Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.377 views

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-11 16:13

Rzaan

Altijd zoekende

timovd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:52:
@Zwartoog het huidige energiecontract (elektra) neem ik uiteraard mee. Geen idee hoe de leverancier er mee omgaat dat ik ca. 2 maanden 2 adressen (en dus twee meters) heb. Dat ga ik navragen.
Ik zit bij Vattenfall.
Wij zijn vanuit ons appartement verhuisd naar ons huidige huis.
Appartement heb ik aangehouden vanwege werk in de randstad.
Het contract dat ik daar had/heb is volgens dezelfde voorwaarden overgenomen voor ons huidige woonhuis.
Dus 2 identieke contracten op 2 verschillende adressen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:58
Iemand hier al over nagedacht?
https://borg.energy/
opslag van 210kWh warmte onder de grond, met 100 watt standby verlies
Zou er een business case te maken zijn?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BarryH 210 kWh = 22,6 m³ NL-gas (@95% b.w.)
Je moet de opslag alleen nog regelmatig op temperatuur brengen c.q. "laden"
vooral in de winter.
Vermoedelijk zijn de investeringskosten en de bijkomende "rest-installatie"
de spelbreker.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
BarryH schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:30:
Ik begrijp de business case dan toch niet zo goed.
De 210 kWh warmte die het opslaat zal toch op één of andere manier aangemaakt moeten worden. En je hebt sowieso al 2,4 kWh verlies per etmaal.
Zonder de kostprijs te kennen ook helemaal niets over te zeggen.
Maar als het 10 keer goedkoper is dan een batterij kan het niet veel kosten. Hopelijk vergelijken ze niet met de kostprijs van een batterij van 210 kWh? :)

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:12
Gisteren bij Op1 de opmerking dat klanten door energieleveranciers gebeld worden met de mededeling dat hun nog lang doorlopende vaste contract omgezet wordt naar variabel. Bij de presentatrice zou het binnenkort omgezet worden. En dat dat in de voorwaarden zou staan, dat die mogelijkheid bij uitzonderlijke situaties er is. **helaas** staat dat ook in ons contract, maar goed ben nog niet gebeld. Anderen al ervaring mee?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:58
IvoB2 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:19:
[...]

Ik begrijp de business case dan toch niet zo goed.
De 210 kWh warmte die het opslaat zal toch op één of andere manier aangemaakt moeten worden. En je hebt sowieso al 2,4 kWh verlies per etmaal.
Zonder de kostprijs te kennen ook helemaal niets over te zeggen.
Maar als het 10 keer goedkoper is dan een batterij kan het niet veel kosten. Hopelijk vergelijken ze niet met de kostprijs van een batterij van 210 kWh? :)
Denk dat ze dat wel bedoelen.
Ik kan me piek-ontlasting voorstellen: dus de warmte vooraf produceren en dan benutten. Echter voordeel zit bij netbeheerder en je hebt wel aardig wat spul nodig.
Daarnaast met mn zonneboiler dit vat opwarmen, en dan mn verwarming ondersteunen.
Echter:
- afstand naar technische ruimte
- dit kan eigenlijk alleen in september / begin oktober helpen (benutten overwarmte zomer). en wellicht een beetje in april. Dus geen BC.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• IvoB2
Dat bedoel ik nu net.
De maanden dat je het kan gebruiken kan je ook zonder zo'n enorm vat.
De maanden dat je het echt nodig hebt krijg je het niet op temperatuur, of toch niet goedkoper dan op een normale wijze, en heb je als extra ook nog eens die verliezen. Met de verliezen alleen al hou ik mijn SWW op temperatuur via een WP. Waarom zou ik dan al dat extra water (= extra energie) nog eens gaan verwarmen.
Je hebt een "buffer" van 10 tot 14 dagen maar die kan je maar eenmaal benutten.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:47
https://nos.nl/l/2446477

Tsja, die vreugdevuren. Volgens mij was er de laatste jaren weinig vreugde aan te beleven, maar ik zal de mensen wel “wat moeten gunnen”. Brood en spelen voor het volk…

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zolang het maar duurzaam hout is.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-11 18:49
BarryH schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:30:
Dat witte isolatiemateriaal deed mij gelijk denken aan de witte isolatie tegels van oa de Spaceshuttle, die tegels waren gemaakt van Siliciumdioxide, een keramisch materiaal, met een SG van 0,15 kg per dm³; bron:
Wikipedia: Spaceshuttleprogramma

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:36:
Dat bedoel ik nu net.
De maanden dat je het kan gebruiken kan je ook zonder zo'n enorm vat.
De maanden dat je het echt nodig hebt krijg je het niet op temperatuur, of toch niet goedkoper dan op een normale wijze, en heb je als extra ook nog eens die verliezen. Met de verliezen alleen al hou ik mijn SWW op temperatuur via een WP. Waarom zou ik dan al dat extra water (= extra energie) nog eens gaan verwarmen.
Je hebt een "buffer" van 10 tot 14 dagen maar die kan je maar eenmaal benutten.
Inderdaad, dit is net een WPB met een onmeunig groot vat eraan vast. Het idee van een low tech warmtebuffer die weinig grondstoffen nodig heeft, spreekt wel aan, maar ik zie niet waarom dit nou een aan te raden oplossing is. Hij past niet door het kruipluik, dus voor bestaande bouw wordt dat graven in de tuin. Oude(re) bouw valt daarbij af omdat 210kWh weinig is. Bij nieuwbouw met goede isolatie zit je niet te wachten op 2,4kWh/dag verlies. En dan heb je er ook nog eens geen drol aan zolang het geen winterweer is.

En piekontlasting... tja. Heel nederland aan de WP die in de winter de hele dag staat te pruttelen met een mooie COP. Als dat al een nare piek oplevert, wordt het dan echt significant beter als we massaal zo'n buffer gaan neerzetten en daar allemaal 2,4kWh per dag warmte gaan verliezen?

Lijkt mij dat dit meer gedoe en complexiteit oplevert dan dat het problemen oplost. Zowel wereld als individu heeft er weinig aan?

