Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.391 views

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:43:
[...]

IPC tanks met regenwater, als je er genoeg kwijt kan.
Ik kan ze wel kwijt maar heb al maanden geen regen van betekenis gezien hier.
Ik durf mijn peukje niet in de berm te gooien hier.
Alles is bruin en de bladeren vallen van de bomen.

Nee dan liever maar een diepe bron en een pompje.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05:30
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:49:
[...]

Hoever is het Tjeukermeer ? Tyleenslang daarheen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 06:40
Hier sinds vorig jaar ook een bron en een 5m3 /uur pomp :)

Mijn gras is groen ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:52:

Mijn gras is groen ;)
Hier in Waterland kan dat niet want dan komen mijn heipalen droog te staan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:50:
[...]

Hoever is het Tjeukermeer ? Tyleenslang daarheen.
13 km dan is het mooi heet voor het hier is in de zomer :')

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• koevlaas2
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:59:
[...]

13 km dan is het mooi heet voor het hier is in de zomer :')
Dat is wel erg ver voor een slang uitrollen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Grolsch schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:52:

Mijn gras is groen ;)
Nou, ik heb al enkele jaren een grondpomp (voor in het geval als) maar deze dit jaar helemaal niet gebruikt zodat de grondbegroeïng diep kan wortelen voor de toekomt. Eenmaal je begint met beregenenen moet je het immers blijven volhouden want de beplanting wordt er "lui" door. En op de looplijnen na is ook alles groen. Krijgen de bloemen zelfs meer kans dan tussen hoog opschietend gras. Al drie maanden niet meer moeten maaien :+ . Elk nadeel hebt z'n voordeel. :)
(tussenkomst in het kader van Duurzaamheid ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2022 08:57 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:38
genc007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:13:
Snapt iemand nog waar die Jetten dagelijks mee bezig is?
Hij vindt zichzelf een hele kerel en vliegt nog veel meer dan toen hij geen minister was.
Hij is hele dagen bezig met interessant doen op allerlei buitenlandse bijeenkomsten, stoot meer daarbij CO2 uit dan een half dorp, maar vertelt de Nederlander dat die minder energie moet verbruiken. |:(
Ondertussen heeft ie geen tijd om bij de algemene politieke beschouwingen te zijn, waar energie zo'n beetje het belangrijkste onderwerp is.
Zie o.a. https://www.geenstijl.nl/...rlust-sweetie-look-it-up/
Zelden zo'n incompetente huichelaar als minister meegemaakt.

Ook Pieter Omtzigt is bezig om Robje hierop aan te spreken:
https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1565609687218896896

Kijk bijvoorbeeld ook even terug naar het verhaal van kolencentrales versus gascentrales. Hij had de ballen niet om zelf te besluiten dat die kolencentrales vol gas aan moesten, terwijl dat al lang duidelijk was. Pas toen Duitsland dit (ook te laat) verkondigde durfde hij het ook te vertellen. Prutser.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 03-09-2022 10:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:27
Ronald.42 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:49:
[...]

Het is inderdaad treurig, hier heeft het in 3 maanden hooguit 2 dagen geregend. Daar doet een regenwateropslag ook niet veel aan.

Gisteren tot overmaat van ramp ook nog een forse bermbrand 100 meter verderop. Een stuk van zeker 2000 m2 afgebrand (ontstaan door kinderen met vuurwerk). De as dwarrelde in onze kurkdroge tuin neer. Toch maar even thuisgebleven voor de zekerheid.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 22:48
@Ronald.42 @koevlaas2 @Grolsch @IvoB2 @Joris748 en anderen.

Er is een apart topic voor regenwateropvang :)
Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/..

wat deels overloopt in dit topic:
Serieus water besparen

Met IBC's (bijna gratis) bovengronds gebruiken voor opslag kun je het vrij makkelijk rond breien, met een tvt van 5-10 jaar. Ondergronds heb je serieuze tanks nodig. Dan heb je geen tvt, maar wel een goed gevoel ;)

Maar die lange droogtes zijn wel een probleem. Je begint idioot grote buffers nodig te hebben.

• IvoB2
En dan nog.
Ik heb normaal een "buffer" van enkele miljoenen liters water en daar is de stand op de dag van vandaag minus 150 cm. Alleen al door verdamping.
In de afgelopen tien jaar nooit meegemaakt (en de winter uitgekomen met de hoogste stand ever: minus 30 cm). De hoeveelheid regen was tot en met juni zelfs normaal (met in de laatste winter meer dan normaal).
Maar de zon heeft zo lang en zo hard geschenen dat de verdamping van de grond een groter probleem was. Dan nog eens versterkt door een niet normale droge augustusmaand.

Vanaf maandag dienen de regenwaterputten aangesproken te worden en hopelijk nooit de grondpomp.
Vandaag werd hier de eerste regendag in weken voorspeld. Het heeft een kwartier gedruppeld en nu schijnt de zon al terug volop.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2022 10:51 ]

• IvoB2
Zwartoog schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:36:
@Ronald.42 @koevlaas2 @Grolsch @IvoB2 @Joris748 en anderen.

Er is een apart topic voor regenwateropvang :)
Het ging mij helemaal niet over regenopvang maar over het (mis) gebruik van dat (en alle) water.
En dat resorteert wel degelijk onder duurzaamheid. Duurzaamheid is wel iets breder dan alleen energieverbruik.
Pompen om te beregenen verbruiken trouwens niet alleen water maar ook energie. :+
5 m³ per uur pomp je heus niet met de hand op.
En bij het weer van de afgelopen dagen gaat deze beregening ook niet allemaal terug de grond in. Een groot deel verdampt gewoon.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2022 10:56 ]

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 20:21
joezzt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:02:
Nou ja, de noodvoorziening werkte niet na kortsluiting lees ik. Dus de zekering werkte niet en alles werd overbelast. Fascinerend om die rokende kabels te zien, dat zijn flinke man-made natuurkrachten aan ‘t werk.
Zo wordt de aarde goed opgewarmd!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

IvoB2 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:53:
Het ging mij helemaal niet over regenopvang maar over het (mis) gebruik van dat (en alle) water.
En dat resorteert wel degelijk onder duurzaamheid. Duurzaamheid is wel iets breder dan alleen energieverbruik.
Dit. Het is eigenlijk compleet onzinnig om gras groen te proberen houden, en het oppompen van grondwater daarvoor veroorzaakt in het grote plaatje veel meer problemen dan het non-issue dat je ermee probeert op te lossen.

De problematiek wordt goed belicht in bvb. Weg van water. Die gaat specifieker over BE, maar het grote plaatje geldt voor overal.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-11 15:20

Rzaan

Altijd zoekende

Slonzo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:43:
[...]

Dit. Het is eigenlijk compleet onzinnig om gras groen te proberen houden, en het oppompen van grondwater daarvoor veroorzaakt in het grote plaatje veel meer problemen dan het non-issue dat je ermee probeert op te lossen.
Verduurzaming haalt voor sommige mensen wel een hoop lol en vreugde uit het leven.
Er komt een punt dat zelfmoord en sterilisatie nog op het lijstje van verduurzaming komen.

• IvoB2
Nou het is maar hoe je het bekijkt. Ik haal veel meer lol en vreugde uit een wiegende bloemen- en variërende kruidenweide dan uit een steriel groen biljartgazon. Het eerste vind ik ook smakelijker in de keuken dan het laatste.
Wanneer je echter vreugde en veel lol haalt uit meerdere keren per week je gras op en neer af te hollen achter een machine of verlekkerd te turen naar het naastige robotje kan ik je geen ongelijk geven.
Laat de euthanasie- en sterilisatiespuit dus nog maar even in de kast. 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2022 12:57 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Rzaan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:48:
Verduurzaming haalt voor sommige mensen wel een hoop lol en vreugde uit het leven.
Er komt een punt dat zelfmoord en sterilisatie nog op het lijstje van verduurzaming komen.
Geen idee waar je naartoe wil met dit soort reactie, laten we "groen gras" op dezelfde lijn zetten als "alle vreugde uit het leven halen" en "zelfmoord en sterilisatie". Iets met een tang en een varken.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ah, de stijlvorm van overdrijving is u niet bekend?
En u kweekt citroenen neem ik aan?

Welk onderwerp mensen ook aandragen om goed te doen, er duikt altijd wel iemand op die er overheen moet gaan.
Nog beter, nog gezonder, nog meer betrokken, nog beter deugend, nog wakkerder, nog inventiever.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 22:48
[...]

Wikipedia: Soylent Green

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Rzaan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:14:
Ah, de stijlvorm van overdrijving is u niet bekend?
En u kweekt citroenen neem ik aan?

Welk onderwerp mensen ook aandragen om goed te doen, er duikt altijd wel iemand op die er overheen moet gaan. Nog beter, nog gezonder, nog meer betrokken, nog beter deugend, nog wakkerder, nog inventiever.
Geen idee in welk opzicht je deze stijlvorm gepast vindt als reactie op het aankaarten van een milieuprobleem in een 'duurzame kroeg' topic, waar je zou verwachten dat die soort zaken benoemd en besproken mag worden.

De zure reactie komt van jou, niemand wil hier heilig zijn dan de paus. Maar het illustreert wel weer perfect wat voor weerstand er komt door onwetendheid, kortzichtigheid en de onbereidheid om te veranderen of los te laten.

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 03-09-2022 13:50 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Slonzo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:45:
[...]

Geen idee in welk opzicht je deze stijlvorm gepast vindt als reactie op het aankaarten van een milieuprobleem in een 'duurzame kroeg' topic, waar je zou verwachten dat die soort zaken benoemd en besproken mag worden.

