¯\_(ツ)_/¯
Zet hem eens op het Dashboard (markeren als favoriet), dan ziet die er dus zo uit:M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:42:
Ja, dat is het device, maar het ziet er toch echt anders uit.
:strip_exif()/f/image/T4dHpcWGNorlgEJSkPw8lbMQ.png?f=user_large)
Onder tabblad overige ziet hij er bij mij zo uit:
:strip_exif()/f/image/LQEMEgmUgA13Bh28pjPY8NGV.png?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 16-05-2025 12:54 ]
Ik snap de vraag niet helemaal.M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:03:
Is er iets te bedenken dat in 1 (custom) device kan laten zien of er wordt teruggeleverd of juist verbruikt, misschien zelfs met tekst en de waardes?
Ben zelf handig genoeg om te weten wanneer de zonnepanelen zoveel terugleveren, dat ik kan inschatten dat juist nu de wasmachine moet draaien, de auto opgeladen kan worden, enz. enz. Maar zou het voor de WAF wat duidelijker willen maken in de vorm van een device op het (favorieten) dashboard.
Kijk, als de waarden zo zijn dat er meer opbrengst is door de zonnepanelen, dan zie je bij "Terugleveren" een positief getal. Maar nu de zon even achter een wolkje is verdwenen, zie je dat daar een 0 staat terwijl ik daar dan liever een - voor zie staan en zelfs, als het in een text-device kan, dat de tekst verandert in " Verbruik" of zoiets.
Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die het voor de vrouw wat inzichtelijker wil maken, misschien zijn er al oplossingen voor die ik nog niet heb kunnen vinden?
[Afbeelding]
Op device Elektra staat een waarde.
Bij een positieve waarde wordt vermogen van het net gehaald.
Bij een negatieve waarde wordt het overschot van de zonnepanelen aan het net geleverd.
Als alternatief:
Indien je een P1-meter van Homewizard hebt dan kan je dit ook zien op de app of desnoods op extern display..
Als je perse alles in één device wilt dan zou je een Virtual Sensor kunnen maken met Sensor Type Text.
De virtuele sensor kan je vullen met een Dzvents script gebaseerd op de info uit Elektra aangevuld met je eigen tekst. De aanvullende tekst in feite redundant.
Ik denk dat @M.v.Veelen een device wilt hebben zonder ubsnuk of wat dan ook, waaraan zijn vrouw kan zien dat de elektriciteit productie momenteel negatief is. Negatief = wasmachine aan.
Wat @rens-br zegt. Dus de actuele status.rens-br schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:56:
[...]
Ik denk dat @M.v.Veelen een device wilt hebben zonder ubsnuk of wat dan ook, waaraan zijn vrouw kan zien dat de elektriciteit productie momenteel negatief is. Negatief = wasmachine aan.
Ik heb het device op het dashboard gezet en dan ziet het er wel anders uit, maar toont het niet de actuele status maar opgeteld voor de hele dag.
:strip_exif()/f/image/hNm9Mwrmab0s58QoYvnddGNf.png?f=user_large)
¯\_(ツ)_/¯
Dat doet de mijne ook toch? Het verbruik / teruglevering (in jou geval 360W) is waar je naar moet kijken toch?M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:58:
[...]
Wat @rens-br zegt. Dus de actuele status.
Ik heb het device op het dashboard gezet en dan ziet het er wel anders uit, maar toont het niet de actuele status maar opgeteld voor de hele dag.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/HeOH27lAKEXeYquu7PC5i7Kt.png?f=user_large)
Dat is inderdaad al duidelijker. En toch wil ik eens kijken of het mogelijk is om een Text device te updaten met bepaalde text en values.
Thanks.
¯\_(ツ)_/¯
Dat kan, custom sensor en tekst vermelden via dz-vents.M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:26:
Oh, wacht even, ik had 'm nog niet in de min zien gaan. Dat doet ie nu wel:
[Afbeelding]
Dat is inderdaad al duidelijker. En toch wil ik eens kijken of het mogelijk is om een Text device te updaten met bepaalde text en values.
Thanks.
:strip_exif()/f/image/yQNE8ryvEa4FG2mr9siSmZTz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mf5C3sa8A7ZuCuBSZkPNiz0j.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter informatie:M.v.Veelen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:26:
Oh, wacht even, ik had 'm nog niet in de min zien gaan. Dat doet ie nu wel:
[Afbeelding]
Thanks.
Vermogen wordt uitgedrukt Watt [W].
