Nee, dat is niet onze ervaring. 19 graden voelt hier gewoon prettig, maar dat is natuurlijk persoonlijk.naftebakje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:08:
^Als je je huis in 15 minuten "warm" hebt, dan voelt het erg koud omdat de muren, vloer en plafond nog koud zijn; waardoor je de temperatuur omhoog draait (of je vrouw, als je even niet kijkt).
Met vloerverwarming straalt de vloer warmte uit, waardoor het bij lagere temperatuur al confortabeler voelt. En ik heb vloerverwarming, en ik pas probleemloos nachtverlaging toe. Dat kan dus wél.
Ik denk dat je dingen even beter moet scheiden.Gary199 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:00:
[...]
Kan het dit zijn ?
https://www.cvtuning.nl/w...len-op-thermostaatkranen/
Een ventiel of ook wel kraan die handbediend is daar past geen thermostatische knop op.
Een thermostatisch regel ventiel is een kraan/afsluiter waar wel een thermostatische knop op past.
Een dubbelinstelbaar thermostatisch ventiel heeft een voorinstelling om de maximum flow in te stellen. Hier kan ook een thermostatische knop op. Het ventiel bepaald dus de waterzijdige instelling en niet de knop. De knop kan thermostatisch zijn of elektrisch.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik ben niet de verkoper van het apparaat.Seafarer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:25:
[...]
Ik denk dat je dingen even beter moet scheiden.
Een ventiel of ook wel kraan die handbediend is daar past geen thermostatische knop op.
Een thermostatisch regel ventiel is een kraan/afsluiter waar wel een thermostatische knop op past.
Een dubbelinstelbaar thermostatisch ventiel heeft een voorinstelling om de maximum flow in te stellen. Hier kan ook een thermostatische knop op. Het ventiel bepaald dus de waterzijdige instelling en niet de knop. De knop kan thermostatisch zijn of elektrisch.
Maar het lijkt me logisch, dat het apparaat een temp.instellingsmogelijkheid heeft aan de buitenkant en een intern ventiel.
Lijkt me zonneklaar.
Niet zonne klaar dus.Gary199 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:30:
[...]
Ik ben niet de verkoper van het apparaat.
Maar het lijkt me logisch, dat het apparaat een temp.instellingsmogelijkheid heeft aan de buitenkant en een intern ventiel.
Lijkt me zonneklaar.
Het ventiel is van fabrikant A en de thermostaat knop is fabrikant B. De thermostaat knop wordt ingesteld op de gewenste ruimte temperatuur en heeft niets te maken met de retour temperatuur of waterzijdige instelling.
Er zijn ook geen thermostaat knoppen waarop je de retour temperatuur kunt instellen.
Of je moet me even bijleren.
De thermostaat ziet niet welk water waar doorstroomt.Seafarer schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:34:
[...]
Niet zonne klaar dus.
Het ventiel is van fabrikant A en de thermostaat knop is fabrikant B. De thermostaat knop wordt ingesteld op de gewenste ruimte temperatuur en heeft niets te maken met de retour temperatuur of waterzijdige instelling.
Er zijn ook geen thermostaat knoppen waarop je de retour temperatuur kunt instellen.
Of je moet me even bijleren.
Die krijgt door manueel een voorinstelling van de gebruiker.
Of die voorinstelling geregeld wordt aan de aanvoer- of aan de retour kant is niet van belang. Wat er dan nog overblijft is het overrulen van de voorinstelling. Met een apart voetventiel en een thermostaatkraan gaat het precies zo, met dein verstande, dat je dan alleen de max temp kun bijregelen en voor meer water het voetventiel apart moet worden bijgeregeld, echter is dat niet de bedoeling.
Goed gedaan door die fabrikant. vind ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Gary199 op 07-02-2023 22:45 ]
Als je een handbediende radiatorkranen hebt, kan je ook waterzijdig inregelen. Als je klaar bent met inregelen markeer je de stand (met een streepje of zo) en je moet hem daar dan niet voorbij draaien, anders trekt hij te veel stroming waardoor de andere radiatoren te weinig overhouden.
Dat werkt niet praktisch, daarom kan je meestal via een voetventiel of met een dubbelinstelbare handkraan, de stroming ook beperken. Bij een dubbel instelbare handkraan moet je de knop er afhalen en kan je (vaak met een speciale sleutel) de maximale stroming instellen.
In plaats van een handbediende knop kan je ook een thermostaatkraan hebben (al of niet dubbel instelbaar) die afhankelijk van de omgevingstemperatuur de kraan opent of sluit.
Dat waterzijdig inregelen kost veel tijd, dus dat wordt vaak overgeslagen. Er zijn ook speciale kranen waarbij het inregelen wat makkelijker gaat.
Dat werkt niet praktisch, daarom kan je meestal via een voetventiel of met een dubbelinstelbare handkraan, de stroming ook beperken. Bij een dubbel instelbare handkraan moet je de knop er afhalen en kan je (vaak met een speciale sleutel) de maximale stroming instellen.
In plaats van een handbediende knop kan je ook een thermostaatkraan hebben (al of niet dubbel instelbaar) die afhankelijk van de omgevingstemperatuur de kraan opent of sluit.
Dat waterzijdig inregelen kost veel tijd, dus dat wordt vaak overgeslagen. Er zijn ook speciale kranen waarbij het inregelen wat makkelijker gaat.
Waterzijdig inregelen d.m.v. thermostaat kranen met een thermisch gestuurde voorinstelling lijkt sterk te verkiezen boven een traditioneel voetventiel met een vaste instelling welke wordt verkregen door eerst eindeloos heen en weer gehannes om verschillen tussen vertrekken grotendeels op te heffen.
Het kwestieus inregelen middels een voetventiel - denk aan verschillen in transitie verliezen tussen de vertrekken door verschil in isolatie-effectiviteit - behoort daarmede definitief tot het verleden. Op ieder moment van de dag hierdoor een perfecte aanlevering van precies de gewenste flow, gerelateerd aan de temp, welke laatste met de "hand" wordt gemeten indien een voetventiel zou worden geplaatst..
Waarom de introductie hiervan zo lang heeft geduurd laat zich afvragen.
Het kwestieus inregelen middels een voetventiel - denk aan verschillen in transitie verliezen tussen de vertrekken door verschil in isolatie-effectiviteit - behoort daarmede definitief tot het verleden. Op ieder moment van de dag hierdoor een perfecte aanlevering van precies de gewenste flow, gerelateerd aan de temp, welke laatste met de "hand" wordt gemeten indien een voetventiel zou worden geplaatst..
Waarom de introductie hiervan zo lang heeft geduurd laat zich afvragen.
[ Voor 12% gewijzigd door Gary199 op 08-02-2023 08:07 ]
Hmm waterzijdig inregelen kost tegenwoordig niet meer dan een uurtje werk oid. Dynamische ventielen van bv danfoss met een app erbij die de juiste setting geeft, en klaar is je installatie bedrijf.jan-- schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:59:
Als je een handbediende radiatorkranen hebt, kan je ook waterzijdig inregelen. Als je klaar bent met inregelen markeer je de stand (met een streepje of zo) en je moet hem daar dan niet voorbij draaien, anders trekt hij te veel stroming waardoor de andere radiatoren te weinig overhouden.
Ik vind dat ik maar een lastig te tunen installatie heb. Overal radiatoren met een enkele plaat, met soms extra koelribben. Dus lastig om met een ventilator op te voeren. De ketel (Nefit Proline NXT CW4) wordt aangestuurd met de Remeha iSense.
Dubbel instelbaar kranen op alle radiatoren (euro SAR).
1 pijps systeem, 50% shunts in alle onderblokken, 4 circuits met een regelventiel in elk circuit.
Ik vind het lastig om dit goed waterzijdig in te regelen. Het warme aanvoerwater schiet via de voetventielen snel naar de retour, met een kleine delta T als gevolg. Uiteindelijk heb ik de 2 circuits boven helemaal dicht gedraaid, omdat deze radiatoren bijna nooit worden gebruikt. CV pomp zo laag mogelijk en beneden alles zo ver mogelijk open en de radiatoren in de woonkamer statisch geregeld, zodat ze alle 3 gelijk warm worden. Max. aanvoer ketel gezet op 55℃. Ook tijdens het opwarmen gaat de ketel steeds op 25% (minimale waarde) en regelmatig weer uit omdat het vermogen van de ketel dan nog te hoog is voor de 3 radiatoren, bij een niet te hoge temperatuur.
Maar ik heb er vrede mee. Het is een 2 onder 1 kap uit 1998 houtskelet en voor toen, goed geïsoleerd. Het warmt snel genoeg op. Ik stook de hele dag op 19℃ en gebruik 400M3 gas per jaar. Als ik dynamisch zou willen inregelen zou ik acht radiatorkranen moeten vervangen en ik denk dat in die 4 circuits ook dynamische kranen zouden moeten komen. En ik denk dat ik er niet veel mee zou winnen. Ik zou dan beter kunnen investeren in lage temperatuur radiatoren.
1 pijps systeem, 50% shunts in alle onderblokken, 4 circuits met een regelventiel in elk circuit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Nefit Proline NXT CW4 Radiatoren: .-->----------ketel---------->--. rA douche achter │ 6-24 KW │ rb slaapkamer achter │ │ rC slaapkamer (klein) voor rechts │--x-------------------------<--│ rD slaapkamer (groot) voor links │ 1 │rB│ │rA│ │ rE hal achter │ │ rF eetkamer achter │--x-------------------------<--│ rG woonkamer voor rechts │ 2 │rD│ │rC│ │ rH woonkamer voor links │ │ │--x-------------------------<--│ Regelventielen: │ 3 │rF│ │rE│ │ 1 boven achter: dicht (was 1/2 slag open) │ │ 2 boven voor: dicht (was 1/2 slag open) '--x-------------------------<--' 3 beneden rechts: helemaal open 4 │rH│ │rG│ 4 beneden links: helemaal open |
Ik vind het lastig om dit goed waterzijdig in te regelen. Het warme aanvoerwater schiet via de voetventielen snel naar de retour, met een kleine delta T als gevolg. Uiteindelijk heb ik de 2 circuits boven helemaal dicht gedraaid, omdat deze radiatoren bijna nooit worden gebruikt. CV pomp zo laag mogelijk en beneden alles zo ver mogelijk open en de radiatoren in de woonkamer statisch geregeld, zodat ze alle 3 gelijk warm worden. Max. aanvoer ketel gezet op 55℃. Ook tijdens het opwarmen gaat de ketel steeds op 25% (minimale waarde) en regelmatig weer uit omdat het vermogen van de ketel dan nog te hoog is voor de 3 radiatoren, bij een niet te hoge temperatuur.
