Ja, het is vaak net iets minder dus rond de 4 / 4.5m3. Maar zodra het zonnetje even schijnt (zoals gistermiddag) gebeurt er tussen 12u en 18u niets, dus op 3 / 3.5 + ssw
Overigens is dit dan alleen de vloerverwarming beneneden, verder alles uit.
Dan zul je na 18 uur de ketel uit er wellicht achter komen dat je vloermassa in zijn geheel een stukje is afgekoeld, en dus ook in zijn geheel weer op temperatuur moet komen om je woonkamer weer op de gewenste temperatuur te brengen. Het kan best zijn dat daar een aantal uur non-stop stoken voor nodig is. Dat is dan wat meer dan 0,2 kub per uur. Je winst is mogelijk een stuk minder dan je hierboven hebt berekend.
Ik heb dit testje laatst uitgevoerd, en ja, ik snap dat het natuurlijk ook enigszins afhankelijk is van de buiten temperatuur. maar 18 uren uit gehad, temp gezakt naar 19.5 of 20, weer aan, totaal extra verbruik van 1.2m3 voordat ik weer op de 0.2m3 gebruik zat. Dus die 1.6 was ruim gerekend.
Overigens heb je dit zelfde natuurlijk een beetje op frisse zonnige herfst/lente dagen, waarbij de zon overdag de BG wel verwarmt tot 21 graden, waarbij de vloerverwarming dus niet aanslaat en de vloermassa dus kouder wordt. Om vervolgens, zodra de zon onder is en het weer wat kouder begint te worden de massa weer opgewarmd moet worden.
Wat is de temperatuur op je werkkamer momenteel wanneer die radiatoren dicht staan? Misschien is het vanwege je goede isolatie voldoende die radiatoren permanent heel weinig open te zetten? Zodat net de kou van de kamer is? Dan heb je hem sneller op temperatuur wanneer je hem nodig hebt. Of je zet hem de avond ervoor alvast iets verder open. Je kunt ook denken aan een IR mat of paneel bij je werkplek om het laatste beetje comfort te brengen.
Temperatuur is zonder te verwarmen en te ventileren ongeveer 18 graden. Maarja, vooral dat ventileren wil je natuurlijk wel.. daarmee voelt het direct kouder, en daar zou ik dan wat aan willen doen.
scofield schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:24:
[...]
Een magnetisch vuilfilter vind ik een must bij een a label pomp, dus een go en een by pass kan ook nooit kwaad zeker als je ruimte individueel wilt gaan stoken. Geen idee wat voor cv ketel je hebt maar Honeywell evo home is een optie. Als je een nefit of bosch hebt dan hebben zij dat ook tegenwoordig.
Ik ben altijd van als het een beetje kan alles in 1x goed te doen. Aangezien er nu sowieso wat aan de verwarming moet gebeuren (vuilfilter, fijn dat wordt bevestigd dat sowieso goed is!), dan denk ik altijd wat kan er nog meer direct gebeuren, maar het moet wel een beetje reëel zijn. Die dynamische afsluiters kost wel wat, maar is niet extreem, en dus handig om mee te nemen gezien het systeem toch leeg moet. Maar de zone regeling, en zeker die van Evo Home is toch wel prijzig, althans, daar ga ik vanuit:
Op dit moment zit er zo'n honeywell regel unit HCE20, volgens mij moet die worden vervangen voor een HCE80. Op de vloerverwarmings verdeler zitten 5 van die elektrische servomotors (inclusief 1 voor de badkamer)en op de verdeler boven zit dan ook nog 1 wederom van badkamer, geen idee of die nog vervangen moeten worden. En dan nog 6 slimme kranen (3x slaapkamer, 2x zolder, 1x badkamer) en als laatste de Evohome thermostaat. Al met al, €1500 ben je wel kwijt.
Tja, dat is toch wel serieus geld! en op zich vind ik dat niet erg, als er dan ook maar gebruik gemaakt gaat worden. Maar ergens zegt mijn gevoel dat dit een zwaar overkill oplossing is voor mijn probleem. En dus zou je dan eerder uitkomen bij een IR achtig iets wat @
Remmit al aangaf.
Of een out of de box gedachte, een split unit airco, daar zou je dan in de winter mee kunnen verwarmen, en heb je in de zomer ook nog wat aan. Is ook niet goedkoop, maar gevoelsmatig misschien beter besteed geld?
Of zit ik er weer helemaal naast?