Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.960 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45
Superbeagle schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:54:
[...]

En als je zo’n ding niet hebt of wil aansluiten ging men vroeger met condensatoren aan de slag om de pomp van de ketel te knijpen. :)

flippo765 in "Gas besparen door middel van CV tuning"
Ja weet ik. :) Werkt gewoon.

Waar het mij om ging (vooral voor de mee lezers): je zin lijkt ook te zeggen dat een ontoereikende (te kleine) pomp ook profijt heeft van een strang ventiel. :) En dat kan natuurlijk niet. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
tyfoon_2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:35:
Is het in mijn geval handig om een buitensensor te gebruiken? Deze is er wel, maar op dit moment niet aangesloten.

Situatie:
  • Remeha calenta 40
  • Evohome met 10 zones
  • Keuken met vloerverwarming en pomp de rest radiatoren
  • Vrijstaand huis, ca 250m2 uit 1902 naar omstandigheden redelijk geisoleerd
  • Aanvoer temp 55, delta T ca 15c, modulatie meestal tussen de 10/20%
  • Gasverbruik op dit moment (-1) ca 15-18m2 per dag
Het is veelvuldig besproken dat buiten temperatuur regeling tot een hoger verbruik gaat leiden.
Ik zou daar niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@mlo De beste stand is die waarbij de ruimte naar wens warm wordt en blijft. Heb je een HR-ketel dan wil je de laagste Tr waarbij aan de vorige zin wordt voldaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 18-12-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-06-2023
Superbeagle schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:49:
[...]

Ik bedoelde thermometers, was al wat laat…
Nee zit er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Superbeagle schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:56:
@mlo De beste stand is die waarbij de ruimte naar wens warm wordt en blijft. Heb je een HR-ketel dan wil je de laagste Tr waarbij aan de vorige zin wordt voldaan.
Is het beter als de ruimte net niet de ingestelde temperatuur haalt of moet ie het wel redden?

Met andere woorden, maakt het uit voor het verbruik als de cv net te laag staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Hmm, oké. Ik heb het gevoel alsof ik nog niet het complete plaatje hebt.

Heb je toevallig foto’s van jouw verdeler(s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:00
Superbeagle schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:54:
@President Probeer eens de groepen op ‘2 volgt 1’ en regelstrategie op ‘OTC + RT’.
Met OTC t-buiten bleef die afgelopen week op temperatuur. Helemaal fijn, maar tegelijkertijd ook wel zonde dat het doordeweeks zo warm moet blijven. Kost 5 kuub per dag, terwijl het doordeweeks prima 16-17 graden mag zijn.

Heb nu ook de installatie van de vloerverwarming open

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPRCmYhmKUILc7Vy-7eZ3ez0ZJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwYwduc5BUfKM1ibT5OkZcJe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVMgiICMS-f2jMcRK3GrbGf3X4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ngbn0J2XuRHlMNHlqRv1JlRL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyxDSHNKSDg9pE20EaokJPJeQcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIl6bz5dOUdNy8qcaCtW6hD6.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen komt de monteur van de cv voor het onderhoud, is het gek als we hem vragen waarom:
1. De cv beneden een andere temperatuur aangeeft dan het scherm op de iSense bij de cv?
2. Dat we de thermostaat gewoon op 16 kunnen zetten (terwijl het 19 graden binnen is) en dat er dan 0,0 gas wordt verbruikt?
3. Dat als we de thermostaat beneden als het 17 graden is handmatig naar 19 graden kunnen draaien en het dan 2 uur later 19 graden is?

Vloerverwarming, cv en huis uit 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Superbeagle schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:36:
[...]

Hmm, oké. Ik heb het gevoel alsof ik nog niet het complete plaatje hebt.

Heb je toevallig foto’s van jouw verdeler(s)?
Ik heb nu niet echt een foto ervan maar ziet er zo uit als onderstaande link ongeveer.
Maar dan op de retour slang/knop de blauwe van slaapkamer nog een aan/uit motor die gekoppeld zit aan de thermostaat in de slaapkamer.

https://www.vloerverwarmi...nal-rvs-verdeler-2-groeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

Reptile209

- gers -

President schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:01:
[...]

Met OTC t-buiten bleef die afgelopen week op temperatuur. Helemaal fijn, maar tegelijkertijd ook wel zonde dat het doordeweeks zo warm moet blijven. Kost 5 kuub per dag, terwijl het doordeweeks prima 16-17 graden mag zijn.

Heb nu ook de installatie van de vloerverwarming open

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Morgen komt de monteur van de cv voor het onderhoud, is het gek als we hem vragen waarom:
1. De cv beneden een andere temperatuur aangeeft dan het scherm op de iSense bij de cv?
2. Dat we de thermostaat gewoon op 16 kunnen zetten (terwijl het 19 graden binnen is) en dat er dan 0,0 gas wordt verbruikt?
3. Dat als we de thermostaat beneden als het 17 graden is handmatig naar 19 graden kunnen draaien en het dan 2 uur later 19 graden is?

Vloerverwarming, cv en huis uit 2015
1. Geen idee
2. Ja, dat klopt. Als de thermostaat lager staat dan de temperatuur van de kamer, dan vraagt hij geen warmte aan de ketel en blijft de cv dus uit.
3. Op zich wel, maar of je die 2 uur haalt moet je uitproberen. Vloerverwarming is een traag systeem, dus die 2 graden verschil kunnen best (een stuk) langer duren om te overbruggen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Seafarer schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:39:
[...]

Het is veelvuldig besproken dat buiten temperatuur regeling tot een hoger verbruik gaat leiden.
Ik zou daar niet aan beginnen.
Ik heb een aantal pagina’s terug gelezen, maar kan dat niet zo vinden. Het advies is dus om gebruik te maken van OT en niet van Aan/uit icm een buitenvoeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xatom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:30

Xatom

Xatom schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:50:
In de handleiding van mijn HReco staat de volgende parameter:

[...]

Deze heb ik dit dit topic ook een paar keer voorbij zien komen, en ik wil optie 0 eens proberen.

Maar bij mij staat deze parameter op dit moment op 3. Hier kan ik in de handleiding en in dit topic niks over vinden. Is er toevallig iemand die weet wat optie 3 doet? :P
Na lang zoeken heb ik een nieuwer installatievoorschrift gevonden van Integas, waar optie 3 ook in staat beschreven:

3= Load Control actief, zie §2.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07 11:50
Zoals velen wil ik ook mijn vloerverwarming en radiatoren boven goed gaan inregelen. Mijn radiatoren hebben onder de thermostaatknop de volgende 'knop' zitten. Dus geen standen erop ofzo. Iemand een idee wat hier de volledig open of dicht stand van is, zodat ik hier eens aan kan draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQs-ZHDh-k0SC2Usvb-7UiCasNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vk4ODNXc3JE3i18kUaOa4nHY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
synorluna schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:48:
[...]

Ik heb een aantal pagina’s terug gelezen, maar kan dat niet zo vinden. Het advies is dus om gebruik te maken van OT en niet van Aan/uit icm een buitenvoeler?
Dat is heel veel pagina's terug. :)

Je kunt beter op WAR (weersafhankelijke regeling) zoeken in dit topic. Dat had ik er beter direct bij kunnen zetten.

Het advies heeft niet gesproken over OT of Aan/uit. Ik heb gezegd dat WAR beter achterwege kan worden gelaten. Het schijnt wel zo te zijn dat WAR met ruimte regeling compensatie behoorlijk goed werkt.

Overigens werkt vloerverwarming met aan/uit ook erg goed. Je bent alleen maar massa aan het verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
YoupDeBoer schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:14:
Zoals velen wil ik ook mijn vloerverwarming en radiatoren boven goed gaan inregelen. Mijn radiatoren hebben onder de thermostaatknop de volgende 'knop' zitten. Dus geen standen erop ofzo. Iemand een idee wat hier de volledig open of dicht stand van is, zodat ik hier eens aan kan draaien?

[Afbeelding]
Tussen al die streepjes aan de linker zijde zie je 2 maal een d staan. Dat is je referentie.
Thermostatische inregel ventielen kun je nooit "dicht" draaien.

Op de zijkant zal wel een merkje van de fabrikant staan, daarmee kun je wel de specs achterhalen. Tenzij iemand direct ziet welk merk en type dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Mensen, ik wil niet teveel afdwalen van het ‘gasbespaar’ topic, maar inmiddels draaien wij hier vaatwasser, was en droogmachines in de nacht.
Onderstaand een grafiek van het elektra verbruik.

Mijn vraag is nu: zijn er hier op het forum ook leden die individueel (met modules in de meterkast) het energiegebruik realtime meten en loggende van deze machines (en bijv ook van een inductie koopplaat)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIu7tY5PYI_UfNGreFkHper3Wy4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wuDt6hoyRP1iAW5qsooIDwsD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Marc_Sway schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:56:
Mensen, ik wil niet teveel afdwalen van het ‘gasbespaar’ topic, maar inmiddels draaien wij hier vaatwasser, was en droogmachines in de nacht.

Mijn vraag is nu: zijn er hier op het forum ook leden die individueel (met modules in de meterkast) het energiegebruik realtime meten en loggende van deze machines (en bijv ook van een inductie koopplaat)?

[Afbeelding]
Kijk ff hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank! Erg interessant, ik wist nog niet dat dat fijne topic er ook is 👍🏻
Ik keek even snel en ga er verder induiken. Zijn daar ook allerlei voorbeelden van ombouwoperaties met power monitoring units per individuele groepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:16:
Veel dank! Erg interessant, ik wist nog niet dat dat fijne topic er ook is 👍🏻
Ik keek even snel en ga er verder induiken. Zijn daar ook allerlei voorbeelden van ombouwoperaties met power monitoring units per individuele groepen?
Even goed zoeken opTweakers, alles wat jij in je hoofd kan bedenken is al een topic voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Haay @Superbeagle Zou ik alle parameters die je eerder voorstelde kunnen invoeren in mijn CV ketel in de hoop dat die goed werkt?
Want de cv ketel werkt nu niet optimaal gaat steeds uit helaas waardoor de ruimte niet goed warm wordt en vooral heel lang duurt totdat die is opgewarmd plus dat telkens aan en uit gaan kost denk ik ook nog eens meer gas?
Helaas heb ik een hele hoge gasprijs dus zo min mogelijk gas verbruik zou heel erg fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
Seafarer schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:57:
[...]

Tussen al die streepjes aan de linker zijde zie je 2 maal een d staan. Dat is je referentie.
Thermostatische inregel ventielen kun je nooit "dicht" draaien.

Op de zijkant zal wel een merkje van de fabrikant staan, daarmee kun je wel de specs achterhalen. Tenzij iemand direct ziet welk merk en type dit is?
Ik zie geen merkje staan op de zijkant helaas, dus wellicht iemand anders een idee?

Wat bedoel je precies met de twee d's zijn je referentie?
Dat wanneer het streepje op die d's staat, dat dan het ventiel volledig open staat?
In dat geval zou die nu namelijk voor de helft geknepen staan, terwijl dit de radiator is die het heetste wordt, maar niet als eerste komt vanaf de ketel.
Anders ga ik gewoon wat proberen om te zien wat het effect gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
YoupDeBoer schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:27:
[...]

Ik zie geen merkje staan op de zijkant helaas, dus wellicht iemand anders een idee?

Dat wanneer het streepje op die d's staat, dat dan het ventiel volledig open staat?
In dat geval zou die nu namelijk voor de helft geknepen staan, terwijl dit de radiator is die het heetste wordt, maar niet als eerste komt vanaf de ketel.
De foto al eens door Google Lens gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Seafarer schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:50:
[...]

Dat is heel veel pagina's terug. :)

Je kunt beter op WAR (weersafhankelijke regeling) zoeken in dit topic. Dat had ik er beter direct bij kunnen zetten.

Het advies heeft niet gesproken over OT of Aan/uit. Ik heb gezegd dat WAR beter achterwege kan worden gelaten. Het schijnt wel zo te zijn dat WAR met ruimte regeling compensatie behoorlijk goed werkt.

Overigens werkt vloerverwarming met aan/uit ook erg goed. Je bent alleen maar massa aan het verwarmen.
Als ik kijk naar onze Evohome (aan/uit) dan geeft deze ook de buitentemperatuur aan. Werkt dit op een zelfde manier als WAR? Als ik Honeywell moet geloven, zou dit beter werken dan WAR:

"is slim weersafhankelijk – op basis van de buiten-, kamer- en ingestelde temperatuur regelt evohome het ideale comfort per zone, met minder energieverbruik. Slimmer en energiezuiniger dan weersafhankelijk
regelen!
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
@olafmol Ja, helaas zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
YoupDeBoer schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:27:
[...]

Het kan ook net andersom zijn. Op dit punt zoveel mogelijk weerstand.
Echt afsluiten gaat niet.

Eventueel van beide zijkanten een foto posten. Soms wordt het ventiel dan wel herkend.

Proberen kan zeker. Als je de begin stand maar onthoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
synorluna schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:32:
[...]

Als ik kijk naar onze Evohome (aan/uit) dan geeft deze ook de buitentemperatuur aan. Werkt dit op een zelfde manier als WAR? Als ik Honeywell moet geloven, zou dit beter werken dan WAR:

"is slim weersafhankelijk – op basis van de buiten-, kamer- en ingestelde temperatuur regelt evohome het ideale comfort per zone, met minder energieverbruik. Slimmer en energiezuiniger dan weersafhankelijk
regelen!
"
Honeywell is sowieso al goed.
Evohome houd heel veel rekening met wat er binnen in huis gebeurt. En gaat niet stompzinnig zoals veel WAR regelingen je cv water continue op 40 of 50 graden houden en de hele dag rond pompen als het eigenlijk niet nodig is.

Ik denk dat je dus al goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Sophia schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:51:
Haay @Superbeagle Zou ik alle parameters die je eerder voorstelde kunnen invoeren in mijn CV ketel in de hoop dat die goed werkt?
Want de cv ketel werkt nu niet optimaal gaat steeds uit helaas waardoor de ruimte niet goed warm wordt en vooral heel lang duurt totdat die is opgewarmd plus dat telkens aan en uit gaan kost denk ik ook nog eens meer gas?
Helaas heb ik een hele hoge gasprijs dus zo min mogelijk gas verbruik zou heel erg fijn zijn.
Dat vind ik een moeilijke vraag omdat instellingen van ketels geen codes zijn die op elke computer overal exact dezelfde resultaat leveren.

Ik zou als ik jou was terug gaan naar de laatste instellingen die wel werkten en van daaruit steeds één instelling wijzigen en het gedrag observeren.

Houd ook rekening met een inleerperiode van het systeem. Daarnaast zijn de omstandigheden deze week heel anders dan vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Superbeagle schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:56:
[...]

Dat vind ik een moeilijke vraag omdat instellingen van ketels geen codes zijn die op elke computer overal exact dezelfde resultaat leveren.

Ik zou als ik jou was terug gaan naar de laatste instellingen die wel werkten en van daaruit steeds één instelling wijzigen en het gedrag observeren.

Houd ook rekening met een inleerperiode van het systeem. Daarnaast zijn de omstandigheden deze week heel anders dan vorige week.
Cv heeft nog niet optimaal gewerkt helaas.
Ik merkte paar weken geleden wel verschil leek het met aan en uit gaan toen ik de toerental van de cv verlaagde maar durf niet te zeggen of het daardoor kwam.

Daarom zat ik te denken om alles aan te passen en kijken hoe die werkt, misschien is dat wel de oplossing aan de hand van de parameters die je eerder had uitgezocht.
Slechter dan nu kan denk ik toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
Sinds een aantal dagen ben ik me aan het verdiepen in de wereld van CV Tuning, en kwam als zodanig bij dit topic uit. We hebben net een grote verbouwing achter de rug waarbij ook een nieuwe installatie is geplaatst. Wat me afgelopen dagen opviel is dat ons verbruik (het was ook koud buiten) voor mijn gevoel vrij hoog ligt met zo'n 8-10 kuub gas per dag. Volgens mij moet dit een stukje zuiniger kunnen.

Situatie
- Hoekhuis ong. 130 m2
- Jaren ‘50 woning
- Spouw kopgevel na-geïsoleerd
- Begane grond betonvloer geïsoleerd
- Dak geïsoleerd (PIR 9cm)
- HR++ glas overal
- 2 volwassenen 1 baby

Installatie:
- Evohome (aan/uit, 6 schakelingen per uur)
- Intergas Xtreme 36
- Pomp vloerverwarming Wilo Para HU 25/6-43/SCU
- Bypass: niet kunnen vinden
- Vuilafscheider: hebben we niet
- Ontluchter: hebben we niet

- Begane grond:
o Van 08:00-21:00 19 graden, na 21:00 18 graden
o Vloerverwarming (40 graden)
o Pomp lijkt continu te draaien
o Woonkamer, hal, bijkeuken, garage op één groep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWJyPU4NznjLoI9FPeIPSmOZy6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwaFNiJ0WIHQf4qFAIjJgqT0.jpg?f=fotoalbum_large

- Eerste verdieping:
o Elke ruimte continu 15 graden, op één na. Deze wordt van 21:00 – 08:00 naar 17 gestookt)
o 4 slaapkamers met radiator (T22 met HR92 radiator knop)
o Badkamer met vloerverwarming en design radiator (HR92 radiator knop)
 Vloerverwarming zit op groep begane grond en loopt als zodanig mee

- Zolder
o Twee ruimtes met beiden een radiator (nog niet aangesloten)

Parameters CV:
- Aanvoertemperatuur: 60 graden (bij 50 graden gaat de ketel veel pendelen)
- Retour temperatuur: Externe thermometer staat in bestelling

P010: 75
P031: 70
P032: 45

Vragen waar ik nog niet uit kom:
- OpenTherm vs. Aan/uit: wat betreft vloerverwarming lees ik dat dit beter samenwerkt met een aan/uit thermostaat. Weegt dit op tegen de meerwaarde die een OT biedt voor de radiatoren in de rest van het huis?

- Instelling pomp: Het lijkt er nu op dat de vloerverwarmingspomp continu draait. Ik meen dat deze langzamer zou kunnen draaien wanneer er geen warmtevraag is, maar dat dat de pomp dan niet synchroon zou lopen met de ketel. Klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJUOzMM4QOSnBQhO9TJHJ_8b46E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Pa7lwTkMRdXYhN2qUzjLgC3.png?f=fotoalbum_large

- Waterzijdig inregelen bij Evohome: Het effect van waterzijdig inregelen van Evohome begrijp ik nog niet helemaal. De flow in de radiatoren kan verschillen en ook het aantal radiatoren wat open staat wisselt continu. Wat is dan het nut van waterzijdig inregelen en pak ik dit dan op dezelfde manier aan zoals je normaal zou doen (meten aanvoer en retour per radiator en aanpassen dmv voetventiel)?

Zoals gezegd: ik zou graag mijn installatie zuiniger willen laten draaien en op basis van wat ik gelezen heb zou dit moeten kunnen. Ik kan het vermogen van de CV wat terugschroeven, de pomp van de CV lager zetten, de aanvoertemperatuur laten dalen, maar ik overzie nog niet helemaal wat daar de consequenties van zouden zijn, zonder m'n installatie in de soep te laten lopen. Wellicht is de conclusie dat dit op dit moment uberhaupt nog niet gaat, zolang ik de retourtemperatuur niet kan meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:28
Ik kom hier ook eens een keer wat advies vragen of ik het bij mij thuis nog wat beter kan inregelen.
Na het lezen van diverse andere topics hier (mbt vloerverwarming en evohome), kijken van youtube filmpjes, etc zie ik even door de bomen het bos niet meer.

Situatie als volgt.
Huis uit '72. Benedenverdieping (+- 70m2) vloerverwarming (3 zones, evohome systeem, HCE80, verdeler met pomp), boven nog radiatoren in de kamers maar die staan uit. Daar wordt indien nodig verwarmt met de airco, zolderkamer idem. Radiator in de badkamer staat wel meestal beetje open (standje 1 van de thermostaatkraan, soms hoger als de vriendin het wat warmer wilt hebben...)

CV is een Nefit Ecomline HR uit 2004 (oudje). Nu ingesteld op Ta op 45, vermogen op laagste stand. Beneden blijven de zones redelijk op temperatuur, alleen de aangebouwde serre koelt soms wat meer af.
Thermostaatkraan van vloerverwarming staat op max 40, maar met ir-thermometer de leidingen meten geeft 30-31 graden max, soms lager.

Waar ik mee stoei is dat de ketel en de pomp van de vloerverwarming niet altijd synchroon draaien. Dus ergens in de aansturing lijkt iets niet lekker te gaan. had al gelezen dat dat wel vaker voorkomt met de HCE80. Als gevolg hiervan gaat er soms aardig wat warm water direct retour naar de ketel via de bypass (zit vlak voor verdeler op +- 6m van de ketel). Ook zie ik dan de retourtemperatuurmeter van de verdeler oplopen. Ik heb ook het idee dat de ketel dan soms wat te snel afslaat/gaat pendelen.
Andersom ook, soms draait de pomp van de vloerverwarming terwijl de ketel niet aan het werk is.
Pomp van de vloerverwarming staat op standje "constante verschildruk", snelheid 2.

Volgens handleiding evohome bevelen ze de schakelingen per uur aan op 6, met minimale aan tijd van 1 min. (slimme functies en dergelijke staan uit). Ergens anders lees ik weer dat je met vloerverwarming juist een wat langere minimale aan tijd wil hebben van 5 minuten (is dat slecht voor de ketel?).

De verdeler van de vloerverwarming zit een LTV-ventiel in die ik kan dichtdraaien zodat er geen/weinig retourwater wordt bijgemengd. Staat nu op een klein slagje na helemaal dicht.

Debiet van de vloerverwarming per groep is afgesteld door installateur, bypass ook (staat ingeregeld op 0,2-0,3 bar).

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
synorluna schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:48:
[...]

Ik heb een aantal pagina’s teruggelezen, maar kan dat niet zo vinden. Het advies is dus om gebruik te maken van OT en niet van Aan/uit icm een buitenvoeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 18 december 2022 @ 01:29:

[...]
Ze staan zover open als de eclipsen het toelaten natuurlijk. Ik zou ook eens de netspanning van de ketel halen en na een minuut de stekker er weer in steken. De ketel begint zelf met een ontluchtings programma.
Er zit toaal geen lucht meer in, tweemaal het ontluchtingsprogramma op de ketel gedaan. Eenmaal bij het opstarten van de ketel na het vullen, toen opstoken, laten afkoelen en nogmaals het ontluchtingsprogramma gedaan. Ook alle radiatoren nogmaals bij langs gelopen en nergens meer lucht te vinden.
Slim idee. Pas wel op met verkeerde conclusies te trekken met een heel klein beetje flow kan de pijp heet worden. Maar jouw pomp staat op 60%, hij kan dan niet meer dan 0.25 bar max. leveren. Meestal zal dit minder zijn. Vreemd dat de bypass doorlaat als je deze met 0,5 test.
Heb ik gemeten én drie maal getest. Drie maal exact hetzelfde. De radiatoren boven stonden ook allemaal open. Hier kwam nog voelbaar koud water uit, terwijl uit de bypass warm water kwam. Niet lauw, maar echt warm.
Meten met de infrarood thermometer, maar eigenlijk nutteloos was het was voelbaar even warm als de aanvoer zijde. Dit was geen straling door de leiding heen. ;(
Het is zelfs 7,5kW. Dat wordt natuurlijk wel een probleem met een kleine radiator. Praktisch lukt het soms net om het minimum vermogen te delen door 2 is dus 3.75 dat is dan echt je minimale radiator afgifte. Dan moet eigenlijk altijd de hele woonkamer aanstaan.
[...]
Dat is een beetje het zone regel probleem met een grote ketel en kleine radiatoren.
[...]
Ik zou morgen eens heel goed ontluchten. En eventueel alle eclipsen even op max zetten en ook de knoppen eraf laten en dan eens kijken of de bypass dicht blijft. Je hebt dan bijna geen tegendruk van die eclipsen.
De eclipsen helemaal open zetten heb ik niet gedaan, wel heb ik de instelling en temperatuur verhoogd van 70/55 graden naar 75/60. Daarmee gebruikt het hele systeem 16% meer liters per uur. Van 642 naar 745)
De bypass heb ik er weer tussenuit gehaald, systeem weer leeg en nu staat de radiator in de hal een klein beetje open met een 'ouderwetse' handmatige knop en dient deze nu als bypass.

De nadraaitijd van de pomp kan ingesteld worden op nul. Dat heb ik ook gedaan en daarmee getest, dat gaat goed! En dan is iedere radiator van Tado radiatorknoppen voorzien. _/-\o_

Alleen na het douchen geeft de ketel een storing aan, dat er geen doorstroming in het systeem is. De druk was gezakt naar 0,5 bar. Een tado knop eraf draaien, je hoort het water voor heel even door de radiator spuiten en de druk stond weer op 1,8 bar. :Y

Op het moment ben ik er even klaar mee. Ik laat het even voor wat het is, want ben nog revaliderende van een aantal botbreuken.
De tijd zal het leren, misschien maak ik wel een handmatige bypass, arduino gestuurd ofzo.
Brander uit + pomp aan = bypass open. Of beide kanten een drukmeting op doen en dat eens gaan uitlezen. Voor nu is het allemaal even teveel geworden, hou het lichamelijk niet vol en zal even rustig aan moeten doen.

Ik kijk nog even wat ik doe, in ieder geval erg bedankt voor je hulp! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:44
Wij hebben sinds kort problemen, dat we erg veel gas verbruik hebben zonder dat de verwarming aanstaat.
Sinds circa 8 maanden, hebben wij een nieuwe CV ketel, en deze werkt veel beter dan onze vorige.

Betreft een Intergas, (model HRE kompakt 24/18 )

Ik heb op advies van de website https://zetmop60.nl/tips/ de aanvoertemperatuur van 80 teruggezet naar 60.
Ook het tapwater heb ik al eerder gezet op 60.

Tot vandaag, hebben wij hem teruggezet naar 60, om zo in de hoop kosten te besparen.

Onze verwarmingen, waren knetter heet.
betreft huurwoning, circa 140m2. (begane grond en 1ste etage)

verwarming staat vandaag nog steeds op 14 graden, en we hebben al 4,1m3 gas verbruikt.
Ik begrijp het niet.
Er wordt verder geen heet water of douche gebruikt.
Alle verwarmingen staan ook dicht..

Waar komt dit hoge gas vebruik vandaag, ik begrijp het niet.
We hadden dit niet met onze CV ketel een paar maanden terug, in de warmere maanden.
Hadden we nergens last van...

Komt dit mogelijk toch door de kou buiten, waardoor hij blijft stoken om 60 graden tap water bijv. te kunnen genereren... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Marc_Sway schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:56:

[Afbeelding]
Draait alles in eco stand, indien niet, dat scheelt behoorlijk bij ons.
En wij doen b.v. de vaatwasser 1 of 2 keer per maand even op de hoge temp stand.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
FlorisVN schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:22:
(...)
Ik begrijp het niet.

We hadden dit niet met onze CV ketel een paar maanden terug, in de warmere maanden.

Komt dit mogelijk toch door de kou buiten, waardoor hij blijft stoken om 60 graden tap water bijv. te kunnen genereren... ?
Zet de cv-ketel eens voor een uurtje of avond uit, schrijf je gasmeter-stand op. Wat gebeurd er? Gebruikt je cv-ketel het gas wel? Probeer wat basis zaken uit te sluiten zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
FlorisVN schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:22:
Wij hebben sinds kort problemen, dat we erg veel gas verbruik hebben zonder dat de verwarming aanstaat.
Sinds circa 8 maanden, hebben wij een nieuwe CV ketel, en deze werkt veel beter dan onze vorige.

Betreft een Intergas, (model moet ik even opzoeken...)

Ik heb op advies van de website https://zetmop60.nl/tips/ de aanvoertemperatuur van 80 teruggezet naar 60.
Ook het tapwater heb ik al eerder gezet op 60.

Tot vandaag, hebben wij hem teruggezet naar 60, om zo in de hoop kosten te besparen.

Onze verwarmingen, waren knetter heet.
betreft huurwoning, circa 140m2. (begane grond en 1ste etage)

verwarming staat vandaag nog steeds op 14 graden, en we hebben al 4,1m3 gas verbruikt.
Ik begrijp het niet.

Zet ook de ecostand even uit. Dus niet comfort, niet eco, maar uit. (Even in de handleiding zoeken hoe).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 05-09 12:59
Sinds vorige week zaterdag heb ik een Intergas Xtreme 30 ketel aan de muur hangen. Met de kou van de afgelopen dagen werd het huis zeer snel opgewarmd bij max. 60 gr.cv water en bleef de ketel daarna rustig pruttelen/moduleren bij 38 tot 45 gr.. Nu de buitentemperatuur een stuk hoger is, heb ik de maximale temperatuur terug genomen naar 45 gr. en gaat de Xtreme per uur meerdere malen uit en aan. Een soort pendelen dus. De ketel draait na opwarming modulerend op ongeveer 34 gr. en gaat na het bereiken van de gewenste kamertemperatuur dus uit. Hij draait dan op het laagste vermogen van 3.6 Kw
In de huiskamer is een grote Jaga met DBH is en een convectorput met een nieuwe Betherma convector erin. De boel is erg goed geisoleerd met triple glas, isolerende deuren en extra vloerisolatie.
De warmtevraag is dus erg laag en ik vraag me af of de pompsnelheid invloed heeft op het pendelgedrag.

De max. capaciteit modulerende pomp is 65
De min. capaciteit modulerende pomp is 45

Dit zijn de standaard instellingen.

