Intergas Xtreme 36 'expert' instellingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:02
Onze nieuwe Intergas Xtreme 36 cv-ketel laat bij warmtevraag niet op het display zien of dit een tap- of een cv- vraag betreft.

Volgens de installatiehandleiding en het bedieningsvoorschrift van de ketel zou hij een tap-symbool of een cv-symbool moeten laten zien.

Volgens Intergas is er een instelling in de ketel waarmee je kunt regelen wat het display toont op het moment dat er een warmtevraag is:
1) standaard (geen tap- of cv-symbool)
2) met symbolen
3) uitgebreide info

Het zou hier gaan om een 'expert' instelling die niet in de installatiehandleiding of de gebruikershandleiding van de ketel zou staan. Zij willen mij niet vertellen hoe je deze instelling kunt aanpassen en verwijzen hiervoor door naar de installateur.

Ik vind dit raar omdat in de installatiehandleiding gewoon staat beschreven hoe je in het installateurs-menu komt en wat je daar allemaal kunt aanpassen aan parameters. Deze instelling is daar niet terug te vinden.

Weet iemand hier hoe je deze zogenaamde 'expert' instelling kunt aanpassen zodat ik gewoon kan zien waar de warmtevraag vandaan komt als de ketel brand?

[ Voor 5% gewijzigd door marktweakt op 20-07-2022 13:21 ]

Beste antwoord (via marktweakt op 22-07-2022 16:46)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:42
marktweakt schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:38:
Ik ben er na flink wat speurwerk achter gekomen hoe je dit kunt instellen.

Als je het service menu ingaat dan staat in de installatiehandleiding dat je de installateurs code 'C015' moet ingeven. Als je hier echter C020 ingeeft dan krijg je toegang tot veel meer parameters.

Met de parameter P002 kun je dan instellen wat er op het display verschijnt als er een warmtevraag is.
Ik heb ooit een keer ergens een overzicht gevonden van de Expert-instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gi7CTLACCRxa6LQJkR5IMgv228s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f608IG9YfsSLnwY353XatsL2.png?f=fotoalbum_large

Hier staat inderdaad ook de P002-optie beschreven.

Wellicht interessant voor toekomstige lezers.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt

Als je het service menu ingaat dan staat in de installatiehandleiding dat je de installateurs code 'C015' moet ingeven. Als je hier echter C020 ingeeft dan krijg je toegang tot veel meer parameters.

Met de parameter P002 kun je dan instellen wat er op het display verschijnt als er een warmtevraag is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• MarcoC
marktweakt schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:38:

Ik heb ooit een keer ergens een overzicht gevonden van de Expert-instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gi7CTLACCRxa6LQJkR5IMgv228s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f608IG9YfsSLnwY353XatsL2.png?f=fotoalbum_large

Hier staat inderdaad ook de P002-optie beschreven.

Wellicht interessant voor toekomstige lezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@MarcoC
Dank je. Dat overzicht van al die parameters is ook erg handig.

Het overzicht is waarschijnlijk wel voor een ander model Xtreme want de default ingestelde waardes verschillen hier en daar nogal met de waardes op mijn Xtreme 36.

[ Voor 52% gewijzigd door marktweakt op 22-07-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
marktweakt schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:02:
@MarcoC
Dank je. Dat overzicht van al die parameters is ook erg handig.

Het overzicht is waarschijnlijk wel voor een ander model Xtreme want de default ingestelde waardes verschillen hier en daar nogal met de waardes op mijn Xtreme 36.
Ik meen dat het goed klopte voor mijn Xtreme 36, maar het is hoe dan ook het beste wat ik heb :P .

@Blihi heb jij nog meer documentatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
@MarcoC
Weet je zo welke software versie van de branderautomaat en de dsp processor je hebt?

Ik kan mij zo voorstellen dat de in de fabriek ingestelde parameters hier mee samenhangen.

Mijn versies zijn:
branderautomaat: 1.92
DSP processor: 1.21

Deze versies kun je vinden in het info menu van je ketel, maar dat wist je waarschijnlijk al ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Branderautomaat: 1.70
DSP: 1.20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:09
Die defaults zijn van de online training van Intergas zelf en kloppen inderdaad niet meer met de laatste software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@Blihi
Ah dank voor de bevestiging van mijn vermoeden.

@MarcoC
Draait jouw ketel wel op z'n minimale vermogen?

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe ketel kwam ik tegen dat de Xtreme 36 een probleem had dat hij niet helemaal terug kon moduleren naar z'n minimale vermogen. O.a. P011 kon niet lager worden ingesteld als 22%. Vanaf branderautomaat software versie 1.85 zou dit verholpen moeten zijn. Nu kan P011 tot minimaal 18% worden ingesteld waardoor hij wel z'n minimale vermogen van 3,6kW haalt.

[ Voor 5% gewijzigd door marktweakt op 22-07-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
marktweakt schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:54:
@Blihi
Ah dank voor de bevestiging van mijn vermoeden.

@MarcoC
Draait jouw ketel wel op z'n minimale vermogen?

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe ketel kwam ik tegen dat de Xtreme 36 een probleem had dat hij niet helemaal terug kon moduleren naar z'n minimale vermogen. O.a. P011 kon niet lager worden ingesteld als 22%. Vanaf branderautomaat software versie 1.85 zou dit verholpen moeten zijn. Nu kan P011 tot minimaal 18% worden ingesteld waardoor hij wel z'n minimale vermogen van 3,6kW haalt.
P011 gaat bij mij niet lager dan 21%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Als het voor jou een probleem is dat hij niet helemaal terug moduleert naar 3,6kW dan begrijp ik dat er via je installateur/Intergas de software (gratis) geupdate kan worden. Ligt denk ik een beetje aan hoe je de ketel gebruikt of je er 'last' van hebt.

Zie: https://community.eigenhu...-uitlezen-810/index3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:09
Ja, klopt. Ik was een van de eersten met die update vanuit Intergas.

Ik meet nu een ondergrens van 3.7 Kw op bovenwaarde, dus dat is prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Blihi schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:32:
Ja, klopt. Ik was een van de eersten met die update vanuit Intergas.

Ik meet nu een ondergrens van 3.7 Kw op bovenwaarde, dus dat is prima!
Welke software versies heb jij nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:32
Met code P09 kan de "toestelbelasting" worden aangepast (-5% +5%). Weet iemand wat dat inhoudt? In hoeverre verschilt dit met wat onder P10 en P11 staat (min en max vermogen aanpassen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 15:51
Al een tijdje ben ik op zoek naar de verklaring van codes in het rechter display van de Xtreme. Ik zie daar regelmatig 1, 3, 4 voorbij komen en ik gok dat dat te maken heeft met "CV bedrif" , "spoelen" , "pompen". ed. Maar ik kan nergens een lijstje vinden met de juiste verklaring. Wie weet een verklaring voor deze waardes?,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:04
In de Xtreme handleiding kan ik het niet vinden, maar in de HReco handleiding staat op pagina 3 een rijtje codes. Misschien zijn ze gelijk voor de Xtreme?

https://www.intergas-verw...chrift-HReco-88398701.pdf

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 15:51
@schumacher Dank voor de hint, lijkt inderdaad overeen te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:13
Bij parameter P030 staat 2= actief met schakelaar.
Ik neem aan dat je de pomp kunt schakelen met een externe schakelaar, maar waar zit de aansluiting hier voor
bij de electronica. Vind hem namelijk niet terug ook niet in de handleiding.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:28
marktweakt schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:32:
@MarcoC
Weet je zo welke software versie van de branderautomaat en de dsp processor je hebt?

Ik kan mij zo voorstellen dat de in de fabriek ingestelde parameters hier mee samenhangen.

Mijn versies zijn:
branderautomaat: 1.92
DSP processor: 1.21

Deze versies kun je vinden in het info menu van je ketel, maar dat wist je waarschijnlijk al ;-)
Het minimale vermogen van m'n Xtreme 30 is begrensd op 23%.
Als ik het goed begrijp, kan ie dus niet terugmoduleren naar de gewenste 3.6 kW en is een update noodzakelijk?

Hoe kom ik achter de software versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Reintje schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:13:
[...]
Hoe kom ik achter de software versie?
Die staat bij de informatie die je op je ketel kunt opvragen. Hoe je dit doet kun je in de handleiding van de ketel vinden. Mocht je het zelf niet terug kunnen vinden laat het dan even weten. Dan zoek ik het wel even op voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT6666
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-04-2024
Mijn Xtreme36 brandt stabiel bij voldoende warmtevraag, maar bij benaderen warmtevraag "pendelt" de ketel langdurig en komt bedrijfscode 3 rechts in beeld. Weet iemand wat dit betekent? Kan er niks over vinden mbt de Xtreme.

[ Voor 6% gewijzigd door MT6666 op 07-12-2022 05:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Een overzicht van de bedrijfscodes van deze ketels kan ik ook nergens terug vinden. Als iemand hier een overzicht van heeft en hier zou willen plaatsen dan maak je denk ik een hoop mensen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 07:23
marktweakt schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:26:
Een overzicht van de bedrijfscodes van deze ketels kan ik ook nergens terug vinden. Als iemand hier een overzicht van heeft en hier zou willen plaatsen dan maak je denk ik een hoop mensen blij.
heb je de bijlage gepost hier op 16 november al gekeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:54
Intergas Xtreme 36:
Bedrijfscodes:
0 De pomp is aan het nadraaien
1 Gevraagde temperatuur van de ketel is bereikt
2 De ketel voert een zelftest uit
3 De ketel is aan het voorventileren
4 Ketel is aan het ontsteken (maximaal 5 seconden)
5 Ketel brandt voor de centrale verwarming
6 ketel brandt voor het verwarmen van warmwater
7 Ketel brandt voor de comfortstand (warmwater)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@flashboarder Weet je zeker dat die codes voor de Xtreme ketels hetzelfde zijn?

@arpeggio Dank voor dit lijstje, hier was ik naar op zoek! Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
marktweakt schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:41:
@arpeggio Dank voor dit lijstje, hier was ik naar op zoek! Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt?
Dit is ooit door @Blihi gepost nadat hij een cursus bij Intergas had gevolgd

https://gathering.tweaker...message/69655662#69655662

En hier is nog een link:
https://gathering.tweaker...message/67440102#67440102

[ Voor 12% gewijzigd door arpeggio op 07-12-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@arpeggio Dank voor de verwijzingen. Interessante topics zijn dat trouwens.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:41

mdeiman

Projet 45

Zijn er nog mensen bezig gewenst met spelen met de parameters, eventueel de 'expert' instellingen van een Intergas Xtreme 36, i.c.m. een heteluchtverwarming?

