25% het beste is, wat bij mij dus iets meer nu is.
20% is normaal. Dus ik hoop dat je het nog warm krijgt als het echt koud wordt. Maar dan kun je ze eenvoudig iets verder open zetten. :)

De openings post ook gelezen? Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:12:

- en remote control van de thermostaat met mobiel, waarbij je ook settings van de ketel kan aanpassen.
Als de instellingen goed staan dan hoef je hier niet continue aan te zitten fröbelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
RR46 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:50:
[...]

Uit interesse… why?

(Hier ook een eTwist, om de dood eenvoudige reden dat deze al in de woning hing bij aankoop en dit de eerste winter is/wordt, kan er dus nog niks goeds of slechts over zeggen)
oOo Dan hoef jij marktplaats niet op om er een te kopen. Heb je in iedergeval een goede Kapitein die je ketel aanstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer heb jij ervaring met tado knoppen? Volgens was je er niet zo’n fan van meen ik maar weet je toevallig een oplossing voor tado knoppen die maar een heel klein beetje water doorlaten in de minimale stand?

Water zoekt de weg van de minste weerstand en dus worden die radiatoren niet warm. Stook je harder op dan staan ze verder open en is het probleem opgelost

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:06:
@Seafarer heb jij ervaring met tado knoppen? Volgens was je er niet zo’n fan van meen ik
klopt, daarom blijf ik er vanaf. Vaak werkt het best wel, maar met veel minimum vermogen en dan een studeerkamer verwarmen lijdt tot ellende. Daarbij ben ik volledig anti batterij. Het kost een smak geld en als internet eruit ligt is je huis koud. En als je in de app kunt zien hoeveel gas je bespaart terwijl er helemaal geen meet apparatuur geiinstaleerd is en er geen historische gegevens zijn dan is het bij mij helemaal afgelopen. (Een soort hocus spocus)
maar weet je toevallig een oplossing voor tado knoppen die maar een heel klein beetje water doorlaten in de minimale stand?

Water zoekt de weg van de minste weerstand en dus worden die radiatoren niet warm. Stook je harder op dan staan ze verder open en is het probleem opgelost
Ergens begrijp ik je vraag niet helemaal.
Als de thermostaat knop het nodig vindt om maar heel weinig water door te laten omdat, dat voldoende is om de ruimte mee te verwarmen dan zou dat voldoende moeten zijn. En dat is ongeacht het merk knop dat je op die radiator/thermostaat kraan schroeft.

Maar als de locatie van de thermostaat knop ongelukkig is, er stroomt te snel, warmelucht langs de knop dan gaat deze te snel knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik meende al dat je die mening had 😎.

Nou wat ik bedoel is het volgende:

In de ochtend moet er veel opgewarmd
worden en dus stuurt tado de kraan via de knop ver open stroomt water en de ruimte wordt warm.

Als de ruimte op temperatuur is stuurt tado de kranen echt minimaal open en stroomt er dus geen water meer door omdat het water elders door een andere radiator loopt die een gewone aan uit kraan heeft.

Het gevolg is dus dat de woonkamer nagenoeg geen warmte krijgt (hier zitten de tado’s).

Haal ik de tado weg begint de radiator meteen warm te worden.

Ik heb een losse kraan liggen en daar de tado opgezet en dan zie je dat hij deze echt minimaal open zet.

Dus ik snap wel dat de tado radiatoren dan geen water krijgen omdat het water elders met minder weerstand kan stromen.

Snap je wat ik bedoel? Ik zoek dus een manier om de knop in de laagste stand wat verder open te krijgen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:29:
Ik meende al dat je die mening had 😎.

Nou wat ik bedoel is het volgende:

In de ochtend moet er veel opgewarmd
worden en dus stuurt tado de kraan via de knop ver open stroomt water en de ruimte wordt warm.

Als de ruimte op temperatuur is stuurt tado de kranen echt minimaal open en stroomt er dus geen water meer door omdat het water elders door een andere radiator loopt die een gewone aan uit kraan heeft.

Het gevolg is dus dat de woonkamer nagenoeg geen warmte krijgt (hier zitten de tado’s).

Haal ik de tado weg begint de radiator meteen warm te worden.

Ik heb een losse kraan liggen en daar de tado opgezet en dan zie je dat hij deze echt minimaal open zet.

Dus ik snap wel dat de tado radiatoren dan geen water krijgen omdat het water elders met minder weerstand kan stromen.

Snap je wat ik bedoel? Ik zoek dus een manier om de knop in de laagste stand wat verder open te krijgen 😎
Is jouw installatie waterzijdig ingeregeld?

De knoppen in de woonkamer regelen zelf of gestuurd door een centrale thermostaat? Als ze zelf regelen dan kan ik me voorstellen dat het s'morgens fout gaat. De cv knalt die radiatoren vol met warmte en rondom de radiator blijft het lang warm. Dus die knop gaat en blijft de doorstroom beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:55:
[...]

20% is normaal. Dus ik hoop dat je het nog warm krijgt als het echt koud wordt. Maar dan kun je ze eenvoudig iets verder open zetten. :)

De openings post ook gelezen? Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Ja ik heb de startpost gelezen, en daar lees ik dat een Delta T van 20 graden bij een Ta van 70 normaal is, dus dat zou dan ruim 28% zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer nee het wordt geregeld door een centrale thermostaat die in de woonkamer hangt en die de temperatuur meting doet. Als die te laag is stuurt hij de knoppen open, bij veel warmte vraag is er geen probleem.

Het probleem zit hem in weinig warmtevraag dan stuur hij zo weinig open dat de niet tado radiatoren al het water pakken

Waterzijdig ingeregeld ja pomp 30-35% vermogen 6,9kw max temp 70 graden.

Ik kan kijken of de pomp snelheid verhogen er toch voor zorgt dat de tado’s wat water krijgen.

Waterzijdig inregelen is wel gedaan onder vol stoken en de balans bij op temperatuur houden is natuurlijk heel anders

[ Voor 30% gewijzigd door Fantastic_fox op 21-12-2022 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
edgarf28 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:09:
[...]

Ja ik heb de startpost gelezen, en daar lees ik dat een Delta T van 20 graden bij een Ta van 70 normaal is, dus dat zou dan ruim 28% zijn...
Dat is niet helemaal correct dan, dat is wat veel.

90/70=22%
70/55=22%
65/50=22%
55/45=20%
45/35=22%

Dit zijn gebruikelijke praktijk waarden. Belangrijk is dat alle radiatoren ongeveer een gelijke delta t hebben en niet teveel. Anders heb je een te lage doorstroming bij de ketel. Er moet wel voldoende water doorstromen om die vlam te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:14:
@Seafarer nee het wordt geregeld door een centrale thermostaat die in de woonkamer hangt en die de temperatuur meting doet. Als die te laag is stuurt hij de knoppen open, bij veel warmte vraag is er geen probleem.

Het probleem zit hem in weinig warmtevraag dan stuur hij zo weinig open dat de niet tado radiatoren al het water pakken
En dus boven te warm en beneden te koud?

Ik kan kijken of de pomp snelheid verhogen er toch voor zorgt dat de tado’s wat water krijgen.

Waterzijdig inregelen is wel gedaan onder vol stoken en de balans bij op temperatuur houden is natuurlijk heel anders
Ingeregeld met voetventielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer inderdaad beneden te warm en keuken boven te koud. Inregelen is idd met voetventielen gedaan.

Hoezo vraag je dat ?

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:46:
@Seafarer inderdaad beneden te warm en keuken boven te koud. Inregelen is idd met voetventielen gedaan.

Hoezo vraag je dat ?
Bedoel je niet andersom? beneden te koud boven te warm?

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 22-12-2022 00:10 ]

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:28:
[...]

90/70=22%
70/55=22%
65/50=22%
55/45=20%
45/35=22%

Dit zijn gebruikelijke praktijk waarden. Belangrijk is dat alle radiatoren ongeveer een gelijke delta t hebben en niet teveel. Anders heb je een te lage doorstroming bij de ketel. Er moet wel voldoende water doorstromen om die vlam te koelen.
Oke thnx voor je antwoord.
Maar opzich raar dan dat er na 3 topics en 414 pagina's in dit topic dan nog zulke fouten staan in de startpost.
En ook zegt iedereen het anders, de 1 zegt 20-22% de ander 25%, startpost 28% en weer iemand anders op YouTube zegt bijv dat je altijd een Delta T van 20 graden moet hebben.

• Seafarer
edgarf28 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 00:11:
[...]

Oke thnx voor je antwoord.
Maar opzich raar dan dat er na 3 topics en 414 pagina's in dit topic dan nog zulke fouten staan in de startpost.
En ook zegt iedereen het anders, de 1 zegt 20-22% de ander 25%, startpost 28% en weer iemand anders op YouTube zegt bijv dat je altijd een Delta T van 20 graden moet hebben.
Het hebben van een harde delta t is sowieso fout. Je beperkt de flow teveel en er komt bijna geen gemiddelde warmte meer uit een radiator.

Hoe groter de delta over een radiator hoe kleiner het afgifte vermogen.

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:02
Seafarer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 00:29:
[...]

Het hebben van een harde delta t is sowieso fout. Je beperkt de flow teveel en er komt bijna geen gemiddelde warmte meer uit een radiator.

Hoe groter de delta over een radiator hoe kleiner het afgifte vermogen.
Ik lees regelmatig hoe lager de retourtemperatuur des te beter dit is.

Maar die stelling verdient de aanvulling dat de delta T daarbij niet meer dan 22% moet zijn?

Verder heb ik vernomen op dit forum dat je alle retourtemperatuten gelijk moet krijgen, en zodra dat gelukt is je correct waterzijdig ingeregeld hebt.

Ik heb bv met de kou van laatst een Ta van 55 gezien en een Tr van 40. Dat is teveel van het goede? Delta T van 28.

[ Voor 21% gewijzigd door Reintje op 22-12-2022 00:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Die ΔT van 20 Kelvin komt van vroeger toen werd gestookt met een Ta/Tr/Tb van 90/70/20 °Celsius.

Die 20 K betreft een ontwerptemperatuurverschil om het gehele centrale verwarmingssysteem te kunnen dimensioneren bij de bouw van een woning. De engineer moet ergens vanuit kunnen gaan.
De ΔT van 20 K vertaalt zich naar ongeveer Tr = Ta x 0,8 bij andere temperaturen.

Vroeger dacht ik dat ook in de gebruiksfase op ΔT gestuurd moest worden. Tegenwoordig ben ik meer van dat er “gestookt moet worden op de laagst mogelijke Tr, waarbij de woning op de gewenste Tb wordt gehouden”.

