“Slimme” warmtemodule stadswarmte Eneco

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 16:28
Technofreakz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:53:
[...]

Allemaal aannames.

Neem lekker een warmtepomp joh.. of stap over op airco’s die ook verwarmen.
De drie grootste energieleveranciers voeren per 1 oktober een fikse prijsverhoging door voor klanten met een variabel contract. De prijzen lopen sterk uiteen: een deel van de Eneco-klanten is voor stroom bijna twee keer

Bij Eneco is de situatie anders. Het bedrijf heeft vier groepen variabele klanten, die allemaal om de drie maanden een herziening van hun contract krijgen. Voor de groep die in oktober een prijsverhoging krijgt, is bijna alle stroom en gas dus ingekocht in de afgelopen drie maanden, toen de groothandelsprijs voor energie zeer hoog was. ‘Dat pakt dus nu dus heel slecht voor hen uit’, zegt een woordvoerder van het bedrijf.

Aldus de Volkskrant. Hier zitten weinig aannames tussen, ze geven het zelf toe.

Mijn halve huis (weer) verbouwen om overal airco's te hangen (wat nieteens kan hier) of een warmtepomp die nergens kan staan/ hangen alleen omdat Eneco niet normaal in kan kopen... Ik denk JUIST dat stadsverwarming de toekomst is. Niet iedereen een kleine energiecentrale in zn huis (HR ketel) of eindeloos veel stroom trekken voor elektrische verwarming. Efficiënt opwekken op 1 plek en hele wijken van verwarming voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
hankee schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:29:
[...]

De drie grootste energieleveranciers voeren per 1 oktober een fikse prijsverhoging door voor klanten met een variabel contract. De prijzen lopen sterk uiteen: een deel van de Eneco-klanten is voor stroom bijna twee keer

Bij Eneco is de situatie anders. Het bedrijf heeft vier groepen variabele klanten, die allemaal om de drie maanden een herziening van hun contract krijgen. Voor de groep die in oktober een prijsverhoging krijgt, is bijna alle stroom en gas dus ingekocht in de afgelopen drie maanden, toen de groothandelsprijs voor energie zeer hoog was. ‘Dat pakt dus nu dus heel slecht voor hen uit’, zegt een woordvoerder van het bedrijf.

Mijn halve huis (weer) verbouwen om overal airco's te hangen (wat nieteens kan hier) of een warmtepomp die nergens kan staan/ hangen alleen omdat Eneco niet normaal in kan kopen... Ik denk JUIST dat stadsverwarming de toekomst is. Niet iedereen een kleine energiecentrale in zn huis (HR ketel) of eindeloos veel stroom trekken voor elektrische verwarming. Efficiënt opwekken op 1 plek en hele wijken van verwarming voorzien.
JIJ was niet verplicht om je stroom contract bij Eneco te hebben. Had JIJ je stroom vorig jaar voor 4 jaar voor een lager tarief vast gezet dan had JIJ nu ook niet zo zitten zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
Technofreakz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:07:
[...]

JIJ was niet verplicht om je stroom contract bij Eneco te hebben. Had JIJ je stroom vorig jaar voor 4 jaar voor een lager tarief vast gezet dan had JIJ nu ook niet zo zitten zeuren.
Jawel hoor ik want ook als ik een lager tarief had zou ik nog steeds mijn slimme meter niet uit kunnen lezen van mn stadsverwarming (daar gaat het topic over) en was ieder contact met ze frustrerend en idioot geweest. Maar ik begrijp dat m'n wensen als bijna 20 jaar trouwe klant die elke maand zn rekening keurig betaald heeft absurd en irrationeel zijn en ik beter elk jaar naar een andere leverancier kan (wat voor mn verwarming dus niet kan) en m'n huis volledig om moet bouwen zodat ik het kan electrisch kan verwarmen en dat Eneco bij voorbaat nooit iets fout doet en een super partij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
Ethirty schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:54:
Eneco kan er niks aan doen dat de prijs wettelijk gekoppeld is aan de gasprijs.

Waar ze wel schuldig aan zijn is dat ze de warmte opwekken met gas.

Verder zijn alle grote maatschappijen hebberig. Of je nu 100% groen hebt of niet, ze hebben allemaal de prijzen verhoogd tot vér boven de plafond grens zodat we ons belastinggeld kunnen overmaken naar buitenlandse overheden 8)7
Oh zeker wel! ACM geeft aan dat ze enkel een maximum prijs hanteren. Het staat Eneco volledig vrij daaronder te gaan zitten!
hankee schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:52:
[...]

Eneco kwam wel met zo ongeveer de hoogste prijzen van Nederland "omdat ze slecht ingekocht hadden". Ja tuurlijk joh, dus omdat zij als clowns inkopen is die gasprijs gierend hoog en ja de stadsverwarming is hieraan gekoppeld dus betaal ik alsnog de hoofdprijs.

En het plafond is een maximum, als je de dagelijkse gasprijzen bekijkt liggen ze al maanden niet zo hoog als wat Eneco berekend. Ben benieuwd wie die winsten krijgt.
Het is echt bizar als je huidige gasprijzen ziet in variablele contracten. Afgelopen maanden zat de gasprijs inclusief belastingen meestal net boven de 1 euro per kuub. Op dit moment rond de €1,80-€1,90 per kuub. Bedragen die Eneco rekent hebben we al een half jaar niet gezien op de energiemarkt. Het zijn echt de grootste laaien lichters.

En dat mag best kenbaar gemaakt worden. De Shells en BP’s van de wereld volgen ten minste nog de marktprijs (het zij wat laat). De energiemaatschappijen doen dat gewoon niet.

Vandaag is de gasprijs de hoogste in maanden later tijd: €2,07 vóór 6:00 uur en €2,11 ná 6:00 uur.

Hoe kan het dan zijn dat er al maanden €3-€5 wordt gerekend per kuub?
Technofreakz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:53:
[...]

Allemaal aannames.

Neem lekker een warmtepomp joh.. of stap over op airco’s die ook verwarmen.
En dat is het nadeel can stadswarmte, geen technische ruimte waar alle leidingen samenkomen. Alles zit in de meterkast. Weinig ruimte voor een warmtepomp daar.
hankee schreef op woensdag 30 november 2022 @ 16:29:
[...]

Klopt, daarbij lag de inkoopprijs een groot deel van de afgelopen maanden rond de €1 per m3 inclusief heffingen en belastingen.

Bij Frank Energie zie je een mooie referentie naar de dagprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Technofreakz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:07:
[...]

Ik heb hem net op tijd vastgezet, 14,5 cent dal en 18,5 cent piek. Nog tot eind 2024. (Volgend jaar weer iets meer door de btw verhoging).

Toch vind ik het een stel oplichters eerste klas.

Iedereen klaagt altijd over big oil bedrijven. Maak je borst maar vast nat, want deze (energie) tak is velen malen erger!

Dat zag je al met laadpalen en tarieven.

Waar bij benzine 9-11% marge heel gewoon is, is dat bij laadpalen (voor de energiecrisis) vaker 50%.

Voor die lagere marges moeten pompstations nog vrachtwagens laten rijden, dure installaties onderhouden, personeel, etc etc.

Allemaal cowboys.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29

TVL

Kreeg van Eneco ook het verzoek om een afspraak te maken voor werkzaamheden aan de warmtemeter. Dit zou uitgevoerd worden door Heijmans. Wat ze precies kwamen doen was niet heel duidelijk in hun communicatie, kon er wel uit opmaken dat ze een slimme meter wilden installeren. De monteur vroeg mij of ik wist wat voor een werkzaamheden ze kwamen doen omdat veel mensen dit niet wisten en vroeg of ik die slimme module wel wilde hebben. Module moest dus ook op stroom aangesloten worden.

Ik kreeg in eerste instantie de indruk dat deze meter verplicht was maar de monteur vertelde dat dit niet zo was. Kortom ik heb hem dus niet laten installeren, ik zie de meerwaarde niet van een slimme meter in, kleine moeite om eens per jaar de stand door te geven en ik ga ook niet op het verbruik letten door overzichtjes van gebruik. Daarnaast wil deze ook niet met een extra stopcontact in mijn meterkast.

Maar wel vreemd dat er op de site van de Rijksoverheid staat dat als je stadsverwarming hebt je een slimme meter niet kan weigeren terwijl ik deze gewoon kon weigeren (misschien is het verschil wel dat ze een module willen installeren en het niet een slimme meter is):
https://www.rijksoverheid...d%20uit%20te%20lezen%20is.

[ Voor 23% gewijzigd door TVL op 14-12-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
TVL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:43:
Kreeg van Eneco ook het verzoek om een afspraak te maken voor werkzaamheden aan de warmtemeter. Dit zou uitgevoerd worden door Heijmans. Wat ze precies kwamen doen was niet heel duidelijk in hun communicatie, kon er wel uit opmaken dat ze een slimme meter wilden installeren. De monteur vroeg mij of ik wist wat voor een werkzaamheden ze kwamen doen omdat veel mensen dit niet wisten en vroeg of ik die slimme module wel wilde hebben. Module moest dus ook op stroom aangesloten worden.

Ik kreeg in eerste instantie de indruk dat deze meter verplicht was maar de monteur vertelde dat dit niet zo was. Kortom ik heb hem dus niet laten installeren, ik zie de meerwaarde niet van een slimme meter in, kleine moeite om eens per jaar de stand door te geven en ik ga ook niet op het verbruik letten door overzichtjes van gebruik. Daarnaast wil deze ook niet met een extra stopcontact in mijn meterkast.

Maar wel vreemd dat er op de site van de Rijksoverheid staat dat als je stadsverwarming hebt je een slimme meter niet kan weigeren terwijl ik deze gewoon kon weigeren (misschien is het verschil wel dat ze een module willen installeren en het niet een slimme meter is):
https://www.rijksoverheid...d%20uit%20te%20lezen%20is.
Hij is uiteindelijk wel verplicht, per 2027.
Maar goed, Eneco is nu dus bezig aan een nieuwe versie die wel uit leesbaar zal zijn.

