Sinds een tijdje draai ik Home Assistant op een Pi 4 om mijn elektriciteitsverbruik/-productie, warmteverbruik en waterverbruik te monitoren. Daar komen dan dit soort mooie grafieken uit. September 2022:
Vierpersoonshuishouden op 142 m2, bouwjaar 2000, twee volwassenen en twee acht-jarigen. We hebben een airco en een PHEV (plugin Prius), en zijn aangesloten op een warmtenet. 4,8kWp op het dak, ZO en NW.
Elektriciteit was dus ± 10 kWh per dag. Omdat ik van een paar apparaten het verbruik meet, weet ik ongeveer waar het aan op gaat, zie de grafiek hier onder. Van het e-verbruik kwam over september dus 40% direct uit de zonnepanelen, dat lijkt me niet gek.
Warmte in GJ laat ik in HA omzetten naar een equivalent in m3 aardgas. Ik vind 01, m3 wat weinig, ik moet daar nog eens goed naar kijken. We hebben weliswaar nog niet "gestookt", maar we gebruiken wel normale hoeveelheden warm water, dus ik had daar iets meer verwacht.
Over warmte, dit is het verbruik van de airco voor verwarming gisteren (zondag):
Grappig om te zien hoe veel warmte koken (en iedereen aanwezig) aan de woonkamer toevoegt zodat de airco een tijdje niets hoeft te doen.
Van een paar apparaten meet ik met Shelly pluggen het verbruik:
Met 73 kWh pakt de PHEV ongeveer een kwart van ons e-verbruik, en met 27 kWh pakt de airco ook ongeveer 10%. De laatste week zet ik de airco in voor verwarming, die houdt de woonkamer behaaglijk met een laag verbruik. Verder maakt de televisie nogal wat uren (niet voor mij

) en het is niet verrassend dat het witgoed ook een significant deel pakt. Allemaal niet heel verrassend, maar nuttige data in het kader van energiebesparing, en ook om een thuisaccu te begroten.
Home Assistant geeft op deze manier een heel nauwkeurig inzicht in de energiestromen. Leuk en nuttig!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar