aesch schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:49:
De afgelopen dagen heb ik me uitgebreid ingelezen en ben beter gaan bijhouden wat er nou precies gebeurt in huis.
De woonkamer is langzamer op temperatuur (op zich logisch gezien groter verschil buiten versus binnen).
Ik zit eigenlijk nog met een hele basis vraag, omdat dit denk ik het uitgangspunt is waar vanaf ik zal moeten gaan 'finetunen' stel ik m toch graag (met name omdat ik merk dat de convectorput in de woonkamer pas laat warm wordt en dus laat gaat "meedoen" ondanks de fans nu het relatief koud is):
- Kan ik beter het systeem instellen op 75 graden en dan Vermogen+pomp terugschroeven voor een zo koud mogelijke retour en dus meer efficientie (John Visser methode, zoals al vaker gefereerd). (dit omdat de aanvoer dan wel relatief warm zou moeten zijn en de convectorput ook iets eerder de temperatuur moeten bereiken waarop de fans gaan meedraaien denk ik).
- Of kan ik beter de temperatuur op 60 laten en er van uit gaan dat de Nest icm Intergas ketel zelf wel moduleren naar wat nodig is met vermogen en pompsnelheden van de ketel gewoon zoals ze worden geleverd?
(Als ik het gasverbruik vergelijk is dit identiek nu in vergelijk met de 15 jaar oude ketel die er vorig jaar feb hing toen het ook erg koud was).
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, geen idee of het beter of slechter is. Ik heb een Intergas xtreme 30 met een Nest Gen 3 thermostaat. Afgiftesysteem is beneden 3tal radiatoren, waarvan er eentje met fans, een klassieke paneelradiator, en een dikke hoge T22 horizontale in de open keuken uitbouw.
Ik heb mijn CV ketel op 50% vermogen gelimiteerd, die kan dus niet hoger dan 12kW, dat heb ik gebaseerd op het afgiftesysteem, en dan is het nog ruim. Vervolgens heb ik de aanvoertemperatuur op de ketel, EN op de Nest (heet daar supply of voorloop, onder apapratuur menu) op 60C gezet (dat is puur deze koudere dagen, normaliter staat ie op 45C op ketel en op Nest). Ik draai de Nest met TrueRadiant op UIT, wat een niet-modulerend stook-patroon geeft. Dit komt omdat als ik TrueRadiant aanzet, de Nest de CV ketel op het laatste stukje richting de ingestelde kamertemp vraagt om op 30C te gaan stoken, wat te laag is om uberhaupt de temp te halen, hij blijft dus de hele dag doorstoken dan. Met TrueRadiant uit, stookt ie gewoon op de ingestelde voorloop temp, en stopt als de temp is bereikt.
De CV ketel moduleert qua vermogen eerst snel naar max, 12kW dus, en vervolgens als de aanvoertemp bereikt is moduleert ie qua vermogen terug naar 5kW (het minimum). De pompsnelheid is relatief tov stookvermogen en moduleert dus ook mee terug. Die heb ik wel wat hoger en breder gezet, minimaal 40% en maximaal 90%. Hij begint dus met hoge pompsnelheid en tegen het einde gaat de pompsnelheid ook laag.
Dit werkt voor mijn situatie het beste. Als ik het vermogen niet limiteer gaat ie eerst erg hard stoken, wat niet super comfortabel is, en de TrueRadiant opentherm algoritmes vragen nog steeds temperaturen die tegen einde van de stooksessie te laag zijn. Dit resulteert dus in een nogal wild stookgedrag dat niet comfortabel is en nooit de gevraagde temp bereikt.
Dit ligt vooral aan de thermostaat, meneer de Visser vergeet in z'n verhalen altijd de thermostaat en het afgiftesysteem mee te nemen. Vooral de thermostaat is nogal belangrijk, want die bestuurt de CV ketel. Ik ben zelf van mening dat OpenTherm modulatie bij veel geoptimaliseerde/LTV systemen meer kwaad dan goed doet.
Ik stook nu deze dagen, inclusief een huis met fervente en langdurige douchers, rond de 8m3 aan gas, en dat is een jaren 30 huis dat middelmatig geisoleerd is en waar de kamer temp rond de 20C staat.