Eind 2023 verwachten ze de eerste modellen te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 16:31

dwizzy

Weaponised confusion

Heb hier een Landys+Gyr UH50 hangen, en volgens de documentatie zou die ook "Wireless M-bus" en/of (?) LoRa moeten kunnen ondersteunen. Mij niet duidelijk of ze met Wireless M-bus, de LoRA-module bedoelen. Die kan elke 60 minuten een update verzenden, waarschijnlijk zelfs met dat lullige D-cel batterijtje in de meter.

Ik snap niet waarom ze niet gewoon die module gebruiken. Des noods in elke wijk één LoRa gateway en klaar is Kees Eneco
TVL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:43:
Kreeg van Eneco ook het verzoek om een afspraak te maken voor werkzaamheden aan de warmtemeter. Dit zou uitgevoerd worden door Heijmans.
Mag ik vragen waar/welk warmtenet? Ik zit hier in Capelle (Warmtesysteem Noord Rotterdam) en zie Heijmans altijd werk uitvoeren voor Eneco, maar een maand geleden kon Eneco me nog niet vertellen wanneer wij aan de beurt waren.

[ Voor 6% gewijzigd door dwizzy op 30-12-2022 23:48 . Reden: gedachte niet afgemaakt... ]

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:29

TVL

Mag ik vragen waar/welk warmtenet? Ik zit hier in Capelle (Warmtesysteem Noord Rotterdam) en zie Heijmans altijd werk uitvoeren voor Eneco, maar een maand geleden kon Eneco me nog niet vertellen wanneer wij aan de beurt waren.
Zit in Houten bij Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splorky
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 15:50
Zojuist is de slimme module geplaatst en alle enthousiastme na her zien van de P1port is wel weer gezakt.

Voor nu maar afwachten tot de officiele app data door krijgt. Misschien maar wat zoeken naar m-bus uitlees mogelijk heden.

Sinds kort heb ik van Eneco geen warm tapwater meer uit de grond, maar wordt koud water door een warmte wisselaar opgewarmd wat ook voor de verwarming zorgt. Dag en nacht hoor je zo nu en dan dat heet water uit de grond even wordt omgeleid om het tabwater op te warmen. Ben benieuwd of dat nu veel gaat schelen, wat meer digitaal inzicht kan geen kwaad in vergelijking met losse verwarming en los warm tab water uit de grond

[ Voor 6% gewijzigd door Splorky op 11-01-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

nielsteekens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:26:
Stekker er uit getrokken, m-bus kabel losgeschoefd en in mijn eigen ali mbusmaster2usb dingetje geschroefd. Via mbus-serial-scan de meter ontdekt en met mbus-serial-request-data een keurig XML telegram van de meter gekregen. Dat werkt dus prima. Nu nog een deftig python scriptje maken die elke dag een update maakt.(en kijken hoe lang de meter battrij dan meegaat..)

Volgende puntje is zowel het eneco kastje als mijn eigen interface aansluiten, twee mbus masters is niet de bedoeling op mbus. eens kijken of ik mijn inderface op listen-only kan zetten om zo mee te listen op de master commando's van het eneco kastje. Als er iemand ervarig mee heeft hoor ik het graag
Ben je hier nog verder meegekomen?

Ik heb hier ook zo geweldige module, en ben momenteel van plan de M-bus zelf te gaan uitlezen.
Maar het zou wel "handig" als die Eneco module mee kan lezen.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul - K
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 12:38
Die meter zelf is toch een Kamstrup Multical 603?

Is dit dan niet een alternatief zonder verder te rommelen met de al bestaande connecties?
github.com/golles/ha-kamstrup_403

Ik zie in deze thread ook nog het een en ander voorbij komen.

Ik ga wellicht ook nog wel even aan de knutsel om te zien of ik wat voor elkaar krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkes
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:32
Paul - K schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:27:
Die meter zelf is toch een Kamstrup Multical 403?

Is dit dan niet een alternatief zonder verder te rommelen met de al bestaande connecties?

Ik ga wellicht ook nog wel even aan de knutsel om te zien of ik wat voor elkaar krijg.
Ja, zo heb ik het opgelost (en de stekker van het Eneco kastje ligt eruit….)

https://m.nl.aliexpress.c...tewayAdapt=gloPc2nldMsite

[ Voor 22% gewijzigd door Henkes op 31-01-2023 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Paul - K schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:27:
Die meter zelf is toch een Kamstrup Multical 603?

Henkes schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:28:
[...]

Ja, zo heb ik het opgelost (en de stekker van het Eneco kastje ligt eruit….)

https://m.nl.aliexpress.c...tewayAdapt=gloPc2nldMsite
Kan ook echter is de mbus uitlezen een robuustere oplossing. Het oogje kan immers verplaatsen.

En op moment dat ik de meter zelf kan uitlezen voegt die eneco module niets toe. Dus kan die er uit.

[ Voor 43% gewijzigd door luigi87 op 31-01-2023 19:13 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:20

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Ik lees mijn stadsverwarmingmeter uit met een near IR lezer/schrijver (Kamstrup MultiCal 66C / HA en mc66c integratie). Dat gaat perfect maar ik vroeg mij wel af hoelang de batterij nu nog mee gaat dus Eneco gebeld. Ik moest contact opnemen met de TD maar heb dat even nagelaten. Kreeg vandaag een SMS dat er morgen een monteur komt (werd niet gezegd waarom) maar het gebied rondom de meter moet vrijgehouden worden. Blijkbaar toch slapende honden wakker gemaakt?

Als ik de P1 niet mag gebruiken mag meneer Heijmans weer vertrekken. Maar is het echt zo erg als ik hier lees? Ben ik beter af als ze de slimme warmtemeter niet plaatsen?

Ze hebben niet verteld waarom ze komen dus ik mag ook aan de deur weigeren. Eigenlijk hoop ik dat ze een adapter op de meter komen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Nu online
Nibblebit schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:45:
Ik lees mijn stadsverwarmingmeter uit met een near IR lezer/schrijver (Kamstrup MultiCal 66C / HA en mc66c integratie). Dat gaat perfect maar ik vroeg mij wel af hoelang de batterij nu nog mee gaat dus Eneco gebeld. Ik moest contact opnemen met de TD maar heb dat even nagelaten. Kreeg vandaag een SMS dat er morgen een monteur komt (werd niet gezegd waarom) maar het gebied rondom de meter moet vrijgehouden worden. Blijkbaar toch slapende honden wakker gemaakt?

Als ik de P1 niet mag gebruiken mag meneer Heijmans weer vertrekken. Maar is het echt zo erg als ik hier lees? Ben ik beter af als ze de slimme warmtemeter niet plaatsen?

Ze hebben niet verteld waarom ze komen dus ik mag ook aan de deur weigeren. Eigenlijk hoop ik dat ze een adapter op de meter komen zetten.
De meter moet om de 5/10 jaar vervangen worden.

De ecm “slimme module” mag je gewoon weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Ondertussen het gehele draadje gelezen. Ik ben reuze benieuwd hoe de definitie van slimme meter is uitgeschreven in de wet want als het alleen slim is als er communicatie op mogelijk is, is mijn MC66C ook slim vanwege de IR lezer/schrijver en ben ik volgens de wet voorzien. In die zin verschilt de MC66C warmtemeter niet van de nieuwe warmtemeter die zonder de ECM allebei dezelfde handicap hebben - ze kunnen niet zelfstandig communiceren met de netbeheerder. Zou je dan niet eerder de warmtemeter kunnen weigeren i.p.v. de ECM?

Welke warmtemeter installeert Eneco? Dat heb ik zo snel niet kunnen vinden. Schijnt bij de volgende meters wel mogelijk te zijn een IR kop erop te plakken om te communiceren met Home Assistant:
Kamstrup 403
Kamstrup 402
Kamstrup 601
Kamstrup 602
Kamstrup 603
Verder lees ik in dit draadje dat je de mbus2usb interface kunt inzetten, dus ECM van de muur trekken en lekker zelf meten, ik vertrouw niemand die mij niet de vrije marktkeuze bied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Nibblebit schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 01:15:
Ondertussen het gehele draadje gelezen. Ik ben reuze benieuwd hoe de definitie van slimme meter is uitgeschreven in de wet want als het alleen slim is als er communicatie op mogelijk is, is mijn MC66C ook slim vanwege de IR lezer/schrijver en ben ik volgens de wet voorzien. In die zin verschilt de MC66C warmtemeter niet van de nieuwe warmtemeter die zonder de ECM allebei dezelfde handicap hebben - ze kunnen niet zelfstandig communiceren met de netbeheerder. Zou je dan niet eerder de warmtemeter kunnen weigeren i.p.v. de ECM?

Welke warmtemeter installeert Eneco? Dat heb ik zo snel niet kunnen vinden. Schijnt bij de volgende meters wel mogelijk te zijn een IR kop erop te plakken om te communiceren met Home Assistant:
Kamstrup 403
Kamstrup 402
Kamstrup 601
Kamstrup 602
Kamstrup 603
Verder lees ik in dit draadje dat je de mbus2usb interface kunt inzetten, dus ECM van de muur trekken en lekker zelf meten, ik vertrouw niemand die mij niet de vrije marktkeuze bied.
Van de week is mijn Mbus master binnen gekomen en gisteren dus even de draadjes die onder de "Slimme :+ Module" van eneco zit onder mijn Mbus master geschroeft.
Erna dit doorlopen en ik krijg nu de data binnen _/-\o_ :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sudo apt-get install libtool automake

$ wget https://github.com/rscada/libmbus/archive/master.zip

$ unzip master.zip

$ cd libmbus-master

$ autoheader && aclocal && libtoolize --ltdl --copy --force && automake --add-missing --copy && autoconf

$ ./configure

$ make

$ sudo make install

$ sudo ln -s /usr/local/lib/libmbus.so.0 /usr/lib/libmbus.so.0

Bron: https://web.archive.org/web/20170606070807/https:/domotiga.nl/projects/domotiga/wiki/M-Bus

Nu de data nog binnen krijgen in Domoticz.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Heb je met één meter voldoende aan de slave?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvKb4Yig6hbqFkZcZtZFWYl-8KA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hFVxJhh5RLGevjHYVDQKkVon.png?f=user_large

Is de inleesfrequentie te beïnvloeden? Ik doe dat nu 1x per uur om de interne batterij te sparen, vind ik toch wel de minimale inleesfrequentie.

[ Voor 34% gewijzigd door Nibblebit op 09-02-2023 09:30 . Reden: plaatje van de slave toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Nibblebit schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:29:
Heb je met één meter voldoende aan de slave?

[Afbeelding]

Is de inleesfrequentie te beïnvloeden? Ik doe dat nu 1x per uur om de interne batterij te sparen, vind ik toch wel de minimale inleesfrequentie.
Nee je hebt een master nodig, de vraagt immers de data op.
Een Slave zou je kunnen toepassen als er al een master in je systeem zit (Eneco Module), maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik wilde zelf de controle erop, dus heb een master gebruikt.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:08
Nibblebit schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 01:15:
Welke warmtemeter installeert Eneco? Dat heb ik zo snel niet kunnen vinden.
Ik heb een Kamstrup 403 ontvangen, FWIW (warmtenet Rotterdam). Niet gezegd dat ze niet ook andere meters gebruiken natuurlijk (en bij mij is het slimvormig aanhangsel niet geïnstalleerd).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

luigi87 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:03:
[...]

Van de week is mijn Mbus master binnen gekomen en gisteren dus even de draadjes die onder de "Slimme :+ Module" van eneco zit onder mijn Mbus master geschroeft.
Erna dit doorlopen en ik krijg nu de data binnen _/-\o_ :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sudo apt-get install libtool automake

$ wget https://github.com/rscada/libmbus/archive/master.zip

$ unzip master.zip

$ cd libmbus-master

$ autoheader && aclocal && libtoolize --ltdl --copy --force && automake --add-missing --copy && autoconf

$ ./configure

$ make

$ sudo make install

$ sudo ln -s /usr/local/lib/libmbus.so.0 /usr/lib/libmbus.so.0

Bron: https://web.archive.org/web/20170606070807/https:/domotiga.nl/projects/domotiga/wiki/M-Bus

Nu de data nog binnen krijgen in Domoticz.
Kleine update, ik heb het hier nu werkende en krijg om de 5 minuten nu data binnen in Domoticz uit mijn Kamstrup 402

Moest nog even PHP installeren op mijn RPI "APT-get install php" en "apt-get install php7.3-xml" doen hierna deed het script helemaal wat die moest doen :)

meer info: in deze post
luigi87 in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

Dank voor de kennisdeling hier :*) _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door luigi87 op 09-02-2023 16:33 ]

- leeg -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Update: zojuist is de slimme meter hier ook geplaatst, een Kamstrup Multical 403 (ik ben een niet vrijwillige Eneco klant).
IR kop erop gezet (op z'n kop) integratie voor HomeAssistant geïnstalleerd (https://github.com/golles/ha-kamstrup_403) en werken... het was allemaal minder vervelend dan ik dacht. Lees interval is naar wens in te stellen en er is een parameter die waarschuwt als de batterij bijna op is dus dat geeft mij vertrouwen om met een hoge frequentie de meter uit te lezen. Helaas viel het toevoegen van een 24v adapter of 230v aansluiting van de 403 niet onder het takenpakket van de monteur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Nu_WpA7aozcbaHMJ748CYg8_OQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrbNlikWDYmo1PB3TAMoo6AD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Nibblebit op 10-02-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

Zijn er eigenlijk ook mensen met aparte meter voor warm water? Hebben ze daar ook iets 'slims' voor gemaakt?

Het metertje lijkt op een gewone analoge Elster doorstroommeter, maar de HomeWizard watermeter past er niet op.

(Voor wie zich afvraagt wat het kost: €19,09/m3, plus kosten voor waterbedrijf)

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankee
Nibblebit schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:43:
Update: zojuist is de slimme meter hier ook geplaatst, een Kamstrup Multical 403 (ik ben een niet vrijwillige Eneco klant).
IR kop erop gezet (op z'n kop) integratie voor HomeAssistant geïnstalleerd (https://github.com/golles/ha-kamstrup_403) en werken... het was allemaal minder vervelend dan ik dacht. Lees interval is naar wens in te stellen en er is een parameter die waarschuwt als de batterij bijna op is dus dat geeft mij vertrouwen om met een hoge frequentie de meter uit te lezen. Helaas viel het toevoegen van een 24v adapter of 230v aansluiting van de 403 niet onder het takenpakket van de monteur.
[Afbeelding]
Ik heb precies dezelfde setup als jij, zelfde meter en sensor ziet er ook hetzelfde uit. Werkte ook allemaal redelijk out of the box in Home Assistant. Vroeg me alleen wel twee dingen af 1 hoe zorg je er voor dat de sensor goed op de meter blijft liggen? Heb hem er nu nogal onhandig opgelegd met wat gewicht erop zodat ie niet valt maar ben bang dat ie bij wat trilling verschuift. En 2 heeft jou sensor een batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:38
Nibblebit schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:43:
[Afbeelding]
Welke IR kop heb je gebruikt? Eind van de maand ga ik verhuizen naar een woning met stadsverwarming van Eneco welke ook voorzien is van de 403. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hankee
new_guy schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:57:
[...]

Welke IR kop heb je gebruikt? Eind van de maand ga ik verhuizen naar een woning met stadsverwarming van Eneco welke ook voorzien is van de 403. :)
Ik heb deze besteld: https://nl.aliexpress.com/item/1005003509520122.html was best snel binnen (10 dagen) en werkt dus goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
hankee schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Ik heb deze besteld: https://nl.aliexpress.com/item/1005003509520122.html was best snel binnen (10 dagen) en werkt dus goed.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Ik had deze besteld: https://nl.aliexpress.com/item/1005004351799379.html
Let op near IR.

[ Voor 10% gewijzigd door Nibblebit op 13-02-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

1: De meter is gemonteerd onder een hoek en op het display zitten twee uitstekende puntjes waar de IR-kop mooi in valt. Maar beneden verschuiven doet de IR-kop dan ook niet. Dubbelzijdige tape zou je ook nog kunnen gebruiken. Erop leggen is voldoende in mijn geval. Ik weet niet meer of ik intern het printje misschien 180 graden heb gedraaid. Maar het zit nu goed en de metingen zijn 100%
2: Ik heb een batterij erin zitten. Als de magneet het IR circuit activeert, dan zal er altijd wel spanning doorheen lopen. Ik zie overigens geen zegels meer op de 403 zelf zitten. De ECM heeft wel een soort verklikker die ziet dat het kastje geopend wordt. Dit is eenvoudig te bypassen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul - K
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 12:38
Ik had dezelfde besteld. Even onhandig gedaan door de baud rate niet goed in te stellen dus ik kreeg het maar niet voor elkaar om het aan de praat te krijgen. Werkt nu als een zonnetje op de Multical 403.

Zelf heb ik het nu draaien op een losse oude Raspberry PI met de volgende library:
https://github.com/matthijsvisser/kamstrup-402-mqtt/pull/9

Sensors toegevoegd zoals omschreven staat in deze PR: https://github.com/matthi...rup-402-mqtt/pull/9/files

Werkt nu als een zonnetje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
hankee schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Deze inmiddels al enige tijd binnen. Vanmiddag de tijd gehad om het en ander aan te sluiten binnen HA middels de HA-kamstrup-403 integratie ( https://github.com/golles...p_403/blob/main/README.md ).

Gekke vraag, wat bepaald het moment waarop de data van de lezer uitgelezen wordt? Ik kan de scan interval van de integratie instellen op bijvoorbeeld 60 seconde. Maar zo vaak wordt de informatie niet uitgelezen, sterker nog, dit gebeurd eens per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:57
new_guy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:42:
Gekke vraag, wat bepaald het moment waarop de data van de lezer uitgelezen wordt? Ik kan de scan interval van de integratie instellen op bijvoorbeeld 60 seconde. Maar zo vaak wordt de informatie niet uitgelezen, sterker nog, dit gebeurd eens per uur?
Hoe stel je vast dat het "eens per uur" is? Naar welke data/grafieken in HA kijk je dan? De staafdiagrammen op het default "Energy" dashboard in HA maken inderdaad eens per uur een nieuwe "staaf" voor het afgelopen uur, maar dat heeft weinig te maken met hoe vaak de data uit je meter(s) wordt uitgelezen. Dat wordt inderdaad door de "interval" instelling bij de integratie zelf ingesteld.

Je kunt bijvoorbeeld bij de "History" de data van een (of meerdere) specifieke entities of devices plotten, dan zie je precies wanneer daar data van wordt gelogd. Als je daar de Kamstrup data laat zien, kun je vast een indicatie krijgen van het daadwerkelijke uitlees-interval. ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
Dat het energy dashboard slechts 1x per uur bijwerkt is bekend. ;) Ik keek naar 1 van de data sensoren die vanuit de integratie komt. Die update, blijkt nu, vaker, maar ik had zelf niet verwacht dat er zoveel "'vlakke" periodes in zaten. Hierdoor dacht ik dat het updaten vanuit de integratie beperkt (elk uur) was.

Inmiddels hangt de lezer er wat langer aan en zie ik inderdaad veel vaker updates.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxz99A155OvS3qrfedLkqFnLOZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cd4w5YRg3EJAhqMoWIu2Mr2z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door new_guy op 09-03-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:57
Ah ja, die grafiek is idd duidelijk! Ik heb niet alle stapjes geteld, maar zo heel grofweg lijkt vooral het stukje tussen 05:00 en 06:00 uur wel ongeveer 60 stappen te zijn. Dat komt overeen met een interval van 60 seconden!

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:48
U123456 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:35:
Hier heeft Eneco ook zo'n ding opgehangen. Na enkele dagen de stekker eruit getrokken, ook omdat Eneco mij niet kan zeggen wat het verbruik van de module is. Ik geef straks de standen zelf wel door en ben er niet blij mee dat dit al zonder mijn toestemming gestart was (lampje = blauw). In mijn Eneco stond het op 'geen toestemming'.
Blauw betekend niets of je wel of geen toesteming geeft, dat is alleen "hallo ik zie de server aan de andere kant" en wordt gebruikt voor onderhoud zoals firmware update,s.
Jij als klant kan dat helemaal niet zien of er meterstanden worden doorgestuurd, in kader van de strenge privacywet gaan ze niet stiekem meterstanden opvragen als je daar de toestemming van geweigerd hebt.

Net als bij slimme meters kun je ze administratief uitzetten, de communicatie met de server blijft want anders kunnen ze het niet later meer aanzetten als de klant van gedachte veranderd.

Het zal ze overgens een rotzorg zijn om welke tijdstip jij gaat douchen of de verwarming aanzet maar goed dat is een andere discussie die ik hier niet wil starten, mensen zijn nogal bang voor nieuwe technieken waar geen enkel reden toe is.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2023 14:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:26
mr_evil08 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Blauw betekend niets of je wel of geen toesteming geeft, dat is alleen "hallo ik zie de server aan de andere kant" en wordt gebruikt voor onderhoud zoals firmware update,s.
Jij als klant kan dat helemaal niet zien of er meterstanden worden doorgestuurd
Ik citeerde slechts Eneco:
Druk met je duim stevig op het logo tot je een klik hoort. Je ziet een lampje branden door de kast heen. De kleur van het lampje geeft aan hoe de slimme warmtemodule meterstanden doorgeeft.

Wit lampje: de module staat ‘administratief uit’. Dat betekent dat we de meter niet op afstand kunnen uitlezen. Je moet dan elk jaar zelf je meterstanden aan ons doorgeven.
Blauw lampje: we lezen de meterstanden uit voor de jaarnota en het maandelijks verbruiksoverzicht.
Groen lampje: je kan elke dag je verbruik bijhouden in Mijn Eneco of de Eneco app.
https://www.eneco.nl/klan...nden/slimme-warmtemodule/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
Gameboy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:08:
Ah ja, die grafiek is idd duidelijk! Ik heb niet alle stapjes geteld, maar zo heel grofweg lijkt vooral het stukje tussen 05:00 en 06:00 uur wel ongeveer 60 stappen te zijn. Dat komt overeen met een interval van 60 seconden!
Zeker!
Gisteravond rond 19:45 uur (mijn tijdstip van mijn post) zie je een enkele ''rechte hoek'" update, vandaar de vraag. :+ Inmiddels dus dik tevreden met de data. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Afgelopen week waren we op vakantie, kleppen van de stadsverwarming staan dicht (kranen dicht) en warm water is niet verbruikt. Toch zie ik onderstaand verbruik (lees interval 10 minuten), ook op het display gezien dat deze waarde dan een flow aangeeft dus het is geen leesfout en wordt waarschijnlijk wel gezien als verbruik. Hier ben ik niet blij mee!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-fNvwkHa9Sn3aWsOlFs7vh5y2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BkfApKKDdh8XfP9Sxz7k1UXv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Nu online
Nibblebit schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:24:
Afgelopen week waren we op vakantie, kleppen van de stadsverwarming staan dicht (kranen dicht) en warm water is niet verbruikt. Toch zie ik onderstaand verbruik (lees interval 10 minuten), ook op het display gezien dat deze waarde dan een flow aangeeft dus het is geen leesfout en wordt waarschijnlijk wel gezien als verbruik. Hier ben ik niet blij mee!
[Afbeelding]
Electrische set? Legionella modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:34
Heb je de ingaande leidingen ook dicht gezet? Dit lijkt op de “comfort” modus. Deze modus zorgt ervoor dat de warmte wisselaar warm blijft zodat je niet (heel erg) lang op warm water hoeft te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Ingaande leiding vanuit de gas gestookte warmtecentrale heb ik niet afgesloten alleen de inkomende en uitgaande leiding van de CV. Of het een anti-legionella/comfort voorziening in de warmtewisselaar is kan ik dan inderdaad testen door de ingaande en uitgaande leiding vanuit de stadswarmtecentrale dicht te draaien maar volgens mij zit er in de warmtewisselaar geen (elektrische) klep, alleen die op de CV installatie voor de thermostaat in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:27
Als je het systeem afsluit, dan maar 1 klep afsluiten ivm drukverschillen. Die tweede zit er voor onderhoud als er iets vervangen moet worden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:42
Bij ons hebben ze de warmtewisselaar vervangen en zit er opeens een stroomkabel aan de warmtewisselaar. De monteur zei dat we eerst een galvanisch setje hebben, maar nu een elektrisch setje. Hebben jullie dat ook toevallig?

Van de week maar eens meten hoeveel er wordt verbruikt. Wel vaag dat dit opeens nodig is.

Ze hebben overigens ook zo'n slimme module geplaatst zoals uit het plaatje van de TS. Helaas hebben ze de de warmtemeter niet vervangen, maar alleen "verslimd" door een kabel te trekken van deze warmtemeter naar de slimme module. Nu kan ik nog steeds niet mijn standen uitlezen.

[ Voor 7% gewijzigd door banaliteit op 13-06-2023 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nibblebit schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:24:
Draai alle (4) kranen dicht als je weggaat en dit lekverbruik stopt. Als het daarna nog niet stopt moet je de kranen laten vervangen!

Als je bijvoorbeeld alleen warmwater gebruikt voor douchen en niets voor verwarmen kun je ongeveer 3 a 4 GJ besparen door de warmwater kraan kort open en weer dicht te draaien voor de douche. De 3 a 4 GJ is de overhead van een installatie als alleen de warmwater open staat en je verder niets verbruikt voor verwarming (verwarmingskranen dicht).

Er is dan geen veteranenziektebescherming nodig omdat er geen warm water wordt bewaard. Het water blijft niet warm als de kraan wordt dichtgedraaid. Het is natuurlijk niet zo comfortabel om steeds de kraan open en dicht te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:00
Ik heb ook vorige week een slimme warmtemeterkastje gekregen van eneco. Blijft enkel wit lampje, dus administratief staat ie nog uit. Hoe lang duurde het bij jullie voordat ie groen werd? Eneco klantenservice chatmedewerker zegt dat het 6 weken duurt, terwijl monteur na 1 dag zei. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
banaliteit schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:19:
Bij ons hebben ze de warmtewisselaar vervangen en zit er opeens een stroomkabel aan de warmtewisselaar. De monteur zei dat we eerst een galvanisch setje hebben, maar nu een elektrisch setje. Hebben jullie dat ook toevallig?

Van de week maar eens meten hoeveel er wordt verbruikt. Wel vaag dat dit opeens nodig is.

Ze hebben overigens ook zo'n slimme module geplaatst zoals uit het plaatje van de TS. Helaas hebben ze de de warmtemeter niet vervangen, maar alleen "verslimd" door een kabel te trekken van deze warmtemeter naar de slimme module. Nu kan ik nog steeds niet mijn standen uitlezen.
Welk type meter heb je nu dan? Een L+G Ultraheat is optisch uit te lezen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:42
Aiolos schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:29:
[...]

Welk type meter heb je nu dan? Een L+G Ultraheat is optisch uit te lezen.
Landis+Gyr T550 UH50.

Deze schijn je wel uit te kunnen lezen. Er is zelfs een HA integratie voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

missTweakers schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:54:
Ik heb ook vorige week een slimme warmtemeterkastje gekregen van eneco. Blijft enkel wit lampje, dus administratief staat ie nog uit. Hoe lang duurde het bij jullie voordat ie groen werd? Eneco klantenservice chatmedewerker zegt dat het 6 weken duurt, terwijl monteur na 1 dag zei. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Je moet dan even naar MijnEneco gaan, daar kun je het uitlezen activeren door toestemming te geven - vreemd genoeg vergeten ze dat soms mee te geven aan de klanten. Vervolgens kun je op het ENECO logo (op het frontje van het kastje) redelijk stevig drukken voor een status lampje. Verschillende kleuren staan ergens uitgelegd. Groen = meter wordt remote uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexrij2
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:05
Graag maak ik gebruik van de kennis van de lezers in deze groep voor de volgende vraag. Wij hebben een slimme warmtemodule waarbij de regelklep is vervangen toen de warmtemodule werd geïnstalleerd. We hebben een oude bedrade thermostaat die aan vervanging toe is.

Via de klantenservice krijg ik geen antwoord op de vraag of Eneco op korte termijn de thermostaat gaat vervangen om hun slimme warmtemodule 'nog slimmer' te maken. Eneco had ooit een pilot om bv beter inzicht te krijgen in de warmtevraag met een Honeywell thermostaat. Ze hadden ook geen antwoord welk merk en type nieuwe thermostaat we dan zelf kunnen installeren. Woonplaats is Zoetermeer.

Op de website van Resideo staat wel wat goede informatie, maar is dat van toepassing voor Eneco warmtenetten? Zou bv een Evohome met zoneregeling mogelijk zijn, dit ivm het verwarmen van alleen de werkkamer bij thuiswerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
alexrij2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:27:
Via de klantenservice krijg ik geen antwoord op de vraag of Eneco op korte termijn de thermostaat gaat vervangen om hun slimme warmtemodule 'nog slimmer' te maken.
De thermostaat is van de huiseigenaar / huisbaas. Eneco gaat daar dus niks mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
En onderdeel van de huisinstallatie.

[ Voor 75% gewijzigd door U123456 op 19-06-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexrij2
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:05
U123456 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:32:
En onderdeel van de huisinstallatie.
Van ons is koopwoning. Bij een Eneco pilot werd er zelfs een Honeywell thermostaat gratis beschikbaar gesteld las ik in een Handleiding.

Maakt verder niet uit, dan blijft de vraag staan welk merk en type thermostaat je het beste kunt nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

De informatie die er staat over stadswarmte als product van restwarmte die vrijkomt van industrie is natuurlijk een wassen neus. Er is geen industrie in de buurt die zoveel warmte genereerd. In de praktijk staan er grote gasgestookte warmte centrales. Hoe slim de Eneco meter ook zal zijn, de stadsverwarming wordt nog altijd met een centrale klep geopend of gesloten. Deze klep voor aangestuurd door de kamerthermostaat wat natuurlijk onhandig is als je de kamer niet wilt verwarmen maar werkkamer wel. Thermostaatkranen die mechanisch zouden werken hebben het bij mij nooit goed gedaan. De kracht die nodig is om het ventiel te sluiten van iedere individuele radiator is bij mij te groot om het effectief te laten zijn. Elektrisch aangedreven thermostaat kranen werken inderdaad veel beter, je opent de centrale klep en regelt de warmte in iedere ruimte individueel. Veel efficiënter, ik snap de functie van een kamerthermostaat daarom ook niet behalve dat je die kunt programmeren om de klep open en dicht te zetten om sluipverbruik tegen te gaan. Zelf regel ik alles met HomeAssistant maar als je niet om een extra hobby verlegen zit is EVOhome inderdaad een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Nu online
Nibblebit schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:40:
De informatie die er staat over stadswarmte als product van restwarmte die vrijkomt van industrie is natuurlijk een wassen neus. Er is geen industrie in de buurt die zoveel warmte genereerd. In de praktijk staan er grote gasgestookte warmte centrales. Hoe slim de Eneco meter ook zal zijn, de stadsverwarming wordt nog altijd met een centrale klep geopend of gesloten. Deze klep voor aangestuurd door de kamerthermostaat wat natuurlijk onhandig is als je de kamer niet wilt verwarmen maar werkkamer wel. Thermostaatkranen die mechanisch zouden werken hebben het bij mij nooit goed gedaan. De kracht die nodig is om het ventiel te sluiten van iedere individuele radiator is bij mij te groot om het effectief te laten zijn. Elektrisch aangedreven thermostaat kranen werken inderdaad veel beter, je opent de centrale klep en regelt de warmte in iedere ruimte individueel. Veel efficiënter, ik snap de functie van een kamerthermostaat daarom ook niet behalve dat je die kunt programmeren om de klep open en dicht te zetten om sluipverbruik tegen te gaan. Zelf regel ik alles met HomeAssistant maar als je niet om een extra hobby verlegen zit is EVOhome inderdaad een goede oplossing.
In Utrecht komt 90% van de warmte van de biomassacentrale, die warmte gaat ook naar Nieuwegein..

Het rioolzuiverings bedrijf gaat binnenkort ook 70+ graden warmte leveren aan Eneco.

Dus vraag mij wel af hoe jij er bij komt dat het allemaal gas gestookt is. Er staan als backup namelijk wel gasturbines klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
@Technofreakz: Het verschilt per regio. Bijvoorbeeld in Den Haag Ypenburg is het echt gasgestookt:
De stadswarmte in Ypenburg komt nu nog volledig uit gas. Daarvoor verstoken we zo’n 27 miljoen kuub per jaar. Er wordt al gebruik gemaakt van restwarmte van stroomopwekking, maar het moet nog beter: vanaf 2025 wil HWY het stadswarmtenet volledig duurzaam en CO2-vrij voeden.
https://www.eneco.nl/over...burg-gasloze-stadswarmte/

Nu weer ontopic: Eneco kan d.m.v. de slimme module waarschijnlijk beter plannen hoeveel warmte nodig is en op die manier besparen.

[ Voor 28% gewijzigd door U123456 op 20-06-2023 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
U123456 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:14:
@Technofreakz: Het verschilt per regio. Bijvoorbeeld in Den Haag Ypenburg is het echt gasgestookt:
[...]

https://www.eneco.nl/over...burg-gasloze-stadswarmte/

Nu weer ontopic: Eneco kan d.m.v. de slimme module waarschijnlijk beter plannen hoeveel warmte nodig is en op die manier besparen.
Misschien kan Eneco dan beginnen met het sluipverbruik tegen te gaan?
De warmte wisselaar verbruikt volgens mij ongeveer 4GJ aan onnodig doorspoelen van de wisselaar.

Op mijn totaal verbruik van 12GJ per jaar is dat gewoon een hele hoop!

Ik begrijp ook nog totaal niet waarom dat nodig zou zijn bij een warmte wisselaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Het is inderdaad willekeurig sluipverbruik en geen "regeling" in de zin van een voorziening om voor te verwarmen of bacterievorming tegen tegen te gaan, dan zou er een systeem/patroon achter zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nBX5trpf2zb4W1VSQGmLZ0QHFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o4bMNIRswh95TZgNbUj8oToh.png?f=fotoalbum_large
Bovenstaand het sluipverbruik. 09:10 heb ik de hoofdklep eens dichtgedraaid en inderdaad de flow springt naar nul. Maar ja om nu elke ochtend de kleppen open te draaien en iedere avond weer dicht is ook weer zoiets. Ik leg het eens voor aan Eneco. Kleppen opendraaien resulteert onmiddellijk in een flow van 2 l/h het zou natuurlijk met de druk op de leidingen te maken kunnen hebben. Ik ga ook eens experimenteren met het niet volledig open draaien van de kleppen.

[ Voor 12% gewijzigd door Nibblebit op 06-08-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:25
Technofreakz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 06:47:
[...]

In Utrecht komt 90% van de warmte van de biomassacentrale, die warmte gaat ook naar Nieuwegein..

Het rioolzuiverings bedrijf gaat binnenkort ook 70+ graden warmte leveren aan Eneco.

Dus vraag mij wel af hoe jij er bij komt dat het allemaal gas gestookt is. Er staan als backup namelijk wel gasturbines klaar.
https://www.eneco.nl/-/me..._eneco_2022_overzicht.pdf

In Utrecht is 39% afkomstig van de biosmassacentrale, de rest is gas.

[ Voor 4% gewijzigd door GioStyle op 26-07-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonnhirrim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-08 13:59
Aangezien ik de inmiddels beruchte brief heb gekregen, probeer ik kaas te maken van de mogelijke scenario's die op me afkomen. Na alles te hebben gelezen heb ik nog de volgende vragen:

De slimme module, de Eneco Connect Module (ECM) is een toevoeging aan de bestaande situatie, puur bedoeld om data naar Eneco te sturen.
- Hoe haalt de ECM de informatie op? Is dat in alle gevallen de M-bus?
- Weet iemand wat de reden is als de L+G gevallen vervangen wordt door Kamstrup? Heeft dit met de aansluiting te maken?
- Zijn er mensen bij wie de L+G niet vervangen is en die wel de ECM hebben? Hoe is die dan aangesloten?
- Mensen die een mbus2usb gebruiken, sluiten ze die aan op de meter? (en dus niet op de ECM?)
- Mensen die een ir-lezer gebruiken, sluiten ze die in alle gevallen aan op de meter (de ECM lijkt ook 2 oogjes te hebben, vandaar).
- Zijn er mensen die de wireless mbus draaiend hebben? Met welk metertype?
- De M-bus aansluiting lijkt mij sneller en energiezuiniger dan de IR-variant. En dus de voorkeur hebben. Waarom kiezen mensen desondanks voor IR?

Ik lees zelf mijn UH50 uit via IR. De M-bus optie heb ik nooit onderzocht, als dat uberhaupt kan met die meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Ik gebruik een IR-kop op de Kamstrup en niet op de ECM. Dit is een nadeel omdat de eerste niet met een aparte adapter wordt gevoed (moet het van de interne batterij hebben) en de ECM wel een aparte adapter heeft. Dat pleit dus voor uitlezen op de ECM. Als er meer data over de ECM (zoals mbus specs) te verkrijgen zijn heb ik hier wel oren naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:31
Nibblebit schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:35:
Ik gebruik een IR-kop op de Kamstrup en niet op de ECM. Dit is een nadeel omdat de eerste niet met een aparte adapter wordt gevoed (moet het van de interne batterij hebben) en de ECM wel een aparte adapter heeft. Dat pleit dus voor uitlezen op de ECM. Als er meer data over de ECM (zoals mbus specs) te verkrijgen zijn heb ik hier wel oren naar.
Zo'n Kamstrup 403 heeft wel M-Bus toch? Gebruikt waarschijnlijk wat minder stroom dan IR? Of snap ik het nu niet?
https://documentation.kam...80014E7A9B9866CD2CC843B5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

De mbus module is een productvariant en zal er wel inzitten en aangesloten zijn op de ECM via mb1 en mb2. De ECM is makkelijker te openen dan de Kamstrup, deze is verzegeld neem ik aan (maar dat heb ik nog niet ontdekt). Voor HomeAssistant is er nog geen Kamstrup mbus integratie, wel voor de IR-head vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:02
Nibblebit schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:46:
...
Maar ja om nu elke ochtend de kleppen open te draaien en iedere avond weer dicht is ook weer zoiets. Ik leg het eens voor aan Eneco. Kleppen opendraaien resulteert onmiddellijk in een flow van 2 l/h het zou natuurlijk met de druk op de leidingen te maken kunnen hebben. Ik ga ook eens experimenteren met het niet volledig open draaien van de kleppen.
Voor het automatisch openen en sluiten kan een smart valve control gebruikt worden. Deze draait dan de kraan open of dicht. Dat kan je dan automatiseren met timer of sensoren. Kraan kan hiermee alleen helemaal open of helemaal dicht gedraaid worden. Ik had zelf niet veel succes met het 'afknijpen', wel benieuwd of anderen hier meer succes me hebben.
Stevig bevestigen van zo'n controller is wel lastig omdat de meegeleverde beugel niet goed om de kraan en buis past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjdaxhS2vW9jLyKm5v4w2Tf9inU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NvZ9JK6wy4IrgJHGv1635DKO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

Ik krijg ook Heijmans over de vloer, in de derde alinea melden ze dat bij het onderhoud ook de 'slimme' module wordt geïnstalleerd. Ben heel benieuwd wat ze met de warmwatermeter gaan doen, en mijn gebrek aan stopcontact 🤷🏻‍♂️
don spike schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:35:
Heb nog wel een update over het stroomverbruik:
Na 344 uur en 30 minuten (14d / 8h / 30m) geeft mijn verbruiksmeter 0,21 kWh aan.
Als je dat doorrekent komt dat nu neer op ongeveer 5,34 kWh per jaar.
Heb je de verbruiksmeter er nog aan hangen?
Blijft het op ongeveer 5,34kWh hangen, wat volgens mijn beperkte rekenkunde: ~0,61W is?

[ Voor 18% gewijzigd door dwizzy op 07-08-2023 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:47
dwizzy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:42:
Ik krijg ook Heijmans over de vloer, in de derde alinea melden ze dat bij het onderhoud ook de 'slimme' module wordt geïnstalleerd. Ben heel benieuwd wat ze met de warmwatermeter gaan doen, en mijn gebrek aan stopcontact 🤷🏻‍♂️

[...]

Heb je de verbruiksmeter er nog aan hangen?
Blijft het op ongeveer 5,34kWh hangen, wat volgens mijn beperkte rekenkunde: ~0,61W is?
Heb na een maand mijn verbruik meter ergens anders voor gebruikt. Het verwachte jaar verbruik was niet significant gewijzigd na mijn laatste post.

Edit:
Als je geen stopcontact vrij hebt dan plaatsen ze een opbouw stopcontact in de meterkast. Wat ik overigens geweigerd heb.

[ Voor 9% gewijzigd door don spike op 07-08-2023 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

don spike schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:53:
Als je geen stopcontact vrij hebt dan plaatsen ze een opbouw stopcontact in de meterkast. Wat ik overigens geweigerd heb.
dank, uit voorgaande posts begreep ik zoveel, maar dat ze bestaande buizen vertrakken. Benieuwd hoe ze het zouden doen, ik kan wel een stopcontact gebruiken.

En vervolgens die slimme meter lekker uit zetten, heb 350 dagen per jaar de hoofdafsluiter afgesloten en gebruik alleen hun warm drinkwater. Als het warm drinkwater ook wordt gemeten is het voor een tijdje wel leuk om bij te houden misschien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@ajbu Ik zie in de Eneco app dat het sluip verbruik bij afwezigheid in mijn geval (stadsverwarming/warmtewisselaar) €0,18 per dag is. Dat is toch zonde dus jouw smart valve oplossing werkt absoluut kostenbesparend voor de nachtelijke en vakantie uren waarin het sluipverbruik door loopt. Onwijs bedankt voor deze tip!

[ Voor 17% gewijzigd door Nibblebit op 11-08-2023 11:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Ook ik heb sinds vorige week een Eneco 'slimme' meter gekregen door bezoek van Heijmans. Had mij er van tevoren onvoldoende in verdiept en vertrouwde op de wet- en regelgeving omtrent slimme meters waar de DSMR-standaard ook voorziet in warmtemeters. Nou dat was een figuurlijk koude douche die ik hier niet hoef te herhalen denk ik. ;(

Wat ik absoluut niet wil is alle data naar Eneco sturen en via de cloud de boel weer naar binnen trekken. Ik weiger mee te gaan in zo'n conceptueel kapot design.

Ik heb zoals vele recente installaties een Kamstrup Multical 403 en de beruchte ECM hangen.

De info/oplossingen staan her en der en wilde even een samenvatting maken van alles wat ik heb gevonden, wellicht handig voor nieuwkomers of een start voor een overzicht.

Allereerst...

Ik maakte een aantal foute aannames.
Ik dacht dat de 'mbus'-enabled Kamstrup wel even gekoppeld kon/zou worden met de elektriciteitsmeter. De monteur had hier nog nooit van gehoord (ik zei: gasmeters worden dat ook, kijk hier de DSMR standaard van Netbeheer Nederland!!1!1) Fout: meter-bus ≠ modbus (hoewel beide vaak afgekort tot mbus). De Kamstrup of de ECM kan dus op ontwerpniveau al helemaal niet praten met de Nederlandse standaard van meters. :/

De meter-bus is een bus, en dus zou je denken dat je daar vast op 'mee kan luisteren'. Fout: dat gaat niet zo eenvoudig, omdat het een actief protocol is en er in principe maar één 'master' is (de ECM). Het passief capturen van de communicatie tussen de ECM en de Kamstrup over Meter-Bus lijkt me een moeilijk geval worden en ik moet dan alsnog de data frequent naar Eneco sturen (bij voorkeur niet).

Ik was blij te zien dat er een P1-poort zichtbaar was onder de kap van de ECM en dat die sowieso zou gaan werken als alternatief. Fout: Eneco heeft de P1-poort uitgezet zoals hier uitgebreid aan bod is gekomen, wee-tee-ef. 8)7

Ik las over het gebruik van een IR-oog en ging er van uit dat het gaat om een pulsmeter en dat ik daarmee alleen het relatieve instantane verbruik zou kunnen meten. Fout: het gaat om serieuze twee-weg communicatie over IrDA met een Kamstrup/KMP protocol dat reeds is gereverse-engineered. Oke dan! Met een IR-oog kan je dus parallel aan de Eneco ECM de Kamstrup-meter direct en volledig uitlezen. :D

Wat wil ik bereiken?
Data/verbruik in eigen Influx op hoge resolutie (met name lange termijn en alerts, eigen scripting) en parallel daaraan een integratie in Home Assistant (gemak / automation). De adapter van de ECM uit het stopcontact trekken, maar wel inzetbaar houden (bij problemen/verhuizen makkelijk terug.)

Hoe wil ik dat doen?
De IR-oog-aanvliegroute
Momenteel neig ik naar de oplossing met een IR-oog, omdat je dit echt parallel/onafhankelijk van de Eneco ECM doet. En die dan bijvoorbeeld elke 5-20 minuten de standen te laten uitlezen. Eigenlijk zou ik dit elke minuut willen doen, maar ik ben dan ook bang voor het snel leegtrekken van de batterij. Ik lees ook verschillende ervaringen over het 'wakker houden' van de meter; de één zegt dat frequent uitlezen nodig is, de ander dat alleen het gebruik van een magneet voldoende is, etc.

Mocht Eneco voor service langskomen kan ik die heel eenvoudig tijdelijk weghalen en ontkennen dat ik er zelf iets mee doe. :9

Het uitzoeken van het juiste IR-oog (hardware) viel trouwens nog niet mee. Er moeten magneten in zitten, maar welke heeft de goede uitlijning daarvoor? En blijft hij daarmee ook echt zitten of heb je een 3D-printer nodig voor een houder wat anderen weer zeggen nodig te hebben? En zijn er nog verschillen in de IR-frequenties en dergelijke?

Standaard-oplossingen zijn vaak merkloos aangeboden op de site van meneer Ali. E. Ik had echt geen idee welke van de 100 in de zoekresultaten nou voor mij gaat werken. Compatibiliteit bij de Ali. E.-aanbieders is nauwelijks genoemd en zelden staat er iets over warmtemeters of Kamstrup bij. Bijna niemand post de link naar welke werkte en als die er wel stond is die niet meer verkrijgbaar.

Het originele IR-oog van Kamstrup zelf kost bijna €300 dus kostentechnisch echt geen optie. 8)7 :(

Hier in het topic wat minder specifieke 'werkt goed' berichten gezien:

- hankee in "“Slimme” warmtemodule stadswarmte Eneco"
- Nibblebit in "“Slimme” warmtemodule stadswarmte Eneco"

Onduidelijk hoe goed; alles out-of-the box, nog ducktape nodig, wakker houden, ...?

Inmiddels zelf deze besteld: https://www.aliexpress.com/item/1005003509520122.html

Via USB krijg je dan een serial interface op je systeem. Daarop zal ik dan ser2net draaien om vervolgens zowel mijn eigen Influx scriptjes als de HA-integratie. Probleem: ze kunnen 'door elkaar gaan praten' en ook zal de uitleesfrequentie verdubbelen. Meh. En ik wil bij voorkeur geen HA-naar-Influx hebben pompen, is erg 'noisy' en beperkt heb ik gemerkt.

De Meter-Bus-aanvliegroute
Een alternatief is dat ik de Meter-Bus ga gebruiken. Het is dan ofwel passief 'meeluisteren' met de communicatie tussen de ECM en de Kamstrup of zelf een Meter-Bus master worden en de ECM ontkoppelen.

Het is me niet duidelijk hoe goed beide subopties gaan werken en een HA-integratie lijkt helemaal afwezig daar.

Open vragen
  1. Kan ik de ECM daadwerkelijk ontkoppelen? Ik wil dit extra stroomverbruik niet. De instructie van de monteur was heel duidelijk: deze mag nooit zonder power komen, de M1/M2 poortjes moeten blijven verbonden met de verzegelde Kamstrup. Er zit een sticker op de DC-adapter dat deze nooit mag worden ontkoppeld.
  2. Heeft er al iemand een manier gevonden om het batterijniveau van de Kamstrup uit te lezen?
  3. Welke work-arounds zijn er nou specifiek nodig om hoog-frequent continu uit te lezen? Elke X minuten blijven lezen is dat een fabeltje of is er dan wat mis met de magneten? etc.
  4. Hoe zit het met wet- en regelgeving omtrent het lokaal/zelf uitlezen van de meterstanden via de P1-poort? Is het zo dat Eneco in 2027 wel verplicht is te voldoen en gaat dan de P1-poort het wel doen (al dan niet met eventuele vervanging van de ECM)? Het maakt mij piswoest dat dit niet is meegenomen in een uitrol in 2023 en dat ik zelf moet knutselen. :(

Update
Ik heb een eigen softwareprojectje online gegooid: PyKMP. Enjoy!

https://github.com/gertvdijk/PyKMP

https://gertvdijk.github.io/PyKMP/getting-started/

[ Voor 1% gewijzigd door gertvdijk op 18-10-2023 16:20 . Reden: link naar pykmp ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Mooi om te zien dat er tweakers mee aan de slag gaan. Bij mij hangt de meter er zonder module en ik heb ook geen enkele behoefte aan dat ding uitlezen anders dan handmatig. :P

In dat kader, jouw punt 1: het lijkt me dikke onzin dat de module nooooit zonder power mag komen omdat anders, ja wat eigenlijk? Dan moet Eneco gewoon vragen om de standen, net zoals bij elke situatie waarin een "slimme" meter geen standen door kan geven (en "slim" is een groot woord voor deze Frankensteinconstructie). Bij mij is de module er niet eens en dat kan ook niet omdat er geen stroomvoorziening mogelijk is; het lijkt met dat ze dan heel moeilijk hard kunnen maken dat jij wel verplicht op moet draaien voor de stroom van hun module, anders mogen ze even aangeven waar dat in de wet staat.

Ze kunnen hooguit hard maken dat jij niet met hun eigendom (lees de meter plus ECM) mag rommelen, maar dat eigendom houdt simpelweg op bij het stopcontact en de stroom eraf halen is dus in principe gewoon mogelijk. De vraag is vooral hoe moeilijk je wil gaan doen met Eneco; als de module niet meer werkt willen ze dat vast "fixen", en in je recht staan is niet hetzelfde als een makkelijk leven hebben.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
MneoreJ schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:50:
In dat kader, jouw punt 1: het lijkt me dikke onzin dat de module nooooit zonder power mag komen omdat anders, ja wat eigenlijk?
Monteur vertelde mij dat het ding alleen 'uit' mag met keuze voor de 'lees geen meterstanden' stand, met stroomadapter erin gelaten. Deze sticker wees hij nog even duidelijk aan. 🤷

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPjja7sPwIvM1qw1IZG5pslrO1Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScuhSZ3U3uMODaCdEjfW69r1.jpg?f=fotoalbum_medium

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
gertvdijk schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:49:
[...]

Monteur vertelde mij dat het ding alleen 'uit' mag met keuze voor de 'lees geen meterstanden' stand, met stroomadapter erin gelaten. Deze sticker wees hij nog even duidelijk aan. 🤷

[Afbeelding]
Ik heb Eneco gebeld met de mededeling dat ik hun product zwaar onder de maat vind.
Zo lang er geen consumentenpoort op zit heeft hij voor mij geen meerwaarde en gaat de stekker eruit.

Hun antwoord:
Prima, maar dan moet je wel zelf meterstanden doorgeven, houdt daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
gertvdijk schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:49:

[Afbeelding]
Ja grappig, maar ze kunnen wel allerlei stickers plaatsen. Ze hebben geen poot om op te staan, in de zin dat ze er niet voor kunnen kiezen om jou dan maar geen warmte te leveren of zo. De enige reden dat ze dit doen is dat ze niet onnodig de toch al zeer schaarse monteurs op pad willen moeten sturen voor een "kapotte" module omdat de consument eigenwijs doet, en dat is niet onredelijk. Als je inderdaad van plan bent de stekker eruit te trekken (en te laten) kun je het beste instellen dat de standen niet gelezen mogen worden, dan hoeft Eneco ook geen mensen op pad te sturen. De Kamstrup kun je dan nog steeds zelf uitlezen.

Anders moet je het stroomverbruik op de koop toe nemen; zoals anderen in deze draad aangegeven hebben is het nou ook weer niet de wereld, en je moet het wel echt alleen doen voor het principe.
Tweak_ers schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:39:
Ik heb Eneco gebeld met de mededeling dat ik hun product zwaar onder de maat vind.
Zo lang er geen consumentenpoort op zit heeft hij voor mij geen meerwaarde en gaat de stekker eruit.

Hun antwoord:
Prima, maar dan moet je wel zelf meterstanden doorgeven, houdt daar rekening mee.
Dit dus. Letterlijk het enige gevolg is dat de meterstanden handmatig doorgegeven moeten worden. Uiteraard ziet Eneco ook dit liever niet, maar dan hadden ze maar wat beter na moeten denken over hun "slimme" (kuch) meter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Hier ook een gebruiker van het zoetermeerse eneco warmte netwerk.
Ik heb de slimme meter stekker eruit, want hun meter is waardeloos.
Lees momenteel zelf de mbus uit en registreer de data.

Krijg wel eens een mailtje of een belletje dat ze geen meterstanden binnen krijgen.
Maar prima, dan moeten ze maar zorgen voor eentje die de consument zelf ook kan aflezen.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

1. Jazeker! De sticker dient alleen als waarschuwing voor mensen die de consequenties niet kennen/snappen. Via de energieleverancier kun je vaak via self service ook nog aangeven dat je handmatig wilt doorgeven en kan de stekker er dus uit.
2. Ik hou de infoevent parameter en de infoeventcounter in de gaten. Een specifieke batterij lading status is er niet. Ik lees de meter iedere 5 minuten uit, als de batterij op is bel ik met Eneco om te vragen of ze een meteen een poweradapter willen aansluiten op de meter maar of dat gaat lukken? Ze hanteren volgens mij nogal een standaard gezien de berichten van monteurs die weinig kennis hebben van de meter of de schijn hoog houden die niet te hebben. "Mijn" monteur had het echt nog nooit gezien, zo'n IR-head... Er zijn volgens mij drie mogelijkheden; batterij, ingebouwde adapter (230v naar buiten) of een externe adapter. Modules zitten er niet standaard in denk ik.

3. In de handleiding staat dat de magneet een reed-relais sluit waardoor het IR circuit actief is en blijft. Dit zou de batterijduur verlagen wat ik wel geloof voor de IR sensor maar de IR zender zal alleen activeren als via de sensor data wordt gevraagd. Ik werk er nu bijna een jaar mee en wacht lekker af. Iedere vijf minuten uitlezen geeft mij een veel beter inzicht in het sluipverbruik dan Eneco zelf geeft. In de ochtend de Eneco app raadplegen toont al wel dat je zonder in de nacht gebruik te hebben gemaakt van warm water toch verbruik hebt, wat dat betreft komt dat overeen met het sluipverbruik wat ik meet. Doe dat maar eens x het aantal klanten en je hebt aardig wat extra inkomsten. Er is geen workaround nodig om frequent uit te lezen, gewoon de IR-kop laten zitten.

4. Bij wet is het niet verboden om zelf de meter uit te lezen, dus je krijgt geen boete of een taakstraf. Als bijvoorbeeld Eneco het verbod voor uitlezen niet in de gebruikersvoorwaarden heeft opgenomen kun je gewoon uitlezen. Als Eneco de gebruikersvoorwaarden wijzigt, moeten ze de klanten actief op de hoogte stellen van de gewijzigde voorwaarden. Het is aannemelijk dat geboden voorzieningen gebruikt mogen worden. Er wordt niets gehacked, gemodificeerd of gekraakt, er wordt alleen meegeluisterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

luigi87 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:32:

Krijg wel eens een mailtje of een belletje dat ze geen meterstanden binnen krijgen.
Maar prima, dan moeten ze maar zorgen voor eentje die de consument zelf ook kan aflezen.
Even via Mijn Eneco de automatische doorgifte beëindigen en je zult niet meer worden lastiggevallen als het goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maugroen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-11-2024
Kwam er door schade en schande ook achter dat Eneco de P1 poort op de slimme meter voor de stadsverwarming heeft uitgezet. Slechte zaak, de overheid zou het verplicht moeten stellen dat de consument inzage kan hebben in zijn eigen data. Maar wat hier ook nog vermeldenswaardig is, is dat de eneco app bijzonder knullig is. De getoonde grafieken zou ik gewoon als "fout" willen aanmerken en de data is volkomen ontoereikend , heb hier ook kontakt over gehad met Eneco maar het blijft waardeloos ondanks een kleine vermindering van onjuistheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Maugroen schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:54:
Kwam er door schade en schande ook achter dat Eneco de P1 poort op de slimme meter voor de stadsverwarming heeft uitgezet. Slechte zaak, de overheid zou het verplicht moeten stellen dat de consument inzage kan hebben in zijn eigen data. Maar wat hier ook nog vermeldenswaardig is, is dat de eneco app bijzonder knullig is. De getoonde grafieken zou ik gewoon als "fout" willen aanmerken en de data is volkomen ontoereikend , heb hier ook kontakt over gehad met Eneco maar het blijft waardeloos ondanks een kleine vermindering van onjuistheden
Die is toch ook verplicht conform de slimme meter wet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 48% gewijzigd door Tweak_ers op 18-10-2023 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag een brief binnen van Eneco dat ze bij mij ook de warmtemeter willen vervangen, met een datum waarop de monteur langs komt. Kenmerk van de brief: "Project afkeurbatch 2023".

Nouja, ze mogen 5 minuten m'n wandcontactdoos gebruiken, daarna gaat de stekker er weer uit. Zodra ze een actieve P1 poort leveren ga ik er weer over nadenken.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Aiolos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:56:
Vandaag een brief binnen van Eneco dat ze bij mij ook de warmtemeter willen vervangen, met een datum waarop de monteur langs komt. Kenmerk van de brief: "Project afkeurbatch 2023".

Nouja, ze mogen 5 minuten m'n wandcontactdoos gebruiken, daarna gaat de stekker er weer uit. Zodra ze een actieve P1 poort leveren ga ik er weer over nadenken.
Als dat samenvalt met de nieuwe versie die volgens jaar uitkomt, is het in elk Eder geval goed nieuws dat ze het “afkeurbatch” noemen!

Dat betekent dat ze het serieus hebben opgepakt en hopelijk nu wel een (bruikbare) consumentenpoort in aantocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:32
Ik heb sinds eind september een "slimme meter' van Eneco echter komen de waardes niet door in de app waardoor ik grip verlies op mijn maandbedrag.

Iemand iets gelijkwaardigs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

Vriendelijke Heijmansman heeft vandaag een Kramstrup geïnstalleerd en na overleg met zijn collega's, komt er iemand een stopcontact aanleggen.
Hij dacht dat de P1-poort gewoon uit te lezen was...

Het domme: ik heb ook warm water van Eneco, maar die analoge meter blijft gewoon zitten en moet ik dus zelf blijven doorgeven. En de HomeWizard watermeter past daar ook niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Ik heb ook warm water en stadswarmte van Eneco beiden. Binnenkort komen ze sleutelen aan de warmwateraansluiting (de warmtemeter hebben ze een tijd geleden al vervangen), en daarbij werd er in de brief ook iets vermeld van de boel verslimmen. Het zal mij benieuwen wat ze nu precies gaan doen: de warmtemeter is op dit moment ook niet zo slim wegens geen module. Op een nieuw stopcontact waar Eneco op mijn kosten meters gaat aansluiten zit ik in ieder geval niet te wachten, dus die mogen ze achterwege laten, maar of ze dan nu wel iets van plan waren met een module weet ik niet. We gaan het zien als de monteur er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

MneoreJ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:26:
Op een nieuw stopcontact waar Eneco op mijn kosten meters gaat aansluiten zit ik in ieder geval niet te wachten
ik zit vooral te wachten op een nieuw stopcontact op Eneco's kosten, niet om de ECM er mee te voeden maar mijn rPi en zo ;)

Ook in Skolla toevallig? Ons appartementgebouw heeft een centrale warmtewisselaar voor warm tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:47
dwizzy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:19:
Vriendelijke Heijmansman heeft vandaag een Kramstrup geïnstalleerd en na overleg met zijn collega's, komt er iemand een stopcontact aanleggen.
Hij dacht dat de P1-poort gewoon uit te lezen was...

Het domme: ik heb ook warm water van Eneco, maar die analoge meter blijft gewoon zitten en moet ik dus zelf blijven doorgeven. En de HomeWizard watermeter past daar ook niet op...
Is stadsverwarming en warm tapwater twee aparte system van Eneco bij jullie?

Hier is het een warme wisselaar met een meters welke meerdere standen doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

don spike schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:33:
Is stadsverwarming en warm tapwater twee aparte system van Eneco bij jullie?
Jawohl. In het 'ketelhuis' staat een warmtewisselaar volgens mij. Ik betaal voor een gezamenlijke afleverset evenveel als een ander voor een individuële afleverset.
Mijn appartement heeft warm in, warm uit, en een paar centimeter verder een waterleiding met een simpele ELSTER Picoflux watermeter.

Daar betaal ik € 19,0911 /m3 voor, exclusief belasting op leidingwater (€ 0,39) en het water zelf (€ 1,06602). Voor de gewone warmte € 90,9073 /GJ, maar prijsplafond € 47,38.

[ Voor 7% gewijzigd door dwizzy op 25-10-2023 16:07 . Reden: uitleg gezamenlijke afleverset. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
dwizzy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:30:
Ook in Skolla toevallig? Ons appartementgebouw heeft een centrale warmtewisselaar voor warm tapwater.
Nee, het komt bij ons wel allemaal uit dezelfde pijp. Daarom is het ook niet het handigst dat ze eerst de meter hebben vervangen, en nu alsnog een paar maanden later weer aan de pijpen komen sleutelen (en dan, blijkbaar, ook weer aan de meter). Maar ik zal het werkschema van Eneco niet in twijfel trekken, daar gaan vast allerlei gewichtige bureaucratische beslommeringen aan vooraf. :+

Alhoewel, ik zeg een paar maanden maar nu ik het opzoek is het inmiddels een jaar. Pwoah, de tijd vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Welnu, monteur van Eneco over de vloer gehad, die heeft de warmwatermeter vervangen en het is nu een kloek elektronisch model. Er werd netjes gevraagd of ik een slimme meter wilde, dit ontkennend beantwoord, geen probleem, aantekening gemaakt dat de klant het niet wil en door. De meter zelf gebruikt gewoon een batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RricK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 22:18
MneoreJ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Ja grappig, maar ze kunnen wel allerlei stickers plaatsen. Ze hebben geen poot om op te staan, in de zin dat ze er niet voor kunnen kiezen om jou dan maar geen warmte te leveren of zo. De enige reden dat ze dit doen is dat ze niet onnodig de toch al zeer schaarse monteurs op pad willen moeten sturen voor een "kapotte" module omdat de consument eigenwijs doet, en dat is niet onredelijk. Als je inderdaad van plan bent de stekker eruit te trekken (en te laten) kun je het beste instellen dat de standen niet gelezen mogen worden, dan hoeft Eneco ook geen mensen op pad te sturen. De Kamstrup kun je dan nog steeds zelf uitlezen.

Anders moet je het stroomverbruik op de koop toe nemen; zoals anderen in deze draad aangegeven hebben is het nou ook weer niet de wereld, en je moet het wel echt alleen doen voor het principe.

[...]

Dit dus. Letterlijk het enige gevolg is dat de meterstanden handmatig doorgegeven moeten worden. Uiteraard ziet Eneco ook dit liever niet, maar dan hadden ze maar wat beter na moeten denken over hun "slimme" (kuch) meter.
Die kosten zijn inderdaad verwaarloosbaar maar er zijn ook andere partijen die je een compensatie (korting) geven voor het hebben van een slimme meter zie onderstaande link.

https://www.vattenfall.nl...%20aan%20je%20afleverset.

Hier staat:
Ja, alle stadswarmteklanten krijgen jaarlijks standaard een Vattenfall korting van € 125,54 op het vastrecht. Hiermee wordt het stroomverbruik voor de slimme warmtemeter gecompenseerd.

Kleine aanvulling, het stroomverbruik van de meter staat er ook vermeld en is iets hoger dan die van de Eneco
Het verbruik van de Warmtelink is zo’n 12 tot 15 kWh per jaar. Dat is omgerekend € 4 tot € 6 (op basis van het prijsplafond januari 2023).

Je voorkomt mijn inziens wel een hoop discussie, vragen en of irritatie

[ Voor 6% gewijzigd door RricK op 07-11-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Goede aanvulling. Ik heb voor de zekerheid ook nog de site van Eneco opnieuw bekeken maar het enige dat men daar vermeld is het stroomverbruik van de module (slimvormig aanhangsel), dat gespecificeerd wordt op maximaal 4 kWh per jaar. Dat is de moeite niet natuurlijk, maar een korting op het vastrecht zou wel een stuk leuker zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 20:16
dwizzy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

ik zit vooral te wachten op een nieuw stopcontact op Eneco's kosten, niet om de ECM er mee te voeden maar mijn rPi en zo ;)

Ik woon ook in Schollevaar en idd hetzelfde functioneren als in jou appartement beschreven. Begint je naam met een J?

Mooi gratis 4 mooie stopcontacten erbij :-)
En de module zit nog in het stopcontact.

Die IR oplosing,.... Dat zie ik niet heel erg zitten. Wat als bijv. je batterij leeg is van de meter en je merkt dat niet optijd? Wat brengt eneco dan in rekening qua gebruik?
Krijg je via de IR ook de flow en temperaturen door overigens?

Modbus uitlezen lijkt me wel beter? Maar begrijp dat dat niet werkt met HA?

Sja dan maar wachten op een juiste P1 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
MneoreJ schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:30:
Welnu, monteur van Eneco over de vloer gehad, die heeft de warmwatermeter vervangen en het is nu een kloek elektronisch model. Er werd netjes gevraagd of ik een slimme meter wilde, dit ontkennend beantwoord, geen probleem, aantekening gemaakt dat de klant het niet wil en door. De meter zelf gebruikt gewoon een batterij.
Monteur van Eneco zelf of een monteur namens Eneco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
GioStyle schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:03:
Monteur van Eneco zelf of een monteur namens Eneco?
Van Eneco, als ik op het livrei en het busje moest afgaan. Is er een praktisch verschil als Eneco het uitbesteedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
MneoreJ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:22:
[...]

Van Eneco, als ik op het livrei en het busje moest afgaan. Is er een praktisch verschil als Eneco het uitbesteedt?
Naja, hier komt volgende week Heijmans namens Eneco. Ben echt benieuwd of er ook echt onderhoud wordt gepleegd of alleen maar een meterwissel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
GioStyle schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:22:
Naja, hier komt volgende week Heijmans namens Eneco. Ben echt benieuwd of er ook echt onderhoud wordt gepleegd of alleen maar een meterwissel.
Lastig te zeggen, bij ons duurde de hele operatie 3 dagen omdat ze een heel flatgebouw af moesten voor de meters. Of er aan de centrale installatie onderhoud gepleegd is kan ik niet zeggen. Is natuurlijk ook een andere situatie dan bij een losstaande woning.

Het enige onderhoud dat bij mij lokaal gepleegd is (naast de meter) is dat het verkalkte kraantje voor de warmwatertoevoer vervangen is door een nieuw exemplaar. Dat is dan ook gelijk zo'n beetje het enige dat er te onderhouden valt. :P

[ Voor 18% gewijzigd door MneoreJ op 09-11-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

Bert20 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:20:
[...]

Ik woon ook in Schollevaar en idd hetzelfde functioneren als in jou appartement beschreven. Begint je naam met een J?
Ha, Bert! :D Ja, eindigt op 'oris'
Mooi gratis 4 mooie stopcontacten erbij :-)
En de module zit nog in het stopcontact.
Jeetje, meteen vier, dat wordt passen in de meterkast.

Nadat het even stil bleef, kreeg ik een 'bevestig uw afspraak' om een week later waarschijnlijk alsnog stopcontact te krijgen. Helaas, dan ben ik er niet en de eerstvolgende optie is een maand later 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik ben hier nog eens naar gaan kijken, want ik werd getriggerd door dit topic.

In september kreeg ik een mail met de volgende tekst:
“Waarom komt de monteur langs?

Er is onderhoud nodig aan je warmte-installatie. Hiervoor moeten we in je woning zijn. Zo zorgen we dat je altijd verzekerd bent van warmte. We maken je warmtemeter ook gelijk slim.“

Vreselijk irritant dat er niet gezegd wordt wat het onderhoud inhoudt: worden er zaken vervangen, toegevoegd, verwijderd? En het slimmer maken van mijn warmtemeter: uit dit topic begrijp ik dat er dus een “ECM” geplaatst gaat worden…

Ik had de afspraak doorgeschoven naar eind november. Komt overigens geen bevestiging van, dankzij de “geweldige” service van Eneco.

Ik denk dat ik de ECM laat plaatsen, als ze dan inderdaad een nieuw stopcontact maken: die kan ik wel gebruiken, verwijder ik daarna de stekker van de ECM wel. Hun feestje, niet mijn probleem dacht ik zo ;)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 20:16
dwizzy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:18:
[...]

Ha, Bert! :D Ja, eindigt op 'oris'

[...]
Jeetje, meteen vier, dat wordt passen in de meterkast.

Nadat het even stil bleef, kreeg ik een 'bevestig uw afspraak' om een week later waarschijnlijk alsnog stopcontact te krijgen. Helaas, dan ben ik er niet en de eerstvolgende optie is een maand later 8)7
Bij mij de man die de meter vervangde en de module plaatsen, deed ook gelijk t stopcontact.
Dus gelukkig geen verschillende afspraken gelukkig.
Stuur je wel ff een fotootje dit weekend.

Ik hoo het wel als jij het uitlezen zelf heb geregeld. Kan je t bij mij ook effe doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Bert20 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:20:
[...]
Die IR oplosing,.... Dat zie ik niet heel erg zitten. Wat als bijv. je batterij leeg is van de meter en je merkt dat niet optijd? Wat brengt eneco dan in rekening qua gebruik?
Krijg je via de IR ook de flow en temperaturen door overigens?
Ja, je ziet ook de flow en temperaturen in HA. Ik heb er een automation aangekoppeld, als de InfoEvent waarde veranderd dan moet ik even kijken wat er aan de hand is (krijg dan een notificatie op mijn telefoon). Als het de batterij is laat ik Eneco langskomen en vraag vooraf of ze een adaptermodule mee kunnen nemen of de P1 poort activeren. Ik draai nu ruim een jaar met een IR lezer en een interval van 5 minuten.

[ Voor 10% gewijzigd door Nibblebit op 10-11-2023 09:16 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste