Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.973 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Seafarer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:53:
Ik denk toch dat je de thermostaat hiervoor verantwoordelijk moet houden die stuurt immers de ketel aan.

Jij hebt waarschijnlijk vloerverwarming?
Dat lijkt mij ook, echter het is een simpele thermostaat. (Honeywell Home Round bedraad) daar valt weinig aan te programmeren.Ik vermoed dat het de modulerende variant is.

Verder geen vloerverwarming, alleen radiatoren. ik zal vanavond eens op zoek naar typegegevens van de cv en thermostaat, want ik vermoed dat de comfortstand ook aanstaat.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 19:07
mrc4nl schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Dat lijkt mij ook, echter het is een simpele thermostaat. (Honeywell Home Round bedraad) daar valt weinig aan te programmeren.Ik vermoed dat het de modulerende variant is.

Verder geen vloerverwarming, alleen radiatoren. ik zal vanavond eens op zoek naar typegegevens van de cv en thermostaat, want ik vermoed dat de comfortstand ook aanstaat.
Zit de Honeywell ook in HA? Ik zou daar de temperatuur van uitlezen.

Naast afwijkingen die verschillende sensoren hebben, vermoed ik dat de thermostaat vol in de zon gestaan heeft. Ik zou overwegen om de thermostaat naar een andere plek te verhuizen.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Chrisz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Zit de Honeywell ook in HA? Ik zou daar de temperatuur van uitlezen.

Naast afwijkingen die verschillende sensoren hebben, vermoed ik dat de thermostaat vol in de zon gestaan heeft. Ik zou overwegen om de thermostaat naar een andere plek te verhuizen.
Thermostaat is niet smart, ik kan m niet uitlezen.Grafiekje is van een andere sensor die in een hoekje van de woonkamer ligt (ver van een raam)

ik denk wel dat gewoon het hele huis echt warmer was geworden want ik zie die stijging bij meerdere sensoren, ook op zolder.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
hi allen,

ik heb na de vele tips in dit draadje (dank ervoor!) nu inmiddels alle kranen op mijn radiatoren en vloerverwarming vervangen voor dynamische kraantjes.

Op advies van een member heb ik ook de flow van mijn vloerverwarming (bijverwarming) gelimiteerd op 60-100 l/u.

Ik heb nu wel behaagelijkere temperaturen op de bovenverdieping nu er minder warmte de vloer in gaat.

Echter komt mijn vloerverwarming kwa temperatuur niet boven de 25 graden uit (stand 4, wat 40 graden zou moeten zijn?).

Kan dit komen doordat de 85 l/u te laag is voor een vloerverwarming met 3 groepen?
Ik heb de woonkamer convector helemaal openstaan, de overige radiatoren staan op stand 2 (totaal 4 radiatoren + badkamer radiator)

Voor mijn gevoel is de ketel ook best vaak aan het pendelen, ik hoor hem meerdere keren per uur namelijk aan/uit slaan.
Vorig jaar had ik mijn verwarming op 19, dit jaar op 17.5. Kwa verbruik valt het mij wel tegen, 2021 dec 130m3, 2022 december 109m3.
Ik had toch meer besparing verwacht (al was dit jaar december wel kouder naar mijn gevoel?).
Aan de andere kant werk ik dit jaar weer vaker op kantoor, dus de verwarming heeft ook minder uren aan gestaan.

Het is een remeha avanta 28c.
Pompsnelheid heb ik verlaagd naar 60% (minimale waarde), pomp vloerverwarming staat op stand 2 (grundfoss).

Wat mis ik nog in mijn opstelling? Ik heb dus overal dynamische thermostaatkranen(ingeregeld met HyTools)
Aanvoertemp staat op 70 graden, retour op 50 graden.

[ Voor 42% gewijzigd door genc007 op 09-01-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter6031
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 17:32
Beste allemaal,

Ik ben aan het waterzijdig inregelen geslagen, maar ik vraag me af of ik het op de goede manier gedaan heb. Namelijk het volgende.

Mijn situatie: Nefit Trendline HRC 25 CW4
Geen vloerverwarming.
Totaal 4 radiatoren open. (Type 11) met alleen open/dicht kranen.

Wat ik nergens kan terugvinden is hoe mijn ketel ingesteld moet staan wanneer ik waterzijdig ga inregelen. Momenteel staat mijn vermogen op het laagste 7.0 kW en mijn pompsnelheid min/max 30%.
Maar wanneer ik ga verwarmen heb ik b.v. met een aanvoer temp van 50graden al een retour van 38, maar wanneer ik pas op 30 graden zit heb ik ook al 18 graden retour.

Dus mijn vraag is: maakt het uit welke aanvoer temp, vermogen en pompsnelheid mijn ketel staat als ik waterzijdig inregel? En zo ja wat zijn dan de beste instellingen.

Hartelijk dank alvast,

Peter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14
Ik dacht dat je ramen en deuren open moest doen en dat je een slinger aan je thermostaat moest geven naar een graad of 30°c.
Dat haalt hij toch niet maar dan gaat ie voluit stoken en dan stel je alles waterzijdig in en daarna zet je hem weer op stand normaal met alle ramen en deuren weer dicht.
Dit werkt dan ook het beste in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:45
Peter6031 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:45:
Beste allemaal,

Ik ben aan het waterzijdig inregelen geslagen, maar ik vraag me af of ik het op de goede manier gedaan heb. Namelijk het volgende.

Mijn situatie: Nefit Trendline HRC 25 CW4
Geen vloerverwarming.
Totaal 4 radiatoren open. (Type 11) met alleen open/dicht kranen.

Wat ik nergens kan terugvinden is hoe mijn ketel ingesteld moet staan wanneer ik waterzijdig ga inregelen. Momenteel staat mijn vermogen op het laagste 7.0 kW en mijn pompsnelheid min/max 30%.
Maar wanneer ik ga verwarmen heb ik b.v. met een aanvoer temp van 50graden al een retour van 38, maar wanneer ik pas op 30 graden zit heb ik ook al 18 graden retour.

Dus mijn vraag is: maakt het uit welke aanvoer temp, vermogen en pompsnelheid mijn ketel staat als ik waterzijdig inregel? En zo ja wat zijn dan de beste instellingen.

Hartelijk dank alvast,

Peter.
Zowieso Ta x 0.8 = ongeveer Tr. Je ketel moet eigenlijk wel continue dezelfde temperatuur leveren.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
genc007 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:20:
hi allen,

ik heb na de vele tips in dit draadje (dank ervoor!) nu inmiddels alle kranen op mijn radiatoren en vloerverwarming vervangen voor dynamische kraantjes.

Op advies van een member heb ik ook de flow van mijn vloerverwarming (bijverwarming) gelimiteerd op 60-100 l/u.

Ik heb nu wel behaagelijkere temperaturen op de bovenverdieping nu er minder warmte de vloer in gaat.

Echter komt mijn vloerverwarming kwa temperatuur niet boven de 25 graden uit (stand 4, wat 40 graden zou moeten zijn?).

Kan dit komen doordat de 85 l/u te laag is voor een vloerverwarming met 3 groepen?
Ik heb de woonkamer convector helemaal openstaan, de overige radiatoren staan op stand 2 (totaal 4 radiatoren + badkamer radiator)

Voor mijn gevoel is de ketel ook best vaak aan het pendelen, ik hoor hem meerdere keren per uur namelijk aan/uit slaan.
Vorig jaar had ik mijn verwarming op 19, dit jaar op 17.5. Kwa verbruik valt het mij wel tegen, 2021 dec 130m3, 2022 december 109m3.
Ik had toch meer besparing verwacht (al was dit jaar december wel kouder naar mijn gevoel?).
Aan de andere kant werk ik dit jaar weer vaker op kantoor, dus de verwarming heeft ook minder uren aan gestaan.

Het is een remeha avanta 28c.
Pompsnelheid heb ik verlaagd naar 60% (minimale waarde), pomp vloerverwarming staat op stand 2 (grundfoss).

Wat mis ik nog in mijn opstelling? Ik heb dus overal dynamische thermostaatkranen(ingeregeld met HyTools)
Aanvoertemp staat op 70 graden, retour op 50 graden.
Hallo,

Je hebt de pompsnelheid verlaagd, dan is het logisch dat de ketel vaker aan en uit gaat...
Gasverbruik omlaag is het belangrijk omzo laag mogelijke retour temp te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:13
ptr1968 Waar basseer jij het op dat dit logisch is doordat de pompsnelheid is verlaagd?

[ Voor 7% gewijzigd door Kees85 op 11-01-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
ptr1968 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Hallo,

Je hebt de pompsnelheid verlaagd, dan is het logisch dat de ketel vaker aan en uit gaat...
Gasverbruik omlaag is het belangrijk omzo laag mogelijke retour temp te krijgen.
Pompsnelheid staat standaard op 68 (ik gok procent).
Deze had ik inderdaad verlaagd naar 60. Lager kan ook niet.

Ik heb nu de pompsnelheid verhoogd naar 70.

Hoe weet ik wat de ideale instelling is hiervoor?

Of moet ik anders vermogen van mijn ketel verlagen? (al hangt er wel leen Toon thermostaat aan, die zou moeten moduleren)

[ Voor 10% gewijzigd door genc007 op 11-01-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
Kees85 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:46:
ptr1968 Waar basseer jij het op dat dit logisch is doordat de pompsnelheid is verlaagd?
Ik zal een gooi doen naar het antwoord. Als je de pompsnelheid van je ketel verlaagt, stroomt er per seconde minder water doorheen, dus met dezelfde hoeveelheid gas wordt dat water warmer dan eerst. Daardoor wil de ketel naar lager vermogen, maar als die al op minimum stookt kan hij niet lager. Dus de watertemp wordt hoger dan gevraagd en dan zal de ketel zichzelf tijdelijk uitschakelen. Slaat hij weer aan en wordt de watertemperatuur alweer snel te hoog, dan herhaalt dit aan/uitgaan zich steeds en dat heet pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
genc007 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Pompsnelheid staat standaard op 68 (ik gok procent).
Deze had ik inderdaad verlaagd naar 60. Lager kan ook niet.

Ik heb nu de pompsnelheid verhoogd naar 70.

Hoe weet ik wat de ideale instelling is hiervoor?

Of moet ik anders vermogen van mijn ketel verlagen? (al hangt er wel leen Toon thermostaat aan, die zou moeten moduleren)
Laten we teruggaan naar je oorspronkelijke vraag. Je zegt dat het water dat de vloer in gaat niet warm genoeg is. Niet warm genoeg voor wat? Wordt je woonkamer niet comfortabel? Heb je een doeltemperatuur voor je vloeroppervlak die niet gehaald wordt? Dat zal o.a. afhangen van het soort vloer. Je zegt dat het om bijverwarming gaat. Dus dan zal je vloer sowieso niet heel warm moeten/hoeven worden toch? Eerder dattie niet koud is?

Hoe dan ook, als je warmer water de vloer in wilt hebben kun je o.a. het volgende doen (een van deze dingen of een combinatie):
- Aanvoertemp CV verhogen (en als die gewenste temp niet gehaald wordt, vermogen verhogen).
- Pompsnelheid verhogen (dit brengt per tijdseenheid meer warmte naar je verdeler, ook bij gelijke watertemp).
- Je verdeler verder open zetten (meestal hebben die een retourventiel neem ik aan, dus check die). Of de thermostaatknop op de verdeler verder open zetten (die dingen zijn niet geijkt, misschien knijpt die de flow wel). En checken of je groepen voldoende open staan en ongeveer even warm worden. En evt. de bijmenging retourwater regelen (zoals bij het LTV ventiel van een Robot “Standaard Pro” verdeler - terzijde, wie heeft die naam verzonnen :+ ). Met meer flow door je vloer komt er ook meer energie door je vloer (als de aanvoer vanuit de ketel dat wel kan leveren).

Wat de ideale instelling is, kan heel veel werk en meten en geduld vergen om uit te vinden. Begin eens met kijken welke temperatuur er bij je verdeler arriveert en retour gaat, en welke temperatuur er in+uit de vloer gaat. En pas niet teveel dingen tegelijk aan want dan weet je niet welk effect waardoor komt.

Ketel paar keer per uur aan/uit kan ook door je thermostaat komen (low load mode). Kijk of de ketel een status geeft op de display of dat hij echt uitschakelt.

December was idd kouder dan het jaar ervoor. Vul eens per maand of week je meterstand in op mindergas.nl dan wordt er voor je uitgerekend hoe je verbruik versus vorig jaar is gecompenseerd voor de buitentemperaturen. Meet evt je gasverbruik per uur of kijk of je energiebedrijf die info kan leveren. Ik gebruik de Vattenfall app die geeft mij grafieken met verbruik per uur, waaruit ik kan zien hoe lang er wanneer gestookt wordt, maar ook of dat op hoger of lager vermogen was. Soms kan gas besparen simpelweg door met verkregen inzichten alleen maar je thermostaat anders te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Ik ben me ook een beetje aan het inlezen over aanvoer en retour temperaturen.

Wij hebben in huis een viertal radiatoren aan:

1x Op zolder
1x In de badkamer
2x In de woonkamer

Tot een uur geleden stonden deze alle vier volledig open. Ik heb ze helemaal dichtgedraaid en een kwartslag open gezet.

De verwarming op zolder is mooi warm aan de bovenkant en neemt mooi af in temperatuur naar gelang je naar beneden gaat.

Beneden zijn ze eigenlijk niet echt warm.

De temperatuur hebben wij op 18 graden ingesteld. Op dit moment is de aanvoertemperatuur 33 graden en retour 30.5.

Doe ik iets fout? Het is volgens mij een redelijke cv ketel (nefit trendline hoog rendement).

Groet,
Nick

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
@ Remmit Je denkt dat hij het warme water niet snel genboeg afvoert.
Echter als het water te snel stroomt en die kans is heel groot met de pomp op min 60%
dan kunnen (radiatoren) mogelijk hun warmte niet snel genoeg kwijt.

Vervolgens ga je die weer knijpen om de juiste DeltaT (bijv 15 Graden) te krijgen.
Dan had je dus ook je pomp langzamer kunnen zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Kees85 op 12-01-2023 03:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18
Wobbit schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:31:
Ik ben me ook een beetje aan het inlezen over aanvoer en retour temperaturen.

Wij hebben in huis een viertal radiatoren aan:

1x Op zolder
1x In de badkamer
2x In de woonkamer

Tot een uur geleden stonden deze alle vier volledig open. Ik heb ze helemaal dichtgedraaid en een kwartslag open gezet.

De verwarming op zolder is mooi warm aan de bovenkant en neemt mooi af in temperatuur naar gelang je naar beneden gaat.

Beneden zijn ze eigenlijk niet echt warm.

De temperatuur hebben wij op 18 graden ingesteld. Op dit moment is de aanvoertemperatuur 33 graden en retour 30.5.

Doe ik iets fout? Het is volgens mij een redelijke cv ketel (nefit trendline hoog rendement).

Groet,
Nick
Alles beneden verder open zetten? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Kees85 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 01:14:
Echter als het water te snel stroomt en die kans is heel groot met de pomp op min 60%

Vervolgens ga je die weer knijpen om de juiste DeltaT (bijv 15 Graden) te krijgen.
@genc007 noemt slechts twee concrete problemen: (1) vloer krijgt niet voldoende warm water en (2) ketel gaat vaak aan/uit.

Met een lagere pompsnelheid gaat er minder warmte door de verdeler. Met meer pompsnelheid en de radiatoren iets meer knijpen gaat er wel meer warmte door de verdeler. Dat zou probleem 1 kunnen oplossen, zeker als dit ontstaan is nadat de pompsnelheid was verlaagd.

Nu zeg je dat de radiatoren te warm water retour gaan geven. Echter gaat dit om een gemengd systeem (radiatoren EN vloerverwarming). Zolang je die radiatoren niet bijna helemaal afknijpt gaat de vloer een veel koudere retour leveren dan die radiatoren. Dat retourwater wordt gemengd richting ketel dus daar krijg je een gemiddelde retourtemp terug en dus wellicht een prima deltaT voor de ketel. De extra flow over de vloerverwarmingsverdeler lost dan probleem 2 op.

Ik denk niet dat je moet mikken op een zelfde deltaT op de verdeler als op de radiatoren. Ik kan het mis hebben, ik ben hiervoor niet opgeleid. Uiteindelijk is toch het doel dat alle ruimtes hun gewenste temperatuur/comfort krijgen, liefst op een manier dat de ketel efficient zijn werk kan doen. Het kan dan toch prima zo zijn dat radiatoren in verschillende ruimtes een verschillende deltaT hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Ik had het niet over het probleem van genc007 specifiek.
Ik zie graag je onderbouwing in het geval van alleen radiatoren.
Tevens het aan uit waar hierboven over gesproken word kan ook lowload zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOwner
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-05 11:50
Honeywell Modulation Touch in combinatie met Nefit Proline Nxt

Als er geen warmtevraag is, is de control set point 10 graden. Als er wel warmte vraag is, springt de control set point normaal gesproken heel even naar 80 graden (ingestelde max aanvoertemperatuur). Zodra de ketel dan brandt daalt de control set point naar een lagere waarde van bv. 45 graden.

Maar ik zie ook regelmatig dat de control set point van 10 graden naar 25 of 26 graden gaat (grijze lijn), net boven de huidige anvoer temperatuur (rode lijn). De pomp van de ketel gaat dan draaien (groene balk) maar de vlam gaat niet aan (rode balk). Dit kan uren duren. Iemand enig idee waarom dit is / hoe je dit kunt voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paPb8fUWulhJnguXhC2gNibNAfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WsgTNQwiUbFldlYgFzFFScex.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
De thermostaat vraagt deze temperatuur water aan de ketel. De ketel kan dit leveren door zn restwarmte, of kan dit niet leveren en schiet in een blokkeercode 0y of 0a zodra de brander wel kort gestart is.

Vrijwel alle nefit en nieuwere bosch ketels hebben dit gedrag, incl op een hoog toerental starten waardoor je bij weinig warmtevraag direct dit soort problemen krijgt.

Oplossing zou kunnen zijn om een minimale watertemperatuur in te stellen.
In de ketel kan dit niet, dus dan heb je een andere thermostaat nodig.
Wat ook wel eens wil helpen kan is het vermogen van de ketel verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Kees85 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 01:14:

Zo staat het ook in de openingpost:
"Je wilt je radiatoren meer tijd geven om het water wat ze bevatten af te koelen."
Kan je door de flow te verlagen ook het "pendelen" minderen of misschien voorkomen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Kees85 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:34:
Ik had het niet over het probleem van genc007 specifiek.
Ik zie graag je onderbouwing in het geval van alleen radiatoren.
Tevens het aan uit waar hierboven over gesproken word kan ook lowload zijn.
Maar ik had het wel over genc007 specifiek. Natuurlijk ben ik het met je eens als het alleen om radiatoren gaat. Waarbij het nog de vraag blijft of het bijv. om onderbemeten of overbemeten radiatoren gaat, of dat het bijv. hoge T33 radiatoren zijn met flink wat convectie.

In mijn geval was het voorheen een kwestie van alleen Jaga’s en flow problemen en een ketel die niet laag genoeg kon moduleren. Dus voor mij was de oplossing een hogere pompstand icm. een wat hogere minimum Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:45
Een tijdje geleden postte ik hier omdat de Honeywell Round modulation her huis heel traag opwarmde. Hij zorgde ervoor dat de ketel steeds aan en uit ging, en duurde meerdere uren om van 15 naar 17,5 graden te komen. Er werd toen een iSENSE aangeraden. Het goede nieuws is dat we die deze week van de verhuurder hebben gekregen, het slechte nieuws is dat sindsdien ons gasverbruik bijna verdubbeld is (gelijke omstandigheden). Enige verschil is dat het huis nu wel lekker snel warm wordt, de ketel blijft branden tot de temperatuur bereikt is. Is er iets wat ik kan doen om deze iSENSE zuiniger te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@zunrob Het zou fijn zijn als je wat instellingen post van zowel je ketel als de iSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Superbeagle schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:31:
@zunrob Het zou fijn zijn als je wat instellingen post van zowel je ketel als de iSense.
Welke instellingen wil je allemaal weten?

Ketel is een Avanta Ace 28. Max Ta op zowel ketel als in iSENSE staat op 60 graden. Maximale toerental ketel ventilator (en dus vermogen) staat op 4500, minimaal 2500. Er hoeven maar 2 radiatoren verwarmd te worden, bij die 4500 (ongeveer 12 kW) komt ie nooit in de buurt, draait meestal op 2500.
Verder eigenlijk geen aanpassingen in de iSENSE of ketel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
zunrob schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:40:
Een tijdje geleden postte ik hier omdat de Honeywell Round modulation her huis heel traag opwarmde. Hij zorgde ervoor dat de ketel steeds aan en uit ging, en duurde meerdere uren om van 15 naar 17,5 graden te komen. Er werd toen een iSENSE aangeraden. Het goede nieuws is dat we die deze week van de verhuurder hebben gekregen, het slechte nieuws is dat sindsdien ons gasverbruik bijna verdubbeld is (gelijke omstandigheden). Enige verschil is dat het huis nu wel lekker snel warm wordt, de ketel blijft branden tot de temperatuur bereikt is. Is er iets wat ik kan doen om deze iSENSE zuiniger te krijgen?
Ik vrees dat je op de keuze komt: huis lekker warm, of heeeel lang wachten tot het huis ietsje warmer is geworden. Het eerste kost idd meer gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
zunrob schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Welke instellingen wil je allemaal weten?

Ketel is een Avanta Ace 28. Max Ta op zowel ketel als in iSENSE staat op 60 graden. Maximale toerental ketel ventilator (en dus vermogen) staat op 4500, minimaal 2500. Er hoeven maar 2 radiatoren verwarmd te worden, bij die 4500 (ongeveer 12 kW) komt ie nooit in de buurt, draait meestal op 2500.
Verder eigenlijk geen aanpassingen in de iSENSE of ketel gedaan.
Zijn de radiatoren waterzijdig ingeregeld? En wat is de Tr bij de ketel? Die twee zaken bepalen voor het grootste deel het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Superbeagle schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Zijn de radiatoren waterzijdig ingeregeld? En wat is de Tr bij de ketel? Die twee zaken bepalen voor het grootste deel het verbruik.
De radiatoren hebben geen voetventiel, alleen een ouderwetse draaiknop. Het enige wat ik dus zou kunnen doen is die meer dicht of open draaien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees85
Dat is sowieso meer wenselijk dan een voetventiel dichtdraaien ivm mogelijk vervuiling en verstoppingen.
Als je de boel juist hebt afgeregeld kun je een streepje met een stift zetten op de kraan om de instelling te "onthouden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Mensen, even een vraag over convectorputten:

Ik heb er hier een paar (de traditionele, ca 10 jaar oud), waarvan we weten dat die bij lage aanvoertemp. sterk verminderde warmteafgifte capaciteit hebben.