De zure reactie komt van jou, niemand wil hier heilig zijn dan de paus. Maar het illustreert wel weer perfect wat voor weerstand er komt door onwetendheid, kortzichtigheid en de onbereidheid om te veranderen of los te laten.
Ik ben bij dat dit een virtuele kroeg is, want in een echte kroeg was ik naar huis gegaan of een deurtje verder.
Wat een pretletter ben jij.

Alles mag besproken worden, en ik mag daar dan weer lacherig over doen.
Dat is het kenmerk van een virtuele kroeg.
Ik doe aardig mijn best om te veranderen en te investeren in duurzaamheid, maar krijg af en toe een kunstkop als iemand dan aangeeft dat ik niet voldoende doe. Of dat het beter kan. Of het verwijt waarom ik 's nachts TV moet willen kijken. Of waarom ik zonodig een warme WC-bril nodig heb. Of wat ik te zoeken heb in Thailand terwijl Drenthe op de fiets ook leuk is. En dan geen elektrische fiets want accu's komen van Satan.

• IvoB2
Slonzo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:45:
[...]
Laat het los en doe gewoon je ding. :)

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Sowieso, ik haal met verduurzaming een hoop lol en vreugde uit mijn leven. Mijn leven zet ik zo op een goede manier in en daar word ik heel blij van!

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik moet toch even de beentjes strekken, dan zet ik wel meteen even een muziekje op.

• NoepZor
  • Laatst online: 14-11 13:23
Ik vind mijn vraag een beetje overbodig voor een eigen topic, maar kan ik de volle subsidie krijgen als ik in 2x iets aanvraag? In mijn geval 2 maatregelen (vloerisolatie + spouwmuurisolatie), waar wellicht nog een derde bij gaat komen (kunststof kozijnen met HR++(+) glas). Kan ik dan beide los aanvragen en krijg ik bij de kozijnen de maximale subsidie gezien de eerder genomen isolatiemaatregelen? Het gaat dan binnen het jaar na isolatie plaatsvinden in ieder geval.

De wijzen komen uit het Oosten!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij net op het juiste moment de topicwaarschuwing weer toegevoegd die vergeten was mee te nemen van deel 3 > deel 4 ;) (n.v.t. op jou NoepZor ;) ).

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2022 11:30 ]

• twain4me

twain4me

NoepZor schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:10:
Ik vind mijn vraag een beetje overbodig voor een eigen topic, maar kan ik de volle subsidie krijgen als ik in 2x iets aanvraag? In mijn geval 2 maatregelen (vloerisolatie + spouwmuurisolatie), waar wellicht nog een derde bij gaat komen (kunststof kozijnen met HR++(+) glas). Kan ik dan beide los aanvragen en krijg ik bij de kozijnen de maximale subsidie gezien de eerder genomen isolatiemaatregelen? Het gaat dan binnen het jaar na isolatie plaatsvinden in ieder geval.
In basis moet je of 2 of meer maatregelen nemen, vanaf volgend jaar kan 1 maatregel ook, maar dan krijg je minder subsidie. Je moet het zoals ik altijd begrepen heb in basis als 1 aanvraag indienen. en idd binnen het jaar. maar ik zou mij niet geloven op mijn blauwe ogen (die zijn namelijk bruin) en gewoon de mensen vragen die je de subsidie gaan geven ;)

• NoepZor
  • Laatst online: 14-11 13:23
Volgens de chatmedewerker mag je het in meerdere delen aanvragen, zolang je maar maximaal 1 aanvraag per soort hebt (dus 1x spouwmuurisolatie, 1x vloerisolatie etc.). Echter zit er volgens haar geen verband tussen, dus een aanvraag voor 1 maatregel na een andere aanvraag zal leiden tot het lagere subsidiebedrag. Dan is het interessanter om te wachten tot alles klaar is en dan ineens aan te vragen. Maar wellicht wordt e.e.a. richting einde jaar duidelijker voor 2023.

De wijzen komen uit het Oosten!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:51
twain4me schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:57:
[...]

In basis moet je of 2 of meer maatregelen nemen, vanaf volgend jaar kan 1 maatregel ook, maar dan krijg je minder subsidie. Je moet het zoals ik altijd begrepen heb in basis als 1 aanvraag indienen. en idd binnen het jaar. maar ik zou mij niet geloven op mijn blauwe ogen (die zijn namelijk bruin) en gewoon de mensen vragen die je de subsidie gaan geven ;)
Geld dat ook voor warmtepompen cq warm tap water oplossing? Wij hebben enkel een warmtepomp nodig en geen isolatie omdat wij een woning hebben uit 2014 maar willen wel van het gas af.

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:31
spijkerhoofd schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:59:
[...]

Geld dat ook voor warmtepompen cq warm tap water oplossing? Wij hebben enkel een warmtepomp nodig en geen isolatie omdat wij een woning hebben uit 2014 maar willen wel van het gas af.
Hiervoor gold al (in ieder geval afgelopen april), dat je voor die ene maatregel mbt warmtepompen (of warmtepompboiler) subsidie kan aanvragen.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-11 19:22
Uit BNdeStem

Kremlin: ‘Gasleveringen aan Europa afgebroken vanwege westerse sancties’
Dmitri Peskov, woordvoerder van het Kremlin, heeft vandaag gezegd dat het de schuld is van het Westen dat er geen gasleveringen kunnen plaatsvinden via de Nord Stream 1-pijplijn.

De Rus voegde eraan toe dat de volledige hervatting van de gasleveringen door Rusland via Nord Stream 1 ‘ongetwijfeld’ afhankelijk is van de vraag of het Westen zijn sancties tegen Moskou opheft. ,,Het zijn de sancties uit het Westen die ons tot de situatie hebben gebracht die we nu zien.”

Schorsing van gasleveringen
De grootste Russische energieleverancier Gazprom kondigde vrijdagavond aan dat de schorsing van de gasleveringen in westelijke richting via de Nord Stream 1-pijpleiding voor onbepaalde tijd zou worden verlengd, wegens ‘defecten’ aan een turbine langs de pijpleiding. Inmiddels hebben de Russische autoriteiten volgens Gazprom bepaald dat de stilgelegde gascompressor gevaarlijk is. Het staatsgasbedrijf heeft het nu ook over een constructiefout in de door Siemens gebouwde compressor.

Gazprom heeft ook westerse sancties de schuld gegeven van de onderbreking van de gasleveringen, en heeft gezegd dat fabrikant Siemens geen reparaties kon uitvoeren aan de turbines die in Nord Stream 1 worden gebruikt wegens sancties tegen het Russische staatsenergiebedrijf. De EU heeft de beweringen van Gazprom verworpen en Poetin ervan beschuldigd zijn gasexport als wapen te gebruiken.

Cruciaal
Nord Stream 1 is de grootste pijpleiding voor gas van Rusland naar Europa en heeft een capaciteit van 55 miljard kubieke meter gas per jaar. De voortzetting van de leveringen via de pijplijn wordt van cruciaal belang geacht om een verdieping van de energiecrisis te voorkomen. De energiecrisis in Europa, die is ontstaan door de lagere Russische gasstromen, wordt dan ook gezien als een belangrijke test voor de steun van het Westen aan Oekraïne.

Volgens analisten hoopt Rusland dat de recordprijzen voor energie en de nakende voedseltekorten deze winter Europa ertoe zal aanzetten Oekraïne te duwen richting een overgave. Rusland zou dit doen omdat de militaire doelen voorlopig niet gehaald worden in Oekraïne.

‘Slechter leven in Europa’
Russische functionarissen wijzen graag op de groeiende woede in de EU over de stijgende prijzen, waarbij Peskov vandaag zei dat het duidelijk was dat het leven ‘slechter werd voor mensen, zakenlieden en bedrijven in Europa’.

https://www.bndestem.nl/b...rse-sancties-br~a1ce62c7/

Daar komt de aap uit de mouw. :(
Volgens mij zitten we in Nederland nu met een vulling van de gasopslagen van 77,5%

Mijn gevoel zegt dat de regering per direct moet afkondigen dat alle overige gas verbruikende industrieën die niet noodzakelijk zijn gewoon gelijk uit gezet moeten worden. Anders halen we eind November niet eens.

Tegen die tijd zal de prijs wel rond de 10 euro per m3 gas kunnen gaan liggen.

Ik hoop echt dat ik ongelijk heb maar dit word een enorme ramp de komende winter ben ik bang.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ramp, of de crisis die we nodig hebben voor daadwerkelijke permanente verandering.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:10
Tijd voor een pijnlijke middelvinger naar het oosten. We willen nog wel wat gas, maar alleen tegen de prijs van 2 jaar terug. Op hetzelfde Moment: Niet essentiële industrie uit, tijdelijk Groningen open, maar wel met riante compensatie, alles op alles zetten voor verduurzaming. En hopen op een milde winter.

• spijkerhoofd
Termy schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:12:
Ramp, of de crisis die we nodig hebben voor daadwerkelijke permanente verandering.
Vooral dat, wij hebben recentelijk een A label woning gekocht met gas en zonder zonnepanelen, dus wij willen van het gas en en zonnepanelen aanschaffen, dus voor bieden offertes aangevraagd. Ik had gister een gesprek met een lokale installateur over de aanvraag, ze lopen over van de aanvragen, en dat is bij iedereen zo. Ik vind het goed nieuws persoonlijk want hoe sneller we van het gas afgaan hoe beter. Helaas is er een tekort aan techneuten, materiaal etc dus de wachttijden zijn giga.

Blijkbaar hebben wij een crisis nodig om tot het besef te komen dat fossiele brandstoffen een eindig verhaal is...

Een vriend zei laatst, er is geen aandeel in de wereld die zoveel rendement geeft als een warmtepomp :+

• spijkerhoofd
overhyped schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:02:
Tijd voor een pijnlijke middelvinger naar het oosten. We willen nog wel wat gas, maar alleen tegen de prijs van 2 jaar terug. Op hetzelfde Moment: Niet essentiële industrie uit, tijdelijk Groningen open, maar wel met riante compensatie, alles op alles zetten voor verduurzaming. En hopen op een milde winter.
We zouden huizen zo moeten maken dat het aarbevingen kan overleven zoals in Japan en Californië gebeurt.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:24
spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:32:
[...]

We zouden huizen zo moeten maken dat het aarbevingen kan overleven zoals in Japan en Californië gebeurt.
Dat is een technische oplossing, maar als je de oorzaak van de bevingen weet en ze kan voorkomen, is dat overbodig. Dan kun je de bron aanpakken. Bij vulkanisme en platentectoniek ligt dat net wat anders :+ Een huis dat tegen een beving kan, neemt niet de angst van bewoners zomaar weg.

Ik heb ook een warmtepomp besteld en hoop dat die deze of volgende maand geïnstalleerd wordt - ik wil, nu ik die knoop heb doorgehakt, ook zsm van dat gas af. Over mijn back-up-houtkacheltje ga ik hier maar niet beginnen :$

• spijkerhoofd
Gramser schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:02:
[...]

Dat is een technische oplossing, maar als je de oorzaak van de bevingen weet en ze kan voorkomen, is dat overbodig. Dan kun je de bron aanpakken. Bij vulkanisme en platentectoniek ligt dat net wat anders :+ Een huis dat tegen een beving kan, neemt niet de angst van bewoners zomaar weg.
Helaas zijn we door het velen gas te laat om aardbevingen te voorkomen, daarom is een oplossing bedenken het enige wat we kunnen!
Ik heb ook een warmtepomp besteld en hoop dat die deze of volgende maand geïnstalleerd wordt - ik wil, nu ik die knoop heb doorgehakt, ook zsm van dat gas af. Over mijn back-up-houtkacheltje ga ik hier maar niet beginnen :$
Hoelang duurde de levering? Wij zijn ook bezig met een warmtepomp en willen ook zo snel van het gas af dus het zou fijn zijn als we weten wat de looptijd gemiddeld is tussen de offerte en de gas met weg.

• Gramser
Hij is nog niet geleverd - maar dat is voorzien in september of oktober. Ik heb begin mei besteld. En het loopt dus nog.

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:07
We zitten in een crisis die pijnlijk duidelijk maakt dat alles jarenlang te goedkoop was, niet de werkelijke prijs. Goedkope energie en grondstoffen door vervuiling, schending mensenrechten, gewapend conflict door vingers te zien. Goedkope arbeid door vervuiling en slechte werkomstandigheden te accepteren.

Europa heeft weinig cruciale grondstoffen, weinig handen voor arbeid. We zijn trots op onze Westerse normen en waarden, totdat het onze portemonnee /leefstijl raakt.. omdat kosten niet meer (in buitenland) verborgen blijven [rant off]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:31:
[...]

Blijkbaar hebben wij een crisis nodig om tot het besef te komen dat fossiele brandstoffen een eindig verhaal is...

[...]
Het gebruik van fossiele brandstoffen zal dan mogelijk een eindig verhaal worden, maar het doemscenario dat we ooit zonder fossiele brandstoffen zouden komen te zitten zal op deze manier géén waarheid worden.

• JeroenH
  • Nu online
rupie99 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:42:
We zitten in een crisis die pijnlijk duidelijk maakt dat alles jarenlang te goedkoop was, niet de werkelijke prijs. Goedkope energie en grondstoffen door vervuiling, schending mensenrechten, gewapend conflict door vingers te zien. Goedkope arbeid door vervuiling en slechte werkomstandigheden te accepteren.

Europa heeft weinig cruciale grondstoffen, weinig handen voor arbeid. We zijn trots op onze Westerse normen en waarden, totdat het onze portemonnee /leefstijl raakt.. omdat kosten niet meer (in buitenland) verborgen blijven [rant off]
En nu van zaken als energie de échte kosten duidelijk worden, wordt ook duidelijk dat we die kosten misschien niet erg eerlijk verdelen. Dat zorgt voor sociale onrust met nare bij-effecten als extremisme, xenofobie, etc.

Elke oplossing zal ergens pijn doen, en aangezien niemand die pijn wil hebben (althans, niemand wil meer pijn hebben dan iemand anders) zie ik niet hoe de komende tijd makkelijk zou kunnen worden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• spijkerhoofd
JeroenH schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:05:
[...]

En nu van zaken als energie de échte kosten duidelijk worden, wordt ook duidelijk dat we die kosten misschien niet erg eerlijk verdelen. Dat zorgt voor sociale onrust met nare bij-effecten als extremisme, xenofobie, etc.

Elke oplossing zal ergens pijn doen, en aangezien niemand die pijn wil hebben (althans, niemand wil meer pijn hebben dan iemand anders) zie ik niet hoe de komende tijd makkelijk zou kunnen worden.
Voor de meeste is het gewoon zaak om te minderen met consumeren, een keer minder op vakantie te gaan en een jaar langer te doen met een tv. Voor een klein groepje minima mogen we wat meer doen, en vooral we moeten kijken hoe de meeste mensen, ook de huurders, kunnen profiteren van zonnepanelen en een warmtepomp wellicht met dwang richting de verhuurder. De ongelijkheid met huur en koop word groter dankzij de mogelijkheid tussen een warmtepomp en zonnepanelen om zo de vaste lasten naar beneden te krijgen.

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11 22:51
Helemaal eens met @rupie99 en @JeroenH . Het is vooral beangstigend om te zien hoe snel mensen op hun rug gaan liggen in ruil voor cheap gas (Laat RU UKR maar binnenvallen zodat wij goedkoop gas hebben). In 39-45 hebben we ook zo'n mensen gehad ... .

Deze crisis gaat pijn doen maar het is wel imo DE katalysator om onze energievoorziening te herbekijken.
Ik heb zelf recentelijk (deels) gerenoveerd en zit nog met gas. De zonnepanelen zijn besteld en eens het isoleren rond is, gaan we kijken om de gas buiten te gooien.

In tussentijd: alle electrische apparaten nakijken, sluimerverbruik opmeten en ingrijpen waar nodig. Oja, en hopen op een zachte winter!

• JeroenH
  • Nu online
Jormungandr schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:27:
Oja, en hopen op een zachte winter!
Daar moeten we inderdaad op hopen om de zaken op korte termijn niet erger te maken dan ze al zijn, maar dat is natuurlijk uitstel van executie. We hebben structurele maatregelen nodig om van het aardgas (uiteindelijjk alle fossiele brandstoffen natuurlijk) af te komen, en hoe je het ook wendt of keert: dat is niet eenvoudig of goedkoop.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-11 17:00
JeroenH schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:19:
Daar moeten we inderdaad op hopen om de zaken op korte termijn niet erger te maken dan ze al zijn, maar dat is natuurlijk uitstel van executie. We hebben structurele maatregelen nodig om van het aardgas (uiteindelijjk alle fossiele brandstoffen natuurlijk) af te komen, en hoe je het ook wendt of keert: dat is niet eenvoudig of goedkoop.
We hebben in Nederland als land natuurlijk geld zat. Alleen was er tot nu toe geen enkel gevoel van urgentie.

Bijvoorbeeld als je kijkt naar windparken op zee. Dan is er geen enkel gevoel van urgentie bij de overheid om zo snel mogelijk veel windenergie toe te voegen.

In plaats daarvan probeert men bedrijven tegen elkaar uit te spelen (zodat er in ieder geval geen subsidie nodig is) en recent ook nog een schoonheidwedstrijd om natuur aan te leggen.

Het zelfde zie je natuurlijk bij vereniging eigen huis: duurzaanheid is volsterkt ongeschikt aan het terugverdienen van de investering en bijvoorkeur wachten op een grote zak met subsidiegeld van de overheid.

Misschien dat met de huidige gasprijzen dat gevoel van urgentie wel komt: we hebben enorm veel groene energie nodig om minder gas te gebruiken. Dan moet iedereen die wat kan doen zo snel mogelijk aan de slag.

In plaats daarvan gaat half nederland zeuren dat mensen met zonnepanelen nu zo veel verdienen en dat daar iets aangedaan moet worden. Lekker destructief.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

JeroenH schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:19:
[...]

De ironie in deze is dat de zachte winters waar je op hoopt juist worden veroorzaakt door het gebruik van fossiele brandstoffen… :/

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

phicoh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:30:
[...]

In plaats daarvan gaat half nederland zeuren dat mensen met zonnepanelen nu zo veel verdienen en dat daar iets aangedaan moet worden. Lekker destructief.
Dat ja. Ik heb mijn broer ook al een paar keer aangespoord om zonnepanelen te leggen. Nee, had hij geen zin in.
Misschien nu wel.

Ik heb het eerder gezegd, ik zeg het nog eens: zonnepanelen op elk dak verplichten. Dan maak je zelfs in de winter nog verschil. En wat is de terugverdientijd met de huidige stroomprijzen, 3 jaar?
En daar heeft ook het deel dat geen zonnepanelen kan leggen (flatgebouwen) profijt van.

Signatures zijn voor boomers.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 15:47

AMDFreak

Intel is zo..

Ik weet nog heel goed dat ik +/- 7 jaar geleden als eerste zonnepanelen op mijn dak had laten leggen..
Ik hoor de buren nog zeggen, wij nemen ze niet, dat vinden we niet mooi.. en nu? Heel de straat is inmiddels om met zonnepanelen..