Instellingen bij mij die afwijken van de default:
P010 Max cv vermogen => 125
P031 max capaciteit pomp => 100
P032 Min capaciteit pom => 100
P035 stappenmodulatie => 0
P057 reactie OT => 2 (aan/uit)

Dit waren de instellingen vóór een isolatieslag en nu nog steeds. Zou dit nu dan ook anders ingesteld moeten/kunnen worden?

Ook blij met reacties die geen heteluchtverwarming hebben, maar er toch iets van vinden. _/-\o_

Shit happens.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:11

Seafarer

XXX

mdeiman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:08:
Zijn er nog mensen bezig gewenst met spelen met de parameters, eventueel de 'expert' instellingen van een Intergas Xtreme 36, i.c.m. een heteluchtverwarming?

Dit waren de instellingen vóór een isolatieslag en nu nog steeds. Zou dit nu dan ook anders ingesteld moeten/kunnen worden?

Ook blij met reacties die geen heteluchtverwarming hebben, maar er toch iets van vinden. _/-\o_
max vermogen is raar. Dit lijkt mij niet boven de 125% te horen komen.
Pomp zou ik zo laten. Je warmtewisselaar moet wel helemaal egaal doorstroomt worden met water.

Je kunt eens meten wat de retour temperatuur is, die zou voor het beste rendement beneden de 55 graden moeten zitten.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Seafarer

Seafarer

XXX

mdeiman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:08:

Ik zou het zo even laten. Er moet echt flink water door die wisselaar.
Ik zou wel de retour eens in de gaten houden. Die vertelt je wel of Tweaken handig is.

EDIT: lekker handig ben ik. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:41

mdeiman

Projet 45

Seafarer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:41:
[...]

max vermogen is raar. Dit lijkt mij niet boven de 125% te horen komen.
Pomp zou ik zo laten. Je warmtewisselaar moet wel helemaal egaal doorstroomt worden met water.

Je kunt eens meten wat de retour temperatuur is, die zou voor het beste rendement beneden de 55 graden moeten zitten.
Kan alleen boven de 100 komen wanneer er een extra module is geïnstalleerd . Dan pas kan de Xtreme aan zijn maximum vermogen komen.

Retour ligt nu rond de 48 graden. Max vermogen misschien toch wat lager proberen te zetten, na de isolatieslag? Of kan dit averechts werken?

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mdeiman schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:51:
[...]

Kan alleen boven de 100 komen wanneer er een extra module is geïnstalleerd . Dan pas kan de Xtreme aan zijn maximum vermogen komen.

Retour ligt nu rond de 48 graden. Max vermogen misschien toch wat lager proberen te zetten, na de isolatieslag? Of kan dit averechts werken?
Als jij flink geiisoleerd hebt dan heb je minder vermogen nodig.
Overigens als de configuratie modulerend werkt dan zou hij dat zelf wel doen.

Als het aan/uit werkt dan zou ik wat vermogen terug nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strebor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-03 06:33
Bedankt voor alle info in dit draadje. Het heeft me goedgeholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!rk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-04 23:56
Leuk draadje.

Ik heb hier de Extreme 24 van fabriek aangepast.

P010 op 32

toen ik dit draadje ontdekte zag ik dat het minimale vermogen (P011) ook op 32 staat.

Dit vind ik wel apart. P011 is in te stellen op minimaal 30, verder gaat het niet. Dit is toch wel een heel afwijkende waarde, niet? Het gaat trouwens om software versie 2.00 voor branderautomaat en 1.21 voor de DSP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@D!rk Ja dat is inderdaad wel vreemd. Dat kan ik ook niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

D!rk schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:09:
Leuk draadje.

Ik heb hier de Extreme 24 van fabriek aangepast.

P010 op 32

toen ik dit draadje ontdekte zag ik dat het minimale vermogen (P011) ook op 32 staat.

Dit vind ik wel apart. P011 is in te stellen op minimaal 30, verder gaat het niet. Dit is toch wel een heel afwijkende waarde, niet? Het gaat trouwens om software versie 2.00 voor branderautomaat en 1.21 voor de DSP.
Er zijn fouten gemaakt in versie nummers. Dat is de hele issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gietijzer
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-01-2024
Hi vraagje, kun je ook je tapwater hoger instellen dan 65graden? Ondanks dat je bij p59 het op 80 of 90 hebt staan lukt het niet om tapwater hoger dan 65 te krijgen.
Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:50
Gietijzer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:47:
Hi vraagje, kun je ook je tapwater hoger instellen dan 65graden? Ondanks dat je bij p59 het op 80 of 90 hebt staan lukt het niet om tapwater hoger dan 65 te krijgen.
Thnx
Die instellingen hebben dan ook niks met elkaar te maken, P59 gaat over max aanvoertemperatuur van de CV.

Waarom zou je overigens tapwater hoger dan 65 graden willen? Als je de handleidingen van Intergas doorneemt en kijkt naar opties voor een zonneboiler is alles ontworpen op 65 graden max.

Lijkt me voor stress in je warmtewisselaar ook niet fijn om 5 graden water binnen te krijgen en 80 graden uit te laten stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gietijzer
Mn hydrofoor is kapot gegaan waar ik dacht als de temperatuur verhoogd wordt van het tapwater heb je dus minder warm water nodig om op 38 graden te mengen. Waardoor ik hoopte dat er meer water uit mn kraan/douche komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Gietijzer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:47:
Thnx
In de installatiehandleiding vind ik alleen de volgende parameter:
P075 - Regeltemperatuur tijdens boiler bedrijf. Ingestelde waarde: 80 Bereik: 60 tot 90°C

Ik weet niet of deze parameter ook wordt gebruikt want standaard heeft deze ketel geen boiler aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gietijzer schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:47:
Mn hydrofoor is kapot gegaan waar ik dacht als de temperatuur verhoogd wordt van het tapwater heb je dus minder warm water nodig om op 38 graden te mengen. Waardoor ik hoopte dat er meer water uit mn kraan/douche komt
Ik snap hem niet helemaal.

Je hydrophoor verzorgd je koudwater druk. Dat is ook de druk voor je warmwater bereider. Dan loopt alle druk toch terug?

En als je hydrophoor helemaal uit staat/stuk is, dan komt er toch nergens water uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gietijzer
Hydrofoor verhoogd de druk in huis. Van 2 bar naar max 5 bar. Ingesteld op 3,5. Hierdoor komt er meer water uit mn kraan. Maw hardere straal onder de douche. Nu die weg is merk ik direct het gemis. De straal is lafjes. Ik weet niet of mijn theorie klopt maar de gedachte was/is hogere temperaturen met warm water zal betekenen dat er minder warm water nodig is voor bijvoorbeeld 40 graden meng Koud en warm. En dan hopelijk hardere straal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 07:23
@Gietijzer je kan heel makkelijk tapwater hoger zetten op de ketel, dan zie je zelf of dat helpt of niet.

Tapwater is tot maximaal 65˚ in te stellen.

[ Voor 18% gewijzigd door flashboarder op 12-03-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gietijzer schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:17:
Hydrofoor verhoogd de druk in huis. Van 2 bar naar max 5 bar. Ingesteld op 3,5. Hierdoor komt er meer water uit mn kraan. Maw hardere straal onder de douche. Nu die weg is merk ik direct het gemis. De straal is lafjes. Ik weet niet of mijn theorie klopt maar de gedachte was/is hogere temperaturen met warm water zal betekenen dat er minder warm water nodig is voor bijvoorbeeld 40 graden meng Koud en warm. En dan hopelijk hardere straal
Uh nee.

Heb je al gemeten hoeveel water eruit de douche komt? Dus volledig heet zonder bijmenging.

Misschien is de restrictor in je ketel wel tever dicht gedraait. Die zit erin om tevoorkomen dat er teveel water door de ketel gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer J.Simpson
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-04 23:54
MT6666 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:39:
Mijn Xtreme36 brandt stabiel bij voldoende warmtevraag, maar bij benaderen warmtevraag "pendelt" de ketel langdurig en komt bedrijfscode 3 rechts in beeld. Weet iemand wat dit betekent? Kan er niks over vinden mbt de Xtreme.
Wat helpt is om het maximaal vermogen van je ketel sterk te beperken, tot bijvoorbeeld 30 of 35%. Dit zorgt er voor dat de ketel -ook bij volle warmtevraag door een Opentherm- thermostaat nog steeds niet nucleair gaat waardoor hij tegen de hoogst ingestelde temperatuur aanloopt (en afslaat). Als je dat combineert met een wat hogere max CV aanvoertemperatuur (de waarde die je kunt instellen nadat je op het verwarmingssymbooltje hebt getikt) van bijvoorbeeld 75-80 graden, zorgt dit dat je retourtemperatuur (en dus rookgastemperatuur) toch laag blijft waardoor je ketel in HR bereik blijft branden, zonder dat deze gaat pendelen: hij zal gewoon altijd rustig branden. Meestal kun je hierdoor ook de pompcapaciteit ook nog heel ver omlaag brengen waardoor het geruis in de verwarmingsbuizen enorm afneemt. Deed bij mij wonderen: ik verbruik nu 30% minder gas dan voorheen en de installatie is vrijwel stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Homer J.Simpson schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Wat helpt is om het maximaal vermogen van je ketel sterk te beperken, tot bijvoorbeeld 30 of 35%. Dit zorgt er voor dat de ketel -ook bij volle warmtevraag door een Opentherm- thermostaat nog steeds niet nucleair gaat waardoor hij tegen de hoogst ingestelde temperatuur aanloopt (en afslaat). Als je dat combineert met een wat hogere max CV aanvoertemperatuur (de waarde die je kunt instellen nadat je op het verwarmingssymbooltje hebt getikt) van bijvoorbeeld 75-80 graden, zorgt dit dat je retourtemperatuur (en dus rookgastemperatuur) toch laag blijft waardoor je ketel in HR bereik blijft branden, zonder dat deze gaat pendelen: hij zal gewoon altijd rustig branden. Meestal kun je hierdoor ook de pompcapaciteit ook nog heel ver omlaag brengen waardoor het geruis in de verwarmingsbuizen enorm afneemt. Deed bij mij wonderen: ik verbruik nu 30% minder gas dan voorheen en de installatie is vrijwel stil.
30% minder in vergelijking met je vorige ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer J.Simpson
Nee, in vergelijking met de standaard instellingen. Echt frappant hoe zuinig dat ding ineens is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer J.Simpson
Seafarer schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:50:
[...]

30% minder in vergelijking met je vorige ketel?
In vergelijking met de standaard instellingen, waarbij hij vrijwel continue pendelde. De ketel is overigens wel door Intergas (gratis) aangepast met een extra terugslagklep en firmware, zodat deze daadwerkelijk naar 4 kW kan terug-moduleren, maar dat hielp helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terijdt
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-02 18:06
Toevallig iemand ook het "expert" overzicht van de xource warmtepomp? Ik wil graag de koelmodus aanzetten.

Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taste66
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09-2024
Hier terecht gekomen omdat ik opzoek ben naar het bedienen van de comfort DHW functie via OpenTherm

In de handleiding staat dat dit mogelijk is maar het is me niet duidelijk welk Opentherm commando daar dan voor gebruikt/misbruikt wordt. Dit staat er:

code:
1
2
3
4
Indien men gebruik wil maken van de tapwater aan/uit
schakel functie van de OpenTherm thermostaat dient de
tapcomfortfunctie op “eco” of “on” ingesteld te worden (zie
§7.1.2) en moet parameter 74 op 0 worden ingesteld.

Dus instellen op ECO en het aantal ECO dagen op 0. Maar welk OT commando?

Mijn home automation weet wanneer er iemand thuis is dus het is veel efficiënter om alleen dan de functie aan te zetten. Ik zie een verbruik van 0.2-0.3 m3 als er de hele dag niemand thuis is natuurlijk afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

taste66 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:51:
Hier terecht gekomen omdat ik opzoek ben naar het bedienen van de comfort DHW functie via OpenTherm

In de handleiding staat dat dit mogelijk is maar het is me niet duidelijk welk Opentherm commando daar dan voor gebruikt/misbruikt wordt. Dit staat er:

code:
1
2
3
4

Mijn home automation weet wanneer er iemand thuis is dus het is veel efficiënter om alleen dan de functie aan te zetten. Ik zie een verbruik van 0.2-0.3 m3 als er de hele dag niemand thuis is natuurlijk afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Waarom zet je deze niet op off?

Iedereen in dit topic Gas besparen door middel van CV tuning deel IV zet hem uit. Je bespaart gas en je hoeft alleen maar een paar seconden extra te wachten voordat je warm water hebt.

Edit: Hier ook zo'n vraag tvdo in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV".

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 10-06-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taste66
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09-2024
Seafarer schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Waarom zet je deze niet op off?

Iedereen in dit topic Gas besparen door middel van CV tuning deel IV zet hem uit. Je bespaart gas en je hoeft alleen maar een paar seconden extra te wachten voordat je warm water hebt.

Edit: Hier ook zo'n vraag tvdo in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV".
Het is wel een fijne functie en ik ben niet zo goed in wachten O-)

Inmiddels gevonden is eenvoudig de DHW aan/uit zetten die die functie aan disabled. Hij staat nu dus aan overdag als er iemand thuis is, anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Ik krijg mijn min vermogen niet lager dan 20%

Software R2.00
En R1.21

Heeft deze een update nodig? Ketel is van 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Vanaf Branderautomaat software versie 1.85 zou dit probleem verholpen moeten zijn voor de Xtreme 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-05 20:27
Hoi,

Ik heb gisteren een xtreme 30 laten plaatsen, welke door Tado aangestuurd wordt.
Terwijl ik m’n minimum vermogen (P11) ook niet lager kan instellen dan 25% blijkt de ketel wel te stoken op een minimumvermogen van 3.6 kW (als aangegeven in info menu als waarde F). Deze ketel vervangt een Remeha Avanta 28C van 17 jaar oud welke om de haverklap pendelde ondanks het verlagen van het vermogen dmv ventilatortoerental.
Softwareversie branderautomaat is 2.00, DSP processor is 1.21.
Iemand enig idee hoe het kan dat de ketel toch volledig terugmoduleert naar een (schijnbaar) niet in te stellen vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
sebmar schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:39:
Hoi,

Ik heb gisteren een xtreme 30 laten plaatsen, welke door Tado aangestuurd wordt.
Terwijl ik m’n minimum vermogen (P11) ook niet lager kan instellen dan 25% blijkt de ketel wel te stoken op een minimumvermogen van 3.6 kW (als aangegeven in info menu als waarde F). Deze ketel vervangt een Remeha Avanta 28C van 17 jaar oud welke om de haverklap pendelde ondanks het verlagen van het vermogen dmv ventilatortoerental.
Iemand enig idee hoe het kan dat de ketel toch volledig terugmoduleert naar een (schijnbaar) niet in te stellen vermogen?
Ik kan mij voorstellen dat de Xtreme 30 een lager maximaal vermogen heeft dan de Xtreme 36, en dat 25% van dat maximum vermogen 3.6kW is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Dat is niet gek gedacht, maar het maximale vermogen van de Xtreme 30 is 20 kW, dus 25% daarvan is 5 kW. Op dit moment vraagt de Tado beperkt warmte (2 ‘golfjes’) en is het setpoint CV water 56 graden. Ketel geeft nu 3.5 kW aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
‘Lek’ is boven: installateur had P10 (max CV vermogen) begrenst op 25%. Ik heb deze verhoogd naar 50% om te zien of ik P11 nu wel kon verlagen naar 16%, maar dit kan evengoed niet. Ook niet bij hogere maximum vermogens.
Nu met P10 = 50 kijken of de ketel nog steeds terugmoduleert naar 3.6 kW bij geringe warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sebmar
De 3,6 kW (display?) is waarschijnlijk zonder condensatie,
ik mag hopen dat je retour duidelijk lager is dan ca. 56 °C.

Als je het echt wil weten moet je het gasverbruik bij het laagste vermogen meten
bijvoorbeeld klokken voor 20 l gas = ca. 176 s => ca. 3,6 kW o.w. of 4,0 kW b.w.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-04 09:12
Interessant topic, een boel van geleerd!

Het minimale vermogen, van mijn Intergas Xtreme 36 (2020), wil niet lager dan 22%. Kan dit nog lager, na een software update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hisbo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-06-2024
Ik heb de xtreme 30 sinds oktober 2022.
Minimaal vermogen kan terug tot 23%.
Softwareversie brander: 2.00 en Dsp: 1,21
Heb er verder geen verstand van maar 23% van 20kw = 4,6 kw en dus niet de 4,0 of 3,6 kw volgens de specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Me_Again schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:33:
Interessant topic, een boel van geleerd!

Het minimale vermogen, van mijn Intergas Xtreme 36 (2020), wil niet lager dan 22%. Kan dit nog lager, na een software update?
Welke software versies van de brander en Dsp heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
marktweakt schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Welke software versies van de brander en Dsp heb je nu?
Ook pompsnelheid veranderen maakt geen verschil: minimaal vermogen P11 kan niet lager dan 25%.
Op mijn xtreme valt de cv retourtemp niet af te lezen, maar de rookgastemperatuur (5) komt niet boven 43 graden wat ruimschoots binnen condensatiebereik valt. Ook bij dit koude weer geen waterdamp uit de rookgasafvoer te zien. Trouwens als enige in de straat…

[ Voor 8% gewijzigd door sebmar op 20-01-2024 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
sebmar schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:29:
[...]

Ook pompsnelheid veranderen maakt geen verschil: minimaal vermogen P11 kan niet lager dan 25%.
Op mijn xtreme valt de cv retourtemp niet af te lezen, maar de rookgastemperatuur (5) komt niet boven 43 graden wat ruimschoots binnen condensatiebereik valt. Ook bij dit koude weer geen waterdamp uit de rookgasafvoer te zien. Trouwens als enige in de straat…
Je softwareversie van de branderautomaat is hoger dan 1.85 dus dat zou het probleem niet kunnen zijn.

Welke waarde heeft de P009 instelling bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
marktweakt schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Je softwareversie van de branderautomaat is hoger dan 1.85 dus dat zou het probleem niet kunnen zijn.

Welke waarde heeft de P009 instelling bij jou?
P009 staat op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aponjee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-03-2024
@sebmar hoe bevalt de Intergas Xtreme 30? Zelf overweeg ik ook een 30, denk dat de 36 overkill is. Voldoende ww bij douchen, voldoende cv warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Ons bevalt ie prima: hij is mooi stil en module erg mooi ver terug. Ketelvermogen heb ik ver teruggeschroefd en dat is voor ons prima..ik weet uiteraard niet hoe dit voor jullie zal zijn, want ligt aan soort huis, mate van isolatie, afgifte systeem etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:06

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Sinds twee weken een Xtreme 36 laten plaatsen als vervanging voor mijn oude Avanta.
Ik ga me nu verdiepen in minimale vermorgens etc.

FWIW, de mijne werkt ook naadloos met een Tado, enkel even ketel aanpassen en doorgaan.

Voor de mensen die het weten te vinden:
Ik ben nog steeds op zoek naar de handleiding in pdf formaat.
Ik heb een versie uit 2017 gevonden, dat is wat Intergas zelf op de site heeft, maar bij de ketel zat een versie uit 2023 en die is online niet zo snel te vinden.

Iemand?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_M
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-03 14:06
Tijgert schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:24:
Sinds twee weken een Xtreme 36 laten plaatsen als vervanging voor mijn oude Avanta.
Ik ga me nu verdiepen in minimale vermorgens etc.

FWIW, de mijne werkt ook naadloos met een Tado, enkel even ketel aanpassen en doorgaan.

Voor de mensen die het weten te vinden:
Ik ben nog steeds op zoek naar de handleiding in pdf formaat.
Ik heb een versie uit 2017 gevonden, dat is wat Intergas zelf op de site heeft, maar bij de ketel zat een versie uit 2023 en die is online niet zo snel te vinden.

Iemand?
Op de site van intergas, rechts op de homepage in het menu kiezen voor “zakelijk” en dan documentatie, dan Xtreme. De bedieningshandleiding is van 2017, de installatiehandleiding is van 2023, daar staat ook de bediening, parameters enzovoort in.

Mvg. Willem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeLeet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05 16:02
P11 kan bij mij niet minder dan 19. Xtreme 36.

Maar op het geplaatste lijstje staat hij op 16.

Kan ik hier nog iets aan doen? Ketel is uit 2023. (Bouwjaar)

En heeft het nadelen om deze op 16 te zetten (indien mogelijk) of alleen maar voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:20

Spinez0r

At your service.

RikMeLeet schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:59:
P11 kan bij mij niet minder dan 19. Xtreme 36.

Maar op het geplaatste lijstje staat hij op 16.

Kan ik hier nog iets aan doen? Ketel is uit 2023. (Bouwjaar)

En heeft het nadelen om deze op 16 te zetten (indien mogelijk) of alleen maar voordelen?
Ik heb exact hetzelfde, als iemand hier een oplossing voor heeft hou ik mij ook warm aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:07
Spinez0r schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:39:
[...]

Ik heb exact hetzelfde, als iemand hier een oplossing voor heeft hou ik mij ook warm aanbevolen :)
heb ik ook, en is meest recente firmware update (gedaan door Intergas monteur)...dus zal wel een foutje in de sheet zijn, of een oudere firmware die lager kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Welke firmware versie hebben jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-05 06:28
Ik heb een xtreme 36 uit 2020.
Daar stond versie 1.80 branderautomaat en 1.20 dsp processor.
Deze kon ik terug zetten tot 25% op de P11

Intergas is vorige jaar zelf langs geweest om te update.
Nu staat er 2.00 en 1.20 op.

Gelijk na de update kon P11 terug naar 22%

De monteur heeft toen met software van Intergas met zijn laptop de range kunnen aanpassen naar minimaal 17%. Dit kon nog niet gelijk na de update.

Dit is nog geen 16% voor P11 zoals in het boekje staat maar de monteur kon hem niet lager krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8162epe
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-02 20:39
Heb bij mij ook parameter 76 op 0 gezet en hierdoor is er geen extra gasverbruik meer naast de vraag...👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8162epe
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-02 20:39
taste66 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:51:

code:
1
2
3
4

Heb bij mij ook parameter 76 op 0 gezet en hierdoor is er geen extra gasverbruik meer naast de vraag...👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:06

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

niels_vlaar schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:31:

De monteur heeft toen met software van Intergas met zijn laptop de range kunnen aanpassen naar minimaal 17%. Dit kon nog niet gelijk na de update.

Dit is nog geen 16% voor P11 zoals in het boekje staat maar de monteur kon hem niet lager krijgen.
Komt die monteur kosteloos langs als je een software update vraagt?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-05 06:28
Moet via de installateur kan niet privé.
Het was bij mij kosteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

niels_vlaar schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:31:

Vraag van mijn kant ik heb geen P011, waar stellen jullie dit in? In de handleiding staat de optie P011 (ingesteld min vermogen) er ook niet in?

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Ruidasilva schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:24:
[...]

Vraag van mijn kant ik heb geen P011, waar stellen jullie dit in? In de handleiding staat de optie P011 (ingesteld min vermogen) er ook niet in?
Deze zijn alleen zichtbaar in de expert instellingen. Hoe je daar inkomt zie het begin van dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

marktweakt schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Deze zijn alleen zichtbaar in de expert instellingen. Hoe je daar inkomt zie het begin van dit draadje.
Ah gelukt! Bedankt, daar had ik idd overheen gelezen.
Mijn minimaal vermogen staat op 18 procent.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 21:01
Geeft de Xtreme serie alleen een percentage weer of ook kW's? En indien dat laatste hoeveel kW komen jullie dan uiteindelijk uit als minimum vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Taxi645 Welke kW's bedoel je?
Wat aan "gas" verbruikt wordt of dat wat de ketel aan vermogen afgeeft?
Kan een verschil van ca. 10% zijn.
4,0 kW of 3,6 kW bijvoorbeeld.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
dunklefaser schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:42:
@Taxi645 Welke kW's bedoel je?
Wat aan "gas" verbruikt wordt of dat wat de ketel aan vermogen afgeeft?
Kan een verschil van ca. 10% zijn.
4,0 kW of 3,6 kW bijvoorbeeld.
Dit wordt voor mij een leerzame kwestie. Wij hebben nu een Nefit Topline Compact HRC30/CW5. In de specificaties staat een vermogen van 6.4-28,5 kW. De minimum waarde instelbaar op de ketel is 23% overeenkomend met 7.1 kW. Ik wil graag een ketel die een stuk verder terug kan moduleren vandaar dat het voor mij interessant is om te weten tot hoeveel kW de Xtreme daadwerkelijk terug kan om te zien wat ik er mee opschiet. Dus als ik het goed begrijp moet ik die 7.1 kW van onze ketel dan vergelijken met de Nom. belasting bovenwaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Taxi645 Al ik er van uit ga dat de 6,45 kW het minimumvermogen op onderwaarde is
dan is de overeenkomstige van de Xtreme serie 3,6 kW.

Voor de 7,1 kW op bovenwaarde? is het dan de 4,0 kW op bovenwaarde bij de Xtreme.
Dit is natuurlijk alleen bij lage retourtemperatuur (<30 °C) van toepassing, maar dat weet je hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
dunklefaser schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:11:
@Taxi645 Al ik er van uit ga dat de 6,45 kW het minimumvermogen op onderwaarde is
dan is de overeenkomstige van de Xtreme serie 3,6 kW.

Voor de 7,1 kW op bovenwaarde? is het dan de 4,0 kW op bovenwaarde bij de Xtreme.
Dit is natuurlijk alleen bij lage retourtemperatuur (<30 °C) van toepassing, maar dat weet je hopelijk.
Dus als ik het goed zie kun je op dit moment tot maximaal 18% terug, dan is 18% van 36,3 kW dan 6,5 kW en kan ik op dit moment die 6.5 kW van de Xtreme 36 vergelijken met de 7,1 kW die ik nu kan instellen op de NEFIT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Taxi645 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:16:
[...]

Dus als ik het goed zie kun je op dit moment tot maximaal 18% terug, dan is 18% van 36,3 kW dan 6,5 kW en kan ik op dit moment die 6.5 kW van de Xtreme 36 vergelijken met de 7,1 kW die ik nu kan instellen op de NEFIT?
Sorry - zo diep zit ik niet in de Xtreme serie - ik persoonlijk zou altijd het gasverbruik ter plekke meten,
maar ik heb geen Xtreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-04 09:12
Korte vraag: kan iemand mij uitleggen wat instelling 3 inhoudt bij P057? Volgens het overzicht snap ik instelling 1 en 2 (opentherm of aan/uit). Mijn Xtreme 36 kan dus ook op 3. Maar wat is 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Me_Again schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:26:
Korte vraag: kan iemand mij uitleggen wat instelling 3 inhoudt bij P057? Volgens het overzicht snap ik instelling 1 en 2 (opentherm of aan/uit). Mijn Xtreme 36 kan dus ook op 3. Maar wat is 3?
Misschien als er een warmtepomp aan gekoppeld zit? (geen idee)

Ik ben wel even blij dat dit topic weer oppopt - even de docs opgeslagen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
Bij instelling 3 van P057 reageert de ketel alleen op de warmtevraag van de thermostaat. Ook bij een OpenTherm thermostaat. De gevraagde aanvoertemperatuur van een OpenTherm thermostaat wordt genegeerd.
De ketel werkt dan volgens een aan/uit regeling en de aanvoertemperatuur van de ketel is dan de temperatuur die je instelt op het frontpaneel.

Enige technische toelichting: bij het OpenTherm protokol worden de warmtevraag (enable/disable) en de gevraagde aanvoertemperatuur (control setpoint) als 2 aparte waarden gecommuniceerd.
Bij instelling 3 'luistert' de ketel alleen naar de waarde voor de warmtevraag. Het control setpoint wordt genegeerd.

Edit: Over de instellingen 0 en 1 van P057 kan ik nog het volgende toelichten.
In de documentatie staat bij P057 Reactie OpenTherm kamerthermostaat:
0 = warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde (OpenTherm) temperatuur lager is dan 30°C
1 = warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrensd op 30°C (fabrieksinstelling)

In beide gevallen is deze 30°C de waarde die is ingesteld bij P056. Deze grenswaarden bij P057 kunnen dus ook hoger worden ingesteld; bijv 50°C. Er zijn situaties waarbij dit gewenst is voor een goede werking van de verwarmingsinstallatie, bijv met een mengverdeler in het systeem en met een OpenTherm ruimtethermostaat.

[ Voor 26% gewijzigd door arpeggio op 15-01-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
arpeggio schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Bij instelling 3 van P057 reageert de ketel alleen op de warmtevraag van de thermostaat. Ook bij een Opentherm thermostaat. De gevraagde aanvoertemperatuur van een OpenTherm thermostaat wordt genegeerd.
De ketel werkt dan volgens een aan/uit regeling en de aanvoertemperatuur van de ketel is dan de temperatuur die je instelt op het frontpaneel.

Enige technische toelichting: bij het OpenTherm protokol worden de warmtevraag (enable/disable) en de gevraagde aanvoertemperatuur (control setpoint) als 2 aparte waarden gecommuniceerd.
Bij instelling 3 'luistert' de ketel alleen naar de waarde voor de warmtevraag. Het control setpoint wordt genegeerd.
Dank je voor deze uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:23
Hier sinds een paar weken een Xtreme 36 hangen. Zover ik weet heeft de installateur niets met de settings gedaan, dus ik lees me een beetje in in het fenomeen tuning ;-)

Benieuwd naar jullie tips, bijv. voor het instellen van vermogen enz. Het huis is goed geisoleerd, op begane grond vloerverwarming en op andere verdiepingen lage-temp-radiatoren. De CV water temperatuur heb ik al laag gezet, maar dingen als vermogen van pomp enz vind ik lastig inschatten. Jullie tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Mijn eerste tip is nogal een open deur maar zou zijn dat je niets gaat veranderen zonder eerst te weten wat je aan het doen bent :-)

Voor dat laatste zou je in het CV tuning topic eens kunnen kijken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180912

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
Ik heb jouw vraag nog eens opnieuw gelezen en dit keer wat beter. In de Nederlandse Installatiehandleiding komt de setting P057 = 3 niet voor. Vandaar mijn antwoord in de vorige post.

Inmiddels heb ik ergens een Engelstalige omschrijving van P057 gevonden, en daar komt de setting 3 wel in voor:
0 = Ignore OT demand (When RT demand below P056 setting)
1 = Restrict OT setting (Only if flow temperature < P056 setting)
2 = On/Off (No boiler modulation control from Room thermostat)
3 = Low load (Boiler operates at min output OT temp setting ignored)
Setting 3 wil dan zeggen dat de ketel bij warmtevraag in Low-Load modus gaat branden, waarbij de via OpenTherm gevraagde aanvoertemperatuur wordt genegeerd.

Low-Load is zoals je ongetwijfeld zal begrijpen 'Laaglast'. De Intergas Xtreme kent een modus laaglast meting (7.9.2 in de Installatiehandleiding) die bedoeld is bij onderhoud voor de meting van O2 en CO2 in de rookgassen. Ik ga ervan uit dat deze laaglast-instelling hetzelfde is als de Low-Load van P057 = 3.

Wellicht goed om te weten: bij de laaglast-instelling negeert de ketel ook de aanvoertemperatuur die op het frontpaneel is ingesteld en de pompinstellingen. Het is dus de meest minimale instelling die technisch mogelijk is met deze ketel.

Maar goed, in de Nederlandse Installatiehandleiding (84004411 - 2023) is deze setting P057 = 3 niet opgenomen.
Wel interessant om eens te testen wat deze instelling op jouw ketel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-05 22:44
Opmerkelijk is ook dat optie 3 niet beschikbaar is op het "Servicedashboard" - deze kan dus alleen op de ketel zelf worden gekozen. Is de optie ingebouwd voor verplichte werkmethodes in het buitenland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
arievz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:58:
Opmerkelijk is ook dat optie 3 niet beschikbaar is op het "Servicedashboard" - deze kan dus alleen op de ketel zelf worden gekozen. Is de optie ingebouwd voor verplichte werkmethodes in het buitenland?
Ik heb geen idee. Ik heb het bij toeval gevonden.
Pagina: 1