Maar ik heb er vrede mee. Het is een 2 onder 1 kap uit 1998 houtskelet en voor toen, goed geïsoleerd. Het warmt snel genoeg op. Ik stook de hele dag op 19℃ en gebruik 400M3 gas per jaar. Als ik dynamisch zou willen inregelen zou ik acht radiatorkranen moeten vervangen en ik denk dat in die 4 circuits ook dynamische kranen zouden moeten komen. En ik denk dat ik er niet veel mee zou winnen. Ik zou dan beter kunnen investeren in lage temperatuur radiatoren.
Welk probleem probeer je op te lossen? 400 kuub gas per jaar is toch geen issue in jouw situatie?jan-- schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:58:
Ik vind dat ik maar een lastig te tunen installatie heb. Overal radiatoren met een enkele plaat, met soms extra koelribben. Dus lastig om met een ventilator op te voeren. De ketel (Nefit Proline NXT CW4) wordt aangestuurd met de Remeha iSense.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Nefit Proline NXT CW4 Radiatoren: .-->----------ketel---------->--. rA douche achter │ 6-24 KW │ rb slaapkamer achter │ │ rC slaapkamer (klein) voor rechts │--x-------------------------<--│ rD slaapkamer (groot) voor links │ 1 │rB│ │rA│ │ rE hal achter │ │ rF eetkamer achter │--x-------------------------<--│ rG woonkamer voor rechts │ 2 │rD│ │rC│ │ rH woonkamer voor links │ │ │--x-------------------------<--│ Regelventielen: │ 3 │rF│ │rE│ │ 1 boven achter: dicht (was 1/2 slag open) │ │ 2 boven voor: dicht (was 1/2 slag open) '--x-------------------------<--' 3 beneden rechts: helemaal open 4 │rH│ │rG│ 4 beneden links: helemaal open
Precies, 400m3 in een hoekwoning (2-1 kap) is een fractie van normaal verbruik.
Het stoort mij dat de ketel tijdens het opwarmen steeds uit moet omdat de watertemperatuur anders te hoog wordt. En als ik boven een verwarming aan wil hebben, moet ik weer aan regelventielen gaan draaien. Maar het wordt denk ik veel moeite voor waarschijnlijk maar weinig winst en/of comfort.
Misschien is het een goed idee om de ketel-capaciteit terug te schroeven - als het kan - naar bijv. 50*C en bezien wat daarvan de consequenties zijn. Bij 19*C kamertemperatuur zou dat zeker moeten kunnen.jan-- schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:20:
Het stoort mij dat de ketel tijdens het opwarmen steeds uit moet omdat de watertemperatuur anders te hoog wordt. En als ik boven een verwarming aan wil hebben, moet ik weer aan regelventielen gaan draaien. Maar het wordt denk ik veel moeite voor waarschijnlijk maar weinig winst en/of comfort.
Dat is idd een optie. Of de pompsnelheid omhoog. Of de aanvoer temperatuur omlaag. 3 knoppen waar je aan kunt draaien, maar aub niet tegelijkGary199 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:33:
[...]
Misschien is het een goed idee om de ketel-capaciteit terug te schroeven - als het kan - naar bijv. 50*C en bezien wat daarvan de consequenties zijn. Bij 19*C kamertemperatuur zou dat zeker moeten kunnen.
Mijn ketel regelt het vermogen al optimaal. Zie jan-- in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Als ik de max. aanvoertemperatuur terugschroef, gaat de ketel minder lange runs maken.
Als ik de pompsnelheid omhoog schroef, komt het warme water eerder terug bij de ketel en gaat de ketel weer eerder uit omdat de max. aanvoertemperatuur is bereikt. Zo'n 1 pijps systeem is niet ideaal.
Dus na mijn idee zijn deze 3 knoppen al goed ingesteld. Toen ik 8 jaar geleden een andere ketel heb uitgezocht, heb ik nog gekeken naar een ketel die ver terug kon regelen, maar kon toen geen geschikte vinden. Ik zou nu voor de Intergas Xtreme gegaan zijn.
Als ik de max. aanvoertemperatuur terugschroef, gaat de ketel minder lange runs maken.
Als ik de pompsnelheid omhoog schroef, komt het warme water eerder terug bij de ketel en gaat de ketel weer eerder uit omdat de max. aanvoertemperatuur is bereikt. Zo'n 1 pijps systeem is niet ideaal.
Dus na mijn idee zijn deze 3 knoppen al goed ingesteld. Toen ik 8 jaar geleden een andere ketel heb uitgezocht, heb ik nog gekeken naar een ketel die ver terug kon regelen, maar kon toen geen geschikte vinden. Ik zou nu voor de Intergas Xtreme gegaan zijn.
a. max water temp van ketel lager.jan-- schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:56:
Mijn ketel regelt het vermogen al optimaal. Zie jan-- in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
b. pompsnelheid lager
aftasten wat er kan
Het probleem is te weinig afgiftevermogen, en een bijmenging van aanvoer en retourwater (idioot systeem, eenpijps). Als je dan de aanvoertemperatuur van de ketel verlaagt, vergroot je het probleem.
Je kan het vermogen terugdraaien om te vermijden dat bij inschakelen er even te hoog vermogen wordt gebruikt.
Je kan de truuk van de warmtepomp ook eens proberen: voeg in de retour een buffervat toe, daardoor is er extra warmte in je systeem te steken (duurt het wat langer voor het buffervat mee warm is), en met een langere nadraaitijd van je pomp wordt die warmte naar de radiatoren gevoerd. Dat kan het pendelen helpen beperken, in hoeverre het meer dan een pleister op een houten been is is wat anders.
Ik zou eerder kijken om de radiatoren tweepijps te zetten, meteen wat grotere radiatoren plaatsen, en een warmtepomp te plaatsen. Moet vlot lukken als je maar 400m³ nodig hebt.
Je kan het vermogen terugdraaien om te vermijden dat bij inschakelen er even te hoog vermogen wordt gebruikt.
Je kan de truuk van de warmtepomp ook eens proberen: voeg in de retour een buffervat toe, daardoor is er extra warmte in je systeem te steken (duurt het wat langer voor het buffervat mee warm is), en met een langere nadraaitijd van je pomp wordt die warmte naar de radiatoren gevoerd. Dat kan het pendelen helpen beperken, in hoeverre het meer dan een pleister op een houten been is is wat anders.
Ik zou eerder kijken om de radiatoren tweepijps te zetten, meteen wat grotere radiatoren plaatsen, en een warmtepomp te plaatsen. Moet vlot lukken als je maar 400m³ nodig hebt.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
"verlagen max watertemperatuur ketel vergroot het probleem" . ??naftebakje schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:14:
Het probleem is te weinig afgiftevermogen, en een bijmenging van aanvoer en retourwater (idioot systeem, eenpijps). Als je dan de aanvoertemperatuur van de ketel verlaagt, vergroot je het probleem.
Dat vereist toelichting.
Over welk soort kranen (evt. merk/type) hebben we het hier?Gary199 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:01:
Waterzijdig inregelen d.m.v. thermostaat kranen met een thermisch gestuurde voorinstelling.
.....
Hiervoor staat een link met alle info. kost even lezen.Masimo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:03:
[...]
Over welk soort kranen (evt. merk/type) hebben we het hier?
Denk dat Reichelt ze wel heeft.
zie ook: YouTube: Inregelen Heimeier thermostaatkraan / CV Tuning
[ Voor 24% gewijzigd door Gary199 op 08-02-2023 20:14 ]
Dit is dus gewoon de voorinstelling van een ventiel.Gary199 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:04:
[...]
Hiervoor staat een link met alle info. kost even lezen.
Denk dat Reichelt ze wel heeft.
zie ook: YouTube: Inregelen Heimeier thermostaatkraan / CV Tuning
Niemand begrijp hier dus waar je het over hebt en of waar je naar toe wilt. Dus duidelijkheid is wel gewenst.

Ben nu al een tijdje bezig met het optimaliseren van mijn cv inclusief vloerverwarming maar heb een raar niet te verklaren fenomeen
/f/image/kB6QEk1V2GGosKYZ8lrLXn2X.png?f=fotoalbum_large)
Tussen 7 en 8 word er verwarmd en word de ingestelde temperatuur al bereikt tussen half 8 en kwart voor 8.
Tussen 8 en 9 word er ineens 1.2m3 gebruikt terwijl er niemand thuis is en niet word verwarmd
Cv staat op eco (dus geen warmtewisselaar actief)
Intergas hr kompakt 28
50m2 vloerverwarming
Iemand enig idee hoe dit mogelijk is?
Het is namelijk niet weinig gas om het zo te zeggen
/f/image/kB6QEk1V2GGosKYZ8lrLXn2X.png?f=fotoalbum_large)
Tussen 7 en 8 word er verwarmd en word de ingestelde temperatuur al bereikt tussen half 8 en kwart voor 8.
Tussen 8 en 9 word er ineens 1.2m3 gebruikt terwijl er niemand thuis is en niet word verwarmd
Intergas hr kompakt 28
50m2 vloerverwarming
Het is ws JUIST je eco stand: "Eco: De tapcomfortfunctie van het toestel is zelflerend. Het toestel past zich aan het gebruikspatroon van het warm tapwater aan en zal de warmtewisselaar gedurende de nacht, of bij lange afwezigheid, niet op temperatuur houden."XethaX schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:13:
Ben nu al een tijdje bezig met het optimaliseren van mijn cv inclusief vloerverwarming maar heb een raar niet te verklaren fenomeen
[Afbeelding]
Intergas hr kompakt 28
50m2 vloerverwarming
Probeer het eens met de TapComfort setting op UIT (beide LED's uit): "Uit: (Beide LED’s uit.) De warmtewisselaar wordt niet warm gehouden waardoor de levering van warm tapwater even op zich laat wachten. Als er geen behoefte is aan warm tapwater of aan de directe levering hiervan dan kan de tapcomfortfunctie uitgeschakeld worden."