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 12:04
Ik ga een 50 liter Daalderop boiler ophangen, en ik heb nog 60mm pir over van de verbouwing waarmee ik de boiler extra wil gaan isoleren. Op deze manier zit er nog een laag lucht om de boiler heen, zal ik die nog volproppen met glaswol o.i.d of is dat niet nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42JJ7Ldz6GZGKo5oeIEwfXuYsVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5DkqZyv60vlnKEvlyAY1FMM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a7hSiesFKGcEssywTPu96kzMRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4aT6l0LkBBluulSDFKY4X5K.jpg?f=fotoalbum_tile

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb geen tip, maar ben ook benieuwd wat dit met het geluid zal doen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:34:
Ik heb geen tip, maar ben ook benieuwd wat dit met het geluid zal doen.
Welk geluid?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:40
KoenVW76 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:43:
Op deze manier zit er nog een laag lucht om de boiler heen, zal ik die nog volproppen met glaswol o.i.d of is dat niet nodig?
Blijft hij zo of komt er tegen de onderkant ook nog een plaat? Als je de onderkant luchtddicht afwerkt lijkt de luchtlaag me geen enkel probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 30-09-2022 14:26 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Dreamvoid
  • Niet online
UUDIBUUDI schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:24:
En piekontlasting... tja. Heel nederland aan de WP die in de winter de hele dag staat te pruttelen met een mooie COP. Als dat al een nare piek oplevert, wordt het dan echt significant beter als we massaal zo'n buffer gaan neerzetten en daar allemaal 2,4kWh per dag warmte gaan verliezen?
Voor groene piekontlasting kan je dan beter een dieselaggregaat aanschaffen en een tank biodiesel in reserve houden. Nul warmteverlies over de winter, alleen verbruik als je t echt nodig hebt, en je kan de stroom naar je WP met mooie COP sturen. Ik bedoel, je verdient er als installateur niks aan en tis super low tech en ontzettend onsexy voor ons technologiefanaten, maar t werkt wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 30-09-2022 14:31 ]

• IvoB2
En het is, bij onvoldoende zonnestroom, niet eens duurder dan de huidige netstroom.

• Dreamvoid
  • Niet online
probleem is uiteraard dat dit moeilijk schaalbaar is naar hele grote volumes - maar voor enkel piekontlasting mid-winter heb je niet bijzonder veel biodiesel nodig.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ja daar word de wereld echt beter van, iedereen een dieselaggegraat in de tuin...

• KoenVW76
assje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:25:
[...]

Blijft hij zo of komt er tegen de onderkant ook nog een plaat? Als je de onderkant luchtddicht afwerkt lijkt de luchtlaag me geen enkel probleem.
Er komt inderdaad net zo'n plaat aan de onderkant. Het is te veel gedoe om hem eerst zonder te installeren om te kunnen vergelijken maar ik ben benieuwd wat het stilstand verlies gaat zijn :)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mv_ak schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:25:
Gisteren bij Op1 de opmerking dat klanten door energieleveranciers gebeld worden met de mededeling dat hun nog lang doorlopende vaste contract omgezet wordt naar variabel. Bij de presentatrice zou het binnenkort omgezet worden. En dat dat in de voorwaarden zou staan, dat die mogelijkheid bij uitzonderlijke situaties er is. **helaas** staat dat ook in ons contract, maar goed ben nog niet gebeld. Anderen al ervaring mee?
Ben wel benieuwd op basis van welke voorwaarde dat zou kunnen, heb je een link?

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 09:10
Is er iemand actief op dit forum die al een zelfbouw thuis accu heeft?
Ik zie in de reacties op aliexpres de volgende foto's voorbij komen van een Nederlander. Ik kan me niet voorstellen dat hij niet actief is op Tweakers ;)

Ik zit zelf aan dezelfde opstelling te denken en heb wat technische vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFfSYoK97eqhsH6mUX34931tlpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGpofR9qwmQLpVOcdnJyPhPZ.jpg?f=fotoalbum_large

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-11 15:52
@Nickkie55 kijk hier maar eens: Zelf een powerwall bouwen

• IvoB2
bbbrumbrum schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:23:
Ja daar word de wereld echt beter van, iedereen een dieselaggegraat in de tuin...
Hangt er uiteraard weer vanaf hoe je het toepast.
Zoveel mogelijk lokaal op PV en om de gaten te vullen een dieselaggregaat met HVO100 lijkt me niet noodzakelijk zoveel slechter voor de wereld dan iedereen aan het gas om elke dag pp een kwartiertje heet te kunnen douchen en elektriciteit van het net (ook weer via gas?) halen om via een Quooker in een handomdraai kokend water ter beschikking te hebben. :+
En de meeste mensen hebben nog altijd een diesel/benzine onder hun gat hoor waar ze zonder scrupules andermans tuinen mee gaan bewieroken. :)

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2022 16:29 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-11 17:37
Wat is een beetje gangbaar elektra verbruik hier op tweakers?

Wij hebben nog een CV, maar wel een close in boiler in de keuken.
We zijn met zijn 5en maar gaan bewust om met onze elektra.
Ik werk veel thuis.
Overal led.
Alles gaat uit met een stekkerblok en bijna niets staat standby.
2 vriezers (tafelmodel), 1 koelkast, vaatwasser, wasmachine. Magnetron, airfryer af en toe. Oven 2x per maand)
3 Laptops.
Koffiezetapparaat (gaat gelijk uit als het water leeg is voor de twee koppen koffie)

Gemiddeld in september 3,5 kWh per dag verbruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Cobb op 30-09-2022 19:34 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
KoenVW76 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:45:
[...]

Er komt inderdaad net zo'n plaat aan de onderkant. Het is te veel gedoe om hem eerst zonder te installeren om te kunnen vergelijken maar ik ben benieuwd wat het stilstand verlies gaat zijn :)
Ik zou itho even bellen of er niet wat ventilatie nodig is om oververhitting bij verwarming, vanwege het warmteverlies van de electronica, tegen te gaan. Je zou zeggen dat dat wel in het water terechtkomt, maar heeft de fabrikant daar rekening mee gehouden qua plaatsing van een sensor en onderdelen ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik las boiler als Wamtepompboiler.
Sorry

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
Cobb schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:32:
Loopt erg uiteen (logisch, vanwege verschillende verwarmingssystemen en gezinssamenstellingen alleen al): Wat is jouw actuele energieverbruik?
Dat is echt mega-laag, netjes zeg! Wij zitten, met twee jonge kinderen, ongeveer op het dubbele (deze maand nog zonder verwarming), net onder de 200 kWh voor de maand (PV hierbij buiten beschouwing gelaten, als ik die meetel ook voor september nog <0 netto).

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Ik werk veel thuis.
Overal led.
2 vriezers (tafelmodel), 1 koelkast, vaatwasser, wasmachine. Magnetron, airfryer af en toe. Oven 2x per maand)
3 Laptops.
Koffiezetapparaat (gaat gelijk uit als het water leeg is voor de twee koppen koffie)

Geen idee wat hier gangbaar is, maar dit is onze maand september.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfyNqqZ3SatFnXRUDtLXccIUICI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DdkrRVNzB77wB9x0ZHBp031.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCtiw5x8_4FV7YOe6kXgR8sSShI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXIuh3K9DFcNu1yvWHsGGrQd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG5EiLrQ89d6RRTxAwmKIye8vQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2uvMQAciskCpYhpcaNYZA9I.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-11 15:01

Ik werk veel thuis.
Overal led.
3 Laptops.

