Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.372 views

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-11 16:11
Master-T schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:14:
[...]

Je moet niet vergeten dat het overzicht wat je hier post van de energie leverancier is. Dit houdt in dat je ziet wat je trekt en geeft aan het net. Op dagen dat je veel opbrengst hebt en van vroeg tot laat opbrengst verbruik je een deel van de stroom direct zelf wat dus zorgt dat je stukken mindere van het net trekt. Ik denk dat dit de grote verschillen verklaart.
Zat ik ook aan te denken, alleen zou dat betekenen dat ik iets van 12 uren in de avond en nacht (als de omvormer uit is) een stand-by verbruik heb van 1kWh (op die zonnige dagen).
Maar op dagen dat ik veel minder opbrengst heb, dit stand-by verbruik of snachts extreem is toegenomen of overdag extreem toeneemt.
Ik zal is kijken wat slimmemeterportal mij gaat brengen.

In retrospect, it was inevitable

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-11 12:48
@zer0l ik zou als ik jou was een P1 meter aanschaffen, dan krijg je pas echt goed inzicht. Heb je ook een Quooker oid? Die trekt doorgaans in z'n eentje al 1 kWh per dag aan warmhouden van water. 1 kWh in de nacht is niet ongebruikelijk hoor.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:36

_Apache_

For life.

wheli schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:18:
@zer0l ik zou als ik jou was een P1 meter aanschaffen, dan krijg je pas echt goed inzicht. Heb je ook een Quooker oid? Die trekt doorgaans in z'n eentje al 1 kWh per dag aan warmhouden van water. 1 kWh in de nacht is niet ongebruikelijk hoor.
Klopt.
1kWh van 2200 tot 0600 is 125W gemiddeld.
Dat is best wel netjes, als je koelkast / vriezer / ventilatie bij elkaar optelt.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:36
Naar aanleiding van een aanbieding bij Amazon zit ik te twijfelen wat ik moet doen en ik dacht, laat ik het eens in de kroeg gooien.

ik heb op dit moment een 24/7 servertje thuis staan met de opslag van met name foto's, videos documenten en dergelijke. hier zitten nu 6x2TB disks in in raid 6 met hot spare waar ik ongeveer 3T gebruik.

dit zou ik kunnen vervangen door 2x
https://www.amazon.nl/dp/B09FRRWVWX?th=1

stroom besparing op jaarbasis
6 Watt per HDD * 6 * 24 * 365 = 315kWh
* ,55 = €173 stroomkosten besparing per jaar (3,5 jaar terugverdientijd euro's)

Productie co2e 0,16Kg/GB #1 = 1280KG voor 2 ssdtjes*
1280 / (315kWh * 0,292 kg/kWh #2) = 13,92 jaar terugverdientijd co2

Mis ik nog ergens iets?

#1 https://arxiv.org/pdf/2207.10793.pdf
#2 https://klimaatmonitor.databank.nl/content/co2-uitstoot

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:30
LinuZZ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:14:
Naar aanleiding van een aanbieding bij Amazon zit ik te twijfelen wat ik moet doen en ik dacht, laat ik het eens in de kroeg gooien.

ik heb op dit moment een 24/7 servertje thuis staan met de opslag van met name foto's, videos documenten en dergelijke. hier zitten nu 6x2TB disks in in raid 6 met hot spare waar ik ongeveer 3T gebruik.

Mis ik nog ergens iets?

Kan je dat servertje geen tijdschema geven ( bv aan van 1900-2300 en verder uit)
Of de HDD niet altijd laten draaien?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Mis ik nog ergens iets?

Deze?:
-Hoe lang heb je de HDD al in gebruik en hoe lang denk je dat ze nog meegaan is ook een belangrijke afweging.
-Stroombesparing heeft ook andere -maatschappelijke- voordelen als alleen maar co2 besparing.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ep Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

De ontvanger (RF module) gaat in de draadjes uit de muur (of rechtstreeks bij de ketel) en de zender (thermostaat) op een goede referentieplek (boven).
Deze thermostaat was al 70 euro (Honeywell Home Round) en die wireless dingen zijn 200+ dus ik heb maar gewoon de kabel omgeleid en die hangt nu mooi op de overloop boven.

Als het boven onder de 16 graden komt springt de CV pas aan, radiatoren open in de hal en 2 slaapkamers.

Nu nog een wandje tussen de gang en voordeur beneden en het trapgat en dan is het een mooi gesloten syteem, de radiatoren in de woonkamer zitten al 2 jaar dicht.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 11-10-2022 19:02 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• LinuZZ
BarryH schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:03:
[...]

Kan je dat servertje geen tijdschema geven ( bv aan van 1900-2300 en verder uit)
Of de HDD niet altijd laten draaien?
Goede overweging, helaas draait er teveel op dat dat niet zomaar kan, ga ik wel weer even opnieuw over nadenken.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• LinuZZ
joezzt schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

Deze?:
-Hoe lang heb je de HDD al in gebruik en hoe lang denk je dat ze nog meegaan is ook een belangrijke afweging.
-Stroombesparing heeft ook andere -maatschappelijke- voordelen als alleen maar co2 besparing.
Ja, die hdd leeftijd had ik nog niet over nagedacht maar een deel van de rede dat het raid6 is met een hot spare is omdat er al 2 van de 8 gesneuveld zijn in de laatste jaren :/

Met dat in het achterhoofd 1 ssdtje besteld, over 2 jaar maar een raid setje van maken

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-11 16:11
Vandaag gekocht! En geen Quooker in huis. Dus waar dat 8kWh verbruik na aftrek van opbrengst zonnepanelen vandaan komt op enkel de regenachtige dagen, ik ben benieuwd. Had behalve de CV, panelen, koelkast/vriezer echt bijna alles eruit getrokken. Vandaar ook op de meeste dagen maar 1kWh verbruik (de zonnige dagen).

In retrospect, it was inevitable

• BarryH
Heeft iemand een tip?
onze 11 jaar oude koelkast maakt sinds een paarmaanden nogal een "bonk" geluid als de compressor afslaat.
Iemand een tip wat het kan zijn?
bedankt!
Barry

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:48
Dat is niet waar (tenzij defect); een Quooker trekt ongeveer 0,28 kWh/dag wanneer ongebruikt. De vergelijkbare apparaten van andere merken vaak wel een stuk meer idd.

• JDx

JDx

Ben ik ^

President schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:55:
Ik wil graag het verbruik meten van bijvoorbeeld de extra diepvries. Heb ooit een apparaat daarvoor gekozen, maar daarvoor moet je het schermpje aflezen en dat vond ik niet zo handig

Heb het liefst een smart oplossing, die ik kan benaderen via mijn telefoon. Dus zeg maar net als Philips Hue om de lampen aan/uit te zetten, maar die dus het verbruik meet (zoals ik mijn totaal energie verbruik kan aflezen in de app van mijn energie leverancier).

Zijn deze gratis oplossingen (los van de apparatuur) er?
Mijn oplossing was de diepvries verkopen :+

• JDx

JDx

Ben ik ^

BarryH schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:34:
Heeft iemand een tip?
onze 11 jaar oude koelkast maakt sinds een paarmaanden nogal een "bonk" geluid als de compressor afslaat.
Iemand een tip wat het kan zijn?
bedankt!
Barry
Nieuwe kopen, veel zuiniger, neem eentje met vriesvak/gedeelte, kan de losse vriezer ook weg.

• BarryH
JDx schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:09:
[...]

Nieuwe kopen, veel zuiniger, neem eentje met vriesvak/gedeelte, kan de losse vriezer ook weg.
Deze gebruikt 95kWh/jaar (gemeten volgens de plugwise meetplug erop). en is 124 cm hoog model. Normverbruik voor de zuinigste nieuwe van deze maat is 81kWh.

En de diepvries zit te vol met hondenvlees en goedkope inkopen.

Dus nieuwe kopen is nog niet direct een besparing.

• JDx

JDx

Ben ik ^

BarryH schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

Deze gebruikt 95kWh/jaar (gemeten volgens de plugwise meetplug erop). en is 124 cm hoog model. Normverbruik voor de zuinigste nieuwe van deze maat is 81kWh.

Ok, dat is inderdaad niet heel veel voor een oude koelkast. Ik had een oude koelkast en een oude diepvries waar alleen een brood en 2 pizza's in zaten. Die beide verkocht voor 100 euro per stuk en een "nieuwe" koelkast met vriesvak van iemand gekocht voor 150 euro, die hem niet beviel in z'n nieuwe keuken.

Merkte het meteen in het energievebruik per dag en hield nog 50 euro over :+

en ik hoef niet naar de kelder om een ijsblokje of een plakje brood te pakken

[ Voor 31% gewijzigd door JDx op 12-10-2022 08:42 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

JDx schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:01:
[...]
Deze thermostaat was al 70 euro (Honeywell Home Round) en die wireless dingen zijn 200+ dus ik heb maar gewoon de kabel omgeleid en die hangt nu mooi op de overloop boven.

Als het boven onder de 16 graden komt springt de CV pas aan, radiatoren open in de hal en 2 slaapkamers.
Vannacht is de CV toch zeker 2 keer aangesprongen en vanmorgen toen ik wakker werd om 6 uur was het 16,1 in de slaapkamer, tot hoe koud is het nog gezond? Zit eraan te denken om hem op 15 te zetten.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
JDx schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:47:
[...]
Vannacht is de CV toch zeker 2 keer aangesprongen en vanmorgen toen ik wakker werd om 6 uur was het 16,1 in de slaapkamer, tot hoe koud is het nog gezond? Zit eraan te denken om hem op 15 te zetten.
Koud is nooit ongezond en te koud bestaat niet. Hangt gewoon van de gevoelstemp. van de persoon af.
Wanneer je niet met open ramen slaapt zet je wel best een vochtigheidsmeter en CO2 meter om deze waarden te monitoren. Te vochtig (of te droog) en te hoge CO2 waarden zijn meer van belang dan de temperatuur.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
JDx schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Zolang het maar niet te vochtig is waardoor er schimmel kan ontstaan. Koude lucht kan nu eenmaal minder vocht opnemen. Tegen kou kun je je kleden en anders wordt het warmte delen *; .

[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 12-10-2022 10:10 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:05

Mis ik nog ergens iets?

Poe, 6x2TB RAID6+hot spare = dus 6 TB effectieve opslag. Dat is fors voor huiselijke zaken. Die RAID6+hot spare is natuurlijk een enorme overkill zonder backup strategie.

Ik heb: 2x2 TB (TLC - wat meer premium) in RAID1 + 1x4 TB (QVO - goedkoop). Die laatste zelfs extern aan m'n NAS gehangen via USB. Idee is: 2 TB is ruim voldoende voor docs/fototjes/filmpjes die dagelijks bewerkt kunnen worden. De 4 TB is voor de grote meuk.

Vervolgens draai je 1x per dag een kopie van die 4 TB naar een andere opslag. De Synology DS216play gebruikt zo'n 7W. Daarnaasst wordt die 2 TB wordt ook dagelijks incrementeel gebackupped naar een vriend - en vice versa. En ik maak eens in de zoveel tijd een backup op een schijf die ik elders neerleg.

Boodschap van het verhaal: de meeste bestanden, zeker de grote bestanden, worden zelden geüpdate, dus zo'n RAID6 is behoorlijk overkill. Beter zorgen voor een goede backupstrategie, liefst buitenshuis, of achterin de schuur etc. Is goedkoper en veiliger. Hou je RAID klein en je (offsite) backup groot ;)

• LinuZZ
Zwartoog schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

Poe, 6x2TB RAID6+hot spare = dus 6 TB effectieve opslag. Dat is fors voor huiselijke zaken. Die RAID6+hot spare is natuurlijk een enorme overkill zonder backup strategie.

Ik heb: 2x2 TB (TLC - wat meer premium) in RAID1 + 1x4 TB (QVO - goedkoop). Die laatste zelfs extern aan m'n NAS gehangen via USB. Idee is: 2 TB is ruim voldoende voor docs/fototjes/filmpjes die dagelijks bewerkt kunnen worden. De 4 TB is voor de grote meuk.

Vervolgens draai je 1x per dag een kopie van die 4 TB naar een andere opslag. De Synology DS216play gebruikt zo'n 7W. Daarnaasst wordt die 2 TB wordt ook dagelijks incrementeel gebackupped naar een vriend - en vice versa. En ik maak eens in de zoveel tijd een backup op een schijf die ik elders neerleg.

Boodschap van het verhaal: de meeste bestanden, zeker de grote bestanden, worden zelden geüpdate, dus zo'n RAID6 is behoorlijk overkill. Beter zorgen voor een goede backupstrategie, liefst buitenshuis, of achterin de schuur etc. Is goedkoper en veiliger. Hou je RAID klein en je (offsite) backup groot ;)
dat was eigenlijk vooral ook hier het idee, even opnieuw kijken wat ik nu echt nodig heb. de disks kwamen uit een pre-streaming dienst tijdperk waar er toen acht in raid5 draaide. ;). de foto's en dergelijke passen sinds vorig jaar niet meer op een 931GB externe backup disk dus mijn situatie is niet veel anders dan de jouwe. wat ik wel wilde voorkomen is dat ik niet weer een te kleine ssd koop die dan weer te snel volloopt. (er worden tegenwoordig 50mp camera's in telefoons gestopt, en met 4k filmen op je smartphone gewoon omdat het kan :))

in het verleden heb ik gemerkt dat "even een extra diskje buiten de raid" niet altijd de meest handige strategie is :)

de backup is hier echter wel aardig paranoia ingericht.
2x portable USB device (1 attached, 1 in de auto, automatische pushover als hij 60 dagen of langer geleden gewisseld is)
3x sync naar de cloud (verschillende platforms (wel allemaal in amsterdam), encrypted)
1x sync met mijn ouders (en terug, dus extra ruimte nodig op mijn storage)

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:22
BarryH schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

"Hondenvlees wordt over het algemeen gedroogd gegeten en, aldus prins Henri de Laborde de Monpezat van Denemarken, smaakt als konijn, gedroogde babygeit, of misschien als het vlees van een kalf, maar dan droger.[bron?] Voor het eten wordt meestal een kruising tussen een Chinese hond (bij voorkeur een Chowchow) en een Sint-Bernard met een leeftijd van 6 tot 12 maanden gebruikt." [Wikipedia]

• BarryH
@FransvWoerkom excuses, Vlees voor de hond :)

• Ep Woody
JDx schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

Ok, dat is inderdaad niet heel veel voor een oude koelkast. Ik had een oude koelkast en een oude diepvries waar alleen een brood en 2 pizza's in zaten. Die beide verkocht voor 100 euro per stuk en een "nieuwe" koelkast met vriesvak van iemand gekocht voor 150 euro, die hem niet beviel in z'n nieuwe keuken.

Merkte het meteen in het energievebruik per dag en hield nog 50 euro over :+

en ik hoef niet naar de kelder om een ijsblokje of een plakje brood te pakken
Vooral de overstap van 2 koelapparaten naar 1 is de grootste winst. Denk dat voor de meeste koelkasten er niet heel veel winst meer te halen is, er is niet heel veel innovatie meer mogelijk met koelkasten. Pas als de rubbers stuk gaan, etc of je hebt echt een oud model koelkast, dan wordt vervanging een interessanter. Er past fysiek gewoon niet meer isolatie in de kast en de techniek veranderd ook niet meer.

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
Wilke schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:42:
[...]

Dat is niet waar (tenzij defect); een Quooker trekt ongeveer 0,28 kWh/dag wanneer ongebruikt. De vergelijkbare apparaten van andere merken vaak wel een stuk meer idd.
Hier trok de (Combi-) Quooker 0,24 kWh per dag tijdens een weekendje weg toen ik hem bewust heb laten aanstaan voor het meten van standbyverlies, dus die 0,28 kWh klinkt ook wel redelijk. Bij 1 kWh is er echt iets mis met de thermosfles denk ik, of hij is niet goed aangesloten (thermosifonwerking?), waardoor de warmte via de leidingen continu weglekt.

Er zijn overigens wel genoeg closein boilers die wel het dubbele of meer verbruiken tov een Quooker qua standbyverlies, ondanks dat het water maar op 60 graden gehouden wordt ipv 100 graden.

[ Voor 28% gewijzigd door RulazZ op 12-10-2022 16:11 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn Grohe Red doet 0,48 kWh/dag met max 2 liter tappen per dag.
Dat verbruik is dus vergelijkbaar met de 200 liter warmtepompboiler met 2 douchebeurten (0,59 kWh gemiddeld).

[ Voor 46% gewijzigd door Proton_ op 12-10-2022 16:03 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Iemand ervaring met een slecht geisoleerde buitenmuur isoleren met dit soort panelen
https://amzn.eu/d/aZUQ0sY

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EzGbiqA.png

[ Voor 83% gewijzigd door JDx op 12-10-2022 22:15 ]

• BarryH
@JDx PVC is vaak niet echt isolerend, maar vooral warmte transporterend.

PVC vloeren voelen ook altijd enorm koud, warmte wordt gelijk afgevoerd.

• JDx

JDx

Ben ik ^

BarryH schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:29:
@JDx PVC is vaak niet echt isolerend, maar vooral warmte transporterend.

PVC vloeren voelen ook altijd enorm koud, warmte wordt gelijk afgevoerd.
Dan moet je dus die polystyreen dingen hebben, maar die zien er ook echt gewoon uit als piepschuim, maar dan met een motiefje.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-11 12:48
Proton_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:01:
Dat verbruik is dus vergelijkbaar met de 200 liter warmtepompboiler met 2 douchebeurten (0,59 kWh gemiddeld).
Jullie hebben uiteraard gelijk, ik noem het vaak een quooker omdat dat bijna synoniem is geworden aan de heetwaterkraan. Ik heb een Floww (rotding) die 0,8 kwh/dag verbruikt als standby. Als ik dat toen geweten had... :'(

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:11
JDx schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:34:
[...]

Dan moet je dus die polystyreen dingen hebben, maar die zien er ook echt gewoon uit als piepschuim, maar dan met een motiefje.
Brandgevaar lijkt mij dan ook nog wel een dingetje, zeker als je goedkoop spul van Amazon haalt (wat waarschijnlijk rechtstreeks uit China komt).

• Wim Leers
  • Laatst online: 09-11 06:09
Ep Woody schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Vooral de overstap van 2 koelapparaten naar 1 is de grootste winst. Denk dat voor de meeste koelkasten er niet heel veel winst meer te halen is, er is niet heel veel innovatie meer mogelijk met koelkasten. Pas als de rubbers stuk gaan, etc of je hebt echt een oud model koelkast, dan wordt vervanging een interessanter. Er past fysiek gewoon niet meer isolatie in de kast en de techniek veranderd ook niet meer.
Bwah … er zijn toch nog wel stevige verschillen in verbruik te vinden hoor. 116 kWh/jaar voor de zuinigste die ik kan vinden versus makkelijk boven de 200 kWh/jaar. En dan is er nog niet ééntje te vinden die tijdelijk kouder gaat vriezen om een koudebuffer op te bouwen op momenten van goedkope elektriciteit.

Zie Energiezuinige inbouw koel-vriescombinatie met NoFrost.

• BarryH
Wim Leers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:05:
[...]

Bwah … er zijn toch nog wel stevige verschillen in verbruik te vinden hoor. 116 kWh/jaar voor de zuinigste die ik kan vinden versus makkelijk boven de 200 kWh/jaar. En dan is er nog niet ééntje te vinden die tijdelijk kouder gaat vriezen om een koudebuffer op te bouwen op momenten van goedkope elektriciteit.

Wisselende temperaturen schijnen ook tot lagere voedselkwaliteit te leiden, b.v. steeds meer ijskristallen.

Verder is het ultieme tweakers project natuurlijk om een vrieskist op de plaats van de koelkast te zetten en de thermostaat aan te passen zodat die op 6 graden koelt. Veel betere isolatie, dus veel lager verbruik

Ombouw vriezer naar koelkast

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 13-10-2022 08:43 ]

• Ep Woody
Wim Leers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:05:
[...]

Zelfde formaat, zelfde inhoud? Verklein je inhoud met hetzelfde formaat en je hebt meer ruimte voor isolatie, maar kan wel minder flessen frisdrank koelen. Je hebt dan alleen niet apparaat. Het kan een goede keuze zijn, waarschijnlijk verdien je het prijsverschil niet terug.

Een koudebuffer opbouwen wil je eigenlijk doen door extra thermische massa in de koelkast te krijgen. Dus een grote bak water vullen, maar die wil je er niet uithalen want dan verlies je weer veel energie.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Zelfde formaat, zelfde inhoud? Verklein je inhoud met hetzelfde formaat en je hebt meer ruimte voor isolatie, maar kan wel minder flessen frisdrank koelen. Je hebt dan alleen niet apparaat. Het kan een goede keuze zijn, waarschijnlijk verdien je het prijsverschil niet terug.

Een koudebuffer opbouwen wil je eigenlijk doen door extra thermische massa in de koelkast te krijgen. Dus een grote bak water vullen, maar die wil je er niet uithalen want dan verlies je weer veel energie.
Zou het geen goed idee zijn om PCM materiaal in koel/vrieskasten te stoppen, om energie te bufferen? Ik weet niet of er PCM is dat op de juiste koude temperaturen van fase verandert... (water is natuurlijk al een redelijk goede, met 0 graden, maar neemt wel redelijk wat ruimte in)

[ Voor 5% gewijzigd door jurjen_g op 13-10-2022 09:08 ]

• Wilke
Proton_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:01:
Dat is dan aardig vergelijkbaar met een Quooker, want een liter water verwarmen van 10 naar 100 graden (zonder verliezen) kost ongeveer 0,1 kWh.

90 Kelvin verschil * ca. 4.2 J/g soortelijke warmte = 378 kJ voor 1 liter (=1 kg) water. 1 kWh = 3600 kJ - dus afgerond kom je op 0,1 kWh.

Ik vind dit soort middelbare-school natuurkunde altijd wel leuk om een redelijke schatting te hebben wat iets aan energie kost.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wilke schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:07:
[...]

Dat is dan aardig vergelijkbaar met een Quooker, want een liter water verwarmen van 10 naar 100 graden (zonder verliezen) kost ongeveer 0,1 kWh.

90 Kelvin verschil * ca. 4.2 J/g soortelijke warmte = 378 kJ voor 1 liter (=1 kg) water. 1 kWh = 3600 kJ - dus afgerond kom je op 0,1 kWh.

Ik vind dit soort middelbare-school natuurkunde altijd wel leuk om een redelijke schatting te hebben wat iets aan energie kost.
En het klopt ook nog. Mijn espresso machine, zonder boiler, gebruikt 30 Wh om 315 ml water op 91 graden te maken. Binnen 1 min na aanzetten. Dus 8 koppen “gratis” -trager- water.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• JDx

JDx

Ben ik ^

ThinkPad schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:46:
[...]

Brandgevaar lijkt mij dan ook nog wel een dingetje, zeker als je goedkoop spul van Amazon haalt (wat waarschijnlijk rechtstreeks uit China komt).
Oh nee, dat spul zou ik dan gewoon bij de Gamma ofzo halen.

• Ep Woody
jurjen_g schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Zou het geen goed idee zijn om PCM materiaal in koel/vrieskasten te stoppen, om energie te bufferen? Ik weet niet of er PCM is dat op de juiste koude temperaturen van fase verandert... (water is natuurlijk al een redelijk goede, met 0 graden, maar neemt wel redelijk wat ruimte in)
Nadeel is, je wil een koelkast niet onder het vriespunt hebben. Een blok beton als thermische massa in de koelkast leggen zou natuurlijk best een idee kunnen zijn, waarbij je dan op goedkope uren kan koelen naar 3 graden en op dure uren naar 5 graden. Wat zou dat besparen? Veel te weinig vrees ik.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ep Woody schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Mijn koelkast is regelmatig vrij leeg, het zou dus theoretisch energie besparen om hem voor de helft met van die gel zakken (van die dingen voor als je weer eens door je enkel gaat) te vullen?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
JDx schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:37:
[...]

Oh nee, dat spul zou ik dan gewoon bij de Gamma ofzo halen.
EPS en aanverwante isolatiematerialen vereisen een afdoende brandwerende afwerklaag zoals gips voor gebruik ik verblijfsruimten.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:48

de Peer

under peer review

JDx schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

Mijn koelkast is regelmatig vrij leeg, het zou dus theoretisch energie besparen om hem voor de helft met van die gel zakken (van die dingen voor als je weer eens door je enkel gaat) te vullen?
Alleen als die gelzakken ook echt het grootste deel van het jaar in de koelkast blijven.
Maar niet als je ze er wekelijks/maandelijks in en uithaalt, want dan heb je telkens verlies.