Dit. Intergas heeft als enige ooit bedacht dat de 'lerende' tapcomfortfunctie de 'eco' stand is. Alle andere fabrikanten noemen het uitzetten van zo'n functie juist 'eco'.olafmol schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:18:
[...]
Het is ws JUIST je eco stand: "Eco: De tapcomfortfunctie van het toestel is zelflerend. Het toestel past zich aan het gebruikspatroon van het warm tapwater aan en zal de warmtewisselaar gedurende de nacht, of bij lange afwezigheid, niet op temperatuur houden."
Probeer het eens met de TapComfort setting op UIT (beide LED's uit): "Uit: (Beide LED’s uit.) De warmtewisselaar wordt niet warm gehouden waardoor de levering van warm tapwater even op zich laat wachten. Als er geen behoefte is aan warm tapwater of aan de directe levering hiervan dan kan de tapcomfortfunctie uitgeschakeld worden."
Er wordt een deel van het aanvoerwater gemengd met de retour; dus er komt sowiezo al flink wat warmer water terug. Bijkomend is er te weinig afgiftevermogen, dus het water wat door de radiatoren ging is nauwelijks afgekoeld, alweer een reden waarom het water extra warm terugkeert.Gary199 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:45:
[...]"verlagen max watertemperatuur ketel vergroot het probleem" . ??
Dat vereist toelichting.
Als je dan de maximale aanvoertemperatuur verlaagt, gaat de ketel nog veel sneller aan het pendelen, en dat is net iets wat je wil vermijden (vanwege de start/stopverliezen, het mindere comfort, en de overmatige slijtage aan de ketel).
Wellicht is verlagen aanvoertemperatuur nooit een oplossing.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Met veel mitsen en maren, met indien wel en indien niet, ligt de waarheid bijkans immer in het midden.naftebakje schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:32:
[...]
Er wordt een deel van het aanvoerwater gemengd met de retour; dus er komt sowiezo al flink wat warmer water terug. Bijkomend is er te weinig afgiftevermogen, dus het water wat door de radiatoren ging is nauwelijks afgekoeld, alweer een reden waarom het water extra warm terugkeert.
Als je dan de maximale aanvoertemperatuur verlaagt, gaat de ketel nog veel sneller aan het pendelen, en dat is net iets wat je wil vermijden (vanwege de start/stopverliezen, het mindere comfort, en de overmatige slijtage aan de ketel).
Wellicht is verlagen aanvoertemperatuur nooit een oplossing.
Ik las, dat er voortdurend gependeld wordt, de warmte behoefte wordt als laag gekenmerkt, geen idee waar dan meer warmte moet blijven en/of toe dient.
Pendelen gecombineerd met te veel warmte in de vertrekken vraagt maar om of de WP af te schalen of uit te schakelen.
Ter plekke zal dat duidelijk worden, hier blijft het gaan over mitsen en maren.
Heb geen lampjes branden, ik ken inderdaad de zelflerende stand.olafmol schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:18:
[...]
Het is ws JUIST je eco stand: "Eco: De tapcomfortfunctie van het toestel is zelflerend. Het toestel past zich aan het gebruikspatroon van het warm tapwater aan en zal de warmtewisselaar gedurende de nacht, of bij lange afwezigheid, niet op temperatuur houden."
Dus dit is het helaas niet
Vreemd verhaal, het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de ingestelde temperatuur op je thermostaat de ondergrens aantikt. De ketel gaat dan weer bijverwarmen totdat de ingestelde temperatuur weer bereikt is (misschien een open deur of raam?).XethaX schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:11:
[...]
Heb geen lampjes branden, ik ken inderdaad de zelflerende stand.
Dus dit is het helaas niet
[ Voor 6% gewijzigd door A3-D op 09-02-2023 14:41 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Juist dat, een vreemd verhaal.A3-D schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:35:
[...]
Vreemd verhaal, het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de ingestelde temperatuur op je thermostaat de ondergrens aantikt. De ketel gaat dan weer bijverwarmen totdat de ingestelde temperatuur weer bereikt is (misschien een open deur of raam?).
Ik kom nu zeg maar thuis en het is in al die uren een halve graad gezakt in vergelijking met vanmorgen.
:strip_exif()/f/image/FRl1H3wE6GiJ1uxZ1xopajtD.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de rest van de dag ook geen gas verbruik gehad, dus een lekkage is het ook niet.
Als ik voorgaande dagen bekijk is het ook allemaal hetzelfde, verwarmen van ongeveer een halve kuub bijv en uur daarna volgas een kuub to anderhalf verstoken VOOR WAT?!?!

Wat is pendelen? Als hij elke 2 minuten uit/aan gaat wel. Maar ook als het 1 keer in de 10 minuten gebeurt zoals bij mij? Dat laatste lijkt mij meer een soort van pulsbreedte modulatie. Dat doet denk ik elke ketel uiteindelijk als de kamer op temperatuur is gekomen en het buiten niet zo koud is. Het gevraagde vermogen van de ketel is dan te veel, ook als deze op z'n laagste stand brandt.Gary199 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:09:
[...]
Met veel mitsen en maren, met indien wel en indien niet, ligt de waarheid bijkans immer in het midden.
Ik las, dat er voortdurend gependeld wordt, de warmte behoefte wordt als laag gekenmerkt, geen idee waar dan meer warmte moet blijven en/of toe dient.
Pendelen gecombineerd met te veel warmte in de vertrekken vraagt maar om of de WP af te schalen of uit te schakelen.
Ter plekke zal dat duidelijk worden, hier blijft het gaan over mitsen en maren.
Als ik de max. aanvoer temperatuur verlaag, gaat de ketel te vaak uit en aan. Zet ik hem hoger, moet hij nog steeds af en toe uit, maar wordt de retourtemperatuur boven de 55 graden. Pomp staat al op zijn laagst. Dus dan kan ik beter mijn huidige situatie maar accepteren. Zo slecht werkt het niet. Een vooraadvat geeft ook weer energieverlies als deze hangt in een ruimte die niet verwarmd hoeft te worden. Ombouwen naar 2 pijps of grotere radiatoren is mij te veel moeite voor het eventuele klein beetje winst.
Warmtepomp lijkt dan nog een oplossing, maar dat heeft alleen maar zin als je dan helemaal van het gas af kan. Ik heb een 1x 40A aansluiting, dus dan wordt een doorstroomgeiser een uitdaging. En een (warmtepomp) boiler heeft bij een 1-persoons huishouden relatief veel stilstandverliezen.
Dus voorlopig hou ik het maar zo.
Heb je een log/history op je thermostaat? Zo ja, dan zou je even kunnen checken of daar een warmtevraag vandaan komt.XethaX schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:07:
[...]
Juist dat, een vreemd verhaal.
Ik kom nu zeg maar thuis en het is in al die uren een halve graad gezakt in vergelijking met vanmorgen.
[Afbeelding]
Voor de rest van de dag ook geen gas verbruik gehad, dus een lekkage is het ook niet.
Als ik voorgaande dagen bekijk is het ook allemaal hetzelfde, verwarmen van ongeveer een halve kuub bijv en uur daarna volgas een kuub to anderhalf verstoken VOOR WAT?!?!
Hoe meet je de gasconsumptie, is dat een P1 meter? Zou het evt ook iets anders nog kunnen zijn in je huis dat gas verbruikt?
Zie:jan-- schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:18:
[...]
Wat is pendelen? Als hij elke 2 minuten uit/aan gaat wel. Maar ook als het 1 keer in de 10 minuten gebeurt zoals bij mij? Dat laatste lijkt mij meer een soort van pulsbreedte modulatie. Dat doet denk ik elke ketel uiteindelijk als de kamer op temperatuur is gekomen en het buiten niet zo koud is. Het gevraagde vermogen
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Bij mij is low-load dat de thermostaat de ketel 6x/h aan laat slaan.
History zie ik 2 dagen naderhand in de resideo(Honeywell) app.olafmol schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:23:
[...]
Heb je een log/history op je thermostaat? Zo ja, dan zou je even kunnen checken of daar een warmtevraag vandaan komt.
Hoe meet je de gasconsumptie, is dat een P1 meter? Zou het evt ook iets anders nog kunnen zijn in je huis dat gas verbruikt?
Enige wat nog op gas is is verwarmen en douchen.
Vanaf volgende maand sowieso van deze ongein af want dan word de warmtepomp geïnstalleerd.
Gasverbruik word nu gemeten door p1mon/home assistant
Nou dan zou ik het lekker laten zitten, een maand vliegt voorbij ;PXethaX schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:26:
[...]
History zie ik 2 dagen naderhand in de resideo(Honeywell) app.
Enige wat nog op gas is is verwarmen en douchen.
Vanaf volgende maand sowieso van deze ongein af want dan word de warmtepomp geïnstalleerd.
Gasverbruik word nu gemeten door p1mon/home assistant
Gebeurt dat eigenlijk elke dag? Op ongeveer hetzelfde tijdstip?olafmol schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:23:
[...]
Heb je een log/history op je thermostaat? Zo ja, dan zou je even kunnen checken of daar een warmtevraag vandaan komt.
Edit: LAAT maar. Lost zichzelf op.
[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 09-02-2023 20:48 ]
Ik mis in de OP eigenlijk een belangrijke voorwaarde voordat er sprake kan zijn van pendelen. En dat is dat er vanuit de thermostaat ook een warmtevraag moet zijn.Wolfram55 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:11:
[...]
Zie:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Bij mij is low-load dat de thermostaat de ketel 6x/h aan laat slaan.
Als enkel het vermogen van de warmtebron > het afgiftevermogen dan is er nog geen sprake van pendelen.
De ketel gaat toch alleen maar aan als er warmtevraag is vanuit de thermostaat? Logisch dat als de ketel uit is, hij niet pendelt.
