Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.377 views

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:52
Master-T schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:10:
Mocht ik voor de optie elektrische boiler willen gaan zijn er dan ook nog boilers die een laag vermogen hebben zoals de kleinere hotfill voor in de keuken? Ergens rond de 400-600 watt
Zoek iets in de richting van 50L dan denk ik.
De compacte 10L varianten zitten op ongeveer 300 euro (soms 250, in geval van een promo)

Maar even een hele andere vraag: Hoe oud is de huidige CV-ketel?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:54
overhyped schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:38:
Dat is precies het probleem met veel domotica,
Een groter probleem vind ik dat je een 100% betrouwbaar systeem (schakelaar + domme lamp) vervangt door een 95% betrouwbaar systeem (app of slimme schakelaar, wifi, HA systeem, slimme lamp). Ik hoef van mijn vrouw maar twee keer te horen "zeg ik kreeg de lampen niet aan" of "ik zat gewoon in de woonkamer en ineers ging alles uit" en dan weet ik dat het gevolgd wordt door "zet dat gedoe maar weer uit hoor".

Ik gebruik daarom mijn Home Assistant bijna alleen maar voor monitoren van energieverbruik, en al dat geautomatiseer laat ik wel over aan de cool kids.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• overhyped
  • Laatst online: 19:15
JeroenH schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

Een groter probleem vind ik dat je een 100% betrouwbaar systeem (schakelaar + domme lamp) vervangt door een 95% betrouwbaar systeem (app of slimme schakelaar, wifi, HA systeem, slimme lamp). Ik hoef van mijn vrouw maar twee keer te horen "zeg ik kreeg de lampen niet aan" of "ik zat gewoon in de woonkamer en ineers ging alles uit" en dan weet ik dat het gevolgd wordt door "zet dat gedoe maar weer uit hoor".

Ik gebruik daarom mijn Home Assistant bijna alleen maar voor monitoren van energieverbruik, en al dat geautomatiseer laat ik wel over aan de cool kids.
Heel herkenbaar. Ik ben bezig met automatisering van de buitenruimte hier (drie bijgebouwen, wat buitenverlichting, en in de toekomst nog wat water en voer stations) en alle basis functionaliteit komt in een eenvoudige PLC (ben nu m'n eerste prototype aan het maken met een siemens logo) zodat dat ook altijd werkt. Fancy dingen kunnen dan van buitenaf aangestuurd worden, maar als dat stopt werkt de basis nog steeds.

Dat is ook hoe domotica in mijn ogen moet werken: Een systeem werkt autonoom in z'n basis functionaliteit, en alle logica is een add-on die de basis blokken aanstuurt.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:05

de Peer

under peer review

Inderdaad, 'een app gebruiken' is geen domotica, maar gewoon een andere manier om te schakelen. Vaak nog onhandiger ook.

Bij mij in huis gaat alles écht automatisch. hooguit een keertje iets bijsturen.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-11 18:49
Master-T schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:10:
Mocht ik voor de optie elektrische boiler willen gaan zijn er dan ook nog boilers die een laag vermogen hebben zoals de kleinere hotfill voor in de keuken? Ergens rond de 400-600 watt
Zoek iets in de richting van 50L dan denk ik.
Speciaal voor de keuken (en een douche) gebruik ik de Daalderop Mono 30 liter met 450 Watt element, schakelt alleen in bij voldoende stroom van de zonnepanelen (lukt dat in de winter niet meer dan schakel ik over op de wpb)
De 50 liter versie is 650 Watt, ze zijn vrij groot!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Olaf91 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:52:
Wat verbruikt dan een stort/regen douche dan wel niet aan L per min? Wij zitten met z'n 2e op 25 kuub per maand voor alleen warm water, een stuk meer dan dat ik hier zie.
theoretisch:
gebruikt mijn hoofd douche een 17l/m@38.
secondaire douche 7l/m@38
2x zij stralers van 4,5l/m@38
maar ik moet kiezen of ik de hoofddouche of secondaire douche gebruik.
en de zij stralers doe je niet altijd aan, die zijn weer met aparte kraan.

dus dan kun je denken 17+ 2x4,5 = 26l/m@38 als de max.

praktijk:
(na gemeten met een emmer en stopwatch.
er is gewoon een beetje verkalking en wat bochten en wat druk verlies etc etc etc...)
gebruikt mijn hoofd douche een 15l/m@38.
secondaire douche 6l/m@38
2x zij stralers van 4l/m@38

nu gebruik ik de grote douche niet in de maanden december en januari.
dan heb ik maar net genoeg energie voor de secondaire douche.
de rest van het jaar energie zat, dus iets van luxe, gewoon omdat het ook redelijk duurzaam kan.
daar heb ik een speciaal systeem voor zelf gebouwd. (en is nog niet helemaal af)
0m3 gas per jaar, wel iets van kWh, maar weet ik niet uit het hoofd.

maar er zijn vele systemen die regen of stort douche genoemd worden.
en het kan veel verschillen per systeem. ;)

(mijn douche putje kan maar 27l/m aan.
alleen praktijk is iets anders hij kan 27l/m aan als er een 5cm water laag op staat, alleen dan loopt het al de trap af in plaats van het riool in. ;)
dus wel een beetje opletten of het putje niet verstopt zit met wat haar of zo.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 04-10-2022 18:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
DutchWing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:47:
[...]

Ik verbruik nog geen eens de helft :+

Maar mijn stroomverbruik is ~65kWh per week, dus dat ga ik binnenkort even uitzoeken.
(Incl warmtepomp met boiler)

Ik heb nog van die 2x 20W G4 lampjes in de afzuigkap die gaan eruit voor LED.

Even uitzoeken hoeveel die Hue lampen nu verbruiken. Heb ze intern achter de schakelaars met een steekklem doorverbonden, want in het begin de neigen om de lampen uit te zetten met de hand Ipv de app. 8)7
Het valt mij eigenlijk wel mee als ik zie hoe men hier met douchen eerst de kraan aanzet en dan de kleren uit doet want dan is het lekker warm... 8)7

Al met al zitten we niet in extreme verbruiken ondanks dat er relatief laks mee wordt om gegaan.

Dan wordt er in de zomermaanden ook nog wel eens op een avond 2000 liter water in de voortuin gedumpt omdat ja... de bloemetjes.
Maar die zijn dan weer goed voor de bijen en andere insecten dus nou ja... zo dus.

Maar zo extreem als buiten douchen met regenwater etc. .
En waar blijft dan het zeepwater of gaat dat zonder zeep gewoon beetje afspoelen en klaar.

En hoe zou dat moeten in een flatje oid dergelijks...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

overhyped schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:38:
[...]

Dat is precies het probleem met veel domotica, je vervangt een logische, intuïtieve interface (schakelaar op een logische plek) met een onlogische interface (een app op een telefoon) Als je een app nodig hebt om domotica te bedienen doe je het verkeerd (IMHO ;) ) dus op zoek naar energiezuinige schakelaar die opgenomen kan worden in de domotica ;)
Ik heb gewoon alles op kloktijden geprogrammeerd, dus aan/uit via de app hoeft niet. Alleen als ik eerder na bed ga zet ik het via de app uit. 3 seconden werk.

Het voordeel van de app is alleen maar de kleur samenstelling aanpassen en de helderheid aanpassen.

De app van Hue is anders erg netjes en overzichtelijk + ook makkelijk voor de vrouw :)

Op de slaapkamers heb ik gewoon normale schakelaars overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 04-10-2022 19:10 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-11 14:42
D_Jeff schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:47:
[...]

De compacte 10L varianten zitten op ongeveer 300 euro (soms 250, in geval van een promo)

Maar even een hele andere vraag: Hoe oud is de huidige CV-ketel?
Haha verkeerde vraag CV is 3 jaar oud nu ;) dus die kan nog wel even mee. Als het prijs plafond doorgaat wordt de noodzaak kleiner voor tap water uit een boiler natuurlijk.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:09:
Inderdaad, 'een app gebruiken' is geen domotica, maar gewoon een andere manier om te schakelen. Vaak nog onhandiger ook.

Bij mij in huis gaat alles écht automatisch. hooguit een keertje iets bijsturen.
Ik heb liever het kiss principe.
Lampjes eruit en schakelaar weer doorverbinden en de volgende bewoner of nabestaanden hebben geen omkijken erna.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Ronald.42
  • Niet online
DutchWing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:08:
[...]