Ik zat me toevallig ook al voor te nemen om even te gaan zoeken of hier al een topic voor was hier :p

September weet ik even niet ivm PV maar vorig jaar (mei 21 - mei 22) hebben wij (2 volwassenen, 1 dreumes) ong 3000kwh verbruikt. Wat ik zelf nogal veel vind dus ben nu alles een beetje aan het meten om erachter te komen waar het allemaal vandaan komt. Overigens wel elec. koken, een quooker en elec. vloerverwarming, maar die laatste hadden we juist weinig aan dat jaar dacht ik.

Ow ik werk overigens ook zo'n 3 dagen per week thuis dus dat tikt ook wel aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Evanrvb op 30-09-2022 20:19 ]

• Cobb
Ik heb toevallig deze week ook een P1 meter in gebruik genomen. Dinsdag iets meer verbruik omdat ik een vriezer heb ontdooit en de droger heb gebruikt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvdQjrKfilWpgN2BddZ4q4V43g4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MDjvfn9rGnzbUZ7Hd5FxmnIH.png?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 09:23

aip

Ik werk veel thuis.
Overal led.
3 Laptops.

Dat valt denk ik heel moeilijk te vergelijken.... Onze gezinssamenstelling is ongeveer gelijk (2+2 tieners + 4-5 dagen in de week vriendjes /vriendinnetjes die mee-eten, soms logeren, etc.). Maar oven bijna dagelijks aan, 4 laptops, 2 elektrische auto's die samen zo'n 140km per dag rijden (en we alleen thuis laden), verwarmen met airco de huiskamer. Veel thuis werken.

Wij komen in september op 25 kWh afname per dag + eigen opwek van 200 kWh over de hele maand. En dan is een omvormer stuk, wacht ik op vervanging onder garantie voor.

De CV staat hier al jaren laag te pruttelen voor SWW en wat basisverwarming (500 m3 per jaar ongeveer). Zou alleen kunnen dat die met de prijs-caps dit jaar wat vaker aan mag....

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik werk veel thuis.
Overal led.
3 Laptops.

Heb je zonnepanelen? Ik vind 3.5 kWh per dag nl ongeloofwaardig laag voor 2 vriezers, een koelkast, close in boiler en thuiswerken met een huishouden van 5. Niemand kijkt TV of zo? Die 3.5 kWh is 145 W gemiddeld over de dag. Dat laat echt heel weinig ruimte voor iets naast je vriezers en koelkast.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• IvoB2
Hangt toch gewoon af van het verbruik (en de grootte) van de vriezers en koelkast.
Hier is het totaal etmaal verbruik van de twee koelkast/vriezer combi's ook maar 1,037 kWh.
Maar we (2) verbruiken dagelijks, gerekend over een volledig jaar, ook gemiddeld een 7,912 kWh per etmaal (incl. laadpaal EV maar die wordt alleen bij voldoende PV ingezet).
Ons continue verbruik (zonder iets speciaal te doen) is al 2,4 kWh per etmaal.
Voor 5 personen is 3,5 kWh per etmaal dus idd een hele prestatie.

Met zonnepanelen gaat je verbruik toch niet dalen? Alleen de netafname gaat dalen maar dat is iets anders dan verbruik.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 01-10-2022 10:34 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

IvoB2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:32:
.

Met zonnepanelen gaat je verbruik toch niet dalen? Alleen de netafname gaat dalen maar dat is iets anders dan verbruik.
Veel mensen worden wel bewuster van het verbruik door de panelen met als gevolg een daling ;)

• Termy

Termy

Hangt toch gewoon af van het verbruik (en de grootte) van de vriezers en koelkast.
Hier is het totaal etmaal verbruik van de twee koelkast/vriezer combi's ook maar 1,037 kWh.
Maar we (2) verbruiken dagelijks, gerekend over een volledig jaar, ook gemiddeld een 7,912 kWh per etmaal (incl. laadpaal EV maar die wordt alleen bij voldoende PV ingezet).
Ons continue verbruik (zonder iets speciaal te doen) is al 2,4 kWh per etmaal.
Voor 5 personen is 3,5 kWh per etmaal dus idd een hele prestatie.

Daarom dus mijn vraag, want het is wel erg laag en als ze zonnepanelen hebben zijn ze zich er wellicht niet van bewust dat ze naar netto kijken ipv daadwerkelijk verbruik.

Ik zie het al: hij heeft ook in het verbruikstopic gepost en kijkt puur naar netafname op z'n homewizard P1 meter (zie z'n screenshot) terwijl hij zonnepanelen heeft. Z'n echte verbruik is dus veel hoger.

[ Voor 10% gewijzigd door Termy op 01-10-2022 12:39 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

KoenVW76 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:45:
[...]

Ongeveer 35-40W 0.84-1 kWh per dag.
De isolatie doet waarschijnlijk niets/niet veel bij de daalderop, isoleer wel de uitgaande leiding een deel, daar verliest hij iets aan de koperen leiding.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

hjs schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:30:
[...]

Veel mensen worden wel bewuster van het verbruik door de panelen met als gevolg een daling ;)
En hij meet via de slimme meter dus eigenverbruik zit er niet bij, maar er zijn geen panelen geloof ik aan het andere topic te zien.

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
@Nickkie55 Ben er mee bezig. Heb een aantal Victron omvormers in bestelling staan die als het goed is over drie weken binnen komen die aan een aantal Pylontech US5000 accu’s aangesloten gaan worden. Het DIY Powerwall topic is er voor de technische vragen.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-11 12:48
Wij verbruiken met 2 volwassenen en 1 dreumes (gasketel + heetwaterkraan + inductiekoken) zo'n 35 kwh per week. Dus 5 kwh/dag.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:02
Termy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Heb je zonnepanelen? Ik vind 3.5 kWh per dag nl ongeloofwaardig laag voor 2 vriezers, een koelkast, close in boiler en thuiswerken met een huishouden van 5. Niemand kijkt TV of zo? Die 3.5 kWh is 145 W gemiddeld over de dag. Dat laat echt heel weinig ruimte voor iets naast je vriezers en koelkast.
Ik vermoed dat dit zijn verbruik is wat door de meter is gegaan zonder direct verbruik van PV wat dus niet door de meter is gegaan.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11 17:45
Ronald.42 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:10:
[...]

Geen idee wat hier gangbaar is, maar dit is onze maand september.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meer dan 11.000 liter water in 1 maand?

• Cobb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLecleAg2Xen0pAbMpbuUS6vHBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B7AeVNYJNjdxI46456TRm5bS.png?f=fotoalbum_large

Het is zelfs minder per dag..of lees ik het verkeerd af.

• Ronald.42
  • Niet online
GoEV6 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

Meer dan 11.000 liter water in 1 maand?
Ongeveer 150 kuub per jaar dus dat klopt wel ongeveer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Franciesco
  • Laatst online: 21:24
@Cobb En wat is de opbrengst van je zonnepaneel installatie volgens de omvormer in dezelfde periode? Met dat gegeven er bij kun je pas je daadwerkelijke verbruik berekenen.

Daadwerkelijk verbruik = opbrengst zonnepanelen - teruglevering + verbruik volgens energiemaatschappij.

• Franciesco
@Ronald.42 dat is gemiddeld 400 liter per dag. Jullie zijn niet met heel veel personen toch? Heb je een zwembad, vijver of iets anders wat regelmatig gevuld moet worden?

• Franciesco
Toevoeging: ik lees op de CBS website dan in 2020 per persoon 134 liter drinkwater per dag gebruikt werd. En ergens anders lees ik dat het gemiddelde waterverbruik bij een gezin van 4 personen 169m3 per jaar is.
Dat is veel meer dan ik gedacht had.

• Ronald.42
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:15:
@Ronald.42 dat is gemiddeld 400 liter per dag. Jullie zijn niet met heel veel personen toch? Heb je een zwembad, vijver of iets anders wat regelmatig gevuld moet worden?
Nee geen zwembad of vijver.
Wel bulten was en douchende en badderende jeugd.
Het gaat best wel ruig met water verbruik als ik even terug kijk.

Owh aan de hand van jouw edit doen we het best wel aardig dus _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kV-grcfLfHtKNjE4rYjFmWoqMz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzL7TiZAe8336FyCmfTCl8KL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSVQZTNdx_oTqaKE8KRDPRSFvH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6gaV5BziAdLWi9kWGNTcXf3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gdg7KlQ2BZw8g7VQFlepbx1fOiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EuEa2MuBAJ7b35Kw61wCORx.jpg?f=fotoalbum_large

• Cobb
@Franciesco Dat weet ik helaas niet. Ik heb de omvormer drie weken niet uit kunnen lezen door een storing. Daarvoor had ik weer geen slimme meter maar een Ferraris meter die niet terug draaide.
I dacht dat je in de Vattenfall app op zijn minst je dagelijkse verbruik kon zien...maar dat gaat dus niet met zonnepanelen.

Ik zie het nu inderdaad in de Energy app ook. De paarse grafiek verdwijnt op het moment dat je begint op te wekken.

[ Voor 15% gewijzigd door Cobb op 01-10-2022 16:38 ]

• Franciesco
@Cobb misschien kun je wel direct verbinden met de omvormer en zo de data van september uitlezen?
Of schatten adhv je zonnepaneelinstallatie+ligging.
En anders deze maand een nieuwe ronde en dus een nieuwe kans ;)

• Cobb
Ja nieuwe maand maar.

• KoenVW76
Rol-Co schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Ongeveer 35-40W 0.84-1 kWh per dag.
De isolatie doet waarschijnlijk niets/niet veel bij de daalderop, isoleer wel de uitgaande leiding een deel, daar verliest hij iets aan de koperen leiding.
Ik heb hem toch opgehangen zonder de isolatie rondom, alleen aan de achterkant nu. Zal het verschil in stilstand verlies laten weten. Ik begreep dat de Daalderop boilers behoorlijk zijn geïsoleerd maar met mijn warmtecamera zie ik hem toch wel warmte uitstralen, vooral aan de onderkant.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 14:09

Gerco-M

mijn tornado res.

KoenVW76 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:43:
[...]

Ik heb hem toch opgehangen zonder de isolatie rondom, alleen aan de achterkant nu. Zal het verschil in stilstand verlies laten weten. Ik begreep dat de Daalderop boilers behoorlijk zijn geïsoleerd maar met mijn warmtecamera zie ik hem toch wel warmte uitstralen, vooral aan de onderkant.
Ik vermoed dat deze 60 mm PIR box toch wel degelijk een leuk verschil gaat maken hoor! Ik schat heel ruwweg een halvering van het standby verlies. Als je inderdaad de onderkant ook goed afdicht, en het geheel aardig luchtdicht af taped.
Er is inderdaad nog wat ruimte voor glaswol in de hoeken en als je dat voorzichtig (dus niet teveel duwen) vult dan heb je nog een 10-20% extra winst schat ik. Want dit zal de interne convectie van warmte verminderen.

Ik denk dat je uiteindelijk dus minimaal 50% op het standby verlies kan besparen.

Ik heb hier onze 80 liter E boiler met 170mm glaswol ingepakt en een 10 liter badkamer boiler met 100mm PIR en bij beide ca 50% bespaard op het standby verlies. Per dag is dit voor mij ca 0,8 kwh wat zeker de moeite waard is.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

[…]

[ Voor 97% gewijzigd door Superbeagle op 01-10-2022 17:30 . Reden: Overbodig ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:01

_Apache_

For life.

Met zonnepanelen gaat je verbruik toch niet dalen? .
Ja en nee.

Ja, wat je zonnepanelen opwekken en niet exporteren (lees, terugleveren) word in je eigen huis verbruikt. Terwijl je meter dan stilstaat. Je zult dus alleen van het net importeren wat je zonnepanelen niet genoeg leveren.

Nee. Vanwege het bovenstaande heb je minder zicht op je daadwerkelijke verbruik. Op de jaarafrekening staat alleen wat je op en neer gegaan is over je meter, en niet de som van alle stroom die uit je stopcontacten gekomen is.

Scenario. Als je stofzuiger 1000W verbruikt en je zonnepanelen leveren 750W. Is er maar 250W die over je meter naar binnenkomt. Een laag verbruik, terwijl je in werkelijkheid gewoon 1000W verbruikt.

(Opwek van je PV panelen) - (teruggeleverd aan het net) = direct verbruik vanuit je PV panelen
+ (geïmporteerd van het net) = daadwerkelijk verbruik.

In mijn geval is mijn direct eigen verbruik (dus van PV direct naar een stopcontact, zonder over de meter te gaan) ongeveer 25% van m'n totale verbruik.
75% betaal ik dus aan m'n energieleverancier.
25% van m'n zonnepanelen.

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 01-10-2022 18:15 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• IvoB2
hjs schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Dat begrijp ik toch niet echt.
Ik zou me juist bewuster worden van het verbruik, en een daling nastreven, bij iedere ontvangst van de factuur van het netverbruik. :+

• IvoB2
Cobb schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:33:
@Franciesco Dat weet ik helaas niet. Ik heb de omvormer drie weken niet uit kunnen lezen door een storing. Daarvoor had ik weer geen slimme meter maar een Ferraris meter die niet terug draaide.
I dacht dat je in de Vattenfall app op zijn minst je dagelijkse verbruik kon zien...maar dat gaat dus niet met zonnepanelen.