Bij mij staat de max. aanvoer temperatuur op de iSense thermostaat ingesteld op 55 graden. Het is nog te koud in de kamer en de ketel gaat op minimaal vermogen branden. Bij ong. 61 graden schakelt de ketel uit. Als de aanvoertemperatuur gezakt is tot ong. 45 graden gaat de ketel weer op minimaal vermogen branden enz. (pendelen).
Als de kamer op temperatuur is, blijft de ketel ook steeds aan en uit gaan, maar haalt dan de max. aanvoertemperatuur niet meer (low-load regeling)
Maar bij het opwarmen zou je ook over low-load regeling kunnen spreken, omdat de ketel niet boven zijn minimaal vermogen uit komt en niet heel snel aan en uit gaat.
Bij mij staat de max. aanvoer temperatuur op de iSense thermostaat ingesteld op 55 graden. Het is nog te koud in de kamer en de ketel gaat op minimaal vermogen branden. Bij ong. 61 graden schakelt de ketel uit. Als de aanvoertemperatuur gezakt is tot ong. 45 graden gaat de ketel weer op minimaal vermogen branden enz. (pendelen).
Als de kamer op temperatuur is, blijft de ketel ook steeds aan en uit gaan, maar haalt dan de max. aanvoertemperatuur niet meer (low-load regeling)
Maar bij het opwarmen zou je ook over low-load regeling kunnen spreken, omdat de ketel niet boven zijn minimaal vermogen uit komt en niet heel snel aan en uit gaat.
@jan-- Vreemd dat de Ta bij jou zo oploopt tijdens het opwarmen. Bij mij houdt de ketel zich strikt aan de Ta van de iSense. Zowel min als max op 40 °C
Ketel bij mij staat op 75 °C, maar haalt dat nooit door de beperking vanuit de iSense. Wat is de ingestelde Ta op jouw ketel?
Ketel bij mij staat op 75 °C, maar haalt dat nooit door de beperking vanuit de iSense. Wat is de ingestelde Ta op jouw ketel?
[ Voor 188% gewijzigd door Superbeagle op 10-02-2023 08:08 ]
Is de logging voor je gas verbruik afkomstig van een P1 slimme meter?XethaX schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:13:
In dat geval komt het mogelijk door het volgende:
de gasmeter communiceert draadloos met je electriciteitmeter, en de gasmeter stuurt maar 1 keer in de 'zoveel' tijd (sommige meters elke 5 minuten, andere meters elke 15-30 minuten) een update.
Dus als je electriciteitsmeter de nieuwe gasmeter stand weet, wordt de nieuwste gasmeterstand in het volgende P1 datagram doorgegeven, maar dat is dan dus een update sinds de laatste 5 (of 30 minuten).
Het is goed mogelijk dat tussen 11:00 en 11:59 (zoals het in je logging weergegeven wordt) eigenlijk het verbruik van 10:31 tot 11:01 bevat (als je gasmeter 1 keer per 30 minuten data doorgeeft, en dit toevallig net om 11:01 zou zijn...)
Zelf heb ik jaren een 'slechte' gasmeter gehad (of lege batterij, of RF storing) waardoor de gasmeter communicatie naar de electriciteitsmeter vaak niet goed ontvangen werd. Mijn gasmeterstanden hadden soms uren of dagen lang geen update. Als je kijkt naar de P1 datagrammen zelf kan je wel ontdekken of zoiets als dit de oorzaak kan zijn.
Voorbeeld:
0-1:24.2.1(221217083500W)(03887.782*m3)
0-1:24.2.1(221217084000W)(03887.910*m3)
0-1:24.2.1(221217084500W)(03888.115*m3)
221217083500 = 2022 december 17 - 08:35:00 update
221217084000 = 08:40:00 update
221217084500 = 08:45:00 update <- deze gasmeter gaf dus elke 5 minuten updates door
[ Voor 1% gewijzigd door AzertyNL op 10-02-2023 09:20 . Reden: spelvauten ]
Als bij waterzijdig inregelen van radiatoren m.b.v. een voetventiel en daarbij het meten van de temperatuur aan retour-zijde als ijkpunt tussen radiatoren in alle te verwarmen vertrekken wordt gebruikt, kun je ook een voetventiel en temp. meter combineren tot 1 apparaat dat aan retour-zijde wordt gemonteerd. ( alleen moet temp.-reductie dan wel gefaseerd kunnen geschieden )Masimo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:44:
@Seafarer Precies! Dat is een "normale" statisch instelbare thermostaat kraan.
Verder hebben we nog de dynamische thermostaatkranen die inregelen op drukverschillen.
@Gary199 Wat zijn dan: .."thermostaat kranen met een thermisch gestuurde voorinstelling"
Dat is waar ik op doelde.
Ik kan moeilijk op basis van vage berichten weten wat een apparaat kan aanrichten, dan resten slechts veronderstellingen op onvolledige info.
Waterzijdig instellen is sowieso een vaag gedoe, omdat naar een temperatuur wordt gekeken die eerst bereikt wordt na volledig doorstoken van alle ruimtes.
Worden op basis daarvan ventielen geknepen, dan effectueert dat resultaat op ieder moment dat de verwarming draait en wordt de flow getemperd t.o.v. een onbelemmerde situatie.
En dat terwijl een lage stooktemperatuur staat of valt bij flow.
Bijplaatsen van afgifte capaciteit verdient derhalve een sterke voorkeur.
Probeer eens voor te stellen:Gary199 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:55:
[...]
Als bij waterzijdig inregelen van radiatoren m.b.v. een voetventiel en daarbij het meten van de temperatuur aan retour-zijde als ijkpunt tussen radiatoren in alle te verwarmen vertrekken wordt gebruikt, kun je ook een voetventiel en temp. meter combineren tot 1 apparaat dat aan retour-zijde wordt gemonteerd. ( alleen moet temp.-reductie dan wel gefaseerd kunnen geschieden )
Dat is waar ik op doelde.
3 verdiepingen, ketel op zolder. Jouw sofisticated retour regelaar ertussen. Wat gebeurt er dan?
In Denemarken kwam ik een installatie tegen met RTL ventielen op de radiatoren van de kantoor ruimte.Ik kan moeilijk op basis van vage berichten weten wat een apparaat kan aanrichten, dan resten slechts veronderstellingen op onvolledige info.
Waterzijdig instellen is sowieso een vaag gedoe, omdat naar een temperatuur wordt gekeken die eerst bereikt wordt na volledig doorstoken van alle ruimtes.
Worden op basis daarvan ventielen geknepen, dan effectueert dat resultaat op ieder moment dat de verwarming draait en wordt de flow getemperd t.o.v. een onbelemmerde situatie.
En dat terwijl een lage stooktemperatuur staat of valt bij flow.
Bijplaatsen van afgifte capaciteit verdient derhalve een sterke voorkeur.
De ketel staat 50 mtr verderop. (installatie was wel 35 jaar oud)
De max. aanvoer van de ketel staat op 75 graden, op de iSense is het 55 graden.Superbeagle schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 06:48:
@jan-- Vreemd dat de Ta bij jou zo oploopt tijdens het opwarmen. Bij mij houdt de ketel zich strikt aan de Ta van de iSense. Zowel min als max op 40 °C
Bij mij staan maar 3 radiatoren (met een enkele plaat) in de woonkamer open. Die kunnen het minimum vermogen van de ketel (6 KW) niet kwijt. En als dan het warme water bij de retour aankomt, gaat de aanvoertemperatuur te hoog oplopen. Als de andere radiatoren open zouden staan, zou de aanvoer niet zo snel oplopen.
Ik zou met lage temperatuur radiatoren of met fans moeten gaan werken. Of het 1 pijps systeem met al die circuits door een 2 pijps systeem moeten gaan vervangen. Ik bedenk me nu dat ik die circuits misschien nog in serie zou kunnen gaan zetten. Maar ik vind het allemaal te ingrijpend, omdat het nu ook nog best aardig werkt.
@jan-- Ik zou inderdaad het afgiftevermogen vergroten.
Wat je nog zou kunnen testen is de Ta max op de iSense ook op 75 °C zetten, en de pompsnelheid op de ketel zo laag mogelijk.
Als het goed is zal de ketel zal tijdens het opwarmen niet meer pendelen en door het lage debiet blijft de Tr laag zodat de ketel genoeg rendement behaalt. Je slaat zo twee vliegen in één klap
Wat je nog zou kunnen testen is de Ta max op de iSense ook op 75 °C zetten, en de pompsnelheid op de ketel zo laag mogelijk.
Als het goed is zal de ketel zal tijdens het opwarmen niet meer pendelen en door het lage debiet blijft de Tr laag zodat de ketel genoeg rendement behaalt. Je slaat zo twee vliegen in één klap
Ik laat het voorlopig zo. Het werk zo al 25 jaar. Als ik de aanvoertemperatuur op laat lopen, loopt de retour te veel op. Ook in de laagste pompstand.
@jan-- Als de ruimte verder op temperatuur komt bij minimaal vermogen en pompsnelheid dan is maar één conclusie over, en dat is dat jouw ketel te groot is.
@jan--
Idd zoals @Superbeagle aangeeft is zo te lezen je ketel te groot. De twee dingen die je kunt ondernemen is een buffervat plaatsen of je aanvoer temperatuur verhogen dan maakt de ketel langere runs maar dat gaat weer ten koste van je condensatie. Of gewoon zo laten natuurlijk.
Idd zoals @Superbeagle aangeeft is zo te lezen je ketel te groot. De twee dingen die je kunt ondernemen is een buffervat plaatsen of je aanvoer temperatuur verhogen dan maakt de ketel langere runs maar dat gaat weer ten koste van je condensatie. Of gewoon zo laten natuurlijk.
Daikin FTXM35R/RXM35R
we hebben ons huis verbouwd en vloer isolatie en vloer verwarming geplaatst. Boven gebruiken we nog radiatoren. Mijn stookstrategie is nu om de aanvoer temperatuur zo laag mogelijk te krijgen door de vloerverwarming als leidend te gebruiken. Als deze op 35° de benedenverdieping goed verwarmt wil ik dus kijken of ik met die temperatuur de bovenverdieping ook wat opgewarmd krijg. Dat wordt spannend met ouderwetse radiatoren, maar het hoeft ook niet echt warm te worden boven. Indien nodig zal ik de aanvoer temperatuur van de ketel wat moeten verhogen voor de radiatoren boven en de thermostaat op de vloerverwarming gebruiken voor de vloer. Dat lijkt me de juiste strategie?
