Ook ik heb sinds vorige week een Eneco 'slimme' meter gekregen door bezoek van Heijmans. Had mij er van tevoren onvoldoende in verdiept en vertrouwde op de wet- en regelgeving omtrent slimme meters waar de DSMR-standaard ook voorziet in warmtemeters. Nou dat was een figuurlijk koude douche die ik hier niet hoef te herhalen denk ik.
Wat ik absoluut niet wil is alle data naar Eneco sturen en via de cloud de boel weer naar binnen trekken. Ik weiger mee te gaan in zo'n conceptueel kapot design.
Ik heb zoals vele recente installaties een Kamstrup Multical 403 en de beruchte ECM hangen.
De info/oplossingen staan her en der en wilde even een samenvatting maken van alles wat ik heb gevonden, wellicht handig voor nieuwkomers of een start voor een overzicht.
Allereerst...
Ik maakte een aantal foute aannames.
Ik dacht dat de 'mbus'-enabled Kamstrup wel even gekoppeld kon/zou worden met de elektriciteitsmeter. De monteur had hier nog nooit van gehoord (ik zei: gasmeters worden dat ook, kijk hier de DSMR standaard van Netbeheer Nederland!!1!1) Fout:
meter-bus ≠ modbus (hoewel beide vaak afgekort tot mbus). De Kamstrup of de ECM kan dus op ontwerpniveau al helemaal niet praten met de Nederlandse standaard van meters.
De meter-bus is een bus, en dus zou je denken dat je daar vast op 'mee kan luisteren'. Fout: dat gaat niet zo eenvoudig, omdat het een actief protocol is en er in principe maar één 'master' is (de ECM). Het passief capturen van de communicatie tussen de ECM en de Kamstrup over Meter-Bus lijkt me een moeilijk geval worden en ik moet dan alsnog de data frequent naar Eneco sturen (bij voorkeur niet).
Ik was blij te zien dat er een P1-poort zichtbaar was onder de kap van de ECM en dat die sowieso zou gaan werken als alternatief. Fout:
Eneco heeft de P1-poort uitgezet zoals hier uitgebreid aan bod is gekomen, wee-tee-ef.
Ik las over het gebruik van een IR-oog en ging er van uit dat het gaat om een pulsmeter en dat ik daarmee alleen het relatieve instantane verbruik zou kunnen meten. Fout: het gaat om serieuze twee-weg communicatie over IrDA met een Kamstrup/KMP protocol dat reeds is gereverse-engineered. Oke dan! Met een
IR-oog kan je dus parallel aan de Eneco ECM de Kamstrup-meter direct en volledig uitlezen.
Wat wil ik bereiken?
Data/verbruik in eigen Influx op hoge resolutie (met name lange termijn en alerts, eigen scripting) en parallel daaraan een integratie in Home Assistant (gemak / automation). De adapter van de ECM uit het stopcontact trekken, maar wel inzetbaar houden (bij problemen/verhuizen makkelijk terug.)
Hoe wil ik dat doen?
De IR-oog-aanvliegroute
Momenteel neig ik naar de oplossing met een IR-oog, omdat je dit echt parallel/onafhankelijk van de Eneco ECM doet. En die dan bijvoorbeeld elke 5-20 minuten de standen te laten uitlezen. Eigenlijk zou ik dit elke minuut willen doen, maar ik ben dan ook bang voor het snel leegtrekken van de batterij. Ik lees ook verschillende ervaringen over het 'wakker houden' van de meter; de één zegt dat frequent uitlezen nodig is, de ander dat alleen het gebruik van een magneet voldoende is, etc.
Mocht Eneco voor service langskomen kan ik die heel eenvoudig tijdelijk weghalen en ontkennen dat ik er zelf iets mee doe.
Het uitzoeken van het juiste IR-oog (hardware) viel trouwens nog niet mee. Er moeten magneten in zitten, maar welke heeft de goede uitlijning daarvoor? En blijft hij daarmee ook echt zitten of heb je een 3D-printer nodig voor een houder wat anderen weer zeggen nodig te hebben? En zijn er nog verschillen in de IR-frequenties en dergelijke?
Standaard-oplossingen zijn vaak merkloos aangeboden op de site van meneer Ali. E. Ik had echt geen idee welke van de 100 in de zoekresultaten nou voor mij gaat werken. Compatibiliteit bij de Ali. E.-aanbieders is nauwelijks genoemd en zelden staat er iets over warmtemeters of Kamstrup bij. Bijna niemand post de link naar welke werkte en als die er wel stond is die niet meer verkrijgbaar.
Het originele IR-oog van Kamstrup zelf kost bijna €300 dus kostentechnisch echt geen optie.
Hier in het topic wat minder specifieke 'werkt goed' berichten gezien:
-
hankee in "“Slimme” warmtemodule stadswarmte Eneco"
-
Nibblebit in "“Slimme” warmtemodule stadswarmte Eneco"
Onduidelijk hoe goed; alles out-of-the box, nog ducktape nodig, wakker houden, ...?
Inmiddels zelf deze besteld:
https://www.aliexpress.com/item/1005003509520122.html
Via USB krijg je dan een serial interface op je systeem. Daarop zal ik dan ser2net draaien om vervolgens zowel mijn eigen Influx scriptjes als de HA-integratie. Probleem: ze kunnen 'door elkaar gaan praten' en ook zal de uitleesfrequentie verdubbelen. Meh. En ik wil bij voorkeur geen HA-naar-Influx hebben pompen, is erg 'noisy' en beperkt heb ik gemerkt.
De Meter-Bus-aanvliegroute
Een alternatief is dat ik de Meter-Bus ga gebruiken. Het is dan ofwel passief 'meeluisteren' met de communicatie tussen de ECM en de Kamstrup of zelf een Meter-Bus master worden en de ECM ontkoppelen.
Het is me niet duidelijk hoe goed beide subopties gaan werken en een HA-integratie lijkt helemaal afwezig daar.
Open vragen
- Kan ik de ECM daadwerkelijk ontkoppelen? Ik wil dit extra stroomverbruik niet. De instructie van de monteur was heel duidelijk: deze mag nooit zonder power komen, de M1/M2 poortjes moeten blijven verbonden met de verzegelde Kamstrup. Er zit een sticker op de DC-adapter dat deze nooit mag worden ontkoppeld.
- Heeft er al iemand een manier gevonden om het batterijniveau van de Kamstrup uit te lezen?
- Welke work-arounds zijn er nou specifiek nodig om hoog-frequent continu uit te lezen? Elke X minuten blijven lezen is dat een fabeltje of is er dan wat mis met de magneten? etc.
- Hoe zit het met wet- en regelgeving omtrent het lokaal/zelf uitlezen van de meterstanden via de P1-poort? Is het zo dat Eneco in 2027 wel verplicht is te voldoen en gaat dan de P1-poort het wel doen (al dan niet met eventuele vervanging van de ECM)? Het maakt mij piswoest dat dit niet is meegenomen in een uitrol in 2023 en dat ik zelf moet knutselen.

Update
Ik heb een eigen softwareprojectje online gegooid: PyKMP. Enjoy!
https://github.com/gertvdijk/PyKMP
https://gertvdijk.github.io/PyKMP/getting-started/
[
Voor 1% gewijzigd door
gertvdijk op 18-10-2023 16:20
. Reden: link naar pykmp ]