“Slimme” warmtemodule stadswarmte Eneco

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:10
Wij hebben een aantal maanden geleden een “slimme” warmte module gekregen van Eneco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuvJziq5asb-OJ3dAFCrENOVDB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12sljcOBxkAXW5523F1hD5Ug.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyBSWYD53Pkk3BdddOVtxwKByWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O28yr7RLcSaJsRkz5x8oR3vx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o93hKzEvv5JvRhfAhFwKtqZxguU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFbyBYoStvNX0uMedyQ71I8e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhyL2seGVoofB3Zpk6ZkkI322ZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktCKkoyef9WpWh5df9cfJC6y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1S0XrT_FGLcAdwIKlvFipRgd6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrZZoDB9C2b9qoJu6epUy6vf.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zit er een P1 poort op, maar deze lijkt volledig dicht te staan.

Dus ik bellen met Eneco:
Ja dat klopt, ik moet die helemaal niet gebruiken, u moet de Eneco app gebruiken, daar kunt u op uitlezen.

Ja hallo, dat wil ik nu net niet. En ik dacht dat er een wet was voor slimme meters die het gebruik van de P1 poort verplicht stelde.

Heeft iemand hier meer informatie over toevallig?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:41
Waar zitten die MB1 en MB2 draadjes op aangesloten?
Is dat niet toevallig de Mbus poort die uit je Kamstrup warmtemeter komt?

Zo ja: misschien kun je die Mbus ook zelf rechtstreeks uitlezen?

Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

Dan heb je die hele “slimme” Eneco unit helemaal niet nodig…
(Waarom heb je dat Eneco ding trouwens gekregen? Is dat verplicht?)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
BrainCrash schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:08:
Waar zitten die MB1 en MB2 draadjes op aangesloten?
Is dat niet toevallig de Mbus poort die uit je Kamstrup warmtemeter komt?

Zo ja: misschien kun je die Mbus ook zelf rechtstreeks uitlezen?

Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

Dan heb je die hele “slimme” Eneco unit helemaal niet nodig…
(Waarom heb je dat Eneco ding trouwens gekregen? Is dat verplicht?)
Geen idee, ik hoopte eigenlijk gewoon voor het gemak dat de P1 poort te gebruiken is.

https://www.eneco.nl/klan...nden/slimme-warmtemodule/

Van deze site:
Waarom je een slimme warmtemodule krijgt
Alle energieleveranciers in Europa moeten hun warmtemeters verslimmen voor 2027. Daarom krijg je nu als klant van Eneco met warmte een slimme warmtemodule. Makkelijk voor jou, want je hoeft je meterstanden niet meer door te geven. En je hebt meer inzicht in je energieverbruik!

Dan is eigenlijk de vraag, valt deze meter onder de slimme meter wet? Want daarin staat toch dat de P1 poort ter beschikking moet staan aan de klant?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-07 19:52
Hier heeft Eneco ook zo'n ding opgehangen. Na enkele dagen de stekker eruit getrokken, ook omdat Eneco mij niet kan zeggen wat het verbruik van de module is. Ik geef straks de standen zelf wel door en ben er niet blij mee dat dit al zonder mijn toestemming gestart was (lampje = blauw). In mijn Eneco stond het op 'geen toestemming'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-07 13:48
Die van mij is ook geïnstalleerd en heb zojuist een modbus usb adapter aangeschaft. Zal wel ff duren (aliexpress).
Zal dan kijken of ik dat eneco ding eruit kan halen en me eigen modbus kan gebruiken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elmer.Klaasen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-06 21:12
Gisteren kreeg ik een mail dat ze bij mij ook een slimme module willen plaatsen, omdat ik al mijn data verzamel in Domoticz was ik benieuwd of ik hem dan ook kan uitlezen. Kwam na wat zoeken bij dit item terecht. Vervolgens de Klantenservice van Eneco gebeld met de vraag of de module een werkende P1-poort heeft en werd doorverwezen naar de warmte-storingsdienst. Deze wist me te vertellen "dat ze ermee bezig zijn", maar nog geen planning kunnen afgeven. Ook maar meteen gevraagd hoe het dan werkt als ze de poort willen openzetten. Dat gaat op afstand via een update. Communicatie met de meter gaat via het stroomnet. Na dat antwoord was ik benieuwd naar de manier waarop dat beveiligd is. Daarover wordt ik nog teruggebeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-07 14:21
/off-topic:
Je bent tegenwoordig niet meer verplicht van warmtenetten gebruik te maken. Als je woning goed geïsoleerd is en je dus een laag verbruik hebt kan het financieel gunstig zijn op een andere manier te gaan verwarmen, bv een elektrische warmtepomp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_ers
Elmer.Klaasen schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:23:
Gisteren kreeg ik een mail dat ze bij mij ook een slimme module willen plaatsen, omdat ik al mijn data verzamel in Domoticz was ik benieuwd of ik hem dan ook kan uitlezen. Kwam na wat zoeken bij dit item terecht. Vervolgens de Klantenservice van Eneco gebeld met de vraag of de module een werkende P1-poort heeft en werd doorverwezen naar de warmte-storingsdienst. Deze wist me te vertellen "dat ze ermee bezig zijn", maar nog geen planning kunnen afgeven. Ook maar meteen gevraagd hoe het dan werkt als ze de poort willen openzetten. Dat gaat op afstand via een update. Communicatie met de meter gaat via het stroomnet. Na dat antwoord was ik benieuwd naar de manier waarop dat beveiligd is. Daarover wordt ik nog teruggebeld.
Ik ben bij Eneco op hoofdkantoor geweest en openzetten van de P1 poort is niet mogelijk.
Ook niet met update.

Hij is zo opgezet dat een monteur er een laptop aan kan hangen om uit te lezen. 1 weg verkeer.

Er zal een nieuwe slimme meter ontwikkelt moeten gaan worden.

Ik heb gezeten met meerdere personen welke verantwoordelijk zijn voor deze module en de uitrol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Tweak_ers P1 verkeer is altijd eenrichtingsverkeer. Dus wat zou een monteur er wel mee kunnen uitlezen? En waarom noemen ze het dan een P1 poort als het niet normaal DSMR is 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-07 13:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SirBlade schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:35:
/off-topic:
Je bent tegenwoordig niet meer verplicht van warmtenetten gebruik te maken. Als je woning goed geïsoleerd is en je dus een laag verbruik hebt kan het financieel gunstig zijn op een andere manier te gaan verwarmen, bv een elektrische warmtepomp.
Klopt en de afsluitkosten vallen vaak nog enorm mee ook, bij ennatuurlijk wordt de boel (bij een standaardafsluiting) voor 420 euro afgesloten _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweak_ers
Septillion schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:23:
@Tweak_ers P1 verkeer is altijd eenrichtingsverkeer. Dus wat zou een monteur er wel mee kunnen uitlezen? En waarom noemen ze het dan een P1 poort als het niet normaal DSMR is 8)7
Ik ben niet zo technisch, maar conclusie van dit overleg (waar ook techneuten bijzaten).

De hardware is niet zo ontworpen om hem uit te kunnen lezen middels de P1 poort.

Tijdens de ontwikkeling is geen rekening gehouden om dat op die manier te doen.

Hierdoor is het helaas niet mogelijk om met een software update uitlezen mogelijk te maken.

Zij baalden hier bij Eneco ook van, omdat ze nu nieuwe hardware moeten gaan ontwikkelen (kost veel meer tijd en geld dan een software-upgrade.

Ik ben uitgenodigd omdat ik aangaf dat een consumentenpoort voor de warmtewet verplicht is en ik overwoog een melding te maken bij de geschillencommissie.

Er worden geen standaarden gehanteerd bij de huidige ontwikkeling, laat staan de DSMR standaard. Die is hier niet van toepassing, omdat deze nooit zo is opgezet.

“Hadden we dat maar wel gedaan” was hun opmerking. “Nu moeten we eigenlijk helemaal opnieuw beginnen, terwijl de uitrol al loopt”

Edit:

Om mij tegemoet te komen, wilden ze mijn meter vervangen en daarbij een mbus kabel leveren, zo kon ik met een pulse teller tóch meten.

Ik heb geweigerd en aangegeven dat de consumentenpoort écht heel snel prio moet krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 16-08-2022 12:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-07 13:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Ik ben niet zo technisch, maar conclusie van dit overleg (waar ook techneuten bijzaten).

De hardware is niet zo ontworpen om hem uit te kunnen lezen middels de P1 poort.

Hierdoor is het helaas niet mogelijk om met een software update uitlezen mogelijk te maken.

Zij baalden hier bij Eneco ook van, omdat ze nu nieuwe hardware moeten gaan ontwikkelen (kost veel meer tijd en geld dan een software-upgrade.

Ik ben uitgenodigd omdat ik aangaf dat een consumentenpoort voor de warmtewet verplicht is en ik overwoog een melding te maken bij de geschillencommissie.

Er worden geen standaarden gehanteerd bij de huidige ontwikkeling, laat staan de DSMR standaard. Die is hier niet van toepassing, omdat deze nooit zo is opgezet.