Zodra je de burgers raakt in de portomonee, gaan ze er anders naar kijken..
En waarom moet een investering altijd terug verdient worden? Men koopt wel een auto van zeg 20k (met lening).. maar dat verdien je na 5 jaar never nooit terug.. En waarom moet elke investering die in het huis gedaan wordt, terug verdient worden? Het is ook een stukje verantwoordelijkheid nemen.

ja, ik wil ook van het gas af, maar kan nog geen fatsoenlijke warmtepomp installateur vinden ;(
Die ook nog eens bereid is om even te sparren naar oplossingen..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:52

de Peer

under peer review

AMDFreak schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:48:
Ik weet nog heel goed dat ik +/- 7 jaar geleden als eerste zonnepanelen op mijn dak had laten leggen..
Ik hoor de buren nog zeggen, wij nemen ze niet, dat vinden we niet mooi.. en nu? Heel de straat is inmiddels om met zonnepanelen..

En waarom moet een investering altijd terug verdient worden? Men koopt wel een auto van zeg 20k (met lening).. maar dat verdien je na 5 jaar never nooit terug.. En waarom moet elke investering die in het huis gedaan wordt, terug verdient worden? Het is ook een stukje verantwoordelijkheid nemen.

ja, ik wil ook van het gas af, maar kan nog geen fatsoenlijke warmtepomp installateur vinden ;(
Die ook nog eens bereid is om even te sparren naar oplossingen..
waarom nam je de afgelopen 5 jaar geen warmtepomp dan?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat een auto een noodzaak is (voor veel mensen) en ook plezier kan geven. Een verbouwing kan woongenot opleveren.
Zonnepanelen die niets opleveren en alleen maar geld kosten doen helemaal niets. Als het alleen ging om duurzame energie is er maar een klein deel van de bevolking die daar echt geld voor wil uitgeven.
Dus ja, voor zonnepanelen is het belangrijk dat die investering terug verdiend kan worden.

• spijkerhoofd
Maasluip schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:42:
[...]

Omdat een auto een noodzaak is (voor veel mensen) en ook plezier kan geven. Een verbouwing kan woongenot opleveren.
Zonnepanelen die niets opleveren en alleen maar geld kosten doen helemaal niets. Als het alleen ging om duurzame energie is er maar een klein deel van de bevolking die daar echt geld voor wil uitgeven.
Dus ja, voor zonnepanelen is het belangrijk dat die investering terug verdiend kan worden.
Dat is dus het probleem met korte termijn denken, helemaal met een koopwoning waar men 10 jaar of langer willen wonen moet je niet enkel na denken voor korte termijn maar juist lange termijn. Overigens aan de maandlasten kun je toch meteen merken als je zonnepanelen hebt?

• IvoB2
spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:31:
[...]
Een vriend zei laatst, er is geen aandeel in de wereld die zoveel rendement geeft als een warmtepomp :+
Geef mij dan toch maar het isolatie-aandeel.
Zonder dat aandeel presteert je WP-aandeel ook maar matig.
Je hebt voor een WP nog altijd elektriciteit nodig en die is nog altijd gekoppeld aan de gasprijs indien afkomstig van het net.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:05:
[...]

Overigens aan de maandlasten kun je toch meteen merken als je zonnepanelen hebt?
Dat bedoel ik met terugverdienen. Ja, met lagere maandlasten is het evident. Ik weet dat je een dief van je eigen portomonnee bent als je geen zonnepanelen legt (ik heb ze al 10 jaar), maar nog zijn er hele volksstammen die de investering te hoog vinden of om wat voor reden geen zonnepanelen neerleggen. Of als ze neergelegd worden, dan een paar excuuspaneeltjes.
En als die lagere maandlasten er al niet meer waren dan deed helemaal niemand het.

• IvoB2
[...]

Wanneer een auto alleen gekocht werd uit noodzaak reden we nu allemaal in de basic Dacia uitvoering rond of gelijkaardig. Zijn nochtans in de minderheid op onze wegen.
En PV levert altijd iets op, al was het maar een energiefactuur waar je vrolijk van wordt. Daarom moet het zichzelf nog niet binnen x-jaar terugverdienen.
Alhoewel je het niet ziet levert isolatie zowel een lagere energiefactuur op en het verhoogt je wooncomfort.
Toch lag ook hier de prioriteit bij velen jaren lang ergens anders.
En als die lagere maandlasten er al niet meer waren dan deed helemaal niemand het.
Maar wel een lening aangaan voor een keuken, badkamer, auto, reisje,.... die de maandlasten/schulden verhogen? 8)7

Uiteraard doet iemand dat wel al zouden de maandlasten niet onmiddellijk verminderen.
Ik heb o.a. PV enthuisaccu nl. geplaatst om meer onafhankelijk te zijn van de gas-, olie- en nucleaireboeren.
Win-win want de maandlasten gaan er in het eerste geval ook nog eens door omlaag.
Die SUV mogen ze dan houden en die "onvergetelijke" reis doe ik dan wel even - lasten- en schuldenloos - in eigen tuin.
Dubbel plezier gegarandeerd. Een reeds afbetaalde cocktail smaakt me altijd beter dan eentje op afbetaling. Maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 06-09-2022 15:27 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:27
[...]

2 jaar geleden een huis gebouwd. De warmtepomp en de zonnepanelen (en zeer energiezuinig bouwen) geven nu heel veel genot. Ik hoef me geen zorgen te maken over mijn energierekening.

Ik houd een netto maandsalaris over, dat ik niet aan een energierekening hoef te besteden. En kan gebruiken voor dingen die echt genot opleveren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:19:
[...]

Maar wel een lening aangaan voor een keuken, badkamer, auto, reisje,.... die de maandlasten/schulden verhogen? 8)7
Zoals ik zeg: woongenot, leefgenot. Je legt geen zonnepanelen op het dak als je daar geen voordeel van hebt. Je gaat op vakantie om ergens heen te gaan, uit te rusten, whatever.

• twain4me

twain4me

Het was niet hip, en het had dus geen prioriteit,men betaalde gewoon het ~150 euro voorschot elke maand en ging op vakantie van het vakantiegeld. nu moeten mensen hun vakantiegeld/spaargeld aanspreken om de energierekening te betalen en gaan ze pas nadenken. wat er nu gebeurd bewijst (helaas) dat de enige manier om mensen bewust met energie om te laten gaan de prijs enorm verhogen is . jaren lang overheids reclames, gemeentes die spaarlampen gingen uitdelen, subsidies, etc etc etc en het hielp allemaal bijna niets. Daar komt bij dat flink wat mensen geen idee heeft hoe zijn energie rekening werkt, zolang die geld terug kregen aan het einde van het jaar hadden ze het goed gedaan :+ Ik geloof niet dat je van die mensen veel verantwoordelijkheid kan verwachten

• twain4me

twain4me

Maasluip schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:40:
[...]

Zoals ik zeg: woongenot, leefgenot. Je legt geen zonnepanelen op het dak als je daar geen voordeel van hebt. Je gaat op vakantie om ergens heen te gaan, uit te rusten, whatever.
mooie verhalen en foto's voor "de buren" er zijn gewoon heel erg veel mensen die leven voor een ander. In engels sprekende landen hebben ze er zelfs een uitdrukking voor "Keeping up with the Joneses" helaas hebben de joneses dus kennelijk geen zonnepanelen of isolatie ;)

• Andrehj
Joris748 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:38:
2 jaar geleden een huis gebouwd. De warmtepomp en de zonnepanelen (en zeer energiezuinig bouwen) geven nu heel veel genot. Ik hoef me geen zorgen te maken over mijn energierekening.

Ik houd een netto maandsalaris over, dat ik niet aan een energierekening hoef te besteden. En kan gebruiken voor dingen die echt genot opleveren.
Sterker nog, zonder PV en WP had ik nu een netto maandsalaris aan energie moeten betalen, terwijl mét PV en WP de energiemaatschappijen dit jaar een netto maandsalaris aan ons overmaken. Best een groot verschil dus. Ben benieuwd welke kant het volgend jaar op gaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• IvoB2
Maasluip schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:40:
[...]

Er is een groot verschil tussen voordeel hebben en iets telkens, zeker basisvoorzieningen, te moeten terugverdienen op een zo kort mogelijke tijd.
Als dat voor alles zou opgaan (de vraag is dus waarom moet luxe zich niet terugverdienen en basisbehoeften wel?) zou ik maar moeten gaan werken tot ik alles had. Gezien alles zich terugverdiend zou ik na een eenmalige aankoop van alle voorzieningen op de lauweren kunnen rusten tot alles zich terugverdiend voor een vervanging.

Je extrapoleert trouwens jouw levenservaringen naar ieder ander.
Ik moet bv. helemaal niet "ergens heen gaan" (laat staan uren in de fille gaan staan om ergens op een hoop te gaan liggen) om uit te rusten.
Luxe, genot worden door iedereen anders ervaren. Er wordt dan ook anders naar gehandeld.
Voor mij is energieonafhankelijkheid een luxe en ik geniet daarvan. Jij dan weer om ergens heen te kunnen gaan om uit te rusten, whatever.
Maar iedere (korte termijn) keuze heeft zijn (lange termijn) gevolgen. En dat wordt nogal eens over het hoofd gezien.

Persoonlijk begrijp ik ook helemaal niet (maar dat zal een persoonlijke kortsluiting zijn) dat mensen geen zonnepanelen op hun dak willen hebben omdat ze "lelijk" zijn.
Ten eerste kan je over smaken en kleuren geen oordeel vellen en ten tweede bouw ik mijn huis niet voor het zicht van de buren. Hoe het er van buiten uitziet kan me dus weinig schelen. Wanneer het van binnen naar eigen smaak en gewenst comfortniveau is ingericht en onderhouds en economisch vriendelijk is maakt me meer uit. Ik zit ook zelden naar mijn eigen dak te turen.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 06-09-2022 18:30 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:08

Proton_

Team Welles

IvoB2 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:21:
[...]
Ik zit ook zelden naar mijn eigen dak te turen.
Omdat ik ze mooi vind en er een goed gevoel bij krijg, zorg ik dat ik ze ook zelf (van onder) kan zien :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG_kdVXiFx7eLcnaypKINKROyO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLMAFx6QR3PIuCdCNGSSoaDN.jpg?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• IvoB2
Leuk, spijtig genoeg ligt de carport hier op het noorden.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:05
Proton_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:50:
[...]

Omdat ik ze mooi vind en er een goed gevoel bij krijg, zorg ik dat ik ze ook zelf (van onder) kan zien :)
[Afbeelding]
Houdt dat dak het? Bij mij wilde de installateur er niet aan. Hoewel ook Noord, hoe meer PV in de winter hoe beter want er wordt vanaf nu toch alleen nog per maand gesaldeerd.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mv_ak wat zou het niet moeten houden?
De panelen zitten met stokschroeven, het hout is ca 4x overgedimensioneerd, de overspanning is met een 18cm I-profiel waar mijn auto aan kan hangen (niet geprobeerd).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• twain4me

twain4me

mv_ak schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:38:
[...]

Houdt dat dak het? Bij mij wilde de installateur er niet aan. Hoewel ook Noord, hoe meer PV in de winter hoe beter want er wordt vanaf nu toch alleen nog per maand gesaldeerd.
Waarom zou het niet houden alles wat je mist is de schijfwerking van het dakbeschot en daarom heeft hij spankabels gebruikt als trekstang. dit is constructief een prima oplossing. je kan trouwens her en der dit soort oplossingen gewoon bestellen. als bv uitbouw of carport dat een instalateur het niet wil bouwen snap ik wel, dit is iets anders dan alleen wat panelen neerleggen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:44

ericplan

5180 Wp PV

Andrehj schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:06:
[...]
Sterker nog, zonder PV en WP had ik nu een netto maandsalaris aan energie moeten betalen, terwijl mét PV en WP de energiemaatschappijen dit jaar een netto maandsalaris aan ons overmaken. Best een groot verschil dus. Ben benieuwd welke kant het volgend jaar op gaat.
Hier ook zoiets. In 2008/2009 met zonneboiler en PV begonnen uit oogpunt van duurzaamheid. Bovendien als investering om later, na pensionering, lagere woonlasten te hebben. In 2019 panelen vervangen om van 3000 naar 5000 kWp te gaan in combinatie met aardgasvrij, aanvullende isolatie en HR++glas. Een traject van 14 jaar wat zich nu (letterlijk) uitbetaalt. Het maandelijkse voorschot is €0,-. En we krijgen nog een leuk bedrag terug.

A'dam PVOutput

• Termy

Termy

Fijn natuurlijk dat iedereen hier zich op de schouder aan't slaan is over alle fantastische duurzame dingen die men doet maar ik ben wel benieuwd wie hier kan melden dat ze iets uitsluitend hebben gedaan voor de duurzaamheid waar 0 financieel gewin aan hangt, zowel op korte als op lange termijn (en dan niet aankomen met dat alles een financiële component heeft door minder toekomstige kosten door minder/klimaatverandering).

Wat mij betreft is het geen enkel probleem dat men het voor de financiën doet. Dat krijgt men tenminste in beweging. Al het andere is voor de bühne of idealisten want als het financieel niet logisch is, dan betwijfel ik of het überhaupt nuttig en goed is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Termy schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:49:
Fijn natuurlijk dat iedereen hier zich op de schouder aan't slaan is over alle fantastische duurzame dingen die men doet maar ik ben wel benieuwd wie hier kan melden dat ze iets uitsluitend hebben gedaan voor de duurzaamheid waar 0 financieel gewin aan hangt, zowel op korte als op lange termijn (en dan niet aankomen met dat alles een financiële component heeft door minder toekomstige kosten door minder/klimaatverandering).

Wat mij betreft is het geen enkel probleem dat men het voor de financiën doet. Dat krijgt men tenminste in beweging. Al het andere is voor de bühne of idealisten want als het financieel niet logisch is, dan betwijfel ik of het überhaupt nuttig en goed is.
Het enige waar ik geld heb ingestoken en puur voor de duurzaamheid is is het afkoppelen van verschillende hemelwater afvoeren zodat deze in de grond infiltreren en niet rechtstreeks het riool ingaan. De rest zoals panelen,warmtepomp en warmtepompboiler puur op financiële gronden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:44

ericplan

5180 Wp PV

In 2008 was PV nog niet echt een verdienmodel, integendeel.

A'dam PVOutput

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:39
IvoB2 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:12:
Leuk, spijtig genoeg ligt de carport hier op het noorden.
Vast met lage hellingshoek

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:46
ericplan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:17:
In 2008 was PV nog niet echt een verdienmodel, integendeel.
Met SDE subsidie zou terugverdientijd 15 maar zijn. Ik heb achteraf de BTW over mijn in 2008 aangeschafte panelen nog teruggekregen. Investering voor 3500 Wp was €18k.
Tot mijn verhuizing in 2021 hebben ze 44mWh opgebracht, goed voor zo'n €24k.

• Andrehj
deejeebv schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:52:
[...]

Met SDE subsidie zou terugverdientijd 15 maar zijn. Ik heb achteraf de BTW over mijn in 2008 aangeschafte panelen nog teruggekregen. Investering voor 3500 Wp was €18k.
Tot mijn verhuizing in 2021 hebben ze 44mWh opgebracht, goed voor zo'n €24k.
24 k€ / 44 MWh = € 0.54 / kWh.
Ik weet of dit een Nederlandse situatie betreft, maar vraag me af in welk land in die tijd de stroom zo duur was. Tussen 2008 en 2021 kocht ik mijn stroom (in Nederland) in voor rond de 20 ct / kWh.

Die 44 MWh was dus in NL maar 8.8 k€ waard, waarmee je je investering dus nog lang niet hebt terugverdiend.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Termy het klopt dat het -achteraf- allemaal ook financieel zinvol bleek, maar dat was op het moment van investeren geen zekerheid en niet de drijfveer. Mijn vorige huis is verkocht voordat de spouwisolatie en douchetwtw 'terugverdiend' waren. Van de balansventilatie die ik ga installeren (nog even sparen...) is dat ook onzeker; dat gaat zeker €2k kosten en mijn stookkosten zijn op het moment ca €250 per jaar. Als ik daar de helft van uitspaar is het veel.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:05
twain4me schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:44:
[...]

Waarom zou het niet houden alles wat je mist is de schijfwerking van het dakbeschot en daarom heeft hij spankabels gebruikt als trekstang. dit is constructief een prima oplossing. je kan trouwens her en der dit soort oplossingen gewoon bestellen. als bv uitbouw of carport dat een instalateur het niet wil bouwen snap ik wel, dit is iets anders dan alleen wat panelen neerleggen.
Dat van die trekstangen zag ik, en gezien de overdimensionering zal het wel goed komen. Ziet er degelijk uit, mooi! Bestaande constructies met plexiglas vervangen door PV een lastiger verhaal, het glas weegt veel. Noord carport levert idd niet veel op met kleine hellingshoek. Zuid aan balkon met hellingshoek tot 90 graden is dan wel weer interessant voor de winter, alle plekjes opvullen.

• Termy

Termy

Proton_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:33:
@Termy het klopt dat het -achteraf- allemaal ook financieel zinvol bleek, maar dat was op het moment van investeren geen zekerheid en niet de drijfveer. Mijn vorige huis is verkocht voordat de spouwisolatie en douchetwtw 'terugverdiend' waren. Van de balansventilatie die ik ga installeren (nog even sparen...) is dat ook onzeker; dat gaat zeker €2k kosten en mijn stookkosten zijn op het moment ca €250 per jaar. Als ik daar de helft van uitspaar is het veel.
Misschien had ik het moeten preciseren met "puur voor duurzaamheid en niet eigen gewin". Comfortverhoging is natuurlijk ook voor jezelf (net als regenwater in je tuin ipv het riool btw) en daarnaast vermoed ik dat je huis ook voor meer verkocht is door de betere isolatie.

Wederom, geen bezwaar, maar ik wacht nog steeds op een echt duurzaamheidsoffer :p.

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-10 15:46
@ Termy, misschien is een groendak een "duurzaamheidsoffer"?
Ook al is het uitzicht uit je raam natuurlijk wel mooier.
(Behalve na een droge periode zoals nu, het is meer een bruindak op dit moment.)

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

Termy schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 23:06:
[...]

Misschien had ik het moeten preciseren met "puur voor duurzaamheid en niet eigen gewin". Comfortverhoging is natuurlijk ook voor jezelf (net als regenwater in je tuin ipv het riool btw) en daarnaast vermoed ik dat je huis ook voor meer verkocht is door de betere isolatie.

Wederom, geen bezwaar, maar ik wacht nog steeds op een echt duurzaamheidsoffer :p.
Ik gok dat je tot sint-juttemis kunt wachten op dat offer.

Die stelling kun je namelijk ook filosofisch bekijken als “puur altruïstisch en niet egoïstisch”.

