Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 114 Laatste
Acties:
  • 893.017 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYJerU04-DyNSBLSczW5zVp_m_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcfRmw60nTIaFuQmqYhWLgLt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkhYbq-_nCt6v3odXDxCZigTkHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QzB2WBgys7iJVqTTeWpbrHg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil beginnen met het tunen van de radiatoren in mijn nieuwe huis. Ik zit echter even te kijken van de constructie rond mijn c.v.

Als ik het goed zie lijkt de eerste wel een bypass. Maar wat is de tweede?

Beide zit vlak bij elkaar op zolder in het hok waar de cv ketel staat

Alleen al op de hand voelend is de retour temperatuur te warm om.vast te houden

[ Voor 6% gewijzigd door Batavia op 19-01-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-09 22:13
de 2e foto is een radiatorkraan die is gebruikt als bypass, op de eerste foto bespeur ik nergens een bypass, wel een overdrukventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:53
Kees85 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:29:
de 2e foto is een radiatorkraan die is gebruikt als bypass, op de eerste foto bespeur ik nergens een bypass, wel een overdrukventiel.
Ik dacht dat dit rode "knop" rechts onderin de eerste foto een bypass was die (op druk) open gaat als alle radiatoren dicht zouden zijn

En juist omdat de 2e op een gewone radiator knop lijkt. Werkt dat als bypass? Misschien dat ik het concept dan toch niet snap. Want als die altijd open staat verlies je toch enorm veel warmte uit je warme leiding

[ Voor 21% gewijzigd door Batavia op 19-01-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:04
Batavia schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Ik dacht dat dit rode "knop" rechts onderin de eerste foto een bypass was die (op druk) open gaat als alle radiatoren dicht zouden zijn
Ook gekeken waar de leidingen naar toe gaan? Dus niet alleen een conclusie trekken op een rode knop.
En juist omdat de 2e op een gewone radiator knop lijkt. Werkt dat als bypass? Misschien dat ik het concept dan toch niet snap. Want als die altijd open staat verlies je toch enorm veel warmte uit je warme leiding
Tsja met een te grootte ketel en een gas prijs van 10 cent is dat allemaal niet zo erg.

Je kunt hem dicht draaien maar zorg dat er beneden wel wat radiatoren openstaan, zonder thermostaat knop. En voel dan eens na 5 min. weer aan je retour. Zal waarschijnlijk koud zijn.

En je thermostaat is even een paar uur van slag af.

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 19-01-2023 18:04 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
Arjan Klok schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 23:43:
[...]
Op zolder zijn 2 (relatief grootte) Velux dakramen, 1 op het noorden, 1 op het zuiden. Mijn werkplek is precies onder die op het zuiden. In het koude seizoen wordt alleen het ventilatie gedeelte gebruikt, of hooguit op een kier open. Je kan duidelijk de lucht naar binnen voelen, ipv naar buiten zoals jij schets.
De MV staat standaard op automatisch of op de lichtste stand, tenzij er gedoucht wordt, dan staat hij vol open.
Op zolder is alleen in de technische ruimte (aka washok) waar de cv en en de ducobox silent hangt, een MV ventiel.
[...]
Windrichting is vaker zuidelijk dan noordelijk, dus evt. alleen de noordelijke ventilatiebalk open zetten? En bij noordenwind andersom? Als het geen goed isolerend glas is of er zijn kieren, zul je overigens toch wel kou blijven voelen als je er pal onder zit.

Heb je deuren bij je trapgaten? Wij niet, dus dat kan verklaren dat wij een wat sterker effect hebben van stijgende warme lucht in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Blihi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:28:
@Marc_Sway Waarom zeg je "altijd OpenTherm regelen"? Dat is echt niet waar. Zeker als je gebruik maakt van lage temperaturen is OpenTherm geen goed idee.

OT werkt goed als je een CV hebt met radiatoren, zodat dat protocol de Ta kan sturen, maar als je toch al op lage temperatuur zit, helemaal als je mengverdelers gebruikt, moet je lekker aan/uit regelen.
Met bovenstaande ben ik het eens als je idd alleen LTV hebt door het hele huis. Maar welk percentage van alle huizen heeft dat momenteel. Het merendeel van de gas gestookte huizen hebben vooral radiatoren, al dan niet 1 of enkele convectorputten er bij (traditioneel of meer modern), en al dan niet er bij: vloerverwarming in living, en/of in vloeren van gang, badkamers, etc.

Als je dus flink wat traditionele radiatoren in je huis hebt, al dan niet met enkele convectorputten er bij is Opentherm regelen naar mijn inzicht veel beter dan On/Off, vooral als je bij je ketel ook nog een setting voor minimum Ta kan instellen (bijv 40C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:16
Vraagje! Is dit "pendelen"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQhF5GtyuPMiTT37QoON8r9kr_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbvaFqcclO1FlOKC1fE7e1yR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdpI-M-mshNTNn6MftO4pMxps7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dx5dKtJfBv7QvDBaR9i0TNbl.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnP97
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-07 14:10
Beste forumleden,

Ik zit met het volgende:
Ik woon in een redelijk geisoleerde 2 on der 1 kap woning. vloerisolatie RD5,5, dak isolatie RD6,5 enkel de spouwmuur nog niet geisoleerd (komt waarschijnlijk eind dit jaar/volgend jaar wel een keer).

Ik verwarm mijn huis met vloerverwarming op de benedenverdieping, woongedeelte (keuken en kamer 1 ruimte) van 50m2 en een berging van 15m2. In de woongedeelte heb ik de thermostaat op 19 graden en in de berging is het daar rond de 16/17 graden wat prima is voor een berging. Ook hangt er nog een designradiator in de woonkamer om de omgeving te verwarmen wanneer de vloer nog te koud is. Deze staat dus bijna altijd uit. In de hal hangt ook een radiator die ook nagenoeg altijd uit staat.

Op de bovenverdieping verwarm ik enkel de badkamer d.m.v. vloerverwarming met een RTL ventiel en een handdoekradiator die enkel fungeert om de handdoeken te drogen. overige (slaap)kamers hebben geen radiatoren. Mocht het écht koud worden gebruiken we wel een elektrisch kacheltje.

Hardware:

- CV ketel: Remeha tzerra ace 28C CW4 uit 2020, aanvoertemp staat op 50 graden, maximale vermogen van de ketel op bijna minimaal (2400 toeren).
- Thermostaat: Nest learning 3 verbonden met opentherm en modulerend ingesteld. Aanvoertemperatuur komt bijna nooit hoger dan 45 graden.
- Verdeler: Composieten Therminon LTV verdeler 6 groepen met pomp. Iedere groep is ca 90m en buizen liggen 10cm uit elkaar. (behalve berging, HoH van 15cm) Flowmeters zijn allemaal ingeregeld zodat de retourtemp van iedere groep gelijk is. Temperatuurverschil tussen de slangen die de grond in en uit gaan is ongeveer 5 a 6 graden.
Verdeler is voorzien van een inregelventiel om deze hydraulisch neutraal of actief te maken. Deze staat nu bijna helemaal dicht, ca 90% hydraulisch actief. (helemaal dicht dan springen de flowmeters naar 0)
Wanneer deze hydraulisch neutraal ingesteld staat krijg ik de temperatuur die de vloer in gaat niet hoger dan 28 graden (ik denk ivm de lage aanvoertemperatuur).

Vragen:

1. Ik zou het gemakkelijk vinden om de temperatuur van mijn CV ketel en hoe vaak deze aanslaat te loggen. Is dit mogelijk?
2. Zou mijn systeem met de huidige instellingen ook werken met een LTV verdeler zonder pomp? Dit omdat ik mijn verdeler nu niet helemaal "gesloten" kan maken omdat de flowmeters dan op 0 liter/m springen.
3. Ik heb nu een LTV verdeler met pomp. Deze kan er wel tussenuit gehaald worden (pomp eruit, buisje er tussen) maar ik wil dus eerst graag weten of dit werkt met mijn opstelling/instellingen. Kan de pomp op de verdeler ook gewoon uitgeschakeld worden om hetzelfde resultaat te krijgen? Of wordt hiermee de doorvoer van de verdeler beperkt als de pomp uit staat?
4. Mocht ik de pomp toch op de verdeler houden, zou dit voor de CV ketel een probleem zijn? Dit omdat de verdeler zo goed als hydraulisch actief is en dicht bij de cv ketel hangt. Pomp van de cv en van de verdeler zitten dus relatief dicht bij elkaar.

Ik ben nieuw in dit wereldje hoor het dus graag als jullie nog tips/opmerkingen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
Kees85 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:49:
@ Frenkie567917
Een fatsoenlijke radiator ipv een design onding is het aller beste.
Of een stijgbuis monteren.
De badkamerradiator aanpassen zie ik op dit moment niet zo zitten.

Hoe zou ik deze radiator het beste in kunnen regelen? Het voetventiel zo dicht mogelijk draaien?
Helemaal open of bijna dicht maakt trouwens weinig verschil voor de delta tussen aanvoer en retourtemperatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Vraagje ....

Ik ben met para "E." aan t stoeien om hier plaatjes te 'geven' wat inzicht geeft in t gedrag wat betreft opentherm vs aan/uit.

Ik draaide altijd OT dus daar heb ik genoeg gegevens over.
Draai vandaag 'E." op 2 maar dat is erg radicaal zeg maar (temp schiet door als n gek .... maar wil daar niet een discussie verder op gang brengen omdat ik het verschil wil zien ... meer niet)

Leert de thermostaat ook opnieuw zeg maar?
Met andere woorden. Kan ik de dag van vandaag gebruiken als vergelijk tov OT of moet ik een aantal dagen aan/uit laten 'leren'.

Intergas HRE Kombi 28/24
Honeywell draadloos modulatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Een designradiator is haast niet in te regelen. Met de kraan minimaal open gaat het vaak al mis. En warmte geven ze ook al weinig af. Je kunt er dus weinig mee.
Enige wat je kan is een stijgbuis monteren in de radiator als hij 2x boven of onder is aangesloten. En anders accepteren dat dit het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

@Wolfram55 : ik zou voor een vergelijking tussen Opentherm- en aan/uit-regeling eerder kiezen voor een aan/uit-thermostaat ipv E op 2 te zetten. Volgens mij gaat die regeling met E op 2 op basis van de hystheresis van de thermostaat. Lijkt mij niet comfortabel, maar is proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Nu online
@Hansoverdiep

Is zo maar ik heb geen aan/uit thermostaat en het is hier ter sprake gekomen dat je 't met para "E." kon doen.
Dat kan ik met plaatjes inzichtelijk maken .....

De 1e indruk is behoorlijk waardeloos !!!
Hystheresis van +/- 1C (!!) en veel hoger gasverbruik (!!!).

En het lijkt er niet op dat hij 'leert'.

Dus als dat idd zo is (niet leren) dan ga ik als de sodemieter terug naar 'mijn' low-load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Nu online
Maar ik kan geloof ik de thermostaat ook anders aansluiten geloof ik.
Niet op de OT klemmen .....
Even nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Nu online
Nope ...
Het is een OT-module.
Kan hem wel weer op de ketel niet op de OT-klemmen aansluiten maar dat zal dan ook niet optimaal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

@Wolfram55 : OT-module altijd op OT-aansluitingen ketel zetten. parameter E staat voor minimale OT-reactie bij OT-vraag van thermostaat. is een beetje proefondervindelijk hoe E moet worden ingesteld. is die aan de hoge kant (bijvoorbeeld 50) dan is de kans op overshoot bij sommige OT-thermostaten aanwezig. is die erg laag ingesteld (bijvoorbeeld 30) dan zal met name bij sommige Honeywell thermostaten het systeem traag opwarmen. ik zou eerst de standaard 40 aanhouden en eens 35 proberen. met een Intergas thermostaat heb ik nu goede ervaringen met E op 30. maar dat heb ik nog niet getest met buitentemperaturen van boven 10 graden. in ieder geval regelt die Intergas Comfort Touch veel sneller op dan de Honeywell Round wireless die ik eerst had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Nu online
@Hansoverdiep

Ja dat lijkt me bijna vanzelfsprekend dat de OT-module niet op andere klemmen aangesloten moet worden dan de OT-klemmen ja .... :)

Mijn ervaring met para "E" is dat dat hoe hoger de buitentemperatuur hoe lager je eigenlijk para "E" kan zetten.