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Alleen als die gelzakken ook echt het grootste deel van het jaar in de koelkast blijven.
Maar niet als je ze er wekelijks/maandelijks in en uithaalt, want dan heb je telkens verlies.
Ik zou bijvoorbeeld de hele groentabak er wel mee kunnen vullen en erin laten, die gebruik ik nooit.

• Wilke
JDx schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:43:
Ik zou bijvoorbeeld de hele groentabak er wel mee kunnen vullen en erin laten, die gebruik ik nooit.
Maar vanaf daar verspreid de kou zich lastig. Is het niet makkelijker gewoon een paar pakken sap (1,5 liter) er in te leggen? Die zijn niet duur, bijna 2 jaar houdbaar, en als je eens gasten hebt is er wat te drinken.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Gasten? Wat zijn dat ;)

Maar inderdaad, ik zou ook gewoon kunnen zorgen dat er altijd wat pakken drinken in liggen, leg er nu meestal eentje in en de rest in de kast. En in plaats van alles opdrinken steeds aanvullen, FIFO toch :+

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:22
JDx schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:51:
Gasten? Wat zijn dat ;)

Maar inderdaad, ik zou ook gewoon kunnen zorgen dat er altijd wat pakken drinken in liggen, leg er nu meestal eentje in en de rest in de kast. En in plaats van alles opdrinken steeds aanvullen, FIFO toch :+
Eerste winst is dus die flessen in de koelkast opslaan, en niet in de kast!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:08
Heeft iemand zijn (m/v) boiler op een geisoleerde boiler sokkel staan? Komend weekend wordt hopelijk de boiler aangesloten al heb ik geen geisoleerde sokkel. Ik heb de onderkant van de boiler gekeken en die is geisoleerd, maar ik zie wel een kleine metalen rand/ring waarmee die (logischerwijs) op de grond staat. Dat is natuurlijk veel steviger/stabielen dan alleen op isolatie op de grond laten staan.

Is het 't waard om een sokkel te plaatsen tegen extra warmte verlies of is dat niet nodig?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Bedenk wel dat je hier misschien 1 of 2 euro per jaar mee bespaart. Echt de moeite waar is het niet denk ik.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-11 22:48
[...]

De groentelade vullen heeft weinig nut, dat is al een gesloten volume. De rest van je koelkast vullen kan wel helpen. Maar als je het puur voor de efficiëntie van je koelkast doet, kun je idd beter lege (sap/melk) pakken, of zelfs een opgeblazen pedaalemmerzak erin leggen. Die hebben nauwelijks thermische massa dus mocht je de ruimte een keer nodig hebben verlies je niet gelijk veel kou door ze eruit te halen.

Nog beter is natuurlijk je koelkast inruilen voor een kleiner model.

Edit:
Voor de duidelijkheid: het verhaal dat je koelkast efficiënter is als die goed gevuld is, komt doordat de koude lucht uit je koelkast ontsnapt als je de deur open doet. Hoe minder "losse" lucht in je koelkast (aka hoe beter die gevuld is), hoe minder kou je verliest bij het openen van de deur.

[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 13-10-2022 11:31 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Bedenk wel dat je hier misschien 1 of 2 euro per jaar mee bespaart. Echt de moeite waar is het niet denk ik.
Nee idd.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

Bij Borg Energy Storage geloven ze wel in de thermische buffer in de vorm van een ondergrondse warmteopslag met warm water.
Het product ziet eruit als een buffervat, maar dan ingepakt in een dikke laag EPS.
Ze hebben een proefopstelling staan op het terrein van The Green Village op het terrein van TuDelft ism TNO. Klinkt veelbelovend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_7WknesH7_DxuZlXwk_3hFK8xU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CBlXzJ52ZZRhRkKx1jdJJCjX.jpg?f=user_large

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Niet echt. Je hebt een buffer van ~2 weken, zoals ze zelf aangeven in de kleine lettertjes (zie hieronder). Dus je kan (in theorie) 2 weken overbruggen en dan is je reserve op, wat doe je de rest van de winter dan? Kost vs. opbrengst ratio zeer negatief, als je 't mij vraagt.
*Deze capaciteit is voldoende om een gemiddelde gezinswoning met energielabel A in de winter circa 2 weken te kunnen verwarmen, zonder inzet van de warmtepomp

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Superbeagle "Klinkt veelbelovend" - maar niet veel meer dan dat ook in mijn oren.
In eerste instantie een wat grotere opslag voor warm water (4 m³ of 8 m³).
Waar dat warme water vandaan moet komen blijft onduidelijk, net zoals de gewenste temperatuurniveau's.
Met maximaal 210 kWh nuttige warmte (ca. 22,6 m³ aan gas) voor de "kleine" opslag
heb je volgens hun arbitraire 14 dagen "overbruggingsperiode" 15 kWh/dag voor verwarmen beschikbaar.

Maar een simulatie met wederopladen door ?? tijdens een stookseizoen ontbreekt.
Warm tapwater ?? - Geen woord over.
Niet serieus te nemen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ep Woody
Superbeagle schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:18:
Bij Borg Energy Storage geloven ze wel in de thermische buffer in de vorm van een ondergrondse warmteopslag met warm water.
Het product ziet eruit als een buffervat, maar dan ingepakt in een dikke laag EPS.
Ze hebben een proefopstelling staan op het terrein van The Green Village op het terrein van TuDelft ism TNO. Klinkt veelbelovend.

[Afbeelding]
Lijkt leuk, maar dan is de cesar accu zoals die in Boekel in het ecodorp is bebouwd leuker. Daadwerkelijk energieopslag voor de winter. Nadeel: je hebt best veel ruimte nodig...

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

In een ander artikel in de Cobouw (achter inlog) staat dat het warme water moet komen op de momenten met een laag of negatief elektriciteitsprijs. Dus vooral geschikt voor dynamische tarieven.

• FransvWoerkom
Superbeagle schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:37:
In een ander artikel in de Cobouw (achter inlog) staat dat het warme water moet komen op de momenten met een laag of negatief elektriciteitsprijs. Dus vooral geschikt voor dynamische tarieven.
Dus als pasen en kerstmis op één dag vallen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

FransvWoerkom schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Dus als pasen en kerstmis op één dag vallen.
En laat kerstmis en pasen nu donkere en windstille dagen zijn . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Zwartoog
PASware schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:41:
Heeft iemand zijn (m/v) boiler op een geisoleerde boiler sokkel staan? Komend weekend wordt hopelijk de boiler aangesloten al heb ik geen geisoleerde sokkel. Ik heb de onderkant van de boiler gekeken en die is geisoleerd, maar ik zie wel een kleine metalen rand/ring waarmee die (logischerwijs) op de grond staat. Dat is natuurlijk veel steviger/stabielen dan alleen op isolatie op de grond laten staan.

Is het 't waard om een sokkel te plaatsen tegen extra warmte verlies of is dat niet nodig?
Of het de moeite waard is, weet ik niet. Warmteverlies nooit aan gedacht: warmte gaat omhoog, en de meeste boilers hebben wel iets van isolatie onderop. Vergeet niet dat onderin koud leidingwater zit van 10-15 graden, dus wellicht kun je de isolatie beter weghalen :P

Ik heb wel een voetstuk gemaakt, voornamelijk om het gewicht beter te verdelen over de vloer en een rechtere plaatsing te krijgen op de niet waterpas vloer. En ik vond het zonde om hem op de grond te zetten in de schuur. Op deze onduidelijke foto zie je het idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0mNgcrdo_aYQPgy130fiSBr9f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcWveWAwyzllMZNEvTdkemB5.jpg?f=fotoalbum_large

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-11 16:20
Superbeagle schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:37:
Dit blijft een onnozel concept. Je kunt die energie beter opslaan in een batterij en dan later met warmtepomp COP 4 lage temperatuur warmte van maken. Ik ben er bang voor dat het opladen van zo'n warmtebatterij gewoon met weerstand verwarming moet. Of met hoge temperatuur warmte uit een andere bron, zoals je CV ketel.

Tenzij je warmte over hebt uit een ander proces (bv koelen in de zomer) zie ik geen heil in warmtebatterijen in welke vorm dan ook.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Punt is meer dat stroom opslag in batterijen extreem duur is per kWh capaciteit. Ook al heb je efficiency verliezen, dan nog kan het zinniger zijn zolang de kosten per kWh maar navenant lager zijn.

• Ep Woody
Dan kun je beter kijken of je warmte op kan slaan in steen. Dan heb je een opslagcapaciteit van 200-250 kWh per m3 in plaats van 50 kWh per m3 zoals dit apparaat. Nadeel is wel dat je veel meer isolatie nodig hebt doordat de temperaturen veel hoger kunnen zijn (450 graden). Om een beetje een goed rendement te halen heb je best een grote capaciteit nodig aangezien het oppervlakte met een 2e macht omhooggaat terwijl de inhoud/capaciteit met een 3e macht omhoog gaat.

Een zoutbatterij (zout kristaliseren en oplossen in water waardoor er warmte vrijkomt) zou dan een betere optie kunnen zijn voor thuisgebruik. Ook iets van 200 kWh per m3. Dan kom je met een accu van 32-40 m3 in een rijtjeshuis redelijk de winter door.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Ik denk niet dat één oplossing de heilige graal zal zijn. Of je nou energie opslaat in water, steen, zout, uit de kluiten gewassen duracells, of kunstmatige fotosynthese, de combinatie van al deze oplossingen is de sleutel tot duurzaamheid.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

En laat kerstmis en pasen nu donkere en windstille dagen zijn . . .
Precies waarom de BORG (op papier) meerwaarde heeft. Volgens eerdere simulaties van het KNMI is de dunkelflaute (momenten waarop er geen zon en geen wind is) maximaal 8 dagen. Als je dus twee weken je warmtevoorziening met zo'n buffer kunt regelen, maak je een goede stap in het oplossen van die dunkelflaute.

Praktisch zitten er nog wel wat haken en ogen aan en financieel durf ik er niet eens aan te rekenen.

• Skyaero
  • Niet online
Aurelium schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:07:
[...]
Dit blijft een onnozel concept. Je kunt die energie beter opslaan in een batterij en dan later met warmtepomp COP 4 lage temperatuur warmte van maken. Ik ben er bang voor dat het opladen van zo'n warmtebatterij gewoon met weerstand verwarming moet. Of met hoge temperatuur warmte uit een andere bron, zoals je CV ketel.
In het artikel staat warmtepomp. Kan ook prima, want het is gewoon een vat water.

• Skyaero
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:33:
Een zoutbatterij (zout kristaliseren en oplossen in water waardoor er warmte vrijkomt) zou dan een betere optie kunnen zijn voor thuisgebruik. Ook iets van 200 kWh per m3. Dan kom je met een accu van 32-40 m3 in een rijtjeshuis redelijk de winter door.
Uitdaging met dit soort thermische batterijen is dat de huidige zouten alleen geregenereerd kunnen worden bij temperaturen van 70 °C. En dan valt je warmtepomp af. De huidige marktmodellen gebruiken dan ook een elektrisch element en eventueel in de zomer een zonnecollector.

Door de compactheid en de afwezigheid van opslagverliezen bieden ze echter ook nieuwe kansen. Je zou ze bijvoorbeeld op kunnen laden met grote hoeveelheden windenergie in de wintermaanden en zonne-energie in de zomermaanden. Zoals eerder genoemd, de dunkelflaute is 8 dagen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zwartoog schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:29:
[...]

Of het de moeite waard is, weet ik niet. Warmteverlies nooit aan gedacht: warmte gaat omhoog, en de meeste boilers hebben wel iets van isolatie onderop. Vergeet niet dat onderin koud leidingwater zit van 10-15 graden, dus wellicht kun je de isolatie beter weghalen :P

Ik heb wel een voetstuk gemaakt, voornamelijk om het gewicht beter te verdelen over de vloer en een rechtere plaatsing te krijgen op de niet waterpas vloer. En ik vond het zonde om hem op de grond te zetten in de schuur. Op deze onduidelijke foto zie je het idee.
[Afbeelding]
Wow, waarom is dat ding zo groot?

• Zwartoog
JDx schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Wow, waarom is dat ding zo groot?
Dit is sowieso geen warmtepompboiler, maar een boilervat voor een externe warmtepomp. Niet dit topic, maar alleen als antwoord op de vraag of iemand er ooit iets onder heeft gelegd. Hij is 300 liter. Niet bijzonder groot :) 67.5 cm diameter, ca 2 meter hoog.

• IvoB2
Dreamvoid schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:11:
Punt is meer dat stroom opslag in batterijen extreem duur is per kWh capaciteit. Ook al heb je efficiency verliezen, dan nog kan het zinniger zijn zolang de kosten per kWh maar navenant lager zijn.
Wanneer je die energie kan opslaan uit eigen (kosteloze) lokale opwek en deze dan terug kan verbruiken op ogenblikken dat je eigen opwek het niet meer doet en tijdens deze periodes dus geen (dure) energie van het net moet afnemen is de kost per kWh ook navenant laag.
Wanneer je bovendien een thuisbatterij dynamisch kan laden aan een nultartief (of zelfs tegen betaling bij negatieve prijzen) en het later dan in de woning kan verbruiken wanneer de netprijs piekt doen die verliezen (zo'n 10%) er ook niet zoveel toe.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Skyaero schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Precies waarom de BORG (op papier) meerwaarde heeft. Volgens eerdere simulaties van het KNMI is de dunkelflaute (momenten waarop er geen zon en geen wind is) maximaal 8 dagen. Als je dus twee weken je warmtevoorziening met zo'n buffer kunt regelen, maak je een goede stap in het oplossen van die dunkelflaute.

Praktisch zitten er nog wel wat haken en ogen aan en financieel durf ik er niet eens aan te rekenen.
Ik denk ook dat er nog wat "praktische" haken en ogen aan de mooie hoogglans oplossing zitten.
Diverse belangrijke randvoorwaarden worden gewoon weggelaten.
De "buffervat" verliezen van minimaal 2,4 kWh per dag moeten natuurlijk ook in de dagen van dunkelflaute
en daarvoor en daarna gecompenseerd worden. De domotica om het laden via diverse bronnen (zonneboiler, warmtepomp via dynamische stroomprijzen) op momenten dat deze goedkoop zijn aan te sturen is ook niet triviaal en is er waarschijnlijk voorlopig nog niet (en vermoedelijk niet goedkoop).
Bananaware = rijpt bij de klant
Een praktische meerwaarde voor particulieren zie ik hier iig niet (misschien "for the happy few")

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zwartoog schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Dit is sowieso geen warmtepompboiler, maar een boilervat voor een externe warmtepomp. Niet dit topic, maar alleen als antwoord op de vraag of iemand er ooit iets onder heeft gelegd. Hij is 300 liter. Niet bijzonder groot :) 67.5 cm diameter, ca 2 meter hoog.
Niet bijzonder groot? Als dat zo is, dan kunnen dus alleen mensen met een kelder of zolder zo'n ding nemen, want ik zou niet weten waar dat ding zou moeten in mijn rijtjeshuis. Of al in een slaapkamer eventueel.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:17
JDx schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Niet bijzonder groot? Als dat zo is, dan kunnen dus alleen mensen met een kelder of zolder zo'n ding nemen, want ik zou niet weten waar dat ding zou moeten in mijn rijtjeshuis. Of al in een slaapkamer eventueel.
Dan kies je voor een 190L boiler icm een doucheWTW. Kan zelfs geïntegreerd in de binnenunit. Dan heb je net zoveel ruimte nodig als een flinke vrieskast.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:11

twain4me

[...]

geen plek, want ik woon in een rijtjes woning, die heb ik vaker gehoord.
het grootste deel van de wereld heeft ruimte voor een vat van ~ 0,5 m2, die hebben ze namelijk al staan.. maar in nederland hebben we ineens geen plek voor een vat. want we wonen in een rijtjeswoning.. ojee ergens moet je ruimte opgeven.van de 70 - 120 m2 die ik hebt.. dat is dus iets van 1%.
Iets zegt mij dat het prima past. :+

• Ep Woody
Skyaero schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

Uitdaging met dit soort thermische batterijen is dat de huidige zouten alleen geregenereerd kunnen worden bij temperaturen van 70 °C. En dan valt je warmtepomp af. De huidige marktmodellen gebruiken dan ook een elektrisch element en eventueel in de zomer een zonnecollector.

Door de compactheid en de afwezigheid van opslagverliezen bieden ze echter ook nieuwe kansen. Je zou ze bijvoorbeeld op kunnen laden met grote hoeveelheden windenergie in de wintermaanden en zonne-energie in de zomermaanden. Zoals eerder genoemd, de dunkelflaute is 8 dagen.
Het is niet zonder reden dat dat ecodorp in Boekel daar helemaal op ingericht is. Veel zonnepanelen, enorm goed geïsoleerde woningen, etc. Vooral veel zonnepanelen zorgt ervoor dat je makkelijker kan kiezen voor dit soort oplossingen, maar eigenlijk is de piekbelasting van een woning niet hoog genoeg om echt te kijken naar dit soort oplossingen. Als je nu in 3 keer per jaar 2 weken tijd 15000 kWh aan warmte nodig hebt en je hebt voldoende dakoppervlakte om vol te leggen met veel zonnepanelen om die warmte ook in relatief beperkte tijd met COP 1 op te slaan kan daar best een goede businesscase van te maken zijn. Alle energie die je nodig hebt sla je zelf op, je hoeft niet met de netbeheerders om tafel om de stroom te kunnen terugleveren.

• JDx

JDx

Ben ik ^

twain4me schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

het grootste deel van de wereld heeft ruimte voor een vat van ~ 0,5 m2, die hebben ze namelijk al staan.. maar in nederland hebben we ineens geen plek voor een vat. want we wonen in een rijtjeswoning.. ojee ergens moet je ruimte opgeven.van de 70 - 120 m2 die ik hebt.. dat is dus iets van 1%.
Het kan wel, maar niet uit het zicht. Zoals ik zei dat moet dan in een slaapkamer.

Wat voor vat bedoel je? Ik heb alleen een Remeha Avanta in een kast naast de meterkast, dat past net.

• IvoB2
Ep Woody schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:50:
[...]
Als je nu in 3 keer per jaar 2 weken tijd 15000 kWh aan warmte nodig hebt
Deze begrijp ik niet?
Bedoel je nu dat je drie keer op een jaar tijd gedurende 2 weken 15000 kWh aan warmte nodig hebt?
Als dat zo is kan je deze warmte toch beter opwekken met een hogere waarde dan COP 1 zodat je x keer minder energie moet opwekken/aanlopen?

• Ep Woody
IvoB2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Deze begrijp ik niet?
Bedoel je nu dat je drie keer op een jaar tijd gedurende 2 weken 15000 kWh aan warmte nodig hebt?
Als dat zo is kan je deze warmte toch beter opwekken met een hogere waarde dan COP 1 zodat je x keer minder energie moet opwekken/aanlopen?
Dat je voor dat soort bedrijven zinvol kan zijn om de energie te bufferen zodat die manier van verwarmen goedkoper is dan verwarmen met elektra, gas of pellets. Zeker als je geen mogelijkheid hebt om zonnestroom te kunnen verkopen. Dan kan dit best een goede optie zijn om in korte tijd veel energie te kunnen gebruiken en investering in dit systeem qua kosten efficiënter kan zijn dan een investering in een warmtepomp.

• twain4me

twain4me

JDx schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

Het kan wel, maar niet uit het zicht. Zoals ik zei dat moet dan in een slaapkamer.

Wat voor vat bedoel je? Ik heb alleen een Remeha Avanta in een kast naast de meterkast, dat past net.
Ik bedoel die andere miljoenen mensen die geen gasbel + doorstroomverwarming hebben maar een boiler ;)

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:22
twain4me schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Onderschat niet hoe gestoord huizen ontworpen zijn de laatste jaren. Heb huizen gezien die meer dan 500k waren zonder enige opslag of technische ruimte (naast de meterkast) geen schuurtje, geen zolder, niets.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:11
RTV Drenthe: "Lekker lang en gratis douchen bij de boer: 'Voel je vrij om te komen' "
een oproep om gratis te komen douchen. 'Hoge energieprijzen? Wij bieden gratis warm douchen! Wij hebben de beschikking over veel warm water en een doucheruimte op onze boerderij. Dit delen we graag met u', zo is te lezen op de betreffende Facebookpagina.
[...]
Een mono-mestvergisterinstallatie achter de koeienstal produceert warmte en elektriciteit. Volgens zoon Jos Bom levert dat het methaangas waar een aggregaat op draait. Dat aggregaat zorgt dan weer voor stroom en warmte. "Voel je vrij om te komen. We proberen iets te bieden waar wij van over hebben. Het is misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar warm douchen gun je iedereen."
'Aggregaat' zal wel een WKK zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2022 12:56 ]

• IvoB2
Ep Woody schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

Dat je voor dat soort bedrijven zinvol kan zijn om de energie te bufferen zodat die manier van verwarmen goedkoper is dan verwarmen met elektra, gas of pellets. Zeker als je geen mogelijkheid hebt om zonnestroom te kunnen verkopen. Dan kan dit best een goede optie zijn om in korte tijd veel energie te kunnen gebruiken en investering in dit systeem qua kosten efficiënter kan zijn dan een investering in een warmtepomp.
Ik ken uiteraard de totale individueel te dragen kosten van dit systeem niet.
Maar het lijkt me logischer om er eerst voor te zorgen dat je zo weinig mogelijk energie (van derden) nodig hebt. Dan heb je in korte tijd helemaal niet veel energie (van derden) meer nodig. Wat je niet nodig hebt moet je niet (laten) produceren en ook aan niemand betalen.

• IvoB2
ThinkPad schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:56:
[...]
'Aggregaat' zal wel een WKK zijn.
Niet iedereen woont in een omgeving waar je mest kan vergisten voor een WKK. :)
Maar een gewone aggregaat op bv. HVO100 kan al een hele betaalbare oplossing zijn voor woningen met PV om die kleine periodes per jaar dat PV onvoldoende produceert onafhankelijk te overbruggen.
Lijkt me in elk geval een meer haalbare kaart dan mestvergisting + WKK. WKK heeft voor een individuele woning meestal ook meer nadelen dan voordelen.

• Zwartoog
[...]

Tsja, verduurzaming kost helaas gewoon een hoop ruimte. Te beginnen met 4 afvalbakken voor de vele afvalstromen. In NL zijn we "verwend" geweest met een zeer compacte gasketel die alles kan. 30 jaar terug had je vaak nog 2 apparaten: geiser en relatief grote CV. Kolenkelders en stookruimtes zijn gerenoveerd tot extra woonruime/kelderruime/was+droogmachineplek/etc. Probleem is inderdaad in bouw van afgelopen 30 jaar waarin er geen stook/technische ruimten zijn voorzien.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zwartoog schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

Tsja, verduurzaming kost helaas gewoon een hoop ruimte. Te beginnen met 4 afvalbakken voor de vele afvalstromen. In NL zijn we "verwend" geweest met een zeer compacte gasketel die alles kan. 30 jaar terug had je vaak nog 2 apparaten: geiser en relatief grote CV. Kolenkelders en stookruimtes zijn gerenoveerd tot extra woonruime/kelderruime/was+droogmachineplek/etc. Probleem is inderdaad in bouw van afgelopen 30 jaar waarin er geen stook/technische ruimten zijn voorzien.
Mijn huis nog ouder, 1967 volgens mij. Er was hier helemaal geen CV, maar een open haard, weet niet het vroeger ging met warm water, aan de dakbedekking te zien heeft er vroeger een boiler of ketel in de losse fietsenschuur/berging gezeten, zit wel een buitenruimte tussen van bijna 3 meter.

Vraag me af hoe het bij andere buren eruit ziet, ga eens op Funda neuzen.

• IvoB2
Zwartoog schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

Toen ik ons huidig gebouw, van oorsprong een buitenverblijfje uit 1995, aankocht werd het nog verwarmd met in iedere kamer een individuele gaskachel met een schoorsteen door de buitenmuur en gasflessen tegen de muur. Het warmwater was een gasgeiser in de badkamer zelf. We hebben gewoon één ruimte opgeofferd om er een technische ruimte en bergruimte van te maken. De binnenunit - bevestigd aan de muur - van de L/W WP neemt niet meer ruimte in dan een gasketel en het verticale boilervat van 150+150 liter niet meer vloeropp dan de koel/vires combi. Er is geen bewoonbare zolder noch kelderruimte voorhanden.

Mijn eerste woning , ergens uit de 16de eeuw, werd letterlijk met één open haard verwarmd en had overal nog enkel gebarsten glas en glas in lood.

Voordeel van zo'n achterhaalde infra is dat je er dan niet om maalt om het grondig te renoveren.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2022 14:32 ]

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-11 21:23
gisteren op de energie beurs in den bosch diverse kleine, ca 5 kw, l/w warmtepompen gezien zonder buitenunit die de lucht gewoon via twee pijpjes van en naar buiten halen. zoals de itho vincent. dat lijkt mij echt wel een oplossing die in iedere rijtjeswoning in te passen is. En dan een boilervat boven het trapgat/op, zolder of vliering, of in de kruipruimte.Stonden ook nog tenminste een 3 tal warmtepomp fabrikanten/importeurs die wel wp”s op voorraad hadden maar nog geen installateurs….

• twain4me

twain4me

overhyped schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Onderschat niet hoe gestoord huizen ontworpen zijn de laatste jaren. Heb huizen gezien die meer dan 500k waren zonder enige opslag of technische ruimte (naast de meterkast) geen schuurtje, geen zolder, niets.
*grin* (ik ben architect)
De laatste jaren ontworpen huizen hoef je geen boilervat te plaatsen want dat staat er al in. :+

Als je 70 -120m2 meter leefruimte hebt is er gewoon altijd plek. Het is niet alsof iemand die een nieuwbouwwoning laat bouwen de ruimte die een boilervat inneemt niet liever aan iets anders zou willen besteden. in 99,99% van de gevallen zijn het gewoon krokodillen tranen en WIL men de ruimte niet opgeven. zelfde verhaal voor een buitenunit in de tuin. Geluidseisen zijn nog wel een ding. het is best lastig om volgens de regels een buitenunit te plaatsen bij een rijtjeshuis. maar ik ga ervanuit dat dit zich snel zal oplossen. fabrikanten maken steeds stillere units.

• de Peer

de Peer

under peer review

Lochnes schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:10:
gisteren op de energie beurs in den bosch diverse kleine, ca 5 kw, l/w warmtepompen gezien zonder buitenunit die de lucht gewoon via twee pijpjes van en naar buiten halen. zoals de itho vincent. dat lijkt mij echt wel een oplossing die in iedere rijtjeswoning in te passen is. En dan een boilervat boven het trapgat/op, zolder of vliering, of in de kruipruimte.Stonden ook nog tenminste een 3 tal warmtepomp fabrikanten/importeurs die wel wp”s op voorraad hadden maar nog geen installateurs….
tsja, geeft wel veel herrie binnen. dus dan moet hij wel goed geluiddicht komen te staan.

• twain4me

twain4me

Ik blijf het ook jammer vinden dat dit soort geintegreerde oplossingen minder subsidie krijgen dan een losse wpb en een losse wp voor verwarming. 2 losse wps verkopen als 1 bv 8kw quatt (hybrid)wp krijgt dubbele subsidie en spant daarmee echt de kroon. Je zou eigenlijk gewoon subsidie moeten krijgen voor SWW en/of voor CV en niet voor het aantal wps wat je in je huis propt. dat zou de adoptatie van systemen als vincent ook wel versnellen.

niet dat ze de vraag nu aankunnen :+

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Lochnes zie ook Itho Daalderop Vincent ; valkuil is dat de "5 kW" niet door de 250mm buizen (Vincent) kan bij -10 en dan dus 3 kW thermisch uit de compressor + 2 kW hulpelement is.
Bovendien is door de hogere kanaalweerstand meer ventilatorvermogen nodig voor hetzelfde thermische vermogen, wat naast hogere stookkosten ook meer herrie oplevert.
Misschien heb jij meer specs van andere units, maar als ik deze specificaties van Vincent als voorbeeld neem en die naast bijvoorbeeld de Vaillant VWL 35/6 houd:

VincentVWL 35/6
Koudemiddel R290 kg0,40,6
COP verwarmen (A7/W33)3,7**4,8 (W35)
Vermogen (A7/W35) kW4,55,5
Vermogen (A-10/W35) kW2,93,6
Geluidsvermogen dB(A)5554
Prijs€ 3.950,00€4.038,70

Dan is Vincent echt tweede keus en vooral leuk als probleemoplosser als echt niets anders kan (hydrotop?). Hij stookt gewoon 30% duurder :)

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 14-10-2022 19:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06
twain4me schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:47:
[...]
Ik blijf het ook jammer vinden dat dit soort geintegreerde oplossingen minder subsidie krijgen dan een losse wpb en een losse wp voor verwarming.
Net zo idioot dat lucht-warmtepompen oftewel airco's helemaal geen subsidie krijgen terwijl deze zeer efficiënt zijn met verwarmen. Maar omdat ze ook kunnen koelen in de zomer, worden ze beschouwd als luxe en dat mag dus niet. De meeste mensen die met airco's verwarmen gebruiken deze natuurlijk ook wel eens 's zomers om te koelen maar dan met stroom van de zonnepanelen die op dergelijke momenten flink opwekken, dus hoezo milieuonvriendelijk.

Net zo bizar is dat de salderingsregeling er perse af moet. Waarom eigenlijk? Dat is tegenstrijdig beleid en past niet binnen de energietransitie. Zelfs mét salderen zijn de winsten van de energiebedrijven hoog dus waarom dan afschaffen? Het kabinet praat al over het "afromen" van de winsten van energiebedrijven dus laat saldering dan gewoon bestaan denk ik dan. Dat geeft de mensen ook rust. Nu kijkt iedereen angstig naar 2025 dat het in één keer naar 60% gaat en de jaren daarna steeds minder totdat het helemaal weg is.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-11 08:42

DeadLock

Vastlopen is relatief....

IvoB2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:58:
Doen zou ik dan zeggen.
Laat ons na een jaar weten of je theoretische simulatie klopt met de werkelijkheid.

Injectie en afname worden idd via een afzonderlijk telwerk in pulsen gemeten maar door Fluvius per kwartier gebundeld en zichtbaar gemaakt op het Mijn Fluvius portaal.

Wat betreft energiedelen en peer-to-peer verkoop wordt er door Fluvius, de netbeheerder, wel degelijk een afrekening per kwartier gemaakt.
Jammer maar helaas gaat het experiment niet door. Ecopower ontmoedigt het actief om door in dit regime ook hun facturatie te wijzigen (ze zijn hoe dan ook wel erg negatief over het concept). Je moet om hier gebruik van te maken ook aanvaarden om bij EP met variabele tarieven per kwartier te werken.

Dat is natuurlijk een implementatiedetail waar ze voor kiezen. Ze kunnen even goed nog steeds zoals normaal de (semi) vaste tarieven hanteren. Geen idee waarom ze dit actief ontmoedigen. :(

Momenteel is het systeem van de variabele tarieven niet iets waar ik wens voor de opteren. Ik heb weinig, geen, mogelijkheden om elektriciteit (al dan niet in de vorm van warmte) te bufferen en kan maar beperkt sturen, het is vermoedelijk dus financieel verre van rendabel.

Strava

• IvoB2
DeadLock schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Jammer maar helaas gaat het experiment niet door. Ecopower ontmoedigt het actief om door in dit regime ook hun facturatie te wijzigen (ze zijn hoe dan ook wel erg negatief over het concept). Je moet om hier gebruik van te maken ook aanvaarden om bij EP met variabele tarieven per kwartier te werken.

Dat is natuurlijk een implementatiedetail waar ze voor kiezen. Ze kunnen even goed nog steeds zoals normaal de (semi) vaste tarieven hanteren. Geen idee waarom ze dit actief ontmoedigen. :(

Momenteel is het systeem van de variabele tarieven niet iets waar ik wens voor de opteren. Ik heb weinig, geen, mogelijkheden om elektriciteit (al dan niet in de vorm van warmte) te bufferen en kan maar beperkt sturen, het is vermoedelijk dus financieel verre van rendabel.
Is maar hoe je het bekijkt.
Ecopower ziet het vanuit hun standpunt: nl. dat ze al aan energiedelen doen binnen hun coöperatie.
Wie binnen de coöperatie al een DM heeft verkoopt zijn overproductie aan Ecopower die het dan binnen de coöperatie doorverkoopt aan andere klanten met energietekorten.

Ecopower werkt bij dynamische tarieven (zie hun AMEO platform dat ik al in gebruik heb) ook niet met de kwartierwaarden. Je moet (uiteraard) wel toegang geven tot je kwartierwaarden zodat ze de gegevens hebben om af te rekenen maar er wordt wel degelijk afgerekend per uur en niet per kwartier. Nogal logisch want de DA tarieven worden per uur vastgelegd.

Waarom ze er zelf niet achter staan hebben ze tot in detail uitgelegd:
quote: Ecopower
We zien hier echter geen meerwaarde in voor de coöperatie of de energietransitie. Als burgercoöperatie benadert Ecopower energie op een collectieve manier. De 65.000 coöperanten vormen een energiegemeenschap waarin we samen energie produceren, delen en besparen. Als u voor zowel uw woning met zonnepanelen thuis als voor uw tweede verblijf bent aangesloten bij Ecopower, dan doet u de facto aan energiedelen via de coöperatie.

Bovendien denken we dat persoon-aan-persoon energiedelen in de meeste gevallen weinig tot geen financieel voordeel zal opleveren. We zetten de redenen daarvoor hieronder kort op een rijtje:

De gedeelde elektriciteit wordt enkel afgetrokken van de energiecomponent van de factuur. Alle netkosten en heffingen blijven volledig te betalen.De overheid geeft geen specifieke voordelen voor energiedelen, zoals subsidies of kortingen.Zodra u kiest voor persoon-aan-persoon energiedelen, wordt uw digitale meter per kwartier uitgelezen. Dat betekent dat Ecopower voor uw gewone afname niet meer de vaste prijs voor groene burgerstroom zal toepassen, maar wel een dynamische prijs die verschilt van uur tot uur. Die prijs is hoger op de momenten dat er minder energieproductie is en er dus ook geen energie te delen valt.

Tenslotte is energiedelen precies wat wij als coöperatie al doen door te investeren in hernieuwbare energie waar alle coöperanten samen eigenaar van zijn. In dit model beschikken we samen over de groene stroom van de zonnepaneelinstallaties en windturbines van Ecopower én natuurlijk de geïnjecteerde stroom van onze klanten-coöperanten met zonnepanelen. Deze collectieve productie is groter en meer gespreid en voorziet alle coöperanten van solidaire groene burgerstroom. Ook de coöperanten die zelf geen zonnepanelen kunnen leggen en toevallig niemand kennen die persoonlijk wilt energiedelen met hen.

Ecopower gaat dus niet aan de slag met persoon-aan-persoon energiedelen. Aan klanten die hier toch voor kiezen, zullen wij uiteraard wel de stroom die zij nog afnemen van Ecopower op een correcte manier blijven factureren.

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2022 17:24 ]

• twain4me

twain4me

Tranquility schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Net zo bizar is dat de salderingsregeling er perse af moet. Waarom eigenlijk? Dat is tegenstrijdig beleid en past niet binnen de energietransitie. Zelfs mét salderen zijn de winsten van de energiebedrijven hoog dus waarom dan afschaffen? Het kabinet praat al over het "afromen" van de winsten van energiebedrijven dus laat saldering dan gewoon bestaan denk ik dan. Dat geeft de mensen ook rust. Nu kijkt iedereen angstig naar 2025 dat het in één keer naar 60% gaat en de jaren daarna steeds minder totdat het helemaal weg is.
Agh in mijn berekening was salderen eerst weg in 2021 toen in 2023 nu in 2025 eigenlijk maakt het geen reet uit.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 09:36
[...]
Zelfs mét salderen zijn de winsten van de energiebedrijven hoog dus waarom dan afschaffen? Het kabinet praat al over het "afromen" van de winsten van energiebedrijven dus laat saldering dan gewoon bestaan denk ik dan.
Dat zijn niet per se dezelfde bedrijven. De winsten afromen is van energieproducenten (wind/zon/kolen/kernenergie) die direct aan de markt handelen, of de energiehandelaren die ertussen zitten. Consumenten kopen stroom bij een energieleverancier die misschien ook (alleen maar) een handelaar is.

Salderen afschaffen is voor de overheid meer een belastingkwestie, ze kunnen geld maar 1 keer uitgeven dus waaraan? Is het bijv niet beter om huisisolatie maatregelen meer te subsidiëren? Wel onhandig dat de regeling steeds verandert: als het direct pas vanaf 2025 was geweest hadden misschien eerder meer mensen zonnepanelen gekocht?

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-11 21:23
Proton_ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:51:
@Lochnes zie ook Itho Daalderop Vincent ; valkuil is dat de "5 kW" niet door de 250mm buizen (Vincent) kan bij -10 en dan dus 3 kW thermisch uit de compressor + 2 kW hulpelement is.
Bovendien is door de hogere kanaalweerstand meer ventilatorvermogen nodig voor hetzelfde thermische vermogen, wat naast hogere stookkosten ook meer herrie oplevert.
Misschien heb jij meer specs van andere units, maar als ik deze specificaties van Vincent als voorbeeld neem en die naast bijvoorbeeld de Vaillant VWL 35/6 houd:

VincentVWL 35/6
Prijs€ 3.950,00€4.038,70

Dan is Vincent echt tweede keus en vooral leuk als probleemoplosser als echt niets anders kan (hydrotop?). Hij stookt gewoon 30% duurder :)
thnx, dat topic had ik nog niet gezien en er hingen geen specs naast gister…hoe zou dat komen…
Maar ik denk nog steeds dat er een boel plekken zijn waar dit wel eenvoudig kan. Maar er waren ook nog andere merken, dus misschien doen die het beter. Ik bleef me wel verbazen over hoe je die kuubs lucht door de buizen krijgt….

• FransvWoerkom
De meeste mestvergisters/biovergisters produceren methaan dat niet onbehandeld het gasnet op kan. Daarom wordt het gebruikt als brandstof in een aggregaat. Dat is dus een WKK, maar daarmee wordt meestal een installatie bedoeld waarmee uit fossiel gas elektriciteit en warmte (en CO2) wordt gemaakt, bijvoorbeeld voor gebruik in kassen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Proton_ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:51:

VincentVWL 35/6
Geluidsvermogen dB(A)5554
Prijs€ 3.950,00€4.038,70

Je vergelijkt hem met een buitengeplaatste lucht/water warmtepomp.
Tja een binnengeplaatste oplossing haalt niet die goede cijfers natuurlijk.
Maar oplossingen zoals de Vincent moeten het vooral hebben van snelle installatie. Dat je in een middag een huis van het gas af hebt (of hybride)
En minder of ander personeel nodig hebt (zoals mensen die gaten door het dak maken)

En de installatie prijs zou ook fors lager uit moeten komen. Wellicht valt dit in de praktijk tegen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
De Vincent is bekend, wat heb je nog meer gezien? Misschien zat er iets tussen wat ik nog niet ken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31
Net zo idioot dat lucht-warmtepompen oftewel airco's helemaal geen subsidie krijgen terwijl deze zeer efficiënt zijn met verwarmen. Maar omdat ze ook kunnen koelen in de zomer, worden ze beschouwd als luxe en dat mag dus niet.
Je moet dit omdraaien. De subsidies voor warmtepompen zijn op zich idioot (zoals veel subsidies). Zonder subsidies hadden we nu netto hetzelfde (of minder) voor onze warmtepompen betaald. Kijk maar hoeveel goedkoper ze zijn in zuid-europa waar er geen (of veel lagere) subsidies zijn.
En ook zonder subsidie heb je een L/L in een paar jaar terugverdiend.

Wat de subsidies op dit moment doen is:
  • Een overspannen markt nog verder aanjagen.
  • Het tekort aan installateurs nog verder laten oplopen.
  • De prijzen daardoor laten stijgen.
  • De tweedehands markt de nek omdraaien (want op een tweedehands WP van Marktplaats krijg je geen subsidie).
  • Belastinggeld van ons allemaal gebruiken om uiteindelijk winsten van installateurs en WP-fabrikanten te financieren.
  • Ambtenaren aan het werk houden, die ook wat nuttigs hadden kunnen doen.
Kortom, afschaffen die hele heisa. Dan zijn we met z'n allen veel goedkoper uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@!null tja, mijn punt was dat het installatiegemak en lagere investering met een duidelijke prijs gedurende de levensduur komt. Ik hoop dat het mensen aanspoort om toch te onderzoeken of er niet op een creatieve manier een efficiëntere oplossing ingepast kan worden :)
Technisch, binnen de gestelde randvoorwaarden, is het zonder meer een knap gemaakt apparaat.

Pagina: 1 ... 97 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.