Daar wordt in AWM sinds meer dan 20 jaar al over gediscussieerd en de consensus is dat geen mens puur altruïstisch noch puur egoïstisch is.

Daarom geloof ik naar alle waarschijnlijkheid niet dat iemand puur voor de duurzaamheid, noch puur voor eigen gewin handelt.

Elk voorbeeld zal aspecten, in verschillende gradaties, van beide handelingen in zich hebben.

• twain4me

twain4me

tegels eruit komt bij mij wel in de buurt maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik betonklinkers mooier vindt dan plantjes. :+

• Termy

Termy

Superbeagle schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 23:53:
[...]

Ik gok dat je tot sint-juttemis kunt wachten op dat offer.

Die stelling kun je namelijk ook filosofisch bekijken als “puur altruïstisch en niet egoïstisch”.

Daar wordt in AWM sinds meer dan 20 jaar al over gediscussieerd en de consensus is dat geen mens puur altruïstisch noch puur egoïstisch is.

Daarom geloof ik naar alle waarschijnlijkheid niet dat iemand puur voor de duurzaamheid, noch puur voor eigen gewin handelt.

Elk voorbeeld zal aspecten, in verschillende gradaties, van beide handelingen in zich hebben.
Mjah, dat is dan ook m'n punt en waarom ik bezwaar maak tegen de borstklopperij :).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik heb geen enkel bezwaar tegen trots, zeker als het over dingen gaat waar uiteindelijk iedereen beter van wordt :)

Zeker de pioniers zullen het daar van moeten hebben, want fundamenteel (praktijk)onderzoek kost doorgaans alleen tijd en geld maar is toch nodig. We staan op de schouders van eigenwijze mensen die regelmatig voor idioot zijn versleten.
Zoals de thuisaccu nu; financieel zeer twijfelachtig, ondoelmatig grondstoffengebruik, energieverslindend in laad/ontlaadefficiëntie maar de vraag financiert vooruitgang dus de techniek gaat ongetwijfeld goed genoeg worden en dan van pas komen.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-11 13:48

Bij de bouw van ons huis hebben we o.a. biologische isolatie toegepast zoals pavatex en hennepvezel. Om onszelf te "beschermen" heb ik nooit uitgerekend wat de meerkosten waren t.o.v. glaswol oid.
Daarnaast regenwateropvang aangebracht. Gezien de kuubsprijs van drinkwater en het feit dat we nb een eigen bron hebben volkomen overbodig maar we kunnen in deze droge periode met een gerust hart de planten watergeven.
Ook van een zonneboiler kun (kon) je zeggen dat het financieel niet uit kan aangezien het voordeliger is (was?) om PV neer te leggen en dan electrisch water te verwarmen,.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Termy

Termy

Ik had het meer over de beschuldigende vinger die gewezen werd op mensen die niks voor de duurzaamheid over hebben omdat ze destijds geen financieel dubieuze keuze wilden maken. Dat ze die keuze te lang hebben uitgesteld tot ruim nadat er een prima tvt op zat is zeker waar, maar ik word mild ongemakkelijk bij de suggestie dat men hier het puur uit idealisme heeft gedaan.

Wat thuisaccu betreft: dat is idd (nog) grote onzin en verspilling van grondstoffen. Waarom? Omdat de tvt de levensduur nauwelijks of niet dekt, maar voornamelijk omdat het geen probleem oplost (tegen netbelasting doet het in de zomer bijzonder weinig ivm lage capaciteit) en actief een veel belangrijker probleem tegenwerkt, nl electrificatie van transport (grondstoffen). De ontwikkeling van batterijen gaat hard en daar is geen dure inefficiënte thuisaccu voor nodig zolang het aandeel BEV zo klein is.

Ik ben uiteraard wel voorstander van de grootschalige versies die echt gebruikt worden voor opslag van zon/wind en stabilisatie van het net, want daar zit een heel ander financieel plaatje achter.

Met de snelheid van ontwikkeling is het thuis waarschijnlijk wel interessant over 5-10 jaar, mits salderen dan echt praktisch weg is. Als elk huishouden in NL een 15 kWh batterij plaatst is dat 120 GWh. Dat is zo'n 500x1000x een gemiddelde grootschalige opslag die nu gebouwd worden dus dat zou wel wat moeten doen.

• Gramser
Je kunt je duurzame "offers" elke dag maken. Door korter te douchen. Door de fiets te pakken. Door nog een keer geen vlees te eten. Allemaal dingen die echt niet financieel gedreven zijn, of in ieder geval dat niet moeten zijn.

Tenminste, zo kijk ik ernaar - voor sommigen is dit misschien ook wel financieel gedreven, aangezien gas en brandstof nu niet echt goedkoop zijn.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:21:
[...]

Er is een groot verschil tussen voordeel hebben en iets telkens, zeker basisvoorzieningen, te moeten terugverdienen op een zo kort mogelijke tijd.
Als dat voor alles zou opgaan (de vraag is dus waarom moet luxe zich niet terugverdienen en basisbehoeften wel?) zou ik maar moeten gaan werken tot ik alles had. Gezien alles zich terugverdiend zou ik na een eenmalige aankoop van alle voorzieningen op de lauweren kunnen rusten tot alles zich terugverdiend voor een vervanging.
Nee, nu maak je er een absurde vergelijking van, waarschijnlijk vooral omdat jij anders bent.
Daarbij: wie heeft het geld om een eenmalige aankop van alle voorzieningen te doen? Een jaarlijkse vakantie kun je ook niet eenmalig kopen, die "moet" je elk jaar doen. Elke drie jaar een andere auto, liever dat dan zonnepanelen. Ja, ik denk echt dat de meerderheid van de bevolking dat als prioriteit stelt.
Je extrapoleert trouwens jouw levenservaringen naar ieder ander.
Ik denk dat vooral jij jouw leefstijl extrapoleert. De gemiddelde burger is er echt niet zo mee bezig. Als ze dat wel waren dan lagen er al veel meer zonnepanelen. De gemiddelde burger gaat liever op vakantie en heeft liever een grote auto of geeft iig zijn geld liever aan iets anders uit.
Ik snap het ook niet, want zoals gezegd: ik weet dat je een dief van je eigen portomonnee bent. Maar veel mensen zien het niet, willen het niet, doen het niet.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:31
Termy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:20:
Ik had het meer over de beschuldigende vinger die gewezen werd op mensen die niks voor de duurzaamheid over hebben omdat ze destijds geen financieel dubieuze keuze wilden maken. Dat ze die keuze te lang hebben uitgesteld tot ruim nadat er een prima tvt op zat is zeker waar, maar ik word mild ongemakkelijk bij de suggestie dat men hier het puur uit idealisme heeft gedaan.

Wat thuisaccu betreft: dat is idd (nog) grote onzin en verspilling van grondstoffen. Waarom? Omdat de tvt de levensduur nauwelijks of niet dekt, maar voornamelijk omdat het geen probleem oplost (tegen netbelasting doet het in de zomer bijzonder weinig ivm lage capaciteit) en actief een veel belangrijker probleem tegenwerkt, nl electrificatie van transport (grondstoffen). De ontwikkeling van batterijen gaat hard en daar is geen dure inefficiënte thuisaccu voor nodig zolang het aandeel BEV zo klein is.

Ik ben uiteraard wel voorstander van de grootschalige versies die echt gebruikt worden voor opslag van zon/wind en stabilisatie van het net, want daar zit een heel ander financieel plaatje achter.

Met de snelheid van ontwikkeling is het thuis waarschijnlijk wel interessant over 5-10 jaar, mits salderen dan echt praktisch weg is. Als elk huishouden in NL een 15 kWh batterij plaatst is dat 120 GWh. Dat is zo'n 500x1000x een gemiddelde grootschalige opslag die nu gebouwd worden dus dat zou wel wat moeten doen.
Die terughoudendheid is precies waarom we nu in deze penarie zitten.

Allemaal van die boekhouders die gingen uitrekenen of zonnepanelen wel uitkonden of niet. Dat gebeurde bij Jan Modaal thuis, maar ook in de politiek, in de regie van dit land en zelfs Europa.
Er zijn heel veel dingen die allang aan had kunnen zien komen, maar er werd niks mee gedaan. Er was geen (goede) visie of die visie werd gedwarsboomd door de boekhouders of het terugverdientijd-monster.

Juist die terughoudendheid mag best eens met een vinger naar gewezen worden want het is de reden dat de situatie zo is als hij nu is.

We zitten al jaren hier tegenaan te kijken maar in de afgelopen tien jaar hebben we alleen maar onze afhankelijkheid vergroot, in termen van olie en gas.
Er is nooit vol ingezet op duurzaam. Het is nooit gezien als een (eventueel toekomstige) crisis.
De Corona crisis is een hoop geld tegen aan gegooid, maar als men dit als crisis ziet of zag en er dermate veel tegen aan had gegooid, hadden we nu veel minder problemen gehad.

Even het milieu-aspect aan de kant gelegd hebben we nog steeds allerlei reden om minder fossiel te gebruiken. Maar nee we hebben onze afhankelijkheid van Rusland alleen maar vergroot. En nu is het allemaal paniekvoetbal.

Sinds WO2 hebben we hard gewerkt aan een maatschappij met een hoge levensstandaard en welvaart, voornamelijk gebouwd op goedkope energie. In werkelijk alles speelt dat mee. Je huis warm houden of spullen uit China halen ipv hier om de hoek. Vervoer etc.

Waarom hebben we dan niet ons best gedaan om die "hoeksteen van de samenleving", goedkope energie, goedkoop te houden? Daar is duidelijk niet genoeg voor gezorgd en zitten we nu hiermee.

Dit geld voor politiek die visie had moeten hebben, maar ook voor de burger die soms lekker alles hetzelfde wilde houden (ook met zijn/haar stemkeuze) en nu met een hoge energierekening zit.

Ik vind het allemaal vooral heel jammer voor de minima die niet meer rond kunnen komen. Maar de wat meer vermogende mens die een leuk oud huis heeft gekocht, de energie rekening was al een beetje hoog maar dat boeide allemaal niet, en nu wel. Tja, daar heb ik minder moeite mee.

We zitten al jaren te kijken naar eigenlijk hele rare dingen in de maatschappij, die heel lang hebben gewerkt maar nu even een stuk minder. Heel veel dingen die nu gebeuren vind ik alleen maar een bevestiging van mijn beeld van de maatschappij/wereld.

De maatschappij, zeker in Europa, heeft goedkope energie nooit genoeg gewaardeerd.

/rant :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• annespruit1980
  • Laatst online: 06-11 09:28
Ik heb een aantal jaren geleden een warmtepomp gekocht in Duitsland voor iets meer dan 2200 euro.
Dat was een heleboel geld voor me, maar ik had het er voor over om het eens uit te proberen.
Zou er verder geen voordeel en subsidie geweest zijn, dan was het bij die ene pomp gebleven.
Nu kon ik echter er totaal 3 extra kopen ( 1 reserve ) en als bonus ben ik nu van het gas af, en heb volgend jaar een rekening van 0 ( zou dit jaar werkelijk achterlijk hoog zijn geweest ).
Als ik heel veel geld zou verdienen, had ik ze zonder meer kunnen kopen en misschien had ik dat gedaan.
Echter, ik kan niet eens een hypotheek krijgen, dus ja, ik kijk wel wat het financieel geeft, en veel minder naar milieu, al speelt dat wel mee.
Sterker nog, als ik het alleen voor het geld zou doen, had ik dit jaar juist veel gas verbruikt, en de stroom van de zonnepanelen verkocht voor 0,90 per kWh. Dan had ik echt een heel leuk bedrag kunnen incasseren. ( uiteraard wist ik ook niet dat het naar 0,90 zou gaan, maar dan nog zou ik het niet gedaan hebben ).

Edit: wat ook meespeelt is dat stroom op alle mogelijke manier gemaakt kan worden op een locatie door verschillende vormen van centrales ( dus ook kernenergie ).
Met gas is dat niet echt zo, hooguit ooit in de verre toekomst via waterstof ( of een ander gemaakt gas ).

[ Voor 11% gewijzigd door annespruit1980 op 07-09-2022 09:51 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

annespruit1980 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:47:
Sterker nog, als ik het alleen voor het geld zou doen, had ik dit jaar juist veel gas verbruikt, en de stroom van de zonnepanelen verkocht voor 0,90 per kWh. Dan had ik echt een heel leuk bedrag kunnen incasseren. ( uiteraard wist ik ook niet dat het naar 0,90 zou gaan, maar dan nog zou ik het niet gedaan hebben ).
Ik kan dat toch moeilijk geloven, misschien omdat het in jouw geval maar weinig oplevert en dus alsnog een te lage financiele prikkel.
Als ik die truc zou uithalen gaat het om 10.000 tot 20.000 euro wat ik er mee zou verdienen. Ik denk dat weinig mensen die kans, uit principe, onbenut zullen laten.

• annespruit1980
de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:51:
[...]

Ik kan dat toch moeilijk geloven, misschien omdat het in jouw geval maar weinig oplevert en dus alsnog een te lage financiele prikkel.
Als ik die truc zou uithalen gaat het om 10.000 tot 20.000 euro wat ik er mee zou verdienen. Ik denk dat weinig mensen die kans, uit principe, onbenut zullen laten.
Echt wel, mijn gasverbruik was 3800 m3 gas en 12.000 kWh aan stroom.
Contract heb ik afgesloten net nadat die oorlog begon op ik meen 1,15 per m3 en 0,35 per kWh.
Er liggen hier 300+ panelen ( staat ergens een foto van de groteste schuur op tweakers ).
Leveren meer dan die 12.000 kWh per jaar op.
Reken maar uit, gaat om echt hele grote bedragen.
En mijn rekening dit jaar met die getallen als ik bij Vattenvall nu een contract zou moeten afsluiten zou op 25.000 euro uitkomen........

• !null
@annespruit1980 Hoe kom je in een situatie dat je 3800m3 gas en 12000kWh stroom verbruikte en weinig geld had? Ja het houdt je wel arm, maar hoe kom je in zo'n situatie vraag ik me dan af?

• Termy

Termy

!null schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:45:
[...]

Die terughoudendheid is precies waarom we nu in deze penarie zitten.

Allemaal van die boekhouders die gingen uitrekenen of zonnepanelen wel uitkonden of niet. Dat gebeurde bij Jan Modaal thuis, maar ook in de politiek, in de regie van dit land en zelfs Europa.
Er zijn heel veel dingen die allang aan had kunnen zien komen, maar er werd niks mee gedaan. Er was geen (goede) visie of die visie werd gedwarsboomd door de boekhouders of het terugverdientijd-monster.

Juist die terughoudendheid mag best eens met een vinger naar gewezen worden want het is de reden dat de situatie zo is als hij nu is.

We zitten al jaren hier tegenaan te kijken maar in de afgelopen tien jaar hebben we alleen maar onze afhankelijkheid vergroot, in termen van olie en gas.
Er is nooit vol ingezet op duurzaam. Het is nooit gezien als een (eventueel toekomstige) crisis.
De Corona crisis is een hoop geld tegen aan gegooid, maar als men dit als crisis ziet of zag en er dermate veel tegen aan had gegooid, hadden we nu veel minder problemen gehad.

Even het milieu-aspect aan de kant gelegd hebben we nog steeds allerlei reden om minder fossiel te gebruiken. Maar nee we hebben onze afhankelijkheid van Rusland alleen maar vergroot. En nu is het allemaal paniekvoetbal.

Sinds WO2 hebben we hard gewerkt aan een maatschappij met een hoge levensstandaard en welvaart, voornamelijk gebouwd op goedkope energie. In werkelijk alles speelt dat mee. Je huis warm houden of spullen uit China halen ipv hier om de hoek. Vervoer etc.

Waarom hebben we dan niet ons best gedaan om die "hoeksteen van de samenleving", goedkope energie, goedkoop te houden? Daar is duidelijk niet genoeg voor gezorgd en zitten we nu hiermee.

Dit geld voor politiek die visie had moeten hebben, maar ook voor de burger die soms lekker alles hetzelfde wilde houden (ook met zijn/haar stemkeuze) en nu met een hoge energierekening zit.

Ik vind het allemaal vooral heel jammer voor de minima die niet meer rond kunnen komen. Maar de wat meer vermogende mens die een leuk oud huis heeft gekocht, de energie rekening was al een beetje hoog maar dat boeide allemaal niet, en nu wel. Tja, daar heb ik minder moeite mee.

We zitten al jaren te kijken naar eigenlijk hele rare dingen in de maatschappij, die heel lang hebben gewerkt maar nu even een stuk minder. Heel veel dingen die nu gebeuren vind ik alleen maar een bevestiging van mijn beeld van de maatschappij/wereld.

De maatschappij, zeker in Europa, heeft goedkope energie nooit genoeg gewaardeerd.

/rant :+
Hier ben ik het niet mee oneens, maar dan vooral wat betreft de grotere schaal/politiek. Dat Jan Modaal niet tegen een enorme prijs panelen gelegd heeft van ongeveer de helft van de huidige opbrengst is niet verwonderlijk. Dat de politiek niet ingezet heeft op onafhankelijk worden van dubieuze regimes wel. Zelfs als je het klimaatprobleem negeert zou je toch moeten kunnen bedenken dat landen als Rusland en Saoedi Arabië niet de landen zijn waar je afhankelijk van wilt zijn. De oliecrisis in de jaren 70 heeft Scandinavië wel aangespoord om op de warmtepomp over te gaan, maar wij hadden 'helaas' ons eigen gas.

Aan de andere kant hebben ze soort van ook wel wat gedaan door bepaalde isolatiewaarden verplicht te stellen in nieuwbouw en zo. Helaas is de echte wereld geen Sim City waar je consequentieloos even alles bulldozert en herbouwt met de nieuwe inzichten. Wel zou het prettig zijn als er bv dwang komt op verhuurders om hun panden te verduurzamen (plus verbod op verhogen van de huren van minima) en panden die aangekocht worden met een te slecht energielabel verplicht worden deze te verduurzamen op straffe van een aftrekloze hypotheek en/of hogere belasting.

Uiteindelijk moet het pijn doen in de portemonnee om verandering te krijgen, hoe je het ook wendt of keert.

• annespruit1980
!null schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:00:
@annespruit1980 Hoe kom je in een situatie dat je 3800m3 gas en 12000kWh stroom verbruikte en weinig geld had? Ja het houdt je wel arm, maar hoe kom je in zo'n situatie vraag ik me dan af?
Je wil toch niet mijn levensverhaal he..... :)

In het kort, ik verdiende heel aardig als zelfstandige ( dus ik ben een boef voor de banken, geen hypotheek ).
Huis betaald met eigen geld, dus ben ik dan arm? ( stenen leveren niets op ).
Dit huis is vrijstaand, komt uit 1950 of eerder, slechte isolatie.
En stroom was ook met de elektrische auto's meegerekend, die willen ook wel stroom hebben.
Maar uiteraard geen benzine kosten verder.
Huis zelf rond de 3800 m3 en stroom rond de 4000 kWh.
Feit is in ieder geval dat ik niet de mogelijkheid heb om ieder jaar even een warmtepomp te kopen als die niet op de een of andere manier geld oplevert.
Wel klop ik mezelf op de borst dat ik de problemen voor was ( en nu kloppen anderen bij mij aan of ik ze alsjeblieft wil helpen met het installeren van een warmtepomp en panelen ).