Ook ga ik nu een nieuwe thermostaat nemen om de oude iSense te vervangen. Wat ik niet goed kan vinden is of er thermostaten zijn die het ketel gedrag loggen en eenvoudig beschikbaar stellen in bijvoorbeeld een app of portal. Zijn die er of moet ik zelf aan de slag met sensoren of OTGW?
Ketel is Intergas 36/30HRE.
Ook ga ik nu een nieuwe thermostaat nemen om de oude iSense te vervangen. Wat ik niet goed kan vinden is of er thermostaten zijn die het ketel gedrag loggen en eenvoudig beschikbaar stellen in bijvoorbeeld een app of portal. Zijn die er of moet ik zelf aan de slag met sensoren of OTGW?
Ketel is Intergas 36/30HRE.
Super bedankt voor dit antwoord, ik ga eens logs spitten!AzertyNL schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:16:
[...]
Is de logging voor je gas verbruik afkomstig van een P1 slimme meter?
In dat geval komt het mogelijk door het volgende:
de gasmeter communiceert draadloos met je electriciteitmeter, en de gasmeter stuurt maar 1 keer in de 'zoveel' tijd (sommige meters elke 5 minuten, andere meters elke 15-30 minuten) een update.
Dus als je electriciteitsmeter de nieuwe gasmeter stand weet, wordt de nieuwste gasmeterstand in het volgende P1 datagram doorgegeven, maar dat is dan dus een update sinds de laatste 5 (of 30 minuten).
Het is goed mogelijk dat tussen 11:00 en 11:59 (zoals het in je logging weergegeven wordt) eigenlijk het verbruik van 10:31 tot 11:01 bevat (als je gasmeter 1 keer per 30 minuten data doorgeeft, en dit toevallig net om 11:01 zou zijn...)
Zelf heb ik jaren een 'slechte' gasmeter gehad (of lege batterij, of RF storing) waardoor de gasmeter communicatie naar de electriciteitsmeter vaak niet goed ontvangen werd. Mijn gasmeterstanden hadden soms uren of dagen lang geen update. Als je kijkt naar de P1 datagrammen zelf kan je wel ontdekken of zoiets als dit de oorzaak kan zijn.
Voorbeeld:
0-1:24.2.1(221217083500W)(03887.782*m3)
0-1:24.2.1(221217084000W)(03887.910*m3)
0-1:24.2.1(221217084500W)(03888.115*m3)
221217083500 = 2022 december 17 - 08:35:00 update
221217084000 = 08:40:00 update
221217084500 = 08:45:00 update <- deze gasmeter gaf dus elke 5 minuten updates door
@jan-- Ik bedenk me ineens dat jouw ketel is ‘te groot’ relatief is ten opzichte van de afgifte. Dacht te lezen dat je T10 radiatoren hebt?
Het zou al schelen als je die vervangt door T22’s of T33’s. Dat laatste afhankelijk van de WAF. Aan de andere kant, als het zo al 25 jaar werkt…
Het zou al schelen als je die vervangt door T22’s of T33’s. Dat laatste afhankelijk van de WAF. Aan de andere kant, als het zo al 25 jaar werkt…
Google is je beste vriend....Kees85 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:07:
WAF? Wat is de waf?
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Wife Acceptance Factor. Ofwel: Is je vrouw het ermee eens.Kees85 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:07:
WAF? Wat is de waf?
Is er wellicht iemand bekend of er de mogelijkheid is om een aanlegthermostaat aan te sluiten op een cv-ketel als beveiliging indien er door een storing o.i.d. per ongeluk een hoger temperatuur door de aanvoer leiding gaat de ketel of ketelpomp af te kunnen sluiten of helemaal uitschakelen bijv.
Of zijn hier andere oplossingen voor.
Of zijn hier andere oplossingen voor.
@Lexus-vr Bij vloerverwarming is dat ook gebruikelijk en heet dan een 'maximaalthermostaat'. Je zoekt zoiets denk ik: https://www.techniekwebsh...ansl-snoer-en-steker.html
Dank je. Ik ga er even naar kijken!ThinkPad schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:56:
@Lexus-vr Bij vloerverwarming is dat ook gebruikelijk en heet dan een 'maximaalthermostaat'. Je zoekt zoiets denk ik: https://www.techniekwebsh...ansl-snoer-en-steker.html
Of zoiets als dit:
https://www.bol.com/nl/nl...telbaar/9300000001038388/
https://www.bol.com/nl/nl...telbaar/9300000001038388/
Mensen, wat vinden jullie er van?
Ik lees op verschillende plekken op het web dat er vanaf 2026 geen nieuwe CV-ketels (volledig op gas) meer verkocht moeten worden.
We moeten nog zien of dit gaat gebeuren, maar als je zolang mogelijk op gas wilt doorgaan met je CV, is het dan een goed idee om bijv. in 2024 alvast je ketel door een nieuwe (volledig op gas) te laten vervangen?
Dit omdat de fabrikanten waarschijnlijk al flink hun productie van gas GV-ketels dan al gaan verlagen.
Zelf ben ik geen fan van hybride CV-ketels.
https://www.atagverwarmin...ank/wel-of-geen-cv-ketel/
Ik lees op verschillende plekken op het web dat er vanaf 2026 geen nieuwe CV-ketels (volledig op gas) meer verkocht moeten worden.
We moeten nog zien of dit gaat gebeuren, maar als je zolang mogelijk op gas wilt doorgaan met je CV, is het dan een goed idee om bijv. in 2024 alvast je ketel door een nieuwe (volledig op gas) te laten vervangen?
Dit omdat de fabrikanten waarschijnlijk al flink hun productie van gas GV-ketels dan al gaan verlagen.
Als je toch moet vervangen kun je beter eens goed nadenken over een warmtepomp.
Er zal vanaf 2026 geen tekort zijn aan gasketels. Je zult er alleen een warmtepomp naast moeten bestellen. (Lees: meer omzet voor de gasboeren)Marc_Sway schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:10:
Je kunt beter het geld van een nieuwe ketel gebruiken voor het geschikt maken van het afgiftesysteem voor lage temperaturen zodat je bij vervanging meteen full-electric kan.
Bij ons staat ook een wp op de planning rond 2025 ± 1 jaar. De huidige is nu 13 jaar oud, dus het kan best zo zijn dat ik een tweedehands model van mp laat plaatsen mocht hij eerder de geest begeven.
Allemaal leuk bedacht, maar ik krijg nu al geen warmtepomp-boer te pakken die een degelijke offerte kan doen. Nog maar te zwijgen over offerte accepteren, en daadwerkelijke installatie.Marc_Sway schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:10:
Terwijl wij een 13-in-een-dozijn huis hebben (rijtjeshuis, jaren 90 bouw, degelijk geïsoleerd, verbruik van ~600m3/jaar). Wel heb ik een zonneboiler die in de CV loop zit.
Heb een warmteverliesberekening laten maken, 15x een offerte gevraagd, 2 personen zijn langs geweest, 2 partijen op afstand offerte gedaan, resultaat = 2 offertes ontvangen.
Als je vervolgens vragen hebt, wordt er niet meer gereageerd.

Ik heb nu diverse offertes liggen, die gerust richting de 20k euro gaan, om een gasverbruik van 600m3 / jaar te vervangen. Dat krijg je nooit terugverdient.

De offertes geven allemaal ongeveer 7k voor een buiten unit, 8k binnenunit (7kW full eletric), wat arbeid erbij en je gaat al gauw richting de 18-20k.
Er zijn zelfs een aantal die afhaakte omdat ze geen zonneboiler op een warmtepompboiler wilde aansluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 17-02-2023 09:36 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Wat ik mis in dit verhaal is de relatie tussen warmtevraag van het huis en de terugverdientijd van de investering in een warmtepomp. In mijn situatie is de aanschaf van een (hybride) warmtepomp niet rendabel.Marc_Sway schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:10:
De afgelopen jaren heb ik onze tweekapper uit 1989 zeer goed laten isoleren en het gasverbruik is nu gedaald naar 530 m3 per jaar incl. sww en koken voor twee personen en het is gerieflijk warm binnen!
De terugverdientijd zou minimaal 20 jaar zijn en in het licht van het verdwijnen van de salderingsregeling is het helemaal een slechte investering. Over een tijdje zijn er weer nieuwe inzichten en ook nieuwe technieken voorhanden.
Bedankt al voor de eerste feedback op dit topic!!
Ik zie er momenteel ook niet naar uit om naar een hybrid CV oplossing of op een full-warmtepomp verwarming over te gaan na ca 2026.
Voor een jaren ‘30 huis (wat wel goed, maar niet volgens de huidige hoge normen) is geïsoleerd, weet ik praktisch zeker dat met een standaard warmtepomp systeem ik het huis vast niet goed warm krijg midden-winter en dat dit met een full-elektrische CV dan in het gebruik ook veel te duur wordt.
En een hybrid combinatie van een warmtepomp+CV keteltje is naar mijn idee veel de duur en te complex - vergeleken met nog 20 jaar op een standaard full gas-CV ketel doordraaien na 2026. Is dat ook jullie gedachten hierover (voor een jaren ‘30 huis)?
Daarnaast is volgens mij de levertijd van een beetje warmtepomp op dit moment ca 1 jaar. Daarnaast hoor ik van diverse mensen om mij heen dat de storingsgevoeligheid (lees: hele systeem gaat uren uit de lucht totdat er een monteur kan komen) van de gemiddelde warmtepomp veel hoger is dan een goede regulier gas-ketel die zomaar jaren kan draaien zonder enige storing als je een beetje normaal onderhoud doet.
Ik zie er momenteel ook niet naar uit om naar een hybrid CV oplossing of op een full-warmtepomp verwarming over te gaan na ca 2026.
