“Slimme” warmtemodule stadswarmte Eneco

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 20:16
ah opzich wel leuk dat je de dat soort gegevens ook krijgt!
Een interval van 5 min, weet niet of ik daar leuke grafiekjes mee krijg qua flow ofzo.
Klep is niet veel langer dan 5 min open. En dan is het appartement wel weer warm :-)

Welke IR Lezer heb je?
Deze?
https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/

[ Voor 29% gewijzigd door Bert20 op 13-11-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:20

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Nee, ik heb deze near IR head gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005004351799379.html
Perfect en geen leesfouten.Hieronder een deel van de flow grafiek met 5 min interval. Om 06:00 gaat de hoofdklep open en begint het verbruik te lopen (voor legionella preventie in het kleine vaatje < 1 liter van de warmtewisselaar maar verderop in de leidingen vanzelfsprekend niet).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syLpwsyYjmwn7o9WgqjAZxXE1w0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fTsdvMfKfvafHgS7TsNXSV7G.png?f=user_large

[ Voor 65% gewijzigd door Nibblebit op 14-11-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:25
Zojuist is Heijmans hier langsgeweest. Volgens Eneco zou het om onderhoud gaan en een meterwissel. Monteur van Heijmans kwam alleen voor een meterwissel. Ik heb vriendelijk bedankt.

Stukje informatie van Eneco:
Waarom komt de monteur langs?

Er is onderhoud nodig aan je warmte-installatie. Hiervoor moeten we in je woning zijn. Zo zorgen we dat je altijd verzekerd bent van warmte. We maken je warmtemeter ook gelijk slim. Zo ben je klaar voor de toekomst. Op onze website lees je meer over de slimme warmtemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
Nibblebit schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:58:
Nee, ik heb deze near IR head gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005004351799379.html
Perfect en geen leesfouten.Hieronder een deel van de flow grafiek met 5 min interval. Om 06:00 gaat de hoofdklep open en begint het verbruik te lopen (voor legionella preventie in het kleine vaatje < 1 liter van de warmtewisselaar maar verderop in de leidingen vanzelfsprekend niet).
[Afbeelding]
Dat is wel een nettere prijs.
Die grafiek is dat HA of Domoticz?
Wanneer HA? Welke intergratie gebruik je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Bert20 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:27:
[...]
Dat is wel een nettere prijs.
Die grafiek is dat HA of Domoticz?
Wanneer HA? Welke intergratie gebruik je dan?
Jazeker veel goedkoper en nog relatief snel in huis ook!
Dit is een HA grafiek met Kamstrup 403 integratie.

• Bert20
Nibblebit schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:00:
[...]

Jazeker veel goedkoper en nog relatief snel in huis ook!
Dit is een HA grafiek met Kamstrup 403 integratie.
thnx.Super interessant.
Is het niet een optie om de IR interval lager te zetten, wanneer de thermostaat aanspringt.
En wanneer de verwarming uit gaat gewoon lekker ieder uur is een meting ofzo?
Dat zal best wel batterij besparen dan?

• Nibblebit

Nibblebit

Bert20 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:17:
[...]
thnx.Super interessant.
Is het niet een optie om de IR interval lager te zetten, wanneer de thermostaat aanspringt.
En wanneer de verwarming uit gaat gewoon lekker ieder uur is een meting ofzo?
Dat zal best wel batterij besparen dan?
Het is een idee voor de echte fanatiekelingen en automatiserings goeroes. Ik hoe het standaard zoals het is draait prima zo en ik merk wel wanneer het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
Nibblebit schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:58:
[Afbeelding]
Mag ik vragen hoe je deze hebt gemonteerd of blijft deze uit zichzelf al op de juiste plek zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@mr.DJ95 Blijft bij mij vanzelf zitten want de meter is onder een lichte hoek geplaatst. Daarnaast zorgen de ingebouwde magneten ook lichtjes voor stabiliteit.De IR-kop wordt uitgelijnd door twee uitstekende plastic pinnetjes die op het display zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Nu_WpA7aozcbaHMJ748CYg8_OQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrbNlikWDYmo1PB3TAMoo6AD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Nibblebit op 19-11-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Nibblebit schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:26:
@mr.DJ95 Blijft bij mij vanzelf zitten want de meter is onder een lichte hoek geplaatst. Daarnaast zorgen de ingebouwde magneten ook lichtjes voor stabiliteit.De IR-kop wordt uitgelijnd door twee uitstekende plastic pinnetjes die op het display zitten.

[Afbeelding]
Ik heb hem besteld, zit wel even levertijd op maar als dit de enige manier is om zicht te krijgen op je eigen "slimme" meter so be it.

API van Eneco voor zulke toepassingen is ver te zoeken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
De warmte module uitlezen is dus wel te doen met de juiste ir meter.
Maar heeft iemand van jullie dan ook die normale warm water meter?

Dit is de datasheet: http://elster-meters.nl/p.../L0202e_S100_PICOFLUX.pdf
Natuurlijk is de simpelste geïnstalleerd zonder puls output ofzo....

Iemand deze al kunnen koppelen aan home assistant of iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pLP3D4Dk8qzmfAs4WVUnUskJKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVmXgNcmP9lyndgAOoSLLI0k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KWOAD
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 12:37
Ik heb ook onlangs een slimme meter gekregen van Eneco. Maar tegelijk heeft mijn warmtewisselaar ook een stroomaansluiting nodig. Weet iemand waar die voor dient? Kan ik die zonder problemen ontkoppelen als ik geen slimme meter hoef? Ik vind het namelijk wel raar als een warmtewisselaar nu wel opeens stroom nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

KWOAD schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:12:
Ik heb ook onlangs een slimme meter gekregen van Eneco. Maar tegelijk heeft mijn warmtewisselaar ook een stroomaansluiting nodig. Weet iemand waar die voor dient? Kan ik die zonder problemen ontkoppelen als ik geen slimme meter hoef? Ik vind het namelijk wel raar als een warmtewisselaar nu wel opeens stroom nodig heeft.
De warmtewisselaar zelf heeft niet opeens spanning nodig, als het goed is kun je het draadje vanaf de adapter volgen naar het witte kastje waar ENECO op staat. Die kun je er dan gewoon uit trekken, ENECO ontvangt dan geen data meer. Het is wel aan te bevelen om dan het automatisch uitlezen van de meter uit te zetten via Mijn Eneco anders denken ze aan een storing en blijven ze je spammen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nibblebit op 22-11-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Bert20 schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:33:
De warmte module uitlezen is dus wel te doen met de juiste ir meter.
Maar heeft iemand van jullie dan ook die normale warm water meter?

Dit is de datasheet: http://elster-meters.nl/p.../L0202e_S100_PICOFLUX.pdf
Natuurlijk is de simpelste geïnstalleerd zonder puls output ofzo....

Iemand deze al kunnen koppelen aan home assistant of iets?

[Afbeelding]
Je hebt zo te zien niet de pulse-output versie, er loopt dan een draadje uit de meter. Ik heb wel eens iemand gezien die een lichtsensor gebruikte om zo het wieletje uit te lezen. 1 puls/rotatie stond dan voor een bepaalde waarde.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

GioStyle schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:20:
Zojuist is Heijmans hier langsgeweest. Volgens Eneco zou het om onderhoud gaan en een meterwissel. Monteur van Heijmans kwam alleen voor een meterwissel. Ik heb vriendelijk bedankt.

Stukje informatie van Eneco:

[...]
Morgen komt Heijmans hier langs. Gisteren een SMS gehad: “maak alvast de ruimte vrij rond de warmtemeter.” Een aub is blijkbaar al teveel? :?

Maar waarom heb je de meterwissel geweigerd?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Pietervs schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:57:
[...]

Morgen komt Heijmans hier langs. Gisteren een SMS gehad: “maak alvast de ruimte vrij rond de warmtemeter.” Een aub is blijkbaar al teveel? :?

Maar waarom heb je de meterwissel geweigerd?
Principekwestie. Ik vind dat als je zegt dat je onderhoud gaat uitvoeren, dan moet je onderhoud gaan uitvoeren. Dat je dan in één keer een meterwissel erbij doet vind ik an sich niet erg, maar het was puur gewoon een meterwissel onder het mom van onderhoud.

Monteur gaf aan dat het niet verplicht was, dus ik heb hem vriendelijk bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

GioStyle schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:01:
[...]

Principekwestie. Ik vind dat als je zegt dat je onderhoud gaat uitvoeren, dan moet je onderhoud gaan uitvoeren. Dat je dan in één keer een meterwissel erbij doet vind ik an sich niet erg, maar het was puur gewoon een meterwissel onder het mom van onderhoud.