Ik zie het nu inderdaad in de Energy app ook. De paarse grafiek verdwijnt op het moment dat je begint op te wekken.
Wanneer je het echte verbruik in de app wenst te zien (en je PV-omvormer doet het niet) kan je altijd een MID kWh teller op de PV-kring aansluiten. Is ook nog eens correcter dan de meeste gegevens die omvormers weergeven.
Wanneer je in september gemiddeld dagelijks, bovenop de PV-productie*, nog eens 3,5 kWh van het net dient af te nemen vind ik het, in tegenstelling tot mijn eerder bericht, weer niet zo'n huzartenstukje.

*Uiteraard afhankelijk van de productiecapaciteit van je PV-installatie.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

IvoB2 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:04:
[...]

Dat begrijp ik toch niet echt.
Ik zou me juist bewuster worden van het verbruik, en een daling nastreven, bij iedere ontvangst van de factuur van het netverbruik. :+
Dat is wat ik probeerde te zeggen ;)

• Master-T
  • Laatst online: 06-11 14:42
Zijn er hier nog mensen met goede ideeën voor mij?
Ik wil graag van het gas af en ben al een heel eind. Het enige probleem waar ik tegenaan blijf hikken is warm water voor te douchen. Ik kan vanwege de beperkte ruimte en hoogte op zolder geen warmtepomp boiler kwijt daar.
Ik wek niet voldoende op voor doorstroom boiler dus dat is eigenlijk ook geen optie. Zijn er nog andere slimme opties die ik kan overwegen?

Thanks.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Master-T je zult wat randvoorwaarden moeten geven :)
Wat bedoel je met 'niet genoeg opwekken voor doorstroomboiler'? Dat heeft technisch niets met elkaar te maken.
Heb je wel plek voor een hangende boiler in een trapgat? Douche wtw (dat halveert de vermogensvraag / zorgt dat je met een kleinere boiler uitkan)? Losse Hewalex warmtepomp met compacte boilers eraan?

Douchewtw is ook in opbouw/retrofit te krijgen van Sanura.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Master-T
Proton_ schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:58:
@Master-T je zult wat randvoorwaarden moeten geven :)
Wat bedoel je met 'niet genoeg opwekken voor doorstroomboiler'? Dat heeft technisch niets met elkaar te maken.
Heb je wel plek voor een hangende boiler in een trapgat? Douche wtw (dat halveert de vermogensvraag / zorgt dat je met een kleinere boiler uitkan)? Losse Hewalex warmtepomp met compacte boilers eraan?

Douchewtw is ook in opbouw/retrofit te krijgen van Sanura.
Hey, ik bedoel meer dat ik een doorstroom boiler niet energie neutraal zou kunnen draaien wat natuurlijk wel wenselijk is :) . Hangen in het trapgat wordt ook een tikkie lastig. Volgens mij zit je bij warmtepompboilers ook altijd met geluid van de ventilator die draait en mijn trapgat is niet afgesloten met een deur.
Ik heb verder een goed geïsoleerd huis uit 2004. Verwarm de hut inmiddels alleen met lucht/lucht warmtepomp, lees airco.

Heb je een voorbeeld van douche wtw? Mijn huis is wel uitgerust met balans ventilatie incl warmte terugwinning.

• Rol-Co

Rol-Co

@Master-T

En een e-boiler die je overdag op de zon warmt doormiddel van een tijdklok?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
@Master-T Hoeveel persoons huishouden? Bad? Hoe lang douchen? Waterval douche? Zoveel vragen

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Master-T schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:15:
Ik wil graag van het gas af en ben al een heel eind. Het enige probleem waar ik tegenaan blijf hikken is warm water voor te douchen. Ik kan vanwege de beperkte ruimte en hoogte op zolder geen warmtepomp boiler kwijt daar.
Ik wek niet voldoende op voor doorstroom boiler dus dat is eigenlijk ook geen optie. Zijn er nog andere slimme opties die ik kan overwegen?

Thanks.
De wpb hoeft niet op zolder maar kan overal in huis staan, als je er maar een koude en warme waterleiding op aan weet te sluiten.

Energieneutraal is wel een hele zware eis die voor weinigen is weg gelegd. Zeker in de winter zul je dan enorm veel zonnepanelen moeten hebben. Dat lukt mij met 60 panelen niet eens. Eerst maar eens van het gas af.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 02-10-2022 23:25 ]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

Master-T schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:15:

Thanks.
Niet lullig bedoeld, maar heb je wel eens gedacht aan koud douchen? Het onderwerp is weer actueel.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Master-T voor douchewtw is er Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)? en ik gaf al de hint 'Sanura' (geen ervaring mee overigens).
Een hangende warmtepompboiler die geen geluid maakt (binnen) is bijvoorbeeld de Calypso Split. Opties genoeg dus, start anders een eigen topic met warmwaterbehoefte, foto's, situatieschetsen, metingen en maten, toekomstige gezinssamenstelling, leidingverloop etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• !null
de Peer schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:22:
[...]
Energieneutraal is wel een hele zware eis die voor weinigen is weg gelegd. Zeker in de winter zul je dan enorm veel zonnepanelen moeten hebben. Dat lukt mij met 60 panelen niet eens. Eerst maar eens van het gas af.
Je haalt de termen energieneutraal en zelfvoorzienend door elkaar :)

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

!null schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Je haalt de termen energieneutraal en zelfvoorzienend door elkaar :)
op welke manier zou je een doorstroomverwarmer anders energieneutraal krijgen? met 'groene' stroom van het net?

• !null
@de Peer Energieneutraal is niets meer dan net zoveel energie opwekken als dat je verbruikt over het jaar heen. Dat kan ook prima met een doorstroom verwarmer.

Zelfvoorzienend heeft het nogal wat nodig ja.
Opzich is het wel leuk dat accu's minder verlies hebben dan een boiler, maar een boiler is dan weer lekker goedkope opslag capaciteit.

Overigens heb ik een accu systeem en boiler,aar heb ik wel eens gedacht om een gelijkstroom doorstroom verwarmer te maken met een zootje 48v elementen. Ik kan namelijk makkelijk dat hoge vermogen leveren met mijn accu's maar met omvormers er tussen wordt het duur.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Superbeagle schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:48:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar heb je wel eens gedacht aan koud douchen? Het onderwerp is weer actueel.
Je hoeft toch ook niet elke dag te douchen? Oh die 600 gaat over een heel gezin, ik dacht al.