Deze parameter zorgt er voor bij mijn kombi van ketel en thermostaat dat hij eerder in low-lad gaat en daarmee de temperatuur veel constanter houdt.

Is de buitentemperatuur laag ( bv 0C ) dan kan tie beter naar de default van 40C om idd sneller op te warmen 's morgens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:40
Onno ! schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Ja klopt. Zit ook nog eens verstopt, dus ontluchten kan door de gehele handontluchter los te draaien.
1 keer aftappen en eruit draaien, dan doorblazen en doet het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:54
Wibs schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:13:
[...]

Ik herken je probleem, nog geen oplossing gevonden helaas. Het is de interne bypass in de Vaillant Ecotec ketels. Die voert bij mij direct warm water de retour in. Dat zie je ook terug in de OpenTherm data.

[Afbeelding]

De warmtebeeldcamera bevestigde dat de retourleiding van de radiatoren gewoon laag was en dat de bypass het opgewarmde water doorlaat. De temp sensor in de ketel zit na het punt waar beide bij elkaar komen. Mijn ruimtes warmen trouwens prima op, maar werking klinkt niet optimaal.

Ik heb dit ook voorgelegd aan de CV ketel installateur maar die wilde er niks van weten. Die bypass was af-fabriek goed ingesteld en daar moest je niet aanzitten want dan ging het stuk... :O

Het is een supersimpele veerbelaste klep maar ik wacht nog even met rommelen tot het iets warmer is. Hier leuk filmpje hoe de Vaillant ketels werken en hoe die bypass eruit ziet.
- https://www.youtube.com/watch?v=Y__d0adX4Yw
- https://www.warmteservice...%2C-instelbaar/p/O0006534

Als iemand weet hoe dit zit, of die bypass stuk kan, of dat hij verstopt is... _/-\o_
@Wibs Ik heb Vaillant de constatering voorgelegd dat er water van de aanvoer rechtstreeks via de bypass de retour ingaat.

hieronder de reactie van vaillant:
Als fabrikant heb ik geen mening over hoe de installatie goed ingeregeld moet worden bij u, dit zijn kwesties die u beter kunt neerleggen bij uw installateur. Als de weerstand in de cv-installatie hoger wordt dan de ingestelde waarde van de ( interne) bypass zal deze opengaan waardoor de retour temperatuur in de cv-ketel hoger wordt dan de retour temperatuur van de installatie, het vervangen van de bypass zal daarvoor dan ook niet werken. U kunt de weerstands waarde verhogen door de bypass geheel in te draaien om te zien of de situatie verbeterd, bij een Vaillant cv-ketel kunt u de interne bypass geheel indraaien, u stelt de weerstandswaarde dan in op 3,5 mwk.

Mijn installateur geeft net als bij jou niet echt thuis. Zelf ook niet voldoende kennis van dit systeem, weet niet of het verdraaien van de bypass gevolgen heeft voor de warm tapwater voorziening van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Michiel193 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:44:
[...]

@Wibs Ik heb Vaillant de constatering voorgelegd dat er water van de aanvoer rechtstreeks via de bypass de retour ingaat.

Mijn installateur geeft net als bij jou niet echt thuis. Zelf ook niet voldoende kennis van dit systeem, weet niet of het verdraaien van de bypass gevolgen heeft voor de warm tapwater voorziening van de ketel.
Neen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnnieb
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 20:16
Ik heb een vraag over de waterdruk van een Intergas hreco cv ketel:
Als de CV ketel uit staat is de druk rond de 1,7/1,8 bar en op het moment als de ketel gaat verwarmen stijgt de druk naar 2,1 bar. De minimale pomp snelheid staat op 65% maar ik zou de minimale pomp snelheid graag nog wat hoger zetten. Als ik de minimale pompsnelheid verder verhoog zie ik de druk ook verder oplopen tijdens verwarmen, is dit normaal of mag de druk niet hoger zijn als 2 bar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Ondanks dat het in dit forum veelal over het optimaliseren van CV-ketels en hun CV-circuit gaat, zou ik graag toch een vraag willen stellen over het optimaliseren van de thermostaat sturing van het CV-circuit bij een lucht/water warmtepomp. Wij hebben een Nefit Compress 7400i AW7 die als naregeling een WattsVision zoneregel systeem heeft.
Het zone systeem bestaat uit meerdere thermostaten, per zone/ruimte is een thermostaat geplaatst. In de woonkamer is ook een thermostaat van het WattsVision systeem geplaatst naast de Nefit 1010H thermostaat.
Het verwarmingssysteem bestaat uit 12 zones vloerverwarming op de begane grond en 6 zones op de 1e verdieping (ca. 157 m2 oppervlakte, in totaal ca. 178 ltr inhoud). De beide vloerverwarmingsverdelers zijn pomploos, centraal bij de binnenunit van de warmtepomp zit de Buderus CV-pomp met hierin een Wilo-pomp type Wilo-Para / SC. Deze Wilo-pomp staat ingesteld in de modus Constant differential pressure Δp-c. In de retour van het systeem zit nog een systeembuffer van 50 ltr.

De WattsVision thermostaten waren door de installateur ingesteld op de (fabrieksinstelling) regeling type “bP: proportionele regeling”. Hierbij treedt het verschijnsel op dat de temperatuur van het CV-water (radiator forward) continue schommelt (zie onderstaande afbeelding).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQ2MXL4oU5dVsdiaAkD18sqV8I0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KQDA6ZFbzARlxfjx0nubQnL8.jpg?f=user_large

Er is ook getest met het regeling type “HYs: hysteresis-regeling”, met daarbij een hysteresis waarde van 0,2 graad. De curve van het water is dan redelijk constant, echter de temperatuur van het CV-water (radiator forward) haalt niet de waarde van uitgang van de warmtepomp bij de binnenunit (Heat carrier out, dit zou ongeveer gelijk moeten zijn maar heeft nu een verschil van ca. 4 graden).

Wat zou de aanbevolen instelling van de thermostaat zijn met betrekking tot het regeling type i.c.m. een vloerverwarming en warmtepomp? Helaas weet de installateur hierop niet het antwoord te geven, dus vandaar dat ik jullie advies hierin vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:33
johnnieb schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:59:
Ik heb een vraag over de waterdruk van een Intergas hreco cv ketel:
Als de CV ketel uit staat is de druk rond de 1,7/1,8 bar en op het moment als de ketel gaat verwarmen stijgt de druk naar 2,1 bar. De minimale pomp snelheid staat op 65% maar ik zou de minimale pomp snelheid graag nog wat hoger zetten. Als ik de minimale pompsnelheid verder verhoog zie ik de druk ook verder oplopen tijdens verwarmen, is dit normaal of mag de druk niet hoger zijn als 2 bar?
1.8 tot 2 bar is koude druk.
Wordt het water heet dan stijgt de druk.
Niets om je zorgen om te maken.
Heb je opeens heel veel druk (4 bar) zoals bij mij dan is je warmte wisselaar intern lek en stroomt er tapwater naar je cv water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
@3dmazter , ik hoop dat bij 3 bar jouw overstort wel opent……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:33
scofield schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:51:
@3dmazter , ik hoop dat bij 3 bar jouw overstort wel opent……
Ja dat deed hij hoor.
En omdat daar geen afvoer onder zat had ik overal water in huis.
Gezellig. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 22:48
Michiel193 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:44:
[...]

hieronder de reactie van vaillant:
Als fabrikant heb ik geen mening over hoe de installatie goed ingeregeld moet worden bij u, dit zijn kwesties die u beter kunt neerleggen bij uw installateur. Als de weerstand in de cv-installatie hoger wordt dan de ingestelde waarde van de ( interne) bypass zal deze opengaan waardoor de retour temperatuur in de cv-ketel hoger wordt dan de retour temperatuur van de installatie, het vervangen van de bypass zal daarvoor dan ook niet werken. U kunt de weerstands waarde verhogen door de bypass geheel in te draaien om te zien of de situatie verbeterd, bij een Vaillant cv-ketel kunt u de interne bypass geheel indraaien, u stelt de weerstandswaarde dan in op 3,5 mwk.

Ik heb hetzelfde vastgesteld bij mijn ecotec exclusive.
Op mijn ketel is de vloerverwarming rechtstreeks aangesloten zonder evenwichtfles of andere pompgroepen met 2 zoneventielen.

Ik ben van mening dat de interne pomp te sterk is en teveel weerstand krijgt van de vloerverwarming door deze rechtstreeks aan te sturen. Hierdoor gaat de bypass in werking.

Ik heb ondertussen durven avonturieren en de bypass verder dicht gedraaid. Adhv de aanvoer en retour temperatuurwaardes in het diagnosemenu kan je zien had het helpt. Maar ook maar enkel graden.
De retourtemperatuur dat de ketel meet ligt nog steeds een pak hoger dan wat de effectieve retourtemperatuur is voor de bypass.

Bij het verder dichtdraaien van de bypass hoor ik ook de ltv-verdelers harder suizen. Dus de theorie werkt de praktijk tegen :/

Als je de technische schema's erbij pakt van Vaillant weet je ook waar je in de ketel moet voelen om dit nog maar eens te bevestigen.
Retour dat aan de ketel toekomt is "koud". (Voor bypass). Retour dat in de ketel uiteindelijk terug de brander in gaat (na bypass)is gevoelsmatig even warm als de aanvoer.

Uit frustratie de bypass eens helemaal dichtgedraaid maar dan gaat de ketel in fout.

Maw, de ketel stookt zichzelf te warm omdat deze niet kan rekenen op het afgekoelde retourwater. Pendelen ga ik het niet noemen, maar ben ervan overtuigd dat het de ketel beter af zou gaan (betere condensatie, langere stooksessies).

Echter heb ik gelezen dat het aanpassen van de interne bypass de garantie doet vervallen van de warmtewisselaar. Kan iemand dit laatste bevestigen?

[ Voor 8% gewijzigd door Wouter06 op 21-01-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wouter06 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Ik heb hetzelfde vastgesteld bij mijn ecotec exclusive.
Op mijn ketel is de vloerverwarming rechtstreeks aangesloten zonder evenwichtfles of andere pompgroepen met 2 zoneventielen.

Ik ben van mening dat de interne pomp te sterk is en teveel weerstand krijgt van de vloerverwarming door deze rechtstreeks aan te sturen. Hierdoor gaat de bypass in werking.

Ik heb ondertussen durven avonturieren en de bypass verder dicht gedraaid. Adhv de aanvoer en retour temperatuurwaardes in het diagnosemenu kan je zien had het helpt. Maar ook maar enkel graden.
De retourtemperatuur dat de ketel meet ligt nog steeds een pak hoger dan wat de effectieve retourtemperatuur is voor de bypass.

Bij het verder dichtdraaien van de bypass hoor ik ook de ltv-verdelers harder suizen. Dus de theorie werkt de praktijk tegen :/

Als je de technische schema's erbij pakt van Vaillant weet je ook waar je in de ketel moet voelen om dit nog maar eens te bevestigen.
Retour dat aan de ketel toekomt is "koud". (Voor bypass). Retour dat in de ketel uiteindelijk terug de brander in gaat (na bypass)is gevoelsmatig even warm als de aanvoer.

Uit frustratie de bypass eens helemaal dichtgedraaid maar dan gaat de ketel in fout.

Maw, de ketel stookt zichzelf te warm omdat deze niet kan rekenen op het afgekoelde retourwater. Pendelen ga ik het niet noemen, maar ben ervan overtuigd dat het de ketel beter af zou gaan (betere condensatie, langere stooksessies).

Echter heb ik gelezen dat het aanpassen van de interne bypass de garantie doet vervallen van de warmtewisselaar. Kan iemand dit laatste bevestigen?
Je krijgt dan meldingen als cv water te heet of flow te laag?

Heb je al eens geprobeert op minimaal vermogen te stoken, en start de ketel dan ook met minimaal vermogen op.?
Zodat niet meteen allerlei foutmeldingen om je oren vliegen, met de bypass dicht en eventueel het pomptoerental aanpassen? Beetje lager dat je verdelers niet te hard suizen.

Als dat niet lukt dan zou je systeem weerstand veel te hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Een interne by pass in de ketel, sluit de evt noodzaak van een by pass in het cv circuit niet uit.
Dit is louter voor de ketel. Staat jouw cv vermogen in de software op “auto”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-09 23:51

Kortfragje

......

Wat een briljant topic. Veel van geleerd en met behulp van waterzijdig inregelen van radiatoren met voetventiel en verlagen van max capaciteit en pompsnelheid de retourtemperatuur naar ~35 gekregen bij aanvoer 60.. Fijn..

Maar nu loop ik tegen grenze aan, onze radiatoren hebben allen thermostaatknoppen maar geen voetventiel. Op de kamer van mijn oudste zoon piept de thermostaatknop, nu hoor ik dat dat resonantie kan zijn en de doorstroomsnelheid dat kan verhelpen. Hte centraal verlagen van de pompsnelheid hielp al maar het is nog niet weg (de radiator geeft zn warmte ook eigenlijk niet goed af).

Kan ik met behulp van de bout op de foto deze radiator ook een beetje 'knijpen' ? Of is dit slechts de bevestiging van het ventiel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lA6XuTWT6JqxT7FtoPSPztgO68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7ivCPQKJxsLQ4rGjGTsSiI8.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:36
Wellicht niet helemaal het juiste topic maar omdat hier een hoop mensen met kennis zitten wil ik het toch proberen.

Sinds vanmiddag rond 16.00 vertoont de cv ketel (Intergas 36/30) raar gedrag. Dat is te zien aan de zaagtanden in de grafieken van de p1 meter. Het aantal keren dat deze zaagtanden deze winter te zien waren kun je op één hand tellen en bovendien hebben ze nog nooit zo lang aangehouden. In eerste instantie dacht ik aan pendelgedrag. Het rare vind ik echter dat de retourtemperatuur bij lange na niet in de buurt komt van de aanvoertemperatuur (Ta 38 graden en Tr 20-25 graden, gemeten met een IR-meter). Na een tijdje in bedrijf te zijn (stand 5), gaat de ketel via stand 3 naar stand 0 en vervolgens uit. Om na een paar minuten weer aan te gaan. Stand 1 = gewenste temperatuur bereikt, wordt overgeslagen.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is? Is dit überhaupt pendelen, aangezien Tr << Ta?

/Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urmFqiF35XLtmgPAwnIQttf2NcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TqIBkSSk1rm4VCMyPbVf4i6.png?f=fotoalbum_large

Een half uur geleden de ketel maar even uitgezet. Zojuist weer ingeschakeld en na een tijdje komt er warmtevraag van de thermostaat. De ketel gaat naar stand 5, wat vervolgens een aantal minuten aanhoudt. Daarna gaat de ketel weer naar stand 3, stand 0 en daarna uit. Ta=26.5 en Tr 19.5 graden.

[ Voor 31% gewijzigd door .joepiedepoepie op 21-01-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:58
Bij mijn intergas is een setpoint van 45 graden de sweet spot. Alles daaronder schiet ie voorbij het setpoint en gaat ie pendelen. Gemeten via sensoren op de buizen bij de ketel.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
Hier staat Tset ook op 45. Daar draait hij al jaren prima op, zoals te zien is aan de lange run tussen 5:00 en 8:30. Ik heb Tset nu naar 60 gezet. Eens zien of dat het probleem oplost.

/Edit:
De ketel slaat af bij Ta=37.5 terwijl de max aanvoertemperatuur op 60 graden gezet is. Ik snap er niks van.

[ Voor 24% gewijzigd door .joepiedepoepie op 21-01-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17
knights16 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:01:
@Oxellaar : jij hebt ooit metingen gepost van het ‘rendement’ van een cv ketel bij warm water aanvoer op 60 graden en 45 graden en daar heb ik wat vragen over.

Situatie: wij gebruiken ww alleen om te douchen en hebben een thermostaat kraan in de douche met een water besparende douchekop van 7 liter/minuut.

Ik heb een waterstraal die qua temp en hoeveelheid hetzelfde is ongeacht de warm water aanvoer temp op 55 graden of 40 graden. Ik zie dat de ketel bij 55 graden meer vermogen gebruikt (duh) en dus meer gas verbruikt terwijl ik geen comfort verschil merk.

Hoe kan het dat de straal en temperatuur hetzelfde blijft terwijl ik de aanvoer van het warm water verlaag? Ik had minder water maar wel dezelfde temperatuur verwacht toen ik de warmwater aanvoertemperatuur verlaagde namelijk.

Het lijkt mij toch aanzienlijk gas te besparen als de ketel 15 graden minder hoeft te verwarmen.

Uitgaande van aanvoer water van 10? graden hoeft er dan maar 30 graden ‘bij verwarmd, te worden in plaats van 45. Dat scheelt 33%.

Ben benieuwd naar je inzicht hierin of natuurlijk dat van andere Tweakers hiero:-)

Laten we de legionella discussie even buiten beschouwing houden (voor nu, heb overigens alleen een doorstroom toestel)
Iemand meer info over bovenstaand ?

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
Omdat je thermostaatkraan het water mengt op de juiste temperatuur daarom merk je geen comfort verschil.
Wat er gebeurd in de kraan is dat er minder koud water word bijgemengd.
Nadeel, legionella..... water moet minimaal 55 a 60 graden zijn bij de kraan om legionella tegen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:33
Volgens mij speelt dat legionella probleem helemaal niet bij doorstroom toestellen. Bij opslag in boilers moet je er wel alert op zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Jos-P op 21-01-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
.joepiedepoepie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:46:
Wellicht niet helemaal het juiste topic maar omdat hier een hoop mensen met kennis zitten wil ik het toch proberen.

Sinds vanmiddag rond 16.00 vertoont de cv ketel (Intergas 36/30) raar gedrag. Dat is te zien aan de zaagtanden in de grafieken van de p1 meter. Het aantal keren dat deze zaagtanden deze winter te zien waren kun je op één hand tellen en bovendien hebben ze nog nooit zo lang aangehouden. In eerste instantie dacht ik aan pendelgedrag. Het rare vind ik echter dat de retourtemperatuur bij lange na niet in de buurt komt van de aanvoertemperatuur (Ta 38 graden en Tr 20-25 graden, gemeten met een IR-meter). Na een tijdje in bedrijf te zijn (stand 5), gaat de ketel via stand 3 naar stand 0 en vervolgens uit. Om na een paar minuten weer aan te gaan. Stand 1 = gewenste temperatuur bereikt, wordt overgeslagen.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is? Is dit überhaupt pendelen, aangezien Tr << Ta?

/Edit:
[Afbeelding]

Een half uur geleden de ketel maar even uitgezet. Zojuist weer ingeschakeld en na een tijdje komt er warmtevraag van de thermostaat. De ketel gaat naar stand 5, wat vervolgens een aantal minuten aanhoudt. Daarna gaat de ketel weer naar stand 3, stand 0 en daarna uit. Ta=26.5 en Tr 19.5 graden.
Wat doet je thermostaat? Geen lekkende kraan in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Dat speelt ook bij doorstroomtoestellen.
Of wil je zeggen dat het water niet stilstaat op het moment dat jij je kraan sluit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
olafmol schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:16:
[...]

Kan het zijn dat de thermostaat defect is? Het lijkt erop dat die telkens warmtevraag had en daarna weer afbrak. Heb nu de thermostaat vervangen voor een andere (zelfde model, had nog een reserve liggen) en nu is alles weer rustig (geen warmtevraag dus 0 verbruik). Ben benieuwd hoe een volgende run eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
.joepiedepoepie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:25:
[...]

Kan het zijn dat de thermostaat defect is? Het lijkt erop dat die telkens warmtevraag had en daarna weer afbrak. Heb nu de thermostaat vervangen voor een andere (zelfde model, had nog een reserve liggen) en nu is alles weer rustig (geen warmtevraag dus 0 verbruik). Ben benieuwd hoe een volgende run eruit ziet.
Ja dat kan zeker. Daarom altijd even kijken hoe en wanneer de thermostaat warmte vraagt, die is de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Seafarer schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Je krijgt dan meldingen als cv water te heet of flow te laag?

Heb je al eens geprobeert op minimaal vermogen te stoken, en start de ketel dan ook met minimaal vermogen op.?
Zodat niet meteen allerlei foutmeldingen om je oren vliegen, met de bypass dicht en eventueel het pomptoerental aanpassen? Beetje lager dat je verdelers niet te hard suizen.

Als dat niet lukt dan zou je systeem weerstand veel te hoog zijn.
De Vaillant Ecotec exclusive heeft een pomp die zijn snelheid zelf kan regelen. Als de ketel opstarten gaat deze ongeveer de eerste minuut aan 100% draaien. Iets later valt deze terug naar 15%. Deze waarde houdt de pomp vrijwel altijd aan hiernaa. Als ik de pomp zelf wil instellen heb ik in de menu keuze uit auto, 53, 60, 70, 85 en 100%.

Dus echt laag kan ik deze niet instellen.
Het nadeel aan mijn systeem is dat ik met zoneventielen werk die ontzettend langzaam opengaan. Dus de eerste 2 minuten heb ik de bypass wel echt nodig als de verwarming strat met 2 gesloten zones.

M.a.w. heeft het dichtdraaien (lees: uitschakelen) van de bypass zo al geen zin in mijn geval.

Maar ik ga met je info zeker aan de slag, al moet ik een zone even loskoppelen zodat deze open blijft staan. Bedankt!
scofield schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:03:
Een interne by pass in de ketel, sluit de evt noodzaak van een by pass in het cv circuit niet uit.
Dit is louter voor de ketel. Staat jouw cv vermogen in de software op “auto”?
Deze staat idd op auto. Want Vaillant heeft de vervelende feature dat als je de deellast wijzigt van auto naar een waarde dat je hiermee het moduleren vd ketel uitschakelt.
Maw, je krijgt een ketel dat aan/uit gaat stoken op die ingestelde deellast.
Ik was blijer geweest mocht het werken zoals bij andere kerels dat dat je gewoon de bovengrens van je modulatiebereik verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:19
Mss niet helemaal de juiste plek, maar aangezien in dit topic meerdere mensen met een Remeha iSense mee lezen toch even hier de vraag. De iSense heeft de optie om op het hoofdscherm ook de actuele Ta weer te geven. Grootste gedeelte van de tijd is dit ook het geval, alleen soms als ie gaat verwarmen geeft ie de maximaal ingestelde temperatuur weer in plaats van de actuele temperatuur. Soms krijg ik de actuele temperatuur te zien door even van programma te wisselen, soms niet. Het is dus niet consequent en ik weet niet goed hoe dit komt. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wouter06 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:16:
[...]

De Vaillant Ecotec exclusive heeft een pomp die zijn snelheid zelf kan regelen. Als de ketel opstarten gaat deze ongeveer de eerste minuut aan 100% draaien. Iets later valt deze terug naar 15%. Deze waarde houdt de pomp vrijwel altijd aan hiernaa. Als ik de pomp zelf wil instellen heb ik in de menu keuze uit auto, 53, 60, 70, 85 en 100%.

Dus echt laag kan ik deze niet instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-9gL_0yG3uFWMjsfQJiWvvqP-I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxI9VzAi6bYHxxZtm0GUf4gl.jpg?f=fotoalbum_medium

Uit de installatie handleiding.
Het nadeel aan mijn systeem is dat ik met zoneventielen werk die ontzettend langzaam opengaan. Dus de eerste 2 minuten heb ik de bypass wel echt nodig als de verwarming strat met 2 gesloten zones.

M.a.w. heeft het dichtdraaien (lees: uitschakelen) van de bypass zo al geen zin in mijn geval.
Ik heb dat vergeten te vermelden maar, een klein beetje oppassen is wel gewenst met die dunwandige moderne ketels waarbij de waterinhoud ook nog eens laag is. Er moet echt water doorstromen om te grootte materiaal spanningen in de warmtewisselaar te voorkomen.
Maar ik ga met je info zeker aan de slag, al moet ik een zone even loskoppelen zodat deze open blijft staan. Bedankt!
Is dat niet om te bouwen, eerst kleppen open en dan de ketel aan?
[...]

Deze staat idd op auto. Want Vaillant heeft de vervelende feature dat als je de deellast wijzigt van auto naar een waarde dat je hiermee het moduleren vd ketel uitschakelt.
Maw, je krijgt een ketel dat aan/uit gaat stoken op die ingestelde deellast.
Ik was blijer geweest mocht het werken zoals bij andere kerels dat dat je gewoon de bovengrens van je modulatiebereik verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:33
Kees85 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:23:
Of wil je zeggen dat het water niet stilstaat op het moment dat jij je kraan sluit?
Het speelt juist bij water dat stil staat. En op het moment dat je de kraan sluit blijft het water in die leiding echt geen 55 à 60 graden.
Na bijvoorbeeld een vakantie moet je de leidingen ook altijd goed doorspoelen en daarbij zelf niet in die ruimte blijven staan (nevel). Je moet er bij verbouwingen ook altijd op letten dat je geen dode stukken leiding over houdt waar legionella kan ontstaan omdat dit water in principe stil blijft staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:39
Kees85 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:23:
Legionella is geen probleem bij doorstroomtoestellen (en ook niet bij doorstroomtoestellen met een 5 liter boilertje, zoals sommige CV ketels hebben). Natuurlijk heb je stilstaand water als de kraan dicht is, maar dat water koelt direct af naar de temperatuur van de muur/vloer/ruimte. Bij die temperaturen kan Legionella niet groeien (het zit er wel, maar niet in hoeveelheden die problematisch zijn).

Bij grote voorraadvaten en circulatieleidingen (hotels/zwembaden etc.) is er wel een probleem omdat het water continu op de ideale temperatuur gehouden wordt voor die bacterie. Hij kan dus heel snel groeien. Vandaar dat je zo'n vat wekelijks moet opwarmen tot 60+ graden (of de circulatieleiding door een speciaal filter moet laten gaan). Dan dood je de bacteriën.

Een doorstroomtoestel moet je ook altijd boven de 60 graden afstellen (in NL moet je bij iedere kraan 55 graden water kunnen tappen). Tijdens het tappen van water worden de bacteriën dus gedood in het toestel. In het afkoelende water wat nog in de leiding overblijft kunnen eigenlijk geen bacteriën meer groeien, omdat ze daar niet aankomen.

Wat niet verstandig is (maar ook niet echt kwaad kan) is om je CV op 45 graden tapwater te zetten. De ketel dood de bacterien dan niet tijdens het opwarmen, maar nog steeds zal de groei zeer, zeer beperkt zijn. Wel is het advies om in zo'n geval na een vakantie, als het water dus lange tijd stil heeft gestaan, de kraan even door te laten lopen bij thuiskomst (en de nevel niet in te ademen).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Seafarer schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:39:
[...]

[Afbeelding]

Uit de installatie handleiding.

[...]
Ik heb dat vergeten te vermelden maar, een klein beetje oppassen is wel gewenst met die dunwandige moderne ketels waarbij de waterinhoud ook nog eens laag is. Er moet echt water doorstromen om te grootte materiaal spanningen in de warmtewisselaar te voorkomen.

[...]
Is dat niet om te bouwen, eerst kleppen open en dan de ketel aan?

[...]
Amai, de handleiding er al zo vaak erbij gehad en er toch overheen gelezen dat ze bij een open verdeler de pompstand van 100% aanraden. Bedankt!

Ik heb al gezocht naar zoneventielen met een eindcontact zodat deze de ketel zouden kunnen laten weten dat de zone open staat. Maar helaas kan mijn sturing + thermostaat (Vaillant VR70 met VRC700 en VRC90) met deze input niets doen. Of ik moet zelf iets in elkaar knutselen..

Een alternatief zouden klassieke elektrische ventielen zijn die binnen een paar seconden openen en sluiten. Alleen heb ik begrepen dat dat snel sluiten dan weer nefast zou zijn voor de ketel en bypass.

In mijn situatie zou ik zelfs een van de zones permanent open kunnen laten staan.. het zou geen kwaad kunnen moest die zone (badkamer) een kleine overshoot in temperatuur hebben. Maar dan kan ik dat cicruit in princiepe gebruiken als bypass.

Ik ga alvast aan de slag met de nieuwe info. Dikke merci :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 19:09

painkill

Pain(k)(ill)

Mijn rehema quinta is ingesteld op max 65 graden. Mijn (Geroote) Toon thermostaat op max 61.
Nu wil het af en toe gebeuren dat toon om 60 graden vraagt maar de ketel doorschiet naar 75+ graden en dan uit gaat. Dit herhaalt zich dan een paar keer. Zoals nu vraagt toon om 60 graden en geeft de ketel 61. Dat is perfect. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Ps. Retourtemperatuur duurt even voordat die echt warm (40 graden) terugkomt (Juist goed natuurlijk), misschien een instelling dat de cv ketel de temperatuur verhoogd omdat er nog steeds koud water terugkomt?

Edit: Hoe langer ik bij de ketel ben hoe warmer de aanvoer word, ketel staat nu op 64. Net ging hij weer uit. Toon vroeg om 0% warmte en toen schoot de aanvoer naar 80 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door painkill op 22-01-2023 20:34 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Kan aan Toon liggen. Deze is net als enkele andere thermostaten bijv. Nest, echt waardeloos in regel algoritme.
Een isense werkt waarschijnlijk veeel beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Kees85 op 22-01-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
painkill schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:29:
Mijn rehema quinta is ingesteld op max 65 graden. Mijn (Geroote) Toon thermostaat op max 61.
Nu wil het af en toe gebeuren dat toon om 60 graden vraagt maar de ketel doorschiet naar 75+ graden en dan uit gaat. Dit herhaalt zich dan een paar keer. Zoals nu vraagt toon om 60 graden en geeft de ketel 61. Dat is perfect. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Ps. Retourtemperatuur duurt even voordat die echt warm (40 graden) terugkomt (Juist goed natuurlijk), misschien een instelling dat de cv ketel de temperatuur verhoogd omdat er nog steeds koud water terugkomt?

Edit: Hoe langer ik bij de ketel ben hoe warmer de aanvoer word, ketel staat nu op 64
Staan er wel voldoende radiatoren open? Dus flow. Dat vlammetje in de ketel moet wel gekoeld worden met voldoende water bij onvoldoende water knalt de temperatuur omhoog.

Pomp snelheid hoger zetten, zonekleppen die te langzaam open gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
Ik heb dezelfde symptomen vele keren gezien, vaak is het een onjuiste thermostaat die het systeem onjuist aanstuurd. Nefit thermostaten zie je dit bijvoorbeeld veel bij.
Vandaar mn advies voor betere thermostaat. Neem aan dat de boel juist afgesteld is waterzijdig?

[ Voor 10% gewijzigd door Kees85 op 23-01-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
olafmol schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:16:
[...]

Een intergas 36/30 heeft een tapdrempel van meer dan een liter, dat is meer dan een druppende of lekkende kraan. Dat kun je dus uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
hallo,

mijn huis uit 2005 heb ik voorzien van dynamische kraantjes.
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik de flow moet berekenen.

momenteel staat mijn aanvoer op 70 graden en wil ik een retour van 50 realiseren.
Echter heb ik opentherm dus 70 wordt bijna nooit gehaald, meestal blijft het rond de 60 steken.

Moet ik dan uitgaan van 60 - 45? Of gewoon de 70-50 aanhouden?
het maakt namelijk best uit voor de flow setting, op 70-50 kom ik voor 1 radiator uit op 26, en op 65-50 op 33

Ik heb totaal 3 radiatoren boven + badkamer, en beneden 1 hal radiator, woonkamer convector en vloer bijverwarming hele benedenverdieping

behalve de badkamer radiator (staat uit) en de convector (staat op max open), is de rest voorzien van de dynamische kraantjes, berekend met HyTools.
Vloerverwarming is geknepen op 100L/u

Nu heb ik de bovenste radiatoren meestal uit (thermostaatknop stand 1.5).
Thermostaat staat op 17.5-18.
Ketelvermogen heb ik verlaagd van 18kW naar 15kW
Pompsnelheid verlaagd van 68% naar 60% (anders kwam er teveel lawaai uit de convector).

[ Voor 26% gewijzigd door genc007 op 25-01-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:07
Nieuwe gebruiker van de iSense thermostaat, afgelopen 10 jaar geoptimaliseerd op basis van een Aan/Uit thermostaat (max 3x per uur stoken, minimaal 5 min -> keurig constante binnentemperatuur gedurende het hele jaar van +/- 0,5'C) ik heb wat vragen over de juiste instellingen - wie kan mij helpen?

Sinds dit weekend de iSense opgehangen, vanwege OT voor toekomstige warmtepomp (kan ik alvast even oefenen). Omdat ik vloerverwarming heb, heb ik de instellingen staan op: Opwarmsnelheid: langzaamst, afkoelsnelheid: langzaam. Constante temperatuur: 19,5'C ingesteld. Max aanvoertemp: 55'C op CV, inmiddels 50'C op thermostaat.

Mijn verwachting was, dat de OT thermostaat op een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur de ruimte op temperatuur zou houden. Max temp ingesteld op 55'C (bij aan/uit thermostaat wordt dit nooit gehaald in 5min vanwege het lage ingestelde vermogen van de CV - meestal rond de 40'C)

Wat ik zie echter van het gedrag van iSense is dat er direct de hoogst mogelijke temperatuur gevraagd wordt, dit voor úúúren doorgaat en hierdoor de ruimte flink doorschiet - op basis van mijn externe sensor. Daarna stopt met verwarmen, uren laat afkoelen en dan opnieuw begint. Hierdoor heb ik een temperatuurverschil van 1 graad, terwijl de iSense ten alle tijden 19,5'C (ingesteld) blijft weergeven.

Zie hieronder de aanvoertemperatuur van de CV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcQToUydDCIX-ip4FH8CweTnIbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q9qFYLK8jK4huxZDPfpeHFYi.png?f=fotoalbum_large

Hier het bijbehorende gasverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hY-AKhAG4CvEbmto6Sn3gBRCov8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bgLSw0IL1h3RKCD8aM7zh3xm.png?f=fotoalbum_large

Hier de temperatuur in de woonkamer (0,5m van de VV in de kast, vandaar de hogere temperatuur dan 19,5)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmWZrVH9QmlubCs2bVFweysrpAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fp0xSEPa3KOFTMlcnA15GF4V.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik had verwacht te zien is hele lange runs, op lage temperatuur en dan over tijd verhogen omdat de temperatuur niet op zelfde niveau blijft.
Is dit normaal gedrag van de iSense, zijn er tips of tricks hiervoor?
Weet iemand ook de gevolgen van de instellingen "aanwarmsnelheid" en "afkoelsnelheid" voor het stookgedrag van de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Heinemancp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:47:
Nieuwe gebruiker van de iSense thermostaat, afgelopen 10 jaar geoptimaliseerd op basis van een Aan/Uit thermostaat (max 3x per uur stoken, minimaal 5 min -> keurig constante binnentemperatuur gedurende het hele jaar van +/- 0,5'C) ik heb wat vragen over de juiste instellingen - wie kan mij helpen?