Monteur gaf aan dat het niet verplicht was, dus ik heb hem vriendelijk bedankt.
Dat is helder :)

Ik ga morgen even kijken. Maar aangezien ik weinig zin heb om volgend jaar (of zo) geconfronteerd te worden met een verplichte meterwissel denk ik wel dat ik het uit laat voeren.

vooropgesteld dat ze daar ook voor bij mij komen. Gezien het feit dat we hetzelfde bericht hebben gehad ga ik daar wel vanuit, eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
Pietervs schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:06:
[...]

Dat is helder :)

Ik ga morgen even kijken. Maar aangezien ik weinig zin heb om volgend jaar (of zo) geconfronteerd te worden met een verplichte meterwissel denk ik wel dat ik het uit laat voeren.

vooropgesteld dat ze daar ook voor bij mij komen. Gezien het feit dat we hetzelfde bericht hebben gehad ga ik daar wel vanuit, eigenlijk
Bij Eneco ga je hem sowieso nog een keer krijgen. Maar dan met de juiste versie mét consumentenpoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Tweak_ers schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 06:01:
[...]

Bij Eneco ga je hem sowieso nog een keer krijgen. Maar dan met de juiste versie mét consumentenpoort
Hmmm… goed punt. -O-

Nou ja, zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Pietervs schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:58:
[...]

Hmmm… goed punt. -O-

Nou ja, zien we dan wel weer.
Begrijp ik uit je opmerking dat je de meterwissel heb laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

GioStyle schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:59:
[...]

Begrijp ik uit je opmerking dat je de meterwissel heb laten doen?
Ja, zoals ik eerder al aangaf verwacht ik dat het toch vrijwel onontkoombaar is. En zoveel nadelen zie ik nou ook weer niet. Desnoods trek ik de stekker eruit mochten er toch te veel gekke dingen gebeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Pietervs schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:02:
[...]

Ja, zoals ik eerder al aangaf verwacht ik dat het toch vrijwel onontkoombaar is. En zoveel nadelen zie ik nou ook weer niet. Desnoods trek ik de stekker eruit mochten er toch te veel gekke dingen gebeuren. :)
Ik snap je. Uit nieuwsgierigheid: heb je extra stopcontacten laten plaatsen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

GioStyle schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:19:
[...]

Ik snap je. Uit nieuwsgierigheid: heb je extra stopcontacten laten plaatsen? :)
Zat er wel op te pushen, maar de monteur trapte er niet in ;(
Hij had zo’n stekker waar je nog een stekker in kan stoppen.

• Spektaculair
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:33
Weet iemand hier toevallig hoe de slimme module van eneco is aangesloten op de meter en wat de impact is op de batterij van de meter? Ik heb al gezocht in het topic maar kon geen sluitend antwoord vinden en vanuit de documentatie van eneco wordt ik ook niet veel wijzer.

Hier hangt een Kamstrup Multical 403. Volgens de handleiding zijn er verschillende communicatiemodules beschikbaar voor die meter.

Ik heb het kastje van eneco niet opengemaakt, maar in de foto's uit de beginpost kunnen we zien dat de aansluiting in het eneco kastje bevestigd is aan MB1 en MB2. Het lijkt me logisch dat MB staat voor M-Bus.

Bij de communicatiemodules in de Kamstrup 403 die gebruik maken van M-Bus (HC-003-20 en HC-003-21) wordt vermeld dat de module wordt gevoed vanuit "de aangesloten master".

Betekent dit dat áls de boel via M-bus is aangesloten de hele meter gevoed wordt via de M-bus kabel vanuit het kastje van Eneco en je dus niet bang hoeft te zijn dat de batterij leeg gaat als je de meter (erg) vaak uitleest via een IR-head?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@Spektaculair Er loopt inderdaad een kabeltje naar de Kamstrup 403, geen idee welk protocol daar overheen gaat. De zendmodule (slimme module) wordt apart met een adapter gevoed. Zelf ben ik er niet zo bang voor dat de batterij snel op raakt als je de Kamstrup uit leest met een IR-kop. Ik heb in Home Assistant een alert gezet op de infoevent counter. In geval van verandering moet ik even kijken wat er aan de hand is. Als de batterij vervangen moet worden bel ik Eneco, daar betaal ik vette servicekosten voor. De meter is geïnstalleerd in feb 2023 en sindsdien lees ik deze iedere 5 minuten uit. In principe heeft Eneco ook de mogelijkheid om er een 24v adapter op aan te sluiten of een trafo module in te prikken zodat je er een stekkersnoer op aan kunt sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Hier wordt eind januari de meter vervangen. Iemand enig idee of de nieuwe hardware met P1-poort al wordt uitgeleverd? Waarschijnlijk is dit nog net te vroeg?

Zo niet laat ik 'm denk ik alsnog installeren, maar trek ik de stekker eruit en koppel ik direct op Modbus. Weigeren betekent waarschijnlijk dat het nog een paar jaar duurt, en de IR-aanpak lijkt me een stuk minder robuust dan uitlezen op Modbus. Lijkt me prima te koppelen aan HASS, bijvoorbeeld via een service die waarden op een MQTT-topic publiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

IR-aanpak is niet minder robuust, je zou alleen kunnen zeggen dat het de ingebouwde batterij van de meter wellicht eerder uitput. Test van mijn kant met een 5 minuten interval loopt - kan nog even duren voordat ik iets over de batterijduur kan zeggen. Overige weet ik niet. Deactiveren van de meter altijd even doorgeven (via mij engie even deactiveren) bij de energie maatschappij anders denken ze dat er een incident met het uitlezen bestaat. Uiteindelijk maakt het niet uit of je de meter actief laat of niet, de stand op de meter zelf is nog altijd bepalend en je voorkomt er uitleesfouten mee. Je kunt altijd zo'n moment van totale verstandsverbijstering hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 08:47
Ik zat te denken.

Als je de slimme meter (ECM) loskoppelt en aan je eigen bus master koppelt.
Kun je dan niet een extra mbus slave koppelen aan de ECM en de data als het ware proxyen, dan heb je beide systemen actief.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen zit er geen encryptie of wat dan ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter-KaBouTeR935
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 08:49
U123456 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:35:
Hier heeft Eneco ook zo'n ding opgehangen. Na enkele dagen de stekker eruit getrokken, ook omdat Eneco mij niet kan zeggen wat het verbruik van de module is.
inmiddels wel:
het verbruik van de module is maximaal 4 kWh per jaar
bron: https://www.eneco.nl/klantenservice/slimme-warmtemodule/

@DiedB maar ook anno 2024 is de P1 poort nog steeds dicht... Hier is vandaag nieuwe meter geïnstalleerd. Nog steeds versie 1 zonder actieve P1 poort.

Ik kwam deze links nog tegen. ESP integratie van Noorweegse AMS meters lijken ook met wired Mbus communicatie te werken; net als stadswarmtemeter van Eneco.
https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware/tree/main
https://github.com/turbokongen/hass-AMS (home assistent integratie)

Met een extra slave; parallel aan de warmte meter zou dat dan in theorie werken. Ben benieuwd. Ik heb deze maar besteld om te kijken of ik eea aan de praat kan krijgen:
"Usb Naar Mbus Master Slave Meter Bus Leesconverter Module Datacommunicatie Debugging Slimme Energie Warmte Gasmeter" https://nl.aliexpress.com/item/1005006205311636.html (incl. verzending 8 euro)

Update: Werkende driver voor de mbus slave to usb is hier te vinden (prolific):
https://www.prolific.com....&showlevel=0017-0037-0041

Uitlezen levert tot dusver nog niets op, maar work in progress.

(tips altijd welkom; ben vrij nieuw in dit forum)

[ Voor 55% gewijzigd door Wouter-KaBouTeR935 op 24-01-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Laatst online: 30-08 19:50
Bij mij kwam een monteur van Heijmans vorige week de "slimme meter" plaatsen. Heb al een Kamstrup met daarop een IR kop om via HA uit te lezen dus slim was hij voor mezelf al. Maar omdat ik geen vrije stopcontacten had was het niet mogelijk om de slimme meter te plaatsen en ik had geen zin om mijn servers uit te zetten zodat het kon, ondanks dat ik genoeg plek had op een stekkerdoos. Het moest direct.

En eigenlijk wilde eerst ook wel wat meer weten over hoe en wat want ik kon verwachten incl verbruik. Dus de monteur stelde voor om een nieuwe afspraak te maken, die ik nog niet gemaakt heb. Wel herinnering gekregen via mail van Eneco hiervoor. Had mezelf misschien beter moeten informeren via de website maar had eigenlijk verwacht dat ze dit wat professioneler zouden doen door een nieuwe meter te plaatsen die gelijk slim is en P1 kan. Helaas dus. Ben er nog niet over uit wat ik ga doen maar sowieso als die geplaatst wordt trek ik hoogstwaarschijnlijk de stekker eruit en geen vinkje voor het uitlezen.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49
Ik heb ook de meter gekregen zonder P1 poort. Maar, de kabel die loopt naar het 'slimme' kastje van Eneco, is M-Bus. Die kabel heb ik nu op mijn M-Bus master geprikt en alle waardes komen netjes binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW6ZpE7AfTjEQ9fxaHUzOAjn2gU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wj1bQV32NOEG9fD9F4JSwbpn.png?f=fotoalbum_large

De gebruikte nodes plugins:
  • node-red-contrib-ha-mqtt (maakt automatisch een device en sensoren in HomeAssistant)
  • node-red-contrib-m-bus (stuurt elke X seconden een 'scanDevice' en luistert naar responses

[ Voor 9% gewijzigd door Aphelion op 25-01-2024 20:09 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:36
Aphelion schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:06:
Ik heb ook de meter gekregen zonder P1 poort. Maar, de kabel die loopt naar het 'slimme' kastje van Eneco, is M-Bus. Die kabel heb ik nu op mijn M-Bus master geprikt en alle waardes komen netjes binnen.

[Afbeelding]

De gebruikte nodes plugins:
  • node-red-contrib-ha-mqtt (maakt automatisch een device en sensoren in HomeAssistant)
  • node-red-contrib-m-bus (stuurt elke X seconden een 'scanDevice' en luistert naar responses
Was dat kastje niet verzegeld? Die kabel zat er toch niet los bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aphelion
Technofreakz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:42:
[...]

Was dat kastje niet verzegeld? Die kabel zat er toch niet los bij?
Dat eneco kastje heeft gewoon een plastic kapje die je er op duwt. En daar heb je M1 en M2, die kan je er zo uit halen. Zie de foto in de startpost.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:02
Aphelion schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:06:
Welke M-Bus master gebruik je / welke hardware is hiervoor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aphelion
ajbu schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Welke M-Bus master gebruik je / welke hardware is hiervoor nodig?
https://nl.aliexpress.com/item/1005006205311636.html

Let op, de controller. Standaard staat het type op slave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:09
Ik ga me mengen in de hele saga rond eneco warmtemodules.

Hier zou vorige week de 'slimme' module worden geplaatst.
Bij het openen van de warmtewisselaar was het duidelijk dat er een kleine lekkage is op het punt waar de meter de warmtewisselaar in gaat. Daarop zei de monteur van Heijmans dat hij niets kon doen en dat hij een Eneco monteur zou sturen.
Gister zelf maar eens gebeld, en uiteraard was er niets doorgestuurd van Heijmans naar Eneco....

Vanochtend de Eneco monteur op bezoek gehad, en hij gaf juist aan dat de Heijmans monteur de meter gewoon had moeten plaatsen. Kastje --> muur.

Bij Eneco aan de telefoon kan niemand iets vertellen over een nieuwe meter mét uitleesbare P1 poort.

Eindstand voor nu:
- Warmtewisselaar is niet meer verzegeld
- Lekkende warmtewisselaar (?)
- 2 monteurbezoekjes voor noppes
- Geen slimme meter/module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:36
Waardeloze service idd. Ik zou het niet pikken en aangeven dat je op een andere leverancier gaat overstappen.

Eh wacht... lang leve de stadswarmte. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuc Elzinga
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-07 21:40
Mooi tip. Ik heb deze ook gekocht en poog nu te configureren. Ik gebruik HomeSeer en daar is een "M-bus" plugin beschikbaar. Maar de settings als baudrate en parity zijn mij onduidelijk. Heeft iemand die paraat?

Groet, Luuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:33
Mijn slimme warmte module hangt nu dik twee weken en ik kan de metingen in de Eneco app nog steeds niet zien. Eerst brande ook een rood lampje op het kastje. Sinds een paar dagen niet meer. Hoe lang duurde het bij jullie voor dat de waardes te zien waren in de app? In de app kan ik namelijk ook niet meer handmatig de waardes invullen (iets dat ik voorheen deed). En ja ik heb in de privacy pagina van Mijn Eneco aangegeven dat de data ingelezen mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdude47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16
@Aphelion kan je een tekening of iets maken met hoe je dit aangesloten hebt? Ik heb nog geen slimme meter, maar dat gaat ooit wel komen ben ik bang.

Wist je dat je vanuit NodeJS ook kan copy-pasten? Dit is een lange string, die kan je dan hier plakken, en dan kan iedereen die importeren :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bij mij is sinds kort ook zo'n kastje geplaatst. Deze is echter voorzien van een "Eneco Z-Wave Add-on Module". Heeft iemand hier al ervaring mee? Dit zou een mooie manier kunnen zijn om eenvoudig met bijvoorbeeld Home Assistant en een Z-Wave stick uit te lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYaO0HKV7M48Kgphlb25u2dOOLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAGflh0EnlwsXod9kKIG6TeC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door SH007 op 18-02-2024 14:14 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:45
Wesleymaur schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:41:
Mijn slimme warmte module hangt nu dik twee weken en ik kan de metingen in de Eneco app nog steeds niet zien. Eerst brande ook een rood lampje op het kastje. Sinds een paar dagen niet meer. Hoe lang duurde het bij jullie voor dat de waardes te zien waren in de app? In de app kan ik namelijk ook niet meer handmatig de waardes invullen (iets dat ik voorheen deed). En ja ik heb in de privacy pagina van Mijn Eneco aangegeven dat de data ingelezen mag worden.
Ik heb na 6 weken ook nog niets gezien. Eneco verwees naar Heijmans en die weer naar Eneco. Alles is een week geleden gecheckt, verbinding met meter en toestemming. Er loopt nog een ticket dus even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

@SH007 Nice! Als je m in pairing mode weet te krijgen (ik zie zo snel geen schakelaartje), wie weet waar de Z-wave integratie mee komt? (moet je wel een Z-wave stick hebben idd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
Nibblebit schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:38:
@SH007 Nice! Als je m in pairing mode weet te krijgen (ik zie zo snel geen schakelaartje), wie weet waar de Z-wave integratie mee komt? (moet je wel een Z-wave stick hebben idd).
Ik heb een Z-wave stick besteld om te proberen. Maar idd, geen idee hoe 'm in pairing mode te krijgen, en als dat lukt: ook geen idee of de Z-wave integratie van home-assisant hier iets mee kan... Ik heb geen ervaring met Z-wave dus als iemand een idee heeft is dat welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

SH007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:57:
[...]
Ik heb een Z-wave stick besteld om te proberen. Maar idd, geen idee hoe 'm in pairing mode te krijgen, en als dat lukt: ook geen idee of de Z-wave integratie van home-assisant hier iets mee kan... Ik heb geen ervaring met Z-wave dus als iemand een idee heeft is dat welkom!
Er is vast wel een specificatie sheet te vinden op internet. Anders ENECO vragen, ze stoppen niet voor niets zo'n module erin - wat heb je er anders aan? Wie weet hebben ze een eigen ontwikkelteam aan het werk gezet om een integratie te maken voor Home Assistant :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Nibblebit schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:59:
[...]

Er is vast wel een specificatie sheet te vinden op internet. Anders ENECO vragen, ze stoppen niet voor niets zo'n module erin - wat heb je er anders aan? Wie weet hebben ze een eigen ontwikkelteam aan het werk gezet om een integratie te maken voor Home Assistant :?
Z-wave wordt gebruikt voor integratie met Toon van Eneco, bijvoorbeeld voor rookmelders. Meest waarschijnlijke is dus dat Eneco werkt aan support voor stadsverwarming via de Toon, dit was al in 2015 aangekondigd op Tweakers. De ECM Addon-01 Declaration of Conformity en twtg info geven helaas niet veel info. Misschien kan je wat info vinden met zoeken naar Toon z-wave home assistant integratie? Het is de wel vraag of de z-wave module 'aan' staat of dat dit via een OTA (firmware) update aangezet gaat worden.

Nog een relevant advertorial artikel op Tweakers: Eneco maakt warmtenetwerk slimmer met eigen gateway en iot-platform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Niet online
@Nibblebit @ajbu op internet is helemaal niets te vinden over deze add-on.
Na een speurtocht door de Eneco klantenserivce, kastje-muur-kastje, 3x afgewezen worden en weer doorvragen, etc heb ik een beetje antwoord van Eneco:
Bij na vraag hebben wij twee Eneco Conect Modules in de omloop, de ene heeft de z-wave add on erin zitten de andere niet.

TWTG heeft de z-wave add on ontwikkeld, maar deze is niet in werking, op dit moment kunt je er niets mee doen.
Daar komen we dus nog niet verder mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aphelion
Cyberdude47 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:09:
@Aphelion kan je een tekening of iets maken met hoe je dit aangesloten hebt? Ik heb nog geen slimme meter, maar dat gaat ooit wel komen ben ik bang.

Wist je dat je vanuit NodeJS ook kan copy-pasten? Dit is een lange string, die kan je dan hier plakken, en dan kan iedereen die importeren :)
Ja, ik dacht deel van de pret is natuurlijk om het zelf te maken. Maar hier is hij

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
[
    {
        "id": "f6f2187d.f17ca8",
        "type": "tab",
        "label": "Flow 1",
        "disabled": false,
        "info": ""
    },
    {
        "id": "122863a81bf4ed3c",
        "type": "inject",
        "z": "f6f2187d.f17ca8",
        "name": "",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            },
            {
                "p": "topic",
                "vt": "str"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "",
        "once": false,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "scan",
        "payload": "",
        "payloadType": "str",
        "x": 90,
        "y": 320,
        "wires": [
            [
                "948736aaf823a28f"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "015fb34add5904c3",
        "type": "debug",
        "name": "mbDeviceUpdated",
        "active": true,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "payload",
        "targetType": "msg",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 1090,
        "y": 420,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "417f44ec0ce3191f",
        "type": "change",
        "name": "Energy (MJ) (0)",
        "rules": [
            {
                "t": "set",
                "p": "payload",
                "pt": "msg",
                "to": "payload.DataRecord[0].Value",
                "tot": "msg"
            }
        ],
        "action": "",
        "property": "",
        "from": "",
        "to": "",
        "reg": false,
        "x": 1020,
        "y": 560,
            [
                "68a634504bfdb552"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "68a634504bfdb552",
        "type": "function",
        "name": "MG to GJ",
        "func": "msg.payload = msg.payload / 1000\nreturn msg;",
        "outputs": 1,
        "timeout": 0,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 1340,
            [
                "19134b3fdf2130db",
                "ca9abb9b2cab792c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "50f27b964656281d",
        "type": "switch",
        "name": "mbDeviceUpdated",
        "property": "topic",
        "propertyType": "msg",
            {
                "t": "eq",
                "v": "mbDeviceUpdated",
            }
        ],
        "checkall": "true",
        "repair": false,
        "x": 770,
            [
                "417f44ec0ce3191f",
                "015fb34add5904c3",
                "36aa67c80b7a41c0",
                "6491fd222b633fe2",
                "8ff8b32b3170b83a",
                "aadd8e5f58652253",
                "f1e4b241f7c4d6d5",
                "70b34a81187c65b2",
                "bce3b9924fcb7b76",
                "cd6ee1bcacfc0858"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "f2da4f0a95ef8aaa",
        "type": "debug",
        "name": "M-Bus Controller Response",
        "active": false,
        "tosidebar": true,
        "console": false,
        "tostatus": false,
        "complete": "payload",
        "targetType": "msg",
        "statusVal": "",
        "statusType": "auto",
        "x": 880,
    },
    {
        "id": "36aa67c80b7a41c0",
        "name": "Volume (M3) (3)",
            {
                "to": "payload.DataRecord[3].Value",
            }
        ],
        "y": 680,
            [
                "d5bb7e1c3574b3f4"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "6491fd222b633fe2",
        "name": "On time (hours) (6)",
            {
                "to": "payload.DataRecord[6].Value",
            }
        ],
        "x": 1030,
        "y": 740,
            [
                "9eaee33d32affa27"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "8ff8b32b3170b83a",
        "name": "Flow Temperature (1e-2 deg C) (8)",
            {
                "to": "payload.DataRecord[8].Value",
            }
        ],
        "x": 1080,
        "y": 800,
            [
                "c42e2a2ebe713ad4"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "c42e2a2ebe713ad4",
        "name": "1e-2 deg C to deg C",
        "func": "msg.payload = msg.payload / 100\nreturn msg;",
        "x": 1380,
            [
                "8e69e8068a92d92e"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "aadd8e5f58652253",
        "name": "Return Temperature (1e-2 deg C) (9)",
            {
                "to": "payload.DataRecord[9].Value",
            }
        ],
        "x": 1090,
        "y": 860,
            [
                "e3b5b8296b183620"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "e3b5b8296b183620",
            [
                "9fd07e866f4c1b19"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "f1e4b241f7c4d6d5",
        "name": "Temperature Difference (1e-2 deg C) (10)",
            {
                "to": "payload.DataRecord[10].Value",
            }
        ],
        "x": 1100,
        "y": 920,
            [
                "1ce1548877f3675e"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "1ce1548877f3675e",
            [
                "f27026bbe94d34e4"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "70b34a81187c65b2",
        "name": "Powerr (100 W) (11)",
            {
                "to": "payload.DataRecord[11].Value",
            }
        ],
        "x": 1040,
        "y": 1040,
            [
                "7184adb0dddcd378"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "7184adb0dddcd378",
        "name": "100W to 10W",
        "func": "msg.payload = msg.payload / 10\nreturn msg;",
        "x": 1360,
            [
                "258857245a5e03e5"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "bce3b9924fcb7b76",
        "name": "Volume Flow (m3/h) (13)",
            {
                "to": "payload.DataRecord[13].Value",
            }
        ],
        "x": 1050,
        "y": 980,
            [
                "9c73cbfcc303143c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "ca9abb9b2cab792c",
        "name": "Gj to M3",
        "func": "msg.payload = msg.payload * 32.68\nreturn msg;",
        "x": 1520,
        "y": 620,
            [
                "7609054a1767e224"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "5a9e5bd0bef4f1d6",
        "type": "ha-mqtt-discovery",
        "server": "b6dcd17f3c27adbe",
        "x": 1180,
    },
    {
        "id": "19134b3fdf2130db",
        "type": "ha-mqtt-sensor",
        "device": "b3afec01cef8f5d5",
        "name": "Energy",
        "unit_of_measurement": "GJ",
        "config": "{\"state_class\":\"total\",\"device_class\":\"gas\"}",
        "x": 1680,
    },
    {
        "id": "d5bb7e1c3574b3f4",
        "name": "Volume",
        "unit_of_measurement": "m³",
        "config": "{\"state_class\":\"total\",\"device_class\":\"volume\"}",
        "y": 680,
    },
    {
        "id": "9eaee33d32affa27",
        "name": "On time",
        "unit_of_measurement": "h",
        "config": "{\"state_class\":\"total\"}",
        "y": 740,
    },
    {
        "id": "8e69e8068a92d92e",
        "name": "Flow Temperature",
        "unit_of_measurement": "°C",
        "config": "{}",
        "x": 1710,
    },
    {
        "id": "9fd07e866f4c1b19",
        "name": "Return Temperature",
        "x": 1720,
    },
    {
        "id": "f27026bbe94d34e4",
        "name": "Temperature Difference",
        "x": 1730,
    },
    {
        "id": "258857245a5e03e5",
        "name": "Powerr",
        "unit_of_measurement": "W",
        "config": "{\"device_class\":\"power\"}",
    },
    {
        "id": "9c73cbfcc303143c",
        "name": "Volume flow",
        "unit_of_measurement": "l/h",
        "x": 1690,
        "y": 980,
    },
    {
        "id": "7609054a1767e224",
        "name": "Energy_gas",
        "unit_of_measurement": "m³",
        "config": "{\"state_class\":\"total\",\"device_class\":\"gas\"}",
        "y": 620,
    },
    {
        "id": "f145b9958847286c",
        "type": "mbus-out",
        "client": "681a20a9d0b241d5",
        "x": 450,
            [
                "50f27b964656281d"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "948736aaf823a28f",
        "type": "mbus-controller",
        "client": "681a20a9d0b241d5",
        "x": 490,
            [
                "f2da4f0a95ef8aaa"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "431cde56cbc7ba1c",
        "type": "inject",
        "name": "getDevice",
        "props": [
            {
                "p": "payload.address",
                "v": "860550862D2C3404",
            },
            {
                "p": "topic",
            }
        ],
        "repeat": "60",
        "crontab": "",
        "once": true,
        "onceDelay": "10",
        "topic": "getDevice",
        "x": 110,
        "y": 380,
            [
                "948736aaf823a28f"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "cd6ee1bcacfc0858",
        "name": "Timestamp (0)",
            {
                "to": "payload.DataRecord[0].Timestamp",
            }
        ],
        "y": 1100,
            [
                "d555b7784e972093"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "d555b7784e972093",
        "name": "Timestamp",
        "unit_of_measurement": "",
        "config": "{\"device_class\":\"date\"}",
        "y": 1100,
    },
    {
        "id": "b6dcd17f3c27adbe",
        "type": "mqtt-broker",
        "name": "HomeAssistant",
        "broker": "homeassistant",
        "port": "1883",
        "clientid": "",
        "autoConnect": true,
        "usetls": false,
        "protocolVersion": "4",
        "keepalive": "60",
        "cleansession": true,
        "autoUnsubscribe": true,
        "birthTopic": "",
        "birthQos": "0",
        "birthRetain": "false",
        "birthPayload": "",
        "birthMsg": {},
        "closeTopic": "",
        "closeQos": "0",
        "closeRetain": "false",
        "closePayload": "",
        "closeMsg": {},
        "willTopic": "",
        "willQos": "0",
        "willRetain": "false",
        "willPayload": "",
        "willMsg": {},
        "userProps": "",
        "sessionExpiry": ""
    },
    {
        "id": "b3afec01cef8f5d5",
        "type": "ha-mqtt-device",
        "name": "Kamstrup 403W",
        "retain": false
    },
    {
        "id": "681a20a9d0b241d5",
        "type": "mbus-client",
        "name": "mbus",
        "clienttype": "serial",
        "tcpHost": "127.0.0.1",
        "tcpPort": "10001",
        "tcpTimeout": "4000",
        "serialPort": "/dev/ttyUSB0",
        "serialBaudrate": "9600",
        "reconnectTimeout": "10000",
        "autoScan": false,
        "storeDevices": true,
        "disableLogs": false
    }
]

• MneoreJ
TWTG heeft de z-wave add on ontwikkeld, maar deze is niet in werking, op dit moment kunt je er niets mee doen.
Wat een hobbyclub is het ook eigenlijk. Ik heb echt het idee dat Eneco maar wat aan het aankloten innoveren is hier -- inmiddels hebben ze volgens mij al minstens 3 versies van hun "slimme" opstelling voor warmte en dikke kans dat ze straks alsnog de boel weer moeten vervangen. Bij mij thuis kunnen ze in ieder geval met een schone lei beginnen; ik hoef hun spulletjes pas als het z'n eigen batterij heeft. 8)7

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJed
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-09 10:18
Hier proberen ze nu voor de tweede keer een afspraak te plannen voor het plaatsen van de nieuwe meter. Op dit moment heb gebruik ik de Aliexpress Infrarood sensor en krijg ik netjes elk uur mijn nauwkeurige meten in home assistant. Voor mij hoeft het niet anders. Deze mogelijkheid komt met zeker te vervallen als de boel 'geupgrade' is? Ik denk dat ik deze afspraak ook maar ga annuleren, als ik alle verhalen over de hobbyclub hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberdude47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16
Vandaag voor de tweede keer een monteur gehad die een slimme meter wilde installeren. We hebben hem wederom weggestuurd. Deze monteur had geen lekkage kunnen ontdekken. (De vorige monteur had een 'lekkage' ontdekt in de warmtewisselaar, heeft dit aangemeld bij Eneco en wij zelf ook nog een keer. Nooit meer wat op gehoord en nu dus een monteur van Heijmans voor de deur.)

Ik vind het heel apart. We betalen steeds meer en meer als consument, en krijgen daar steeds slechtere service voor terug.

Trouwens, op de vraag, we willen zelf de slimme meter kunnen uitlezen was zijn antwoord dat dit in de app van Eneco gewoon kon. Klok, klepel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Cyberdude47 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:55:
Vandaag voor de tweede keer een monteur gehad die een slimme meter wilde installeren. We hebben hem wederom weggestuurd. Deze monteur had geen lekkage kunnen ontdekken. (De vorige monteur had een 'lekkage' ontdekt in de warmtewisselaar, heeft dit aangemeld bij Eneco en wij zelf ook nog een keer. Nooit meer wat op gehoord en nu dus een monteur van Heijmans voor de deur.)

Ik vind het heel apart. We betalen steeds meer en meer als consument, en krijgen daar steeds slechtere service voor terug.

Trouwens, op de vraag, we willen zelf de slimme meter kunnen uitlezen was zijn antwoord dat dit in de app van Eneco gewoon kon. Klok, klepel.....
Zei die bij ons ook, ik heb hem direct naar de wetgeving verwezen!
Zowel de warmte wet als de slimme meter wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
LJed schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:31:
Hier proberen ze nu voor de tweede keer een afspraak te plannen voor het plaatsen van de nieuwe meter. Op dit moment heb gebruik ik de Aliexpress Infrarood sensor en krijg ik netjes elk uur mijn nauwkeurige meten in home assistant. Voor mij hoeft het niet anders. Deze mogelijkheid komt met zeker te vervallen als de boel 'geupgrade' is? Ik denk dat ik deze afspraak ook maar ga annuleren, als ik alle verhalen over de hobbyclub hoor.
Bij mij is die optie niet komen te vervallen (sterker nog, het is iets beter geworden). Ik had een L+G ultraheat, en heb nu een Kamstrup. De kamstrup geeft wat meer informatie in de telegrammen, zoals ook de ingaande en uitgaande temperatuur. Ik gebruik nu dit script: https://github.com/matthijsvisser/kamstrup-402-mqtt

Nadeel is dat het IR-oog niet meer met de magneet blijft hangen, maar nu met een tie-wrap zit :+
(de stekker van de 'slimme' module heeft bij mij minder dan 30 minuten in het stopcontact gezeten)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Aiolos schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:32:
[...]

Nadeel is dat het IR-oog niet meer met de magneet blijft hangen, maar nu met een tie-wrap zit :+
(de stekker van de 'slimme' module heeft bij mij minder dan 30 minuten in het stopcontact gezeten)
Kamstrup had ik al een tijdje maar inderdaad geen metaal en dus blijft de kop niet hangen zonder, in mijn geval, dubbelzijdige plakband.

Ik heb wel deze laten 3D printen, dat helpt wel wat met het goed aanbrengen maar het blijft er niet mee zitten zonder de plakband helaas. Misschien eens iets doen met een stuk metaal zodat het weer werkt met de magnetische kop.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert20
Inmiddels al een tijdje een nieuwe warmte meter voor verwarming en het witte Eneco kastje.

Nu inmiddels een nieuwe brief van Eneco en toevallig afgelopen zaterdag een monteur als steekproef op bezoek gehad.
Ik krijg voor warmtapwater nu ook een nieuwe meter. Deze volgens hem, zie foto hieronder.

Deze wordt dan aangesloten op het witte kastje waar ook de warmte meter op aangesloten zit.

Iemand deze meter ook al gehad?

Nu wordt het wel erg interessant om het witte kastje zelf uit te lezen? Is dit inmiddels al mogelijk?
De monteur en de mevrouw van de planning, die snappen totaal niet wat we bedoelen en verwijzen naar de eneco app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kh4RnXjWY3CD3H6HSU9tkpy3zCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYdpvdFGq2YsgfceLWYDqoZq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Bert20 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:07:
Inmiddels al een tijdje een nieuwe warmte meter voor verwarming en het witte Eneco kastje.

Nu inmiddels een nieuwe brief van Eneco en toevallig afgelopen zaterdag een monteur als steekproef op bezoek gehad.
Ik krijg voor warmtapwater nu ook een nieuwe meter. Deze volgens hem, zie foto hieronder.

Deze wordt dan aangesloten op het witte kastje waar ook de warmte meter op aangesloten zit.

Iemand deze meter ook al gehad?

Nu wordt het wel erg interessant om het witte kastje zelf uit te lezen? Is dit inmiddels al mogelijk?
De monteur en de mevrouw van de planning, die snappen totaal niet wat we bedoelen en verwijzen naar de eneco app.

[Afbeelding]
Blijven verwijzen naar de slimme meter wet en warmtewet.
Misschien dat ze het dan eindelijk eens gaan snappen...

Blijven verwijzen naar:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35292-3.html

2.2:
"De actuele informatie is zichtbaar voor de verbruiker, tevens kan op de «consumentenpoort» een energiemanagementsysteem worden aangesloten door de verbruiker of door een dienstverlener."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
Zojuist maar is even een rondje gebeld en wat lange minuten in de wacht gestaan.

De eerste mevrouw van de Eneco klantenservice de begreep er niet veel van. Werd snel doorverbonden naar de warmte storingslijn.

Daar een een mevrouw aan de telefoon die er wel iets van begreep (althans P1 poort had ze van gehoord).
Gister toevallig wat over gehoord dat ze er mee bezig zijn.

Medio September zegt ze hopen ze dit uit te kunnen rollen.

Waarschijnlijk en nieuw kastje of iets dergelijks.....
Advies was om September nog is te bellen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tweak_ers
Bert20 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:54:
Zojuist maar is even een rondje gebeld en wat lange minuten in de wacht gestaan.

De eerste mevrouw van de Eneco klantenservice de begreep er niet veel van. Werd snel doorverbonden naar de warmte storingslijn.

Daar een een mevrouw aan de telefoon die er wel iets van begreep (althans P1 poort had ze van gehoord).
Gister toevallig wat over gehoord dat ze er mee bezig zijn.