Zijn er hier forumleden die om die reden op hun ketel hebben ingesteld dat de minimale CV-water temp. (aanvoer) bijv. 40C moet zijn? En is die 40C dan voldoende of zou je een nog hogere minimale aanvoer-temp moeten instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Marc_Sway schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:08:
Mensen, even een vraag over convectorputten:

Ik heb er hier een paar (de traditionele, ca 10 jaar oud), waarvan we weten dat die bij lage aanvoertemp. sterk verminderde warmteafgifte capaciteit hebben.

Zijn er hier forumleden die om die reden op hun ketel hebben ingesteld dat de minimale CV-water temp. (aanvoer) bijv. 40C moet zijn? En is die 40C dan voldoende of zou je een nog hogere minimale aanvoer-temp moeten instellen?
Geen convectoren maar gewone radiatoren. Maar idd minimaal 45C hier, anders heb ik te weinig warmte afgifte met deze configuratie, en ook slaat de cv ketel dan tzt af Ivm te warme retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
olafmol schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Geen convectoren maar gewone radiatoren. Maar idd minimaal 45C hier, anders heb ik te weinig warmte afgifte met deze configuratie, en ook slaat de cv ketel dan tzt af Ivm te warme retour.
OK, bedankt. Dus jij kan op je CV ketel ergens in de settings de minimale aanvoer temp instellen op 45C?
Bij mijn Itho heb ik zo’n feature niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Marc_Sway schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:59:
[...]

OK, bedankt. Dus jij kan op je CV ketel ergens in de settings de minimale aanvoer temp instellen op 45C?
Bij mijn Itho heb ik zo’n feature niet.
Ja. Ik heb een Intergas xtreme. Maar in principe regelt de thermostaat dat (Nest). Alleen bij opentherm modulatie kan ik dat met de nest niet instellen (wel met aan/uit) en dus moet ik het op de cv ketel overrulen zodat ie niet te laag wordt, want dan werken mijn radiatoren niet meer goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
olafmol schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:49:
[...]

Ja. Ik heb een Intergas xtreme. Maar in principe regelt de thermostaat dat (Nest). Alleen bij opentherm modulatie kan ik dat met de nest niet instellen (wel met aan/uit) en dus moet ik het op de cv ketel overrulen zodat ie niet te laag wordt, want dan werken mijn radiatoren niet meer goed genoeg.
OK, veel dank, is duidelijk.
Dat ‘overrulen’, hoe doe je dat? Doe je dat wellicht met de Opentherm Gateway (OTGW)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:37
olafmol schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:22:
[...]

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, geen idee of het beter of slechter is. Ik heb een Intergas xtreme 30 met een Nest Gen 3 thermostaat. Afgiftesysteem is beneden 3tal radiatoren, waarvan er eentje met fans, een klassieke paneelradiator, en een dikke hoge T22 horizontale in de open keuken uitbouw.

Ik heb mijn CV ketel op 50% vermogen gelimiteerd, die kan dus niet hoger dan 12kW, dat heb ik gebaseerd op het afgiftesysteem, en dan is het nog ruim. Vervolgens heb ik de aanvoertemperatuur op de ketel, EN op de Nest (heet daar supply of voorloop, onder apapratuur menu) op 60C gezet (dat is puur deze koudere dagen, normaliter staat ie op 45C op ketel en op Nest). Ik draai de Nest met TrueRadiant op UIT, wat een niet-modulerend stook-patroon geeft. Dit komt omdat als ik TrueRadiant aanzet, de Nest de CV ketel op het laatste stukje richting de ingestelde kamertemp vraagt om op 30C te gaan stoken, wat te laag is om uberhaupt de temp te halen, hij blijft dus de hele dag doorstoken dan. Met TrueRadiant uit, stookt ie gewoon op de ingestelde voorloop temp, en stopt als de temp is bereikt.

De CV ketel moduleert qua vermogen eerst snel naar max, 12kW dus, en vervolgens als de aanvoertemp bereikt is moduleert ie qua vermogen terug naar 5kW (het minimum). De pompsnelheid is relatief tov stookvermogen en moduleert dus ook mee terug. Die heb ik wel wat hoger en breder gezet, minimaal 40% en maximaal 90%. Hij begint dus met hoge pompsnelheid en tegen het einde gaat de pompsnelheid ook laag.

Dit werkt voor mijn situatie het beste. Als ik het vermogen niet limiteer gaat ie eerst erg hard stoken, wat niet super comfortabel is, en de TrueRadiant opentherm algoritmes vragen nog steeds temperaturen die tegen einde van de stooksessie te laag zijn. Dit resulteert dus in een nogal wild stookgedrag dat niet comfortabel is en nooit de gevraagde temp bereikt.

Dit ligt vooral aan de thermostaat, meneer de Visser vergeet in z'n verhalen altijd de thermostaat en het afgiftesysteem mee te nemen. Vooral de thermostaat is nogal belangrijk, want die bestuurt de CV ketel. Ik ben zelf van mening dat OpenTherm modulatie bij veel geoptimaliseerde/LTV systemen meer kwaad dan goed doet.

Ik stook nu deze dagen, inclusief een huis met fervente en langdurige douchers, rond de 8m3 aan gas, en dat is een jaren 30 huis dat middelmatig geisoleerd is en waar de kamer temp rond de 20C staat.
Het is nu even geleden en ben verder aan het pielen geweest. Het lijkt allemaal weinig uit te maken gek genoeg (misschien ligt dat aan het feit dat het nog niet echt koud is/is geweest na het pielen?).
Huidige instellingen zijn waterzijdig ingeregelde radiatoren, convectorput met fans en cv op 50/30 procent vermogen en pomp ook 50max 30 min.
Max temp 60 en retour wordt max 40.

De nest hangt in de woonkamer en het wordt daar nog makkelijk 2 graden warmer per uur. Vannacht als test bijvoorbeeld cv uit (Eco stand nest op 12 graden) , dan wordt het niet kouder dan 15 graden en is het in 2 uur makkelijk 19.5 nadat ik de CV aanzet.

Ik snap dat we met verwarmen van het hele huis (slaapkamers 16 graden) wel iets meer verbruiken maar verbruik is 0.7m2 / graaddag. En dat vind ik toch erg veel, ondanks het oude huis.

Verbeteracties die we nog kunnen doen is beter glas op 1e verdieping en dak beter isoleren maar of dat nou het verbruik zal halveren betwijfel ik..

Nog tips? Vermogen verder terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Marc_Sway schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:10:
[...]

OK, veel dank, is duidelijk.
Dat ‘overrulen’, hoe doe je dat? Doe je dat wellicht met de Opentherm Gateway (OTGW)?
Nee in de Intergas Xtreme settings kun je instellen wat de minimale OT aanvoer temperatuur is. Als de thermostaat dan lager vraagt overruled die instelling op de cv ketel dat vervolgens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
aesch schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Het is nu even geleden en ben verder aan het pielen geweest. Het lijkt allemaal weinig uit te maken gek genoeg (misschien ligt dat aan het feit dat het nog niet echt koud is/is geweest na het pielen?).
Huidige instellingen zijn waterzijdig ingeregelde radiatoren, convectorput met fans en cv op 50/30 procent vermogen en pomp ook 50max 30 min.
Max temp 60 en retour wordt max 40.

De nest hangt in de woonkamer en het wordt daar nog makkelijk 2 graden warmer per uur. Vannacht als test bijvoorbeeld cv uit (Eco stand nest op 12 graden) , dan wordt het niet kouder dan 15 graden en is het in 2 uur makkelijk 19.5 nadat ik de CV aanzet.

Ik snap dat we met verwarmen van het hele huis (slaapkamers 16 graden) wel iets meer verbruiken maar verbruik is 0.7m2 / graaddag. En dat vind ik toch erg veel, ondanks het oude huis.

Verbeteracties die we nog kunnen doen is beter glas op 1e verdieping en dak beter isoleren maar of dat nou het verbruik zal halveren betwijfel ik..

Nog tips? Vermogen verder terug?
Al dat getweak aan de cv ketel is echt gerommel in de marge hoor. Daarmee ga je niet echt significant veel gas besparen, aannemende dat je je afgifte systeem goed werkend hebt, en je huis gewoon netjes op temperatuur komt en blijft. Wij wonen in matig geïsoleerd jaren 30 rijtjeshuis, en komen op gemiddeld 0,45 m3 per gewogen graaddag, dat is Incl sanitair warm water, dus zal netto minder zijn. Als je 0,7 m3 verbruikt denk ik dat je nog grote slagen in je isolatie kunt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:25

pietje63

RTFM

Wellicht om bij dat bij m3/graaddag vergelijkingen ook mee te nemen hoe groot een huis is. Scheef nogal of je een vrijstaande woning hebt van 300m2 of een appartement van 60m2

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
olafmol schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Nee in de Intergas Xtreme settings kun je instellen wat de minimale OT aanvoer temperatuur is. Als de thermostaat dan lager vraagt overruled die instelling op de cv ketel dat vervolgens.
Veel dank, goed om te weten! Fijn dat de Intergas Xtreme ketel deze feature heeft. Niet veel ketel typen hebben dat volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
pietje63 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:31:
Wellicht om bij dat bij m3/graaddag vergelijkingen ook mee te nemen hoe groot een huis is. Scheef nogal of je een vrijstaande woning hebt van 300m2 of een appartement van 60m2
Dus het m3 gasverbruik/graaddag delen door het kuubvolume van het huis, als een betere indicator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Marc_Sway schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Dus het m3 gasverbruik/graaddag delen door het kuubvolume van het huis, als een betere indicator?
Ik zou het gewoon in 1-2 zinnen beschrijven. Helaas is niet alles in een formule te vatten.

In mijn geval: redelijk geïsoleerd jaren 30 huis. We verwarmen de beneden verdieping (ca 70m2) tot 19 (80u/week - verder 18 ivm trage vloerverwarming), een kinderkamer (8m2 / 14u/dag) en gemiddeld 27u/week een werkkamer. We zitten op gemiddeld 0.9m3 / graaddag.

Ik vind ons verbruik was hoger dan verwacht. Recent vloerisolatie maximaal aangevuld (tot rd 4, meer ruimte is er niet) en verwarmingsbuizen in kruipruimte vervangen. Volgende week wordt oud dubbelglas vervangen door hr++ (op bg). Hopelijk daardoor minder verbruik.

Ik heb gekeken naar het verschil in gebruik overdag met/zonder verlaging (19->18 van 8 tot 17u), scheelt iets (maar niet heel veel; wellicht 2-3% op dagverbruik).

Ga ook nog testen hoeveel nachtverlaging naar 17 ipv 18 scheelt. Probleem lijkt echter dat de thermostaat dan 2u lang max warmte vraagt (want duurt de Tado te lang voor het warm is) en de ketel gaat roken (Tr te hoog)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRBaas
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Seafarer schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:35:
[...]

Ik denk dat we hier wel heel benieuwd zijn naar je metingen met de flow meter.

Meestal heb je niet zulk duur speelgoed. :)
Ik ben ZZPer in de installatietechniek, vandaar het ‘speelgoed’ :)
Aankomend weekend zal ik een aantal metingen doen en infi hier deponeren.

[ Voor 3% gewijzigd door MRBaas op 15-01-2023 20:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MRBaas
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
ThinkPad schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:56:
@MRBaas Leuk gereedschap zo'n ultrasoon flowmeter. Kon je die lenen van je werkgever?
Inregelen is daarmee een eitje denk ik? Kun je wat meer vertellen over het proces? Eerst alles meten denk ik? En dan?

@Tuxxx [mbr]Je post is erg uitgebreid, opzich prima maar de vele foto's maken je bericht wel erg lang. Ik heb deze in een quote-tag gezet om het bericht wat in te korten. In principe was het ook genoeg geweest om de waardes gewoon in tekstvorm te noteren? Daarnaast misschien even duidelijk(er) vermelden wat precies je vraag is? Het is nu een beetje "too long; didn't read" O-) [/mbr]
Ik ben ZZPer in de installatietechniek en regel installaties in. Hiervoor maak ik gebruik van een warmtebeeldcamera, temperatuursensoren en de ultrasoon flowmeter.

Aankomend weekend ga ik verder met mijn eigen installatie, als er behoefte aan is kan ik wel een mooie reportage hier neerzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Kom maar door, altijd interessant om te lezen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Remmit schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:28:
[...]

@genc007 noemt slechts twee concrete problemen: (1) vloer krijgt niet voldoende warm water en (2) ketel gaat vaak aan/uit.

Met een lagere pompsnelheid gaat er minder warmte door de verdeler. Met meer pompsnelheid en de radiatoren iets meer knijpen gaat er wel meer warmte door de verdeler. Dat zou probleem 1 kunnen oplossen, zeker als dit ontstaan is nadat de pompsnelheid was verlaagd.

Nu zeg je dat de radiatoren te warm water retour gaan geven. Echter gaat dit om een gemengd systeem (radiatoren EN vloerverwarming). Zolang je die radiatoren niet bijna helemaal afknijpt gaat de vloer een veel koudere retour leveren dan die radiatoren. Dat retourwater wordt gemengd richting ketel dus daar krijg je een gemiddelde retourtemp terug en dus wellicht een prima deltaT voor de ketel. De extra flow over de vloerverwarmingsverdeler lost dan probleem 2 op.

Ik denk niet dat je moet mikken op een zelfde deltaT op de verdeler als op de radiatoren. Ik kan het mis hebben, ik ben hiervoor niet opgeleid. Uiteindelijk is toch het doel dat alle ruimtes hun gewenste temperatuur/comfort krijgen, liefst op een manier dat de ketel efficient zijn werk kan doen. Het kan dan toch prima zo zijn dat radiatoren in verschillende ruimtes een verschillende deltaT hebben?
Heb vandaag toevallig even gekeken en ik zag een t1 van 37 dacht ik en t2 van 27, dus een dt van 10.

Ik zal em eens van de week op max zetten en kijken wat er terugkomt kwa retour temperatuur en of de dynamische kranen hun werk goed doen.

Waarschijnlijk ga ik ook de woonkamer convector moeten knijpen in de voerventiel, want bij pomsnelheid 70 hoorde ik best veel watergeluid als de ketel aanging (bij 60 hoor ik hem amper).
Gok dat daar nu teveel flow doorheen gaat, staat gewoon op max.

Ik heb de vloerverwarming nu iets meer flow gegeven (120l/u dacht ik) en nu is retourtemp 25 graden ongeveer op 35-40 ingaand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remmit
Even ter herinnering dat kubs per graaddag niet zomaar met elkaar te vergelijken zijn. Los van het soort woning, de staat van isolatie en het verwarmingssysteem, hangt het ook af van welke gemiddelde binnentemperatuur je invoert voor de berekeningen, en of je nog verbruik aftrekt voor stromend warm water.

Verder merkte ik al meermaals dat een beetje zon of veel wind mijn cijfers enorm overhoop gooien. Bijv. deze week was relatief warm voor de tijd van het jaar, dus weinig graaddagen in de berekening. Ondanks dat mijn thermostaat lager ingesteld is dan vorig jaar heb ik toch vrijwel hetzelfde verbruik per graaddag. Er was veel wind en nauwelijks zon (die sowieso op zijn minst krachtig is in dec/jan) en met veel ramen op het zuiden scheelt dat enorm.

Deze week wordt wat kouder maar wel met wat kans op zon elke dag. Ik vermoed dat mijn kubs per graaddag er dus beter gaan uitzien. Dit maakt het beoordelen van de (kleine) tuning stapjes die ik steeds maak er niet makkelijker op.

Ik ben ervan overtuigd dat de meeste winst die ik heb behaald versus vorig jaar uit het aggressievere thermostaatprogramma komt ipv. uit de tweaks aan mijn ketel en verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ThinkPad schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:20:
Kom maar door, altijd interessant om te lezen :Y
oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
genc007 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:23:
[...]
Heb vandaag toevallig even gekeken en ik zag een t1 van 37 dacht ik en t2 van 27, dus een dt van 10.

Ik zal em eens van de week op max zetten en kijken wat er terugkomt kwa retour temperatuur en of de dynamische kranen hun werk goed doen.

Waarschijnlijk ga ik ook de woonkamer convector moeten knijpen in de voerventiel, want bij pomsnelheid 70 hoorde ik best veel watergeluid als de ketel aanging (bij 60 hoor ik hem amper).
Gok dat daar nu teveel flow doorheen gaat, staat gewoon op max.

Ik heb de vloerverwarming nu iets meer flow gegeven (120l/u dacht ik) en nu is retourtemp 25 graden ongeveer op 35-40 ingaand.
Als je convector veel herrie maakt zou ik ook eens kijken of hij ontlucht moet worden. Zeker als dat vooral bij het aanspringen van de ketel gebeurt. Voor het knijpen zou ik ook eerst de deltaT erop meten (of was bovenstaande van deze convector?). Knijpen kan ook juist meer herrie geven.

De retour van de vloer is sterk afhankelijk van wanneer je die meet. Als de ketel nog niet zo lang stookt, of als hij al uren bezig is. Zonder die context zegt die 25 graden niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Vraagje ivm Eclipse dan wel Danfoss dynamic valve en een Intergas ketel met een 3-standen pomp; klopt het dat deze afsluiters niet optimaal werken met een dergelijke setup, en liefst een modulerende pomp hebben? Ik ben eigenlijk nog geen antwoord hierop tegengekomen. Mogelijk heeft iemand van jullie (@leonbong?) hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Dynamische kranen heb ik slechte ervaringen mee.
Ze werken pas goed bij een hoge stroming en daardoor nogal herrie van stromingsgeluiden in het systeem.
Statisch voorinstelbare kranen werken fijner vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Kees85 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:04:
Dynamische kranen heb ik slechte ervaringen mee.
Ze werken pas goed bij een hoge stroming en daardoor nogal herrie van stromingsgeluiden in het systeem.
Statisch voorinstelbare kranen werken fijner vind ik zelf.
Alle dynamische?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 23:11

Reptile209

- gers -

Marc_Sway schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Maar dan maakt het vervolgens nog weer uit hoe vaak je thuis bent. Als je doordeweeks 5 dagen buiten de deur zit en om het weekend op pad bent, krijg je toch hele andere verbruiken dan wanneer je thuiswerkt en in het weekend altijd stookt... Dus nuances en toelichting blijven sowieso nodig.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Remmit schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:44:
[...]

Als je convector veel herrie maakt zou ik ook eens kijken of hij ontlucht moet worden. Zeker als dat vooral bij het aanspringen van de ketel gebeurt. Voor het knijpen zou ik ook eerst de deltaT erop meten (of was bovenstaande van deze convector?). Knijpen kan ook juist meer herrie geven.

De retour van de vloer is sterk afhankelijk van wanneer je die meet. Als de ketel nog niet zo lang stookt, of als hij al uren bezig is. Zonder die context zegt die 25 graden niet zoveel.
Het is echt stroming van water. Op pompanelheod 60 is het nauwelijks hoorbaar.

Ik gok dat er gewoon teveel water wordt gepompt door te weinig radiator capaciteit (boven staan de radiatoren op 16 graden, dus die staan meestal dicht).

Iets meer flow naar de vloerverwarming geven gaf ook wat verlichting lijkt het.
Ik hoor de leidingen ook enorm zingen bij de badkameradiator als ik die op stand 0.5 zet.
op 60 pompsnelheid is het oke maar op 68 of 70 word ik er wakker van snachts als het huis afkoelt.

Dus de badkamer radiator staat meestal op stand 0, of stand 3 in de ochtend.

Geldt voor een convector dezelfde delta t als voor normale radiatoren?
Die staat nu volledig open bij voetventiel en kraan.
Gok dat ik die nog wat efficienter kan afstellen en dan eventueel wat extra flow naar de vloerverwarming ter compensatie.

[ Voor 6% gewijzigd door genc007 op 15-01-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Ja alle. Mijn voorkeur zou uitgaan naar statische kranen.

Convectoren DeltaT van 5 graden anders doen ze het haast niet meer.
Nog beter een dikke radiator in serie na de convector voor extra rendement.

[ Voor 56% gewijzigd door Kees85 op 15-01-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:37
olafmol schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Al dat getweak aan de cv ketel is echt gerommel in de marge hoor. Daarmee ga je niet echt significant veel gas besparen, aannemende dat je je afgifte systeem goed werkend hebt, en je huis gewoon netjes op temperatuur komt en blijft. Wij wonen in matig geïsoleerd jaren 30 rijtjeshuis, en komen op gemiddeld 0,45 m3 per gewogen graaddag, dat is Incl sanitair warm water, dus zal netto minder zijn. Als je 0,7 m3 verbruikt denk ik dat je nog grote slagen in je isolatie kunt maken.
Dat 't een hoekhuis is maakt natuurlijk ook uit, maar ben wel benieuwd of hr++ glas in beperkt verwarmde ruimtes nou zo veel uit maakt. Van 't dak verwacht ik wel significante verbetering (Rd 1.5 naar 5 ophogen).

T is overal goed en snel warm, en dat blijft 't ook maar daar staat natuurlijk 't verbruik tegenover. Nu de pijlen maar eens richten op isolatie.

Volgende winter update ;)

[ Voor 8% gewijzigd door aesch op 16-01-2023 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Yoshimi schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:56:
Vraagje ivm Eclipse dan wel Danfoss dynamic valve en een Intergas ketel met een 3-standen pomp; klopt het dat deze afsluiters niet optimaal werken met een dergelijke setup, en liefst een modulerende pomp hebben? Ik ben eigenlijk nog geen antwoord hierop tegengekomen. Mogelijk heeft iemand van jullie (@leonbong?) hier ervaring mee?
Ik heb verschillende merken getest:
Heimeier de 150l/uur maakt vrij snel lawaai in mijn situatie>70l/uur.
Oventrop en Comap zijn wel wel stil, Danfoss en Honeywell geen ervaring mee.

Echter ik ben wel van mening, dat als hoge flows >100 l/uur noodzakelijk zijn het nut van een dynamische kraan zeer beperkt is.
Omdat iets meer of minder aan flow dat eigenlijk niet veel uit maakt, dus dan zou ik eerder een gewone voor instelbare nemen.

Eigenlijk als je goed in rekenen bent kan je altijd normale voorinstelbare nemen en de Kv gewoon goed instellen.
Het nadeel van dynamische kranen is toch eigenlijk wel dat je een relatief hoge pompdruk nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
pietje63 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:38:
[...]

Ik vind ons verbruik was hoger dan verwacht. Recent vloerisolatie maximaal aangevuld (tot rd 4, meer ruimte is er niet) en verwarmingsbuizen in kruipruimte vervangen.
Heeft dat isoleren van de houten begane grondvloer veel effect (qua gasbesparing)?

Bij mij zijn alle verwarmingsbuizen daar heel goed geïsoleerd, maar ik twijfel of het allemaal wel veel zin heeft hier (= substantiële energiebesparing) om de houten vloer met parket er op aan de onderkant te isoleren met 8 cm PIR of PIF isolatiefolie (met Rc van min. 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Marc_Sway schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Heeft dat isoleren van de houten begane grondvloer veel effect (qua gasbesparing)?

Bij mij zijn alle verwarmingsbuizen daar heel goed geïsoleerd, maar ik twijfel of het allemaal wel veel zin heeft hier (= substantiële energiebesparing) om de houten vloer met parket er op aan de onderkant te isoleren met 8 cm PIR of PIF isolatiefolie (met Rc van min. 5).
Ik verwacht wel een energiebesparing. De kruipruimte was te warm. Zeker icm vloerverwarming is het isoleren van de bg vloer belangrijk.

Let er wel op dat het dampopen moet zijn bij hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Damp-open aan de onderkant van de vloerplanken?
Daarboven op ligt nl. groene plaat en daarop het parket. Er zit aan die zijde van de planken geen folie of zo.

Ik heb hier trouwens geen vloerverwarming op die houtenvloer (jaren ‘30, goed gelegd en strak tegen elkaar).

[ Voor 26% gewijzigd door Marc_Sway op 16-01-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 21:37
Graag hoor ik jullie advies over het volgende.

Situatie, tussenwoning uit 2018.
BG +/- 60 m2, vloerverwarming (incl. honeywell round modulation)
1e +/- 50 m2, elke ruimte eigen radiator, (incl. honeywell round modulation in de badkamer).
zolder 40m2, 1 ruimte, 2 radiatoren
totaal gas verbruik 500-550m3 per jaar (+/- 140m3 SWW rest verwarming)
(overigens ook 6450wp aan zonnepanelen, verwachte opbrengst 8000kwh)

Radiatoren eigenlijk nooit aan gehad, tot dat ik laatst koud was op zolder wat tevens thuiswerkkamer is.
Bleek dat 1 van de 2 het niet deed. Installateur erbij geweest, heeft hem weer aan de gang gekregen. Daarvoor o.a. de cv aanvoer temperatuur verhoogd van 40 naar 55 graden, de flowmeters bij de verdelers helemaal open gezet en bij de radiator juist afgesteld. (alles stond nog op nieuwbouwoplevering stand).
Had de cv destijds wel van 80 op 40 graden gezet, gezien toch alleen de vloerverwarming werd gebruikt.

Installateur gaf wel het advies om een vuilfilter bij de cv te plaatsen, flowmeters van de vloerverwarming verdeler waren niet schoon.
Tevens gehad over dit topic, over hoe goed, waterzijdig af te stellen, zone aansturing en dynamische afsluiters.

Het feit dat ik er na 4 jaar pas achter kwam dat die radiator het niet deed geeft wel iets aan over het gebruik.
Aan de andere kant, wil ik wel gewoon graag dat de spullen werken en goed afgesteld zijn. Het nadeel is nu, dat als ik op zolder warmte moet hebben, ik beneden de thermostaat op 22 moet zetten (standaard 21) om überhaupt de cv aan te krijgen, in de hoop dat het op zolder sneller warm is dan beneden 22 graden. En nu gaat het nog alleen om mij op de zolder maar ook de kinderkamer(s) zal vroeg of laat ook wel verwarmt moeten gaan worden.

Overigens valt er denk ik ook wel iets te scoren met een andere thermostaat. Als er bijv. niemand thuis is overdag, dan zou je de avond ervoor de temperatuur al op 19 kunnen zetten en 's middags rond 3uur / half 4 weer op 21. Door de isolatie zal de temperatuur dan hooguit naar 20 zakken.
Op dit moment is het verbruik ongeveer 0.2m3 per uur, 18 uren uit = 3.6m3, iets meer gebruik om weer van 20 naar 21 te gaan, een besparing van 2m3 per dag lijkt me prima haalbaar...

Je zou ook kunnen zeggen, waarom geen warmtepomp met jouw gasverbruik. en ja, daar heb ik ook naar gekeken, maar zit met de geluidseisen, het nadeel van een tussenwoning... dus zit eigenlijk te wachten tot er fatsoenlijke schoorsteen modellen zijn. + gezien de CV van 2018 is, het jaarlijks gasverbruik maar 500-550m3 is, is de investering in een warmtepomp het op dit moment niet waard. Met een all-in gasprijs van 2 euro, zou je 1000 euro per jaar besparen aan gas, maar lever je daarvoor behoorlijk kwh's voor terug. Stel dat het geintje 8000 euro kost, is het hele spul eerder aan vervanging toe dan dat het is terugverdiend.

Maarja, wat is dan wel wijs om te doen? Aangezien het systeem toch leeg moet voor het vuilfilter lijkt het me wijs om ook maar direct die dynamische afsluiters te plaatsen... Maar dan zone regeling toepassen? of een andere thermostaat? en zo ja, wat dan? (aansturing/koppeling met Home Assistant en toekomst bestendig voor een warmtepomp is dan wel een must).

Hoor graag jullie advies en of ik dingen over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Arjan Klok schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:22:

1e +/- 50 m2, elke ruimte eigen radiator, (incl. honeywell round modulation in de badkamer).

Radiatoren eigenlijk nooit aan gehad, tot dat ik laatst koud was op zolder wat tevens thuiswerkkamer is.
Bleek dat 1 van de 2 het niet deed. Installateur erbij geweest, heeft hem weer aan de gang gekregen. Daarvoor o.a. de cv aanvoer temperatuur verhoogd van 40 naar 55 graden, de flowmeters bij de verdelers helemaal open gezet en bij de radiator juist afgesteld. (alles stond nog op nieuwbouwoplevering stand).
Had de cv destijds wel van 80 op 40 graden gezet, gezien toch alleen de vloerverwarming werd gebruikt.

Installateur gaf wel het advies om een vuilfilter bij de cv te plaatsen, flowmeters van de vloerverwarming verdeler waren niet schoon.
Tevens gehad over dit topic, over hoe goed, waterzijdig af te stellen, zone aansturing en dynamische afsluiters.

Het feit dat ik er na 4 jaar pas achter kwam dat die radiator het niet deed geeft wel iets aan over het gebruik.
Aan de andere kant, wil ik wel gewoon graag dat de spullen werken en goed afgesteld zijn. Het nadeel is nu, dat als ik op zolder warmte moet hebben, ik beneden de thermostaat op 22 moet zetten (standaard 21) om überhaupt de cv aan te krijgen, in de hoop dat het op zolder sneller warm is dan beneden 22 graden. En nu gaat het nog alleen om mij op de zolder maar ook de kinderkamer(s) zal vroeg of laat ook wel verwarmt moeten gaan worden.

Overigens valt er denk ik ook wel iets te scoren met een andere thermostaat. Als er bijv. niemand thuis is overdag, dan zou je de avond ervoor de temperatuur al op 19 kunnen zetten en 's middags rond 3uur / half 4 weer op 21. Door de isolatie zal de temperatuur dan hooguit naar 20 zakken.
Op dit moment is het verbruik ongeveer 0.2m3 per uur, 18 uren uit = 3.6m3, iets meer gebruik om weer van 20 naar 21 te gaan, een besparing van 2m3 per dag lijkt me prima haalbaar...

Je zou ook kunnen zeggen, waarom geen warmtepomp met jouw gasverbruik. en ja, daar heb ik ook naar gekeken, maar zit met de geluidseisen, het nadeel van een tussenwoning... dus zit eigenlijk te wachten tot er fatsoenlijke schoorsteen modellen zijn. + gezien de CV van 2018 is, het jaarlijks gasverbruik maar 500-550m3 is, is de investering in een warmtepomp het op dit moment niet waard. Met een all-in gasprijs van 2 euro, zou je 1000 euro per jaar besparen aan gas, maar lever je daarvoor behoorlijk kwh's voor terug. Stel dat het geintje 8000 euro kost, is het hele spul eerder aan vervanging toe dan dat het is terugverdiend.

Maarja, wat is dan wel wijs om te doen? Aangezien het systeem toch leeg moet voor het vuilfilter lijkt het me wijs om ook maar direct die dynamische afsluiters te plaatsen... Maar dan zone regeling toepassen? of een andere thermostaat? en zo ja, wat dan? (aansturing/koppeling met Home Assistant en toekomst bestendig voor een warmtepomp is dan wel een must).

Een snelle opmerking: Blijf weg van warmte pompen op je dak. Wie gaat dat repareren in de kou hoog op dat dak.

Geluids eisen zijn onzin. De juiste warmtepomp hoor je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44
Seafarer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Een snelle opmerking: Blijf weg van warmte pompen op je dak. Wie gaat dat repareren in de kou hoog op dat dak.

Hoe bedoel je dat je de juiste warmpomp niet hoort? Je hoort een WP toch wel altijd, zeker met defrosts of bij lage temperaturen buiten?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
radeoxx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:53:
[...]

Hoe bedoel je dat je de juiste warmpomp niet hoort? Je hoort een WP toch wel altijd, zeker met defrosts of bij lage temperaturen buiten?
Dat is toch niet zo'n ramp? Bij die temperaturen zit iedereen binnen met de ramen dicht.
(Of onderschat ik dat )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
[...]

Goed punt, maar ga er vanuit dat de makers van dat soort dingen daar ook over nadenken. Anders is dat niet te doen idd.
[...]

Definieer " de juiste ". Als dat bijv. een Nibe is, kan je van de 8.000 euro investering wel 12.000 maken.
Seafarer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Dat is toch niet zo'n ramp? Bij die temperaturen zit iedereen binnen met de ramen dicht.
(Of onderschat ik dat )
Enige optie zou zijn om de WP op de uitbouw (1.8m) van de woonkamer te plaatsen.
Maar dan staat hij direct tussen de ramen van 2 slaapkamers.
Huis is 6m breed, dus zet je hem in het midden hou je maar 2.5 meter over naar beide buren... en dus zijn geluidseisen best wel een ding.

En ja, hij zal met name aan staan als iedereen binnen zit, maar roosters staan wel vrijwel altijd open.
En hoe zit het met trillingen? het gedeelte van de uitbouw is de woonkamer.

Overigens wel of geen WP lost niet mijn huidige vraagstuk op haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Arjan Klok schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:14:
[...]

Goed punt, maar ga er vanuit dat de makers van dat soort dingen daar ook over nadenken. Anders is dat niet te doen idd.

[...]

Definieer " de juiste ". Als dat bijv. een Nibe is, kan je van de 8.000 euro investering wel 12.000 maken.

[...]

Enige optie zou zijn om de WP op de uitbouw (1.8m) van de woonkamer te plaatsen.
Maar dan staat hij direct tussen de ramen van 2 slaapkamers.
Huis is 6m breed, dus zet je hem in het midden hou je maar 2.5 meter over naar beide buren... en dus zijn geluidseisen best wel een ding.

En ja, hij zal met name aan staan als iedereen binnen zit, maar roosters staan wel vrijwel altijd open.
En hoe zit het met trillingen? het gedeelte van de uitbouw is de woonkamer.

Overigens wel of geen WP lost niet mijn huidige vraagstuk op haha.
juiste is niet altijd een bepaalt merk. De specificaties moeten laten zien dat hij weinig geluid maakt.

Geluid gaat toch rechtuit? Dus op dat dak naar de achterburen laten blazen?

Goed, genoeg gewarmte pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Kees85 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 00:02:
Dat is sowieso meer wenselijk dan een voetventiel dichtdraaien ivm mogelijk vervuiling en verstoppingen.
Als je de boel juist hebt afgeregeld kun je een streepje met een stift zetten op de kraan om de instelling te "onthouden".
Check, doe ik dat! Ik neem aan dat dat ook gewoon kan met de radiator in de convectorput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

Een magnetisch vuilfilter vind ik een must bij een a label pomp, dus een go en een by pass kan ook nooit kwaad zeker als je ruimte individueel wilt gaan stoken. Geen idee wat voor cv ketel je hebt maar Honeywell evo home is een optie. Als je een nefit of bosch hebt dan hebben zij dat ook tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit

Je huidige 0,2 kub per uur, is dat verdeeld over de hele 24 uur van een dag? Dus totaal net onder de 5 kub per dag, en stoken ook in de nacht zonder nachtverlaging?

Dan zul je na 18 uur de ketel uit er wellicht achter komen dat je vloermassa in zijn geheel een stukje is afgekoeld, en dus ook in zijn geheel weer op temperatuur moet komen om je woonkamer weer op de gewenste temperatuur te brengen. Het kan best zijn dat daar een aantal uur non-stop stoken voor nodig is. Dat is dan wat meer dan 0,2 kub per uur. Je winst is mogelijk een stuk minder dan je hierboven hebt berekend.

Wat is de temperatuur op je werkkamer momenteel wanneer die radiatoren dicht staan? Misschien is het vanwege je goede isolatie voldoende die radiatoren permanent heel weinig open te zetten? Zodat net de kou van de kamer is? Dan heb je hem sneller op temperatuur wanneer je hem nodig hebt. Of je zet hem de avond ervoor alvast iets verder open. Je kunt ook denken aan een IR mat of paneel bij je werkplek om het laatste beetje comfort te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
Remmit schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:56:
[...]

Je huidige 0,2 kub per uur, is dat verdeeld over de hele 24 uur van een dag? Dus totaal net onder de 5 kub per dag, en stoken ook in de nacht zonder nachtverlaging?
Ja, het is vaak net iets minder dus rond de 4 / 4.5m3. Maar zodra het zonnetje even schijnt (zoals gistermiddag) gebeurt er tussen 12u en 18u niets, dus op 3 / 3.5 + ssw
Overigens is dit dan alleen de vloerverwarming beneneden, verder alles uit.
Dan zul je na 18 uur de ketel uit er wellicht achter komen dat je vloermassa in zijn geheel een stukje is afgekoeld, en dus ook in zijn geheel weer op temperatuur moet komen om je woonkamer weer op de gewenste temperatuur te brengen. Het kan best zijn dat daar een aantal uur non-stop stoken voor nodig is. Dat is dan wat meer dan 0,2 kub per uur. Je winst is mogelijk een stuk minder dan je hierboven hebt berekend.
Ik heb dit testje laatst uitgevoerd, en ja, ik snap dat het natuurlijk ook enigszins afhankelijk is van de buiten temperatuur. maar 18 uren uit gehad, temp gezakt naar 19.5 of 20, weer aan, totaal extra verbruik van 1.2m3 voordat ik weer op de 0.2m3 gebruik zat. Dus die 1.6 was ruim gerekend.

Overigens heb je dit zelfde natuurlijk een beetje op frisse zonnige herfst/lente dagen, waarbij de zon overdag de BG wel verwarmt tot 21 graden, waarbij de vloerverwarming dus niet aanslaat en de vloermassa dus kouder wordt. Om vervolgens, zodra de zon onder is en het weer wat kouder begint te worden de massa weer opgewarmd moet worden.
Wat is de temperatuur op je werkkamer momenteel wanneer die radiatoren dicht staan? Misschien is het vanwege je goede isolatie voldoende die radiatoren permanent heel weinig open te zetten? Zodat net de kou van de kamer is? Dan heb je hem sneller op temperatuur wanneer je hem nodig hebt. Of je zet hem de avond ervoor alvast iets verder open. Je kunt ook denken aan een IR mat of paneel bij je werkplek om het laatste beetje comfort te brengen.
Temperatuur is zonder te verwarmen en te ventileren ongeveer 18 graden. Maarja, vooral dat ventileren wil je natuurlijk wel.. daarmee voelt het direct kouder, en daar zou ik dan wat aan willen doen.
scofield schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Een magnetisch vuilfilter vind ik een must bij een a label pomp, dus een go en een by pass kan ook nooit kwaad zeker als je ruimte individueel wilt gaan stoken. Geen idee wat voor cv ketel je hebt maar Honeywell evo home is een optie. Als je een nefit of bosch hebt dan hebben zij dat ook tegenwoordig.
Ik ben altijd van als het een beetje kan alles in 1x goed te doen. Aangezien er nu sowieso wat aan de verwarming moet gebeuren (vuilfilter, fijn dat wordt bevestigd dat sowieso goed is!), dan denk ik altijd wat kan er nog meer direct gebeuren, maar het moet wel een beetje reëel zijn. Die dynamische afsluiters kost wel wat, maar is niet extreem, en dus handig om mee te nemen gezien het systeem toch leeg moet. Maar de zone regeling, en zeker die van Evo Home is toch wel prijzig, althans, daar ga ik vanuit:

Op dit moment zit er zo'n honeywell regel unit HCE20, volgens mij moet die worden vervangen voor een HCE80. Op de vloerverwarmings verdeler zitten 5 van die elektrische servomotors (inclusief 1 voor de badkamer)en op de verdeler boven zit dan ook nog 1 wederom van badkamer, geen idee of die nog vervangen moeten worden. En dan nog 6 slimme kranen (3x slaapkamer, 2x zolder, 1x badkamer) en als laatste de Evohome thermostaat. Al met al, €1500 ben je wel kwijt.

Tja, dat is toch wel serieus geld! en op zich vind ik dat niet erg, als er dan ook maar gebruik gemaakt gaat worden. Maar ergens zegt mijn gevoel dat dit een zwaar overkill oplossing is voor mijn probleem. En dus zou je dan eerder uitkomen bij een IR achtig iets wat @Remmit al aangaf.
Of een out of de box gedachte, een split unit airco, daar zou je dan in de winter mee kunnen verwarmen, en heb je in de zomer ook nog wat aan. Is ook niet goedkoop, maar gevoelsmatig misschien beter besteed geld?

Of zit ik er weer helemaal naast? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:26
Op dit moment zit er zo'n honeywell regel unit HCE20, volgens mij moet die worden vervangen voor een HCE80. Op de vloerverwarmings verdeler zitten 5 van die elektrische servomotors (inclusief 1 voor de badkamer)en op de verdeler boven zit dan ook nog 1 wederom van badkamer, geen idee of die nog vervangen moeten worden. En dan nog 6 slimme kranen (3x slaapkamer, 2x zolder, 1x badkamer) en als laatste de Evohome thermostaat. Al met al, €1500 ben je wel kwijt.
Weet je zeker dat je dan de HCE20 moet vervangen voor een HCE80? Volgens mij is het grootste verschil dat de HCE20 bedraad wordt aangesloten en de HCE80 draadloos is. Zelf heb ik overal vloerverwarming en heb de evohome gecombineerd met 2 HCE80’s en dat bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:39
Vanmorgen heb ik onze CV installatie met alleen radiatoren waterzijdig proberen in te regelen. Ik heb alleen de radiatoren open gezet die we gebruiken:

Radiator 1: grote radiator in huiskamer
Radiator 2: kleine radiator in huiskamer
Radiator 3: designradiator in huiskamer
Radiator 4: kleine designradiator in badkamer (handdoekradiator)

Ik heb de inregelkit van cv-inregelen.nl gebruikt, waarbij het doel is om de inregelfactor per radiator (=retourtemp/aanvoertemp) op 0,8 te krijgen. Dit komt neer op een delta T (aanvoertemp - retourtemp) van rond de 10 graden.
Voor de kleine badkamerradiator gaat dit echter niet lukken; aanvoer is 62 en retour 59 graden met voetventiel minimaal geopend.

Als ik kijk naar de Excel sheet van dit topic, dan worden de radiatoren ingeregeld naar een gemiddelde delta T voor alle radiatoren. Deze is een stuk lager, vanwege de lage delta T van badkamerradiator.

Welke manier raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
Jos-P schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Weet je zeker dat je dan de HCE20 moet vervangen voor een HCE80? Volgens mij is het grootste verschil dat de HCE20 bedraad wordt aangesloten en de HCE80 draadloos is. Zelf heb ik overal vloerverwarming en heb de evohome gecombineerd met 2 HCE80’s en dat bevalt prima.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wel. Dit aangezien de slimme radiatorknop als thermostaatje dient en deze draadloos is. HCE20 kan alleen bedraad worden aangesloten. Dus tenzij de draadloze verbinding naar de evohome thermostaat gaat ipv naar de HCEXX zal je de HCE80 nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
@ Frenkie567917
Een fatsoenlijke radiator ipv een design onding is het aller beste.
Of een stijgbuis monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Arjan Klok schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wel. Dit aangezien de slimme radiatorknop als thermostaatje dient en deze draadloos is. HCE20 kan alleen bedraad worden aangesloten. Dus tenzij de draadloze verbinding naar de evohome thermostaat gaat ipv naar de HCEXX zal je de HCE80 nodig hebben.
Dat zou inderdaad het verschil kunnen maken. Dat probleem heb ik niet omdat ik geen radiatoren heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:41
Onze CV ketel (Intergas HReco 36) pendelt volgens mij. Via OPGW zie ik dat de modulatieniveau's echter vrij hoog zijn. De ketel verwarmt het water een aantal minuten en slaat weer af, om vervolgens niet lang erna weer aan te slaan. De thermostaat is een Honeywell Round Modulation.
Is mijn conclusie correct? Of is dit geen pendelgedrag maar een ander probleem (op basis van de hoge modulatie lijkt het dat de ketel niet ver terug moduleert).
Inmiddels heb ik een heatbooster besteld om de afgifte van onze convectorput flink op te schroeven in de woonkamer (de enige afgifte van CV in onze benedenverdieping).
Daarnaast maakt de CV borrelde geluiden. Kan het zijn dat de automatische ontluchter dit op de CV zit niet meer werkt? Radiatoren boven zijn allemaal ontlucht en waterdruk is in orde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrhsD2xnB-9W0YQ7rH0WfTqFcsg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xj02WnV2NYf3mxgo608jd0KR.png?f=user_large
De temperatuur in de leidingen fluctueert nu flink. Gevolg is veel getik van de leidingen. :X

[ Voor 11% gewijzigd door Onno ! op 18-01-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:20
Ik heb sinds maart 2022 een Tzerra ace. Beneden vloerverwarming, boven 3 radiatoren.
Ik heb de aanvoer temperatuur ingesteld om 48 graden, want vloerverwarming. De radiatoren boven worden uiteraard niet heel warm, maar voor ons warm genoeg om het behaaglijk te houden.

Het vermogen van de ketel (parameter GP007/GP008/GP009) heb ik verlaagd n.a.v. de video van John Visser.
Wat ik had verwacht is dat het langer duurt voordat de ketel de 48 graden haalt. Echter, de maximale aanvoer temperatuur komt uberhaupt niet boven de 40 graden uit.
Op zich werkt dit prima want het wordt gewoon lekker warm in huis! het zal alleen wat langer duren.

Kan het kwaad voor de ketel, dat hij het setpoint niet haalt en daarom continu blijft door verwarmen?
Zoals je hier bijvoorbeeld ziet is de ketel ruim 3 uur nonstop aan het tuffen (gasverbruik uit Homewizard):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVOoUDFxpd4G8F22W2rHPnRU9JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3H99FFDWJQLvdq2tdxRB3sD8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de ketel nu in vermogen omhoog geschroefd en nu behaald de ketel wel het setpoint van 48. Ik ga dus kijken wat voor invloed dit heeft op het gasverbruik en bij welk vermogen de ketel het meest zuinigst is. Maar de vraag is dus of dit slecht is voor de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
Is niet slecht voor de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
Onno ! schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:16:
Onze CV ketel (Intergas HReco 36) pendelt volgens mij. Via OPGW zie ik dat de modulatieniveau's echter vrij hoog zijn. De ketel verwarmt het water een aantal minuten en slaat weer af, om vervolgens niet lang erna weer aan te slaan. De thermostaat is een Honeywell Round Modulation.
Is mijn conclusie correct? Of is dit geen pendelgedrag maar een ander probleem (op basis van de hoge modulatie lijkt het dat de ketel niet ver terug moduleert).
Inmiddels heb ik een heatbooster besteld om de afgifte van onze convectorput flink op te schroeven in de woonkamer (de enige afgifte van CV in onze benedenverdieping).
Daarnaast maakt de CV borrelde geluiden. Kan het zijn dat de automatische ontluchter dit op de CV zit niet meer werkt? Radiatoren boven zijn allemaal ontlucht en waterdruk is in orde.
[Afbeelding]
De temperatuur in de leidingen fluctueert nu flink. Gevolg is veel getik van de leidingen. :X
Geborrel in de leidingen wijst toch op lucht in het systeem, ook al heb je radiatoren ontlucht. Uit ervaring weet ik dat bij te lage druk in het systeem er luchtbellen rondgaan en met name in de standleidingen tussen de verdiepingen die bellen ‘ruisend’ naar boven schieten.
Is je systeemdruk hoog genoeg? Ik hou hier altijd goed in de gaten dat deze rond de 1.8 bar is, uiteraard ook iets van 3-4 keer je hele systeem ontluchten over een periode van bijv. 2 weken. Dan hoor je echt geen geborrel meer (als je systeem niet ergens lek is).

Als je een automatische ontluchter aan de bovenzijde van je ketel hebt, dan heb je een separate ontluchter ergens op je leidingwerk helemaal niet nodig. Die gaan alleen maar lekken over de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
DrNizeGuy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:32:
Ik heb sinds maart 2022 een Tzerra ace. Beneden vloerverwarming, boven 3 radiatoren.
Ik heb de aanvoer temperatuur ingesteld om 48 graden, want vloerverwarming. De radiatoren boven worden uiteraard niet heel warm, maar voor ons warm genoeg om het behaaglijk te houden.

Het vermogen van de ketel (parameter GP007/GP008/GP009) heb ik verlaagd n.a.v. de video van John Visser.
Wat ik had verwacht is dat het langer duurt voordat de ketel de 48 graden haalt. Echter, de maximale aanvoer temperatuur komt uberhaupt niet boven de 40 graden uit.
Op zich werkt dit prima want het wordt gewoon lekker warm in huis! het zal alleen wat langer duren.

Kan het kwaad voor de ketel, dat hij het setpoint niet haalt en daarom continu blijft door verwarmen?
Zoals je hier bijvoorbeeld ziet is de ketel ruim 3 uur nonstop aan het tuffen (gasverbruik uit Homewizard):
[Afbeelding]

Ik heb de ketel nu in vermogen omhoog geschroefd en nu behaald de ketel wel het setpoint van 48. Ik ga dus kijken wat voor invloed dit heeft op het gasverbruik en bij welk vermogen de ketel het meest zuinigst is. Maar de vraag is dus of dit slecht is voor de ketel.
Interessant dat je de aanvoertemperatuur op 48 graden hebt gezet. Wij hebben beneden ook vloerverwarming en hebben de aanvoer op 65 staan. Ik begreep dat dit qua verbruik niet veel uit zou maken, omdat de retourtemperatuur het rendement bepaalt. Ik ben zelf nog best zoekende in de juiste afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Kees85 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:49:
@ Frenkie567917
Een fatsoenlijke radiator ipv een design onding is het aller beste.
Of een stijgbuis monteren.
Waarom zou je perse een stijgbuis monteren? Dat ligt puur aan de montage waar je voeding vandaan komt.

[ Voor 9% gewijzigd door scofield op 18-01-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Onno ! schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:16:
[Afbeelding]
Een HReco heeft geen automatische ontluchter, dit dien je zelf te doen. Links achterop de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
synorluna schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Interessant dat je de aanvoertemperatuur op 48 graden hebt gezet. Wij hebben beneden ook vloerverwarming en hebben de aanvoer op 65 staan. Ik begreep dat dit qua verbruik niet veel uit zou maken, omdat de retourtemperatuur het rendement bepaalt. Ik ben zelf nog best zoeken in de juiste afstelling.
Dat ligt eraan of je een mengverdeler hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Feit blijft design radiatoren zijn visueel mooi, maar meer dan dat totaal niet nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:41
scofield schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Een HReco heeft geen automatische ontluchter, dit dien je zelf te doen. Links achterop de ketel.
Ja klopt. Zit ook nog eens verstopt, dus ontluchten kan door de gehele handontluchter los te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
Arjan Klok schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:27:
[...]
Temperatuur is zonder te verwarmen en te ventileren ongeveer 18 graden. Maarja, vooral dat ventileren wil je natuurlijk wel.. daarmee voelt het direct kouder, en daar zou ik dan wat aan willen doen.
[...]
Als bij mij tijdens het koude seizoen de mechanische ventilatie uit staat, en er op BG en op elke verdieping enkele luchtsleuven open staan, dan beweegt op de tweede verdieping de lucht naar buiten en op de lagere verdiepingen komt de lucht naar binnen. Zelfs met de MV aan op een niet heel hoge stand gebeurt dit (tenzij het hard waait uit een richting recht op zo’n sleuf af). Heb jij dan een raam wijd open of je MV op heel hoge stand?

Als je op je werkkamer op twee hoog een MV-ventiel hebt, trekt die sowieso lucht uit lagere verdiepingen omhoog dus als die lucht vers genoeg is kun je op je werkkamer wellicht je raam of sleuf gewoon dicht houden. En dan kun je allicht toe met je radiator een tikje open.

Kijk ook eens in het topic Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
@Arjan Klok die hce20 kan gewoon parallel met een evohome aangesloten worden. Dat is gewoon een aan/uit regelaar, dus die hoeft niet vervangen te worden. Je kunt meerdere aan/uit sturingen parallel zetten op iedere warmtepomp/cv ketel.

Zorg wel dat je de periodetijd op 120 of zelfs 240 minuten zet. Dat kan met de thermostaat van zone 1 als dat een chronotherm of vision is. Standaard is de zonetijd 12 minuten, dat is veel te weinig voor een warmtepomp, maar is ook voor een cv aan de korte kant.

De rest zou ik niet met een evohome hce80 doen. Die kan maximaal een periodetijd van 60 minuten hebben en dat is weer vrij kort als je later naar een warmtepomp zou overstappen.

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 18-01-2023 21:12 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
@Blihi Ik zelf heb hier 2 stuks HCE80’s en heb nog nooit een instelling gevonden van een periodetijd. Ook niet in de handleiding. Weet jij zo waar ik die kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
scofield schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Dat ligt eraan of je een mengverdeler hebt of niet.
Heb ik inderdaad. Deze staat op 40 graden. Dan zou je zeggen dat het zonde is om tot 65 graden te stoken, maar het advies wat ik kreeg is dat de ketel niet direct het water naar 65 graden gaat verwarmen en dat het uiteindelijk om de retourtemperatuur gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Laatst online: 19:20
synorluna schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Heb ik inderdaad. Deze staat op 40 graden. Dan zou je zeggen dat het zonde is om tot 65 graden te stoken, maar het advies wat ik kreeg is dat de ketel niet direct het water naar 65 graden gaat verwarmen en dat het uiteindelijk om de retourtemperatuur gaat.
Dat heb ik ook weleens gehoord, en het 'rendement' zit 'em in de delta T, dus verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour. Hoe groter dit verschil hoe meer rendement (klopt dit? Want dan zet ik de ketel weer op 80).
Maargoed, bij mij is de werkelijke aanvoer temperatuur nooit boven de 40 graden geweest, eerder zo tussen de 32-36 graden omdat het vermogen dus te laag stond. Ik ga nu verschillende scenario's testen om te kijken wat het meest zuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
Remmit schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Als bij mij tijdens het koude seizoen de mechanische ventilatie uit staat, en er op BG en op elke verdieping enkele luchtsleuven open staan, dan beweegt op de tweede verdieping de lucht naar buiten en op de lagere verdiepingen komt de lucht naar binnen. Zelfs met de MV aan op een niet heel hoge stand gebeurt dit (tenzij het hard waait uit een richting recht op zo’n sleuf af). Heb jij dan een raam wijd open of je MV op heel hoge stand?

Als je op je werkkamer op twee hoog een MV-ventiel hebt, trekt die sowieso lucht uit lagere verdiepingen omhoog dus als die lucht vers genoeg is kun je op je werkkamer wellicht je raam of sleuf gewoon dicht houden. En dan kun je allicht toe met je radiator een tikje open.

Kijk ook eens in het topic Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
Dank! Op zolder zijn 2 (relatief grootte) Velux dakramen, 1 op het noorden, 1 op het zuiden. Mijn werkplek is precies onder die op het zuiden. In het koude seizoen wordt alleen het ventilatie gedeelte gebruikt, of hooguit op een kier open. Je kan duidelijk de lucht naar binnen voelen, ipv naar buiten zoals jij schets.
De MV staat standaard op automatisch of op de lichtste stand, tenzij er gedoucht wordt, dan staat hij vol open.
Op zolder is alleen in de technische ruimte (aka washok) waar de cv en en de ducobox silent hangt, een MV ventiel.
Blihi schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:12:
@Arjan Klok die hce20 kan gewoon parallel met een evohome aangesloten worden. Dat is gewoon een aan/uit regelaar, dus die hoeft niet vervangen te worden. Je kunt meerdere aan/uit sturingen parallel zetten op iedere warmtepomp/cv ketel.

Zorg wel dat je de periodetijd op 120 of zelfs 240 minuten zet. Dat kan met de thermostaat van zone 1 als dat een chronotherm of vision is. Standaard is de zonetijd 12 minuten, dat is veel te weinig voor een warmtepomp, maar is ook voor een cv aan de korte kant.

De rest zou ik niet met een evohome hce80 doen. Die kan maximaal een periodetijd van 60 minuten hebben en dat is weer vrij kort als je later naar een warmtepomp zou overstappen.
Dus als ik je goed begrijp hoef ik alleen maar een set te kopen met een losse 5e slimme kraan en dan ben ik klaar? https://www.dedomoticasto...ll-evohome-artikelen.html en welke set heb ik dan nodig? aan/uit of opentherm?

Met zo'n set heb je alleen een andere thermostaat dan jij aangeeft... is dat een probleem?

Als dit het is scheelt het de helft van de kosten.. maakt het wel weer interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Arjan Klok Ik heb me niet precies ingelezen in wat je nodig hebt, maar als je alleen 1 extra regeling er bij wilt hebben op 1 radiator die niet in de buurt ligt van de HCE20, dan moet je kiezen voor een aan/uit set. Die kun je parallel aansluiten. Je kunt ook een extra zone bij de HCE20 toevoegen, maar je moet de thermostaat bedraad aansluiten. Volgens mij kun je de HCE20 niet combineren met de "Round Moludation Wireless".

Je kunt op de meeste ketels niet twee OpenTherm regelingen parallel zetten (met de Intergas XTreme een positieve uitzondering, maar daarvoor moet je wel het specifieke stekkertje hebben en dat wordt niet standaard meegeleverd met de ketel: )

De HCE20 kun je op twee manieren aansluiten op de ketel: Via OpenTherm of Aan/Uit. Zeker als je met lage temperaturen in je radiatoren werkt (45 graden ofzo), dan kun je beter de Aan/Uit regeling gebruiken. De OpenTherm regeling heeft namelijk een vrij bijzonder regelgedrag waar de ketel soms toch weer zijn eigen mening over heeft.

Het feit dat er "modulation" thermostaten gebruikt worden op de HCE20 heeft daar niets mee te maken. Het gaat om de verbinding tussen de HCE20 en de ketel. Heb je op zone 1 een "Chronotherm", of ook een round? Met die round kun je geen instellingen van de verdeler aanpassen, mar de Chronotherm kan dat wel en dat is wel handig.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jos-P schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:27:
@Blihi Ik zelf heb hier 2 stuks HCE80’s en heb nog nooit een instelling gevonden van een periodetijd. Ook niet in de handleiding. Weet jij zo waar ik die kan vinden?
Volgens mij moet dat op de Evohome. Daar moet je zeggen dat het om een warmtepomp gaat in plaats van een CV ketel. Geen idee of dat alleen met nieuwere versies kan, de optie is pas in 2021 geintroduceerd: https://www.installatie.n...e-nu-ook-voor-warmtepomp/

Als je hem op warmtepomp zet, wordt de periodetijd een uur heb ik begrepen. Maar ideaal zijn de Honeywell regelingen voor warmtepompen sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PS. Er is heel veel in te stellen op de HCE20 en HCE80. Honeywell is extreem terughoudend met het geven van informatie daarover. Soms verdwijnt informatie zelfs uit handleidingen en dan staat er: "neem contact op voor overige instellingen". Als je dat doet krijg je te horen dat je bij de installateur moet zijn die speciale trainingen bij hun gedaan heeft, maar meestal weten die het ook niet.

De regelingen werken voor CV ketels redelijk goed, maar voor warmtepompen wil je veel simpelere regelingen: aan als het kouder is dan de ingestelde temperatuur, uit als het warmer is. Al dat nadenken en vooruit plannen wat de Honeywells doen maakt dat die niet altijd even geschikt zijn voor die situatie. (Het kan wel, want het werkt hier ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
1) Even los van vloerverwarming (waarbij je verdeler+pomp moet zorgen dat de aanvoer temp naar de vloerleidingen niet boven de ca 35C komt), denk ik dat je ten alle tijden een minimale aanvoertemp vanuit je ketel moet hebben van 40C.
Bij sommige ketel typen kan je dat in de settings zetten, vele andere typen hebben die feature niet.

Met die minimale asnvoer-temp van 40C bewerkstellig je dat de warmte-afgifte naar de omgeving voldoende hoog blijft (delta-T), anders warmt je ruimte niet snel genoeg op en gaat de ketel er uren over doen om bijv. je living op te warmen. Met name bij convectorputten (de traditionele typen) leveren die heel weinig warmteafgifte als de aanvoertemp te laag is. 40C is dan echt wel het absolute minimum, waarschijnlijk moet t zelfs nog wat hoger.
Er is altijd warmteverlies uit je huis, dus als je met te lage aanvoer-temp stookt, warmt je ruimte met die weinige warmteafgifte maar heel weinig op terwijl die warmte-toevoer (geleverd door de CV) wel je huis uit slipt vanwege het warmteverlies dat elk huis heeft.

2) Dan moet de retour temp nooit hoger zijn dan 58C (vanwege het rookgas condensatiepunt).

3) Altijd in Opentherm regelen.

4) Verder moet je niet teveel ketelstarts per uur hebben (om pendelen te voorkomen). Bij sommige kerels kan je een startvertraging instellen van ‘X’ minuten nadat hij is afgeslagen als de set-point temp in de ruimte is bereikt waar de kamerthermostaat hangt.
Helaas kan ik dit niet op mijn ketel instellen.

5) Aanvoertemp ketel vervolgens op een max zetten van bijv. 65-70C.

6) En afhankelijk van de buitentemp je maximale vermogen van je ketel op een hoger of lager % zetten op de ketel om het Opentherm algoritme goed zijn werk te kunnen laten doen. Nu het de laatste 2 dagen weer flink kouder is, heb ik dat max vermogen op mijn ketel weer op 70% gezet. Wordt de buitentemp weer wat aangenamer, dan gaat deze setting hier weer naar 50%.
Idialiter zou ik dit automatisch willen laten regelen met een buitentemp. sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
@Blihi quote: De regelingen werken voor CV ketels redelijk goed, maar voor warmtepompen wil je veel simpelere regelingen: aan als het kouder is dan de ingestelde temperatuur, uit als het warmer is. Al dat nadenken en vooruit plannen wat de Honeywells doen maakt dat die niet altijd even geschikt zijn voor die situatie. (Het kan wel, want het werkt hier ook)

Wij gebruiken de evohome met een zoneregeling. In de evohome zit er inderdaad een keuze voor een warmtepomp. Wij hebben nog een CV ketel. De regeling werkt goed, maar wat ik constateerde was dat er regelmatig mismatches waren tussen aansturing ketel en HCE’s 80, soms stonden zones open en kreeg de ketel geen “aan” commando en ook andersom. Wij hebben enkel vloerverwarming met pomploze verdelers. Evohome stuurt bij ons nu enkel de HCE’s 80 aan. De CV wordt nu via contact 6-7 van de Intergas ketel direct aan/uit aangestuurd vanaf de beide HCE’s 80. Hiervoor worden in de HCE’s de contacten van de pomp gebruikt en staan parallel zodat bij vraag vanaf de HCE80 boven of beneden de ketel altijd een “vertraagd aan” commando krijgt zodra er een zone wordt aangestuurd. Dit werkt bij ons prima en heeft bij ons het probleem opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Jos-P op 19-01-2023 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
@Marc_Sway Waarom zeg je "altijd OpenTherm regelen"? Dat is echt niet waar. Zeker als je gebruik maakt van lage temperaturen is OpenTherm geen goed idee.

OT werkt goed als je een CV hebt met radiatoren, zodat dat protocol de Ta kan sturen, maar als je toch al op lage temperatuur zit, helemaal als je mengverdelers gebruikt, moet je lekker aan/uit regelen.

@Jos-P Ik heb twee HCE20's. Die stuurden de CV al aan/uit aan en nu de WP. Regelen via OT gaf hier altijd problemen omdat die HCE20's ervan uit gaan dat de ruimte sneller reageert dan je met lage temperatuur verwarming hebt. Dat protocol was dus altijd te warm of te koud water aan het vragen, met als gevolg dat er enorme schommelingen in de temperatuur zaten.

Nu, met de WP, is dat nog belangrijker, want die kan niet zo snel reageren als de CV kon. Ik heb een periodetijd van 4 uur voor de benedenverdieping en 2 uur voor de bovenverdieping en dat werkt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
DrNizeGuy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:06:
[...]

Dat heb ik ook weleens gehoord, en het 'rendement' zit 'em in de delta T, dus verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour. Hoe groter dit verschil hoe meer rendement (klopt dit? Want dan zet ik de ketel weer op 80).
Maargoed, bij mij is de werkelijke aanvoer temperatuur nooit boven de 40 graden geweest, eerder zo tussen de 32-36 graden omdat het vermogen dus te laag stond. Ik ga nu verschillende scenario's testen om te kijken wat het meest zuinig is.
Dat was mijn reactie ook: dan zet ik hem weer op 80 graden. Ik had alleen over het hoofd gezien dat m’n retour dan veel te hoog wordt bij de radiatoren op de eerste verdieping en zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Laatst online: 13-09 12:52
@Oxellaar : jij hebt ooit metingen gepost van het ‘rendement’ van een cv ketel bij warm water aanvoer op 60 graden en 45 graden en daar heb ik wat vragen over.

Situatie: wij gebruiken ww alleen om te douchen en hebben een thermostaat kraan in de douche met een water besparende douchekop van 7 liter/minuut.

Ik heb een waterstraal die qua temp en hoeveelheid hetzelfde is ongeacht de warm water aanvoer temp op 55 graden of 40 graden. Ik zie dat de ketel bij 55 graden meer vermogen gebruikt (duh) en dus meer gas verbruikt terwijl ik geen comfort verschil merk.

Hoe kan het dat de straal en temperatuur hetzelfde blijft terwijl ik de aanvoer van het warm water verlaag? Ik had minder water maar wel dezelfde temperatuur verwacht toen ik de warmwater aanvoertemperatuur verlaagde namelijk.

Het lijkt mij toch aanzienlijk gas te besparen als de ketel 15 graden minder hoeft te verwarmen.

Uitgaande van aanvoer water van 10? graden hoeft er dan maar 30 graden ‘bij verwarmd, te worden in plaats van 45. Dat scheelt 33%.

Ben benieuwd naar je inzicht hierin of natuurlijk dat van andere Tweakers hiero:-)

Laten we de legionella discussie even buiten beschouwing houden (voor nu, heb overigens alleen een doorstroom toestel)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
knights16 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:01:
@Oxellaar : jij hebt ooit metingen gepost van het ‘rendement’ van een cv ketel bij warm water aanvoer op 60 graden en 45 graden en daar heb ik wat vragen over.

Situatie: wij gebruiken ww alleen om te douchen en hebben een thermostaat kraan in de douche met een water besparende douchekop van 7 liter/minuut.

Ik heb een waterstraal die qua temp en hoeveelheid hetzelfde is ongeacht de warm water aanvoer temp op 55 graden of 40 graden. Ik zie dat de ketel bij 55 graden meer vermogen gebruikt (duh) en dus meer gas verbruikt terwijl ik geen comfort verschil merk.

Hoe kan het dat de straal en temperatuur hetzelfde blijft terwijl ik de aanvoer van het warm water verlaag? Ik had minder water maar wel dezelfde temperatuur verwacht toen ik de warmwater aanvoertemperatuur verlaagde namelijk.

Het lijkt mij toch aanzienlijk gas te besparen als de ketel 15 graden minder hoeft te verwarmen.

Uitgaande van aanvoer water van 10? graden hoeft er dan maar 30 graden ‘bij verwarmd, te worden in plaats van 45. Dat scheelt 33%.

Ben benieuwd naar je inzicht hierin of natuurlijk dat van andere Tweakers hiero:-)

Laten we de legionella discussie even buiten beschouwing houden (voor nu, heb overigens alleen een doorstroom toestel)
Onze geiser voor ww ik ook verlaagd en ik heb eigenlijk hetzelfde. Zelfde comfort maar minder gas.

Verder ben ik wel benieuwd naar de metingen over het rendement bij verschillende temperaturen. Is dat nog ergens te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Laatst online: 13-09 12:52
Hercul3s schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Onze geiser voor ww ik ook verlaagd en ik heb eigenlijk hetzelfde. Zelfde comfort maar minder gas.

Verder ben ik wel benieuwd naar de metingen over het rendement bij verschillende temperaturen. Is dat nog ergens te vinden?
Als ik het goed begreep meette oxellaar 2,2 procent efficiënter rendement tussen 60 en 45 graden. Maar volgens mij ging dat om rendement en niet om het totale gasverbruik. (Oxellaar in "Gas besparen door middel van CV tuning")

[ Voor 7% gewijzigd door knights16 op 19-01-2023 16:25 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
knights16 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Als ik het goed begreep meette oxellaar 2,2 procent efficiënter rendement tussen 60 en 45 graden. Maar volgens mij ging dat om rendement en niet om het totale gasverbruik. (Oxellaar in "Gas besparen door middel van CV tuning")
Ik zie hem, dit ging over ww idd. Wel interessant, dank!
Pagina: 1 ... 107 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?