Weersafhankelijke regeling: ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-04 10:40
Wij hebben een jaren 30 huis gekocht dat momenteel uitgebreid verbouwd wordt. Onderdeel hiervan is de CV-installatie. De situatie is als volgt:
  • totaal woonoppervlak wordt ca 200 m2
  • op de begane grond komt een uitbouw van ca 25m2, waardoor één grote woonkamer+keuken ontstaat van ca 75m2
  • in het uitbouwde gedeelte (25m2) komt vloerverwarming
  • de rest van de woonkamer en de rest van de woning wordt gewoon met radiatoren gestookt.
  • het huis is matig geïsoleerd: er is goede dakisolatie, merendeels dubbel glas, en ongeveer de helft van de woning heeft gevel- en vloerisolatie.
Dit is de plattegrond van de woning met het deel vloerverwarming gearceerd. De rest van het huis (1e + 2e verdieping) worden dus met radiatoren verwarmd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NKoSDQTcNku0s0UQpWVNi7Bo/medium.png

Voor de nieuwe CV-ketel (Remeha Tzerra met iSense klokthermostaat) adviseert de installateur een weersafhankelijke regeling. Het argument is dat hiermee de trage vloerverwarming mooier op temperatuur komt en er minder schommelingen in de aanvoertemperatuur zouden zijn.

Ik had zelf echter het idee dat een thermostatische regeling met de woonkamer als referentieruimte zuiniger en comfortabeler zou zijn, omdat de berichten over een WAR sterk wisselen en de 'naregeling' om het verbruik te beperken nogal complex lijkt te zijn. Heeft iemand nog argumenten vóór of tegen een WAR in deze specifieke situatie? CV-tuning raadt WAR duidelijk af, maar anderen stellen dat met goede naregeling het meerverbruik meevalt. In deze combinatie van deels trage vloerverwarming, met deels snellere radiatoren kom ik er niet meer helemaal uit wat nou wijsheid is.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Beste antwoord (via Arthur op 24-03-2017 09:41)

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Als ik jou was zou ik de buitenvoeler in ieder geval gewoon er bij aanschaffen.

Met de iSense kan je namelijk zelf instellen of je op ruimteregeling, weersafhankelijk of weersafhankelijk met ruimtetemperatuurcompensatie wil hebben.

De beste resultaten haal je door eventueel Heimeier Eclipse kranen te plaatsen met overal thermostatische knoppen.
Deze kranen zijn zeer makkelijk in te stellen zoals het inregelen ook hoort.
(cv tuning raad aan om je voetventielen te misbruiken, dit raad ik zeer af omdat je last kan hebben van vervuiling die het voetventiel verstopt op de kleine opening waardoor je doorstroming anders wordt! En een voetventiel is daar niet voor gemaakt, alleen voor het afsluiten als je de radiator wil afsluiten.)

Doe aan de andere kant van de installatie waar de ketel hangt een by-pass ventiel en je mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos.

Dan kan je beginnen met gewoon ruimteregeling en mocht het in overige gedeeltes niet goed warm worden, dan kan je het weersafhankelijke gedeelte zelf kiezen.

Dan heb je een installatie waarmee je alle kanten mee op kan en dmv de setting in je iSense je regelstratagie bepalen.

Of een Honeywell Evohome systeem, hiermee kan je ook alles instellen maar vereisen ook de heimer eclipse kranen en met de hr92 knoppen wordt dat wel vrij kostbaar, maar is een optie.
Voordeel is dan dat je niks met de buitentemperatuur te maken hebt en elke ruimte individueel kan instellen.
Maar mocht de helft standaars uit staan dan is het zonde van het geld.

Ik heb zelf Evohome en ben daar zeer blij mee hoewel het kostbaar is.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een klokthermostaat in de hoofdverblijfsruimte stookt i.d.d. meestal zuiniger,
maar bij jouw verschillende deelruimtes (eetkamer/woonkamer/keuken)
op de b.g. hoeft dat niet per definitie overal en altijd even comfortabel te zijn.

Enkele vragen:
Wat is de oriëntatie van het huis, m.a.w. waar is zuid?

Waar zou de klokthermostaat opgehangen worden?
(Dus wat wordt de referentieruimte?)

Bij het koken, (pizza) bakken etc. kan het avonds een stuk warmer worden in het gedeelte
met de nieuwe vloerverwarming.
(Bij mij is op de hele b.g. een groot woon/eetgedeelte met een open keuken
met overal vloerverwarming dus ik ben "ervaringsdeskundige")

Welke andere ruimtes, behalve de referentieruimte hebben nog een verblijfsfunctie overdag,
m.a.w. worden regelmatig verwarmd, denk aan badkamer, werkkamer, kinderkamers etc..

Als het in de referentieruimte door externe warmtebronnen zoals
zoninstraling, aanwezigheid van personen, koken etc. regelmatig te warm dreigt te worden
gaat de thermostaat de cv-ketel naar beneden moduleren en in de overgangsperiode
misschien overdag helemaal uitschakelen.

Zijn er op de 1ste en 2de verdieping verblijven welke geen externe warmtebronnen hebben
en/of veel sneller afkoelen als de referentieruimte heb je dan misschien een probleem.

Dan krijg je het in deze ruimtes welke op dat moment niet verwarmd zijn/worden
natuurlijk via de klokthermostaat gestuurde cv ook niet meer warm gestookt.

WAR:
Welke soort "naregeling" had je in gedachte bij een (te) complexe set-up?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
Bedankt voor je reactie!
De tuin is georiënteerd op het (zuid)westen. Op de plattegrond is dit de keuken; de bijkeuken en linker kant van het huis liggen op het zuiden.

De referentieruimte zou de woonkamer zijn. Deze staat in open verbinding met de keuken, dus het koken zou een andere warmtebron kunnen zijn. Daarnaast zijn er in de uitbouw 2 lichtstraten van triple glas (totaal ca 3 m2), en de achterzijde van de uitbouw is volledig glas.

De belangrijkste overige ruimtes die overdag verwarmd zouden worden zijn de badkamer (1 uur 's ochtends en 1 uur 's avonds?) en wellicht de kinderkamer op de 1e verdieping. Hier hangen alleen radiatoren; de ramen in deze kamers zijn vooralsnog enkel glas (zal op korte termijn hr++ worden) en georiënteerd op het oosten.

Welke 'naregeling' zou moeten volgen bij WAR heb ik zelf ook niet helder; ik lees op CV-tuning alleen over thermostaatkranen en verdere 'optimalisaties'. Ik weet zelf daarom ook niet goed welke mogelijkheden er nog meer zijn om een WAR goed en zuinig in te regelen.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

JdM

Humbled

Het lijkt me ook dat een WAR alleen inhoudt dat je een buitenvoeler nodig hebt? Dat kost nagenoeg niets extra denk ik zo. Is er dan iets wat je eventueel tegenhoudt om het een jaar op WAR te doen en een jaar op klokthermostaat? Met een accountje bij mindergas.nl kun je het gasgebruik en belangrijker nog: je comfort gevoel helemaal staven met duidelijke cijfers.
Je cv installateur kán gelijk hebben in jouw geval, maar dat hoeft niet en vice versa.

[ Voor 15% gewijzigd door JdM op 20-03-2017 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij een grondige verbouwing zou ik eens nadenken over een warmtepomp (lucht/water) en zonnepanelen.
Ook daar is WAR mogelijk, en heb je een constantere temperatuur in huis verwacht ik. (ook koelen in de zomer)
(warmtepomp moet gewoon 24 hr kunnen draaien)
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2017 19:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
Een jaartje proberen en vervolgens wisselen naar klokthermostaat met bijhouden van verbruik is inderdaad een goede suggestie die ik nog niet overwogen had, dank! De kosten van de buitenvoeler zijn inderdaad gering.

De warmtepomp had ik al wel overwogen, maar heb ik toch vanaf gezien: het huis is niet zo goed geïsoleerd, ik wil nog geen zonnepanelen en we hebben geen LTV (behalve het kleine stukje vloerverwarming in de woonkamer). Budget voor nog een nog grondigere verbouwing om dit alles te faciliteren is er nu even niet. Wellicht dat ik te zijner tijd een ELGA kan toevoegen oid.

Het blijft toch erg complexe materie, die verwarming :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Arthur schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:42:
Een jaartje proberen en vervolgens wisselen naar klokthermostaat met bijhouden van verbruik is inderdaad een goede suggestie die ik nog niet overwogen had, dank! De kosten van de buitenvoeler zijn inderdaad gering.

De warmtepomp had ik al wel overwogen, maar heb ik toch vanaf gezien: het huis is niet zo goed geïsoleerd, ik wil nog geen zonnepanelen en we hebben geen LTV (behalve het kleine stukje vloerverwarming in de woonkamer). Budget voor nog een nog grondigere verbouwing om dit alles te faciliteren is er nu even niet. Wellicht dat ik te zijner tijd een ELGA kan toevoegen oid.

Het blijft toch erg complexe materie, die verwarming :)
Ik zou wel de hele cv-installatie waterzijdig balanceren en proberen het temperatuurregime
zo laag mogelijk te krijgen. Dit bespaart energie en verhoogt het comfort.
Een WAR heeft het balanceren eigenlijk als voorwaarde nodig.
Deze maatregelen kosten trouwens bijna niets- misschien wat geduld/tijd.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Als ik jou was zou ik de buitenvoeler in ieder geval gewoon er bij aanschaffen.

