Team dzvents. Nadeel. Van blocky is dat het constant draait. Maakt het gedrag echt ontzettend ondoorzichtig. Dzvents werkt met triggers. Ideaal.
Als je jouw idee omschrijft naar DzVents dan krijg je ongeveer onderstaand script. Er zijn veel verschillende manieren om iets te scripten. Bij onderstaand heb ik nog enkele bedenkingen..
Als je Delivery P1 als trigger gebruikt, dan wordt het script om de 5 à 10 seconden uitgevoerd (zo vaak geeft mijn P1 waardes door, dat kan bij jou anders zijn). Dit kan geen kwaad, maar ik zou dat persoonlijk anders oplossen, bijvoorbeeld door het script om de 5 of 10 minuten uit te voeren.
Verder zit er nu geen beveiliging voor jitter in. Als je net op de grens zit van je drempelwaarde kan het zijn dat de charger om de 5 seconden aan en uit gaat. Je kan dit op verschillende manieren oplossen. Persoonlijk zou ik dat afvangen door het berekenen van een gemiddelde levering over een langere tijd met de Historical variables API van DzVents. Maar dat is te ingewikkeld als je net begint met DzVents scripts.
Tenslotte weet ik niet zeker of Delivery L1 rekening houdt met je verbruik. Ik dacht het wel, maar ik weet het niet zeker. Dus stel L1 is 300 en je zet de wasmachine aan, waardoor je niet meer terugleverd. Wordt Delivery L1 dan 0? Zo ja, dan gaat de charger uit in dit script, wat mij wenselijk lijkt. Anders zul je ook nog moeten gaan checken of P1 Usage niet groter is dan Delivery L1.
Als je dit script kopieert, kies dan voor DzVents in de script editor. Niet voor Lua. De script templates lijken erg veel op elkaar, maar je hebt voor deze DzVents nodig.
Als je Delivery P1 als trigger gebruikt, dan wordt het script om de 5 à 10 seconden uitgevoerd (zo vaak geeft mijn P1 waardes door, dat kan bij jou anders zijn). Dit kan geen kwaad, maar ik zou dat persoonlijk anders oplossen, bijvoorbeeld door het script om de 5 of 10 minuten uit te voeren.
Verder zit er nu geen beveiliging voor jitter in. Als je net op de grens zit van je drempelwaarde kan het zijn dat de charger om de 5 seconden aan en uit gaat. Je kan dit op verschillende manieren oplossen. Persoonlijk zou ik dat afvangen door het berekenen van een gemiddelde levering over een langere tijd met de Historical variables API van DzVents. Maar dat is te ingewikkeld als je net begint met DzVents scripts.
Tenslotte weet ik niet zeker of Delivery L1 rekening houdt met je verbruik. Ik dacht het wel, maar ik weet het niet zeker. Dus stel L1 is 300 en je zet de wasmachine aan, waardoor je niet meer terugleverd. Wordt Delivery L1 dan 0? Zo ja, dan gaat de charger uit in dit script, wat mij wenselijk lijkt. Anders zul je ook nog moeten gaan checken of P1 Usage niet groter is dan Delivery L1.
Als je dit script kopieert, kies dan voor DzVents in de script editor. Niet voor Lua. De script templates lijken erg veel op elkaar, maar je hebt voor deze DzVents nodig.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| return { on = { devices = { 'Delivery L1' -- Naam van je P1 apparaat } }, logging = { level = domoticz.LOG_INFO marker = 'SWITCH_CHARGER', }, -- Onderstaande code wordt iedere keer uitgevoerd als je Delivery P1 waarde veranderd execute = function(domoticz, device) domoticz.log('Device ' .. device.name .. ' was changed', domoticz.LOG_INFO) -- variabele aanmaken zodat we Charger contact makkelijker kunnen bedienen -- op verschillende plaatsen in het script local switch = domoticz.devices('Charger contact') -- Tijd vergelijken -- Documentatie: https://wiki.domoticz.com/DzVents:_next_generation_Lua_scripting#Time_object local Time = require('Time') local t = Time() -- Kijken of de tijd tussen 9:00 en 23:00 is: if (t.matchesRule('between 8:00 and 23:00')) then domoticz.log('Delivery L1 is: ' .. tostring(device.actualWatt), domoticz.LOG_INFO -- Checken of Delivery L1 groter dan 200 is: if (device.actualWatt > 200) then -- Switch aan: switch.switchOn().checkFirst() domoticz.log('Charger aan.', domoticz.LOG_INFO else -- Switch uit switch.switchOff().checkFirst() domoticz.log('Charger uit.', domoticz.LOG_INFO end else domoticz.log('Het is nu niet tussen 9:00 en 23:00. Charger uit.', domoticz.LOG_INFO switch.switchOff().checkFirst() end end } |
Ik gebruik Domoticz samen met een zigbee2mqtt installatie. Aan zigbee2mqtt heb ik een multibutton schakelaar toegevoegd en die wil ik in een dzVents script gebruiken. Ik krijg het niet voor elkaar dat mijn script wordt getriggerd. De volgende apparaten zijn toegevoegd aan Domoticz voor deze multibutton switch (https://www.zigbee2mqtt.i...html#robb-rob_200-007-0):
/f/image/Bi27qkX5k1kFCPE5fY5yq07V.png?f=fotoalbum_large)
Mijn script ziet er als volgt uit:
Als ik op een knop van de multibutton druk, knop 1-aan, dan zie ik dit in de logging:
/f/image/QyjGW30sNaKYBIh5DqgfZHHD.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben jaren geleden al overgestapt naar Home Assistant maar het systeem van mijn schoonouders werkt nog op Domoticz en mijn kennis is een beetje weggezakt. Wat doe ik fout? Het script zelf is nog niet op orde, debuggen daarvan lukt niet zolang het script niet getriggerd wordt.
dzVents staat aan in de settings.
/f/image/Bi27qkX5k1kFCPE5fY5yq07V.png?f=fotoalbum_large)
Mijn script ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| return { on = { devices = { 'keukenmuur_on_1', 'keukenmuur (Action)_on_1', 67, 52, 'zigbee2mqtt_0x8cf681fffebbeaf5_action_on_1' } }, execute = function(dz, device) local button = dz.devices("keukenmuur") -- has states 1, 2, 3, 4, 5, 6 local lamp1 = dz.devices("keuken (L2)") -- is a simple dimmer just on/off and 1-100% -- local lamp2 = dz.devices("dimmer 2") -- is a simple dimmer just on/off and 1-100% if button.state == "1" and lamp1.state == "Off" then lamp1.switchOn() elseif button.state == "1" and lamp1.state == "On" then lamp1.switchOff() elseif button.state == "2" and lamp2.state == "Off" then lamp2.switchOn() elseif button.state == "2" and lamp2.state == "On" then lamp2.switchOff() elseif button.state == "3" then -- dim lamp 1 10% less Lamp1.dimTo(lamp1.level - 10) elseif button.state == "4" then -- dim lamp 1 10% more Lamp1.dimTo(lamp1.level + 10) elseif button.state == "5" then -- dim lamp 2 10% less elseif button.state == "6" then -- dim lamp 2 10% more end end } |
Als ik op een knop van de multibutton druk, knop 1-aan, dan zie ik dit in de logging:
/f/image/QyjGW30sNaKYBIh5DqgfZHHD.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben jaren geleden al overgestapt naar Home Assistant maar het systeem van mijn schoonouders werkt nog op Domoticz en mijn kennis is een beetje weggezakt. Wat doe ik fout? Het script zelf is nog niet op orde, debuggen daarvan lukt niet zolang het script niet getriggerd wordt.
dzVents staat aan in de settings.
PSN: PcDCch
Je weet niet of het script niet getriggerd wordt, bij jou staat er geen logging vóór de if statements.
Verder is het probleem dat de knop in Domoticz geen "State" onthoudt.
MQTT is event based. Je krijgt dus een event binnen via Z2MQTT en daar moet je naar handelen. Ieder event heeft zijn eigen "device" in Domoticz. Als je op knop 1 druk, wordt 'keukenmuur_on_1' getriggerd met On. (Nooit met Off) Als je op knop 2 druk wordt 'keukenmuur_off_1' getriggerd met On.
Het script wordt dus ongeveer als volgt (niet getest!):
Verder is het probleem dat de knop in Domoticz geen "State" onthoudt.
MQTT is event based. Je krijgt dus een event binnen via Z2MQTT en daar moet je naar handelen. Ieder event heeft zijn eigen "device" in Domoticz. Als je op knop 1 druk, wordt 'keukenmuur_on_1' getriggerd met On. (Nooit met Off) Als je op knop 2 druk wordt 'keukenmuur_off_1' getriggerd met On.
Het script wordt dus ongeveer als volgt (niet getest!):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| return { on = { devices = { 'keukenmuur_on_1', 'keukenmuur_off_1' }, }, logging = { level = domoticz.LOG_INFO, marker = 'SWITCHES', }, execute = function(dz, device) local lamp1 = dz.devices("keuken (L2)") -- is a simple dimmer just on/off and 1-100% dz.log('Device ' .. device.name .. ' was triggered', domoticz.LOG_INFO) if device.name == 'keukenmuur_on_1' then lamp1.switchOn().checkFirst() elseif device.name == 'keukenmuur_off_1' then lamp1.switchOff().checkFirst() -- etc.... end end } |
[ Voor 5% gewijzigd door lnrdnl op 24-03-2025 11:51 ]
Het heeft even geduurd maar met jouw aanpassing werkt het ook niet en ik zie in de logging niks voorbij komen helaas… nog een ander idee?
Helemaal niets in de logging? Wat zie je in de details van het device zelf in Domoticz? Staat daar dat er een druk geregistreerd is?
Het ziet er in de logging precies zo uit als wat ik eerder stuurde.lnrdnl schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:23:
Helemaal niets in de logging? Wat zie je in de details van het device zelf in Domoticz? Staat daar dat er een druk geregistreerd is?

@Mozart
Uit de wiki:
Uit de wiki:
Dit heb je alle drie gechecked?Using dzVents with Domoticz
In Domoticz go to Setup > Settings > Other and in the section EventSystem make sure the check-box ‘dzVents disabled’ is not checked. Also make sure that in the Security section in the settings (Setup > Settings > System > Local Networks (no username/password) you allow 127.0.0.1 (and / or ::1 when using IPv6 ) to not need a password. dzVents does use this port to get the location settings and to send certain commands to Domoticz. Finally make sure you have set your current location in Setup > Settings > System > Location, otherwise there is no way to determine nighttime/daytime state.
Ja, al is het tegenwoordig een schuifje om dzVents actief te maken.Knielen schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:05:
@Mozart
Uit de wiki:
[...]
Dit heb je alle drie gechecked?
Je apparaten zijn niet actief in Domoticz. Voeg ze eerst toe met deze knop. Je ziet ze dan ook in Domoticz zelf bij de Switches. Je hoeft alleen die toe te voegen die je gebruikt. Die met (Action) in de naam heb je niet nodig.
/f/image/GIw7fcdg6M4yHEutoKjTouHz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door lnrdnl op 03-04-2025 09:08 ]
Vannacht zijn een aantal devices gestopt met waardes doorgeven. Zoals de gasmeter, elektrameter, maar ook geeft een Tasmota device soms geen temperaturen meer door. Na herstart Domoticz loopt het dan weer en in het laatste geval na herstart van het Tasmota device.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een seintje (e-mail of pushbericht) krijg als er bijvoorbeeld een uur lang geen waardes worden geregistreerd? Want dan kan ik kijken wat er mis is en actie ondernemen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een seintje (e-mail of pushbericht) krijg als er bijvoorbeeld een uur lang geen waardes worden geregistreerd? Want dan kan ik kijken wat er mis is en actie ondernemen.
¯\_(ツ)_/¯
Scriptje maken de laatste update tijd controleert en een pushbericht stuurt als dat meer dan uur geleden is
Dat had ik natuurlijk ook al bedacht en wat je zegt is eigenlijk in iets andere woorden herhalen wat ik heb gevraagd.
Maar hoe? Is er al iets voor? Een scriptje waar ik aan kan sleutelen? Of heb je een ander zetje in de goede richting?
Maar hoe? Is er al iets voor? Een scriptje waar ik aan kan sleutelen? Of heb je een ander zetje in de goede richting?
¯\_(ツ)_/¯
@M.v.Veelen Je kan bij de device ook notifications instellen, bij type kan je in het dropdown menu kiezen voor last update. Je krijgt dan een bericht als deze tijd overschreden wordt.
Heyyy, daar ga ik es mee stoeien. Dankjewel, had dit nog niet eerder gezien.Knielen schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:38:
@M.v.Veelen Je kan bij de device ook notifications instellen, bij type kan je in het dropdown menu kiezen voor last update. Je krijgt dan een bericht als deze tijd overschreden wordt.
¯\_(ツ)_/¯
Scriptje (ooit ergens gevonden). De meldingen komen bij mij via Telegram binnen.M.v.Veelen schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:58:
Dat had ik natuurlijk ook al bedacht en wat je zegt is eigenlijk in iets andere woorden herhalen wat ik heb gevraagd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
| -- Steenderen.NET -- Domoticz sensor-controle – Versie 1.1 -- Setup variables. local devices = { "Stroommeter", "Warmwater boilervat", "Warmwater boilervat onder" } -- Alle te monitoren devices in array format. no_data_timer = 30 -- Data time-out tijd in minuten. email_address = "" -- Voer e-maladres in om notificaties alleen per e-mail te ontvangen, laat leeg om standaard notificaties te ontvangen. -- No need to edit below -- Function to calculate difference between given timestamp (s) and current time function datetimedifferencenow(s) year = string.sub(s, 1, 4) month = string.sub(s, 6, 7) day = string.sub(s, 9, 10) hour = string.sub(s, 12, 13) minutes = string.sub(s, 15, 16) seconds = string.sub(s, 18, 19) t1 = os.time() t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds} difference = os.difftime (t1, t2) return difference end time = os.date("*t") commandArray = {} -- Once a failing device is detected (meaning no update received in the last hour), this device is stored in the user variable "No update from sensor" and a notification is send. -- To prevent a notification storm, no update is send out as long as the user variable contains a value. if (uservariables["No update from sensor Direct"] ~= tostring("")) then if (datetimedifferencenow(otherdevices_lastupdate[uservariables["No update from sensor Direct"]]) < no_data_timer*60) then commandArray["Variable:No update from sensor Direct"] = tostring("") if (email_address == tostring("")) then commandArray["SendNotification"] = "Sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" verstuurt weer data." print ("Received data from sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" again. Notification was sent.") else -- FOUT (wordt netjes hersteld in volgende versie -- commandArray["SendEmail"]="Domoticz sensor waarschuwing#Sensor \"" .. device .. "\" verstuurt weer data.#" .. email_address commandArray["SendEmail"]="Domoticz sensor waarschuwing#Sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" verstuurt weer data.#" .. email_address print ("Received data from sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" again. Email was sent.") end end end -- If there is no device stored in the user variable "No update from sensor", all devices are checked if they send data in the last hour. if (uservariables["No update from sensor Direct"] == tostring("")) then for i,device in pairs(devices) do -- If check device did not give an update in the last hour (= 3600 seconds) then send notification and write device to user variable "No update from sensor". if (datetimedifferencenow(otherdevices_lastupdate[device]) >= no_data_timer*60) then commandArray["Variable:No update from sensor Direct"] = tostring(device) if (email_address == tostring("")) then commandArray["SendNotification"] = "Sensor \"" .. device .. "\" heeft meer dan " .. no_data_timer .. " minuten geen data verstuurd." print ("No data received from sensor \"" .. device .. "\" for more than " .. no_data_timer .. " minutes. Notification was sent.") else commandArray["SendEmail"]="Domoticz sensor time-out#Sensor \"" .. device .. "\" heeft meer dan " .. no_data_timer .. " minuten geen data verstuurd.#" .. email_address print ("No data received from sensor \"" .. device .. "\" for more than " .. no_data_timer .. " minutes. Notification sent. Email was sent.") end break -- stop the for loop. end end end -- To make sure a failing sensor is not forgotten, every morning at 7:00 a notification is send if the sensor is failing for > 24 hours. if (uservariables["No update from sensor Direct"] ~= tostring("") and time.hour==7 and time.min==30) then if (datetimedifferencenow(otherdevices_lastupdate[uservariables["No update from sensor Direct"]]) >= 86400) then if (email_address == tostring("")) then commandArray["SendNotification"] = "Ter herinnering, sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" verstuurt nog steeds geen data." print ("Reminder notification was sent for sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" that it is not sending data for more than 24 hours.") else commandArray["SendEmail"]="Domoticz sensor time-out reminder#Ter herinnering, sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" verstuurt nog steeds geen data.#" .. email_address print ("Reminder email was sent for sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" that it is not sending data for more than 24 hours.") end end end return commandArray |
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Hier is de orginele pagina met wat extra uitleg: https://steenderen.net/bl...nsor-controle-versie-1-1/BazemanKM schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:08:
[...]
Scriptje (ooit ergens gevonden). De meldingen komen bij mij via Telegram binnen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 -- Steenderen.NET -- Domoticz sensor-controle – Versie 1.1 -- Setup variables. local devices = { "Stroommeter", "Warmwater boilervat", "Warmwater boilervat onder" } -- Alle te monitoren devices in array format. no_data_timer = 30 -- Data time-out tijd in minuten. email_address = "" -- Voer e-maladres in om notificaties alleen per e-mail te ontvangen, laat leeg om standaard notificaties te ontvangen. -- No need to edit below -- Function to calculate difference between given timestamp (s) and current time function datetimedifferencenow(s) year = string.sub(s, 1, 4) month = string.sub(s, 6, 7) day = string.sub(s, 9, 10) hour = string.sub(s, 12, 13) minutes = string.sub(s, 15, 16) seconds = string.sub(s, 18, 19) t1 = os.time() t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds} difference = os.difftime (t1, t2) return difference end time = os.date("*t") commandArray = {} -- Once a failing device is detected (meaning no update received in the last hour), this device is stored in the user variable "No update from sensor" and a notification is send. -- To prevent a notification storm, no update is send out as long as the user variable contains a value. if (uservariables["No update from sensor Direct"] ~= tostring("")) then if (datetimedifferencenow(otherdevices_lastupdate[uservariables["No update from sensor Direct"]]) < no_data_timer*60) then commandArray["Variable:No update from sensor Direct"] = tostring("") if (email_address == tostring("")) then commandArray["SendNotification"] = "Sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" verstuurt weer data." print ("Received data from sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" again. Notification was sent.") else -- FOUT (wordt netjes hersteld in volgende versie -- commandArray["SendEmail"]="Domoticz sensor waarschuwing#Sensor \"" .. device .. "\" verstuurt weer data.#" .. email_address commandArray["SendEmail"]="Domoticz sensor waarschuwing#Sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" verstuurt weer data.#" .. email_address print ("Received data from sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" again. Email was sent.") end end end -- If there is no device stored in the user variable "No update from sensor", all devices are checked if they send data in the last hour. if (uservariables["No update from sensor Direct"] == tostring("")) then for i,device in pairs(devices) do -- If check device did not give an update in the last hour (= 3600 seconds) then send notification and write device to user variable "No update from sensor". if (datetimedifferencenow(otherdevices_lastupdate[device]) >= no_data_timer*60) then commandArray["Variable:No update from sensor Direct"] = tostring(device) if (email_address == tostring("")) then commandArray["SendNotification"] = "Sensor \"" .. device .. "\" heeft meer dan " .. no_data_timer .. " minuten geen data verstuurd." print ("No data received from sensor \"" .. device .. "\" for more than " .. no_data_timer .. " minutes. Notification was sent.") else commandArray["SendEmail"]="Domoticz sensor time-out#Sensor \"" .. device .. "\" heeft meer dan " .. no_data_timer .. " minuten geen data verstuurd.#" .. email_address print ("No data received from sensor \"" .. device .. "\" for more than " .. no_data_timer .. " minutes. Notification sent. Email was sent.") end break -- stop the for loop. end end end -- To make sure a failing sensor is not forgotten, every morning at 7:00 a notification is send if the sensor is failing for > 24 hours. if (uservariables["No update from sensor Direct"] ~= tostring("") and time.hour==7 and time.min==30) then if (datetimedifferencenow(otherdevices_lastupdate[uservariables["No update from sensor Direct"]]) >= 86400) then if (email_address == tostring("")) then commandArray["SendNotification"] = "Ter herinnering, sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" verstuurt nog steeds geen data." print ("Reminder notification was sent for sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" that it is not sending data for more than 24 hours.") else commandArray["SendEmail"]="Domoticz sensor time-out reminder#Ter herinnering, sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" verstuurt nog steeds geen data.#" .. email_address print ("Reminder email was sent for sensor \"" .. uservariables["No update from sensor Direct"] .. "\" that it is not sending data for more than 24 hours.") end end end return commandArray
Thanks guys, ik probeer het even met de ingebouwde notificaties. Dat lijkt vrij aardig te lukken, al moest ik de tijd wat ruimer instellen want elke 5 minuten waardes doorgeven van 0 registreert Domoticz ook als geen (wijziging) in waardes. Dus de test ging goed, nu de tijd wat ruimer ingesteld.
¯\_(ツ)_/¯
Misschien heb ik er overheen gelezen, niet goed gezocht of is het nergens aan bod gekomen. Maar ik zou, omdat er zoveel historie in Domoticz staat, graag in "devices" willen zien:
Is dat te doen en zo ja, waar begin ik?
- Gemiddeld verbruik dal-tarief per jaar
- Gemiddeld verbruik normaal tarfief per jaar
- Gemiddelde opbrengst zonnepanelen dal-tarief per jaar
- Gemiddelde opbrengst zonnepanelen normaal tarief per jaar
- Gemiddeld verbruik gas per jaar
¯\_(ツ)_/¯
Klik op je device (bijv. Gasverbruik) en dan op Log en dan rechtsboven op Rapport. Kun je per jaar je verbruik zien, kosten etc.
Is dat wat je zoekt?
Is dat wat je zoekt?
Nee, dat had ik wel gevonden. Ik zou die waarde graag in een device willen zetten en updaten zodat ik het meteen kan zien. Mits mogelijk natuurlijk :-)
¯\_(ツ)_/¯
dzVents?M.v.Veelen schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:54:
Misschien heb ik er overheen gelezen, niet goed gezocht of is het nergens aan bod gekomen. Maar ik zou, omdat er zoveel historie in Domoticz staat, graag in "devices" willen zien:Uit de grafieken kan ik wel eea halen, maar deze waardes zou ik dan bij elkaar willen optellen. delen door het aantal jaren en dat zichtbaar maken in devices.
- Gemiddeld verbruik dal-tarief per jaar
- Gemiddeld verbruik normaal tarfief per jaar
- Gemiddelde opbrengst zonnepanelen dal-tarief per jaar
- Gemiddelde opbrengst zonnepanelen normaal tarief per jaar
- Gemiddeld verbruik gas per jaar
dzVents is toch alleen fancy grafieken? Heb daar in het verleden wel wat mee gedaan, maar dat hoeft van mij niet. Gewoon simpel in een 'device' die dan elke dag ofzo wordt bijgewerkt, waar ik dan de waardes uit kan lezen. Dus eigenlijk een gemiddelde waarde die ik wel uit die dieper liggende overzichten kan halen (en dus ergens zijn opgeslagen), maar dan in een device die de waarde weergeeft.
Misschien wil ik iets lastigs, dat kan ook he.
¯\_(ツ)_/¯
Zie https://wiki.domoticz.com...a_scripting#About_dzVentsM.v.Veelen schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:50:
dzVents is toch alleen fancy grafieken? Heb daar in het verleden wel wat mee gedaan, maar dat hoeft van mij niet. Gewoon simpel in een 'device' die dan elke dag ofzo wordt bijgewerkt, waar ik dan de waardes uit kan lezen. Dus eigenlijk een gemiddelde waarde die ik wel uit die dieper liggende overzichten kan halen (en dus ergens zijn opgeslagen), maar dan in een device die de waarde weergeeft.
Ik denk dat M.v.Veelen met fancy grafieken Grafana bedoelt. Dat is dus iets heel anders dan DzVents.
Met DzVents kun je scripts schrijven binnen Domoticz. Hoewel het een drempeltje heeft om er mee aan de slag te gaan is het heel krachtig als je het eenmaal door hebt.
Een gemiddelde per jaar te maken heb ik zelf nog nooit gedaan. Voor zover ik in de documentatie kan lezen is het ook niet mogelijk om de data die Domoticz in de grafieken bij het device laat zien uit te lezen. Dus als ik dit zou willen, dan zou ik waarschijnlijk een dummy device aanmaken en deze 1x per dag gaan vullen met het totaal van die dag. En vervolgens weer een keer per dag een gemiddelde uitrekenen en een ander device vullen met die info.
DzVents heeft wel iets om met historische waarden iets te doen. Ik gebruik dat vrij veel voor data smoothing en om jitter te voorkomen bij bijvoorbeeld schakelen van opgewekte zonnestroom. Maar ik weet niet of dat performt met veel waardes: https://wiki.domoticz.com...Historical_variables_API)
Met DzVents kun je scripts schrijven binnen Domoticz. Hoewel het een drempeltje heeft om er mee aan de slag te gaan is het heel krachtig als je het eenmaal door hebt.
Een gemiddelde per jaar te maken heb ik zelf nog nooit gedaan. Voor zover ik in de documentatie kan lezen is het ook niet mogelijk om de data die Domoticz in de grafieken bij het device laat zien uit te lezen. Dus als ik dit zou willen, dan zou ik waarschijnlijk een dummy device aanmaken en deze 1x per dag gaan vullen met het totaal van die dag. En vervolgens weer een keer per dag een gemiddelde uitrekenen en een ander device vullen met die info.
DzVents heeft wel iets om met historische waarden iets te doen. Ik gebruik dat vrij veel voor data smoothing en om jitter te voorkomen bij bijvoorbeeld schakelen van opgewekte zonnestroom. Maar ik weet niet of dat performt met veel waardes: https://wiki.domoticz.com...Historical_variables_API)
[ Voor 5% gewijzigd door lnrdnl op 01-05-2025 11:35 ]
Ach, ja natuurlijk. Ik heb diverse dzVents scripts ook draaien. Ik bedoelde inderdaad Grafana met die fancy grafieken, daar heb ik weleens mee gestoeid maar vind ik overbodig.
Verder zou het in theorie mogelijk moeten zijn, ergens haalt Domoticz de data voor de grafieken ook uit de DB, maar ik denk dat ik misschien teveel wil/wens. Ik ga jouw linkje eens volgen, kjken wat ik wijzer kan worden.
Verder zou het in theorie mogelijk moeten zijn, ergens haalt Domoticz de data voor de grafieken ook uit de DB, maar ik denk dat ik misschien teveel wil/wens. Ik ga jouw linkje eens volgen, kjken wat ik wijzer kan worden.
¯\_(ツ)_/¯
Maar waarom zou je die gemiddeldes willen weten? Die kun je toch ook inzien bij je leverancier?
Zijn deze vragen relevant?
Voor mij hoeft iig niet alles in Dz nuttig te zijn.
Iets in Dz kan ook leuk of interessant zijn, of kijken of ik iets voor elkaar kan krijgen.
Dz blijft voor mij hobbywerk.
Nog even los gezien dat de antwoorden op de 5 vragen van MvVeelen wellicht via de P1 meter in Dz worden vastgelegd en via de grafieken als data kunnen worden geëxporteerd naar een XLS waarna in XL alles kan worden gedaan wat je maar wilt.
Als voorbeeld van mijn Gas exports in XL:
Voor mij hoeft iig niet alles in Dz nuttig te zijn.
Iets in Dz kan ook leuk of interessant zijn, of kijken of ik iets voor elkaar kan krijgen.
Dz blijft voor mij hobbywerk.
Nog even los gezien dat de antwoorden op de 5 vragen van MvVeelen wellicht via de P1 meter in Dz worden vastgelegd en via de grafieken als data kunnen worden geëxporteerd naar een XLS waarna in XL alles kan worden gedaan wat je maar wilt.
Als voorbeeld van mijn Gas exports in XL:
/f/image/mRTgRlnmMTlc7RcNDlUORXdZ.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan ook doorklikken in de grafieken, ik kan het ook in een Excel bijhouden en eventueel de waardes handmatig in een device zetten, ik kan het ook met IDIN uit laten lezen.lnrdnl schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:33:
Maar waarom zou je die gemiddeldes willen weten? Die kun je toch ook inzien bij je leverancier?
Maar als alle informatie al ergens in de DB staat en ik zou het leuk/handig vinden om het in 1 oogopslag te zien op het dashboard of onder de favorieten, dan is dat toch voldoende reden?
¯\_(ツ)_/¯
Zeker is dat voldoende reden! Ik ben gewoon altijd nieuwsgierig naar dingen die ik met mijn beperkte denkvermogen zelf niet kan bedenken! Dus als jij een geniaal plan had om met deze waardes briljante dingen te doen, dan had ik dat graag geweten. 😁
Ja, Tado werkt weerrens-br schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:39:
download: Domoticz 2025.1
Eerste nieuwe versie van Domoticz van 2025. Iemand deze al geïnstalleerd?
HomeHabit (ik gebruik deze app op mijn telefoon als dashboard) connectie werkt niet meer. Zie https://community.homehab...eta-not-connecting/3563/3Tado, oauth2 support
Ja, geen problemen.rens-br schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:39:
download: Domoticz 2025.1
Eerste nieuwe versie van Domoticz van 2025. Iemand deze al geïnstalleerd?
Met de laatste app update werkt Homehabit weer.GVR schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:50:
HomeHabit (ik gebruik deze app op mijn telefoon als dashboard) connectie werkt niet meer. Zie https://community.homehab...eta-not-connecting/3563/3
Is er iets te bedenken dat in 1 (custom) device kan laten zien of er wordt teruggeleverd of juist verbruikt, misschien zelfs met tekst en de waardes?
Ben zelf handig genoeg om te weten wanneer de zonnepanelen zoveel terugleveren, dat ik kan inschatten dat juist nu de wasmachine moet draaien, de auto opgeladen kan worden, enz. enz. Maar zou het voor de WAF wat duidelijker willen maken in de vorm van een device op het (favorieten) dashboard.
Kijk, als de waarden zo zijn dat er meer opbrengst is door de zonnepanelen, dan zie je bij "Terugleveren" een positief getal. Maar nu de zon even achter een wolkje is verdwenen, zie je dat daar een 0 staat terwijl ik daar dan liever een - voor zie staan en zelfs, als het in een text-device kan, dat de tekst verandert in " Verbruik" of zoiets.
Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die het voor de vrouw wat inzichtelijker wil maken, misschien zijn er al oplossingen voor die ik nog niet heb kunnen vinden?
Ben zelf handig genoeg om te weten wanneer de zonnepanelen zoveel terugleveren, dat ik kan inschatten dat juist nu de wasmachine moet draaien, de auto opgeladen kan worden, enz. enz. Maar zou het voor de WAF wat duidelijker willen maken in de vorm van een device op het (favorieten) dashboard.
Kijk, als de waarden zo zijn dat er meer opbrengst is door de zonnepanelen, dan zie je bij "Terugleveren" een positief getal. Maar nu de zon even achter een wolkje is verdwenen, zie je dat daar een 0 staat terwijl ik daar dan liever een - voor zie staan en zelfs, als het in een text-device kan, dat de tekst verandert in " Verbruik" of zoiets.
Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die het voor de vrouw wat inzichtelijker wil maken, misschien zijn er al oplossingen voor die ik nog niet heb kunnen vinden?
/f/image/J9YdcwxVm9euXUOu6lajEEIA.png?f=fotoalbum_large)
¯\_(ツ)_/¯
Ik heb deze erin zitten, die komt van mijn P1 meter af:M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:03:
Is er iets te bedenken dat in 1 (custom) device kan laten zien of er wordt teruggeleverd of juist verbruikt, misschien zelfs met tekst en de waardes?
:strip_exif()/f/image/T4dHpcWGNorlgEJSkPw8lbMQ.png?f=user_large)
Die geeft bij terug leveren een negatief getal weer en bij een verbruik een positief getal weer.
Mocht dat niet voldoende zijn kan je sowieso een custom sensor maken met daarin de getallen die je wilt hebben. Kwestie van de data uit de juiste sensor(en) halen via DZvents en weergeven.
Dat is wel zo ongeveer wat ik bedoel. Kun je delen hoe je dit hebt gemaakt?
¯\_(ツ)_/¯
Dat is een standaard device van mijn P1 meter: (P1 Smart Meter USB)M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:11:
Dat is wel zo ongeveer wat ik bedoel. Kun je delen hoe je dit hebt gemaakt?
/f/image/QCbgO0OdbYadpN7KiRIN1zPe.png?f=fotoalbum_large)
Daar heb ik dus zelf bijzonder weinig voor hoeven doen.
Device id 115 is 'm toch gewoon?
/f/image/QEQ5nSV0BaGeHwPBY8HA7Ixt.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door B@rt_d@_M@n op 16-05-2025 12:34 ]
Ja, dat is het device, maar het ziet er toch echt anders uit.
¯\_(ツ)_/¯
Zet hem eens op het Dashboard (markeren als favoriet), dan ziet die er dus zo uit:M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:42:
Ja, dat is het device, maar het ziet er toch echt anders uit.
:strip_exif()/f/image/T4dHpcWGNorlgEJSkPw8lbMQ.png?f=user_large)
Onder tabblad overige ziet hij er bij mij zo uit:
:strip_exif()/f/image/LQEMEgmUgA13Bh28pjPY8NGV.png?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 16-05-2025 12:54 ]
Ik snap de vraag niet helemaal.M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:03:
[Afbeelding]
Op device Elektra staat een waarde.
Bij een positieve waarde wordt vermogen van het net gehaald.
Bij een negatieve waarde wordt het overschot van de zonnepanelen aan het net geleverd.
Als alternatief:
Indien je een P1-meter van Homewizard hebt dan kan je dit ook zien op de app of desnoods op extern display..
Als je perse alles in één device wilt dan zou je een Virtual Sensor kunnen maken met Sensor Type Text.
De virtuele sensor kan je vullen met een Dzvents script gebaseerd op de info uit Elektra aangevuld met je eigen tekst. De aanvullende tekst in feite redundant.
Ik denk dat @M.v.Veelen een device wilt hebben zonder ubsnuk of wat dan ook, waaraan zijn vrouw kan zien dat de elektriciteit productie momenteel negatief is. Negatief = wasmachine aan.
Wat @rens-br zegt. Dus de actuele status.rens-br schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:56:
[...]
Ik denk dat @M.v.Veelen een device wilt hebben zonder ubsnuk of wat dan ook, waaraan zijn vrouw kan zien dat de elektriciteit productie momenteel negatief is. Negatief = wasmachine aan.
Ik heb het device op het dashboard gezet en dan ziet het er wel anders uit, maar toont het niet de actuele status maar opgeteld voor de hele dag.
:strip_exif()/f/image/hNm9Mwrmab0s58QoYvnddGNf.png?f=user_large)
¯\_(ツ)_/¯
Dat doet de mijne ook toch? Het verbruik / teruglevering (in jou geval 360W) is waar je naar moet kijken toch?M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:58:
[...]
Wat @rens-br zegt. Dus de actuele status.
Ik heb het device op het dashboard gezet en dan ziet het er wel anders uit, maar toont het niet de actuele status maar opgeteld voor de hele dag.
[Afbeelding]
Oh, wacht even, ik had 'm nog niet in de min zien gaan. Dat doet ie nu wel:
:strip_exif()/f/image/HeOH27lAKEXeYquu7PC5i7Kt.png?f=user_large)
Dat is inderdaad al duidelijker. En toch wil ik eens kijken of het mogelijk is om een Text device te updaten met bepaalde text en values.
Thanks.
:strip_exif()/f/image/HeOH27lAKEXeYquu7PC5i7Kt.png?f=user_large)
Dat is inderdaad al duidelijker. En toch wil ik eens kijken of het mogelijk is om een Text device te updaten met bepaalde text en values.
Thanks.
¯\_(ツ)_/¯
Dat kan, custom sensor en tekst vermelden via dz-vents.M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:26:
[Afbeelding]
Thanks.
:strip_exif()/f/image/yQNE8ryvEa4FG2mr9siSmZTz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mf5C3sa8A7ZuCuBSZkPNiz0j.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter informatie:M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:26:
[Afbeelding]
Thanks.
Vermogen wordt uitgedrukt Watt [W].
Bij de P1-meter is dit het actuele vermogen.
Energie wordt uitgedrukt in Joules [J] of Kilowattuur [kWh].
3.6 MJ = 1kWh.
Bij de P1-meter is dit de energie dat vandaag is verbruikt en/of is teruggeleverd aan het net.
Het verschil tussen vermogen en energie is de factor tijd.
E = P * t
[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentz op 17-05-2025 11:49 ]
Ik heb nu dit LUA script:
Met als resultaat dat de tekst dus verandert als er wordt verbruikt of als er wordt teruggeleverd. Er wordt nu dus teruggeleverd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| commandArray = {} local p1Name = 'Elektra' local textDeviceIdx = '2708' if devicechanged[p1Name] then local s = otherdevices_svalues[p1Name] print("Raw sValue: " .. tostring(s)) local _, _, _, _, actualUsage, actualReturn = s:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)") if actualUsage and actualReturn then local usageNow = tonumber(actualUsage) local returnNow = tonumber(actualReturn) local text = nil if returnNow > 0 then text = string.format("Teruglevering nu: %.0f Watt \n\n", returnNow) elseif usageNow > 0 then text = string.format("Verbruik nu: %.0f Watt \n\n", usageNow) end if text then text = text:gsub("|", "/") -- Sanitize print("Updating text device: " .. text) commandArray[#commandArray + 1] = { ['UpdateDevice'] = textDeviceIdx .. '|0|' .. text } else print("No grid flow detected — not updating.") end else print("⚠ Failed to parse usage/return values.") end end return commandArray |
Met als resultaat dat de tekst dus verandert als er wordt verbruikt of als er wordt teruggeleverd. Er wordt nu dus teruggeleverd:
:strip_exif()/f/image/6nRMXcQ6jXvPNnKq1Yy5TmEc.png?f=user_large)
¯\_(ツ)_/¯
Goed om te vernemen dat het is gelukt.M.v.Veelen schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:56:
Ik heb nu dit LUA script:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 commandArray = {} local p1Name = 'Elektra' local textDeviceIdx = '2708' if devicechanged[p1Name] then local s = otherdevices_svalues[p1Name] print("Raw sValue: " .. tostring(s)) local _, _, _, _, actualUsage, actualReturn = s:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)") if actualUsage and actualReturn then local usageNow = tonumber(actualUsage) local returnNow = tonumber(actualReturn) local text = nil if returnNow > 0 then text = string.format("Teruglevering nu: %.0f Watt \n\n", returnNow) elseif usageNow > 0 then text = string.format("Verbruik nu: %.0f Watt \n\n", usageNow) end if text then text = text:gsub("|", "/") -- Sanitize print("Updating text device: " .. text) commandArray[#commandArray + 1] = { ['UpdateDevice'] = textDeviceIdx .. '|0|' .. text } else print("No grid flow detected — not updating.") end else print("⚠ Failed to parse usage/return values.") end end return commandArray
[Afbeelding]
Ik zou alleen Power Now gebruiken ipv Energy Now.
Het gaat hier over vermogen en niet om energie.
Zie mijn post van vrijdag 16 mei 2025 om 14:53 uur.
Da's een goede. Heb het aangepast en m'n vrouw ingeseind dat deze nu onder de favorieten staat zodat ze makkelijker zelf kan inschatten wanneer ze grootverbruikers aan kan zetten.
:strip_exif()/f/image/glS81w9k43Zxw2sdWm41gB8t.png?f=user_large)
[ Voor 32% gewijzigd door M.v.Veelen op 25-05-2025 14:10 ]
¯\_(ツ)_/¯
Ik gebruik v 2024.4 en krijg dit soort meldingen in de log
2025-06-04 16:17:40.453 Error: P1 Slimme meter: Power usage to high/low! Usage: 8687 Watt. Max Usage configured: 6000. (NodeID: 0x0000, ChildID: 0x0008, SID: Actual Delivery (L1 + L2 + L3))
Bij hardware kan ik niet een maximum usage instellen.
herkent iemand dit ?
2025-06-04 16:17:40.453 Error: P1 Slimme meter: Power usage to high/low! Usage: 8687 Watt. Max Usage configured: 6000. (NodeID: 0x0000, ChildID: 0x0008, SID: Actual Delivery (L1 + L2 + L3))
herkent iemand dit ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Ik heb zelf Domoticz in het engels.hannibal2206 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:41:
herkent iemand dit ?
Deze setting is te vinden in: Setup/Settings/Meter-Counters/Max-Power
[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 04-06-2025 16:53 ]
Aanvullend op de voorgaande post.hannibal2206 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:41:
herkent iemand dit ?
Het betreft een warning waarbij je verbruik boven de ingestelde waarde uitkomt.
Denk aan het gelijktijdig gebruik van een kookplaat, oven, waterkoker, stofzuiger en/of of EV.
Ik krijg de melding ook af en toe en vind het een prettige melding.
ik heb daar dit staaned1703 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:52:
[...]
Ik heb zelf Domoticz in het engels.
Deze setting is te vinden in: Setup/Settings/Meter-Counters/Max-Power
:strip_exif()/f/image/NmYmXRu7hTSzZuO8miafjuQU.jpg?f=fotoalbum_large)
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Is het ook wel. Maar 6000W is nogal laag als je een 3 fase aansluiting hebt. Daar ga ik met mijn ev laden (11kw) al ruim overheen namelijk. 17250W kan je maximaal uit een 3 fase aansluiting trekken en 8050W uit 1 fase. Uitgaande van afgezekerd op 25A/35A.Lawrentz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:14:
[...]
Aanvullend op de voorgaande post.
Het betreft een warning waarbij je verbruik boven de ingestelde waarde uitkomt.
Denk aan het gelijktijdig gebruik van een kookplaat, oven, waterkoker, stofzuiger en/of of EV.
Ik krijg de melding ook af en toe en vind het een prettige melding.
Heb nu even 1000 daar ingevuld, kijken wat er morgen gebeurt.rens-br schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:23:
[...]
De max power staat bij jou op 0. Denk dat hij dat ook niet tof vind.
Is vooral bij teruglevering dacht ik, niet bij afname.
En, staat in de errorlog, niet bij info ..
6kW laag voor een 3-fase aansluiting?rens-br schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:20:
[...]
Is het ook wel. Maar 6000W is nogal laag als je een 3 fase aansluiting hebt. Daar ga ik met mijn ev laden (11kw) al ruim overheen namelijk. 17250W kan je maximaal uit een 3 fase aansluiting trekken en 8050W uit 1 fase. Uitgaande van afgezekerd op 25A/35A.
Dit is afhankelijk van de situatie, en geldt voor jouw situatie en voor andere eigenaren met een eigen laadpaal.
Ik heb ook een 3-fase aansluiting zonder EV en kom een paar keer per jaar boven de ingestelde waarde.
Inmiddels worden nieuwe aansluitingen opgeleverd met (minimaal) 3x25A waardoor er veel aansluitingen zijn zonder EV. En die aansluitingen komen ook niet vaak boven de 5 of 6kW uit.
Mee eens. Het hangt zeker van de situatie af. Maar ook zonder EV kwam ik geregeld erboven uit hoor. Kookplaat, oven, waterkoker tegelijk aan en je zit er zo overheen.Lawrentz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:45:
[...]
6kW laag voor een 3-fase aansluiting?
Dit is afhankelijk van de situatie, en geldt voor jouw situatie en voor andere eigenaren met een eigen laadpaal.
Ik heb ook een 3-fase aansluiting zonder EV en kom een paar keer per jaar boven de ingestelde waarde.
Inmiddels worden nieuwe aansluitingen opgeleverd met (minimaal) 3x25A waardoor er veel aansluitingen zijn zonder EV. En die aansluitingen komen ook niet vaak boven de 5 of 6kW uit.
Ik denk dat ik je niet begrijp, maar 3x25 is een prima aansluiting voor een EV toch?Lawrentz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:45:
[...]
6kW laag voor een 3-fase aansluiting?
Ik reageerde op een post waarin stond dat 6000W is nogal laag als je een 3 fase aansluiting hebt.janne_nl schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:43:
[...]
Ik denk dat ik je niet begrijp, maar 3x25 is een prima aansluiting voor een EV toch?
En daar ben ik het niet mee eens omdat dit afhankelijk is van de situatie en het gebruik.
Ik heb zelf een 3 fase aansluiting en kom een paar keer per jaar boven de 6kW uit.
Als er had gestaan dat 6000W is nogal laag als je een EV hebt dan snap ik het wel maar dat is niet waar de oorspronkelijke vraag over ging.
Verder laat deze vraagstelling voor wat het is want we beginnen dit draadje te vervuilen met een non-discussie dat niet over Domoticz gaat.
A owkee duidelijk. Helemaal mee eens. Normaal (als de sauna niet aan is en de ev staat niet volluit te laden), kom ik ook niet boven de 6000 uit. Dat is best veel.
Zelfs een kookplaat haalt maar zelden tot nooit zijn maximum.
Zelfs een kookplaat haalt maar zelden tot nooit zijn maximum.
Ik heb dit ook een keer gehad en sindsdien doe ik het via de CLI
cd domoticz
./updatebeta
cd domoticz
./updatebeta
¯\_(ツ)_/¯
Ik heb al een tijdje deze 16A WiFi stekker buiten om m'n laadbox in te schakelen tussen bepaalde ingestelde tijden zodat m'n auto zoveel mogelijk laadt als de zon schijnt.
https://www.gamma.nl/asso...ekker-wifi-ip44/p/B152727
Nu is deze dus alleen in te stellen via een Qnect-app en kan ik die niet flashen met Tasmota ofzo.
Ik zou graag een slimme 16A buiten-stekker willen aansturen met Domoticz. Misschien gebruik ik niet de goede zoeksleutels, maar hopelijk weet iemand hier eentje die is te integreren in Domoticz.
Deze misschien?
https://www.smarthomekoni...MyuJUk8mgKmMaAhS0EALw_wcB
https://www.gamma.nl/asso...ekker-wifi-ip44/p/B152727
Nu is deze dus alleen in te stellen via een Qnect-app en kan ik die niet flashen met Tasmota ofzo.
Ik zou graag een slimme 16A buiten-stekker willen aansturen met Domoticz. Misschien gebruik ik niet de goede zoeksleutels, maar hopelijk weet iemand hier eentje die is te integreren in Domoticz.
Deze misschien?
https://www.smarthomekoni...MyuJUk8mgKmMaAhS0EALw_wcB
[ Voor 29% gewijzigd door M.v.Veelen op 13-06-2025 13:01 ]
¯\_(ツ)_/¯
@M.v.Veelen heb je iets van Zigbee draaien? Want ik gebruik zelf de stekkers van Blitzwolf hiervoor, ook die van Ikea hebben tegenwoordig power meeting.
Mocht je geen Zigbee hebben, dan is een Shelly Plug ook nog te overwegen. Ik zie echter nu dat die maar gaan tot 2500W, dus vallen daarmee denk ik ook af. 'Vroeger' had Shelly een grotere plug die tot 3650W ging.
Mocht je geen Zigbee hebben, dan is een Shelly Plug ook nog te overwegen. Ik zie echter nu dat die maar gaan tot 2500W, dus vallen daarmee denk ik ook af. 'Vroeger' had Shelly een grotere plug die tot 3650W ging.
Ik heb dat een hele tijd gedaan toen ik de granny lader nog gebruikte. Ik begreep later dat het op deze manier bruut de spanning naar de granny stoppen, niet noodzakelijk goed is voor de apparatuur in de auto.
Hoe stop je normaal de sessie dan? Mijn granny charger heeft geen knop om het aan of uit te zetten. Dus als ik de stekker eruit trek is dat naar mijn idee precies hetzelfde. En dus net zo goed / slecht voor de auto.janne_nl schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:37:
Ik heb dat een hele tijd gedaan toen ik de granny lader nog gebruikte. Ik begreep later dat het op deze manier bruut de spanning naar de granny stoppen, niet noodzakelijk goed is voor de apparatuur in de auto.
Wat de relais in zo'n stekker wel minder tof vind is op vol vermogen uitgeschakeld worden. Op gegeven moment blijft de relais dan ook plakken en werkt je plug niet meer.
In principe kun je hem dan vanuit de auto stoppen. Als je de laadkabel uit de auto trekt heeft de elektronica een aamtal milliseconden om de stroom terug te regelen.
Ik schakelde de stroom vooral uit als de wasmachine en de auto tegelijk bezig waren. Dat kwam niet heel veel voor.
Ik heb meerdere schakelaars die vermogen schakelen (max 10A). Daar heb ik nooit last mee gehad.
Relais blijven vooral hangen als ze heel lang achter elkaar bekrachtigd zijn geworden en al jaren oud zijn. Tenzij de kwaliteit minder is natuurlijk.
Ik schakelde de stroom vooral uit als de wasmachine en de auto tegelijk bezig waren. Dat kwam niet heel veel voor.
Ik heb meerdere schakelaars die vermogen schakelen (max 10A). Daar heb ik nooit last mee gehad.
Relais blijven vooral hangen als ze heel lang achter elkaar bekrachtigd zijn geworden en al jaren oud zijn. Tenzij de kwaliteit minder is natuurlijk.
Ik heb Zigbee en die BlitzWolf zijn precies wat ik zoek, dankjewel voor de tip.rens-br schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:29:
@M.v.Veelen heb je iets van Zigbee draaien? Want ik gebruik zelf de stekkers van Blitzwolf hiervoor, ook die van Ikea hebben tegenwoordig power meeting.
Ik heb dit ruim een jaar gedaan nu met m'n Tucson en ik zie het probleem van het plotseling stoppen met laden niet eigenlijk. "plakken" van het relais? Lijkt me dat als je zulke switches op de markt brengt, dat ze daar wel rekening mee hebben gehouden.
¯\_(ツ)_/¯
Alle relais gaan uiteindelijk plakken. Ik gebruik de zigbee schakelaars van Robbshop, werken ook prima
Welke zijn dat dan? Gaan die ook tot >= 16A ?janne_nl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:13:
Alle relais gaan uiteindelijk plakken. Ik gebruik de zigbee schakelaars van Robbshop, werken ook prima
¯\_(ツ)_/¯
Gewoon alle, vaak pas na meerdere (vele) jaren. 16A, 40mA, 5volt 48volt, 230volt.
Ook wel afhankelijk van hoe lang ze bekrachtigd zijn. Een relais dat 90% van zijn tijd bekrachtigd is zal sneller 'plakken' dan een relais dat maar kort bekrachtigd is steeds.
Het probleem met het afschakelen van de Granny charger is niet de charger, maar meer de auto die niet te tijd krijgt (al is het een paar ms) om het laden uit te schakelen.
Ook wel afhankelijk van hoe lang ze bekrachtigd zijn. Een relais dat 90% van zijn tijd bekrachtigd is zal sneller 'plakken' dan een relais dat maar kort bekrachtigd is steeds.
Het probleem met het afschakelen van de Granny charger is niet de charger, maar meer de auto die niet te tijd krijgt (al is het een paar ms) om het laden uit te schakelen.
Ik zie diverse schakelaars, maar niet eentje met Zigbee protocol, 16A die ook geschikt is voor buiten. En dat is nu juist het probleem. Qnect schakelaar van de Gamma heeft dit wel, maar is niet met Zigbee protocol. Die schakelaar moet moeilijk-moeilijk via Smart Life App als ik die wil kunnen integreren in Domoticz. Pogingen gewaagd, maar nog niet gelukt.
¯\_(ツ)_/¯
-verkeerde topic-
[ Voor 103% gewijzigd door Opperhoof op 23-06-2025 09:20 ]
De buiten had ik gemist. Bij mij zitten ze onder een afdak en nooit in de regen.M.v.Veelen schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:32:
Ik zie diverse schakelaars, maar niet eentje met Zigbee protocol, 16A die ook geschikt is voor buiten. En dat is nu juist het probleem. Qnect schakelaar van de Gamma heeft dit wel, maar is niet met Zigbee protocol. Die schakelaar moet moeilijk-moeilijk via Smart Life App als ik die wil kunnen integreren in Domoticz. Pogingen gewaagd, maar nog niet gelukt.
Je zit in het verkeerde topic, dit is het topic voor Domoticz.Opperhoof schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:48:
Ik heb onze schuurdeur voorzien van een Aqala U200 deurslot. Deze wil ik natuurlijk ook met HA aansturen. Ik heb nog helemaal geen Thread/Matter hubs/(Open)Thread border routers in huis. Dus ik heb nu de HA Skyconnect gekocht. Mijn HA server staat op zolder en is middels een ethernet kabel aangesloten op mijn thuisnetwerk, welke goede wifi dekking heeft in de schuur.
Ik denk te hebben begrepen dat als ik in mijn netwerk een Thread border router heb, Matter ondersteunende apparaten over de wifi band verbinding kunnen maken. Klopt dat? Of moet ik de HA server verplaatsen naar de schuur, zodat het slot fysiek in de buurt is van de HA server met de Skyconnect dongle?
Knielen schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:18:
[...]
Je zit in het verkeerde topic, dit is het topic voor Domoticz.

Bij mij helaas wel. Ik zou dan zoiets kunnen overwegen, al vind ik het geen fijn gevoel ivm vocht dat toch binnen kan dringen:janne_nl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:08:
[...]
De buiten had ik gemist. Bij mij zitten ze onder een afdak en nooit in de regen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YpQpP9qM2SS1OGb8RJifFZeD.jpg?f=user_large)
¯\_(ツ)_/¯
@M.v.Veelen moet het echt een tussenstekker zijn? Je kunt ook een reguliere zigbee inbouwmodule plaatsen, in een waterdichte opbouwdoos geschikt voor buiten waarmee je de wandcontactdoos schakelt.
Mocht je echt een tussenstekker willen hebben, hier een aantal zigbee tussenstekkers voor buiten, in de database van Z2M:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/4058075729322.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG06619.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/4099854293276.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/AC26940_AC31266.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/A4Z.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBPO130FWT.html
Je moet even zelf kijken of ze 16A aankunnen. De eerste heb ik voor je opgezocht en die is 16A: Ledvance compact outdoor plug EU.
Mocht je echt een tussenstekker willen hebben, hier een aantal zigbee tussenstekkers voor buiten, in de database van Z2M:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/4058075729322.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG06619.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/4099854293276.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/AC26940_AC31266.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/A4Z.html
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBPO130FWT.html
Je moet even zelf kijken of ze 16A aankunnen. De eerste heb ik voor je opgezocht en die is 16A: Ledvance compact outdoor plug EU.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Die heb ik ook, werkt prima, maar die meet dan weer geen spanning/stroom.Gizz schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:49:
@rens-br z'n broertje (of zusje?) heeft dat wel: Ledvance SMART+ Compact outdoor plug EU with energy meter. Dus als dat de gewenste functionaliteit is moet @M.v.Veelen even goed kijken welke hij koopt
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Wow, die eerste is helemaal goed! En deze is dan ook vrij simpel op te nemen in Domoticz. Bedankt, ik had deze serieus zelf niet gevonden.
Edit: besteld :-)
Edit 2: binnen. Toegevoegd via de HUE bridge en in Domoticz een timer ingesteld. Ik heb de versie met stroommeting genomen, alleen zie ik dat nog niet terug.
Edit: besteld :-)
Edit 2: binnen. Toegevoegd via de HUE bridge en in Domoticz een timer ingesteld. Ik heb de versie met stroommeting genomen, alleen zie ik dat nog niet terug.
[ Voor 40% gewijzigd door M.v.Veelen op 24-06-2025 14:07 ]
¯\_(ツ)_/¯
Dank, deze manier krijg je wel een melding. En die was dat ik geen OpenSSL 3 geïnstallleerd had. Ik nu de upgrade naar Debian 12 gedaan en nu werkt de update wel.M.v.Veelen schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:42:
Ik heb dit ook een keer gehad en sindsdien doe ik het via de CLI
cd domoticz
./updatebeta
Ik had mijn post geplaatst in Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2 omdat ik in eerste instantie vermoedde dat het probleem op een andere plek zat.
Ik heb een script om elke maand mijn meterstanden uit te lezen en het script van mindergas.
Nu draaide deze nog op python2 en heb ze inmiddels omgezet naar python 3.
Echter als ik http://localhost:8080 gebruik krijg ik een error 401 unauthorized.
Ik heb mijn ip-adres van mijn netwerk toegevoegd aan trusten networks, maar blijft deze melding 401 houden.
script welke ik gebruik is het volgende:
Ik heb een script om elke maand mijn meterstanden uit te lezen en het script van mindergas.
Echter als ik http://localhost:8080 gebruik krijg ik een error 401 unauthorized.
Ik heb mijn ip-adres van mijn netwerk toegevoegd aan trusten networks, maar blijft deze melding 401 houden.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
| #import sys import json import urllib.request, urllib.parse, urllib.error #import re #import time #import datetime class Domoticz(): def __init__(self, url): self.baseurl = url def __execute__(self, url): req = urllib.request.Request(url) return urllib.request.urlopen(req, timeout=5) def get_device(self, xid): """ Get the Domoticz device information. """ url = "%s/json.htm?type=devices&rid=%s" % (self.baseurl, xid) data = json.load(self.__execute__(url)) return data def get_el_values(url, device_id): """ Get electricity meter readings. """ device_data = Domoticz(url).get_device(device_id) data = device_data['result'][0]['Data'] ex = re.compile('^([0-9\.]+);([0-9\.]+);([0-9\.]+);([0-9\.]+);([0-9\.]+);([0-9\.]+)$') groups = ex.match(data).group meter_high = float(groups(1)) / 1000 meter_low = float(groups(2)) / 1000 out_high = float(groups(3)) / 1000 out_low = float(groups(4)) / 1000 actual_in = float(groups(5)) / 1000 actual_out = float(groups(6)) / 1000 return meter_high, meter_low, out_high, out_low, actual_in, actual_out def get_gas_values(url, device_id): """ Get gasmeter reading. """ device_data = Domoticz(url).get_device(device_id) data = device_data['result'][0]['Data'] ex = re.compile('^([0-9\.]+)$') groups = ex.match(data).group gasstand = float(groups(1)) #/ 1000 return gasstand # example usage domoticzurl = "http://localhost:8080" domoticzdeviceid_el = 1 domoticzdeviceid_gas = 2 ElectricityRateUsedPeak, ElectricityRateUsedOffPeak, ElectricityRateGeneratedPeak, ElectricityRateGeneratedOffPeak, ElectricityTotalUsed, ElectricityCurrentRateOut = get_el_values(domoticzurl, domoticzdeviceid_el) #ElectricityRateUsedOffPeak, ElectricityRateUsedPeak, ElectricityRateGeneratedPeak = get_el_values(domoticzurl, domoticzdeviceid_el) GasMeterReading = get_gas_values(domoticzurl, domoticzdeviceid_gas) |
[ Voor 66% gewijzigd door MdO82 op 30-06-2025 18:52 ]
2250 WP Zuid PVoutput
En als je echt het ip adres van de domoticz server gebruikt?
[ Voor 73% gewijzigd door WillemD61 op 30-06-2025 21:25 ]
Getest en krijg dan weer een 404 foutmeldingWillemD61 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:24:
En als je echt het ip adres van de domoticz server gebruikt?

2250 WP Zuid PVoutput
Als ik het zo lees is dit een Python vraagstuk en niet een Dz vraagstuk.MdO82 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:50:
Ik had mijn post geplaatst in Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2 omdat ik in eerste instantie vermoedde dat het probleem op een andere plek zat.
Python:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 #import sys import json import urllib.request, urllib.parse, urllib.error #import re #import time #import datetime class Domoticz(): def __init__(self, url): self.baseurl = url def __execute__(self, url): req = urllib.request.Request(url) return urllib.request.urlopen(req, timeout=5) def get_device(self, xid): """ Get the Domoticz device information. """ url = "%s/json.htm?type=devices&rid=%s" % (self.baseurl, xid) data = json.load(self.__execute__(url)) return data def get_el_values(url, device_id): """ Get electricity meter readings. """ device_data = Domoticz(url).get_device(device_id) data = device_data['result'][0]['Data'] ex = re.compile('^([0-9\.]+);([0-9\.]+);([0-9\.]+);([0-9\.]+);([0-9\.]+);([0-9\.]+)$') groups = ex.match(data).group meter_high = float(groups(1)) / 1000 meter_low = float(groups(2)) / 1000 out_high = float(groups(3)) / 1000 out_low = float(groups(4)) / 1000 actual_in = float(groups(5)) / 1000 actual_out = float(groups(6)) / 1000 return meter_high, meter_low, out_high, out_low, actual_in, actual_out def get_gas_values(url, device_id): """ Get gasmeter reading. """ device_data = Domoticz(url).get_device(device_id) data = device_data['result'][0]['Data'] ex = re.compile('^([0-9\.]+)$') groups = ex.match(data).group gasstand = float(groups(1)) #/ 1000 return gasstand # example usage domoticzurl = "http://localhost:8080" domoticzdeviceid_el = 1 domoticzdeviceid_gas = 2 ElectricityRateUsedPeak, ElectricityRateUsedOffPeak, ElectricityRateGeneratedPeak, ElectricityRateGeneratedOffPeak, ElectricityTotalUsed, ElectricityCurrentRateOut = get_el_values(domoticzurl, domoticzdeviceid_el) #ElectricityRateUsedOffPeak, ElectricityRateUsedPeak, ElectricityRateGeneratedPeak = get_el_values(domoticzurl, domoticzdeviceid_el) GasMeterReading = get_gas_values(domoticzurl, domoticzdeviceid_gas)
Klopt mijn verondersteling?
Je kan wellicht gelijk hebben.Lawrentz schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:02:
[...]
Als ik het zo lees is dit een Python vraagstuk en niet een Dz vraagstuk.
Klopt mijn verondersteling?
Maar omdat ik schijnbaar geen toegang krijg zocht ik het binnen Dz.
Euvel is ontstaan sinds 1 juni, maar kan er geen duidelijkheid in krijgen waarom dit nu ineens speelt.
Ik veronderstel dat er een instelling/autorisaties niet klopt binnen Dz, maar kan er natuurlijk totaal naast zitten
2250 WP Zuid PVoutput
code:
1
2
3
4
5
6
7
| def get_device(self, xid): """ Get the Domoticz device information. """ url = "%s/json.htm?type=devices&rid=%s" % (self.baseurl, xid) data = json.load(self.__execute__(url)) return data |
type=devices?
Weet natuurlijk niet welke versie je draait.Warning Stable 2023.2 (and newer)
For users using API calls from outside Domoticz there has been some changes in API calls. They now always should be of the form /json.htm?type=command¶m=**command**
For example
/json.htm?type=graph will be /json.htm?type=command¶m=graph
/json.htm?type=devices will be /json.htm?type=command¶m=getdevices
More info in Forum topic https://forum.domoticz.com/viewtopic.php?p=303581#p303581
The following old RType commands will keep working but will give a deprecation warning eg
[WebServer] Deprecated RType (devices) for API request. Handled via fallback (getdevices), please use correct API Command! (IP nnn.nnn.nnn.nnn)
De url moet zijn
http://localhost:8080/json.htm?type=command¶m=getdevices&rid=%s
en niet
http://localhost:8080/json.htm?type=devices&rid=%s
en je moet ook "import re" weer actief maken.
Ik denk dat je naast een Python upgrade ook een Domoticz upgrade hebt gedaan. Daarom moet je nu die nieuwe url gebruiken.
en niet
Ik denk dat je naast een Python upgrade ook een Domoticz upgrade hebt gedaan. Daarom moet je nu die nieuwe url gebruiken.
[ Voor 37% gewijzigd door WillemD61 op 01-07-2025 11:01 ]
Probeer het Python script eens buiten Dz om.MdO82 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:41:
[...]
Je kan wellicht gelijk hebben.
Maar omdat ik schijnbaar geen toegang krijg zocht ik het binnen Dz.
Euvel is ontstaan sinds 1 juni, maar kan er geen duidelijkheid in krijgen waarom dit nu ineens speelt.
Ik veronderstel dat er een instelling/autorisaties niet klopt binnen Dz, maar kan er natuurlijk totaal naast zitten
Wellicht dat je nadere inzichten krijgt.
Inderdaad, als je gewoon de url naar je browser kopieert kom je tot de conclusie dat je de url moet aanpassen zoals hierboven aangegeven. (met %s vervangen door de device id van je device, b.v. 1)Lawrentz schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:42:
[...]
Probeer het Python script eens buiten Dz om.
Wellicht dat je nadere inzichten krijgt.
[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 01-07-2025 12:40 ]
Niet op laatste bericht gereageerd

[ Voor 85% gewijzigd door lnrdnl op 01-07-2025 13:05 . Reden: foutje ]
Ik had inderdaad een upgrade gedaan, maar het blijkt maar weer dat ik niet alles goed gelezen heb blijkbaarWillemD61 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:48:
De url moet zijn
en niet

En dan ga je zoveel kloten dat je er niet meer uitkomt.
Maar het aanpassen van de url is inderdaad de oplossing en krijg nu weer netjes de standen binnen.
Bedankt
2250 WP Zuid PVoutput
Let op:
- Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
- dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
- Lees ook de openingspost door!
- Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!