Heb een paar keer geprobeerd om koud te douchen, maar ik vond het rampzalig, een lekkere douchebeurt kost me nu een euro ofzo en dat 2x per week. Mag sowieso niet zo vaak douchen vanwege m'n huid en heb speciale shampoo die 3-5 min moet intrekken, die tijd zet ik hem gewoon uit.

Heb ook verder helemaal geen verwarming meer op de bovenverdieping (waar de badkamer is), dus dat is nog het enige beetje warmte wat ik krijg :9

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 03-10-2022 10:16 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• !null
Ik vind koud douchen soms wel lekker maar vaak ook niet. Ik dompel liever koud, dat is veel fijnere ervaring dan je zelf onder die koude spetters proberen te krijgen :+

Sommige hebben het dan over koud afdouchen, maar je kan beter ijskoud beginnen. Dan doe je daarna de douche maar op 30 graden of lager, en voelt het toch heel warm :P

• IvoB2
de Peer schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:22:
[...]
Of gewoon minder langdurig en minder warm douchen => bespaart je behalve investeren in meer PV ook nog eens op waterverbruik. :+
Het SWW vat van 150L verbruikt hier, indien nodig, een 1,5 tot 3 kWh per week. Lukt best met PV (en accu).

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:14:
[...]

Of gewoon minder langdurig en minder warm douchen => bespaart je behalve investeren in meer PV ook nog eens op waterverbruik. :+
Het SWW vat van 150L verbruikt hier, indien nodig, een 1,5 tot 3 kWh per week. Lukt best met PV (en accu).
Wij zitten met een gezin van 4 op gemiddeld 10Kwh per week.
Ik denk dat dat wat een reëlere waarde voor een doorsnee gezin is.

Voor de diehard zuinig aan types zal het wel veel zijn.

• Franciesco
Wij zitten, met 2 personen en zuinig gebruik van warm water, nu op rond de 5kWh stroomverbruik per week voor een WPboiler van 150 liter. Met het warmere weer in de zomer lag dat iets lager (rond de 4,5kWh/week).

10kWh/week voor 4 personen klinkt naar mijn idee netjes.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:53
Sinds een tijdje draai ik Home Assistant op een Pi 4 om mijn elektriciteitsverbruik/-productie, warmteverbruik en waterverbruik te monitoren. Daar komen dan dit soort mooie grafieken uit. September 2022:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e14rov1NWFUkteQS3-XoA2xkIqE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/E4Msu6ERMxpF60kt9GXM090Q.png?f=fotoalbum_medium

Vierpersoonshuishouden op 142 m2, bouwjaar 2000, twee volwassenen en twee acht-jarigen. We hebben een airco en een PHEV (plugin Prius), en zijn aangesloten op een warmtenet. 4,8kWp op het dak, ZO en NW.

Elektriciteit was dus ± 10 kWh per dag. Omdat ik van een paar apparaten het verbruik meet, weet ik ongeveer waar het aan op gaat, zie de grafiek hier onder. Van het e-verbruik kwam over september dus 40% direct uit de zonnepanelen, dat lijkt me niet gek.

Warmte in GJ laat ik in HA omzetten naar een equivalent in m3 aardgas. Ik vind 01, m3 wat weinig, ik moet daar nog eens goed naar kijken. We hebben weliswaar nog niet "gestookt", maar we gebruiken wel normale hoeveelheden warm water, dus ik had daar iets meer verwacht.

Over warmte, dit is het verbruik van de airco voor verwarming gisteren (zondag):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLmbvNToHv7zhSu_SvOITMHRowI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fHTeYT2Yqgs4Ze21D6lNH2hf.png?f=fotoalbum_medium

Grappig om te zien hoe veel warmte koken (en iedereen aanwezig) aan de woonkamer toevoegt zodat de airco een tijdje niets hoeft te doen.

Van een paar apparaten meet ik met Shelly pluggen het verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dd6fscsq-g_ioWPvUGpdDxLzkYo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/BYHxAnrNm6LpbhBAu7Iyh8PH.png?f=fotoalbum_medium

Met 73 kWh pakt de PHEV ongeveer een kwart van ons e-verbruik, en met 27 kWh pakt de airco ook ongeveer 10%. De laatste week zet ik de airco in voor verwarming, die houdt de woonkamer behaaglijk met een laag verbruik. Verder maakt de televisie nogal wat uren (niet voor mij ;) ) en het is niet verrassend dat het witgoed ook een significant deel pakt. Allemaal niet heel verrassend, maar nuttige data in het kader van energiebesparing, en ook om een thuisaccu te begroten.

Home Assistant geeft op deze manier een heel nauwkeurig inzicht in de energiestromen. Leuk en nuttig!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Ronald.42
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:28:
Wij zitten, met 2 personen en zuinig gebruik van warm water, nu op rond de 5kWh stroomverbruik per week voor een WPboiler van 150 liter. Met het warmere weer in de zomer lag dat iets lager (rond de 4,5kWh/week).

10kWh/week voor 4 personen klinkt naar mijn idee netjes.
Ik ben er ook content mee.
Voorheen ging er ruim 30 kuub gas per maand door voor sww.

En dan mag ik het nu nog weg strepen tegen mijn solar opwek.
Dus tvt is een no brainer.
Vooral omdat de keuze een nieuwe ketel was( de oude was op) of een wpb welke ik via een forum lid redelijk geschikt en snel kon krijgen.

• Ronald.42
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:38:
Sinds een tijdje draai ik Home Assistant op een Pi 4 om mijn elektriciteitsverbruik/-productie, warmteverbruik en waterverbruik te monitoren. Daar komen dan dit soort mooie grafieken uit:

[Afbeelding]

Vierpersoonshuishouden op 142 m2, bouwjaar 2000, twee volwassenen en twee acht-jarigen. We hebben een airco en een PHEV (plugin Prius), en zijn aangesloten op een warmtenet.

Elektriciteit was dus ± 10 kWh per dag. Omdat ik van een paar apparaten het verbruik meet, weet ik ongeveer waar het aan op gaat, zie de grafiek hier onder. Van het e-verbruik kwam over september dus 40% direct uit de zonnepanelen, dat lijkt me niet gek.

Warmte in GJ laat ik in HA omzetten naar een equivalent in m3 aardgas. Ik vind 01, m3 wat weinig, ik moet daar nog eens goed naar kijken. We hebben weliswaar nog niet "gestookt", maar we gebruiken wel normale hoeveelheden warm water, dus ik had daar iets meer verwacht.

Over warmte, dit is het verbruik van de airco voor verwarming gisteren (zondag):

[Afbeelding]

Grappig om te zien hoe veel warmte koken (en iedereen aanwezig) aan de woonkamer toevoegt zodat de airco een tijdje niets hoeft te doen.

