“Slimme” warmtemodule stadswarmte Eneco

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:41
Volgens mij kan je gewoon beginnen om het netjes aan de beste man te vragen.

Sta niet raar op te kijken als hij alleen maar slimme meters plaatst, en misschien ook niet eens bij Eneco werkt en ook speciaal daarvoor is ingehuurd.

Monteurs kunnen soms helemaal vol worden gepland, en daar hebben ze lang niet altijd invloed op.

Hou dat in je achterhoofd als hij over de vloer komt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:06
freestyler2 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:45:
Waarom staat er op de officiële website van Eneco zo weinig over de "slimme" warmwatermeter?

Heeft iemand hier meer informatie over, is deze uit te lezen met HA of Domoticz?

En misschien gekke vraag, maar mijn hoofdkraan afsluiter lekt, kan ik eisen van de monteur om direct de afsluit kraan te vervangen als hij de meter komt vervangen?
Als de hoofdkraan van je stadverwarming lekt zou ik niet wachten op het vervangen van de meter, maar meteen contact opnemen met Eneco. Je huurt de installatie, dus als er iets stuk is direct melden en laten repareren (op hun kosten).

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:32
Sinds enige tijd hangt bij mij ook de "slimme" warmtemeter van onze "vrienden" van Eneco. Prima initiatief en een stap in de goede richting om meer grip op verbruik en dus kosten te krijgen. Helaas ontbreekt enige voortgang/communicatie omtrent het beschikbaar maken van deze data via de P1 poort wat volgens de Nederlandse wet verplicht is begreep ik.

Iemand hier inmiddels meer info? Ik zit er aan te denken om een mail te sturen naar Eneco.

Koppeling met @HomeWizard_NL zou prima zijn als ik hem via die route in Home assistant kan krijgen net als hun watermeter.

ChatGPT zegt het volgende, of dit volledig de waarheid is weet ik niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Is Eneco verplicht om de P1-poort te activeren?
Nee, op dit moment is er geen wettelijke verplichting in Nederland die energiebedrijven zoals Eneco dwingt om de P1-poort van een warmtemeter (stadsverwarming) actief te maken.

De situatie is anders bij slimme elektriciteits- en gasmeters:

Volgens de Nederlandse Netcode Elektriciteit en Gas (opgesteld door de ACM) moeten netbeheerders de P1-poort van slimme elektriciteits- en gasmeters activeren op verzoek van de klant.
Stadswarmte valt echter niet onder de Elektriciteits- en Gaswet, maar onder de Warmtewet. Hierin is geen bepaling opgenomen die verplicht dat de P1-poort van een warmtemeter actief moet zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door mr.DJ95 op 12-01-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Het heeft weinig zin dit soort hele specifieke dingen aan ChatGPT te vragen omdat die niet in staat is met bronvermeldingen te komen waar je het mee kunt bevestigen dan wel ontkrachten. Hooguit kan het je een beetje in de goede richting sturen.

Het is om te beginnen al niet juist dat de verplichting tot een beschikbare P1 poort in de Netcode Elektriciteit zou staan; dit staat in het "besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen". En hier valt te lezen:
Een meetinrichting voor elektriciteit is geschikt om daarop applicaties aan te sluiten bij de afnemer en met die applicaties informatie op zodanige wijze uit te wisselen, dat die uitgewisselde informatie leesbaar en bruikbaar is voor degene die gerechtigd is tot het verwerken van die informatie.
(Artikel 4, lid 4.)

Een soortgelijke bepaling is niet aanwezig voor gasmeters en ook niet voor warmtemeters, echter geldt voor gasmeters wel het volgende:
Een meetinrichting voor gas die is aangesloten op een meetinrichting voor elektriciteit kan voor de informatieverplichtingen gebruik maken van de meetinrichting voor elektriciteit.
(Artikel 5, lid 2.)

En in de praktijk is de slimme gasmeter vaak gekoppeld aan de slimme elektriciteitsmeter, waardoor je ze beide uit kunt lezen. De warmtemeter valt normaal gesproken echter buiten de boot. Er staat wel:
Het registreren en versturen van gegevens geschiedt volgens internationale open standaarden voor zowel het gegevensverkeer als de fysieke aansluitingen.
(Artikel 5a, lid 2.)

Dat sluit in ieder geval uit dat men met proprietary aansluitingen en protocollen op de proppen kan komen, maar bepaalt niet expliciet dat de boel geschikt moet zijn om zelf uit te lezen (anders hoefde dit niet expliciet te worden opgenomen onder het artikel voor elektriciteitsmeters, dat deze bepaling ook bevat).

Er is in dit topic eerder gelinkt naar het Kamerstuk over deze materie, waar klip en klaar te lezen valt:
De op afstand uitleesbare meetinrichting maakt het mogelijk om frequent informatie te verstrekken over het verbruik aan de gebruiker. Op afstand uitleesbare meetinrichtingen voor warmte en koude registreren het actuele verbruik en kunnen de gegevens versturen naar de warmte-/ koude leverancier of de meterleverancier. De actuele informatie is zichtbaar voor de verbruiker, tevens kan op de «consumentenpoort» een energiemanagementsysteem worden aangesloten door de verbruiker of door een dienstverlener.
Maar dit is niet terug te vinden in de Wet uitvoering EU-handelingen energie-efficiëntie waar het naar verwijst, noch het besluit waar ik eerder naar gelinkt heb, noch het andere besluit waar het Kamerstuk naar verwijst (Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie), noch in de Warmtewet.

Nou ben ik geen expert in wetten en ik heb niet elk woord gelezen, dus misschien staat het ook nog ergens anders, maar het lijkt mij toch dat iemand hier een steekje heeft laten vallen in de uitvoering, en niet per se de wamteleveranciers dus. Als er ergens een besluit is waar deze verplichting in staat kan ik het in ieder geval niet vinden. Het is duidelijk wel de bedoeling, en het zou makkelijk toegevoegd kunnen worden middels zo'n besluit.

...maar bovenstaande zul je moeilijk uit ChatGPT kunnen peuteren. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:02
mr.DJ95 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:12:
Sinds enige tijd hangt bij mij ook de "slimme" warmtemeter van onze "vrienden" van Eneco. Prima initiatief en een stap in de goede richting om meer grip op verbruik en dus kosten te krijgen. Helaas ontbreekt enige voortgang/communicatie omtrent het beschikbaar maken van deze data via de P1 poort wat volgens de Nederlandse wet verplicht is begreep ik.

Iemand hier inmiddels meer info? Ik zit er aan te denken om een mail te sturen naar Eneco.

Koppeling met @HomeWizard_NL zou prima zijn als ik hem via die route in Home assistant kan krijgen net als hun watermeter.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Is Eneco verplicht om de P1-poort te activeren?
Nee, op dit moment is er geen wettelijke verplichting in Nederland die energiebedrijven zoals Eneco dwingt om de P1-poort van een warmtemeter (stadsverwarming) actief te maken.

De situatie is anders bij slimme elektriciteits- en gasmeters:

Volgens de Nederlandse Netcode Elektriciteit en Gas (opgesteld door de ACM) moeten netbeheerders de P1-poort van slimme elektriciteits- en gasmeters activeren op verzoek van de klant.
Stadswarmte valt echter niet onder de Elektriciteits- en Gaswet, maar onder de Warmtewet. Hierin is geen bepaling opgenomen die verplicht dat de P1-poort van een warmtemeter actief moet zijn.
Grappig genoeg is de bron van dit antwoord volgens de ChatGPT bronvermelding dit topic op Tweakers. Als je naar de eerste pagina gaat in dit topic kan je er meer over lezen. Verder ook niet perse relevant, jij wil een actieve P1 poort dus dan zal je bij Eneco aan de bel moeten trekken om deze proberen te krijgen. Zonder actie van jou zal je dit (op korte termijn) zeker niet krijgen. Je schrijft niet welke versie van de ECM geinstalleerd is dus of 'activeren' uberhaubt kan is onduidelijk. Lees de comments van dit topic door voor antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
mr.DJ95 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:12:
Als je perse een LLM wilt gebruiken voor dit onderzoek dan kan je bijv. Perplexity gebruiken. Dan krijg je namelijk ook bronvermeldingen. Eventueel kan je ook nog handmatig bronnen toevoegen. Vervolgens vraag je de LLM of hij een samenvatting kan schrijven inclusief bronnen.

De samenvatting inclusief bronnen kun je dan eventueel aan een andere LLM geven om een email op te stellen. Als je de email deelt dan wil ik hem ook wel versturen. Ik wil ook graag via de P1 poort mijn verbruik kunnen inlezen voor o.a. inzichten via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Een hele tijd terug, 3-5 jaar geleden, wilde ennatuurlijk bij mij ook de warmtemeter vervangen. Toen heb ik gebeld en gevraagd of ik deze zelf kon uitlezen met een consumentenpoort. Er werd gezegd dat dat nog niet kon. Ik zei dat ik hem dan nog niet wilde, en dat was toen oké. Begin 2024 plotseling een brief van een (zzp) installateur in opdracht van ennatuurlijk, dat ik niet thuis was en of ik een afspraak wilde maken. Die heb ik genegeerd, nooit meer iets van gehoord. En dus hangt er nog steeds de oude meter. Die ze overigens gewoon 1x per jaar extern uitlezen.

Ik weet niet hoe deze wordt uitgelezen. Wie weet wat voor techniek dat is? Gaat dat gewoon over 2G/3G? Het is een kamstrup multical 602.

Ik had destijds dezelfde link via tweakers opgeslagen als naslagwerk. De support van ennatuurlijk was toen verbazingwekkend genoeg wel op de hoogte van de consumentenpoort. Ik denk dat ze daarom mijn "nee" ook accepteerden.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35292-3.html
2.2 Op afstand uitleesbare meters voor warmte en koude

De op afstand uitleesbare meetinrichting maakt het mogelijk om frequent informatie te verstrekken over het verbruik aan de gebruiker. Op afstand uitleesbare meetinrichtingen voor warmte en koude registreren het actuele verbruik en kunnen de gegevens versturen naar de warmte-/ koude leverancier of de meterleverancier. De actuele informatie is zichtbaar voor de verbruiker, tevens kan op de «consumentenpoort» een energiemanagementsysteem worden aangesloten door de verbruiker of door een dienstverlener.
En dan is er ook nog https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren

[ Voor 3% gewijzigd door Morked op 13-01-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-09 14:56
Artikel van de rijksoverheid geeft wel:

“ Als u stadsverwarming of blokverwarming heeft, dan is het niet mogelijk om een slimme meter te weigeren. Wel kunt u de meter laten instellen zodat deze niet op afstand uit te lezen is. U geeft dan zelf jaarlijks de meterstanden door.”

Dan zou je dus niet kunnen weigeren, ook al heeft de meter nog geen bruikbare consumenten uitlees mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Precies ja. Maar wat maakt een meter dan slim?
Bij een electriciteitsmeter is het denk ik dat deze verschil ziet tussen leveren en terugleveren. Bij warmte is dat niet van toepassing.
Als mijn definitie van een slimme warmtemeter "extern uitleesbaar" zou zijn, dan heb ik dus al een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlanser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-06 21:18
Ik heb sinds 2 weken een ECM versie 2 met daaraan de slimme meters van de stadsverwarming voor warm water en warmte, maar helaas lijkt het dat de P1 info alleen het versienummer en de tijd geeft:

/ECM5ecm-02-24-cg-0xxxxxxxxxx

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(250125181258W)
!306A

dus geen gegevens van het verbruik.
Eerder in deze thread staat dat iemand uiteindelijk wel waarden heeft kunnen uitlezen, maar niet wat hiervoor gedaan moet worden. Want het leek erop dat er iets op afstand werd aangezet door Eneco of een ontwikkelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlanser
jwmaas schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:38:
Er is een ontwikkelaar bij mij thuis langs geweest om de ECM versie 2 te testen. Maar na dit bezoek nog geen data. In de namiddag kreeg ik een seintje dat er nu wel data beschikbaar zou moeten zijn. En inderdaad, volume data in m3, maar nog geen meterstand in GJ. Kwartiertje later was ook dat gefikst. Ik krijg nu dus GJ en m3 data uit de P1 poort van de Eneco Connect ECM versie 2.
Ik gebruik de ethernet P1 lezer van Zuidwijk.com voor aansluiting op de P1 poort.
De standaard DSMR integratie van Home Assistant werkt niet met de ECM met deze lezer, ook niet met de wifi lezer van HomeWizard.
Met de DSMR node van NodeRed krijg ik wel een buffer met data na wat experimenteren met de instellingen. Daar filter ik de GJ en m3 standen uit. Wel jammer dat ik nu geen flow-, temperatuur- en huidig verbruiksdata meer heb. Als ik die data wil hebben moet ik de IR kop route weer nemen. Die vind ik te instabiel (wel jaren naar tevredenheid gebruikt).
De ECM update iedere 5 minuten. De NodeRed flow doet dit iedere minuut. Werkt nu perfect.
Ik vond de service van Eneco boven verwachting goed.
Betekent dit nu dat er altijd eerst nog iemand van Eneco iets moet doen, voordat de standen zichtbaar zijn via de P1-kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
jlanser schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:26:
[...]

Betekent dit nu dat er altijd eerst nog iemand van Eneco iets moet doen, voordat de standen zichtbaar zijn via de P1-kabel?
Ja, was bij mij ook nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlanser
Doen ze dat op afstand of moeten ze langskomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
jlanser schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:06:
[...]

Doen ze dat op afstand of moeten ze langskomen?
Op afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:32
Mag ik vragen hoe jij contact heb gehad met deze ontwikkelaar/Eneco? ik kom er via chat, telefoon en contact formulier niet doorheen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
mr.DJ95 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:39:
[...]

Mag ik vragen hoe jij contact heb gehad met deze ontwikkelaar/Eneco? ik kom er via chat, telefoon en contact formulier niet doorheen.
Via DM verzonden, ik ga hier geen namen en email adressen delen.
Je zou even kunnen vragen wat de weg is die anderen moeten volgen om dit geregeld te krijgen en deze werkwijze in dit topic delen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Tweak_ers schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:51:
[...]

Via DM verzonden, ik ga hier geen namen en email adressen delen.
Je zou even kunnen vragen wat de weg is die anderen moeten volgen om dit geregeld te krijgen en deze werkwijze in dit topic delen...
Dat zou wel tof zijn om hier te delen inderdaad.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganz_anders
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:10
even samenvatten want ik vind het best veel lees voer :

hardware :

- ECM 1 Werkt wel of niet op dit moment ?
- ECM 2 werkt wel of is dit alleen voor een select groepje (beta testers )

P1 naar :

- P1 >> Wifi ?
- P1 >> Ethernet
- P1 >> USB (zoals bij mij de Kwh meter werkt )

Software :

- Node Red standalone
- Node Red via Home assistent
- DSMR via Home Assistent

Moet je wel of niet eens contact hebben met Eneco om de poort te enable-en ?
Heb vandaag contact gehad met Eneco maar daar wordt je niet vrolijk van.
De dame aan de lijn, die trouwens zeer vriendelijk was en bleef, kon me niet verder helpen en had geen idee waar ik het over had. Ze ging het navragen na, 15 minuten kwam ze terug en wist me te vertellen dat ik Stedin moest bellen...... wat niet zo is die gaan alleen over de Kwh meter.

Maar goed kan iemand mij op weg helpen en of bijpraten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 16:31

dwizzy

Weaponised confusion

Bert20 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:23:

Vind het overigens erg bijzonder dat beide meter snoertjes gewoon in het zelfde klemmetje zitten in het kastje. niet voor elke meter een aparte aansluiting maar gewoon echt in elkaar gedraaid.
Dank voor deze informatie! Ik zag al bij de foto's van anderen dat de warmtemeter op precies de klemmen zat waar mijn warm water-meter zit en was benieuwd...

Want ik word een beetje moe van Eneco: ze hebben in september na veel gedoe, eindelijk alsnog een ECM geplaatst én stroom gegeven, maar alleen de warm water-meter aangesloten.

De klantenservice kan niet helpen:
Ik zie terug dat je warmte meter niet helemaal verslimd is.
Wanneer jouw wijk aan de beurt is krijg je verdere communicatie per e-mail.
Dus ik ben geneigd om zelf twee kabeltjes aan te sluiten en te zien wat er gebeurt.

Maar als ik nu de stroom weer aansluit van de ECM-1 (half uurtje) komt er niets meer in mijn Eneco dashboard (sinds januari).

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganz_anders
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:10
Tweak_ers schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:23:

Hij zit:

Alleen er komt weinig verbruikersdata door helaas, dit zit erin:

/ECM5ecm-02-24-cg-0815408678

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(240411211525W)
!B2B2
ik krijg dit nu ook binnen via dezelfde kastje van Eneco (2.0) wat moet ik nog doen om de verbruikers data er bij te krijgen, ik vermoed contact opnemen met Eneco ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiek57
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-09 11:04
Al een tijd geleden zou ik een slimme meter van Eneco krijgen voor onze stadsverwarming. Toen uiteindelijk de Heijmans monteur langskwam was die heel snel weer weg. Er was een stopcontact nodig en voor de aanleg daarvan had hij een vrije groep in de groepenkast nodig. Onze groepenkast zit vol, dus kon de slimme meter niet geplaatst worden. Vreemd verhaal.
Er zit wel een stopcontact voor de bel op de groepenkast maar daar mocht hij niets van aftappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kiek57 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:17:
Al een tijd geleden zou ik een slimme meter van Eneco krijgen voor onze stadsverwarming. Toen uiteindelijk de Heijmans monteur langskwam was die heel snel weer weg. Er was een stopcontact nodig en voor de aanleg daarvan had hij een vrije groep in de groepenkast nodig. Onze groepenkast zit vol, dus kon de slimme meter niet geplaatst worden. Vreemd verhaal.
Er zit wel een stopcontact voor de bel op de groepenkast maar daar mocht hij niets van aftappen.
Bizarre willekeur. Dit was bij een vriend van mij ook het geval, een verdeeldoos mocht niet.
Bij ons is het ding door de monteur op een verdeeldoos (die er al wel was) aangesloten.

Algemeen: Is er nog vooruitgang bij het via de P1 poort (of z-wave, dat lijkt aanwezig te zijn in de module) uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
SH007 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Bizarre willekeur. Dit was bij een vriend van mij ook het geval, een verdeeldoos mocht niet.
Bij ons is het ding door de monteur op een verdeeldoos (die er al wel was) aangesloten.

Algemeen: Is er nog vooruitgang bij het via de P1 poort (of z-wave, dat lijkt aanwezig te zijn in de module) uitlezen?
Hier nog niet, ik hoop dat bedrijven als @HomeWizard_NL hier op termijn in gaan springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:47
Kiek57 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:17:
Hier is de slimme meter (warmte wisselaar stadsverwarming Eneco) geplaatst zonder beschikbaar stopcontact. Had ter plaatste aangegeven dat ik die zelf wel verzorg. Dat vond hij prima….
Pagina: 1 2 3 4 Laatste