Sinds dit weekend de iSense opgehangen, vanwege OT voor toekomstige warmtepomp (kan ik alvast even oefenen). Omdat ik vloerverwarming heb, heb ik de instellingen staan op: Opwarmsnelheid: langzaamst, afkoelsnelheid: langzaam. Constante temperatuur: 19,5'C ingesteld. Max aanvoertemp: 55'C op CV, inmiddels 50'C op thermostaat.

Mijn verwachting was, dat de OT thermostaat op een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur de ruimte op temperatuur zou houden. Max temp ingesteld op 55'C (bij aan/uit thermostaat wordt dit nooit gehaald in 5min vanwege het lage ingestelde vermogen van de CV - meestal rond de 40'C)

Wat ik zie echter van het gedrag van iSense is dat er direct de hoogst mogelijke temperatuur gevraagd wordt, dit voor úúúren doorgaat en hierdoor de ruimte flink doorschiet - op basis van mijn externe sensor. Daarna stopt met verwarmen, uren laat afkoelen en dan opnieuw begint. Hierdoor heb ik een temperatuurverschil van 1 graad, terwijl de iSense ten alle tijden 19,5'C (ingesteld) blijft weergeven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier de temperatuur in de woonkamer (0,5m van de VV in de kast, vandaar de hogere temperatuur dan 19,5)
[Afbeelding]

Wat ik had verwacht te zien is hele lange runs, op lage temperatuur en dan over tijd verhogen omdat de temperatuur niet op zelfde niveau blijft.
Weet iemand ook de gevolgen van de instellingen "aanwarmsnelheid" en "afkoelsnelheid" voor het stookgedrag van de thermostaat?
Ik heb ook een iSense in combinatie met vloerverwarming en hier blijft de temperatuur vrij constant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3spOK4LzoilDRbxXyLn7HrXgqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsPjIV5fmuCJrlWX730P9lz9.jpg?f=fotoalbum_large

Gasverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPEiJC1fXMBAhEmTiWagBIojVKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdqElfg5UXZTSKutv82vNXUu.jpg?f=fotoalbum_large

Instellingen:

Pompsturing: aan
Vermogenssturing: aan
Opwarmsnelheid: extra langzaam
Afkoelsnelheid: langzamer
Max aanwarmtijd: 120
Min temp: 45
Max temp: 55

Regelstrategie: RTC t-ruimte
Comfort correctie: uit
Temperatuur: Continu 19 graden

[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 26-01-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Heinemancp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien moet de iSense nog “leren” wat het opwarm en afkoel gedrag is van je systeem?

Heb je ook de max aanvoer temp van je cv ketel hetzelfde ingesteld op je iSense?

Nb imho doen simpele aan/uit thermostaten het een stuk beter met warmtepompen dan een opentherm thermostaat. Je wilt de slimmigheid juist door de warmtepomp zelf laten uitvogelen qua stooklijnen en optimalisatie, terwijl veel (alle?) OT Thermostaten juist zelf de optimalisatie willen doen. En dan veelal ook nog ontwikkeld zijn om met CV ketels te werken die snel reageren en hoog vermogen hebben.

Nb2 ik zie bij mij Nest hetzelfde gedrag: beginnen met de maximale aanvoer temp vragen, en pas op het laatste stukje richting de ingestelde kamer temp de aanvoer temp omlaag moduleren. Hij begint nooit laag als de delta groter is dan 1C.

Nb3 ik heb zelf geëxperimenteerd en het lijkt dat ik met de Nest met aan/uit 1 a 2 kuub gas per dag minder verbruik dan met opentherm modulatie. Wel is met opentherm de temperatuur constanter, dan blijft ie ongeveer 0,2c rond setpoint, terwijl ie met aan/uit minstens 0,5C doet. Een merkbaar verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heinemancp
@Dj-sannieboy @olafmol dank beide voor de input. Ja, de aankomende warmtepomp gebruikt OT voor doorgifte van huidige en gewenste ruimtetemperatuur - dus de intelligentie zit in de wp. OT wordt alleen gebruikt voor doorgifte van input, niet van brandergedrag.

Ik ga de instellingen aanpassen naar die van @Dj-sannieboy, al heb ik vermogenssturing niet als optie, andere versie isense denk ik. Interessant dat je de thermostaat flink beperkt in sturing: 45 tot 55'C.

Dat inleren had ik ook verwacht, maar zie toch geen verandering / bijsturing van gedrag afgelopen dagen met nagenoeg zelfde buitentemperaturen.
de keteltemperaturen is maximaal 55'C, in de iSense heb ik dit inmiddels beperkt tot 50'C - dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Bijzonder is dat de thermostaat vandaag heel ander gedrag laat zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-2UchAp_7N0FHFXN8dsQ1GCnig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/58xm7Ru1MLLvGsLtS636SRTo.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD6zReGOxBeQ7EYEJr49nSTcoLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZGRZeSwrmLNhzObS5nzzhSSl.png?f=fotoalbum_large
Met stabiele kamertemperatuur tot gevolg.

mogelijk ook door het warmere weer vandaag.

[ Voor 34% gewijzigd door Heinemancp op 26-01-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Nalv de post van @Heinemancp werd ik even wakker geschut als Isense gebruiker (sinds deze winter).

Ik ben nog een beetje aan het(meten &) testen met verschillende settings, maar had hier nog niet echt naar gekeken om heel eerlijk te zijn.

In hoeverre heeft de opwarmsnelheid/afkoelsnelheid nog effect op het verbruik cq. comfort? Momenteel staat deze op ''normaal'' (beiden).

Voor de goede orde, ook vloerverwarming (hoofdverwarming) op de gehele onder verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
RR46 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:18:
Nalv de post van @Heinemancp werd ik even wakker geschut als Isense gebruiker (sinds deze winter).

Ik ben nog een beetje aan het(meten &) testen met verschillende settings, maar had hier nog niet echt naar gekeken om heel eerlijk te zijn.

In hoeverre heeft de opwarmsnelheid/afkoelsnelheid nog effect op het verbruik cq. comfort? Momenteel staat deze op ''normaal'' (beiden).

Voor de goede orde, ook vloerverwarming (hoofdverwarming) op de gehele onder verdieping.
Dan ben ik wel benieuwd naar jouw grafieken. Advies bij vloerverwarming is deze op "langzaamst" te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Dj-sannieboy schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:57:
[...]

Ik heb ook een iSense in combinatie met vloerverwarming en hier blijft de temperatuur vrij constant:

[Afbeelding]

Gasverbruik:
[Afbeelding]

Instellingen:

Pompsturing: aan
Vermogenssturing: aan
Opwarmsnelheid: extra langzaam
Afkoelsnelheid: langzamer
Max aanwarmtijd: 120
Min temp: 45
Max temp: 55

Regelstrategie: RTC t-ruimte
Comfort correctie: uit
Temperatuur: Continu 19 graden
Comfort correctie stond aan bij mij! Oeps! Direct uitgezet, benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
@RR46 Een kamerthermostaat is eigenlijk een Wikipedia: PID-regelaar. Met de parameters opwarm-/afkoelsnelheid pas je waarschijnlijk de 'D' parameter van de PID-regeling aan.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Nu ik hier toch ben, nog even een vraag. Heb vloerverwarming in de badkamer, op een ééngroepsverdeler. Dit werkt prima. Vroeg mij alleen af, of ik de retour van de verdeler naar de hoofd CV-leiding nog moet inregelen. Ik meen dat ik nu op zo'n deltaT van 5-6°C zat, bij aanvoer van 42°C (gemeten op de twee stukjes schilderstape op de leidingen bovenaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O4fgTGP7cqs0VuGlKznyvves4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70xJVl88vnIdj0nfBH2zqfNn.jpg?f=fotoalbum_large

Bij #1 zit een stelschroef. Deze zit nu helemaal naar buiten, dus ongelimiteerde flow. Te ver dicht is niet handig, dan komt er onvoldoende warmte in de verdeler. Maar teveel open dan steelt hij misschien teveel water waardoor andere radiatoren te weinig krijgen.

Wat voor ΔT is handig om naar te streven op die twee stukjes tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:27
Ik heb overwogen een apart topic te maken ivm deze wat langere post en de doorzoekbaarheid van het forum. Mocht dit nou hier ondersneeuwen, dan kan dat alsnog misschien slim zijn, maar here we go:

Ik heb me flink verdiept in dit topic, verschillende andere bronnen rondom onze apparatuur specifiek. Ik ben dus hopelijk met een antwoorden specifieke vragen/antwoorden volledig geholpen.

Context
We hebben hier een Intergas HR Kompact 30/36 uit 2006 die goed onderhouden is en functioneert. Hij bleek wel 'hopeloos' verkeerd ingesteld, conform de eerste post uit dit topic ;).
Hij geeft z'n warmte af aan Jaga convectoren van verschillende afmetingen, inmiddels uitgerust met Heatbooster van @Bazz0847.

Nu heb ik m'n weg gevonden naar het servicemenu van de Kompact, evenals de mechanisch in te stellen pomp(snelheid). Echter werkt het servicemenu net wat anders dan de nieuwere is mijn indruk, hier loop ik vast bij oa. het verlagen van CV vermogen.

Vermogen ketel verlagen
Het servicemenu van deze Intergas zit wat complexer in elkaar, ik begrijp het niet allemaal en de verschillende waarden maken gecombineerd het vermogen, denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kab4Jye-qP3vG-_I5lictL8-GWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8vKiRHMfKsvj83Egyumgl2Gk.png?f=user_large

Ingesteld maximaal CV vermogen stond (natuurlijk) op 99, ik heb deze naar 40 gezet.

Op basis van de uitleg hieronder, krijg ik de indruk dat er nog meer te behalen valt door deze aan te passen:
  • Ingesteld maximaal ww vermogen stond op 99, deze ook naar 40 zetten?
  • Temperaturen van de stooklijn?
  • Minimaal toerental?
  • Min. aanvoertemperatuur tijdens OT vraag?
  • Starttoerental?
  • Max toerental ventilator?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0WkLen5Xl_MLyUhfKbhC_wCNrg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ev5lLAXS7tLOJcMsMAWkDLOR.png?f=fotoalbum_large

Verlagen aanvoertemperatuur CV ketel
Vraag: Klopt het dat ik de modulerende thermostaat (Honeywell Chromotherm, 2006) en modulerende CV meer in de weg zit/afknijp, dan dat het helpt om de Ta naar 60 of lager te forceren?

Waterzijdig inregelen
Alle Jaga lijken een stelschroef te hebben en stonden op stand 6 van 6.
Nu heb ik nergens kunnen vinden/berekenen wat het juiste debiet/stand is bij de omvang van de Jaga. Ik heb verschillende keren met Jaga gesproken en allerlei andere bronnen gezocht, zonder resultaat.
Vraag: Weet iemand of dit voor Jaga's te berekenen is?

Op dit moment ben ik maar proefondervindelijk dit aan het bijstellen naar de verhouding 0,8 Ta/Tr die me o.a. hier (Microkid in "Is de flow/debiet van mijn radiator te hoog?") werd aangeraden. Door de HeatBooster thermometers weet ik heel precies wat Ta/Tr per Jaga is.
Vraag: Stel ik hou 0,8 aan, moet ik dan de 'hoogste' Ta in verhouding tot de 'hoogste' Tr zetten?

Pompsnelheid CV-ketel verlagen
Pompsnelheid kan op 3 standen worden ingesteld. Dit hoort blijkbaar in relatie tot het ingestelde vermogen en drukverlies. Hij stond natuurlijk op stand 3.