Van een paar apparaten meet ik met Shelly pluggen het verbruik:

[Afbeelding]

Met 73 kWh pakt de PHEV ongeveer een kwart van ons e-verbruik, en met 27 kWh pakt de airco ook ongeveer 10%. De laatste week zet ik de airco in voor verwarming, die houdt de woonkamer behaaglijk met een laag verbruik. Verder maakt de televisie nogal wat uren (niet voor mij ;) ) en het is niet verrassend dat het witgoed ook een significant deel pakt. Allemaal niet heel verrassend, maar nuttige data in het kader van energiebesparing, en ook om een thuisaccu te begroten.

Home Assistant geeft op deze manier een heel nauwkeurig inzicht in de energiestromen. Leuk en nuttig!
Wat dat koken betreft wij hadden gister stoofpot in de oven staan op 80 graden dat duurt ongeveer 5 uur.
En het was hier in huis in samenwerking met de zon al gauw 24 graden.
Het is dan wel cop1 die oven maar goed het maakt een lekkere stoofpot en het huis is deels warm.

Vanmorgen wel de pomp van de buffer even aan gezet om de achterkant van het huis te verwarmen badkamer, hal en wc daar was het wat frisser in de woonkamer en keuken was het nog 21 graden.

• IvoB2
Ronald.42 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Wij zitten met een gezin van 4 op gemiddeld 10Kwh per week.
Ik denk dat dat wat een reëlere waarde voor een doorsnee gezin is.

Voor de diehard zuinig aan types zal het wel veel zijn.
Met zuinig aan "types" heeft dat niets te maken. Wij produceren op jaarbasis nl. veel meer energie dan we verbruiken en betalen al meer dan 10 jaar niets meer voor energie.
Maar het is niet omdat we zelf voldoende energie produceren dat we deze daarom er ook door moeten jagen.
Geen idee wat een "doorsnee" gezin is. Iedereen thuis maar voor zichzelf uitmaken in welk hokje hun wil passen.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ronald.42 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Wat dat koken betreft wij hadden gister stoofpot in de oven staan op 80 graden dat duurt ongeveer 5 uur.
Het is dan wel cop1 die oven maar goed het maakt een lekkere stoofpot en het huis is deels warm.

Vanmorgen wel de pomp van de buffer even aan gezet om de achterkant van het huis te verwarmen badkamer, hal en wc daar was het wat frisser in de woonkamer en keuken was het nog 21 graden.
haha ja zo ken ik er ook nog een paar. Er zijn inderdaad veel apparaten die restwarmte produceren. Denk ook aan vaatwasser, koelkast, televisie, computer etc..

En ik heb een 720L aquarium die continu op 25 graden gehouden wordt en ook nog eens 300 Watt aan verlichting heeft. Draagt allemaal een steentje bij.

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:45:
[...]

Met zuinig aan "types" heeft dat niets te maken. Wij produceren op jaarbasis nl. veel meer energie dan we verbruiken en betalen al meer dan 10 jaar niets meer voor energie.
Maar het is niet omdat we zelf voldoende energie produceren dat we deze daarom er ook door moeten jagen.
Geen idee wat een "doorsnee" gezin is. Iedereen thuis maar voor zichzelf uitmaken in welk hokje hun wil passen.
Owh sorry stond ik op je tenen? :+

• Franciesco
Ronald.42 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Omdat we in de duurzame kroeg zitten: wij bereiden al sinds een paar jaar heel veel gerechten met de, soort van, moderne variant van de hooikist. Een hooimadam genoemd. Daarmee kun je stoofpotjes perfect langzaam bereiden en het kost maar heel weinig energie. Afhankelijk van het gerecht af en toe weer even verwarmen op het gasfornuis/Inductieplaat en daarna kan de pan of de schaal weer een paar uur in die zgn hooimadam.
Kan ook prima gebruikt worden om soepen, aardappels, groenten, rijst etc te bereiden. Slow cooking met minimaal gas-/stroomverbruik! :)

De warmte van de oven ben je dan inderdaad wel kwijt… ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 03-10-2022 19:48 ]

• Termy

Termy

@Franciesco Hoe werkt dat dan? Soort van thermoskan voor een pan of zo? Of heb je echt hooibroei in dat ding :+?

• Franciesco
@Termy het is een soort slaapzak voor je pan of schaal. Het isolatiemateriaal welke tussen de stoflagen zit is meestal schapenwol. Zie bijvoorbeeld onderstaande website.
https://www.hooimadam.com/

• Master-T
Superbeagle schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:48:
[...]

Ik douche wel behoorlijk koud, maar dochter van 3 en baby in een koud badje leggen is ietwat hard denk ik haha.

• Master-T
!null schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:48:
@Master-T Hoeveel persoons huishouden? Bad? Hoe lang douchen? Waterval douche? Zoveel vragen
4 persoons 1 kleine van 3 en een baby. Gas verbruik zonder verwarming gemiddeld 12m3. Waarvan klein deel koken is. Waterbesparende douchekop etc. Ik spoel mezelf vaak iedere dag even af vanwege mijn werk maar meestal behoorlijk koud en minstens 2x per week op de sportclub. We hebben wel een bad maar dat heeft al lang niet meer vol gezeten ;)

• !null
@Master-T 12m3 is laten we zeggen 100kWh (een ketel is niet 100% efficiënt met tapwater)
En nog minder als je ook nog kookt op gas.

Wellicht gaat het maar om 1000kWh warmte jaarlijks.
Dan is een elektrische boiler zelfs een optie. En eventueel wel een warmtepompboiler die relatief stil is en wat meer overdag draait?

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-11 12:48
Master-T schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

4 persoons 1 kleine van 3 en een baby. Gas verbruik zonder verwarming gemiddeld 12m3. Waarvan klein deel koken is. Waterbesparende douchekop etc. Ik spoel mezelf vaak iedere dag even af vanwege mijn werk maar meestal behoorlijk koud en minstens 2x per week op de sportclub. We hebben wel een bad maar dat heeft al lang niet meer vol gezeten ;)
Wet je zeker dat die water (/gas) besparende douchekop echt zuinig is? Wij zitten met zn drieën op 4 m³, douche altijd thuis, wel koken op inductie.
'Vroeger' werd 12 liter/min ook verkocht als waterbesparend omdat het minder dan 15 l/min was. Maar tegenwoordig is 5.7 liter/min voor 25 euro bij de duitse bouwmarkt te koop :D

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• !null
@wheli 4m3 per maand is echt laag. Dan zou ik een elektrische boiler sowieso doen als warmtepompboiler enigzins lastig uit te voeren is
Franciesco schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:59:
@Termy het is een soort slaapzak voor je pan of schaal. Het isolatiemateriaal welke tussen de stoflagen zit is meestal schapenwol. Zie bijvoorbeeld onderstaande website.
https://www.hooimadam.com/
Voor veel gerechten volstaat het om het aan de kook te brengen en dan even te laten staan. Zonder hooimadam zelfs.

