Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06
asing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Nein Nein Nein Nein :X ! Ik hoef helemaal niet van Domoticz af. Het werkt voor mij prima. Ik begrijp dat er mensen zijn die compleet idolaat van HomeAssistant zijn en het niet erg vinden om dagen met Yaml bestanden te prutsen en add-ons en plugins te installeren om het uiteindelijk precies zo te hebben als ze willen maar ik heb geen zin om daar de tijd en de energie in te steken.
Daar ging ik ook niet vanuit, gaf alleen aan dat de mogelijkheid er gewoon is. Kan ook handig zijn mocht er ooit nog iemand naar zoeken.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Jeroen1985vag schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:36:
Beste forum leden, ik gebruik domoticz op Linux debian 12. En wil graag mijn database wegschrijven naar mijn synology nas ds923 met dsm 7.2. De marnier op domoticz wiki krijg ik foutmelding. Nu was mijn vraag hebben jullie een automatische backup van domoticz weg te schrijven naar een bas en welke script gebruiken jullie ?
Ik gebruik dit script kun je op je nas schedulen

#!/bin/bash
TIMESTAMP=`/bin/date +%Y%m%d%H%M%S`
BACKUPFILE="domoticz_$TIMESTAMP.db" # backups will be named domoticz_YYYYMMDDHHMMSS.db.gz"

/usr/bin/curl -s http://XXXXX:yyyyyyyyy@127.0.0.1:8080/backupdatabase.php > /mnt/nas23/$BACKUPFILE
/usr/bin/curl -s http://XXXXX:yyyyyyyyy@127.0.0.1:8080/backupdatabase.php > /media/usb/$BACKUPFILE

[ Voor 14% gewijzigd door niki_lauda op 25-01-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 22:42

luigi87

Domotica Fanaticus

Hann1BaL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:28:
Eneco komt binnenkort mijn warmtemeter (stadsverwarming) slim maken met hun module. Is er iemand die dit al heeft geintegreerd met Domoticz?
https://www.eneco.nl/duur...ling/slimme-warmtemodule/

Enige integratie die ik gevonden heb is met de Toon slimme thermostaat, maar dat zoek ik dus niet.
Dat kan je helaas vergeten. Die Eneco module kan je niet uitlezen. De P1 poort kan alleen gebruikt worden om data naar de module te schrijven.
Hier hangt die ook in de meterkast, met de stekker uit het stopcontact.

Ik lees nu zelf de m-bus af met een eigen module en node red

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:20
Eneco komt binnenkort mijn warmtemeter (stadsverwarming) slim maken met hun module. Is er iemand die dit al heeft geintegreerd met Domoticz?

Enige integratie die ik gevonden heb is met de Toon slimme thermostaat, maar dat zoek ik dus niet.
Zijn dit ze wellicht?
“Slimme” warmtemodule stadswarmte Eneco
https://www.twtg.io/products/lucid-communication-module/

Heeft de warmtemeter ook een eigen webserver?
Dan kan je de warmtemeter ook met een http request uitlezen.
En als je de warmtemeter met een http request kan uitlezen dan kan je de data wellicht ook inlezen in Domoticz:

Indien dat mogelijk is:
F12 => Network => Dan op een paar knoppen drukken en wachten tot de juiste API's voorbijkomen.
Dan de juiste regel selecteren met de rechter muis => Copy => Copy as Curl.

En dan de curl integreren in een dzVentz-script en dan de juiste gegevens uit de json/xml/html halen.
(Dit werkt overigens voor veel meer webservers en/of webpagina's.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Zojuist mijn docker instalatie proberen te updaten van 2024.2 naar 2024.3, maar hij wilde vervolgens niet meer starten, in de log kwam de volgende foutmelding voor:

code:
1
2
3
4
2024-01-26 09:56:18.944  Status: Domoticz V2023.2 (build 15650) (c)2012-2023 GizMoCuz
2024-01-26 09:56:18.944  Status: Build Hash: 10dbd8d2e, Date: 2023-11-13 14:22:32
2024-01-26 09:56:18.945  Status: Startup Path: /opt/domoticz/
2024-01-26 09:56:18.947  Error: Database incompatible with this Domoticz version. (You cannot downgrade to an old Domoticz version!)

Ik heb al geprobeerd de installatie weer te downgraden naar 2024.2, maar dat geeft exact dezelfde melding. Gek genoeg geeft hij dus ineens aan dat mijn versie 2023.2 is in plaats van 2024.2 of 2024.3.

Iemand tegen hetzelfde aangelopen?

Edit, zelf inmiddels de oplossing gevonden.

Ik moest de volgende commando's uitvoeren, voordat dit werkte:
code:
1
2
3
4
docker-compose build --pull
docker-compose pull domoticz
docker-compose down
docker-compose up -d

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 26-01-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen1985vag
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-08 17:53
asing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Vanuit Synology een backup maken? Ik gebruik die voor het backuppen van VMs maar het kan ook voor fysiek.
Nee een backup van domoticz database schrijven naar de synology nas in de map data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb iets raars met docker en domoticz (al mijn andere containers doen het overigens nog goed). Op 24 januari is er een update geweest, sinds die tijd krijg ik de container niet goed meer gestart. Wat opvalt is dat mijn config (en dus ook de database en plugins) via /config gemapt worden (dat is goed). Maar als de container is gestart, dan verwijst ie naar /opt/domoticz/userdata en dat krijg ik niet meer aangepast. Iedere keer als ik dus de container herstart, dan begint ie weer vers. Ik heb al een nieuwe pull geprobeerd en meer van dat soort dingen, maar dat helpt allemaal niet.

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:51
pven schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:16:
Ik heb iets raars met docker en domoticz (al mijn andere containers doen het overigens nog goed). Op 24 januari is er een update geweest, sinds die tijd krijg ik de container niet goed meer gestart. Wat opvalt is dat mijn config (en dus ook de database en plugins) via /config gemapt worden (dat is goed). Maar als de container is gestart, dan verwijst ie naar /opt/domoticz/userdata en dat krijg ik niet meer aangepast. Iedere keer als ik dus de container herstart, dan begint ie weer vers. Ik heb al een nieuwe pull geprobeerd en meer van dat soort dingen, maar dat helpt allemaal niet.

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?
Ik zou het opbreken in twee stappen, eerst zorgen dat je domoticz weer gaat draaien. Sinds domoticz:latest problemen gaf ben ik zelf ook het versie nummer gaan vastzetten. In mijn geval gebruik ik: domoticz/domoticz:2023.1.

Probeer eerst je domoticz weer op die manier aan de gang te krijgen en kies de laatste versie die wel werkte.
Kijk hier voor de mogelijke versies: Docker Hub

De volgende stap is om de docker data te kopiëren naar een nieuwe map, bijv. domoticz-2024-1. Vervolgens start je een nieuwe container met domoticz:2024.1 welke ook wijst naar deze nieuwe configuratie map. Hier kan je vervolgens mee spelen en mocht het stuk gaan heb je altijd nog je "oude" domoticz draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door kevi-n1 op 28-01-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
kevi-n1 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Ik zou het opbreken in twee stappen, eerst zorgen dat je domoticz weer gaat draaien. Sinds domoticz:latest problemen gaf ben ik zelf ook het versie nummer gaan vastzetten. In mijn geval gebruik ik: domoticz/domoticz:2023.1.

Probeer eerst je domoticz weer op die manier aan de gang te krijgen en kies de laatste versie die wel werkte.
Kijk hier voor de mogelijke versies: Docker Hub

De volgende stap is om de docker data te kopiëren naar een nieuwe map, bijv. domoticz-2024-1. Vervolgens start je een nieuwe container met domoticz:2024.1 welke ook wijst naar deze nieuwe configuratie map. Hier kan je vervolgens mee spelen en mocht het stuk gaan heb je altijd nog je "oude" domoticz draaien.
Ik kom al verder, dank! _O_

Waar ik nu tegenaan loop is dat mijn 'LAN key' van Xiaomi blijkbaar niet meer valide is, en doordat het oude truukje om dit via de app op te halen niet meer werkt moet ik nu uitzoeken hoe ik daar aan ga komen. Uiteraard heb ik hem nergens genoteerd ... 8)7

(Ik heb dus nog een hele oude gateway van Xiaomi hangen, die verder eigenlijk prima werkt.)

[ Voor 3% gewijzigd door pven op 28-01-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
pven schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:20:
[...]

Waar ik nu tegenaan loop is dat mijn 'LAN key' van Xiaomi blijkbaar niet meer valide is, en doordat het oude truukje om dit via de app op te halen niet meer werkt moet ik nu uitzoeken hoe ik daar aan ga komen. Uiteraard heb ik hem nergens genoteerd ... 8)7

(Ik heb dus nog een hele oude gateway van Xiaomi hangen, die verder eigenlijk prima werkt.)
Die is toch niet veranderd? Ken de gateway niet maar staat deze key niet toevallig nog in een backup van domoticz? Evt. backup terugzetten in een "tijdelijke" container?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Waar ik nu tegenaan loop is dat mijn 'LAN key' van Xiaomi blijkbaar niet meer valide is, en doordat het oude truukje om dit via de app op te halen niet meer werkt moet ik nu uitzoeken hoe ik daar aan ga komen.
Je zou even kunnen proberen op android met de oude app 5.8.38 https://www.apkmirror.com...-38-android-apk-download/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30
[...]

Toen ik een herinstallatie deed van domoticz heb ik de key kunnen achterhalen door in de sqlite dump te zoeken met een tooltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik ben weer eens blij met Domoticz!

Ik heb al sinds 2016 een Pi 2B in de meterkast hangen die als remote diende voor de P1 meting en de status van de Nefit ketel bijhield. Het begon wat ongemakkelijk te voelen toen de Pi 1 niet meer werd ondersteund dus ik wilde er eigenlijk van af. Ook heb ik sinds deze maand een Daikin airco voor koelen en verwarmen. Daar wilde ik ook het verbruik van weten en dat kon niet met Domoticz en HA of de App waren gewoon niet handig.

Dus een setje van HomeWizard aangeschaft en de hoofd domoticz machine de Nefit laten doen. De HomeWizard wall plug was een eitje dus zat er ook zo in.

Met de P1 meter had ik ook geen problemen, alleen de historie houden was eigenlijk onmogelijk.

code:
1
Device creation failed , Hardware/Unit combination (xx:yy) already exists in Domotics.

Na wat zoeken kwam ik erachter dat de P1 plugin niet helemaal fijn is. Oplossing : even wat SQL commando's afvuren op de SQLite database en ik was back in business :D.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
download: Domoticz 2024.4 het gaat echt hard dit jaar. Dit doet mij bijna vermoeden dat de stables toch niet zo stable zijn.

Desalniettemin, meer info: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?p=313027

Edit: En mijn docker container maar meteen een update gegeven van 2024.3 naar 2024.4.

[ Voor 30% gewijzigd door rens-br op 30-01-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heeft iemand hier wel eens dingen gedaan met de Styrbar, de nieuwe(re) zigbee schakelaar van IKEA?
Een standaard dimmer, maar ook met links en rechts knoppen.

Idealiter zou ik er meerdere dingen mee aan/uitzetten en dimmen (2 groepen in de woonkamer) maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken.

Ik zou bijvoorbeeld:
1x links willen drukken en dan de schakelaar de woonkamergroep laten bedienen (nu met E1743 dimmer) en 1x naar rechts drukken en dan de eettafellampjes bedienen (ook niet een E1743 dimmer.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Hann1BaL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:33:
Heeft iemand hier wel eens dingen gedaan met de Styrbar, de nieuwe(re) zigbee schakelaar van IKEA?

Idealiter zou ik er meerdere dingen mee aan/uitzetten en dimmen (2 groepen in de woonkamer) maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken.

Ik zou bijvoorbeeld:
1x links willen drukken en dan de schakelaar de woonkamergroep laten bedienen (nu met E1743 dimmer) en 1x naar rechts drukken en dan de eettafellampjes bedienen (ook niet een E1743 dimmer.)
Ik neem even aan dat je dit al als device in Domoticz hebt zitten die de verschillende 'states' al heeft staan, correct?

Dan is het namelijk een kwestie van een script maken die aan de hand van die states iets uitvoert, als voorbeeld mijn DzScript voor mijn Xiaomi wandschakelaar:
Device:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq6L2nZbtRA-4ETGnl30NSb0dxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uwemggzhc2Ss4nFqvVAdwbk0.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 26-04-2019
--Last update: 03-12-2019
--Changelog: 
--Source: 
--Description: Used to switch on lights with an Xiaomi Switch
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

--Declarations
local SwitchNum     = 436

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum -- Schakelaar  
        }                               
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declarations
        local Switch        = domoticz.devices(SwitchNum)       --Schakelaar
        local Light         = domoticz.devices(1)   --Lamp

--Function
        if (Switch.state == 'L Press') then -- Toggle on Switch 1
            -- do something
        elseif (Switch.state == 'L Double') then -- on Switch 1 Double
            -- do something else
        elseif (Switch.state == 'R Press') then -- Toggle on Switch 2
            -- do something else
        elseif (Switch.state == 'R Double') then
            --
        elseif (Switch.state == 'LR Press') then
            --
        end
    end
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Voor mijn Xiaomi Mi Vacuum gebruik ik altijd Token Extractor om de key te achterhalen, wellicht werkt dat voor je gateway ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 21:10
Hann1BaL schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:33:

Ik zou bijvoorbeeld:
Ja!: https://www.fam-oldenburg...-e2002-afstandsbediening/

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Niet in Domoticz, maar in Node-red dat ik van naam wel ken, zo lijkt.
Wel waard om te bekijken, maar lijkt erg gecompliceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 07:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
  • Laatst online: 11-09 20:46

Je hoeft niet te wachten op Eneco. Kwestie van met n IR leeskop de IR poort van de meter uitlezen. Vaak werkt dit. Zie Dit artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
[...]

Ik heb nog een-en-ander geprobeerd, maar kom er niet aan uit. Om dit topic verder niet te vervuilen heb ik maar een los topic geopend: Domoticz geeft 'Invalid key' via Xiaomi Gateway

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jeroen1985vag schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:54:
[...]

Nee een backup van domoticz database schrijven naar de synology nas in de map data
Geen idee of je hier nog naar op zoek bent.
Ik heb een bash script die het een en ander uitvoert:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
#!/bin/bash
#Setting up backup directories
#SUBDIR=Raspberry
DIR=/media/backup

# Setting up echo fonts
red='\033[0;31m'
green='\033[0;32m'
cyan='\033[0;36m'
yellow='\033[1;33m'
purple='\033[0;35m'
NC='\033[0m' #No Color
bold=`tput bold`
normal=`tput sgr0`

#Screen clear
clear

echo -e "${green}${bold}Copy domoticz DB${NC}${normal}"
echo ""
# Check if backup directory exists
if [ ! -d "$DIR" ];
   then
      echo -e "${yellow}${bold}Backup directory $DIR doesn't exist, mounting it now!${NC}${normal}"
      sudo mount -a
fi

# Shut down some services before starting backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Stopping domoticz before backup${NC}${normal}"
sudo service domoticz stop

# Begin the backup process, should take about 45 minutes hour from 8Gb SD card to HDD
echo ""
echo -e "${green}${bold}Backing up domoticz.db HDD${NC}${normal}"
sudo cp /home/pi/domoticz/domoticz.db /media/backup/domoticz_$(date +%Y%m%d_%H%M%S).db;

# Wait for DD to finish and catch result
RESULT=$?

# Start services again that where shutdown before backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Starting the stopped services${NC}${normal}"
sudo service domoticz start

# update pihole
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Updating Pihole${NC}${normal}"
sudo pihole -g

# If command has completed successfully, if not, delete created files
if [ $RESULT = 0 ];
   then
      echo ""
      echo -e "${green}${bold}domoticz.db backup process completed! FILE: domoticz_$(date +%Y%m%d_%H%M%S).db{normal}"
      echo ""
      echo -e "${yellow}Removing backups older than 10 days${NC}"
      sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.db" -mtime +10 -exec rm {} \;
      echo -e "${cyan}If any backups older than 10 days were found, they were deleted${NC}"
      exit 0
# Else remove attempted backup file
   else
      echo ""
      echo -e "${red}${bold}Backup failed!${NC}${normal}"
      echo -e "${red}${bold}RaspberryPI backup process failed!${NC}${normal}"
      exit 1
fi

Overigens is die niet van mijzelf, maar heb ik die ook weer ergens "geleend" van het internet ;)
Wat het doet is een complete backup maken van de SD kaart, maar maakt ook een aparte backup van de database.
De directory /media/backup is een map op mijn Synology. Die wordt gemount in /etc/fstab.
Daarnaast verwijderd het ook de backups die ouder zijn dan 10 dagen.
Als je dit gaat testen, zorg dan dat /media/backup naar een lege directory verwijst op je NAS!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:22
Beste mede tweakers,
ik hoop dat ik in dit topic aan het juiste adres ben.
Ik draai al een tijdje domoticz op een RPI en wil deze nu uitbreiden met een shelly 1PM gen2 om de laadpaal van de auto te monitoren en schakelen.
Hiervoor wil ik deze via MQTT besturen.

De meeste sensoren heb ik lopen via wifi/mqtt en dat werkte allemaal zonder problemen.
Echter bij de shelly gen2 is het MQTT bericht anders en was er een workaround nodig.

Hiervoor kwam ik bij shellyteacher4domo

Deze heb ik aan de hang en de 1pm wordt netjes herkend in domoticz. Echter worden alle functies toegevoegd als devices. Dus ook de input switch bijvoorbeeld, welke ik niet als zichtbaar hoef te hebben op mijn dashboard.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2mUqhmdrobpnnwyJ6Zkgyb3fl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbC0WYyCVU04Jq98bbrUqmMi.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik deze verwijder, komt ie terug na een reboot van de rpi.
Ik heb al geprobeerd de textfile mqtt_templates_gen2.txt aan te passen door wat regels voor input 0 en input 1 weg te halen, maar dit lijkt ook niet te werken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[shellypro1pm] # Shelly Pro 1PM
topic=%discovery_prefix%/switch/%shelly_id%-0/config
payload={"name": "%shelly_topic% Relay 0", "cmd_t": "~rpc", "pl_off": "{\"id\":1,\"src\":\"%shelly_id%\",\"method\":\"Switch.Set\",\"params\":{\"id\":0,\"on\":false}}", "pl_on": "{\"id\":1,\"src\":\"%shelly_id%\",\"method\":\"Switch.Set\",\"params\":{\"id\":0,\"on\":true}}", "stat_t": "~status/switch:0", "val_tpl": "{{ value_json.output }}","stat_off": "false","stat_on": "true","avty_t": "~online", "pl_avail": "true", "pl_not_avail": "false", "uniq_id": "%shelly_id%-0", "qos": 0, "device": {"identifiers": ["%shelly_mac%-0"],"manufacturer": "Shelly","model": "%shelly_model%","name": "%shelly_id%-0"}, "~": "%shelly_topic%/"}
topic=%discovery_prefix%/sensor/%shelly_id%-0/temperature/config
payload={"name": "%shelly_id% Voltage 0", "~": "%shelly_topic%/", "stat_t": "~status/switch:0", "enabled_by_default": true, "uniq_id": "%shelly_id%-0-voltage", "qos": 0, "dev_cla": "voltage", "stat_cla": "measurement", "unit_of_meas": "V", "val_tpl": "{{ value_json.voltage }}", "device": {"identifiers": ["%shelly_mac%-0"],"manufacturer": "Shelly","model": "%shelly_model%","name": "%shelly_id%-0"}}
topic=%discovery_prefix%/sensor/%shelly_id%-0/power/config
payload={"name": "%shelly_id% Power 0", "stat_t": "~status/switch:0", "enabled_by_default": true, "uniq_id": "%shelly_id%-0-power", "qos": 0, "~": "%shelly_topic%/", "dev_cla": "power", "stat_cla": "measurement", "unit_of_meas": "W", "val_tpl": "{{ value_json.apower }}", "device": {"identifiers": ["%shelly_mac%-0"],"manufacturer": "Shelly","model": "%shelly_model%","name": "%shelly_id%-0"}}
topic=%discovery_prefix%/sensor/%shelly_id%-0/energy/config
payload={"name": "%shelly_id% Online", "stat_t": "~online", "uniq_id": "%shelly_id%-online", "~": "%shelly_topic%/", "pl_on": "true", "pl_off": "false"}

Heeft iemand hier ervaring mee en/of mischien en methode om dit op te lossen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
darklord007 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:31:
Beste mede tweakers,
ik hoop dat ik in dit topic aan het juiste adres ben.
Ik draai al een tijdje domoticz op een RPI en wil deze nu uitbreiden met een shelly 1PM gen2 om de laadpaal van de auto te monitoren en schakelen.
Hiervoor wil ik deze via MQTT besturen.

De meeste sensoren heb ik lopen via wifi/mqtt en dat werkte allemaal zonder problemen.
Echter bij de shelly gen2 is het MQTT bericht anders en was er een workaround nodig.

Hiervoor kwam ik bij shellyteacher4domo

Deze heb ik aan de hang en de 1pm wordt netjes herkend in domoticz. Echter worden alle functies toegevoegd als devices. Dus ook de input switch bijvoorbeeld, welke ik niet als zichtbaar hoef te hebben op mijn dashboard.
Ik zou deze niet verwijderen, maar disablen. dan staat hij wel in de lijst met apparaten bij instellingen, maar verder nergens anders.

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 06-02-2024 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 21:10
darklord007 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:31:
Deze heb ik aan de hang en de 1pm wordt netjes herkend in domoticz. Echter worden alle functies toegevoegd als devices. Dus ook de input switch bijvoorbeeld, welke ik niet als zichtbaar hoef te hebben op mijn dashboard.
Heeft iemand hier ervaring mee en/of mischien en methode om dit op te lossen?

Alvast bedankt!
Device hernoemen, en er een $ voor zetten, dan is hij in de overzichten niet meer zichtbaar.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
BazemanKM schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:29:
[...]

Device hernoemen, en er een $ voor zetten, dan is hij in de overzichten niet meer zichtbaar.
Dat is idd een goede tip Thxs!. Heb het ervoor gezet en weg was ie.
Toch had ik het mooier gevonden als hij gewoon die onnodige devices niet had toegevoegd :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Je kunt ze in het device overzicht ook op ongebruikt zetten, dan zie je ze ook niet meer en worden ze ook niet meer toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
janne_nl schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:05:
Je kunt ze in het device overzicht ook op ongebruikt zetten, dan zie je ze ook niet meer en worden ze ook niet meer toegevoegd.
Leek rens-br in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5" ook het makkelijkste ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tjsa. Gemist inderdaad. Alleen gedisabled zijn ze niet echt he. Je ziet ze met name niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02

FreakNL

Well do ya punk?

Crosspost van een script om je MV op de hoogste stand te zetten als de luchtvochtigheid boven een bepaalde getal komt:

FreakNL in "FanX RF USB Dongle"

Doe er je voordeel mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
FreakNL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:56:
Crosspost van een script om je MV op de hoogste stand te zetten als de luchtvochtigheid boven een bepaalde getal komt:

FreakNL in "FanX RF USB Dongle"

Doe er je voordeel mee :)
Goed bezig, maar ik denk dat je niet tevreden gaat zijn met dit script. Je maakt gebruik van een vaste waarde waarop je de ventilatie inschakelt (70%). Dit heeft tot gevolg dat als het een warme zomerse vochtige dag is je ventilatie ook gaat draaien, deze waarde haal je dan al zonder te douchen.

Zelf gebruik ik onderstaand script, deze kijkt naar een toename in luchtvochtigheid:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
--[[
bathroomHumControl.lua by BakSeeDaa
Version 1.3.1
    This script controls the humidity in a typical bathroom setting by detecting
    relative rises in humidity in a short period.
--]]

local FAN_DEVICE = 'Badkamer Vochtig' -- Fan device
local FORCE_FAN_DEVICE = 'Flatulence Button' -- (Optional)
local FORCE_FAN_TIME = 10 -- Minutes to force the fan when button pushed
local HUMIDITY_SENSORS =  {'TempHumBathroom'}
local FAN_DELTA_TRIGGER = 9 -- % Rise in humidity that will trigger the fan
local FAN_MAX_TIME = 100 -- Maximum minutes that the fan can be on in case we never reach the target humidity
local TARGET_OFFSET = 4 -- Fan goes off if target + offset is reached
local TEST_MODE_HUMIDITY_READING = 0 -- Set to a value between 1 and 100. Set to 0 to disable test mode
local READING_SAMPLES = 15

-- Create the data declarations
local data = {}
for i, device in pairs(HUMIDITY_SENSORS) do
    data[device] = {history = true, maxItems = READING_SAMPLES + 1}
    data['dehumidProgramActive'..i] = {history = true, maxItems = 1} -- Need history to get time stamp
    data['forceFan'] = {history = true, maxItems = 1} -- Need history to get time stamp
    data['targetHum'..i] = {initial=0}
end

return {
    active = true,
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Select one of LOG_DEBUG, LOG_INFO, LOG_ERROR, LOG_FORCE to override system log level
        marker = "bathRoom"
    },
    on = {
        devices = {
            'TempHumBathroom'
        }
    },
    data = data,
    execute = function(domoticz, device, triggerInfo)
        local forceFanReadings = domoticz.data.forceFan

local fanCmd = 'Off'
        for i = 1, #HUMIDITY_SENSORS do
            local humidityReadings = domoticz.data[HUMIDITY_SENSORS[i]]
            -- Store the read value in the persistant data
            for j = 1, (humidityReadings.size == 0 and READING_SAMPLES + 1 or 1) do
                humidityReadings.add((TEST_MODE_HUMIDITY_READING == 0
                    and domoticz.devices(HUMIDITY_SENSORS[i]).humidity or TEST_MODE_HUMIDITY_READING))
            end
                -- INIT
            local programActiveReadings = domoticz.data['dehumidProgramActive'..i]
            if (programActiveReadings.size == 0) then
                domoticz.log('programActiveReadings, Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                programActiveReadings.add(false)
            end
            local targetHum = domoticz.data['targetHum'..i]
            if (targetHum == nil) then
                domoticz.log('targetHum'..i..', Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                domoticz.data['targetHum'..i] = 0
                targetHum = 0
            end
            if (forceFanReadings.size == 0) then
                domoticz.log('forceFanReadings, Initialization was needed', domoticz.LOG_INFO)
                forceFanReadings.add('Init')
            end
                local programActiveState = programActiveReadings.getLatest()
            if (programActiveState.data) then -- The fan control program is active
                -- Has the fan control program timed out or have we reached the target humidity?
                local maxTime = (programActiveState.time.minutesAgo > FAN_MAX_TIME)
                local targetHumReached = (humidityReadings.getLatest().data <= targetHum)
                if (maxTime or targetHumReached) then
                    domoticz.log('Dehumidification program stops for: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                    domoticz.log('Reason(s): '..(maxTime and 'Max time. ' or '')..(targetHumReached and 'Target humidity reached.' or ''), domoticz.LOG_INFO)
                    programActiveReadings.add(false)
                    programActiveState = programActiveReadings.getLatest()
                else
                    domoticz.log('Dehumidification program is active for: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                    fanCmd = 'On'
                end
            else -- The fan is currently not running under the control of this program
                -- Has there been a significant rise in humidity lately?
                local humDelta = humidityReadings.getLatest().data - humidityReadings.min(2, READING_SAMPLES + 1)
                -- Calculate a target humidity but never try to push humidity below 40
                targetHum = math.max(humidityReadings.min(2, READING_SAMPLES + 1) + TARGET_OFFSET, 40)
                if (humDelta > FAN_DELTA_TRIGGER and humidityReadings.getLatest().data > targetHum) then
                    domoticz.data['targetHum'..i] = targetHum
                    programActiveReadings.add(true)
                    programActiveState = programActiveReadings.getLatest()
                    fanCmd = 'On'
                    domoticz.log('Dehumidification program starts as a respond to: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                else
                    domoticz.log('Dehumidification program doesn\'t run  for: '..HUMIDITY_SENSORS[i], domoticz.LOG_INFO)
                end
                domoticz.log('targetHum: '..targetHum..', Current humidity: '..humidityReadings.getLatest().data..', humDelta: '..humDelta, domoticz.LOG_INFO)
            end
        end
            if ((forceFanReadings.getLatest().time.minutesAgo < FORCE_FAN_TIME)
        and (forceFanReadings.getLatest().data == 'On')) then fanCmd = 'On' end
            if (domoticz.devices(FAN_DEVICE).state ~= fanCmd) then
            domoticz.log('Turning the fan '..fanCmd, domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.devices(FAN_DEVICE).toggleSwitch()
        end
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja, die toename kwam ik inderdaad ook tegen ergens.. Misschien kan ik die inderdaad beter gebruiken...

Wanneer schakelt deze dan weer uit? Als hij op het originele niveau terugkomt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
FreakNL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:03:
Ja, die toename kwam ik inderdaad ook tegen ergens.. Misschien kan ik die inderdaad beter gebruiken...

Wanneer schakelt deze dan weer uit? Als hij op het originele niveau terugkomt? :)
Als hij op 4% boven zijn waarde komt voordat je ventilatie inschakelde. Dus als er bijvoorbeeld ineens een toename is van 50% naar 60% dan schakelt het script de ventilatie in en bij een daling naar 54% weer uit. Deze waardes zijn aan te passen, maar werkten bij mij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
Knielen schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:35:
[...]

Als hij op 4% boven zijn waarde komt voordat je ventilatie inschakelde. Dus als er bijvoorbeeld ineens een toename is van 50% naar 60% dan schakelt het script de ventilatie in en bij een daling naar 54% weer uit. Deze waardes zijn aan te passen, maar werkten bij mij goed.
Nog een optie is het uitlezen van meerdere luchtvochtigheid sensoren. Ik heb er 3 in huis waarvan 1 op de badkamer. Ik neem het gemiddelde van de 3 en als de badkamer boven de gemiddelde waarde komt + marge dan gaat de ventilator aan.

Het uitschakelen moet ik nog iets beter regelen maargoed je moet altijd iets te knutselen houden :)

[ Voor 7% gewijzigd door kevi-n1 op 12-02-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
FreakNL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:03:

Wat voor MV-box heb je?
Indien je een ingebouwde RV-sensor hebt zoals de Itho CVE-S dan kan je de MV-box gewoon z'n werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb een domme MV, Orcon MVS-R. Bewuste keuze, ook bijvoorbeeld vanwege deze post:
SmiGueL in "Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz"

Ik doe alles met Domotica. Fallback is een ouderwetse afstandsbediening.

[ Voor 60% gewijzigd door FreakNL op 12-02-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
FreakNL schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:50:
Ik heb een domme MV, Orcon MVS-R. Bewuste keuze, ook bijvoorbeeld vanwege deze post:
SmiGueL in "Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz"
Ik doe alles met Domotica. Fallback is een ouderwetse afstandsbediening.
Hmm, Ok.
Mocht je een keer willen overstappen naar een andere MV-box dan kan ik je de Itho CVE-S Eco Optima met ingebouwde RV en CO2 sensoren aanraden, aangevuld met een https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/.

Zie ook Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Dit vanwege je post FreakNL in "Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 19:39
kevi-n1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Nog een optie is het uitlezen van meerdere luchtvochtigheid sensoren. Ik heb er 3 in huis waarvan 1 op de badkamer. Ik neem het gemiddelde van de 3 en als de badkamer boven de gemiddelde waarde komt + marge dan gaat de ventilator aan.

Het uitschakelen moet ik nog iets beter regelen maargoed je moet altijd iets te knutselen houden :)
Ik gebruik iets vergelijkbaars. Uitschakelen bij waarde lager dan de inschakelwaarde anders gaat ie pendelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Lawrentz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Hmm, Ok.
Mocht je een keer willen overstappen naar een andere MV-box dan kan ik je de Itho CVE-S Eco Optima met ingebouwde RV en CO2 sensoren aanraden, aangevuld met een https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/.

Zie ook Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Dit vanwege je post FreakNL in "Orcon ventilator aansturen 868,3 MHz".
Deze is 2 maanden oud dus nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

kevi-n1 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Wat een goed idee!

Dat is eigenlijk nog veel beter. Want de opmerk van @Knielen snijdt wel hout.. Je kan niet van een vaste waarde uitgaan qua humidity..

Ik heb nu dit script, waarbij ik dus de humidity uit de twee slaapkamers op dezelfde verdieping als ijkpunt gebruik.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
return {
    on = {
        timer = {
            'every minute' -- Runs every minute
        },
        devices = {
            'Badkamer (Humidity)', -- Replace with the name of your sensor A
            'Humidity-SlaapKamerB', -- Replace with the name of your sensor B
            'Humidity-SlaapkamerC'  -- Replace with the name of your sensor C
        }
    },
    execute = function(domoticz, trigger)
        local sensorA = domoticz.devices('Badkamer (Humidity)') -- Replace with the name of your sensor A
        local sensorB = domoticz.devices('Humidity-SlaapkamerB') -- Replace with the name of your sensor B
        local sensorC = domoticz.devices('Humidity-SlaapkamerC') -- Replace with the name of your sensor C
        local targetSwitch = domoticz.devices('MV-Aan-Uit') -- Replace with the name of your switch (not used right now, we set the dimmer straigh away, see below)
        local targetSwitch2 = domoticz.devices('FAN-speed') -- Replace with the name of your dimmer

-- Check if the last update of A is more than one hour ago
        if sensorA.lastUpdate.secondsAgo> 3600 then
            domoticz.log("Humidity sensor A has not been updated in the last hour. Exiting script.", domoticz.LOG_ERROR)
            return
        end

-- Check if the last update of B is more than one hour ago
        if sensorB.lastUpdate.secondsAgo> 3600 then
            domoticz.log("Humidity sensor B has not been updated in the last hour. Exiting script.", domoticz.LOG_ERROR)
            return
        end

-- Check if the last update of C is more than one hour ago
        if sensorC.lastUpdate.secondsAgo> 3600 then
            domoticz.log("Humidity sensor C has not been updated in the last hour. Exiting script.", domoticz.LOG_ERROR)
            return
        end

local humidityA = sensorA.humidity
        local humidityB = sensorB.humidity
        local humidityC = sensorC.humidity

-- Calculate the average humidity of sensors B and C
        local averageBC = (humidityB + humidityC) / 2

-- Log humidity values
        domoticz.log("Humidity A (Badkamer): " .. humidityA, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log("Humidity B (SlaapkamerB): " .. humidityB, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log("Humidity C (SlaapkamerC): " .. humidityC, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log("Average humidity of B and C: " .. averageBC, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log("If humidity of A is 10 higher then average B&C, fan will switch to lvl3")
        domoticz.log("If humidity of A is 7 higher then average B&C, fan will switch to lvl2")

-- Set level of dimmer based on difference with other roooms
        if humidityA >= averageBC + 10 then
            targetSwitch2.dimTo(3)
            domoticz.log("Humidity FANX to lvl3,  humidity bathroom is at least 10 higher then average B&C", domoticz.LOG_INFO)
            return
        end

if humidityA >= averageBC + 7 then
            targetSwitch2.dimTo(2)
            domoticz.log("Humidity FANX to lvl2,  humidity bathroom is at least 7 higher then average B&C", domoticz.LOG_INFO)
            return
        end

if humidityA >= averageBC then
            targetSwitch2.dimTo(1)
            domoticz.log("Humidity FANX to lvl1,  humidity bathroom comparable with other rooms", domoticz.LOG_INFO)
            return
        end

if humidityA <= averageBC then
            targetSwitch2.dimTo(1)
            domoticz.log("Humidity FANX to lvl1, humidity bathroom comparable with other rooms", domoticz.LOG_INFO)
            return
        end

end
}

Ben nog niet zo tevreden over het einde, ik kreeg het niet voor elkaar om daar een mooie if then else van te maken. kreeg telkens foutmeldingen in de logs dan mijn script niet klopte.. Dus nu is hij heel lelijk, hij breekt gewoon het script af als er 1 van die waardes gevonden wordt... Dat vind ik bij het checken van de laatste update van de sensors prima (want dan wil ik het script juist afbreken), maar op het einde vind ik het een beetje lelijk, dat moet mooier kunnen... Ik stuur nu wel direct het FANX device (dimmer) aan, dus dat is dan wel weer fraai :)

Iemand tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Nu online
Ik gebruik al jaren deze voor mijn ventilatie in de badkamer. ooit ergens gevonden .

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
--[[

This script controls the humidity in a typical bathroom setting by detecting
relative rises in humidity in a short period.
Of course it requires a humidity sensor and a binary switch controlling a fan/ventilator.
(there is no provision for variable speed ventilators here!)

How it works (assuming the default constants as defined below):
Every 5 minutes a reading is done. Every reading is stored together
with the previous reading and is stored in two user variables (humidityTmin5 and humidityTmin10).
So it has two reading over the past 10 minutes.
It then takes the lowest of the two and compares it with the latest reading and
calculates a delta.
If the delta is 3 or higher (see constants) then the fan will be turned
on, it calculates the target humidity and the 'humidity-decrease program' is started (fanFollowsProgram=1).
From then on, every 5 minutes the current humidity is compared to the
stored target humidity. Basically if that target is reached, the fan is turned off
and the 'program' is ended.
Of course, it is possible that the target is never reached (might start raining outside
or whatever). Then there is a failsafe (FAN_MAX_TIME) after which the ventilator
will be turned off.

Also, it will detect if the ventilator is manually switched off during a program
or when it is switched on before the program starts.

Along the lines it prints to the log and sends notifications
but of course you can turn that off by removing those lines.

--]]

commandArray = {}

-- declare some constants
-- adjust to your specific situation
SAMPLE_INTERVAL = 5                 -- time in minutes when a the script logic will happen
FAN_DELTA_TRIGGER = 3               -- rise in humidity that will trigger the fan
FAN_MAX_TIME = 24                   --  maximum amount of sample cycles the fan can be on, 
                                    -- in case we never reach the target humidity
TARGET_OFFSET = 5                  -- ventilator goes off if target+offset is reached 
                                    -- (maybe it takes too long to reach the true target due to wet towels etc)
FAN_NAME = 'Ventilatie'    -- exact device name of the switch turning on/off the ventilator
SENSOR_NAME = 'Temp Badkamer'     -- exact device name of the humidity sensor

TEST_MODE = false                  -- when true TEST_MODE_HUMVAR is used instead of the real sensor
TEST_MODE_HUMVAR = 'testHumidity'   -- fake humidity value, give it a test value in domoticz/uservars
PRINT_MODE = false                  -- when true wil print output to log and send notifications

if PRINT_MODE == true then
print('Fan control')
end

-- get the global variables:
-- this script runs every minute, humCounter is used to create SAMPLE_INTERVAL periods
humCounter = tonumber(uservariables['humCounter'])
humidityTmin5 = tonumber(uservariables['humidityTmin5'])                -- youngest reading
humidityTmin10 = tonumber(uservariables['humidityTmin10'])              -- oldest reading
targetFanOffHumidity = tonumber(uservariables['targetFanOffHumidity'])  -- target humidity
fanMaxTimer = tonumber(uservariables['fanMaxTimer'])
fanFollowsProgram = tonumber(uservariables['fanFollowsProgram'])        -- marker indicating that the 
                                                                        -- decrease program is started

target = 0 -- will hold the target humidity when the program starts

-- get the current humidity value
if (TEST_MODE) then
    current = tonumber(uservariables[TEST_MODE_HUMVAR])
else
    current = otherdevices_humidity[SENSOR_NAME]
end

-- check if the sensor is on or has some weird reading
if (current == 0 or current == nil) then
    print('current is 0 or nil. Skipping this reading')
    return commandArray
end

print('Current humidity:' .. current)
        print('targetFanOffHumidity:' .. targetFanOffHumidity)
        print('humidityTmin5: ' .. humidityTmin5)
        print('humidityTmin10: ' .. humidityTmin10)
        print('fanMaxTimer: ' .. fanMaxTimer)
        print('humCounter:' .. humCounter)
        print('fanFollowsProgram:' .. fanFollowsProgram)
end

-- increase cycle counter
humCounter = humCounter + 1

if (humCounter >= SAMPLE_INTERVAL) then

if (humidityTmin5 == 0) then
        -- initialization, assume this is the first time
        humidityTmin5 = current
        humidityTmin10 = current
    end

humCounter = 0 -- reset the cycle counter

-- pick the lowest history value to calculate the delta
    -- this also makes sure that two relative small deltas in the past 2*interval minutes are treated as one larger rise
    -- and therefore will still trigger the ventilator
    -- I don't want to use a longer interval instead because I want the ventilator to start as soon as possible
    -- (so rather after 5 minutes instead of after 15 minutes because the mirrors in the bathroom become kinda useless ;-)
    delta = current - math.min(humidityTmin10, humidityTmin5)
    print('Delta: ' .. delta)
end

-- pick the lowest history value
    target = math.min(humidityTmin10, humidityTmin5) + TARGET_OFFSET

-- shift the previous measurements
    humidityTmin10 = humidityTmin5
    -- and store the current
    humidityTmin5 = current

if (otherdevices[FAN_NAME]=='Off' or (otherdevices[FAN_NAME]=='On' and fanFollowsProgram==0)) then
        -- either the fan is off or it is on but the decrease program has not started
        -- in that latter case we start the program anyway. This could happen if someone turns on the ventilator
        -- manually because he/she is about to take a shower and doesn't like damp mirrors.
        -- I don't do this because the ventilator removes heat from the bathroom and I want this to happen
        -- as late as possible ;-)

if (fanFollowsProgram == 1 and otherdevices[FAN_NAME]=='Off') then
            -- likely someone turned off the ventilator while the program was running
            fanFollowsProgram = 0
        end

-- see if we have to turn it on
        if (delta >= FAN_DELTA_TRIGGER) then
            -- time to start the fan
            commandArray[FAN_NAME] = 'On'
            targetFanOffHumidity = target

if (fanFollowsProgram == 1) then
                print('Ventilator was already on but we start the de-humidifying program')
            end

fanFollowsProgram = 1

-- set the safety stop
            fanMaxTimer = FAN_MAX_TIME

print('Rise in humidity. Turning on the vents. Delta: ' .. delta)
            print('Target humidity for turning the ventilator: ' ..targetFanOffHumidity)
            commandArray['SendNotification'] = 'Ventilator is on#The ventilator was activated at humidity level ' .. current .. '#0'
            end
        end

else
        if (fanMaxTimer > 0) then
            -- possible that someone started the ventialator manually
            fanMaxTimer = fanMaxTimer - 1
        end

if (fanFollowsProgram == 1) then -- not manually started

if (delta >= FAN_DELTA_TRIGGER) then
                -- ok, there is another FAN_DELTA_TRIGGER rise in humidity
                -- when this happen we reset the fanMaxTimer to a new count down
                -- because we have to ventilate a bit longer due to the extra humidity
                print('Another large increase detected, resetting max timer. Delta: ' .. delta)
                end
                fanMaxTimer = FAN_MAX_TIME
            end

-- first see if it can be turned off
            if (current <= targetFanOffHumidity or fanMaxTimer==0) then
                commandArray[FAN_NAME] = 'Off'

msg = ''

if (fanMaxTimer == 0 and current > targetFanOffHumidity) then
                    msg = 'Target not reached but safety time-out is triggered.'
                    print(msg)
                    end
                else
                    msg = 'Target humidity reached'
                    print(msg)
                    end
                end

print('Turning off the ventilator')
                msg = msg .. '\nTurning off the ventilator'
                end

targetFanOffHumidity = 0
                fanMaxTimer = 0
                fanFollowsProgram = 0
                -- reset history in this case.. we start all over
                -- Tmin10 is still in the 'ventilator=On'-zone
                humidityTmin10 = humidityTmin5
                commandArray['SendNotification'] = 'Ventilator is off#' .. msg .. '#0'
                end

else
                -- we haven't reached the target yet
               print('Humidity delta: ' .. delta)
               end
            end
        end
    end

print('New values >>>>>>>>>>>')
    print('humidityTmin5: ' .. humidityTmin5)
    print('humidityTmin10: ' .. humidityTmin10)
    print('fanMaxTimer: ' .. fanMaxTimer)
    print('humCounter:' .. humCounter)
    print('fanFollowsProgram:' .. fanFollowsProgram)
    print('------ target: ' .. targetFanOffHumidity)
end

end

-- save the globals
commandArray['Variable:humCounter'] = tostring(humCounter)
commandArray['Variable:humidityTmin10'] = tostring(humidityTmin10)
commandArray['Variable:humidityTmin5'] = tostring(humidityTmin5)
commandArray['Variable:targetFanOffHumidity'] = tostring(targetFanOffHumidity)
commandArray['Variable:fanMaxTimer'] = tostring(fanMaxTimer)
commandArray['Variable:fanFollowsProgram'] = tostring(fanFollowsProgram)

return commandArray

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 17:05
Ik dacht gisteren ik zal eindelijk mijn domoticz updaten :O

Had ik dat dus maar niet gedaan |:(

Raspberry was nog bereikbaar, maar domoticz totaal niet meer.
Ik dacht zal de boel terugzetten vanaf een backup (ik backup naar een NAS) en zet dit terug.
Maar het lukte mij niet om daar een image van te trekken.

Afijn, een nieuw image gepakt en alles opnieuw geïnstalleerd.
Kom ik erachter (het was gisteren laat :P ) dat ik mijn raspberry 4 had gepakt.
Daar draait alles goed op, maar wilde mijn oude raspberry pi 1 pakken omdat hij alleen de slimme meter uitleest en de zonnepanelen, dus niet zo heel spannend.

Echter ik krijg domoticz niet aan de gang :/

De foutmelding die ik krijg is "Illegal instruction domoticz".
Iemand een tip waar ik moet zoeken ?

Beide raspberry's draaien bullseye

UPDATE: ik lees op het forum van raspberrypi.com dat de raspberry pi 1 te oud is en dat zou in de warning gestaan hebben (klikken zonder te lezen 8)7 ) iemand die dit kan bevestigen ?

[ Voor 10% gewijzigd door MdO82 op 13-02-2024 18:23 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
MdO82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:11:
Ik dacht gisteren ik zal eindelijk mijn domoticz updaten :O

Had ik dat dus maar niet gedaan |:(

Raspberry was nog bereikbaar, maar domoticz totaal niet meer.
Ik dacht zal de boel terugzetten vanaf een backup (ik backup naar een NAS) en zet dit terug.
Maar het lukte mij niet om daar een image van te trekken.

Afijn, een nieuw image gepakt en alles opnieuw geïnstalleerd.
Kom ik erachter (het was gisteren laat :P ) dat ik mijn raspberry 4 had gepakt.
Daar draait alles goed op, maar wilde mijn oude raspberry pi 1 pakken omdat hij alleen de slimme meter uitleest en de zonnepanelen, dus niet zo heel spannend.

Echter ik krijg domoticz niet aan de gang :/

De foutmelding die ik krijg is "Illegal instruction domoticz".
Iemand een tip waar ik moet zoeken ?

Beide raspberry's draaien bullseye
Van welke Dz versie ben je afkomstig?
Zie ook download: Domoticz 2024.2

Even uit z'n context:
A few notes before updating:
- Armv6 device support has been stopped. Sure, you can still build Domoticz yourself, but no binary versions are published anymore. This means devices like the Raspberry Pi 1, Pi Zero from ~12 years ago are not supported anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 17:05
Lawrentz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:22:
[...]

Van welke Dz versie ben je afkomstig?
Zie ook download: Domoticz 2024.2

Even uit z'n context:
A few notes before updating:
- Armv6 device support has been stopped. Sure, you can still build Domoticz yourself, but no binary versions are published anymore. This means devices like the Raspberry Pi 1, Pi Zero from ~12 years ago are not supported anymore.
Ik zag het inderdaad (zie mijn edit) dan toch maar updaten en de pi 4 inzetten :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:41

DropjesLover

Dit dus ->

Hier draait alles na de update wel nog, maar vreemd genoeg mn RFLink bordje (via usb op/dev/ttyAMA0) niet meer.
Krijgt geen data meer binnen.

Ik heb de hardware update gedaan, andere usb poorten geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.

Ik gebruik de RFLink om 4 temperatuursensoren in het huis uit te lezen / te loggen, als een beetje idee van wat die trends zeggen ten opzichte van de thermostaat op 1 kamer (via OpenTherm OTGW)...

[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 16-02-2024 22:36 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen1985vag
Pietervs schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:45:
[...]

Geen idee of je hier nog naar op zoek bent.
Ik heb een bash script die het een en ander uitvoert:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
#!/bin/bash
#Setting up backup directories
#SUBDIR=Raspberry
DIR=/media/backup

# Setting up echo fonts
red='\033[0;31m'
green='\033[0;32m'
cyan='\033[0;36m'
yellow='\033[1;33m'
purple='\033[0;35m'
NC='\033[0m' #No Color
bold=`tput bold`
normal=`tput sgr0`

#Screen clear
clear

echo -e "${green}${bold}Copy domoticz DB${NC}${normal}"
echo ""
# Check if backup directory exists
if [ ! -d "$DIR" ];
   then
      echo -e "${yellow}${bold}Backup directory $DIR doesn't exist, mounting it now!${NC}${normal}"
      sudo mount -a
fi

# Shut down some services before starting backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Stopping domoticz before backup${NC}${normal}"
sudo service domoticz stop

# Begin the backup process, should take about 45 minutes hour from 8Gb SD card to HDD
echo ""
echo -e "${green}${bold}Backing up domoticz.db HDD${NC}${normal}"
sudo cp /home/pi/domoticz/domoticz.db /media/backup/domoticz_$(date +%Y%m%d_%H%M%S).db;

# Wait for DD to finish and catch result
RESULT=$?

# Start services again that where shutdown before backup process
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Starting the stopped services${NC}${normal}"
sudo service domoticz start

# update pihole
echo ""
echo -e "${purple}${bold}Updating Pihole${NC}${normal}"
sudo pihole -g

# If command has completed successfully, if not, delete created files
if [ $RESULT = 0 ];
   then
      echo ""
      echo -e "${green}${bold}domoticz.db backup process completed! FILE: domoticz_$(date +%Y%m%d_%H%M%S).db{normal}"
      echo ""
      echo -e "${yellow}Removing backups older than 10 days${NC}"
      sudo find $DIR -maxdepth 1 -name "*.db" -mtime +10 -exec rm {} \;
      echo -e "${cyan}If any backups older than 10 days were found, they were deleted${NC}"
      exit 0
# Else remove attempted backup file
   else
      echo ""
      echo -e "${red}${bold}Backup failed!${NC}${normal}"
      echo -e "${red}${bold}RaspberryPI backup process failed!${NC}${normal}"
      exit 1
fi

Overigens is die niet van mijzelf, maar heb ik die ook weer ergens "geleend" van het internet ;)
Wat het doet is een complete backup maken van de SD kaart, maar maakt ook een aparte backup van de database.
De directory /media/backup is een map op mijn Synology. Die wordt gemount in /etc/fstab.
Daarnaast verwijderd het ook de backups die ouder zijn dan 10 dagen.
Als je dit gaat testen, zorg dan dat /media/backup naar een lege directory verwijst op je NAS!
ja bedankt pieter was nog op zoek naar een script voor naar de synology. gebruik zelf een nuc met debian 12 een copie van de img heb ik niet nodig zal het script wat aanpassen en dan testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jeroen1985vag schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:49:
[...]

ja bedankt pieter was nog op zoek naar een script voor naar de synology. gebruik zelf een nuc met debian 12 een copie van de img heb ik niet nodig zal het script wat aanpassen en dan testen
Ik heb zelf een Raspberry Pi, dus ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen1985vag
Pietervs schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:11:
[...]

Ik heb zelf een Raspberry Pi, dus ik hoop dat je er wat aan hebt.
ja de script zelf werkt wel maar heb problemen om mount acces te krijgen met de synology map heb de map data in mijn synology al de nfs rechten gegeven op het ip adres van domoticz alleen kom ik nog even niet uit met linux zijde bij /etc/fstab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jeroen1985vag schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:46:
[...]

ja de script zelf werkt wel maar heb problemen om mount acces te krijgen met de synology map heb de map data in mijn synology al de nfs rechten gegeven op het ip adres van domoticz alleen kom ik nog even niet uit met linux zijde bij /etc/fstab
Dat is raar.
Wat draai je op je systeem? Is dat Windows? Kun je wel gewoon naar de map toe browsen? Als je Linux hebt, kun je dan wel de map handmatig mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen1985vag
Pietervs schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:30:
[...]

Dat is raar.
Wat draai je op je systeem? Is dat Windows? Kun je wel gewoon naar de map toe browsen? Als je Linux hebt, kun je dan wel de map handmatig mounten?
Ja domoticz draait op Linux debian 12 en heb een synology nas met DSM 7.2 . Ik kan in de map komen van het script en hem ook uit laten voeren. Maar krijg dan backup mislukt omdat hij de map waar hij het naartoe schrijft niet kan vinden op mijn nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jeroen1985vag schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Ja domoticz draait op Linux debian 12 en heb een synology nas met DSM 7.2 . Ik kan in de map komen van het script en hem ook uit laten voeren. Maar krijg dan backup mislukt omdat hij de map waar hij het naartoe schrijft niet kan vinden op mijn nas.
Draai je het script vanaf de NAS? Die heb ik lokaal gezet onder /etc en executable gemaakt (chmod +x).
En dan vervolgens in cron een verwijzing gemaakt.

Dus:
- script in /etc
- script executable gemaakt
- map aangemaakt onder /media
- mount van NAS in de map door middel van verwijzing in /etc/fstab
- aanroepen van script vanuit cron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen1985vag
Hoi bedankt voor je reactie ik draai deze lokaal waar domoticz ook op draait. Maar script staat in de map scripts van domoticz zelf dus zal deze eens in etc zetten. Heb je ook een voorbeeld van mount van de nas in etc/Fstab daar kom ik niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:01
..

[ Voor 99% gewijzigd door bokkie72 op 10-03-2024 15:49 . Reden: Verkeerd forum ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:46
bokkie72 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:36:
[Afbeelding]

Dit toont het verbruik van de e-Niro tijdens laden: de laadstroom stond op minimum, auto ontgrendeld en vervolgens via het menu geconfigureerd naar maximum.
(De laadpaal is 1fase 30 amp max)
Weet je zeker dat je in het goede forum zit met deze post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:01
Heeft iemand een Loqed slot al correct werkend in Domoticz? Ik heb de instructies van Loqed gevolgd, maar krijg het maar voor de helft werkend:
  • Ik kan het slot bedienen (op slot draaien en weer van het slot halen)
  • De status van het slot wordt echter niet geupdate
Ik heb zo'n beetje alle combinaties van escape characters geprobeerd in die web hooks, maar ik krijg het niet goed. Als iemand een voorbeeld heeft van hoe de webhooks zijn geconfigureerd, dan graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
PhilipsFan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:53:
Heeft iemand een Loqed slot al correct werkend in Domoticz? Ik heb de instructies van Loqed gevolgd, maar krijg het maar voor de helft werkend:
  • Ik kan het slot bedienen (op slot draaien en weer van het slot halen)
  • De status van het slot wordt echter niet geupdate
Ik heb zo'n beetje alle combinaties van escape characters geprobeerd in die web hooks, maar ik krijg het niet goed. Als iemand een voorbeeld heeft van hoe de webhooks zijn geconfigureerd, dan graag!
Ik ken dit systeem niet maar de instructies zijn vrij duidelijk. Ben je er wel in geslaagd de status te updaten door de url in een browser te plaatsen?
Post anders hier eens je url (met de persoonlijke info zoals api key en password vervangen door vaste tekst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:01
WillemD61 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:09:
[...]

Ik ken dit systeem niet maar de instructies zijn vrij duidelijk. Ben je er wel in geslaagd de status te updaten door de url in een browser te plaatsen?
Post anders hier eens je url (met de persoonlijke info zoals api key en password vervangen door vaste tekst).
De instructies zijn volkomen onduidelijk. Ik heb hier het exacte url zoals dat als voorbeeld op de website staat:
code:
1
[https://192\.168\.1\.22/json\.htm?type=command&param=switchlight&idx=\\[2765\\]&switchcmd=Set%20Level&level=\[10\]\(https://192\.168\.1\.22/json\.htm?type=command&param=switchlight&idx=%5B2765%5D&switchcmd=Set%20Level&level=%5B10\)\]

Dit wordt uberhaupt niet geslikt door de interface van de Loqed, hij zegt dan dat hij hier geen JSON van kan maken. Als ik die blokhaken aan het begin en eind eraf haal, dan wil hij de webhook wel accepteren, maar werkt deze niet. Ik begrijp ook niks van het formaat, het lijkt wel alsof hetzelfde url tweemaal in het voorbeeld staat. Als ik het totaal strip tot het weer een normaal url is zoals dit:
code:
1
https://192.168.1.22/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=2765&switchcmd=Set%20Level&level=20

En ik prop dat in m'n webbrowser, dan reageert Domoticz normaal. Als ik dat werkende url dan vervolgens weer escape zoals in het voorbeeld, dan krijg je:
code:
1
https://192\.168\.1\.22/json\.htm?type=command&param=switchlight&idx=%5B2765%5D&switchcmd=Set%20Level&level=%5B10

Dit wordt geaccepteerd als webhook, maar werkt niet.

De bridge zit gewoon in m'n lokale subnet, hetzelfde als waarin Domoticz zit en de laptop met m'n webbrowser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb daar jaren geleden al eens mee gestoeid. Het heeft ooit even gewerkt, maar nu wordt de webhook vanuit Loqed niet meer geactiveerd. Als ik de hele URL in een browser plemp werkt het gewoon. Ik gebruik alleen de status trouwens.

Ik ben een beetje huiverig om het openen van de deur in Domoticz onder te brengen, als iemand domoticz weet te hacken, is de stap naar de deur maar klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
PhilipsFan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 01:01:
[...]

De instructies zijn volkomen onduidelijk. Ik heb hier het exacte url zoals dat als voorbeeld op de website staat:
code:
1
[https://192\.168\.1\.22/json\.htm?type=command&param=switchlight&idx=\\[2765\\]&switchcmd=Set%20Level&level=\[10\]\(https://192\.168\.1\.22/json\.htm?type=command&param=switchlight&idx=%5B2765%5D&switchcmd=Set%20Level&level=%5B10\)\]

Dit wordt uberhaupt niet geslikt door de interface van de Loqed, hij zegt dan dat hij hier geen JSON van kan maken. Als ik die blokhaken aan het begin en eind eraf haal, dan wil hij de webhook wel accepteren, maar werkt deze niet. Ik begrijp ook niks van het formaat, het lijkt wel alsof hetzelfde url tweemaal in het voorbeeld staat. Als ik het totaal strip tot het weer een normaal url is zoals dit:
code:
1
https://192.168.1.22/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=2765&switchcmd=Set%20Level&level=20

En ik prop dat in m'n webbrowser, dan reageert Domoticz normaal. Als ik dat werkende url dan vervolgens weer escape zoals in het voorbeeld, dan krijg je:
code:
1
https://192\.168\.1\.22/json\.htm?type=command&param=switchlight&idx=%5B2765%5D&switchcmd=Set%20Level&level=%5B10

De bridge zit gewoon in m'n lokale subnet, hetzelfde als waarin Domoticz zit en de laptop met m'n webbrowser.
Het formaat is inderdaad verwarrend. Je ziet de echte link en je ziet hoe deze link in een browser zou moeten heten daarom lijkt het dubbel (net als met email kan je een naam hebben in je adresboek, met daaraan gekoppeld het echte email adres).

Je 2e url werkt in de browser zeg je (dus die wijzigt de zichtbare status?), dus daar moet je verder mee werken. Die zou je dan in je LOQED system moeten stoppen zoals beschreven in de laatste paragraaf. Waarom zou je daar weer escape characters aan toevoegen? Dat staat nergens beschreven.

Mogelijk dat je ook nog permissies/security in Domoticz moet aanpassen zodat LOQED die status mag wijzigen (zie security wiki domoticz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
PhilipsFan schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 01:01:
[...]

code:
1

code:
1

code:
1

Het 1-op-1 overnemen van een url van een browser in een REST call gaat meestal niet helpen.

Je zou eigenlijk als eerste de REST call van de CLI kunnen uitvoeren, en dan bij voorkeur op het platform van je Domoticz.
Dat wil niet zeggen dat je de REST call 1-op-1 kan overnemen maar je zit er dan niet ver naast.
Soms heb je dan een extra '-s' nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Wie kan mij helpen met het volgende vraagstuk.
Mijn zonmeter lees ik via een modbus RTU plugin uit op een Pi3 met domoticz v 2021.1. Onder domoticz 2024.4 werkt die plugin niet meer.
Tot voorkort kon ik op dezelfde Pi3 met een dzVentsscript ook mijn Envoy (zonnepanelen) uitlezen, maar na een ongevraagde firmware update van de Envoy van v 5.0.55 naar 7.0.88 lukt dat niet meer.
De native hardware van Domoticz kan het Envoy probleem oplossen met en token van Enphase maar dat draait alleen (goed) op Domoticz 2024.4 Mijn Modbus RTU kan dan dus niet meer op dezelfde Pi uitgelezen worden.

Met de gegevens van de zonmeter en de opbrengst van de zonnepanelen berekende ik met een tweede dzVents script op de Pi3 (v2021.1) de ratio tussen straling en opbrengst. Dat gaat nu niet meer omdat de gegevens niet meer op dezelfde Pi staan.

Ik zal dus eerst de gegevens vanuit domoticz op de P3 (v2021.1) moeten transporteren naar domoticz op de Pi4 v 2024.4) of vice versa. Of de waarden van de ene Pi kunnen binnen halen in het dzVentsscript op de andere Pi. Ik zou niet weten hoe dat dan moet.

Wie kan mij helpen dit probleempje op te lossen?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
Copitano schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:47:
Mijn zonmeter lees ik via een modbus RTU plugin uit op een Pi3 met domoticz v 2021.1. Onder domoticz 2024.4 werkt die plugin niet meer.
Tot voorkort kon ik op dezelfde Pi3 met een dzVentsscript ook mijn Envoy (zonnepanelen) uitlezen, maar na een ongevraagde firmware update van de Envoy van v 5.0.55 naar 7.0.88 lukt dat niet meer.
De native hardware van Domoticz kan het Envoy probleem oplossen met en token van Enphase maar dat draait alleen (goed) op Domoticz 2024.4 Mijn Modbus RTU kan dan dus niet meer op dezelfde Pi uitgelezen worden.

Met de gegevens van de zonmeter en de opbrengst van de zonnepanelen berekende ik met een tweede dzVents script op de Pi3 (v2021.1) de ratio tussen straling en opbrengst. Dat gaat nu niet meer omdat de gegevens niet meer op dezelfde Pi staan.

Ik zal dus eerst de gegevens vanuit domoticz op de P3 (v2021.1) moeten transporteren naar domoticz op de Pi4 v 2024.4) of vice versa. Of de waarden van de ene Pi kunnen binnen halen in het dzVentsscript op de andere Pi. Ik zou niet weten hoe dat dan moet.

Dan wordt het denk ik tijd om er een extra pakketje software bij te nemen: Node-Red. Deze kan dan de vertaling maken van de zonnemeter naar Domoticz. Ben je gelijk niet meer afhankelijk van software versies van Domoticz in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
Copitano schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:47:

Heb je al op het eigen domoticz forum gekeken of vragen gesteld? Misschien is je probleem met de plugin oplosbaar? (Oh, wacht, ik zie nu dat je dat al gedaan hebt. De laatste post in die thread lijkt een oplossing aan te geven? https://www.domoticz.com/...bc41922eb58a4fbd8#p314925 )

Om gegevens real-time tussen twee systemen over te zetten zou je MQTT kunnen installeren op beide Pi's en dan met heel simpele kleine python programma's de gegevens versturen. MQTT is echt ontworpen om dit specifiek te doen en is heel eenvoudig. Ook makkelijk te installeren en te testen. De ene Pi publiceert de gegevens zodra deze bekend zijn. De andere Pi kijkt of er al iets gepubliceerd is en verwerkt deze.

Ik weet niet of dat met dzvents lukt, maar zeker met Python. En met Python kan je de gegevens ook makkelijk uit een domoticz dbase halen of in een domoticz dbase stoppen (het enige wat je moet doen zijn de juiste JSON url's in je programma gebruiken, zoe domoticz wiki).

Of MQTT gecombineerd met Node-Red zoals voorgesteld hierboven. Ikzelf ben niet zo thuis in Node-Red. Ik vond het nogal lastig. Je zal nog steeds wel MQTT nodig hebben voor gegevenstransport tussen de Pi's volgens mij.

Of dit ? https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=65&t=39279.

[ Voor 10% gewijzigd door WillemD61 op 20-03-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Knielen @WillemD61 Dank voor de tips. Node-Red wordt voor mij nog wel even een dingetje. Dat Python script moet ik even op studeren (ben nog de basis aan het leren :) )
Als ik het hiermee kan oplossen zou dat heel mooi zijn.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
Copitano schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:08:
@Knielen @WillemD61 Dank voor de tips. Node-Red wordt voor mij nog wel even een dingetje. Dat Python script moet ik even op studeren (ben nog de basis aan het leren :) )
Als ik het hiermee kan oplossen zou dat heel mooi zijn.
Niet bang zijn voor Node-Red. MQTT ontvangen of verzenden is een kwestie van een standaardbouwblokje in je workspace slepen en configuren. Veel bewerkingen kun je doen door bouwblokken in je project te slepen en met elkaar te verbinden. En als je moeilijkere dingen wil doen dan kun je Javascript code toevoegen. Internet staat vol met tutorials. Het gebruik van MQTT vereist ook een MQTT-broker. Het installeren hiervan is een paar commando's op je Pi en het draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Knielen @WillemD61 @Strontvlieg Ben hier een heel eind gekomen. Devices worden nu wel aangemaakt. Krijg alleen nog een foutmelding:
code:
1
2
2024-03-20 15:45:27.099 Error: Modbus RTU read: Modbus error decoding or received no data (RTU/ASCII/RTU over TCP)!, check your settings!
2024-03-20 15:45:27.105 Error: Modbus RTU read: Modbus error decoding or received no data!, check your settings!

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de pyranometer nog niet fysiek is aangesloten op de USB/seriele poort.
Moet dus nog even testen of het echt werkt. Als dat zo is kan de Pi waar de pyranometer op draait ook geüpdate worden naar 2024.4 en kan zowel Modbus RTU en Envoy dus weer op dezelfde Pi draaien en kan er ook weer gerekend (dzVents) worden met data uit beiden :*)

EDIT: Zojuist even getest. Werkt (nog) niet. Er komt nog geen data binnen via de serieel naar usb converter. Verder zoeken dus :?

[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 21-03-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Laatst online: 17-09 18:38
Ik heb wat ellende gehad met m'n WiFi thuis en uiteindelijk bleek, door 1 voor 1 uit te sluiten, dat de Netgear GS108 de boel verstoorde waar o.a. m'n access point op was aangesloten.

Deze ertussenuit gehaald en alles weer helemaal OK, maar.....

Sinds de ellende begon en nu nog steeds, doet m'n Homewizard watermeter gekkig. Ik zie in m'n Domoticz log dit telkens terugkomen, iemand een idee wat ik kan doen om dit op te lossen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2024-03-24 09:03:16.520 Error: Watermeter hardware (27) thread seems to have ended unexpectedly
2024-03-24 09:03:30.524 Error: Watermeter hardware (27) thread seems to have ended unexpectedly
2024-03-24 09:03:39.017 Error: Watermeter: Error getting data from url "192.168.0.71/api/v1/data"
2024-03-24 09:03:44.528 Error: Watermeter hardware (27) thread seems to have ended unexpectedly
2024-03-24 09:21:32.498 Error: Watermeter: Error getting data from url "192.168.0.71/api/v1/data"
2024-03-24 09:44:57.664 Error: Watermeter hardware (27) thread seems to have ended unexpectedly
2024-03-24 09:45:12.484 Error: Watermeter hardware (27) thread seems to have ended unexpectedly
2024-03-24 09:45:18.344 Error: Watermeter: Error getting data from url "192.168.0.71/api/v1/data"
2024-03-24 10:34:34.778 Error: Watermeter: Error getting data from url "192.168.0.71/api/v1/data"

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
M.v.Veelen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:52:
Ik heb wat ellende gehad met m'n WiFi thuis en uiteindelijk bleek, door 1 voor 1 uit te sluiten, dat de Netgear GS108 de boel verstoorde waar o.a. m'n access point op was aangesloten.

Deze ertussenuit gehaald en alles weer helemaal OK, maar.....

Sinds de ellende begon en nu nog steeds, doet m'n Homewizard watermeter gekkig. Ik zie in m'n Domoticz log dit telkens terugkomen, iemand een idee wat ik kan doen om dit op te lossen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2024-03-24 09:03:16.520 Error: Watermeter hardware (27) thread seems to have ended unexpectedly
2024-03-24 09:03:30.524 Error: Watermeter hardware (27) thread seems to have ended unexpectedly
2024-03-24 09:03:39.017 Error: Watermeter: Error getting data from url "192.168.0.71/api/v1/data"
2024-03-24 09:03:44.528 Error: Watermeter hardware (27) thread seems to have ended unexpectedly
2024-03-24 09:21:32.498 Error: Watermeter: Error getting data from url "192.168.0.71/api/v1/data"
2024-03-24 09:44:57.664 Error: Watermeter hardware (27) thread seems to have ended unexpectedly
2024-03-24 09:45:12.484 Error: Watermeter hardware (27) thread seems to have ended unexpectedly
2024-03-24 09:45:18.344 Error: Watermeter: Error getting data from url "192.168.0.71/api/v1/data"
2024-03-24 10:34:34.778 Error: Watermeter: Error getting data from url "192.168.0.71/api/v1/data"
Ik had ook veel problemen om mijn Homewizard hw te bereiken. Vaak plotseling niet bereikbaar.

Heb je toevallig een wit Ziggo modem? (weet even het exacte type niet). Dat type is zeer instabiel in een netwerk met veel kleine berichten zoals dat van home automation. Dat werd bevestigd door Ziggo en sinds ik over ben op het meest recente zwarte model heb ik geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Laatst online: 17-09 18:38
Nee, het is het zwarte model en naar nu blijkt, heeft het powerblokje het begeven. Hoorde een schrille pieptoon en die stopte nadat ik het blokje uit het stopcontact haalde. Toen ik 'm er weer in stak, deed ie niets meer. Even kijken of en hoe ik die kan omruilen. Overigens heeft het al die tijd heel goed gewerkt hier hoor.

Edit:

Homewizard rules. Ze hebben uit eigen beweging een nieuwe opgestuurd met de vraag om te kijken of het daarmee is opgelost. Ik ontvang 'm morgen en zal ze dan laten weten hoe/wat en vragen wat ik met de huidige, defecte, moet doen. Topservice hoor.

Edit: vervangend exemplaar werkt feilloos _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door M.v.Veelen op 29-03-2024 12:36 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000

Tijntje

Hello?!

Het lijkt er op dat in de Android Domoticz app de Widgets er uit zijn gehaald.
Weet iemand een andere manier om knoppen op je Android homescreen te zetten en die te linken met een Domoticz actie (switch, scene, etc)?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb om verschillende redenen (waaronder luiheid) nog niet geupgrade naar een 2024 versie. Dus de Domoticz android app werkt niet meer. Het lijkt er op dat de 'gewone' web interface voor mij voldoende is, dus of de app nog gebruikt gaat worden, geen idee nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 18:14
janne_nl schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:55:
Ik heb om verschillende redenen (waaronder luiheid) nog niet geupgrade naar een 2024 versie. Dus de Domoticz android app werkt niet meer. Het lijkt er op dat de 'gewone' web interface voor mij voldoende is, dus of de app nog gebruikt gaat worden, geen idee nu.
Same here, zit nog op 2020.2...
maar app werkt prima op Android. (0.2.370)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb 0.2.371, niet updaten dus.
Incompabiliteit staat ook in de play store gemeld.

[ Voor 44% gewijzigd door janne_nl op 15-04-2024 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 07:29

GVR

Ik gebruik geen widgets en ook geen Domoticz app maar wel de app HomeHabit om schakelaars in domoticz aan te sturen en bepaalde sensoren overzichtelijk te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb een wifi kwh meter van HomeWizard. Het uitlezen daarvan doe ik nu via NodeRed maar het kan met een curl commando rechtstreeks. Nu heb ik een programma voor emphase omgeschreven maar er komt niks uit.
Ik denk dat er een fout zit in het curl commando maar kom er niet uit.
Ik gebruik de volgende 2 progamma's

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
zonnepanelenHuisIdx       = 152 -- Dummy Custom Sensor
local active_power_w

local total_power_export_kwh

return {
    on = {
        shellCommandResponses = {'OpbrengstHuis'} 
    },

logging = {
        level  = domoticz.LOG_INFO,
        marker = '028 Log OpbrengstHuis'
    },

execute = function (domoticz, item)
        domoticz.log ('Triggered by 001 Get OpbrengstHuis')

if item.statusCode ~= 0 then domoticz.log ("item.statusCode: " .. item.statusCode) end 
        if item.json       ~= nil 
        then

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
            active_power_w           =                       item.json.active_power_w
            total_power_export_kwh   =                       item.json.total_power_export_kwh
            domoticz.log (item.json.active_power_w)
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
            domoticz.devices    (zonnepanelenHuisIdx)        .updateElectricity  (active_power_w)
--            domoticz.devices    (zonnepanelenHuisIdx)        .updateCustomSensor (wattsNow)

domoticz.log        ("-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ")
            domoticz.log        ('Opbrengst Huis Nu........: ' .. item.json.active_power_w  .. ' Watt')
            domoticz.Log        ('opbrengst Huis kWh.......: ' .. total_power_export_kwh .. ' kWh ' )
        else
            domoticz.log ('item.json == nil')
        end
    end
}

En OpbrengstHuis
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
local curlStatement = 'curl -f -k -H '
local HomeWizard      = 'https://192.168.178.132/api/v1/data'
local curlCommand   = 'leeg' 

return {
    on = {
        timer = { 'every 1 minutes between 30 minutes before sunrise and 30 minutes after sunset'}
    },

logging = {
        marker = '009 Get OpbrengstHuis'
    },

execute = function (domoticz)

curlCommand = curlStatement ..  '\'  '.. HomeWizard --.. HomeWizardEndPoint
        domoticz.executeShellCommand ({
            command = curlCommand,
            callback = 'OpbrengstHuis', 
            timeout  = 20
        })
        domoticz.log (curlCommand)
        domoticz.log ('Triggering 028 Log OpbrengstHuis')

end
}

Uit de logbestanden komen deze gegevens.
2024-04-16 20:25:22.634 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua
2024-04-16 20:26:02.015 Status: dzVents: Info: 028 Log OpbrengstHuis: ------ Start internal script: Script #3: ShellCommandResponse: "OpbrengstHuis"
2024-04-16 20:26:02.015 Status: dzVents: Info: 028 Log OpbrengstHuis: Triggered by 001 Get OpbrengstHuis
2024-04-16 20:26:02.015 Status: dzVents: Info: 028 Log OpbrengstHuis: item.statusCode: 2
2024-04-16 20:26:02.015 Status: dzVents: Info: 028 Log OpbrengstHuis: item.json == nil
2024-04-16 20:26:02.016 Status: dzVents: Info: 028 Log OpbrengstHuis: ------ Finished Script #3

2024-04-17 15:04:00.466 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: ------ Start internal script: OpbrengstHuis:, trigger: "every 1 minutes between 30 minutes before sunrise and 30 minutes after sunset"
2024-04-17 15:04:00.466 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: curl -f -k -H ' https://192.168.178.132/api/v1/data
2024-04-17 15:04:00.467 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: Triggering 028 Log OpbrengstHuis
2024-04-17 15:04:00.467 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: ------ Finished OpbrengstHuis

Het oorspronkelijke script is van @Lawrentz

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Me Albert schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:07:
Ik heb een wifi kwh meter van HomeWizard. Het uitlezen daarvan doe ik nu via NodeRed maar het kan met een curl commando rechtstreeks. Nu heb ik een programma voor emphase omgeschreven maar er komt niks uit.
Ik denk dat er een fout zit in het curl commando maar kom er niet uit.
Ik gebruik de volgende 2 progamma's

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
zonnepanelenHuisIdx       = 152 -- Dummy Custom Sensor
local active_power_w

local total_power_export_kwh

return {
    on = {
        shellCommandResponses = {'OpbrengstHuis'} 
    },

logging = {
        marker = '028 Log OpbrengstHuis'
    },

execute = function (domoticz, item)
        domoticz.log ('Triggered by 001 Get OpbrengstHuis')

if item.statusCode ~= 0 then domoticz.log ("item.statusCode: " .. item.statusCode) end 
        if item.json       ~= nil 
        then

active_power_w           =                       item.json.active_power_w
            total_power_export_kwh   =                       item.json.total_power_export_kwh
            domoticz.log (item.json.active_power_w)
            domoticz.devices    (zonnepanelenHuisIdx)        .updateElectricity  (active_power_w)
--            domoticz.devices    (zonnepanelenHuisIdx)        .updateCustomSensor (wattsNow)

domoticz.log        ("-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ")
            domoticz.log        ('Opbrengst Huis Nu........: ' .. item.json.active_power_w  .. ' Watt')
            domoticz.Log        ('opbrengst Huis kWh.......: ' .. total_power_export_kwh .. ' kWh ' )
        else
            domoticz.log ('item.json == nil')
        end
    end
}

En OpbrengstHuis
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
local curlStatement = 'curl -f -k -H '

return {
    on = {
        timer = { 'every 1 minutes between 30 minutes before sunrise and 30 minutes after sunset'}
    },

logging = {
    },

command = curlCommand,
            timeout  = 20
        })

end
}

Uit de logbestanden komen deze gegevens.
2024-04-16 20:25:22.634 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua
2024-04-16 20:26:02.015 Status: dzVents: Info: 028 Log OpbrengstHuis: ------ Start internal script: Script #3: ShellCommandResponse: "OpbrengstHuis"
2024-04-16 20:26:02.015 Status: dzVents: Info: 028 Log OpbrengstHuis: Triggered by 001 Get OpbrengstHuis
2024-04-16 20:26:02.015 Status: dzVents: Info: 028 Log OpbrengstHuis: item.statusCode: 2
2024-04-16 20:26:02.015 Status: dzVents: Info: 028 Log OpbrengstHuis: item.json == nil
2024-04-16 20:26:02.016 Status: dzVents: Info: 028 Log OpbrengstHuis: ------ Finished Script #3

2024-04-17 15:04:00.466 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: ------ Start internal script: OpbrengstHuis:, trigger: "every 1 minutes between 30 minutes before sunrise and 30 minutes after sunset"
2024-04-17 15:04:00.466 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: curl -f -k -H ' https://192.168.178.132/api/v1/data
2024-04-17 15:04:00.467 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: Triggering 028 Log OpbrengstHuis
2024-04-17 15:04:00.467 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: ------ Finished OpbrengstHuis

Het oorspronkelijke script is van @Lawrentz
Deze vraag had ik wel verwacht :) .

Wat ik heb geconstateerd:
Je hebt teveel opties gekopieerd uit het andere script.
De '-f -k -H' kunnen worden verwijderd:
- Die '-H' zonder token zorgt ervoor dat niets meer werkt en moet worden verwijderd.
- Die '-f -k' zijn niet meer nodig tov het andere script.
Als het goed is zal het dan weer gaan werken.

Wat je een volgende keer kan doen is de logging van
code:
1
kopiëren naar de CLI.
Om meer feedback op je CLI te krijgen kan je achteraan tijdelijk de optie '-v' meegeven.
Zeker als je http request niet werkt geeft dit nuttige feedback, maar ook als het wel werkt geeft dit nuttige feedback wat het http request allemaal doet.

Bronnen die je kan raadplegen:
https://api-documentation...cs/endpoints/api-v1-data/
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Omdat de '-H yourToken' en andere opties niet meer nodig zijn kan je desnoods ook de curlStatement vervangen door de openURL.
Je verwerking van de callback wordt dan geen shellCommandResponses meer maar een httpResponses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Me Albert schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:07:
Ik heb een wifi kwh meter van HomeWizard. Het uitlezen daarvan doe ik nu via NodeRed maar het kan met een curl commando rechtstreeks.
Waarom Node Red? Ik heb 2 van die units, een P1 meter en een stekker. Beide ingesteld op Lokale API "AAN". Daarna nog even een plugin van Github halen (https://github.com/Eraser3).

Daarna kan je ze toevoegen aan Domoticz. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Krijg nog steeds geen resultaat

2024-04-17 17:22:00.755 Status: dzVents: Info: 052 Get inverters: Triggering 029 Log Inverters
2024-04-17 17:22:00.755 Status: dzVents: Info: 052 Get inverters: ------ Finished inverters
2024-04-17 17:22:00.756 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: ------ Start internal script: OpbrengstHuis:, trigger: "every 1 minutes between 30 minutes before sunrise and 30 minutes after sunset"
2024-04-17 17:22:00.756 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: curl ' https://192.168.178.132/api/v1/data
2024-04-17 17:22:00.756 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: Triggering 028 Log OpbrengstHuis
2024-04-17 17:22:00.757 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: ------ Finished OpbrengstHuis

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
local curlStatement = 'curl '

return {
    on = {
    },

logging = {
    },

command = curlCommand,
            timeout  = 20
        })

end
}

Of moet de regel zijn curlCommand = curl http//:x.x.x.x/api/v1/data ?

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Me Albert schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:43:
Krijg nog steeds geen resultaat

2024-04-17 17:22:00.755 Status: dzVents: Info: 052 Get inverters: Triggering 029 Log Inverters
2024-04-17 17:22:00.755 Status: dzVents: Info: 052 Get inverters: ------ Finished inverters
2024-04-17 17:22:00.756 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: ------ Start internal script: OpbrengstHuis:, trigger: "every 1 minutes between 30 minutes before sunrise and 30 minutes after sunset"
2024-04-17 17:22:00.756 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: curl ' https://192.168.178.132/api/v1/data
2024-04-17 17:22:00.756 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: Triggering 028 Log OpbrengstHuis
2024-04-17 17:22:00.757 Status: dzVents: Info: 009 Get OpbrengstHuis: ------ Finished OpbrengstHuis

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
local curlStatement = 'curl '

return {
    on = {
    },

logging = {
    },

command = curlCommand,
            timeout  = 20
        })

end
}

Of moet de regel zijn curlCommand = curl http//:x.x.x.x/api/v1/data ?
Ik denk dat
code:
1
moet worden omgezet in
code:
1
        curlCommand = curlStatement .. HomeWizard

Dan krijg je niet
code:
1
curl http//:x.x.x.x/api/v1/data
als resultaat maar
code:
1
curl http://x.x.x.x/api/v1/data
Let hierbij goed op de juiste volgorde van : en //.
Het luistert nogal nauw.

Dit kan je dan op je CLI uitproberen met
code:
1
curl http://x.x.x.x/api/v1/data -v

Of je kan
code:
1
2
3
4
        domoticz.openURL({
            command  = HomeWizard,
            timeout  = 20
gebruiken.
De
code:
1
        curlCommand = HomeWizard
is dan overbodig omdat je niets meer hoeft te contateneren (is dit een Nederlands woord? Nee? Dan vanaf nu wel).
En in je andere script shellCommandResponses vervangen door httpResponses..

[ Voor 8% gewijzigd door Lawrentz op 17-04-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@Lawrentz
nu werkt het .Dank voor je hulp. Nog een vraagje:
De timeout = 20 is die nu ook nog nodig en indien ja kan die dan ook korter bv 5?

Is de openURL in dit geval beter/betrouwbaarder/sneller/? can Curl?

Ik heb nog 2 andere kwh meters die ik nu ook ga uitlezen. Ik las dat je met een curl commando meerdere adressen kon aanroepen. Is de verwerking dan zoals het uitlezen van de diverse panelen?

Nogmaals dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Mooi!
Dank voor je hulp.
Graag gedaan!
Nog een vraagje:
De timeout = 20 is die nu ook nog nodig en indien ja kan die dan ook korter bv 5?
De timeout is de maximale wachttijd totdat het statement in een error eindigt.
Wanneer de resultaten eerder worden teruggekoppeld dan gaat het script ook eerder verder.
Als je denkt dat je script eerder in een error moet eindigen dan kan je dit aanpassen naar 5 sec..
Inmiddels staan al mijn timeouts op 40 sec, zeker de http requests die buiten de deur info ophalen..
Is de openURL in dit geval beter/betrouwbaarder/sneller/? can Curl?
Ik zag de executeShellCommand als een workaround voor de openURL. Als de openURL sneller is dan de executeShellCommand dan zal dit marginaal zijn lijkt mij.
Ik heb nog 2 andere kwh meters die ik nu ook ga uitlezen. Ik las dat je met een curl commando meerdere adressen kon aanroepen. Is de verwerking dan zoals het uitlezen van de diverse panelen?
Je kan het resultaat met meerdere dezelfde urls uitproberen op de CLI.
Spoiler alert: Ik verwacht dat Dz hier niet mee om kan gaan doordat meerdere losse jsons achter elkaar worden geplaatst en daardoor geen onderscheid kan maken tijdens de verwerking ervan.
Je kan de aanroep van meerdere losse http requests wel in één script kwijt maar ik raad je aan om vanwege je eigen overzicht de verwerking in losse scripts te doen.
Het onderscheid kan je maken met een verschillende callback per http request
Nogmaals dank
Nogmaals graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@Lawrentz
Is mij allemaal duidelijk. Zal er verschillende scripts van maken en laat de timeout op 20 staan.
Weer veel geleerd deze dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Me Albert schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:20:
@Lawrentz
Is mij allemaal duidelijk. Zal er verschillende scripts van maken en laat de timeout op 20 staan.
Weer veel geleerd deze dagen
Fijn on te vernemen.
Daar was het voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54
Een paar keer per jaar controleer ik of mijn rpi waar domoticz op draait nog genoeg opslagruimte heeft. Meestal is het dan een kwestie van wat cache verwijderen.
Nu zag ik vandaag dat "domoticz.log" één van de grootste files is.

Ik snap wel hoe dat komt, maar na wat online zoeken is het mij niet duidelijk of het veilig is om deze domoticz.log leeg te maken ? Wat ik veel tegenkom is dat men de log file op een andere plek zet.
Maar is het veilig om deze file een keer leeg te maken, en zo ja: wat is de beste manier ?

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 19-04-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
Plenkske schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:06:
Een paar keer per jaar controleer ik of mijn rpi waar domoticz op draait nog genoeg opslagruimte heeft. Meestal is het dan een kwestie van wat cache verwijderen.

Ik snap wel hoe dat komt, maar na wat online zoeken is het mij niet duidelijk of het veilig is om deze domoticz.log leeg te maken ? Wat ik veel tegenkom is dat men de log file op een andere plek zet.
Maar is het veilig om deze file een keer leeg te maken, en zo ja: wat is de beste manier ?
Een logfile bevat gegevens die je kunnen helpen om fouten op te sporen of om bevestigd te zien dat dingen werken zoals bedoeld. Domoticz zal prima blijven werken als je zo'n file leegmaakt en je moet voor jezelf de afweging maken of je daarmee iets belangrijks mist. Als je tot nog toe nog nooit in die file gekeken hebt, dan mis je waarschijnlijk niets.

Als je die file in een keer leeg wil maken dan kun je dat zo doen (uitvoeren in de directory waar die logfile staat):
code:
1
> domoticz.log

Als je het veiliger wilt doen, dan kan je Domoticz ook even stoppen, deze file hernoemen en Domoticz weer starten. Dan kun je de hernoemde file comprimeren / weggooien / verplaatsen.

Zoek in dit topic ook maar op zoekterm logrotate. Dan kun je dit proces automatiseren en daarbij instellen hoeveel dagen/weken aan logging je wilt bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
tsjoender schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:40:
Als je tot nog toe nog nooit in die file gekeken hebt, dan mis je waarschijnlijk niets.

Als je die file in een keer leeg wil maken dan kun je dat zo doen (uitvoeren in de directory waar die logfile staat):
code:
1
> domoticz.log
Ik heb in het verleden wel regelmatig de log gebruikt voor debugging, maar al een hele tijd draait alles goed dus ik ga nu niks missen.
Je code mist denk ik een stukje ?

logrotate is een mooie optie voor als de log vaak te vol raakt, dat is bij mij nu niet het geval. Wellicht in de toekomst, bedankt voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
Plenkske schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:55:
[...]

Je code mist denk ik een stukje ?
Nee dit moet werken. Mits uitgevoerd in de directory waar de file staat, anders ook het volledige pad naar de file toevoegen. Wat dit commando doet is "niets/leeg/null" redirecten naar die file. Daarmee wordt de bestaande inhoud overschreven/vervangen. Je kan het eenvoudig eerst uitproberen door een bestandje in /tmp te vullen met wat tekst en dan die redirect op die file loslaten en zien wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Plenkske schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:06:

Kijk ook even in in Setup > Settings > Other > EventSystem > dzVents Log Level en in ...
code:
1
/etc/init.d/domoticz.sh
... wat je wilt loggen en op welk niveau.
Uiteraard zolang je dit niet in je dzVents scripts overruled.

Meer info op https://www.domoticz.com/....80.A6_.7D_.28optional.29

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
@tsjoender dankje, het is gelukt. Voorlopig dus weer veel logruimte vrij :)
@Lawrentz log level gecontroleerd en dat ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Beste mede tweakers,
ik heb iets vreemds.
Ik wil met een shellyEM een laadpaal schakelen en loop tegen het probleem aan dat hij via MQTT wel gevonden wordt (alleen 2x voltage en 1x schakelaar) maar dat is voor later.
Als ik de schakelaar indruk werkt deze prima, echter, als ik een timer instel reageert hij niet...

Nu heb ik via http request en apparte schakelaar aangemaakt:
http://192.168.0.xx/relay/0?turn=on
http://192.168.0.xx/relay/0?turn=off

Als ik er op druk, werkt deze en zie ik de MQTT schakelaar ook mee veranderen.

Maar ook hier lijkt de timer niet te werken :(.

Ik draai domoticz 2404.4.

Kan iemand mij op weg helpen hoe dit op te lossen? :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
darklord007 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:48:
Beste mede tweakers,
ik heb iets vreemds.
Ik wil met een shellyEM een laadpaal schakelen en loop tegen het probleem aan dat hij via MQTT wel gevonden wordt (alleen 2x voltage en 1x schakelaar) maar dat is voor later.
Als ik de schakelaar indruk werkt deze prima, echter, als ik een timer instel reageert hij niet...

Nu heb ik via http request en apparte schakelaar aangemaakt:
http://192.168.0.xx/relay/0?turn=on
http://192.168.0.xx/relay/0?turn=off

Als ik er op druk, werkt deze en zie ik de MQTT schakelaar ook mee veranderen.

Maar ook hier lijkt de timer niet te werken :(.

Ik draai domoticz 2404.4.

Kan iemand mij op weg helpen hoe dit op te lossen? :(
Ik vind het een moeilijk te begrijpen vraagstelling.

Even een paar vragen die me zo te binnen schieten om de context beter te begrijpen:
- Bedoel je met voltage wellicht de spanning?
- En wat kan/wil je met de voltage/spanning doen (behalve meten en evt loggen en registreren)?
- Waar zit de timer? Is dit op de Shelly EM, in Dz of in Dzvents?
- Is de timer bedoeld om in te schakelen of uit te schakelen? Of allebei?
- Doe je de http requests via de browser, via de CLI of via een Dzventz?

Wanneer de context beter is te begrijpen dan kunnen we je wellicht wat beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Lawrentz schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:22:
[...]

Ik vind het een moeilijk te begrijpen vraagstelling.

Even een paar vragen die me zo te binnen schieten om de context beter te begrijpen:
- Bedoel je met voltage wellicht de spanning?
- En wat kan/wil je met de voltage/spanning doen (behalve meten en evt loggen en registreren)?
- Waar zit de timer? Is dit op de Shelly EM, in Dz of in Dzvents?
- Is de timer bedoeld om in te schakelen of uit te schakelen? Of allebei?
- Doe je de http requests via de browser, via de CLI of via een Dzventz?

Wanneer de context beter is te begrijpen dan kunnen we je wellicht wat beter helpen.
Bedankt voor je reactie, ik zal het wat proberen te verduidelijken.

Ten eerste wil ik de shelly betrouwbaar laten schakelen via domoticz.
Daarvoor heb ik MQTT aangezet in de shelly en deze wordt ook automatisch gevonden via SHELLY_MQTT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PprFDFq_heDDrahiVXNt4_TvkR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HqPfcSDm2j5JaKLYrbVckrvD.png?f=fotoalbum_large

Als ik op de knop druk schakeld deze zonder problemen.

Echter als ik een timer instel doet hij niets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRmzLMknlLhIO3Je39qs2VI8dkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FWNe0iNoh7NUw0FbHro0Iy5g.png?f=fotoalbum_large

Ik heb toen een nieuwe dummie aangemaakt en hem via HTTP laten schakelen, maar hierbij is hetzelfde probleem.

Daarnaast, maar dat is een apparte vraag, zou ik graag ook het vermogen en verbruik ed uitlezen via mqtt.
De shellypro1PM vond deze (via shellyteacher) zonder problemen, echter lijken deze voor de shellyEM niet geimplementeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnc94P84YHAvOabEAW2bRV8aqcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ahx0PcZZcdYHs5K4Dgv0zvRb.png?f=fotoalbum_large

Ze worden echter via mqtt wel verstrekt.

Zover mijn ervaring rijkt met mqtt (en dat is vooral tasmota/homeESP) kun je normaal dmv een IDX deze waarde ophalen. Maar ik weet even niet hoe ik hier moet beginnen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
darklord007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:16:
[...]

Daarvoor heb ik MQTT aangezet in de shelly en deze wordt ook automatisch gevonden via SHELLY_MQTT.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan lijkt mij het probleem eerder in de timers van Domoticz te zitten. Werken timers bij jou in andere devices wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
rens-br schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:33:
[...]

Dan lijkt mij het probleem eerder in de timers van Domoticz te zitten. Werken timers bij jou in andere devices wel?
ow jee, idd, ik probeer mijn rolluik te schakelen en dat werkt ook niet :o. Hoe zou ik dit het beste kunnen diagnostiseren/oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
darklord007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:58:
[...]

ow jee, idd, ik probeer mijn rolluik te schakelen en dat werkt ook niet :o. Hoe zou ik dit het beste kunnen diagnostiseren/oplossen?
Heb je het Event systeem en dzvents aanstaan in instellingen -> Overig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
darklord007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb toen een nieuwe dummie aangemaakt en hem via HTTP laten schakelen, maar hierbij is hetzelfde probleem.

Daarnaast, maar dat is een apparte vraag, zou ik graag ook het vermogen en verbruik ed uitlezen via mqtt.
De shellypro1PM vond deze (via shellyteacher) zonder problemen, echter lijken deze voor de shellyEM niet geimplementeerd.

[Afbeelding]

Ze worden echter via mqtt wel verstrekt.

Zover mijn ervaring rijkt met mqtt (en dat is vooral tasmota/homeESP) kun je normaal dmv een IDX deze waarde ophalen. Maar ik weet even niet hoe ik hier moet beginnen :'(
Kan je de switch wel aansturen met een http request vanaf de CLI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
darklord007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:58:
[...]

Hoe schakel jij je rolluik?
Wat zegt de logging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Lawrentz schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:20:
[...]

Kan je de switch wel aansturen met een http request vanaf de CLI?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtA7RcCFRc1GhcJr5rGFIWQmBic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFXeoG4etIp7dIZAyZtW9J8G.png?f=fotoalbum_large

bedoel je zo? als ik er op klik werkt ie, maar timer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
darklord007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:22:
[...]

[Afbeelding]

bedoel je zo? als ik er op klik werkt ie, maar timer niet
Ik vraag bewust als eerste naar een http request vanaf de CLI (en niet vanuit een Dz switch).
Dit om de werking van de afzonderlijke stappen te isoleren en evt uit te sluiten als oorzaak.

Wanneer een http request vanaf de CLI niet werkt dan zal de aansturing door de Dz switch ook niet werken.

Wat je daarna kan doen is een DzVents script aanmaken waarmee de Shelly EM wordt aangestuurd en wordt getriggerd door door een Timer.
Wanneer dit werkt dan kan je dit DzVents script laten triggeren door de switch ipv door de timer.
Het voordeel is dat je het script volledig naar je hand kan zetten zoals het stellen van voorwaarden, logging, enz.
Pagina: 1 ... 47 ... 52 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!