Valt er nog iets te tunen om het aantal starts per uur te verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Benieuwd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:54
Heeft iemand ervaring met thermostaatkranen van de Gamma/Karwei? Ik heb een exemplaar dat wat lekt langs het pinnetje (hij wijst omlaag > Tado knop volgelopen :)) en ik wil als het even kan alleen het binnenwerk vervangen. Ik neem aan dat hier niet zomaar een Eclipse oid geplaatst kan worden?

Ik moet sowieso een niewe kraan kopen omdat de binnenwerkjes niet los verkrijgbaar zijn. Het zou zonde zijn als ik de nieuwe uit elkaar draai, en dit geen goed idee bleek te zijn :)

Waarom niet de complete kraan vervangen? Het is een lompe radiator (2900x600) en de leiding komt dicht bij de kraan uit de muur. Om de kraan te vervangen zal ik de radiator moeten schuiven, ik hoop dat dit makkelijker kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Thc_Nbl schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:22:
[...]

Draait alles in eco stand, indien niet, dat scheelt behoorlijk bij ons.
En wij doen b.v. de vaatwasser 1 of 2 keer per maand even op de hoge temp stand.
Dank, sorry vergeten te melden alle eco standen welke beschikbaar zijn op onze Intergas heb ik al enige tijd gelegen uitgezet.
Dus dat is denk ik niet meer het probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Martine schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:25:
[...]

Zet de cv-ketel eens voor een uurtje of avond uit, schrijf je gasmeter-stand op. Wat gebeurd er? Gebruikt je cv-ketel het gas wel? Probeer wat basis zaken uit te sluiten zou ik zeggen.
Ok, dank je zal ik doen.
Hij kan eventueel even een nacht uit, dat kan geen kwaad ?
Of max een uurtje bedoel je.. ?

We gebruiken de Home Wizard P1 meter, en ik zie vaak pieken in gas verbruik.
En begrijp het niet...

Graag deel ik onderstaande screenshot, van de meting van afgelopen dag vandaag en nacht.
Verwarming staat de hele dag al op 14 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mfclqk3KDDG7z_SMyE2IToSS0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/85QY7kYJ9a3bUV0CID135wU0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Blihi schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:26:
[...]

Zet ook de ecostand even uit. Dus niet comfort, niet eco, maar uit. (Even in de handleiding zoeken hoe).
Yes dank je, stond al uit.
Heb ik enige tijd geleden al uitgezet. Alle Intergas eco stand opties zijn uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:16
Een lucht/vuilafscheider installeren.

Is dat iets wat mensen hier aan zouden raden/rendement verhogend is of is handmatig 1x per jaar radiator ontluchten genoeg?

mooie verkoop blogjes met opvallende claims
https://blog.warmteservic...chtafscheider-toe-passen/
https://www.comwo.nl/nl/b...ren-op-je-cv-installatie/

(10+% besparen?)

[ Voor 44% gewijzigd door Batavia op 19-12-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54

JayPe

Ondertitel

Batavia schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:58:

Is dat iets wat mensen hier aan zouden raden/rendement verhogend is of is handmatig 1x per jaar radiator ontluchten genoeg?

(10+% besparen?)
100% besparen door 't niet te doen?

Vaak zit er op de ketel zelf wel een automagische ontluchting. Op m'n oude Nefit EcomLine HR zat er al één op, en op m'n nieuwe Remeha Tzerra idem: Ontlucht zichzelf. Als lucht zich elders ophoopt, zoals in een radiator, dan dáár terplekke ontluchten met een sleuteltje, of, tegenwoordig ook verkrijgbaar, met een zelfontluchtertje.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman

(10+% besparen?)
Ik heb hier een tijd geleden een luchtafscheider en een vuilafscheider van Spirotech geinstalleerd. Wat het exacte effect van de luchtafscheider is, valt moeilijk waar te nemen. De vuilafscheider Spirotech MB3 is een zeer nuttig apparaat. Deze heeft al heel wat vuil en ijzerdeeltjes weggefilterd uit mijn installatie. Zeker bij gebruik van een label A pomp is dit een must, want die trekt door magnetisme metaal aan en gaat daardoor snel defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Martine schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:19:
[...]

De nadraaitijd van de pomp kan ingesteld worden op nul.
Dat is dan niet zo'n goed idee, het gaat erom dat de warmte uit je ketel even weg kan stromen met het cv water. Dus 3 min. is wel normaal.
Dat heb ik ook gedaan en daarmee getest, dat gaat goed! En dan is iedere radiator van Tado radiatorknoppen voorzien. _/-\o_

Alleen na het douchen geeft de ketel een storing aan, dat er geen doorstroming in het systeem is. De druk was gezakt naar 0,5 bar. Een tado knop eraf draaien, je hoort het water voor heel even door de radiator spuiten en de druk stond weer op 1,8 bar. :Y
Dus toch lucht. Blijf komende tijd nog een paar keer ontluchten.
Op het moment ben ik er even klaar mee. Ik laat het even voor wat het is, want ben nog revaliderende van een aantal botbreuken.
De tijd zal het leren, misschien maak ik wel een handmatige bypass, arduino gestuurd ofzo.
Brander uit + pomp aan = bypass open. Of beide kanten een drukmeting op doen en dat eens gaan uitlezen. Voor nu is het allemaal even teveel geworden, hou het lichamelijk niet vol en zal even rustig aan moeten doen.

Ik kijk nog even wat ik doe, in ieder geval erg bedankt voor je hulp! *O*
Sterkte met je revalidatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Rocketman schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:32:
Sinds vorige week zaterdag heb ik een Intergas Xtreme 30 ketel aan de muur hangen. Met de kou van de afgelopen dagen werd het huis zeer snel opgewarmd bij max. 60 gr.cv water en bleef de ketel daarna rustig pruttelen/moduleren bij 38 tot 45 gr.. Nu de buitentemperatuur een stuk hoger is, heb ik de maximale temperatuur terug genomen naar 45 gr. en gaat de Xtreme per uur meerdere malen uit en aan. Een soort pendelen dus. De ketel draait na opwarming modulerend op ongeveer 34 gr. en gaat na het bereiken van de gewenste kamertemperatuur dus uit. Hij draait dan op het laagste vermogen van 3.6 Kw
In de huiskamer is een grote Jaga met DBH is en een convectorput met een nieuwe Betherma convector erin. De boel is erg goed geisoleerd met triple glas, isolerende deuren en extra vloerisolatie.
De warmtevraag is dus erg laag en ik vraag me af of de pompsnelheid invloed heeft op het pendelgedrag.

De max. capaciteit modulerende pomp is 65
De min. capaciteit modulerende pomp is 45

Dit zijn de standaard instellingen.

Valt er nog iets te tunen om het aantal starts per uur te verminderen?
Wat nu als je warmteverlies in huis 2,5kW is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
FlorisVN schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:47:
[...]

Ok, dank je zal ik doen.
Hij kan eventueel even een nacht uit, dat kan geen kwaad ?
Kun je dat echt niet zelf verzinnen wat er dan voor iets vreselijks gebeurt?
Of max een uurtje bedoel je.. ?

We gebruiken de Home Wizard P1 meter, en ik zie vaak pieken in gas verbruik.
En begrijp het niet...

Graag deel ik onderstaande screenshot, van de meting van afgelopen dag vandaag en nacht.
Verwarming staat de hele dag al op 14 graden.

[Afbeelding]
Ik zie alleen maar dat de ketel het op 14 graden probeert te houden. Dus als je de ketel uit zet. (stekker eruit) dan zal de temperatuur onder de 14 graden zakken. Dat zal nu wel niet meer lukken met die hoge buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

(10+% besparen?)
In principe wordt je water helemaal dood. Als je systeem tenminste altijd onder voldoende druk blijft. Je systeem bijvullen met nieuw water lijdt altijd weer tot inbreng van zuurstof. En opnieuw corrosie. Dus meer dan 2 keer per jaar bijvullen is eigenlijk teveel.

Een filter is nooit verkeerd, het kan voorkomen dat vuiltjes in ventielen gaan zitten. Automatische ontluchter helpt heel goed bij het weer opvullen van je systeem.

Tsja die besparing. Lucht is in iedergeval niet bedoelt om in je cv systeem te zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:38
Goedenavond, even een vraagje voor de remeha kenners. Mijn ouders hebben een remeha avanta met nog een honywell aan uit thermostaat. Nu wou ik daar een modulerende thermostaat op plaatsen. Wat is een goede thermostaat die icm deze ketel gasbesparend werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Seafarer schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:24:
[...]
Kun je dat echt niet zelf verzinnen wat er dan voor iets vreselijks gebeurt?

[...]

Ik zie alleen maar dat de ketel het op 14 graden probeert te houden. Dus als je de ketel uit zet. (stekker eruit) dan zal de temperatuur onder de 14 graden zakken. Dat zal nu wel niet meer lukken met die hoge buitentemperaturen.
Ok, dank voor je bericht.
Ik dacht dat ketel uitzetten, eventueel schadelijk is voor de waterleidingen i.v.m bijv. Salmonella bacterie bacterie
Maar dat kan dus geen kwaad begrijp ik.. ?

Verder bedoel je dus neem ik aan, dat i.v.m de temperatuur buiten, welke onder de 14 graden is we dus altijd zo'n ketel/gas verbruik zullen blijven houden.. ?
Pas wanneer de buitentemperatuur even hoog of lager is dan de ingestelde temperatuur op de cv, zal deze dus niet meer constant pieken.. ?
Begrijp ik je goed in deze ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
@bora de Remeha iSense natuurlijk, fijne thermostaat. Via Marktplaats voordelig te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 21:21
Ik heb mijn vloerverwarmingverdeler (Robot standaard HT) voorzien van sensoren om te meten of de aanvoer/retour temperaturen wel correct zijn.
Nu zie ik ( zie grafiek) dat de delta T van de verdeler als geheel vrij hoog is, bij een aanvoer van ~55c graden is de retour ~34c dat is ~21c en ~38% verschil, dat lijkt me een beetje teveel van het goede, of is dit goed?
De cv-ketel is een Intergas HRE 36/30

ik heb ook moeite om het huis warm te krijgen, zeker de afgelopen dagen met deze vrieskou.

als deze delta t te hoog is, hoe kan ik deze het beste verlagen, bijvoorbeeld door het inregelen van de thermosthaatknop in de aanvoer of door het knijpen van het het retourventiel?
beide staan nu vol open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ku1cUxHCbcBiBDdqi_V6vvQiXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1NDhkMkVHe5tUkQ5N5mjqk9T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@CRCerror een mengverdeler heeft als retour zo'n beetje wat er uit je vloer komt, dat komt door de opbouw van de verdeler en kan je weinig aan doen. Kwaad kan het ook niet.
Maar als je het niet warm krijgt, heb je een ander probleem en moet je juist meer warmte (dus meer debiet en/of meer temperatuur) de vloer in krijgen. Dus meer open zetten, vooral niet knijpen.
Heb je ook nog radiatoren?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 21:21
nog 1 kleine radiator erbij, misschien moet ik de aanvoer temp verhogen naar 70-80c en de radiator verder dicht zetten om zoveel mogelijk water door de verdeler te laten gaan.
Er zit ook een bypass tussen de aanvoer en retour, net voor de verdeler, die heb ik al op 0,5bar staan om te voorkomen dat teveel water via de bypass de kortste weg terug naar de cv-ketel neemt.
Proton_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:35:
@CRCerror een mengverdeler heeft als retour zo'n beetje wat er uit je vloer komt, dat komt door de opbouw van de verdeler en kan je weinig aan doen. Kwaad kan het ook niet.
Maar als je het niet warm krijgt, heb je een ander probleem en moet je juist meer warmte (dus meer debiet en/of meer temperatuur) de vloer in krijgen. Dus meer open zetten, vooral niet knijpen.
Heb je ook nog radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Seafarer schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:27:
[...]

Wat nu als je warmteverlies in huis 2,5kW is?
Ja, dan zal de ketel niet permanent warmte afgeven. Ik vroeg me dus af of ik met pompinstellingen nog iets kan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
FlorisVN schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:46:
[...]

Ok, dank voor je bericht.
Ik dacht dat ketel uitzetten, eventueel schadelijk is voor de waterleidingen i.v.m bijv. Salmonella bacterie bacterie
Maar dat kan dus geen kwaad begrijp ik.. ?
Salmonella zul je geen last van krijgen. En legionella groeit niet zo snel.
Verder bedoel je dus neem ik aan, dat i.v.m de temperatuur buiten, welke onder de 14 graden is we dus altijd zo'n ketel/gas verbruik zullen blijven houden.. ?
Pas wanneer de buitentemperatuur even hoog of lager is dan de ingestelde temperatuur op de cv, zal deze dus niet meer constant pieken.. ?
Begrijp ik je goed in deze ?
Niet te moeilijk denken.
- Buiten 14 graden en binnen 14 graden. en thermostaat staat op 14 dan geen gasverbruik.
- Buiten 0 graden (je huis koelt af) de thermostaat probeert het dan op 14 graden te houden, dus gasverbruik.
- Buiten 0 graden, ketel is uit, dan koelt je huis af naar 0 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Rocketman schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:45:
[...]

Ja, dan zal de ketel niet permanent warmte afgeven. Ik vroeg me dus af of ik met pompinstellingen nog iets kan proberen.
Je schrijft een heel verhaal dat je nieuwe ketel zo goed werkt. Alles klopt wat je opschrijft. Je hebt zelf in de gaten dat de ketel keurig terugmoduleert. En toch ga je klabam de aanvoer temperatuur beperken.??????
Dat vraagt om .......... (ik durf het niet op te schrijven).

Het rendement van een HR ketel zit in de koud retour water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Tweakers, weet iemand hier of Remeha alle product/software ontwikkeling van hun thermostaten (incl de iSense) zelf in-house doen of het van een andere fabrikant (bijv in Duitsland) betrekken en het dan onder het ‘Remeha label’ in NL verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:10
Gisteren een T20 van 50x290 vervangen door een T22 van 50x300. Was vanmorgen maar zo warm, van 18 naar 19 graden in 10 minuten terwijl ketel nog druk bezig was de aanvoer naar 40 te krijgen.

Wel aparte ervaring overigens, bovenkant lauw, onderkoud steenkoud en ondertussen voel je de warme lucht uit de radiator komen. Nu ook geen last meer van koudeval van het rooster :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Laatst online: 21:26
_JGC_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:58:
Gisteren een T20 van 50x290 vervangen door een T22 van 50x300. Was vanmorgen maar zo warm, van 18 naar 19 graden in 10 minuten terwijl ketel nog druk bezig was de aanvoer naar 40 te krijgen.

Wel aparte ervaring overigens, bovenkant lauw, onderkoud steenkoud en ondertussen voel je de warme lucht uit de radiator komen. Nu ook geen last meer van koudeval van het rooster :).
Dezelfde ervaring hier.
Ben ook bezig zo 'links en rechts' radiatoren 'zwaarder' te maken waaronder achter een 25 jaar oude convectorput waar ik 1 T33 heb gehangen. Echt geweldig resultaat.
Nu bezig om in de woonkamer ook een T33 voor ! een kleintje te hangen omdat de woonkamer nu 'n kleine 1C 'achter' loopt.

Ben benieuwd maar heb er veel vertrouwen in dat de 2 ruimtes (op verschillende verdiepingen) veel dichter bij elkaar komen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wolfram55 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:05:
[...]

Dezelfde ervaring hier.
Ben ook bezig zo 'links en rechts' radiatoren 'zwaarder' te maken waaronder achter een 25 jaar oude convectorput waar ik 1 T33 heb gehangen. Echt geweldig resultaat.
Nu bezig om in de woonkamer ook een T33 voor ! een kleintje te hangen omdat de woonkamer nu 'n kleine 1C 'achter' loopt.

Ben benieuwd maar heb er veel vertrouwen in dat de 2 ruimtes (op verschillende verdiepingen) veel dichter bij elkaar komen te lopen.
Ik heb nu hangen beneden, vloeroppervlak 45m2:
- 60x90 T22 (1996)
- 50x330 T22 (1978)
- 50x300 T22 (2007)

Had de laatste tijd met die lage aanvoertemperaturen dat de T20 in de woonkamer niet mee kwam. Zat je in de eethoek lekker warm te werken en zat er iemand in de woonkamer in de kou te spelen.

Alleen balen dat ik erachter kwam dat eerst de zijpanelen erop moesten en dan de kranen pas... nu 1 zijpaneel niet gemonteerd want heb geen zin om weer alles eraf te trekken. 3 meter radiator leeg laten lopen komt wel het één en ander uit. Is nu wel voorzien van voetventiel overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:22:
[...]

Ik heb nu hangen beneden, vloeroppervlak 45m2:
- 60x90 T22 (1996)
- 50x330 T22 (1978)
- 50x300 T22 (2007)

Had de laatste tijd met die lage aanvoertemperaturen dat de T20 in de woonkamer niet mee kwam. Zat je in de eethoek lekker warm te werken en zat er iemand in de woonkamer in de kou te spelen.

Alleen balen dat ik erachter kwam dat eerst de zijpanelen erop moesten en dan de kranen pas... nu 1 zijpaneel niet gemonteerd want heb geen zin om weer alles eraf te trekken. 3 meter radiator leeg laten lopen komt wel het één en ander uit. Is nu wel voorzien van voetventiel overigens.
Dat is een behoorlijk wattage lijkt me wat je nu hebt hangen.
Maar vind dat ook niet verwonderlijk.
Doordat we zijn gaan inregelen en daardoor de Ta & Tr omlaag gaan komen we wattage te kort.

Ben nu bezig om mijn benedenverdieping en 1e etage qua tempertuur gelijk te krijgen.
Daarna de bovenste verdieping waar alleen maar T11-jes hangen.

Het is idd ook niet mijn daily job dus je loopt tegen dingen aan die je achteraf beter/anders had kunnen doen.
Maar zolang het resultaat dat is wat je verwacht/hoopt is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Wolfram55 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:05:
[...]

Dezelfde ervaring hier.

Geeft de T33 in de put een beter resultaat dan de convector die erin zat?
Je had er toch van die pijpje opstaan voor hogere temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsMuziek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-07 22:50
Beste Allen,

Graag zou ik jullie mening willen krijgen met betrekking tot onderstaand idee.

Een korte situatieschets.

Cv Ketel Intergas HRE 36

Beneden vloerverwarming

Boven radiatoren allen met een Tado knop

Instelling CV:

Min vermogen 25% (tevens het laagste wat mogelijk is)
Ketel levert bij min vermogen circa 7 kw
Max vermogen 25%
Tado setpoint bij max verwarmen 70 graden
Als ik de VVW verwarm komt de aanvoertemperatuur rond de 38 graden bij de verdeler. Hoger red de cv niet omdat het vermogen flink geknepen is. Dit is prima en ik krijg de woonkamer hiermee goed op temp.

Incidenteel willen we 1 tot 2 kamers boven verwarmen. De cv platen hebben een vermogen van 2,18 KW per kamer.

Als we nu 1 of 2 kamers verwarmen (terwijl de vloerverwarming uit staat) krijgen we vrij snel een pendelende ketel omdat deze zijn 7 kw aan vermogen niet kwijt kan.

De ketel pendelt als de aanvoer circa 5 graden (75 graden) hoger komt dan de setpoint van tado (70 graden).

Nu was mijn gedachte om de max aanvoertemp (setpoint) te verhogen naar 90 graden. Dit zou betekenen dat het langer duurt voordat de ketel zijn warmte niet meer kwijt kan als ik 1 of beide ruimtes met radiatoren verwarm. De voordelen van het kunnen terug moduleren op de retourtemp heb ik sowieso niet meer aangezien de ketel al op minimaal vermogen draait en dus niet verder terug kan moduleren.