Voor een jaren ‘30 huis (wat wel goed, maar niet volgens de huidige hoge normen) is geïsoleerd, weet ik praktisch zeker dat met een standaard warmtepomp systeem ik het huis vast niet goed warm krijg midden-winter en dat dit met een full-elektrische CV dan in het gebruik ook veel te duur wordt.
En een hybrid combinatie van een warmtepomp+CV keteltje is naar mijn idee veel de duur en te complex - vergeleken met nog 20 jaar op een standaard full gas-CV ketel doordraaien na 2026. Is dat ook jullie gedachten hierover (voor een jaren ‘30 huis)?
Daarnaast is volgens mij de levertijd van een beetje warmtepomp op dit moment ca 1 jaar. Daarnaast hoor ik van diverse mensen om mij heen dat de storingsgevoeligheid (lees: hele systeem gaat uren uit de lucht totdat er een monteur kan komen) van de gemiddelde warmtepomp veel hoger is dan een goede regulier gas-ketel die zomaar jaren kan draaien zonder enige storing als je een beetje normaal onderhoud doet.
[ Voor 21% gewijzigd door Marc_Sway op 17-02-2023 10:13 ]
Ik denk dat je altijd eerst moet isoleren, dan isoleren en nog een keer isoleren. Maak dan een ltv verwarmingssysteem in de vorm van vloerverwarming of convectoren met DBH. Tegen de tijd dat je cv ketel versleten is, zijn er nieuwe technieken en ook nieuwe inzichten.Marc_Sway schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:06:
Lobbyisten in Den Haag spannen ondeskundige politici voor hun karretje om de burgers van het gas te krijgen, terwijl het elektriciteitsnet daar niet voor ingericht is.
In dit land is op deze manier een warmtepomp hype gecreëerd en argeloze mensen trappen daar iedere dag in.
Laat een warmteverliesberekening maken. Dat kost ongeveer 200-300 euro. En dat geeft je het volgende overzichtMarc_Sway schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:06:
- Hoeveel energie moet ik in elke ruimte stoppen om het binnen 19C te houden als het buiten 10 graden vriest.
- Is mijn warmte afgifte voldoende (vloerverwarming, convectoren, radiatoren etc.) Word er genoeg water rond gepompt om het warm te houden / krijgen. Er wordt bijv gekeken naar de diameter van de warmte leidingen ed.
En weet je dus dat je x vermogen aan warmte afgifte nodig hebt, wat direct overeen komt met de kW rating van een warmtepomp.
[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 17-02-2023 10:33 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
De isolatiegraad bepaalt niet of je jouw woning met een warmtepomp warm krijgt of niet. Dat hang puur af van jouw afgiftesysteem. De isolatiegraad bepaalt slechts de grootte van de warmtepomp. Genoeg Tweakers zoals @CurlyMo die gewoon met een jaren 30 woning en enkel radiatoren de woning warm krijgen met een warmtepomp.Marc_Sway schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:06:
De investeringskosten van zowel hybride als full-electric zijn nu hoog met lange levertijden. Maar blijft dat altijd zo? Hybride is complexer dan full-electric, dus oa daarom beter full-electric. De energiekosten tov 100% gasketel op 20 jaar tijd is afhankelijk van het prijsbeleid van de overheid. En dat is niet ten gunste van gas.En een hybrid combinatie van een warmtepomp+CV keteltje is naar mijn idee veel de duur en te complex - vergeleken met nog 20 jaar op een standaard full gas-CV ketel doordraaien na 2026. Is dat ook jullie gedachten hierover (voor een jaren ‘30 huis)?
Is de mening van ‘diverse mensen om jou heen’ representatief?Daarnaast is volgens mij de levertijd van een beetje warmtepomp op dit moment ca 1 jaar. Daarnaast hoor ik van diverse mensen om mij heen dat de storingsgevoeligheid (lees: hele systeem gaat uren uit de lucht totdat er een monteur kan komen) van de gemiddelde warmtepomp veel hoger is dan een goede regulier gas-ketel die zomaar jaren kan draaien zonder enige storing als je een beetje normaal onderhoud doet.
Je kunt die vraag het best stellen in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Veel dank voor de verdere reacties.
Punt wat ik hier heb is dat het plaatsen van zonnepanelen op mijn huis niet echt een optie is (vanwege verschillende redenen).
En klopt ‘t dan dat een warmtepomp eigenlijk dan ook geen zinnige optie is omdat alle stroom die je daar dan voor nodig hebt gekocht moet worden uit het net?
Punt wat ik hier heb is dat het plaatsen van zonnepanelen op mijn huis niet echt een optie is (vanwege verschillende redenen).
En klopt ‘t dan dat een warmtepomp eigenlijk dan ook geen zinnige optie is omdat alle stroom die je daar dan voor nodig hebt gekocht moet worden uit het net?
Even als vuistregel: De besparing van gas naar full-electric is vrij eenvoudig uit te rekenen. Grofweg ruil je 1 m3 gas in voor 2 kWh stroom. Dus bij 1200 m3 gas per jaar ga je 2400 kWh stroom kwijt zijn. De besparing is dus het verschil tussen de gasprijs (nu 1.45 euro) en twee keer de kWh prijs (nu 2x0.40 =0.80 euro), ofwel 0.65 euro per m3 gas plus 200 euro vastrecht per jaar.
Verbruik je 1200 m3, dan 'bespaar' je 1000 euro per jaar. Moet je daarvoor 20k investeren is de terugverdientijd dus 20 jaar. Dat is bizar lang, want warmtepompen worden veel te duur in de markt gezet, met name door de installateurs die gouden schroefjes gebruiken en die de subsidie vrolijk doorfactureren (dus jij betaalt 3k meer en krijgt 3k subsidie, dus de subsidie gaat naar de installateur).
Verbruik je 1200 m3, dan 'bespaar' je 1000 euro per jaar. Moet je daarvoor 20k investeren is de terugverdientijd dus 20 jaar. Dat is bizar lang, want warmtepompen worden veel te duur in de markt gezet, met name door de installateurs die gouden schroefjes gebruiken en die de subsidie vrolijk doorfactureren (dus jij betaalt 3k meer en krijgt 3k subsidie, dus de subsidie gaat naar de installateur).
@Marc_Sway Naast isolatie is de tweede mythe dat zonnepanelen een voorwaarde zijn voor warmtepompen.
Lees dit topic eens goed door:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Lees dit topic eens goed door:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
OK, dank hiervoor. Met ‘full electric’, bedoel je een verwarmingssysteem met een warmtepomp als bron, of een volledig elektrische ‘CV ketel’ zoals ze in Zwitserland een boel huizen volledig elektrisch verwarmen?
Na het salderingsfeest heb je in de winter toch niets aan zonnepanelen voor verwarmingsdoeleinden.Marc_Sway schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:30:
Veel dank voor de verdere reacties.
Heeft iemand ervaring met een minimum aanvoer temperatuur zonder dat de ketel in storing treedt of enorm gaat pendelen? Ik heb mijn intergas HRE nu op max 40° staan. Beneden vloerverwarming en boven radiatoren. De radiatoren worden nog best redelijk warm en bij een hogere aanvoer temperatuur wordt het snel te heeft (geen thermostaat kranen).
Het vermogen zo laag mogelijk zetten en je pompsnelheid wat omhoog.
Grote kans dat dit niet helpt want je cv is niet bedoeld voor 40 graden aanvoer temp.
Grote kans dat dit niet helpt want je cv is niet bedoeld voor 40 graden aanvoer temp.
[ Voor 39% gewijzigd door Kees85 op 17-02-2023 14:55 ]
Met ‘full-electric’ wordt hier op Tweakers een warmtepomp bedoeld die het gehele jaar zowel de verwarming als het sanitair warm water van een woning het gehele jaar voorziet.Marc_Sway schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:30:
OK, dank hiervoor. Met ‘full electric’, bedoel je een verwarmingssysteem met een warmtepomp als bron, of een volledig elektrische ‘CV ketel’ zoals ze in Zwitserland een boel huizen volledig elektrisch verwarmen?
@Aghanim Ik heb ruime ervaring met mijn cv-installatie en aanvoertemperaturen onder de 40°C waarbij geen "pendelen" optreedt. Met de huidige buitentemperaturen van boven de 5°C is het natuurlijk niet te verwachten dat bij een gasgestookte cv-installatie de ketel continu brandt. Het plaatje van gisteren bij mij:
:strip_exif()/f/image/HiWxhBH4ubYlS8yD98G3yHNw.jpg?f=fotoalbum_large)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
OK, dank. Dus geen kleine CV ‘on standby’ er ook nog naast voor erg oude wintermaanden.Superbeagle schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:15:
[...]
Met ‘full-electric’ wordt hier op Tweakers een warmtepomp bedoeld die het gehele jaar zowel de verwarming als het sanitair warm water van een woning het gehele jaar voorziet.
Ik denk dat dit alleen goed kan werken met nieuwbouw woningen die aan de hoogste isolatie-eisen voldoen.
Ik kan me nl niet voorstellen dat bij 1 of 2 weken zeer koud weer, met temperaturen van bijv. -10C (wat we 2 jaar geleden hadden met een zeer strenge winter), dat zo’n ‘full electric’ oplossing met uitsluitend een warmtepomp een goed geïsoleerd jaren ‘30 huis comfortabel warm kan krijgen.
Ik ga in ieder geval dat risico niet opzoeken, bij ook nog eens een investering van minimaal 20K voor een LTV systeem in huis + warmtepomp buiten. En hier zal ‘t dan meer richting de 30-40K worden omdat er dan ook nog ca 65 m2 vloerverwarming hier in de living moet komen en de hele houten vloer daar er dan ook uit moet.
Die 30-40K ga ik nooit terug verdienen met een huidig gasverbruik van ca 1500 m3 / jaar. En de CV ketels van de NL fabrikanten zijn in de praktijk zeer betrouwbaar als je het afzet tegen de huidige warmtepompen voor de consumentenmarkt.
Kortom, ik denk dat voor huizen gebouwd voor ca 1985, een warmtepomp LTV systeem voor CV en sanitair vooral een heel dure ‘gadget’ is, vooral gepushed door de installatiebranche en de fabrikanten.
[ Voor 7% gewijzigd door Marc_Sway op 17-02-2023 19:45 ]
Waarom niet? Ik stook heel het seizoen al op 40 °C zonder pendelen. Dat is wel het minimum. Lager dan dat gaat hij pendelen.Kees85 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:54:
Het vermogen zo laag mogelijk zetten en je pompsnelheid wat omhoog.
Heb ook vvw beneden en radiatoren boven mèt afsluiters. Zonder afsluiters gaat het niet werken en wordt het boven inderdaad te warm.
Vermogen en pomp(niet modulerend) van Quinta 35C staan op fabrieksinstellingen en wordt OT gestuurd door iSense. Ketel draait altijd op laaglast door lage Ta.
Ik kan zo de ketel vervangen door een wp.
@Marc_Sway Bij 1.500 m³ gasverbruik per jaar heb je (1.500 x 8) / 1.650 = 7,3 een 8 kW warmtepomp nodig bij -10 °C buitentemperatuur.
Ik nodig je uit om je twijfels hier verder te uiten. Warmtepompen zijn hier eigenlijk offtopic.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Ik nodig je uit om je twijfels hier verder te uiten. Warmtepompen zijn hier eigenlijk offtopic.
Ja, ik begrijp dat met een warmtepomp in plaats van een gas-CV je geld bespaart op je energierekening. Als we uitgaan van 1500 m3 / jaar, dan kost dat nu (met een dynamisch energiecontract) ca € 1900.Superbeagle schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:50:
@Marc_Sway Bij 1.500 m³ gasverbruik per jaar heb je (1.500 x 8) / 1.650 = 7,3 een 8 kW warmtepomp nodig bij -10 °C buitentemperatuur.
Stel, je vervangt dit door een warmtepomp voor de zelfde warmteafgifte in je huis, dan zal de elektra daarvoor waarschijnlijk iets van €1000/jaar zijn. Dus een besparing van ca €1000 per jaar.
Maar… om hier te komen moet ik wel (zoals hierboven beschreven) eerst ca 30-40K investering voor een LTV (incl vloerverwarming in de living) circuit door mijn huis + de warmtepomp.
Kortom. Ik denk dat de terugverdientijd ca 30+ jaar wordt voor dit hele systeem voordat ik echt ga profiteren van de lagere energieprijs/jaar bij gebruik van een warmtepomp (als je geen zonnepanelen in de calc meeneemt).
@Marc_Sway je moet alleen ervoor zorgen dat je de komende jaren je Ta verlaagt van de ketel naar zo’n 40 °C door grotere radiatoren T22’s of liever T33’s op te hangen. Isoleren is niet nodig als je niet van plan was dat te doen.
Ik gok zelf erop dat de wp markt over 2 jaar normaliseert.
Ik gok zelf erop dat de wp markt over 2 jaar normaliseert.
en weer ontopic

Wise enough to play the fool
De grootste besparing die we hier hebben gerealiseerd op de gasrekening, is de overgang naar een dynamisch energiecontract vorig jaar, maar dat is weer een ander topic ;-)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pNz62DcBxPkzHVMIouxpLsIY.jpg?f=user_large)
Zelfde verhaal hier. Beneden vvw met mengverdeler boven t11 radiatoren zonder thermostaatknop.Aghanim schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:59:
Heeft iemand ervaring met een minimum aanvoer temperatuur zonder dat de ketel in storing treedt of enorm gaat pendelen? Ik heb mijn intergas HRE nu op max 40° staan. Beneden vloerverwarming en boven radiatoren. De radiatoren worden nog best redelijk warm en bij een hogere aanvoer temperatuur wordt het snel te heeft (geen thermostaat kranen).
Onder de 40 trok mijn Intergas 36 30 maar slecht terwijl mn afgifte, hoofdzakelijk beneden, dat prima zou trekken. Nu pompsnelheid hoog, min max 80 geloof ik, vermogen op zn laagst en temp op 40. Werkt in mijn geval. Optimaal? Geen idee , maar vooralsnog niet beter gekregen.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Tjah, als je ècht zoveel waarde hecht aan de temperatuur in je huis tijdens dergelijke extreem koude weken, dan moet je inderdaad de knip trekken om dat 'risico' te vermeiden . Ik vind het okay om 2 weken per jaar een trui aan te trekken en heb om die reden genoeg aan een 4kw warmtepomp voor 2500,-.Marc_Sway schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:36:
[...]
OK, dank. Dus geen kleine CV ‘on standby’ er ook nog naast voor erg oude wintermaanden.
Ik denk dat dit alleen goed kan werken met nieuwbouw woningen die aan de hoogste isolatie-eisen voldoen.
Ik kan me nl niet voorstellen dat bij 1 of 2 weken zeer koud weer, met temperaturen van bijv. -10C (wat we 2 jaar geleden hadden met een zeer strenge winter), dat zo’n ‘full electric’ oplossing met uitsluitend een warmtepomp een goed geïsoleerd jaren ‘30 huis comfortabel warm kan krijgen.
Ik ga in ieder geval dat risico niet opzoeken, bij ook nog eens een investering van minimaal 20K voor een LTV systeem in huis + warmtepomp buiten. En hier zal ‘t dan meer richting de 30-40K worden omdat er dan ook nog ca 65 m2 vloerverwarming hier in de living moet komen en de hele houten vloer daar er dan ook uit moet.
Die 30-40K ga ik nooit terug verdienen met een huidig gasverbruik van ca 1500 m3 / jaar. En de CV ketels van de NL fabrikanten zijn in de praktijk zeer betrouwbaar als je het afzet tegen de huidige warmtepompen voor de consumentenmarkt.
Kortom, ik denk dat voor huizen gebouwd voor ca 1985, een warmtepomp LTV systeem voor CV en sanitair vooral een heel dure ‘gadget’ is, vooral gepushed door de installatiebranche en de fabrikanten.
40k

Edit: 1500m3 is trouwens geen "goed geïsoleerd jaren ‘30 huis".
Een en ander hangt natuurlijk af van de grootte van je huis. Heb hier vrij recent dubbelglas, geïsoleerd dak, spouwmuurisolatie (maar geen vloerisolatie in de living = houten vloer met parket). Truien hebben wij hier ook gewoon aan hoor :-)Spykie schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:32:
[...]
Tjah, als je ècht zoveel waarde hecht aan de temperatuur in je huis tijdens dergelijke extreem koude weken, dan moet je inderdaad de knip trekken om dat 'risico' te vermeiden . Ik vind het okay om 2 weken per jaar een trui aan te trekken en heb om die reden genoeg aan een 4kw warmtepomp voor 2500,-.
40k
Edit: 1500m3 is trouwens geen "goed geïsoleerd jaren ‘30 huis".
Als ik hier naar een warmtepomp zou willen dan moet dat er 1 zijn van rond de 8-9 kW. Maar ook zullen diverse radiatoren dan moeten worden vernieuwd en de hele vloer van de living er uit moeten voor een nieuwe goed geïsoleerde vloer met vloerverwarming er in + verdeler, etc. Alles opgeteld wordt dat dus zeker 30K en dan bespaar ik ca 1000€ / jaar aan energiekosten. Die warmtepomp gaat uiteraard ook niet 30 jaar mee en moet in die periode vast ook eens vernieuwd worden, naast waarschijnlijk ook nog wel onderhoud over de jaren.
Kortom, voor huizen van zeg ca voor 1985 waar nog geen LTV verwarming in zit met vloerverwarming+flink isolatiepakket is de business case voor een warmtepomp echt heel slecht ten opzichte van gewoon een gas-CV
Ik heb een matig redelijk geïsoleerde jaren 30 hoek woning en krijg over enkele maanden een 4kw warmtepomp waar ik 95%+ van de warmte behoefte mee kan dekken. Die nieuwe radiatoren en vloerverwarming zijn mijn inziens niet nodig. Ik heb in plaats daarvan de kruipruimte laten isoleren en de radiatoren voorzien van ventilatoren.Marc_Sway schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:37:
[...]
Een en ander hangt natuurlijk af van de grootte van je huis. Heb hier vrij recent dubbelglas, geïsoleerd dak, spouwmuurisolatie (maar geen vloerisolatie in de living = houten vloer met parket). Truien hebben wij hier ook gewoon aan hoor :-)
Als ik hier naar een warmtepomp zou willen dan moet dat er 1 zijn van rond de 8-9 kW. Maar ook zullen diverse radiatoren dan moeten worden vernieuwd en de hele vloer van de living er uit moeten voor een nieuwe goed geïsoleerde vloer met vloerverwarming er in + verdeler, etc. Alles opgeteld wordt dat dus zeker 30K en dan bespaar ik ca 1000€ / jaar aan energiekosten. Die warmtepomp gaat uiteraard ook niet 30 jaar mee en moet in die periode vast ook eens vernieuwd worden, naast waarschijnlijk ook nog wel onderhoud over de jaren.
Kortom, voor huizen van zeg ca voor 1985 waar nog geen LTV verwarming in zit met vloerverwarming+flink isolatiepakket is de business case voor een warmtepomp echt heel slecht ten opzichte van gewoon een gas-CV
Onzin, hier een hoekhuis uit 1952 wat verwarmt wordt met een 5kW warmtepomp met alleen over bemeten radiatoren. eerst 800m3 gas en nu kleine 1900kWh en hele huis op 20 graden van 1 oktober tot einde stookseizoen (april-mei) 6cm spouwmuur na-isolatie en gewoon dubbel glas.Marc_Sway schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:37:
[...]
Een en ander hangt natuurlijk af van de grootte van je huis. Heb hier vrij recent dubbelglas, geïsoleerd dak, spouwmuurisolatie (maar geen vloerisolatie in de living = houten vloer met parket). Truien hebben wij hier ook gewoon aan hoor :-)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
+1 voor de kruipruimte isolatie, dat ga je echt heel goed merken in de living, misschien wel dusdanig dat hij het met convectoren af kan ipv vloerverwarming. Als ik merkte hoe enorm die comfortverhoging was bij mijn ouders destijds in een jaren 50 huis 2onder1 kap dan maakt een laag folie op de kruipruimtebodem en wat zakken stilstaande lucht onder de houten vloer echt een wereld van verschil.Spykie schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:22:
[...]
