• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-05 21:47
Doel topic: Tips delen om water te besparen

Douchen/baden en toiletgebruik verantwoordelijk voor bijna 70% van waterverbruik
Om het waterverbruik te verminderen heb je uiteraard inzicht nodig in waar je water verbruikt. Dit zit als volgt:
Nederlanders verbruiken gemiddeld 121 liter water per dag. 40% wordt benut om jezelf te wassen, 27% om de wc door te spoelen en 24% om de vaat en kleren te wassen. 9% is overig verbruik. Bron: pwn.nl

Douchen/baden - gemiddeld huishouden 40%
  • Waterbesparende douchekop installeren
  • Minder vaak of korter douchen
Toiletgebruik - gemiddeld huishouden 27%
  • Zuinige WC installeren
  • Kleine beurt met kleine knop, grote beurt grote knop
Kleren wassen en Vaat- gemiddeld huishouden 27%
  • Draai volle trommels en volle vaatwasmachines
Indirect waterverbruik
Het water wat je thuis gebruikt is echt maar een heel klein deel van het water wat je daadwerkelijk verbruikt. Een groot deel van je waterverbuik is indirect. Als je echt water wilt besparen moet je dat niet zoeken in de douche, wc, wasmachine of tuin. Dat moet je zoeken in kleding, elektronica, voedsel (vlees met name) en dat soort zaken.

Handige Links:
Duurzaam thuis

Overige energiebespaartopics:
- Gas besparen door middel van CV tuning deel II
- Serieus elektriciteit besparen

Mochten jullie extra info hebben dan kan ik deze toevoegen aan deze openingspost :). Stuur me dan een PB.

[Voor 36% gewijzigd door Unito op 05-05-2018 13:46. Reden: Topicstart verbeteren]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

27% om de plee door te spoelen? Dat is omgerekend 32 liter. Een beetje toiletreservoir heeft een dual-flush met ondergrens 3 liter en bovengrens 6 liter. Ik geloof niet dat per Nederlander gemiddeld 6x een grote spoelbeurt nodig is?

Een beetje vaatwasser gebruikt 10 tot 25 liter per wasbeurt; ik ken gezinnen die dat ding 3x per dag aanzetten met bijna niks erin "want dan is het maar schoon". Nou is mijn huishouden niet heel groot (2 volwassenen) maar wij doen, in ieder geval doordeweeks, maar 1 handwasje van 10 liter voor alle vaat.

Misschien, maar dat is ook de insteek van jouw topic; als men wil bezuinigen, zal er naar individueel verbruik gekeken moeten worden. Heb zojuist de jaarnota gekregen van de leverancier; 99 kuub verbruikt in 351 dagen wonen. Dat is dus 140 liter gemiddeld per persoon in het huishouden maar dan wel voor alles wat water verbruikt (inclusief de tuinsproeier, hogedrukspuit, douche, 2 toiletten, vaatwasser, drinkwater, etc etc etc).

Zal vast nog zuiniger kunnen maar zolang water per kuub me minder dan 2.50 Euro kost, denk ik dat er wel andere zaken zijn die veeeeel belangrijker zijn qua besparing / bezuiniging / milieu-belasting?

Mijn vraag dan ook: hoe kan je als individu je waterverbruik inzichtelijk maken in een huishouden zonder op elke leiding overal een debiet te gaan meten?

[Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 01-03-2018 15:31]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Water is (helaas) te goedkoop in NL om investeringen te doen om te besparen.

Ik vind het eigenlijk de grootste idioterie dat je met schoon drinkwater de WC doorspoelt. Maar als je ziet wat voor investeringen je moet doen om bijv. met regenwater je WC door te spoelen, dat duurt jaren en jaren voordat je het terugverdiend hebt.

P.S. Is het niet zo "topicstarter begint" :P ? Dus @Unito wat zijn je plannen/wat heb je al gerealiseerd :P

[Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 01-03-2018 15:43]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:29
Geen idee waarom ik serieus moeite zou gaan doen om water te besparen. Ik betaal iets meer dan 30 Euro per jaar voor water en belasting op leidingwater. Dat is het variabele gedeelte. De aansluiting kost iets van 90 Euro. Dan nog eens 50 Euro naar het waterschap voor het zuiveren van het water. Heb ik het niet eens over de vaste lasten voor het riool.

Het variabele gedeelte is zo klein in de totale kosten. Laat ik van de € 2,50 per maand met veel moeite nog eens € 0,50 af krijgen. Dat staat in schril contrast met de vaste lasten voor het gebruik van de diverse systemen.

Als de vaste kosten omlaag gaan en de verbruikskosten omhoog om dit te compenseren wil ik er best over denken hoe ik verder kan besparen op waterverbruik, maar tot die tijd? Niet echt..

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

SjoerdV nl

Be the change.

MAX3400 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:28:
27% om de plee door te spoelen? Dat is omgerekend 32 liter. Een beetje toiletreservoir heeft een dual-flush met ondergrens 3 liter en bovengrens 6 liter. Ik geloof niet dat per Nederlander gemiddeld 6x een grote spoelbeurt nodig is?

Een beetje vaatwasser gebruikt 10 tot 25 liter per wasbeurt; ik ken gezinnen die dat ding 3x per dag aanzetten met bijna niks erin "want dan is het maar schoon". Nou is mijn huishouden niet heel groot (2 volwassenen) maar wij doen, in ieder geval doordeweeks, maar 1 handwasje van 10 liter voor alle vaat.

Misschien, maar dat is ook de insteek van jouw topic; als men wil bezuinigen, zal er naar individueel verbruik gekeken moeten worden. Heb zojuist de jaarnota gekregen van de leverancier; 99 kuub verbruikt in 351 dagen wonen. Dat is dus 140 liter gemiddeld per persoon in het huishouden maar dan wel voor alles wat water verbruikt (inclusief de tuinsproeier, hogedrukspuit, douche, 2 toiletten, vaatwasser, drinkwater, etc etc etc).

Zal vast nog zuiniger kunnen maar zolang water per kuub me minder dan 2.50 Euro kost, denk ik dat er wel andere zaken zijn die veeeeel belangrijker zijn qua besparing / bezuiniging / milieu-belasting?

Mijn vraag dan ook: hoe kan je als individu je waterverbruik inzichtelijk maken in een huishouden zonder op elke leiding overal een debiet te gaan meten?
Is nog redelijk fors dan? Zitten hier op 72 kuub voor 2 volwassenen. Ondanks groot 2-persoonsbad en vatenwassen zo'n 3x per week aan. Wel een 8kg wasmachine die maar grofweg 1x per week draait (50 liter?).

Probleem is inderdaad zoals @ThinkPad al aanhaalt dat water goedkoop is (gelukkig maar, als van levensbelang zijnde en dan ook nog de beste kwaliteit ter wereld). Hierop willen besparen is dan ook puur ideologisch, waar aanpassingen inderdaad zeer lange terugverdientijden hebben. Wellicht dat in nieuwbouw het meeste gerealiseerd moet worden dan (regenwateropvang voor toilet, tuinbewatering etc etc).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SjoerdV nl schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:46:
[...]

Is nog redelijk fors dan? Zitten hier op 72 kuub voor 2 volwassenen. Ondanks groot 2-persoonsbad en vatenwassen zo'n 3x per week aan. Wel een 8kg wasmachine die maar grofweg 1x per week draait (50 liter?).
Hier draait de wasmachine vaker; LG budgetmodelletje maar vanwege allerlei soorten kleding, kan het best zijn dat het ene weekend er 4x gewassen wordt en het volgende week maar 1x ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:29

Wailing_Banshee

You're Next

Tja, water besparen.. Wij hebben afgelopen jaar met z'n tweeen 50m3 water gebruikt, ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. Tenzij je grijs water gaat gebruiken voor de WC. Maar ik betwijfel of dat ooit rendabel gaat worden bij ons.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:02

Snappie88

Mr. Hollywood

SjoerdV nl schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:46:
[...]

Wellicht dat in nieuwbouw het meeste gerealiseerd moet worden dan (regenwateropvang voor toilet, tuinbewatering etc etc).
Op zich wel mooie toevoeging. Ik was enkele maanden geleden bij een maat van mij in Nieuw Zeeland. Hij was altijd al een beetje een hippie, maar hij heeft daar het toch wel goed geregeld. Grote ton water buiten waarmee ze (hij woont samen) dus alles doen. In de zomer als het een tijdje niet geregend heeft moeten ze op rantsoen, echter is het voordeel dat ze dus nul water gebruiken. Tevens ook geen gas want inductie en airco met warmtestand, dus alleen een rekening voor de electra.

Surfin' paradise!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Met 9,86 m3 drinkwater en 2,31 m3 regenwater per jaar ben ik volgens mij wel een zuinige gebruiker (1-persoons huishouden).

Heb wel eens proberen op te sommen waarom mijn verbruik zo laag ligt
antonboonstra in "De Duurzame Kroeg"

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:09
Echt water besparen doe ik niet. Ik let wel op hoe ik met water om ga.

- Niet te lang douchen
- Alleen de kraan aan als je hem echt gebruikt / anders weer dicht.
- Tuin besproeien met water wat is opgevangen uit de regenton.
- Kleine boodschap doortrekken met de kleine knop. Grote boodschap met de grote knop.

De was machine draad bij ons 2x per week. het enigste waar ik op kan besparen is de douch beurt van mijn vriendin..... maar dat wil nog niet echt vlotten :|

[Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 01-03-2018 16:29]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:39
GH45T schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:46:
Geen idee waarom ik serieus moeite zou gaan doen om water te besparen. Ik betaal iets meer dan 30 Euro per jaar voor water en belasting op leidingwater. Dat is het variabele gedeelte. De aansluiting kost iets van 90 Euro. Dan nog eens 50 Euro naar het waterschap voor het zuiveren van het water. Heb ik het niet eens over de vaste lasten voor het riool.

Het variabele gedeelte is zo klein in de totale kosten. Laat ik van de € 2,50 per maand met veel moeite nog eens € 0,50 af krijgen. Dat staat in schril contrast met de vaste lasten voor het gebruik van de diverse systemen.

Als de vaste kosten omlaag gaan en de verbruikskosten omhoog om dit te compenseren wil ik er best over denken hoe ik verder kan besparen op waterverbruik, maar tot die tijd? Niet echt..
Voordeel van overmatig watergebruik is een schoon riool. 1x iemand langs laten komen om de zooi door te spuiten vanwege dikke shit en het voordeel van tien jaar inspanning is verloren.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-09-2022
In 2017 exact 130m3 water verbruik voor ons huishouden van 2 volwassenen en inmiddels 2 kleine kinderen.

Net zoals veel andere mensen erger ik me eraan dat er drinkwater wordt gebruikt om de WC mee door te spoelen maar echt een eenvoudig inpasbaar en betaalbaar alternatief is er (nog) niet.

Wasmachine draait wel overuren bij ons en er wordt door mij en mijn vrouw iedere dag gedoucht (6 l/min douchekop), oudste van 3 gaat ongeveer 2-3x per week in bad of onder de douche en de kleine van 2 maanden ook.

Moderne vaatwasser met laag water en energieverbruik draait ook dagelijks.

Verder in de zomer zo nu en dan een badje in de achtertuin en dat was het wel.

Auto wassen in de wasstraat, kraan niet onnodig laten lopen. Geen idee hoe ik effectief beduidend minder kan gaan verbruiken.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-06 11:31

SpoekGTi

AMEX vragen? DM!

Tip, voor de mensen zonder dual flush bak op de WC, gewoon 2 klinkers erin en presto besparing.

Vaatwasser draait hier om de dag, verbruikt 12 liter ongeveer. 4 persoons huishouden

Wassen gebeurd in het weekend op en probeer de trommel gewoon zo vol mogelijk te houden

Hier op jaarbasis een 93m3 water gebruikt met 2 volwassen en 2 kinderen

[Voor 12% gewijzigd door SpoekGTi op 01-03-2018 16:56]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:03

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Mijn wasmachine 'weegt' de was en past daar het water op aan even als de duur van het wassen.
Geen idee hoeveel dat op jaar bespaart, maar het zal toch helpen :)

Last.fm | Code Talks

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

SpoekGTi schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:55:
Tip, voor de mensen zonder dual flush bak op de WC, gewoon 2 klinkers erin en presto besparing.

Vaatwasser draait hier om de dag, verbruikt 12 liter ongeveer. 4 persoons huishouden

Wassen gebeurd in het weekend op en probeer de trommel gewoon zo vol mogelijk te houden

Hier op jaarbasis een 93m3 water gebruikt met 2 volwassen en 2 kinderen
Beetje sortbak van een WC heeft gewoon een aanpasbare floater waarmee je totaal liters kan bepalen. Recent nieuwe stortbak aangesloten die van 4 tot 9liter kan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Unito
Wat een boel reacties! Leuk om te lezen hoe iedereen er tegen aankijkt :-). Blijkbaar naast een gas en electriciteitstopic toch ook interesse in een watertopic. En ik wil zeker ook melden wat ik zelf gedaan heb. Ik heb afgelopen periode 2 successen geboekt:

1) Tijdens de jaarlijkse controle van de CV-ketel bleek dat er continue water wegstroomde via een kraan die niet meer goed afsloot. Mijn maandverbruik heeft ongeveer voor 4 maanden 2x zo hoog als normaal gelegen. De installateur heeft dit vastgesteld en gerepareerd (eigenlijk dus zijn succes).
2) Ik heb een waterbesparende douchekop geinstalleerd. Omdat ik benieuwd was of de marketingverhalen waar waren heb ik ook daadwerkelijk gemeten of hier minder water uit kwam. Dit heb ik gedaan door een emmer 1 minuut onder de douche te houden en dan te kijken hoeveel liter hier in zit. Voor de nieuwe douchekop was dit 10l/min. Na de nieuwe douchekop 5l/min. Qua comfort merk ik geen verschil, mijn vriendin merkt het wel maar vind het verschil klein. Douchekop gekocht op Niebla.nl. Om te installeren ben ik er een uur mee bezig geweest (moest bij de bouwmarkt ff een nieuw rubbertje en teflon halen). Per jaar bespaar ik zo'n 24 m3 hierdoor (320 dagen * 5l/minuut besparing* 15 minuten per dag). Mijn variabele waterprijs is ongeveer €1,- per kuub en de besparing op jaarbasis is dus ongeveer €24,-. Aanschafprijs was €64,-. Terugverdientijd dus iets minder dan 3jaar. Ik heb buiten beschouwing gelaten dat er mogelijk ook minder gaskosten zijn omdat er minder water verwarmd hoeft te worden.

Ik hou het nu zelf inzichtelijk door periodiek de waterstand op te nemen en vast te leggen in Excel. Ik schat dan het gemiddelde gebruik voor de tussenliggende dagen. Zo bereken ik een gemiddeld dagverbruik.

Verder nog een paar algemene opmerkingen:
- Eens met @ThinkPad dat de financiële besparingen relatief beperkt zijn. Ik ga zelf ook niet verder dan 1 of 2 veranderingen. Naast mijn douche mogelijk nog de WC. En mogelijk nog iets in gedrag maar uiteraard is dat moeilijk om aan te passen.
- Eens met @MAX3400 dat je eigenlijk natuurlijk exact inzicht wil in hoe het in jouw huishouden werkt. Daar kan het natuurlijk heel anders aan toe gaan dan in een gemiddeld NL gezin. Ik heb geen idee of hier tools voor zijn.
- @GH45T interessant wat je meldt over vast/variabel. Eigenlijk geen idee hoe dit bij mij zit. Dit verschilt denk ik nogal per waterschap. Bij mij is 80% variabel. Ik heb dan rioolbelasting buiten beschouwing gelaten.
@Wailing_Banshee Dat is inderdaad heel laag. Wij gebruiken met 2 volwassen en 1 kleine zo'n 130m3 per jaar.
- Ik zal een aantal van de genoemde tips in de topicstart opnemen.

[Voor 11% gewijzigd door Unito op 01-03-2018 20:13. Reden: paar toevoegingen]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Het toilet doorspoelen met drinkwater is geen enkel probleem. Ons klimaat in Nederland is dermate gunstig dat het maken van drinkwater zeer weinig milieubelasting kent. Elk alternatief kan daarom qua kosten maar ook qua duurzaamheid maar moeilijk concurreren met kraanwater.

In Afrika hebben ze andere problemen. Daar zit grondwater bv heel diep. In Spanje is het te warm waardoor chloor moet worden toegevoegd om problemen met bacterie groei te voorkomen etc.

Edit: even voor de goede terminologie: een waterschap zuivert rioolwater om dat vervolgens te lozen (in een rivier of zo). Een drinkwaterbedrijf maakt drinkwater door het oppompen van bronwater of innemen van oppervlakte(rivier) water en dat te zuiveren.

De processen zijn niet heel anders, maar het eindproduct dus wel. Overigens is het technisch prima mogelijk om van rioolwater drinkwater te maken. Een buffer zoals via grondwater of een rivier is gewoon goedkoper.

[Voor 33% gewijzigd door prein2 op 01-03-2018 20:55]

PVoutput

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:40
@prein2 klopt helemaal. Daarnaast heeft het gebruik van grijs water een aantal nadelen:
- mogelijkheid van fout aansluiten / fout gebruik en daardoor gezondheidsrisico’s
- extra installatie noodzakelijk die ook
- extra energie verbruikt

• Dacuuu
  • Laatst online: 23:16
Vandaag nog een keer of 9 keer extra onze 2 wc's doorgespoeld (samen 18 keer dus) omdat de leiding wat verstopt zat. Leve de waterbesparende standen! Nu loopt alles weer netjes door.

• prein2

prein2

Er is wel eens getest met een grijs water circuit in een wijk. Dit gaf veel problemen met bacteriologische verontreiniging waardoor uiteindelijk hetzelfde water door de leidingen moest. Op grote schaal is een grijs water circuit dus slecht toepasbaar

PVoutput

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 06:00
Tsja , ben tegenwoordig redelijk bezig met duurzaamheid en daar hoort ook water bij,

Naast de wasmachine heb ik een "wonderwash" camping handwas machine aangeschaft via marktplaats, daar kunnen prima kleine wasjes in (shirtjes enzo)

Als het weer goed is (als in regen in het vizier) spoel ik de wc door met regenwater uit de ton (ik heb een stortbak waar je met je rug tegenaan zit en waarvan de klep makkelijk eraf kan)

En het regenwater uit de ton gebruik ik voor consumptie door middel van een Berkey waterfilter (travel model)

Ik drink dus gefilterd regenwater en gebruik hier geen kraanwater meer voor consumptie

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:19
Hier in Belgie is het water behoorlijk duur geworden. Ik verbruik ca 280 l/dag gemiddeld (gezin van 4 personen), en op jaarbasis kost mij dat zeker 400 €. Ik heb wel een goed overzicht, omdat de watermeter gelogd wordt (Raspberry Pi). Een moderne watermeter heeft meestal een magneet op het telwerk, en met een eenvoudige hall-sensor kan je dan pulsen tellen. Zie ook http://wiki.robotmc.be/index.php?title=Loggen_pi
Een log-systeem met browser uitlezing is zeker aan te bevelen, waterlekken en abnormaal verbruik worden dadelijk opgemerkt (toilet blijft lopen, op enkele uren tijd 1500 l water erdoor !). Hetzelfde geld ook voor gas en electriciteits tellers natuurlijk.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

RP6conrad schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:26:
Hier in Belgie is het water behoorlijk duur geworden. Ik verbruik ca 280 l/dag gemiddeld (gezin van 4 personen), en op jaarbasis kost mij dat zeker 400 €. Ik heb wel een goed overzicht, omdat de watermeter gelogd wordt (Raspberry Pi). Een moderne watermeter heeft meestal een magneet op het telwerk, en met een eenvoudige hall-sensor kan je dan pulsen tellen. Zie ook http://wiki.robotmc.be/index.php?title=Loggen_pi
Een log-systeem met browser uitlezing is zeker aan te bevelen, waterlekken en abnormaal verbruik worden dadelijk opgemerkt (toilet blijft lopen, op enkele uren tijd 1500 l water erdoor !). Hetzelfde geld ook voor gas en electriciteits tellers natuurlijk.
Daar heb ik ook wel eens naar zitten kijken, maar onze watermeter komt volgens mij uit het jaar blok. Je kunt hem bijna ook nergens vinden op internet :D (hij staat in ieder geval op geen enkele lijst van meters die je zou kunnen uitlezen ...)
blissard schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:53:
@prein2 klopt helemaal. Daarnaast heeft het gebruik van grijs water een aantal nadelen:
- mogelijkheid van fout aansluiten / fout gebruik en daardoor gezondheidsrisico’s
- extra installatie noodzakelijk die ook
- extra energie verbruikt
Mogelijkheid van fout aansluiten? Hoe kun je zoiets fout aansluiten dat het door de verkeerde kranen loopt? Wij hebben er te laat aan gedacht (toen de nieuwe vloer er al in lag), maar anders hadden we een grijswater tank onder de oprit gehad, met een leiding naar beide wc's en een mogelijkheid voor een wasmaschine aansluiting.

Als we dat nu zouden willen doen, moet de vloer er weer uit (en er zitten leidingen in de vloer, dus dat kan niet even makkelijk), leiding erin, nieuwe vloer erin en de oprit moet er weer uit. Dan zit je toch snel weer boven de 10K (die oprit eruit halen zal al niet eens zo makkelijk zijn, die is gemaakt zodat zelfs vrachtwagens er op kunnen staan zonder verzakkingen...)

Eigenlijk zou je alle informatie van nu en de toekomst willen weten als je je huis gaat strippen en weer opbouwt :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:40
@Wailing_Banshee fout aansluiten is bij aanleg niet zo waarschijnlijk, maar het gaat om het risico gedurende de gehele levensduur. Dus ook de 5e bewoner die de woning gaat verbouwen.
Daarnaast wil je soms dubbele aansluitingen (schoon en grijs water) zodat de wc ook doorspoelt bij grote droogte. Die aansluitingen zorgen ook voor risico van menging grijs met schoon

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

blissard schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:00:
@Wailing_Banshee fout aansluiten is bij aanleg niet zo waarschijnlijk, maar het gaat om het risico gedurende de gehele levensduur. Dus ook de 5e bewoner die de woning gaat verbouwen.
Daarnaast wil je soms dubbele aansluitingen (schoon en grijs water) zodat de wc ook doorspoelt bij grote droogte. Die aansluitingen zorgen ook voor risico van menging grijs met schoon
Grote droogte zou niet zo'n probleem zijn geweest. Ik had een grote tank laten neerleggen (onze oprit is 5x20m ongeveer, dus ruimte zat!). En het dak is dermate groot dat er heel veel water mee opgevangen wordt.

En 5e bewoner? Wij zijn de 3e of 4e en het huis is meer dan 100 jaar oud :p

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:48

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Tja, met de verbouwing in 2008 een dubbelleidingsysteem aangelegd in de woning, een wasmachine gekocht die instelbaar is op het type water en tot op heden nog steeds geen grote regenwatertank in de grond.

Wel 2x 1000L IBC en 3x 200L regenwatertank voor de (moes)tuin op de regenpijpen staan.

Maar we besparen wel elke week tig 1000 liter water per week omdat we flexitarier zijn (2 volwassenen, 1 kind) met een verhouding die zo'n 50/50 is en als er vlees is dan meerdere sterren en dan ook nog minder rund.
Tel uit je winst!

Maar toch wil ik die 8000L tank nog steeds onder de oprit hebben alleen de WAF is zeer laag.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:24

flessuh

Set sail for fail!

Er zijn wel regenwater systemen waar je de toilet spoelt met regenwater, en het eventueel ook (gefilterd) kan gebruiken voor de wasmachine.
Andere oplossingen zijn het recyclen van water met dit soort systemen: http://www.upfallshower.com/

Voor het eerstgenoemde systeem heb ik tijdens mijn studie eens een onderzoekje gedaan voor een hybride systeem; hier werd regenwater opgeslagen en naast water ook de warmte uit de opslag gebruikt door middel van een warmtewisselaar als "basis/bij-stook" voor de vloerverwarming
De wateropslag hiervoor was overigens een grote "zak" in de kruipruimte, geen tank.

https://www.dutchsolarboat.com

• SjoerdV nl
  • Nu online

SjoerdV nl

Be the change.

ollie1965 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:04:

Maar we besparen wel elke week tig 1000 liter water per week omdat we flexitarier zijn (2 volwassenen, 1 kind) met een verhouding die zo'n 50/50 is en als er vlees is dan meerdere sterren en dan ook nog minder rund.
Tel uit je winst!
Et voila, de grootste bespaarder mogelijk ;)

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-06 18:44
Ik heb er wel eens over nagedacht om het toilet te spoelen met douchewater, geen problemen tijdens droge periodes en geen groot buffer nodig voor opslag. Veel woningen hebben ook nog eens de afvoer van de douche door het toilet beneden lopen.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je echt water wilt besparen moet je dat niet zoeken in de douche, wc, wasmachine of tuin. Dat moet je zoeken in kleding, elektronica, voedsel (vlees met name) en dat soort zaken. Het water wat je thuis gebruikt is echt maar een heel klein deel van het water wat je daadwerkelijk verbruikt, maar dan indirect. En een redelijk deel van dát water wordt helaas ook nog eens gebruikt op plekken waar water niet zo toegangelijk is als in Nederland.
sanderhgv schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:14:
Ik heb er wel eens over nagedacht om het toilet te spoelen met douchewater, geen problemen tijdens droge periodes en geen groot buffer nodig voor opslag. Veel woningen hebben ook nog eens de afvoer van de douche door het toilet beneden lopen.
Dat is denk ik wel een erg goed idee ja. Bij mij loopt inderdaad de afvoer vd douche langs de stortbak. Maak die groter en hij hoeft veel minder met drinkwater te worden afgevuld. Verder erg weinig aanpassingen nodig als je er ten minste bij de bouw rekening mee houdt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Inderdaad, wil men water besparen eet dan gewoon minder vlees. 1 kg minder rundvlees bespaart al in één keer 15.000 liter water.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
SteveWoz schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:24:
Inderdaad, wil men water besparen eet dan gewoon minder vlees. 1 kg minder rundvlees bespaart al in één keer 15.000 liter water.
Dat soort getallen zijn echt complete onzin. Ze tellen ook regen mee, die op een weiland valt. En water dat een koe uit de sloot drinkt. En dat water verdwijnt niet, die koe plast dat weer uit. En dat water op een weiland zakt in de grond en verdampt weer een keer.