Bij de P1-meter is dit het actuele vermogen.
Energie wordt uitgedrukt in Joules [J] of Kilowattuur [kWh].
3.6 MJ = 1kWh.
Bij de P1-meter is dit de energie dat vandaag is verbruikt en/of is teruggeleverd aan het net.
Het verschil tussen vermogen en energie is de factor tijd.
E = P * t
[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentz op 17-05-2025 11:49 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| commandArray = {} local p1Name = 'Elektra' local textDeviceIdx = '2708' if devicechanged[p1Name] then local s = otherdevices_svalues[p1Name] print("Raw sValue: " .. tostring(s)) local _, _, _, _, actualUsage, actualReturn = s:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)") if actualUsage and actualReturn then local usageNow = tonumber(actualUsage) local returnNow = tonumber(actualReturn) local text = nil if returnNow > 0 then text = string.format("Teruglevering nu: %.0f Watt \n\n", returnNow) elseif usageNow > 0 then text = string.format("Verbruik nu: %.0f Watt \n\n", usageNow) end if text then text = text:gsub("|", "/") -- Sanitize print("Updating text device: " .. text) commandArray[#commandArray + 1] = { ['UpdateDevice'] = textDeviceIdx .. '|0|' .. text } else print("No grid flow detected — not updating.") end else print("⚠ Failed to parse usage/return values.") end end return commandArray |
Met als resultaat dat de tekst dus verandert als er wordt verbruikt of als er wordt teruggeleverd. Er wordt nu dus teruggeleverd:
:strip_exif()/f/image/6nRMXcQ6jXvPNnKq1Yy5TmEc.png?f=user_large)
¯\_(ツ)_/¯
Goed om te vernemen dat het is gelukt.M.v.Veelen schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:56:
Ik heb nu dit LUA script:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 commandArray = {} local p1Name = 'Elektra' local textDeviceIdx = '2708' if devicechanged[p1Name] then local s = otherdevices_svalues[p1Name] print("Raw sValue: " .. tostring(s)) local _, _, _, _, actualUsage, actualReturn = s:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)") if actualUsage and actualReturn then local usageNow = tonumber(actualUsage) local returnNow = tonumber(actualReturn) local text = nil if returnNow > 0 then text = string.format("Teruglevering nu: %.0f Watt \n\n", returnNow) elseif usageNow > 0 then text = string.format("Verbruik nu: %.0f Watt \n\n", usageNow) end if text then text = text:gsub("|", "/") -- Sanitize print("Updating text device: " .. text) commandArray[#commandArray + 1] = { ['UpdateDevice'] = textDeviceIdx .. '|0|' .. text } else print("No grid flow detected — not updating.") end else print("⚠ Failed to parse usage/return values.") end end return commandArray
Met als resultaat dat de tekst dus verandert als er wordt verbruikt of als er wordt teruggeleverd. Er wordt nu dus teruggeleverd:
[Afbeelding]
Ik zou alleen Power Now gebruiken ipv Energy Now.
Het gaat hier over vermogen en niet om energie.
Zie mijn post van vrijdag 16 mei 2025 om 14:53 uur.
:strip_exif()/f/image/glS81w9k43Zxw2sdWm41gB8t.png?f=user_large)
[ Voor 32% gewijzigd door M.v.Veelen op 25-05-2025 14:10 ]
¯\_(ツ)_/¯
2025-06-04 16:17:40.453 Error: P1 Slimme meter: Power usage to high/low! Usage: 8687 Watt. Max Usage configured: 6000. (NodeID: 0x0000, ChildID: 0x0008, SID: Actual Delivery (L1 + L2 + L3))
Bij hardware kan ik niet een maximum usage instellen.
herkent iemand dit ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Ik heb zelf Domoticz in het engels.hannibal2206 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:41:
Ik gebruik v 2024.4 en krijg dit soort meldingen in de log
2025-06-04 16:17:40.453 Error: P1 Slimme meter: Power usage to high/low! Usage: 8687 Watt. Max Usage configured: 6000. (NodeID: 0x0000, ChildID: 0x0008, SID: Actual Delivery (L1 + L2 + L3))
herkent iemand dit ?
Deze setting is te vinden in: Setup/Settings/Meter-Counters/Max-Power
[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 04-06-2025 16:53 ]
Aanvullend op de voorgaande post.hannibal2206 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:41:
Ik gebruik v 2024.4 en krijg dit soort meldingen in de log
herkent iemand dit ?
