Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 114 Laatste
Acties:
  • 893.061 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Heb je waterzijdig ingeregeld (zo weinig mogelijk knijpen om systeem zachtjes te balanceren), of heb je dichtgedraaid naar een "gewenste" delta T?
Het klinkt alsof er veel te weinig debiet door je systeem raakt.

Volledig openzetten wil niet zeggen minder afgifte (het tegendeel, lagere dT over radiator geeft hogere gemiddelde temperatuur dus meer afgifte).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:23

bert pit

asdasd

@expor Met voetventielen kun je inregelen maar de CV vakmensen doen dat liever via de instelbare (thermostaat) kranen. Precies omwille van wat wat jij nu ervaart.

Er stroomt du nu te weinig water door je systeem, wat resulteert in ruis. Je zou kunnen proberen om alle voetventielen een klein stukte verder te openen, waardoor naar verhouding alles hetzelfde blijft en de ruis afneemt. Daarnaast natuurlijk de pompsnelheid naar beneden stellen.

Als de ketel 6 keer per uur uit en aan gaat is dat overigens nog geen pendelen, maar normaal gedrag bij aan uit regeling. Stook je opentherm, wat bij vloerverwarming niet noodzakelijk is, dan wil de CV op een lage temperatuur blijven stoken en kan deze vaak het minimale vermogen niet kwijt. Soms zit er dan een aan/uit regeling op die het overneemt (Low Load oid).

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
bert pit schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:59:
@expor Met voetventielen kun je inregelen maar de CV vakmensen doen dat liever via de instelbare (thermostaat) kranen. Precies omwille van wat wat jij nu ervaart.

Er stroomt du nu te weinig water door je systeem, wat resulteert in ruis. Je zou kunnen proberen om alle voetventielen een klein stukte verder te openen, waardoor naar verhouding alles hetzelfde blijft en de ruis afneemt. Daarnaast natuurlijk de pompsnelheid naar beneden stellen.

Als de ketel 6 keer per uur uit en aan gaat is dat overigens nog geen pendelen, maar normaal gedrag bij aan uit regeling. Stook je opentherm, wat bij vloerverwarming niet noodzakelijk is, dan wil de CV op een lage temperatuur blijven stoken en kan deze vaak het minimale vermogen niet kwijt. Soms zit er dan een aan/uit regeling op die het overneemt (Low Load oid).
6 x aan/uit per uur wel of niet pendelen noemen is niet relevant. Zou van die 6 x niet blij worden om dagelijks iets van 70 starts langs te zien komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 23-02-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:44
Gary199 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:42:
[...]

6 x aan/uit per uur wel of niet pendelen noemen is niet relevant. Zou van die 6 x niet blij worden om dagelijks iets van 70 starts langs te zien komen. Dan haalt de WP geen 10 jaar en is deze plm. 15 x keer meer vervuilend dan aangenomen.
Waarom denk je dat?
De betrouwbaarheid van WP is al aangetoond, en ook in landen waar die dingen overuren draaien en helemaal niet zo "fijn" afgeregeld werden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Ook al vebruiken WP’s indirect gas gaat dit topic echt over gasketels die direct gas verbranden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 23-02-2023 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 07:23

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Voor het gros van de woningen is het laagste vermogen van menig HR-combiketel nog te hoog om continu te stoken zelfs op koudere dagen. De temperatuurregeling komt bij de meeste opentherm thermostaten dan in een regelstrategie van 6 (instelbaar) keer per uur aan/uit op dat laagste vermogen. En die ketels houden het toch echt wel 15 jaar vol als het niet langer is. Ik zou mij niet zorgen maken over die 6 keer schakelen per uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:15
Tommie12 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Waarom denk je dat?
De betrouwbaarheid van WP is al aangetoond, en ook in landen waar die dingen overuren draaien en helemaal niet zo "fijn" afgeregeld werden.
Ga ik helemaal in mee, als zeer veel reiziger zie ik ook dingen die beter afgeregeld hadden kunnen worden.
Warmte pompen gaan vaker kapot op electronica.

Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III" Ketels kunnen echt wel een paar starts hebben. :)

Zo nu de fik er weerin zoals @Superbeagle voorstelt. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
Ik ga hopelijk nog vele jaren doen met mijn Intergas Xtreme 30. Na de berichtgeving over de vermeende milieuonvriendelijkheid van warmtepompen deze week, las ik vandaag dit bericht: https://www.bnr.nl/nieuws...-consument-voor-grof-geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Tommie12 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Waarom denk je dat?
Ik heb de laatste dagen kranten gelezen. Vanochtend was te lezen dat de achtergehouden info al tijden bekend was.

• expor
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-08 21:53
Dank voor de reacties. Ik stook inderdaad Opentherm met een nest v3. De ketel draait meestal op 7kw en alleen t laatste uur op 5kw (laagste). 8kw heeft ie simpelweg nodig om 50 aanvoer te halen.

De pompsnelheid staat al op het laagst instelbare (62), en draait effectief altijd rond de 55-60%.

Overigens heb ik inderdaad ingeregeld op delta T, niet op balans van volumestroom. Dat zou sowieso een stuk makkelijker zijn, maar dan moet ik eerst alle kranen (of binnenwerken) vervangen. Ik zou idd kunnen proberen de voetventielen allemaal evenredig verder te openen.

AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

• Seafarer
expor schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:34:
Dank voor de reacties. Ik stook inderdaad Opentherm met een nest v3. De ketel draait meestal op 7kw en alleen t laatste uur op 5kw (laagste). 8kw heeft ie simpelweg nodig om 50 aanvoer te halen.

De pompsnelheid staat al op het laagst instelbare (62), en draait effectief altijd rond de 55-60%.

Overigens heb ik inderdaad ingeregeld op delta T, niet op balans van volumestroom. Dat zou sowieso een stuk makkelijker zijn, maar dan moet ik eerst alle kranen (of binnenwerken) vervangen. Ik zou idd kunnen proberen de voetventielen allemaal evenredig verder te openen.
Dus niet 0.8 X Ta = Tr?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:40
Je ketel kan de warmte niet kwijt omdat je de boel te ver geknepen hebt.
Als deze instelling je comfort genoeg geeft moet je de capaciteit van de ketel verder terug schroeven.
Al vermoed ik dat als het flink gaat vriezen je de boel nu niet meer warm krijgt omdat je te veel geknepen hebt.
Dus capaciteit van de ketel terug brengen en eventueel bij hele lage buiten temperaturen iets hoger zetten afhankelijk of je het nog comfortabel vind.

Heeft de vloerverwarming een eigen pomp en zo ja hoe staat het toerental daarvan ingesteld?
Als die laag staat zou je die iets hoger kunnen zetten.

Ook is afknijpen van de max temperatuur op 70 graden niet handig, de opentherm berekent het setpoint van de ketel o.a. aan de hand van die temperatuur en als je die afknijpt heeft hij minder regelbereik en gaat de ketel eerder in de "low load mode" wat bij jouw dus gebeurt.

Kun je die Nest wel instellen op een vloerverwarming mode, want anders gaat het nooit lekker werken.
En een remeha ketel werkt gewoon het beste met een remeha thermostaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 23-02-2023 13:12 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• expor
Jawel, ik bedoelde delta T op basis van 20% lager dan aanvoer inderdaad.
Ben(V) schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:04:
Je ketel kan de warmte niet kwijt omdat je de boel te ver geknepen hebt.
Als deze instelling je comfort genoeg geeft moet je de capaciteit van de ketel verder terug schroeven.
Al vermoed ik dat als het flink gaat vriezen je de boel nu niet meer warm krijgt omdat je te veel geknepen hebt.
Dus capaciteit van de ketel terug brengen en eventueel bij hele lage buiten temperaturen iets hoger zetten afhankelijk of je het nog comfortabel vind.

Heeft de vloerverwarming een eigen pomp en zo ja hoe staat het toerental daarvan ingesteld?
Als die laag staat zou je die iets hoger kunnen zetten.

Ook is afknijpen van de max temperatuur op 70 graden niet handig, de opentherm berekent het setpoint van de ketel o.a. aan de hand van die temperatuur en als je die afknijpt heeft hij minder regelbereik en gaat de ketel eerder in de "low load mode" wat bij jouw dus gebeurt.

Kun je die Nest wel instellen op een vloerverwarming mode, want anders gaat het nooit lekker werken.
En een remeha ketel werkt gewoon het beste met een remeha thermostaat.
Omdat vloerverwarming de hoofdverwarming is (daar gaat max 50 in) heb ik hem op 70 gezet. De ketel is nu begrensd op 8kw waarmee hij effectief niet hoger dan 50 kan stoken.

De vloerverwarming heeft een eigen pomp, ouderwets met 3 standen en staat op stand 2. Overigens is de retour temp bij de ketel gewoon netjes; de nest staat op radiant heating (vloerverwarming) en vraagt effectief ~40-50gr. Daarbij is de retour altijd rond de 20-25% lager.

De ketel stond nog op 55g zag ik gisteren, dat heeft de monteur gedaan. Ik heb hem weer op 70 gezet en vandaag zag het er al een stuk beter uit. Ik denk dat wanneer er een thermostaat kraan dicht slaat dat retour heel kort te hoog kwam en de ketel afsloeg om retour te laten afkoelen. Dat gebeurde vandaag niet meer.

Wel ga ik de ventielen van alle radiatoren weer ietsje openen. Ik deed t vooral om op de werkkamer waar maar een T10 hangt warmer te krijgen. Dat leek ook te werken met langzamere stroom.

Ik snap alleen niet steeds niet waarom de pomp van de ketel tjd op ~60% draait, ook wanneer delta t begint te zakken aan het einde van de regeling. Dan zou hij ook langzamer kunnen gaan draaien toch?

Het betreft overigens een ATAG, maar dat terzijde :)

Overigens kon ik met dit vermogen met de koude weken in Nov/Dec alles prima warm houden.

AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Grrr, wilde dit weekend de boel eens goed waterzijdig in gaan regelen, vorige week kreeg de ketel een onderhoudsbeurt dus daarna leek me een goed plan.
Bleek het expansievat intern lek, vandaag is er een nieuw vat incl overstortventiel geplaatst. blijkt dat pokkevat ook lek, maar nu drupt het water er uit via de klemband die boven- en onderkant bij elkaar houd, fabricagefout o.i.d.
Kan voorlopig dus blijven bijvullen tot er weer een vers vat komt :(

Wat wel opvalt is dat de Intergas ketel nu, met een werkend expansievat, weliswaar druppelend maar met goede membraan opeens spontaan veel langere runs maakt en rustiger stookt. Heb me sufgezocht om het rare stookgedrag van de laatste tijd te verklaren maar blijkbaar zorgde een intern kapot vat ervoor dat de ketel steeds ging pendelen en heel erg veel korte runs maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@expor Het gaat erom dat als je de max temperatuur beperkt de openterm ook een lagere temperatuur aan de ketel gaat vragen en die ketel dan veel sneller in de "low load mode" komt.
die ketel temperatuur bepaalt hij namelijk aan het verschil van de kamertemperatuur en de ingestelde gewenste kamertemperatuur en de max temperatuur van de ketel.

Zoals je zelf constateert bereik hij de max temperatuur toch nooit, omdat je de capaciteit van de ketel verlaagt hebt, maar je beperkt wel het regelbereik van het systeem en daardoor gaat hij slechter werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

expor schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:48:
[...]

Jawel, ik bedoelde delta T op basis van 20% lager dan aanvoer inderdaad.

[...]

Ik snap alleen niet steeds niet waarom de pomp van de ketel tjd op ~60% draait, ook wanneer delta t begint te zakken aan het einde van de regeling. Dan zou hij ook langzamer kunnen gaan draaien toch?
Afgezien van wat er mogelijk is in de regeling van Atag, zal een lagere aanvoertemperatuur altijd een hogere pompsnelheid vergen dan andersom. En de meeste CV regelingen zijn afgestemd op een standaard woning en gaan uit van redelijk snel opwarmen met een wat hogere TA, daarna warmhouden met een wat lagere TA.

Probeer de factor pompsnelheid je voor te stellen met radiatoren en een koud huis. Bij een Ta van 90 graden wordt de radiator in zijn geheel gloeiend heet en zal de pompsnelheid laag kunnen zijn. De afgifte aan de radiatorkant is optimaal.

Bij een Ta van 40 graden is de afgifte aan de radiator minimaal en wordt er hard gepompt om toch nog wat warmte afgifte te veroorzaken. Zou de pompsnelheid dan te laag staan dan wordt de radiator nauwelijks in zijn geheel warm en blijft de thermostaat warm water vragen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
PalingDrone schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:44:
Grrr, wilde dit weekend de boel eens goed waterzijdig in gaan regelen, vorige week kreeg de ketel een onderhoudsbeurt dus daarna leek me een goed plan.
Bleek het expansievat intern lek, vandaag is er een nieuw vat incl overstortventiel geplaatst. blijkt dat pokkevat ook lek, maar nu drupt het water er uit via de klemband die boven- en onderkant bij elkaar houd, fabricagefout o.i.d.
Kan voorlopig dus blijven bijvullen tot er weer een vers vat komt :(

Wat wel opvalt is dat de Intergas ketel nu, met een werkend expansievat, weliswaar druppelend maar met goede membraan opeens spontaan veel langere runs maakt en rustiger stookt. Heb me sufgezocht om het rare stookgedrag van de laatste tijd te verklaren maar blijkbaar zorgde een intern kapot vat ervoor dat de ketel steeds ging pendelen en heel erg veel korte runs maakte.
Ik heb een paar jaar geleden het verschijnsel gfehad dat de cv erg langzaam opwarmde. Na vervanging van het expansievat was het voor 90% opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rocketman schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:58:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden het verschijnsel gfehad dat de cv erg langzaam opwarmde. Na vervanging van het expansievat was het voor 90% opgelost.
Denk dat het veel moeite kost een plausibele verklaring te vinden voor een relatie klacht opwarmen/expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Gary199 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:03:
[...]

Denk dat het veel moeite kost een plausibele verklaring te vinden voor een relatie klacht opwarmen/expansievat.
Ik kan ook niets bedenken, maar toch was het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Rocketman schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Ik kan ook niets bedenken, maar toch was het zo.
Wat er "over blijft" is, dat het ontbreken van "flexibele druk" dan wel te hoge druk de oorzaak van de storing zou zijn.
Als een werkbare druk van het systeem ligt in de window 1 - 3 at, dan zou binnen deze window geen "storing" mogen optreden.
Het is eerder aannemelijk dat behalve het vervangen van het exp.vat er nog iets is gewijzigd. Toch was "het" zo is wel erg vaag om het zwak te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• expor
@Ben(V) Ja in principe mee eens. Echter lijkt de Nest wel te weten dat ondanks de ingestelde 70 graden hij de ruimte op de temperatuur niet sneller warm krijgt. Immers is de vloerverwarming beperkt op ~40gr ingaand dus hogere aanvoer zorgt niet voor meer capaciteit. Effectief zie ik max een aanvoer van ~55 gevraagd worden. Om dat te bereiken zou ik natuurlijk de ketel ietsje meer vermogen kunnen geven maar ik zie op de ingaande temp van de vloer verwarming dat die altijd iets boven de 40 ligt. Met andere woorden; hogere aanvoer gaat niks opleveren in de hoofdruimte. Voor bijruimtes ligt dat natuurlijk anders, die zouden hiervan kunnen profiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja en dat is dus de reden dat hij gaat pendelen.
Als het verschil tussen de gewenste temperatuur en de kamer temperatuur kleiner wordt dan zal die Nest een lagere temperatuur van de ketel vragen en als die te laag wordt schakelt de ketel uit met als gevolg pendelen.

Hij stuurt de ketel aan, aan de hand van dat temperatuur verschil en de maximale temperatuur.
Die Nest berekent hoeveel procent van zijn regelbereik hij van de ketel vraagt aan de hand van die delta T en als je dat bereik verkleint, vraagt hij een lagere temperatuur van de ketel en gaat die in de low load mode (ofwel pendelen).

Bij een hogere max temperatuur zal hij minder snel gaan pendelen.
Het is volkomen zinloos die maximale temperatuur lager te zetten, daar gaat hij eerder van pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Ben(V) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:06:
Ja en dat is dus de reden dat hij gaat pendelen.
Als het verschil tussen de gewenste temperatuur en de kamer temperatuur kleiner wordt dan zal die Nest een lagere temperatuur van de ketel vragen en als die te laag wordt schakelt de ketel uit met als gevolg pendelen.

Hij stuurt de ketel aan, aan de hand van dat temperatuur verschil en de maximale temperatuur.
Die Nest berekent hoeveel procent van zijn regelbereik hij van de ketel vraagt aan de hand van die delta T en als je dat bereik verkleint, vraagt hij een lagere temperatuur van de ketel en gaat die in de low load mode (ofwel pendelen).

Bij een hogere max temperatuur zal hij minder snel gaan pendelen.
Het is volkomen zinloos die maximale temperatuur lager te zetten, daar gaat hij eerder van pendelen.
De ketel gaat in "low load mode"? Ik dacht dat thermostaten dat deden. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Het is al veel vaker aangegeven maar de zogenaamde low load mode zou ik beslist niet kwalificeren als pendelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Hansoverdiep schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:16:
Het is al veel vaker aangegeven maar de zogenaamde low load mode zou ik beslist niet kwalificeren als pendelen!
Hoe vaak aan/uit kan dat zijn per uur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

expor schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:26:
@Ben(V) Ja in principe mee eens. Echter lijkt de Nest wel te weten dat ondanks de ingestelde 70 graden hij de ruimte op de temperatuur niet sneller warm krijgt. Immers is de vloerverwarming beperkt op ~40gr ingaand dus hogere aanvoer zorgt niet voor meer capaciteit. Effectief zie ik max een aanvoer van ~55 gevraagd worden. Om dat te bereiken zou ik natuurlijk de ketel ietsje meer vermogen kunnen geven maar ik zie op de ingaande temp van de vloer verwarming dat die altijd iets boven de 40 ligt. Met andere woorden; hogere aanvoer gaat niks opleveren in de hoofdruimte. Voor bijruimtes ligt dat natuurlijk anders, die zouden hiervan kunnen profiteren.
Dat klopt niet helemaal. Als je een mengverdeler hebt, wordt koud water uit de vloer gemengd met heet water uit de ketel. Daar ontstaat die 40 graden. Zet je de aanvoer van de ketel op 40 graden dan wordt er slechts circa 27 graden door het systeem heen gevoerd en koelt je woning langzaam af, ook bij deze buitentemperatuur. Tenzij je natuurlijk een bijzonder goed geisoleerde woning hebt.

Vandaar dat het onverstandig is om de keteltemperatuur te verlagen, hij regelt het gewoon zelf goed. En inderdaad zoals je zegt zal de ketel meestal niet boven de 55 graden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Low load mode en pendelen is precies hetzelfde en wordt door de ketel gedaan.

Als de aanvoer temperatuur en de retour temperatuur van de ketel te dicht bij elkaar in de buurt komen dan stopt de ketel en gaat in een time-out, hoe lang is per ketel verschillend.

Dat die twee temperaturen te dicht bij elkaar komen kan meerdere oorzaken hebben.

Een oorzaak is als de flow in het systeem te veel geknepen wordt dan kan de ketel zijn warmte niet kwijt kan.
Een andere oorzaak kan zijn dat de max temperatuur te laag wordt ingesteld en de openterm daardoor een zo lage temperatuur vraagt dat de ketel vind dat hef te dicht bij de retour temperatuur komt en uitgaat en dus pendelen.
Een vloerverwarming kan het ook veroorzaken, de max temperatuur voor de vloer wordt bereikt en die gaat dan dicht, waardoor de retour temperatuur hard kan oplopen en in de buurt komt wat de openterm thermostaat vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
bert pit schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Als je een mengverdeler hebt, wordt koud water uit de vloer gemengd met heet water uit de ketel. Daar ontstaat die 40 graden. Zet je de aanvoer van de ketel op 40 graden dan wordt er slechts circa 27 graden door het systeem heen gevoerd en koelt je woning langzaam af, ook bij deze buitentemperatuur. Tenzij je natuurlijk een bijzonder goed geisoleerde woning hebt.

Vandaar dat het onverstandig is om de keteltemperatuur te verlagen, hij regelt het gewoon zelf goed. En inderdaad zoals je zegt zal de ketel meestal niet boven de 55 graden komen.
Bij mij staat de Ta op de Quinta 35c op 75 °C ingesteld. Dat haalt hij echter nooit want de iSense vraagt altijd een min en max Ta van 40 °C. Vermogen en pompsnelheid staan op fabrieksinstellingen.

Op de de aanvoerbuis net voor de thermostaatknop van de verdeler meet ik op de pompschakelaar 39 °C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb1kp5nK2iQlBP6VXq_rrAcmKaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcEzdw5p9rtoejTSlotBgFou.jpg?f=fotoalbum_large

Na menging met een Tr van 31 °C gemeten op de retourbalk uit de vloer gaat er water met een Ta van 37 °C gemeten op de aanvoerbalk de vloer in. Pompstand op verdeler op III en thermostaatknop volledig open. Verder 5 groepen 16x2 mm buizen en 55 m² vloeroppervlakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBtAGFaF4fGty4E6vh71ShwQz0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7zPlZ62mqeKEJVjNB50Aqlo.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel is het hier 20,3 °C binnen. Weliswaar n=1, maar het is mogelijk om met een mengverdeler en een Ta van 40 °C vanaf de ketel een woning op temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Ben(V) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:05:
Low load mode en pendelen is precies hetzelfde en wordt door de ketel gedaan.
En waar komt die wijsheid vandaan?

Hier klopt geen hout van en ik verzoek je de openings post eens beter door te lezen.

low load komt uit de thermostaat. En daardoor het 4 tot 6 keer per uur aan/uit van de ketel wordt als acceptabel beschouwd als je minimum vermogen relatief hoog is.

En pendelen is het zeer snel overschrijden van de maximaal ingestelde aanvoer temperatuur. En dat herhaalt zich snel totdat het huis warm is. (als dat lukt)

8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 24-02-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
bert pit schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:28:
[...]

Begrijp ik, maar ik heb ook een sensor vlak voor de thermostaat voor de pompschakelaar. Daar zie ik max ~40 graden, daar staat de thermostaat vlak erachter immers ook op.

De ketel staat iig weer op 70 en stookbeeld is veel beter. Ik kan hem natuurlijk nog hoger zetten zodat het regelbereik groter wordt, maar dit is al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 07:39
Vergeleken bij alle lastige vragen heb ik maar een makkelijke. Overigens wel erg interessant om alles te lezen.

Zelf bezit ik een remeha avanta ace 28c, jaartje oud nu.

Nu zat ik door het boekje te bladeren om het toerental naar beneden te zetten. Beste instelling ooit want de ketel pendelt gelijk niet meer.

Nu is er ook een minimaal toerental, staat vanuit de fabriek op 2800 gekoppeld aan 5.8kw vermogen.
Ik heb echter even gekeken en je kan deze instelling verlagen naar 2600 toeren.

Stel je heb maar 2 radiatoren open i.v.m. evohome dan is 5.8 kw nog te veel.

Kan het kwaad om hem naar 2600 te zetten. Of is de 2800 expres gekozen door remeha?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYCfyFN2M1hUXiycJnhqfCmVGvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BbgJTRKTMHwUU0Ok2uwCo5S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Jojo90 op 24-02-2023 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Jojo90 Ik heb daar eergisteren een antwoord op gegeven. Geldt voor alle ketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Jojo90 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:57:
Vergeleken bij alle lastige vragen heb ik maar een makkelijke. Overigens wel erg interessant om alles te lezen.

Zelf bezit ik een remeha avanta ace 28c, jaartje oud nu.

Nu zat ik door het boekje te bladeren om het toerental naar beneden te zetten. Beste instelling ooit want de ketel pendelt gelijk niet meer.

Nu is er ook een minimaal toerental, staat vanuit de fabriek op 2800 gekoppeld aan 5.8kw vermogen.
Ik heb echter even gekeken en je kan deze instelling verlagen naar 2600 toeren.

Stel je heb maar 2 radiatoren open i.v.m. evohome dan is 5.8 kw nog te veel.

Kan het kwaad om hem naar 2600 te zetten. Of is de 2800 expres gekozen door remeha?

[Afbeelding]
Ja express gekozen door de fabrikant. NOOIT onder het minimum gaan de verbranding kan niet goed worden de onsteking slecht enz.enz. Dit zijn gewoon fysieke beperkingen in de ketel constructie waar je je bij neer moet leggen.

Het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
@Superbeagle @Seafarer

Bedankt beiden, fijn ook de linkjes erbij.
Soms is het even zoeken op een forum.

Dan mogen ze die instelling er van mij uithalen, speelt problemen in hand.

Ik weet genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Jojo90 Als het goed is staat die parameter dan ook achter de installateurscode van Remeha. Niet bedoeld voor de gewone gebruiker. :)
Er staan meerdere parameters die bij wijzigen de werking van de ketel flink kunnen ontregelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 24-02-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:52
@Superbeagle @Seafarer

Dus dat geld ook voor de Intergas Kombi Kompact HR 28/24 ?

Para c naar 25% (Minimaal toerental tijdens CV bedrijf, instelbaar van 25% naar 50%. Default 30%) laat para 3 (Ingesteld max CV vermogen) naar 25% gaan ....ipv default min 30%

Ifso ... ben ik het met @Jojo90 eens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:19:
@Superbeagle @Seafarer

Para c naar 25% (Minimaal toerental tijdens CV bedrijf, instelbaar van 25% naar 50%. Default 30%) laat para 3 (Ingesteld max CV vermogen) naar 25% gaan ....ipv default min 30%

Zet je bij de software van je auto ook het minimum toerental naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:52
bijzonder antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:18
Waarom stelt een CV ketelfabrikant een hoger minimumvermogen in af fabriek dan in de praktijk mogelijk is? Ik vind dat altijd al zo'n raar verhaal bij Intergas.ketels.
Inderdaad een mooi vergelijk bij het minimum stationair toerental bij een auto. Stel dat zelf achteraf maar lager in en luister maar of het goed gaat.Dat doet geen enkele fabrikant!

[ Voor 35% gewijzigd door Simple mind op 24-02-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Superbeagle schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:22:
[...]

Bij mij staat de Ta op de Quinta 35c op 75 °C ingesteld. Dat haalt hij echter nooit want de iSense vraagt altijd een min en max Ta van 40 °C. Vermogen en pompsnelheid staan op fabrieksinstellingen.

Op de de aanvoerbuis net voor de thermostaatknop van de verdeler meet ik op de pompschakelaar 39 °C.

[Afbeelding]

Na menging met een Tr van 31 °C gemeten op de retourbalk uit de vloer gaat er water met een Ta van 37 °C gemeten op de aanvoerbalk de vloer in. Pompstand op verdeler op III en thermostaatknop volledig open. Verder 5 groepen 16x2 mm buizen en 55 m² vloeroppervlakte.

[Afbeelding]

Momenteel is het hier 20,3 °C binnen. Weliswaar n=1, maar het is mogelijk om met een mengverdeler en een Ta van 40 °C vanaf de ketel een woning op temperatuur te houden.
Het gaat mij om het principe dat wanneer de thermostaatknop van de mengverdeler op 40 staat, je niet als vanzelfsprekend de ketel op 40 moet zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Is ook geen antwoord, is een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Seafarer schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:16:
[...]

En waar komt die wijsheid vandaan?

Hier klopt geen hout van en ik verzoek je de openings post eens beter door te lezen.

low load komt uit de thermostaat. En daardoor het 4 tot 6 keer per uur aan/uit van de ketel wordt als acceptabel beschouwd als je minimum vermogen relatief hoog is.

En pendelen is het zeer snel overschrijden van de maximaal ingestelde aanvoer temperatuur. En dat herhaalt zich snel totdat het huis warm is. (als dat lukt)

8)7
Misschien moet je je huiswerk eens beter gaan doen.
Er is geen enkele ketel die op die manier gaat "pendelen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Ben(V) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 23:43:
[...]

Misschien moet je je huiswerk eens beter gaan doen.
Er is geen enkele ketel die op die manier gaat "pendelen".
Ik laat het aan andere forum leden over wie hier zijn huiswerk niet goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Simple mind schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:56:
Waarom stelt een CV ketelfabrikant een hoger minimumvermogen in af fabriek dan in de praktijk mogelijk is? Ik vind dat altijd al zo'n raar verhaal bij Intergas.ketels.
Inderdaad een mooi vergelijk bij het minimum stationair toerental bij een auto. Stel dat zelf achteraf maar lager in en luister maar of het goed gaat.Dat doet geen enkele fabrikant!
ze willen geen gezeik en houden rekening met de kennis en vaardigheden van de doorsnee gasketelvervanger.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Zijn er forumleden die bekend zijn met onderstaand stookpatroon? Wat je hier ziet is het gasverbruik van een ketel die telkens om de paar minuten afslaat. Het gaat hier om vloerverwarming welke wordt opgewarmd door een Xtreme36 dmv Evohome.

Parameters:
Ta 65 graden
Min. vermogen 18%
Max. vermogen 30%
Min. pomp 60%
Max. pomp 65%
Tr 24 graden

Het stoken duurt telkens een paar minuten wanneer ik van 18 naar 19 graden stook. De ketel stopt al voor Ta 65 is bereikt. Wat me opvalt is dat de ketel nooit terug moduleert maar altijd maximaal (9 kw) stookt tot de ketel afslaat. Ik heb al veel verschillende instellingen geprobeerd, maar het gedrag verandert niet. Wanneer ik radiatoren aanzet ziet er gedrag er heel anders uit en stookt de ketel veel langer. Iemand een idee wat ik nou zou kunnen doen om de ketel terug te laten moduleren naar 18%? Of werkt dat alleen zo met radiatoren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhXdNajhry1XKkV7OA5OxB06Bis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mb7mxMoagxiMU66kPxLclaHQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door synorluna op 25-02-2023 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

synorluna schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 00:14:
Zijn er forumleden die bekend zijn met onderstaand stookpatroon? Wat je hier ziet is het gasverbruik van een ketel die telkens om de paar minuten afslaat. Het gaat hier om vloerverwarming welke wordt opgewarmd door een Xtreme36 dmv Evohome.

