Ik draai al jaren Domoticz met een P1 uitlezing en een RFLink voor wat temperatuursensoren.
Beetje inzicht in energieverbruik, m'n warmtepomp en temperaturen loggen in huis, maar wil ik nu dan toch eens iets slims doen.
We hebben een PHEV auto, accu ~13kWh, op onze oprit. Deze laden we nu met handmatig de granny charger in te steken.
De auto accepteert het om de laad-stekker op de auto al in te steken, maar bijv. 15 uur later de lader in het stopcontact te doen.
We hebben zonnepanelen en een 3-fase omvormer.
We gaan met de fiets naar werk, de auto staat dus overdag veel voor de deur.
Met een Klik-Aan-Klik-Uit stopcontact stekker heb ik een uurtje de wagen geladen en de temperatuur gecontroleerd (IR thermometer). De stekker ging van ~15°C (koude garage) naar ~28°C, en dat bleef constant.
Ik wil nu iets bouwen dat de stekker/lader aan zet:
Tussen 23:00 en 06:00 (daluren stroom)
Wanneer de teruglevering op 1 fase meer dan 200W is (x3 = 600W, dus een zonnige dag = goedkope stroom).
Wanneer de teruglevering minder dan 100W is (einde dag) moet de stekker weer uit.
Ik heb de ballen verstand van programmeren, maar logica ken ik wel, dus wat geknutseld in in Blockly.
Eerst wat getest met de stekker en een lamp hoe een if-else block werkt met tijden ingeven (if tijd > 21:00 lamp uit, if tijd < 21:00 lamp aan, etc), dit werkt.
Maar deze werkt toch niet.
:strip_exif()/f/image/F7swD4lb3e5Tu522vwy03AYd.png?f=user_large)
M'n lampje blijft uit, ook 1s nadat ik hem handmatig aangezet heb in Domoticz
:strip_exif()/f/image/aSpSm2fAIaY36Mapoj5pVo48.png?f=user_large)
Dit werkt ook niet, al zet de lamp zichzelf niet meer uit
Hoe bouw je zoiets?
[
Voor 8% gewijzigd door
DropjesLover op 23-03-2025 21:30
]