Ik heb een matig redelijk geïsoleerde jaren 30 hoek woning en krijg over enkele maanden een 4kw warmtepomp waar ik 95%+ van de warmte behoefte mee kan dekken. Die nieuwe radiatoren en vloerverwarming zijn mijn inziens niet nodig. Ik heb in plaats daarvan de kruipruimte laten isoleren en de radiatoren voorzien van ventilatoren.
Haalt vloer/kruipruimte isolatie aan als je geen vloerverwarming hebt? Ik heb hoekhuis waarvan de spouwmuur deels is voorzien van tempex door de vorige bewoner (+20 jaar geleden). Twijfel wat nu handiger is: vloerisolatie of zijgevel volpompen met isolatie.
Ik heb sinds 1,5 jaar een nieuwe CV ketel, nog geen warmtepomp voorlopig. Maar wil wel de stookkosten naar beneden krijgen...
Ik heb sinds 1,5 jaar een nieuwe CV ketel, nog geen warmtepomp voorlopig. Maar wil wel de stookkosten naar beneden krijgen...
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
vloerisolatie. Zou dan wel voor PIR platen oid gaan, is genoeg over te vinden hier op Tweakers.BigEagle schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:12:
Haalt vloer/kruipruimte isolatie aan als je geen vloerverwarming hebt? Ik heb hoekhuis waarvan de spouwmuur deels is voorzien van tempex door de vorige bewoner (+20 jaar geleden). Twijfel wat nu handiger is: vloerisolatie of zijgevel volpompen met isolatie.
Als over vloerisolatie gesproken wordt is het wel handig ja,.. hoe dit gedaan is.. Of kan. Hier met geen kruipruimte wordt het lastig(er) !olafmol schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:08:
[...]
vloerisolatie. Zou dan wel voor PIR platen oid gaan, is genoeg over te vinden hier op Tweakers.
Het hele topic aangaande vloerisolatie is ook een interessante (ook elders op dit forum zijn hier verschillende topics over).olafmol schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:08:
[...]
vloerisolatie. Zou dan wel voor PIR platen oid gaan, is genoeg over te vinden hier op Tweakers.
Ik heb ook een houten begane grondvloer van de bouw (1935). Lange tijd zat ik op de lijn om dit te gaan isoleren met PIR platen of PIF isolatiefolie, aangezien die 2 materialen uitstekend isoleren. Echter, de laatste tijd ben ik minder overtuigd geworden of dat wel een goed idee is bij houten begane grond vloeren aangezien die 2 materialen volledig dampdicht zijn als je het strak tegen de vloerplanken monteert.
Wat dan overblijft (als je tegen de planken wilt isoleren), zijn steenwol, glaswol of Tonzon zakken. Die zijn allemaal damp-open. Van Tonzon ben ikzelf niet echt een fan: in sommige kruipruimten werkt t waarschijnlijk goed, in anderen niet - heeft waarschijnlijk te maken met de sterkte van ‘de trek’/ventilatie in de kruipruimte.
Dit lijkt me ook wel een vraag voor hier: ik was de servicehandleiding van het Remeha Tzerra Ace aan het bestuderen om te zien welke instellingen je kunt aanpassen. En het viel me op dat het minimum ventilatortoerental bij cv-bedrijf (parameter GP008) een bereik heeft vanaf 1200 Rpm, terwijl de fabrieksinstelling op 1870 Rpm staat (voor de 28c, de CW4 versie). Dat zou impliceren dat je het minimum vermogen in principe zonder problemen kunt terugschroeven van ca. 6kW (de fabrieksopgave) naar ca. 4kW. Is dat inderdaad zo, of lees ik de handleiding misschien verkeerd?
Bij mijn huidige ketel (een Tzerra plus) staat expliciet dat je het minimum toerental van de ventilator niet mag aanpassen t.o.v. de fabrieksinstelling, behalve in bijzondere situaties. Bij de Tzerra Ace wordt dat voorbehoud niet gemaakt.
Bij mijn huidige ketel (een Tzerra plus) staat expliciet dat je het minimum toerental van de ventilator niet mag aanpassen t.o.v. de fabrieksinstelling, behalve in bijzondere situaties. Bij de Tzerra Ace wordt dat voorbehoud niet gemaakt.
@Vistajevski Minimaal toerental van de ventilator mag je nooit aanpassen. Ook al staat het niet expliciet in de handleiding. Dat is ook wat een pro zoals John Visser in zijn filmpje over de Tzerra Ace vertelt rond 3:30.
Is dit hetzelfde als het minimale pomp vermogen? P032.Superbeagle schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:17:
@Vistajevski Minimaal toerental van de ventilator mag je nooit aanpassen. Ook al staat het niet expliciet in de handleiding. Dat is ook wat een pro zoals John Visser in zijn filmpje over de Tzerra Ace vertelt rond 3:30.
Heb een Xtreme.
Vraag het omdat ik de max heb verlaagd vanwege suizende leidingen. Heb toen het minimale ook een tikkeltje verlaagd om hem meer speelruimte te geven.
@Reintje Pompvermogen is heel wat anders en mag je gewoon aanpassen.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Dank, begon me al zorgen te makenbert pit schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:13:
@Reintje Pompvermogen is heel wat anders en mag je gewoon aanpassen.
Had hem in een ander topic geplaatst maar misschien bereik ik hier meer mensen die er iets vanaf weten.
Ik heb sinds een paar maanden een ATAG i28ECZ. Vermogen verlaagd naar 15% (~8kW), aanvoer op 70 graden op de thermostaat, max. pompsnelheid op 62 en min. op 25 laten staan. Stook curve staat op 3gr/min (voor zover dit verschil maakt zonder weersafhankelijke regeling).
Echter heb ik vorige week de radiatoren waterzijdig ingeregeld (1 d.m.v. statisch inregelventiel (badkamer design radiator), de overige d.m.v voetventiel). Temperaturen zijn overal perfect (badkamer is bij benadering, lastig met dergelijke radiatoren) en de warmteafgifte is verbetert. Voor de begane grond hebben we vloerverwarming met mengverdeler en die lijkt ook in orde. Tevens zit er bij de vloerverwarming een bypass (staat op 0.3bar).
Echter het volgende;
:fill(white):strip_exif()/f/image/GFhHvxoa8K3m8c6mPAh3jvVg.png?f=user_large)
Voor waterzijdig inregelen, "willekeurige vermogen pieken boven ingestelde vermogen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/so6i42vBJZJtRMRs8LRHzM3b.png?f=user_large)
Na waterzijdg inregelen, incl. vermogen pieken:
:fill(white):strip_exif()/f/image/k6inpjp9jqaRiiHIGtKzZWCc.png?f=user_large)
Alle tips welkom, anders ga ik de ventielen weer volledig open zetten. Iets minder afgifte maar een stuk stiller en een ketel die veel rustiger stookt... Helaas geen software/hardware om uit te lezen wat er precies gebeurd met de temperaturen op elk moment, maar wanneer de ketel afslaat is de temperatuur zeker nog niet bereikt in de woonkamer en vraagt de thermostaat nog steeds.
Ik heb sinds een paar maanden een ATAG i28ECZ. Vermogen verlaagd naar 15% (~8kW), aanvoer op 70 graden op de thermostaat, max. pompsnelheid op 62 en min. op 25 laten staan. Stook curve staat op 3gr/min (voor zover dit verschil maakt zonder weersafhankelijke regeling).
Echter heb ik vorige week de radiatoren waterzijdig ingeregeld (1 d.m.v. statisch inregelventiel (badkamer design radiator), de overige d.m.v voetventiel). Temperaturen zijn overal perfect (badkamer is bij benadering, lastig met dergelijke radiatoren) en de warmteafgifte is verbetert. Voor de begane grond hebben we vloerverwarming met mengverdeler en die lijkt ook in orde. Tevens zit er bij de vloerverwarming een bypass (staat op 0.3bar).
Echter het volgende;
- Sindsdien pendelt de ketel, maar ik weet niet waarom! ΔT op de ketel is grofweg 10-15; op dit vermogen is de aanvoer max. 49 graden en komt deze rond de 35 graden terug.
- Sinsdien suizen de radiatoren gigantisch. De CV pomp draait nooit zachter dan 55-60% ondanks laagste instelling van 25%, wat volgens mij de hoofdoorzaak is.
- Als ik één radiator dicht draai stopt de ketel meteen en start na 5min. weer (pendel gedraag maar getriggered door sluiten thermostaat knop). Dit terwijl zowel de vloerwarming als andere radiatoren gewoon open staan!
- Waar is de ΔT Pomp voor in het instellingen menu? Stond standaard op 18 graden maar het is me niet duidelijk waar deze voor dient. Ongeacht instelling lijkt pomp net zo hard te draaien op een gegeven retour/aanvoer temperatuur.
- D.m.v. HomeWizzard zag ik al voor het waterzijdig inregelen dat de ketel willekeurig voorbij het begrensde vermogen schiet tijdens CV gebruik (ECO modus en geen tapwater in gebruik op dat moment!)
- Bij starten CV hoor ik met enige regelmaat wat ploffen (los van 3weg schakelklep). Monteur was hier recent voor iets anders en zegt dat dit "normaal" is en dat als er slechte ontbranding was dat de ketel wel in storing zou gaan...
:fill(white):strip_exif()/f/image/GFhHvxoa8K3m8c6mPAh3jvVg.png?f=user_large)
Voor waterzijdig inregelen, "willekeurige vermogen pieken boven ingestelde vermogen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/so6i42vBJZJtRMRs8LRHzM3b.png?f=user_large)
Na waterzijdg inregelen, incl. vermogen pieken:
:fill(white):strip_exif()/f/image/k6inpjp9jqaRiiHIGtKzZWCc.png?f=user_large)
Alle tips welkom, anders ga ik de ventielen weer volledig open zetten. Iets minder afgifte maar een stuk stiller en een ketel die veel rustiger stookt... Helaas geen software/hardware om uit te lezen wat er precies gebeurd met de temperaturen op elk moment, maar wanneer de ketel afslaat is de temperatuur zeker nog niet bereikt in de woonkamer en vraagt de thermostaat nog steeds.
AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?