Het betreft een warning waarbij je verbruik boven de ingestelde waarde uitkomt.
Denk aan het gelijktijdig gebruik van een kookplaat, oven, waterkoker, stofzuiger en/of of EV.
Ik krijg de melding ook af en toe en vind het een prettige melding.
ik heb daar dit staaned1703 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:52:
[...]
Ik heb zelf Domoticz in het engels.
Deze setting is te vinden in: Setup/Settings/Meter-Counters/Max-Power
:strip_exif()/f/image/NmYmXRu7hTSzZuO8miafjuQU.jpg?f=fotoalbum_large)
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Is het ook wel. Maar 6000W is nogal laag als je een 3 fase aansluiting hebt. Daar ga ik met mijn ev laden (11kw) al ruim overheen namelijk. 17250W kan je maximaal uit een 3 fase aansluiting trekken en 8050W uit 1 fase. Uitgaande van afgezekerd op 25A/35A.Lawrentz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:14:
[...]
Aanvullend op de voorgaande post.
Het betreft een warning waarbij je verbruik boven de ingestelde waarde uitkomt.
Denk aan het gelijktijdig gebruik van een kookplaat, oven, waterkoker, stofzuiger en/of of EV.
Ik krijg de melding ook af en toe en vind het een prettige melding.
Heb nu even 1000 daar ingevuld, kijken wat er morgen gebeurt.rens-br schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:23:
[...]
De max power staat bij jou op 0. Denk dat hij dat ook niet tof vind.
Is vooral bij teruglevering dacht ik, niet bij afname.
En, staat in de errorlog, niet bij info ..
6kW laag voor een 3-fase aansluiting?rens-br schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:20:
[...]
Is het ook wel. Maar 6000W is nogal laag als je een 3 fase aansluiting hebt. Daar ga ik met mijn ev laden (11kw) al ruim overheen namelijk. 17250W kan je maximaal uit een 3 fase aansluiting trekken en 8050W uit 1 fase. Uitgaande van afgezekerd op 25A/35A.
Dit is afhankelijk van de situatie, en geldt voor jouw situatie en voor andere eigenaren met een eigen laadpaal.
Ik heb ook een 3-fase aansluiting zonder EV en kom een paar keer per jaar boven de ingestelde waarde.
Inmiddels worden nieuwe aansluitingen opgeleverd met (minimaal) 3x25A waardoor er veel aansluitingen zijn zonder EV. En die aansluitingen komen ook niet vaak boven de 5 of 6kW uit.
Mee eens. Het hangt zeker van de situatie af. Maar ook zonder EV kwam ik geregeld erboven uit hoor. Kookplaat, oven, waterkoker tegelijk aan en je zit er zo overheen.Lawrentz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:45:
[...]
6kW laag voor een 3-fase aansluiting?
Dit is afhankelijk van de situatie, en geldt voor jouw situatie en voor andere eigenaren met een eigen laadpaal.
Ik heb ook een 3-fase aansluiting zonder EV en kom een paar keer per jaar boven de ingestelde waarde.
Inmiddels worden nieuwe aansluitingen opgeleverd met (minimaal) 3x25A waardoor er veel aansluitingen zijn zonder EV. En die aansluitingen komen ook niet vaak boven de 5 of 6kW uit.
Ik denk dat ik je niet begrijp, maar 3x25 is een prima aansluiting voor een EV toch?Lawrentz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:45:
[...]
6kW laag voor een 3-fase aansluiting?
Ik reageerde op een post waarin stond dat 6000W is nogal laag als je een 3 fase aansluiting hebt.janne_nl schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:43:
[...]
Ik denk dat ik je niet begrijp, maar 3x25 is een prima aansluiting voor een EV toch?
En daar ben ik het niet mee eens omdat dit afhankelijk is van de situatie en het gebruik.
Ik heb zelf een 3 fase aansluiting en kom een paar keer per jaar boven de 6kW uit.
Als er had gestaan dat 6000W is nogal laag als je een EV hebt dan snap ik het wel maar dat is niet waar de oorspronkelijke vraag over ging.
Verder laat deze vraagstelling voor wat het is want we beginnen dit draadje te vervuilen met een non-discussie dat niet over Domoticz gaat.
Zelfs een kookplaat haalt maar zelden tot nooit zijn maximum.
cd domoticz
./updatebeta
¯\_(ツ)_/¯
- Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
- dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
- Lees ook de openingspost door!
- Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!