Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.943 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 12:55
Marc_Sway schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:47:
[...]

Het is niet officieel pendelen wat mijn CV doet (ook geen foutmeldingen op de ketel) in de nacht. Maar hij vertoond wel het vergelijkbaar gedrag van meer starts/uur dan overdag met dan runs van steeds enkele minuten.

Is dat stookgedrag normaal als ‘s nachts de kamerthermostaat behoorlijk laag staat (hier iets van 11 of 12C in de nacht)?
Ik had hier ook last van. Ik had de miniumtemperatuur op 35 graden ingesteld en daar schoot de ketel snel overheen. Nadat ik die op 45 (en later 50) had gezet brandde de ketel al een stuk langer. Nadeel was wel dat hij op hoog vermogen naar de 45 ging terwijl dat niet hoeft. Nadat ik het maximaal vermogen van de ketel naar beneden heb gebracht gaat het helemaal goed. Nadeel is wel dat ik de temperatuur in huis nu niet meer snel een paar graden omhoog kan laten gaan.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52
aesch schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:49:
De afgelopen dagen heb ik me uitgebreid ingelezen en ben beter gaan bijhouden wat er nou precies gebeurt in huis.

De woonkamer is langzamer op temperatuur (op zich logisch gezien groter verschil buiten versus binnen).

Ik zit eigenlijk nog met een hele basis vraag, omdat dit denk ik het uitgangspunt is waar vanaf ik zal moeten gaan 'finetunen' stel ik m toch graag (met name omdat ik merk dat de convectorput in de woonkamer pas laat warm wordt en dus laat gaat "meedoen" ondanks de fans nu het relatief koud is):

- Kan ik beter het systeem instellen op 75 graden en dan Vermogen+pomp terugschroeven voor een zo koud mogelijke retour en dus meer efficientie (John Visser methode, zoals al vaker gefereerd). (dit omdat de aanvoer dan wel relatief warm zou moeten zijn en de convectorput ook iets eerder de temperatuur moeten bereiken waarop de fans gaan meedraaien denk ik).

- Of kan ik beter de temperatuur op 60 laten en er van uit gaan dat de Nest icm Intergas ketel zelf wel moduleren naar wat nodig is met vermogen en pompsnelheden van de ketel gewoon zoals ze worden geleverd?

(Als ik het gasverbruik vergelijk is dit identiek nu in vergelijk met de 15 jaar oude ketel die er vorig jaar feb hing toen het ook erg koud was).
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, geen idee of het beter of slechter is. Ik heb een Intergas xtreme 30 met een Nest Gen 3 thermostaat. Afgiftesysteem is beneden 3tal radiatoren, waarvan er eentje met fans, een klassieke paneelradiator, en een dikke hoge T22 horizontale in de open keuken uitbouw.

Ik heb mijn CV ketel op 50% vermogen gelimiteerd, die kan dus niet hoger dan 12kW, dat heb ik gebaseerd op het afgiftesysteem, en dan is het nog ruim. Vervolgens heb ik de aanvoertemperatuur op de ketel, EN op de Nest (heet daar supply of voorloop, onder apapratuur menu) op 60C gezet (dat is puur deze koudere dagen, normaliter staat ie op 45C op ketel en op Nest). Ik draai de Nest met TrueRadiant op UIT, wat een niet-modulerend stook-patroon geeft. Dit komt omdat als ik TrueRadiant aanzet, de Nest de CV ketel op het laatste stukje richting de ingestelde kamertemp vraagt om op 30C te gaan stoken, wat te laag is om uberhaupt de temp te halen, hij blijft dus de hele dag doorstoken dan. Met TrueRadiant uit, stookt ie gewoon op de ingestelde voorloop temp, en stopt als de temp is bereikt.

De CV ketel moduleert qua vermogen eerst snel naar max, 12kW dus, en vervolgens als de aanvoertemp bereikt is moduleert ie qua vermogen terug naar 5kW (het minimum). De pompsnelheid is relatief tov stookvermogen en moduleert dus ook mee terug. Die heb ik wel wat hoger en breder gezet, minimaal 40% en maximaal 90%. Hij begint dus met hoge pompsnelheid en tegen het einde gaat de pompsnelheid ook laag.

Dit werkt voor mijn situatie het beste. Als ik het vermogen niet limiteer gaat ie eerst erg hard stoken, wat niet super comfortabel is, en de TrueRadiant opentherm algoritmes vragen nog steeds temperaturen die tegen einde van de stooksessie te laag zijn. Dit resulteert dus in een nogal wild stookgedrag dat niet comfortabel is en nooit de gevraagde temp bereikt.

Dit ligt vooral aan de thermostaat, meneer de Visser vergeet in z'n verhalen altijd de thermostaat en het afgiftesysteem mee te nemen. Vooral de thermostaat is nogal belangrijk, want die bestuurt de CV ketel. Ik ben zelf van mening dat OpenTherm modulatie bij veel geoptimaliseerde/LTV systemen meer kwaad dan goed doet.

Ik stook nu deze dagen, inclusief een huis met fervente en langdurige douchers, rond de 8m3 aan gas, en dat is een jaren 30 huis dat middelmatig geisoleerd is en waar de kamer temp rond de 20C staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Hartox schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:14:
[...]

Ik had hier ook last van. Ik had de miniumtemperatuur op 35 graden ingesteld en daar schoot de ketel snel overheen. Nadat ik die op 45 (en later 50) had gezet brandde de ketel al een stuk langer. Nadeel was wel dat hij op hoog vermogen naar de 45 ging terwijl dat niet hoeft. Nadat ik het maximaal vermogen van de ketel naar beneden heb gebracht gaat het helemaal goed. Nadeel is wel dat ik de temperatuur in huis nu niet meer snel een paar graden omhoog kan laten gaan.
Zo heb ik het ook draaien, en ik denk dat dat prima is. Volgens mij is de "moderne norm" ongeveer 1 graad verwarmen per 1 uur. Ik ben in de ochtend ongeveer 2,5 a 3 uur bezig om vanaf 16-17C in de vroege ochtend naar 19,5 in de late ochtend te komen. Dat is prima want in de ochtend vindt iedereen het bij ons prima en comfortabel als het nog 18 of 18,5 graden is. Einde middag en in de avond wordt dat anders, maar dan begint de zon op de grote raampartijen op de zuidkant ook al lekker mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
witterholt schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:32:
Ik heb nu al een poosje mijn thermostaten gewijzigd van PWM naar Hysteresis en het pendelgedrag zonder storing (dus eigenlijk de korte start-stop runs als ik het goed begrijp ;) ) behoren sindsdien tot het verleden. Momenteel heb ik de Watts Vision BT-DRF-02 waarbij de hysteresis stap vast staat op een halve graad. Met de BT-D03 RF is het mogelijk om deze in te stellen van 0,2 tot 3 graden.
Heeft het nog meerwaarde om de thermostaten te upgraden naar dit type?
Interessant! Gebruik je deze thermostaten in je living of individuele kamers?
Supporten deze units ook Opentherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:26
Marc_Sway schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:32:
[...]

Interessant! Gebruik je deze thermostaten in je living of individuele kamers?
Supporten deze units ook Opentherm?
In individuele ruimten en de woonkamer. Hier in gebruik als aan/uit systeem. Ze ondersteunen volgens mij geen Opentherm.
Het werkt samen met de RF modules die de automatische kleppen bij de verdelers aansturen. De kleppen openen alleen relatief traag waardoor ik op hysteresis ben overgeschakeld omdat de CV-ketel anders ging pendelen: status temperatuur bereikt en dan stopte de brander.

[ Voor 35% gewijzigd door witterholt op 16-12-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dgoossens
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-01-2024
vraagje..
Ik heb na een verkeerde diagnose van de chauffagist een nieuwe thermostaat laten installeren omdat mijn binnentemperatuur steeds te hoog was.
Ik heb het ondertussen zelf opgelost door de stooklijn in te stellen van de installatie in combibatie met invloed van de kamertemperatuur te verhogen.
Mijn verbruik zit nu ongeveer op 50% van de vorige dagen.
Ik ben al superblij dat dit van de baan is, maar vroeg me af of ik nog dien te finetunen om de piekjes weg te krijgen.
Volgens mij moduleert de ketel momenteel niet.

Is het correct dat ik daarvoor het vermogen van de brander moet verlagen?
We gebruiken inderdaad ook wel maar 1/5e van onze chauffages op de verdieping, in combinatie met vloerverwarming voor de woonkamer beneden.
Grafiek is enkel voor het verwarmen van de wooonkamer tot 20 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm6RrAKNuEH65oKwPD7xE6VFwdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dh43tSSf85tIFNaOZZFyUiQz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Dgoossens schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:48:
vraagje..
Ik heb na een verkeerde diagnose van de chauffagist een nieuwe thermostaat laten installeren omdat mijn binnentemperatuur steeds te hoog was.
Ik heb het ondertussen zelf opgelost door de stooklijn in te stellen van de installatie in combibatie met invloed van de kamertemperatuur te verhogen.
Mijn verbruik zit nu ongeveer op 50% van de vorige dagen.
Ik ben al superblij dat dit van de baan is, maar vroeg me af of ik nog dien te finetunen om de piekjes weg te krijgen.
Volgens mij moduleert de ketel momenteel niet.

Is het correct dat ik daarvoor het vermogen van de brander moet verlagen?
We gebruiken inderdaad ook wel maar 1/5e van onze chauffages op de verdieping, in combinatie met vloerverwarming voor de woonkamer beneden.
Grafiek is enkel voor het verwarmen van de wooonkamer tot 20 graden.

[Afbeelding]
Zoals altijd: welke thermostaat en hoe staat ie ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:03
olafmol schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:22:
[...]

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, geen idee of het beter of slechter is. Ik heb een Intergas xtreme 30 met een Nest Gen 3 thermostaat. Afgiftesysteem is beneden 3tal radiatoren, waarvan er eentje met fans, een klassieke paneelradiator, en een dikke hoge T22 horizontale in de open keuken uitbouw.

Ik heb mijn CV ketel op 50% vermogen gelimiteerd, die kan dus niet hoger dan 12kW, dat heb ik gebaseerd op het afgiftesysteem, en dan is het nog ruim. Vervolgens heb ik de aanvoertemperatuur op de ketel, EN op de Nest (heet daar supply of voorloop, onder apapratuur menu) op 60C gezet (dat is puur deze koudere dagen, normaliter staat ie op 45C op ketel en op Nest). Ik draai de Nest met TrueRadiant op UIT, wat een niet-modulerend stook-patroon geeft. Dit komt omdat als ik TrueRadiant aanzet, de Nest de CV ketel op het laatste stukje richting de ingestelde kamertemp vraagt om op 30C te gaan stoken, wat te laag is om uberhaupt de temp te halen, hij blijft dus de hele dag doorstoken dan. Met TrueRadiant uit, stookt ie gewoon op de ingestelde voorloop temp, en stopt als de temp is bereikt.