Lampjes eruit en schakelaar weer doorverbinden en de volgende bewoner of nabestaanden hebben geen omkijken erna.
Dat is inderdaad wel een punt.
Ik ben onlangs ergens geweest waar de vorige bewoner een stuurkast had opgehangen van 1 bij 1 meter.
Daar zat de sturing van de verwarming per vertrek in maar ook alle buiten verlichting ( 23 lichtpunten met elk een eigen relais)
Voor de verwarming een hoeveelheid drieweg kleppen en aangestuurd door relais en met tijd relais voor nadraai tijd of maximale verwarmingstijd als 1 van de kinderen op een knop op hun slaapkamer drukten.

Hartstikke leuk natuurlijk, maar de huidige bewoner is bureau arbeider en kon daar helemaal niks mee.

Ik was al eens een paar keer geweest om een relais te vervangen of instellingen aan te passen...

Uiteindelijk na een aantal belletjes was ik er wel klaar mee.
Dus de hele zooi eruit gesloopt tado erin en de buiten verlichting na gelang wat de wens was op een schakelaar of een tijdklok met schemerschakelaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• D_Jeff
Master-T schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:03:
[...]

Haha verkeerde vraag CV is 3 jaar oud nu ;) dus die kan nog wel even mee. Als het prijs plafond doorgaat wordt de noodzaak kleiner voor tap water uit een boiler natuurlijk.
Ergens op "het forum GoT" leeft nog een draadje over boilers (dat draadje is best oud)
Toen was al de conclusie dat een waterwarmboiler meer een stukje comfort is dan een besparing (tenzij daar weer zonnepanelen tegenover staan.

Uit m'n hoofd gezegd moet het verschil tussen gas en stroom tenminste 5x zijn (als het niet meer is). Aardgas is niet voor niets zolang al in gebruik in "efficiënt Nederland".

Daarom: Al aan zonnepanelen gedacht?

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-11 12:48
Olaf91 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:52:
Wat verbruikt dan een stort/regen douche dan wel niet aan L per min? Wij zitten met z'n 2e op 25 kuub per maand voor alleen warm water, een stuk meer dan dat ik hier zie.
Meestal tussen de 20 en 25 liter per minuut. De meeste hebben onderaan een handdouche, die kan je vaak 1 op 1 vervangen door een energiezuinig exemplaar. De stortdouche is dan voor de sier of als je een erfenis hebt gekregen ofzo xD

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• wheli
!null schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:44:
@wheli 4m3 per maand is echt laag. Dan zou ik een elektrische boiler sowieso doen als warmtepompboiler enigzins lastig uit te voeren is

[...]

Voor veel gerechten volstaat het om het aan de kook te brengen en dan even te laten staan. Zonder hooimadam zelfs.
Ja het is toch echt zo haha. Week 39 3,8 m³ en week 40 ook precies evenveel.
In de zomer zelfs maar 1.1 tot 1.5 m³ per week zie ik nu ik terugkijk. Per douchebeurt rond de 0.180-0.220 m³.

We zijn van plan volledig electrisch te gaan met een warmtepomp. Wellicht was 300 liter boilervat wat overdreven O-)

Edit: inderdaad door elkaar halen van week/maand.
Ter verduidelijking; afgelopen 2 weken 4 m³ per week (enkele keer verwarming aan) en in de zomer ca 5 m³ per maand

[ Voor 11% gewijzigd door wheli op 05-10-2022 19:58 ]

• Master-T
D_Jeff schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Ergens op "het forum GoT" leeft nog een draadje over boilers (dat draadje is best oud)
Toen was al de conclusie dat een waterwarmboiler meer een stukje comfort is dan een besparing (tenzij daar weer zonnepanelen tegenover staan.

Uit m'n hoofd gezegd moet het verschil tussen gas en stroom tenminste 5x zijn (als het niet meer is). Aardgas is niet voor niets zolang al in gebruik in "efficiënt Nederland".

Daarom: Al aan zonnepanelen gedacht?
Jazeker een deel van de hut ligt al vol. Moet nu nog even nieuwe pannen leggen op een ander deel en dan komen er nog wat bij. Kom dan ongeveer op 4500wp uit met een verbruik van 2100kW afgelopen jaar haha. Maar heb nu ook airco’s hangen om mee te verwarmen dus stroomverbruik gaat hoe dan ook flink omhoog.

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

TF

bla bla

Ik had vanmorgen een idee. Ik kan MB’s delen met mijn partner en kinderen op het mobiele abonnement.

Momenteel heb ik 2000 kWh “over” op jaarbasis. Zou leuk zijn als ik dat kon delen met familie / vrienden / buren.

Misschien al eerder bedacht, maar wat mij betreft heeft het potentie

• D_Jeff
TF schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:09:
Ik had vanmorgen een idee. Ik kan MB’s delen met mijn partner en kinderen op het mobiele abonnement.

Momenteel heb ik 2000 kWh “over” op jaarbasis. Zou leuk zijn als ik dat kon delen met familie / vrienden / buren.

Zal je toch eerst een grote accu moeten aanschaffen om iemand uberhaupt te kunnen helpen. Daarom is er de TVL (hoewel sommige bedrijven echt belabberd weinig betalen)

• de Peer

de Peer

under peer review

DutchWing schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:08:
[...]

ik zie niet in hoe dat een reactie op mij is. Ik kan ook gewoon schakelaars eruit halen en weer doorverbinden. Maar ik weiger overigens keuzes te maken voor een eventuele volgende bewoner :P maar ik snap dat dat anders kan zijn als je niet van plan bent ergens lang te wonen.

• Master-T

Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij kan dit bij onze zuiderburen in België al. Dan heb je het nummer nodig van de meter en kun je kWh doneren. Of verkopen tegen een voor jou aantrekkelijk tarief.

Correct me if I’m wrong!

• Ronald.42
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

ik zie niet in hoe dat een reactie op mij is. Ik kan ook gewoon schakelaars eruit halen en weer doorverbinden. Maar ik weiger overigens keuzes te maken voor een eventuele volgende bewoner :P maar ik snap dat dat anders kan zijn als je niet van plan bent ergens lang te wonen.
Dat standpunt kan ik me ook in vinden, de vorige bewoners hebben hier 60 jaar gewoond ik hoop dat mij dat ook lukt.
Ik heb inmiddels wel wat kladjes van hoe 1 en ander werkt gemaakt en ga er voorlopig maar vanuit dat mijn oudste die vrij pienter is zich er wel mee red.
Voorlopig ben ik nog niet van plan om om te vallen.

En mocht dat wel gebeuren... Naja dan moeten ze zich maar redden.
Kan me ook niet tegen elk doem scenario in dekken.
Maar ik heb dus ook mogen ervaren hoe een nieuwe bewoner met het enthousiasme van de vorige bewoner opgescheept zat.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:58

laadpaal plaatsen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
wheli schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:02:
[...]

Ja het is toch echt zo haha. Week 39 3,8 m³ en week 40 ook precies evenveel.
In de zomer zelfs maar 1.1 tot 1.5 m³ per week zie ik nu ik terugkijk. Per douchebeurt rond de 0.180-0.220 m³.

We zijn van plan volledig electrisch te gaan met een warmtepomp. Wellicht was 300 liter boilervat wat overdreven O-)
Ja jij communiceert per week en de rest per maand, of ik heb het zelf niet goed begrepen :+

300 liter klinkt wat overdreven ja voor dat gebruik zal 200 of zelfs 150 voldoende zijn.
Echter hoe groter hoe lager de temperatuur, des te efficiënter hij werkt. ( Hogere COP)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024

In Vlaanderen heet dat "energiedelen" of "peer-to-peer".
Maar ik denk niet dat dit, door de technische beperkingen (zelfde energieleverancier, delen binnen hetzelfde klokkwartier, bij peer-to-peer slechts één koper mogelijk, bij energiedelen opzetten van een constructie,....) voorlopig een groot succes zal worden. Toch niet voor particulieren.
Vooral het hanteren van klokkwartieren is in de praktijk problematisch.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2022 09:01 ]

• IvoB2
D_Jeff schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:19:
[...]

