Sinds een aantal dagen ben ik me aan het verdiepen in de wereld van CV Tuning, en kwam als zodanig bij dit topic uit. We hebben net een grote verbouwing achter de rug waarbij ook een nieuwe installatie is geplaatst. Wat me afgelopen dagen opviel is dat ons verbruik (het was ook koud buiten) voor mijn gevoel vrij hoog ligt met zo'n 8-10 kuub gas per dag. Volgens mij moet dit een stukje zuiniger kunnen.
Situatie
- Hoekhuis ong. 130 m2
- Jaren ‘50 woning
- Spouw kopgevel na-geïsoleerd
- Begane grond betonvloer geïsoleerd
- Dak geïsoleerd (PIR 9cm)
- HR++ glas overal
- 2 volwassenen 1 baby
Installatie:
- Evohome (aan/uit, 6 schakelingen per uur)
- Intergas Xtreme 36
- Pomp vloerverwarming Wilo Para HU 25/6-43/SCU
- Bypass: niet kunnen vinden
- Vuilafscheider: hebben we niet
- Ontluchter: hebben we niet
- Begane grond:
o Van 08:00-21:00 19 graden, na 21:00 18 graden
o Vloerverwarming (40 graden)
o Pomp lijkt continu te draaien
o Woonkamer, hal, bijkeuken, garage op één groep
- Eerste verdieping:
o Elke ruimte continu 15 graden, op één na. Deze wordt van 21:00 – 08:00 naar 17 gestookt)
o 4 slaapkamers met radiator (T22 met HR92 radiator knop)
o Badkamer met vloerverwarming en design radiator (HR92 radiator knop)
Vloerverwarming zit op groep begane grond en loopt als zodanig mee
- Zolder
o Twee ruimtes met beiden een radiator (nog niet aangesloten)
Parameters CV:
- Aanvoertemperatuur: 60 graden (bij 50 graden gaat de ketel veel pendelen)
- Retour temperatuur: Externe thermometer staat in bestelling
P010: 75
P031: 70
P032: 45
Vragen waar ik nog niet uit kom:
- OpenTherm vs. Aan/uit: wat betreft vloerverwarming lees ik dat dit beter samenwerkt met een aan/uit thermostaat. Weegt dit op tegen de meerwaarde die een OT biedt voor de radiatoren in de rest van het huis?
- Instelling pomp: Het lijkt er nu op dat de vloerverwarmingspomp continu draait. Ik meen dat deze langzamer zou kunnen draaien wanneer er geen warmtevraag is, maar dat dat de pomp dan niet synchroon zou lopen met de ketel. Klopt dat?
- Waterzijdig inregelen bij Evohome: Het effect van waterzijdig inregelen van Evohome begrijp ik nog niet helemaal. De flow in de radiatoren kan verschillen en ook het aantal radiatoren wat open staat wisselt continu. Wat is dan het nut van waterzijdig inregelen en pak ik dit dan op dezelfde manier aan zoals je normaal zou doen (meten aanvoer en retour per radiator en aanpassen dmv voetventiel)?
Zoals gezegd: ik zou graag mijn installatie zuiniger willen laten draaien en op basis van wat ik gelezen heb zou dit moeten kunnen. Ik kan het vermogen van de CV wat terugschroeven, de pomp van de CV lager zetten, de aanvoertemperatuur laten dalen, maar ik overzie nog niet helemaal wat daar de consequenties van zouden zijn, zonder m'n installatie in de soep te laten lopen. Wellicht is de conclusie dat dit op dit moment uberhaupt nog niet gaat, zolang ik de retourtemperatuur niet kan meten.