Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.969 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:56
Dit is overigens toch een puntje.

Men zou wat vaker de zoekfuntie moeten gebruiken voordat men eea vraagt.
Vragen staat vrij maar er komen veel vragen voorbij die al beantwoord zijn .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ah .....
Die para in deze afbeelding staat laag zeg.
Bij mij is die 40C.

Dat zal dan te maken hebben met latere modellen diedan ook weer anders ingeregeld zijn.

Zo zie je maar weer.
Het bouwjaar van de ketel is van belang bij het wijzigen van parameters

Edit: Zie nu ik de reactie plaats dat je een wijziging doorgevoerd hebt .... "eco".

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 24-12-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45
Wolfram55 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:08:
[...]

Ah .....
Die para in deze afbeelding staat laag zeg.
Bij mij is die 40C.

Dat zal dan te maken hebben met latere modellen diedan ook weer anders ingeregeld zijn.

Zo zie je maar weer.
Het bouwjaar van de ketel is van belang bij het wijzigen van parameters

Edit: Zie nu ik de reactie plaats dat je een wijziging doorgevoerd hebt .... "eco".
Ja. Komt uit manual HReco.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Superbeagle schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:31:
[...]

…of je haalt een iSense voor een habbekrats van Marktplaats en stelt daarop de min en max temperatuur in op gelijke waarde waardoor de ketel in feite aan/uit wordt aangestuurd met behoud van (betere)OT functies.
Ik zou ook graag de minimale ta in kunnen willen stellen, heb nu een Tado (zonder knoppen) en een Tzerra Ace.
Kun je de iSense ook bedienen met een app op je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ik kijk hier toch erg van op ....

Paramater op 30C !

Dit betekent, als ik dat naar mijn situatie spiegelt, dat het systeem dan veel .... echt veel sneller op 'code 1' zal springen.

Dit is in voor- en najaar juist ok.
Ik heb mijn para 'E' nu ook verlaagd van 40C naar 35C om de ketel eerder in 'low load' te laten springen waardoor de temperatuur meer constant blijft (kleinere Hysterese) .

Maar bij kouder weer zorgt dat voor te korte 1e opwarmsessie waardoor de ruimte niet echt snel op temperatuur zal komen.

Hoe lost de HReco dit verder op?
Is er iemand die dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08 09:06
Superbeagle schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:31:
[...]

…of je haalt een iSense voor een habbekrats van Marktplaats en stelt daarop de min en max temperatuur in op gelijke waarde waardoor de ketel in feite aan/uit wordt aangestuurd met behoud van (betere)OT functies.
Ik heb nog wel een iSense liggen, maar als ik die op de Adam van Plugwise aansluit, werkt die alleen als sensor. Plugwise overruled de instellingen van de iSense. Of is daar een oplossing voor? Ik wil natuurlijk wel mijn zoneregeling behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
[quote]Wolfram55 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:10:
[...]

Paramater op 30C !

Dit betekent, als ik dat naar mijn situatie spiegelt, dat het systeem dan veel .... echt veel sneller op 'code 1' zal springen.

Maar hiermee zeg toch: hogere parameter E is minder pendelen?

Door meer te pendelen, want min vermogen van de eco is t zelfde als van hre.

Alleen de hreco 18/24 heeft tijdje een restrictieplaat gehad tussen ventilator en warmtewisselaar, daardoor misschien lager min vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
ptr1968 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:28:
[quote]Wolfram55 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:10:
[...]

Paramater op 30C !

Maar hiermee zeg toch: hogere parameter E is minder pendelen?

Door meer te pendelen, want min vermogen van de eco is t zelfde als van hre.

Alleen de hreco 18/24 heeft tijdje een restrictieplaat gehad tussen ventilator en warmtewisselaar, daardoor misschien lager min vermogen?
Pendelen ≠ low-load !!!!

Zie : Gas besparen door middel van CV tuning deel III

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 24-12-2022 14:18 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
Seafarer schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:39:
[...plaatje knip...]

Edit: Intergas HReco ketels
Aha! Ik had alleen HRE en HRE-A gecheckt omdat de vraagsteller zei dat het om een “Hre” ging. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Wat ik hier met de Intergaa Xtreme gezien heb is dat deze niet ‘lief’ deed met de OT aansturing door een Honeywell R88 OT gateway (voor Evohome). Gevolg was dergelijk klapperen met een minuut interval. Echt pendelen is het niet; de pendel-cooldown timer van 5 minuten werd gewoon genegeerd. En aangesloten op een andere thermostaat, of als on/off, laat de ketel wel stabiel stookgedrag zien op dezelfde temperaturen; hetgeen impliceert dat de normale reden voor pendelen (onbalans vermogen) niet altijd aan de hand is.

Voor mij was de oplossing vooralsnog de Evohome controller rechtstreeks via RF met de ketel te verbinden; iets wat blijkbaar werkt, de Gateway blijkt niet nodig. Alternatief zou een test met een andere thermostaat zijn, bv een isense.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@Blihi
offtopic:
Het zou handig zijn als in de OP de verschillende stukjes met html-code wordt onderverdeelt.
Hierdoor kunnen we vanuit posts er makkelijker naar verwijzen.

In mijn geval nu de pendel/low-load paragraaf.

Edit: nvm ..... kan via de inhoud bovenaan ......

[ Voor 9% gewijzigd door Wolfram55 op 24-12-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Seafarer schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:11:
[...]

Het vervelende is dat dit niet 100% is vastgelegd. Sommige thermostaten kunnen ketel instellingen veranderen of ketels accepteren deze aanpassing.

Als jij op beide apparaten dit kunt instellen dan zou ik het even op beide proberen in ECO te zetten.
OK, veel dank! Ik had al zo’n vermoeden dat de ‘master-slave’ relaties niet altijd even goed zijn vastgelegd tussen de ketel en de thermostaat, al zijn ze beide van hetzelfde merk (in mijn geval Itho).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
edgarf28 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:33:
[...]

Ik zou ook graag de minimale ta in kunnen willen stellen, heb nu een Tado (zonder knoppen) en een Tzerra Ace.
Kun je de iSense ook bedienen met een app op je telefoon?
Nee, dat kan wel als je OTGW ertussen propt en via de webserver van Otmonitor op je mobiel kijkt, of via Home Assistant.

Of de eTwist, die heeft wel een app. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd of je daarop ook de minimale Ta in kunt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Clementie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:34:
[...]

Ik heb nog wel een iSense liggen, maar als ik die op de Adam van Plugwise aansluit, werkt die alleen als sensor. Plugwise overruled de instellingen van de iSense. Of is daar een oplossing voor? Ik wil natuurlijk wel mijn zoneregeling behouden.
Oh ok, heb je een schema van jouw systeem? Dat maakt het wat makkelijker om te beoordelen of je de iSense mogelijk als master kunt laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 19:07
Wie kan mij helpen?

Onlangs is er een bypass in mijn systeem geplaatst, deze gaat van 0,1 tot 0,5 bar. Waar moet ik deze op instellen? Ik las online iets over helemaal dichtdraaien (0,5 bar), alles open zetten, stoken en dan langzaam naar 0,1 draaien totdat het begint door te laten en dan weer een beetje dicht tot hij niet meer doorlaat. Maar hij lijkt in geen van de gevallen door te geven. Ik las online iets over 0,2 bar, moet ik het dan daar maar gewoon op instellen?

Tweede vraag: Hebben instellingen op de CV (zoals vermogen) nog invloed op je warm water? Ik heb van de een op de andere dag namelijk een stuk minder warm water druk.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
Superbeagle schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:58:
[...]

Oh ok, heb je een schema van jouw systeem? Dat maakt het wat makkelijker om te beoordelen of je de iSense mogelijk als master kunt laten werken.
Kun je er zo wijs uit worden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TphbNwoZBWBHmyLmWrHcFJ1qdII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMe5xoOvYCcVmOipY9imeBNv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Clementie Ja, het probleem zit bij de Adam zoals je hier bijna een jaar geleden al hebt uitgezocht. Clementie in "Plugwise Adam" ;)

Bij de zonegateway C-Mix van Remeha kun je ook de iSense aansluiten en daar weet ik vrijwel zeker dat de iSense wel de funcionaliteiten behoudt. Wel kan de iSense maar twee zones aansturen. Maar dat gaat niet werken in jouw geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 24-12-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
Superbeagle schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:38:
@Clementie Ja, het probleem zit bij de Adam zoals je hier bijna een jaar geleden al hebt uitgezocht. Clementie in "Plugwise Adam" ;)

Bij de zonegateway C-Mix van Remeha kun je ook de iSense aansluiten en daar weet ik vrijwel zeker dat de iSense wel de funcionaliteiten behoudt. Wel kan de iSense maar twee zones aansturen. Maar dat gaat niet werken in jouw geval.
Idd ik dacht al dat het niet kon. Maar je weet nooit of je iets over het hoofd ziet. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40
Maar wat is nu de ideale instelling voor E en E. want dat is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
De vraag van @Chris987 heb ik verplaatst naar een eigen topic: Enorm gasverbruik (20-30m3 per dag): installatie verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndef
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-02 19:36
Seafarer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:47:
[...]

Als het cv water door een platenwarmtewisselaar gaat dan heb je een cv pomp in de ketel en aan de andere zijde van de warmtewisselaar weer een cv pomp.
- Start de tweede pomp wel op tijd?
- Draait de tweede pomp hard genoeg?
- Welke temperaturen aan de andere zijde van de warmte wisselaar?
-Alle ventilator convectoren kunnen nog steeds vol aan draaien?
-Alle convectoren en ventilatoren zijn 100% stofvrij?
-Dus niet deze stofbende:
[Afbeelding]

-Het tweede circuit staat ook onder voldoende druk en het expansievat is okay?
Bedankt voor de tips!

Ja de pomp staat altijd aan als de verwarming aan staat.

Deze staat op de maximale stand.

Ik heb net het volgende gemeten (al twijfel ik wel of mijn IR meter helemaal accuraat is..):
Water vanaf CV ketel 48 - 53 C
Water terug naar CV ketel 33 - 36 C
Water naar convectoren 43 - 45 C
Water vanaf convectoren 39 - 45 C

De volgende dingen vallen mij op:
De temperatuur vanaf de ketel lijkt is erg laag en de convectoren geven weinig warmte af.

Ja dat kunnen ze

Ik ben ze momenteel een grondige schoonmaak aan het geven. Hopelijk doet dat nog iets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51
Vraagje aan @Superbeagle over jouw vloerverwarming verdeler. Wat voor merk en type is dat kwa mengverdeler. En die watertemperatuur beperking die je via je i sense in de quinta ingeeft werkt echt zo netjes als eerder opgemerkt? Zit hier ook te puzzelen om m’n robot HT 4 groeps te kunnen laten draaien met een zo gelijk mogelijke watertemperatuur primair. De thermostaatkraan dus helemaal open of eraf. Cv ketel is een Vaillant vhr 24/28C 2e versie en een Honeywell chronotherm modulation. Heb ook nog de keuze om een lyric t6 aan/uit aan te sluiten op de ketel en te kijken of er ook een maximale cv temp in is te stellen. Ketel moet wel stoppen bij max 45 gr bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrick
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2024
Voor diegene, die toch de voorkeur geven aan een stortdouche.
Probeer de koudwatertoevoer in de combiketel voor het warme water zover dicht te draaien, dat een acceptabel hoeveelheid water uit de kop stroomt. Dus de toevoer in de combiketel eerst dichtdraaien en steeds een kwartslag open draaien. Je moet de kraan wel voldoende openen, anders geen warm water. De meerwaarde is ook, dat uit alle warmwaterkranen minder water stroomt, dus hier ook winst op gas en waterverbruik. Het vullen van bad gaat wel langer duren.

Vandaag de hoeveelheid water gecontroleerd, die uit de regendouche kwam en tot mijn verassing een hoeveelheid van 9,5 liter per minuut, douchekraan geheel geopend. Gemiddeld komt er 20 liter uit een regendouche.

Diameter regendouche is 20cm. Combiketel is Valliant Solide Plus. CW 5

De knop van de watertoevoer beplakt met een gekleurd stickertje, zodat ik kan zien wanneer ik de knop een kwartslag in of uit draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@scofield Ik heb ook een Robot Standaard HT mengverdeler met 5 groepen en 55 m² vloeroppervlakte. Thermostaatkraan op verdeler is inderdaad helemaal open. Stand Wilo pomp op III en verschildruk constant.

Quinta staat op Ta van 75 °C en pompsnelheid op 80 of 90%, maar de iSense vraagt altijd een Ta min en max van 40 °C.

De pompschakelaar op de leiding net voor de thermostaatkraan van de verdeler meet zo’n 39 °C. De thermometer op de aanvoerbalk geeft zo’n 37 °C aan en die op de retourbalk zo’n 31 °C. De low-load brandertijd is rond de 10 minuten en 5 minuten rust.

Als ik de iSense een Ta onder de 40 °C laat vragen krijg ik het huis ook warm (20,5 °C en nachtverlaging 18°C), maar dan is de low-load brandertijd rond de 5 minuten en 2 minuten rust.

Oh ja, de radiatoren boven staan niet helemaal dicht, maar de slaapkamers worden niet warmer dan 16 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik krijg sinds kort regelmatig een N201 melding op mijn Intergas Xtreme. Iemand die weet wat dit betekent? In de handleiding wordt deze melding niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:38
synorluna schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:48:
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik krijg sinds kort regelmatig een N201 melding op mijn Intergas Xtreme. Iemand die weet wat dit betekent? In de handleiding wordt deze melding niet genoemd.
Een N melding is een notificatie en geen storingsmelding:

8.3 Notificaties
Naast storingscodes kan de branderautomaat ook notificaties weergeven op het display. Notificaties worden getoond indien er zich ergens in het systeem een afwijking voordoet die niet van invloed is op de vitale werking van het systeem. Notificaties verdwijnen indien het systeem de afwijking kan herstellen. Bij herhaaldelijk terugkeren van een notificatie dient Intergas Verwarming geraadpleegd te worden.

Maar N201 staat er niet tussen

https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door bora op 25-12-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@bora @synorluna Google zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CqyvvT6WXNl2bWj6v3BxJHKyMs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/whDYjXu5GVIKFSfFcG1RGIPn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 10:05
Ik wil even wat checken over mijn installatie, namelijk of alles goed draait ondanks mogelijk pendelgedrag. Er is nooit echt iets ingeregeld anders dan de Ta op 40 en sww op 60 ingesteld, pomp en vermogen op minimaal en comfortstand uit.
Als er iemand vergelijkbare info heeft hoor ik het graag.

Situatie: ongeveer 110 m2 met VV beneden en radiatoren boven. Huis uit '79 met 4 cm spouwisolatie, kruipruimte + zolder nageisoleerd en triple glas geplaatst. Ketel is 2 jaar oud, een remeha avanta 28c.

Vanaf 1 november hebben we de temperatuur op ongeveer 18/19 graden en zetten we geregeld een elektrische kachel aan overdag. De CV stookt voornamelijk in de ochtend en op de vier dagen dat mijn dochtertje thuis is. Verbruik in deze periode is totaal 163 m3. Daar mag ongeveer 15 m3 per maand vanaf voor warm water en hou ik dus 133m3 over.

De ketel schiet geregeld aan, draait een aantal minuten en slaat weer af. Dit is onze eerste winter met de ketel, dus referentie ontbreekt.

[ Voor 7% gewijzigd door mathelicious op 26-12-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
mathelicious schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:07:
Ik wil even wat checken over mijn installatie, namelijk of alles goed draait ondanks mogelijk pendelgedrag. Er is nooit echt iets ingeregeld anders dan de Ta op 40 en sww op 60 ingesteld, pomp en vermogen op minimaal en comfortstand uit.
Als er iemand vergelijkbare info heeft hoor ik het graag.

Situatie: ongeveer 110 m2 met VV beneden en radiatoren boven. Huis uit '79 met 4 cm spouwisolatie, kruipruimte + zolder nageisoleerd en triple glas geplaatst. Ketel is 2 jaar oud, een remeha avanta 28c.

Vanaf 1 november hebben we de temperatuur op ongeveer 18/19 graden en zetten we geregeld een elektrische kachel aan overdag. De CV stookt voornamelijk in de ochtend en op de vier dagen dat mijn dochtertje thuis is. Verbruik in deze periode is totaal 163 m3. Daar mag ongeveer 15 m3 per maand vanaf voor warm water en hou ik dus 133m3 over.
En waar komt die informatie betreffend mogelijk "pendelgedrag vandaan"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Dank! Ik kon het niet vinden. Eens kijken wat het kan zijn, ik heb (nog) niks aan de installatie aangepast.

Edit: sensor S0 en S1 zijn de aanvoer en retour sensor. Blijkbaar zit daar een temperatuurverschil in van 35 graden. Ik begrijp niet helemaal waarom dat een probleem zou moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door synorluna op 25-12-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ndef schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:06:
[...]

Bedankt voor de tips!

Ja de pomp staat altijd aan als de verwarming aan staat.

Deze staat op de maximale stand.

Ik heb net het volgende gemeten (al twijfel ik wel of mijn IR meter helemaal accuraat is..):
Water vanaf CV ketel 48 - 53 C
dat is wel erg laag vooral met meerdere ventilo convectors zou ik toch echt 65 graden verwachten. Houd de thermostaat dit zo laag? Ketel is beperkt?
Water terug naar CV ketel 33 - 36 C
Water naar convectoren 43 - 45 C
Water vanaf convectoren 39 - 45 C

De volgende dingen vallen mij op:
De temperatuur vanaf de ketel lijkt is erg laag en de convectoren geven weinig warmte af.

Ja dat kunnen ze

Ik ben ze momenteel een grondige schoonmaak aan het geven. Hopelijk doet dat nog iets!

Ik hoop wel dat je een stevige compressor erbij hebt. Want een stofzuiger doet niets. Daarbij moeten de vinnen van de ventilatoren ook goed gereinigd worden met perslucht.
Ze halen wel hun toerental maar vieze schopen zorgen ervoor dat ze niet meer hun ontwerp flow halen.

Schoonmaken is cruciaal. Helaas 1 maal per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remmit
Deef_K schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:14:
Maar wat is nu de ideale instelling voor E en E. want dat is mij niet duidelijk.
Dat zal per systeem verschillen. Bij mij (HRE 36/30) is E.=1 en momenteel E=46, maar ben nog een beetje aan het zoeken wat ideaal is. Als ik E lager zet dan komt er niet genoeg warme lucht uit de jaga convector in mijn werkkamer en duurt het opwarmen van de vloerverwarming (begane grond) erg lang omdat de verdeler niet genoeg warmte doorzet. Maar veel hoger moet ik deze parameter ook niet zetten want het laminaat mag niet warmer dan 26-28 graden worden (en ik wil de thermostaatknop op de verdeler de flow niet laten knijpen).

Helaas “leert” de honeywell thermostaat zelf niet om die 46 graden te vragen, die zet altijd veel te laag in.

Heeft iemand weleens E.=0 gebruikt samen met een honeywell thermostaat? Leert de thermostaat het dan uiteindelijk wel om hogere temperaturen te vragen? (In het begin iig niet en gaat de ketel steeds uit als de honeywell vraag onder de E waarde zakt).

Een andere vraag: heeft iemand een pompschakelaar op een (recente) Robot verdeler in gebruik? Volgens de handleiding mag de stroom nooit van de verdeler af wanneer het systeem eenmaal gevuld is dus ik ben wat huiverig om dit te doen. Ik zou graag het LTV-ventiel (Standaard-PRO model) benutten om wat meer warm water rechtstreeks de vloer in te sturen (door de bypass wat dicht draaien). Het vervelende daarmee is dat wanneer de ketel uit staat, de verdeler-pomp de warmte de vloer uit pompt. Met een pompschakelaar zou dat ineens opgelost zijn. Het is een Wilo-Para pomp.

edit:
Ik heb intussen wat specifiekere discussies gevonden waarom beter geen pompschakelaar op een A-label pomp te zetten (bijv. https://www.klusidee.nl/F...akelaar-op-a-pomp.128158/). Dit vind ik eigenlijk wel een tekortkoming van deze setup op de Standaard-PRO verdeler. Zodra je het LTV-ventiel gaat benutten krijg je dus altijd extra stroming door de rest van je CV-systeem en lekt (vooral ‘s nachts) de warmte sneller weg uit de vloer. Omdat ik vooralsnog een goede balans in de woning heb gevonden met afstellen convectoren wilde ik liever niet aan zone-regeling systeem beginnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Remmit op 26-12-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:26
@Remmit E. op 0 met honeywell betekent ketel inschakelen bij warmtevraag en nog geen 10s later weer uit.
Tenminste, als ze nog steeds die idiote 90 graden vragen om de ketel wakker te krijgen om daarna een laag setpoint te vragen.

Ik snap overigens sindskort de reden daarvoor. Mijn iSense vraagt 37 bij low-load. Ketel schakelt pas in als temperatuur 5 graden onder het setpoint komt. Wat er dus gebeurt: thermostaat schakelt in, ketel gaat pompen, water koelt af naar 32, ketel ontsteekt en thermostaat besluit dat het zo wel goed is en gaat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:22
@mathelicious vrijstaand/…/…? Is 110m2 totale opp woonhuis of enkel onderverdieping met vv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Mensen, ik overweeg om binnenkort een Toon2 ‘rooted’ te gaan integreren met Home Assistant.

De Toon2 bestuurt de ketel ook met OT protocol.

Het brander/CV management (via OT) van de Toon2: is er ervaring hier op t forum hoe deze presteert versus andere goed uitgekiende thermostaten zoals iSense of een goede Honeywell?

Kan leuk zijn, zo’n Toon2 (rooted) samen met HA voor meer in detail monitoren van de CV controls, maar als dat tot een minder efficiënt gasverbruik leidt, dan heb je er geen bal aan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hangt ook beetje van je setup af. Ik ben bijna klaar voor een warmtepomp, heb nu minimaal vermogen op 25 en maximaal op 28% staan. Die kan naar min/max=25 en dan stook ik praktisch aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@_JGC_
En hoe snel warmt het dan op aan t begin van de dag?
Bij -10C?

[ Voor 8% gewijzigd door Wolfram55 op 26-12-2022 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Wolfram55 schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:32:
@_JGC_
En hoe snel warmt het dan op aan t begin van de dag?
Bij -10C?
Vorige week deed ie 1 graad per uur met de T20 radiator. Sinds maandag een T22 van 3 meter en nog niet eens kruislings aangesloten, die doet 1 graad per 10 minuten. Ketel heeft de 35 graden 's morgens nog niet eens bereikt en dan is het al 19.5 graden ('s avonds met 20 graden om 22:00 cv uit).

2/1 kap Huisje van 1978, nog lang niet klaar met isoleren, 965 kuub verbruikt afgelopen stookjaar (nov t/m okt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
_JGC_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:33:
[...]

Vorige week deed ie 1 graad per uur met de T20 radiator. Sinds maandag een T22 van 3 meter en nog niet eens kruislings aangesloten, die doet 1 graad per 10 minuten. Ketel heeft de 35 graden 's morgens nog niet eens bereikt en dan is het al 19.5 graden ('s avonds met 20 graden om 22:00 cv uit).

2/1 kap Huisje van 1978, nog lang niet klaar met isoleren, 965 kuub verbruikt afgelopen stookjaar (nov t/m okt).
Die T20 was ook 3mtr. breed?
Hoogte hetzelfde gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Seafarer schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:52:
[...]

Die T20 was ook 3mtr. breed?
Hoogte hetzelfde gebleven?
Die was 290x50. Nieuwe is 300x50.

Moet nog even een leiding naar de andere kant brengen, de oude werd geheel warm, de nieuwe tot de helft en de andere helft alleen bovenin. Wel over de hele lengte een warme luchtstroom eruit.

T20 moet het hebben van straling, de T22 doet vnml convectie. Dat begint al bij 30 graden, de T20 had echt minstens 40 nodig voor je daar wat van merkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
_JGC_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:25:
[...]

Die was 290x50. Nieuwe is 300x50.

Moet nog even een leiding naar de andere kant brengen, de oude werd geheel warm, de nieuwe tot de helft en de andere helft alleen bovenin. Wel over de hele lengte een warme luchtstroom eruit.

T20 moet het hebben van straling, de T22 doet vnml convectie. Dat begint al bij 30 graden, de T20 had echt minstens 40 nodig voor je daar wat van merkte.
Stevige upgrade. Bijna 50% erbij. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_d40GQa0Pel3ajwPIV6RRjkhrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3BtUf4NxuJ40bWQhouOTcchz.jpg?f=user_large

Eigenlijk een relatief eenvoudige upgrade en niet eens een peperdure investering. En geen software en geen upgrades. Verliest geen instellingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Seafarer 100 euro op marktplaats, 2x30km rijden, 25 euro aansluitmateriaal en een middagje knutselen.

En als bonus steekt ie 3cm onder de vensterbank uit waardoor ie de koudeval van het ventilatierooster opheft.

Ding is overigens 2cm dikker dan de T22 van 3,30x0,5 aan de andere kant van de kamer.

Heb oude puntstukken niet hergebruikt, die waren nog van 1978 en zaten vastgerot in de radiator. Nog altijd verbaasd dat die oude zooi zonder lekken op de kranen van zowel Comap als Heimeier past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
_JGC_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:33:
[...]

Tja dat gaat hier nu een stuk trager, sinds we vorig jaar alle jaga’s op de begane grond eruit hebben gehaald en daar nu alleen vloerverwarming hebben. Die ligt erg ondiep en onder laminaat, dus die vloer kunnen we niet te warm maken. Ik moet daarbij opmerken dat de jaga’s wel snel de lucht verwarmden, maar dat meubilair en muren er veel langer over deden dus helemaal comfortabel was dit niet tenzij na zeer lange stooksessie. En dat is nu met de vloerverwarming eigenlijk niet anders. Het gaat echter veel gelijkmatiger.

Ik wil deze week speedcomfort ventilatoren aanschaffen voor twee convectoren: eentje op eerste verdieping en eentje op werkkamer tweede verdieping. Dan kan ik die jaga’s iets meer knijpen wat hopelijk bijdraagt aan een tikje meer flow naar de vloerverwarming verdeler toe. Het alternatief is dat ik een paar graden hogere aanvoertemp vraag, maar dan wordt het zo’n afwisseling warm-koud op de werkkamer gedurende de werkdag. Aan een zone-systeem wil ik (nog) niet en denk dat het geen goede optie is om met deze flinke ketel slechts 1 convector te gaan voeden.

Een andere grote aanpassing recent: op suggestie van @ptr1968 (zie ook zijn post die ik hieronder link) heb ik vorige week mijn branderautomaat laten vervangen door een nieuw model. Die heeft een betere programmering voor low-flow situaties. En inderdaad moduleert de ketel nu wel, ipv dat hij steeds naar het min.vermogen terugzakt. De monteur heeft ook de gas/lucht menging gemeten en ingesteld en dit meteen ook voor de allerlaagste vermogen instelling van de ketel gedaan: zowel CV als WW kunnen nu veilig terug moduleren naar 20%.

Dit betekent dat ik momenteel veel nieuw test- en instelwerk heb. Vind ik erg leuk om te doen, maar er gaat net als een paar jaar geleden weer veel tijd in zitten.

Link: ptr1968 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
_JGC_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:39:
@Seafarer 100 euro op marktplaats, 2x30km rijden, 25 euro aansluitmateriaal en een middagje knutselen.
:)
En als bonus steekt ie 3cm onder de vensterbank uit waardoor ie de koudeval van het ventilatierooster opheft.

Ding is overigens 2cm dikker dan de T22 van 3,30x0,5 aan de andere kant van de kamer.

Heb oude puntstukken niet hergebruikt, die waren nog van 1978 en zaten vastgerot in de radiator. Nog altijd verbaasd dat die oude zooi zonder lekken op de kranen van zowel Comap als Heimeier past.
Heimeier zeg je gebruik jij eclipse? En welke flow heb je ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Seafarer schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:33:
[...]
:)

[...]

Heimeier zeg je gebruik jij eclipse? En welke flow heb je ingesteld?
Boven V-exact2, beneden 2 radiatoren met dubbel instelbare comap kraan en comap voetventiel. Die oude T22 heeft nog een hele oude kraan zonder voorinstelling en ook geen voetventiel.

Maargoed, wat wil je knijpen op een T22 van 3,30x0,50 op een 15mm buis?

@Remmit Dat van die branderautomaat had ik gemist, maar verklaart waarom ik hier tapwater op 85% vermogen heb gezet... de 4 HREs die ik onder handen heb gehad hebben er allemaal last van en pendelen als de ziekte ipv op tijd terug in vermogen. Idd met pre-2014 branderautomaat.

[ Voor 24% gewijzigd door _JGC_ op 26-12-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
_JGC_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:43:
[...]

Boven V-exact2, beneden 2 radiatoren met dubbel instelbare comap kraan en comap voetventiel. Die oude T22 heeft nog een hele oude kraan zonder voorinstelling en ook geen voetventiel.

Maargoed, wat wil je knijpen op een T22 van 3,30x0,50 op een 15mm buis?
:) ja das waar.
Het ging mij er even om of je bij deze hoge flow geen herrie had met eclipse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Seafarer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:03:
[...]

:) ja das waar.
Het ging mij er even om of je bij deze hoge flow geen herrie had met eclipse.
Alleen in de badkamer herrie, die heb ik geknepen op voelbare delta-T, en dat is dicht tot ie fluit en dan een heel klein stukje terugdraaien. Ik hoor 'm stromen, fluiten doet ie net niet meer.

Verder boven alles geknepen op instelling voor 500W 75/65/20 ongeacht wat er hangt. Zijn allemaal grote joekels, T20 en T21. Als ik die meer geef wordt het extreem oncomfortabel in die slaapkamertjes.

Maargoed, vloer in de berging krijgt nu minder flow waardoor de RTL weer op 20 graden kan zonder dat het hokje een sauna wordt (wel gek, 23 graden in een hokje met ijs op de buitenkant), radiator naast de berging iets geknepen omdat die teveel flow kreeg. Had daarna direct weer fatsoenlijke flow door die nieuwe radiator. Misschien dat pomp tzt weer naar 2 kan ipv 3, scheelt geluid en stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Heeft waterzijdig inregelen nut voor een Evohome systeem waarbij gebruik gemaakt wordt van vv op de begane grond en radiatoren op de overige twee verdiepingen? Zolang de retour temp onder de 50 graden blijft en de ketel niet pendelt, vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is.

Ik wil graag m’n cv zuiniger afstellen, maar worstel een beetje met de juiste aanpak hiervan en vind hier en daar tegenstrijdige adviezen (ook van mijn installateur).

[ Voor 21% gewijzigd door synorluna op 27-12-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
synorluna schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:11:
Heeft waterzijdig inregelen nut voor een Evohome systeem waarbij gebruik gemaakt wordt van vv op de begane grond en radiatoren op de overige twee verdiepingen? Zolang de retour temp onder de 50 graden blijft en de ketel niet pendelt, vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is.

Ik wil graag m’n cv zuiniger afstellen, maar worstel een beetje met de juiste aanpak hiervan en vind hier en daar tegenstrijdige adviezen (ook van mijn installateur).
Twijfel.

Ik geef een hint.
Welke parameter bepaalt het rendement van je cv ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Seafarer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:56:
[...]

Twijfel.

Ik geef een hint.
Welke parameter bepaalt het rendement van je cv ketel?
Retour temperatuur, welke op dit moment moment bij mij op zo’n 50% zit van de aanvoer temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
synorluna schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:06:
[...]

Retour temperatuur, welke op dit moment moment bij mij op zo’n 50% zit van de aanvoer temperatuur.
Top.

Ik hoop dat ook de twijfel weg is. :)

Positieve oorzaak bij jouw is de vloerverwarming. Dit geeft altijd een koude retour. En een goed rendement.
Maar geen garantie tot een laag verbruik. Soms verbruik je meer met vloerverwarming. Maar dat ligt helemaal aan de isolatie waarde/constructie van het huis.

Als er verder geen problemen zijn op comfort gebied en technisch. Dan valt er weinig meer te winnen in de cv. De grootste klappers maak je met isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

(jarig!)
Ik zit er aan te denken om mijn systeem thuis waterzijdig in te regelen met in de woonkamer een radiatorkraan met drukregeling (Eclipse bv.). Is het dan eigenlijk nog nodig om een thermostatische radiatorknop er op te installeren? Ik vraag me eigenlijk af wat er gebeurt als ik er helemaal geen knop op zet. Eventueel kan ik met het voetventiel nog wat naregelen.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Even een vraagje over aanvoertemperatuur en wat er vanuit de ketel op zolder uiteindelijk bij de convector en radiatoren op de benedenverdieping terecht komt.

Er zit in die temperatuur bij mij doorgaans een delta van ongeveer 10C op, dus aanvoer van 55C vanuit de ketel is aanvoer van 45C op de convector en radiatoren beneden. Is dat gebruikelijk?

Op de zolder en bovenverdieping is de capaciteit wat overgedimensioneerd om met lagere aanvoer om te gaan en beneden is wat onderbemeten. Daarom ook Boosters in gebruik, maar het lijkt me zonde als ik 10C verlies bij transport naar beneden toe, dat werkt dan versterkt door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 10:05
RR46 schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:44:
@mathelicious vrijstaand/…/…? Is 110m2 totale opp woonhuis of enkel onderverdieping met vv?
Hoekhuis met totaal 110m2, waarvan ongeveer 55 met VV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
the-body schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:26:
Ik zit er aan te denken om mijn systeem thuis waterzijdig in te regelen met in de woonkamer een radiatorkraan met drukregeling (Eclipse bv.). Is het dan eigenlijk nog nodig om een thermostatische radiatorknop er op te installeren? Ik vraag me eigenlijk af wat er gebeurt als ik er helemaal geen knop op zet. Eventueel kan ik met het voetventiel nog wat naregelen.
YouTube: Eclipse

deze soort ventielen werken dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
JPS schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:00:
Even een vraagje over aanvoertemperatuur en wat er vanuit de ketel op zolder uiteindelijk bij de convector en radiatoren op de benedenverdieping terecht komt.

Er zit in die temperatuur bij mij doorgaans een delta van ongeveer 10C op, dus aanvoer van 55C vanuit de ketel is aanvoer van 45C op de convector en radiatoren beneden. Is dat gebruikelijk?

Op de zolder en bovenverdieping is de capaciteit wat overgedimensioneerd om met lagere aanvoer om te gaan en beneden is wat onderbemeten. Daarom ook Boosters in gebruik, maar het lijkt me zonde als ik 10C verlies bij transport naar beneden toe, dat werkt dan versterkt door.
Heel waarschijnlijk kijk je op de ketel voor de aanvoer temperatuur. Dat is een natte sensor.
Beneden meet je waarschijnlijk buiten op de pijp. Daar kan makkelijk al 5 graden tussen zitten.

Van echt verlies kun je niet spreken de warmte blijft in je schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
@JPS indien je zelf meet, ipv. via de keteldisplay of opentherm waarde op de thermostaat (wat @Seafarer suggereert), meet je dan op beide plekken op dezelfde wijze, op hetzelfde materiaal? Dus bijv. met een IR thermometer op precies dezelfde soort plakker op elke pijp? Verschillende materialen kunnen nogal verschillende IR meting geven voor dezelfde temperatuur.

Mocht je op dezelfde manier meten en dus echt 10 graden verschil hebben, dan lopen je buizen misschien ongeisoleerd een lang stuk door je koude vloer of in de kruipruimte? Als het in je kruipruimte is, dan zeker de buizen van isolatie voorzien. Als het ondiep in je vloer of muur is dan is dit idd. zoals Seafarer zegt gewoon binnen de schil dus op zich niet direct verloren energie.

Of wellicht bevindt de koof waardoor de leidingen van zolder naar BG lopen zich tegen een slecht geisoleerde buitenmuur en zitten de leiding tegen die muur bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

(jarig!)
Ik zie in de die video geen antwoord nog. Wat gebeurt er als je geen knop monteert? Mijn radiatoren staan in de woonkamer waar ook de thermostaat hangt, een therm. knop heb ik dus echt niet nodig. Als het debiet goed geregeld is ben ik happy!

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@Seafarer en @Remmit , klopt de meeting is niet gelijk en ik neem de keteltemperatuur van de natte sensor in de Remeha Quinta 35C tov een draadsensor op de de buitenkant van de aanvoerpijp van de convector.

Een graad of 5 verschil lijkt me daardoor ook wel logisch, maar vond 10 nogal veel. Leidingen in de kruipruimte heb ik geïsoleerd en volgens mij is er niet heel veel onnodig verlies onderweg. Ik zal ook eens een sensor op de uitgaande pijp van de ketel plakken, dan vergelijken we appels met appels. Dank voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
the-body schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:30:
[...]

Ik zie in de die video geen antwoord nog. Wat gebeurt er als je geen knop monteert? Mijn radiatoren staan in de woonkamer waar ook de thermostaat hangt, een therm. knop heb ik dus echt niet nodig. Als het debiet goed geregeld is ben ik happy!
Ik denk dat ik je verkeerd heb begrepen.

In de woonkamer gebruik je normaal gesproken geen thermostaat knop als de ruimte thermostaat daar hangt.

En inderdaad zonder knop is er altijd de ingestelde flow. Ik heb ze zo ook hangen in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 19:07
Onlangs is er een bypass in mijn systeem geplaatst, deze gaat van 0,1 tot 0,5 bar. Waar moet ik deze op instellen? Ik las online iets over helemaal dichtdraaien (0,5 bar), alles open zetten, stoken en dan langzaam naar 0,1 draaien totdat het begint door te laten en dan weer een beetje dicht tot hij niet meer doorlaat. Maar hij lijkt in geen van de gevallen door te geven. Ik las online iets over 0,2 bar, moet ik het dan daar maar gewoon op instellen?

Tweede vraag: Hebben instellingen op de CV (zoals vermogen) nog invloed op je warm water? Ik heb van de een op de andere dag namelijk een stuk minder warm water druk.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Seafarer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:46:
[...]

Top.

Ik hoop dat ook de twijfel weg is. :)

Positieve oorzaak bij jouw is de vloerverwarming. Dit geeft altijd een koude retour. En een goed rendement.
Maar geen garantie tot een laag verbruik. Soms verbruik je meer met vloerverwarming. Maar dat ligt helemaal aan de isolatie waarde/constructie van het huis.

Als er verder geen problemen zijn op comfort gebied en technisch. Dan valt er weinig meer te winnen in de cv. De grootste klappers maak je met isoleren.
Een uitdaging waar ik tegenaan loop, is dat het met deze zachte buitentemperatuur toch nog 3 uur duurt om de woonkamer van 18 naar 19 graden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

Met een CV ketel uit 2020 en waterzijdig inregelen ben ik, met dank aan alle tweakers hier, een stuk verder gekomen met comfort en zuinigheid. Ik zie nog één probleem en ben benieuwd naar jullie mening.

De benedenverdieping is voorzien van ondersteunende vloerverwarming (hoh 300mm), 2 radiatoren en 2 convectoren. De retour temp van de vloerverwarming is altijd 10 graden lager dan de convectoren en radiatoren en nooit boven de 20-22 graden. Ook de gemengde aanvoer van de VV blijft achter bij de aanvoer van de convectoren en radiatoren.

De VV verdeler is uit ´96 en mengt de aanvoer van de CV met retourwater uit de VV. Dit model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsN3-C9AoYwkoE8EhKU9_bSRjHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LKrkj0bitAgyPRWab64xjw2A.jpg?f=user_large
Ik vermoed dat dat deze prima werkte met de oude CV ketel die standaard 70 graden leverde maar nu met een modulerende CV niet meer optimaal werkt.

Loont het om hier een modernere (lage temperatuur) verdeler (met pomp) te plaatsen? Moet ik de radiatoren en convectoren knijpen om meer warmte in de vloer te krijgen? Zijn er andere/betere mogelijkheden om meer warmte in de vloer te krijgen?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:03
Mijn situatie:
  • Bouwjaar: 2016
  • Rc-waarden schil: 3,5 / 4,5 / 6,0 met overal triple glas
  • Ketel: Nefit Trendline II CW 5
  • Aanvoertemperatuur: 50 °C
  • Pompsnelheid: 100%
  • Vermogen: 22,5 Kw
  • Pomp verdeler vloerverwarming: wilo yonos para hu 25/6 rka w m
  • Warmteafgifte begane grond: vloerverwarming met zoneregeling Busch-free@home (overdag 21°C, ’s nachts 18 °C)
  • Warmteafgifte verdieping: Jaga DBE convectoren met thermostaatknop
  • Thermostaat Nefit Easy opgehangen door installateur in CV-ruimte ivm weersafhankelijke regeling.
Zelf heb ik de Nefit Easy thermostaat losgekoppeld van de CV-ketel en in plaats daarvan het free@home domoticasysteem aangesloten op de aan-uitkamerthermostaat van de CV-ketel. De ketel gaat dan aan zodra een van de zoneregelingen om warmte vraagt. Zodra alles op temperatuur is gaat deze uit. Als een van de convectoren warmte vraagt dan gaat het systeem niet aan, maar eigenlijk wordt er boven nooit warmte gevraagd dus dat is geen probleem voor mij.

Binnenkort wil ik het systeem waterzijdig gaan inregelen, maar ik heb nog een aantal andere vragen.
  1. Is het koppelen van het domoticasysteem aan de aan-uitkamerthermostaat van de CV-ketel de beste manier van aansluiten of is het beter om de Nefit Easy Thermostaat te gebruiken met weersafhankelijke regeling of normale regeling?
  2. Op de verdeler van de vloerverwarming zit ook een thermostaat deze staat op de hoogste stand. Is dit juist?
  3. Er zit geen zoneregeling op de hal en de badkamer, omdat de installateur zei dat je altijd een ‘open’ groep moet hebben, omdat de ketel anders zijn warmte niet kwijt kan. Klopt dit wel? Ik lees namelijk ook dat een ketel hier tegen beveiligd is. En als er geen enkele zone warmte vraagt dan gaat de ketel ook uit dus dat is toch ook tegenstrijdig? In de startpost lees ik ook iets over een bypass.Is dit niet dat deel boven de rode en blauwe leidingen?
  4. De badkamer wordt soms echt ontzetten warm nu heb ik volgens mij twee oplossingen: de eerste is waterzijdig inregelen om dit te voorkomen of twee zoneregeling toepassing in de badkamer (met bypass). Kloppen mijn bevindingen en wat is aan te raden?
  5. Is het verstandig om bij deze pomp ook een pompschakelaar te plaatsen om stroomverbruik te verminderen?
  6. Ik heb ook de filmpjes van John Visser gezien, maar dankzij dit topic op Tweakers zie ik wel dat Ta 75 °C, pompsnelheid en vermogen laag voor mij niet de beste afstelling is. De vraag is dan wel wat is wel de beste afstelling voor mijn situatie of hoe kan ik daar zelf toe komen? Comfort is voor mij wel belangrijk dus ben ik op zoek naar een goede balans tussen comfort en efficiëntie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONSrrkM_BLl1cwKsVwKw1ht7POg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9C5xSZ0HCKHx2Q88WJB2z6D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBmdra7agqHE8QIg4FRicKZfX4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQ9EpgSH6vaMmtdEsNWq6y3P.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
synorluna schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:56:
[...]

Een uitdaging waar ik tegenaan loop, is dat het met deze zachte buitentemperatuur toch nog 3 uur duurt om de woonkamer van 18 naar 19 graden te krijgen.
Je had al gelezen dat vloerverwarming traag is?

Maar dit is wel traag.

Ik kan alleen maar adviseren om alle informatie die je hebt hier te posten inclusief foto's van de vloerverwarmings verdeler. merk type ketel,thermostaat.
Dan zal er best wel iemand met een goed advies komen.

Voorbeeld post van iemand met vragen/probleempjes: Enorm gasverbruik (20-30m3 per dag): installatie verbeteren?

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:38
Chrisz schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:40:

Beetje dezelfde vragen die ik heb.. Ook een bypass.. Ook hetzelfde daarover gelezen. Maar ik snap dat niet... Ik zou denken dat als alle radiatoren open staan.. er weinig weerstand voor de aanvoer richting de radiatoren is en daarom de bypass ook niet zomaar open gaat.. Deze bypass dus naar onderen zou moeten richting 0.1 zoals gesteld word. Maar als je dan maar net omhoog draait totdat bypass weer sluit.. Dan zou als 1 van de radiatoren door een thermostaatknop dicht gaat de weerstand voor de aanvoer richting de radiatoren toenemen en meteen de bypass weer water doorlaten..
Maar ik heb ook weinig denkvermogen hierin. En overigens.. bij ons is die bypass toch wel snel warm omdat het zo dicht allemaal op elkaar zit.. tussen aanvoer en retour in.. Dat die buizen altijd meteen allemaal warm zijn door geleiding !???

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
@goodfella heb jij nog een oplossing gevonden voor het kort stoken voor de combinatie trendline met tado? ik heb sind de tado erop zit opeens een hoger kuubs per graad dag dan voorheen met de nefit easy.

ik zit nog met een probleem met tado knoppen die niet allemaal even ver open lijken te gaan, maar hier is de helpdesk mee bezig (gaat langzaam maar ik zal wat geduld moeten hebben) met een iets hoger verbruikt tot gevolg :-(

vandaar mij vraag of jij al iets verder bent gekomen ?

Ik heb de HRC30
* pomp min 30 max 35
* vermogen 6,9
* aanvoer temp max 75 maar dat haalt hij eingelijk nooit, gister ochtend met opstoken was het max iets van 40-42 aanvoer (gemeten na de ketel op de leidingen).

Ik heb al wat zitten spelen met temperatuur en pompsnelheid maar nog geen conclusie of verbetering kunnen waarnemen

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Sosabowski schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:25:
Met een CV ketel uit 2020 en waterzijdig inregelen ben ik, met dank aan alle tweakers hier, een stuk verder gekomen met comfort en zuinigheid. Ik zie nog één probleem en ben benieuwd naar jullie mening.

De benedenverdieping is voorzien van ondersteunende vloerverwarming (hoh 300mm), 2 radiatoren en 2 convectoren. De retour temp van de vloerverwarming is altijd 10 graden lager dan de convectoren en radiatoren en nooit boven de 20-22 graden. Ook de gemengde aanvoer van de VV blijft achter bij de aanvoer van de convectoren en radiatoren.

De VV verdeler is uit ´96 en mengt de aanvoer van de CV met retourwater uit de VV. Dit model:
[Afbeelding]
Ik vermoed dat dat deze prima werkte met de oude CV ketel die standaard 70 graden leverde maar nu met een modulerende CV niet meer optimaal werkt.

Loont het om hier een modernere (lage temperatuur) verdeler (met pomp) te plaatsen? Moet ik de radiatoren en convectoren knijpen om meer warmte in de vloer te krijgen? Zijn er andere/betere mogelijkheden om meer warmte in de vloer te krijgen?
De retourtemperatuur is typisch enkele graden boven de ruimtetemperatuur, dus 22° retour als je thermostaat op 20° staat is ok. De aanvoer wordt gemengd met de retour, dus het is volstrekt normaal dat die wat lager is (hoger debiet (door extra pomp) op lagere temperatuur is evenveel warmte in de vloer).
Op het eerste zicht heb je nu geen enkel probleem, heb je wat temperaturen gemeten en schiet je in paniek terwijl daar geen reden toe is.
Het is wel handig om een regelventiel te hebben op je verdeler om de menging wat te beïnvloeden, maar om daarvoor een nieuwe te kopen (voor vloerverwarming op 30cm) lijkt me weggesmeten geld...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Seafarer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:49:
[...]

Je had al gelezen dat vloerverwarming traag is?

Maar dit is wel traag.

Ik kan alleen maar adviseren om alle informatie die je hebt hier te posten inclusief foto's van de vloerverwarmings verdeler. merk type ketel,thermostaat.
Dan zal er best wel iemand met een goed advies komen.

Voorbeeld post van iemand met vragen/probleempjes: Enorm gasverbruik (20-30m3 per dag): installatie verbeteren?
Mijn vraag gaat specifiek over de begane grond: waarom duurt het een aantal uur (kan zo 3-4 uur zijn) om dmv vloerverwarming de temperatuur in de woonkamer 1 graad warmer te krijgen. Op de verdieping en zolder heb ik de radiatoren uit staan.

Situatie:
- hoekhuis jaren ‘50
- kopgevel na-geïsoleerd, HR++ glas, nieuwe vloer volledig geïsoleerd
- vloerverwarming badkamer loopt mee met bg
- vloeroppervlakte bg ong. 70m2
- Evohome aan/uit
- ketel Xtreme 36
- maximum vermogen 50% (12,8 kW)
- maximum capaciteit pomp 65%
- minimum capaciteit pomp 50%
- aT 45 graden
- rT 23,5 graden
- Wilo Para Hu 25/6-43/SCU (stand 2, continu)
- temperatuur verdeler 40 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWJyPU4NznjLoI9FPeIPSmOZy6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwaFNiJ0WIHQf4qFAIjJgqT0.jpg?f=fotoalbum_large

Het vermogen van de cv kan ik hoger zetten, maar ik zoek een balans tussen een lager verbruik en comfort in de woonkamer. Wellicht dat een pompschakelaar nog kan helpen om te zorgen dat de vloer minder afkoelt wanneer er geen warmtevraag is (geen stroming van water door de vloer ‘s nachts)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51
Staat die Wilo op continu druk afgesteld? Dus de middelste grafiek op de pomp. En zie je de temperatuur meter van de vloer in wel de 40 graden aantikken? Gaat die regelklep wel helemaal goed open zodat je genoeg flow krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
scofield schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:58:
Staat die Wilo op continu druk afgesteld? Dus de middelste grafiek op de pomp. En zie je de temperatuur meter van de vloer in wel de 40 graden aantikken? Gaat die regelklep wel helemaal goed open zodat je genoeg flow krijgt?
Wilo staat op constant toerental (rechter grafiek).

De meter van de verdeler staat zo rond de 29-31 graden.

De regelklep lijkt helemaal op te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__TmjAwJaQAr19NyzYFSDgWmKEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHNPZWoSVOtO7gAKkfC0YfDH.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen zijn we 5 uur verder en hangt de temperatuur nog op 18,5 graden.

Edit: net even de aanvoertemperatuur gemeten vóór de regelklep en deze is 42 graden.

Vandaag ga ik een Home Wizard aansluiten, dus ik hoop dat dit ook wat inzicht geeft in wat er gebeurt.

[ Voor 9% gewijzigd door synorluna op 30-12-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
@synorluna

Sowieso is 40 graden echt wel veel om in de vloer te pompen.
Ik denk dat je met een behoorlijk dikke laaf chape of beton zit, en dat duurt nu eenmaal uren eer dat warm wordt. Hoe voelt de vloer aan met de blote hand of voet, voel je dat die warm wordt?

Bij mijn dochter gaat er amper 25 graden de vloer in, maar het is wel een huis van 2022, dus zeer goed geïsoleerd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
synorluna schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:53:
[...]

Wilo staat op constant toerental (rechter grafiek).

De meter van de verdeler staat zo rond de 29-31 graden.

De regelklep lijkt helemaal op te gaan:
[Afbeelding]

Ondertussen zijn we 5 uur verder en hangt de temperatuur nog op 18,5 graden.

Edit: net even de aanvoertemperatuur gemeten vóór de regelklep en deze is 42 graden.

Vandaag ga ik een Home Wizard aansluiten, dus ik hoop dat dit ook wat inzicht geeft in wat er gebeurt.
Of met een bak koffie naast de ketel gaan zitten om eens te horen hoe vaak deze aan /uit gaat per uur.

In dit topic is veelvuldig de "juiste" instellingen van de intergas besproken. Zoek daar aub even op.
De aanvoertemperatuur voor een mengverdeler is veel telaag. Is de ketel beperkt op 40 graden?

(goeie post van gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 13:07
De afgelopen 10 dagen was er niemand thuis. Het gasverbruik lag boven de 0,3m3/graaddag. Ik stel het op prijs om enkele meningen van de experts op het forum te horen - is dit normaal gedrag?

Achtergrond:
- Rijwoning gebouwd omstreeks 1915, totale renovatie omstreeks 1980. Twee verdiepingen, totale oppervlakte 90 m2.
- CV ketel Nefit Ecomline HRC22, bouwjaar 2000. Moduline 400 in de referentieruimte.
- Verwarming middels radiatoren met Speedcomfort ventilatoren.
- Gedeelde muren met buren links en rechts (geen spouw aanwezig).
- (Matige) dakisolatie.
- Alle ramen zijn voorzien van dubbele beglazing en in sommige kamers HR++, alle kieren en gaten goed afgesloten.
- Jaarlijks gasverbruik 900 m3 voor verwarming.

Waarnemingen:
- Vakantiestand CV ketel: 16,5 graden.
- De cv-installatie gaat ongeveer elke 30 minuten aan maar blijft telkens maar een paar minuten aan en gaat dan weer uit.
- Bij verwarming actief is de aanvoer 38 graden, de retour 30 graden.
- De temperatuur in de referentieruimte schommelt inderdaad rond de 16-17 graden (gemeten met een aparte thermometer).

Gasverbruik:
- De afgelopen zeven dagen (23 t/m 29 december) was het totale gasverbruik 25 m3.
- Mindergas geeft voor die periode 72 graaddagen aan (stookgrens bleef in de instellingen op 18 graden staan).

Is dit een correct gedrag bij lage belasting? Is dit wat je zou verwachten?

Aanvullende opmerkingen:
1) Bij instelling op 19 graden (17 's nachts) en kamerafhankelijke regeling lijkt alles veel beter te werken. De anvoer is dan zo'n 65 graden, de cv-ketel draait een paar uur aan een stuk en het huis wordt lekker warm. Dan gaat de verwarming een paar uur niet aan omdat de referentiekamer warm genoeg is en de warmte goed vasthoudt. Het verbruik is ongeveer 0,45 m3/graaddagen. Lijkt dat redelijker voor een middelmatig geïsoleerd huis dat wel verwarmd wordt?

2) Het is me nooit gelukt om weersafhankelijke verwarming aan het werk te krijgen, met een instelpunt van 19 graden. De cv-ketel gaat na een paar minuten steeds uit en 20 minuten later weer aan, waarbij het in de referentieruimte nooit warmer wordt dan 16-17 graden. Statuscodes waren in deze gevallen afwisselend 0A (anti-pendel) en 0Y (te lage afgifte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Tommie12 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:42:
@synorluna

Sowieso is 40 graden echt wel veel om in de vloer te pompen.
Ik denk dat je met een behoorlijk dikke laaf chape of beton zit, en dat duurt nu eenmaal uren eer dat warm wordt. Hoe voelt de vloer aan met de blote hand of voet, voel je dat die warm wordt?

Bij mijn dochter gaat er amper 25 graden de vloer in, maar het is wel een huis van 2022, dus zeer goed geïsoleerd.
De vloer warmt op en voelt nu comfortabel aan. Het duurt inderdaad wel uren voor dit behaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Seafarer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:53:
[...]

Of met een bak koffie naast de ketel gaan zitten om eens te horen hoe vaak deze aan /uit gaat per uur.

In dit topic is veelvuldig de "juiste" instellingen van de intergas besproken. Zoek daar aub even op.
De aanvoertemperatuur voor een mengverdeler is veel telaag. Is de ketel beperkt op 40 graden?

(goeie post van gemaakt)
Ik zal er eens een uur naast gaan zitten morgenochtend om te kijken wat er gebeurt. De ketel heb ik beperkt tot 45 graden, omdat het me zinloos lijkt om een hogere temperatuur naar de verdeler te sturen. Wellicht zit ik daar mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:43
Fantastic_fox schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:29:
@goodfella heb jij nog een oplossing gevonden voor het kort stoken voor de combinatie trendline met tado? ik heb sind de tado erop zit opeens een hoger kuubs per graad dag dan voorheen met de nefit easy.

ik zit nog met een probleem met tado knoppen die niet allemaal even ver open lijken te gaan, maar hier is de helpdesk mee bezig (gaat langzaam maar ik zal wat geduld moeten hebben) met een iets hoger verbruikt tot gevolg :-(

vandaar mij vraag of jij al iets verder bent gekomen ?

Ik heb de HRC30
* pomp min 30 max 35
* vermogen 6,9
* aanvoer temp max 75 maar dat haalt hij eingelijk nooit, gister ochtend met opstoken was het max iets van 40-42 aanvoer (gemeten na de ketel op de leidingen).

Ik heb al wat zitten spelen met temperatuur en pompsnelheid maar nog geen conclusie of verbetering kunnen waarnemen
Nee, na veel dure experimenten heb ik de 'pure' Tado-oplossing achter me gelaten. Ik gebruik inmiddels de Moduline 400 thermostaat. Tado wordt enkel gebruikt om de kranen schematisch te kunnen openen/sluiten. Tado stuurt dus niet de ketel aan. Met behulp van een Gateway (BBQKees) lees ik ketel uit en beheer ik het via Home Assistant. In het geheel een suboptimale oplossing. Maar dit is waar ik het mee moet doen. Het stelt me iig in staat om het te micromanagen en de kosten te drukken.

In je bericht kan ik niet opmaken wat voor afgitesysteem je hebt.

De Nefit Easy werkt met het EMS protocol en je ketel komt in een laagwarmte modus stand 0E-265. Dit in tegenstelling tot de 0Y 204 van Tado. Dit is hoogstwaarschijnljk de reden waarom je meer stookt met Tado en pendelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@synorluna De instellingen van de Wilo pomp staan verkeerd. Bij >6 groepen adviseert Wilo stand III en verschildruk constant. Heb zelf 5 groepen en vind stand III fijner draaien.

De thermostaatknop van de toevoer kan ook helemaal open.

Verder zou ik de min en max pompsnelheid op de ketel flink hoger zetten en de waarde gelijk houden.

Je zult dan zien dat het waarschijnlijk iets meer comfort oplevert ten koste van het rendement (Ta kan omlaag maar Tr gaat waarschijnlijk omhoog)

En een pompschakelaar is geen slecht idee.

Edit:
Meer dan 1 of 1,5 °C is niet wenselijk bij vloerverwarming juist vanwege de traagheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Superbeagle op 30-12-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
synorluna schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:15:
[...]

Ik zal er eens een uur naast gaan zitten morgenochtend om te kijken wat er gebeurt. De ketel heb ik beperkt tot 45 graden, omdat het me zinloos lijkt om een hogere temperatuur naar de verdeler te sturen. Wellicht zit ik daar mis.
het rendement zit in de retour!!!!!
Zet hem maar op 65 gaat stukken beter.

Nou schiet dit advies vaak in het verkeerde keelgat, bedenk het volgende: stekker van de ketel eruit gasverbruik is nul.
Ketel aan = gasverbruik.
Ketel aan + slecht geiisoleerd huis = veel gasverbruik.
Ketel aan+ tweaken kan wat besparing geven maar comfort gaat vaak met stappen omhoog.

Conclusie: isoleren tot je erbij neervalt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Seafarer Ik draai hier gewoon met een Ta van 40 °C en een Tr van rond de 30 °C, ketel uit/in, op een soortgelijke mengverdeler van Robot. Zolang je de pompsnelheid van zowel de ketel als de verdeler hoog houdt, gaat dat goed.

Natuurlijk kan ik draaien met een Ta van 65 °C voor een nog lagere Tr. De rendementswinst weegt echter niet op tegen het feit dat de regelaar het maar niks vindt als de Ta uit de ketel teveel afwijkt van de Ta die de vloer in gaat, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@goodfella hoe moet ik me dat voorstellen wat je zegt, je hebt een moduline die de ketel stuur obv temperatuur? en dan gebruik je de bridge en knoppen om bepaalde ruimte open en dicht te sturen?

Dit betekend dat je ruimte gebonden kunt stoken maar niet een echte zone regeling meer hebt dan? en de kamer waar de thermostaat hangt wordt dus altijd mee verwarmd?

Wat mij trouwens opvalt ik had eerst alleen de tado thermostaat (zonder tado knoppen hangen) en toe was het verbruik normaal, op het moment dat de kranen geïnstalleerd zijn begint het een grote zooi te worden met als gevolg dat het gasverbruik gaat stijgen.

Ik wil de woonkamer gaan verwarmen met een airco dus ik wil die kunnen uitschakelen als de airco aan staat en dan moet het op de badkamer en keuken wel warm blijven anders is het binnen 2 weken een echtscheiding :-).

Ik ga eens nadenken of ik iets kan met de oplossing die jij gebruikt....

Wat je noemt mbt de codes dat weet ik eigenlijk niet meer bij de tado zie ik inderdaad vaan de 0y-204. betekend dat de laagslast EMS van de easy beter past bij de ketel vs de manier waarop tado dit probeert te doen?

De easy is van Nefit zelf dus dat hij beter ermee werkt is ergens wel logisch

[ Voor 14% gewijzigd door Fantastic_fox op 30-12-2022 14:33 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Seafarer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:03:
[...]

het rendement zit in de retour!!!!!
Zet hem maar op 65 gaat stukken beter.

Nou schiet dit advies vaak in het verkeerde keelgat, bedenk het volgende: stekker van de ketel eruit gasverbruik is nul.
Ketel aan = gasverbruik.
Ketel aan + slecht geiisoleerd huis = veel gasverbruik.
Ketel aan+ tweaken kan wat besparing geven maar comfort gaat vaak met stappen omhoog.

Conclusie: isoleren tot je erbij neervalt. ;)
Ik begrijp wat je zegt over de retourtemperatuur. Wat ik niet helemaal snap is waarom ik de ketel tot bijvoorbeeld 65 graden water zou laten verwarmen, om er vervolgens een plons koud aan toe te voegen om het 40 graden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
@Fantastic_fox
Dit betekend dat je ruimte gebonden kunt stoken maar niet een echte zone regeling meer hebt dan? en de kamer waar de thermostaat hangt wordt dus altijd mee verwarmd?
Nee, ik kan juist ruimte onafhankelijk stoken met als kostprijs dat de ketel afslaat als alles dichtstaat. Maar dat komt bijna niet voor, want dan zet ik de warmteaanvraag uit op de Moduline 400.

Dus de werking:
1. Moduline zet warmtevraag aan of uit.
2. Met Tado verwarm ik de ruimtes afzonderlijk. Dus in praktijk kan ik de kinderkamer afzonderlijk, of te zamen met de woonkamer, of enkel woonkamer opwarmen, of in ergste geval alles dicht maar in dat geval zet ik geen warmteaanvraag uit.
Wat mij trouwens opvalt ik had eerst alleen de tado thermostaat (zonder tado knoppen hangen) en toe was het verbruik normaal, op het moment dat de kranen geïnstalleerd zijn begint het een grote zooi te worden met als gevolg dat het gasverbruik gaat stijgen.

Ik wil de woonkamer gaan verwarmen met een airco dus ik wil die kunnen uitschakelen als de airco aan staat en dan moet het op de badkamer en keuken wel warm blijven anders is het binnen 2 weken een echtscheiding :-).

Wat je noemt mbt de codes dat weet ik eigenlijk niet meer bij de tado zie ik inderdaad vaan de 0y-204. betekend dat de laagslast EMS van de easy beter past bij de ketel vs de manier waarop tado dit probeert te doen?

De Moduline 400 vraagt de warmte o.b.v. vermogen, ipv aanvoertemperatuur. De Nefit ketels die niet dat lage vermogen kunnen geven omdat ze simpelweg te vermogend zijn, doen dat deels, door naar rato berekende tijd te draaien. Google maar eens naar OE-265 werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Superbeagle schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:12:
@Seafarer Ik draai hier gewoon met een Ta van 40 °C en een Tr van rond de 30 °C, ketel uit/in, op een soortgelijke mengverdeler van Robot. Zolang je de pompsnelheid van zowel de ketel als de verdeler hoog houdt, gaat dat goed.

Natuurlijk kan ik draaien met een Ta van 65 °C voor een nog lagere Tr. De rendementswinst weegt echter niet op tegen het feit dat de regelaar het maar niks vindt als de Ta uit de ketel teveel
in dit geval is het een aan/uit regeling. Hij weet dus niets van temperaturen.
afwijkt van de Ta die de vloer in gaat, is mijn ervaring.
Het ging mij erom dat ik niet kan zien hoe goed of hoe slecht en lang het leidingwerk is naar de verdeler dit is vaak wat krap tot te krap met hogere flows. Ik ga dan liever omhoog in temperatuur. Ook omdat er boven nog radiatoren aanwezig zijn lijkt me een hogere aanvoer praktischer. Er zit ook een ventiel met thermostaat en nog een ventiel in serie met allemaal weerstand.
Maar een keer proberen voor een week op 40 graden kan geen kwaad.

De stand van die vloerverwarmings verdeler pomp had ik niet goed gezien. Die omhoog zal direct al een verschil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@goodfella sorry maar ik snap je echt niet denk ik, op welke manier komt het signaal van de zones dan bij je ketel?

Als kamer thermostaat gebruik je de 400 (in de woonkamer bv) , en bv in de studeerkamer heb je een tado knop zitten. op welke manier stuur je de ketel dan aan? of heb je 2 thermostaten aan de ketel hangen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
synorluna schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:38:
[...]

Ik begrijp wat je zegt over de retourtemperatuur. Wat ik niet helemaal snap is waarom ik de ketel tot bijvoorbeeld 65 graden water zou laten verwarmen, om er vervolgens een plons koud aan toe te voegen om het 40 graden te krijgen.
Als de temperatuur naar beneden gaat dan moet de flow omhoog om hetzelfde vermogen te verplaatsen.
Flow omhoog moet wel kunnen in het bestaande leiding net. Als er erg veel appendages zitten en veel knieen dan krijg je erg veel weerstand en soms ernstig ruisen in de leidingen.
(een soort elektrische transformator: hoge spanning, lage stroom en aan de andere zijde lage spanning, hoge stroom, maar het vermogen is gelijk.)

In sommige huizen is beneden alles hypermodern maar de bovenverdieping nog T10 radiatoren met enkelglas en dat krijg je meestal niet verwarmd met 40 graden aanvoer. Vandaar mijn 65 graden keuze. Zo is het vaak ook ontworpen.
Niets weerhoud je natuurlijk om wat @Superbeagle voorstelt een keer een week te testen. Niet 1 dag echt een week testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Fantastic_fox schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:44:
@goodfella sorry maar ik snap je echt niet denk ik, op welke manier komt het signaal van de zones dan bij je ketel?

Als kamer thermostaat gebruik je de 400 (in de woonkamer bv) , en bv in de studeerkamer heb je een tado knop zitten. op welke manier stuur je de ketel dan aan? of heb je 2 thermostaten aan de ketel hangen ofzo?
Ik stuur de ketel aan met de 400 en zorg ervoor dat de Tado knop in de studeerkamer open staat.

De ketel kan ik aansturen met Home Assistant, Moduline 400 of de Gateway (BBQKees). Dit kan ik schematisch doen, handmatig of geautomatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@goodfella ow je zet de knop via de app of met de hand open... maar dan loopt de ruimte waar de 400 hangt wel altijd mee of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:23:
@goodfella hoe moet ik me dat voorstellen wat je zegt, je hebt een moduline die de ketel stuur obv temperatuur? en dan gebruik je de bridge en knoppen om bepaalde ruimte open en dicht te sturen?

Moet jij je probleem niet in je flow zoeken?
Die minimale vlam in je ketel moet je wel koelen met voldoende cv water. Met veel Tado knoppen beperk je heel erg de flow. Dus slecht die vlam koelen.

Ik zou eens zonder Tado je rookgassen meten. En daarna Tado erop en kijken wat er gebeurt. Die ontwikkelde warmte moet ergens naartoe. Bij jouw zou ik zeggen, het vliegt de schoorsteen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Seafarer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:29:
[...]
in dit geval is het een aan/uit regeling. Hij weet dus niets van temperaturen.
Ik neem aan dat het voor de regelaar wel uitmaakt als hij berekent dat de ruimte in een bepaald tijdsbestek opwarmt met een Ta van 65 °C uit de ketel en de verdeler er 37 °C van maakt enerzijds, en een Ta van 40 °C uit de ketel en de verdeler er 37 °C van maakt anderzijds.

Ik merkte vorig jaar dat de iSense moeite had om de temperatuur op de gewenste tijd te halen. Nu de Ta uit de ketel en de Ta die de vloer in gaat dichter bij elkaar liggen is de afwijking kleiner, wat mij logisch lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer ik heb maar een knop erop zitten op dit moment de rest ligt op tafel. Aanvoer vs retour ligt bijndtoken 39-30 ongeveer dus ik verwacht dat de rookgas lekker koel is.

Ik heb naast die ene tado nog 5 radiatoren aan staan met aan uit knoppen.

Probleem is dat die knoppen knijpen en dat lijken ze bij mij willekeurig te doen. Wordt er een beetje moe van.

Zag gisteren dat bosch een vergelijkbaar systeem heeft met de bosch easy control maar ook daar lees ik wat gedoe over. Is zoneregeling dan zo lastig? Ik wil gewoon met de airco de woonkamer doen en met de rest de cv 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Fantastic_fox schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:55:
@goodfella ow je zet de knop via de app of met de hand open... maar dan loopt de ruimte waar de 400 hangt wel altijd mee of niet?
Nee, zoals al ik eerder zei: ik kan het afzonderlijk regelen. Woonkamer lift niet mee wanneer de kinderkamer enkel verwarmt moet worden. De woonkamer wordt dichtgeknepen door een Tado knop.

Ik snap wat je wilt en ik heb een donkerbuin vermoeden dat je HRC 30 ketel te vermogend is voor de lage Tado warmte vraag.

Er zijn meerdere lotgenoten die tegen dit probleem zijn opgelopen. Zie het forum van Tado.

[ Voor 11% gewijzigd door goodfella op 30-12-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@goodfella Dat van de te zware ketel is zeker waar, maargoed daar kan ik niet veel meer mee.

Sorry dat ik niet snap hoe het bij jouw werkt maar zou je je schema dan eens willen uitleggen aub?

[ Voor 3% gewijzigd door Fantastic_fox op 31-12-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Superbeagle schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:22:
[...]

Ik neem aan dat het voor de regelaar wel uitmaakt als hij berekent dat de ruimte in een bepaald tijdsbestek opwarmt met een Ta van 65 °C uit de ketel en de verdeler er 37 °C van maakt enerzijds, en een Ta van 40 °C uit de ketel en de verdeler er 37 °C van maakt anderzijds.

Ik merkte vorig jaar dat de iSense moeite had om de temperatuur op de gewenste tijd te halen. Nu de Ta uit de ketel en de Ta die de vloer in gaat dichter bij elkaar liggen is de afwijking kleiner, wat mij logisch lijkt.
In mijn ogen is de thermostaat 'in den blinde aan het regelen'. Want met aan/uit weet hij helemaal niets van enige temperatuur. Het is maar wat de ketel levert.
Hierdoor zal hij zelf een soort stooklijn ontwikkelen waarbij hij weet hoe lang hij zou moeten stoken om een doel te bereiken. Lukt dat niet dan wordt de "aan tijd" vergroot bij de volgende stooksessie. En omgekeerd een correctie als het te snel gaat. (een goede aan/uit thermostaat heeft ook best wel wat software aan boord)

Dus als de vloer graag 10kW wil hebben dan maakt dat niet uit of dit bij hoge of bij lage temperatuur gebeurt.
De thermostaat zet de ketel gewoon X tijd aan. En anticipeert daarop met kortere of langere brandtijden.

Wat er bij jouw dan met die Isense is gebeurt is dan weer een beetje vreemd. Geen goede verklaring voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Fantastic_fox schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:42:
[...]
Aanvoer vs retour ligt bij stoken 39-30 ongeveer dus ik verwacht dat de rookgas lekker koel is.
[…]
Ik meet regelmatig de temperatuur op de buitenkant van de rookafvoerpijp. Die verschilt soms behoorlijk, van zo’n 5 graden hoger dan retourleiding tot wel 10 graden hoger. Dit hangt af van het vermogen waarop de ketel moduleert, maar ook van de flow. Meer vermogen, of minder flow, zorgen beide voor warmer rookgas.

Nu zal bij een dT=9 je ketel vast op een heel laag pitje draaien. Maar als dat met zeer weinig flow is kan het nog steeds zijn dat met je rookgas veel energie verloren gaat. Hoewel ik aanneem dat het condenseren meer uitmaakt en dat zal wel goed gaan met 30 retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fantastic_fox schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:42:
@Seafarer ik heb maar een knop erop zitten op dit moment de rest ligt op tafel. Aanvoer vs retour ligt bijndtoken 39-30 ongeveer dus ik verwacht dat de rookgas lekker koel is.
Met voldoende flow, dan ja.
Ik heb naast die ene tado nog 5 radiatoren aan staan met aan uit knoppen.

Probleem is dat die knoppen knijpen en dat lijken ze bij mij willekeurig te doen. Wordt er een beetje moe van.

Zag gisteren dat bosch een vergelijkbaar systeem heeft met de bosch easy control maar ook daar lees ik wat gedoe over. Is zoneregeling dan zo lastig? Ik wil gewoon met de airco de woonkamer doen en met de rest de cv 🤓
Radiator knoppen met de hand dicht draaien?

(geen batterijen vervangen, geen software updates, geen investering, geen cloud) ;)

Maar wel vervelend dat een dure aanschaf achteraf niet goed blijkt te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 30-12-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
synorluna schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:38:
[...]
De verdeler mengt het koudere water wat uit de vloer komt weer bij het water wat opnieuw je vloer in gaat. Tenzij je een LT (lage temp) verdeler hebt, want dan gaat het water uit je ketel direct de vloer in en mag je zeker niet boven die 40 aanvoer gaan.

Op zich logisch want je wilt je vloer beschermen tegen teveel warmte, maar je hebt waarschijnlijk elders in huis ook radiatoren en die doen het meestal niet zo lekker op 40 graden.

Wat voor je vloer relevant is: wordt hij warm genoeg maar niet te warm. Wat te warm is hangt ook nog eens af van het soort vloer dat je hebt.

Wat voor je gasverbruik relevant is qua systeemconfiguratie zijn een paar dingen:

- condenseren: bij retour temp onder 56 graden begint dat pas en hoe lager de retour hoe meer condensatie mogelijk is.
- niet op zeer hoog vermogen draaien indien met minder vermogen de aanwarmtijd acceptabel te krijgen is (op hoog vermogen gaat er veel rookgas naar buiten en is er minder gelegenheid tot volledig condenseren).
- ook niet te laag draaien, waardoor je stooksessies veel te lang duren en procentueel veel meer warmte weglekt uit je ketel en je huis ipv. effectief je interieur op temperatuur te krijgen.

(Dat laatste worstel ik nogal mee momenteel, omdat ik probeer mijn laminaatvloer onder de 26 graden te houden. Stop ik er teveel warmte in dan wordt de vloer te warm. Stop ik er te weinig warmte in dan duurt het aanwarmen enorm lang maar gaat mijn verbruik omhoog door het langdurig stoken op laag pitje. Bij mij is 35 echt de max om de vloer in te sturen.)

Addendum:
Zoals anderen al schreven is isoleren (en tocht voorkomen) een veel grotere factor dan je ketel tunen. En vlak ook de programmering van de thermostaat niet uit. Ik vermoed dat ik de grootste besparing versus vorig jaar (in m3 per graaddag) hiermee heb behaald, met weinig tot geen verlies van comfort.

[ Voor 8% gewijzigd door Remmit op 30-12-2022 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• v-mann
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:09
Remmit schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:20:
[...]
- ook niet te laag draaien, waardoor je stooksessies veel te lang duren en procentueel veel meer warmte weglekt uit je ketel .
Deze begrijp ik niet, kun je uitleggen waardoor er procentueel meer warmte weglekt als je stookt met een lage temperatuur? En welke temperatuur is dan *te laag*?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 10:28
v-mann schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 07:19:
[...]

Deze begrijp ik niet, kun je uitleggen waardoor er procentueel meer warmte weglekt als je stookt met een lage temperatuur? En welke temperatuur is dan *te laag*?
Goeie vraag.
Stel: Huis is afgekoeld tot 15 graden. Eis: om 7 uur moet de binnentemperatuur 20 graden zijn.
Twee uiterste gevallen:
(i) het vermogen van het systeem is extreem hoog. Het produceert zo snel warmte dat de temperatuur letterlijk in no-time stijgt van 15 tot 20 graden. De cv hoeft dus pas om 7 uur aan, en verliezen door warmte lekkage tijdens het opwarmen zijn er niet (opwarmingsperiode = 0).
(ii) Het vermogen van het systeem is laag: om de kamer om 7 uur op 20 graden te krijgen, moet de cv om 2 uur aan. Gedurende de hele opwarmingsperiode van 5 uur lekt er warmte naar buiten. Dat warmteverlies treedt niet op in geval (i).
Dit is een versimpeling natuurlijk, in de echte wereld spelen meer dingen een rol. Er wordt nu bijv geen rekening gehouden met rendementsverliezen, veranderingen in buitentemperatuur en andere zaken, maar volgens mij is dit in essentie wel waar het om draait.

[ Voor 15% gewijzigd door Veerman24 op 31-12-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Remmit schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:20:
[...]

De verdeler mengt het koudere water wat uit de vloer komt weer bij het water wat opnieuw je vloer in gaat. Tenzij je een LT (lage temp) verdeler hebt, want dan gaat het water uit je ketel direct de vloer in en mag je zeker niet boven die 40 aanvoer gaan.

Op zich logisch want je wilt je vloer beschermen tegen teveel warmte, maar je hebt waarschijnlijk elders in huis ook radiatoren en die doen het meestal niet zo lekker op 40 graden.

Wat voor je vloer relevant is: wordt hij warm genoeg maar niet te warm. Wat te warm is hangt ook nog eens af van het soort vloer dat je hebt.

Wat voor je gasverbruik relevant is qua systeemconfiguratie zijn een paar dingen:

- condenseren: bij retour temp onder 56 graden begint dat pas en hoe lager de retour hoe meer condensatie mogelijk is.
- niet op zeer hoog vermogen draaien indien met minder vermogen de aanwarmtijd acceptabel te krijgen is (op hoog vermogen gaat er veel rookgas naar buiten en is er minder gelegenheid tot volledig condenseren).
- ook niet te laag draaien, waardoor je stooksessies veel te lang duren en procentueel veel meer warmte weglekt uit je ketel en je huis ipv. effectief je interieur op temperatuur te krijgen.

(Dat laatste worstel ik nogal mee momenteel, omdat ik probeer mijn laminaatvloer onder de 26 graden te houden. Stop ik er teveel warmte in dan wordt de vloer te warm. Stop ik er te weinig warmte in dan duurt het aanwarmen enorm lang maar gaat mijn verbruik omhoog door het langdurig stoken op laag pitje. Bij mij is 35 echt de max om de vloer in te sturen.)

Addendum:
Zoals anderen al schreven is isoleren (en tocht voorkomen) een veel grotere factor dan je ketel tunen. En vlak ook de programmering van de thermostaat niet uit. Ik vermoed dat ik de grootste besparing versus vorig jaar (in m3 per graaddag) hiermee heb behaald, met weinig tot geen verlies van comfort.
Met deze zachte temperaturen is de 45 graden nog voldoende om de radiatoren op te warmen. We hebben overal T22 radiatoren en tot op heden geven zij hun warmte goed af.

Wat op dit moment ook nog niet helemaal helpt is dat de Evohome heeft besloten de optimalisatie niet meer te laten werken voor de begane grond (andere ruimtes wel). Eergisteren het apparaat teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar nog steeds niks. Vandaag nog maar eens een poging wagen.
Pagina: 1 ... 105 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?