“Hadden we dat maar wel gedaan” was hun opmerking. “Nu moeten we eigenlijk helemaal opnieuw beginnen, terwijl de uitrol al loopt”
Amateurs |:(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Tweak_ers Wel gek verhaal, waarom hebben ze hem dan P1 genoemd... Maar er komt dus wel iets uit aan info? Maar dit willen ze alleen voor de monteur houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Septillion schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:56:
@Tweak_ers Wel gek verhaal, waarom hebben ze hem dan P1 genoemd... Maar er komt dus wel iets uit aan info? Maar dit willen ze alleen voor de monteur houden?
Nee de info kwam uit de mbus, met de P1 kon de monteur instellingen wijzigen oid.

Het hele technische verhaal kan ik niet navertellen, omdat ik de helft niet begreep 😅

Ik zei ook, maar het is een P1 poort toch?

Antwoord was, hij had ieder andere naam kunnen hebben. Achteraf was de keuze voor die naam niet de handigste gaf hij aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Tweak_ers op 16-08-2022 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Haha, nouwja, het blijft bijzonder verhaal van ze. Wel heel toevallig dat het een RJ plug is en dat ze hem P1 hebben genoemd dan :+ En vooral niet slim nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
SirBlade schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:35:
/off-topic:
Lastige bij warmtenetten is dat je weinig ruimte hebt op de plek waar installaties nu zitten (meterkast).

Op zolder zit verder niets. We hebben een tussenwoning, dus zonder ingrijpende aanpassingen van leidingen etc, kan hier niet eens een warmtepomp. Of kunnen ze tegenwoordig al in de kruipruimte?

Dus de binnenunit (warmeatervat) is al een uitdaging. Laat staan de buitenunit. Aan de gevel vind ik geen gezicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Edit:

Om mij tegemoet te komen, wilden ze mijn meter vervangen en daarbij een mbus kabel leveren, zo kon ik met een pulse teller tóch meten.

Ik heb geweigerd en aangegeven dat de consumentenpoort écht heel snel prio moet krijgen.
Ik kreeg ook de mail dat ze binnenkort willen langskomen. Die moeite kunnen ze zich dus besparen. Ik lees bovendien de huidige L+G Ultraheat al uit met een een optische lezer. En daar komt zo ongeveer een P1-telegram op door...

Als ze de warmtemeter aansluiten op de mbus van mijn elektrameter, dan zijn ze er eigenlijk... Maar ja, dan moeten ze gaan samenwerken met een netbeheerder voor elektra, dat zal wel veel te moeilijk zijn.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salento
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-07 16:33
[...]

Ga je er melding van maken bij de geschillencommissie? Gezien mijn ervaringen met Eneco geloof ik niet dat ze zonder "druk" binnen afzienbare tijd er werk van maken om wel aan de letter van de warmtewet te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Salento schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Ga je er melding van maken bij de geschillencommissie? Gezien mijn ervaringen met Eneco geloof ik niet dat ze zonder "druk" binnen afzienbare tijd er werk van maken om wel aan de letter van de warmtewet te voldoen.
Dat vind ik een lastige.
Nu boeit die €50 mij niet zo als je uiteindelijk ongelijk krijgt.

Maar ik heb ook een melding gedaan bij ACM en hun reactie was als volgt:

Geachte heer <>,

Vorige week spraken wij u telefonisch naar aanleiding van uw vraag over de Slimme Warmtemodule van Eneco. U gaf aan dat Eneco geen medewerking verleent aan het openzetten van de P1-poort.

Uw vraag
U vroeg ons of Eneco hiertoe verplicht is op grond van de wet. U verwees in uw vraag naar een Kamerstuk (Kamerstuk 35292, nr. 3 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl) waar in punt 2.2 het volgende valt te lezen:

'De op afstand uitleesbare meetinrichting maakt het mogelijk om frequent informatie te verstrekken over het verbruik aan de gebruiker. Op afstand uitleesbare meetinrichtingen voor warmte en koude registreren het actuele verbruik en kunnen de gegevens versturen naar de warmte-/ koude leverancier of de meterleverancier. De actuele informatie is zichtbaar voor de verbruiker, tevens kan op de «consumentenpoort» een energiemanagementsysteem worden aangesloten door de verbruiker of door een dienstverlener.

[…]

Een van de doelen van de wijzigingsrichtlijn is het verbeteren van de positie van verbruikers van warmte en koude door een betere en frequente feedback over hun verbruik, onder meer door gebruik te maken van technologische vooruitgang. Hiertoe bevat de wijzigingsrichtlijn de nieuwe verplichting om het gebruik van op afstand uitleesbare meetinrichtingen te bevorderen.'

Wij hebben uw vraag intern uitgezet. Inmiddels hebben wij een terugkoppeling binnen.

'Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen'
Het Kamerstuk waar u naar verwijst, heeft geleid tot een wetswijziging van de Warmtewet (Staatsblad 2020, 222 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl). De passage over de consumentenpoort onder 2.2 is hier alleen niet in meegenomen. Voor de specificaties die gelden voor een slimme meter verwijst de Warmtewet daarom naar het 'Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen' (wetten.nl - Regeling - Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen - BWBR0030605 (overheid.nl). Uit dit besluit blijkt niet dat een 'consumentenpoort' verplicht is voor een slimme warmtemeter. Deze is wel verplicht voor de elektriciteitsmeter.

Wij vermoeden daarom dat u op grond van de wet Eneco niet kan afdwingen om de poort open te zetten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat u hen dit wel kan blijven verzoeken.
'

Neemt u opnieuw contact met ons op? Noem dan dit nummer: <>

Met vriendelijke groet,

ACM ConsuWijzer

088 - 0 70 70 70
Maandag t/m vrijdag van 08.30 - 17.00 uur.

Kijk onder de huidige “dreiging” van een melding bij de geschillencommissie, heeft Eneco mij al uitgenodigd. Mocht de geschillencommissie (net als ACM) Eneco gelijk geven, weet je zeker dat er niets meer gebeurt.

Nu gebeurt er nog iets, al gaat het niet bijster snel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salento
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-07 16:33
Tweak_ers schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

...Uit dit besluit blijkt niet dat een 'consumentenpoort' verplicht is voor een slimme warmtemeter. Deze is wel verplicht voor de elektriciteitsmeter.

Wij vermoeden daarom dat u op grond van de wet Eneco niet kan afdwingen om de poort open te zetten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat u hen dit wel kan blijven verzoeken....
Tsja, dit is wel een belangrijk punt. Is dit bewust gedaan of is er per ongeluk in de wetswijziging een passage vergeten?
Hoe dan ook, Eneco hoeft de poort dus niet voor gebruikers beschikbaar te stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
Salento schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Tsja, dit is wel een belangrijk punt. Is dit bewust gedaan of is er per ongeluk in de wetswijziging een passage vergeten?
Hoe dan ook, Eneco hoeft de poort dus niet voor gebruikers beschikbaar te stellen.
Waarom zou dit ooit bewust gedaan zijn?
Voor mij is het simpel, zo lang ik het niet kan uitlezen, hoeft Eneco het ook niet uit te lezen. Stekker ligt eruit 😅

Wat er wel of niet in die wet staat boeit mij niet heel erg veel. Die meter eet stroom uit mijn meterkast die ik zelf moet betalen. Tot zover gaat mijn medewerking. Als ik ervoor betaal, bepaal ik ook of hij aan staat of uit.

Overigens is er ook nog een privacy wet, je moet toch inzicht hebben op jouw data, die je huis verlaat?

Nu heb ik daar geen inzicht in.

Wat mij betreft is er maar één uitkomst wanneer ik medewerking verleend aan deze extra meter. Dat is wanneer ik hem ook zelf kan uitlezen met een P1 poort

[ Voor 17% gewijzigd door Tweak_ers op 17-08-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_slee
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-07 12:18
Misschien off-topic (mijn excuses) maar heeft iemand ervaring met het zelf uitlezen van zijn stadsverwarming? Ik heb zelf een Multical 401 en ben benieuwd of dit gaat werken
Bijvoorbeeld:
PieterBrinkman.com
ESPhome met IR-kopje
link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChriBerg
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-04 11:39
Ik heb ook bericht ontvangen van Eneco, voor het plaatsen van een slimme warmtemeter. Nu hebben we naast warmte ook warm water van Eneco. Dit wordt nu gemeten met een simpele watermeter. Weet iemand hoe dit gemeten gaat worden op een slimme manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
peter_slee schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:20:
Misschien off-topic (mijn excuses) maar heeft iemand ervaring met het zelf uitlezen van zijn stadsverwarming? Ik heb zelf een Multical 401 en ben benieuwd of dit gaat werken
Bijvoorbeeld:
PieterBrinkman.com
ESPhome met IR-kopje
link
Beetje off-topic hier ja, maar lees dit topic eens: Hoe log ik telegrammen van een Landis+Gyr T550 UH50 stadsver

Ik lees zelf een L+G Ultraheat op die manier uit, werkt prima, al jaren. Geen slimme module voor nodig 8)
ChriBerg schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:43:
Ik heb ook bericht ontvangen van Eneco, voor het plaatsen van een slimme warmtemeter. Nu hebben we naast warmte ook warm water van Eneco. Dit wordt nu gemeten met een simpele watermeter. Weet iemand hoe dit gemeten gaat worden op een slimme manier?
Vraag het ze. Ik ben ook benieuwd. Maar mogelijk maken ze zich er weer makkelijk vanaf door te stellen dat nou net dat niet wettelijk verplicht is. (waarschijnlijk omdat de wetgever niet heeft bedacht dat het voor sommige mensen zo werkt, wat ook wel de reden zal zijn waarom ze nu stellen dat de P1 niet verplicht is voor warmtemeter. De geest van de wet is natuurlijk dat die mogelijkheid er wel moet zijn, maar de letter zegt het net even wat anders)

Vandaag ook nog even een kort chatgesprek met Eneco gevoerd en gevraagd naar de P1. In eerste instantie wisten ze niet wat P1 was, maar aan het eind van het gesprek kwam inderdaad de bewering dat het niet wettelijk verplicht is en dat dat alleen geldt voor elektrameters.

Wel de bewering dat installatie van de module 'verplicht' is. Nu is het natuurlijk wel zo dat ze het verplicht moeten aanbieden (voor 2027), maar of ik het dan ook verplicht moet accepteren is een tweede. En in het geval van een niet werkende P1 in de huidige module, wacht ik liever op de 2e generatie.

[ Voor 43% gewijzigd door Aiolos op 17-08-2022 23:07 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChriBerg
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-04 11:39
Inmiddels duidelijk geworden dat de er een nieuwe warmteset wordt geplaatst, dus met eigen warmtewisselaar voor warm water. Kostte even wat moeite, maar na lang wachten kwam dit eruit. Betekent wel ook aansluiting maken naar mijn waterleiding, die zit niet in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
ChriBerg schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:48:
Inmiddels duidelijk geworden dat de er een nieuwe warmteset wordt geplaatst, dus met eigen warmtewisselaar voor warm water. Kostte even wat moeite, maar na lang wachten kwam dit eruit. Betekent wel ook aansluiting maken naar mijn waterleiding, die zit niet in de meterkast.
Dat lost het probleem van niet kunnen uitlezen overigens nog niet op 😅

Dat hebben wij namelijk ook gewoon, een eigen warmtewisselaar in de meterkast. Met domme meter en nu dus een slimme warmtemodule, die eigenlijk ook maar heel dom is.

Stekker is er inmiddels al enige tijd uit, maar nog niets van Eneco vernomen. Hoop stiekem dat ze bellen omdat er iets mis is met de module 🤣

De slimme warmtemodule doet 1 ding en dat is enkel al jouw data doorsturen naar Eneco. Verder kun je er niets mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweak_ers op 22-08-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-07 22:23
Tweak_ers schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

Lastige bij warmtenetten is dat je weinig ruimte hebt op de plek waar installaties nu zitten (meterkast).

Op zolder zit verder niets. We hebben een tussenwoning, dus zonder ingrijpende aanpassingen van leidingen etc, kan hier niet eens een warmtepomp. Of kunnen ze tegenwoordig al in de kruipruimte?

Dus de binnenunit (warmeatervat) is al een uitdaging. Laat staan de buitenunit. Aan de gevel vind ik geen gezicht.
Tip:
https://www.installatie.n...rsteen-breman-800x614.jpg

Installatieruimte is geen probleem.
Een leiding van boven naar beneden is geen probleem zo ingrijpend is dat niet.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 22-08-2022 09:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-07 19:52
Tweak_ers schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:58:
Stekker is er inmiddels al enige tijd uit, maar nog niets van Eneco vernomen. Hoop stiekem dat ze bellen omdat er iets mis is met de module 🤣
Na een paar maanden krijg je deze e-mail:
Bij de warmtemeter op het adres xxxxxxx in XXXXX hangt een slimme warmtemodule. We hebben ontdekt dat de slimme warmtemodule niet helemaal goed werkt. Dat kan opgelost worden door de slimme warmtemodule te resetten. Wil je ons hierbij helpen? Het zijn 3 korte stappen en kost een minuutje.

Hoe reset je de slimme warmtemodule?
✓ Stap 1: trek de stekker van de slimme warmtemodule uit het stopcontact. De slimme warmtemodule zit naast/bij je warmtemeter. Het is een wit kastje met een Eneco-logo.
✓ Stap 2: wacht ongeveer 1 minuut.
✓ Stap 3: stop de stekker terug in het stopcontact. Je bent klaar!
De nieuwe software zorgt er voor dat je slimme warmtemodule weer meterstanden aan ons doorgeeft en dat het resetten van de slimme warmtemodule in de toekomst niet meer nodig is. Probeer de stekker niet te verwijderen wanneer dit niet noodzakelijk is. Het opnieuw opstarten zorgt ervoor dat er meer energie wordt verbruikt dan wanneer de stekker blijft zitten.

Controleren of het gelukt is, hoeft niet
Dat kunnen wij op afstand zien. Maar als je stevig op het logo drukt, hoor je een klik en zie je een lampje oplichten door de beschermkap heen. Is het lampje wit, blauw of groen brandend: de warmtemodule is succesvol opgestart. Is het wit en knippert het? Even geduld, het opstarten is nog bezig.

Niet gelukt? We beoordelen op afstand of het zin heeft een monteur langs te laten komen. Je krijgt hierover vanzelf bericht als dat nodig is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
U123456 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
Na een paar maanden krijg je deze e-mail:
[...]

***members only***
Volgens mij staat het e-mail adres van Eneco al op mijn spam lijst. Ik hoef verder helemaal niets met Eneco te maken te hebben.

Ik betaal mijn veel te hoge rekeningen, zij incasseren en leveren warmte en daarmee is voor mij de kous af.

Alles wat ze verder van mij willen ga ik voortaan wel offertes met (ook) veel te hoge bedragen voor opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Mijn melding bij AP is overigens weer uitgesteld:

Geachte heer <>,

Op 11 mei 2022 heeft u de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een klacht gestuurd over Eneco. Deze organisatie heeft volgens u de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) mogelijk overtreden.

Vanwege het grote aantal ontvangen klachten door de AP ontvangt u later dan gebruikelijk een terugkoppeling op uw klacht. De afhandeling van uw klacht zal waarschijnlijk langer dan 3 maanden duren. Daarom nemen we contact met u op middels dit bericht.

Wij informeren u in ieder geval opnieuw binnen 6 maanden na verzenddatum van dit bericht. In de tussentijd kunt u er vanuit gaan dat als u niets van ons verneemt, er nog geen resultaat in uw dossier te melden is.

Vragen en/of reacties die de AP per e-mail ontvangt worden niet in behandeling worden genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Het gaat er hierbij om dat ik inzicht zou willen in mijn eigen data, die door Eneco naar Eneco wordt verstuurd.

Dat kan in dit geval niet, ik heb geen inzicht in die ruwe data die uit de meter wordt gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:42
Zelfde meter gekregen hier. Overigens zit er er wel een IR interface op en er is ook al iemand die dat aan de praat heeft gekregen: Atomstar's blog: Reading out Kamstrup Multical 402/403 with home-built optica...

Alleen mijn IR head met magneet die perfect werkte op mijn oude Ultraheat meter blijft niet hangen op deze nieuwe meter. Gelukkig ga ik binnenkort toch verhuizen naar een huis zonder stadsverwarming dus ik ga er nu ook niet teveel tijd meer insteken.

Last.fm
Films!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-07 19:01

frankkie12345

Android Developer (FM)

Heb vandaag ook zo'n module geïnstalleerd gekregen in mijn meterkast.
Jammer dat het nog niet uit te lezen is met de P1 poort.

Ik vroeg aan de monteur tijdens het installeren, of ik hem kon uitlezen via de P1 Poort.
Hij zei dat het nu nog niet kan, en nog minstens een paar maanden kan duren.

Dus wie weet gaan ze het wel kunnen oplossen met een software update?
Voorlopig eerst maar een paar maanden afwachten...

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-07 19:01

frankkie12345

Android Developer (FM)

https://smartgateways.nl/...enfall-met-warmtelink-p1/

Ik zie hier wel een P1 meter te koop bij Smart Gateways.

UPDATE:
Mail gestuurd naar Smart Gateways;
Antwoord:
Nee, de P1 poort is niet uit te lezen op het moment.

[ Voor 21% gewijzigd door frankkie12345 op 22-09-2022 13:50 . Reden: aanvulling ]

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
frankkie12345 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:25:
Heb vandaag ook zo'n module geïnstalleerd gekregen in mijn meterkast.
Jammer dat het nog niet uit te lezen is met de P1 poort.

Ik vroeg aan de monteur tijdens het installeren, of ik hem kon uitlezen via de P1 Poort.
Hij zei dat het nu nog niet kan, en nog minstens een paar maanden kan duren.

Dus wie weet gaan ze het wel kunnen oplossen met een software update?
Voorlopig eerst maar een paar maanden afwachten...
Hahaha, zoethoudertjes.
Het is technisch niet mogelijk met de huidige module.

Een nieuwe module moet nog ontwikkeld worden door Eneco.

Vattenfall is tijdens het gesprek naar voren gekomen, toen ik bij Eneco was. Die zijn veel verder. Die hebben wél rekening gehouden met het uitlezen en uiteindelijk ook partijen in de markt om advies gevraagd. Eneco niet.

Daar balen ze nu heel erg van, maar ik heb niet het idee dat er werkelijk iets gebeurt daar. Ik stuur af en toe nog wel eens een mailtje naar de product owners van de teams die zich ermee bezig zouden moeten houden, maar weinig progressie tot nu toe. Of geen prio, hoe je het wil noemen.

Het enige wat voor nu zou helpen is stekker eruit en klagen.

Daarover gesproken, ik zal weer eens een mailtje eraan wagen. I’ll keep you posted.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 23-09-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Vraag aan degenen die een 'slimme' warmtemodule hebben gekregen: is jullie warmtemeter zelf toen ook vervangen? Welke zat er, welke heb je gekregen?

Bij mij willen ze ook langskomen, maar ik wil eigenlijk wel zelf de stand kunnen uitlezen met de IR-interface die ik nu ook op mijn L+G Ultraheat heb. Als dat straks met de nieuwe niet meer kan, dan ga ik er op achteruit, da's natuurlijk niet de bedoeling. Dan probeer ik de boot wel een beetje af te houden...

(Ik zit overigens in Nieuwegein, per regio kan het natuurlijk ook verschillen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Aiolos schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:30:
Vraag aan degenen die een 'slimme' warmtemodule hebben gekregen: is jullie warmtemeter zelf toen ook vervangen? Welke zat er, welke heb je gekregen?

Bij mij willen ze ook langskomen, maar ik wil eigenlijk wel zelf de stand kunnen uitlezen met de IR-interface die ik nu ook op mijn L+G Ultraheat heb. Als dat straks met de nieuwe niet meer kan, dan ga ik er op achteruit, da's natuurlijk niet de bedoeling. Dan probeer ik de boot wel een beetje af te houden...

Hier is de meter zelf niet vervangen.
Wat druk zetten kan geen kwaad.

Je mag hem vervangen voor een variant met uitleesbare P1 poort. Eerder krijg je geen toegang tot de woning.

Ze krijgen jaarlijks notabene €550 aan vastrecht en huur. Laat ze er maar één keer voor werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avreatens
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-07 17:50
Aiolos schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:30:

Hier (Utrecht, Dichterswijk) hebben ze de warmtemeter toen ook vervangen door een Kamstrup 403.
Ben zelf nog aan het zoeken naar een apparaat om de IR-interface te kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJed
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-07 22:13
Er is hier inmiddels ook een afspraak gepland voor het plaatsen van de "slimme" warmtemeter. Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de Eneco app. Hoe actueel is de verbruiksdata? Het liefst had ik gewoon real time data gehad in Home Assistant, maar als als ik dit draadje lees zit dat er met deze meter niet in.
Is de Eneco app data misschien te leechen met een python script o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
LJed schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:39:
Er is hier inmiddels ook een afspraak gepland voor het plaatsen van de "slimme" warmtemeter. Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de Eneco app. Hoe actueel is de verbruiksdata? Het liefst had ik gewoon real time data gehad in Home Assistant, maar als als ik dit draadje lees zit dat er met deze meter niet in.
Is de Eneco app data misschien te leechen met een python script o.i.d.?
In ieder geval klagen, hoe meer mensen klagen, des te beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 22:48
Hier ook alvast enthousiast een afspraak opgedrongen gekregen. Ik sta er niet bepaald om te springen, want ik weet mijn verbruik al en elk jaar geef ik het netjes door -- 0 GJ. Het enige wat ik met een "slimme" meter ga krijgen is de verplichting in de gaten te houden of het ding wel netjes op 0 blijft staan of de kolder in de kop krijgt zoals hier en daar blijkbaar met elektriciteitsmeters gebeurt, en whatever het ding aan sluipverbruik eet.

Weet iemand al wat dit ding aan stroom verbruikt? Ik lees dat de monteur zelf een aansluitpunt gaat maken? De pagina met "alles" over de warmtemeter heeft dit soort informatie uiteraard niet. De stroom die een slimme elektriciteitsmeter verbruikt komt op conto van de netbeheerder, maar dat zal vast niet het geval zijn voor een warmtemeter (aangezien de netbeheerder niet over de warmte gaat maar Eneco zelf).

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:44
MneoreJ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:48:
Hier ook alvast enthousiast een afspraak opgedrongen gekregen. Ik sta er niet bepaald om te springen, want ik weet mijn verbruik al en elk jaar geef ik het netjes door -- 0 GJ. Het enige wat ik met een "slimme" meter ga krijgen is de verplichting in de gaten te houden of het ding wel netjes op 0 blijft staan of de kolder in de kop krijgt zoals hier en daar blijkbaar met elektriciteitsmeters gebeurt, en whatever het ding aan sluipverbruik eet.

Weet iemand al wat dit ding aan stroom verbruikt? Ik lees dat de monteur zelf een aansluitpunt gaat maken? De pagina met "alles" over de warmtemeter heeft dit soort informatie uiteraard niet. De stroom die een slimme elektriciteitsmeter verbruikt komt op conto van de netbeheerder, maar dat zal vast niet het geval zijn voor een warmtemeter (aangezien de netbeheerder niet over de warmte gaat maar Eneco zelf).
Je bent niet verplicht om er aan mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Technofreakz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:14:
Je bent niet verplicht om er aan mee te werken.
Dat klopt, maar als ik het enthousiasme van Eneco zie (expres geen mogelijkheid bieden om te weigeren natuurlijk) denk ik dat dit neer gaat komen op tegenwerken. Ik heb geen zin in in de clinch te gaan liggen als dit neerkomt op een storm in een glas water. Juist omdat mijn verbruik 0 is en alles op gaat aan vaste lasten is deze meter niet heel belangrijk, dus als er feitelijk geen problemen mee zijn mag Eneco alles in mijn kast hangen wat ze leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
MneoreJ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Dat klopt, maar als ik het enthousiasme van Eneco zie (expres geen mogelijkheid bieden om te weigeren natuurlijk) denk ik dat dit neer gaat komen op tegenwerken. Ik heb geen zin in in de clinch te gaan liggen als dit neerkomt op een storm in een glas water. Juist omdat mijn verbruik 0 is en alles op gaat aan vaste lasten is deze meter niet heel belangrijk, dus als er feitelijk geen problemen mee zijn mag Eneco alles in mijn kast hangen wat ze leuk vinden.
Gewoon aangeven dat ze een nieuwe meter mogen plaatsen, maar je geen intresse hebt in het verslimmen van de meter, en jij geen toestemming geeft om te boren in jou meterkast of stroom te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Technofreakz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:05:
Gewoon aangeven dat ze een nieuwe meter mogen plaatsen, maar je geen intresse hebt in het verslimmen van de meter, en jij geen toestemming geeft om te boren in jou meterkast of stroom te pakken.
Is dat dan omdat je aan het vervangen van de meter wel moet meewerken? Want de hele exercitie is natuurlijk bedoeld om die slimme module op te kunnen hangen. De meter die er nu zit doet het prima en is recent nog onderhouden, dus van die vervangen maar dan zonder slimme module erbij wordt niemand beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
MneoreJ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Is dat dan omdat je aan het vervangen van de meter wel moet meewerken? Want de hele exercitie is natuurlijk bedoeld om die slimme module op te kunnen hangen. De meter die er nu zit doet het prima en is recent nog onderhouden, dus van die vervangen maar dan zonder slimme module erbij wordt niemand beter.
Welk jaartal staat er op de meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
De warmwatermeter is uit 2015. De warmtemeter is een Landis+Gyr 2WR5 en daar staat geen jaartal op (waarschijnlijk wel op de batterij, maar die is handigerwijze zo gedraaid dat je het niet kunt aflezen op het venster :F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
MneoreJ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

De warmwatermeter is uit 2015. De warmtemeter is een Landis+Gyr 2WR5 en daar staat geen jaartal op (waarschijnlijk wel op de batterij, maar die is handigerwijze zo gedraaid dat je het niet kunt aflezen op het venster :F)
Dan moet de meter wel vervangen worden, dan zit hij aan z’n Max levensduur. En proberen ze de verslimming er bij op te dringen. Nogmaals de verslimming is niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Technofreakz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:25:
Dan moet de meter wel vervangen worden, dan zit hij aan z’n Max levensduur. En proberen ze de verslimming er bij op te dringen. Nogmaals de verslimming is niet verplicht.
Wel voor Eneco zelf, dus linksom of rechtsom ontstaat hier een spanningsveld dat ze voor 2027 dan op de een of andere manier op gaan lossen. :+ Maar voor nu kan ik de monteur instructies geven en kijken wat er gebeurt. Ik ga er niet mee op de vuist. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
MneoreJ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:48:

Was iets van 5 Watt hier.

Monteur maakt geen aansluiting, ik moest een stopcontact vrijmaken en dan mocht geen verlengsnoer zijn.

Met huidige stroomtarievrn zit je toch op zo’n 35 euro per jaar (tegen 80 cent per kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Tweak_ers schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:43:

Monteur maakt geen aansluiting, ik moest een stopcontact vrijmaken en dan mocht geen verlengsnoer zijn.
Um ja, dat gaat hem niet worden hier. De opening van de meterkast is buiten de woning (flat). Er is geen stopcontact in de buurt. Al zou hij dwars door de muur boren, dan zit er nog steeds geen stopcontact aan de andere kant. Dus als dat ding stroom nodig heeft en niet op een batterij kan lopen zal men toch echt creatief te werk moeten gaan.
Met huidige stroomtarievrn zit je toch op zo’n 35 euro per jaar (tegen 80 cent per kWh)
Ja dat soort sluipverbruik dus. Het is natuurlijk geen kapitaal maar het is voor mij wel 100% overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:35
Heh? Dit meen je niet? Dus je huurt een meter en vervolgens heeft die meter elektriciteit nodig die je in de meeste gevallen bij dezelfde leverancier afneemt... En laat me raden: je wordt niet gecompenseerd voor het verbruik. _O-

[ Voor 16% gewijzigd door GioStyle op 18-10-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
GioStyle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:51:
Heh? Dit meen je niet? Dus je huurt een meter en vervolgens heeft die meter elektriciteit nodig die je in de meeste gevallen bij dezelfde leverancier afneemt...
Dat laatste lijkt me een aanname. Bij mij is dat in ieder geval niet het geval, ik neem geen stroom af bij Eneco (en overweeg dat ook absoluut niet :P). Dankzij onze mooie vrije markt kunnen ze daar ook moeilijk een uitzondering gaan maken als het toevallig toch wel zo is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweak_ers
GioStyle schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:51:
Heh? Dit meen je niet? Dus je huurt een meter en vervolgens heeft die meter elektriciteit nodig die je in de meeste gevallen bij dezelfde leverancier afneemt... En laat me raden: je wordt niet gecompenseerd voor het verbruik. _O-
Al was Eneco de goedkoopste, uit principes neem ik nooit stroom af van ze.

Juist door hun warmte tarieven, omgang met warmte en omgang met warmteklanten is Eneco écht een gesloten hoofdstuk.

Nooit neem ik meer producten bij hen af dan strikt noodzakelijk. Ik ga er nog nét niet om verhuizen, temeer omdat heel onze wijk aangesloten is op stadswarmte van Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Tweak_ers schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:39:
[...]

Al was Eneco de goedkoopste, uit principes neem ik nooit stroom af van ze.

Juist door hun warmte tarieven, omgang met warmte en omgang met warmteklanten is Eneco écht een gesloten hoofdstuk.

Nooit neem ik meer producten bij hen af dan strikt noodzakelijk. Ik ga er nog nét niet om verhuizen, temeer omdat heel onze wijk aangesloten is op stadswarmte van Eneco.
Eens met je afkeer tegen Eneco, zit al een jaar of 33 met ze opgescheept, maar mijn principes houden snel op als het komt op ordinair geld verdienen. De TLV van €0,585 per kWh van afgelopen zomer voelt wel erg lekker kan ik je zeggen. Heerlijk om een jaar lang stadsverwarming en elektriciteit af te nemen om vervolgens daarna nog een zak geld toe te krijgen. ‘GWL’ komt door Eneco en de overheid voor 2022 op jaarbasis hier uit op €400 in de min.

En als Eneco niet inhoudelijk gaat reageren op mijn bezwaar over het feit dat ze in 2022 te laat de nieuwe warmtetarieven hebben gecommuniceerd, gaan we hoogstwaarschijnlijk naar de Geschillencomissie. Daar ligt weer een zak geld voor het oprapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:51
MneoreJ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Waarom heb je dan nog stadswarmte? Het is niet meer verplicht. Je hebt wel afsluitkosten. Maar het scheelt enorm veel vastrecht / huur kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
De pagina van de Rijksoverheid is het overigens met je oneens:
Als u stadsverwarming of blokverwarming hebt, dan is het niet mogelijk om een slimme meter te weigeren. Wel kunt u de meter laten instellen zodat deze niet op afstand uit te lezen is.
Wellicht denk je aan de stroommeter -- hierbij is verslimming inderdaad niet verplicht. Nu zegt de pagina dan weer niet op grond van welke wet een consument verplicht is hier medewerking aan te verlenen.

Mijn voornaamste bezwaar zou het overbodige stroomverbruik zijn; aan de optie om het administratief uit te zetten heb ik weinig. De stekker eruit trekken kan, maar dan moeten ze eerst nog maar eens een stekker regelen en dat heeft ook al voeten in de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
don spike schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:16:
Waarom heb je dan nog stadswarmte? Het is niet meer verplicht. Je hebt wel afsluitkosten. Maar het scheelt enorm veel vastrecht / huur kosten.
Als je huurt moet je verhuurder hieraan meewerken. Het is zeer onwaarschijnlijk dat ze dat gaan goedkeuren (sociale huur) als het technisch al haalbaar zou zijn met het buizensysteem hier. Ik kan het natuurlijk altijd vragen, maar ik ruik het antwoord eigenlijk nu al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
MneoreJ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

De pagina van de Rijksoverheid is het overigens met je oneens:

[...]

Wellicht denk je aan de stroommeter -- hierbij is verslimming inderdaad niet verplicht. Nu zegt de pagina dan weer niet op grond van welke wet een consument verplicht is hier medewerking aan te verlenen.

Mijn voornaamste bezwaar zou het overbodige stroomverbruik zijn; aan de optie om het administratief uit te zetten heb ik weinig. De stekker eruit trekken kan, maar dan moeten ze eerst nog maar eens een stekker regelen en dat heeft ook al voeten in de aarde.
De meter zelf is niet slim, er wordt een extra module geplaatst die en stroom gebruikt en met kabels aangesloten moet worden aan de meter.

Geloof mij nou maar je hoeft er niet aan mee te werken. Ik heb er genoeg ervaring mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Technofreakz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:52:
Geloof mij nou maar je hoeft er niet aan mee te werken. Ik heb er genoeg ervaring mee!
Je hebt zelf ook stadsverwarming van Eneco, hebt deze constructie aangeboden gekregen en deze geweigerd zonder verder vervolg van Eneco? Dat zou voor mij onder "genoeg ervaring" vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Gewoon even benieuwd, wat is de maximale levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Gijsje22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Gewoon even benieuwd, wat is de maximale levensduur?
Na 8 jaar worden ze vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
don spike schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Als ik er makkelijk vanaf kon, had ik het gedaan.
Stadswarmte wordt volledig vanuit de meterkast verdeeld.

Daar is simpelweg geen ruimte voor een hele WP installatie.

Enige plek met ruimte is zolder, maar daar is weer geen voorbereiding voor warm water.

Dus waar ga je het plaatsen, gewone rijtjes woning zonder garage of bijkeuken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 15:19
MneoreJ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:17:

Als dat inderdaad wettelijk verplicht is, bestaat de kans mogelijk ook nog dat jij c.q. jouw VVE die aansluiting moeten faciliteren. Mogelijk wel iets om te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Dennism schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:54:
Als dat inderdaad wettelijk verplicht is, bestaat de kans mogelijk ook nog dat jij c.q. jouw VVE die aansluiting moeten faciliteren. Mogelijk wel iets om te controleren.
Als het op die manier gespeeld word verwijs ik Eneco vriendelijk doch beslist naar de woningvereniging, want die mogen (en moeten dan, wat mij betreft) er een ei over leggen dat hetzelfde soort ei is voor iedereen in het gebouw. Ze krijgen er nooit door dat de bewoners individueel maar even een stopcontactje in de meterkast gaan regelen, op eigen kosten dan waarschijnlijk ook nog. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 15:19
MneoreJ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Als het op die manier gespeeld word verwijs ik Eneco vriendelijk doch beslist naar de woningvereniging, want die mogen (en moeten dan, wat mij betreft) er een ei over leggen dat hetzelfde soort ei is voor iedereen in het gebouw. Ze krijgen er nooit door dat de bewoners individueel maar even een stopcontactje in de meterkast gaan regelen, op eigen kosten dan waarschijnlijk ook nog. 8)7
Ik dacht dat je zelf eigenaar was, wanneer niet inderdaad naar de wbv mocht zoiets een wettelijke vereiste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsteekens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-09-2023
Weet iemand hoe ik dat ECM kastje van Eneco open krijg? Moneur heeft het dichtgeklikt en er lijkt geen beweging in te zitten. Ik wil de MBUS aftappen (liefst een beetje netjes, zonder de kabel door te knippen).
Gaat om het kastje waarvan de foto op de eerste post in deze thread.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
nielsteekens schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:01:
Weet iemand hoe ik dat ECM kastje van Eneco open krijg? Moneur heeft het dichtgeklikt en er lijkt geen beweging in te zitten. Ik wil de MBUS aftappen (liefst een beetje netjes, zonder de kabel door te knippen).
Gaat om het kastje waarvan de foto op de eerste post in deze thread.
Zijkant zitten klipjes dab kan je door die te drukken de klep los maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsteekens
Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Bericht vanuit Eneco gekregen:

De vernieuwde Eneco Communicatie Module (ECM) met consumentenpoort is verder in ontwikkeling genomen. We verwachten voor eind van de maand een besluit te op welke wijze we de consumentenpoort invulling gaan geven.