Vraag: gegeven de nog te bepalen optimale instellingen hierboven, ben ik benieuwd of ik met stand 2 of stand 1 toe kan?
Vraag: De waterdruk op de CV op stand 2 zakt van 1,5 bar naar 1,1 dat lijkt me ok?
Vraag: klopt het dat je beter eerst de pompsnelheid goed kan zetten (ivm druk(verlies)) en daarna de radiatoren flow bijstelt?

[ Voor 35% gewijzigd door flipjevandejam op 27-01-2023 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@ThinkPad De afkoelsnelheid is de P(roportionele) regelactie en bepaalt hoe ‘heftig’ er gereageerd wordt op een verandering uit de omgeving. Omdat een vvw traag reageert, wil je niet dat de ketel gelijk gaat stoken als iemand een raam of deur opent. Daarom laag houden.

De opwarmsnelheid is de I(ntegrerende) regelactie en bepaalt hoe ‘rustig’ naar de gewenste temperatuur gestookt moet worden. Ook hier heeft het geen zin om deze hoog te hebben vanwege de trage vvw.

De D(ifferentiërende) regelactie probeert te voorspellen op de verwachte veranderingen. Dat wordt bedoeld als men het heeft over het ‘leren’ van de thermostaat.

Hier wordt de PID eenvoudig uitgelegd.

Bij de Celcia 20, de voorloper van de iSense, wordt wel de P en I parameters gebruikt ipv afkoel- en opwarmsnelheid. Zie de handleiding paragraaf 5.6 op blz. 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.
In de ochtend gaat de thermostaat(remeha iSense) naar 19,5 graden. De ketel(intergas Xtreme) gaat dan verwarmen.
Het vreemde is dat de gevraagde temperatuur de eerste 16 minuten heen en weer schiet. Dit lijkt me niet heel goed voor de ketel, deze begint en stopt steeds met verwarmen. Ik zou verwachten dat als de gemeten temp < ingestelde temp er een aanvoertemp wordt gekozen, en deze hierop blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0vwyvJtOLtCITUe2YJef1CUFbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oo2DxRbGpvZYRPWg1l8olnNB.png?f=fotoalbum_large
De pompcapaciteit heb ik beperkt op 35%. Kan dit hierdoor komen? Enkel radiatoren in huis, geen VV.
Er staan genoeg radiatoren open om het vermogen kwijt te kunnen.

aangepaste instellingen Intergas Xtreme 24:
P10: max vermogen 25%
Pompvermogen
minimaal : 25% (p32)
maximaal: 35% (p31)

nadraaitijd:
p33 : 3 minuten

Pompvermogen stond gisteren op 30%, hetzelfde gedrag. Gisterenavond pompvermogen verhoogd naar 35% om te checken of dit effect heeft. Helaas gedrag hetzelfde.

[ Voor 17% gewijzigd door denuz op 27-01-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

denuz schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:08:
In de ochtend gaat de thermostaat(remeha iSense) naar 19,5 graden. De ketel(intergas Xtreme) gaat dan verwarmen.
Het vreemde is dat de gevraagde temperatuur de eerste 16 minuten heen en weer schiet. Dit lijkt me niet heel goed voor de ketel, deze begint en stopt steeds met verwarmen. Ik zou verwachten dat als de gemeten temp < ingestelde temp er een aanvoertemp wordt gekozen, en deze hierop blijft.

[Afbeelding]
De pompcapaciteit heb ik beperkt op 35%. Kan dit hierdoor komen? Enkel radiatoren in huis, geen VV.
Aangezien je alleen radiatoren verwarmt, zou ik uitgaan van 6,5kw totaal vermogen (1kw per radiator +10%) en je gaan focussen op het verlagen van het standaard ingestelde vermogen. Geen idee welke type Extreme je hebt, maar ik ga er even vanuit dat je een ondergrens hebt van 3,9kw. Op basis van de instellingen van John de Visser (te vinden via youtube) zet je het vermogen (p010) op 25%, de nadraaitijd van de pomp op 5 min (P033) en de aanvoertemp op 75 graden. Kijk eens wat dit opleverd want als het goed is gaat je pomp dan zelf moduleren en het juiste vermogen bepalen.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Nu online
Ruidasilva schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Aangezien je alleen radiatoren verwarmt, zou ik uitgaan van 6,5kw totaal vermogen (1kw per radiator +10%) en je gaan focussen op het verlagen van het standaard ingestelde vermogen. Geen idee welke type Extreme je hebt, maar ik ga er even vanuit dat je een ondergrens hebt van 3,9kw. Op basis van de instellingen van John de Visser (te vinden via youtube) zet je het vermogen (p010) op 25%, de nadraaitijd van de pomp op 5 min (P033) en de aanvoertemp op 75 graden. Kijk eens wat dit opleverd want als het goed is gaat je pomp dan zelf moduleren en het juiste vermogen bepalen.
Dank voor je reactie. De ketel is ingesteld op max 25% vermogen, moduleren en vermogen bepalen door de thermostaat gaat goed. Huis warmt snel genoeg op.
Het vreemde gedrag betreft dus de gevraagde aanvoertemperatuur van de thermostaat. Deze schommelt enorm vanaf het moment dat de ingestelde ruimtetemperatuur omhoog gaat. Dit duurt 15-20 minuten. Daarna komt dit gedrag niet meer voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:46

dbzfan

Nee.

[Afbeelding]
Even al je waardes van je intergas hier plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
denuz schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Dank voor je reactie. De ketel is ingesteld op max 25% vermogen, moduleren en vermogen bepalen door de thermostaat gaat goed. Huis warmt snel genoeg op.
Het vreemde gedrag betreft dus de gevraagde aanvoertemperatuur van de thermostaat. Deze schommelt enorm vanaf het moment dat de ingestelde ruimtetemperatuur omhoog gaat. Dit duurt 15-20 minuten. Daarna komt dit gedrag niet meer voor.
Dat ik het goed snap: de iSense vraagt via OpenTherm een fluctuerende aanvoertemperatuur van het water? Hij ziet dat de temperatuur in de kamer omhoog gaat en gaat dan de gevraagde aanvoertemperatuur omlaag schroeven? Kan het zijn dat de thermostaat vindt/denkt dat het opwarmen te snel gaat?

Heb je de iSense al helemaal "uitgekleed"? Dus comfort correctie enzo uit, en al die andere "slimmigheden"?

Welke regelstrategie heb je ingesteld op de iSense?

Bij RTC staat bv: "7.5.1 RTC: (Modulerende) ruimteregeling
De regeling meet de ruimtetemperatuur in de referentieruimte (de ruimte waar de thermostaat hangt) en berekent de aanvoertemperatuur voor de ketel. De ketel werkt modulerend, dit betekent dat het vermogen geregeld wordt op basis van de aanvoer- en retourtemperatuur van het water. Daardoor blijft de ketel zo efficiënt mogelijk in bedrijf, met een zo constant mogelijke watertemperatuur."

Als de retourtemp dan te hoog is, kan de iSense besluiten om af te slaan...

Ik zou eerlijk gezegd even je Intergas eerst op de fabrieksinstellingen zetten qua vermogen, pomp en max aanvoertemp. En dan de iSense met comfort correctie op uit, en standaard RTC (zonder limieten of eco standen ed), ik neem aan middels OpenTherm. En dan kijken hoe je thermostaat zich gedraagt in de ochtend.

[ Voor 33% gewijzigd door olafmol op 27-01-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
denuz schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Wat is de retourtemperatuur? Die fluctuerende aanvoertemperatuur is helemaal niet boeiend. Wat belangrijk is, is dat de retour zo laag mogelijk blijft, in ieder geval ruim onder de 55 graden, maar hoe kouder hoe beter.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18

[Afbeelding]

aangepaste instellingen Intergas Xtreme 24:
P10: max vermogen 25%
Pompvermogen
minimaal : 25% (p32)
maximaal: 35% (p31)

nadraaitijd:
p33 : 3 minuten

Pompvermogen stond gisteren op 30%, hetzelfde gedrag. Gisterenavond pompvermogen verhoogd naar 35% om te checken of dit effect heeft. Helaas gedrag hetzelfde.
Zet die pomp eens op 60% max, ik heb de indruk dat er een terugslagklep blijft hangen... en daardoor schiet de temp zo snel omhoog.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn08
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-03-2024
Hallo allemaal,

Heeft iemand enig idee waardoor mijn gasverbruik opeens vreemde moves maakt, terwijl afgelopen dagen het gasverbruik in een mooie stabiele lijn lag? Er is niks aan de ketel, radiatoren of thermostaat veranderd. De ketel heeft net zoals andere dagen in 1 run aangestaan.

Foto 1 is dus vandaag, foto 2 zoals de rest van afgelopen week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmIiqfjt7cQwS0yBD-3cozcuJoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8VnSPHqYb9wc41zVqdPvMspo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R22hV-ywSkDhHGdLgGreM5cRcVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5lLSbyz3QjzPUaImvjmTvmD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Nu online
@olafmol Niet helemaal. Het fluctureren gebeurt is meer schokkend. Ik heb de grafiek even wat kleiner gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGLWxH_lm_zA96rMg_kXz9x81So=/800x/filters:strip_exif()/f/image/szFQWYGfS1KeuqeESt9NW5zI.png?f=fotoalbum_large
In slechts 5 minuten stelt de thermostaat de aanvoer in om +-55 graden. --> ketel gaat verwarmen.
18 seconden later vraagt de thermostaat een aanvoer van 18 graden --> ketel stopt met verwarmen.
15 seconden later vraagt de thermostaat weer +- 55 graden --> ketel gaat verwarmen.
21 seconden later vraagt de thermostaat weer 18 graden --> ketel stopt met verwarmen.
Dit patroon heeft zich vanochtend 35 keer herhaald in 20 minuten.

iSense temperatuurcorrectie staat uit. Regelt inderdaad op RTC. Ik kan me niet voorstellen dat de retour te hoog wordt in zo korte tijd.
@Blihi Ik ben ook niet gefocust op de aanvoer. De aanvoer fluctueert gedurende dag
Ik meet de retour niet bij de ketel. Bij een radiator is de retour rond hetzelfde tijdstip +- 20 graden.
De radiatoren staan goed ingesteld. De retour is +-20% lager dan de aanvoer.

@Tommie12 Dank. Ik gooi het pompvermogen even omhoog. Kijken wat het effect daarvan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
denuz schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:05:
@olafmol Niet helemaal. Het fluctureren gebeurt is meer schokkend. Ik heb de grafiek even wat kleiner gemaakt

[Afbeelding]
In slechts 5 minuten stelt de thermostaat de aanvoer in om +-55 graden. --> ketel gaat verwarmen.
18 seconden later vraagt de thermostaat een aanvoer van 18 graden --> ketel stopt met verwarmen.
15 seconden later vraagt de thermostaat weer +- 55 graden --> ketel gaat verwarmen.
21 seconden later vraagt de thermostaat weer 18 graden --> ketel stopt met verwarmen.
Dit patroon heeft zich vanochtend 35 keer herhaald in 20 minuten.

iSense temperatuurcorrectie staat uit. Regelt inderdaad op RTC. Ik kan me niet voorstellen dat de retour te hoog wordt in zo korte tijd.
@Blihi Ik ben ook niet gefocust op de aanvoer. De aanvoer fluctueert gedurende dag
Ik meet de retour niet bij de ketel. Bij een radiator is de retour rond hetzelfde tijdstip +- 20 graden.
De radiatoren staan goed ingesteld. De retour is +-20% lager dan de aanvoer.

@Tommie12 Dank. Ik gooi het pompvermogen even omhoog. Kijken wat het effect daarvan is.
Hmm, er lijkt wel iets te zijn dat maakt dat ie zo gek snel "afschakelt". Waarom zou een thermostaat uberhaupt om een aanvoer temperatuur van 18 graden willen vragen? Dat heeft geen enkele nut met radiatoren.

