Zwartoog schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:38:
[...]
Poe, 6x2TB RAID6+hot spare = dus 6 TB effectieve opslag. Dat is fors voor huiselijke zaken. Die RAID6+hot spare is natuurlijk een enorme overkill zonder backup strategie.
Ik heb: 2x2 TB (TLC - wat meer premium) in RAID1 + 1x4 TB (QVO - goedkoop). Die laatste zelfs extern aan m'n NAS gehangen via USB. Idee is: 2 TB is ruim voldoende voor docs/fototjes/filmpjes die dagelijks bewerkt kunnen worden. De 4 TB is voor de grote meuk.
Vervolgens draai je 1x per dag een kopie van die 4 TB naar een andere opslag. De Synology DS216play gebruikt zo'n 7W. Daarnaasst wordt die 2 TB wordt ook dagelijks incrementeel gebackupped naar een vriend - en vice versa. En ik maak eens in de zoveel tijd een backup op een schijf die ik elders neerleg.
Boodschap van het verhaal: de meeste bestanden, zeker de grote bestanden, worden zelden geüpdate, dus zo'n RAID6 is behoorlijk overkill. Beter zorgen voor een goede backupstrategie, liefst buitenshuis, of achterin de schuur etc. Is goedkoper en veiliger. Hou je RAID klein en je (offsite) backup groot

dat was eigenlijk vooral ook hier het idee, even opnieuw kijken wat ik nu echt nodig heb. de disks kwamen uit een pre-streaming dienst tijdperk waar er toen acht in raid5 draaide.

. de foto's en dergelijke passen sinds vorig jaar niet meer op een 931GB externe backup disk dus mijn situatie is niet veel anders dan de jouwe. wat ik wel wilde voorkomen is dat ik niet weer een te kleine ssd koop die dan weer te snel volloopt. (er worden tegenwoordig 50mp camera's in telefoons gestopt, en met 4k filmen op je smartphone gewoon omdat het kan

)
in het verleden heb ik gemerkt dat "even een extra diskje buiten de raid" niet altijd de meest handige strategie is
de backup is hier echter wel aardig paranoia ingericht.
2x portable USB device (1 attached, 1 in de auto, automatische pushover als hij 60 dagen of langer geleden gewisseld is)
3x sync naar de cloud (verschillende platforms (wel allemaal in amsterdam), encrypted)
1x sync met mijn ouders (en terug, dus extra ruimte nodig op mijn storage)
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk