Het heeft weinig zin dit soort hele specifieke dingen aan ChatGPT te vragen omdat die niet in staat is met bronvermeldingen te komen waar je het mee kunt bevestigen dan wel ontkrachten. Hooguit kan het je een beetje in de goede richting sturen.
Het is om te beginnen al niet juist dat de verplichting tot een beschikbare P1 poort in de Netcode Elektriciteit zou staan; dit staat in het
"besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen". En hier valt te lezen:
Een meetinrichting voor elektriciteit is geschikt om daarop applicaties aan te sluiten bij de afnemer en met die applicaties informatie op zodanige wijze uit te wisselen, dat die uitgewisselde informatie leesbaar en bruikbaar is voor degene die gerechtigd is tot het verwerken van die informatie.
(Artikel 4, lid 4.)
Een soortgelijke bepaling is
niet aanwezig voor gasmeters en ook niet voor warmtemeters, echter geldt voor gasmeters wel het volgende:
Een meetinrichting voor gas die is aangesloten op een meetinrichting voor elektriciteit kan voor de informatieverplichtingen gebruik maken van de meetinrichting voor elektriciteit.
(Artikel 5, lid 2.)
En in de praktijk is de slimme gasmeter vaak gekoppeld aan de slimme elektriciteitsmeter, waardoor je ze beide uit kunt lezen. De warmtemeter valt normaal gesproken echter buiten de boot. Er staat wel:
Het registreren en versturen van gegevens geschiedt volgens internationale open standaarden voor zowel het gegevensverkeer als de fysieke aansluitingen.
(Artikel 5a, lid 2.)
Dat sluit in ieder geval uit dat men met proprietary aansluitingen en protocollen op de proppen kan komen, maar bepaalt niet expliciet dat de boel geschikt moet zijn om zelf uit te lezen (anders hoefde dit niet expliciet te worden opgenomen onder het artikel voor elektriciteitsmeters, dat deze bepaling ook bevat).
Er is in dit topic eerder gelinkt naar het
Kamerstuk over deze materie, waar klip en klaar te lezen valt:
De op afstand uitleesbare meetinrichting maakt het mogelijk om frequent informatie te verstrekken over het verbruik aan de gebruiker. Op afstand uitleesbare meetinrichtingen voor warmte en koude registreren het actuele verbruik en kunnen de gegevens versturen naar de warmte-/ koude leverancier of de meterleverancier. De actuele informatie is zichtbaar voor de verbruiker, tevens kan op de «consumentenpoort» een energiemanagementsysteem worden aangesloten door de verbruiker of door een dienstverlener.
Maar dit is niet terug te vinden in de
Wet uitvoering EU-handelingen energie-efficiëntie waar het naar verwijst, noch het besluit waar ik eerder naar gelinkt heb, noch het andere besluit waar het Kamerstuk naar verwijst (
Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie), noch in de
Warmtewet.
Nou ben ik geen expert in wetten en ik heb niet elk woord gelezen, dus misschien staat het ook nog ergens anders, maar het lijkt mij toch dat iemand hier een steekje heeft laten vallen in de uitvoering, en niet per se de wamteleveranciers dus. Als er ergens een besluit is waar deze verplichting in staat kan ik het in ieder geval niet vinden. Het is duidelijk wel de bedoeling, en het zou makkelijk toegevoegd kunnen worden middels zo'n besluit.
...maar bovenstaande zul je moeilijk uit ChatGPT kunnen peuteren.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".