• Master-T
wheli schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:32:
[...]

Wet je zeker dat die water (/gas) besparende douchekop echt zuinig is? Wij zitten met zn drieën op 4 m³, douche altijd thuis, wel koken op inductie.
'Vroeger' werd 12 liter/min ook verkocht als waterbesparend omdat het minder dan 15 l/min was. Maar tegenwoordig is 5.7 liter/min voor 25 euro bij de duitse bouwmarkt te koop :D
Ik dacht dat die van mij 9L per min is. Dus het kan nog zuiniger zie ik.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
wheli schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:32:
[...]

Een douchebeurt van 5 minuten kost zo'n 0,2 kuub gas.. voor dat verbruik zou je dus 20 keer kunnen douchen, dus met drie personen 7 keer op maandbasis. Dus 1x douchen per 4-5 dagen

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-10 11:46
Wat verbruikt dan een stort/regen douche dan wel niet aan L per min? Wij zitten met z'n 2e op 25 kuub per maand voor alleen warm water, een stuk meer dan dat ik hier zie.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf91 op 03-10-2022 21:53 ]

• Master-T
Olaf91 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:52:
Wat verbruikt dan een stort/regen douche dan wel niet aan L per min? Wij zitten met z'n 2e op 25 kuub per maand voor alleen warm water, een stuk meer dan dat ik hier zie.
Ligt eraan of je waterbesparende kraan stand hebt en gebruikt. En van sommige gerenommeerde bedrijven staat het erop.

De ketel op comfort of eco stand maakt ook nogal veel uit maar dat lijkt me wel duidelijk inmiddels.

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-10 11:46
Master-T schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Ligt eraan of je waterbesparende kraan stand hebt en gebruikt. En van sommige gerenommeerde bedrijven staat het erop.

De ketel op comfort of eco stand maakt ook nogal veel uit maar dat lijkt me wel duidelijk inmiddels.
Ja ketel staat op eco stand. Ik heb een p1 meter besteld, dus zal binnenkort kunnen zien hoeveel kuub een douchebeurt van 5 min verbruikt. Maar we kunnen hier zeker op besparen, we douchen zeker niet kort.

• Master-T
Mocht ik voor de optie elektrische boiler willen gaan zijn er dan ook nog boilers die een laag vermogen hebben zoals de kleinere hotfill voor in de keuken? Ergens rond de 400-600 watt
Zoek iets in de richting van 50L dan denk ik.

• IvoB2
Master-T schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:42:
[...]

Ik douche wel behoorlijk koud, maar dochter van 3 en baby in een koud badje leggen is ietwat hard denk ik haha.
Jong geleerd is oud gedaan.
Kleinkinderen, drie en zes, baden en douchen nu nog steeds buiten onder en in regenwater op buitentemperatuur.
Sommige van mijn kinderen lopen met gemak een twintigtal uur ononderbroken in de stromende regen/hagel/sneeuw/... en over hoogtes en laagtes in alle seizoenen. Ze zijn dan ook niet opgevoed als watjes. :+ En tot nu toe heeft iedereen dat in goede gezondheid overleefd. :+

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 03-10-2022 23:22 ]

• !null
Master-T schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:10:
Mocht ik voor de optie elektrische boiler willen gaan zijn er dan ook nog boilers die een laag vermogen hebben zoals de kleinere hotfill voor in de keuken? Ergens rond de 400-600 watt
Zoek iets in de richting van 50L dan denk ik.
Ja je hebt ze met twee schakelaars, kun je bijvoorbeeld kiezen tussen 1200 en 800 en allebei, 2000w. Eldom bijvoorbeeld maar ook andere merken. Dan moet je echt twee schakelaars zien, die digitale kunnen het meestal niet.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald.42 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Ongeveer 150 kuub per jaar dus dat klopt wel ongeveer.
Ik verbruik nog geen eens de helft :+

Maar mijn stroomverbruik is ~65kWh per week, dus dat ga ik binnenkort even uitzoeken.
(Incl warmtepomp met boiler)

Ik heb nog van die 2x 20W G4 lampjes in de afzuigkap die gaan eruit voor LED.

Even uitzoeken hoeveel die Hue lampen nu verbruiken. Heb ze intern achter de schakelaars met een steekklem doorverbonden, want in het begin de neigen om de lampen uit te zetten met de hand Ipv de app. 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door DutchWing op 03-10-2022 23:59 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:15
DutchWing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:47:
[...]

Ik verbruik nog geen eens de helft :+

Maar mijn stroomverbruik is ~65kWh per week, dus dat ga ik binnenkort even uitzoeken.
(Incl warmtepomp met boiler)

Ik heb nog van die 2x 20W G4 lampjes in de afzuigkap die gaan eruit voor LED.

Even uitzoeken hoeveel die Hue lampen nu verbruiken. Heb ze intern achter de schakelaars met een steekklem doorverbonden, want in het begin de neigen om de lampen uit te zetten met de hand Ipv de app. 8)7
Dat is precies het probleem met veel domotica, je vervangt een logische, intuïtieve interface (schakelaar op een logische plek) met een onlogische interface (een app op een telefoon) Als je een app nodig hebt om domotica te bedienen doe je het verkeerd (IMHO ;) ) dus op zoek naar energiezuinige schakelaar die opgenomen kan worden in de domotica ;)

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
overhyped schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:38:
[...]

Dat is precies het probleem met veel domotica, je vervangt een logische, intuïtieve interface (schakelaar op een logische plek) met een onlogische interface (een app op een telefoon) Als je een app nodig hebt om domotica te bedienen doe je het verkeerd (IMHO ;) ) dus op zoek naar energiezuinige schakelaar die opgenomen kan worden in de domotica ;)
Een hue schakelaar (zo’n Philips ding dat je op de muur plakt) verbruikt praktisch niks, daar zit een knoopcel in die minimaal 2 jaar meegaat. De lampen staan wel standby aangesloten op 220 V, wat ik zo lees verbruiken die standby 0.5 W maximaal.
Maar er gaat niks boven een echte schakelaar inderdaad.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:11
joezzt schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:11:
[...]

Een hue schakelaar (zo’n Philips ding dat je op de muur plakt) verbruikt praktisch niks, daar zit een knoopcel in die minimaal 2 jaar meegaat. De lampen staan wel standby aangesloten op 220 V, wat ik zo lees verbruiken die standby 0.5 W maximaal.
Maar er gaat niks boven een echte schakelaar inderdaad.
klopt, hangt een beetje van de lamp ook af. Geloof dat het gemiddeld op 0,2 a 0,3 W zat.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Pagina: 1 ... 95 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.