Data van Domoticz naar Home Assistant overzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Topicstarter
Heb besloten om van Domoticz naar Home Assistant te migreren.
Na wat proberen, sluit HA toch beter aan bij mij dan Domoticz (na al die jaren).
Echter, zou ik wel graag wat historie overnemen vanuit Domoticz naar HA.

Hierin loop ik tegen het feit aan dat ik maar 1 Raspberry Pi heb, met daarop een aantal containers in Docker (waaronder HA). Deze HA installatie heeft echter geen plugin mogelijkheid doordat ik het zelf in een container heb gezet.

Dat weerhoudt mij er helaas van om deze tool: https://github.com/Johanbos/home-assistant-import in te zetten om de waardes van mijn P1 meter (electra/gas) over te zetten.
(Voor watermeter waardes zoek ik nog een methode).

Weet iemand wellicht een alternatief om de data over te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:03
Kun je niet gewoon je Home Assistant database op een Windows computer zetten, sqlite web installeren en daarna de scripts draaien die je zelf al hebt gevonden? En daarna zet je de database weer op de Raspberry Pi.

[ Voor 14% gewijzigd door oohh op 16-10-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klinkt simpel genoeg. Dat ik er niet eens aan gedacht hebt.
Dank. ;)
Vanavond eens mee stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wil je de data in het home assistant energy dashboard of in DSMR reader? Het nadeel van het energy dashboard vind ik dat het per uur wordt vernieuwd. DMSR per paar seconden waardoor je beter kunt zien wat de oorzaak is van de stijging in energie. Uiteraard wordt dit per uur gearchiveerd.
Zie https://github.com/heyudude/DSMR-reader-import/

Ik gebruik deze Home Assistant addon: https://github.com/sander...s/tree/master/dsmr_reader

Ik schiet de statistieken via MQTT over naar home assistant voor het energy dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waar ik tegenaan loop is dat als ik HA op een VM draai, ik prima de data vanuit Domoticz kan importeren.
Dus dat is fijn.
Echter, heb ik HA als een Container draaien op mijn Pi.
En een containerized HA support jammer genoeg geen DB restores...
Nog even verder stoeien dus om te zoeken hoe ik dat nou weer oplos (tips welkom!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb mijn HA Container omgezet in een HA Supervized setup.
Kon ook op mijn bestaande setup/pi.
HA geeft dan wel aan dat het 'unsupported is', maar 't werkt prima verder voor mijn usecase.

Nu dus nog de data overgooien van Domoticz naar HA.
Backup, backup, backup en gaan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xenomes
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02 23:31
Waarschijnlijk wat aan de kant. Misschien heb je hier wat aan: https://github.com/Johanbos/home-assistant-import

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag eindelijk weten op te lossen. Dus voor wie dit topic tegenkomt en hetzelfde wil bereiken met de tooling die ik gebruikt heb:

Heb HA al enige tijd opnieuw geinstalleerd, niet meer als container in docker (ja is het natuurlijk nog wel steeds), maar in Supervised installatie. (Containerized geeft geen toegang tot de Addons e.d.).
Vervolgens SQL Lite Web als add-on geïnstalleerd om de tool die ik in de TS heb aangegeven te gebruiken.
Echter.... ;)

Krijg je dan versie 4.10 (op moment van schrijven) via HA addons voor je kiezen.
Laat die nou nét niet compatible zijn met de queries die de tool uitspuugt.
Versie 3.9.2. werkt er nog wel mee (en heeft verder geen invloed op je HA DB zelf).
(Ref: https://github.com/hassio-addons/addon-sqlite-web/issues/281)

Hier te downloaden: https://github.com/hassio..._sqlite-web_3.9.2.tar.zip

De-installeer SQLite Web v4.x
Vervolgens ga je naar Addons, Settings, System, Backup.
Rechts bovenin klik je op "upload backup" en selecteer je de TAR file die in de ZIP zit.
Vergeet niet 'auto-update' uit te schakelen voor SQLite Web. Anders krijg je vanzelf weer v4 voor je kiezen. ;)

Dan maak je een backup van je HA.
Via SQLite haal je de ID's op van de sensoren in kwestie en ga je lekker knippen en plakken.
(Zoals beschrijven in de handleiding van de import tool).

Na installatie van 3.9.2. kon ik met de tool mijn watermeter, gasmeter & T1/T2 consumptie/productie importeren en netjes terugzien in HA. Toch fijn om iig die historie te hebben.

Hopelijk komt er nog eens een methode om waardes van andere sensoren te importen (woonkamer temp bijv.). Toch ook interessant om terug te kunnen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BuzzardHawk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-05 11:14
Thanks Derice voor deze post!

Hier was ik naar opzoek, ook ik ben om van Domoticz naar Home Assistant.

Vandaag het Gas verbruik geëxporteerd van Domoticz en geïmporteerd naar Home Assistant.
Ik heb SQLLite 3.9.2 geïnstalleerd via de backup. (Setting -> Systeem -> Backup -> Upload Backup).

1- Backup maken van Domoticz database.
2- Met het tool van Johan Bos het Domoticz.db bestand openen en de import SQL scrips genereren.
3- In HA SQLLite -> menu/tabel Statistics, de SQL scripts één voor één plakken in tab query en uitvoeren met Execute.

Morgen zetten we het Stroom verbruik over. ;)

Update:
Stroom verbruik is ook geïmporteerd.
In HA mis ik alleen het vergelijk van jaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmooI_qjaJAEc8JfWwDdS3J58Qw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TDnyyan2bRivH5hO2GjrERlD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door BuzzardHawk op 16-01-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:41
Anoniem: 111246 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:10:
Heb besloten om van Domoticz naar Home Assistant te migreren.
Na wat proberen, sluit HA toch beter aan bij mij dan Domoticz (na al die jaren).
Echter, zou ik wel graag wat historie overnemen vanuit Domoticz naar HA.

Hierin loop ik tegen het feit aan dat ik maar 1 Raspberry Pi heb, met daarop een aantal containers in Docker (waaronder HA). Deze HA installatie heeft echter geen plugin mogelijkheid doordat ik het zelf in een container heb gezet.

Dat weerhoudt mij er helaas van om deze tool: https://github.com/Johanbos/home-assistant-import in te zetten om de waardes van mijn P1 meter (electra/gas) over te zetten.
(Voor watermeter waardes zoek ik nog een methode).

Weet iemand wellicht een alternatief om de data over te zetten?
Een beetje late reactie, maar kan ik Domoticz en HA samen gebruiken om te proberen? Of moet ik meteen alle sensors e.d. overzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:17
ManS-H schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:57:
Een beetje late reactie, maar kan ik Domoticz en HA samen gebruiken om te proberen? Of moet ik meteen alle sensors e.d. overzetten.
Ze werken prima naast elkaar, al is het niet voor elke sensor mogelijk deze tegelijkertijd in HA én Domoticz te gebruiken. Maar je kan prima HA installeren en dan de sensoren 1 voor 1 over zetten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
FredvZ schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Ze werken prima naast elkaar, al is het niet voor elke sensor mogelijk deze tegelijkertijd in HA én Domoticz te gebruiken. Maar je kan prima HA installeren en dan de sensoren 1 voor 1 over zetten.
Dank voor je antwoord. Maar vraagje, mijn Tasmota pluggen lees ik uit via hun IP adres, kan het dan wel bij hun beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:17
ManS-H schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:46:
Dank voor je antwoord. Maar vraagje, mijn Tasmota pluggen lees ik uit via hun IP adres, kan het dan wel bij hun beiden?
Ik zou verwachten van wel, al moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf geen ervaring heb met Tasmota.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
FredvZ schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:38:
[...]

Ik zou verwachten van wel, al moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf geen ervaring heb met Tasmota.
Ik ga HA installeren en het proberen. Zal het resultaat melden. :)
Pagina: 1