Weet je zeker dat ie niet een interne rare limitering of weersgestuurde stooklijn hanteert? Just checking ;)

Al geprobeerd om de iSense een factory reset te geven? Wat zegt Remeha hierover als je ze belt of mailt met deze info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:53

Haan

dotnetter

Martijn08 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:52:
Hallo allemaal,

Heeft iemand enig idee waardoor mijn gasverbruik opeens vreemde moves maakt, terwijl afgelopen dagen het gasverbruik in een mooie stabiele lijn lag? Er is niks aan de ketel, radiatoren of thermostaat veranderd. De ketel heeft net zoals andere dagen in 1 run aangestaan.

Foto 1 is dus vandaag, foto 2 zoals de rest van afgelopen week.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het weer misschien? Het is een stuk minder koud dan afgelopen week, het lijkt mij dan ook niet raar dat de ketel niet continu hoeft te branden.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:40

JME

zeg maar Jamie

Suf geval hier. CV, radiatoren en convectorput allemaal zodanig afgesteld dat ik alles naar wens opgewarmd krijg tegen niet al te bizar gasverbruik. Thermostaat staat doorgaans op 18 graden, soms iets hoger. Nu heb ik de neiging om als we een paar uurtjes weg moeten, de thermostaat tijdelijk op 17 te zetten. Scheelt toch weer wat. Vandaag moest ik al vroeg weg, dus heb ik de boel meteen na de nachtverlaging al op 17 gezet. En wat blijkt: dat haalt ie niet! Bij thuiskomst voelde het huis koud aan en bleek de temperatuur net boven de 16 te zijn blijven steken. Thermostaat op 18 gezet en binnen een uur was alles op temperatuur. Wat gaat hier nu fout? Kennelijk krijg ik de boel wel opgewarmd tot 18 graden maar niet tot 17?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:45
Ik heb een Xtreme 30 met een comfort touch thermostaat.

Bij het verhogen van de temperatuur heb ik altijd een poos flinke suisgeluiden in de leidingen. Er staan 7 radiatoren open.
Een verhoging van 2 graden is in anderhalf uur overbrugd.

De suisgeluiden beginnen direct en duren doorgaans zo'n drie kwartier tot een uur, daarna zakken de suisgeluiden.

Ik heb alles standaard ingesteld.
Ik ben een voorstander van laat de cv het zelf maar uitzoeken wat het beste is.
Zojuist alleen het vermogen eens verlaagd naar 75%, maar dat hielp helemaal niets.

Wat moet ik doen?
Vermogen verlagen en/of het pompvermogen verlagen?

Ik heb begrepen dat het vermogen een correlatie met het pompvermogen heeft. Dus minder vermogen resulteert in een lager pompvermogen. Klopt dit?

Edit:
De suisgeluiden leken nog harder te zijn met het verlagen van het vermogen naar 75%.
Toen ik de boel weer op 100% gezet had, waren de suisgeluiden direct minder erg.

[ Voor 42% gewijzigd door Reintje op 28-01-2023 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TotalRoef
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12-2024
TotalRoef schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:21:
[...]

Tot afgelopen maart had ik dezelfde ketel hangen, boiler was lek dus voor een nieuwe ketel gegaan (nefit trendline 2). Op tapwater ben ik - met vergelijkbaar gebruik - van 14m3 naar 6m3 per maand gegaan. Besparing op ruimteverwarming moet ik nog berekenen obv graaddagen maar lijkt aanzienlijk te zijn.
Seafarer schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:43:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar je volgende post.
Wij verbruiken 1100 kuub met 3,5 personen en vaatwasser en wasmachine ook op het warmewater. Wel een verticale dwtw aanwezig. En keukenboiler.
Bovenstaande post ging over het verschil in gasverbruik bij overstap van een ca. 20 jaar Nefit Ecomline ketel naar een nieuwe Nefit Trendline 2. De vraag was hoe het verschil in gasverbruik voor ruimteverwarming zou uitpakken door een vergelijking o.b.v. graaddagen.

Ondertussen heb ik het verbruik over 2022 (oranje lijn) vergeleken met 2021. Om te corrigeren voor de buitentemperatuur heb ik per maand het gasverbruik per gewogen graaddag bepaald. Vanaf het moment dat de nieuwe ketel is geplaatst (begin maart 2022) is het verbruik afgenomen van gem. 0,44 m³/graaddag naar 0,21 m³/graaddag :) (dit is dus het verschil tussen jan en feb 2022 vs. mar, apr, okt, nov en dec 2022).

Waarschijnlijk is bovenstaande analyse een redelijk goede verklaring voor de gemeten afname van het gasverbruik. Wel belangrijk om te vermelden is dat de binnentemperatuur per feb/maart 2022 teruggegaan is naar 19 graden (dat was 20), de klokprogramma's wat zijn aangescherpt én ik ventilatoren op de radiatoren heb geplaatst zodat ik met 50°C aanvoertemp kan stoken.

*edit: begin 2021 verhuisd, daarom geen verbruik in de grafiek van die maanden weergegeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVI0sv8fOd14nBk9_D4ynptaTf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XE8zjdpE3gWevirV0U3jZtzt.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

@Reintje ik zou het maximum pompvermogen lager zetten. bij het verlagen van het maximum brandervermogen blijft het maximum pompvermogen gekoppeld aan dit lagere brandervermogen. daarom is jouw ervaring dat er bij het verlagen van dat maximum brandervermogen er meer geluid is te horen. verlaag dus eerst eens het maximum pompvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Goedenavond,

Ik lees al enige tijd mee en onlangs heb ik mijn ketel al naar wens zuiniger kunnen laten stoken door de diverse parameters te veranderen. Nu wil ik beginnen met waterzijdig inregelen maar zit ik met een vraag.
Bij het meten van de retour temperatuur van een radiator meet ik nogal verschillende waarden. Zie bijgevoegde afbeelding ter illustratie. Meet ik nu bij de rode of de orange cirkel de correcte temperatuur? Er zit misschien 5 centimeter tussen maar temperatuurverschil van 10 graden heb ik wel gemeten. Als ik aan de radiator voel zou ik zelf eerder zeggen de rode cirkel maar dat is gevoelsmatig. Het meten doe ik met een infrarood thermometer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWl0NePcXsPf1Uza8KycWpv7UMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zoNeZFKb9FlSg5QwvrX24Xff.jpg?f=user_large

Daarnaast nog een vraag over het instellen van een radiatorkraan. Ik heb onderstaande kranen zitten. Wat zeggen deze getallen en wat stel je er mee in (liters per minuut?) En dien ik dit in te stellen of ben ik er al als ik gewoon de kraan verder open of dicht draai? Ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen, alvast bedankt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbU6BUvjCNFdkzDlus487KtYrpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Li989lSVlZ36zIhQGaCoYo9T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Heinemancp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd naar jouw grafieken. Advies bij vloerverwarming is deze op "langzaamst" te zetten.
Klopt, staat ook in het boekje zag ik... (het stond bij ons dus op ''normaal'', wellicht al jaren, maar dit is de eerste winter voor ons in het huis)

Hoelang zou het duren voordat deze setting juist worden opgenomen door de CV ketel?

Want, heb wel gezien dat (periode van pakweg 4 dagen met redelijk constante omstandigheden) het verbruik iets afnam, maar geen significant verschil in m³ gas... (lees tienden p/dag), terwijl het comfort (warmte) gevoelsmatig in huis wel merkbaar afnam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:01
Ik had het vermogen van mijn CV ketel op minimaal gezet 3,7 kW in plaats van op auto (Vaillant EcoTEc VHR 25/32). Dat lijkt te werken. Alleen de ketel lijkt telkens in noodbedrijf te komen:
L.016 Er werd een vlamverlies bij minimaal vermogen herkend.
De vlam gaat dan telkens uit. Wat is de oorzaak hiervan. Het woei buiten wel hard en misschien werd de vlam door een interne luchtstoom uitgewaaid.
Weer teug op vermogensstand auto lijkt de melding niet terug te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
kees_1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:48:
Ik had het vermogen van mijn CV ketel op minimaal gezet 3,7 kW in plaats van op auto (Vaillant EcoTEc VHR 25/32). Dat lijkt te werken. Alleen de ketel lijkt telkens in noodbedrijf te komen:
L.016 Er werd een vlamverlies bij minimaal vermogen herkend.
De vlam gaat dan telkens uit. Wat is de oorzaak hiervan. Het woei buiten wel hard en misschien werd de vlam door een interne luchtstoom uitgewaaid.
Weer teug op vermogensstand auto lijkt de melding niet terug te komen.
De ketel moet dan opnieuw afgesteld worden op laaglast. Nu draait de ketel nooit op de 3.7 kW omdat hij zelf merkt dat de ionisatiestroom te laag wordt. De ketel moet dus opnieuw afgesteld worden en dat zul je moeten laten doen door een installateur.

Toen mijn Intergas XTreme door Intergas van nieuwe software voorzien werd moest dit ook gebeuren. De afstelling zorgde ervoor dat de ketel de ondergrens van de modulatie niet kon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
Blihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 09:38:
[...]

De ketel moet dan opnieuw afgesteld worden op laaglast. Nu draait de ketel nooit op de 3.7 kW omdat hij zelf merkt dat de ionisatiestroom te laag wordt. De ketel moet dus opnieuw afgesteld worden en dat zul je moeten laten doen door een installateur.

Toen mijn Intergas XTreme door Intergas van nieuwe software voorzien werd moest dit ook gebeuren. De afstelling zorgde ervoor dat de ketel de ondergrens van de modulatie niet kon halen.
Ik heb sinds vorige maand een Xtreme 30 en bij het moduleren draait de ketel regelmatig op 3.4 tot 3.6 KW vermogen. Hangt dus lekker zuinig te pruttelen. ;) Welke ionisatiestroom is hier voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat weet ik zo niet meer, maar het zal wel goed zijn, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Rocketman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:32:
[...]

Ik heb sinds vorige maand een Xtreme 30 en bij het moduleren draait de ketel regelmatig op 3.4 tot 3.6 KW vermogen. Hangt dus lekker zuinig te pruttelen. ;) Welke ionisatiestroom is hier voor nodig?
Meer dan 2.7μAmp. Anders krijg je een foutmelding volgens de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:12
We zijn aan het oriënteren voor een nieuwe ketel en daarbij zijn nu de Intergas HRE 28/24 CW4 & de Intergas Xtreme 30 nog over als opties. Nu neigen we meer naar de HRE omdat we waarschijnlijk geen jaren meer in dit huis blijven wonen en de xtreme wat duurder is. Momenteel hangt er HRE 24/18 CW3

Daarnaast wilde ik dan ook meteen het geheel waterzijdig laten inregelen met een aantal slimme radiatorknoppen, maar daarvan gaf de loodgieter aan dat als we Bosch slimme radiatorknoppen zouden nemen dit niet nodig was omdat die dat zelf zouden doen. Hij had zich dat laten vertellen door Nefit/Bosch en het klinkt natuurlijk erg mooi, maar heb zelf al gezocht en kon op internet geen duidelijk antwoord vinden. Toen ik aan de loodgieter om meer informatie vroeg kreeg ik informatie over het Easy control systeem. Zelf zou ik ook eerder voor het nieuwere model gaan de Bosch Smart Home Radiatorthermostaat II gaan. Ook omdat die op basis van Zigbee is en ik zelf al deconz draai.

Maar mijn voornaamste vraag is of er hier iemand bekend is met dat de Bosch slimme knoppen waterzijdig inregelen overbodig zouden maken of is het een broodje aap en kan ik het beste eerst waterzijdig inregelen en dan de slimme knoppen erop zetten? Heb nu ook nog nergens thermostaatknoppen namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door wmn79 op 03-02-2023 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
wmn79 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:04:
We zijn aan het oriënteren voor een nieuwe ketel en daarbij zijn nu de Intergas HRE 28/24 CW4 & de Intergas Xtreme 30 nog over als opties. Nu neigen we meer naar de HRE omdat we waarschijnlijk geen jaren meer in dit huis blijven wonen en de xtreme wat duurder is. Momenteel hangt er HRE 24/18 CW3

Daarnaast wilde ik dan ook meteen het geheel waterzijdig laten inregelen met een aantal slimme radiatorknoppen, maar daarvan gaf de loodgieter aan dat als we Bosch slimme radiatorknoppen zouden nemen dit niet nodig was omdat die dat zelf zouden doen. Hij had zich dat laten vertellen door Nefit/Bosch en het klinkt natuurlijk erg mooi, maar heb zelf al gezocht en kon op internet geen duidelijk antwoord vinden. Toen ik aan de loodgieter om meer informatie vroeg kreeg ik informatie over het Easy control systeem. Zelf zou ik ook eerder voor het nieuwere model gaan de Bosch Smart Home Radiatorthermostaat II gaan. Ook omdat die op basis van Zigbee is en ik zelf al deconz draai.

Maar mijn voornaamste vraag is of er hier iemand bekend is met dat de Bosch slimme knoppen waterzijdig inregelen overbodig zouden maken of is het een broodje aap en kan ik het beste eerst waterzijdig inregelen en dan de slimme knoppen erop zetten? Heb nu ook nog nergens thermostaatknoppen namelijk.
Het lijkt erop dat jouw loodgieter niet snapt wat waterzijdig inregelen doet/is. Die Bosch thermostaatknoppen zijn "slimme" thermostaat knoppen, net als bv een Tado, maar dat is echt wat anders dan waterzijdig inregelen (maw het balanceren van de flow in een afgiftesysteem om de warmteafgifte en retourtemperaturen te optimaliseren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:15
Ik heb een radiator in de berging. Ik had hier eerst een tado knop op, maar ik merkte dat deze de WP volledig ontregelde. Doordat hij afgekoeld was, kwam er ineens een hele bak koud water in de WP terecht waardoor deze heel onrustig ging werken.

Ik dacht, ik zet de oude thermostaatknop (Danfoss) terug, die regelt dat wat stabieler ipv open/dicht. Echter is deze op de stand 'uit' nog steeds te warm.

Is het dan het beste om het voetventiel dichter te draaien zodat er minder warmte afgenomen kan worden en/of is het mogelijk de thermostaatknop te calibreren zodat dicht ook echt dicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-08 20:48
Ruidasilva schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:20:
[...]

In het filmpje van John Visser YouTube: Tips & Trucs #30 Hoe stel je een Nefit Proline Nxt Hrc 24 cw4 cv-...
staat dat je geen nachtverlaging moet toepassen. "dat is natuurlijk niet effiecient" zegt John dan. Maar hier in de openingspost staat: "Temperatuur verlagen wanneer niemand thuis is (misschien wel de belangrijkste!)". Ik heb niet alles hier gelezen, maar ik heb zo mijn bedenkingen bij de tips van John.

Ik kan me voorstellen dat met vloerverwarming nachtverlaging niet zo veel zin heeft. Maar ik heb een houtskeletbouw woning en alleen radiatoren en dezelfde CV ketel als in het filmpje. Dus geen betonnen muren die de warmte en kou vast houden. Bij mij zakt de temperatuur 's nacht 4 a 5 graden, dus lekt er dan minder warmte naar buiten. En als ik 's ochtends de thermostaat weer hoger zet, is het vrij snel weer aangenaam. De kamer is dan nog niet op temperatuur, want dat kan wel 2 uur duren. Maar door de straling van de radiatoren voelt het niet zo koud meer aan.

Ik stook alleen in de woonkamer en helaas kan de CV in de laagste stand (25%) zijn warmte (zelfs bij het opwarmen) niet snel genoeg kwijt in de radiatoren. Maar bij een retourtemperatuur van max. 45 graden en ongeveer 5x aan uit per uur, denk ik dat mijn CV ketel nog aardig efficient blijft werken tijdens de opwarmfase.

Het nadeel van het vermogen zo laag mogelijk zetten, is dat het dan wel erg lang duurt voordat al het water in de radiatoren en leidingen in de vloer op temperatuur komen en dus het opwarmen begint. Dus die heb ik hoger staan. Maar bij mij draait hij alleen even boven de 25% na het draaien aan de thermostaat en 10 sec. tijdens iedere start. Maar dat laatste doet hij ook als je het vermogen terugdraait naar 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
I-King schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:12:
Ik heb een radiator in de berging. Ik had hier eerst een tado knop op, maar ik merkte dat deze de WP volledig ontregelde. Doordat hij afgekoeld was, kwam er ineens een hele bak koud water in de WP terecht waardoor deze heel onrustig ging werken.

Ik dacht, ik zet de oude thermostaatknop (Danfoss) terug, die regelt dat wat stabieler ipv open/dicht. Echter is deze op de stand 'uit' nog steeds te warm.

Is het dan het beste om het voetventiel dichter te draaien zodat er minder warmte afgenomen kan worden en/of is het mogelijk de thermostaatknop te calibreren zodat dicht ook echt dicht is?
je ventiel kan ook kapot zijn. Vervuild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
  • Laatst online: 13-12-2023
olafmol schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Het lijkt erop dat jouw loodgieter niet snapt wat waterzijdig inregelen doet/is. Die Bosch thermostaatknoppen zijn "slimme" thermostaat knoppen, net als bv een Tado, maar dat is echt wat anders dan waterzijdig inregelen (maw het balanceren van de flow in een afgiftesysteem om de warmteafgifte en retourtemperaturen te optimaliseren)
Kun je een temperatuur instellen op die knoppen waardoor al die knoppen op iedere retour temperen zo veel als nodig om iedere radiator exact dezelde Retour-temp te "geven" ?
( = waterzijdig inregelen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
jan-- schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:58:
[...]

In het filmpje van John Visser YouTube: Tips & Trucs #30 Hoe stel je een Nefit Proline Nxt Hrc 24 cw4 cv-...
staat dat je geen nachtverlaging moet toepassen. "dat is natuurlijk niet effiecient" zegt John dan. Maar hier in de openingspost staat: "Temperatuur verlagen wanneer niemand thuis is (misschien wel de belangrijkste!)". Ik heb niet alles hier gelezen, maar ik heb zo mijn bedenkingen bij de tips van John.

Ik kan me voorstellen dat met vloerverwarming nachtverlaging niet zo veel zin heeft. Maar ik heb een houtskeletbouw woning en alleen radiatoren en dezelfde CV ketel als in het filmpje. Dus geen betonnen muren die de warmte en kou vast houden. Bij mij zakt de temperatuur 's nacht 4 a 5 graden, dus lekt er dan minder warmte naar buiten. En als ik 's ochtends de thermostaat weer hoger zet, is het vrij snel weer aangenaam. De kamer is dan nog niet op temperatuur, want dat kan wel 2 uur duren. Maar door de straling van de radiatoren voelt het niet zo koud meer aan.

Ik stook alleen in de woonkamer en helaas kan de CV in de laagste stand (25%) zijn warmte (zelfs bij het opwarmen) niet snel genoeg kwijt in de radiatoren. Maar bij een retourtemperatuur van max. 45 graden en ongeveer 5x aan uit per uur, denk ik dat mijn CV ketel nog aardig efficient blijft werken tijdens de opwarmfase.

Het nadeel van het vermogen zo laag mogelijk zetten, is dat het dan wel erg lang duurt voordat al het water in de radiatoren en leidingen in de vloer op temperatuur komen en dus het opwarmen begint. Dus die heb ik hoger staan. Maar bij mij draait hij alleen even boven de 25% na het draaien aan de thermostaat en 10 sec. tijdens iedere start. Maar dat laatste doet hij ook als je het vermogen terugdraait naar 25%.
Klopt allemaal en ik ben dan ook geen voorstander van vloerverwarming. Als jij je radiatoren zou vervangen door convectoren met ventilators, is het huis nog veel sneller opgewarmd dan nu het geval is. Gewoon terug naar 15 graden in de nacht en in de ochtend is de lucht in huiskamer binnen 15 minuten aangenaam opgewarmd. Convectoren bevatten 90% minder water dan vergelijkbare radiators en reageren daardoor razendsnel. Mijn tweekapper uit 1989 verbruikt daardoor slechts 540 m3 gas incl. SWW en koken voor twee personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
^Als je je huis in 15 minuten "warm" hebt, dan voelt het erg koud omdat de muren, vloer en plafond nog koud zijn; waardoor je de temperatuur omhoog draait (of je vrouw, als je even niet kijkt).
Met vloerverwarming straalt de vloer warmte uit, waardoor het bij lagere temperatuur al confortabeler voelt. En ik heb vloerverwarming, en ik pas probleemloos nachtverlaging toe. Dat kan dus wél.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:12
Gary199 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:40:
[...]

Kun je een temperatuur instellen op die knoppen waardoor al die knoppen op iedere retour temperen zo veel als nodig om iedere radiator exact dezelde Retour-temp te "geven" ?
De loodgieter ging het op basis van mijn eerdere vragen navragen bij de vertegenwoordiger van Nefit Bosch en komt er bij me op terug. Ik laat het dan wel weer weten als hij me geantwoord heeft en of er een duidelijker verhaal is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@Rocketman ,@naftebakje

De ultieme verwarming is: vloerverwarming samen met 1 of 2 convectors. Je hebt alle voordelen gecombineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Gary199 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:40:
[...]

Het gaat bij waterzijdig inregelen helemaal niet om temperatuur het gaat om flow.!!! Vandaar ook de naam "waterzijdig" inregelen.

Doordat flow veel moeilijker te meten is maak je gebruik van temperatuur metingen, heb je bij een radiator de juiste temperatuur val (delta-T) bij het stookregime wat je wilt hebben dan heb je ongeveer de juiste flow. Want delta-T maal flow is je vermogen.

Retour temperatuur is ook geen strakke waarde het is vaak 0.8 X Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Seafarer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:02:
[...]

Het gaat bij waterzijdig inregelen helemaal niet om temperatuur het gaat om flow.!!! Vandaar ook de naam "waterzijdig" inregelen.

Doordat flow veel moeilijker te meten is maak je gebruik van temperatuur metingen, heb je bij een radiator de juiste temperatuur val (delta-T) bij het stookregime wat je wilt hebben dan heb je ongeveer de juiste flow. Want delta-T maal flow is je vermogen.

Retour temperatuur is ook geen strakke waarde het is vaak 0.8 X Ta.
Klopt en als na stage-1 inregelen op basis van de temperatuur het vertrek niet ook de bedoelde temperatuur krijgt, moet verder worden bijgeregeld. Er bestaat handy apparatuur om eenvoudig de flow te meten, sommige installateurs gebruiken dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:55:
@Rocketman ,@naftebakje

De ultieme verwarming is: vloerverwarming samen met 1 of 2 convectors. Je hebt alle voordelen gecombineerd.
Kan ik bevestigen - als je dan nog de convectors volledig van ventilatoren voorziet.
Hier 2 x 2,80m convectors met 15 + 9 ventilatoren i.c.m. vloerverwarming (als bijverwarming).
Snel warm in de ochtend na de (minimale) nachtverlaging en warme voeten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
wmn79 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:36:
[...]

De loodgieter ging het op basis van mijn eerdere vragen navragen bij de vertegenwoordiger van Nefit Bosch en komt er bij me op terug. Ik laat het dan wel weer weten als hij me geantwoord heeft en of er een duidelijker verhaal is of niet.
Ik heb al het materiaal van dat spul doorgenomen, er staat precies 0,0 in over waterzijdig inregelen, dynamische ventielen etc. Het zijn “gewoon” “smart” thermostaat kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
olafmol schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Ik heb al het materiaal van dat spul doorgenomen, er staat precies 0,0 in over waterzijdig inregelen, dynamische ventielen etc. Het zijn “gewoon” “smart” thermostaat kranen.
Kan het dit zijn ?
https://www.cvtuning.nl/w...len-op-thermostaatkranen/
Pagina: 1 ... 108 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?