Het vermogen, de pompsnelheid en de Ta zijn daarbij de stuurmiddelen om dat te bereiken en de delta T is het gevolg, niets meer of minder.

@Blihi @ThinkPad Dat mag best in de TS aangepast worden.

• Fantastic_fox
@Seafarer inderdaad je hebt gelijk ik bedoelde biven te warm beneden te koud

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
@Superbeagle Heb je ook een bron om hetgeen je noemt te onderbouwen :) ?

• Marc_Sway
[...]

Uit interesse… why?

Wat ik graag wil weten, is of er ervaringen zien hier op het forum met de Remeha eTwist Gateway. En of deze gateway ook het OpenTherm verkeer tussen een willekeurige OT thermostaat en een ketel kan uitlezen (of de parameter waardes die over die OT link gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:13
De E-twist draait niet op een opentherm protocol, Deze draait op r-bus.
Dit is een Remeha eigen protocol.

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18

Kun je niet beter ook een Tado knop plaatsen op die radiator die open staat?

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:56

Is jouw capaciteit van de radiatoren dan niet 'gewoon' te klein bemeten?

[ Voor 30% gewijzigd door Wolfram55 op 22-12-2022 09:13 ]

• Marc_Sway
Kees85 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:05:
De E-twist draait niet op een opentherm protocol, Deze draait op r-bus.
Dit is een Remeha eigen protocol.
Weet je dat zeker? Remeha heeft ketels die via R-bus communiceren (met hun eigen thermostaten), maar ook ketels die volgens mij met OT kunnen communiceren. Ik denk dat die Remeha Gateway zowel het OT als het R-bus protocol supporten, wellicht op andere klemmen.

Weet iemand hier op het forum dit of heeft zelf zo’n Remeha Gateway?

Ik heb ook nog geen handleiding/product sheet gevonden van deze gateway.

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:04
Ik heb sinds gister een Xtreme 30 ketel hangen.
Nu zie ik diverse mensen spreken over het instellen van het minimum vermogen. Nu kan ik enkel het maximum instellen, kan het kloppen dat ik deze setting mis?

• Marc_Sway
Marc_Sway schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:18:
[...]

Weet je dat zeker? Remeha heeft ketels die via R-bus communiceren (met hun eigen thermostaten), maar ook ketels die volgens mij met OT kunnen communiceren. Ik denk dat die Remeha Gateway zowel het OT als het R-bus protocol supporten, wellicht op andere klemmen.

Weet iemand hier op het forum dit of heeft zelf zo’n Remeha Gateway?

Ik heb ook nog geen handleiding/product sheet gevonden van deze gateway.
Ik heb net een foto gevonden van de aansluitingen van de Remeha Gateway.
Het lijkt er op dat er geen OT kamerthermostaat (inkomend) direct op de gateway kan worden aangesloten, maar dat aan de andere zijde (uitgaand) zowel een OT als een R-bus gestuurde ketel kan worden aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1MS88XYUxITGlLajlTLciBDbi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4F2WloX65U0n6RxuaPbQgplJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
ThinkPad schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:54:
@Superbeagle Heb je ook een bron om hetgeen je noemt te onderbouwen :) ?
Onderstaand stukje tekst in 3.1 waterzijdig inregelen? kan best aangevuld worden dat obv Q = m x c x ΔT het best mogelijk is om bij een lage flow en hoge ΔT, en dus hoge Ta, de woning op te warmen. De Tr is hierbij laag, wat resulteert in een beter rendement van de ketel. Sturen op ΔT is geheel niet van belang bij ketels.

De enige reden voor de ΔT van 20 K is omdat, ook zoals in de quote van hieronder staat, vroeger met 90/70/20 werd ontworpen omdat radiatoren op die condities werden getest.

Sinds de aansluiting van de Benelux op de NEN-EN 442 is dit 75/65/20. ΔT is hierbij 10 K maar de Tr van 65 is nog steeds te hoog om in het HR-gebied te stoken.

Is dat genoeg onderbouwd? B)

Tekst uit waterzijdig inregelen uit TS:
In oude systemen waarbij vaak nog met een aanvoer van 90 graden gewerkt wordt is een ΔT van 20 graden heel normaal. Ga je je aanvoer verlagen, dan gaat de ΔT lineair omlaag. Hoe lager de aanvoertemperatuur, des te lager de ΔT. Op een aanvoer van 30-40 graden is een ΔT van zo'n 5 graden niet ongebruikelijk. Als je bij dergelijke temperaturen tever gaat knijpen (om maar op een hoge ΔT uit te komen dan heb je kans dat je je afgiftevermogen teveel beperkt. Het opwarmen zal dan te lang duren). Kwestie van de sweet spot vinden dus.

• Fantastic_fox
@Wolfram55 ik verwacht van niet, ik had vroeg gewone thermostaat kranen op de tado's zitten maar die stonden altijd op stand 5 dus vol open omdat ze in dezelfde ruimte zaten als de kamerthermostaat. hierovor nooit klachten gehad dus ik denk dat de capaciteit geen rol speelt. de radiatoren worden bij lage warmte vraag gewoon minimaal door tado open gezet en aangezien er elder in het systeem geen weerstand is (open dicht kranen) loopt het water voorbij aan de tado's.

@Hercul3s ik denk dat dat inderdaad de beste optie lijkt hiermee worden de open aan uit thermostaten niet meer als weg van de minste weerstand gebruikt. ik heb nog 2 knoppen liggen voor de keuken en tuinkamer en dan zit eigenlijk de hele onderverdieping op tado. behalve het toilet wat ik had bezien als bypass, maar die kraan kan ik natuurlijk heel ver terug zetten zodat de stroom hier niet te groot gaat worden.

Hoe werkt een normale thermostaat kraan (exact of eclipse bijvoorbeeld) eigenlijk sturen die ook verder open bij meer warmte vraag of is dit meer open of dicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
[...]

Uit interesse… why?

Omdat @Marc_Sway in de ‘analysis paralysis’ mode zit en ik hem zo een schop onder de kont probeerde geven om eens actie te ondernemen. ;)

Heb overigens niks tegen de eTwist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Mustang24 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:45:
Ik heb sinds gister een Xtreme 30 ketel hangen.
Nu zie ik diverse mensen spreken over het instellen van het minimum vermogen. Nu kan ik enkel het maximum instellen, kan het kloppen dat ik deze setting mis?
Intergas Xtreme 36 'expert' instellingen

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:44
Seafarer schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:57:
[...]
Salmonella zul je geen last van krijgen. En legionella groeit niet zo snel.

[...]

Niet te moeilijk denken.
- Buiten 14 graden en binnen 14 graden. en thermostaat staat op 14 dan geen gasverbruik.
- Buiten 0 graden (je huis koelt af) de thermostaat probeert het dan op 14 graden te houden, dus gasverbruik.
- Buiten 0 graden, ketel is uit, dan koelt je huis af naar 0 graden.
OK dank voor je uitleg, helder zo !
Sinds de wat warmere temperaturen van afgelopen dagen, is het gas verbruik ook direct afgenomen..

Zijn er verder nog verbeteringen welke je eventueel aan mij kunt aanbevelen ?
De aanvoer temperatuur staat nu op 60, en voldoet nog steeds goed voor ons, wat betreft warmte aan de radiatoren.
Nog verder verlagen eventueel optie denk ik.. ?
Ik zat te denken om hiermee te experimenteren...

Bijv. terugzetten naar 55/50 of lager..

• Seafarer
FlorisVN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:40:
[...]

OK dank voor je uitleg, helder zo !
Sinds de wat warmere temperaturen van afgelopen dagen, is het gas verbruik ook direct afgenomen..

Zijn er verder nog verbeteringen welke je eventueel aan mij kunt aanbevelen ?
De aanvoer temperatuur staat nu op 60, en voldoet nog steeds goed voor ons, wat betreft warmte aan de radiatoren.
Nog verder verlagen eventueel optie denk ik.. ?
Ik zat te denken om hiermee te experimenteren...

Bijv. terugzetten naar 55/50 of lager..
Lekker laten staan.

Verdiep je eens in het hoe en waarom van een lage retour temperatuur. Dan snap je mijn opmerking.

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:44
Seafarer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:20:
[...]

Lekker laten staan.

Verdiep je eens in het hoe en waarom van een lage retour temperatuur. Dan snap je mijn opmerking.
Ok dank je, was idd ook van plan hier meer over te gaan lezen.. ;)
Ik laat hem gewoon lekker staan op 60 / 60..

Dank zover !

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:38
Wat is jullie ervaring met de Intergas comfort touch thermostaat.

• Sophia
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-06-2023
De ketel slaat nog steeds uit en aan, inmiddels heb ik een P1 meter en mijn slimmemeter geeft de gegevens per 5 minuten door zie hieronder.

In de ochtend verwarming aangedaan was 17.5 en op 19 gezet.

@Superbeagle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwAmCN-tRH2aP_55vEG81mHN8Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3b7LUtTbrERjbsiur6hooQ7.jpg?f=fotoalbum_large

• edgarf28
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:28:
[...]

90/70=22%
70/55=22%
65/50=22%
55/45=20%
45/35=22%

Ik heb inmiddels een Delta T van 25% bereikt (ipv 29-30%), door het maximale pomptoerental op m'n Tzerra Ace te verhogen van 60% naar 80%, en minimale pomp op 40%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
edgarf28 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:33:
[...]

Ik heb inmiddels een Delta T van 25% bereikt (ipv 29-30%), door het maximale pomptoerental op m'n Tzerra Ace te verhogen van 60% naar 80%, en minimale pomp op 40%
Dan zou ik het even zo laten. Je stookt nu weinig met deze hoge buitentemperaturen.

Even afwachten tot het weer berekoud wordt. 8)

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Sophia schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:49:
De ketel slaat nog steeds uit en aan, inmiddels heb ik een P1 meter en mijn slimmemeter geeft de gegevens per 5 minuten door zie hieronder.

In de ochtend verwarming aangedaan was 17.5 en op 19 gezet.

@Superbeagle

[Afbeelding]
Zou je het aantal pieken willen tellen en de tijdsduur? Als je met je vinger over het scherm schuift dan zie je de exacte tijd.

• Sophia
Superbeagle schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:42:
[...]

Zou je het aantal pieken willen tellen en de tijdsduur? Als je met je vinger over het scherm schuift dan zie je de exacte tijd.
Ik tel 7 pieken en de tijdsduur van de pieken zijn zo te zien 5 minuten per piek, wat er tussen zit zie ik niet maar ziet er dunner uit dus minder dan 5 minuten ik gok op 2 minuten de helft ongeveer.

Edit
Maar weet ook niet of dit helemaal klopt want de meter geeft de standen maar per 5 minuten door.

[ Voor 10% gewijzigd door Sophia op 22-12-2022 21:04 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sophia Dus 7 pieken in (5+2)x7= 49 minuten. Dat is ietwat aan de hoge kant.

Probeer de min en max pompsnelheid wat te verhogen. Als het aantal pieken niet vermindert of je krijgt storende stromingsgeluiden dat moet de min en max Ta iets omhoog.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Seafarer
Superbeagle schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:20:
[...]

De enige reden voor de ΔT van 20 K is omdat, ook zoals in de quote van hieronder staat, vroeger met 90/70/20 werd ontworpen omdat radiatoren op die condities werden getest.

[...]
Toch is daar een praktische reden voor, vroeger had je gewoon geen keuze want bij een pomploze cv (natuurlijke circulatie) moest je met hoge temperaturen werken om natuurlijke circulatie te krijgen maar water laten koken was ook geen goed idee dus 90 graden aanvoer is dan een goede keuze. (dit lijkt een eenvoudig systeem maar de juiste pijp diameter (groot) en het juiste afschot van leidingen enz.enz. maken het werkend en dat was niet altijd makkelijk voor elkaar te krijgen)

Ook toen wisten ze allang dat je rendement beter is met een ijskoude retour maar dan loop je tegen praktische bezwaren aan. De vlam van de fossiele brander wordt teveel gekoeld en je krijgt een slechte verbranding ook krijg je een enorme bak condensatie in de schoorsteen. En die schoorstenen waren lang, heel lang want de kachel stond in de kelder (natuurlijke circulatie) en de schoorsteen moest boven de nok uitkomen om van die kolen of hout stank af te komen. Oplossing, houd de retour hoog. voila 90/70

90/70 is gebleven toen de circulatie pompen kwamen en toen kwam olie stook.
Lekker eenvoudig toch zou je denken dan kun je best wel met lagere temperaturen stoken. Nou nee, diesel die in het begin gebruikt werd had een hoog tot zeer hoog zwavel gehalte. Als dat condenseert in de schoorsteen dan wordt die werkelijk opgevreten. Dus toch maar 90/70 behouden om je installatie heel te houden.
Er is natuurlijk een vervangings periode geweest waarbij gewone hout of kolen ketels vervangen werden door oliestook. Die werd dus aangesloten op een 90/70 systeem.
Logisch dus dat we gewoon zijn blijven hangen met 90/70 daardoor blijft de harde deltaT van 20 graden ook lang in leven.
Opvolgend kwamen de gasketels waarbij je ook niet te laag kon gaan met je retour want dan valt condens in je vlam en brander. Dan toch nog maar even doorgaan met 90/70.

En toen was er een gek die de brander in een cv ketel op z'n kop hing. Daardoor kon de retour echt omlaag. :)

• Sophia
Superbeagle schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:42:
@Sophia Dus 7 pieken in (5+2)x7= 49 minuten. Dat is ietwat aan de hoge kant.

Probeer de min en max pompsnelheid wat te verhogen. Als het aantal pieken niet vermindert of je krijgt storende stromingsgeluiden dat moet de min en max Ta iets omhoog.
Om 10:05 had ik de verwarming aangezet volgens de meter en die grote pieken dus de 7de grote piek was op 11:25 daarna begint die wat rustiger te worden dat is dat wat vlakkere gedeelde zeg maar van de grafiek.

Stroming geluiden hoor ik nu al een beetje.

Moet ik dan 3. Omhoog zetten en c.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sophia Eerst pompsnelheid omhoog, dus zowel 3. als c..

Daarna eventueel Ta in stappen omhoog, naar max 40. Zowel E als 5..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Superbeagle schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:47:
@Sophia Eerst pompsnelheid omhoog, dus zowel 3. als c..

Daarna eventueel Ta in stappen omhoog, naar max 40. Zowel E als 5..
Bedankt.

Moet de pompsnelheden dan met 5 omhoog of tot 100? maar denk dat het te hoog is omdat ik dan de stroming geluiden nog harder ga horen.

Ik hoor nu al een soort borrereld geluid uit de verdeler denk uit de flowmeter als dat kan of ergens anders in ieder geval bij de verdeler.

[ Voor 14% gewijzigd door Sophia op 23-12-2022 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Even een vraagje tussendoor, er is tijdens de renovatie 6 jaar geleden een ondiepe Jaga convector geplaatst in mijn keuken, en nu ik m'n CV / radiatoren een beetje aan het nalopen en optimaliseren ben en wat ventilatortjes aan het plaatsen ben enzo besef ik me dat die Jaga precies in het midden van de put zit, en er geen schotten zijn - dus geen expliciete aanvoer van koude / afvoer van warme lucht.

Mijn boerenverstand zegt dat het goed zou zijn om schotten te hebben zodat er via de buitenkant koude lucht naar beneden kan komen, om via de binnenkant met ventilators en radiator warme lucht omhoog te blazen.

Is het inderdaad een goed idee om zelf schotten te maken?
En zo ja - waarom zat dat er dan al niet standaard in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sophia In dat geval moet je de Ta wat omhoog stellen via de parameters die ik eerder benoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Sophia schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 00:14:
[...]

Bedankt.

Moet de pompsnelheden dan met 5 omhoog of tot 100? maar denk dat het te hoog is omdat ik dan de stroming geluiden nog harder ga horen.

Ik hoor nu al een soort borrereld geluid uit de verdeler denk uit de flowmeter als dat kan of ergens anders in ieder geval bij de verdeler.
Borrelen zou op lucht duiden.!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
Marc_Sway schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:34:
[...]

Bedankt voor al jullie feedback. Die kleine piekjes zijn idd heel raar en al heel lang probeer ik er achter te komen wat de oorzaak is (en om dit ook op te lossen).
Zou erg fijn zijn als jullie kunnen helpen hier mee 😁

Paar startpunten:

- De piekjes zijn op regelmatige intervals van ca 3 uur.
- Ze zijn ca 0.028 m3 gas hoog.
- De brander ontsteekt dan ook werkelijk.
- Ook ‘s nachts gebeurt dit en ik ben er diverse malen voor uit mijn bed geweest de laatste 2 jaar om te kijken bij de ketel ‘why the hell’ dat ding ‘s nacht een kort moment aanslaat en na 2 min weer stopt.

De ketel is een Itho Klimax II. Ik heb eerder al 2x gecheckt, de eco-stand staat echt uit (in het menu van de ketel).

De kamerthermostaat is de Itho IK 400 OT, daar zit ook een optie in het menu voor eco. En daar staat ie echt ook op eco-stand!

Zelf heb ik wel eens gedacht dat het een software issue (of bewuste geprogrammeerd door Itho) is van de CV-ketel. Ik heb ze er ooit eens over gemaild, maar nooit antwoord ontvangen… 7(8)7

[Afbeelding]
Mensen, ik ben een klein stapje verder met een issue wat hier al lang speelt (zie de post van 4 dec)

Situatie:

- Itho Klimax 2 ketel (2007), werkt nog perfect ondanks leeftijd.
- Geen warmte- of tapvraag ‘s nachts.
- De ketel en de kamerthermostaat staan beide op ECO (tapwater reservoir wordt dus niet warm gehouden in ketel).
- Of de kamerthermostaat nu losgekoppeld of aangesloten zit aan de ketel, het maakt geen verschil voor dit issue:

Situatie A: Tapwaterfunctie op stand-by setting in ketel, dan elke ca 3 uur een onverklaarbare korte start van de brander voor ca 2 minuten: zie de kleine piekjes in de grafiek!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjXNBSHDdlz4Lbje7UMEuPdcPNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VFiYpket6SsyHEd1pNvXD5Qt.jpg?f=user_large

Situatie B: Tapwaterfunctie setting in ketel permanent op ‘OFF’. Je kan dus helemaal geen warm water dan tappen. Dan helemaal geen korte starts van de brander om de ca 3 uur (wat je wilt). Geen kleine piekjes dus in de grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcAAND35_YLIuPvSujw11ZEWxjg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4kX7JSy5CUE8etDkVuIWv6JT.jpg?f=user_large

Heeft iemand enig idee waarom de ketel om de ca 3 uur steeds de brander even aanzet voor ca 2 min, als op de ketel de ECO functie aan staat en er totaal geen warmte- of tapwater vraag is?

Komt dit gekke gedrag ook voor bij andere merken ketels?

[ Voor 5% gewijzigd door Marc_Sway op 23-12-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Laatst online: 14:16
bora schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:23:
Wat is jullie ervaring met de Intergas comfort touch thermostaat.
Ik heb een Comfort Touch thermostaat i.c.m. met Intergas Gateway. Op de comfort Touch kun je weinig instellen. Daarvoor gebruik ik de Intergas App (waarvoor je de Intergas Gateway nodig heb).

Werkt verder prima met mijn Xtreme 30

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:28:
[...]

Mensen, ik ben een klein stapje verder met een issue wat hier al lang speelt (zie de post van 4 dec)

Situatie:

- Itho Klimax 2 ketel (2007), werkt nog perfect ondanks leeftijd.
- Geen warmte- of tapvraag ‘s nachts.
- De ketel en de kamerthermostaat staan beide op ECO (tapwater reservoir wordt dus niet warm gehouden in ketel).
- Of de kamerthermostaat nu losgekoppeld of aangesloten zit aan de ketel, het maakt geen verschil voor dit issue:

Situatie A: Tapwaterfunctie op stand-by setting in ketel, dan elke ca 3 uur een onverklaarbare korte start van de brander voor ca 2 minuten: zie de kleine piekjes in de grafiek!
[Afbeelding]

Situatie B: Tapwaterfunctie setting in ketel permanent op ‘OFF’. Je kan dus helemaal geen warm water dan tappen. Dan helemaal geen korte starts van de brander om de ca 3 uur (wat je wilt). Geen kleine piekjes dus in de grafiek.
[Afbeelding]

Heeft iemand enig idee waarom de ketel om de ca 3 uur steeds de brander even aanzet voor ca 2 min, als op de ketel de ECO functie aan staat en er totaal geen warmte- of tapwater vraag is?

Komt dit gekke gedrag ook voor bij andere merken ketels?
In de OFF stand heb je ook daadwerkelijk getest dat er na 3 minuten geen warmwater uit de kraan komt?

Anders zou ik dat eens aan de fabrikant vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

@bora : ik heb ook goede ervaringen met de Intergas Comfort Touch. Moest wel de temperatuuraanwijzing met minstens een halve graad corrigeren via Calibratie. De thermostaat regelt keurig i.c.m. een Intergas HReco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
LDenninger schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 01:31:
Even een vraagje tussendoor, er is tijdens de renovatie 6 jaar geleden een ondiepe Jaga convector geplaatst in mijn keuken, en nu ik m'n CV / radiatoren een beetje aan het nalopen en optimaliseren ben en wat ventilatortjes aan het plaatsen ben enzo besef ik me dat die Jaga precies in het midden van de put zit, en er geen schotten zijn - dus geen expliciete aanvoer van koude / afvoer van warme lucht.

Mijn boerenverstand zegt dat het goed zou zijn om schotten te hebben zodat er via de buitenkant koude lucht naar beneden kan komen, om via de binnenkant met ventilators en radiator warme lucht omhoog te blazen.

Is het inderdaad een goed idee om zelf schotten te maken?
En zo ja - waarom zat dat er dan al niet standaard in?
Probeer in dit topic eens te zoeken naar convectorput. Ik heb er zelf over gepost maar vind hem niet meer terug. 8)7

Maar inderdaad de convector zou aan alle zijden omsloten moeten zijn.

Edit: https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4402976/606137.pdf
https://pure.tue.nl/ws/files/4409990/606181.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 23-12-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Seafarer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:25:
[...]

Borrelen zou op lucht duiden.!!
Ik had al ontlucht bij de verdeler en op de cv ketel er kwam alleen maar water uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:23:
[...]

In de OFF stand heb je ook daadwerkelijk getest dat er na 3 minuten geen warmwater uit de kraan komt?

Anders zou ik dat eens aan de fabrikant vragen.
Ik heb in de OFF status een warme kraan aangezet voor 1 of 2 minuten en de brander sloeg niet aan (zoals t hoort). Die 3 minuten heb ik vast niet aangetikt >:)

De fabrikant van de ketel is Itho en ik heb ze die vraag al enkele keren gevraagd maar krijg er niet echt antwoord!

Ik heb gezien dat de branderautomaat van het Italiaanse bedrijf SIT Controls komt (type SIT BIC 356).
Als ik die ga bellen moet ik eerst Italiaans gaan leren en komt de maffia achter mij aan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Sophia schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:29:
[...]

Ik had al ontlucht bij de verdeler en op de cv ketel er kwam alleen maar water uit.
Maar heb je dat een paar maal herhaalt? Lucht kan vreselijk hardnekkig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:11:
[...]

Ik heb in de OFF status een warme kraan aangezet voor 1 of 2 minuten en de brander sloeg niet aan (zoals t hoort). Die 3 minuten heb ik vast niet aangetikt >:)

De fabrikant van de ketel is Itho en ik heb ze die vraag al enkele keren gevraagd maar krijg er niet echt antwoord!
vervelend.
Ik heb gezien dat de branderautomaat van het Italiaanse bedrijf SIT Controls komt (type SIT BIC 356).
Als ik die ga bellen moet ik eerst Italiaans gaan leren en komt de maffia achter mij aan 8)
:)

Ik zou eens rondvragen op andere forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
Nu het weer wat warmer word zie ik dat mijn ketel rustig opwarmd maar als eenmaal de temperatuur bereikt wordt je hem wat op en neer ziet gaan (pendelen denk ik) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSiZqJ31gexv7dkfH6tidEY1ILg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LToj5YO80vrNxExYD9YE5Mho.png?f=fotoalbum_large
Wat zou ik nog aan mijn instellingen kunnen aanpassen ketel, Intergas Hre staat momenteel zo ingesteld:
Cv water op 65 graden en instellingen alsvolgt

1-0
2-0
3-35
3.-40
4-99
5-25
5.-90
6- -7
7-25
8-1
9-1
A-0
b-0
C-1
c-25
c.-30
d-23
E-30
E.-3
F-50
F.-50
h-46
L-0
n-85
n.-0
0.-0
o- 0
o.-3
P-5
P.-36
9-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Laatst online: 14:16
bora schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:04:
Nu het weer wat warmer word zie ik dat mijn ketel rustig opwarmd maar als eenmaal de temperatuur bereikt wordt je hem wat op en neer ziet gaan (pendelen denk ik) [Afbeelding]
Wat zou ik nog aan mijn instellingen kunnen aanpassen ketel, Intergas Hre staat momenteel zo ingesteld:

...
Heb je vloerverwarming?

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03

dbzfan

Nee.

bora schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:04:
Nu het weer wat warmer word zie ik dat mijn ketel rustig opwarmd maar als eenmaal de temperatuur bereikt wordt je hem wat op en neer ziet gaan (pendelen denk ik) [Afbeelding]

1-0
2-0
3-35
3.-40
4-99
5-25
5.-90
6- -7
7-25
8-1
9-1
A-0
b-0
C-1
c-25
c.-30
d-23
E-30
E.-3
F-50
F.-50
h-46
L-0
n-85
n.-0
0.-0
o- 0
o.-3
P-5
P.-36
9-0
Dit is geen pendelen.. je minimale afgifte is nu eenmaal groter dan de energiebehoefte van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
Nee CV verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
dbzfan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:16:
[...]

Dit is geen pendelen.. je minimale afgifte is nu eenmaal groter dan de energiebehoefte van je huis.
Kan ik daar nog iets aan veranderen. Vermogen nog lager zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:53:
[...]
vervelend.

[...]

:)

Ik zou eens rondvragen op andere forums.
Ik heb nog even een korte vraag: als er zowel op de ketel zelf als op de kamerthermostaat een setting is te zetten voor ECO stand Aan of Uit voor het tapwater en het comms protocol is Opentherm, is de setting in de kamerthermostaat dan leidend?

[ Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 23-12-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:59:
[...]

Ik heb nog even een korte vraag: als er zowel op de ketel zelf als op de kamerthermostaat een setting is te zetten voor ECO stand Aan of Uit voor het tapwater en het comms protocol is Opentherm, is de setting in de kamerthermostaat dan leidend?
Het vervelende is dat dit niet 100% is vastgelegd. Sommige thermostaten kunnen ketel instellingen veranderen of ketels accepteren deze aanpassing.

Als jij op beide apparaten dit kunt instellen dan zou ik het even op beide proberen in ECO te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03

dbzfan

Nee.

bora schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:27:
[...]

Kun je proberen, maar meestal moduleert je ketel vanzelf al naar minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Is dit iets om me zorgen over te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZE_qvSOsjC4la6vpPi-LnEAN_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVFUJJz5bXNktouC0PBsfsxt.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb onlangs de boel waterzijdig ingeregeld, (2x radiator boven en vvw beneden) en met de kou vorige week nog wat aan de instellingen getuned voor een comfortabele temperatuur (en mooi stook gedrag!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpYFAwxlQgMYZdHxpLhPyUeJaMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrr5KZbeOl101QTUZh0tULTd.jpg?f=fotoalbum_large

Echter nu het weer 10/15 graden warmer is buiten krijg ik geen mooie runs meer. Temperaturen in huis worden nog wel gehaald.

Heb niet heel veel vergelijk, want heb recent pas boven een radiator bij geplaatst en echt de boel in kunnen regelen (zo goed en kwaad als dat lukt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
bora schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:27:
[...]

Tegen pendelen;

- min. aanvoertemp hoger [intergas parameter E]
- pompsnelheid hoger
- radiatoren minder knijpen
- extra radiator plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
ptr1968 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:09:
Tegen pendelen;
Intergas parameter E (Kombi HRE 2012) heeft niks te maken met pendelen.
Deze triggerd de 'low load'.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolfram55 op 23-12-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
ptr1968 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:09:
[...]

Tegen pendelen;

- pompsnelheid hoger
- radiatoren minder knijpen
- extra radiator plaatsen
Als je de radiatoren minder knijpt, gaat dan het effect van waterzijdig inregelen niet verloren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
bora schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:11:
[...]

Als je de radiatoren minder knijpt, gaat dan het effect van waterzijdig inregelen niet verloren?
ja, het is balans zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Wolfram55 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:11:
[...]

Intergas parameter E (Kombi HRE 2012) heeft niks te maken met pendelen.
Deze triggerd de 'low load'.
probeer maar en je zal anders gaan denken
[bij opentherm besturing]

[ Voor 4% gewijzigd door ptr1968 op 23-12-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
Parameter E. kan toch slechts op 0, 1 of 2?

Indien E. op 0 of 1 staat dan is die E=30 aan de lage kant. Indien E.=2 dan maakt het niet uit waarop E staat.

Uit diverse HRE handleidingen:
0= warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde temperatuur lager is dan ingestelde waarde par. E
1= warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrensd op ingestelde waarde par. E
2= warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Remmit schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:11:
[...]

Parameter E. kan toch slechts op 0, 1 of 2?

Indien E. op 0 of 1 staat dan is die E=30 aan de lage kant. Indien E.=2 dan maakt het niet uit waarop E staat.

Uit diverse HRE handleidingen:

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtoZTHpo4T8rmB29-_qKwcSon8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9PEUuTfz8Z6zM4lJSs8Eosz.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Intergas HReco ketels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08 09:06
Functie E2 is wel een mooie keuzemogelijkheid zeg. Ik heb een Remeha icm Plugwise; heb voor mijn vloerverwarming eigenlijk aan/uit regeling nodig. Maar dan ben ik de OT functies binnen Plugwise weer kwijt. Maar ik heb het er mee te doen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Clementie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:23:
[...]

Functie E2 is wel een mooie keuzemogelijkheid zeg. Ik heb een Remeha icm Plugwise; heb voor mijn vloerverwarming eigenlijk aan/uit regeling nodig. Maar dan ben ik de OT functies binnen Plugwise weer kwijt. Maar ik heb het er mee te doen…..
…of je haalt een iSense voor een habbekrats van Marktplaats en stelt daarop de min en max temperatuur in op gelijke waarde waardoor de ketel in feite aan/uit wordt aangestuurd met behoud van (betere)OT functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
ptr1968 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:13:
probeer maar en je zal anders gaan denken
[bij opentherm besturing]
Waarom denk je dat ik dat al niet gedaan hebt .... :) ?

Zoek dit draadje af op mijn naam en ja zal verschillende voorbeelden zien, met afbeeldingen, die tonen wat para 'E' doet .....
Enigste wat nog bij mijn opmerking had 'moeten' staan is dat dit is in combinatie met een Honeywell thermostaat (die wellicht dat als enigste doet).

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 24-12-2022 10:49 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?