Zal je toch eerst een grote accu moeten aanschaffen om iemand uberhaupt te kunnen helpen. Daarom is er de TVL (hoewel sommige bedrijven echt belabberd weinig betalen)
Een accu is helemaal niet nodig. Je deelt niet de energie die je zelf opslaat om later zelf te verbruiken maar de energie die het net opgaat.
Behoudens nabije buren (waar je een eigen kabel naartoe zou kunnen trekken) heb je immers altijd het openbaar net nodig om je eigen opwek te delen met derden.
De verdeling tussen overproductie en afnemer(s) is uiteraard alleen mogelijk met een digitale meter en wordt gefaciliteert door de netbeheerder. Voor de facturatie (bij peer-to-peer) sta je uiteraard zelf in.
Maar er loopt ook al een discussie of je daar dan geen belasting op moet betalen.

• IvoB2
Master-T schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:02:
[...]

Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij kan dit bij onze zuiderburen in België al. Dan heb je het nummer nodig van de meter en kun je kWh doneren. Of verkopen tegen een voor jou aantrekkelijk tarief.

Correct me if I’m wrong!
Zie voorgaande opmerkingen.
https://www.fluvius.be/nl...n-en-verkopen-van-energie

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2022 09:08 ]

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:57
IvoB2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

Behoudens nabije buren (waar je een eigen kabel naartoe zou kunnen trekken) heb je immers altijd het openbaar net nodig om je eigen opwek te delen met derden.
De verdeling tussen overproductie en afnemer(s) is uiteraard alleen mogelijk met een digitale meter en wordt gefaciliteert door de netbeheerder. Voor de facturatie (bij peer-to-peer) sta je uiteraard zelf in.
Maar er loopt ook al een discussie of je daar dan geen belasting op moet betalen.
In Nederland is het gewoon verboden, al vraag ik me af of dat voor alle energie geldt. Wat als ik de buurman mijn omgezaagde bomen laat opstoken?

https://www.gaslicht.com/...0je%20een%20forse%20boete.

• JeroenH
FransvWoerkom schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:57:
In Nederland is het gewoon verboden,
En terecht, biedt te veel kans op amateurwerk en ongelukken.

Maar ergens in 2008 heb ik het wel gedaan ;) Dat was nog in de tijd dat Liander elk jaar weer fout op fout maakte met het doorgeven van onze negatieve meterstand. Wat een amateurs waren dat toen, veel ruzie met ze gehad in die tijd.

Ik ging toen verhuizen in het najaar, dus mijn energierekening over dat jaar zou flink in de min uitkomen. Ik heb toen voor het laatste deel van de zomer en een stuk herfst een kabel over het dak naar de buren getrokken, en daar gedurende die periode de zonne-energie heen gestuurd. Was een relatief kleine installatie op een Soladin 600.

Daarmee was onze energierekening op moment van verhuizen (net) positief en dat heeft denk ik een boel gezeik met Liander gescheeld.

(maar niet doen, is niet veilig)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• IvoB2
JeroenH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:06:
[...]
En terecht, biedt te veel kans op amateurwerk en ongelukken.
Hangt er gewoon vanaf hoe je het uitvoert.
Hier in Vlaanderen is iedere uitbreiding verplicht onderworpen aan een technische keuring.
In tegenstelling tot NL zijn stekker panelen en batterijen zelfs niet toegelaten.
Indien je uitbreiding naar de buren (hier ook alleen maar toegestaan indien je geen gebruik maakt van openbare gronden) technisch is goedgekeurd zie ik het probleem niet.
Dezelfde kans op amateurswerk en ongelukken heb je wanneer DIY zonder kennis van zaken aan de binnenhuisinstallatie beginnen te klooien.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2022 13:16 ]

• IvoB2
FransvWoerkom schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:57:
[...]
In Nederland is het gewoon verboden, al vraag ik me af of dat voor alle energie geldt. Wat als ik de buurman mijn omgezaagde bomen laat opstoken?
Ook hier heb ik geen iedee hoe het er in NL aan toegaat maar hier is het geen enkel probleem wiens hout je verstookt. Er wordt niet naar een certificaat van herkomst gevraagd. :+
Ik krijg vanuit de buurt bv. meer aanvragen om omgevallen bomen te verzagen tot brandhout voor eigen gebruik dan ik zelf kan verwerken. Er geldt dan momenteel ook een klantenstop. :)

• JeroenH
IvoB2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:15:
In tegenstelling tot NL zijn stekker panelen en batterijen zelfs niet toegelaten.
Die mogen in Nederland ook niet meer nieuw geplaatst worden. Dat wist ik ook niet, maar iemand hier vertelde me dat.
Dezelfde kans op amateurswerk en ongelukken heb je wanneer DIY zonder kennis van zaken aan de binnenhuisinstallatie beginnen te klooien.
Dat is wel zo, maar met stroom doortrekken naar een andere woning heb je daar bovenop nog het gevaar dat als iemand (een monteur, of de brandweer, oid) de hoofdschakelaar omzet hij of zij er dan vanuit gaat dat alles in de woning stroomloos is.

• FransvWoerkom
JeroenH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Dat is wel zo, maar met stroom doortrekken naar een andere woning heb je daar bovenop nog het gevaar dat als iemand (een monteur, of de brandweer, oid) de hoofdschakelaar omzet hij of zij er dan vanuit gaat dat alles in de woning stroomloos is.
Dan mogen we hopen dat monteurs en de brandweer ervaring hebben met studentenhuizen ;)

• IvoB2
JeroenH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Die mogen in Nederland ook niet meer nieuw geplaatst worden. Dat wist ik ook niet, maar iemand hier vertelde me dat.
Heb je het dan over panelen of batterijen? Sessy, toch een NL product zou deze batterijen vanaf 2023 toch beginnen te leveren?
As we speak krijg ik net van hen dit bericht binnen:
Thuisbatterij Sessy is een waar begrip aan het worden. Inmiddels zijn er al ruim 1.250 exemplaren verkocht. Onze capaciteit voor het eerste kwartaal zit al helemaal vol! Wil jij jouw Sessy voor Q2 reserveren? Dat kan nog!
Voortgang Sessy
De eerste hoofdcomponenten voor de productie van Sessy zijn besteld. De volgende stappen zijn: het omzetten van het technische prototype naar een testproduct (ofwel een werkende Sessy) en het doorlopen van de certificeringen. Elk nieuw product dat in de EU op de markt komt, moet namelijk voldoen aan diverse wet- en regelgeving. Onze experts zijn nu dat goedkeuringspapiertje voor Sessy aan het verkrijgen. Zo weten we
zeker dat alles voldoet aan de wet en je een veilig product aan de muur hebt hangen.
In dat geval is één en ander niet correct aangesloten. :+

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2022 13:51 ]

• JeroenH
IvoB2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:44:
Heb je het dan over panelen of batterijen? Sessy, toch een NL product zou deze batterijen vanaf 2023 toch beginnen te leveren?
Ging over het stekkerdeel. Omvormers zoals de Mastervolt Soladin 600 en vergelijkbaren, waarmee ik en vele anderen begonnen zijn, die je met een stekker in het stopkontakt steekt, die mogen niet meer. Of ditzelfde voor accu's geldt weet ik niet, maar ik zou denken van wel.

Correct aansluiten op je huis-stroomnet, met een degelijke vaste kabel, op een eigen groep, dat mag natuurlijk wel.

• IvoB2
Maar dat is wat Sessy nu net doet deed: reclame maken voor een stekkermodel thuisbatterij.
Wat niet wil zeggen dat het daarom mag want ze maakten ook reclame voor de Vlaamse markt en daar mag het duidelijk niet. Vraag me dus af hoe ze dat ooit gecertificeerd gaan krijgen?
edit: hun stekkermodel staat nu idd niet meer op hun website.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2022 14:19 ]

• BarryH
Zo, hier nu op basis van 365 moving average voor het eerst onder de 2000kWh netto verbruik
(3personen/jaren 70 woning)
2940kWh huis E
2950kWh ELGA WP
2000kWh EV
-5950 kWh PV opwek
en nog 38,4 m3 gas (en 210 liter benzine)

ik weet het, het kan beter, maar in 2009 was het 6500kWh en 2600m3 gas en 3800 liter diesel, en in 2018 nog 4500kWh E en ~200m3 gas (en 250 liter benzine)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 12:04
Gerco-M schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Ik vermoed dat deze 60 mm PIR box toch wel degelijk een leuk verschil gaat maken hoor! Ik schat heel ruwweg een halvering van het standby verlies. Als je inderdaad de onderkant ook goed afdicht, en het geheel aardig luchtdicht af taped.
Er is inderdaad nog wat ruimte voor glaswol in de hoeken en als je dat voorzichtig (dus niet teveel duwen) vult dan heb je nog een 10-20% extra winst schat ik. Want dit zal de interne convectie van warmte verminderen.

Ik denk dat je uiteindelijk dus minimaal 50% op het standby verlies kan besparen.

Ik heb hier onze 80 liter E boiler met 170mm glaswol ingepakt en een 10 liter badkamer boiler met 100mm PIR en bij beide ca 50% bespaard op het standby verlies. Per dag is dit voor mij ca 0,8 kwh wat zeker de moeite waard is.
Om hier nog even op terug te komen, het isoleren van de daalderop boiler heeft zeker zin gehad! Het stilstandsverlies zonder isolatie was over 24 uur 0,7 kWh, en met de isolatie kom ik uit op 0,31 Kwh. Over een jaar is dat toch mooi meegenomen! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46PzK_NTOmouip-tOkXgmYPaVWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoyMa1Ciod4pzoIKcAYPjRUD.jpg?f=fotoalbum_large

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 14:09

Gerco-M

mijn tornado res.

KoenVW76 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:11:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, het isoleren van de daalderop boiler heeft zeker zin gehad! Het stilstandsverlies zonder isolatie was over 24 uur 0,7 kWh, en met de isolatie kom ik uit op 0,31 Kwh. Over een jaar is dat toch mooi meegenomen! [Afbeelding]
Dat is mooi, maar nu komt de vraag, wat maakt het glaswol aan de binnenkant voor verschil? Als je dat ook gemeten hebt?

Enorme winst zeg! _/-\o_

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Toch ook maar even melden hier. Eind vorig jaar een nieuw huis gekocht. Flink bezig met besparingen waar we kunnen, zo is het verbruik van ongeveer ~1400 watt continu nu teruggezakt naar ~650 watt. Met name het plaatsen van de HomeWizard energiemeters heeft veel inzicht gegeven in waar het verbruik vandaan kwam. Daarnaast is er bij een hoop apparatuur simpelweg de stekker eruit getrokken. Bijvoorbeeld bij een Daalder in de garage welke nauwelijks werd gebruikt. Gedurende de nacht lukt het om het verbruik richting de 450 watt te brengen. Nog steeds flink wat verbruik, echter ook reeds een grote besparing kunnen realiseren.

Waar zit nu nog (veel) verbruik in? Ik vermoed, koelkast, vriezer, camerasysteem rondom het huis, meerdere Unify switches en AP's. Daarnaast is er ook nog het een en ander te winnen met de vloerverwarmingspompen.

Realistisch gezien weet ik niet waar ik op uit kan komen als ondergrens voor dit huis, bepaalde zaken, zoals een model, alarm- en camerasysteem wil ik simpelweg niet uitschakelen.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
KoenVW76 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:11:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, het isoleren van de daalderop boiler heeft zeker zin gehad! Het stilstandsverlies zonder isolatie was over 24 uur 0,7 kWh, en met de isolatie kom ik uit op 0,31 Kwh. Over een jaar is dat toch mooi meegenomen! [Afbeelding]
Netjes gedaan. Wat was je investering?

Scheelt toch 150 kWh die je binnen je schil op een andere (goedkopere) manier kan verwarmen. Oftewel een winst van zo'n 75 kWh onder aan de streep?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 09:05
Hmm, als ik dat zo lees, misschien toch een goed idee om m'n 300 liter boiler in de schuur nog wat beter te isoleren. Vooraan en opzij geen ruimte voor, maar achter naar de muur en erboven zou ik best nog wat wol kunnen proppen. (Zonder te proppen.)

• BarryH
@Sjoerd Realistisch is 50-100watt voor standaard router, koelkast,vriezer, gasketel en standby van witgoed.
vervolgens max 0,5watt per "slim" ding of bewegings sensor.

Er zit niets anders op dan echt voor jezelf die 450 watt gaan verklaren. Beloning kan groot zijn (350watt = 350*9 = 3100 kWh per jaar aan "onlogisch" sluipverbruik
Je kan ook ergens een kleine sluiting hebben die als warmteelement fungeert?

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 12:04
Gerco-M schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

Dat is mooi, maar nu komt de vraag, wat maakt het glaswol aan de binnenkant voor verschil? Als je dat ook gemeten hebt?

Enorme winst zeg! _/-\o_
Ha, nee dat heb ik niet los getest. Inmiddels zit hij helemaal dicht getapet dus ik laat het hier bij :)
Ep Woody schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

Netjes gedaan. Wat was je investering?

Scheelt toch 150 kWh die je binnen je schil op een andere (goedkopere) manier kan verwarmen. Oftewel een winst van zo'n 75 kWh onder aan de streep?
Investering was in mijn geval 0, alle materialen had ik nog liggen. De boiler hangt in een ruimte die ik niet verwarm dus ik heb niet heel veel baat bij de warmte die hij verliest.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sjoerd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:13:

Realistisch gezien weet ik niet waar ik op uit kan komen als ondergrens voor dit huis, bepaalde zaken, zoals een model, alarm- en camerasysteem wil ik simpelweg niet uitschakelen.
Tja, je sluipverbruik is meer dan mijn totaalverbruik. Ik weet niet hoe groot je huis is, maar ik vind het gewoon veel.

Signatures zijn voor boomers.

• BarryH
Zwartoog schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:40:
Hmm, als ik dat zo lees, misschien toch een goed idee om m'n 300 liter boiler in de schuur nog wat beter te isoleren. Vooraan en opzij geen ruimte voor, maar achter naar de muur en erboven zou ik best nog wat wol kunnen proppen. (Zonder te proppen.)
PIF eromheen?

• Zwartoog
Geen ruimte voor. Ding is al groter dan handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1Y31pTD-MoLa6X-v8DG9mip3KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9v0oIERZVyQzXeHUWhSizCU.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
@Zwartoog Ja, idd alles heeft voor en nadelen.
Wat is je standbyverlies? Als je halveren de moeite vindt is er wellicht toch plek :)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Zwartoog schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:22:
[...]

Geen ruimte voor. Ding is al groter dan handig.
[Afbeelding]
Ik zou er een isolerende steenwol deken of zo omheen wikkelen. In de dikte waar je ruimte voor hebt. En dan liefst zo dik mogelijk natuurlijk. Volgens mij zijn die er ook wel met een semi fraaie toplaag, of anders gewoon plastic eromheen wikkelen om de steenwol te verbergen voor het oog en aanraking. Met een mm of 100 aan isolatie kan je je standby verlies al halveren. En zelfs met 50 of 60 mm kom je al aan 2/3 daarvan, schat ik zo heel grof.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Zwartoog
Gerco-M schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:41:
[...]

Ik zou er een isolerende steenwol deken of zo omheen wikkelen. In de dikte waar je ruimte voor hebt. En dan liefst zo dik mogelijk natuurlijk. Volgens mij zijn die er ook wel met een semi fraaie toplaag, of anders gewoon plastic eromheen wikkelen om de steenwol te verbergen voor het oog en aanraking. Met een mm of 100 aan isolatie kan je je standby verlies al halveren. En zelfs met 50 of 60 mm kom je al aan 2/3 daarvan, schat ik zo heel grof.
Qua ruimte kan ik echt alleen dit gearceerde stukje doen. En bovenop. Is niet superveel, maar de ruimte is me meer waard dan de te winnen kWh's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM5L7gDZBqkZ7bgXNdy-Pv_re5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xF40BTZkK5j3qzEdKCuhseWc.jpg?f=fotoalbum_large
BarryH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:30:
@Zwartoog Ja, idd alles heeft voor en nadelen.
Wat is je standbyverlies? Als je halveren de moeite vindt is er wellicht toch plek :)
Gemeten heb ik nog niet. Het is een DJG WPS 300 ww1, stilstandsverlies is 55 W volgens de specs. Over een jaar is dat 55×24×365 = 482 kWh. De WP heeft een COP van 5 nog, laat dat 4 worden met de winter erbij. Dan kost het 120 kWh aan stroom. Dat kost mij momenteel 30 euro/jaar.

Dat halveren zou dan 15 euro per jaar opleveren. Het is de moeite als je de ruimte hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Zwartoog op 05-10-2022 23:24 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
Zwartoog schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:11:
[...]

Qua ruimte kan ik echt alleen dit gearceerde stukje doen. En bovenop. Is niet superveel, maar de ruimte is me meer waard dan de te winnen kWh's.

[Afbeelding]

[...]

Gemeten heb ik nog niet. Het is een DJG WPS 300 ww1, stilstandsverlies is 55 W volgens de specs. Over een jaar is dat 55×24×365 = 482 kWh. De WP heeft een COP van 5 nog, laat dat 4 worden met de winter erbij. Dan kost het 120 kWh aan stroom. Dat kost mij momenteel 30 euro/jaar.

Dat halveren zou dan 15 euro per jaar opleveren. Het is de moeite als je de ruimte hebt.
Als ik op vakantie ben.... Verbruikt ie uit het net 0.6 kWh om iedere dag op temperatuur te blijven.
In de zomer vind ik het jammer, maar in winter dient het als huis verwarming.
Dus hoezo verlies?

1 PVoutput . Dongen NB

• Zwartoog
reneeke1970 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 05:48:
[...]

Als ik op vakantie ben.... Verbruikt ie uit het net 0.6 kWh om iedere dag op temperatuur te blijven.
Dus hoezo verlies?
Deze staat in de schuur, dus de warmte valt buiten de geïsoleerde schil. Helpt misschien wel wat tegen het roesten van gereedschap :)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:17

ericplan

5180 Wp PV

reneeke1970 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 05:48:
[...]
Dus hoezo verlies?
Bij mij ook. Appartement waar de boiler in de wasmachinekast zit. Zorgt voor redelijk constante temperatuur in de kast, maar houdt direct ook de muur van de douche op kamertemperatuur.
Effect is niet helemaal meetbaar omdat ook de omvormer in dezelfde kast hangt.

A'dam PVOutput

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Beneden verwarm ik met een airco en boven nog op gas, maar de thermostaat zit in de woonkamer. Eigenlijk is het alleen maar nodig om boven te verwarmen als het daar echt te koud wordt (onder de 15/16 graden). Ik zou dus ook graag de thermostaat, of in ieder geval de temperatuurmeting boven hebben.

Is dit ook te doen met een draadloze optie? Dus dat de ketel aan slaat naar de meting boven en niet naar de meting in de woonkamer?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• de Peer

de Peer

under peer review

JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:56:
Beneden verwarm ik met een airco en boven nog op gas, maar de thermostaat zit in de woonkamer. Eigenlijk is het alleen maar nodig om boven te verwarmen als het daar echt te koud wordt (onder de 15/16 graden). Ik zou dus ook graag de thermostaat, of in ieder geval de temperatuurmeting boven hebben.

Is dit ook te doen met een draadloze optie? Dus dat de ketel aan slaat naar de meting boven en niet naar de meting in de woonkamer?
ja hoor. tuurlijk.

• IvoB2
JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:56:

Dit dus:
(als voorbeeld)
https://www.comwo.nl/nl/1...aat-aanuit-en-modulerend/

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kan je dan gewoon een nieuwe unit op de huidige plek plaatsen met een losse thermometer ergens anders?

Sorry als dit domme vragen zijn, maar ik weet niet precies hoe ik me dit moet voorstellen, heb je een voorbeeld link?
Ik had ze inderdaad gevonden, maar ik snap niet precies waar je dit dan moet aansluiten, er komen nu 2 draadjes uit de muur die de thermostaat in gaan, moet daar dan een soort ontvanger op?

• IvoB2
Handleiding instelling klokthermostaat:
https://www.handleidi.ng/honeywell/t4r/handleiding
Handleiding installatie draadloze unit:
YouTube: Installing the Honeywell Home T4R Wireless Thermostat

[ Voor 154% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2022 11:40 ]

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Kan je dan gewoon een nieuwe unit op de huidige plek plaatsen met een losse thermometer ergens anders?

Sorry als dit domme vragen zijn, maar ik weet niet precies hoe ik me dit moet voorstellen, heb je een voorbeeld link?
[...]

Ik had ze inderdaad gevonden, maar ik snap niet precies waar je dit dan moet aansluiten, er komen nu 2 draadjes uit de muur die de thermostaat in gaan, moet daar dan een soort ontvanger op?
De ontvanger (RF module) gaat in de draadjes uit de muur (of rechtstreeks bij de ketel) en de zender (thermostaat) op een goede referentieplek (boven).

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-11 08:42

DeadLock

Vastlopen is relatief....

IvoB2 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:00:
[...]

In Vlaanderen heet dat "energiedelen" of "peer-to-peer".
Maar ik denk niet dat dit, door de technische beperkingen (zelfde energieleverancier, delen binnen hetzelfde klokkwartier, bij peer-to-peer slechts één koper mogelijk, bij energiedelen opzetten van een constructie,....) voorlopig een groot succes zal worden. Toch niet voor particulieren.
Vooral het hanteren van klokkwartieren is in de praktijk problematisch.
Waarom zie het hanteren van klokkwartieren als problematisch?

Eigenlijk is het ergens wel vreemd. Indien alleen ben wordt afname en injectie per moment opgemeten. Hierdoor kan ik op een klokkwartier wel netto 0 hebben, maar in praktijk zowel afname als injectie hebben voor de afrekening.

Met een peer samenwerken kan je eigenlijk beiden al baat hebben puur doordat je afname/injectie gemiddeld wordt per klokkwartier.

Ik heb toevallig paar dagen geleden een simulatie gemaakt op basis van de kwartierdata bij Fluvius voor mijzelf en een collega. Onze winst zou toch ongeveer 700 kWh/jaarbasis zijn (gezamenlijk). Na het (her) keuren van mijn installatie gaan we dit systeem dus ook testen, aan de huidige/nieuwe prijzen doen we toch allebei een "winst" van ~200 euro.

Ik ben ook heel erg benieuwd welke richting dit systeem gaat evolueren. Dat dit kosteloos kan, peer-to-peer energie delen, is op zich wel super gaaf. De beperking van 1 leverancier zal binnenkort wel verdwijnen.

Edit: ik zie het zelfs als een optie om bij een van mijn ouders mee PV te leggen voor mijn eigen voordeel (dak ligt vol hier en veel last van schaduw). Helaas heeft onze overheid zich al enkele keren _heel_ erg onbetrouwbaar gebleken op vlak van energie, dus ik twijfel of ik hierop durf in te zetten. Theoretisch gezien zouden we bvb ook 1 accu kunnen delen met 2 huishoudens op deze manier (oke, de sturing is dan ietwat lastiger, maar niet onmogelijk).

[ Voor 12% gewijzigd door DeadLock op 06-10-2022 11:41 ]

Strava

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ep Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

De ontvanger (RF module) gaat in de draadjes uit de muur (of rechtstreeks bij de ketel) en de zender (thermostaat) op een goede referentieplek (boven).
Helemaal duidelijk, die module zag ik niet terug op de verkoopsite.

• IvoB2
DeadLock schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Waarom zie het hanteren van klokkwartieren als problematisch?
Het lijkt me in de praktijk allerminst eenvoudig om binnen eenzelfde kwartier voldoende overproductie te genereren die de afnemer binnen hetzelfde kwartier ook nog eens kan verbruiken.
Ik weet niet hoe er in NL gerekend wordt maar in Vlaanderen wordt er sowieso per kwartier afgerekend. Ook binnen eenzelfde aansluitpunt.
Vergeet ook niet dat je als gever geen injectievergoeding krijgt voor wat je aan derden schenkt. Dat is dus, economisch gezien, puur verlies voor de gever.

Energiedelen dient altijd kosteloos, zonder vergoeding, te gebeuren.
Er is nu nog maar één methode waarbij je tegen een vergoeding je energie kan delen en dat is peer-to-peer, dus met één ontvanger. Ook dat gebeurt telkens binnen hetzelfde kwartier. Je zou dus al een gever moeten hebben die door de dag nauwelijks zelf elektriciteit verbruikt en een ontvanger die die juist op die ogenblikken wel doet. Tussen zonsondergang en zonsopgang en tijdens de winter valt er dus al helemaal niets te delen. Om lucratief te zijn moet de gever dan aan de afnemer al een hogere kostprijs aanrekenen dan zijn injectietartief (en moet dit voor de ontvanger nog goedkoper zijn dan zijn eigen afnametarief op dat ogenblik. De afnemer blijft ook alle netkosten, accijnzen en BTW bovenop dit tarief betalen.
Als gever moet je er bovendien ook rekening mee houden dat de energie die je verkoopt kan belast worden aan een tarief van 33%.

Het systeem werkt ook niet in twee richtingen: er is één gever en één afnemer in één richting.

Het voordeel van één accu te delen zie ik al helemaal niet. Je moet in een normale situatie immers altijd over het net om te delen. En dat is via AC. Je gaat dus eerst via PV DC stroom opwekken, dat in het beste geval via een hybride als DC in de batterij opslaan (en in het slechtste geval via een retrofit eerst omzetten naar AC en dan terug naar DC) en vervolgens de stroom in de accu terug omzetten naar AC om het net op te sturen.
Je omzettingsverliezen zullen groter zijn dan het economisch voordeel dat je haalt uit het delen van een accu. Die ene accu zal dan ook nog eens meer cycli genereren wat tot een voortijdige slijtage kan leiden.
En hoe gaat ontvanger weten wanneer jij de accu/accu-omvormer zelf niet in gebruik hebt? Het zal al een straffe accu-omvormer moeten zijn (indien technisch al mogelijk) die voldoende vermogen voor 2 huishoudens kan genereren.

[ Voor 89% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2022 11:56 ]

• DeadLock

DeadLock

Ik woon in BE en wat je zegt klopt niet. Je eigen afname en injectie worden niet per kwartier afgerekend, het zijn aparte telwerken die de instant data gebruiken.

Dus stel op 1 kwartier doe je eerste 6 minuten 1kW verbruiken en nadien 6 minuten 1kW injectie. Dan bedraagt je factuur/afrekening voor dat kwartier 0.1kWh afname en 0.1kWh injectie.

Met het delen kan het geen kwaad om zoals nu energie aan de leverancier te verkopen, maar je kan wel primair/eerst verkopen aan je buddy in dit systeem. Voor eigen simulatie met collega kwam dit dus toch gezamenlijk op 700 kWh/jaar uit met een gezamenlijk verbruik van ongeveer 10 MWh.

Strava

• IvoB2
Doen zou ik dan zeggen.
Laat ons na een jaar weten of je theoretische simulatie klopt met de werkelijkheid.

Injectie en afname worden idd via een afzonderlijk telwerk in pulsen gemeten maar door Fluvius per kwartier gebundeld en zichtbaar gemaakt op het Mijn Fluvius portaal.

Wat betreft energiedelen en peer-to-peer verkoop wordt er door Fluvius, de netbeheerder, wel degelijk een afrekening per kwartier gemaakt.

[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2022 12:57 ]

• reneeke1970
Zwartoog schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:24:
[...]

Deze staat in de schuur, dus de warmte valt buiten de geïsoleerde schil. Helpt misschien wel wat tegen het roesten van gereedschap :)
Ik haalde de isolatie er zelfs gewoon af haha

1 PVoutput . Dongen NB

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zijn er ook mensen die ruimtes, bijvoorbeeld de trap naar zolder, afschermen met een dik gordijn? Helpt dat?

Mijn hele boven verdieping staat via het trapgat in open verbinding met de gang en voordeur beneden, ik wil bovenaan of onderaan de trap een wandje met een deur maken, maar dit zou veel gedoe schelen.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

JDx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:13:
Zijn er ook mensen die ruimtes, bijvoorbeeld de trap naar zolder, afschermen met een dik gordijn? Helpt dat?

Mijn hele boven verdieping staat via het trapgat in open verbinding met de gang en voordeur beneden, ik wil bovenaan of onderaan de trap een wandje met een deur maken, maar dit zou veel gedoe schelen.
Ja dat is zeker aan te bevelen als je een open trapgat hebt!
Een gordijn helpt altijd iets maar het beste is als je het volledig kan afsluiten met aan wandje en deur of afhankelijk van de situatie iets anders.

ik heb daarvoor een 3 voudig luik gemaakt in het trapgat naar de zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04Tlfv5rsM8Rv91myqZCafG3lBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3VZtp5qZaEvbbzFZ3j9Co25.jpg?f=fotoalbum_large

• JDx

JDx

Ben ik ^

Gerco-M schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Ja dat is zeker aan te bevelen als je een open trapgat hebt!
Een gordijn helpt altijd iets maar het beste is als je het volledig kan afsluiten met aan wandje en deur of afhankelijk van de situatie iets anders.

[Afbeelding]
Als ik toch bezig ga, ga ik inderdaad denken aan een wandje, ik denk dat ik gewoon een deur zoek op Marktplaats ofzo, en daar een wand omheen bouw.

Heb ik ooit al eens gedaan toen ik de helft van mijn huis verhuurde, dus moet lukken, had het toen wel simpel op het laminaat gedaan, denk dat ik het nu wat serieuzer aan ga pakken als het een permanente wand wordt.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Mijn laminaat vloer is sowieso niet mooi meer, ik heb geen vloerisolatie (in de kruipruimte) zou het veel helpen om laminaat over laminaat te leggen qua isolatie?

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:24:
Mijn laminaat vloer is sowieso niet mooi meer, ik heb geen vloerisolatie (in de kruipruimte) zou het veel helpen om laminaat over laminaat te leggen qua isolatie?
Lijkt me dat je de hoogte van de 2e laag laminaat beter kan gebruiken voor beter isolerende ondervloer. Kost meer dan de oude laag laten liggen, maar zal zich geheid terugverdienen.

Is je kruipruimte vochtig? Als je met grondzeil de vochtigheid in de grond kan houden, dan is de lucht in de kruipruimte droger en dat kan flink schelen.

• JeroenH
Gerco-M schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:34:
Ik heb dat in onze vorige woning ook gedaan. Op zolder stookten we niet, en het waaide er ook een beetje ;) Ik ben blij dat ik nu in een huis van een kleine eeuw nieuwer woon. Ik heb toen een simpel luik gemaakt van een piepschuim plaat met een aan weerszijden een plaat triplex gelijmd, dat was licht en stijf. Nooit gedacht dat ik mijn vliegtuigmodelbouwtechnieken nog eens in mijn woning kwijt zou kunnen.

Hoe dan ook, dat luik sloot goed af en heeft toen veel stookkosten bespaard, voor een kleine investering in tijd en geld.

• JDx

JDx

Ben ik ^

JeroenH schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Ik heb dat in onze vorige woning ook gedaan. Op zolder stookten we niet, en het waaide er ook een beetje ;) Ik ben blij dat ik nu in een huis van een kleine eeuw nieuwer woon. Ik heb toen een simpel luik gemaakt van een piepschuim plaat met een aan weerszijden een plaat triplex gelijmd, dat was licht en stijf. Nooit gedacht dat ik mijn vliegtuigmodelbouwtechnieken nog eens in mijn woning kwijt zou kunnen.

Hoe dan ook, dat luik sloot goed af en heeft toen veel stookkosten bespaard, voor een kleine investering in tijd en geld.
Dat heb ik gedaan met een enkel raam naast de voordeur, was sowieso van dat glas waar je niet doorheen kon kijken en totaal nutteloos, piepschuim ervoor, triplex erover en behangen.

Maar in de voordeur zelf zit ook nog enkel glas, is al ondoorzichtig, misschien maar gewoon noppenfolie op plakken met dubbelzijdig tape ofzo, boeit toch niet in de (al lelijke) gang.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 07-10-2022 12:23 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

UUDIBUUDI schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Lijkt me dat je de hoogte van de 2e laag laminaat beter kan gebruiken voor beter isolerende ondervloer. Kost meer dan de oude laag laten liggen, maar zal zich geheid terugverdienen.

Is je kruipruimte vochtig? Als je met grondzeil de vochtigheid in de grond kan houden, dan is de lucht in de kruipruimte droger en dat kan flink schelen.
Ik heb toen al de duurste ondervloer met de hoogste isolatiewaarde genomen, toch als ik nu op sokken of blote voeten loop voelt de vloer al ijskoud aan.

• FransvWoerkom
JDx schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:24:
Als je een kruipruimte hebt, zou het enorm helpen de onderkant van je vloer te isoleren. Als je het laminaat gaat vervangen, denk dan ook aan vloerverwarming. Die zijn er al vanaf 15mm dik.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Ik wil graag het verbruik meten van bijvoorbeeld de extra diepvries. Heb ooit een apparaat daarvoor gekozen, maar daarvoor moet je het schermpje aflezen en dat vond ik niet zo handig

Heb het liefst een smart oplossing, die ik kan benaderen via mijn telefoon. Dus zeg maar net als Philips Hue om de lampen aan/uit te zetten, maar die dus het verbruik meet (zoals ik mijn totaal energie verbruik kan aflezen in de app van mijn energie leverancier).

Zijn deze gratis oplossingen (los van de apparatuur) er?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

@President energy socket van homewizard is zo te horen wat je zoekt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• President
Termy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:04:
@President energy socket van homewizard is zo te horen wat je zoekt.
Is dat https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/

Zo een dus?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@President

TP- link P110, P115 of HS110 is een goedkoper alternatief; werkt over wifi met een telefoonapp. Cloud wordt alleen gebruikt voor in bedrijf stellen.
Iets minder hippe grafiekjes maar de basis is er.

Anders in de pricewatch bij verbruiksmeters categorie: Verbruiksmeters
Of schakelaars (hebben niet altijd verbruiksmeting)
categorie: Schakelaars

[ Voor 58% gewijzigd door Proton_ op 07-10-2022 18:34 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• President
Proton_ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:25:
@President

TP- link P110, P115 of HS110 is een goedkoper alternatief; werkt over wifi met een telefoonapp. Cloud wordt alleen gebruikt voor in bedrijf stellen.
Iets minder hippe grafiekjes maar de basis is er.

Anders in de pricewatch bij verbruiksmeters categorie: Verbruiksmeters
Of schakelaars (hebben niet altijd verbruiksmeting)
categorie: Schakelaars
Hmm zal even kijken, is dus niet zoveel aanbod en wil wel iets betrouwbaars. Maar de Wi-Fi Energy Socket is blijkbaar uitverkocht en pas over een maand leverbaar ofzo :-/

• natural colour
Toevallig heb de afgelopen 1.5 uur gezocht naar een slimme Power en KWh meter voor in de groepenkast...
Ik dacht even ik heb eindelijk één op Ali, Amazon en Conrad gevonden... maar de niet Wifi versie krijgt erg slechte reviews bij Amazon: https://www.amazon.nl/-/e...=pd_gw_ci_mcx_mr_hp_atf_m

De 1 fase Din rail meter die ik zoek heeft wifi en een nauwkeurige uitlezing/ resolutie, (tot minimaal 0,005 KW nauwkeurig, de vermogensmeting van de kwh meter die ik nu gebruik heeft een resolutie van maar 0,1 KW, véél te weinig)
Ik wil namelijk het vermogen, Power factor en het verbruik van zowel de back-up heater als de compressor van mijn Panasonic Mono wp meten en registreren.

Ik heb ook gekeken naar de meters van Youless.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• DeadLock

DeadLock

Enkele van https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm120modbus al 2 jaar in gebruik zonder problemen.

Edit: deze heeft geen wifi, enkel uit te lezen via modbus. Niet nuttig dus.

[ Voor 25% gewijzigd door DeadLock op 07-10-2022 20:15 ]

Strava

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

President schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Hmm zal even kijken, is dus niet zoveel aanbod en wil wel iets betrouwbaars. Maar de Wi-Fi Energy Socket is blijkbaar uitverkocht en pas over een maand leverbaar ofzo :-/
Ik heb hier 12 stuks Hombli energie meters en die werken ook met een app en kosten minder dan de HomeWizard volgens mij. Ik zie 3 stuks te koop voor E40 dus dat valt mee toch.
Geen grafiek maar wel stroom verbruik real time en per dag en per maand en je kan ook op tijd schakelen

https://www.bol.com/nl/nl...l9N4rtcXSs7EaAiN7EALw_wcB

• FransvWoerkom
Gerco-M schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Ik heb hier 12 stuks Hombli energie meters en die werken ook met een app en kosten minder dan de HomeWizard volgens mij. Ik zie 3 stuks te koop voor E40 dus dat valt mee toch.
Geen grafiek maar wel stroom verbruik real time en per dag en per maand en je kan ook op tijd schakelen

https://www.bol.com/nl/nl...l9N4rtcXSs7EaAiN7EALw_wcB
En overal vandaan te monitoren en te bedienen. Zelfs vanuit China:

Bediening op afstand, waar je ook bent
Met de Hombli app bedien je de smart plug op elk gewenst moment thuis, onderweg en zelfs op vakantie. Schakel apparaten in- of uit, check energieverbruik en maak tijdschema’s via de gebruiksvriendelijke app. Download de app gratis via Google Play of de App Store.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-11 12:36
President schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:55:
Ik wil graag het verbruik meten van bijvoorbeeld de extra diepvries. Heb ooit een apparaat daarvoor gekozen, maar daarvoor moet je het schermpje aflezen en dat vond ik niet zo handig

Heb het liefst een smart oplossing, die ik kan benaderen via mijn telefoon. Dus zeg maar net als Philips Hue om de lampen aan/uit te zetten, maar die dus het verbruik meet (zoals ik mijn totaal energie verbruik kan aflezen in de app van mijn energie leverancier).

Zijn deze gratis oplossingen (los van de apparatuur) er?
Ik gebruik hier Shelly plug s voor. De app is gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjUAmyI389da_5FsczFMSx4AEiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gY6k7fAzqJSB5QiAwsTI3jq.jpg?f=fotoalbum_large

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• natural colour
Zojuist ontdekt; er is op Tweakers een Forum voor de Youless meters: YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
De Youless Kwh meter is voor mijn toepassing mss toch wel interessant.

• President
LinuZZ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Ik gebruik hier Shelly plug s voor. De app is gratis.

[Afbeelding]
Klopt het dat deze gezien het vermogen niet geschikt is voor bijvoorbeeld een wasmachine?

En ik lees in een recensie dat die maar 1x per uur meet?

Ik zou inderdaad gewoon willen kunnen aflezen hoeveel bijvoorbeeld de diepvries verbruikt over een dag en bijvoorbeeld de televisie bij stand by en ook bij verbruik

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-11 15:23
FransvWoerkom schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:36:
[...]

En overal vandaan te monitoren en te bedienen. Zelfs vanuit China:

Bediening op afstand, waar je ook bent
Met de Hombli app bedien je de smart plug op elk gewenst moment thuis, onderweg en zelfs op vakantie. Schakel apparaten in- of uit, check energieverbruik en maak tijdschema’s via de gebruiksvriendelijke app. Download de app gratis via Google Play of de App Store.
Dit is sluit aan op de vraag waarmee ik hier kwam. Welke energiemeters zijn betrouwbaar of werken alleen lokaal? Een app is prima, maar het liefst binnen m'n eigen netwerk.

En dan zowel P1 uitlezers als stekkers.

• kevineppo
  • Laatst online: 13-11 08:14
President schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Klopt het dat deze gezien het vermogen niet geschikt is voor bijvoorbeeld een wasmachine?

Ik zou inderdaad gewoon willen kunnen aflezen hoeveel bijvoorbeeld de diepvries verbruikt over een dag en bijvoorbeeld de televisie bij stand by en ook bij verbruik
Je hebt twee verschillende Shelly plugs, de normale en de S. De normale gaat tot 3600 watt, de S tot 2500.
Die metingen zijn bij mij om de 30 seconden.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• reneeke1970
[...]

Al aan de sonof pow gedacht? Live vermogen aflezen, en per dag de totaal kWh
En inderdaad niet voor hogere vermogens gebruiken, er is geen enkel merk die een paar uur 3600 watt vol houd ook al staat dat er op.
Ik gebruik die pow tot 500 watt continu aan een micro omvormer van zonnepanelen al een paar jaar

1 PVoutput . Dongen NB

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-11 15:52
Ik heb ooit de smartmeter van robbshop aangeschaft. Nu ook op zoek naar iets anders op wifi (voor in de garage). Maar, hoe werken deze eerder genoemde plugs? Want bij sommige heb ik gehad dat als ze hun verbinding verliezen ze in uit-stand gaan. Ik zoek eigenlijk iets dat altijd aan blijft, ook bij verbinding failure. Eigenlijk hoef ik niet eens te schakelen, wil gewoon het verbruik digitaal uitmeten van een stopcontact die niet op de eigen groep zit:)

• wheli
Ik ben groot fan van de HomeWizard plug. Ik heb een aantal andere types geprobeerd maar het gemak en de app van HomeWizard vind ik persoonlijk (geen aandelen) super.
Je kan ook een lokale API aanzetten (heb ik alleen geen verstand van)

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:31
kevineppo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

Je hebt twee verschillende Shelly plugs, de normale en de S. De normale gaat tot 3600 watt, de S tot 2500.
Die metingen zijn bij mij om de 30 seconden.
Heb je die 30 seconden ingesteld of is dat de default?

Het lukt mij niet om ze eens per 10s te laten rapporteren (MQTT). Zie hier.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-11 15:23
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

Al aan de sonof pow gedacht? Live vermogen aflezen, en per dag de totaal kWh
En inderdaad niet voor hogere vermogens gebruiken, er is geen enkel merk die een paar uur 3600 watt vol houd ook al staat dat er op.
Ik gebruik die pow tot 500 watt continu aan een micro omvormer van zonnepanelen al een paar jaar
Dit is geen smart plug toch? Deze moet je op je meterkast aansluiten. Misschien kan het ook op het snoer van een apparaat, maar dan is zo'n plug makkelijker omdat je die gewoon kan wisselen van wcd en apparaat.

• reneeke1970
Framoes schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Dit is geen smart plug toch? Deze moet je op je meterkast aansluiten. Misschien kan het ook op het snoer van een apparaat, maar dan is zo'n plug makkelijker omdat je die gewoon kan wisselen van wcd en apparaat.
Die modellen zijn er ook als plug, wel wat duurder.
Wat ik met de vaak van lokatie wijzigende doe, is een stukje snoer met stekker eraan maken, dan is het soort verlengsnoer. En de buiten versie Monteer ik gewoon in een lasdoos ,kunnen ze zo tussen de kerst verlichting

1 PVoutput . Dongen NB

• natural colour
DeadLock schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:14:
Enkele van https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm120modbus al 2 jaar in gebruik zonder problemen.

Edit: deze heeft geen wifi, enkel uit te lezen via modbus. Niet nuttig dus.
Er is een Eastron din rail meter met wifi; de 'SDM230 Wifi'...

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 08-10-2022 18:55 ]

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:09
In dit topic wat mee zitten lezen over stroomslurpers en sluipverbruik en nu vroeg ik mij even snel wat af.
Als het regenachtig/bewolk/korte dagen zijn, slurpt de omvormer dan ook veel meer omdat het bijvoorbeeld lang duurt voordat deze genoeg licht detecteert om echt in te schakelen. Ik hoor hem soms wel een uur of langer sochtends vroeg schakelen omdat er nog te weinig licht is.

De reden dat ik het vraag is omdat ik in stroomverbruik in de weken dat we niet thuis waren grote verschillen zie in verbruik, en die hangen steeds samen met of er nu juist veel of weinig opbrengst was van de panelen. Ik heb verder niets dat om licht of warmte geschakeld is thuis. De zonnepanelen/omvormer zijn de enige variabele tijdens deze vakantieperiode.

Het stroomverbruik loopt uiteen van 1kwh verbruik bij hoge opbrengst dagen naar 8kwh verbruik bij lage opbrengst dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfktWEFRHJEvJ1BCoqE8hkl4bpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFPDRfpkd3wlZveo64qX1sSi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7hHOgbY3Ca-RJ3mNf4B3vMs1_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQylSogOIVdEIjgu3t2Fkzat.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door zer0l op 08-10-2022 19:32 ]

In retrospect, it was inevitable

• FransvWoerkom
natural colour schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:44:
[...]
Er is een Eastron din rail meter met wifi; de 'SDM230 Wifi'...
Bedoel je deze? Dat is geen wifi maar LoRaWAN. Dat werkt niet via je router, maar op 868MHz.

https://delmation.nl/product/eastron-sdm230-lora/

Er is wel een Hat voor op je Rpi.

https://www.kiwi-electron...3-qgygEAQYAyABEgKlAPD_BwE

Maar als je toch al een Rpi in je meterkast hebt voor het loggen van je P1 poort, is een draadje met rs-485 simpeler.

• FransvWoerkom
zer0l schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:30:
In dit topic wat mee zitten lezen over stroomslurpers en sluipverbruik en nu vroeg ik mij even snel wat af.
Als het regenachtig/bewolk/korte dagen zijn, slurpt de omvormer dan ook veel meer omdat het bijvoorbeeld lang duurt voordat deze genoeg licht detecteert om echt in te schakelen. Ik hoor hem soms wel een uur of langer sochtends vroeg schakelen omdat er nog te weinig licht is.

De reden dat ik het vraag is omdat ik in stroomverbruik in de weken dat we niet thuis waren grote verschillen zie in verbruik, en die hangen steeds samen met of er nu juist veel of weinig opbrengst was van de panelen. Ik heb verder niets dat om licht of warmte geschakeld is thuis. De zonnepanelen/omvormer zijn de enige variabele tijdens deze vakantieperiode.

Het stroomverbruik loopt uiteen van 1kwh verbruik bij hoge opbrengst dagen naar 8kwh verbruik bij lage opbrengst dagen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Door het loggen van levering en teruglevering door je slimme meter, naast de opbrengst van je zonnepanelen, krijg je een indruk van je eigen verbruik. Met een gratis abonnement bij het SlimmeMeterPortal krijg je naast de kwartierwaarden, per dag een schatting van je sluipverbruik 's nachts.

https://slimmemeterportal.nl/login

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-11 12:36
[...]

Via home assistant/ grafana zie ik elke minuut een meetpunt, dat is voor mij meer dan genoeg. Ik heb een plug s tussen de wasmachine gehad en dat ging een half jaar goed, daarna detecteerde hij overbelasting en ging hij af en toe uit. Die is er nu weer even tussen uit tot ik wat anders bedacht heb (waarschijnlijk een Shelly 1 pm in de doos)

Shelly kan lokaal (en doe ik ook) de cloud app heeft grafiekjes dus als je dat niet zelf op wil zetten of al heb, dan moet je cloud connecten. Als je al home assistant/ domoticz/ iets anders hebt dan hoef je niets met de cloud

[ Voor 12% gewijzigd door LinuZZ op 08-10-2022 19:56 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• natural colour
FransvWoerkom schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Bedoel je deze? Dat is geen wifi maar LoRaWAN. Dat werkt niet via je router, maar op 868MHz.

https://delmation.nl/product/eastron-sdm230-lora/

Er is wel een Hat voor op je Rpi.

https://www.kiwi-electron...3-qgygEAQYAyABEgKlAPD_BwE

Maar als je toch al een Rpi in je meterkast hebt voor het loggen van je P1 poort, is een draadje met rs-485 simpeler.
Deze bedoel ik : https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Volgens mij alleen leverbaar via Homewizard, ik moet het nog wat verder uitzoeken, net vandaag na wat zoeken en vragen gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door natural colour op 08-10-2022 20:03 ]

• Master-T
zer0l schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet niet vergeten dat het overzicht wat je hier post van de energie leverancier is. Dit houdt in dat je ziet wat je trekt en geeft aan het net. Op dagen dat je veel opbrengst hebt en van vroeg tot laat opbrengst verbruik je een deel van de stroom direct zelf wat dus zorgt dat je stukken mindere van het net trekt. Ik denk dat dit de grote verschillen verklaart.

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:09
FransvWoerkom schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Door het loggen van levering en teruglevering door je slimme meter, naast de opbrengst van je zonnepanelen, krijg je een indruk van je eigen verbruik. Met een gratis abonnement bij het SlimmeMeterPortal krijg je naast de kwartierwaarden, per dag een schatting van je sluipverbruik 's nachts.

https://slimmemeterportal.nl/login
Ga ik meteen doen! Bedankt. Ben heel benieuwd waar dit verbruik weg kom. Werkelijk elke dag met lage opbrengst (bewolkte/regenachtige dagen) heeft dit hoge verbruik.

In retrospect, it was inevitable

Pagina: 1 ... 96 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.