Daarna zullen deze in bestelling worden genomen. Met de huidige levertijden verwachten we die ergens eind volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Tweak_ers schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:07:
Bericht vanuit Eneco gekregen:

De vernieuwde Eneco Communicatie Module (ECM) met consumentenpoort is verder in ontwikkeling genomen. We verwachten voor eind van de maand een besluit te op welke wijze we de consumentenpoort invulling gaan geven.

Daarna zullen deze in bestelling worden genomen. Met de huidige levertijden verwachten we die ergens eind volgend jaar.
Dank voor de informatie: nog minimaal een jaar afhouden dus dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Aiolos schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Dank voor de informatie: nog minimaal een jaar afhouden dus dat ding.
Nou ja, valt denk ik mee.
De huidige voldoet niet aan wet en regelgeving.
- AVG (inzien welke data je huis verlaat)
- Slimme meter wet (consumentenpoort verplicht)

Maar als hij eenmaal zit is de druk er voor Eneco vanaf idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJed
[...]

Als je zo'n apparaat nou via een zigbee schakelaar elk uur een paar minuten inschakelt, zou dat dan problemen opleveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
LJed schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Als je zo'n apparaat nou via een zigbee schakelaar elk uur een paar minuten inschakelt, zou dat dan problemen opleveren?
Gewoon de stekker uit het stopcontact halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJed
GioStyle schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:43:
[...]

Gewoon de stekker uit het stopcontact halen.
Elk uur? Ik wil namelijk wel inzicht in mijn verbruik... het was een serieuze vraag om te voorkomen dat het apparaat 35 euro per jaar verslindt. Heeft er al iemand het echte verbruik gemeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
LJed schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Elk uur? Ik wil namelijk wel inzicht in mijn verbruik... het was een serieuze vraag om te voorkomen dat het apparaat 35 euro per jaar verslindt. Heeft er al iemand het echte verbruik gemeten?
Mijn antwoord is ook serieus:

Nee, permanent. Ik betaal al huur voor de meter. Als mijn warmteleverancier ook nog eens verwacht dat ik energie ga leveren voor de meter, dan hebben we een klein probleempje.

Maar als jij aangeeft dat jij je verbruik in de gaten wil houden, dan zal die meter prima zijn werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
[...]

Je kan handmatig de standen in de app invoeren. Bijv 1x per week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• don spike
[...]

Mijn energiemeter gaf 0,005 A aan bij 226 Vac.

Zal straks eens kijken naar de duur verbruik over enkele dagen totaal, hij is afgelopen maandag geïnstalleerd en heb gelijk een energiemeter ertussen gehangen.

Update:
De energie verbruik meter die ik er tussen heb gehangen geeft nu aan;

In in periode van 97 uur en 30 minuten heeft het 0,06 kWh verbruikt.

Hierin zitten grote marges uiteraard vanwege de eenheid, maar als ik met deze cijfers doorreken zou dat nu op ~5,4 kWh per jaar uitkomen.

Ik laat de energie verbruik meter er nog even tussen hangen, hoe langer de meting hoe minder afronding je hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door don spike op 28-10-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-07 09:43
[...]

Op hun website
https://www.eneco.nl/klan...nden/slimme-warmtemodule/

Is je module nog niet aangesloten op een stopcontact? Dan komt de monteur nog een keer terug om een veilig en werkend stroompunt aan te leggen. Probeer in de tussentijd niet zelf een oplossing te zoeken. Vanwege onze veiligheidsnormen verzorgen wij graag het stroompunt bij de warmtemeter. Dat doen we uiteraard op onze kosten.

Vandaag ook de slimme warmtemeter gekregen. Inclusief stopcontact. Hij heeft gewoon een ABB HAF 2-voudige wandcontactdoos aangesloten op de lasdoos. Hij wilde een lange stekkerdoos eruit halen uit de enige 2 punten aansluiting in de meterkast, officieel moet het van Eneco in een vaste aansluiting. De andere is bezet door de warmte unit. Ik zei dus, ja, 20 jaar geleden geen probleem, nu wel vanwege alle apparaten zoals modem, router, switch, alarmsysteem, verlichting kast, Eufy NAS, etc. Een stopcontact in de groepenkast mocht ie niet doen ipv van de beltrafo weghalen die ik toch niet gebruik van Eneco.

[ Voor 4% gewijzigd door Wasabi! op 02-11-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drstift
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 14:34
bij mij is de module ook geplaatst. Dacht dat het ding per dag standen zou doorgeven. Na een paar dagen de klantenservice gebeld en die gaven aan dat het alleen per maand zou werken....

Ik heb nu alle toestemmingen voor uitlezen maar eens uitgezet en zal het over een paar dagen aanzetten om te kijken of het dan per dag werkt..

Dit project lijkt me gedoemd te mislukken als je ook nog eens de P1 poort uitlaat. Weinig mensen zullen de stekker erin laten om 1 keer per maand je stand "automatisch" te krijgen....

Aanvullig 9 december;
Het weer aanzetten van de toestemmingen om uit te lezen lukte niet via de site en app. Ca 2 weken om de paar dagen geprobeerd, maar kreeg iedere leer een foutmelding.

Contact opgenomen met callcenter en na een paar dagen werkte het… ook stadsverwarming ook nu per uur te zien, bijna live (uur vertraging ofzo).

Nu de p1 poort nog open😉

[ Voor 26% gewijzigd door drstift op 09-12-2022 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• don spike
drstift schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:03:
bij mij is de module ook geplaatst. Dacht dat het ding per dag standen zou doorgeven. Na een paar dagen de klantenservice gebeld en die gaven aan dat het alleen per maand zou werken....

Ik heb nu alle toestemmingen voor uitlezen maar eens uitgezet en zal het over een paar dagen aanzetten om te kijken of het dan per dag werkt..

Dit project lijkt me gedoemd te mislukken als je ook nog eens de P1 poort uitlaat. Weinig mensen zullen de stekker erin laten om 1 keer per maand je stand "automatisch" te krijgen....
Dat verklaard een hoop, na 2 weken in gebruik geeft de App nog steeds niets weer.

Heb nog wel een update over het stroomverbruik:
Na 344 uur en 30 minuten (14d / 8h / 30m) geeft mijn verbruiksmeter 0,21 kWh aan.
Als je dat doorrekent komt dat nu neer op ongeveer 5,34 kWh per jaar.

• MneoreJ
Monteur is langsgeweest en na enig mompelen over de verkalkte aansluiting (hij kreeg in eerste instantie geen beweging in de hoofdkraan :P) is de hele operatie toch geslaagd. Dat wil zeggen, een nieuwe Kamstrup Multical 403 is geplaatst om de oude L+G te vervangen, maar de module die de boel door moet sturen naar Eneco is niet geplaatst; die had hij zo te zien niet eens bij zich. Of dit is omdat hij al wist dat dat op mijn adres niet kan of omdat Eneco de uitrol nu anders doet weet ik niet. "Mogelijk" doen ze nog eens wat "in de toekomst", aldus de monteur. Ik vind het allang in orde, voor mij hoeft het niet slim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsteekens
Stekker er uit getrokken, m-bus kabel losgeschoefd en in mijn eigen ali mbusmaster2usb dingetje geschroefd. Via mbus-serial-scan de meter ontdekt en met mbus-serial-request-data een keurig XML telegram van de meter gekregen. Dat werkt dus prima. Nu nog een deftig python scriptje maken die elke dag een update maakt.(en kijken hoe lang de meter battrij dan meegaat..)

Volgende puntje is zowel het eneco kastje als mijn eigen interface aansluiten, twee mbus masters is niet de bedoeling op mbus. eens kijken of ik mijn inderface op listen-only kan zetten om zo mee te listen op de master commando's van het eneco kastje. Als er iemand ervarig mee heeft hoor ik het graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
MneoreJ schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:48:
Monteur is langsgeweest en na enig mompelen over de verkalkte aansluiting (hij kreeg in eerste instantie geen beweging in de hoofdkraan :P) is de hele operatie toch geslaagd. Dat wil zeggen, een nieuwe Kamstrup Multical 403 is geplaatst om de oude L+G te vervangen, maar de module die de boel door moet sturen naar Eneco is niet geplaatst; die had hij zo te zien niet eens bij zich. Of dit is omdat hij al wist dat dat op mijn adres niet kan of omdat Eneco de uitrol nu anders doet weet ik niet. "Mogelijk" doen ze nog eens wat "in de toekomst", aldus de monteur. Ik vind het allang in orde, voor mij hoeft het niet slim.
Uitlezen op afstand is een module, die kan ook in de Kamstrup Multical 403 aanwezig zijn of later worden ingebouwd. Dat is een antenne-icoontje (radio staat aan) of met kruis erdoor (radio staat uit). Bij geen icoon is het niet aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g57a4KAaH-CgmsDbOMq5lzlRzFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VRbhqTUN2behzHzVsCLFm8jN.png?f=user_large
Het gaat om de eerste 2 icoontjes onder de teller.

Overigens, misschien wel handig om te weten: als je een warmte-apparaat niet gebruikt en de kranen staan open is er toch verbruik. Dat kan circa 4 GJ per jaar zijn. Dat zou verschillende redenen kunnen hebben: lekken van warmte of verlies door verwarming ter voorkoming van een legionellabesmetting.

• MneoreJ
mrmrmr schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:10:
Uitlezen op afstand is een module, die kan ook in de Kamstrup Multical 403 aanwezig zijn of later worden ingebouwd. Dat is een antenne-icoontje (radio staat aan) of met kruis erdoor (radio staat uit). Bij geen icoon is het niet aanwezig.
In dit geval niet aanwezig dus. Blijkbaar broedt Eneco nog op alternatieven. Waarom ze niet gelijk een meter plaatsen die zelf op afstand kan uitlezen mag Joost weten.

• Tweak_ers
MneoreJ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:29:
[...]

In dit geval niet aanwezig dus. Blijkbaar broedt Eneco nog op alternatieven. Waarom ze niet gelijk een meter plaatsen die zelf op afstand kan uitlezen mag Joost weten.
Die heb ik lettetlijk beantwoord gekregen:
“Ja Eneco blijft bij een aparte module, dit komt omdat wij zelf niet betrokken zijn bij de ontwikkeling van de warmtemeters maar dit gedaan wordt door de leveranciers zelf. Deze leveranciers leveren aan de totale Europese markt en omdat de consumentenpoort in Europa geen verplichting is, zijn zij niet voornemens dit toe te voegen op hun meters.”

• MneoreJ
Tweak_ers schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:12:
Die heb ik lettetlijk beantwoord gekregen:
“Ja Eneco blijft bij een aparte module, dit komt omdat wij zelf niet betrokken zijn bij de ontwikkeling van de warmtemeters maar dit gedaan wordt door de leveranciers zelf. Deze leveranciers leveren aan de totale Europese markt en omdat de consumentenpoort in Europa geen verplichting is, zijn zij niet voornemens dit toe te voegen op hun meters.”
Maar in NL was het toch ook niet verplicht (reactie ACM), en dan hoeft het Eneco toch ook geen klap uit te maken of het erop zit? :P Ze gaan dus als ik het goed begrijp hannesen met een losse module (die eigen stroom moet eten) zodat ze die op eigen initiatief een consumentenpoort kunnen geven, want het is blijkbaar niet mogelijk (?) om een meter te vinden/kopen/laten bouwen waar een consumentenpoort op zit (ook niet als de warmteleveranciers de handen ineen slaan?) Warrig verhaal.

Ze doen maar lekker; als ze die module niet zelf ook op een batterij gaan laten werken zullen ze er bij mij (en waarschijnlijk andere huishoudens) nog een leuke kluif aan krijgen dat ding geïnstalleerd te krijgen.

• Tweak_ers
MneoreJ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:18:
[...]

Maar in NL was het toch ook niet verplicht (reactie ACM), en dan hoeft het Eneco toch ook geen klap uit te maken of het erop zit? :P Ze gaan dus als ik het goed begrijp hannesen met een losse module (die eigen stroom moet eten) zodat ze die op eigen initiatief een consumentenpoort kunnen geven, want het is blijkbaar niet mogelijk (?) om een meter te vinden/kopen/laten bouwen waar een consumentenpoort op zit (ook niet als de warmteleveranciers de handen ineen slaan?) Warrig verhaal.

Ze doen maar lekker; als ze die module niet zelf ook op een batterij gaan laten werken zullen ze er bij mij (en waarschijnlijk andere huishoudens) nog een leuke kluif aan krijgen dat ding geïnstalleerd te krijgen.
Verslimming van de meter is per 2027 verplicht.
Consumentenpoort in principe ook.

ACM interpreteert het anders.

Blijft nog altijd het punt voor de AVG over. Baas over eigen data. Recht om te weten welke data je huis verlaat.

Eneco mag de ruwe data ook toesturen naar iedere klant afzonderlijk, maar dat zal een nog grotere kluif zijn.

• MneoreJ
Tweak_ers schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:24:
Verslimming van de meter is per 2027 verplicht.
Consumentenpoort in principe ook.

ACM interpreteert het anders.
Klinkt dan alsof daar een lobby scheefgelopen is. Als dit gewoon wel Europabreed geregeld was/wordt, net als voor slimme elektra, volgen die meters vanzelf wel. Maar goed, ik zit niet in de business. 5 jaar na dato klinkt inderdaad te krap om dat soort gewichtige aanpassingen te kunnen maken en uitvoeren, als je alle bureaucratie erbij rekent.

• Aiolos
  • Niet online
Ze zouden die MBus ook gewoon de elektrameter in kunnen laten gaan (of zoals met gasmeters, draadloos). Maarja, dan moeten ze met de netbeheerders afspraken maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-07 22:36

Ethirty

Who...me?

Technofreakz schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

Na 8 jaar worden ze vervangen.
Oh, ik heb meer dan 15 jaar dezelfde meter en warmteset gehad van Eneco, de batterij is welgeteld 1x vervangen. Verder ook nooit onderhoud aan gedaan of naar omgekeken. Wel elk jaar 100'en euro's aan huur afgetikt.

Bizar dit topic: je mag een slimme meter niet weigeren, ze zijn niet verplicht de data beschikbaar te stellen en ze hebben er ook niet over nagedacht om dit mogelijk te maken bij de ontwikkeling van een dom stukje hardware. :?

Het had ook in de meter zelf kunnen zitten denk ik dan. Kennelijk is er sowieso niet heel lang nagedacht, waarschijnlijk alleen door de afdeling finance. :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hankee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 16:28
Omdat het over een paar jaar toch verplicht wordt en het me wel handig leek om al mijn verbruik (stroom, gas en dan dus ook warmte) in Home Assistant inzichtelijk te maken heb Eneco een jaar of wat geleden benaderd of ik ook een slimme meter kon krijgen (bij mijn buurman zijn ze hem namelijk komen vervangen vertelde hij me).

Volgens de mevrouw aan de telefoon was het helaas niet mogelijk voor Eneco om de meter te vervangen. Het vervangen was volgens haar volledig uitbesteed aan een andere partij (Brinck) en zij zouden mij voor 2027 een bericht sturen wanneer ze hem wilde komen vervangen.

Een paar maanden later hebben we tijdens een verbouwing een verzoek ingediend om de warmte verdeler te verzwaren en (na 5 maanden wachten) zijn ze hem komen vervangen. In de bijgevoegde brief van Eneco staat het volgende:

Tijdens de werkzaamheden zal ook een slimme meter geplaatst worden op locatie. Meer informatie over de
slimme meter is te vinden op https://www.eneco.nl/duur...rmte/slimme-warmtemodule/
Voor de elektrische voeding van de warmteafleverset en de slimme meter moet binnen een afstand van 50 cm
boven de warmteafleverset, een vrije dubbelvoudige, geaarde 230 V wandcontactdoos aanwezig zijn.

Omdat de elektricien nog bezig was in die kast was er nog geen werkend stopcontact en wilde de monteur geen slimme module ophangen. Dat mocht ie niet zei hij, hij gaf aan dat ik dan maar met de helpdesk moest bellen en dat ze dan alsnog een slimme module zouden komen plaatsen, toen ik zei dat ze aan de telefoon aangeven dat Eneco zelf dat niet in kan plannen zei ie dat ik toch maar moest bellen (?). Ik had nog een wandcontactdoos liggen die ik op de wand geschroefd heb en toen was het prima en heeft ie hem alsnog geïnstalleerd.

Ik ging vrolijk googlen hoe ik die P1 poort die erop zit uit kan lezen en kwam toen hier terecht. 8)7 Het klinkt wel echt typisch als iets voor de halve garen van de nuts bedrijven. Na een verbouwing waar je maanden en maanden aan het 'communiceren' bent met netbeheerders en energie leveranciers kom je er weer achter wat een grote bende het is. Bij die lui gaat echt ALLES mis wat mis kan gaan. Alles loopt uit, niemand belt terug, alle planning loopt in de soep, afspraken worden niet nagekomen, ze luisteren nooit naar je, niemand lijkt iets te snappen. Ik begrijp volledig dat de Elektrificering van Nederland helemaal vastloopt. Die netbeheerders klagen steen en been over van alles maar ze zouden eens naar zichzelf moeten kijken.

Hoe kun je nou bij Eneco werken, verantwoordelijk zijn voor het 'verslimmen' van de warmtemeters en dan geen enkel idee hebben wat een P1 poort is en op geen enkele manier rekening mee houden met het uitlezen van de informatie? Het lijkt wel of ze Mien van de administratie dit project hebben laten leiden.

Ik vind het echt ongelofelijk dit allemaal te lezen en hoop ten zeerste dat ze snel gedwongen worden dit gewoon normaal in orde te maken. Maar dit zal wel weer jaren duren, als het vervangen van een warmteverdeler al een half jaar moet duren....

Voor nu lees ik de app maar af, vind het in deze tijden wel fijn wat inzicht te hebben in mijn verbruik. Kreeg nog wel een brief van Eneco dat ze wegens het plafond de prijs voor mn stadsverwarming doodleuk van 39 naar 47 euro gaan verhogen. Want tja, als het mag van de overheid, waarom ook niet, maar dat is weer een heel ander topic. Verbruik lijkt hier overigens per 2 of 3 uur doorgegeven te worden.

Ja mijn frustratie zit hoog, zoals ik al schreef, na intensief contact met deze bedrijven staat het huilen me nader dan het lachen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
hankee schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:46:
Omdat het over een paar jaar toch verplicht wordt en het me wel handig leek om al mijn verbruik (stroom, gas en dan dus ook warmte) in Home Assistant inzichtelijk te maken heb Eneco een jaar of wat geleden benaderd of ik ook een slimme meter kon krijgen (bij mijn buurman zijn ze hem namelijk komen vervangen vertelde hij me).

Volgens de mevrouw aan de telefoon was het helaas niet mogelijk voor Eneco om de meter te vervangen. Het vervangen was volgens haar volledig uitbesteed aan een andere partij (Brinck) en zij zouden mij voor 2027 een bericht sturen wanneer ze hem wilde komen vervangen.

Een paar maanden later hebben we tijdens een verbouwing een verzoek ingediend om de warmte verdeler te verzwaren en (na 5 maanden wachten) zijn ze hem komen vervangen. In de bijgevoegde brief van Eneco staat het volgende:

Tijdens de werkzaamheden zal ook een slimme meter geplaatst worden op locatie. Meer informatie over de
slimme meter is te vinden op https://www.eneco.nl/duur...rmte/slimme-warmtemodule/
Voor de elektrische voeding van de warmteafleverset en de slimme meter moet binnen een afstand van 50 cm
boven de warmteafleverset, een vrije dubbelvoudige, geaarde 230 V wandcontactdoos aanwezig zijn.

Omdat de elektricien nog bezig was in die kast was er nog geen werkend stopcontact en wilde de monteur geen slimme module ophangen. Dat mocht ie niet zei hij, hij gaf aan dat ik dan maar met de helpdesk moest bellen en dat ze dan alsnog een slimme module zouden komen plaatsen, toen ik zei dat ze aan de telefoon aangeven dat Eneco zelf dat niet in kan plannen zei ie dat ik toch maar moest bellen (?). Ik had nog een wandcontactdoos liggen die ik op de wand geschroefd heb en toen was het prima en heeft ie hem alsnog geïnstalleerd.

Ik ging vrolijk googlen hoe ik die P1 poort die erop zit uit kan lezen en kwam toen hier terecht. 8)7 Het klinkt wel echt typisch als iets voor de halve garen van de nuts bedrijven. Na een verbouwing waar je maanden en maanden aan het 'communiceren' bent met netbeheerders en energie leveranciers kom je er weer achter wat een grote bende het is. Bij die lui gaat echt ALLES mis wat mis kan gaan. Alles loopt uit, niemand belt terug, alle planning loopt in de soep, afspraken worden niet nagekomen, ze luisteren nooit naar je, niemand lijkt iets te snappen. Ik begrijp volledig dat de Elektrificering van Nederland helemaal vastloopt. Die netbeheerders klagen steen en been over van alles maar ze zouden eens naar zichzelf moeten kijken.

Hoe kun je nou bij Eneco werken, verantwoordelijk zijn voor het 'verslimmen' van de warmtemeters en dan geen enkel idee hebben wat een P1 poort is en op geen enkele manier rekening mee houden met het uitlezen van de informatie? Het lijkt wel of ze Mien van de administratie dit project hebben laten leiden.

Ik vind het echt ongelofelijk dit allemaal te lezen en hoop ten zeerste dat ze snel gedwongen worden dit gewoon normaal in orde te maken. Maar dit zal wel weer jaren duren, als het vervangen van een warmteverdeler al een half jaar moet duren....

Voor nu lees ik de app maar af, vind het in deze tijden wel fijn wat inzicht te hebben in mijn verbruik. Kreeg nog wel een brief van Eneco dat ze wegens het plafond de prijs voor mn stadsverwarming doodleuk van 39 naar 47 euro gaan verhogen. Want tja, als het mag van de overheid, waarom ook niet, maar dat is weer een heel ander topic. Verbruik lijkt hier overigens per 2 of 3 uur doorgegeven te worden.

Ja mijn frustratie zit hoog, zoals ik al schreef, na intensief contact met deze bedrijven staat het huilen me nader dan het lachen.
Zo herkenbaar dit!
Ik gun weinig bedrijven een faillissement, maar Eneco is er sowieso één van.

Mensen zijn altijd boos op de big oil bedrijven, maar energiemaatschappijen zijn nog veeeeeeeel erger.

Idd dat prijsplafond is toch ongekend. Prijsplafond gas is de prijs van vóór 1-1-2022.

Vorig jaar was onze GJ prijs rond de €24 euro.
Dit jaar opeens €46 en met plafond opeens €48.

Van mij mag Eneco volledig kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Eneco kan er niks aan doen dat de prijs wettelijk gekoppeld is aan de gasprijs.

Waar ze wel schuldig aan zijn is dat ze de warmte opwekken met gas.

Verder zijn alle grote maatschappijen hebberig. Of je nu 100% groen hebt of niet, ze hebben allemaal de prijzen verhoogd tot vér boven de plafond grens zodat we ons belastinggeld kunnen overmaken naar buitenlandse overheden 8)7

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:54:
De ACM maakt een maximumprijs, geen richtprijs. Dus de prijs is vrij onder het maximum. Ze kunnen ook lager gaan zitten. Een eventuele prijsverhoging zou moeten overeenkomen met een werkelijke kostenverhoging plus een marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

mrmrmr schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:55:
[...]

De ACM maakt een maximumprijs, geen richtprijs. Dus de prijs is vrij onder het maximum. Ze kunnen ook lager gaan zitten. Een eventuele prijsverhoging zou moeten overeenkomen met een werkelijke kostenverhoging plus een marge.
Alleen in de echte wereld gaat zo'n bedrijf dan net onder die prijs zitten en heb ik nog nooit een bedrijf gezien wat het met feiten onderbouwt ;)

De huur van zo'n warmtewisselaar wordt ook elk jaar verhoogd, maar als je er dan 15 jaar mee moet doen vraag ik me af op welke basis. Voor de invoer van de huur had ik dat ding ook al hangen.

Ben er gelukkig van af en heb straks mijn energie in eigen beheer ipv de nukken van een gecentraliseerd systeem waarin je geen keuzes hebt.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hankee
Ethirty schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:54:

Waar ze wel schuldig aan zijn is dat ze de warmte opwekken met gas.

Verder zijn alle grote maatschappijen hebberig. Of je nu 100% groen hebt of niet, ze hebben allemaal de prijzen verhoogd tot vér boven de plafond grens zodat we ons belastinggeld kunnen overmaken naar buitenlandse overheden 8)7
Eneco kwam wel met zo ongeveer de hoogste prijzen van Nederland "omdat ze slecht ingekocht hadden". Ja tuurlijk joh, dus omdat zij als clowns inkopen is die gasprijs gierend hoog en ja de stadsverwarming is hieraan gekoppeld dus betaal ik alsnog de hoofdprijs.

En het plafond is een maximum, als je de dagelijkse gasprijzen bekijkt liggen ze al maanden niet zo hoog als wat Eneco berekend. Ben benieuwd wie die winsten krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door hankee op 29-11-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
Ethirty schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:04:
[...]

De huur van zo'n warmtewisselaar wordt ook elk jaar verhoogd, maar als je er dan 15 jaar mee moet doen vraag ik me af op welke basis. Voor de invoer van de huur had ik dat ding ook al hangen.
Zo'n ding kost helemaal niet zoveel maar je mag er zelf geen kopen. Eneco koopt ze in bulk dus zal nog een veel scherpere prijs hebben. Ik denk dat je met de huur zo'n ding in 5 tot 7 jaar afbetaald hebt, de mijne had ik 17 jaar hangen en aan het apparaat te zien hing ie er al een tijd ervoor. Is dus ergens tussen de 15 en 20 jaar pure winst voor Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
hankee schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:52:
[...]

Eneco kwam wel met zo ongeveer de hoogste prijzen van Nederland "omdat ze slecht ingekocht hadden". Ja tuurlijk joh, dus omdat zij als clowns inkopen is die gasprijs gierend hoog en ja de stadsverwarming is hieraan gekoppeld dus betaal ik alsnog de hoofdprijs.

En het plafond is een maximum, als je de dagelijkse gasprijzen bekijkt liggen ze al maanden niet zo hoog als wat Eneco berekend. Ben benieuwd wie die winsten krijgt.
Allemaal aannames.

Neem lekker een warmtepomp joh.. of stap over op airco’s die ook verwarmen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste