SqnLdr schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:37:
Korte situatieschets: Huis gekocht uit 2000 met vrij aardige isolatie, label A. Ik zit een beetje te dubben over wat ik met de verwarming aan moet. Alle radiatoren zijn van de muur dus het is makkelijk nu wat aan te passen.
Begane grond heeft vloerverwarming als bijverwarming (aparte verdeler en pomp, Grundfoss UP8 25-40 180) en (lelijke) designradiatoren met thermostaatknoppen.
Slaapkamers op de verdieping hebben type 11 radiatoren met een gewone knop.
De gehele vloerverwarming opnieuw laten doen als hoofdverwarming om van de radiatoren af te komen is mij wat te gek. Wellicht kan ik wel wat besparen door de pomp vloerverwarming te vervangen en de radiatoren boven van een thermostaatkraan te voorzien.
De radiatoren boven hebben geen voetventielen, ik twijfel dan om er reguliere Heimeier thermostatische radiatorkranen op te zetten of de eclipse variant. De eclipse is waterzijdig inregelbaar maar ik meen ergens gezien te hebben dat dit alleen zin heeft als de andere knoppen ook eclipse zijn. Dat zijn ze beneden niet (die moeten dan ook vervangen, en ik heb ook nog de vloerverwarming. Iemand hier meer kennis en verstand van dan ik?
Ik heb redelijk dezelfde situatie thuis en ben hier 2 jaar geleden mee aan de slag gegaan. Bouwjaar 2002 en Energielabel A. De woning is 148m2.
BG: In de aanbouw vloerverwarming en in de woonkamer en keuken totaal 3x T22 60X70. In de hal met een directe verbinding naar de 1e en 2e verdieping hangt ook 1x T22 60x70.
Het probleem hier was 2 verschillende systemen, laag en hoog temperatuur verwarming. Het werd door de radiatoren te snel warm waardoor mijn vloerverwarming niet goed meekwam. Ik heb hier alle radiatoren voorzien van ventilatoren zodat de temperatuur van de aanvoer omlaag kon, duurt iets langer voordat het warm is maar de vloer warmt nu wel goed op omdat de CV langer maar met veel minder vermogen stookt. Los van de besparing is vooral het comfort nu veel beter.
Ik heb de vloerverwarming ingeregeld. Deze stond (2 groepen) volledig open en was een bypass. Meer doorvoer dan nodig zorgt absoluut niet voor een warmere vloer maar wel voor meer gasverbruik.
Oud type pomp maar voorzien van pompschakelaar. Stond voorheen altijd aan, stand 3, nu 1.
De radiatoren hebben gewoon draaiknoppen en voetventielen, deze zijn waterzijdig ingeregeld. Eclipse is hier niet nodig (voorwaarde, zie verdieping 1 en 2), de ketel past het vermogen (volgens mij

) aan de hand van de retourtemperatuur, dus de delta T zal hier redelijk gelijk blijven.
1e verdieping: 3x T22 60x70 (1 per slaapkamer), BK radiator voor de handdoeken.
Ook hier ventilatoren geplaats en op 1 slaapkamer een grote T11 vervangen voor een T22. Een T11 en ventilatoren werkt niet efficiënt. Hier wel Eclipse gemonteerd op de radiatoren in de slaapkamers met domme thermostaatkranen, deze staan ingesteld op 19 graden.
2e verdieping: 2x T11 60x70 (1 per slaapkamer).
Ik heb hier de T11 laten hangen maar wel voorzien van ventilatoren (Méh). Bovenste verdieping, warmte stijgt op dus zal wel goed gaan, en dat gaat het ook maar sluit niet uit dat hier toch T22 komt. Ook hier Eclipse gemonteerd met domme thermostaatkranen, Deze staan ingesteld op 18 graden maar in de praktijk is het hier ook 19.
Op de 1e en 2e verdieping heb ik overcapaciteit maar dat lossen heel netjes de thermostaatkranen op. De verwarming in de hal op de BG houdt vaak de verdiepingen op temperatuur overdag. Waarom overdag de bovenste verdiepingen verwarmen? Het huis is energie label A, dat geldt voor de buitenzijde, ik heb vorig jaar 1 slaapkamer op de 1e af laten koelen, want niet in gebruik (aanbouw met buitenmuur), en die kou trok door het hele huis (deels plafond woonkamer en vloer zolder) waardoor je uiteindelijk weer net zo hard gaat bijstoken.
De ketel is een Intergas HRE 24\18. Aanvoer CV op 60 graden. Vermogen op 40%. Temperatuur woonkamer overdag 21. In de praktijk komt deze niet veel hoger dan een aanvoer van max 44 graden.
Ik ben van gemiddeld 1200 m3 verbruik naar 626 m3 gegaan afgelopen jaar. Ik ben alleen ook mijn 1200kW overschot aan het verstoken in warmte sinds februari 2022, dus deze cijfers zijn niet vanwege alleen CV tuning. Uitgaande van dat 1m3 gas 9 kW aan warmte geeft heb ik ruim 400m3 gas bespaart met het afstellen van de CV. Het comfort is van een magere 5 naar een dikke 9 gegaan (geen 10 want ik ben een kou kleun).