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:07
Termy schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 23:06:
[...]

Toen wij onze Elga kochten, werd door iedereen in de omgeving (ook de installateur die hem plaatste) gezegd dat de investering eigenlijkzinloos was omdat het toch niet zou gaan werken. We zouden wel wat minder gas gaan gebruiken, maar dat zou niet opwegen tegen de stroomkosten. Uiteindelijk bleek dat heel anders uit te pakken, maar dat wisten we toen nog niet. We hebben hem toen wel geplaatst omdat we het terugbrengen van het gasverbruik vanwege duurzaamheid en de situatie in Groningen van belang vonden.

Nu hebben we een Nibe in bestelling staan om volledig gasloos te gaan. Gaan we die (en het inductiefornuis en het ombouwen van de meterkast) terugverdienen met een gasverbruik van rond de 300 kuub? Vast ooit wel een keer, maar ik heb niet de illusie dat we dit op de korte termijn gaan doen en dat is ook niet het argument. We kiezen hiervoor omdat we het duurzaamheidsaspect het belangrijkste vinden en in de gelukkig positie zijn dat we dit kunnen doen.

Betekent dit dat ik altijd die keuze maak? Nee, want vorig jaar heb ik onze Fiësta vervangen door een Focus Station op benzine. Ik had best elektrisch gewild, maar met nog geen 6000km per jaar en geen EVs met een vergelijkbare bagageruimte en actieradius heb ik toch nog voor benzine gekozen. Vervolgens wel weer bewust gekozen voor een rijstijl die me 1 op 18 gemiddeld oplevert en de auto zo weinig mogelijk gebruiken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• de Peer

de Peer

under peer review

annespruit1980 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:57:
[...]

Echt wel, mijn gasverbruik was 3800 m3 gas en 12.000 kWh aan stroom.
Contract heb ik afgesloten net nadat die oorlog begon op ik meen 1,15 per m3 en 0,35 per kWh.
Er liggen hier 300+ panelen ( staat ergens een foto van de groteste schuur op tweakers ).
Leveren meer dan die 12.000 kWh per jaar op.
Reken maar uit, gaat om echt hele grote bedragen.
En mijn rekening dit jaar met die getallen als ik bij Vattenvall nu een contract zou moeten afsluiten zou op 25.000 euro uitkomen........
Heb je afgelopen jaar (en nu) dan wel geprofiteerd van een terugleververgoeding van 60-90 cent per kWh?
Of was je niet op de hoogte en zeg je dus achteraf dat het je om de duurzaamheid gaat en niet de centen?

(ik probeer het te begrijpen...)

• twain4me

twain4me

Proton_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:11:
Ik heb geen enkel bezwaar tegen trots, zeker als het over dingen gaat waar uiteindelijk iedereen beter van wordt :)

Zeker de pioniers zullen het daar van moeten hebben, want fundamenteel (praktijk)onderzoek kost doorgaans alleen tijd en geld maar is toch nodig. We staan op de schouders van eigenwijze mensen die regelmatig voor idioot zijn versleten.
Zoals de thuisaccu nu; financieel zeer twijfelachtig, ondoelmatig grondstoffengebruik, energieverslindend in laad/ontlaadefficiëntie maar de vraag financiert vooruitgang dus de techniek gaat ongetwijfeld goed genoeg worden en dan van pas komen.
Zelfvoorzienendheid spreekt tot de verbeelding en wordt je veel minder voor gek versteten. ik krijg zelfs nu afentoe nog de wind van voor omdat ik "teveel" zonnepanelen heb. het grappig is dat tap water cop1 gestuurd op zonneenergie (eddie) wel tot de verbeelding speelt, dat wil bijna iedereen 8)7 ik moet dan echt lullen als brugman om uit te leggen dat het financieel geen zin heeft en zelfs qua duurzaamheid op dit moment niet heel handig is.

opzich kan het een goed teken zijn dat zelfvoorzienendheid wellicht wel hip/stoer gaat worden, daar zou het toch redelijk stoffige verduurzamen op mee kunnen liften. Het is immers makkelijker met een woning die zuinig is.

• !null
@twain4me Probleem van zelfvoorzienendheid is dat, na 70% besparing o.i.d. (ik noem maar wat) je dingen gaat doen om de 100% te bereiken die niet persee meer zo duurzaam zijn.

Ik heb zelf overigens ook een accu systeem (hergebruik van EV accu's) etc, maar ik bedoel meer, werk als houtkachels en een aggregraat om onafhankelijk te zijn heeft niks meer met duurzaam te maken.

Dus laten we zeggen 2/3e van alle werkzaamheden zijn goed voor autarkie en duurzaamheid maar daarna begint het elkaar tegen te werken.

• twain4me

twain4me

!null schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:22:
@twain4me Probleem van zelfvoorzienendheid is dat, na 70% besparing o.i.d. (ik noem maar wat) je dingen gaat doen om de 100% te bereiken die niet persee meer zo duurzaam zijn.

Ik heb zelf overigens ook een accu systeem (hergebruik van EV accu's) etc, maar ik bedoel meer, werk als houtkachels en een aggregraat om onafhankelijk te zijn heeft niks meer met duurzaam te maken.

Dus laten we zeggen 2/3e van alle werkzaamheden zijn goed voor autarkie en duurzaamheid maar daarna begint het elkaar tegen te werken.
De reactie waarvan ik wist dat hij zou komen. :+ ik wilde gewoon positief afsluiten }:|

vorig jaar is er hier in de omgeving veel meer hout gestookt, ik zag afgelopen zomer de vrachtwagens! ook al de enorme bergen hout brengen die er dit jaar doorheen moeten ipv duur (maar redelijk schoon) gas. alles voor een paar knaken. dat zal het het doel zelfvoorzienendheid niet anders zijn.
Zelf voorzienendheid heeft helaas helemaal niets met duurzaamheid te maken,ik zie de rijen dieselgeneratoren al staan |:( Het is dus niet handig als mensen trots zijn op iets waar je het niet mee eens bent. mensen zijn trosts op huh besparing van geld door een fijnstoffabriek te runnen, mensen gaan ook trots zijn om zelfvoorzienend te zijn doormiddel van een dieselgenerator. (die vragen komen nu al op het forum voorbij). En dan ga ik nu maar in een hoekje zitten huilen. ;)

• !null
Haha ja precies.

Ik wil zelf uit principe geen aggregraat. Maar als het nou een hele onstabiele/onbetrouwbare winter wordt qua stroomnet, dan laat ik dat principe wellicht vallen.

We kunnen allemaal heel veel principes hebben maar als je dan met je gezin in een huis zit met waar het inmiddels 10 graden is geworden binnen, dan worden we wellicht toch iets minder principieel :+

• annespruit1980
de Peer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:03:
[...]

Heb je afgelopen jaar (en nu) dan wel geprofiteerd van een terugleververgoeding van 60-90 cent per kWh?
Of was je niet op de hoogte en zeg je dus achteraf dat het je om de duurzaamheid gaat en niet de centen?

(ik probeer het te begrijpen...)
Nee, ik heb niet de 60-90 cent per kWh genomen.
Ik saldeer het volledig tot februari, dus voor mijn gevoel krijg ik 35 cent ( of zoiets ) per kWh.
En waarschijnlijk hou ik nog wat over, dan krijg ik die 35 cent voor wat ik over heb.
Veel minder dan had gekund, maar ik ben niet het type dat per se het onderste wil hebben.
En ik ben tevreden met wat ik heb, dus ik ga niet altijd voor het geld.
Ik ben wel aan het kijken hoe ik er meer uit kan krijgen ( allocatiepunt erbij b.v. ), maar geen haast mee.
Feb 2023 moet ik een nieuw contract, dus dan ga ik uiteraard wel kijken hoe ik het voordeligst verder kan. Maar dat is dus gedwongen, ik ga niet nu mijn contract opzeggen of zo.
En ook niet een benzine aggregaat neerzetten, dat is op dit moment ook voordeliger.
Hooguit als noodvoorziening, net als ik nu een houtkachel heb ( die ik in de winter af en toe aan heb voor het lekkere gevoel ).

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:46
Andrehj schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:09:
[...]

24 k€ / 44 MWh = € 0.54 / kWh.
Ik weet of dit een Nederlandse situatie betreft, maar vraag me af in welk land in die tijd de stroom zo duur was. Tussen 2008 en 2021 kocht ik mijn stroom (in Nederland) in voor rond de 20 ct / kWh.

Die 44 MWh was dus in NL maar 8.8 k€ waard, waarmee je je investering dus nog lang niet hebt terugverdiend.
Dat is de prijs per kWh + de SDE subsidie.

• IvoB2
ericplan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:55:
[...]

Hier ook zoiets. In 2008/2009 met zonneboiler en PV begonnen uit oogpunt van duurzaamheid. Bovendien als investering om later, na pensionering, lagere woonlasten te hebben. In 2019 panelen vervangen om van 3000 naar 5000 kWp te gaan in combinatie met aardgasvrij, aanvullende isolatie en HR++glas. Een traject van 14 jaar wat zich nu (letterlijk) uitbetaalt. Het maandelijkse voorschot is €0,-. En we krijgen nog een leuk bedrag terug.
Slik.
Ik neem aan dat je woont in een verbouwd fabriekspand of een oude kerk?
Pagina: 1 ... 87 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.