Met de iSense kan je namelijk zelf instellen of je op ruimteregeling, weersafhankelijk of weersafhankelijk met ruimtetemperatuurcompensatie wil hebben.

De beste resultaten haal je door eventueel Heimeier Eclipse kranen te plaatsen met overal thermostatische knoppen.
Deze kranen zijn zeer makkelijk in te stellen zoals het inregelen ook hoort.
(cv tuning raad aan om je voetventielen te misbruiken, dit raad ik zeer af omdat je last kan hebben van vervuiling die het voetventiel verstopt op de kleine opening waardoor je doorstroming anders wordt! En een voetventiel is daar niet voor gemaakt, alleen voor het afsluiten als je de radiator wil afsluiten.)

Doe aan de andere kant van de installatie waar de ketel hangt een by-pass ventiel en je mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos.

Dan kan je beginnen met gewoon ruimteregeling en mocht het in overige gedeeltes niet goed warm worden, dan kan je het weersafhankelijke gedeelte zelf kiezen.

Dan heb je een installatie waarmee je alle kanten mee op kan en dmv de setting in je iSense je regelstratagie bepalen.

Of een Honeywell Evohome systeem, hiermee kan je ook alles instellen maar vereisen ook de heimer eclipse kranen en met de hr92 knoppen wordt dat wel vrij kostbaar, maar is een optie.
Voordeel is dan dat je niks met de buitentemperatuur te maken hebt en elke ruimte individueel kan instellen.
Maar mocht de helft standaars uit staan dan is het zonde van het geld.

Ik heb zelf Evohome en ben daar zeer blij mee hoewel het kostbaar is.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:41
Ik maak gebruik van een WAR en ben tevreden erover. Wel overweeg ik mn verwarmings-regime naar lang en laag te zetten ipv periodieke blokken. Ik maak wel gebruik in woonkamer en keuken van overbemeten jaga lowh2o met DBE. Sinds vorige week mijn qsolar online gezet, ik kan nu zien wat zon en verwarming doen net oa het buffervat: https://www.renewable-energy-now.org/logs/last150.gif

Fyi, op gas kan de Atag minimaal 4,4kW leveren. Met zonlicht input en lage temperaturen bepaalt de driewegklep in het Qsolar systeem het nog meer.

[ Voor 23% gewijzigd door NielsTn op 21-03-2017 08:55 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe zwaar is die nieuwe ketel?

Lang en laag (zoals hierboven) kan wel eens problemen geven met een te grote capaciteit, zonder enige kennis van zaken. (een qsolar kan ver terugmoduleren, toch?)
Voor lang en laag is een WP beter geschikt voor lijkt me. (is er voor gemaakt)
Er zijn genoeg tweakers met gewone radiatoren en deels vloerverwarming die het met een WP af kunnen.
Maar je e-verbruik schiet wel omhoog natuurlijk. (vandaar de zonnepanelen)
Ik kan me trouwens niet voorstellen, dat je (nog) geen panelen wilt.....(energierekening <0 is best relaxed :+ )
Maar goed..... ieder zijn keuze, en dat is enigszins offtopic voor nu ;)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2017 08:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthur
Allemaal veel dank voor het meedenken en voor de suggesties. Ik heb voor nu besloten om de CV-ketel te laten installeren met de buitenvoeler. Ik ga de iSense centraal in de woonkamer ophangen. Ik kan dan wisselen tussen weersafhankelijk en thermostaatgeregeld verwarmen en ik kijk gewoon wat het beste bevalt als we er eenmaal ingetrokken zijn (zowel qua comfort als qua verbruik, dat ik wil ik vervolgen via Mindergas).

De Heimeier Eclipse staat in ieder geval hoog op het wensenlijstje.

Als ik enige ervaring op gedaan heb zal ik dit topic over 1-2 jaar nog eens updaten voor de ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romulus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
@Arthur Hi Arthur we zijn nu iets meer dan een jaar verder en worstel zelf ook met deze vraag. Kun jij inmiddels resultaten melden? Wat valt voor jou gunstiger/comfortabeler uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjansen14
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-07-2022
Beste Arthur,

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met WAR en zonder. Ik heb sinds kort een nieuwbouwhuis met warmtepomp en WAR en heb het idee dat hij veel meer stookt dan nodig is, helemaal nu het smorgens vriest en in de middag richting de 20 graden buiten.

Groeten,

Pim Jansen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:54
Hoi, heeft iemand een idee over de mogelijkheid een WAR samen met een on of thermostaat te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
De Eik schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:47:
Hoi, heeft iemand een idee over de mogelijkheid een WAR samen met een on of thermostaat te gebruiken?
Ik doe dat ook met mijn Panasonic WP omdat deze wp daarvoor geschikte aansluitingen heeft, vele andere Panasonic wp bezitters hier doen dit ook.
Voortaan even een nieuw topic openen, deze is alweer 6 jaar oud en van een ander :o

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1