Medio September zegt ze hopen ze dit uit te kunnen rollen.

Waarschijnlijk en nieuw kastje of iets dergelijks.....
Advies was om September nog is te bellen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert20
ooo super! Ben zeker beniewd!
Laat dan a.j.b. ook weten hoe je dan verbind? P1 poort naar ?? en hoe dat uit te lezen?
Hopelijk gaat dat ook straks met HomeAssistant

[ Voor 16% gewijzigd door Bert20 op 11-04-2024 08:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_ers
Bert20 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:06:
ooo super! Ben zeker beniewd!
Laat dan a.j.b. ook weten hoe je dan verbind? P1 poort naar ?? en hoe dat uit te lezen?
Hopelijk gaat dat ook straks met HomeAssistant
Hij zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfwP8dd5rx9KOBy8nfUKi9HnR3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NaSw9R1MnMzabjeF2LT3qSE.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen er komt weinig verbruikersdata door helaas, dit zit erin:

/ECM5ecm-02-24-cg-0815408678

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(240411211525W)
!B2B2

Overigens moest de monteur kabels vanuit de warmtemeter anders positioneren. Dus het is geen goed kastje voor grootschalige uitrol.

Monteur is een uur bezig geweest

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 11-04-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Tweak_ers schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:23:
[...]

Hij zit:

...

Alleen er komt weinig verbruikersdata door helaas, dit zit erin:

/ECM5ecm-02-24-cg-0815408678

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(240411211525W)
!B2B2

...
Het datagram geeft DSMR versie 5.0 aan maar heeft dus helemaal geen verbruikersdata. 1-3:0.2.8 is de P1 output version (50 = 5.0); 0-0:1.0.0 is date-timestamp van de het bericht (11 april 2024 21:15). De CRC checksum B2B2 klopt dus dit is inderdaad het hele bericht. Meest waarschijnlijk lijkt me dat de monteur de kabel naar de warmtemeter niet goed heeft aangesloten en er dus geen data uit de warmtemeter gelezen wordt, waardoor de ECM dus lege datagrammen verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
ajbu schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:36:
[...]

Het datagram geeft DSMR versie 5.0 aan maar heeft dus helemaal geen verbruikersdata. 1-3:0.2.8 is de P1 output version (50 = 5.0); 0-0:1.0.0 is date-timestamp van de het bericht (11 april 2024 21:15). De CRC checksum B2B2 klopt dus dit is inderdaad het hele bericht. Meest waarschijnlijk lijkt me dat de monteur de kabel naar de warmtemeter niet goed heeft aangesloten en er dus geen data uit de warmtemeter gelezen wordt, waardoor de ECM dus lege datagrammen verstuurd.
Maar mijn Eneco app laat wel verbruiksdata zien vannacht. Dus die data stuurt het kastje wel door naar Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajbu
Tweak_ers schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:44:
[...]

Maar mijn Eneco app laat wel verbruiksdata zien vannacht. Dus die data stuurt het kastje wel door naar Eneco.
Dan kan er dus waarschijnlijk nog een firmware update komen om het GJ gebruik (0-n:24.2.1) mee te sturen en hopelijk ook te updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

Op 9 februari 2023 werd mijn slimme meter geplaatst en sindsdien heb ik ook de IR-kop erop zitten. Batterij houdt het dus in ieder geval al een jaar vol ondanks uitlezen met geactiveerd IR circuit. Dit werkt bij mij overigens 100% foutloos maar geef desondanks toch ook wel voorkeur aan een werkende p1 poort. Moet die wel werken natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwmaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-06 10:42
ajbu schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:36:
[...]

Het datagram geeft DSMR versie 5.0 aan maar heeft dus helemaal geen verbruikersdata. 1-3:0.2.8 is de P1 output version (50 = 5.0); 0-0:1.0.0 is date-timestamp van de het bericht (11 april 2024 21:15). De CRC checksum B2B2 klopt dus dit is inderdaad het hele bericht.
Eneco heeft op mijn verzoek bij mij versie 2.0 van Eneco Connect geplaatst. Die P1 poort zou wel uit te lezen zijn, maar ik krijg alleen DSMR versie, een ID en timestamp, net als hierboven bij #ajbu Morgen heb ik contact met de ontwikkelaar om uit te zoeken waar de issue zit. Ik denk dat de P1 poort nog “open” gezet moet worden. Ik heb overigens nog geen data in de App.

[ Voor 54% gewijzigd door jwmaas op 14-04-2024 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
jwmaas schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:31:
[...]

Eneco heeft op mijn verzoek bij mij versie 2.0 van Eneco Connect geplaatst. Die P1 poort zou wel uit te lezen zijn, maar ik krijg alleen DSMR versie, een ID en timestamp, net als hierboven bij #ajbu Morgen heb ik contact met de ontwikkelaar om uit te zoeken waar de issue zit. Ik denk dat de P1 poort nog “open” gezet moet worden. Ik heb overigens nog geen data in de App.
Cool! Bij jou ook?
Ik stuur je wel even privé bericht over welke ontwikkelaar jij spreekt 😀

Projectleider gaf bij mij aan dat er mogelijk administratief nog iets rechtgezet moet worden. Hij ging erachter aan en zou laten weten wanneer het geregeld is.

Dat contact was vrijdag, dus ik geef hem nog even.

[ Voor 15% gewijzigd door Tweak_ers op 15-04-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
Interessant, maar een moeilijke start zo te lezen :-)

Hopelijk krijgen jullie er snel wel waardes uit.

Hebben jullie enkel een GJ warmte meter?
Of ook een warmwater meter (m3) die erop aangeloten zit in.

Ben benieuwd of alle info van de warmtemeter straks te lezen is over de P1 poort, zoals de flow, ingaande/uitgaande temperatuur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Bert20 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:26:
Interessant, maar een moeilijke start zo te lezen :-)

Hopelijk krijgen jullie er snel wel waardes uit.

Hebben jullie enkel een GJ warmte meter?
Of ook een warmwater meter (m3) die erop aangeloten zit in.

Ben benieuwd of alle info van de warmtemodule straks te lezen is over de P1 poort, zoals de flow, ingaande/uitgaande temperatuur etc.
Die info zal niet via de P1 poort te lezen zijn. Info volgt DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) 5.0 zoals in eerdere comments staat. Voor DSMR 5.0 (pdf) staat de data voor warmte meters beschreven in 7.4 'Thermal Data'. Naast device type en equipment identifier zal dus alleen 5-minute meter reading in 0,01 GJ met typestamp gestuurd worden. Water data in m3 zou nog mogelijk zijn.

Extra info zou je dan ook via een eigen lezer direct van de meter moeten uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
ajbu schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:08:
[...]

Die info zal niet via de P1 poort te lezen zijn. Info volgt DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) 5.0 zoals in eerdere comments staat. Voor DSMR 5.0 (pdf) staat de data voor warmte meters beschreven in 7.4 'Thermal Data'. Naast device type en equipment identifier zal dus alleen 5-minute meter reading in 0,01 GJ met typestamp gestuurd worden. Water data in m3 zou nog mogelijk zijn.

Extra info zou je dan ook via een eigen lezer direct van de meter moeten uitlezen.
Toen ik bij Eneco zat, heb ik dat nog gevraagd. Kan het niet als gas meter gezien worden, die communiceert ook met de slimme elektriciteitsmeter.

Antwoord daarop was heel duidelijk, de gesprekken met netbeheerders zijn afgekapt omdat de netbeheerders een licentiemodel wilde handhaven.

Eneco en andere warmte aanbieders zouden geld moeten gaan betalen om het DSMR protocol te mogen gebruiken. Dat was heel resoluut een nee vanuit de warmte aanbieders.

Dus het is écht de bedoeling dat die P1 poort uitgelezen kan worden in de toekomst.

Dat is de hele reden dat hij nu pal op de voorkant zit. De P1 poort aan de binnenkant zit er ook nog steeds overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Tweak_ers schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:35:
Antwoord daarop was heel duidelijk, de gesprekken met netbeheerders zijn afgekapt omdat de netbeheerders een licentiemodel wilde handhaven.

Eneco en andere warmte aanbieders zouden geld moeten gaan betalen om het DSMR protocol te mogen gebruiken. Dat was heel resoluut een nee vanuit de warmte aanbieders.
Was er nu maar een of andere centrale aansturing vanuit de regering om dit soort bullshit in de kiem te smoren en te zorgen dat we efficiënte oplossingen krijgen voor de energietransitie... maar dat is natuurlijk teveel gevraagd. :|

Als de netbeheerders nu een nominale vergoeding zouden willen voor het gebruik van de infrastructuur in plaats van een licentie op het protocol was het nog tot daar aan toe, maar dan nog zou dit vanuit de overheid moeten komen. Aan dit soort "marktwerking" heeft niemand iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajbu
Tweak_ers schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:35:
[...]

Toen ik bij Eneco zat, heb ik dat nog gevraagd. Kan het niet als gas meter gezien worden, die communiceert ook met de slimme elektriciteitsmeter.

Dus het is écht de bedoeling dat die P1 poort uitgelezen kan worden in de toekomst.

Dat is de hele reden dat hij nu pal op de voorkant zit. De P1 poort aan de binnenkant zit er ook nog steeds overigens.
Lijkt me dat hier een paar dingen door elkaar gaan. Neem aan dat met 'als gas meter'bedoelt wordt dat de meter communiceert en dit doorgeeft aan de electriciteitsmeter waarna de electriciteitsmeter (van de netbeheerder) de gegevens samenvoegt en doorgeeft aan de P1 poort op de electriciteitsmeter. Dit is DSMR-P2 AFAIK. Kan me voorstellen dat de netbeheerder dit niet wil of hiervoor geld vraagt.

DSMR-P1 communicatie zal direct vanuit de Eneco ECM komen, dus 2 P1 poorten in de meterkast voor stroom en warmte. Zoals het datagram dat je eerder deelde is dit DSMR 5.0, net als bv Vattenfall gebruikt. Anders zou de Eneco P1 poort voorop natuurlijk ook zinloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
ajbu schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:08:
[...]

Dat is jammer, leek me wel leuk om daar is grafiekjes van te maken en te bekijken. Dan idd misschien toch een IR meter in het volgende winter seizoen.

Nu zit het bij mij dus zo, (let niet op de rommel 8)7 ):

Geel - Warmte meter voor de CV (in GJ en m3)
Groen - Warmwater meter voor tapwater (in m3)

Ik hoop erg dat die warm tap water meter ook straks door komt op de P1.

Vind het overigens erg bijzonder dat beide meter snoertjes gewoon in het zelfde klemmetje zitten in het kastje. niet voor elke meter een aparte aansluiting maar gewoon echt in elkaar gedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRVj-psV7NrngXAaVedtxQU1VEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CpO7gOQdhJ3BGkfXPfPJsTIc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
ajbu schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:08:
[...]

Lijkt me dat hier een paar dingen door elkaar gaan. Neem aan dat met 'als gas meter'bedoelt wordt dat de meter communiceert en dit doorgeeft aan de electriciteitsmeter waarna de electriciteitsmeter (van de netbeheerder) de gegevens samenvoegt en doorgeeft aan de P1 poort op de electriciteitsmeter. Dit is DSMR-P2 AFAIK. Kan me voorstellen dat de netbeheerder dit niet wil of hiervoor geld vraagt.

DSMR-P1 communicatie zal direct vanuit de Eneco ECM komen, dus 2 P1 poorten in de meterkast voor stroom en warmte. Zoals het datagram dat je eerder deelde is dit DSMR 5.0, net als bv Vattenfall gebruikt. Anders zou de Eneco P1 poort voorop natuurlijk ook zinloos zijn.
Okee excuus, begrijp ik het verkeerd.

Anyway, reactie van Eneco binnen:

Hi …,

Eneco Smart Operationeel Center geeft aan dat de Ecm online is.
Eneco Data en Asset geeft aan dat de Ecm nog niet admininstrief verwerkt is. Ik heb gevraagd hier urgentie op te geven.

Wil je het volgende week nog en keer proberen en mij laten weten of het gelukt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsmade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-09 16:26
Bert20 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:23:
[...]

Vind het overigens erg bijzonder dat beide meter snoertjes gewoon in het zelfde klemmetje zitten in het kastje. niet voor elke meter een aparte aansluiting maar gewoon echt in elkaar gedraaid.
De m-BUS, is een bus. Dat wil zeggen dat het een soort netwerk is, waarop meerdere apparaten kunnen worden aangesloten, elk met een eigen adres.
Daarom hoeven ze niet op een aparte aansluiting. Even uit mijn hoofd mogen er zo rond de 250 apparaten op 1 bus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Weer een antwoord vanuit Eneco en direct doorgestuurd naar de verantwoordelijke medewerker bij Eneco:

Dit probleem is bekend en zijn we mee bezig.
De consumentenpoort is actief echter moet er op de achtergrond in de data tabellen nog worden aangegeven welke data gepubliceerd moet worden.

Mijn collega <naam> is hier mee bezig.
<Naam> heb jij een beeld wanneer dit voor @Tweak_ers gereed is?

Alvast dank voor de terugkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:03
Bij ons in Utrecht komen ze eind mei weer langs. Vorig jaar hadden ze al een module geinstalleerd die niet lokaal uit te lezen was, dus die heb ik nooit van stroom voorzien. Hopelijk kan je met deze nieuwe module wel de boel uitlezen. Dan alleen nog een geschikte manier vinden om het te koppelen aan Home Assistant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Reactie van Eneco gekregen, is ingeregeld en zien data voorbij komen.
Morgen zal ik er even verder induiken.

We hebben rook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:09
Mooi, we zijn benieuwd. Nu maar hopen dat het geen 'magic smoke' is. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
Nou, volgens mij gaat het goed, er zijn meterstanden uit te lezen:

{
"wifi_ssid": "<router naam>",
"wifi_strength": 74,
"smr_version": 50,
"meter_model": "ECM5ecm-02-24-cg-######",
"unique_id": "GID_0",
"external": [
{
"unique_id": "######",
"type": "heat_meter",
"timestamp": 240514091500,
"value": 72.833,
"unit": "GJ"
},
{
"unique_id": "######",
"type": "water_meter",
"timestamp": 240514091500,
"value": 653.467,
"unit": "m3"
}
]
}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
@Tweak_ers Hoe heb je dit in gang gekregen en wil je eventueel de correspondentie delen? Als nerd moet ik dit ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
mr.DJ95 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:37:
@Tweak_ers Hoe heb je dit in gang gekregen en wil je eventueel de correspondentie delen? Als nerd moet ik dit ook.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
Heeft iemand een foto van de bedrading ze hebben van de week de warm water meter verwisseld voor een slimme meter maar nu geeft die storing op de warmte meter.

Ze hebben onder MB1 rood en bruine draad aangesloten en op MB2 de witte en de blauw.

Ik weet niet of het uitmaakt of rood of wit op MB1 of blauw of bruin.

Waarschijnlijk zat er een draadje los inmiddels is het alarm opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door stoutski op 13-06-2024 21:21 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitch!
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-08 22:28
stoutski schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:13:
Heeft iemand een foto van de bedrading ze hebben van de week de warm water meter verwisseld voor een slimme meter maar nu geeft die storing op de warmte meter.

Ze hebben onder MB1 rood en bruine draad aangesloten en op MB2 de witte en de blauw.

Ik weet niet of het uitmaakt of rood of wit op MB1 of blauw of bruin.

Waarschijnlijk zat er een draadje los inmiddels is het alarm opgelost.
Mbus is polarity independent, dus het maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
Stitch! schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Mbus is polarity independent, dus het maakt niet uit.
Thanks waarschijnlijk moesten ze ook nog wat aanpassen na een week was de melding opgelost.
Zitten nu 2 meters op de zelfde contacten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jwmaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-06 10:42
Er is een ontwikkelaar bij mij thuis langs geweest om de ECM versie 2 te testen. Maar na dit bezoek nog geen data. In de namiddag kreeg ik een seintje dat er nu wel data beschikbaar zou moeten zijn. En inderdaad, volume data in m3, maar nog geen meterstand in GJ. Kwartiertje later was ook dat gefikst. Ik krijg nu dus GJ en m3 data uit de P1 poort van de Eneco Connect ECM versie 2.
Ik gebruik de ethernet P1 lezer van Zuidwijk.com voor aansluiting op de P1 poort.
De standaard DSMR integratie van Home Assistant werkt niet met de ECM met deze lezer, ook niet met de wifi lezer van HomeWizard.
Met de DSMR node van NodeRed krijg ik wel een buffer met data na wat experimenteren met de instellingen. Daar filter ik de GJ en m3 standen uit. Wel jammer dat ik nu geen flow-, temperatuur- en huidig verbruiksdata meer heb. Als ik die data wil hebben moet ik de IR kop route weer nemen. Die vind ik te instabiel (wel jaren naar tevredenheid gebruikt).
De ECM update iedere 5 minuten. De NodeRed flow doet dit iedere minuut. Werkt nu perfect.
Ik vond de service van Eneco boven verwachting goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
jwmaas schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:38:
Er is een ontwikkelaar bij mij thuis langs geweest om de ECM versie 2 te testen. Maar na dit bezoek nog geen data. In de namiddag kreeg ik een seintje dat er nu wel data beschikbaar zou moeten zijn. En inderdaad, volume data in m3, maar nog geen meterstand in GJ. Kwartiertje later was ook dat gefikst. Ik krijg nu dus GJ en m3 data uit de P1 poort van de Eneco Connect ECM versie 2.
Ik gebruik de ethernet P1 lezer van Zuidwijk.com voor aansluiting op de P1 poort.
De standaard DSMR integratie van Home Assistant werkt niet met de ECM met deze lezer, ook niet met de wifi lezer van HomeWizard.
Met de DSMR node van NodeRed krijg ik wel een buffer met data na wat experimenteren met de instellingen. Daar filter ik de GJ en m3 standen uit. Wel jammer dat ik nu geen flow-, temperatuur- en huidig verbruiksdata meer heb. Als ik die data wil hebben moet ik de IR kop route weer nemen. Die vind ik te instabiel (wel jaren naar tevredenheid gebruikt).
De ECM update iedere 5 minuten. De NodeRed flow doet dit iedere minuut. Werkt nu perfect.
Ik vond de service van Eneco boven verwachting goed.
Ben wel benieuwd hoe je dat met NodeRed voor elkaar krijgt, misschien kan je wat meer info delen zoals de JSON (export)? Ik neem aan dat je "@nagisa~/node-red-dsmr" Palette/Node bedoelt in Node-Red.
Is dit door Eneco eigenlijk breed uitgerold dat jij weet? Geen idee hoe dat werkt en of je dat eventueel kan vragen aan ze. :D

grahamofthewheels.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeC
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:20

BeC

Tweak_ers schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:00:

[Afbeelding]

Nu zit er een P1 poort op, maar deze lijkt volledig dicht te staan.

Dus ik bellen met Eneco:
Ja dat klopt, ik moet die helemaal niet gebruiken, u moet de Eneco app gebruiken, daar kunt u op uitlezen.

Ja hallo, dat wil ik nu net niet. En ik dacht dat er een wet was voor slimme meters die het gebruik van de P1 poort verplicht stelde.

Heeft iemand hier meer informatie over toevallig?
Ik wil de de digitale warm tap water sensor zelf aansluiten op TS1 en TS2 de draadjes van de flowiq 2101 zijn wit en rood
Weet iemand hoe ze er aan moeten?
Eneco zelf heeft geen plan om te komen al 4 maanden niet ze hebben heijmans van het project afgehaald maar ik denk zelf dat heijmans zelf keihard weg gelopen is bij eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
BeC schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:46:
Eneco zelf heeft geen plan om te komen al 4 maanden niet ze hebben heijmans van het project afgehaald maar ik denk zelf dat heijmans zelf keihard weg gelopen is bij eneco.
Dat lijkt me sterk. Installateurs komen om in het werk op het moment, waarschijnlijk heeft ook Eneco gewoon belangrijkere dingen te doen dan dit projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeC

BeC

Eneco is bezig geweest hier om de stadsverwarmings meters en tapwater te digitaliseren 4 maanden terug.
De meters zijn geplaatst alleen de tapwater aansluiting is niet aangesloten op de eneco modem module.
De loodgieter mocht het draadje niet er aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajbu
Vreemd, Heijmans is inderdaad gestopt met uitvoeren voor Eneco. Ik heb vorige maand (juli) een mail gekregen van Heijmans om een afspraak voor het vervangen van de warmte meter te bevestigen. Als ik nu naar de link ga https://eneco.monteurinplannen.nl/ staat er:
Heijmans is gestopt met de werkzaamheden voor Eneco. Daarom is deze pagina niet langer in gebruik. Je kunt je afspraak plannen of wijzigen door te bellen naar Eneco 010 - 890 6964

[ Voor 3% gewijzigd door ajbu op 18-08-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 16:31

dwizzy

Weaponised confusion

Ik had dus nog geen wandcontactdoos, en maanden niets gehoord nadat Heijmans de meter weggehaald had omdat ze toch geen stroom gingen leveren.
Vandaag is er alsnog een echte Eneco-man langsgekomen (aardige vent die nu op Tweakers komt kijken).
Was aangekondigd in een brief waarin gewoon een datum en tijd werd genoemd, en ik kon bellen als ik iets anders wilde.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Ik heb inmiddels wel een wcd (dat was nog een gedoe omdat ik een meterkast uit het jaar stillekes heb) maar die heeft twee contacten en is nu dus al bezet door de glasvezelmodem en router, die net even iets belangrijker zijn. :P Ik heb sinds ze de "slimme" meter geïnstalleerd hebben (exclusief modulevormig aanhangsel) niks meer gehoord van Eneco, en op zich vind ik dat zelf allemaal best. Ik heb er zelf niks aan en het kost mij alleen maar stroom (gelukkig te verwaarlozen, maar toch). Als ze de boel alsnog willen verslimmen kunnen ze gelijk een nieuwe wcd meenemen en de boel weer openschroeven... Nog even en ik heb meer apparaten in de meterkast zelf hangen dan binnenshuis. Of je daar als netbeheerder vrolijk van moet worden...

[ Voor 10% gewijzigd door MneoreJ op 09-09-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibblebit

Nibblebit

MneoreJ schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:34:
Ik heb sinds ze de "slimme" meter geïnstalleerd hebben (exclusief modulevormig aanhangsel) niks meer gehoord van Eneco
Als je wacht op actuele waarden in de Eneco app moet je dat via "Mijn ENECO" nog activeren, maar het is een wild guess dat dit jouw euvel is... :|

Zelf heb ik inmiddels al iets van 11 adapters in mijn meterkast hangen omdat ik daar ook allerlei IoT apparatuur heb zitten. Wat zou een multivoeding die alle adapters kan vervangen een uitkomst zijn zeg!

[ Voor 21% gewijzigd door Nibblebit op 09-09-2024 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Nibblebit schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:20:
Als je wacht op actuele waarden in de Eneco app moet je dat via "Mijn ENECO" nog activeren, maar het is een wild guess dat dit jouw euvel is... :|
Nee, ik wacht nergens op -- voor de duidelijkheid, ik heb 0 interesse in een slimme warmtemeter aangezien ik 0 warmte verbruik. (Warm*water* wel, maar dat gaat via een andere meter.)

Toen Eneco oorspronkelijk kwam om de meter te installeren was er geen wcd en is de module die de standen moet doorgeven dus ook niet geïnstalleerd (dit vond de monteur ook geen probleem, overigens). De draadjes van de meter bengelen er nu gewoon los bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeC

BeC

Eneco heeft na maanden de digitale stadsverwarmings meting werkend gemaakt.
De MB1 en MB2 aansluitingen gaan gezamelijk naar de digitale kampstrup meter van de stadsverwarming en de
digitale flowIQ 2101 module voor het warm tapwater !
Beide 2 metingen met 2 draadjes onder 1 schroefje !
k Zou de p1 data willen gebruiken op mn home wizard scherm maar geen idee hoe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssnV4i4Sv7zHnR8t2zwg5M8Grpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ayr3VCnojLvqOcH2wNtdWvT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:36
BeC schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:13:
De MB1 en MB2 aansluitingen gaan gezamelijk naar de digitale kampstrup meter van de stadsverwarming en de

[Afbeelding]
hadden ze deze niet verzegeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeC

BeC

Nee je kan het modem deksel gewoon open doen. Zijkant links en rechts klipjes indrukken.
De ts aansluitingen zijn voor het evt aan of uitschakelen van een boiler.
Waarschijnlijk via hun toon app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 16:31

dwizzy

Weaponised confusion

Bij mij heeft'ie hem niet eens echt dicht geklikt, dus makkelijk af te halen. Makkelijkst is om het P1-rubbertje er eerst af te halen.
Vraag me wel af eigenlijk waarom de warmtemeter niet aan die module is gekoppeld bij mij, hij zei dat dat later ging gebeuren... maar misschien had zijn administratie nog niet door dat tussen plaatsen van de eerste module en nu de herplaatsing met stroom, er een nieuwe warmtemeter is geïnstalleerd die wel al een draadje heeft.
wat ik begrijp van dit hele topic is dat Eneco vergeten is af te spreken dat die fysieke P1 poort ook logisch een P1-protocol moet spreken. Pas de volgende warmtemodule zou dat kunnen?

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers

[Afbeelding]
Kan (nog) niet.
Ik zou dat ook graag willen!

@HomeWizard_NL leest mee op Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Waarom staat er op de officiële website van Eneco zo weinig over de "slimme" warmwatermeter?

Heeft iemand hier meer informatie over, is deze uit te lezen met HA of Domoticz?

En misschien gekke vraag, maar mijn hoofdkraan afsluiter lekt, kan ik eisen van de monteur om direct de afsluit kraan te vervangen als hij de meter komt vervangen?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste