Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:55

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

rens-br schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:40:
Zijn er users die ervaring hebben met weersvoorspelling in combinatie met tuin sproeiers? Ik heb nu in mijn voor en achtertuin sproeiers ingebouwd die via een zigbee water schakelaar aan/uit gezet kunnen worden.

Ik zou dus eigenlijk het liefste hebben dat er iets van logica komt die kijkt of het gaat regenen of niet de komende dag en daarop wel of niet sproeit in de ochtend en/of middag/avond.
Ik heb dit een kleine 7 jaar al geprobeerd. Belangrijkste was om de referentieverdamping ergens op te halen want als het in september een week niet regent is her andere koek dan als het in juli een week niet regent.
De neerslagcijfers zijn wel te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
BazemanKM schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:12:
[...]

Ik heb dit met een Zigbee vochtsensor i.c.m. de reeds gevallen regen gedaan.
Nog een specifieke sensor / script die je kan aanraden?
niki_lauda schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:56:
Ik heb dit een kleine 7 jaar al geprobeerd.
Geprobeerd, maar niet gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Lawrentz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:15:
Mag ik aannemen dat het handmatig schakelen van de sproeiers via Zigbee al werkt?
Goede aanname, werkt inderdaad prima. Ik heb nu tijdelijk een script draaien die elke 4 uur even sproeit. Het gras ligt er net in. Dus veel sproeien gaf de hovenier aan.
Dan is nog het van belang om de aansturing te realiseren opv een weersverwachting.
Hiervoor kan je een API gebruiken zoals https://weerlive.nl/delen.php.
Voorbeeld: https://weerlive.nl/api/w...ey=demo&locatie=Amsterdam
Je moet wel zelf een token opvragen om de API te kunnen gebruiken.
Is het een idee om een dummy switch aan te maken om te kijken of je die dag al hebt gesproeid?
Die dummy switch moet je dan tijdens of na de sproeibeurt op Aan zetten en één keer per dag uitzetten.
Waar heb je die dummy switch voor nodig? Ik wil het liefste niet tot nauwelijks zelf sproeien. Ik heb immers niet voor niets automatische sproeiers.
Zelf gebruik ik de API van Buienradar voor mijn zonwering.
https://gpsgadget.buienra...ntext/?lat=52.00&lon=5.00
Wat in de praktijk gebeurt is dat volgens de API op één locatie geen regen wordt verwacht maar dat toch gebeurt.
Dit heb ik ondervangen met een matrix van 9 locaties rondom mijn woning met een verschil van +0.01 en -0.01 op de longitude en latitude waarbij ik de matrix van 9 locaties elke minuten ophaal.
Dat zal voor jouw situatie wsch niet nodig zijn.
Dat is wel slim / handig! Heb jij nog een script hiervoor gemaakt? Of gebruik je de default buienradar plugin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
rens-br schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:01:
Waar heb je die dummy switch voor nodig? Ik wil het liefste niet tot nauwelijks zelf sproeien. Ik heb immers niet voor niets automatische sproeiers.
Zoals ik heb aangegeven om te kijken of je die dag al gesproeid hebt of niet.
De weersverwachting wijzigt in ons land relatief snel.
Daarnaast lijkt het mij dat je niet overmatig wilt sproeien, oa om onnodig waterverbruik te voorkomen.

Als op dit moment wordt aangegeven dat het over 8, 16, of 2 uur gaat regenen dan kan de weersverwachting van een paar uur droog weer aangeven. Of juist andersom.
Vandaar dat het mij zinvol lijkt om de controle meerdere keren per dag aan te geven.

Als je een script één keer per dag controleert dan is een dummy switch of dummy teller niet zo relevant.
Heb jij wellicht een andere manier om bij te houden of je die dag al hebt gesproeid of niet?
Ik ben wel benieuwd.

Daarnaast heb ik voor bijna alle scripts een tweede dummy switch aangemaakt voor het aan- of uitzetten van mijn automatische aansturingen.
Zo stuur ik mijn Itho ventilatiebox aan op diverse parameters, maar igv calamiteiten of een enthousiaste buurman met een oververhitte barbecue wil ik de ventilatiebox snel kunnen uitzetten.
Wellicht dat een aan-/uit switch voor automatische aansturing voor jouw tuin in de winter ook handig is?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Lawrentz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:28:
[...]
Als je een script één keer per dag controleert dan is een dummy switch of dummy teller niet zo relevant.
Idealiter wilde ik alleen één keer sproeien in de vroege ochtend. Als de sproeiers in de voortuin aanstaan kan niemand er meer door namelijk. Niet zo handig voor de post bezorger. Maar bij dagen waarbij het heel wisselvallig weer is, is dat natuurlijk niet persee heel handig.
Daarnaast heb ik voor bijna alle scripts een tweede dummy switch aangemaakt voor het aan- of uitzetten van mijn automatische aansturingen.

Wellicht dat een aan-/uit switch voor automatische aansturing voor jouw tuin in de winter ook handig is?.
Ja slim! Die heb ik ook al in veel scripts zitten ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
rens-br schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:01:
[...]
Idealiter wilde ik alleen één keer sproeien in de vroege ochtend. Als de sproeiers in de voortuin aanstaan kan niemand er meer door namelijk. Niet zo handig voor de post bezorger. Maar bij dagen waarbij het heel wisselvallig weer is, is dat natuurlijk niet persee heel handig.
[...]
Niet in de late avond of nacht sproeien?
Na de (vroege) ochtend ga je de dag in waardoor het zojuist gesproeide water verdampt.

Verder lijkt het mij zinvol om ook de daadwerkelijke neerslag bij te houden zodat je dit kan meenemen in je beslissing om al dan niet te sproeien.
Als voorbeeld, de afgelopen dagen heeft het hier veel geregend.
Stel dat het de komende dagen droog is lijkt het me niet nodig om vandaag te sproeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Lawrentz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

Niet in de late avond of nacht sproeien?
Na de (vroege) ochtend ga je de dag in waardoor het zojuist gesproeide water verdampt.

Verder lijkt het mij zinvol om ook de daadwerkelijke neerslag bij te houden zodat je dit kan meenemen in je beslissing om al dan niet te sproeien.
Als voorbeeld, de afgelopen dagen heeft het hier veel geregend.
Stel dat het de komende dagen droog is lijkt het me niet nodig om vandaag te sproeien.
Ook goede punten! Ik ga eens aan de slag met de informatie die uit de buienradar plugin rolt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:46
rens-br schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:58:
[...]
Nog een specifieke sensor / script die je kan aanraden?
https://www.zigbee2mqtt.i...3.html#tuya-ts0601_soil_3

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
return {
    active = true,
    on = { 
        timer = { '40 minutes before sunset', 'at sunset' } -- Controleert een uur voor zonsondergang en bij zonsondergang
    },
    execute = function(domoticz, device)
        local regenmeter1 = domoticz.devices(262)
        local bodemvochtigheid = domoticz.devices(1358)
        local sproeier1 = domoticz.devices(1027)
        local sproeier2 = domoticz.devices(417)
        local regen1 = regenmeter1.rain or 0
        local raw = bodemvochtigheid.rawData[1] or "0%"
        local vochtigheid = tonumber(raw:match("(%d+)")) or 0

--        domoticz.log('Sensorwaarden: regen=' .. regen1 .. 'mm, vochtigheid=' .. vochtigheid .. '%', domoticz.LOG_INFO)

if domoticz.time.matchesRule('at sunset') then
            domoticz.log('Zonsondergang bereikt, sproeiers worden uitgeschakeld.', domoticz.LOG_INFO)
            sproeier2.switchOff()
            sproeier1.switchOff()
            sproeier2.switchOff()
        elseif vochtigheid < 85 and regen1 < 3 then
--        elseif domoticz.time.matchesRule('40 minutes before sunset') then
            domoticz.log('Besproeiing wordt ingeschakeld.', domoticz.LOG_INFO)
            sproeier1.switchOn().forMin(35)
            sproeier2.switchOn().forMin(35)       
            domoticz.notify('Besproeiing gestart', 'De besproeiing is ingeschakeld.', domoticz.PRIORITY_NORMAL, nil, domoticz.NSS_TELEGRAM)
        else
            domoticz.log('Genoeg regen of voldoende bodemvochtigheid, besproeiing blijft uit.', domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.notify('Besproeiing niet nodig', 'Genoeg regen of voldoende bodemvochtigheid.', domoticz.PRIORITY_NORMAL, nil, domoticz.NSS_TELEGRAM)
        end
    end
}

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
BazemanKM schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

https://www.zigbee2mqtt.i...3.html#tuya-ts0601_soil_3

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
return {
    active = true,
    on = { 
        timer = { '40 minutes before sunset', 'at sunset' } -- Controleert een uur voor zonsondergang en bij zonsondergang
    },
    execute = function(domoticz, device)
        local regenmeter1 = domoticz.devices(262)
        local bodemvochtigheid = domoticz.devices(1358)
        local sproeier1 = domoticz.devices(1027)
        local sproeier2 = domoticz.devices(417)
        local regen1 = regenmeter1.rain or 0
        local raw = bodemvochtigheid.rawData[1] or "0%"
        local vochtigheid = tonumber(raw:match("(%d+)")) or 0

--        domoticz.log('Sensorwaarden: regen=' .. regen1 .. 'mm, vochtigheid=' .. vochtigheid .. '%', domoticz.LOG_INFO)

if domoticz.time.matchesRule('at sunset') then
            domoticz.log('Zonsondergang bereikt, sproeiers worden uitgeschakeld.', domoticz.LOG_INFO)
            sproeier2.switchOff()
            sproeier1.switchOff()
            sproeier2.switchOff()
        elseif vochtigheid < 85 and regen1 < 3 then
--        elseif domoticz.time.matchesRule('40 minutes before sunset') then
            domoticz.log('Besproeiing wordt ingeschakeld.', domoticz.LOG_INFO)
            sproeier1.switchOn().forMin(35)
            domoticz.notify('Besproeiing gestart', 'De besproeiing is ingeschakeld.', domoticz.PRIORITY_NORMAL, nil, domoticz.NSS_TELEGRAM)
        else
            domoticz.log('Genoeg regen of voldoende bodemvochtigheid, besproeiing blijft uit.', domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.notify('Besproeiing niet nodig', 'Genoeg regen of voldoende bodemvochtigheid.', domoticz.PRIORITY_NORMAL, nil, domoticz.NSS_TELEGRAM)
        end
    end
}
Super! Ik ga eens kijken waar die te bestellen is. Waar komt bij jou de waarde voor 'regenmeter1' vandaan?

Edit: inmiddels twee van die sensoren besteld voor 8,50 per stuk via Ali. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:16
rens-br schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:01:
Goede aanname, werkt inderdaad prima. Ik heb nu tijdelijk een script draaien die elke 4 uur even sproeit. Het gras ligt er net in. Dus veel sproeien gaf de hovenier aan.
Elke 4 uur lijkt me nogal overdreven.
Eens per dag is meer dan voldoende. En bij vochtig weer hoeft het helemaal niet. Maar dat is misschien meer iets voor Het grote tuinen, balkons en plantentopic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:46
rens-br schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 10:36:
[...]
Waar komt bij jou de waarde voor 'regenmeter1' vandaan?
Van een Alecto weerstation, die via RFlink verbonden is, maar je kunt natuurlijk ook Buienradar of andere weergegevens gebruiken.

Misschien is er ook wel een Zigbee regenmeter?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!