Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.904 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:38
ptr1968 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:19:
[...]

ja, wat ijdod ook al zei na 10 uur wat pendel gedrag.

Misschien de radiatoren iets teveel geknepen?
Dat zou kunnen staan maar een kwart open met waterzijdig inregelen. Ps het vermogen staat max op 40% en min op 25% watertemp op 75 graden. Dus niet op max 25 zoals ik hierboven schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Opmerkelijk. Ik heb, als test, even de ketel op 45 graden gezet, de Ecohome opentherm module even van de muur gehaald en de contacten gesloten, alsof het een aan/uit systeem is in standje ‘aan’. Meteen is het pendelgedrag weg, de ketel drukt zonder problemen en stabiel de temperatuur weg. Dat doet dus vermoeden dat het issue niet in de ketel/installatie an sich zit, maar in de aansturing ervan.

Vanmorgen heeft het systeem wel ‘stabiel’ gedraaid, tot ca 1200. Gasverbruik moet ik nog even doorrekenen of het uitmaakt en of er een correlatie te zien is.

[ Voor 17% gewijzigd door ijdod op 13-12-2022 21:54 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
bora schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:23:
[...]

Dat zou kunnen staan maar een kwart open met waterzijdig inregelen. Ps het vermogen staat max op 40% en min op 25% watertemp op 75 graden. Dus niet op max 25 zoals ik hierboven schreef.
Check anders inde ketel parameter E
Is standaard 40 graden min. aanvtemp, zet m op 48 graden, kans dat t pendelen stuk minder wordt.
En max aanvoertemp op 60 graden ipv 75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 17:06
Naar aanleiding van dit topic en enkele filmpjes op YouTube ben ik ook aan het puzzelen gegaan om onze intergas ketel afstelling zo optimaal mogelijk te krijgen.
Nu vind ik het filmpje waar hierboven ook aan gerefereerd wordt (van visser cv)erg duidelijk en klinkt het op zich ook logisch.
De instellingen heb ik ook eenvoudig over kunnen nemen maar ik vraag me af hoe ik nu het beste kan gaan kijken of dit ook effect heeft?(vooralsnog heb ik geen meetinstrumenten buiten de getallen van de leverancier die per dag/uur aangeeft).

2 concrete vragen:
- Is met alle ervaring hier ook het idee dat het instellen van de ketel op 30min 40max vermogen en pomp met temperatuur toch op 70 graden zou moeten werken voor een gemiddeld geïsoleerd jaren 30 huis met radiatoren en convectorput(met fan)? (of ook zelf combineren met ketel op 60?).
- hoe kan ik het beste pendelgedrag beoordelen/onderzoeken? (of ander potentieel schadelijk gedrag opsporen?)

Dank! Andere tips ook welkom uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:46
Ik ben ook (zoals velen) bezig om te kijken naar mogelijke optimalisatie, want ik vind zelf dat dit verbruik best hoog is en het comfort op de eerste verdieping kan beter.

We zijn hier in april komen wonen dus geen winter meegemaakt nog.
Beneden hingen een aantal radiatoren maar die zijn vervangen door vloerverwarming (oppervlakte ongeveer 50m2, met 5 groepen, de thermostaat staat daar op 37 graden. Aanvoer zie ik nu op 28, retour lees ik af op 25 graden (maar dit is natuurlijk een momentopname).
Door de installateur is toen ook de CV-watertemperatuur op 65 gezet en het vermogen op 45% (stond op 80gr en 81%). Heb ondertussen al wat andere instellingen geprobeerd en die staan nu zo:
P518 (Gradient) staat op 4 ipv 5
P532 (Stooklijn volgens dit schema) staat op 20 ipv 24
P541 (Vermogen) op 55%
CV-watertemperatuur op 60 graden

De CV is een Atag E325EC uit 2015 met als thermostaat de Atag One. Boven hangen wel radiatoren, van verschillende afmetingen en types. Deze hebben in april thermostaatkranen gekregen van Comap.
Radiatoren opsomming
- Garage: 190x60cm, type 21
- Slaapkamer 1: 145x60cm, type 21
- Slaapkamer 2: 95x60cm, type 10
- Slaapkamer 3: 50x60cm, type 21
- Badkamer: 65x80cm, type 11. Deze wordt binnenkort vervangen door vloerverwarming, heeft nu geen thermostaatkaan
- Zolder: 110x60, type 11

's Nachts staat de thermostaat op 18.5, en afhankelijk van de dag in de week wordt dit in de middag/avond verhoogd naar 19.0 of 19.5 graden.
Het huis komt uit 1986 (twee onder 1 kap / geschakeld) met 130m2 oppervlakte, er is wel overal dubbelglas maar voor zover ik het kan zien is het geen HR(++).
Gasverbruik vandaag is 10m3, in heel december zit ik (al) op 101m3.
Vanaf 1 november is dit volgens mindergas 0,368 m3 per gewogen graaddag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2CFcoWefU9jmMtlphIV-ZeKu2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loXggzSwUDa4pTPXPQnWE6PH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqZ8NgMhT73MhbJkNMZIsCZuUbc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJjf6B8JKETIp5TnL4oYT1Of.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9Q6neLfT-C0Hquz9qtrG8j-Kvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENlBjkgJNDt3mwdSQIGOzMNF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKUUH2var9IgYbk_mFkiZyc8Dq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FRmtOy6847snRHqNfm2REkc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAX1msXB3fb1InyV_4iBKlPn_LQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ho65tqEvTspVIZzDYCxXDl77.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hB5_gQTqPF_XXxYQs9U1tISJyU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYUX6tTqkxo4S404Drp3w3k3.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is dus bij alle plaatjes van de afgelopen 24 uur.

Mijn bevindingen;
- DeltaT komt nooit echt boven de 15 graden uit, alleen als er relatief meer vraag is (dus toen de ingestelde temperatuur van 18.5 naar 19.0 ging rond 16.30 uur).
- CH Setpoint, Aanvoer en Retour gaan alleen omhoog bij verhoogde vraag, maar dit is volgens mij logisch
- Doordat de kamertemperatuur steeds iets onder 18.5 zakt slaat de CV aan, gaat dan weer uit net iets boven de 18.5 en dit herhaalt zich eigenlijk de hele nacht/dag.
- De radiator op zolder, het dichtsbij de CV dus, wordt in stand 2 al best warm. De radiatoren op 1e verdieping staan nu op 4 / 5 en zijn niet megawarm (35 graden, met IR-thermo gemeten)
Als ik met de thermo de radiatoren bekijk worden ze allemaal wel gewoon geleidelijk kouder van boven naar beneden, het is niet zoals in het plaatje van de OP dat er eentje of een paar zijn die compleet koud zijn.

Ons vorige huis was een heel stuk jonger, dus ik ben een veel lager gebruik gewend door de betere isolatie. Ik weet dus nog niet zo goed of ik dit nu gewoon moet accepteren en dat het 'oke' is of dat er toch wel wat mis is.
Sowieso denk ik dat het qua glas wel beter kan omdat ik het gevoel heb dat daar wel veel warmte aan verloren gaat, maar daar kan ik op heel korte termijn natuurlijk niks mee.

Zijn deze temperaturen zoals in de grafiekjes staan normaal gedrag? Of kan er qua instellingen nog wel wat beter? Ik heb zelf nog niks aangepast aan de radiatoren qua inregelen op dit moment, de CV instellen leek mij een eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:22
Kees85 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:08:
[...]

Dat doet totaal niet ter zake, bij 60 graden een retour van 47 graden ongeveer is prima, echter ga ik de pompsnelheid weer verhogen word de retour 55 graden.
Uit jouw post begreep ik dat je niet in de gaten had, dat voorbeeld 1 heel snel naar hoge temperaturen gaat en daardoor de ketel afschakeld, wachttijd, brander direct weer aan, temperatuur te hoog brander uit, wachttijd enz.enz. Het echte pendel werk.
Met voorbeeld twee pomp je harder en is het voor de ketel moeilijker om een te hoge temperatuur te bereiken.
Vandaar flow omhoog. Dat doet dus wel terzake.
Dan had ik je verkeerd begrepen.

Maar als bij jouw met deze buiten temperaturen je aanvoer 60 is en retour 47 en geen pendelen en geen comfort klachten, waarom zou je dan je pomp hoger willen zetten als je daarmee uit je HR gebied gaat raken?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:17
Het is dus zo dat de aanvoer 60 graden is en de retour 47 en dus wel pendelen en comfort klachten alsmede een hooggebruik.
De OT thermostaat vraagt bijvoorbeeld 60 graden om de boel op temperatuur te houden, en ook daar schiet de ketel zo door.

[ Voor 33% gewijzigd door Kees85 op 13-12-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:34
(jarig!)
In navolging op mijn post vorige pagina. CV geen vraag. d.040 Aanvoertemperatuur werkelijke waarde 45 graden. Warm tapwater gevraagd en gekregen... resulteerde in paar minuten naar een waarde van 66graden op d.040.

Volgens mij zag ik de temperatuur sensor op de aanvoer cv zitten en zou deze dus niet op mogen lopen bij tapwater vraag?

Klopt deze beredenering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:05
Pino112 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:01:
Ik ben ook (zoals velen) bezig om te kijken naar mogelijke optimalisatie, want ik vind zelf dat dit verbruik best hoog is en het comfort op de eerste verdieping kan beter.

Beneden hingen een aantal radiatoren maar die zijn vervangen door vloerverwarming (oppervlakte ongeveer 50m2, met 5 groepen, de thermostaat staat daar op 37 graden. Aanvoer zie ik nu op 28, retour lees ik af op 25 graden (maar dit is natuurlijk een momentopname).
Door de installateur is toen ook de CV-watertemperatuur op 65 gezet en het vermogen op 45% (stond op 80gr en 81%). Heb ondertussen al wat andere instellingen geprobeerd en die staan nu zo:
P541 (Vermogen) op 55%

De CV is een Atag E325EC uit 2015 met als thermostaat de Atag One. Boven hangen wel radiatoren, van verschillende afmetingen en types. Deze hebben in april thermostaatkranen gekregen van Comap.
Radiatoren opsomming
- Badkamer: 65x80cm, type 11. Deze wordt binnenkort vervangen door vloerverwarming, heeft nu geen thermostaatkaan

's Nachts staat de thermostaat op 18.5, en afhankelijk van de dag in de week wordt dit in de middag/avond verhoogd naar 19.0 of 19.5 graden.
Het huis komt uit 1986 (twee onder 1 kap / geschakeld) met 130m2 oppervlakte, er is wel overal dubbelglas maar voor zover ik het kan zien is het geen HR(++).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Mijn bevindingen;
- DeltaT komt nooit echt boven de 15 graden uit, alleen als er relatief meer vraag is (dus toen de ingestelde temperatuur van 18.5 naar 19.0 ging rond 16.30 uur).
- CH Setpoint, Aanvoer en Retour gaan alleen omhoog bij verhoogde vraag, maar dit is volgens mij logisch
- Doordat de kamertemperatuur steeds iets onder 18.5 zakt slaat de CV aan, gaat dan weer uit net iets boven de 18.5 en dit herhaalt zich eigenlijk de hele nacht/dag.
- De radiator op zolder, het dichtsbij de CV dus, wordt in stand 2 al best warm. De radiatoren op 1e verdieping staan nu op 4 / 5 en zijn niet megawarm (35 graden, met IR-thermo gemeten)
Als ik met de thermo de radiatoren bekijk worden ze allemaal wel gewoon geleidelijk kouder van boven naar beneden, het is niet zoals in het plaatje van de OP dat er eentje of een paar zijn die compleet koud zijn.

Ons vorige huis was een heel stuk jonger, dus ik ben een veel lager gebruik gewend door de betere isolatie. Ik weet dus nog niet zo goed of ik dit nu gewoon moet accepteren en dat het 'oke' is of dat er toch wel wat mis is.
Sowieso denk ik dat het qua glas wel beter kan omdat ik het gevoel heb dat daar wel veel warmte aan verloren gaat, maar daar kan ik op heel korte termijn natuurlijk niks mee.

Zijn deze temperaturen zoals in de grafiekjes staan normaal gedrag? Of kan er qua instellingen nog wel wat beter? Ik heb zelf nog niks aangepast aan de radiatoren qua inregelen op dit moment, de CV instellen leek mij een eerste stap.
Ik vind je verbruik best netjes. Wij hebben een huurhuis eind jaren 80, twee onder een kap, en zijn ook bijna tien kuub kwijt per dag om het huis op 17,5 graden Celsius te krijgen, en in de nacht op 15. En dan verwarmen we alleen de woonkamer. Ook geen HR glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:55
Kanoet schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:24:
Wat zijn jullie ervaringen met LLC?
Wauw, heel interessant dit om te lezen. Hier ook Honeywell Lyric T6 owner, op dit moment LLC aan en ik zie precies hetzelfde als jij. Met LLC aan gaat ie 6x per uur pendelen, op zich niet heel ernstig. En inderdaad, dit kun je niet instellen. Wel als je je Lyric op de aan/uit-aansluiting aansluit, dan kan je 3/6/9 schakelmomenten per uur kiezen volgens mij.

Bij mij met LLC uit gaat ie duidelijk 2/3 keer per uur aan maar ik vind erg moeilijk om te zeggen wat uiteindelijk zuiniger is.

LLC aan: 6x per uur aan, stookt minder lang
LLC uit: 2/3x per uur aan, langere stooksessies

Verder heb ik (nog) niet echt spullen/tools om dit soort dingen mooi te meten helaas. Ik moet het momenteel doen met een P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Kanoet schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:24:
Low load control (laag/uit regeling) van mijn Honeywell (Resideo) Lyric T6R thermostaat.
Deze regeling stond volgens mij standaard aan op de thermostaat. Nu ik het elektriciteitsverbruik met Shelly/HA nauwkeurig kon aflezen viel mij op dat de ketel opmerkelijk gedrag vertoond. Hieronder mijn bevindingen van twee vergelijkbare nachten/ochtenden.

Analyse gedrag cv ketel met 'low load control' en de effecten op het gasverbruik.

EDIT: het lijkt er op dat Honeywell niet alle temperatuur instellingen heeft overgenomen op dag 1. Zie aanvoer en retourtemperatuur. Waarschijnlijk is het gasverbruik hierdoor onrepresentatief.
->>>> Moraal van het verhaal: 'slimme' thermostaten kunnen dus erg koppig zijn en mijn mooie verhaal van hieronder onderuit halen.
Het laat wel zien wat de ketel doet met de twee verschillende regelingen, maar vergeet even het gasverbruik.

Dag 1 (12 december 2022): Nachttemperatuur -5 graden
Gasverbruik:
Vanaf 06:30 verhoging 16->18 graden. Na 11:00 impact van instraling zon.
[Afbeelding]

Gedrag ketel adv Shelly Plug S energieverbruik:
De ketel pendelt 6 keer per uur. De minimale waarde van 5 watt is standby verbruik.
[Afbeelding]

Dag 2: (13 december 2022): Nachttemperatuur -7 graden
Gasverbruik:
Om 08:00 verhoging 16->18 graden.
[Afbeelding][/td]

Gedrag ketel adv Shelly Plug S energieverbruik:
De ketel heeft cycli van 30-45 minuten. De circulatiepomp lijkt te blijven draaien.
[Afbeelding]

Woning: Eindwoning 1979, 80m² vloeroppervlakte.
Isolatie: 4 cm polytop onder bitumen dak(bouw), 4 cm steenwol spouwmuur(bouw), oud dubbel glas (1991), 14 cm glaswol(2018).
Verwarming: radiatoren met speedcomfort op begane grond
Cv ketel: Remeha Calenta 28c bj2014. Vermogen: 5.4kW-15kW (aangepast).
Thermostaat: Honeywell Lyric T6R (modulerend)
Gasverbruik per jaar: 600-750m³

In tegenstelling tot de handleiding laat mijn Lyric T6R géén mogelijkheid zien om het aantal LLC schakelmomenten in te stellen.

Tabel met bovenstaande gegevens:
Dag 1: Low load control AANDag 2: Low load control UIT
Buitentemperatuur:-5 graden-7 graden
Verbruik nacht(16 graden):0.28m³/u0.18m³/u. -36%
Verbruik ochtend na verhoging (18 graden):0.48m³/u0.38m³/u -21%
Lengte cycli ketel:10 minuten45 min (nacht) en
30 min (ochtend)
Gemiddelde aanvoer/retour temperatuur55-45 graden [1]40-30 graden

EDIT: het lijkt er op dat Honeywell niet alle temperatuur instellingen heeft overgenomen op dag 1. Zie aanvoer en retourtemperatuur. Waarschijnlijk is het gasverbruik hierdoor onrepresentatief.

Honeywell uitleg:
[...]

Samenvatting:
De low load control stond standaard AAN. Door het kiezen voor een modulerende 'slimme' thermostaat denken we te kunnen besparen op de stookkosten. Er wordt aangegeven dat LLC bedoelt is voor energiebesparing en/of comfortverhoging door nauwkeurigere regeling. Het lijkt averechts te werken op het gasverbruik en heeft geen significant lager elektriciteitsverbruik. Van temperatuurschommelingen heb ik niets gemerkt. Wellicht is het wel meetbaar met een gevoelige en nauwkeurige thermometer. Tot nu toe ben ik verbaasd over het verschil in gasverbruik en pendelgedrag. Met LLC uitgeschakeld bespaar ik >20% op het gasverbruik!

[1] Disclaimer:
Vóór dag 1 ben ik bezig geweest met aanpassen van instellingen. Wellicht dat de LLC een langere 'leerperiode' nodig heeft of dat er variabelen zijn tussen de twee dagen die een grotere impact hebben dan ik had verwacht. De thermostaat/ketel nemen niet altijd alle instellingen direct over, daar is een aan-uitschakeling voor nodig. Ik ben benieuwd of de hogere Ta/Tr van dag 1 daarmee te maken heeft.
Graag niet te snel conclusies trekken maar wel kritisch zijn op het effect van LLC op jouw woning.

Wat zijn jullie ervaringen met LLC?
@Kanoet Heb je nog wat verdere experimenten over enkele dagen kunnen doen met LLC Aan en Uit?

Zie ook mijn post:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek_NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:03
zunrob schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:08:
[...]

Ik vind je verbruik best netjes. Wij hebben een huurhuis eind jaren 80, twee onder een kap, en zijn ook bijna tien kuub kwijt per dag om het huis op 17,5 graden Celsius te krijgen, en in de nacht op 15. En dan verwarmen we alleen de woonkamer. Ook geen HR glas.
Zelfde hier ongeveer.
Ik woon sinds een jaar in een tweekapper uit '78. Vloerverwarming voor de beneden verdieping, boven zo goed als alle radiatoren dicht. 1 slaapkamer en de badkamer op stand 1,5 om de ergste kou eruit te hebben.

CV staat op max 40 graden (aangezien we eigenlijk alleen de vloerverwarming gebruiken)

Gisteren in overleg met CV installateur temperatuur op de verdeler ook op 40 gezet en verdeler/pomp naar snelheid 2 omdat de vloerverwarming de woonkamer niet warm krijgt.(Dit was eerst 30 en snelheid 1, nog van de zomertijd). De temperatuur kwam eerst niet meer boven de 17,5 graad uit in de afgelopen dagen. Gisterenavond direct resultaat en kwamen we al weer tegen de 19 graden aan. (Nest staat op 20 ingesteld)
Deze dagen gaat er zo'n 9 a 10 kuub per dag doorheen, terwijl we de temperatuur altijd op 20 laten staan.

In de hal / keuken is het wel bizar koud vergeleken met de woonkamer, helaas hebben wij een dubbele open trap. Dus zowel naar de 1e verdieping als naar zolder en raken we denk ik (te) veel warmte kwijt.

Spouwmuur en het dak zijn ook minimaal / niet geïsoleerd bij mijn weten. Ik ben aan het informeren naar offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32
Ik heb stadsverwarming icm vloerverwarming.

Nu zit er op mijn aanvoerleiding een Heimeier ventiel, de TBV-C 20. Deze heb ik wat geknepen om de flow door mijn systeem te optimaliseren.

Maar in tegenstelling door dat ventiel te knijpen, merk ik dat ik de flow heel erg kan bepalen door de aanvoer thermostaat te verhogen of verlagen.
Bijvoorbeeld, staat deze op 40 graden aanvoer, dan gaat er 140 liter per uur door het systeem.
Op 30 graden aanvoer, is 74 liter per uur. Rond de 35 graden = 102 liter per uur.
Hiermee kan ik meer knijpen dan met dat ventiel naar een andere stand draaien.

Hoe kan dat? Ik dacht dat dit alleen voor de aanvoer temperatuur was en niet de flow beïnvloed.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:28
zunrob schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:43:
[...]

Radiator in de convectorput wordt ook warm. Deze staat overigens ook helemaal open gedraaid. Moet ik hier ook proberen de flow te beperken?
Van wat ik zo lees op internet (maar ik laat graag de echte experts hier aan het woord) heeft een convectorput een hoge stromingsweerstand. Door afknijpen van de radiator zal de flow door de convectorput toenemen, wat op zich weer gunstig is. Afknijpen van de convector ligt daarom niet voor de hand, want de de flow door de radiator neemt daardoor weer toe. Verder heb je ook een "radiator ingebouwd in een metalen (?) bad". Wat moet ik me daarbij voorstellen? Staat die ook in de woonkamer?
Je kunt misschien eerst afwachten of het afknijpen van de radiatorflow merkbare effect heeft op de kamertemperatuur. Het is nu een stuk kouder, dat maakt een eerlijk vergelijk wel lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
Pino112 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:01:

P541 (Vermogen) op 55%

Radiatoren opsomming

Mijn bevindingen;

Ja is vrij normaal, beste wat je kan doen is toch isoleren, hier mijn ervaring ermee:
(misschien meer nachtverlaging?)

Betreft een 2onder1kap uit '72, vorig jaar 0,55M3/gew.graaddag
Deze winter tot nu toe 0,27M3/gew.graaddag

Afgelopen zomer benedenverdieping Jaga's, alle dikwandige leidingen eruit en vervangen door meerlagenbuis, zo kort mogelijk naar beter plek cv ketel intergas uit 2010 (gereviseerd).
Spouwmuur geisoleerd, en aan binnenzijde 3cm piepschuim verlijmd.
Overal nu HR++ glas
Vloer is nog koud, alles beton.
Snacht koelt het momenteel 3 graden af van 20 naar 17C (was vorigjaar ook zo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:05
@Marc_Sway , @Treveo
M.b.t. LLC.
Vannacht/vanochtend heb ik LLC weer aangezet en de thermostaat weer aan-uit gedaan. Nu vroeg de thermostaat een lagere Ta/Tr en dit had grote invloed op het gasverbruik: grofweg vergelijkbaar met LLC uitgeschakeld. Mijn eerdere vergelijking was dus niet-representatief! Ik zal mijn eerdere post aanpassen zodat niemand via de zoekfunctie/google op het verkeerde been wordt gezet.

Wat ik wel kan concluderen:
- Honeywell Lyric T6R thermostaten zijn koppig. Ze hebben na aanpassingen een aan-uitschakeling nodig om de juiste instellingen goed door te voeren. Volgens mij had mijn Remeha Calenta cv ketel dit volgens mij ook.
- De grote verschillen(20-38%) tussen meetdag 1 en 2 zijn erg groot. De variabelen zijn LLC én een verschil in Ta/Tr(dT 10 gr) van zo'n 15 graden. De 'condensatiewinst' hiervan zal max 5% zijn volgens de grafieken die ik hebt gezien. De verschillen zijn dus nog niet goed te verklaren.

Ik blijf voorzichtig met conclusies trekken. Ik blijf nog wel even met de LLC spelen, maar als er geen duidelijk verschil in gasverbruik is zal mijn voorkeur gaan naar LLC uitschakelen ivm het minder nerveuze gedrag van de cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Qosmic schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:18:
Ik heb stadsverwarming icm vloerverwarming.

Nu zit er op mijn aanvoerleiding een Heimeier ventiel, de TBV-C 20. Deze heb ik wat geknepen om de flow door mijn systeem te optimaliseren.

Maar in tegenstelling door dat ventiel te knijpen, merk ik dat ik de flow heel erg kan bepalen door de aanvoer thermostaat te verhogen of verlagen.
Bijvoorbeeld, staat deze op 40 graden aanvoer, dan gaat er 140 liter per uur door het systeem.
Op 30 graden aanvoer, is 74 liter per uur. Rond de 35 graden = 102 liter per uur.
Hiermee kan ik meer knijpen dan met dat ventiel naar een andere stand draaien.

Hoe kan dat? Ik dacht dat dit alleen voor de aanvoer temperatuur was en niet de flow beïnvloed.
Waarschijnlijk een modulerende pomp in de kelel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 15:32
ptr1968 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:57:
[...]

Waarschijnlijk een modulerende pomp in de kelel?
Het is stadsverwarming. Daar is niks modulerends aan en ik heb ook geen ketel.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:05
Veerman24 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:56:
[...]

Van wat ik zo lees op internet (maar ik laat graag de echte experts hier aan het woord) heeft een convectorput een hoge stromingsweerstand. Door afknijpen van de radiator zal de flow door de convectorput toenemen, wat op zich weer gunstig is. Afknijpen van de convector ligt daarom niet voor de hand, want de de flow door de radiator neemt daardoor weer toe. Verder heb je ook een "radiator ingebouwd in een metalen (?) bad". Wat moet ik me daarbij voorstellen? Staat die ook in de woonkamer?
Je kunt misschien eerst afwachten of het afknijpen van de radiatorflow merkbare effect heeft op de kamertemperatuur. Het is nu een stuk kouder, dat maakt een eerlijk vergelijk wel lastig.
In onze badkamer staat een bad, dat gemaakt is van metaal. In de zijkant is een radiator ingebouwd...
Ik had de radiator voor in de woonkamer slechts een halve slag open gezet. Hij werd beter warm, bovenkant warm en onderkant iets koeler, alleen de ketel ging dan heel kort verwarmen, retour temperatuur liep snel op, ketel stopt met verwarmenmaar wel nadraaien tot de temperatuur lager was en dan ging ie weer. Heb nu de kranen van de radiator in de woonkamer en convectorput maar weer helemaal open gezet. Dit zorgt er in ieder geval voor dat de ketel langere tijd achter elkaar aan het branden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raapschuit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-12-2024
Om te kijken of mijn energiebesparende maatregelen hebben geholpen wil ik graag een vergelijkbare graaddag opzoeken. Mindergas levert wel de gegevens, maar alleen voor een bepaalde periode.

Met wat gegoogel kan je ook excel tabellen vinden met alle graaddagen van de afgelopen jaren, maar is veel zoekwerk en iets met bomen en een bos. Heeft er iemand een slimmere manier om antwoord te geven op de vraag:

Met welke dag in 2021 kan ik mijn gasverbruik van bijvoorbeeld gisteren het best vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Raapschuit

https://weerstatistieken.nl/

Tussen 7 en 14 februari 2021 was het het koudst. Let er wel op dat er toen veel sneeuw lag, waardoor de vergelijking niet helemaal op gaat.

[ Voor 56% gewijzigd door Superbeagle op 14-12-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-06-2023
Wat zijn de ideale instellingen voor een intergass cv?

Reden dat ik het vraag omdat de ruimte niet goed genoeg warm wordt.

Ik heb vloerverwarming met een oppervlakten van circa 60m2.
Vloerverwarming verdeler zit rechtstreeks op de cv zonder pomp.

De waterzijdige instellingen zijn volgens mij wel goed er zit 5 graden tussen uit en retour temp gemeten bij de verdeler.

Huidige
Pomp snelheid 80
Vermogen 30
Temp 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Veerman24 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:56:
[...]

Lage stromingsweerstand. Een convector is maar een stukkie pijp met wat velletjes metaal eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Sophia schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:28:
Wat zijn de ideale instellingen voor een intergass cv?

Reden dat ik het vraag omdat de ruimte niet goed genoeg warm wordt.

Ik heb vloerverwarming met een oppervlakten van circa 60m2.
Vloerverwarming verdeler zit rechtstreeks op de cv zonder pomp.

De waterzijdige instellingen zijn volgens mij wel goed er zit 5 graden tussen uit en retour temp gemeten bij de verdeler.

Huidige
Pomp snelheid 80
Vermogen 30
Temp 45
Zet het vermogen maar op 50%
Als t niet helpt pomp snelheid nog hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
ptr1968 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:49:
[...]

Zet het vermogen maar op 50%
Als t niet helpt pomp snelheid nog hoger
Pompsnelheid kon maar tot 80

Gaat het gas verbruik niet meer worden als het vermogen hoger wordt?

[ Voor 13% gewijzigd door Sophia op 14-12-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 19:51
Sophia schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:57:
[...]

Pompsnelheid kon maar tot 80

Gaat het gas verbruik niet meer worden als het vermogen hoger wordt?
Haal je de ingestelde aanvoertemperatuur wel? Kan je controleren door sleuteltje ingedrukt te houden. Zo nee, dan is het een vermogensprobleem. Schiet ie eroverheen is het een probleem met de afgifte.

En ja, hoger vermogen is meer gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
_JGC_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:03:
[...]

Haal je de ingestelde aanvoertemperatuur wel? Kan je controleren door sleuteltje ingedrukt te houden. Zo nee, dan is het een vermogensprobleem. Schiet ie eroverheen is het een probleem met de afgifte.

De aanvoer temperatuur haalde die wel toen die op 40 graden stond nu weet ik dat niet kan ik vanavond of morgen checken.

Cv springt wel uit af en toe en gaat dan na paar minuten weer aan.
De cv monteur zei dat het komt omdat die modulerende werkt wat ik raar vond want de pomp gaat ook uit en heb geen modulerende thermostaat denk ik staat er niet op is van honywell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
Ik heb zaterdag mijn Remeha Calenta vervangen door een Intergas Xtreme 30. Ik heb de instellingen van John Visser op Youtube geprobeerd, maar dat werkte niet lekker. Dat komt waarschijnlijk doordat ik hier uitsluitend met convectoren werk. De huiskamer is voorzien van een Jaga Tempo van 220 x 30 twin met DBH en aan de andere kant van de kamer zit er een Betherma convector in de put van ongeveer dezelfde capaciteit met Climateboosters.
Overal triple glas met iso deuren. Na een paar dagen flinke kou ben ik tot de conclusie gekomen dat de standaardinstellingen vrijwel voldoen.
Ik heb de maximale temperatuur veranderd naar 60 gr., 45 gr. waren we hier gewend, maar met deze vrieskou duurt het opwarmen dan toch te lang. De Xtreme warmt de kamer met 2,5 gr. per uur op en dat vind ik prima. Na een halfuurtje opwarmen moduleert de ketel terug naar 38 a 45 gr. en blijft daarna rustig doorpruttelen met 3.6 tot 4 Kw vermogen terwijl het buiten -2 gr. is.
De nadraaitijd heb ik op 5 minuten gezet.
Dit als informatie aan Xtreme gebruikers die net als ik geen vloerverwarming hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sophia schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:30:
[...]

De aanvoer temperatuur haalde die wel toen die op 40 graden stond nu weet ik dat niet kan ik vanavond of morgen checken.

Cv springt wel uit af en toe en gaat dan na paar minuten weer aan.
De cv monteur zei dat het komt omdat die modulerende werkt wat ik raar vond want de pomp gaat ook uit en heb geen modulerende thermostaat denk ik staat er niet op is van honywell
Kan je eens foto maken van verdeler? Kan ook zijn dat er een beveiliging op zit waardoor de verdeler dicht gaat.

45 ingaand met 40 retour is wel een erg warme vloer overigens... de vloer is lava?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Rocketman Als je met laag vermogen, lage flow en hoge ΔT (John Visser methode) gaat stoken dan wordt het systeem trager, zoals hier vaker geschreven.

Wat je wint aan rendement boet je in qua comfort. In dat geval moet je weinig tot geen nachtverlaging toepassen en zo gelijkmatig mogelijk gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
@Superbeagle Deze conclusie heb ik ook ongeveer getrokken. Er is een wereld van verschil tussen vloerverwarming en verwarming d.m.v. convectoren. 's Nachts verlagen we gewoon de temperatuur naar 15 graden en in de ochtend is de huiskamer weer razendsnel opgewarmd door diezelfde convectoren met DBH.
Ik denk dat deze methode uiteindelijk efficienter is.

[ Voor 8% gewijzigd door Rocketman op 14-12-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
_JGC_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:07:
[...]

Kan je eens foto maken van verdeler? Kan ook zijn dat er een beveiliging op zit waardoor de verdeler dicht gaat.

45 ingaand met 40 retour is wel een erg warme vloer overigens... de vloer is lava?
Zit geen beveiliging op, flowers en ontluchting meer niet super simpel ding.

De vloer was 21 graden in de woonkamer en slaapkamer 19, terwijl het 17 graden in huis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
Rocketman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:24:
@Superbeagle Deze conclusie heb ik ook ongeveer getrokken. Er is een wereld van verschil tussen vloerverwarming en verwarming d.m.v. convectoren. 's Nachts verlagen we gewoon de temperatuur naar 15 graden en in de ochtend is de huiskamer weer razendsnel opgewarmd door diezelfde convectoren met DBH.
Ik denk dat deze methode uiteindelijk efficienter is.
Welke instellingen gebruik je voor P010 (max vermogen), P031 (pomp max ) en P032 (pomp min)? En wat is de retour temperatuur nu zo gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Kanoet schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:56:
@Marc_Sway , @Treveo
M.b.t. LLC.
Vannacht/vanochtend heb ik LLC weer aangezet en de thermostaat weer aan-uit gedaan. Nu vroeg de thermostaat een lagere Ta/Tr en dit had grote invloed op het gasverbruik: grofweg vergelijkbaar met LLC uitgeschakeld. Mijn eerdere vergelijking was dus niet-representatief! Ik zal mijn eerdere post aanpassen zodat niemand via de zoekfunctie/google op het verkeerde been wordt gezet.

Wat ik wel kan concluderen:
- Honeywell Lyric T6R thermostaten zijn koppig. Ze hebben na aanpassingen een aan-uitschakeling nodig om de juiste instellingen goed door te voeren. Volgens mij had mijn Remeha Calenta cv ketel dit volgens mij ook.
- De grote verschillen(20-38%) tussen meetdag 1 en 2 zijn erg groot. De variabelen zijn LLC én een verschil in Ta/Tr(dT 10 gr) van zo'n 15 graden. De 'condensatiewinst' hiervan zal max 5% zijn volgens de grafieken die ik hebt gezien. De verschillen zijn dus nog niet goed te verklaren.

Ik blijf voorzichtig met conclusies trekken. Ik blijf nog wel even met de LLC spelen, maar als er geen duidelijk verschil in gasverbruik is zal mijn voorkeur gaan naar LLC uitschakelen ivm het minder nerveuze gedrag van de cv ketel.
@Kanoet Veel dank voor je aanvullende reactie met de nieuwe bevindingen! Het bevestigt mijn (al langere) vermoeden dat de LLC mode vaak helemaal geen verbetering geeft qua efficiënte burner control van de CV.
Wellicht dat t in bepaalde omstandigheden, met bepaalde ketels wel werkt, maar waarschijnlijk is die LLC mode meer een ‘marketing’ dingetje dan dat t werkelijk een ketel efficiënter laat stoken met zelfde comfort ervaring.

Ik heb nu zelf iets anders, sinds gisterennacht met de lage buitentemp’s nu, ging mijn CV voor het eerst ook ‘s nachts zeer regelmatig aan.

Zie t plaatje hieronder! Worden we hier vrolijk van?
Wat je ziet tussen 0:00 en 6:00 uur, is dat eigenlijk naar pendelen? Hebben jullie enig idee wat hier gebeurt?

De aanvoer temp was gedurende die hele periode onder de 35C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1HhHW4vNzYd8bHErQcGAHN9vlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfQj7FOW0iWRYEEQSVAyNnhL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Marc_Sway op 14-12-2022 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rocketman
Veerman24 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:09:
[...]

Welke instellingen gebruik je voor P010 (max vermogen), P031 (pomp max ) en P032 (pomp min)? En wat is de retour temperatuur nu zo gemiddeld?
P010 100
P031 65
P032 45
De standaardinstellingen, die dus voorlopig bevallen in mijn situatie.
Ik heb wel de maximale temperatuur op 60 gr. gezet ivm de vrieskou.
De retourtemperatuur is 38 tot 43 gr.

[ Voor 12% gewijzigd door Rocketman op 14-12-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:17:
[...]

@Kanoet Veel dank voor je aanvullende reactie met de nieuwe bevindingen! Het bevestigt mijn (al langere) vermoeden dat de LLC mode vaak helemaal geen verbetering geeft qua efficiënte burner control van de CV.
Wellicht dat t in bepaalde omstandigheden, met bepaalde ketels wel werkt, maar waarschijnlijk is die LLC mode meer een ‘marketing’ dingetje dan dat t werkelijk een ketel efficiënter laat stoken met zelfde comfort ervaring.

Ik heb nu zelf iets anders, sinds gisterennacht met de lage buitentemp’s nu, ging mijn CV voor het eerst ook ‘s nachts zeer regelmatig aan.

Zie t plaatje hieronder! Worden we hier vrolijk van?
Wat je ziet tussen 0:00 en 6:00 uur, is dat eigenlijk naar pendelen? Hebben jullie enig idee wat hier gebeurt?

De aanvoer temp was gedurende die hele periode onder de 35C.

[Afbeelding]
Wat is nou jouw defenitie van pendelen?

Staat in de Openeings post. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000

JJJ

Zelf hier ook aan het cv tunen geslagen. Heb de aanvoertemperatuur verlaagd naar 45 graden, de radiatoren waterzijdig ingeregeld en de twee t22 radiatoren in de woonkamer (100 m3) geboost met fans.

Eerder hield ik de ruimte niet warm op deze temperatuur omdat de wachttijd na cv bedrijf ingesteld stond op 4 minuten. De cv ging dan stoken tot 45 aanvoer, schakelde uit voor 4 min waarin de aanvoer zakte tot 36 graden. Daarna begon het weer opnieuw.

Ik heb de wachttijd tot cv bedrijf verlaagd naar 0 minuten en ontsteekt de brander nu ongeveer elke minuut. Daarnaast het ontstekingsvermogen aangepast van 40% naar 15% om geen overshoot te krijgen qua temperatuur.

De aanvoer over de radiatoren blijft nu (oscillerend) ongeveer 45 graden waarmee de warmteafgifte stabieler is. Maar: is dit handig voor de cv ketel zelf?

Heb het idee dat de radiatoren nu (ondanks boost) niet voldoende zijn om het minimale vermogen van de ketel kwijt te kunnen. Kan altijd omhoog in aanvoertemperatuur maar wilde voor de aardigheid kijken of 45 graden ook kan ivm testen geschiktheid warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
JJJ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:10:
Zelf hier ook aan het cv tunen geslagen. Heb de aanvoertemperatuur verlaagd naar 45 graden, de radiatoren waterzijdig ingeregeld en de twee t22 radiatoren in de woonkamer (100 m3) geboost met fans.

Eerder hield ik de ruimte niet warm op deze temperatuur omdat de wachttijd na cv bedrijf ingesteld stond op 4 minuten. De cv ging dan stoken tot 45 aanvoer, schakelde uit voor 4 min waarin de aanvoer zakte tot 36 graden. Daarna begon het weer opnieuw.

Ik heb de wachttijd tot cv bedrijf verlaagd naar 0 minuten en ontsteekt de brander nu ongeveer elke minuut. Daarnaast het ontstekingsvermogen aangepast van 40% naar 15% om geen overshoot te krijgen qua temperatuur.

Het

De aanvoer over de radiatoren blijft nu (oscillerend) ongeveer 45 graden waarmee de warmteafgifte stabieler is. Maar: is dit handig voor de cv ketel zelf?

Heb het idee dat de radiatoren nu (ondanks boost) niet voldoende zijn om het minimale vermogen van de ketel kwijt te kunnen. Kan altijd omhoog in aanvoertemperatuur maar wilde voor de aardigheid kijken of 45 graden ook kan ivm testen geschiktheid warmtepomp.
Het ziet er naar uit dat jouw afgifte systeem ondanks de fans toch te krap is. Ik heb dat hier verholpen door een T22 te vervangen door een dikke Jaga Tempo met DBH.
De 32 jaar oude convector in put heb ik vervangen door een dubbel exemplaar met Climateboosters. Met deze vrieskou is 45 gr. toch te laag, want de opwarmtijd vinden we te lang. Volgende week is het weer boven nul en kunnen we terug naar 45 gr.

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 12:24
Ik kan één ding maar niet verklaren voor mezelf: stel je hebt je radiatoren ingeregeld en op dat moment heeft de ketel de pompsnelheid naar, laten we zeggen, 80% gemoduleerd.
Klopt je inregeling dan nog wanneer de cv pompsnelheid (bijvoorbeeld 2 dagen later tijdens een andere stookcyclus) terug gemoduleerd wordt naar bijvoorbeeld 20%?
Drukverschil is ook afhankelijk van snelheid en debiet toch? Dan zou je zeggen dat je inregeling niet meer klopt...

[ Voor 7% gewijzigd door Meuzik op 15-12-2022 06:39 ]

Specs

• Marc_Sway
Dat laatste denk ik ook, vooral als je erg verschillende lengten leidingen hebt in je systeem en bijv. geen hoofdaanvoerleidingen van 22mm of meer. Ik zou voor de ruimten waar je de radiatoren vrijwel altijd open hebt staan (living, keuken) de boel waterzijdig inregelen en het daar dan bij laten en bij de radiatoren die het dichts bij de ketel zitten de flow flink knijpen (met instelbaar voetventiel, etc).

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
daarom regel je waterzijdig in als het koud is, en met een flinke draai aan je thermostaat. Je wacht een tijdje zodat de ketel naar je maximale waardes gaat (zowel vermogen, als pompsnelheid en Ta). vervolgens regel je alle radiatoren in. Tr = 0,8* Ta. Hiermee zorg je voor een egale warmteafdracht voor elke verwarmingsbron. Je hebt het nu dus waterzijdig ingeregeld op je uiterste. Vervolgens als je de ketel aanstuurt met een thermostaat in opentherm gaat die moduleren. Hiermee kun je inderdaad door een lagere flow een hogere DeltaT realiseren. Is dat erg? nee je Tr is lager dus zolang je je woning daarmee kunt warmhouden is dat geen probleem. Er wordt vaak teveel als "rocket science" naar gekeken. Helemaal niet nodig,

• vriesren
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:28
Ik weet niet of dit topic de juiste plek is, kan ook in het Tado topic of een apart topic maken, hoor het graag?

Maar ik ben op zoek naar wat advies, wij hebben sinds kort vloerverwarming en ik merk dat ons gasverbruik door het dak is geschoten naar 12m3 per dag. Wat ik weet van de oude situatie met radiatoren in huiskamer is dat afgelopen winter tijdens koudere momenten met radiatoren in huiskamer we rond de 8m3 gas per dag zaten voor zelfde temperaturen (wel met nachtverlaging). De vloerverwarming staat op constant 21 graden, zonder nachtverlaging.

Wat gegevens:
* Vloerverwarming in beneden verdieping (keuken / woonkamer) van rond de 80m2
* Totale huis oppervlakte rond de 180m2
* De huiskamer (met de vloerverwarming) staat constant op 21 graden, zonder nachtverlaging
* Boven hebben we radiatoren, deze zijn geregeld met Tado radiator knoppen
* De cv ketel wordt door een Tado systeem aangestuurd (aan / uit sturing)
* Huis is uit 1990, we hebben de muren nageisoleerd, vloer en dak hebben bestaande isolatie uit 1990 (6cm PIR platen)

Extra complicatie is natuurlijk dat het erg koud is buiten momenteel. Deze dagen zit ik redelijk constant op een gasverbruik van 12m3 per dag. Het maakt eigenlijk niet uit of ik de bovenverdiepingen mee verwarm, het lijkt erop dat de vloerverwarming erg veel energie verbruikt.

Ik heb het energieverbruik gemeten van de cv ketel, en dit patroon zie je eigenlijk dagelijks momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB0JJz7nlI_vPT3cntx6mnYy10c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UppsLgcqOJYeE2SxTFpSrMg6.png?f=fotoalbum_large

Als ik naar Tado kijk, lijkt het erop dat hij constant vraag van 50-60% heating capaciteit naar de cv ketel stuurt en dit doet hij met 'pulsen' zoals ik elders heb gelezen die je terug ziet ws in het cv ketel energieverbruik.

Wat ik al geprobeerd heb:
* CV ketel vermogen te verlagen (nu 60%), heeft geen impact gehad
* Waterzijdig ingeregeld van de radiatoren waar mogelijk
* CV ketel temperatuur verlaagd (nu 75 graden, 65 graden of lager gebruikt meer gas, ivm kamers boven te lang opwarmen)

Ik zit nu dus met de vraag, is dit gewoon het gebruik van de vloerverwarming in deze kou? Heeft het zin om toch nachtverlaging te doen in deze situatie? Zijn er andere tips die we kunnen doen om het gasverbruik te verlagen?

Stay hungry, Stay foolish

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:59

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik heb een design radiotor in de badkamer. Rechts onder heb ik de radiotor knop zitten en links onder heb ik de afvoer. Aangezien water de makkelijkste weg zoek zou ik verwachten dat het schuin tegenover elkaar eigenlijk zou moeten zitten klopt dit?

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:40

hneel

denkt er het zijne van

Warm water steigt uit zichzelf naar boven.

Bij ons was het helemaal leuk: beide aansluitingen zaten aan de bovenkant. Dus dat werd gewoon een soort kortsluiting tussen aan- en afvoer. Dat heb ik opgelost door er een steigbuis in te monteren.

Als de radiator bij jou ook niet volledig warm wordt is het misschien te overwegen.

[ Voor 15% gewijzigd door hneel op 15-12-2022 09:30 ]

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:56
@vriesren Zonder de details te kennen is dit lastig te beantwoorden, maar er zijn een paar dingen die mij te binnen schieten.

Sowieso ga je meer verbruiken door geen nachtverlaging te hebben. Je energieverlies is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Als je de vergelijking maakt tussen gemiddeld over de dag 21 graden en 18 graden, dan scheelt dat al 17% energieverlies.

Verder is vloerisolatie erg belangrijk bij vloerverwarming. Wederom heeft dit te maken met het temperatuurverschil. Maar in hoeverre dit problematisch is kan alleen jij beantwoorden.

• olafmol
  • Laatst online: 20:01
Meuzik schreef op donderdag 15 december 2022 @ 06:32:
Ik kan één ding maar niet verklaren voor mezelf: stel je hebt je radiatoren ingeregeld en op dat moment heeft de ketel de pompsnelheid naar, laten we zeggen, 80% gemoduleerd.
Klopt je inregeling dan nog wanneer de cv pompsnelheid (bijvoorbeeld 2 dagen later tijdens een andere stookcyclus) terug gemoduleerd wordt naar bijvoorbeeld 20%?
Drukverschil is ook afhankelijk van snelheid en debiet toch? Dan zou je zeggen dat je inregeling niet meer klopt...
Daarom heb je dynamische ventielen, bv van Danfoss: https://www.danfoss.com/n...tor-valves/dynamic-valve/

• olafmol
vriesren schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:33:
Ik weet niet of dit topic de juiste plek is, kan ook in het Tado topic of een apart topic maken, hoor het graag?

Maar ik ben op zoek naar wat advies, wij hebben sinds kort vloerverwarming en ik merk dat ons gasverbruik door het dak is geschoten naar 12m3 per dag. Wat ik weet van de oude situatie met radiatoren in huiskamer is dat afgelopen winter tijdens koudere momenten met radiatoren in huiskamer we rond de 8m3 gas per dag zaten voor zelfde temperaturen (wel met nachtverlaging). De vloerverwarming staat op constant 21 graden, zonder nachtverlaging.

Wat gegevens:
* Vloerverwarming in beneden verdieping (keuken / woonkamer) van rond de 80m2
* Totale huis oppervlakte rond de 180m2
* De huiskamer (met de vloerverwarming) staat constant op 21 graden, zonder nachtverlaging
* Boven hebben we radiatoren, deze zijn geregeld met Tado radiator knoppen
* De cv ketel wordt door een Tado systeem aangestuurd (aan / uit sturing)
* Huis is uit 1990, we hebben de muren nageisoleerd, vloer en dak hebben bestaande isolatie uit 1990 (6cm PIR platen)

Extra complicatie is natuurlijk dat het erg koud is buiten momenteel. Deze dagen zit ik redelijk constant op een gasverbruik van 12m3 per dag. Het maakt eigenlijk niet uit of ik de bovenverdiepingen mee verwarm, het lijkt erop dat de vloerverwarming erg veel energie verbruikt.

Ik heb het energieverbruik gemeten van de cv ketel, en dit patroon zie je eigenlijk dagelijks momenteel:
[Afbeelding]

Als ik naar Tado kijk, lijkt het erop dat hij constant vraag van 50-60% heating capaciteit naar de cv ketel stuurt en dit doet hij met 'pulsen' zoals ik elders heb gelezen die je terug ziet ws in het cv ketel energieverbruik.

Wat ik al geprobeerd heb:
* CV ketel vermogen te verlagen (nu 60%), heeft geen impact gehad
* Waterzijdig ingeregeld van de radiatoren waar mogelijk
* CV ketel temperatuur verlaagd (nu 75 graden, 65 graden of lager gebruikt meer gas, ivm kamers boven te lang opwarmen)

Ik zit nu dus met de vraag, is dit gewoon het gebruik van de vloerverwarming in deze kou? Heeft het zin om toch nachtverlaging te doen in deze situatie? Zijn er andere tips die we kunnen doen om het gasverbruik te verlagen?
Misschien mis ik iets, maar bij vloerverwarming kun je toch de aanvoertemperatuur naar rond de 35 graden zetten? Je zit nu op 75C? Of werk je met een mengpomp?

Kun je bij de VVW zien met welke temp het water erin komt, en met welke temp het weer terugkomt? En hoe staat je pomp ingesteld? Wordt er voldoende water met voldoende snelheid door je vvw systeem heengepompt? Modulatie van de pomp moet volgens mij ook uit bij vvw?

• Sophia
_JGC_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:03:
[...]

Aanvoertemperatuur is 41 zag ik middels dat sleuteltje.

Cv slaat na 5 minuten ofzo uit en gaat dan na een minuut of twee weer aan.

45 graden water temperatuur
35 Minimaal toerental cv
85 minimum capaciteit modulerende pomp
40 maximaal cv vermogen

Pomp nadraaitijd heb ik op 2 gezet stond op 1?

[ Voor 14% gewijzigd door Sophia op 15-12-2022 10:36 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sophia Welk model Intergas heb je precies?

• Sophia
Kompact HRE 28/24A

• Seafarer
Meuzik schreef op donderdag 15 december 2022 @ 06:32:
Als je dynamische ventielen gebruikt.

https://www.google.com/se...:7eef8bb9,vid:SIQCtU0TbKk

• _JGC_
Sophia schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:31:
[...]

Aanvoertemperatuur is 41 zag ik middels dat sleuteltje.

Cv slaat na 5 minuten ofzo uit en gaat dan na een minuut of twee weer aan.

45 graden water temperatuur
35 Minimaal toerental cv
85 minimum capaciteit modulerende pomp
40 maximaal cv vermogen

Pomp nadraaitijd heb ik op 2 gezet stond op 1?
Als ie uit slaat, gaat ie dan gewoon uit met code 0, of met code 1?

Code 1: ketel slaat af want temperatuur is bereikt
Code 0: thermostaat stopt vraag

In het eerste geval wacht je ketel de antipendeltijd af, in het tweede geval is je thermostaat nogal trigger-happy.

Overigens kan het even duren voordat je vloer op temperatuur is. Toen ik net begon te stoken met mijn vloer duurde het gewoon een uur voor de aanvoertemperatuur boven de 35 graden uitkwam, ketel stond dan met 32% vermogen te stoken (is ingesteld als grens). Nu de vloer op temperatuur is blijft die warmte er ook gewoon in zitten en is 's morgens de boel zomaar opgestookt.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sophia Ik neem aan dat je de instellingen zoals op pagina 16 van de handleiding hebt ingesteld. En zorg dat de minimale pompstand ‘c.’ nog voldoende flow kan leveren aangezien het een modulerende pomp betreft.

• _JGC_
@Sophia Is er een reden waarom je minimale toerental CV op 35 hebt gezet? Die is af-fabriek 30 en kan in veel gevallen zelfs naar 25.

• Sophia
_JGC_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:54:
[...]

Code 0: thermostaat stopt vraag

In het eerste geval wacht je ketel de antipendeltijd af, in het tweede geval is je thermostaat nogal trigger-happy.

Overigens kan het even duren voordat je vloer op temperatuur is. Toen ik net begon te stoken met mijn vloer duurde het gewoon een uur voor de aanvoertemperatuur boven de 35 graden uitkwam, ketel stond dan met 32% vermogen te stoken (is ingesteld als grens). Nu de vloer op temperatuur is blijft die warmte er ook gewoon in zitten en is 's morgens de boel zomaar opgestookt.
Momenteel is de kamer op temperatuur en sluit die af eerst naar 3 en vrijwel direct daarna naar 0.

Maar toen die nog niet op temparatuur is weet ik niet, moet ik vanavond of morgen bekijken als het weer is afgekoeld thuis

• Sophia
Superbeagle schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:15:
@Sophia Ik neem aan dat je de instellingen zoals op pagina 16 van de handleiding hebt ingesteld. En zorg dat de minimale pompstand ‘c.’ nog voldoende flow kan leveren aangezien het een modulerende pomp betreft.
Dat had een cv monteur gedaan die tijdens onderhoud kwam.
Maar is helemaal kut was eerst beter dan nu maar dat is inmiddels al meer dan een half jaar geleden.

Reden waarom die dat had aangepast was omdat de woonkamer snel heet werd en de slaapkamer en gang niet die bleef koud omdat die te snel de temperatuur in de woonkamer had bereikt, thermostaat regelt de temperatuur voor hele huis en die staat in de woonkamer.

C staat nu op 35 waar moet die naar toe?

• Sophia
_JGC_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:55:
@Sophia Is er een reden waarom je minimale toerental CV op 35 hebt gezet? Die is af-fabriek 30 en kan in veel gevallen zelfs naar 25.
Die had ik iets omhoog gezet aan de hand van een eerdere tip die stond eerst op 30.

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:10
_JGC_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:54:

In het eerste geval wacht je ketel de antipendeltijd af,
Nope .... dan wacht hij 12 minuten

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-08 09:23
Hulp gevraagd!
Ik ben nu zo'n beetje twee weken bezig om aan de hand van de online voorbeelden (zoals deze hier al eerder geposte: https://www.circuitsonline.net/forum/view/143911/last ) om een ESP-01 aan mijn Calenta 40C te hangen om deze remote uit te lezen. Horendol wordt ik er inmiddels van want na bijna een zakje 4P4C connectoren te hebben leeggekrompen en met tig verschillende interface-opties, blijft mijn Calenta volledig stil op de com-poort :((
Ik begin me af te vragen of mijn poortje het uberhaupt wel doet dus ik vraag me af of er iemand is die een Recom-geschikte kabel (of werkende ESP/laptop) te leen heeft (voor een aardigheidje) en in de buurt van Hilversum (+25km) woont of werkt en het niet erg (of zelfs wel leuk) vindt om deze uit te lenen of langs te komen (ophalen kan ook) om te helpen troubleshooten? Zou erg tof zijn! Andere suggesties uiteraard ook welkom!

• vriesren
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:28
@vriesren Zonder de details te kennen is dit lastig te beantwoorden, maar er zijn een paar dingen die mij te binnen schieten.

Sowieso ga je meer verbruiken door geen nachtverlaging te hebben. Je energieverlies is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Als je de vergelijking maakt tussen gemiddeld over de dag 21 graden en 18 graden, dan scheelt dat al 17% energieverlies.

Verder is vloerisolatie erg belangrijk bij vloerverwarming. Wederom heeft dit te maken met het temperatuurverschil. Maar in hoeverre dit problematisch is kan alleen jij beantwoorden.
Ik ga de nachtverlaging maar eens proberen voor een paar nachten en kijken wat dit met het verbruik doet. De vloerisolatie moet nog worden verbeterd, maar dat staat pas volgend jaar op het schema vanwege beschikbaarheid van het isolatiebedrijf.

Maar ik ga het eens proberen en kijken wat de data aangeeft.
olafmol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:24:
[...]

Misschien mis ik iets, maar bij vloerverwarming kun je toch de aanvoertemperatuur naar rond de 35 graden zetten? Je zit nu op 75C? Of werk je met een mengpomp?

Kun je bij de VVW zien met welke temp het water erin komt, en met welke temp het weer terugkomt? En hoe staat je pomp ingesteld? Wordt er voldoende water met voldoende snelheid door je vvw systeem heengepompt? Modulatie van de pomp moet volgens mij ook uit bij vvw?
Helaas zijn de radiatoren in de bovenverdiepingen nog hoog temperatuur radiatoren en werken niet goed met lage temperaturen (getest). Op de vloerverwarming zit inderdaad een mengverdeler, dus Temp in is ±70 graden, moet de retour nog even meten niet meer recent gedaan maar de mengverdeler leek goed te werken en mengt het terug naar 35 graden en retour uit de groepen is rond de 30 graden.

Heeft het nu in zo een situatie om de temperatuur van de mengverdeler omlaag te zetten of omhoog?

Stay hungry, Stay foolish

• olafmol
vriesren schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:16:
[...]

Ik ga de nachtverlaging maar eens proberen voor een paar nachten en kijken wat dit met het verbruik doet. De vloerisolatie moet nog worden verbeterd, maar dat staat pas volgend jaar op het schema vanwege beschikbaarheid van het isolatiebedrijf.

Maar ik ga het eens proberen en kijken wat de data aangeeft.

[...]

Helaas zijn de radiatoren in de bovenverdiepingen nog hoog temperatuur radiatoren en werken niet goed met lage temperaturen (getest). Op de vloerverwarming zit inderdaad een mengverdeler, dus Temp in is ±70 graden, moet de retour nog even meten niet meer recent gedaan maar de mengverdeler leek goed te werken en mengt het terug naar 35 graden en retour uit de groepen is rond de 30 graden.

Heeft het nu in zo een situatie om de temperatuur van de mengverdeler omlaag te zetten of omhoog?
Dus de Tado thermostaat blijft continue warmte vragen? Wat gebeurt er als je je radiatoren helemaal dichtzet? Krijg je dan het huis op temperatuur met alleen de vvw? En hoe acteert de Tado dan?

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-08 10:21
Sarge78 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:30:
Hoi,

Ik heb even hulp nodig. Zoals iedereen hier ben ik mijn systeem aan het inregelen ik kom er alleen niet meer uit.
Waterzijdig inregelen is eerder al gedaan. Nu gebruik ik deze winter alleen minder van het systeem omdat sommige ruimten 100% via lucht/lucht gaan.

Ik heb de temperatuur nu op 60 even los van de discussies of dit nu wel of niet moet. Het vermogen van mijn Remeha Avanta 28C stond op de standaard 35 = 18KW. Die heb ik omlaag gedaan naar 28 = denk ik 14KW. Hier wil ik nog meer aan tweaken, maar dan eerst berekenen wat ik nu echt nodig heb. 5 vragen:

1. Ik merk alleen dat er heel erg veel flow in het systeem is die ik er maar niet uit krijg. Daardoor is het lastig een DT in te regelen bij de radiatoren zonder er veel geluid tegenover te zetten.
De pomp is maar op 2 standen te regelen en staat op de lage stand. Zou dan het vermogen toch nog te groot zijn of doet dit helemaal niets met de flow in het systeem?

2. Ik kan het benodigde vermogen van de radiatoren berekenen, maar doe ik dat aan de max van die radiator of op het gewenste verloop?

3. Nu is er een aanzienlijke oppervlakte aan vloerverwarming waar 40 graden in gaat. Het zijn maar 4 groepen. Wel een 20mm buis en op max 20 tot 25cm(?) uit elkaar, maar ik weet niet hoeveel totaal aan lengte. Een installateur zei, dat dit zelfs nog wel als hoofdverwarming kon dienen door de dikte van de buis, maar het nadeel was dat het maar 4 groepen zijn.
Kan ik hier een passende berekening op los laten wat dit aan KW verbruikt/nodig heeft?

4. Kan ik aan de hand van mijn verbruik de afgelopen jaren niet zien hoeveel kw ik daadwerkelijk nodig had?

5. De pomp staat altijd aan. Hoe kan het dan dat je alleen bij verwarmen een radiator hoort suizen? Is dat doot het uitzetten van warm water?

Noot: Als ik het hele huis alle radiatoren tegelijk warm wil hebben, merk ik dat het niet voldoende vermogen is en moet ik het omhoog schroeven. idem voor de pompsnelheid. Vrijstaande woning uit 1998.
Kan iemand hier nog eens naar kijken? Waarschijnlijk een te lang verhaal, maar al zijn maar een paar vragen beantwoord O-)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sophia Het beste advies is om het minimale toerental van de ventilator af-fabriek te laten. Maar de meningen verschillen zo te zien.

Het minimale toerental van de pomp moet wel omhoog omdat de vloer met lage Ta werkt. Pompsnelheid mag best naar 80.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:47
Heeft verlagen van de max cv temperatuur eigenlijk wel zin bij een modulerende thermostaat en ketel?

Het valt me op dat onze ketel aanslaat op 80 graden en vervolgens dikwijls terug gaat naar 65 of 45 graden daarna. Enkel voor grote temperatuur verschillen gaat hij langer op 80.

Wat wel interessant is, ik kan de aanvoer temperatuur enkel wijzigen in de thermostaat, niet op de ketel zelf. Wat dat betreft slaat die hele "zet 'm op 60" campagne de plank volledig mis.

Edit: waar ik ook bar weinig over lees is de tapcomfort functie. Toen we dit huis kochten stond deze uit. Nu begrijp ik dat er ook een ECO stand is. Ik vraag me af wat voor het verbruik beter is.

[ Voor 17% gewijzigd door twowheeler op 15-12-2022 16:57 ]

• Marc_Sway
Seafarer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:08:
[...]

Wat is nou jouw defenitie van pendelen?

Staat in de Openeings post. :(
Ik weet zo’n beetje de oorzaken van pendelen. Maar wat er bij mijn ketel te zien is ‘s nachts lijkt nogal op pendelen (het regelmatig even starten en dan korte tijd later afschakelen van de brander), maar is denk ik geen pendelen. Ik probeer wel uit te zoeken wat het wel is! :*)

Situatie:
- Het gaat om de periode ‘s nachts tussen 0:00 en 6:00 uur
- Kamerthermostaat op 12C
- Vloerverwarmingen stenen vloeren (in gang, keuken, etc) helemaal uit.
- Max setting aanvoer temp: 65C
- 42kW ketel, met vermogen terug geschroeft naar 55% (omdat de ketel zijn vermogen anders niet kwijt kan)
- Geen enkele foutmeldingen op de CV dat de hoge temp beveiling aanslaat (vrij logisch als Ta max op 65C is beperkt en max vermogen is gelimiteerd tot 55%)
- Gem. aanvoer temp iets van 28C
- Retour temp iets van 22-24C,
- dus een delta-T (met Ta) van iets van 4-6C!

Ketel heeft uiteraard geen enkele moeite om de setpoint temp van 12C te handhaven in de living met de thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1HhHW4vNzYd8bHErQcGAHN9vlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfQj7FOW0iWRYEEQSVAyNnhL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tp1j-g0gC3c0WEmCyKorX0UBRlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qs7y7db6WIIorIFxdvOJ6GBi.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt er op dat bij setpoint van 11C ‘s nachts op de thermostaat, deze iets van een ‘on-off’ achtige control doet met een vrij hoge frequentie om steeds een klein beetje warmte het leidingnetwerk in te pushen om de 11C te handhaven in de woonkamer.

Maar…. wat kan er gedaan worden om het grote aantal starts tussen 0:00 en 6:00 te verminderen?

[ Voor 23% gewijzigd door Marc_Sway op 15-12-2022 20:05 ]

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53

dbzfan

Nee.

Als ik mijn setpoint op 11 graden zet doet de ketel een paar dagen helemaal niets :D

Is het niet een comfort setting voor je tapwater?

[ Voor 23% gewijzigd door dbzfan op 15-12-2022 20:30 ]

• Rocketman
dbzfan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:29:
Als ik mijn setpoint op 11 graden zet doet de ketel een paar dagen helemaal niets :D
Scheelt een hoop geld!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 03:09
Hi All, een issue dat bij mij ieder jaar terug komt is dat ik mijn woonkamer niet goed warm krijg/lang duurt. Er hangt een 4 meter lange 40cm hoge horizontale T22 radiator in de woonkamer. In de gang een T22 en keuken een hoge paneelradiator. De keuken is een eindje weg net als de gang. De woonkamer radiator moet het dus alleen doen in de woonkamer.

Uit de radiator in de woonkamer is veel meer te halen denk ik, hij zit vermoedelijk aan het eind van de keten.
  • Aanslutingszijde (1 kant): De bovenkant is circa 60 graden (bij 19 graden verwarmen) en de onderkant is circa 40 graden.
  • Andere zijde: rond de 54 graden en onderkant 34
Is hier nog meer uit te persen denken jullie? In principe is het systeem aardig in balans verder, 60 graden verwarmen en dan circa 35 graden retour, maar ik zou eigenlijk willen dat de warmte afgifte hoger is van de woonkamer radiator. Ik heb trouwens het voetventiel wel ietsjes ingedraaid van de woonkamer radiator

Kruislings aansluiten vind ik wel veel werk en doe ik liever niet, alles dicht en alleen de woonkamer radiator aan laat ongeveer hetzelfde beeld zien. CVKetel is overigens 1 jaar oud en modulerend.

• dbzfan

dbzfan

Nee.

THxZ0NE schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:39:
Hi All, een issue dat bij mij ieder jaar terug komt is dat ik mijn woonkamer niet goed warm krijg/lang duurt. Er hangt een 4 meter lange 40cm hoge horizontale T22 radiator in de woonkamer. In de gang een T22 en keuken een hoge paneelradiator. De keuken is een eindje weg net als de gang. De woonkamer radiator moet het dus alleen doen in de woonkamer.

Uit de radiator in de woonkamer is veel meer te halen denk ik, hij zit vermoedelijk aan het eind van de keten.
  • Aanslutingszijde (1 kant): De bovenkant is circa 60 graden (bij 19 graden verwarmen) en de onderkant is circa 40 graden.
Is hier nog meer uit te persen denken jullie? In principe is het systeem aardig in balans verder, 60 graden verwarmen en dan circa 35 graden retour, maar ik zou eigenlijk willen dat de warmte afgifte hoger is van de woonkamer radiator. Ik heb trouwens het voetventiel wel ietsjes ingedraaid van de woonkamer radiator

Kruislings aansluiten vind ik wel veel werk en doe ik liever niet, alles dicht en alleen de woonkamer radiator aan laat ongeveer hetzelfde beeld zien. CVKetel is overigens 1 jaar oud en modulerend.
Voet ventiel verder openzetten..
Of meer flow in systeem creëren (pompsnelheid omhoog)
Of aanvoertemp hoger zetten..

• THxZ0NE
dbzfan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:43:
[...]

Voet ventiel verder openzetten..
Of meer flow in systeem creëren (pompsnelheid omhoog)
Of aanvoertemp hoger zetten..
Die laatste doe ik liever niet omdat de ketel dat zelf regelt. Is het logisch om het voetventiel dan geheel open te zetten? Hij zit echt net een tikkie "dichter".

Ook in die volgorde trouwens?

• dbzfan

dbzfan

Nee.

THxZ0NE schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:47:
[...]

Die laatste doe ik liever niet omdat de ketel dat zelf regelt. Is het logisch om het voetventiel dan geheel open te zetten? Hij zit echt net een tikkie "dichter".

Ik zou het in die volgorde proberen ja :)

• _JGC_
THxZ0NE schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:47:
[...]

Die radiator doet 6KW met 75/65/20. Die moet je niet knijpen. Ventiel open, rest knijpen totdat de boel in balans is en als je dan nog steeds meer dan 15 graden verschil hebt op 60 graden moet de pomp in de ketel harder.

• Seafarer
Marc_Sway schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:48:
[...]

Ik weet zo’n beetje de oorzaken van pendelen. Maar wat er bij mijn ketel te zien is ‘s nachts lijkt nogal op pendelen (het regelmatig even starten en dan korte tijd later afschakelen van de brander), maar is denk ik geen pendelen. Ik probeer wel uit te zoeken wat het wel is! :*)

Situatie:
- Het gaat om de periode ‘s nachts tussen 0:00 en 6:00 uur
- Kamerthermostaat op 12C
- Vloerverwarmingen stenen vloeren (in gang, keuken, etc) helemaal uit.
- Max setting aanvoer temp: 65C
- 42kW ketel, met vermogen terug geschroeft naar 55% (omdat de ketel zijn vermogen anders niet kwijt kan)
- Geen enkele foutmeldingen op de CV dat de hoge temp beveiling aanslaat (vrij logisch als Ta max op 65C is beperkt en max vermogen is gelimiteerd tot 55%)
- Gem. aanvoer temp iets van 28C
- Retour temp iets van 22-24C,
- dus een delta-T (met Ta) van iets van 4-6C!

Ketel heeft uiteraard geen enkele moeite om de setpoint temp van 12C te handhaven in de living met de thermostaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt er op dat bij setpoint van 11C ‘s nachts op de thermostaat, deze iets van een ‘on-off’ achtige control doet met een vrij hoge frequentie om steeds een klein beetje warmte het leidingnetwerk in te pushen om de 11C te handhaven in de woonkamer.

Maar…. wat kan er gedaan worden om het grote aantal starts tussen 0:00 en 6:00 te verminderen?
Als je de oorzaken van pendelen weet en je ketel valt niet in storing waarom blijf je het dan standvastig pendelen noemen? Dat schept verwarring.

• Seafarer
THxZ0NE schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:39:

Heb jij wel voldoende radiator vermogen in die woonkamer hangen? Ik krijg het idee dat, dat te krap is.

• THxZ0NE
_JGC_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:53:
[...]

Die radiator doet 6KW met 75/65/20. Die moet je niet knijpen. Ventiel open, rest knijpen totdat de boel in balans is en als je dan nog steeds meer dan 15 graden verschil hebt op 60 graden moet de pomp in de ketel harder.

Als ik het voetventiel dus iets indraai dan wordt de radiator over de gehele linie bovenin geleidelijk heet.
Ok done. Maar nu weet ik gelijk waarom ik ooit het voetventiel in heb gedraaid. Aan de niet-aansluitzijde is de radiator bovenin ruim 10-15 graden koeler dan rechts (aansluitzijde). Kortom het heet water loopt te snel weer door de retour naar buiten heb ik het idee.

[ Voor 9% gewijzigd door THxZ0NE op 15-12-2022 21:25 ]

• THxZ0NE
Seafarer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:18:
[...]

Heb jij wel voldoende radiator vermogen in die woonkamer hangen? Ik krijg het idee dat, dat te krap is.
Ja dat denk ik ook hoor, het is krap bemeten maar ieder huis heeft dat hier in de wijk.

• Reintje
  • Registratie: September 2022
Ik heb de installatie waterzijdig ingeregeld en hierbij moest ik oa in de referentieruimte (woonkamer) twee grote kolomradiatoren iets knijpen om zo alle retouren gelijk te krijgen over het hele huis. Echter, de radiator in de keuken (aparte ruimte), die blijft een koelere retour houden, wat ik ook doe. Geen probleem qua comfort.
De radiatorknoppen van de kolomradiatoren in de woonkamer kunnen een halve slag draaien en ik heb ze een kwart geknepen.

Maar ik maak me een beetje zorgen dat ik twee radiatoren in de referentieruimte heb moeten knijpen.

Het afgiftevermogen zal hiermee ook verlaagd zijn, lijkt mij.

Kan dit nadelige gevolgen hebben voor het verbruik?

Een lagere retour vlak voor de ketel heb ik ook niet kunnen opmerken met het inregelen.
Deze is ongeveer hetzelfde als een "niet ingeregelde" installatie. Is dat normaal?

Ter illustratie:
Ik heb nu met deze kou en een matig geïsoleerd huis een aanvoer van een ruime 55 graden en retour van 40 graden als ik de cv van 16 graden op 18 graden zet. En het duurt ongeveer 1,5 tot 2 uur om op de 18 te komen. Een tijd die ik gewend ben.
Betreft een Xtreme 30 die nog op default staat.

[ Voor 16% gewijzigd door Reintje op 15-12-2022 21:46 ]

• Martijn08
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-03-2024
Martijn08 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:52:
Goedemiddag,

Ik heb de volgende situatie:
CV ketel Nefit Trendline i.c.m. 4 radiatoren die open staan. 3x type 20 radiatoren in de woonkamer waarvan 2 met een trioset speedfan, en 1 designradiator in de badkamer. De ketel heb ik ingesteld op de laagste onderwaarde 7.0 kw (brander 28%) en pompsnelheid op het minimale 30%.
Aanvoer temp. staat op 75 graden max.
Nu is het eigenlijk altijd wel binnen 2 uur op temperatuur, het enige waar ik mee zit is het feit dat de nefit easy thermostaat wel 3 tot 4 keer voordat de ingestelde temperatuur bereikt is uitschakelt en binnen enkele minuten weer inschakelt. Aangezien de ketel een behoorlijk hoog starttoerental heeft kost dat elke keer weer een stoot gas, en het water moet steeds weer opnieuw opgewarmd worden. Ook komt hiermee de aanvoer nooit echt hoger dan 50 graden. Nu is dus eigenlijk mijn vraag, is het niet efficiënter om een aan/uit thermostaat te plaatsen waardoor de ketel in 1 run blijft branden op een laag pitje en daarbij ook een e.v.t. hogere aanvoer temp. haalt?
Iemand? :)

• _JGC_
THxZ0NE schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:23:
[...]

Ok done. Maar nu weet ik gelijk waarom ik ooit het voetventiel in heb gedraaid. Aan de niet-aansluitzijde is de radiator bovenin ruim 10-15 graden koeler dan rechts (aansluitzijde). Kortom het heet water loopt te snel weer door de retour naar buiten heb ik het idee.
Welke temperaturen meet je op de 4 hoeken van de radiator?

Is het evt mogelijk een leiding onder de radiator door langs de muur te trekken om het ding kruislings aan te sluiten?

• THxZ0NE
_JGC_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:46:
[...]

Welke temperaturen meet je op de 4 hoeken van de radiator?

Is het evt mogelijk een leiding onder de radiator door langs de muur te trekken om het ding kruislings aan te sluiten?
Leiding leggen is evt wel mogelijk als er echt geen andere oplossing is, kan dat ook wel zelf maargoed.. zo lang mogelijk uitstellen...

Bij deze, links is aansluiting, rechts loos.

voetventiel ong 7 slagen ingedraaid:
nu 18 raden ketel 19 graden
linksbovenin 65 graden
linksonderin 49
rechtsboven 59
rechtsonderin 40

Voetventiel helemaal open:
nu 18 raden ketel 19 graden
linksbovenin 58 graden
linksonderin 49
rechtsboven 49
rechtsonderin 30

Zojuist voetventiel 4 slagen ingedraaid en rechtsbovenin wordt weer heter, lijkt weet iets meer in balans.

• Marc_Sway
dbzfan schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:29:

Is het niet een comfort setting voor je tapwater?
Nee hoor, geen comfort setting actief op de CV/kamerthermostaat en eigenlijk helemaal niet in het huis >:)

Ben wel benieuwd hoe ik die regelmatig starts van de ketel wat lager krijg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:16:
[...]

Als je de oorzaken van pendelen weet en je ketel valt niet in storing waarom blijf je het dan standvastig pendelen noemen? Dat schept verwarring.
Het is niet officieel pendelen wat mijn CV doet (ook geen foutmeldingen op de ketel) in de nacht. Maar hij vertoond wel het vergelijkbaar gedrag van meer starts/uur dan overdag met dan runs van steeds enkele minuten.

Is dat stookgedrag normaal als ‘s nachts de kamerthermostaat behoorlijk laag staat (hier iets van 11 of 12C in de nacht)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Op zolder heb ik een radiator zonder voetventiel, en met deze thermostatische kraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WT-OuphlkklvNF3-oP_GOyeUcUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RD4KYXtAy6BbsG94NUL7j062.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zie geen nummertjes 1-7 of iets gegraveerd, dus dit beestje is niet te knijpen volgens mij? Zorgt er dus voor dat veel warmte meteen weer terug naar de ketel gaat. Het is ook nog eens de eerste radiator.

Het zorgt er nu in ieder geval voor dat veel warmte meteen weer terug naar de ketel gaat. Het is ook nog eens de eerste radiator.
Er zit een elektrische klokthermostaatkraan op. Als deze kraan niet te knijpen valt zou ik moeten kijken of ik de thermostaatkraan kan tricken om de maximale opening beperkt te houden.

[ Voor 70% gewijzigd door Tutti-frutti op 16-12-2022 09:40 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:47:
[...]

Het is niet officieel pendelen wat mijn CV doet (ook geen foutmeldingen op de ketel) in de nacht. Maar hij vertoond wel het vergelijkbaar gedrag van meer starts/uur dan overdag met dan runs van steeds enkele minuten.

Is dat stookgedrag normaal als ‘s nachts de kamerthermostaat behoorlijk laag staat (hier iets van 11 of 12C in de nacht)?
Als de kamer afkoelt tot 12 of 13 graden dan gaat de thermostaat zeker maatregelen nemen om te voorkomen dat het echt te koud wordt. Hij ziet/voelt ook de snelheid van afkoelen.
Maar lijkt me sterk dat het bij jouw zo koud wordt.

Mischien een andere thermostaat proberen als test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Tutti-frutti schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:31:
Op zolder heb ik een radiator zonder voetventiel, en met deze thermostatische kraan. Ik zie geen nummertjes of iets gegraveerd, dus dit beestje is niet te knijpen volgens mij? Zorgt er dus voor dat veel warmte meteen weer terug naar de ketel gaat. Het is ook nog eens de eerste radiator.

Er zit een elektrische klokthermostaatkraan op. Ik zou moeten kijken of ik die kan tricken om de maximale opening beperkt te houden.

[Afbeelding]
Tsja als die onder de ingestelde waarde komt, dan gaat hij gewoon volopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:33:
[...]

Als de kamer afkoelt tot 12 of 13 graden dan gaat de thermostaat zeker maatregelen nemen om te voorkomen dat het echt te koud wordt. Hij ziet/voelt ook de snelheid van afkoelen.
Maar lijkt me sterk dat het bij jouw zo koud wordt.

Mischien een andere thermostaat proberen als test?
Idd, daar had ik ook eerder al eens aan gedacht: ergens een redelijk goede 2e hands op de op te tikken via Marktplaats.

Als ik dat doe, wat is dan aan te bevelen? Een niet al te oude iSense op de kop tikken? Of beter iets anders waar tweakers in dit forum enthousiast over zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:05:
[...]

Idd, daar had ik ook eerder al eens aan gedacht: ergens een redelijk goede 2e hands op de op te tikken via Marktplaats.

Als ik dat doe, wat is dan aan te bevelen? Een niet al te oude iSense op de kop tikken? Of beter iets anders waar tweakers in dit forum enthousiast over zijn?
Ik heb geen specifieke ervaring met de Isense maar gezien de positive reacties zou ik dat zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik heb nu al een poosje mijn thermostaten gewijzigd van PWM naar Hysteresis en het pendelgedrag zonder storing (dus eigenlijk de korte start-stop runs als ik het goed begrijp ;) ) behoren sindsdien tot het verleden. Momenteel heb ik de Watts Vision BT-DRF-02 waarbij de hysteresis stap vast staat op een halve graad. Met de BT-D03 RF is het mogelijk om deze in te stellen van 0,2 tot 3 graden.
Heeft het nog meerwaarde om de thermostaten te upgraden naar dit type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Superbeagle schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:02:
@Sophia Het beste advies is om het minimale toerental van de ventilator af-fabriek te laten. Maar de meningen verschillen zo te zien.

Het minimale toerental van de pomp moet wel omhoog omdat de vloer met lage Ta werkt. Pompsnelheid mag best naar 80.
Ik heb de toerental verlaagd naar 25 en de cv blijft nu wel aan staan zonder uit te gaan is tenmiste nog niet doorgehad dat die uit valt, dus dat schijnt te helpen enorm bedankt.

Pompsnelheid c. Staat nu op 85 is dat goed?

Is het handig dat ik alle cijfers doorgeef met de code van de cv ervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
Reintje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:39:

Ter illustratie:
Ik heb nu met deze kou en een matig geïsoleerd huis een aanvoer van een ruime 55 graden en retour van 40 graden als ik de cv van 16 graden op 18 graden zet. En het duurt ongeveer 1,5 tot 2 uur om op de 18 te komen. Een tijd die ik gewend ben
Betreft een Xtreme 30 die nog op default staat.
- van 16 naar 18 graden in 1,5 tot 2 uur. Ik heb hier een vergelijkbare opwarmingssnelheid en daar kan ik prima mee leven, maar YMMV.
- delta T15 is een mooie warmte afgifte. (Terzijde: wat zijn de waarden van P031 en P032?)
- Tr 40 is ver beneden de condensatie temperatuur, dus ketel werkt in het HR bereik.

Kortom, als er verder geen klachten zijn: niet meer aan klooien (hoe graag je dat ook zou willen >:)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Sophia schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:21:
[...]

Ik heb de toerental verlaagd naar 25 en de cv blijft nu wel aan staan zonder uit te gaan is tenmiste nog niet doorgehad dat die uit valt, dus dat schijnt te helpen enorm bedankt.

Pompsnelheid c. Staat nu op 85 is dat goed?

Is het handig dat ik alle cijfers doorgeef met de code van de cv ervoor?
Als het systeem zich naar wens gedraagt bij 85 dan lekker zo laten.

Post de codes maar voor de volledigheid. Misschien dat er nog iets geoptimaliseerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-08 07:32
Ik heb ineens een overshoot van meer dan 1 graad. IK merk ook dat de aanvoertemperatuur hoger komt dan de maximum ingestelde waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIVDwHSehLmUSU9u4twwAPgkfLk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bwtnV3IIsxDPTVQC7Li1abO9.png?f=user_large

De paarse lijn is 21,5 graden, ingestelde thermostaatwaarde. Oranje vlak is CV-ketel in bedrijf. Blauwe lijn is kamertemperatuur op de thermostaat gemeten. Op 22,6 uitgekomen, terwijl 21,5 is ingesteld. De cv brandt ook door als 21,5 is bereikt. Iemand een verklaring?

vermogen: 70%
max temp: 50 graden
pomp min: 20%
pomp max: 62%
gradientsnelheid: 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
Superbeagle schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:09:
[...]

Als het systeem zich naar wens gedraagt bij 85 dan lekker zo laten.

Post de codes maar voor de volledigheid. Misschien dat er nog iets geoptimaliseerd kan worden.
1=0
2=0
3=40
3.=85
4=99
5=25
5.=90
6=-7
7=25
8=2
9=1
A=0
b=1
C=1
c=25
c.=85
d=25
E=30
E.=1
F=60
F.60
h=47
L=0
n=85
n.=0
0.=0
o=0
0.=3
P=5
P.30
q=0
r=0

Dit zijn ze

slaapkamer blijft altijd 1 tot 1.5 graden achter tenopzichte van de woonkamer als slaapkamer wat warmer kan zal ik wel blij zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Sophia op 16-12-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sophia
En als het gasverbruik naar beneden kan helemaal top natuurlijk 😁

Verwarming zet ik in de laat avond op 17 en op de dag op 19 dat vind ik prima qua temperatuur alleen de slaapkamer blijft op de dag op 17 a 17.5 hangen en in de nacht koelt die af naar 16.

[ Voor 58% gewijzigd door Sophia op 16-12-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
Martijn08 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:52:
Goedemiddag,

Ik heb de volgende situatie:
CV ketel Nefit Trendline i.c.m. 4 radiatoren die open staan. 3x type 20 radiatoren in de woonkamer waarvan 2 met een trioset speedfan, en 1 designradiator in de badkamer. De ketel heb ik ingesteld op de laagste onderwaarde 7.0 kw (brander 28%) en pompsnelheid op het minimale 30%.
Aanvoer temp. staat op 75 graden max.
Nu is het eigenlijk altijd wel binnen 2 uur op temperatuur, het enige waar ik mee zit is het feit dat de nefit easy thermostaat wel 3 tot 4 keer voordat de ingestelde temperatuur bereikt is uitschakelt en binnen enkele minuten weer inschakelt. Aangezien de ketel een behoorlijk hoog starttoerental heeft kost dat elke keer weer een stoot gas, en het water moet steeds weer opnieuw opgewarmd worden. Ook komt hiermee de aanvoer nooit echt hoger dan 50 graden. Nu is dus eigenlijk mijn vraag, is het niet efficiënter om een aan/uit thermostaat te plaatsen waardoor de ketel in 1 run blijft branden op een laag pitje en daarbij ook een e.v.t. hogere aanvoer temp. haalt?
Ik heb een xtreme 36 in combinatie met een Nefit easy en merk dat hij in de tweede helft van de run ook een of twee keer even uitschakelt. Is dat bij jou ook zo, of gebeurt het gelijkmatig verdeeld over de hele run? Geeft de Trendline nog een code als hij uitschakelt? Je schrijft dat je pompsnelheid is ingesteld op het minimale 30%. Is dat de maximale pompsnelheid, de minimale pompsnelheid of beide? En hoe hoog zijn de Tretour en de delta T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Gisteren eens de max CV temp van 65 naar 55 verlaagd om te kijken of dat lukt (Remeha tzerra m28c plus + iSense, met de nodige aanpassingen volumestroom/pompsnelheid), want een Ta/Tr van 50/30 zou efficienter moeten zijn dan 60/40. Die 60/40 zag ik namelijk de afgelopen dagen met de max cv temp instelling van 65gr.

Nu had ik bij pendelen altijd het beeld van snel opeenvolgende stooksessies. Maar dat "snelle" hoeft natuurlijk helemaal niet, zoals ik nu kan observeren. Een stooksessie duurt zo'n 25 minuten voordat hij voor +-10 min afslaat. Dit lijkt me duidelijk pendelen, omdat de watertemperatuur boven het setpoint komt, en hij afslaat wanneer hij de max ingestelde temp (55) bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJKnhwnvXQ7EpWwPrR-DoOibg7c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yfbjaGB3sbhqZRHFQVF8OuwS.png?f=fotoalbum_tile

Nu gaat er waarschijnlijk nog te veel flow door de eerste radiator (deze heeft geen instelbare kraan of voetventiel). Als ik deze radiator op een of andere manier wel kan knijpen, kan dit dan nog positieve invloed hebben op het pendelen? Ik denk zelf dat dit afhangt van de vraag of de warmte dan een andere afgiftebron bereikt, waardoor er netto meer afgifte plaats kan vinden. Of begrijp ik het dan nog niet helemaal goed?

Verder kan ik natuurlijk ook de max pompsnelheid verhogen (nu op 50% geknepen). Helaas lukt het me met OTGW (nog) niet inzicht te hebben in de actuele pompsnelheid en in hoeverre deze dus gemoduleerd wordt.

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Tutti-frutti schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:59:
Gisteren eens de max CV temp van 65 naar 55 verlaagd om te kijken of dat lukt (Remeha tzerra m28c plus + iSense, met de nodige aanpassingen volumestroom/pompsnelheid), want een Ta/Tr van 50/30 zou efficienter moeten zijn dan 60/40. Die 60/40 zag ik namelijk de afgelopen dagen met de max cv temp instelling van 65gr.

Nu had ik bij pendelen altijd het beeld van snel opeenvolgende stooksessies. Maar dat "snelle" hoeft natuurlijk helemaal niet, zoals ik nu kan observeren. Een stooksessie duurt zo'n 25 minuten voordat hij voor +-10 min afslaat. Dit lijkt me duidelijk pendelen, omdat de watertemperatuur boven het setpoint komt, en hij afslaat wanneer hij de max ingestelde temp (55) bereikt.

[Afbeelding]

Nu gaat er waarschijnlijk nog te veel flow door de eerste radiator (deze heeft geen instelbare kraan of voetventiel). Als ik deze radiator op een of andere manier wel kan knijpen, kan dit dan nog positieve invloed hebben op het pendelen? Ik denk zelf dat dit afhangt van de vraag of de warmte dan een andere afgiftebron bereikt, waardoor er netto meer afgifte plaats kan vinden. Of begrijp ik het dan nog niet helemaal goed?

Verder kan ik natuurlijk ook de max pompsnelheid verhogen (nu op 50% geknepen). Helaas lukt het me met OTGW (nog) niet inzicht te hebben in de actuele pompsnelheid en in hoeverre deze dus gemoduleerd wordt.
Wat gaat jouw retour temperatuur met een klap omhoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Seafarer schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:28:
[...]

Wat gaat jouw retour temperatuur met een klap omhoog?
Misschien omdat de vloerverwarmingpomp ook uitgaat, als Ta < 34? Of misschien slaat de CV pomp ook uit wanneer hij stopt met branden, en warmt de retourleiding ook op?

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 17:06
De afgelopen dagen heb ik me uitgebreid ingelezen en ben beter gaan bijhouden wat er nou precies gebeurt in huis.

De woonkamer is langzamer op temperatuur (op zich logisch gezien groter verschil buiten versus binnen).

Ik zit eigenlijk nog met een hele basis vraag, omdat dit denk ik het uitgangspunt is waar vanaf ik zal moeten gaan 'finetunen' stel ik m toch graag (met name omdat ik merk dat de convectorput in de woonkamer pas laat warm wordt en dus laat gaat "meedoen" ondanks de fans nu het relatief koud is):

- Kan ik beter het systeem instellen op 75 graden en dan Vermogen+pomp terugschroeven voor een zo koud mogelijke retour en dus meer efficientie (John Visser methode, zoals al vaker gefereerd). (dit omdat de aanvoer dan wel relatief warm zou moeten zijn en de convectorput ook iets eerder de temperatuur moeten bereiken waarop de fans gaan meedraaien denk ik).

- Of kan ik beter de temperatuur op 60 laten en er van uit gaan dat de Nest icm Intergas ketel zelf wel moduleren naar wat nodig is met vermogen en pompsnelheden van de ketel gewoon zoals ze worden geleverd?

(Als ik het gasverbruik vergelijk is dit identiek nu in vergelijk met de 15 jaar oude ketel die er vorig jaar feb hing toen het ook erg koud was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 12:55
Tutti-frutti schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:59:

[Afbeelding]

Ik vind het wel vreemd dat je return temperatuur niet langzaam oploopt met je keteltemperatuur. Als er teveel flow door een radiator gaat moet de returntemperatuur ook snel oplopen omdat hij dan geen tijd heeft om het water af te laten koelen..

Zo ziet het er bij ons uit. Ik heb het vermogen van de ketel begrensd op 6kw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qs_yMfECZjcl_EZuafZEvrVcMos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Cv0OGyi9EMUHoKHJwR23BHK.png?f=fotoalbum_large

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Pagina: 1 ... 101 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?