Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Alphyraz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:31:
[...]

Die gebruiken we inderdaad ook gewoon. Zorgt dat voor problemen?

@JaapB Gebruik jij ook nog de gewone afstandsbediening?
Zou geen probleem moeten geven. Ik stuur op die wijze een zonnescherm aan. Gaat al jaren goed.

Heb je toevallig op de RFXcom alle protocollen aanstaan? Ook die je niet gebruikt? Die anders allemaal uitzetten. Het is maar een gok van me maar heb wel eens ergens gelezen dat dat problemen kan geven op de RFXcom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:27
JaapB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:40:
[...]

Ik gebruik ook de 16 kanaals afstandsbediening en ook dat heeft nooit tot verstoringen geleid. De enige keer dat ik een motor opnieuw in moest leren was toen die defect was geraakt en vervangen is door een nieuwer exemplaar.
Hoe heb je (destijds) je rolluiken ingeleerd? Via Domoticz of via de RFXmngr? En zou dat uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 08:03
Alphyraz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:08:
[...]

Hoe heb je (destijds) je rolluiken ingeleerd? Via Domoticz of via de RFXmngr? En zou dat uitmaken?
Inleren volgens de WIKI van Domoticz: https://www.domoticz.com/wiki/RFXtrx433E
Dit was indertijd bij de installatie en afgelopen jaar met die vervanging weer hetzelfde. Heb in het begin die RFXmngr enkel gebuikt om firmware te updaten.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
JaapB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:21:
[...]

Dit was indertijd bij de installatie en afgelopen jaar met die vervanging weer hetzelfde. Heb in het begin die RFXmngr enkel gebuikt om firmware te updaten.
Kun je me vertellen of jij ook meerdere rolluiken vanuit Domoticz bedient? Ik heb namelijk de individuele rolluiken ingeleerd maar ook het signaal van alle bedieningen tegelijk ingeleerd als aparte switch. De situatie ziet er dan als volgt uit:
  • Boven 1
  • Boven 2
  • Boven 3
  • Boven 4
  • Boven (alles)
Ik begin me af te vragen of een combinatie tussen die switches vanuit Domoticz en het gebruik van de originele afstandsbediening voor problemen kan zorgen.

Ik kan ook nog eens proberen om in RFXmngr te kijken of de bestaande codes nog erin staan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:19
JaapB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:21:
[...]
Maakt het type afstandsbediening nog uit?
- Met de Somfy Telis ging het simpel.
- Met de Somfy Situo is het me nog niet gelukt.

Ik kan het me haast niet voorstellen, maar toch...

@Alphyraz,
Let er wel op dat je bij het inleren één rolluik (of wat dan ook hebt aangesloten) en van de anderen de stekker eruit hebt gehaald. Doe je dit niet dan kan je nog wel een keer voor leuke verrassingen komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
@Lawrentz Ik vraag me af of dat nodig is. Ik was ook in de veronderstelling dat dit het geval was maar volgens de manual is dat niet nodig als je het juiste rolluik selecteert op de afstandsbediening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4pqOe-gZy6SjmDXhc6DLZNSFHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERbuJpftFnzk1CVkLxWruQ0s.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zojuist nog wat tests gedaan en het lijkt erop dat wanneer ik meerdere keren verschillende commando’s verstuur via verschillende switches (individueel en als groep), dat de rolluiken dan wel weer reageren. Het lijkt er dus op dat het niet zo is dat het hele rolluik uit de RFXCOM is maar dat alleen het signaal niet goed verwerkt wordt.

Ruis zou een mogelijkheid zijn, maar ook wel gek aangezien er verder geen apparaten op 433 Mhz werken hier en het na een aantal keer proberen weer gewoon continu werkt. Bij ruis zou ik verwachten dat het zelfs van minuut tot minuut fluctueert, wat hier niet het geval lijkt te zijn.

Edit: ik heb de Situo 5 RTS afstandsbedieningen, maar daar werkt het dus wel (grotendeels) mee in combinatie met de RFXCOM.

[ Voor 5% gewijzigd door Alphyraz op 30-12-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
Alphyraz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:40:
[...]

Kun je me vertellen of jij ook meerdere rolluiken vanuit Domoticz bedient? Ik heb namelijk de individuele rolluiken ingeleerd maar ook het signaal van alle bedieningen tegelijk ingeleerd als aparte switch. De situatie ziet er dan als volgt uit:
  • Boven 1
  • Boven 2
  • Boven 3
  • Boven 4
  • Boven (alles)
Ik begin me af te vragen of een combinatie tussen die switches vanuit Domoticz en het gebruik van de originele afstandsbediening voor problemen kan zorgen.

Ik kan ook nog eens proberen om in RFXmngr te kijken of de bestaande codes nog erin staan of niet.
Ik heb hier in totaal 13 rolluiken en die zijn individueel maar ook als groepen aangestuurd. Voor zonwering heb ik 4 groepen ingesteld die onder bepaalde voorwaarden in een script voor dat deel van het huis naar beneden gaan als het te warm binnen dreigt te worden. Voor het eind van elk script heb ik een timer ingesteld.

Enige probleem wat ik kreeg was toen enkele versies terug de werking van de blinds omgekeerd werden en dat hier dus zorgde voor foute acties. Indertijd maar opgelost door er omheen te werken.

Maar dat heeft niets van doen met het al dan niet verliezen van het contact met de rolluikmotoren.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
Lawrentz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:48:
[...]

Maakt het type afstandsbediening nog uit?
- Met de Somfy Telis ging het simpel.
- Met de Somfy Situo is het me nog niet gelukt.

Ik kan het me haast niet voorstellen, maar toch...

@Alphyraz,
Let er wel op dat je bij het inleren één rolluik (of wat dan ook hebt aangesloten) en van de anderen de stekker eruit hebt gehaald. Doe je dit niet dan kan je nog wel een keer voor leuke verrassingen komen te staan.
Hier werk ik met de Somfy Tellis 16, maar elk rolluik heeft ook zijn eigen draadloze wandschakelaar waar het ook mee werkt.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Alphyraz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:31:
[...]

Die gebruiken we inderdaad ook gewoon. Zorgt dat voor problemen?

@JaapB Gebruik jij ook nog de gewone afstandsbediening?
Sommige maken gebruik van een rolling code die iedere keer veranderd als je er op drukt. Dus dan verliest hij zijn synchronisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
niki_lauda schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:08:
[...]

Sommige maken gebruik van een rolling code die iedere keer veranderd als je er op drukt. Dus dan verliest hij zijn synchronisatie
Dit vermoeden had ik ook, maar ik heb zojuist bevestigd dat ik de afstandsbediening en de RFXCOM gewoon door elkaar kan gebruiken. Dit lijkt het dus niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:48
Alphyraz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:38:
[...]

Dit vermoeden had ik ook, maar ik heb zojuist bevestigd dat ik de afstandsbediening en de RFXCOM gewoon door elkaar kan gebruiken. Dit lijkt het dus niet te zijn.
Er zit een threshold op de rolling code. Ik kan me
Voorstellen dat als je alleen de afstandsbediening gebruikt dat na een poos de threshold is overschreden voor de rfxcom.
Wellicht de moeite waard om uit te zoeken of de rfxcom actief luistert en de rolling code update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik krijg nu continu de popup dat er een domoticz update is naar 2024.1
De changelog laat weinig zien waarvan in denk dat het impact heeft op mijn installatie.
Gebruik een Pi2B met Buster.
Is een upgrade naar Bullseye noodzakelijk?

Ik kan daar weinig duidelijkheid over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:08
Hann1BaL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:43:
De changelog laat weinig zien waarvan in denk dat het impact heeft op mijn installatie.

Volgens mij is daar niets aan veranderd, zou dus nog moeten werken. Zorg dat je een goede backup hebt, kan je altijd terug als het toch niet werkt.

Ik heb vanmorgen de update geïnstalleerd (Docker), geen gekke dingen gevonden die niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 23:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Knielen schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Volgens mij is daar niets aan veranderd, zou dus nog moeten werken. Zorg dat je een goede backup hebt, kan je altijd terug als het toch niet werkt.

Ik heb vanmorgen de update geïnstalleerd (Docker), geen gekke dingen gevonden die niet werken.
Ik had met de vorige versie last van memory issues. Ik moest Domoticz elke 3 a 4 dagen opnieuw starten omdat het memory helemaal vol zit.

Ben benieuwd / hoop dat dat opgelost is met deze versie. Van de week de docker container maar eens updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Hann1BaL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:43:

Lekker laten gaan dan. Bij de updates van domoticz komt wel vaker een konijn uit een hoge hoed te voorschijn na een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Ben ik de enige die na een update na 2024.1 Domoticz niet meer aan de praat krijgt? Ik krijg na starten ogenblikkelijk een segmentation fault, dus Domoticz start überhaupt niet. Omdat Raspberry Pi OS toch een upgrade kon gebruiken (zat nog op Buster) heb ik maar een verse install gedaan op een vers SD-kaartje. Maar ook daar krijg ik dezelfde foutmelding. Dus voor de duidelijkheid: dat is met een kale Domoticz op een zojuist geïnstalleerd OS...

$ sudo service domoticz.sh status

● domoticz.service - LSB: Home Automation System
Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated)
Active: active (exited) since Tue 2024-01-02 20:44:36 CET; 9min ago
Docs: man:systemd-sysv-generator(8)
Process: 2419 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SUCCESS)
CPU: 240ms

Jan 02 20:44:35 meterkast systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
Jan 02 20:44:36 meterkast domoticz.sh[2419]: Time synchronized, starting Domoticz...
Jan 02 20:44:36 meterkast domoticz.sh[2419]: Segmentation fault
Jan 02 20:44:36 meterkast systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.

Geen crashlog te vinden (of wat voor log dan ook trouwens).

Ik kan er niets over vinden op internet. Zelfde verhaal met zowel stable als beta.

Edit: Domoticz draait (hoort te draaien) op een Pi Zero W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

mwolthers schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:15:
Ben ik de enige die na een update na 2024.1 Domoticz niet meer aan de praat krijgt? Ik krijg na starten ogenblikkelijk een segmentation fault, dus Domoticz start überhaupt niet. Omdat Raspberry Pi OS toch een upgrade kon gebruiken (zat nog op Buster) heb ik maar een verse install gedaan op een vers SD-kaartje. Maar ook daar krijg ik dezelfde foutmelding. Dus voor de duidelijkheid: dat is met een kale Domoticz op een zojuist geïnstalleerd OS...

Process: 2419 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/SUCCESS)

Jan 02 20:44:36 meterkast domoticz.sh[2419]: Time synchronized, starting Domoticz...

Ik kan er niets over vinden op internet. Zelfde verhaal met zowel stable als beta.

As always, PLEASE make a FULL backup of your Domoticz folder (or in case of an embedded system, your SD card!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
niki_lauda schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:22:
[...]

As always, PLEASE make a FULL backup of your Domoticz folder (or in case of an embedded system, your SD card!)
Ehm ja, allicht, kan niet vaak genoeg gezegd worden. Punt is natuurlijk dat een nieuwe install op een nieuw OS op een nieuw SD-kaartje niet werkt, ik geen idee heb waarom of hoe dat op te lossen, en me er stevig over verbaas dat ik nergens vergelijkbare issues tegenkom op T.net of het Domoticz-forum of met een flink aantal zoekacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

mwolthers schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Ehm ja, allicht, kan niet vaak genoeg gezegd worden. Punt is natuurlijk dat een nieuwe install op een nieuw OS op een nieuw SD-kaartje niet werkt, ik geen idee heb waarom of hoe dat op te lossen, en me er stevig over verbaas dat ik nergens vergelijkbare issues tegenkom op T.net of het Domoticz-forum of met een flink aantal zoekacties...
Zie forumpost en het antwoord van Gizmocuz
https://www.domoticz.com/...opic.php?p=310602#p310602

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

mwolthers schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:15:

https://www.domoticz.com/...opic.php?p=310716#p310716 Werkt dus niet op arm v6
mine is running on a Rpi zero w and it gives segfault
I have another RPI zero w (second release) and it works...
I think it wont' run on an ARMV6:
model name : ARMv6-compatible processor rev 7 (v6l)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 14:36
Ik weet niet of het mag, maar ik heb onderstaande bericht ook in een andere topic over domoitcz gezet maar kan hem daar niet meer verwijderen?
Ik zag later pas dat dit topic er ook was en waarschijnlijk beter gelezen wordt, vandaar dat ik hem ook hier neer gezet heb.

Ik ben helemaal klaar met domoticz op mijn raspberry pi 3.
Gisteren gaf domoticz aan dat er een update was en met mijn domme kop op updaten gedrukt.
Nu ziet domoticz de aeotec z-stick Gen5 niet meer omdat open zwave niet meer ondersteund wordt.
Omdat ik al bezig ben met het overgaan naar HA, wilde ik me hier niet meer in verdiepen.
Het makkelijkste leek mij een oudere versie terug zetten.
Op internet geen vorige versie 2023.1 te vinden die ik zonder te compileren? in de raspberry pi imager software kan gebruiken.
Ook in de raspberry pi imager software zelf kun je geen oudere stable versies kiezen....
Dan maar terug gaan naar een eigen vorige backup die ik zelf vorig jaar had gemaakt.
Ook dat geeft problemen; na terugzetten backup vraagt domoticz (via mijn webbrowser) ineens om een gebruikersnaam en wachtwoord?
Deze gebruikersnaam en wachtwoord heb ik ingevuld (destijds netjes opgeschreven) en deze kent hij niet terwijl ik zeker ben dat ze goed zijn!
Via internet naar een oplossing gezocht om het wachtwoord te omzeilen; dit werkt echter ook niet.
Kortom waardeloze ondersteuning.
Op dit moment ben ik aan het overgaan naar HA (80% klaar mee); echter werkt mijn verwarming nu nog via domoticz omdat ik deze nog over moest zetten; dus moet ik de verschillende zwave radiatorknoppen nu handmatig bedienen.....
Iemand die me kan helpen om het wachtwoord in de webbrowser te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

jenk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:06:
Ik weet niet of het mag, maar ik heb onderstaande bericht ook in een andere topic over domoitcz gezet maar kan hem daar niet meer verwijderen?
Ik zag later pas dat dit topic er ook was en waarschijnlijk beter gelezen wordt, vandaar dat ik hem ook hier neer gezet heb.

Gisteren gaf domoticz aan dat er een update was en met mijn domme kop op updaten gedrukt.
Nu ziet domoticz de aeotec z-stick Gen5 niet meer omdat open zwave niet meer ondersteund wordt.
Omdat ik al bezig ben met het overgaan naar HA, wilde ik me hier niet meer in verdiepen.
Op internet geen vorige versie 2023.1 te vinden die ik zonder te compileren? in de raspberry pi imager software kan gebruiken.
Ook in de raspberry pi imager software zelf kun je geen oudere stable versies kiezen....
Dan maar terug gaan naar een eigen vorige backup die ik zelf vorig jaar had gemaakt.
Ook dat geeft problemen; na terugzetten backup vraagt domoticz (via mijn webbrowser) ineens om een gebruikersnaam en wachtwoord?
Deze gebruikersnaam en wachtwoord heb ik ingevuld (destijds netjes opgeschreven) en deze kent hij niet terwijl ik zeker ben dat ze goed zijn!
Via internet naar een oplossing gezocht om het wachtwoord te omzeilen; dit werkt echter ook niet.
Op dit moment ben ik aan het overgaan naar HA (80% klaar mee); echter werkt mijn verwarming nu nog via domoticz omdat ik deze nog over moest zetten; dus moet ik de verschillende zwave radiatorknoppen nu handmatig bedienen.....
CTRL+F5 al geprobeerd en daarna gebruikersnaam en ww invullen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawrentz

Een paar dingen:
  • https://www.domoticz.com/wiki/Lost_Username_Password
  • De ondersteuning van de oude Z-wave is/was achterhaald en er wordt al een tijdje aangeraden om naar Z-Wave JS UI over te stappen. Dit heeft niet zozeer met Dz te maken en hier zal je met HA ook mee te maken gaan krijgen.
  • Het uitzetten van Zwave stond in de release notes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
Lawrentz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Een paar dingen:
  • https://www.domoticz.com/wiki/Lost_Username_Password
  • De ondersteuning van de oude Z-wave is/was achterhaald en er wordt al een tijdje aangeraden om naar Z-Wave JS UI over te stappen. Dit heeft niet zozeer met Dz te maken en hier zal je met HA ook me te maken gaan krijgen.
  • Het uitzetten van Zwave stond in de release notes.
De wiki voor "lost_username_password"werkt dus niet bij mij; hij vraag na het opnieuw opstarten van de domoticz service nog steeds om de username en password?
Kan ik deze ergens met putty uit een file verwijderen?
Ik wist achteraf wel dat de oude Z-wave was achterhaald, maar bij mij werkte het prima en ik wilde toch overgaan naar HA dus wilde me hier niet meer in verdiepen omdat dat allemaal zoveel ingewikkelder is dan HA.
Ik merk dat bij HA de installatie en mogelijkheden steeds makkelijker gemaakt worden en ook steeds meer ondersteuning van onderdelen komt wat ik als een vooruitgang zie en dat mis ik totaal bij Domoticz. Domoticz was/is wel stabiel, maar niet beledigend bedoeld echt alleen voor de nerds qua programmeren en dat vind jammer; ze zouden echt wat aan de gebruiksvriendelijkheid moeten doen.
Als bij HA de oude Z-wave ook gaat verdwijnen weet ik zeker dat het beter geregeld/omschreven wordt dan bij Domoticz hoe dit op te pakken.

[ Voor 21% gewijzigd door jenk op 02-01-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

jobr schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Lekker laten gaan dan. Bij de updates van domoticz komt wel vaker een konijn uit een hoge hoed te voorschijn na een update.
2024.1 wekt prima op een rpi2B met Buster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 08:40
JaapB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:40:
[...]

Ik gebruik ook de 16 kanaals afstandsbediening en ook dat heeft nooit tot verstoringen geleid. De enige keer dat ik een motor opnieuw in moest leren was toen die defect was geraakt en vervangen is door een nieuwer exemplaar.
16 kanaals. Geen idee dat die bestonden. Loop ik te knoeien met die 4 kanaals....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Voor je begint moet je even de release notes doornemen. Het was al meer dan een jaar bekend dat openzwave ondersteuning zou vervallen (https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=39292). Dat is niet het probleem van Domoticz maar de ontwikkelaars van openzwave die de handdoek in de ring gooiden. Het project is al 2 jaar zo goed als dood en de wiki beschrijft hoe je over moet naar MQTT.

Dat zal je voor Home Assistant ook moeten doen, want ook die werkt met MQTT.

Na de migratie kan je weer bij je ZWave apparaten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

asing schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Voor je begint moet je even de release notes doornemen. Het was al meer dan een jaar bekend dat openzwave ondersteuning zou vervallen (https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=39292). Dat is niet het probleem van Domoticz maar de ontwikkelaars van openzwave die de handdoek in de ring gooiden. Het project is al 2 jaar zo goed als dood en de wiki beschrijft hoe je over moet naar MQTT.

En ik kan het niet vaak genoeg herhalen. Domotica is voor ons zo cruciaal geworden. Of het domoticz of homeassistant is.
Ik maak iedere twee /drie maanden een image, de database wordt twee keer per dag gekopieerd naar en usb-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:59
Je kan deze proberen: https://web.archive.org/w...//domoticz.com/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
niki_lauda schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:43:
[...]

En ik kan het niet vaak genoeg herhalen. Domotica is voor ons zo cruciaal geworden. Of het domoticz of homeassistant is.
Ik maak iedere twee /drie maanden een image, de database wordt twee keer per dag gekopieerd naar en usb-stick.
Die images heb ik dus met backups van de databases, alleen blijft hij bij het terugzetten zeuren over een gebruikersnaam en wachtwoord die ik dus heb opgeslagen maar de domoticz software niet accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
Top, daar kan ik denk ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 09:50
werkt de versie 2024.1 met de AEON Labs ZW090 Z-Stick Gen5 EU zonder problemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
asing schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:30:
[...]

Ik gebruik ook een pi4 met HA en een z-stick gen 5+ en dat werkt prima met mijn overige zwave apparatuur, dus dat is waarschijnlijk vanzelf in HA gegaan?
Dat bedoel ik dus met dat Domoticz qua gebruiksvriendelijkheid ver achter ligt op HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
teo1966 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:14:
werkt de versie 2024.1 met de AEON Labs ZW090 Z-Stick Gen5 EU zonder problemen ?
Domoticz praat met MQTT. MQTT praat met ZWave. Ik heb het zelf nog niet getest maar ik verwacht dat als je op MQTT zit er niks mis gaat.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
jenk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:14:
[...]

Ik gebruik ook een pi4 met HA en een z-stick gen 5+ en dat werkt prima met mijn overige zwave apparatuur, dus dat is waarschijnlijk vanzelf in HA gegaan?
Dat bedoel ik dus met dat Domoticz qua gebruiksvriendelijkheid ver achter ligt op HA.
Ik heb een paar keer wat documentatie van HA doorgenomen maar ik heb snel weggeklikt. Ik heb niet een heel uitgebreide setup van Domoticz maar er zit al sinds 2016 data in en die historie wil ik niet kwijt. Dus ik waag de sprong nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
niki_lauda schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:43:
[...]

Mijn domo draait op een Ubuntu servertje op een VMWare ESXi host. Dagelijks een backup van de machine naar de syno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
niki_lauda schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:47:
[...]

https://www.domoticz.com/...opic.php?p=310716#p310716 Werkt dus niet op arm v6
mine is running on a Rpi zero w and it gives segfault
I have another RPI zero w (second release) and it works...
I think it wont' run on an ARMV6:
model name : ARMv6-compatible processor rev 7 (v6l)
Ah, dat is het. Ik had mij niet gerealiseerd dat die Zero nog een arm v6 aan boord heeft. Thanks. Wel jammer overigens dat die nu niet meer ondersteund wordt, maar het zal ongetwijfeld een goede reden hebben.

Terug naar 2023.2 dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
jenk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:25:
Als bij HA de oude Z-wave ook gaat verdwijnen weet ik zeker dat het beter geregeld/omschreven wordt dan bij Domoticz hoe dit op te pakken.
Voor zover ik weet werkt bij HA z-wave nu ook via zwave-js-ui, precies gelijk aan Domoticz dus. Dat is dus alvast geen goede reden om naar HA over te stappen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Voor zover ik weet werkt bij HA z-wave nu ook via zwave-js-ui, precies gelijk aan Domoticz dus. Dat is dus alvast geen goede reden om naar HA over te stappen.
Dat zou heel goed kunnen, bij mij werkte het in 1 keer goed toen ik HA op een rpi4 met een ssd en een aeotec z-stick zette en diverse z-wave onderdelen overgezet had van Domoticz naar HA.
Ik heb vele jaren Domoticz gebruikt en het was stabiel; echter nu ik zo goed als over ben naar HA zie ik pas hoe gebruiksvriendelijk HA is.
Dat zal ook wel komen doordat steeds meer mensen HA gebruiken waardoor het een levendige community is.
Verder zijn er bijna wekelijks wel updates met uitbreidingen of bugfixes.
Ook al snap ik nog niet alles qua automatiseringen, scripts en scenes, ik ben zoals je kan lezen op dit moment best wel enthousiast over HA.