De CV ketel moduleert qua vermogen eerst snel naar max, 12kW dus, en vervolgens als de aanvoertemp bereikt is moduleert ie qua vermogen terug naar 5kW (het minimum). De pompsnelheid is relatief tov stookvermogen en moduleert dus ook mee terug. Die heb ik wel wat hoger en breder gezet, minimaal 40% en maximaal 90%. Hij begint dus met hoge pompsnelheid en tegen het einde gaat de pompsnelheid ook laag.

Dit werkt voor mijn situatie het beste. Als ik het vermogen niet limiteer gaat ie eerst erg hard stoken, wat niet super comfortabel is, en de TrueRadiant opentherm algoritmes vragen nog steeds temperaturen die tegen einde van de stooksessie te laag zijn. Dit resulteert dus in een nogal wild stookgedrag dat niet comfortabel is en nooit de gevraagde temp bereikt.

Dit ligt vooral aan de thermostaat, meneer de Visser vergeet in z'n verhalen altijd de thermostaat en het afgiftesysteem mee te nemen. Vooral de thermostaat is nogal belangrijk, want die bestuurt de CV ketel. Ik ben zelf van mening dat OpenTherm modulatie bij veel geoptimaliseerde/LTV systemen meer kwaad dan goed doet.

Ik stook nu deze dagen, inclusief een huis met fervente en langdurige douchers, rond de 8m3 aan gas, en dat is een jaren 30 huis dat middelmatig geisoleerd is en waar de kamer temp rond de 20C staat.
Kijk, dat is interessant want een gelijke woningtype, indeling, douche stijl ( O-) ) en verhouding maar wel een dubbel verbruik bij ons :o kan me voorstellen dat de convectorput ook wat verlies oplevert maar dit is wel een erg groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dgoossens
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-01-2024
Buderus RC35, Logamax 162 plus 30kw brander
Thermostaat staat overdag ingesteld op 19 graden, 's nachts op 18
Ingesteld met buitensensor, en een afwijking ingesteld zodat de kamertemperatuur mee in rekening wordt gebracht (en dus niet enkel gebaseerd op de buitentemperatuur)
Qua temperatuur is het momenteel in orde met deze instellingen. (qua warmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
witterholt schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:41:
[...]

In individuele ruimten. Hier in gebruik als aan/uit systeem.
Ik zag net je andere post:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Welke make RF modules gebruik je en welke On/Off kleppen? Is het via 868 Mhz protocol?

[ Voor 47% gewijzigd door Marc_Sway op 16-12-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Marc_Sway schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:04:
[...]

Ik zag net je andere post:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Welke make RF modules gebruik je en welke On/Off kleppen? Is het via 868 Mhz protocol?
De RF modules en kleppen zijn ook van Watts Vision. Het communiceert inderdaad via het 868 Mhz protocol.
Ik kan de thermostaten uitlezen en aansturen vanuit Home Assistant ondanks dat er nog geen officiële integratie voor is.

[ Voor 12% gewijzigd door witterholt op 16-12-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
witterholt schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:32:
[...]

De RF modules en kleppen zijn ook van Watts Vision. Het communiceert inderdaad via het 868 Mhz protocol.
Mooi man!! Het kost wat maar dan heb je ook wat :)
Of heb je ze cheap bij Ali besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Marc_Sway schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:37:
[...]

Mooi man!! Het kost wat maar dan heb je ook wat :)
Of heb je ze cheap bij Ali besteld?
Haha, nee, ze zijn geselecteerd door de installateur welke de gehele installatie heeft aangelegd tijdens de bouw van onze woning. Maar het was wel een prijzige meerwerkoptie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Wel mooi zo’n RF thermostaat per kamer die via 868 Mhz met je centrale verdeler communiceert, zou ik hier ook wel willen hebben!

Is alles ook met App te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Marc_Sway schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:42:
Wel mooi zo’n RF thermostaat per kamer die via 868 Mhz met je centrale verdeler communiceert, zou ik hier ook wel willen hebben!

Is alles ook met App te bedienen?
Daar moet je dan de centrale unit voor hebben: https://www.watts-klimaat...hscreen-unit-wit-met-wifi. Deze fungeert dan als gateway en dan kan je met de Watts app of via de browser de thermostaten uitlezen en aansturen.
Zelf bedien ik ze echter via Home Assistant zodat ik alles vanuit één app kan zien en bedienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Y83o9hT5mz7zKSl5QcAqnNJw_o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FALoe6zZRaZEPgAi3v1IobdX.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door witterholt op 16-12-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Mooi systeem, vooral als je allemaal ook via HA te bedienen is! Gebruik je zelf thuis een 868 Mhz transiever die van je HA set-up (Rasp Pi?) met je centrale Watts control unit bij de verdeler communiteert, of is deze verbinding via UTP of wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
De aansturing via Home Assistant gaat via internet; ik gebruik dezelfde web api end points als de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik was tot vandaag in de veronderstelling dat een regelstrategie op basis van de buitentemperatuur (OTC) beter was dan alleen op basis van de temperatuur in de woonkamer (RT). Maar nu las ik dat het zuiniger zou zijn om te stoken op basis van de RT, maar dat je wat comfort inlevert in de overige kamers.

Weet iemand wat hierin de waarheid is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Tutti-frutti schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:59:
Gisteren eens de max CV temp van 65 naar 55 verlaagd om te kijken of dat lukt (Remeha tzerra m28c plus + iSense, met de nodige aanpassingen volumestroom/pompsnelheid), want een Ta/Tr van 50/30 zou efficienter moeten zijn dan 60/40. Die 60/40 zag ik namelijk de afgelopen dagen met de max cv temp instelling van 65gr.

Nu had ik bij pendelen altijd het beeld van snel opeenvolgende stooksessies. Maar dat "snelle" hoeft natuurlijk helemaal niet, zoals ik nu kan observeren. Een stooksessie duurt zo'n 25 minuten voordat hij voor +-10 min afslaat. Dit lijkt me duidelijk pendelen, omdat de watertemperatuur boven het setpoint komt, en hij afslaat wanneer hij de max ingestelde temp (55) bereikt.

[Afbeelding]

Nu gaat er waarschijnlijk nog te veel flow door de eerste radiator (deze heeft geen instelbare kraan of voetventiel). Als ik deze radiator op een of andere manier wel kan knijpen, kan dit dan nog positieve invloed hebben op het pendelen? Ik denk zelf dat dit afhangt van de vraag of de warmte dan een andere afgiftebron bereikt, waardoor er netto meer afgifte plaats kan vinden. Of begrijp ik het dan nog niet helemaal goed?

Verder kan ik natuurlijk ook de max pompsnelheid verhogen (nu op 50% geknepen). Helaas lukt het me met OTGW (nog) niet inzicht te hebben in de actuele pompsnelheid en in hoeverre deze dus gemoduleerd wordt.
Je kan die zolderradiator toch gewoon knijpen door m op de antivriesstand of heel minimaal te zetten?
Of een handknop erop, kan die continue klein beetje doorstroming hebben.

Dat plaatje lijkt niet op pendelen, om zeker te weten; check aan eind van een stooksessie of de temp is gehaald op de thermostaat waarop die is ingesteld.
Als dat zo is, is t goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
witterholt schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:11:
De aansturing via Home Assistant gaat via internet; ik gebruik dezelfde web api end points als de app.
Echt cool!
Waar ik uiteindelijk naar toe wil, is een dynamisch energiecontract (zowel voor gas en elektra) wat nu door enkele partijen op de markt is gezet. De gasprijs varieert dan per dag (ligt nu rond iets van €2 / kuub, all-in!) en wordt dagelijks op hun sites gepubliceerd. Die gasprijs en het verbruik (kuub/dag) wil ik dan automatisch, en dagelijks met een API of website scanning tool binnenhalen in een database (kan dus ook in HA). Dan kan ik op dagbasis zien wat ik precies aan gaskosten heb gehad (en hetzelfde voor de elektra).

En een vraag, ook voor andere forumleden, zijn er al mensen die geheel geautomatiseerd het dagelijkse gasverbruik loggen en vergelijken:

- Gemeten met een Homewizard P1 dongle
- Wat je eigen energieleverancier meet (en weergeeft in hun App)
- Wat je netwerkleverancier dagelijks meet, als dit mogelijk is (vaak Liander)

[ Voor 22% gewijzigd door Marc_Sway op 16-12-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Marc_Sway schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:01:
[...]
En een vraag ook voor andere forumleden, zijn er al mensen die geheel geautomatiseerd het dagelijkse gasverbruik loggen en vergelijken:

- Gemeten met een Homewizard P1 dongle
- Wat je netwerkleverancier dagelijks meet (vaak Liander)
- Wat je eigen energieleverancier meet (en weergeeft in hun App).
Ik meet het met een P1 dongle van Smart Gateways: https://smartgateways.nl/...wifi-gateway-met-display/
Tot nu toe kloppen de gegevens met wat mijn energieleverancier toont in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK, mooi. Sla je die dagelijkse waarden ook op in een database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Marc_Sway schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:04:
OK, mooi. Sla je die dagelijkse waarden ook op in een database?
Ja, in InfluxDB. De gasmeterstand wordt elke dag geüpload naar mindergas.nl.

[ Voor 13% gewijzigd door witterholt op 16-12-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Goed bezig! Helemaal top.
Heb je ook een dynamisch energiecontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
Gelukkig niet. Ik heb nog een vast contract tot ergens najaar 2024....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Dat laatste is in deze tijd een fantastische asset!! Had je dat contract al lang geleden vastgezet of was je heel alert afgelopen herfst toen de Russen hun troepenopbouw deden en heb je heel snel je energiecontract vastgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Nee, gewoon mazzel gehad; ik had net vóór de oorlog eind zomer 2021 een driejarig contract afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Geweldige mazzel!!
Heb je ergens een korte beschrijving hoe je je dagelijkse gas en elektra verbruik via de P1 smartgateways dongle in je database krijgt? En hoe t dan automatisch in mindergas.nl gaat?

Ik ben erg geïnteresseerd! Mocht je t hebben, dan zou je t ook via een PB-tje kunnen sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc_Sway op 16-12-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Ik heb je een PB gestuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:27

dbzfan

Nee.

olafmol schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:22:
[...]

Exact dezelfde ketel en thermostaat hier.. Ook hier 3 radiatoren in woonkamer.. Ik heb trueradiant aanstaan, als het uitstaat krijg ik overshoots en een niet fijn stookgedrag. Hier stookt hij op 65 graden tot ongeveer 0,5 graden onder het setpoint en gaat dan tussen de 50 en 55 graden verder de rest van de dag.. werkt prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Sophia schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:51:
[...]

1=0
[lange lijst met codes]
r=0

Dit zijn ze

slaapkamer blijft altijd 1 tot 1.5 graden achter tenopzichte van de woonkamer als slaapkamer wat warmer kan zal ik wel blij zijn.
Oke, dit is wat ik zou doen als ik jou was.

De ketel is aangesloten op een verdeler zonder pomp, dus de aanvoertemperatuur mag niet te hoog worden. 5. zou ik dus beperken tot 40. Je zult ermee moeten spelen, maar ergens tussen de 30 en 40 zal ideaal onder met deze omstandigheden.

Pomp nadraaitijd staat nu op 2. Je zou eens met de stopwatch op je telefoon moeten meten hoe lang het duurt totdat de Ta zakt tot onder zo'n 30 gr. C bij een regelstop en parameter 8 daarop instellen.

Omdat je toerental min c hebt staan op 25 en de max 3 op 40 is het de vraag of stappenmodulatie C zin heeft. Mogelijk werkt Aan/uit beter. Ik zou dan zelf c terug naar 30 zetten, 3 op 40 laten aangezien dat goed gaat. C op 0 en E. op 2.

Bij vvw kun je beter met een vaste Ta werken of met een stooklijn*, maar ik weet niet of je een buitenvoeler hebt. Bij een vaste Ta zou je ook E op 40 moeten zetten gelijk met 5.. Als het volgende week weer gaat dooien, kan de Ta omlaag naar bijvoorbeeld 35 ofzo.

Max toerental ventilator h zou ik gewoon op 46 terug zetten.

Verder adviseert Intergas in paragraaf 5.1.2 op blz 16 van de handleiding om bij verdeler zonder pomp parameter o wachttijd na SWW naar 3 te zetten. Ik vermoed dat het zo is om na SWW gebruik niet al te heet water door de verdeler te sturen.
Ze adviseren ook om parameter P antipendeltijd van 5 naar 2 te zetten. Als je dat doet dan kan 8 ook op 2 blijven staan.

*Met jouw systeem werkt WAR het beste. Zie paragraaf 7.6 van de handleiding. Wel moet je de stooklijn vrij vlak instellen. Puur als voorbeeld: 42 gr. C bij Tbuiten van -10 gr. C en 28 gr. C bij Tbuiten van 15 gr. C. Dit zul je wel proefondervindelijk moeten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
dbzfan schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:32:
[...]

Exact dezelfde ketel en thermostaat hier.. Ook hier 3 radiatoren in woonkamer.. Ik heb trueradiant aanstaan, als het uitstaat krijg ik overshoots en een niet fijn stookgedrag. Hier stookt hij op 65 graden tot ongeveer 0,5 graden onder het setpoint en gaat dan tussen de 50 en 55 graden verder de rest van de dag.. werkt prima!
Beter. Ik vrees dat mijn Nest learning algoritme ergens bedacht heeft dat 30 graden een goed idee is. Kan dat ook niet meer resetten (echt bizar maar zelfs na een factory reset pakt ie de learning data direct weer terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-06-2023
Superbeagle schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:59:
[...]

Oke, dit is wat ik zou doen als ik jou was.

De ketel is aangesloten op een verdeler zonder pomp, dus de aanvoertemperatuur mag niet te hoog worden. 5. zou ik dus beperken tot 40. Je zult ermee moeten spelen, maar ergens tussen de 30 en 40 zal ideaal onder met deze omstandigheden.

Pomp nadraaitijd staat nu op 2. Je zou eens met de stopwatch op je telefoon moeten meten hoe lang het duurt totdat de Ta zakt tot onder zo'n 30 gr. C bij een regelstop en parameter 8 daarop instellen.

Omdat je toerental min c hebt staan op 25 en de max 3 op 40 is het de vraag of stappenmodulatie C zin heeft. Mogelijk werkt Aan/uit beter. Ik zou dan zelf c terug naar 30 zetten, 3 op 40 laten aangezien dat goed gaat. C op 0 en E. op 2.

Bij vvw kun je beter met een vaste Ta werken of met een stooklijn*, maar ik weet niet of je een buitenvoeler hebt. Bij een vaste Ta zou je ook E op 40 moeten zetten gelijk met 5.. Als het volgende week weer gaat dooien, kan de Ta omlaag naar bijvoorbeeld 35 ofzo.

Max toerental ventilator h zou ik gewoon op 46 terug zetten.

Verder adviseert Intergas in paragraaf 5.1.2 op blz 16 van de handleiding om bij verdeler zonder pomp parameter o wachttijd na SWW naar 3 te zetten. Ik vermoed dat het zo is om na SWW gebruik niet al te heet water door de verdeler te sturen.
Ze adviseren ook om parameter P antipendeltijd van 5 naar 2 te zetten. Als je dat doet dan kan 8 ook op 2 blijven staan.

*Met jouw systeem werkt WAR het beste. Zie paragraaf 7.6 van de handleiding. Wel moet je de stooklijn vrij vlak instellen. Puur als voorbeeld: 42 gr. C bij Tbuiten van -10 gr. C en 28 gr. C bij Tbuiten van 15 gr. C. Dit zul je wel proefondervindelijk moeten uitzoeken.
Enorm bedankt voor de hulp en dat je dit wilt uitzoeken voor mij.

Kan ik gewoon deze waardes overnemen of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Wat veranderd dit eigenlijk, ook minder gas verbruik toevallig op deze manier?

De Ta meten hoelang dat duurt tot het onder de 30 graden is moet ik dat meter bij de retour leiding van de CV? Alleen de nadraaitijd staat op twee minuten dus dan stopt die na twee minuten toch, hoe moet ik dat meten als dat langer duurt of moet ik die even op vier minuten zetten voor de test?

Hoe kom ik erachter of ik een buitenvoeler heb?

Geen idee wat er bedoeld wordt met stooklijn vlakafstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat is er verkeerd gegaan? Want ik weet het nu écht niet meer! :?
Veel geld uitgegeven, maar tot op heden heel veel werk gehad en nog niets van comfort of besparing terug gezien. Kortom; dikke help boys, want op dit moment kan ik wel janken! :S

Hier een korte samenvatting;
  • Ivm houtkachel Tado systeem aangeschaft, overal radiatorknoppen op gezet.
  • Waterzijdig inregelen met Heimeier Eclipse kranen op 70/55/?, zie tabel.
  • Ketel Remeha Avanta Ace35c
  • Danfoss AVDO bypass
  • Spirovent RV2 luchtafscheider
Vandaag samen met mijn vader de luchtbellenafscheider bij de cv-ketel geplaatst. Ook de bypass geplaatst op aanrader van hier (@Seafarer @scofield ) en die zit in de 22mm leiding op circa 6 meter vanaf de cv-ketel.
  • Nu komt het! Alles klaar, ready set GO! *O*
  • Alle radiatorknoppen eraf gehaald ivm ontluchten van het systeem
  • Water erin
  • Radiatoren ontluchten tijdens het vullen
  • Ketel aan, (dus zonder tado knoppen erop, alleen radiatoren staan dus helemaal open.
  • Tado op maximaal verwarmen
  • Verhip de retourkant van de bypass wordt meteen warm terwijl als alle radiatoren óók open staan
-O-

De bypass ingesteld op 0,1/0,2 of 0,5 maakt geen verschil. Alle keren wordt de retourleidingkant van de bypass even warm als de aanvoer zijde. Daarom hebben wij dat buisje ook wat langer gehouden, zodat je mooi kan voelen als de bypass open of dicht is. (zie foto) :9

Pompsnelheid ingesteld op maximaal 60% en minimaal ook, hij kan niet lager dus die ook op 60%. Vermogen/ventilatorsnelheid van de cv staat op 2.500 toeren, lager kan niet en is circa 7kw.
Want met de Tado kan later misschien ook maar één vertrek verwarm worden, dan hoeft dat ding niet voluit te loeien.

Is de cv-ketel totaal te groot voor mijn liefhebbende huisje? Want dat denk ik zelf. :F
Hoe op te lossen?

De radiatoren inregelen op 75/60 geeft 12.950 watt bij 745 liter per uur, maar dat is de oplossing niet lijkt mij. Want nogmaals, de Tado kan straks ook bv. alleen de slaapkamer en douche moeten verwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoP8nuWskbBBbdZaRtx4_aDGTKo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tISLsqcbNFPaEUepcnyTZPm2.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEe41wgGIfW9tncr9DoEU-03Z_Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3QdBm6brXHXKRz8AoBgPsjqB.png?f=user_large

Wie kan mij helpen?

//edit;
PS; er waren geen problemen, maar de bypass is geplaatst omdat ik overal Tado radiatorknoppen heb. De douche als bypass gebruiken, wat ik hier vaak lees is in mijn ogen vreemd. Want dan sta ik iedere dag de douche te verwarmen terwijl ik gewoon de hele dag in de woonkamer ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Martine op 17-12-2022 11:02 . Reden: ps toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Martine schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:37:
Veel geld uitgegeven, maar tot op heden heel veel werk gehad en nog niets van comfort of besparing terug gezien. Kortom; dikke help boys, want op dit moment kan ik wel janken! :S

• Danfoss AVDO bypass
Vandaag samen met mijn vader de luchtbellenafscheider bij de cv-ketel geplaatst. Ook de bypass geplaatst en die zit in de 22mm leiding op circa 6 meter vanaf de cv-ketel.
  • Water erin
  • Ketel aan, (dus zonder tado knoppen erop, alleen radiatoren staan dus helemaal open.
  • Verhip de retourkant van de bypass wordt meteen warm.
-O-

De bypass ingesteld op 0,1/0,2 of 0,5 maakt geen verschil. Alle keren wordt de retourleidingkant van de bypass even warm als de aanvoer zijde. Daarom hebben wij dat buisje ook wat langer gehouden, zodat je mooi kan voelen als de bypass open of dicht is. (zie foto) :9

Pompsnelheid ingesteld op maximaal 60% en minimaal ook, hij kan niet lager dus die ook op 60%. Vermogen/ventilatorsnelheid van de cv staat op 2.500 toeren, lager kan niet en is circa 7kw.
Want met de Tado kan later misschien ook maar één vertrek verwarm worden, dan hoeft dat ding niet voluit te loeien.

Is de cv-ketel totaal te groot voor mijn liefhebbende huisje? Want dat denk ik zelf. :F
Hoe op te lossen?

De radiatoren inregelen op 75/60 geeft 12.950 watt bij 745 liter per uur, maar dat is de oplossing niet lijkt mij. Want nogmaals, de Tado kan straks ook bv. alleen de slaapkamer en douche moeten verwarmen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie kan mij helpen?

//edit;
PS; er waren geen problemen, maar de bypass is geplaatst omdat ik overal Tado radiatorknoppen heb. De douche als bypass gebruiken, wat ik hier vaak lees is in mijn ogen vreemd. Want dan sta ik iedere dag de douche te verwarmen terwijl ik gewoon de hele dag in de woonkamer ben.
Als je alle radiator knoppen eraf hebt dan zullen radiatoren die dichtbij de ketel ziiten ook als bypass dienen, vooral kleinere.

Of misschien de bypass iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het probleem is als de bypass (meteen) open staat, terwijl alle radiatoren ook open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Hartox schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:11:
[...]

Ik vind het wel vreemd dat je return temperatuur niet langzaam oploopt met je keteltemperatuur. Als er teveel flow door een radiator gaat moet de returntemperatuur ook snel oplopen omdat hij dan geen tijd heeft om het water af te laten koelen..

Zo ziet het er bij ons uit. Ik heb het vermogen van de ketel begrensd op 6kw:

[Afbeelding]
Dat de retourtemp niet direct oploopt is inderdaad opvallend. Misschien stuurt de vloerverwarming toch nog dermate afgekoeld water terug dat het zich mengt tot een temperatuur die niet ver meer oploopt.
Hier een iets groter tijdsbestek. De kamertemperatuur is rond 11.00 bereikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-bPRrkMry6dByA5PMwigpT13hQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/doJSSA9G6cKEbUCMRkh5jycl.png?f=fotoalbum_tile
ptr1968 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:33:
[...]

Je kan die zolderradiator toch gewoon knijpen door m op de antivriesstand of heel minimaal te zetten?
Of een handknop erop, kan die continue klein beetje doorstroming hebben.

Dat plaatje lijkt niet op pendelen, om zeker te weten; check aan eind van een stooksessie of de temp is gehaald op de thermostaat waarop die is ingesteld.
Als dat zo is, is t goed.
De temperatuur is nog niet gehaald op dat moment. De gevraagde 18.0gr is er rond 11u. De ketel wordt duidelijk warmer dan het setpoint, en knalt zich uit op max cv temp van 55 graden (5gr boven setpoint boven het setpoint) eruit. Even later schiet hij weer aan. Dat is dan toch pendelen?

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
De temperatuur is nog niet gehaald op dat moment. De gevraagde 18.0gr is er rond 11u. De ketel wordt duidelijk warmer dan het setpoint, en knalt zich uit op max cv temp van 55 graden (5gr boven setpoint boven het setpoint) eruit. Even later schiet hij weer aan. Dat is dan toch pendelen?
[/quote]

Ja te 'goed' geïsoleerde woning voor cv ketel.
Je ziet ook inderdaad dat de gevraagde temp wordt overschreden door de ketel.
Evt setpoint 5 graden verhogen en of pompsnelheid hoger

Vloerverwarming weinig of geen nachtverlaging toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:24
zunrob schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:08:
[...]

Ik vind je verbruik best netjes. Wij hebben een huurhuis eind jaren 80, twee onder een kap, en zijn ook bijna tien kuub kwijt per dag om het huis op 17,5 graden Celsius te krijgen, en in de nacht op 15. En dan verwarmen we alleen de woonkamer. Ook geen HR glas.
ptr1968 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:54:
[...]

Ja is vrij normaal, beste wat je kan doen is toch isoleren, hier mijn ervaring ermee:
(misschien meer nachtverlaging?)

Betreft een 2onder1kap uit '72, vorig jaar 0,55M3/gew.graaddag
Deze winter tot nu toe 0,27M3/gew.graaddag

Afgelopen zomer benedenverdieping Jaga's, alle dikwandige leidingen eruit en vervangen door meerlagenbuis, zo kort mogelijk naar beter plek cv ketel intergas uit 2010 (gereviseerd).
Spouwmuur geisoleerd, en aan binnenzijde 3cm piepschuim verlijmd.
Overal nu HR++ glas
Vloer is nog koud, alles beton.
Snacht koelt het momenteel 3 graden af van 20 naar 17C (was vorigjaar ook zo)
Duidelijk, dan is het gewoon normaal.
Nu maar kijken of er nog eea te tweaken valt ^O^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Sophia schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:31:
[...]

Enorm bedankt voor de hulp en dat je dit wilt uitzoeken voor mij.

Kan ik gewoon deze waardes overnemen of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Wat veranderd dit eigenlijk, ook minder gas verbruik toevallig op deze manier?

De Ta meten hoelang dat duurt tot het onder de 30 graden is moet ik dat meter bij de retour leiding van de CV? Alleen de nadraaitijd staat op twee minuten dus dan stopt die na twee minuten toch, hoe moet ik dat meten als dat langer duurt of moet ik die even op vier minuten zetten voor de test?

Hoe kom ik erachter of ik een buitenvoeler heb?

Geen idee wat er bedoeld wordt met stooklijn vlakafstellen?
Ik zou beginnen met de Ta. Deze staat echt te hoog ingesteld voor een vvw met een verdeler zonder pomp. Voor de rest zou ik niet alles tegelijk aanpassen maar 1 parameter tegelijk. Bij ongewenst gedrag weet je waar het vandaan komt en kun je terug. En hou rekening met een 'leerperiode' van enkele dagen totdat het systeem stabiel draait.

Voor het meten kun je de nadraaitijd tijdelijk op 10 zetten ofzo.

Met die aanpassingen zou het systeem stabieler moeten draaien en waarschijnlijk gas besparen.

Als buitenvoeler, WAR en stooklijn je niks zeggen dan kun je de stukken waarin ik daarover heb geschreven voorlopig even negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Superbeagle schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:30:
[...]

Ik zou beginnen met de Ta. Deze staat echt te hoog ingesteld voor een vvw met een verdeler zonder pomp. Voor de rest zou ik niet alles tegelijk aanpassen maar 1 parameter tegelijk. Bij ongewenst gedrag weet je waar het vandaan komt en kun je terug. En hou rekening met een 'leerperiode' van enkele dagen totdat het systeem stabiel draait.

Voor het meten kun je de nadraaitijd tijdelijk op 10 zetten ofzo.

Met die aanpassingen zou het systeem stabieler moeten draaien en waarschijnlijk gas besparen.

Als buitenvoeler, WAR en stooklijn je niks zeggen dan kun je de stukken waarin ik daarover heb geschreven voorlopig even negeren.
Bedankt.

De ta aanpassen zijn dat deze instructies die ik moet gaan wijzingen?

"Bij vvw kun je beter met een vaste Ta werken of met een stooklijn*, maar ik weet niet of je een buitenvoeler hebt. Bij een vaste Ta zou je ook E op 40 moeten zetten gelijk met 5.. Als het volgende week weer gaat dooien, kan de Ta omlaag naar bijvoorbeeld 35 ofzo."

En dan de 5. Wijzingen?

Stooklijn enz enz zegt mij nu niet veel maar kan mij daar wel over inlezen of als er instructies zijn kan ik die ook uitvoeren/instellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sophia Ik zou voor een vaste Ta de minimum E en maximum 5. beide op 40 zetten en in de gaten houden hoe het systeem zich gedraagt.

Edit:
Als je de TS doorleest, de handleiding van jouw ketel en in dit topic de zoekfunctie gebruikt voor onbekende termen dan weet je meer dan, ik gok, 95% van de gasketel gebruikers.

[ Voor 40% gewijzigd door Superbeagle op 17-12-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

olafmol schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:08:
[...]

Beter. Ik vrees dat mijn Nest learning algoritme ergens bedacht heeft dat 30 graden een goed idee is. Kan dat ook niet meer resetten (echt bizar maar zelfs na een factory reset pakt ie de learning data direct weer terug).
P056 omhoog zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-03-2024
Veerman24 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:44:
[...]

Ik heb een xtreme 36 in combinatie met een Nefit easy en merk dat hij in de tweede helft van de run ook een of twee keer even uitschakelt. Is dat bij jou ook zo, of gebeurt het gelijkmatig verdeeld over de hele run? Geeft de Trendline nog een code als hij uitschakelt? Je schrijft dat je pompsnelheid is ingesteld op het minimale 30%. Is dat de maximale pompsnelheid, de minimale pompsnelheid of beide? En hoe hoog zijn de Tretour en de delta T?
Ik merk dat hij eigenlijk teveel uitschakelt. Wanneer hij in 1 run verwarmt zie ik gewoon dat er minder gasverbruik is. Als hij uitschakelt zie ik de code: 0E 265 De ketel schakelt in op laaglast om de warmtevraag te voldoen. de pompsnelheid staat nu minimaal en maximaal op 30% en zelfs dan krijg ik op mijn badkamer radiator al suisende leidingen. Waneer ik namelijk alles teveel open zet krijg ik met deze instellingen maar een delta T van 5 graden op 50 graden aanvoer. Met de manier van inregelen heb ik een delta T van 10 graden ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Mensen, om het stookgedrag tijdens de koude nachten nu een stuk meer ‘smooth’ te krijgen, zet ik nu handmatig op de ketel het max vermogen op 30% vlak voor het slapen gaan.

‘s ochtends bij opstaan, zet ik dan dit max vermogen weer op 55%.

Overall helpt dit behoorlijk om de CV rustiger te laten functioneren gedurende hele nacht.

Zijn er meer mensen die dit doen? Wellicht ook geheel geautomatiseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:08

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

@Marc_Sway bij mij vraagt levert de ketel (Calenta 40c) netjes de Ta die de iSense vraagt. Om de boel s nachts op temperatuur te houden zag ik heel veel branderstarts (kwartier aan, 10 min uit, kwartier aan), na het verhogen van de minimum Ta naar 40°C is dat een stuk rustiger geworden (25 min aan, 30 min uit, 25 min aan). Ketel draait hierbij eigenlijk op, of nauwelijks boven minimum vermogen (5,4 kW). Minimale pompsnelheid staat nu op 40%.

Naast het verlagen van het aantal ketelstarts (en de bijbehorende overhead kosten aan gas) heb ik de minimale Ta en pompsnelheid ook verhoogd om te zorgen dat de radiatoren in de slecht geïsoleerde ruimtes in huis warm genoeg worden om effect te hebben. Minimale pompsnelheid gaat denk ik wel weer terug naar 30%, want het m'n m³/graaddag is gestegen van 0,27 naar 0,33

Ben wel positief verbaasd over de lage Ta waarmee het huis op temperatuur gehouden wordt, als ik de iSense niet forceer om minimaal 40°C te vragen houdt ie de woonkamer en keuken keurig op temperatuur met water van 35-37°C. Om uit de nachtverlaging te komen ligt de Ta ook amper boven de 50°C. Verwacht wel dat we na het plaatsen van HR++ glas, isoleren van de spouwmuur en de T11 op de studeer/logeerkamer vervangen door een T22 al hard richting warmtepomp-ready gaan. 8)

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Shit. Gisteren langere stroomstoring gehad (hele wijk). pendelgedrag is weer 100% terug. Mijn vermoeden is dat alle wijzigingen of de ketel zelf of de controller ook wat van slag is geweest, en door deze langere reset weer lekker vers is opgestart. Ketel staat weer een een aan/uit cyclus van ongeveer een minuut (ondanks een anti-pendelstant van 5 minuten...)

Ketelissue (als in: flow, temperatuur, dat soort zaken) kan ik inmiddels uitsluiten, dezelfde temperatuur als aan/uit geschakeld loopt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jhs73FrUdN6Jq4Di-eUeQEDPq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9hWCWMlrvXrfsc79uctZzPlo.png?f=user_large

Inmiddels ontdekt dat mijn Xtreme36 ketel ook zonder R88 OT bridge op Evohome aangesloten kan worden. Maar eens kijken hoe dat werkt. Anders toch de on/off bridge maar eens proberen.

[ Voor 49% gewijzigd door ijdod op 17-12-2022 10:55 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ja dat kan.... en heb ik ook al op min 45C staan. Dat voorkomt een hoop gedoe met afslaande ketel wegens te heet.

Maar dat irriteert me gewoon, ik snap niet waarom de Nest die 30C blijft vragen, maw het algoritme is gewoon niet goed aangeleerd oid. En met TrueRadiant op uit werkt het nu prima hier, geen gekke over of undershoots, komt denk ik ook door de kolomradiator en/of speedcomfort fans. Vooral die kolomradiator pakt lekker veel water volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:04
Vraagje over vermogen en temperatuur. Ik ben aan het tweaken met het juiste vermogen door het gewoon te teste..
Eerder op 18kw ging de temperatuur vaak naar de 55 graden. Nu op 10kw max 45 graden, maar vaak rond de 40. Alleen is het niet op het gestelde tijdstip warm en duurt het wat langer. Verbruik wel omlaag als ik op mindergas.nl kijk.

Kan het zijn dat bij een te laag vermogen de ketel zijn aanvoer temperatuur niet kan halen of zal dit altijd wel te doen zijn?
Ik ga er vanuit dat het juiste vermogen = de ruimte exact op het gewenste tijdstip op temperatuur kunnen hebben ook als het buiten -10 is of vraag ik dan wel veel van het systeem?

Als ik nu met een max aanvoer van 60 graden de thermostaat een slinger geef van 21 naar 23 (om te testen) zie ik dat het toch niet hoger gaat dan 46 graden. Zou mijn conclusie zijn, vermogen te laag gesteld?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kan ik met een Tzerra Ace icm Tado ook een minimale Ta instellen?
Bij mij begint hij ook vaak eerst een kwartier ofzo in de 30 graden te stoken, en blijven m'n radiators gewoon steenkoud. Pas na dat hij de 40-45 graden zo ongeveer heeft bereikt beginnen de radiators warm te worden.

Met de Tado pro app kun je alleen de maximale Ta instellen maar niet de minimale.
En op m'n Tzerra ace zie ik ook geen parameter voor de minimale Ta.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Martijn08 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:01:
[...]

Ik merk dat hij eigenlijk teveel uitschakelt. Wanneer hij in 1 run verwarmt zie ik gewoon dat er minder gasverbruik is. Als hij uitschakelt zie ik de code: 0E 265 De ketel schakelt in op laaglast om de warmtevraag te voldoen. de pompsnelheid staat nu minimaal en maximaal op 30% en zelfs dan krijg ik op mijn badkamer radiator al suisende leidingen. Waneer ik namelijk alles teveel open zet krijg ik met deze instellingen maar een delta T van 5 graden op 50 graden aanvoer. Met de manier van inregelen heb ik een delta T van 10 graden ongeveer.
Het is raar dat je bij zo’n lage pompsnelheid stromingsgeluiden waarneemt. Een defect aan de afsluiter misschien?

Bij een ketel bespaar je als het goed is het meeste gas bij een zo laag mogelijke Tr waarbij je het nog comfortabel krijgt. De Ta is niet van belang, tenzij je vvw hebt.

Voor de afgifte geldt de hoogte van de gemiddelde van de Ta + Tr.

Bij enkel radiatoren mag de Ta dus best oplopen om bij een zo laag mogelijke Tr een hoog gemiddelde te krijgen.

Bij vloerverwarming moet de Ta zo dicht mogelijk bij de Tr liggen om te voldoen aan de lage Ta beperking van de vloer en toch een zo hoog gemiddelde Ta + Tr te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sarge78 Je probeert van twee walletjes te eten. Als je het vermogen beperkt tot het warmteverlies van de woning, dan is er geen extra vermogen over om het water snel op te warmen.

Zoals hier vaker verteld, wat je wint aan rendement boet je in qua comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
ijdod schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:20:
Shit. Gisteren langere stroomstoring gehad (hele wijk). pendelgedrag is weer 100% terug. Mijn vermoeden is dat alle wijzigingen of de ketel zelf of de controller ook wat van slag is geweest, en door deze langere reset weer lekker vers is opgestart. Ketel staat weer een een aan/uit cyclus van ongeveer een minuut (ondanks een anti-pendelstant van 5 minuten...)

Ketelissue (als in: flow, temperatuur, dat soort zaken) kan ik inmiddels uitsluiten, dezelfde temperatuur als aan/uit geschakeld loopt perfect.

[Afbeelding]

Inmiddels ontdekt dat mijn Xtreme36 ketel ook zonder R88 OT bridge op Evohome aangesloten kan worden. Maar eens kijken hoe dat werkt. Anders toch de on/off bridge maar eens proberen.
Of je zet parameter E op 46 graden [tegen pendelen] en dan moduleert ie nog steeds op vermogen, scheelt gas tov aan/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Superbeagle schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:29:
@Sarge78 Je probeert van twee walletjes te eten. Als je het vermogen beperkt tot het warmteverlies van de woning, dan is er geen extra vermogen over om het water snel op te warmen.

Zoals hier vaker verteld, wat je wint aan rendement boet je in qua comfort.
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik probeer het in het midden te leggen, maar daarvoor is mijn vraag ook. Ik probeer het te begrijpen zodat ik daar op kan handelen en tweaken.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
BdK9001 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:37:
@Marc_Sway bij mij vraagt levert de ketel (Calenta 40c) netjes de Ta die de iSense vraagt. Om de boel s nachts op temperatuur te houden zag ik heel veel branderstarts (kwartier aan, 10 min uit, kwartier aan), na het verhogen van de minimum Ta naar 40°C is dat een stuk rustiger geworden (25 min aan, 30 min uit, 25 min aan). Ketel draait hierbij eigenlijk op, of nauwelijks boven minimum vermogen (5,4 kW). Minimale pompsnelheid staat nu op 40%.
Veel dank voor de reactie! Je hebt dus vergelijkbare ervaringen gehad met het ‘zenuwachtige’ stookgedrag van je ketel in de nachtperiode als de kamerthermostaat een stuk lager staat.

Helaas kan ik geen ‘minimale Ta’ zetten en ook niet zelf de pompsnelheid aanpassen.
Mijn thermostaat is een Itho IK 400 OT, een nogal oud beesje bij mijn Itho Klimax 2 van 2007…

Misschien heeft iemand hier op t forum nog een goed werkende iSense liggen om hier wat te gaan experimenteren oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
ptr1968 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:32:
[...]

Of je zet parameter E op 46 graden [tegen pendelen] en dan moduleert ie nog steeds op vermogen, scheelt gas tov aan/uit
Dat is optie 056 op de Xtreme. Daar heb ik al mee gespeeld, maar loste het probleem uiteindelijk niet op. Dat geklapper lijkt 'ie op elke temperatuur te doen. Het (minimale) vermogen is ook het probleem niet; als ik de ketel op 40 graden zet en via de on/off schakeling (dus OT even van de muur af) aanzet, stook 'ie mooi stabiel. Er lijkt iets 'meer' te gebeuren als eea wordt aangestuurt vanaf de R88.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

BdK9001 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:37:
Hoe zet jij die minimale Ta? Ik heb een Calenta 28, maar zie geen optie in het menu van de ketel voor een minimale Ta.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Laatst online: 11:30
@Superbeagle Bij een ketel bespaar je als het goed is het meeste gas bij een zo laag mogelijke Tr waarbij je het nog comfortabel krijgt. De Ta is niet van belang, tenzij je vvw hebt.

Bij enkel radiatoren mag de Ta dus best oplopen om bij een zo laag mogelijke Tr een hoog gemiddelde te krijgen.

Bij vloerverwarming moet de Ta zo dicht mogelijk bij de Tr liggen om te voldoen aan de lage Ta beperking van de vloer en toch een zo hoog gemiddelde Ta + Tr te krijgen.
[/quote]
Wij hebben enkel vloerverwarming met een zoneregeling. Wij hebben een Ta van 38 gr.c. en een Tr van ongeveer 26 gr.c. Bedoel je nu dat de snelheid omhoog moet om de Tr dichter bij de Ta te krijgen? Of begrijp ik het verkeerd. Wij hebben een Intergas ketel en daarbij staan de parameters 3. = 85% (Maximum capaciteit modulerende pomp). en c. = 60% (Minimum capaciteit modulerende pomp) al wat hoger dan de standaard instellingen. Meer circulatie over de vloer zorgt toch voor meer warmteafgifte. Het blijft een moeilijk begrip voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:08

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Microkid schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:11:
[...]

Hoe zet jij die minimale Ta? Ik heb een Calenta 28, maar zie geen optie in het menu van de ketel voor een minimale Ta.
Op de ketel zelf kan het inderdaad niet, maar via de iSense gelukkig wel. Die thermostaat is de enige juiste keuze die gemaakt is bij de aanleg van dit verwarmingssysteem door de vorige bewoners :p

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-03-2024
Superbeagle schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:23:
[...]

Het is raar dat je bij zo’n lage pompsnelheid stromingsgeluiden waarneemt. Een defect aan de afsluiter misschien?

Bij een ketel bespaar je als het goed is het meeste gas bij een zo laag mogelijke Tr waarbij je het nog comfortabel krijgt. De Ta is niet van belang, tenzij je vvw hebt.

Die stromingsgeluiden heb ik alleen in de badkamer, waarschijnlijk omdat de andere radiatoren (5 totaal) geknepen zijn om op minimaal 10 graden verschil te krijgen tussen Ta + Tr. Ik denk dus dat die 30% pompsnelheid eigenlijk nog teveel is? Ketel staat op 7.0 kW lager kan niet. Het punt is dat ik nu net zoveel verbruik om het huis de hele dag op 15 te houden, dan als ik de thermostaat op 30 graden zet en dan de ketel in 1 run door laat pruttelen tot b.v. 18 graden en dan de thermostaat weer handmatig op 18 zet.

Ik heb geen vloerverwarming, enkel in totaal 5 radiatoren die open staan.

Dit is een voorbeeld van gisteren om het huis alleen op 15 graden te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6CglGlj0Hy7PdZYWBBLboDG8OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zF81qRUH3PJLBxlF3o5EzvD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn08 op 17-12-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Gisteren de CV monteur voor zijn jaarlijks bezoekje langs gehad, die heeft gelijk de CV even getuned voor ons. Las zoveel waarschuwingen dat ik het verstandig vond om even dat bezoek af te wachten. Nu kijken hoeveel gas we gaan besparen. Monteur heeft wel uitleg gegeven maar blijf er met mijn vingers vanaf, als je er weinig verstand van hebt kan je er denk ik beter afblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

BdK9001 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:19:
[...]

Op de ketel zelf kan het inderdaad niet, maar via de iSense gelukkig wel. Die thermostaat is de enige juiste keuze die gemaakt is bij de aanleg van dit verwarmingssysteem door de vorige bewoners :p
Ah, ok. Ik gebruik een Evohome, daar kan ik helaas de minimale aanvoertemp niet instellen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Sarge78 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:33:
[...]
Ik begrijp wat je bedoeld. Ik probeer het in het midden te leggen, maar daarvoor is mijn vraag ook. Ik probeer het te begrijpen zodat ik daar op kan handelen en tweaken.
Oké, je wilt dus dat de ketel in het begin snel de watertemperatuur van 60 gr. C bereikt om snel een temperatuurverschil te overbruggen om vervolgens met een lagere temperatuur de ruimte op temperatuur te houden?

Dan kun je het best alles op fabrieksinstelling terugzetten en de ketel laten aansturen door een OT-thermostaat. Niet lullig bedoeld, maar dat is precies hoe de meeste moderne ketels met OT werken.

In het begin veel vermogen om snel veel water snel op te warmen en eenmaal (bijna) op temperatuur terugmoduleren naar een laag vermogen met bijbehorende watertemperatuur en, indien een modulerende pomp, minder water om de boel warm te houden. Knappe Tweaker die het handmatig zuiniger kan kan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Jos-P schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:15:
[…]

Wij hebben enkel vloerverwarming met een zoneregeling. Wij hebben een Ta van 38 gr.c. en een Tr van ongeveer 26 gr.c. Bedoel je nu dat de snelheid omhoog moet om de Tr dichter bij de Ta te krijgen? Of begrijp ik het verkeerd. Wij hebben een Intergas ketel en daarbij staan de parameters 3. = 85% (Maximum capaciteit modulerende pomp). en c. = 60% (Minimum capaciteit modulerende pomp) al wat hoger dan de standaard instellingen. Meer circulatie over de vloer zorgt toch voor meer warmteafgifte. Het blijft een moeilijk begrip voor mij.
Als je het met die instellingen de boel warm houdt, dan zou ik verder niks aanpassen.

Mocht je het echter niet warm krijgen, en de Ta kan niet verder omhoog vanwege de vloer, dan moet de pompsnelheid omhoog zodat de Tr omhoog gaat. De gemiddelde temperatuur gaat zo omhoog wat zorgt voor meer afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:34
Marc_Sway schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:00:
[...]

Veel dank voor de reactie! Je hebt dus vergelijkbare ervaringen gehad met het ‘zenuwachtige’ stookgedrag van je ketel in de nachtperiode als de kamerthermostaat een stuk lager staat.

Helaas kan ik geen ‘minimale Ta’ zetten en ook niet zelf de pompsnelheid aanpassen.
Mijn thermostaat is een Itho IK 400 OT, een nogal oud beesje bij mijn Itho Klimax 2 van 2007…

Misschien heeft iemand hier op t forum nog een goed werkende iSense liggen om hier wat te gaan experimenteren oOo
https://www.marktplaats.n...klokthermostaat-opentherm

Moet je wel snel zijn . :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-08 07:32
DaKo2019 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:45:
Ik heb ineens een overshoot van meer dan 1 graad. IK merk ook dat de aanvoertemperatuur hoger komt dan de maximum ingestelde waarde.
[Afbeelding]

De paarse lijn is 21,5 graden, ingestelde thermostaatwaarde. Oranje vlak is CV-ketel in bedrijf. Blauwe lijn is kamertemperatuur op de thermostaat gemeten. Op 22,6 uitgekomen, terwijl 21,5 is ingesteld. De cv brandt ook door als 21,5 is bereikt. Iemand een verklaring?

vermogen: 70%
max temp: 50 graden
pomp min: 20%
pomp max: 62%
gradientsnelheid: 5
Vandaag weer precies zo. Is 70% vermogen dan toch te veel? Mijn retourtemp blijft ook aan de hoge kant. Weet iemand of ATAG i28EC zelf stuurt op een bepaalde deltaT? Want het valt me op dat die, ongeacht instellingen altijd rond de 7/8 graden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Superbeagle schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:40:
[...]

Oké, je wilt dus dat de ketel in het begin snel de watertemperatuur van 60 gr. C bereikt om snel een temperatuurverschil te overbruggen om vervolgens met een lagere temperatuur de ruimte op temperatuur te houden?

Dan kun je het best alles op fabrieksinstelling terugzetten en de ketel laten aansturen door een OT-thermostaat. Niet lullig bedoeld, maar dat is precies hoe de meeste moderne ketels met OT werken.

In het begin veel vermogen om snel veel water snel op te warmen en eenmaal (bijna) op temperatuur terugmoduleren naar een laag vermogen met bijbehorende watertemperatuur en, indien een modulerende pomp, minder water om de boel warm te houden. Knappe Tweaker die het handmatig zuiniger kan kan regelen.
Dank voor je antwoord.

Niet lullig bedoeld vanuit mij, want ik waardeer je input, maar nee ik probeer echt letterlijk alleen antwoord te krijgen op mijn vraag om de werking van de ketel beter te begrijpen zodat ik hem zelf kan finetunen. Het bespaart mij namelijk enorm veel gas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Sarge78 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:22:
Vraagje over vermogen en temperatuur. Ik ben aan het tweaken met het juiste vermogen door het gewoon te teste..
Eerder op 18kw ging de temperatuur vaak naar de 55 graden. Nu op 10kw max 45 graden, maar vaak rond de 40. Alleen is het niet op het gestelde tijdstip warm en duurt het wat langer. Verbruik wel omlaag als ik op mindergas.nl kijk.

Kan het zijn dat bij een te laag vermogen de ketel zijn aanvoer temperatuur niet kan halen of zal dit altijd wel te doen zijn?
Ik zal nogmaals een poging doen en slechts antwoord geven op de vragen. :)

Het vermogen Q van de ketel wordt met de formule Q = l/h x c x ΔT overgedragen aan water. Als je het vermogen verlaagt dan moet rechts van de formule ook iets veranderen om in balans te blijven. In dit geval hoef je geen grote ΔT te hebben en dus geen al te hoge Ta.

Als je persé een hogere Ta wil, dan moet je het debiet l/h verlagen.
Ik ga er vanuit dat het juiste vermogen = de ruimte exact op het gewenste tijdstip op temperatuur kunnen hebben ook als het buiten -10 is of vraag ik dan wel veel van het systeem?
Het juiste vermogen van de ketel is het minimale vermogen gelijk aan het warmteverlies van de woning bij -10 °C buitentemperatuur en een binnentemperatuur van bijv. 20 °C. Hoe dichter het vermogen en het warmteverlies bij elkaar liggen, hoe langer het duurt om de woning op te warmen na bijvoorbeeld een nachtverlaging. Er is extra vermogen nodig om de ruimte sneller op temperatuur te krijgen.
Als ik nu met een max aanvoer van 60 graden de thermostaat een slinger geef van 21 naar 23 (om te testen) zie ik dat het toch niet hoger gaat dan 46 graden. Zou mijn conclusie zijn, vermogen te laag gesteld?
Ja, zie vorig antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Superbeagle schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:09:
@Sophia Ik zou voor een vaste Ta de minimum E en maximum 5. beide op 40 zetten en in de gaten houden hoe het systeem zich gedraagt.

Edit:
Als je de TS doorleest, de handleiding van jouw ketel en in dit topic de zoekfunctie gebruikt voor onbekende termen dan weet je meer dan, ik gok, 95% van de gasketel gebruikers.
Bedankt.

Vanochtend beide op 40 gezet maar de cv ketel blijft weer uit gaan.
Ik zet de thermostaat 1 graag hoger en de cv werkt 5 minuten ongeveer en springt dan uit eerst naar 3 en dan naar 0 om vervolgens na paar minuten weer aan te gaan.

Ik durf niet mee zekerheid te zeggen of ik een modulerende thermostaat heb in de woonkamer.
is een ronde Honeywell waar voor de rest niks op staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Sophia op 17-12-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Lijkt me dat je een aan/uit thermostaat hebt.
Hiervoor heb je andere instellingen nodig is mijn ervaring.
Bereken het vermogen van de radiatoren die openstaan en vul dit in als max vermogen. Pompsnelheid kun je aanpassen om grotere of kleinere deltaT te krijgen in je systeem, na waterzijdig inregelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Kees85 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:12:
Lijkt me dat je een aan/uit thermostaat hebt.
Hiervoor heb je andere instellingen nodig is mijn ervaring.
Bereken het vermogen van de radiatoren die openstaan en vul dit in als max vermogen. Pompsnelheid kun je aanpassen om grotere of kleinere deltaT te krijgen in je systeem, na waterzijdig inregelen natuurlijk.
ik heb vloerverwarming zonder pomp.
verwarmt huiskamer, gang en slaapkamer circa 65m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Nu online
Het begint met vermogen uitrekenen en je pompsnelheid te bepalen.
Zet hem anders eens op het laagste vermogen met min en max 50% pompsnelheid om te beginnen.
De waardes die daar uit komen kun je verder mee exact afstellen.
1 parameter tegelijk aanpassen zodat je altijd terug kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Kees85 op 17-12-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 13:09
@Superbeagle, kan ik nog efficiënter stoken als ik een pomploze verdeler zou installeren? In de huidige situatie wordt water van mijn ketel met een Ta van 40 gr in de verdeler bijgemengd tot iets van 28 gr en daarna in de vloerverwarming gepompt. De Tr is dan iets van 24 gr. Als ik water van 28 gr rechtstreeks de vloer in zou pompen, kan dan het vermogen van de CV nog verder omlaag? M.a.w. heeft deze wijziging zin of levert dit nauwelijks iets op?
Superbeagle schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:36:
[...]

Ik zal nogmaals een poging doen en slechts antwoord geven op de vragen. :)

Het vermogen Q van de ketel wordt met de formule Q = l/h x c x ΔT overgedragen aan water. Als je het vermogen verlaagt dan moet rechts van de formule ook iets veranderen om in balans te blijven. In dit geval hoef je geen grote ΔT te hebben en dus geen al te hoge Ta.

Als je persé een hogere Ta wil, dan moet je het debiet l/h verlagen.

[...]

Het juiste vermogen van de ketel is het minimale vermogen gelijk aan het warmteverlies van de woning bij -10 °C buitentemperatuur en een binnentemperatuur van bijv. 20 °C. Hoe dichter het vermogen en het warmteverlies bij elkaar liggen, hoe langer het duurt om de woning op te warmen na bijvoorbeeld een nachtverlaging. Er is extra vermogen nodig om de ruimte sneller op temperatuur te krijgen.

[...]

Ja, zie vorig antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sophia Zitten er thermostaten op de verdeler? Wat geven die aan als Ta en Tr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Nu online
Grote kans dat je cv gaat pendelen en je door het aanpassen van de pompsnelheid (omhoog) alsnog een pendelende cv ketel krijgt.
Helaas zijn de cv ketels in 99% van de huizen te groot en kunnen niet ver genoeg terug moduleren tot plus-minus 1 a 2 kw helaas.

Meestal is de onderwaarde van de ketel 6 a 7kw en dat moet je wel kwijt kunnen...
Maar als er te weinig radiatoren, vloerverwarming of convectoren overblijven na een renovatie, of omdat het al ooit te krap is geplaatst tijdens de bouw (grote kans in huur en oude huizen) er uiteindelijk te weinig afgifte systeem over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Leatherneck1665Niet alle ketels hebben voldoende pompvermogen om bij zulke lage temperaturen voldoende flow door de vloer te duwen. Ik zou dan eerder indien mogelijk een ltv-inregelventiel of dvr plaatsen in de verdeler afhankelijk van het model.

Zie dit topic voor de ervaringen:

Hoe stel ik mijn vloerverwarming in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Martine schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:37:
Dat is vervelend want je hebt hier je best gedaan.
  • Danfoss AVDO bypass
Vandaag samen met mijn vader de luchtbellenafscheider bij de cv-ketel geplaatst. Ook de bypass geplaatst op aanrader van hier (@Seafarer @scofield ) en die zit in de 22mm leiding op circa 6 meter vanaf de cv-ketel.

[list]
• Water erin
Ze staan zover open als de eclipsen het toelaten natuurlijk. Ik zou ook eens de netspanning van de ketel halen en na een minuut de stekker er weer in steken. De ketel begint zelf met een ontluchtings programma.
• Verhip de retourkant van de bypass wordt meteen warm terwijl als alle radiatoren óók open staan
[/list]
-O-

Slim idee. Pas wel op met verkeerde conclusies te trekken met een heel klein beetje flow kan de pijp heet worden. Maar jouw pomp staat op 60%, hij kan dan niet meer dan 0.25 bar max. leveren. Meestal zal dit minder zijn. Vreemd dat de bypass doorlaat als je deze met 0,5 test.
Het is zelfs 7,5kW. Dat wordt natuurlijk wel een probleem met een kleine radiator. Praktisch lukt het soms net om het minimum vermogen te delen door 2 is dus 3.75 dat is dan echt je minimale radiator afgifte. Dan moet eigenlijk altijd de hele woonkamer aanstaan.
Hoe op te lossen?

Dat is een beetje het zone regel probleem met een grote ketel en kleine radiatoren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wie kan mij helpen?

//edit;
Ik zou morgen eens heel goed ontluchten. En eventueel alle eclipsen even op max zetten en ook de knoppen eraf laten en dan eens kijken of de bypass dicht blijft. Je hebt dan bijna geen tegendruk van die eclipsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
Die heb ik met een IR-thermometer (Flux) op de verdeler gemeten. Deze lopen op tot zo'n 29 en 25,5 graden (constante delta van 4,5 graden). De keteltemperatuur blijft te allen tijde onder de 40 graden ook al staat de Ta ingesteld op 50 graden. Ketel staat op minimum vermogen (Ecomline). Benedenverdieping (waar ik stook) blijft 24/7 op 20 graden.
Superbeagle schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:34:
Sorry, ik zag later pas dat dit bericht aan een ander is gericht.

[ Voor 5% gewijzigd door Leatherneck1665 op 18-12-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
Ik heb een 12-groeps verdeler van U Tube Systems. Ik geloof niet dat ik die daarop kan plaatsen/integreren. Maar de hamvraag blijft: levert het wat op als ik mijn verdeler zou vervangen door een ltv-verdeler met een inregelventiel?
Superbeagle schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:45:
@Leatherneck1665Niet alle ketels hebben voldoende pompvermogen om bij zulke lage temperaturen voldoende flow door de vloer te duwen. Ik zou dan eerder indien mogelijk een ltv-inregelventiel of dvr plaatsen in de verdeler afhankelijk van het model.

Zie dit topic voor de ervaringen:

Hoe stel ik mijn vloerverwarming in?

[ Voor 9% gewijzigd door Leatherneck1665 op 18-12-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Superbeagle schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:34:
Eentje op de retour van de slaapkamer maar die staat al maximaal aan altijd.
Zitten 4 leidingen op aangesloten 4x heen 4x retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Kees85 schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:43:
Grote kans dat je cv gaat pendelen en je door het aanpassen van de pompsnelheid (omhoog) alsnog een pendelende cv ketel krijgt.
Helaas zijn de cv ketels in 99% van de huizen te groot en kunnen niet ver genoeg terug moduleren tot plus-minus 1 a 2 kw helaas.

Meestal is de onderwaarde van de ketel 6 a 7kw en dat moet je wel kwijt kunnen...
Maar als er te weinig radiatoren, vloerverwarming of convectoren overblijven na een renovatie, of omdat het al ooit te krap is geplaatst tijdens de bouw (grote kans in huur en oude huizen) er uiteindelijk te weinig afgifte systeem over blijft.
Deze cv is te groot voor dit appartement dat gaf een cv monteur een keer al aan, hij vertelde dat deze eigenlijk voor villa's of grote gezinswoningen bedoeld zijn.
Maar wat ik nu dan doen?

Pompsnelheid staat al op 85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Sophia schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:08:
[...]

Eentje op de retour van de slaapkamer maar die staat al maximaal aan altijd.
Zitten 4 leidingen op aangesloten 4x heen 4x retour.
Ik bedoelde thermometers, was al wat laat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
ijdod schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:14:
Ik loop er momenteel tegenaan dat mijn ketel (Intergas Extreme 36) erg snel op temperatuur is, en dan enige afslaat ("1" in het display). Mijn name was dat dit een teveel aan vermogen was; maar het reduceren van het maximale vermogen is zichtbaar in de uitvoer temperatuur, die haalt dat de ingestelde 55 graden dan niet meer), maar de ketel slaat nog steeds af. Er is vraag vanuit meerdere zones (Honeywell Evohome), en de meeste radiatoren staan open. Wat zou dit gedrag kunnen veroorzaken? Wellicht pompsnelheid?

In de grafiek hieronder is pm ca 10:25 het maximale vermogen van de ketel sterk teruggedraaid, maar het pendelen blijft in hetzelfde tempo doorgaan. Dat had ik niet verwacht; de uitgaande temp blijft ook lager.

Hetzelfde temperatuurverloop is op de convectorput in de woonkamer ook zichtbaar;

[Afbeelding]
Even een algemene vraag: hoe komt men aan degelijke grafieken? Heb je dan een Intergas Gateway nodig als je een Xtreme 36 hebt? Ik ben me sinds een paar dagen aan het inlezen over dit onderwerp en zou graag wat analyses van mijn ketel willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Laatst online: 13:31
Wij verwarmen eigenlijk alleen de woonkamer en studeerkamer. De woonkamer is onderbemeten qua radiatoren.

@ThinkPad Ik begrijp het waterzijdig inregelen niet helemaal, maar krijg de indruk dat dynamische afsluiters inzetten dit aanpakt.

Heeft het zin om alle betreffende radiatoren van dynamische afsluiters te voorzien?

De radiatoren worden inmiddels ‘vergroot’ dmv ventilatie.

[ Voor 11% gewijzigd door flipjevandejam op 18-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@synorluna in mijn geval is het een heatbooster die ik (zonder fans) onder mijn ketel heb hangen, precies om die temperatuur in de gaten te houden. Dat is ook de reden dat de 'out of the box' legenda niet klopt :D. Grafiek zelf komt uit Home Assistant, maar als je de data eenmaal ergens hebt kan je daar van alles voor gebruiken natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door ijdod op 18-12-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wij hebben thuis een Nefit EcomLine HR die richting de 20 jaar gaat. Zover ik weet zit er standaard een klein reservoir in dat een aantal liter water warm houdt. Ik ben helaas de handleiding kwijt en op internet staan handleidingen die niet helemaal overeenkomen met mijn ketel.

Het instellen van de temperatuur van het tapwater gaat van 1 tot 10, waarbij stand 10 staat voor 60 of 65 graden. Stand 1 heeft een groene kleur op het paneeltje ernaast staan. Nu staat mij ergens bij dat ik in de handleiding heb gelezen dat stand 1 de eco stand is waarbij het reservoir niet op temperatuur gehouden wordt, maar de watertemperatuur wel 60+ graden is. Echter weet ik dat niet meer zeker. De handleidingen die ik kan vinden geven aan dat stand 1 27 graden geeft, maar die ketels hebben niet zo'n groen labeltje naast standje 1 staan.

Iemand die hier meer over kan vertellen? Het is een beetje een onduidelijk verhaal geworden, dat snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

darkdesign schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:35:
Wij hebben thuis een Nefit EcomLine HR die richting de 20 jaar gaat. Zover ik weet zit er standaard een klein reservoir in dat een aantal liter water warm houdt. Ik ben helaas de handleiding kwijt en op internet staan handleidingen die niet helemaal overeenkomen met mijn ketel.

Het instellen van de temperatuur van het tapwater gaat van 1 tot 10, waarbij stand 10 staat voor 60 of 65 graden. Stand 1 heeft een groene kleur op het paneeltje ernaast staan. Nu staat mij ergens bij dat ik in de handleiding heb gelezen dat stand 1 de eco stand is waarbij het reservoir niet op temperatuur gehouden wordt, maar de watertemperatuur wel 60+ graden is. Echter weet ik dat niet meer zeker. De handleidingen die ik kan vinden geven aan dat stand 1 27 graden geeft, maar die ketels hebben niet zo'n groen labeltje naast standje 1 staan.

Iemand die hier meer over kan vertellen? Het is een beetje een onduidelijk verhaal geworden, dat snap ik.
Volgens mij had ik die ketel eerst ook.. had hem inderdaad altijd op het groene 1tje staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
ijdod schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:16:
@synorluna in mijn geval is het een heatbooster die ik (zonder fans) onder mijn ketel heb hangen, precies om die temperatuur in de gaten te houden. Dat is ook de reden dat de 'out of the box' legenda niet klopt :D. Grafiek zelf komt uit Home Assistant, maar als je de data eenmaal ergens hebt kan je daar van alles voor gebruiken natuurlijk.
Dat gaat mij al wat boven de pet. Ik ga het eerst wel eens met een Intergas Gateway proberen om inzicht te krijgen in wat er met de ketel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Thanks @Superbeagle voor je uitleg. Ik snap 'em! Nieuwe ketel met wel een modulerende pomp was handig geweest. Misschien een keer kijken of ik de oude Avanta 28c niet een keer kan reviseren naar het nieuwere type Avanta. Die pompen zijn beter te regelen geloof ik.

Iemand enig idee waar dit voor is en of ik er wat mee kan?
De mensen die hier komen voor CV onderhoud hebben niet echt een idee. Het knijpt de retour, verder kom ik niet, maar waarom enz. niet. Ik kan mij indenken om de bovenverdieping (kort circuit vanaf de ketel) te knijpen, zodat de rest ook nog wat krijgt, maar waarom knijpen op de retour naar/van expansievat naar de ketel.

Hij zit dus op de retourleiding van de bovenverdieping en nog tussen CV en expansievat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhQcNanYnv2UOPG8XJXp_HfB3EE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UOiHkRssZRNSJ4y8YmVuEwve.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXbdvCZBCd9xOF8NAj1CVJeK-UE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eQTEUf8iwS0NuZUHr6OQo7gJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2zNrjR_5AwS4AZisuA05kPquJE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F0S86wR6Zrki9FZ6yLu77wii.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9nzSy8d7q__LgfkqGxc__JY3II=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WPHjDmBSwcpVwK3O6AvK7PAA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
dbzfan schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:38:
[...]

Volgens mij had ik die ketel eerst ook.. had hem inderdaad altijd op het groene 1tje staan.
Ik dacht ook dat ik hem eerst daarop had staan, maar ik zou het tabelletje graag eens zien in de handleiding. Die ben ik kwijt, vermoedelijk na een lekkage weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sarge78 Dat ding op de foto’s heet een inregelafsluiter. Is wel vaker hier genoemd. Kun je invullen in de zoekfunctie.

Wordt gebruikt om het debiet nauwkeuriger af te stellen in het geval de pomp van de ketel niet toereikend is of in grote systemen.

Ik zou mezelf als installateur/cv-monteur schamen als ik dat niet kan uitleggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07YvocmHXzo2UBLs4LYqdWKTdA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rzZaBoQXXHYJoGzPV3liZN6k.jpg?f=user_large

Bron: https://bertrandsanam.fil...2015_bertrand-sanam-2.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Superbeagle op 18-12-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 10:00
Is het in mijn geval handig om een buitensensor te gebruiken? Deze is er wel, maar op dit moment niet aangesloten.

Situatie:
  • Remeha calenta 40
  • Evohome met 10 zones
  • Keuken met vloerverwarming en pomp de rest radiatoren
  • Vrijstaand huis, ca 250m2 uit 1902 naar omstandigheden redelijk geisoleerd
  • Aanvoer temp 55, delta T ca 15c, modulatie meestal tussen de 10/20%
  • Gasverbruik op dit moment (-1) ca 15-18m2 per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
darkdesign schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:35:

Ik heb er ook een 25 jaar oud.
De eco stand wordt via de moduline thermostaat geregeld. De boiler is 10 ltr. en dient dagelijks even de 65 graden aan te tikken. De water temperatuur is bij een bepaalde software versie niet meer instelbaar. Een soort zelfbescherming voor zuinige Nederlanders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Superbeagle schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:33:
@Sarge78 Dat ding op de foto’s heet een inregelafsluiter. Is wel vaker hier genoemd. Kun je invullen in de zoekfunctie.

Wordt gebruikt om het debiet nauwkeuriger af te stellen in het geval de pomp van de ketel niet toereikend is of in grote systemen.
Heel fijn weer, dank! _/-\o_

Nu weet ik waar ik op kan zoeken. Ik heb hier eerder teveel flow, dan te weinig, maar ja ik gebruik ook maar de helft van het systeem. Gezien de locatie, zal het hier gebruikt zijn om de bovenverdieping te knijpen en het systeem in balans te brengen. Aangezien dat ding tussen expansievat en cv zit blijf ik er maar vanaf.

Had dat ding in het grote circuit gezeten had ik er nu nog wat aan gehad! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Superbeagle schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:33:

Met "niet toereikend" wordt bedoelt de pomp is te zwaar en geeft teveel flow.

(een te kleine pomp blijft te klein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Seafarer schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:42:
[...]

Met "niet toereikend" wordt bedoelt de pomp is te zwaar en geeft teveel flow.

(een te kleine pomp blijft te klein)
En als je zo’n ding niet hebt of wil aansluiten ging men vroeger met condensatoren aan de slag om de pomp van de ketel te knijpen. :)

flippo765 in "Gas besparen door middel van CV tuning"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43

Haan

dotnetter

Nog eens een vraag tussendoor: op het moment dat de CV aan het stoken is voor bijvoorbeeld de woonkamer, maakt het voor het gasverbruik dan uit als je ergens anders in huis een andere radiator open hebt staan (bijvoorbeeld de badkamer)?

Gevoelsmatig zou je zeggen van wel, maar aan de andere kant is de CV toch al bezig dus zou het geen verschil moeten maken.
Of het zou zelfs tot minder verbruik kunnen leiden als door de extra afgifte de CV efficiënter werkt (niet pendelen, mogelijk lagere retour en daardoor meer condensatie)
Is hier vanuit theorie of praktijk iets over te zeggen?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:38

bert pit

asdasd

@haan In theorie zou je dan de hele straat kunnen aansluiten, immers de CV draait toch...;)

In de praktijk heeft elke radiator een zeker afgifte vermogen dat opgebracht moet worden door de CV. Hoe meer radiatoren open staan hoe hoger dat vermogen is.
Als er te weinig radiatoren openstaat, dan kun je op een punt komen waarbij het minimum vermogen van de CV wordt bereikt. Daaronder zou je wat problemen kunnen krijgen. Dit doet zich voornamelijk voor bij uitstekende isolatie, of bij zeer matige buitentemperaturen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Haan schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:59:
Nog eens een vraag tussendoor: op het moment dat de CV aan het stoken is voor bijvoorbeeld de woonkamer, maakt het voor het gasverbruik dan uit als je ergens anders in huis een andere radiator open hebt staan (bijvoorbeeld de badkamer)?

Gevoelsmatig zou je zeggen van wel, maar aan de andere kant is de CV toch al bezig dus zou het geen verschil moeten maken.
Of het zou zelfs tot minder verbruik kunnen leiden als door de extra afgifte de CV efficiënter werkt (niet pendelen, mogelijk lagere retour en daardoor meer condensatie)
Is hier vanuit theorie of praktijk iets over te zeggen?
Uir de praktijk: hier zo,n 4 radiatoren die meelopen met thermostaat knop op 1.
zodat min. temperature op 16 graden blijft.
Woonkamer +keuken 14 uur perdag op 20 graden.
Ik heb getest dat die 4 radiatoren ongeveer 5 - 10% extra gasverbruik geven.
Cv pendelt hierdoor wel weer iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:29

mlo

vraag over de VloerVerwarmingsPomp. Ik lees tegenstrijdige berichten, vandaar een vraag aan jullie. Ik kom er niet uit welke stand ik de vloerverwarming het beste kan zetten (1,2 of 3). Aan de ene kant hoor ik op hoogste stand. En aan de andere kant de delta T zo laag mogelijk bij vloerverwarming. Ik heb daarom wat testen gedaan. Ik merk echter verder vrij weinig in verwarmingsgedrag bij de verschillende standen, maar dat komt ook omdat het systeem echt enorm traag is.

Als ik van stand 3 naar stand 2 ga: Vloer in 0.5 graad omhoog
Vloer retour 0.2 graad naar beneden

Van stand 2 naar stand 1: Vloer in 1.3 graad omhoog
Vloer retour 0.3 graad naar beneden

Stand 3: delta T Vloer in vloer uit: 2.8 graad (gemiddeld over de groepen)
Stand 2: delta T Vloer in vloer uit: 3.6 graad (gemiddeld over de groepen)
Stand 1: delta T Vloer in vloer uit: 4.9 graad (gemiddeld over de groepen)

Bij stand 3 is de delta T het kleinst. Bij stand 1 is de temperatuur die de vloer in gaat het hoogst terwijl de retour temp veel minder daalt. Het lijkt dan bij een lagere stand dat er meer warmte de vloer in gaat, wat mij gunstiger lijkt....

Welke Pomp stand zouden jullie adviseren?

[ Voor 11% gewijzigd door mlo op 18-12-2022 14:33 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?