Omdat het over een paar jaar toch verplicht wordt en het me wel handig leek om al mijn verbruik (stroom, gas en dan dus ook warmte) in Home Assistant inzichtelijk te maken heb Eneco een jaar of wat geleden benaderd of ik ook een slimme meter kon krijgen (bij mijn buurman zijn ze hem namelijk komen vervangen vertelde hij me).
Volgens de mevrouw aan de telefoon was het helaas niet mogelijk voor Eneco om de meter te vervangen. Het vervangen was volgens haar volledig uitbesteed aan een andere partij (Brinck) en zij zouden mij voor 2027 een bericht sturen wanneer ze hem wilde komen vervangen.
Een paar maanden later hebben we tijdens een verbouwing een verzoek ingediend om de warmte verdeler te verzwaren en (na 5 maanden wachten) zijn ze hem komen vervangen. In de bijgevoegde brief van Eneco staat het volgende:
Tijdens de werkzaamheden zal ook een slimme meter geplaatst worden op locatie. Meer informatie over de
slimme meter is te vinden op https://www.eneco.nl/duur...rmte/slimme-warmtemodule/
Voor de elektrische voeding van de warmteafleverset en de slimme meter moet binnen een afstand van 50 cm
boven de warmteafleverset, een vrije dubbelvoudige, geaarde 230 V wandcontactdoos aanwezig zijn.
Omdat de elektricien nog bezig was in die kast was er nog geen werkend stopcontact en wilde de monteur geen slimme module ophangen. Dat mocht ie niet zei hij, hij gaf aan dat ik dan maar met de helpdesk moest bellen en dat ze dan alsnog een slimme module zouden komen plaatsen, toen ik zei dat ze aan de telefoon aangeven dat Eneco zelf dat niet in kan plannen zei ie dat ik toch maar moest bellen (?). Ik had nog een wandcontactdoos liggen die ik op de wand geschroefd heb en toen was het prima en heeft ie hem alsnog geïnstalleerd.
Ik ging vrolijk googlen hoe ik die P1 poort die erop zit uit kan lezen en kwam toen hier terecht.

Het klinkt wel echt typisch als iets voor de halve garen van de nuts bedrijven. Na een verbouwing waar je maanden en maanden aan het 'communiceren' bent met netbeheerders en energie leveranciers kom je er weer achter wat een grote bende het is. Bij die lui gaat echt ALLES mis wat mis kan gaan. Alles loopt uit, niemand belt terug, alle planning loopt in de soep, afspraken worden niet nagekomen, ze luisteren nooit naar je, niemand lijkt iets te snappen. Ik begrijp volledig dat de Elektrificering van Nederland helemaal vastloopt. Die netbeheerders klagen steen en been over van alles maar ze zouden eens naar zichzelf moeten kijken.
Hoe kun je nou bij Eneco werken, verantwoordelijk zijn voor het 'verslimmen' van de warmtemeters en dan geen enkel idee hebben wat een P1 poort is en op geen enkele manier rekening mee houden met het uitlezen van de informatie? Het lijkt wel of ze Mien van de administratie dit project hebben laten leiden.
Ik vind het echt ongelofelijk dit allemaal te lezen en hoop ten zeerste dat ze snel gedwongen worden dit gewoon normaal in orde te maken. Maar dit zal wel weer jaren duren, als het vervangen van een warmteverdeler al een half jaar moet duren....
Voor nu lees ik de app maar af, vind het in deze tijden wel fijn wat inzicht te hebben in mijn verbruik. Kreeg nog wel een brief van Eneco dat ze wegens het plafond de prijs voor mn stadsverwarming doodleuk van 39 naar 47 euro gaan verhogen. Want tja, als het mag van de overheid, waarom ook niet, maar dat is weer een heel ander topic. Verbruik lijkt hier overigens per 2 of 3 uur doorgegeven te worden.
Ja mijn frustratie zit hoog, zoals ik al schreef, na intensief contact met deze bedrijven staat het huilen me nader dan het lachen.