[ Voor 20% gewijzigd door jenk op 03-01-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 09:50
teo1966 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:14:
iemand een stappenplan om te kunnen updaten naar 2024.1 ( als dat gaat ) met een pi 3b+ 1.3 Linux version 6.1.21-v7+ (dom@buildbot) (arm-linux-gnueabihf-gcc-8 (Ubuntu/Linaro 8.4.0-3ubuntu1) 8.4.0, GNU ld (GNU Binutils for Ubuntu) 2.34) #1642 SMP Mon Apr 3 17:20:52 BST 2023 met armv7l 32bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:33
@Copitano Heb je ooit nog dit probleem kunnen achterhalen?
Copitano in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"

Samenvatting: managed counter geeft geen "Last 24 hours" updates. Ook in de domoticz.db worden geen waarden geregistreerd, alleen in de Meter_calendar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:44
Zwartoog schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:56:

Samenvatting: managed counter geeft geen "Last 24 hours" updates. Ook in de domoticz.db worden geen waarden geregistreerd, alleen in de Meter_calendar.
Het principe van managed counters is nu juist dat deze in de 24-uurs omschakeling niet worden meegenomen, maar dat je zelf volledige controle hebt. Je kan/moet voor managed counters zelf de meter tabel en de meter_calendar tabel vullen met updateHistory() in dzvents of met JSON statements.

Als je wilt dat je counters meegenomen worden in de 24 uurs omschakeling is het beter gewone counters te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
teo1966 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:53:
[...]

iemand een stappenplan om te kunnen updaten naar 2024.1 ( als dat gaat ) met een pi 3b+ 1.3 Linux version 6.1.21-v7+ (dom@buildbot) (arm-linux-gnueabihf-gcc-8 (Ubuntu/Linaro 8.4.0-3ubuntu1) 8.4.0, GNU ld (GNU Binutils for Ubuntu) 2.34) #1642 SMP Mon Apr 3 17:20:52 BST 2023 met armv7l 32bit
Het model Pi zou geen probleem moeten zijn met de nieuwe versie. Ik draai zelf 2024.1 op een Pi 3b plus rel. 1.2 met Bullseye OS. Ubuntu zou ook moeten kunnen.
Maar wel eerst backup maken van je domoticz folder en nog een extra backup van je database.
Dan ./updaterelease uitvoeren in je domoticz folder.
Dat is alles.

Tenzij je Zwave hebt draaien. Dat is uitgefaseerd en vervangen, zie domoticz forum.
Sowieso goed om de release info door te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Thanks! Wat ik zo lees, is dat je gewoon updates uitvoert via device.updateCustomSensor. Helaas lijkt deze na de update van een paar dagen terug niet meer te werken:
code:
1
 2024-01-05 13:38:00.444 Error: dzVents: Error: (3.1.8) Method updateCustomSensor is not available for device "WP CV COP" (deviceType=General, deviceSubType=Managed Counter). If you believe this is not correct, please report.

Met updateCounter krijg ik wel dat het metertje op het dashboard de juiste waarde geeft, maar er gaat dus niets in het 24-uurslog.
code:
1
        domoticz.devices('WP CV COP').updateCounter(sCOP)

Probleem met de voorlaatste versie van Domoticz was dat je überhaupt geen Managed Counters kon aanmaken door een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
WillemD61 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:17:
[...]

Het principe van managed counters is nu juist dat deze in de 24-uurs omschakeling niet worden meegenomen, maar dat je zelf volledige controle hebt. Je kan/moet voor managed counters zelf de meter tabel en de meter_calendar tabel vullen met updateHistory() in dzvents of met JSON statements.

Als je wilt dat je counters meegenomen worden in de 24 uurs omschakeling is het beter gewone counters te gebruiken.
Klopt, maar het probleem is dat ik mij 24-uursgrafiek leeg bijft. Die van andere data kan ik handmatig invullen via
code:
1
curl 'http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=96&nvalue=0&svalue=2;5;2024-01-04'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
Zwartoog schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Thanks! Wat ik zo lees, is dat je gewoon updates uitvoert via device.updateCustomSensor. Helaas lijkt deze na de update van een paar dagen terug niet meer te werken:
code:
1
 2024-01-05 13:38:00.444 Error: dzVents: Error: (3.1.8) Method updateCustomSensor is not available for device "WP CV COP" (deviceType=General, deviceSubType=Managed Counter). If you believe this is not correct, please report.

Met updateCounter krijg ik wel dat het metertje op het dashboard de juiste waarde geeft, maar er gaat dus niets in het 24-uurslog.
code:
1
        domoticz.devices('WP CV COP').updateCounter(sCOP)

Probleem met de voorlaatste versie van Domoticz was dat je überhaupt geen Managed Counters kon aanmaken door een bug.
Daarvoor moet je updateHistory gebruiken, zie documentatie met voorbeeld.
managed counters
Als je updateHistory gebruikt met een datum dan komt de waarde als dagtotaal in de meter_calendar tabel en in de bijbehorende grafieken.
Als je updateHistory gebruikt met datum en tijd dan komt de waarde in de meter tabel en in de detailgrafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
WillemD61 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Daarvoor moet je updateHistory gebruiken, zie documentatie met voorbeeld.
managed counters
Als je updateHistory gebruikt met een datum dan komt de waarde als dagtotaal in de meter_calendar tabel en in de bijbehorende grafieken.
Als je updateHistory gebruikt met datum en tijd dan komt de waarde in de meter tabel en in de detailgrafiek.
Hehe, gevonden, thanks! Wel een gedoe met die verschillende counters.

Het probleem was, dat ik voor mijn custom counter maar 1 waarde hoef te registeren. Dat werkte prima met updateCounter, en ook met updateHistory, maar voor updateHistory met tijd moet je dus ook de 2e (dummy) counter opgeven.

Daarnaast kan hij de history geen decimalen aan, en de normale counter wel. Beetje rommelige stack :/

Enfin, dit doet wat ik wil:
code:
1
2
3
4
5
6
        sCOPstr = string.format('0;%.0f', sCOP*10)
        domoticz.devices('WP CV COP').updateCounter(sCOPstr)
        dateNow = os.date('%Y-%m-%d %H:%M:%S')
        domoticz.devices('WP CV COP').updateHistory(dateNow, sCOPstr)
        dateToday = os.date('%Y-%m-%d') 
        domoticz.devices('WP CV COP').updateHistory(dateToday, sCOPstr)

En dan de Counter divider op 10 zetten.

Edit:
Oh ja, LUA snap ik ook niet. Als ik in de string format %d gebruik, dan klaagt hij met "bad argument #2 to 'format' (number has no integer representation)". Zo'n beetje elke andere string formatter snapt dat je dan float naar integer moet casten. Hij rond gelukkig wel goed af.

[ Voor 9% gewijzigd door Zwartoog op 05-01-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Eigenlijk gebruik je managed counters alleen als je er een specifiek doel mee heb. Ik gebruik ze bijvoorbeeld om toekomstige prijzen van elektriciteit per uur of de voorspelde productie van mijn zonnepanelen per uur op te laden en in een grafiek te laten zien. In alle andere gevallen gebruik ik gewone counters, custom sensors, kwh meters etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ger0ne
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 13:26
mwolthers schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:32:
[...]

Ah, dat is het. Ik had mij niet gerealiseerd dat die Zero nog een arm v6 aan boord heeft. Thanks. Wel jammer overigens dat die nu niet meer ondersteund wordt, maar het zal ongetwijfeld een goede reden hebben.

Terug naar 2023.2 dan maar...
Ik heb dus ook geupdate naar 2024.1 om er vervolgens achter te komen (na 1 dag klooien) dat arm v6 niet meer ondersteunt wordt.

Zou je me kunnen helpen met terugdraaien naar een eerdere versie?
Ik zie op de github namelijk alleen armv7 versies. Enig idee waar ik een arm v6 versie van kan wget'en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
WillemD61 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:54:
Eigenlijk gebruik je managed counters alleen als je er een specifiek doel mee heb. Ik gebruik ze bijvoorbeeld om toekomstige prijzen van elektriciteit per uur of de voorspelde productie van mijn zonnepanelen per uur op te laden en in een grafiek te laten zien. In alle andere gevallen gebruik ik gewone counters, custom sensors, kwh meters etc. etc.
Ja, voor m'n live COP had ik tot dusver een custom counter, maar ik wil graag dagstanden in de history kunnen schrijven. Voor die had ik een SQL-scriptje gemaakt om de stand van de vorige dag te corrigeren op basis van de dagopwek/dagverbruik. Maar Domoticz vind het niet zo tof als er achterlangs in de DB gerommeld wordt.

Ik leerde pas recent van de managed counter, maar die heeft dus z'n eigen uitdagingen. Naja, werkt nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Ger0ne schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:59:
[...]

Ik heb dus ook geupdate naar 2024.1 om er vervolgens achter te komen (na 1 dag klooien) dat arm v6 niet meer ondersteunt wordt.

Zou je me kunnen helpen met terugdraaien naar een eerdere versie?
Ik zie op de github namelijk alleen armv7 versies. Enig idee waar ik een arm v6 versie van kan wget'en?
Hier: https://github.com/domoticz/domoticz/releases

Ik heb zelf uiteindelijk gewoon een Pi Zero 2 besteld. Leek me fijner voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ger0ne
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 13:26
mwolthers schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:08:
[...]

Hier: https://github.com/domoticz/domoticz/releases

Ik heb zelf uiteindelijk gewoon een Pi Zero 2 besteld. Leek me fijner voor de toekomst.
Helaas, daar had ik al gekeken en alle armv6l.tgz files zijn weg. En web.archive.org heeft er helaas geen snapshot van.
Ik probeer vandaag wel om hem zelf te compilen, maar als dat niet lukt, dan denk ik dat ik m'n Pi Zero 1 ook maar met vervroegd pensioen moet laten gaan... ;w

Thanks alsnog voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Zwartoog schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:56:

Sorry, ik zie je post pas nu. (Winterslaap ;) ) en ik zie dat je van @Lawrentz al een antwoord hebt gekregen op je vraag d:)b

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ik heb gisteren versie 2024.1 geïnstalleerd, afkomend van 2023.2. En het draait een heel stuk stabieler. Ik had gigantische memory leak bij de vorige versie en bij deze heb ik dat (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:24

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Misschien dat me hier iemand op weg kan helpen.
Ik heb eergisteren een nieuwe router gekregen. Na het instellen van de ip reeks wat ik bij de oude router had en de reservations is domoticz even benaderbaar geweest via www. Maar via de app niet. Ik heb toen updates gedraait. Nu is het alleen nog maar via ssh benaderbaar. Het web stuk lijkt helemaal niet meer te draaien. Het is een Rasberry pi 2, met Linux Domoticz 6.1.72+ #1717 Thu Jan 11 16:04:15 GMT 2024 armv6l.
Als ik ./domoticz ingeef dan krijg ik "segmentatiefout". Ook bij ./domoticz -www 8080 -sslwww 443 -log "/var/log/domoticz.log".

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
kromme schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:18:
Misschien dat me hier iemand op weg kan helpen.
Ik heb eergisteren een nieuwe router gekregen. Na het instellen van de ip reeks wat ik bij de oude router had en de reservations is domoticz even benaderbaar geweest via www. Maar via de app niet. Ik heb toen updates gedraait. Nu is het alleen nog maar via ssh benaderbaar. Het web stuk lijkt helemaal niet meer te draaien. Het is een Rasberry pi 2, met Linux Domoticz 6.1.72+ #1717 Thu Jan 11 16:04:15 GMT 2024 armv6l.
Als ik ./domoticz ingeef dan krijg ik "segmentatiefout". Ook bij ./domoticz -www 8080 -sslwww 443 -log "/var/log/domoticz.log".
Als je een domoticz upgrade hebt gedaan zit je nu op Domoticz 2024.1 en in die versie wordt armv6 niet meer ondersteund.

Als je een backup hebt dan kan je eenvoudig terug.
Als je geen backup hebt:
1) de 2023.2 installatie files op domoticz github lijken niet goed te zijn. Geven foutmeldingen
2) Je kan alle stappen doorlopen om opnieuw 2023.2 te compileren en installeren, dan is je Raspberry wel ruim 24 uur bezig.
3) Alternatief is nieuwe versie installeren maar oude domoticz executable er over heen te kopieren.

Kijk maar eens op het forum op domoticz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 19:39
En sorry dat ik het zeg: als je een router vervangt en en er gaat iets stuk, dan is het upgraden van dat andere component meestal niet de oplossing. Je Domoticz deed het niet meer en grote kans dat een nieuwe installatie nog steeds hetzelfde probleem heeft. De segmentation fault komt door de upgrade van Domoticz, de problemen die je ervoor had zullen er nog steeds zijn ben ik bang…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

WillemD61 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:08:
[...]

Als je een domoticz upgrade hebt gedaan zit je nu op Domoticz 2024.1 en in die versie wordt armv6 niet meer ondersteund.

Als je geen backup hebt:
1) de 2023.2 installatie files op domoticz github lijken niet goed te zijn. Geven foutmeldingen
2) Je kan alle stappen doorlopen om opnieuw 2023.2 te compileren en installeren, dan is je Raspberry wel ruim 24 uur bezig.
3) Alternatief is nieuwe versie installeren maar oude domoticz executable er over heen te kopieren.

Dan zal het dit wel zijn. mijn gedachten was dat hij dan eventuele foute file weer terug zette naar default.
Fout gedacht.
Ik heb helaas geen recente backup, kan ik nu nog een backup maken van de database etc. Of heeft dat geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 08:07
<verkeerde topic>

[ Voor 94% gewijzigd door wautah91 op 17-01-2024 15:35 . Reden: verkeerde topic ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
kromme schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Dan zal het dit wel zijn. mijn gedachten was dat hij dan eventuele foute file weer terug zette naar default.
Fout gedacht.
Ik heb helaas geen recente backup, kan ik nu nog een backup maken van de database etc. Of heeft dat geen nut.
Ik weet niet of er dbase wijzigingen zijn geweest in de nieuwe versie. Ik zou voor de zekerheid nog een backup maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Zo heb je bijna een heel jaar geen updates en zo heb je er twee achter elkaar: download: Domoticz 2024.2.

Het lijkt erop dat de grootste wijziging het terugbrengen van OpenZwave is. Ik had best wel wat problemen met 2023.2 en 2024.1 lijkt hier weer lekker stabiel te zijn. Dus ik wacht nog even met updaten.

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 16-01-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
Sinds een aantal dagen werkt het versturen van mail vanuit een notification niet meer binnen domoticz.
In de log de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
 2024-01-16 09:49:04.092 Error: SMTP Mailer: Error sending Email to: <jaap**@****.com> !
2024-01-16 09:49:04.092 Error: libcurl: (67)
2024-01-16 09:49:04.092 Error: Login denied
2024-01-16 09:49:04.092
2024-01-16 09:49:04.092 Error: Failed to send Email notification!

Het gekke is is dat dit is ontstaan terwijl er geen update van domoticz maar ook niet van het systeem is geweest door mij.
Ik draai het op een raspberry Pi 3B+ met Buster en nog Domoticz 2023.2 Build 15718

Heb op het forum van domoticz nog geen oplossing gezien, wel iemand anders die ook problemen met de mail heeft.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
JaapB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:58:
Sinds een aantal dagen werkt het versturen van mail vanuit een notification niet meer binnen domoticz.
code:
1
2
3
4
5
 2024-01-16 09:49:04.092 Error: SMTP Mailer: Error sending Email to: <jaap**@****.com> !

Het gekke is is dat dit is ontstaan terwijl er geen update van domoticz maar ook niet van het systeem is geweest door mij.
Ik draai het op een raspberry Pi 3B+ met Buster en nog Domoticz 2023.2 Build 15718

Heb op het forum van domoticz nog geen oplossing gezien, wel iemand anders die ook problemen met de mail heeft.
Ik heb hetzelfde probleem en heb een issue aangemaakt op github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
JaapB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:31:
[...]

...

Gebruik je ziggo?
Al mijn smtp mail via ziggo geeft problemen, ook de niet-domoticz systemen.
Ik ben omgeschakeld naar gmail en het probleem is opgelost.

Ziggo is niet bereid het probleem te onderzoeken. Ze verwezen me alleen naar de smtp instellingen op hun site. Had ik natuurlijk al gecheckt.

[ Voor 60% gewijzigd door WillemD61 op 16-01-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
WillemD61 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:48:
[...]

Gebruik je ziggo?
Al mijn smtp mail via ziggo geeft problemen, ook de niet-domoticz systemen.
Ik ben omgeschakeld naar gmail en het probleem is opgelost.

Ziggo is niet bereid het probleem te onderzoeken. Ze verwezen me alleen naar de smtp instellingen op hun site. Had ik natuurlijk al gecheckt.
Ik gebruik inderdaad Ziggo maar heb voor testen ook de instellingen van gmail gedraaid en die gaf gisteren hetzelfde probleem. Misschien vanavond nog maar eens testen.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 19:39
Ik heb ook Ziggo en e-mail werkt hier ook niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
JaapB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:58:
code:
1
2
3
4
5

SSH eens in je Pi en probeer het vanaf de terminal met de instellingen die je in Domoticz hebt staan.

https://tecadmin.net/ways...-from-linux-command-line/

Pak de 5e optie. Waarschijnlijk moet je Telnet nog even installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Hmm, vreemd
wanneer ik de volgende commando's regel voor regel intik werkt het wel (vertrouwelijke gegevens er uit gehaald)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
openssl s_client -starttls smtp -connect smtp.ziggo.nl:587 -crlf
helo
auth login
base64encodedusername
base64encodedpassword
mail from:myemail@upcmail.nl
rcpt to:myemail@upcmail.nl
Data
From: myemail@upcmail.nl
To: myemail@upcmail.nl
Subject: test

mail test
.
quit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Vollervo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:31:
Ik heb ook Ziggo en e-mail werkt hier ook niet meer
Ik heb ook Ziggo en bij mij werkt het (nog) wel.

Domoticz v2023.2
Build Hash: 19efd039c
Compile Date: 2023-07-21 17:23:44
dzVents Version: 3.1.8
Python Version: 3.9.2 (default, Mar 12 2021, 04:06:34) [GCC 10.2.1 20210110]

2024-01-17 03:01:08.521 Error: RPi Sensoren hardware (7) thread seems to have ended unexpectedly
2024-01-16 18:35:25.990 Error: Buienrdr: Error getting http data! (Check your internet connection!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Ik ben een stap verder met testen en foutanalyse. Op dit moment werkt het zenden van een simpele tekst string niet maar met een Mime object als bericht werkt het wel.

Dit is denk ik wat er gebeurt:
1) De controle op het From adres door Ziggo werkt niet goed meer en geeft ten onrechte een foutmelding.
2) Als dan de message een Mime object is dan wordt het From adres uit het Mime object gehaald en werkt het wel.
3) Als er geen From adres in het Mime object zit of als er geheel geen Mime object is omdat het bericht een simpele tekst string is, dan werkt het niet. (met de foutmelding dat het From address malformed is)

[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 17-01-2024 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
Weer een stap verder.

Als ik in python
sendmail(fromaddress,toaddress,"test") gebruik dan werkt het niet

Als ik
sendmail(fromaddress,toaddress,"From: fromaddress, Subject: test") gebruik dan werkt het wel.

waarbij fromaddress and toaddress uiteraard mijn echte email adressen zijn.

Dus bij Ziggo moet de specificatie van fromadress nu onderdeel van het bericht zijn ook al is dit apart gespecificeerd. Dit was voorheen niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
WillemD61 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:59:
Weer een stap verder.

Als ik in python
sendmail(fromaddress,toaddress,"test") gebruik dan werkt het niet

Als ik
sendmail(fromaddress,toaddress,"From: fromaddress, Subject: test") gebruik dan werkt het wel.

waarbij fromaddress and toaddress uiteraard mijn echte email adressen zijn.

Dus bij Ziggo moet de specificatie van fromadress nu onderdeel van het bericht zijn ook al is dit apart gespecificeerd. Dit was voorheen niet zo.
Hier ondertussen getest met SMTP van gmail maar daar helaas zelfde resultaat als met de server van ziggo. Zowel met zenden van notifications als met testen in de instellingen.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
JaapB schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Hier ondertussen getest met SMTP van gmail maar daar helaas zelfde resultaat als met de server van ziggo. Zowel met zenden van notifications als met testen in de instellingen.
gmail werkt bij mij wel.

Heb je wel 2-step verification aan staan bij gmail en heb je het App password i.p.v. je eigen account password ingevuld? Anders werkt het niet. Gmail dwingt dit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
WillemD61 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:27:
[...]

gmail werkt bij mij wel.

Heb je wel 2-step verification aan staan bij gmail en heb je het App password i.p.v. je eigen account password ingevuld? Anders werkt het niet. Gmail dwingt dit af.
Top, dat deed de truc. Probleem is dan dus overduidelijk eentje die bij Ziggo is door een wijziging aan hun kant.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
JaapB schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:23:
[...]

Top, dat deed de truc. Probleem is dan dus overduidelijk eentje die bij Ziggo is door een wijziging aan hun kant.
Ik heb nu via een ander kanaal dan de standaard klantenservice van Ziggo mijn testresultaten doorgegeven en op die manier zou het bij de systeembeheerders moeten komen. Hopelijk komen ze daarop dan terug.

Conclusie tot nu toe: Ziggo ondersteunt geen SMTPUTF8 meer, alleen 8BITMIME.
Komt ook duidelijk uit debug info en dit leidt tot bovenstaande resultaten.
Doe hetzelfde bij gmail en er is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

WillemD61 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:08:
[...]

Als je geen backup hebt:

Ik heb de installatiefiles hier vandaan

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=41282

Heb nu alles weer werkend gelukkig. Alleen een gat in mijn meterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
JaapB schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:23:
[...]

Ik heb nergens last van, hier ook Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
MotorBeast schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:21:
[...]

Ik heb nergens last van, hier ook Ziggo.
Misschien is het dan ook nog eens regio gerelateerd, zit hier in de provincie Groningen, het oude gebied van home zeg maar.
Altijd weer een verrassing waar dingen een fout veroorzaken en als je voor jezelf weet dat je niks hebt gewijzigd maakt dat wel een verschil.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
WillemD61 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:41:
Conclusie tot nu toe: Ziggo ondersteunt geen SMTPUTF8 meer, alleen 8BITMIME.
Dit is niet de oorzaak. Ik heb de oorzaak gevonden. Zie hier https://www.domoticz.com/...opic.php?p=312021#p312021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
In de development branch van domoticz en beta 15866 is het ziggo mail probleem inmiddels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Ik zoek een manier om een fysieke schakelaar te koppelen aan een "Dummy Switch" binnen mijn Domoticz setup. Het idee is dat wanneer ik de fysieke schakelaar bedien, dit direct de Dummy Switch in Domoticz activeert of deactiveert. Deze fysieke schakelaar hoeft geen andere functies te hebben dan enkel de Dummy Switch te triggeren.

Ik sta ook open voor oplossingen zoals een handzender of een draagbare schakelaar, als dat beter werkt.

Eerst dacht ik aan het gebruik van een Shelly1, maar dat lijkt me te omslachtig omdat het een extra apparaat in Domoticz toevoegt, wat ik liever vermijd (bijvoorbeeld: als Shelly1 = aan, dan Dummy Switch aan).

Heeft iemand een idee of ervaring met een meer directe of eenvoudigere oplossing?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
freestyler2 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:33:
Ik zoek een manier om een fysieke schakelaar te koppelen aan een "Dummy Switch" binnen mijn Domoticz setup. Het idee is dat wanneer ik de fysieke schakelaar bedien, dit direct de Dummy Switch in Domoticz activeert of deactiveert. Deze fysieke schakelaar hoeft geen andere functies te hebben dan enkel de Dummy Switch te triggeren.

Ik sta ook open voor oplossingen zoals een handzender of een draagbare schakelaar, als dat beter werkt.

Eerst dacht ik aan het gebruik van een Shelly1, maar dat lijkt me te omslachtig omdat het een extra apparaat in Domoticz toevoegt, wat ik liever vermijd (bijvoorbeeld: als Shelly1 = aan, dan Dummy Switch aan).

Heeft iemand een idee of ervaring met een meer directe of eenvoudigere oplossing?
Waarom persee een Dummy switch? Want de Shelly1, die je al gevonden hebt, doet eigenlijk precies wat je wilt, maar is geen Dummy.

Je kan de Shelly ook op Detached mode zetten, zodat hij ook de relais niet aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Waarom persee een Dummy switch? Want de Shelly1, die je al gevonden hebt, doet eigenlijk precies wat je wilt, maar is geen Dummy.

Je kan de Shelly ook op Detached mode zetten, zodat hij ook de relais niet aanstuurt.
Ha Rens, leuk je hier ook tegen te komen in het Domoticz topic :+. Ik ben bezig met het verder verfijnen van de 'detached mode', met als doel een gebruiksvriendelijke schakelaar voor thuis. Het idee is een fysieke schakelaar die iedereen kan gebruiken (nadat ze de werking ervan snappen/uitgelegd hebben gekregen).

Het is soms lastig om ruimte te maken in de overvolle wandcontactdozen. Dus daarom zat ik te denken over een alternatief voor de Shelly1. Gelukkig hebben we nu ook de Shelly mini's die wellicht wat meer ruimte kunnen bieden. Volgens mij heeft de Shelly1L - 2 switches waarbij ik dan de 2e switch mogelijk daarvoor kan misbruiken als ik van 1 schakelaar een dubbele schakelaar maak.

De meeste schakelaars in huis hebben al een Shelly1 erachter zitten, dus die hebben al een functie maar wellicht kan ik nog ergens een stopcontact weghalen - en deze vervangen met een schakelaar waarmee alleen de detached functie wordt geactiveerd.

Of anders is mijn plan is om een losse schakelaar (maar wat kan ik daarvoor gebruiken?) die eenvoudig te bedienen is. Natuurlijk een telefoon doet in principe hetzelfde, maar volgens mijn vrouw is te omslachtig met het starten van de Domoticz app. Daarom ben ik op zoek naar een simpelere oplossing. Suggesties en ideeën zijn altijd welkom!
rens-br schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:17:

[...]

Dat is echt zo ontzettend herkenbaar! Als het werkt vinden ze het geweldig, als het niet werkt is het rommel, onnodig, waardeloos e.d. :P Wel de reden waarom ik dus detached mode niet meer gebruik en nu gewoon Shelly alles laat schakelen. Je verliest daar wat functionaliteit mee, maar ik heb in ieder geval een happy wife.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:08
@freestyler2 als je zoveel schakelaars wilt voorzien van slimme detectie, is het dan niet beter om te investeren in een degelijk zigbee netwerk? Dan kan je losse schakelaars installeren. Belast je wifi netwerk ook nog eens een stuk minder, is energiezuiniger en gemaakt voor deze toepassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
Knielen schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:17:
@freestyler2 als je zoveel schakelaars wilt voorzien van slimme detectie, is het dan niet beter om te investeren in een degelijk zigbee netwerk? Dan kan je losse schakelaars installeren. Belast je wifi netwerk ook nog eens een stuk minder, is energiezuiniger en gemaakt voor deze toepassingen.
De schakelaar die Knielen voorsteld ben ik ook op steeds meer plekken in huis aan het introduceren. (Althans ik heb de iCasa variant, maar hij lijkt identiek) Het mooie is dat hij past in de raamwerken van diverse fabrikanten schakelmateriaal. Je kan de schakelaar ook toevoegen zonder huidige stopcontacten of schakelaars te vervangen door bijvoorbeeld een 2-voudig raam te vervangen door een 3-voudige. Je hoeft niks aan de muur te veranderen (niks boren, schroeven of plakken), dus je kan de originele situatie ook weer heel eenvoudig terugbrengen.

Ik ben nu ook bezig om de schakelaars extra functies te geven op een manier die de verwachte basisfunctionaliteit zoals iedereen verwacht intakt laat: Aan = vol aan. Uit = Uit. Maar bijvoorbeeld dimmen bij up of down ingedrukt houden. Meerdere keren achterelkaar op on drukken cyclet door meerdere scenes. Op de uit knop drukken zet de lamp in een nachtmode zachtjes aan als de lamp al uit was. Beide aan knoppen tegelijk indrukken = cyclen door kleuren of kleurtemperaturen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

De slimme functies script ik in Node-Red, meer omdat dit me in het begin eenvoudiger leek dan de scripting in Domoticz. Geen idee of dit terecht is (vast niet), maar het werkt voor mij. Ik gebruik een deConz Zigbee stick. Het viel mij op dat in Domoticz alleen korte klikken op de 4 knoppen gedetecteerd worden. Via deConz en Node-Red detecteer ik een korte klik, het begin van een lange klik en het einde van een lange klik.

Als dit te ver gaat kun je het ook bij Domoticz houden en alleen acties op korte klikken zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik gebruik hier ook Shelly voor alles wat bij in de muur moet komen en permanent aan de 220V hangt (slim maken van bestaande schakelaars), en Zigbee voor alle bijkomende draadloze schakelaars en sensors.
Als Zigbee coördinator heb ik gekozen voor de SLZB-06 (duurder maar het is het waard !), en wat goedkope Tuya Zigbee repeaters voor een stabiel netwerk.
Als schakelaars gebruik ik bv veel Aqara Opple, makkelijk in te stellen, stabiel, en monteren zonder boren.
Op op verdoken plaatsen van die kleine Aqara Wireless mini switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:04
(verwijderd)

[ Voor 90% gewijzigd door wbdj op 24-01-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
freestyler2 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:10:
Volgens mij heeft de Shelly1L - 2 switches waarbij ik dan de 2e switch mogelijk daarvoor kan misbruiken als ik van 1 schakelaar een dubbele schakelaar maak.
Ik heb daarvoor inderdaad een Shely 2.5 gebruikt, mooi een dubbele 'dummy' schakelaar die wat zaken kan schakelen. Als je echt met ruimte beperking zit, kan een Shelly 4i ook uitkomst bieden. Die heeft 4 schakelaar ingangen, maar geen relais.

Een losse Zigbee schakelaar op batterijen is eventueel ook nog een optie, mits je al een Zigbee netwerk hebt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
download: Domoticz 2024.3 en versie 3 van 2024 is daar. Het gaat ineens hard. Lijkt op een kleine bug fix.

Betekent dit dat we vaker updates gaan krijgen?

Even iets anders. Ik durf het hier bijna niet te zeggen. Maar ik heb met een schuin oog naar Home Assistant gekeken dit weekend. Mijn airco (FGlair - Fujitsu airco) werkt namelijk niet lekker in Domoticz. Hardware toevoegen ging echt heel eenvoudig. Maar de flexibiliteit van Dzvents miste ik wel. En gezien de 30 scripts die ik heb draaien, is het nog best wel werk om zaken over te zetten. Het is mooie software, maar ik ben nog lang niet om.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 24-01-2024 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
rens-br schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:15:
download: Domoticz 2024.3 en versie 3 van 2024 is daar. Het gaat ineens hard. Lijkt op een kleine bug fix.
Ik wacht altijd een maandje of zo met updaten, en wilde net dit weekend om naar 2024.2. Maar nu moet ik weer een maand wachten.... ;)
Strategie werkt wel goed, want het scheelt toch een hoop bugs die anderen er voor mij uithalen.
Meer info over deze release: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=41418

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61

Betekent dit dat we vaker updates gaan krijgen?

Even iets anders. Ik durf het hier bijna niet te zeggen. Maar ik heb met een schuin oog naar Home Assistant gekeken dit weekend. Mijn airco (FGlair - Fujitsu airco) werkt namelijk niet lekker in Domoticz. Hardware toevoegen ging echt heel eenvoudig. Maar de flexibiliteit van Dzvents miste ik wel. En gezien de 30 scripts die ik heb draaien, is het nog best wel werk om zaken over te zetten. Het is mooie software, maar ik ben nog lang niet om.
De extra update zal gedaan zijn om OpenZwave terug te brengen in de stable release. Blijkbaar werden een hoop mensen verrast door het einde daarvan.

Ook is er nu een automatisch backup in stable, zodat mensen niet meer blind op de upgrade knop drukken en er vervolgens achter komen dat ze iets missen en niet eenvoudig terug kunnen.

Ik heb HA ook eens geprobeerd maar vond het erg onoverzichtelijk. Hoge leercurve. Voorlopig blijf ik bij Domoticz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Ik heb sinds deze maand een setje Daikins. Daarvan stond in de brochure "MET Wifi module". Mooi, Domoticz ingeregeld op de IP adressen en gaan met dat ding. Ik kreeg van 1 van de units reactie, van de anderen niet. Wat blijkt, er is een A,B en C versie van die module. A is uitgefaseerd. B heeft een lokale API die Domoticz uit kan lezen en C heeft alleen een cloud API :F -O- .

Dus ik heb HomeAssistant eens een poging gegeven. Die werkt wel goed en snapt alle units *O* .

Maar hold yer horses. Wat ik briljant aan Domoticz vind zijn de staafdiagrammen. Verbruik netjes per uur, per dag, per maand etc. Het geeft echt heel duidelijk overzicht in verbruik. HomeAssistant.... not so much:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSskHgkU5nq0GpuabwYo5BkoEOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9bQymD5M7iWMS6yMNE7BRpBN.png?f=user_large

Dan heb ik ook Solar Forecast erin gezet, eens zien wat ik morgen ga vangen. Domoticz met de opbrengst van vandaag en HA met de schatting van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Hr3j6OXI4Ln0lTObz8BJAyGs60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NdFQLKRyzzNNDEPM1ZIGY2tc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLV-leX1mpqx9PhiemguHyU7t-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q3DTYrkTXkWB8JOeBd2M8J8u.png?f=user_large

}:| Ten eerste produceer ik in de nacht geen stroom HA.... Ten tweede ziet het er totaal niet uit. Ik wil het hebben zoals Domoticz het doet. Kan wel overigens. Dan moet ik met Grafana, InfluxDB en Yaml gaan #$%ten en daar heb ik echt geen zin in.

Nog iets, ik zag ergens een overzichtje waar één van de HA databases inmiddels 3GB was geworden en men zich afvroeg hoe ze dat dan weer moesten fixen. :o

Nu wilde ik alleen het verbruik van de airco's weten. Dus ik zit nu te denken aan een ZWave plug/module die ik voor de stekker van de AC zet zodat ik daar kan meten en dat in Domoticz kan voeren zodat ik weet wat ze doen.

Edit : exporteren van verbruiksdata uit HA is dus ook niet mogelijk..... Iets wat ik heel vaak gebruik in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@asing herkenbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06
asing schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Ik heb sinds deze maand een setje Daikins. Daarvan stond in de brochure "MET Wifi module". Mooi, Domoticz ingeregeld op de IP adressen en gaan met dat ding. Ik kreeg van 1 van de units reactie, van de anderen niet. Wat blijkt, er is een A,B en C versie van die module. A is uitgefaseerd. B heeft een lokale API die Domoticz uit kan lezen en C heeft alleen een cloud API :F -O- .

Dus ik heb HomeAssistant eens een poging gegeven. Die werkt wel goed en snapt alle units *O* .

Maar hold yer horses. Wat ik briljant aan Domoticz vind zijn de staafdiagrammen. Verbruik netjes per uur, per dag, per maand etc. Het geeft echt heel duidelijk overzicht in verbruik. HomeAssistant.... not so much:

[Afbeelding]

Dan heb ik ook Solar Forecast erin gezet, eens zien wat ik morgen ga vangen. Domoticz met de opbrengst van vandaag en HA met de schatting van vandaag:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

}:| Ten eerste produceer ik in de nacht geen stroom HA.... Ten tweede ziet het er totaal niet uit. Ik wil het hebben zoals Domoticz het doet. Kan wel overigens. Dan moet ik met Grafana, InfluxDB en Yaml gaan #$%ten en daar heb ik echt geen zin in.

Nog iets, ik zag ergens een overzichtje waar één van de HA databases inmiddels 3GB was geworden en men zich afvroeg hoe ze dat dan weer moesten fixen. :o

Nu wilde ik alleen het verbruik van de airco's weten. Dus ik zit nu te denken aan een ZWave plug/module die ik voor de stekker van de AC zet zodat ik daar kan meten en dat in Domoticz kan voeren zodat ik weet wat ze doen.

Edit : exporteren van verbruiksdata uit HA is dus ook niet mogelijk..... Iets wat ik heel vaak gebruik in Domoticz.
Data van Domoticz naar HA:

Data van Domoticz naar Home Assistant overzetten

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:10
asing schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:12:
[...]

Via MQTT de data van de airco's uit HA naar Domoticz?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Eneco komt binnenkort mijn warmtemeter (stadsverwarming) slim maken met hun module. Is er iemand die dit al heeft geintegreerd met Domoticz?
https://www.eneco.nl/duur...ling/slimme-warmtemodule/

Enige integratie die ik gevonden heb is met de Toon slimme thermostaat, maar dat zoek ik dus niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Hann1BaL op 25-01-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen1985vag
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-08 17:53
Beste forum leden, ik gebruik domoticz op Linux debian 12. En wil graag mijn database wegschrijven naar mijn synology nas ds923 met dsm 7.2. De marnier op domoticz wiki krijg ik foutmelding. Nu was mijn vraag hebben jullie een automatische backup van domoticz weg te schrijven naar een bas en welke script gebruiken jullie ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Nein Nein Nein Nein :X ! Ik hoef helemaal niet van Domoticz af. Het werkt voor mij prima. Ik begrijp dat er mensen zijn die compleet idolaat van HomeAssistant zijn en het niet erg vinden om dagen met Yaml bestanden te prutsen en add-ons en plugins te installeren om het uiteindelijk precies zo te hebben als ze willen maar ik heb geen zin om daar de tijd en de energie in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Jeroen1985vag schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:36:
Beste forum leden, ik gebruik domoticz op Linux debian 12. En wil graag mijn database wegschrijven naar mijn synology nas ds923 met dsm 7.2. De marnier op domoticz wiki krijg ik foutmelding. Nu was mijn vraag hebben jullie een automatische backup van domoticz weg te schrijven naar een bas en welke script gebruiken jullie ?
Vanuit Synology een backup maken? Ik gebruik die voor het backuppen van VMs maar het kan ook voor fysiek.

Pagina: 1 ... 46 ... 52 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!