synorluna schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:38:
[...]
Ik begrijp wat je zegt over de retourtemperatuur. Wat ik niet helemaal snap is waarom ik de ketel tot bijvoorbeeld 65 graden water zou laten verwarmen, om er vervolgens een plons koud aan toe te voegen om het 40 graden te krijgen.
De verdeler mengt het koudere water wat uit de vloer komt weer bij het water wat opnieuw je vloer in gaat. Tenzij je een LT (lage temp) verdeler hebt, want dan gaat het water uit je ketel direct de vloer in en mag je zeker niet boven die 40 aanvoer gaan.
Op zich logisch want je wilt je vloer beschermen tegen teveel warmte, maar je hebt waarschijnlijk elders in huis ook radiatoren en die doen het meestal niet zo lekker op 40 graden.
Wat voor je vloer relevant is: wordt hij warm genoeg maar niet te warm. Wat te warm is hangt ook nog eens af van het soort vloer dat je hebt.
Wat voor je gasverbruik relevant is qua systeemconfiguratie zijn een paar dingen:
- condenseren: bij retour temp onder 56 graden begint dat pas en hoe lager de retour hoe meer condensatie mogelijk is.
- niet op zeer hoog vermogen draaien indien met minder vermogen de aanwarmtijd acceptabel te krijgen is (op hoog vermogen gaat er veel rookgas naar buiten en is er minder gelegenheid tot volledig condenseren).
- ook niet te laag draaien, waardoor je stooksessies veel te lang duren en procentueel veel meer warmte weglekt uit je ketel en je huis ipv. effectief je interieur op temperatuur te krijgen.
(Dat laatste worstel ik nogal mee momenteel, omdat ik probeer mijn laminaatvloer onder de 26 graden te houden. Stop ik er teveel warmte in dan wordt de vloer te warm. Stop ik er te weinig warmte in dan duurt het aanwarmen enorm lang maar gaat mijn verbruik omhoog door het langdurig stoken op laag pitje. Bij mij is 35 echt de max om de vloer in te sturen.)
Addendum:
Zoals anderen al schreven is isoleren (en tocht voorkomen) een veel grotere factor dan je ketel tunen. En vlak ook de programmering van de thermostaat niet uit. Ik vermoed dat ik de grootste besparing versus vorig jaar (in m3 per graaddag) hiermee heb behaald, met weinig tot geen verlies van comfort.
[
Voor 8% gewijzigd door
Remmit op 30-12-2022 22:25
]