Parameters:
Ta 65 graden
Min. vermogen 18%
Max. vermogen 30%
Min. pomp 60%
Max. pomp 65%
Tr 24 graden

Het stoken duurt telkens een paar minuten wanneer ik van 18 naar 19 graden stook. De ketel stopt al voor Ta 65 is bereikt. Wat me opvalt is dat de ketel nooit terug moduleert maar altijd maximaal (9 kw) stookt tot de ketel afslaat. Ik heb al veel verschillende instellingen geprobeerd, maar het gedrag verandert niet. Wanneer ik radiatoren aanzet ziet er gedrag er heel anders uit en stookt de ketel veel langer. Iemand een idee wat ik nou zou kunnen doen om de ketel terug te laten moduleren naar 18%? Of werkt dat alleen zo met radiatoren?

[Afbeelding]
de vloerverdeler kan niet 9+kW absorberen door de kleine doorlaat van de thermostaat die erop zit. immers meot de verdeler die 65 graden terugmengen tot 30~35. enigste wat je beetje kan doen is pompvermogen van de vloer verhogen zodat hij sneller meer warmte kan afnemen van de ketel. pomp van de ketel kan je ook hoger zetten om meer volume door je verdeler te krijgen.

je warmteproductie is niet het probleem, het verplaatsen ervan is waar je eerst naar moet kijken. dus meer afgifte maken.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 25-02-2023 00:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:19:
@Superbeagle @Seafarer

Ik weet dat er meerdere versies van de KK zijn met dezelfde benaming, dus mijn opmerking is onder voorbehoud.

Volgens deze handleiding is parameter c instelbaar van 20% naar 50% met af-fabriek 30%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCG0rfBjmc8dWSn19e9V393ujO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jSsgPsx7mQzboc8Vs9pZYmET.jpg?f=user_large

Volgens dhr. Visser in het filmpje bij 3:40 mag je die inderdaad verlagen naar 25%, maar niet lager. Dus ook hier mag je het minimale vermogen niet op het laagste bereik zetten.

Met alle respect voor Jojo90, maar ik zou eerder iemand geloven die er zijn dagelijkse brood mee verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:53
Superbeagle schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:26:

Volgens dhr. Visser in het filmpje bij 3:40 mag je die inderdaad verlagen naar 25%, maar niet lager. Dus ook hier mag je het minimale vermogen niet op het laagste bereik zetten.

Met alle respect voor Jojo90, maar ik zou eerder iemand geloven die er zijn dagelijkse brood mee verdient.
Hoe komt dhr. Visser eigenlijk aan die kennis? Dat zie ik in zijn filmpjes nooit. Ik zie ook filmpjes waarin hij gasketels vervangt door elektrische ketels. Dat geloof ik ook niet.

Dat fabrikanten hier onduidelijk over zijn heeft denk ik meer te maken met wat flippy zegt: het kan wel, maar ze willen geen gezeik. Ik kan me nog voorstellen dat het instelbereik te groot is als je dezelfde software gebruikt voor verschillende keteltypen. Maar dan zou het gewoon duidelijk in de handleiding moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De minimum waarde die de fabrikant opgeeft is de waarde waarop de ketel nog veilig functioneert.
Als je hem lager zet, gaat hij niet meer volledig goed branden en loop je het risico op koolmonoxide productie.

Wat John Visser zegt is dat zijn ervaring hem geleerd heeft dat dit model ketel niet lekker functioneert bij vermogens lager dan 25%.
Hij gaat dan erg snel pendelen.

Dat is dus geen algemene regel, maar specifiek voor deze Intergas ketel.
Dat verschilt dus per merk/model, een Remeha ketel kun je bijvoorbeeld prima op het laagste toerental zetten die de fabrikant specificeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

@Ben(V) waarom gaat een ketel pendelen bij een lager vermogen? wat bedoel je met pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Vistajevski schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:43:
[...]

Hoe komt dhr. Visser eigenlijk aan die kennis? Dat zie ik in zijn filmpjes nooit. Ik zie ook filmpjes waarin hij gasketels vervangt door elektrische ketels. Dat geloof ik ook niet.
Dat fabrikanten hier onduidelijk over zijn heeft denk ik meer te maken met wat flippy zegt: het kan wel, maar ze willen geen gezeik. Ik kan me nog voorstellen dat het instelbereik te groot is als je dezelfde software gebruikt voor verschillende keteltypen. Maar dan zou het gewoon duidelijk in de handleiding moeten staan.
visser heeft de kennis doordat hij al jaren op dit nivo werkt en specifiek op de grenzen van de ketels loopt te zoeken om het meeste eruit te krijgen. dat is het verschil tussen kennis en datasheets lezen.

men kan nog zo goed de handleiding lezen van een dikke bmw maar dat laat je nog niet een sub 10 minuten tijd op de nurburgring neerzetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hansoverdiep schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:02:
@Ben(V) waarom gaat een ketel pendelen bij een lager vermogen? wat bedoel je met pendelen?
Een ketel slaat af als het verschil tussen de retour temperatuur en de afvoertemperatuur van de ketel te klein wordt (de ketel denk dat hij z'n warmte niet kwijt kan).

Als je het vermogen heel laag zet dan wordt het water maar tot een lage temperatuur verwarmt en is de afgevoerde temperatuur relatief laag.
Als het verschil te klein wordt slaat de ketel af.
Die ketel wacht dan een vaste tijd voor hij weer aangaat en het proces herhaalt zich dan.
dat noemen we pendelen.

Het is altijd een combinatie van wat de retour temperatuur is en hoeveel warmt de ketel het water op.
Dat laatste wordt bepaalt door de thermostaat en die berekent dat aan de hand van het verschil tussen de gewenste temperatuur en de gemeten temperatuur en z'n regelbereik (verschil tussen gemeten temperatuur en de maximaal toegestane temperatuur).

Mits je een openterm thermostaat hebt.
Als je een aan uit thermostaat hebt dan vraagt die altijd de maximale temperatuur van de ketel.

Maar de beperking is dus het maximaal vermogen van de ketel dat de ketel mag leveren, meer doet hij nooit.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 25-02-2023 13:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
De laatste tijd zijn er weer allerlei definities van pendelen. Dit is mijn standpunt hierin.

Gasketels stoken niet continu, maar aan-uit. Ook Opentherm (OT) gestuurde ketels. Velen die voor het eerst hun gasverbruik monitoren zien pieken en dalen in plaats van een mooi horizontale lijn en trekken snel de conclusie dat hun ketel pendelt. Maar wanneer is dit aan-uit gedrag een probleem en wordt het pendelen genoemd?

Volgens mij is enkel sprake van pendelen als de ketel aan-uit gedrag vertoont èn de ruimtetemperatuur wordt niet of nauwelijks gehaald bij blijvende warmtevraag vanuit de thermostaat. Aan-uit gedrag zonder die laatste voorwaarde is low-load.

Ik onderscheid 4 vormen van aan-uit gedrag waarvan 3 echt pendelen zijn.

Vooropgesteld dat er geen storingen zijn, ligt de oorzaak van pendelen vrijwel altijd aan het afgiftesysteem.

Pendelgedrag 1: dit is de klassieke vorm van pendelen. Hierbij wordt het verschil tussen de Ta en de Tr steeds kleiner doordat de Tr oploopt. Er is onvoldoende afgifte door bijvoorbeeld te weinig openstaande radiatoren terwijl er wel warmtevraag is. De ruimtetemperatuur wordt niet gehaald.

Pendelgedrag 2: hierbij loopt de Ta steeds op en overschrijdt de max ingestelde Ta op de ketel. De thermostaat vraagt een hogere Ta van de ketel omdat de afgifte ontoereikend is bij die Ta < Ta max ketel. Ook hierbij is er warmtevraag bij het niet halen van de ruimtetemperatuur.

Pendelgedrag 3: is vooral te zien bij mengverdelers en OT. Hierbij vraagt de thermostaat een Ta < van circa 40 °C van de ketel om een kleine ruimtetemperatuur te overbruggen. Door de vaak hoge min vermogen levert de ketel dit te koude water slechts voor enkele minuten waarbij de thermostaat niet weet dat de verdeler daadwerkelijk een veel koudere Ta de vloer in pompt. Gevolg is dat de ruimtetemperatuur niet te langzaam stijgt en omdat er nog steeds warmtevraag is begint het riedeltje weer opnieuw.

Het 4e aan-uit gedrag is ten slotte low-load. Wederom vraagt de thermostaat een bepaalde Ta van de ketel om een kleine ruimtetemperatuur te overbruggen of om een ruimte op temperatuur te houden. Radiatoren kunnen nog voldoende afgifte hebben bij Ta < 40 °C, bij mengverdelers moet dit vaak > 40 °C zijn.
Het minimale vermogen van de ketel is nog steeds te hoog, maar wordt in tijd gemoduleerd en gedoseerd geleverd. Het verschil met pendelgedrag 3 is dat de ruimtetemperatuur wel wordt gehaald waardoor de warmtevraag vanuit de thermostaat stopt.

Een goed functionerende ketel zal altijd low-load (of laaglast aan-uit voor de puristen) gedrag vertonen. In de meeste gevallen is dit beperkt tot ca. 4-6 keer per uur. Bij pendelen is dit vaak >6 keer per uur voor langere tijd of totdat de ketel in blokkerings- of storingsmode valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
@Superbeagle

Ho ho geen verwijten. Ik ben een enthousiast iemand die geen antwoord krijgt van zijn 'monteur' omdat hij het niet weet. Zit hier om te leren.

Ik zag dat visser in zijn filmpje wel het maximum vermogen lager zette dan zijn start vermogen. Dit kan wel?

Je zou zeggen zet het start vermogen dan ook lager kan? Of is dit ook weer een soort 'vaste' instelling.

De ketel start dan op met 4300 toeren om vervolgens te zakken naar bijvoorbeeld 4000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Jojo90 Zeker niet, ik laat je verder in waarde. Vandaar ook ‘met alle respect’. :) Het was eerder een kritische reactie op de stelling van Wolfram55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 21:46

dbzfan

Nee.

Als mijn woning op temperatuur is gaat mijn Intergas ook "pendelen", dat is puur omdat de warmtevraag lager is dan het minimum vermogen van de ketel op dat moment. Geen probleem dus.

[ Voor 5% gewijzigd door dbzfan op 25-02-2023 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Pendelen lijkt toch iets occults te zijn :+ , af en toe kon ik het in mijn verwarmingshok observeren, vaak rond middernacht O-) (zie de link hier - geen YT).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Jojo90 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:27:
@Superbeagle

Ho ho geen verwijten. Ik ben een enthousiast iemand die geen antwoord krijgt van zijn 'monteur' omdat hij het niet weet. Zit hier om te leren.

Ik zag dat visser in zijn filmpje wel het maximum vermogen lager zette dan zijn start vermogen. Dit kan wel?

Je zou zeggen zet het start vermogen dan ook lager kan? Of is dit ook weer een soort 'vaste' instelling.

De ketel start dan op met 4300 toeren om vervolgens te zakken naar bijvoorbeeld 4000
Het vermogen van een ketel wordt bepaalt door de ventilator snelheid, hoe hoger hoe meer vermogen.
Om een ketel te laten ontsteken moet die een bepaalde waarde hebben, dat is de ontsteking waarde en die vastgesteld door de fabrikant die mag en kun je niet veranderen.

Nadat hij eenmaal ontstoken is gaat hij naar de waarde die de openterm thermostaat vraagt.
Dus de minimum waarde heeft helemaal niets met de ontsteking waarde te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Superbeagle schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:32:
De laatste tijd zijn er weer allerlei definities van pendelen. Dit is mijn standpunt hierin.

Gasketels stoken niet continu, maar aan-uit. Ook Opentherm (OT) gestuurde ketels. Velen die voor het eerst hun gasverbruik monitoren zien pieken en dalen in plaats van een mooi horizontale lijn en trekken snel de conclusie dat hun ketel pendelt. Maar wanneer is dit aan-uit gedrag een probleem en wordt het pendelen genoemd?

Volgens mij is enkel sprake van pendelen als de ketel aan-uit gedrag vertoont èn de ruimtetemperatuur wordt niet of nauwelijks gehaald bij blijvende warmtevraag vanuit de thermostaat. Aan-uit gedrag zonder die laatste voorwaarde is low-load.

Ik onderscheid 4 vormen van aan-uit gedrag waarvan 3 echt pendelen zijn.

Vooropgesteld dat er geen storingen zijn, ligt de oorzaak van pendelen vrijwel altijd aan het afgiftesysteem.

Pendelgedrag 1: dit is de klassieke vorm van pendelen. Hierbij wordt het verschil tussen de Ta en de Tr steeds kleiner doordat de Tr oploopt. Er is onvoldoende afgifte door bijvoorbeeld te weinig openstaande radiatoren terwijl er wel warmtevraag is. De ruimtetemperatuur wordt niet gehaald.

Pendelgedrag 2: hierbij loopt de Ta steeds op en overschrijdt de max ingestelde Ta op de ketel. De thermostaat vraagt een hogere Ta van de ketel omdat de afgifte ontoereikend is bij die Ta < Ta max ketel. Ook hierbij is er warmtevraag bij het niet halen van de ruimtetemperatuur.

Pendelgedrag 3: is vooral te zien bij mengverdelers en OT. Hierbij vraagt de thermostaat een Ta < 40 °C van de ketel om een kleine ruimtetemperatuur te overbruggen. Door de vaak hoge min vermogen levert de ketel dit te koude water slechts voor enkele minuten waarbij de thermostaat niet weet dat de verdeler daadwerkelijk een veel koudere Ta de vloer in pompt. Gevolg is dat de ruimtetemperatuur niet stijgt en omdat er nog steeds warmtevraag is begint het riedeltje weer opnieuw.

Het 4e aan-uit gedrag is ten slotte low-load. Wederom vraagt de thermostaat een bepaalde Ta van de ketel om een kleine ruimtetemperatuur te overbruggen of om een ruimte op temperatuur te houden. Radiatoren kunnen nog voldoende afgifte hebben bij Ta < 40 °C, bij mengverdelers moet dit vaak > 40 °C zijn.
Het minimale vermogen van de ketel is nog steeds te hoog, maar wordt in tijd gemoduleerd en gedoseerd geleverd. Het verschil met pendelgedrag 3 is dat de ruimtetemperatuur wel wordt gehaald waardoor de warmtevraag vanuit de thermostaat stopt.

Een goed functionerende ketel zal altijd low-load (of laaglast aan-uit voor de puristen) gedrag vertonen. In de meeste gevallen is dit beperkt tot ca. 4-6 keer per uur. Bij pendelen is dit vaak >6 keer per uur voor langere tijd of totdat de ketel in blokkerings- of storingsmode valt.
Voor het grootste deel mee eens met twee kanttekeningen.

Als eerste is het doel van inregelen van een cv systeem juist proberen de ketel continue te laten draaien tot de gewenste kamer temperatuur bereikt wordt.

Als tweede is het zo dat de huidige ketels geen pendelen meer kennen als de dat definieert als >6 keer per uur, dan gaat de ketel gewoon in low load mode en wacht gewoon zijn standaard tijd voor hij weer probeert op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
expor schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:32:

...

Voor waterzijdig inregelen, "willekeurige vermogen pieken boven ingestelde vermogen:
[Afbeelding]

Na waterzijdg inregelen, incl. vermogen pieken:
[Afbeelding]

Alle tips welkom, anders ga ik de ventielen weer volledig open zetten. Iets minder afgifte maar een stuk stiller en een ketel die veel rustiger stookt... Helaas geen software/hardware om uit te lezen wat er precies gebeurd met de temperaturen op elk moment, maar wanneer de ketel afslaat is de temperatuur zeker nog niet bereikt in de woonkamer en vraagt de thermostaat nog steeds.
Ik heb deze rare 'spikes' ook zo af en toe, ongeveer 1 dag in de week, de rest van de dagen draait m'n Remeha Tzerra Ace 39c prima, wat dus heel raar is, met precies de zelfde settings etc.

Vandaag heb ik ook weer zo'n dag met 4 van die spikes, zie screen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF7JrnVRG106_nAMk_CIpdz_3Hs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mur29wfg7cLykLMFqdWRgNPO.png?f=fotoalbum_large

En dit is een screen van gisteren toen hij prima draaide:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ur3eeIzKJQTavdLOhBbujpu-zlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8s2I9a7WhyzOjnVm18D6VNWu.png?f=fotoalbum_large
(middelste hogere piek is warm water gebruik/douche)

Maar zoals je ziet in de eerste screen zijn de spikes ongeveer dubbel zo hoog dan wat hij normaal gesproken komt.

Aan wat ligt dit precies?
En waarom is dit maar ongeveer 1x per week dat hij dit doet?

[ Voor 6% gewijzigd door edgarf28 op 25-02-2023 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@edgarf28 Ik denk dat een deel verklaard kan worden door het uitleesinterval van het gasverbruik via de p1-poort (om de 5 min).
De software van de HomeWizard app zal er vermoedelijk ook nog een rol bij spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 25-02-2023 21:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:26
Superbeagle schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:26:
[...]

Je kan controleren of de Intergas Xtreme op 3.6 kW kan stoken, en dus de update heeft gehad, door te checken welke waarde achter het minimale vermogen staat.
Staat er 18 (voor zover ik weet) dan kan ie op z'n laagste vermogen branden.

Maar daar heb je dus helemaal niets aan als je hem op 25 moeten houden?

Ik heb de update bv niet en hij staat op minimum 23. Die moet dus omhoog naar 25?
Geen problemen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Ben(V) schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:08:
[...]

Voor het grootste deel mee eens met twee kanttekeningen.

Als eerste is het doel van inregelen van een cv systeem juist proberen de ketel continue te laten draaien tot de gewenste kamer temperatuur bereikt wordt.

Als tweede is het zo dat de huidige ketels geen pendelen meer kennen als de dat definieert als >6 keer per uur, dan gaat de ketel gewoon in low load mode en wacht gewoon zijn standaard tijd voor hij weer probeert op te starten.
Dus je blijft beweren dat low load uit de ketel komt en niet uit de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uiteraard is dat zo.
Een thermostaat kan dat helemaal niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
Ben(V) schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:26:
Uiteraard is dat zo.
De thermostaat zal toch de ketel moeten vertellen wat hij moet doen.
Als de thermostaat bemerkt dat het te snel warm wordt bij minimale warmte vraag. Dan gaat hij zijn verzoeken over de tijd verdelen. Moduleren in de tijd.

Wat resulteert in ongeveer 3 tot 6 keer per uur branden om het te grootte minimale vermogen van de ketel over een uur te verdelen.

De ketel weet van niets. De thermostaat stuurt hem aan.

Ik weet niet hoe je dit anders moet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:11
Ben(V) schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:26:
Uiteraard is dat zo.
Dat klopt niet wat je zegt. De thermostaat bepaald of de ketel in de low load modus gaat verwarmen. Zelf heb ik de evohome en daarvan weet ik dat deze de low load modus niet ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Consensus hier is al een tijdje:
- Pendelen is dat de ketel stopt met warmen terwijl de thermostaat nog warmte vraagt (ongewenst gedrag).
- Low-load is een modulerende thermostaat die in aan/uit mods gaat als het benodigde vermogen lager is dan het minimale vermogen van de CV (volstrekt normaal regelgedrag).

Als mensen daar een andere uitleg aan willen geven, of dat liever ´stoel´ en ´kokosnoot´ willen noemen, dat mag uiteraard, maar dan kunnen we wel niet praten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Ben(V) schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:25:
[...]
Een ketel slaat af als het verschil tussen de retour temperatuur en de afvoertemperatuur van de ketel te klein wordt (de ketel denk dat hij z'n warmte niet kwijt kan).

Als je het vermogen heel laag zet dan wordt het water maar tot een lage temperatuur verwarmt en is de afgevoerde temperatuur relatief laag.
Als het verschil te klein wordt slaat de ketel af.
Die ketel wacht dan een vaste tijd voor hij weer aangaat en het proces herhaalt zich dan.
dat noemen we pendelen.
Dit is echt onzin.

De aanvoer temperatuur (het water dat de ketel verlaat) wordt bepaald door de retour temperatuur (het water dat de ketel inkomt) en het vermogen dat de ketel toevoegd, per definitie kan het verschil tussen Ta en Tr dus niet te klein worden.

Ta = Tr + (60 [seconden/min]) * KetelVermogen [W]) / (4186.8 [J/KgK] * Flow [l/min] * 1 [kg/l])

Als er te weinig afgifte vermogen is voor het vermogen dat de ketel leverd bij de Ta die de ketel verlaat, zal de Ta blijven stijgen. Bij pendelen zet de ketel de brander uit omdat de Ta te hoog wordt.
(Ta te hoog, betekend dat hij xoC hoger is dan gevraagd door de thermostaat of xoC hoger is dan de maximum Ta die in de ketel is ingesteld)

Moderne ketels hebben een anti pendel wachttijd om te voorkomen dat de brander onnodig slijt waardoor de ketel onder deze condities niet ~60 keer per uur aan slaat, maar slechts een paar keer per uur. De ketel zet zelf de brander uit omdat de Ta te hoog wordt vanwege een afgifte probleem.

Bij Low Load is het de thermostaat die in tijd moduleerd omdat het te warm wordt, zelfs met een lage Ta. Met de afgifte zit het goed, maar het minimum vermogen van de ketel is groter dan het warmte verlies van het huis.
Als je alleen naar het aantal starts kijkt lijkt dit misschien op een pendelende ketel met anti pendel vertraging, maar dat is het niet, het verschil is dat de Ta niet te hoog wordt.

Zie voorbeeldje van low-load van een paar jaar terug uit de oude doos:

Heating Ta, Tr and Troom

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

keurig omschreven zo. wat ik zelf ervaar is dat 'pendelen' gezien moet worden als ongewenst veelvuldig schakelen door bijvoorbeeld foutieve instelling thermostaat (12 keer per uur voor luchtverwarming terwijl radiatoren of vloerverwarming worden gebruikt) of bij een weersafhankelijke regeling (niet via opentherm) en waarbij de ketel niet in een anti pendel mode terecht komt. hier wordt dan bijvoorbeeld een buisaanleg thermostaat gebruikt die dicht bij de ketel op de aanvoer zit.

[ Voor 92% gewijzigd door Hansoverdiep op 26-02-2023 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het is elk jaar weer raak in het stookseizoen met "pendelen" en de diverse definities uit de onderbuik.
Je zou er moe(deloos) van kunnen worden en in storing willen vallen.

Gelukkig zijn er nog medetweakers (m.n. @PentaClover , @Seafarer) met verstand van zaken die de bijna onuitroeibare verwarmingslegendes proberen de wereld uit te helpen, sysiphuswerk als je mij vraagt.

De openingspost bevat nu (na lang aandringen) een apart gedeelte over "pendelen".
Blijkbaar wordt dit niet altijd begrepen, of vaker niet gelezen?

Een verwarmingslegende staat er nog steeds in de openingpost
(totaal onnodig en makkelijk mis te verstaan) en dan direct onder de kop:
"
Rendement CV installatie verhogen
Je wilt je radiatoren meer tijd geven om het water wat ze bevatten af te koelen. Hoe je dat doet lees in je dit hoofdstuk."

En voor de actuele "discussie":
@Ben(V) Ik weet niet waar je jouw wijsheid specifiek over "low-load" (of lowload, low load) vandaan haalt, maar de handleiding van een gezaghebbende thermostaat fabricant schrijft daar iets anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
@PentaClover mooie omschrijving.

Dan heb ik toch nog een casus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VqP7U28ByrQZysjKuwHk0_VNus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cE69jVE8AiBNjUgX2pWbZHSj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was gister, de hoge piek is een douchebeurt die rekenen we niet mee.
2e is het stookgedrag. Hiermee zette ik de thermostaat van 18.5 naar 20.5. Beneden vv en op de 1e vv douche + radiator en nog een radiator op een kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI3uUcwKvein5QJ0vaM7Qn6e6i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkzEuBup4h0ZV8f7nZQJysi8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dan wat er dan s'nachts gebeurd. Verlaging van 20.5 naar 19.5. Huis is afgekoeld en probeer ik op 19.5 te houden.
Heb net even bij de ketel gezeten, deze slaat constant aan en slaat uit voordat hij de 65 graden(ingestelde aanvoer) bereikt. Dat is vervelend want ik heb een hoge temp vv verdeler. Zo kan ik dir 19.5 graad lastig behouden.

Ik heb overigens een simpel aan uit systeem de honeywell round. Ketel is de avanta ace 28c.

Iemand ideeen?

[ Voor 3% gewijzigd door Jojo90 op 26-02-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jojo90 De thermostaat vindt blijkbaar wel dat de temperatuur in de referentieruimte bereikt en gehouden wordt, dit is tenminste mijn interpretatie van de onnauwkeurige representatie van het stookpatroon.
Maar meten is weten - wat is het temperatuurverloop op de plek van de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

even snel geteld: ketel gaat zo'n 30 keer in 5 uur aan, dat zou betekenen 6 keer per uur. niets mis mee lijkt mij, gewoon regelgedrag in low load of van standaard aan/uit thermostaat om de gevraagde temperatuur te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
Tempratuur blijft inderdaad wel constant op de ingestelde 19.5 graad.

Vraag me alleen af waarom een ketel niet 1x goed verwamt maar 6x aan slaat in een uur voor een klein beetje.
Voor een leek lijkt het alsof er iets niet klopt.

@dunklefaser wat bedoeld u met stookverloop? Dan kan ik daar antwoord op geven

[ Voor 8% gewijzigd door Jojo90 op 26-02-2023 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Jojo90 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:37:
Tempratuur blijft inderdaad wel constant op de ingestelde 19.5 graad.

Vraag me alleen af waarom een ketel niet 1x goed verwamt maar 6x aan slaat in een uur voor een klein beetje.
Voor een leek lijkt het alsof er iets niet klopt.

@dunklefaser wat bedoeld u met stookverloop? Dan kan ik daar antwoord op geven
Met "stookverloop" of stookpatroon bedoel ik dat wat @Hansoverdiep uit het plaatje interpreteert:
Waarschiijnlijk een soort low-load aansturing door de thermostaat.
Ben je nog steeds een leek? Als je de bijdrage van @PentaClover nog een keer doorleest wordt hopelijk duidelijk waarom dit stookverloop bij een verlaging van de ruimtetemperatuur kan optreden.
- Soms kan je de standaard low-load modus in de thermostaat ook uitschakelen.
Waarom de low-load modus waarschijnlijk is uitgevonden kan je hier lezen (onder het laatste plaatje)

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 26-02-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hopelijk zijn deze vragen OK voor dit topic:

We hebben radiatoren direct onder de ramen met enkelglas zitten, het verlies is dus erg groot en we zijn bezig met monumentaal glas (FINEO).

Naast het glas vragen we ons af of het zinvol is om de radiatoren te vervangen voor een wat dikker model (hoogte/breedte kan niet verder worden aangepast).

Kan iemand mij vertellen of dit netto een verschil gaat opleveren in het gasverbruik? Ik zou verwachten dat je meer vermogen krijgt, dus sneller de ruimte op temp, maar netto hetzeflde gasverbruik met de redenering dat deze meer verbruikt in een korte periode vs minder gas maar langer verwarmen? Klopt deze redenatie? Wat zouden jullie doen? Optisch is het minder mooi.

Verder: bij het vervangen van de radiatoren, zou het slim zijn om direct een hybride radiator model te kiezen ivm mogelijke warmte pomp in de toekomst ? Vasco of Jaga.

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 26-02-2023 09:51 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23
Voor een optimale afgifte en dus om het meeste uit je voorbijkomende cv water te halen, zouden je radiatoren zo groot mogelijk moeten zijn. Dus met een zo hoog mogelijke waterinhoud. Dit wordt alleen optisch niet altijd of altijd niet gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:02
dunklefaser schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:00:
Het is elk jaar weer raak in het stookseizoen met "pendelen" en de diverse definities uit de onderbuik.
Je zou er moe(deloos) van kunnen worden en in storing willen vallen.

Gelukkig zijn er nog medetweakers (m.n. @PentaClover , @Seafarer) met verstand van zaken die de bijna onuitroeibare verwarmingslegendes proberen de wereld uit te helpen, sysiphuswerk als je mij vraagt.

De openingspost bevat nu (na lang aandringen) een apart gedeelte over "pendelen".
Blijkbaar wordt dit niet altijd begrepen, of vaker niet gelezen?

Een verwarmingslegende staat er nog steeds in de openingpost
(totaal onnodig en makkelijk mis te verstaan) en dan direct onder de kop:
"
Rendement CV installatie verhogen
Je wilt je radiatoren meer tijd geven om het water wat ze bevatten af te koelen. Hoe je dat doet lees in je dit hoofdstuk."

En voor de actuele "discussie":
@Ben(V) Ik weet niet waar je jouw wijsheid specifiek over over "low-load" (of lowload, low load) vandaan haalt, maar de handleiding van een gezaghebbende thermostaat fabricant schrijft daar iets anders over.
Voor zover ik heb kunnen vinden is Honeywell ook de enige thermostaat fabrikant die een term als “low load” gebruikt, en ws zelfs als enige dit stook patroon heeft ingebouwd. Ik vermoed trouwens dat Tado het ook heeft, maar niet gedocumenteerd. Als een cv ketel handleiding het over low load heeft dan bedoelen ze de ketel laten draaien met het allerlaagste vermogen, veelal een test setting voor installatie monteurs. (zelfde als high of max load).

En zoals al eerder is aangeven: pendelen van een cv ketel is imho het (herhaald) afslaan van de ketel terwijl de thermostaat nog warmte vraagt, en blijft vragen. Is vrij simpel. Maar bv onze vriend Visser negeert altijd de thermostaat in z’n verhalen. En die is altijd de baas.

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 26-02-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jojo90 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:02:

Iemand ideeen?
simpel: je ketel kan zijn warmte niet kwijt.

dus zorgen dat de vloer meer warmte kan opnemen. dus harder pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Workaholic Als de optiek een belangrijkere rol speelt, en bij een monumentaal pand kan ik me hierbij iets voorstellen, wordt de keuze aan radiatoren (of convectoren) waarschijnlijk kleiner.

Maar ik zou dit niet als vertrekpunt nemen.

Voor een (toekomstige) warmtepomp is voldoende warmteafgifte bij lage cv-temperaturen belangrijk.
Trouwens ook beter voor het rendement bij een gasgestookte cv-installatie.

Wat zijn jouw huidige aanvoer/retourtemperaturen rond 0°C buitentemperatuur?

Om de warmteafgifte bij lage aanvoertemperaturen op te krikken kan je
a) de (oude kolom?)radiatoren vervangen door "dikkere" met groter oppervlak voor meer convectie
- bijvoorbeeld type T33.
(deze kunnen ook op tweaker-manier geboost worden)
b) "hybride" radiatoren plaatsen welke additioneel door ventilatoren geboost kunnen worden
-> meer convectie (bijvoorbeeld Henrad)
c) convectoren met boosters plaatsen

bij b) en c) heb je soms last van geluid als de ventilatoren optoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@dunklefaser Die ‘oude’ kolomradiator doet qua afgifte niet onder voor een ‘dikke’ T33 van vergelijkbare afmetingen. ;)

Kolomradiator:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XSBrjJS6LgcZvRdiyzRmkmNL6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ff5mdu5vBbLZSvCn9doYQusb.jpg?f=fotoalbum_large

T33:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNrVrlp8r6hu_rAg1WH1-PPguZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2APqVkdcRTAzQNPeLLm3iKH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Superbeagle Wij weten nog niet wat bij @Workaholic aan de muur hangt,
wat ik schreef was eerder als uitnodiging bedoelt om wat meer te weten te komen.
En de afmetingen zijn niet helemaal vergelijkbaar: diepte 25 cm vs. ca.15-16 cm (T33)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Workaholic schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:46:
...
Naast het glas vragen we ons af of het zinvol is om de radiatoren te vervangen voor een wat dikker model (hoogte/breedte kan niet verder worden aangepast).

Kan iemand mij vertellen of dit netto een verschil gaat opleveren in het gasverbruik? Ik zou verwachten dat je meer vermogen krijgt, dus sneller de ruimte op temp, maar netto hetzeflde gasverbruik met de redenering dat deze meer verbruikt in een korte periode vs minder gas maar langer verwarmen? Klopt deze redenatie? Wat zouden jullie doen? Optisch is het minder mooi.

Verder: bij het vervangen van de radiatoren, zou het slim zijn om direct een hybride radiator model te kiezen ivm mogelijke warmte pomp in de toekomst ? Vasco of Jaga.
Meer afgifte vermogen betekend dat je de zelfde warmte kan afgeven aan de kamer met een lagere water temperatuur, als je ooit richting de WP wilt, is dat zeer wenselijk voor een beter rendement.
Een lagere retour temperatuur betekend voor je CV ketel een beter condensatie rendement en helpt daar dus ook.

In het plaatje hieronder zie je de afgifte van 3 radiatoren (T11,T22,T33) van de zelfde afmetingen geplot bij een flow van 2 liter per minuut bij verschillende aanvoer temperaturen.
Als je bijvoorbeeld 800W afgifte nodig hebt, dan zie je dat je voor een T11, een Ta van 47.5oC nodig hebt, met een T33 heb je aan een Ta van 35.8oC genoeg.

De voor een WP interessante temperaturen liggen lager, dus dan wordt het met alleen radiatoren zonder ventilatoren lastig om voldoende afgifte te krijgen, je kan dan zoals @dunklefaser aangeeft, ventilatoren toepassen om convectie te forceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y11Ms5ujVPq3DQJdcF60tQnoSwY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LfDxPte6YVq4l4tMCXkH98S9.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@dunklefaser Het klopt dat de afmetingen niet helemaal vergelijkbaar zijn. Het blijft appels met peren vergelijken.

Feit blijft dat een kolomradiator van ongeveer dezelfde afmetingen door de vorm meer convectie-oppervlakte heeft dan een paneelradiator, en daardoor een hogere convectie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Superbeagle schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:19:
@dunklefaser Het klopt dat de afmetingen niet helemaal vergelijkbaar zijn. Het blijft appels met peren vergelijken.

Feit blijft dat een kolomradiator van ongeveer dezelfde afmetingen door de vorm meer convectie-oppervlakte heeft dan een paneelradiator, en daardoor een hogere convectie heeft.
Dat is dan weer goed nieuws voor mensen met kolomradiatoren en i.c.m. de grotere waterinhoud
zit je dan volgens dat wat @scofield hier schrijft :+ qua warmteafgifte prima :z .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dank voor de uitgebreide feedback - erg interessant.

Hierbij wat foto's om jullie wat meer inzicht te geven. Zijn nog niet heel oud denk ik, ook één vlakke bij het trapgat. Met name de kleinste onder het raam (foto 4) willen we "opdikken" omdat dit de kinderkamer betreft.

Grootste probleem blijft plafonds van 3,5 meter hoog en enkelglas. Glas zal later dit jaar worden opgelost maar nu ruim 8000m3 gas verbruik. Eerder was het nog hoger maar met evohome nu alleen specifieke ruimtes verwarmen scheelt weer een hoop.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/02/26/20230226_144113527_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/02/26/20230226_144124649_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/02/26/20230226_144139580_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/02/26/20230226_144154066_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/02/26/20230226_144158900_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/02/26/20230226_144210128_iOS.th.jpg
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/11/23/image.th.png Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2022/11/23/WhatsApp-Image-2022-11-21-at-10.44.08-AM.th.jpg

CV ketel is ook aan vervanging toe :). Ik denk zelf aan een nieuw CW6 toestel (hybride?) gezien het aantal ruimtes / 16 radiatoren + 2 boilers in serie ivm 3 badkamers. 1 boiler is dan zonneboiler en de andere is dan ingebouwd (Calenta ACE CW6)

edit: temp settings ga ik even uitzoeken.. en kom ik op terug :)

[ Voor 32% gewijzigd door Workaholic op 26-02-2023 20:00 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@dunklefaser Wat scofield schreef lijkt me niet helemaal waar. Immers, een radiator in de vorm van een balk heeft meer volume en dus meer waterinhoud dan bijvoorbeeld een T33 van exact dezelfde afmetingen.

Toch heeft die laatste meer afgifte juist door de grotere specifieke oppervlakte.

Al dat water moet ook worden afgekoeld door convectie bij een zo groot mogelijke contactoppervlakte. O-)

Edit:
Dat is ook de reden dat een Txx radiator meer afgifte heeft dan een Tx0 radiator ondanks dezelfde afmetingen en waterinhoud.

[ Voor 14% gewijzigd door Superbeagle op 26-02-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Superbeagle schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:17:
@dunklefaser Wat scofield schreef lijkt me niet helemaal waar. Immers, een radiator in de vorm van een balk heeft meer volume en dus meer waterinhoud dan bijvoorbeeld een T33 van exact dezelfde afmetingen.

Toch heeft die laatste meer afgifte juist door de grotere specifieke oppervlakte.

Al dat water moet ook worden afgekoeld door convectie bij een zo groot mogelijke contactoppervlakte. O-)

Edit:
Dat is ook de reden dat een Txx radiator meer afgifte heeft dan een Tx0 radiator ondanks dezelfde afmetingen en waterinhoud.
Goed dat je dat hier schrijft (y) - ik twijfelde na de bijdrage van @scofield al een beetje aan mijn natuurkundige inzicht _O- .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Workaholic En nu nog het antwoord op de hamvraag: Wat is het temperatuurregime?
M.a.w. hoe warm worden de radiatoren gemiddeld bij welke kamertemperatuur/buitentemperatuur?

Naast het verlaagd prijsplafond bestaat er ook zoiets als een echt verlaagd plafond
en ook dat helpt energie(kosten) te besparen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWdMGmRvtYoVdQjkIebIS6J4Y_k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NCMoTgu9fB3KzgZ0a9Gp0LAR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Workaholic De belangrijkste parameter heb je nog niet gepost, en dat is op welke aanvoertemperatuur de Quinta 65 nu stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:13
bert pit schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Afgezien van wat er mogelijk is in de regeling van Atag, zal een lagere aanvoertemperatuur altijd een hogere pompsnelheid vergen dan andersom. En de meeste CV regelingen zijn afgestemd op een standaard woning en gaan uit van redelijk snel opwarmen met een wat hogere TA, daarna warmhouden met een wat lagere TA.

Probeer de factor pompsnelheid je voor te stellen met radiatoren en een koud huis. Bij een Ta van 90 graden wordt de radiator in zijn geheel gloeiend heet en zal de pompsnelheid laag kunnen zijn. De afgifte aan de radiatorkant is optimaal.

Bij een Ta van 40 graden is de afgifte aan de radiator minimaal en wordt er hard gepompt om toch nog wat warmte afgifte te veroorzaken. Zou de pompsnelheid dan te laag staan dan wordt de radiator nauwelijks in zijn geheel warm en blijft de thermostaat warm water vragen.
Deze situatie hadden wij ook ad hand na mijn waterzijdig inregelen.
Mijn (ws dus verkeerde redenatie) was: zo groot mogelijke delta T en laag mogelijke pompsnelheid

Echter kreeg ik al snel de indruk dat het water bij de lagere pompsnelheid simpelweg onderweg al z’n temperatuur verloor, ook omdat er vrij weinig water door ons (Jaga low-H2O) systeem gaat.
Pompsnelheid dus terug van stand 1 naar stand 3 icm verhoging max cv temp naar 70 was de oplossing.
Hij hanteert nu een 65/40 regime om op te starten ‘s ochtends tot 18.5C, om het vervolgens met 45/30 op 18.5 te houden de hele dag (Jaga’s met ventilators).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:01
Ik volg dit topic al enige tijd en wil graag ook beginnen met het tunen van mijn cv-installatie in een huurappartement. Het gaat om een Honeywell Round Modulation en een modulerende Intergas Kompakt HR 22 uit 2006. Mijn woning is 62 m2, energielabel A.

Mijn installatie is op dit moment slecht ingeregeld: radiatoren in de buurt van de ketel worden gloeiend heet, terwijl die verder weg weer minder heet worden. Overigens komt mijn woonkamer prima op temperatuur. Slaap- en werkkamer zijn slecht te verwarmen, ondanks het energielabel A van deze woning. Ik had wat meer comfort verwacht, maar dat terzijde. Waterzijdig inregelen door middel van voetventielen ga ik binnenkort proberen.

Voor nu probeer ik het stookgedrag van mijn ketel te begrijpen. Ik merk namelijk dat de ketel bij 19 graden op de thermostaat (woonkamer) opwarmt, vervolgens een tijdje uitstaat en af en toe weer aanslaat om bij te verwarmen. Bij de temperatuur op 20 graden brandt de ketel eigenlijk constant: eerst op de maximale aanvoertemperatuur van 70 graden en vervolgens gaat deze moduleren. Hij brandt desondanks wel vrijwel de gehele dag.

Zie hieronder het stookpatroon met 19 graden en vervolgens een dag met 20 graden vanaf de middag. Is dit normaal, of is er mogelijk iets aan de kant? Dit stookpatroon ontstaat ook als ik alleen verwarm in de woonkamer (die prima op temperatuur komt). De te hete radiatoren draai ik (deels) dicht.

19 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziyW1nKcC3-KVBWDwsgSywq6DUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lkhw0LQDekgIwTjo9eoQoRbQ.png?f=fotoalbum_large

20 graden, tot 14.00 uur en weer vanaf 17.00 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/majSRzWolS4S3NL3HI2ckeVzpJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IWnzNfN8UU6XTUnY1Sinz8iH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

GvNL schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:52:
Ik volg dit topic al enige tijd en wil graag ook beginnen met het tunen van mijn cv-installatie in een huurappartement. Het gaat om een Honeywell Round Modulation en een modulerende Intergas Kompakt HR 22 uit 2006. Mijn woning is 62 m2, energielabel A.

Mijn installatie is op dit moment slecht ingeregeld: radiatoren in de buurt van de ketel worden gloeiend heet, terwijl die verder weg weer minder heet worden. Overigens komt mijn woonkamer prima op temperatuur. Slaap- en werkkamer zijn slecht te verwarmen, ondanks het energielabel A van deze woning. Ik had wat meer comfort verwacht, maar dat terzijde. Waterzijdig inregelen door middel van voetventielen ga ik binnenkort proberen.

Voor nu probeer ik het stookgedrag van mijn ketel te begrijpen. Ik merk namelijk dat de ketel bij 19 graden op de thermostaat (woonkamer) opwarmt, vervolgens een tijdje uitstaat en af en toe weer aanslaat om bij te verwarmen. Bij de temperatuur op 20 graden brandt de ketel eigenlijk constant: eerst op de maximale aanvoertemperatuur van 70 graden en vervolgens gaat deze moduleren. Hij brandt desondanks wel vrijwel de gehele dag.

Zie hieronder het stookpatroon met 19 graden en vervolgens een dag met 20 graden vanaf de middag. Is dit normaal, of is er mogelijk iets aan de kant? Dit stookpatroon ontstaat ook als ik alleen verwarm in de woonkamer (die prima op temperatuur komt). De te hete radiatoren draai ik (deels) dicht.

19 graden:
[Afbeelding]

20 graden, tot 14.00 uur en weer vanaf 17.00 uur:
[Afbeelding]
eerst waterzijdig inregelen. dan pas kijken naar de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Jojo90 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:02:

[Afbeelding]

Dit was gister, de hoge piek is een douchebeurt die rekenen we niet mee.
2e is het stookgedrag. Hiermee zette ik de thermostaat van 18.5 naar 20.5. Beneden vv en op de 1e vv douche + radiator en nog een radiator op een kamer.

[Afbeelding]

Dit is dan wat er dan s'nachts gebeurd. Verlaging van 20.5 naar 19.5. Huis is afgekoeld en probeer ik op 19.5 te houden.
Heb net even bij de ketel gezeten, deze slaat constant aan en slaat uit voordat hij de 65 graden(ingestelde aanvoer) bereikt. Dat is vervelend want ik heb een hoge temp vv verdeler. Zo kan ik dir 19.5 graad lastig behouden.

Ik heb overigens een simpel aan uit systeem de honeywell round. Ketel is de avanta ace 28c.

Iemand ideeen?
Pompsnelheid omhoog!

Om een of andere reden blijf ik dat roepen, maar ook dit is een klassiek voorbeeld. Je ketel slaat aan, maar je hebt een dermate laag debiet dat de ketel al in de beveiliging schiet voordat je goed en wel aan het verwarmen bent....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
flipjevandejam schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:41:
[...]

Deze situatie hadden wij ook ad hand na mijn waterzijdig inregelen.
Mijn (ws dus verkeerde redenatie) was: zo groot mogelijke delta T en laag mogelijke pompsnelheid

Echter kreeg ik al snel de indruk dat het water bij de lagere pompsnelheid simpelweg onderweg al z’n temperatuur verloor, ook omdat er vrij weinig water door ons (Jaga low-H2O) systeem gaat.
Pompsnelheid dus terug van stand 1 naar stand 3 icm verhoging max cv temp naar 70 was de oplossing.
Hij hanteert nu een 65/40 regime om op te starten ‘s ochtends tot 18.5C, om het vervolgens met 45/30 op 18.5 te houden de hele dag (Jaga’s met ventilators).
Hier heb ik de maximale pompsnelheid van mijn Intergas Xtreme ook iets verhoogd, waardoor mijn Jaga's met DBH heel snel de boel opwarmen. Voorheen duurde dat iets te lang, maar nu gaat het snel en zeer efficiënt. De ketel staat op max. 50 gr, waarna de temperatuur modulerend terugvalt naar 30 tot 36 gr. Dan wordt er een vermogen van 3.5 Kw geleverd en dat is het volstrekte minimum van Xtreme 30. Het gasverbruik van onze tweekapper is nu 1,85 m3 per gewogen graaddag incl. sww en koken en daar valt niet zo veel meer aan te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Waterzijdig inregelen door een zo laag mogelijke pompsnelheid in te stellen is niet altijd handig. Als je pomp niet snel genoeg draait kan de ketel tijdens het opstarten zijn vermogen niet kwijt en dan krijg je alsnog pendel-gedrag.

De ketel start altijd op een vastgesteld vermogen en moduleert dan langzaam terug. Gedurende die tijd moet je het vermogen kwijt kunnen en dus zul je daar je installatie op aan moeten passen.

De grafiekjes hierboven en de opmerking van @Rocketman bevestigen dit maar weer eens.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55
Blihi schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:48:
[...]

Pompsnelheid omhoog!

Om een of andere reden blijf ik dat roepen, maar ook dit is een klassiek voorbeeld. Je ketel slaat aan, maar je hebt een dermate laag debiet dat de ketel al in de beveiliging schiet voordat je goed en wel aan het verwarmen bent....
Is het 2e plaatje ook niet simpelweg de lowload control van de honeywell thermostaat?
Ik heb bij mij namelijk exact hetzelfde als de kamertemperatuur vlak bij de ingestelde temperatuur zit, de ketel gaat dan 4x per even kort aan (en ook echt 4x per uur om de 15 minuten)
Pompsnelheid staat al +-80% van de max, hoger zetten geeft (te)veel geluid hier..

Het lijkt geen pendelgedrag te zijn, want als ik de thermostaat een paar graden hoger zet heeft die het gedrag niet,

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:44
Puc van S. schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Is het 2e plaatje ook niet simpelweg de lowload control van de honeywell thermostaat?
Ik heb bij mij namelijk exact hetzelfde als de kamertemperatuur vlak bij de ingestelde temperatuur zit, de ketel gaat dan 4x per even kort aan (en ook echt 4x per uur om de 15 minuten)
Pompsnelheid staat al +-80% van de max, hoger zetten geeft (te)veel geluid hier..

Het lijkt geen pendelgedrag te zijn, want als ik de thermostaat een paar graden hoger zet heeft die het gedrag niet,
Er staat in ieder geval bij mij een instelbare minumum draaitijd na aanslaan om eventueel schadelijk pendelen te voorkomen. Nu heb ik een striling motor erbij en is dat daardoor zeer belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Puc van S. schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Ik tel 30 piekjes in 5 uur, dat zou een periodetijd van 10 minuten betekenen en dat is zelfs voor Honeywell wel erg klein. Daarbij zegt de vraagsteller dat de ketel in de beveiliging gaat, niet dat de vraag wegvalt.

Maar, het zou kunnen, daarvoor moet je dus weten of de warmtevraag wel continu was in die tijd.

Vier keer per uur zou kunnen op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Laatst online: 16-09 11:08
Blihi schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:22:
[...]

Ik tel 30 piekjes in 5 uur, dat zou een periodetijd van 10 minuten betekenen en dat is zelfs voor Honeywell wel erg klein. Daarbij zegt de vraagsteller dat de ketel in de beveiliging gaat, niet dat de vraag wegvalt.

Maar, het zou kunnen, daarvoor moet je dus weten of de warmtevraag wel continu was in die tijd.
[...]
Vier keer per uur zou kunnen op zich.
De draadloze Honeywell 2012 round schakelt 6x per uur. Helaas is deze thermostaat niet instelbaar. Voor vloerverwarming wordt 3x per uur geadviseerd. Daarvoor is de instelbare 2014 geschikt. Deze is jammer genoeg niet draadloos.

pvoutput

Pagina: 1 ... 110 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?