Ik ben benieuwd of ik nog eventuele nadelen van deze hoge setpoint over het hoofd zie. Er wordt altijd geadviseerd om de aanvoertemp laag te houden in verband met het HR rendement. Maar weegt dat in deze situatie op tegenover het pendelen van de ketel?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen of ideeën hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MarsMuziek schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:59:

Ik ben benieuwd of ik nog eventuele nadelen van deze hoge setpoint over het hoofd zie. Er wordt altijd geadviseerd om de aanvoertemp laag te houden in verband met het HR rendement.
Dat heb je ergens van internet gehaald. Maar niet hier. Heb je ook de openings post gelezen? Een koude retour is belangrijk. Waar komt anders dat hoge ketel rendement vandaan?
Maar weegt dat in deze situatie op tegenover het pendelen van de ketel?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen of ideeën hierover
Geen enkele moeite mee als jij de max aanvoer verhoogt en daarmee vaak aan/uit kunt voorkomen.

Maar kan de pomp ook harder?

En staat de nadraai tijd niet tekort.? Als je met veel vermogen en weinig afgifte stookt. Dan gaat het eigenlijk om de gemiddelde afgifte temperatuur in je systeem. Dus als tijdelijk de temperatuur even oploopt naar 85 graden (met lage retour als dat lukt) dan dienen de radiatoren en water massa als tijdelijke buffer. En op het moment dat de brander stopt, maar de pomp blijft minimaal 3 minuten nadraaien, dan verdeel je die buffer energie weer en dan heb je een gemiddelde aanvoer temperatuur van zeg 45 graden. Bij de volgende brander start is de ketel van binnen lekker koud. En water kan dan weer makkelijker warmte opnemen.
Vaak heb je dan wat minder ketelstarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
ThinkPad schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:52:
@bora de Remeha iSense natuurlijk, fijne thermostaat. Via Marktplaats voordelig te krijgen.
@ThinkPad Weet jij hier wellicht meer van?
Is de iSense (software) door Remeha zelf (verder) ontwikkeld?

[quote]Marc_Sway schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:32:

[ Voor 26% gewijzigd door Marc_Sway op 20-12-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wolfram55 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:38:
[...]

Dat is een behoorlijk wattage lijkt me wat je nu hebt hangen.
Maar vind dat ook niet verwonderlijk.
Doordat we zijn gaan inregelen en daardoor de Ta & Tr omlaag gaan komen we wattage te kort.

Ben nu bezig om mijn benedenverdieping en 1e etage qua tempertuur gelijk te krijgen.
Daarna de bovenste verdieping waar alleen maar T11-jes hangen.

Het is idd ook niet mijn daily job dus je loopt tegen dingen aan die je achteraf beter/anders had kunnen doen.
Maar zolang het resultaat dat is wat je verwacht/hoopt is dat geen probleem.
Zal zo'n 1000+6000+5500 zijn. In totaal 12,5KW. Op 40/35/20 mag je daar een kwart van nemen, is het nog "maar" 3125W. Ketel moet 7KW kwijt, dus gaat uiteindelijk wel oplopen naar 45+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
@Superbeagle Ik heb alles aangepast aan de hand van wat je eerder aangaf.
Kijken hoe die nu gaat doen.
De verwarming staat nu al 2 uur aan en de woonkamer is circa 1.5 graden warmer geworden ik denk dat die langzaam opwarmt of zit dat goed?

Vloer in de woonkamer is nu 22 a 24 graden, gang 21 graden en slaapkamer zo een 20 graden.

Temperaturen heb ik op 35 gezet wat je aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sophia Je hebt wel lef om alles zo in een keer te wijzigen. :)

Maar goed, ik ben benieuwd naar het gedrag!

Edit:
Het hoort inderdaad traag te reageren, maar vloerverwarming is een traag afgiftesysteem.

[ Voor 34% gewijzigd door Superbeagle op 20-12-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarsMuziek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-07 22:50
Seafarer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:33:
[...]
Dat heb je ergens van internet gehaald. Maar niet hier. Heb je ook de openings post gelezen? Een koude retour is belangrijk. Waar komt anders dat hoge ketel rendement vandaan?

[...]
Dat klopt inderdaad niet wat ik zeg, echter het verhogen van de max aanvoer zorgt (door het lage afgifte tenopzichte van het vermogen) wel weer voor een hogere retour temp. Vandaar de afweging
Geen enkele moeite mee als jij de max aanvoer verhoogt en daarmee vaak aan/uit kunt voorkomen.

Maar kan de pomp ook harder?

En staat de nadraai tijd niet tekort.? Als je met veel vermogen en weinig afgifte stookt. Dan gaat het eigenlijk om de gemiddelde afgifte temperatuur in je systeem. Dus als tijdelijk de temperatuur even oploopt naar 85 graden (met lage retour als dat lukt) dan dienen de radiatoren en water massa als tijdelijke buffer. En op het moment dat de brander stopt, maar de pomp blijft minimaal 3 minuten nadraaien, dan verdeel je die buffer energie weer en dan heb je een gemiddelde aanvoer temperatuur van zeg 45 graden. Bij de volgende brander start is de ketel van binnen lekker koud. En water kan dan weer makkelijker warmte opnemen.
Vaak heb je dan wat minder ketelstarts.
De nadraaitijd staat als ik het goed heb op 5 minuten. Dit zal ik nog eens extra controleren.

Ook de instellingen van de pomp (is modulerend) zal ik nog even nalopen. Ik dacht dat ik deze (op advies van hier) juist verlaagd had om op een lagere retour uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Marc_Sway schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:39:
[...]

@ThinkPad Weet jij hier wellicht meer van?
Is de iSense (software) door Remeha zelf (verder) ontwikkeld?
Geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MarsMuziek schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:24:
[...]

Dat klopt inderdaad niet wat ik zeg, echter het verhogen van de max aanvoer zorgt (door het lage afgifte tenopzichte van het vermogen) wel weer voor een hogere retour temp. Vandaar de afweging
Als je continue doorstookt zal dit gebeuren, en van een beetje verhoging stort je rendement niet helemaal in.
Bedenk wel dat je ketel ook maar heel kort gaat stoken om 1 of 2 radiatoren warm te houden. Dus dat merk je waarschijnlijk niet.
[...]

De nadraaitijd staat als ik het goed heb op 5 minuten. Dit zal ik nog eens extra controleren.

Ook de instellingen van de pomp (is modulerend) zal ik nog even nalopen. Ik dacht dat ik deze (op advies van hier) juist verlaagd had om op een lagere retour uit te komen.
Lijkt me ook sterk. Jij hebt toch vloerverwarming?. Daar ram je zomaar een paar kilowatt in. Maar dan moet er wel voldoende flow zijn om die warmte naar die vloer te brengen.

Pomp vaak niet onder de ondergrens van 40% laten komen. probeer dat maar eens.

Minder is niet altijd beter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Superbeagle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:16:
@Sophia Je hebt wel lef om alles zo in een keer te wijzigen. :)

Maar goed, ik ben benieuwd naar het gedrag!

Edit:
Het hoort inderdaad traag te reageren, maar vloerverwarming is een traag afgiftesysteem.
Ik heb vetrouwen in jou :)
Denk dat jij het beter weet dan de cv monteur die het eerder had ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
ptr1968 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:54:
[...]

Geeft de T33 in de put een beter resultaat dan de convector die erin zat?
Je had er toch van die pijpje opstaan voor hogere temp?
De uitgang van de put (die vol open staat) is de ingang van de T33 .... (zoals, als je goed leest 8) uit mijn post kan halen .... :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
_JGC_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:55:
[...]

Op 40/35/20 mag je daar een kwart van nemen, is het nog "maar" 3125W.
Psies ..... zo moet je 't berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Sophia schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:50:
[...]

Ik heb vetrouwen in jou :)
Denk dat jij het beter weet dan de cv monteur die het eerder had ingesteld.
Nou ja, ik lees nogal veel. :$ :)

Ik zou eerder zeggen dat de monteur meer praktische kennis heeft over het aanleggen, onderhouden en storingen oplossen van een cv-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
O jee. *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-09 21:15

mdeiman

Projet 45

Zijn er nog mensen bezig gewenst met spelen met de parameters van een Intergas Xtreme 36 i.c.m. een heteluchtverwarming (Brink B-40 In).

Instellingen bij mij die afwijken van de default:
P010 Max cv vermogen => 125
P031 max capaciteit pomp => 100
P032 Min capaciteit pom => 100
P035 stappenmodulatie => 0
P057 reactie OT => 2 (aan/uit)

Dit waren en zijn de instellingen vóór een isolatieslag. Zou dit nu dan ook anders ingesteld moeten/kunnen worden?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Superbeagle schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:28:
[...]

Nou ja, ik lees nogal veel. :$ :)

Ik zou eerder zeggen dat de monteur meer praktische kennis heeft over het aanleggen, onderhouden en storingen oplossen van een cv-systeem.
Dat zou je denken maar helaas.

Ik laat het weten hoe het bevalt, paar dagen in de gaten houden hoe die opwarmt en hoeveel gas verbruik ik heb.
Als het goed is komt me P1 meter ook een deze dagen binnen dus kan het dan hopelijk beter monitoren.

Enige waar ik nog mee zit is dat de ketel steeds uit gaat als ik de thermostaat 1.5 graden hoger zet, als ik die 3 graden hoger zet lijkt die langer aan te blijven maar dat moet ik nog verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:35
Ik had deze al eens gepost in het gasverbruik topic, maar ik blijf klungelen dus hier nog maar een keertje.

Hier een vrijstaand huis uit 1910 met een oppervlakte van 160 m2 en een inhoud van 500m3.

CV: Nefit topline combiketel uit 2009, max vermogen 45 kW, min vermogen 9,9kW

Begin dit jaar verbouwd.
Pre verbouwing:

Verdieping:
- in 2013 verbouwd en van binnen nageïsoleerd, alleen radiatoren. Wordt slechts sporadisch gestookt.

Begane grond:
-Ongeïsoleerde steens buitenmuren
-Ongeïsoleerde houten vloer.
-Combi van (oud) dubbel glas en enkel glas.
Effectief dus géén isolatie.
Wel folie voor de ramen, radiatorventilatoren en radiatorfolie.
Verder Evohome zonesturing waarbij alleen de voorkamer in de avond gestookt wordt, de keuken 's ochtends en de werkkamer op vrijdag. (Keuken aparte ruimte en suitedeuren dicht)
Verder aanvoertemperatuur ketel op 63 graden, lager lukte niet, dan werd het niet warm.
Nachtverlaging en "ongestookte" temp 15 graden.
Als er gestookt werd ging dat op 21 graden.
Alles met radiatoren,

Jaarverbruik stroom 3245 kWh in 2021
Jaarverbruik gas 2464 m3 in 2021
Per graaddag via mindergas 0,72 m3 over het gehele jaar 2021

Verbouwing:

PS renovatievloer met Rc van 4 gehele benedenverdieping.
Wanden geïsoleerd met Enertherm platen met Rd van 4,05
Glas vervangen door Fineo HR+++ met een U waarde van 0,7
Keuken is dmv doorbreken wand nu bij de huiskamer getrokken, waardoor dat een grote ruimte is geworden (suitedeuren nu de hele tijd open)
Deze gehele ruimte heeft vijf lussen vloerverwarming. Verder heeft de werkkamer twee lussen en is er nog een lus voor de badkamer beneden samen met de wc.
Geheel wordt met HCE80 module aangestuurd, waarbij de vijf lussen kamer/keuken als een groep fungeren.
De twee lussen werkkamer een groep zijn en de badkamer een groep is.

Vermogen vloerverwarming woonkamer/keuken ongeveer 4,5kW. Inde verwarmde ruimte hangen nog twee radiatoren voor "erbij", m.n. om 's ochtends snel op te warmen.
De gehele dag staat de thermostaat (aan/uit) op 19, na 20:40 gaat deze naar 16,5. Om 5:30 gaat ie weer naar 19C
Vermogen ketel vastgezet op het minimum, dus 9,9kW, pompsnelheid op max 65%, min 50%
Retourtemperatuur van alle groepen zit binnen anderhalve graad van elkaar.
Aanvoertemp vastgezet op 65C, niet lager vooral om pendelen te voorkomen.

De grap?

We zitten nu op een verbruik van 0,5 a 0,6 m3 per graaddag. Wat dus amper een besparing is!

Mijn vraag is nu of het feit dat er nu een groter deel van de dag een groter deel van het huis wordt verwarmd voldoende verklaring is voor het feit dat dat ondanks de forse maatregelen ons verbruik per graaddag maar zo weinig is gedaald?
Of is er iets waar ik niet aan denk waardoor het verbruik zo hoog blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndef
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-02 19:36
Na een eerdere post op dit forum over mijn koud blijvende huis ben ik inmiddels een stap verder.

De cv ketel lijkt niet goed te werken / aangestuurd te worden. Zodra ik de verwarming aan zet via de thermostaat gaat de uitvoertemp naar 80 graden. De invoertemp loopt dan op naar 60.
Dat lijkt me goed want dat is de ingestelde uitvoer temp en hij geeft dus 20 graden af.
Maar dan slaat hij na een tijdje af en wordt de uitvoertemp verlaagd naar rond de 56 graden en de invoertemp naar 46.
Na enige tijd begint hij weer harder op te warmen.
Dit lijkt hij vrij random te doen, want het huis is dan nog nauwelijks opgewarmd (13 graden terwijl ik 19 graden heb ingesteld.)

Op deze temperatuur kunnen mijn radiatoren niet genoeg warmte geven en blijft het dus koud.

Nu vraag ik mij af hoe ik dit kan tweaken?
Is dit een thermostaatinstelling of iets wat ik in de cv ketel kan instellen?

Cv ketel: atag I-zone i28ecz
Thermostaat: Kampmann KaController (zit erin vanwege radiatoren van kampmann met ventilatoren erop)
Radiatoren: Kampmann QX convectorput en Kampmann PowerKoNNT
Bijzonder: warmte cv ketel wordt via een warmtewisselaar aan de benedenverdieping doorgegeven. Dit zit op een los systeem I.v.m. een koelmogelijkheid.
Ingestelde temp thermostaat: 19 graden
Ingestelde temp verwarming: 80 graden

Alvast bedankt voor het meedenken!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqjgLzDbn_kpeazsDgkVOtdkg2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IT4rgVLQqjrWNH9o2ROOgFQS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMT4R7O3Fwc67KXvzcJSDlOc2YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66TVmoUJn2EgWddCw60irVfT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:12
MarsMuziek schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:59:

Tado setpoint bij max verwarmen 70 graden
Hoe stel jij dat bij Tado in???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 20:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Graif schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:00:
Ik had deze al eens gepost in het gasverbruik topic, maar ik blijf klungelen dus hier nog maar een keertje.

Hier een vrijstaand huis uit 1910 met een oppervlakte van 160 m2 en een inhoud van 500m3.

Begin dit jaar verbouwd.
Pre verbouwing:

Verdieping:
- in 2013 verbouwd en van binnen nageïsoleerd, alleen radiatoren. Wordt slechts sporadisch gestookt.

Begane grond:
Verder Evohome zonesturing waarbij alleen de voorkamer in de avond gestookt wordt, de keuken 's ochtends en de werkkamer op vrijdag. (Keuken aparte ruimte en suitedeuren dicht)
Verder aanvoertemperatuur ketel op 63 graden, lager lukte niet, dan werd het niet warm.
Alles met radiatoren,

Verbouwing:

Keuken is dmv doorbreken wand nu bij de huiskamer getrokken, waardoor dat een grote ruimte is geworden (suitedeuren nu de hele tijd open)
Deze gehele ruimte heeft vijf lussen vloerverwarming. Verder heeft de werkkamer twee lussen en is er nog een lus voor de badkamer beneden samen met de wc.
Geheel wordt met HCE80 module aangestuurd, waarbij de vijf lussen kamer/keuken als een groep fungeren.

Vermogen vloerverwarming woonkamer/keuken ongeveer 4,5kW. Inde verwarmde ruimte hangen nog twee radiatoren voor "erbij", m.n. om 's ochtends snel op te warmen.
De gehele dag staat de thermostaat (aan/uit) op 19, na 20:40 gaat deze naar 16,5. Om 5:30 gaat ie weer naar 19C
Vermogen ketel vastgezet op het minimum, dus 9,9kW, pompsnelheid op max 65%, min 50%

De grap?

We zitten nu op een verbruik van 0,5 a 0,6 m3 per graaddag. Wat dus amper een besparing is!

Mijn vraag is nu of het feit dat er nu een groter deel van de dag een groter deel van het huis wordt verwarmd voldoende verklaring is voor het feit dat dat ondanks de forse maatregelen ons verbruik per graaddag maar zo weinig is gedaald?
Je gaat van 0,72m3 per graaddag naar 0,55m3 per graaddag, dat is een besparing van 24%. 24% van 2000m3 (excl sww) is 480m3, dus je nieuwe verbruik zit rond de 2000m3 per jaar. Daarbij heb je nu waarschijnlijk 0,5 en 0,6m3 per graaddag in november/december gemeten, terwijl dat in het voor- en najaar een stuk lager ligt doorgaans volgens mij. Dus je jaar gemiddelde zit dan ook een stuk lager.
Ik zit op 0,482m3 gemiddeld sinds april en november/december 0,511.
Dus ongeveer vergelijkbaar.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
ndef schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:47:
Na een eerdere post op dit forum over mijn koud blijvende huis ben ik inmiddels een stap verder.

De cv ketel lijkt niet goed te werken / aangestuurd te worden. Zodra ik de verwarming aan zet via de thermostaat gaat de uitvoertemp naar 80 graden. De invoertemp loopt dan op naar 60.
Dat lijkt me goed want dat is de ingestelde uitvoer temp en hij geeft dus 20 graden af.
Maar dan slaat hij na een tijdje af en wordt de uitvoertemp verlaagd naar rond de 56 graden en de invoertemp naar 46.
Dit lijkt hij vrij random te doen, want het huis is dan nog nauwelijks opgewarmd (13 graden terwijl ik 19 graden heb ingesteld.)

Op deze temperatuur kunnen mijn radiatoren niet genoeg warmte geven en blijft het dus koud.

Thermostaat: Kampmann KaController (zit erin vanwege radiatoren van kampmann met ventilatoren erop)
Bijzonder: warmte cv ketel wordt via een warmtewisselaar aan de benedenverdieping doorgegeven. Dit zit op een los systeem I.v.m. een koelmogelijkheid.

Alvast bedankt voor het meedenken![Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het systeem nu op opentherm draait kan je proberen het op aan/uit in te stellen.
Dan zou die gelijk naar 80 moeten gaan en m daar houden tot kamertemp is bereikt.
Vandaar uit kan je langzaam per dag de aanvoertemp bv 5 graden gaan verlagen tot comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK, veel dank.
Ik heb nog een andere vraag aan het forum:

Heeft iemand wel eens de PC Comms poort van een Itho Klimax 2 ketel uitgelezen?
Zo ja, is de onderhoudssoftware daarvoor ergens op t Internet te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
Graif schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:00:

Begin dit jaar verbouwd.
Pre verbouwing:

Verdieping:

Begane grond:
Alles met radiatoren,

Verbouwing:

De grap?

Ja je zou denken dat t minder zou moeten zijn.
Hier heb ik afgelopen zomer ook geisoleerd maar lang niet zoveel als bij u, hier meet ik op mindergas een halvering van 0,55 naar 0,27.

Periode vergelijker op mindergas wel zelfde tijdvakken invullen dus bv 20 sept - 20dec in 2021 en ook in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:35
Sport_Life schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:39:
[...]

Je gaat van 0,72m3 per graaddag naar 0,55m3 per graaddag, dat is een besparing van 24%. 24% van 2000m3 (excl sww) is 480m3, dus je nieuwe verbruik zit rond de 2000m3 per jaar. Daarbij heb je nu waarschijnlijk 0,5 en 0,6m3 per graaddag in november/december gemeten, terwijl dat in het voor- en najaar een stuk lager ligt doorgaans volgens mij. Dus je jaar gemiddelde zit dan ook een stuk lager.
Ik zit op 0,482m3 gemiddeld sinds april en november/december 0,511.
Dus ongeveer vergelijkbaar.
Thanx! Dat geeft een beetje houvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 20:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Graif schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:46:
[...]

Thanx! Dat geeft een beetje houvast!
Ik ben wel benieuwd naar je verbruik per dag de afgelopen week. Want die is ongeveer gelijk aan de mijne gezien je m3 per graaddag. Woning is ook vergelijkbaar (vrijstaand bj 2000, met redelijke isolatie.).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndef
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-02 19:36
ptr1968 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:42:
[...]

Als het systeem nu op opentherm draait kan je proberen het op aan/uit in te stellen.
Dan zou die gelijk naar 80 moeten gaan en m daar houden tot kamertemp is bereikt.
Vandaar uit kan je langzaam per dag de aanvoertemp bv 5 graden gaan verlagen tot comfortabel.
Bedankt voor je reactie! Waar zou ik dat kunnen instellen? Ik zie niet zoiets terugkomen in de instellingen van de CV ketel behalve bij de aansluitingen, daar delen de aan/uit en de opentherm dezelfde aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
ndef schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:47:
[...]

Bedankt voor je reactie! Waar zou ik dat kunnen instellen? Ik zie niet zoiets terugkomen in de instellingen van de CV ketel behalve bij de aansluitingen, daar delen de aan/uit en de opentherm dezelfde aansluiting.
Misschien anders in de thermostaat?

Een andere shortcut, dat je de min. aanvoertemp omhoog doet naar bv 65 graden
in thermostaat en/of ketel

Maar gezien je aanwarmprobleem lijkt t op een foute instelling ergens in thermostaat

[ Voor 20% gewijzigd door ptr1968 op 20-12-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Laatst online: 19-08 11:59
Zijn er hier mensen die dagelijks het verbruik per graaddagen monitoren? Ik neem aan van wel?

Ik heb gisteren tado knoppen geinstaleerd en zit opeens veel hoger in kuubs per graaddag. Vorige week toen het zo koud was op 0,45-0,5 per graaddag en nu op 0,7-0,8.

Dit laatste is voor ons huis heel veel en ik denk dus dat dit misschien iets met de knoppen te maken kan hebben maar wellicht zien meer mensen nu een hoog verbruik per graaddag door de snelle temperatuur verandering?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:49
Fantastic_fox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:20:
Zijn er hier mensen die dagelijks het verbruik per graaddagen monitoren? Ik neem aan van wel?

Ik heb gisteren tado knoppen geinstaleerd en zit opeens veel hoger in kuubs per graaddag. Vorige week toen het zo koud was op 0,45-0,5 per graaddag en nu op 0,7-0,8.

Dit laatste is voor ons huis heel veel en ik denk dus dat dit misschien iets met de knoppen te maken kan hebben maar wellicht zien meer mensen nu een hoog verbruik per graaddag door de snelle temperatuur verandering?
Corrigeer je voor gasverbruik SWW? Dat telt als het warmer is in verhouding meer mee.
Verwarm je met de Tado misschien ruimten die eerst niet werden verwarmd (door de centrale thermostaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Switek, ja gecorrigeerd voor sww heb ik idd al gedaan. Nee ik verwarm hetzelfde aantal ruimtes en ik vind het verschil erg groot ook.

Ik krijg het idee dat de tado te laat of onvolledig open sturen,, ik zag gisteren dat de keuken bv aan aanvoer 40 had en de woonkamer nog niet warm was (en dus de knop nog niet opgeschakeld heeft)?

Gisteren avond heb ik nog een tado knop getest op een oude kraan (waar je dus kunt zien of hij open stuur omdat hij niet in het systeem hangt) en dan zie je dat als je de temperatuur verhoogd dat hij de knop met een paar seconden open stuurt. dus dat lijkt goed te gaan.

Dan zou het natuurlijk nog kunnen dat mijn huidige thermostaatkranen anders reageren maar dat is lastig uit te sluiten volgens mij. althans niet zonder ze te demonteren natuurlijk.

Als een van de tado knoppen niet warm wordt en ik pak de knop eraf (kraan = dan open) dan voel je de aanvoer meteen warm worden).

Dus wellicht is de warmtevraag klein en stuurt hij dan niet goed open (en dan zou je een kalibratie issue verwachten maar ik heb gisteren 3 keer gekalibreerd voor beide knoppen tot op heden nog zonder resultaat.

Wie o wie weet hiervoor een oplossing?

[ Voor 71% gewijzigd door Fantastic_fox op 21-12-2022 08:33 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08 09:06
Fantastic_fox schreef op woensdag 21 december 2022 @ 06:54:
Switek, ja gecorrigeerd voor sww heb ik idd al gedaan. Nee ik verwarm hetzelfde aantal ruimtes en ik vind het verschil erg groot ook.

Ik krijg het isee dat de tado te laat of onvolledig open sturen.
Is het ook warmer? Ik heb zelf een Plugwise systeem, en het lijkt idd soms dat als je afzonderlijke ruimten verwarmt, er meer gebruikt te worden. Alsof er ergens warmte weglekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:49
Fantastic_fox schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:20:
Misschien rare vraag, waar kan ik vinden wat maandag bij mij graaddag is? Want ik had maandag "ineens" best wel hoge gasverbruik wat ik nog niet helemaal kan verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
@Treveo Graaddagen kan je o.a halen vanaf mindergas.nl.

Maar er zijn ook andere trucjes mogelijk om dit bv aan je domotica te koppelen mbv een weerstation, al dan niet in eigen bezit of te koppelen aan een weerstation in de regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
ndef schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:19:
Goedemiddag,

Ik heb het probleem dat ik mijn woonkamer niet warm krijg nu het wat kouder begint te worden.
Dit zou ik graag op een zo energie zuinige manier willen oplossen.

Mijn situatie:
Vorig jaar ben ik in een koophuis gaan wonen. Hier zit een bijzondere installatie in ingebouwd. Het is een "Miracula" systeem wat de woonkamer naast verwarmen ook zou moeten kunnen koelen. Dat koelen heb ik echter nog nooit gebruikt, maar zou wel eens de oorzaak van het probleem kunnen zijn.

Onderdelen systeem:
  1. Atag Cv ketel
  2. "Miracula" koel / warmte systeem
  3. Kampmann Kacontroller regelunit
  4. Kampmann QX225 Convector put met ventilatoren (2500 mm lang)
  5. Kampmann PowerKonNT radiator met ventiloren (1000 mm lang)
instellingen:
Watertemperatuur CV : 80 graden
Kamertemperatuur: 19 graden

Probleem:
Het wordt niet warm genoeg in de woonkamer / de radiatoren en CV slaan nooit af.

Mogelijke oorzaken:
  1. Het systeem moet worden ontlucht (ik weet alleen niet waar, want op de "Miracula" zitten meerder ontluchtnippels en op de radiatoren geen 1.
  2. Het "Miracula" systeem is verkeerd ingesteld > ik heb alleen geen documentatie hiervan en er is niks over te vinden op internet.
  3. Er zijn te weining radiatoren om het goed warm te krijgen.
Ik hoop dat er iemand is die me verder kan helpen met deze speurtocht.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb even zitten chatten met Robert Den Hollander (verkoop van de firma Kampmann) hij wil wel verder zoeken naar informatie maar heeft zoveel mogenlijk informatie nodig. Dat is onder andere je huis adres. Installaties en documentatie worden per adres opgeslagen. En zoveel mogenlijk foto's.
DM me even dan krijg je zijn e-mail adres voor een direct contact.

Edit: Want googlen levert werkelijk niets op. Ook in Duitsland niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

mijn ervaring is dat bij overgang van kouder weer naar warmer weer het gasverbruik op basis van graaddagen tijdelijk hoger is omdat volgens mij de koude buitenmuren maar langzaam opwarmen. Het omgekeerde gebeurt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ndef schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:47:

Alvast bedankt voor het meedenken![Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het cv water door een platenwarmtewisselaar gaat dan heb je een cv pomp in de ketel en aan de andere zijde van de warmtewisselaar weer een cv pomp.
- Start de tweede pomp wel op tijd?
- Draait de tweede pomp hard genoeg?
- Welke temperaturen aan de andere zijde van de warmte wisselaar?
-Alle ventilator convectoren kunnen nog steeds vol aan draaien?
-Alle convectoren en ventilatoren zijn 100% stofvrij?
-Dus niet deze stofbende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZwTPFMa3JvMA6ksV6G0nOWQIuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq.jpg?f=user_large

-Het tweede circuit staat ook onder voldoende druk en het expansievat is okay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Treveo wat @RR46 zegt inderdaad, ik zelf gebruik degreedays.net maar eigenlijk is het allemaal vergelijkbaar.

@Clementie, andere ruimtes worden en de woonkamer lijkt niet snel open te lopen, of meer weerstand te hebben (zie dit stuk wat ik vanmorgen later heb toegevoegd)

@Hansoverdiep ik zie dat ook wel eens vandaar mijn vraag maar om nu van 0.5 naar 0.7 op ma en gisteren 0.93 te gaan is daarmee niet te verklaren.
ik zag gisteren dat de keuken bv aan aanvoer 40 had en de woonkamer nog niet warm was (en dus de knop nog niet opgeschakeld heeft)?

Gisteren avond heb ik nog een tado knop getest op een oude kraan (waar je dus kunt zien of hij open stuur omdat hij niet in het systeem hangt) en dan zie je dat als je de temperatuur verhoogd dat hij de knop met een paar seconden open stuurt. dus dat lijkt goed te gaan.

Dan zou het natuurlijk nog kunnen dat mijn huidige thermostaatkranen anders reageren maar dat is lastig uit te sluiten volgens mij. althans niet zonder ze te demonteren natuurlijk.

Als een van de tado knoppen niet warm wordt en ik pak de knop eraf (kraan = dan open) dan voel je de aanvoer meteen warm worden).

Dus wellicht is de warmtevraag klein en stuurt hij dan niet goed open (en dan zou je een kalibratie issue verwachten maar ik heb gisteren 3 keer gekalibreerd voor beide knoppen tot op heden nog zonder resultaat.

Wie o wie weet hiervoor een oplossing?

Pagina: 1 ... 103 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?