15.000 liter water is 15 kubieke meter. Een kg rundvlees is geen vijftien kubieke meter. Dat water zit niet in dat vlees. Dat water gaat gewoon weer terug de natuur in en wordt niet "verbruikt". Het is niet op. Of weg, nadat een kilo rundvlees is geproduceerd.

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
HuHu schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:36:
[...]

Dat soort getallen zijn echt complete onzin. Ze tellen ook regen mee, die op een weiland valt. En water dat een koe uit de sloot drinkt. En dat water verdwijnt niet, die koe plast dat weer uit. En dat water op een weiland zakt in de grond en verdampt weer een keer.

15.000 liter water is 15 kubieke meter. Een kg rundvlees is geen vijftien kubieke meter. Dat water zit niet in dat vlees. Dat water gaat gewoon weer terug de natuur in en wordt niet "verbruikt". Het is niet op. Of weg, nadat een kilo rundvlees is geproduceerd.
Ik denk dat je de plank compleet mis slaat. Natuurlijk zit die 15.000 liter niet in het vlees. Het gaat erom dat er 15.000 liter zuiver drinkwater nodig is om 1 kg rundvlees te verkrijgen. Een koe plast het uit, maar die urine kunnen jij en ik niet even lekker gebruiken om een kopje koffie te zetten. Als je het artikel leest zie je dat er een tekort is aan zoet water, dat is het hele punt van water besparen.

In Nederland is er genoeg water voorhanden dat relatief goedkoop gezuiverd kan worden en geschikt kan worden gemaakt voor consumptie. In andere landen is dat niet zo. Zie bijv. Zuid-Afrika waar er momenteel grote problemen m.b.t. de drinkwatervoorziening spelen. Zoet water wordt een schaars goed.

[Voor 15% gewijzigd door SteveWoz op 02-03-2018 18:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
SteveWoz schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:43:
[...]

Ik denk dat je de plank compleet mis slaat. Natuurlijk zit die 15.000 liter niet in het vlees. Het gaat erom dat er 15.000 liter zuiver drinkwater nodig is om 1 kg rundvlees te verkrijgen. Een koe plast het uit, maar die urine kunnen jij en ik niet even lekker gebruiken om een kopje koffie te zetten. Als je het artikel leest zie je dat er een tekort is aan zoet water, dat is het hele punt van water besparen.
Ik kan geen betrouwbare bronnen vinden die onderbouwen dat het om drinkwater gaat. Regenwater en andere natuurlijke bronnen worden ook meegerekend.

Voor een stukje Iers rundvlees gaat een boer uit Ierland, waar het praktisch altijd regent, geen zuiver drinkwater gebruiken. Dat is echt onzin.
In Nederland is er genoeg water voorhanden dat relatief goedkoop gezuiverd kan worden en geschikt kan worden gemaakt voor consumptie. In andere landen is dat niet zo. Zie bijv. Zuid-Afrika waar er momenteel grote problemen m.b.t. de drinkwatervoorziening spelen. Zoet water wordt een schaars goed.
Ik eet geen vlees dat uit Zuid Afrika komt. Ook wordt het drinkwater dat ik hier bespaar niet daarheen gevaren. Lokale problemen vragen om lokale oplossingen.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Punt is meer dat vlees gewoon heul veel water kost, veel meer dan je verwacht en thuis kan besparen. Zo'n berekening is extreem gecompliceerd want wat reken je allemaal mee? Regenwater (kan immers op verschillende manier gebruikt worden)? Water om de vrachtwagen naar de supermarkt te wassen? En alles daar tussenin. En hoe weeg je de beschikbaarheid van het water mee? En dan inderdaad nog het enorme verschil in waterbehoefte tussen Ierland en Zuid-Afrika bijv., en nog los waar dat vlees dan geconsumeerd wordt.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53
Ik zou niet zo snel regenwater voor een wasmachine gebruiken. Alsof al het water gelijk is. Het kan zurig zijn en heeft op weg naar de tank alle rommel van mijn dak afgespoeld. Waarom zou je daar mee willen wassen?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

MeTooPV schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:12:
Ik zou niet zo snel regenwater voor een wasmachine gebruiken. Alsof al het water gelijk is. Het kan zurig zijn en heeft op weg naar de tank alle rommel van mijn dak afgespoeld. Waarom zou je daar mee willen wassen?
Omdat er natuurlijk een filter zit tussen het water in de tank en het water in je wasmachine.

Het hangt ervan af wat je precies wilt met het water wat je precies nodig hebt. Als je alleen maar de wc wilt doorspoelen heb je natuurlijk minder zuivering nodig dan wanneer je er ook mee wilt douchen.

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Wat ik dus heb begrepen van een buurman is dat je wettelijk gezien gat in de grond mag graven en mocht ze daar water uit kunnen pompen dan mag je dat water kosteloos gebruiken
Klopt dit?

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Chamek schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:44:
Wat ik dus heb begrepen van een buurman is dat je wettelijk gezien gat in de grond mag graven en mocht ze daar water uit kunnen pompen dan mag je dat water kosteloos gebruiken
Klopt dit?
Afhankelijk van je gemeente, maar over het algemeen: nee. Grondwater is meestal niet van jou, maar van het waterbedrijf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prein2

prein2

Klopt dit?
Ja dat mag, wel met een beperkte hoeveelheid (tot 5 kuub per uur geloof ik). We geldt er er een meldplicht bij de gemeente en is de diepte beperkt (ik geloof maximaal 10m diep) Tevens kunnen lokale restricties gelden, bijvoorbeeld doordat je in een grondwaterbeachermingsgebied woont.

Water wat je op pompt bevat vaak veel ijzer. Dat maakt het zonder filtersysteem ongeschikt voor alles. Als je je tuin ermee besproeit, dan heb je binnen de kortste keren een bruine tuin.

In het oosten van het land (zandgrond) kan dit vaak best goed, in het westen waar meer klei zit, krijg je het water nauwelijks de grond uit, dan moet je heel erg diep en daar is dan wel weer een vergunning voor nodig.

Dit lost echter geen enkel probleem op, dus behalve om goedkoop je tuin te besproeien (als er weinig ijzer in het grondwater zit) is er weinig milieuvoordeel.

PVoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50

Yucon

*broem*

Kan iemand me uitleggen waarom het onder normale omstandigheden niet nu dus zo geweldig goed is om water te besparen?

- het is niet zo dat water waar de je wc mee doorspoelt in rook opgaat. Het is gewoon een kringloop
- water is niet gesubsidieerd. Uit de prijs kun je opmaken dat de hoeveelheid CO2 die het reinigen oplevert ook wel mee zal vallen
- hoe minder we gebruiken, hoe smeriger/geconcentreerder het resterende afvalwater zal zijn. En daarmee dus moeilijker te reinigen.
- de "kindertjes in afrika" mogen dan geen water hebben, hier hebben we het domweg zat en als we het hier sparen hebben ze er daar echt niets aan.

Waarom is waterbesparing goed, anders dan dat men collectief besloten heeft dat het goed is?

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:52
Ik ben ervoor om de waterschapbelasting aan het drinkwaterverbruik te koppelen ipv zgn vervuilingseenheden. Dat kan prima, want de meeste huizen hebben een watermeter (hier in Amsterdam is het zelfs in één hand) en het is dan veel meer volgens het principe de vervuiler betaald en het geeft een financiële prikkel om wat aan je watergebruik te doen

[Voor 7% gewijzigd door eggda op 20-07-2018 13:03. Reden: aanvulling]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij zijn denk ik wel redelijk zuinig met water.
- niet te lang douchen met Waterbespaarsets in doucheslang
- toilet met stopknop
- water voor wassen groenten gaat een gieter in voor de planten
Klopt dit?
In oost Vlaanderen mag het momenteel niet (vanwege de droogte).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
prein2 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:51:
[...]

Ja dat mag, wel met een beperkte hoeveelheid (tot 5 kuub per uur geloof ik). We geldt er er een meldplicht bij de gemeente en is de diepte beperkt (ik geloof maximaal 10m diep) Tevens kunnen lokale restricties gelden, bijvoorbeeld doordat je in een grondwaterbeachermingsgebied woont.

Water wat je op pompt bevat vaak veel ijzer. Dat maakt het zonder filtersysteem ongeschikt voor alles. Als je je tuin ermee besproeit, dan heb je binnen de kortste keren een bruine tuin.

In het oosten van het land (zandgrond) kan dit vaak best goed, in het westen waar meer klei zit, krijg je het water nauwelijks de grond uit, dan moet je heel erg diep en daar is dan wel weer een vergunning voor nodig.

Dit lost echter geen enkel probleem op, dus behalve om goedkoop je tuin te besproeien (als er weinig ijzer in het grondwater zit) is er weinig milieuvoordeel.
Interessant om te lezen. Ik ga nog navraag doen bij mijn buurman wat alle voorwaarden zijn. Thanks for the info!

• prein2

prein2

Yucon schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:58:
Kan iemand me uitleggen waarom het onder normale omstandigheden niet nu dus zo geweldig goed is om water te besparen?

- het is niet zo dat water waar de je wc mee doorspoelt in rook opgaat. Het is gewoon een kringloop
- water is niet gesubsidieerd. Uit de prijs kun je opmaken dat de hoeveelheid CO2 die het reinigen oplevert ook wel mee zal vallen
- hoe minder we gebruiken, hoe smeriger/geconcentreerder het resterende afvalwater zal zijn. En daarmee dus moeilijker te reinigen.
- de "kindertjes in afrika" mogen dan geen water hebben, hier hebben we het domweg zat en als we het hier sparen hebben ze er daar echt niets aan.

Waarom is waterbesparing goed, anders dan dat men collectief besloten heeft dat het goed is?
Zoals al eerder een keer opgeschreven.. Je hebt gelijk.
Bovendien is drinkwater zo goedkoop dat elk alternatief veel te duur is.

We wonen nu eenmaal in een klimaat waar drinkwater produceren erg gemakkelijk is. Daar moeten we van genieten! (Dus geen flesjes water kopen bij restaurants, is onduurzaam).
Overigens is het op dit moment in noord Friesland al niet al te gemakkelijk meer om drinkwater te halen uit de grond wegens verzilting van het grondwater.

Over 50 jaar kan dat anders zijn.. Dus wel in de gaten blijven houden.

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

- Nee maar het is wel zonde om er drinkwater voor te gebruiken, je drol richting riool sturen kan ook wel met hemelwater, merkt ie niks van.
- Dat het niet gesubsidieerd wil niet zeggen dat het zonde is om er verspillend mee om te gaan.
- Waar haal je vandaan dat het moeilijker te reinigen zou zijn als het geconcentreerder is?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

TvanW

Westerwolde - Groningen

eggda schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:01:
Ik ben ervoor om de waterschapbelasting aan het drinkwaterverbruik te koppelen ipv zgn vervuilingseenheden. Dat kan prima, want de meeste huizen hebben een watermeter (hier in Amsterdam is het zelfs in één hand) en het is dan veel meer volgens het principe de vervuiler betaald en het geeft een financiële prikkel om wat aan je watergebruik te doen
En de gebruiker die zijn (regen)water gebruikt, vervuilt en via het riool afvoert :?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:52
TvanW schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:27:
[...]

En de gebruiker die zijn (regen)water gebruikt, vervuilt en via het riool afvoert :?
Dat is eerder uitzondering dan regel....

• Unito

@Yucon je reactie zet me zeker aan het denken. Als je het zo stelt is je eigen portemonnee dan het enige argument om water te besparen?

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07-2022
Voor mijn werkgever heb ik het afgelopen jaar een tool gebouwd, die van kleding "de footprint" berekent. De formules/kengetallen komen geloof ik van CE Delft. Een kilo spijkerbroek (stof 500 gram / m2) heeft 7062,3 liter water nodig. Daarvan is 6970 liter nodig voor de "Fibre materials", en de overige 60 liter voor constructie, voorbehandeling en kleuring. Een kilogram aan wollen truien (geverfd) zou ongeveer 1188 liter moeten zijn, waarbij het schaap (en zijn weide) goed is voor 1091 liter.

Maar ruim 95% hiervan is geen leidingwater. Onder normale condities is een groot gedeelte zelfs gewoon regen, maar het kan ook oppervlaktewater of opgepompt water zijn. Dit is imho niet interessant voor duurzaamheid.

En als die wollen trui 3 jaar meegaat, gemiddeld 10 keer per jaar wordt gewassen, dan zit het grootverbruik van leidingwater (wat imho wel met duurzaamheid te maken heeft) toch gewoon in het staatje van de consument zelf. Ik denk dus dat zowel kleding, maar ook vlees misschien wel veel water gebruiken in hun life-cycle, maar omdat een erg groot gedeelte uit natuurlijk aanwezig water bestaat, lijkt me dat niet iets om druk om te maken.

Daarnaast: ik heb altijd geleerd dat douchen niet gezond is. Ben ik de enige die zich slechts een/twee keer per week douche-t, en me normaal gewoon met een washandje wast?

• Yucon
  • Laatst online: 21:50

Yucon

*broem*

Unito schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 22:46:
[...]

@Yucon je reactie zet me zeker aan het denken. Als je het zo stelt is je eigen portemonnee dan het enige argument om water te besparen?
Zelfs dat niet eigenlijk, want in gemeenten waar rioolheffing en waterverbruik niet aan elkaar gekoppeld zijn kost het ook nog bijna niets. Voor het idee: een liter water kost dan 0.1 cent (!!)

Misschien moeten we ons in Nederland gewoon drukker maken om andere dingen. Net als je een euro maar 1 keer kunt uitgeven kun je een hoeveelheid moeite ook maar 1 keer besteden.

• Unito
Yucon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:23:
[...]

Zelfs dat niet eigenlijk, want in gemeenten waar rioolheffing en waterverbruik niet aan elkaar gekoppeld zijn kost het ook nog bijna niets. Voor het idee: een liter water kost dan 0.1 cent (!!)

Misschien moeten we ons in Nederland gewoon drukker maken om andere dingen. Net als je een euro maar 1 keer kunt uitgeven kun je een hoeveelheid moeite ook maar 1 keer besteden.
Het eerste wat je zegt geldt natuurlijk lang niet in alle gemeenten. Al is het wel zo dat water maar een heel klein deel van je uitgaven zijn.

Wel helemaal met je eens dat we voor grotere uitdagingen staan hier in Europa.

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04 16:48
Yucon schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:23:
[...]

ter vergelijk, een liter water in slovakije kost:

1) 1,4412 per kubiek voor de productie van drinkbaar water
2) 1,3938 per kubiek voor het schoonmaken van afvalwater (=drinkbaar water + regenval evenredig met je dakoppervlak)
3) 0,8156 per kubiek voor de distributie van water

samen goed voor 3.6 euro per kubiek, ofte 0,36 cent per liter. wel raar dat in een "armer" land het water hier 3-4 keer zoveel kost.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Unito schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 22:46:
[...]

Voor ons in ieder geval niets.

Water kost geen drol (hmmmm). Wij zitten nu op 30 tot 40 euro voorschot per kwartaal. Dat 10tje per maand zijn de kosten dus niet. Maar ik vind het gewoon zonde. Daarom sproeien wij de tuin niet met leidingwater (tenzij noodzakelijk, bijv. voor net-ingezaaid gras en je krijgt 2 maanden nauwelijks regen (hadden we in 2011), of toen we die boom hadden gepoot aan het begin van de zomer en we nog maar 1 regenton hadden). Afgelopen periode hebben we wel leidingwater gebruikt: het water wat uit de douche komt voordat het warm is, hebben we opgevangen in een emmer en in de regenton leeggegooid. Dat water was anders gewoon het riool in gegaan :p En we zitten nu te denken aan een 2,5kuub watervat in de grond (die regentonnen waren te klein!) Gewoon, omdat het kan.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:57
HKLM_ schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:28:

De was machine draad bij ons 2x per week. het enigste waar ik op kan besparen is de douch beurt van mijn vriendin..... maar dat wil nog niet echt vlotten :|
Samen gaan douchen :)

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:09
Dan staan we er nog langer onder :D

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:08
Ik kreeg laatst van onze Waterleverancier (PWN) een mailtje met tips om water te besparen.
Er zaten best wel wat goeie tips in waar ik nog niet aan had gedacht. Wellicht ook mooi voor deze discussie: Handige tips om water te besparen in de tuin (en huis)
- Wie een condens droger heeft, kan het opgevangen vocht gebruiken voor de planten in de tuin.
Het water dat uit de douche stroomt totdat de douche op temperatuur is, kunt u opvangen in een emmer.
- Hetzelfde geldt voor het water uit de kraan wanneer u uw handen wast.

- Neem geen bad, maar ga onder de douche in plaats van in bad. Een douchebeurt van 5 minuten kost ongeveer 60 liter water. Een vol bad bevat al gauw 110 liter. Heeft u meerdere kinderen? Dan is een bad weer efficiënter (natuurlijk alleen als de kinderen er gezamenlijk in gaan).
Bij ons gaan dus alle kids tegelijk in bad d:)b

Computer says no

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Meekoh schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:13:
Ik kreeg laatst van onze Waterleverancier (PWN) een mailtje met tips om water te besparen.
Er zaten best wel wat goeie tips in waar ik nog niet aan had gedacht. Wellicht ook mooi voor deze discussie: Handige tips om water te besparen in de tuin (en huis)
Emmertjes water uit de sloot: je mocht op een gegeven moment in sommige plaatsen geen oppervlakte water gebruiken! En onze sloot was nauwelijks nog modderig te noemen, dus dat schoot ook niet op...

Water opvangen in een emmer hebben wij dus wel gedaan. Is niet zo moeilijk (scheelt wel dat onze badkamer op de begane vloer is :p) Maar met handen wassen, nee. Dat is mij veel te omslachtig (trouwens, die emmer past niet in de wasbak, als ik ook nog eens m'n handen wil wassen en in de keuken hebben we direct warm water)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-06 10:42

Ik geef nog een slinger aan een oud topic. Gezien het derde jaar op rij wat we nu beleven wel relevant.
Bij aanhoudende droogte gaat waterbesparing zeker lonen. De mogelijkheid tot inname van drinkwater is eindig, en in droge periodes is dit nog beperkter (minder water dus minder om verantwoord in te nemen). Niet voor niks werd er vorige zomer met klem gevraagd om het waterverbruik te beperken.

Droge periodes, die gaan we vaker meemaken, hitte ook. Dus ook al ga je het in de portemonnee niet veel merken, in die tijden kan het nog spannend gaan worden rond waterverbruik.

Cash is king.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mk1992 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:55:
[...]
Droge periodes, die gaan we vaker meemaken, hitte ook. Dus ook al ga je het in de portemonnee niet veel merken, in die tijden kan het nog spannend gaan worden rond waterverbruik.
Hoe vaker die droge periodes gaan optreden, hoe meer je het in je portemonnee gaat merken vermoed ik. Onze waterprijs is natuurlijk gebaseerd op het feit dat we "genoeg" hebben. Maar als het schaarser gaat worden, zal het ook duurder worden...

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04 19:24
Wat ik jammer vindt is, dat er veel wordt geneuzeld over de kleine besparing afgezet tegen de kosten.
Laten we alles eens in perspectief zien. Als iedere nederlander, op welke manier dan ook, 1liter water per dag bespaart. Maal 356 dagen. Is maar 365 liter. Maar er zijn wel 17 miljoen nederlanders is totaal toch een besparing van 6.052.000.000 liter water. Oftewel 6.052.000 m3 (zes miljoen 52duizend kubieke meter) water.
Best veel bij maar 1 liter water.

Ikzelf heb met lage kosten en niet al teveel moeite toch een leuke besparing voor elkaar gekregen.

Nl het plaatsen van een hotfill keukenboiler niet op de warmwater, maar op de koudwaterleiding in de keuken. Geen water meer dat wegstroomt, want koud omdat de cv op zolder staat en geen water dat ongewenst verwarmt is als de warmwaterkraan gesloten wordt.

Andere grote besparing is dmv een stopkraan in het keukenkastje de doorstroom hoeveelheid van ÷/- 10 l/min teruggebracht naar +/- 3 l/min , want de 10 liter boiler was erg snel leeg

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

Laica schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:27:
Wat ik jammer vindt is, dat er veel wordt geneuzeld over de kleine besparing afgezet tegen de kosten.
Laten we alles eens in perspectief zien. Als iedere nederlander, op welke manier dan ook, 1liter water per dag bespaart. Maal 356 dagen. Is maar 365 liter. Maar er zijn wel 17 miljoen nederlanders is totaal toch een besparing van 6.052.000.000 liter water. Oftewel 6.052.000 m3 (zes miljoen 52duizend kubieke meter) water.
Best veel bij maar 1 liter water.
Correct, maar hoeveel is het totale waterverbruik in NL? Dus inclusief alles. Als dat 1000x zoveel is, dan heeft die ene liter niet zo veel effect...

-_-

• Laica
Klopt helemaal, maar nieuwe stortbakken gooien er geen 9 maar max 7 liter water doorheen ( besparing 2l per spoelbeurt) en de doorstroom bij bepaalde kranen beperken scheelt ook de nodige liters (vooral als je kinderen hebt😁). Of ik mijn handen 1minuut was bij 10 l/min of 1minuut bij 5 l/min, in beide gevallen zijn ze schoon. Besparing is 5 liter per handenwasbeurt. Tikt aardig aan, vooral in deze tijd.
Financieel scheelt het ook. Water kost inderdaad niets, maar al die heffingen en btw daarentegen lopen wel aardig in de papieren.

• mk1992
M2M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:29:
[...]

Correct, maar hoeveel is het totale waterverbruik in NL? Dus inclusief alles. Als dat 1000x zoveel is, dan heeft die ene liter niet zo veel effect...
Laten we eens uitgaan van 60 kuub per huishouden, dan praat je over 60.000 liter.
Dan lijkt 365 liter niet veel (half procent).

Maar eens met de stelling alle kleine beetjes helpen, we komen het in de zomer zeker tekort!

Cash is king.

• Laica
mk1992 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:10:
[...]

Laten we eens uitgaan van 60 kuub per huishouden, dan praat je over 60.000 liter.
Dan lijkt 365 liter niet veel (half procent).

Maar eens met de stelling alle kleine beetjes helpen, we komen het in de zomer zeker tekort!
Helemmaal mee eens.
De allergrootste besparing is volgens mij te behalen bij de industrie. De produktie van bijv. de heilige koe, van grondstoffen tot eindproduct, kost enorm veel water. Als consument kun je hier weinig aan veranderen, dat ligt bij de politiek.

• mk1992
*biep biep biep* Watertekort!

Zijn we nog aan het besparen geslagen of sproeien we vrolijk in de tuin?

Indirect gerelateerd: gisteren een regentonvulautomaat op de regenpijp die door de grote garage loopt geplaatst. Echter geen regenton op het uiteinde maar 15m slang richting onze wadi in de voortuin. Garage heeft een aardig oppervlak dus zou best wat water kunnen doen infiltreren. Al valt het nu niet.

Cash is king.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
Gisteren breeduit op de radio dat water weer schaars wordt en dat we het wellicht duurder moeten maken om mensen te dwingen tot besparen. dat is toch de wereld op zijn kop?
Het kost toch niet meer om water te winnen als het schaars is? Dan is duurder maken toch gewoon een eenvoudig verdienmodel voor waterbedrijven?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

No Hands schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:37:
Gisteren breeduit op de radio dat water weer schaars wordt en dat we het wellicht duurder moeten maken om mensen te dwingen tot besparen. dat is toch de wereld op zijn kop?
Het kost toch niet meer om water te winnen als het schaars is? Dan is duurder maken toch gewoon een eenvoudig verdienmodel voor waterbedrijven?
Helaas is het echter nog steeds zo dat een groot gedeelte van de (Nederlandse?) bevolking alléén naar verminderd verbruik te bewegen is door de kostprijs van een artikel te verhogen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:33
jadjong schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:51:
[...]

Voordeel van overmatig watergebruik is een schoon riool. 1x iemand langs laten komen om de zooi door te spuiten vanwege dikke shit en het voordeel van tien jaar inspanning is verloren.
Dit is helaas dan weer niet zo. Wat hier vooral voor bepalend is is de constructieve toestand van je huisaansluiting (grondleiding op privé grond) en of je het riool gebruikt zoals bedoeld; geen vet / olie erin rossen. Je kan 1000 liter water door je riool heen duwen, maar als je elke week je frituurpan leegt zal je alsnog verstoppen. Mocht je hier wat meer over willen lezen, Lillywhite & Webster (1978) en Littlewood & Butler (2003) zijn leuke onderzoekjes.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:13
Will_M schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Helaas is het echter nog steeds zo dat een groot gedeelte van de (Nederlandse?) bevolking alléén naar verminderd verbruik te bewegen is door de kostprijs van een artikel te verhogen.
Want mensen zijn minder gaan roken, autorijden, verwarmen en boodschappen doen? Allemaal amper, en dat is allemaal schreeuwend duur geworden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:08
Wailing_Banshee schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:15:
Tja, water besparen.. Wij hebben afgelopen jaar met z'n tweeen 50m3 water gebruikt, ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. Tenzij je grijs water gaat gebruiken voor de WC. Maar ik betwijfel of dat ooit rendabel gaat worden bij ons.
Dan ga je 1 keer per week onder de douche? :?

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:01
cwrm63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:55:
[...]Dan ga je 1 keer per week onder de douche? :?
Waarschijnlijk doen ze dat al, 50 kuub per jaar met 2 personen is qua hoeveelheid al aardig beperkt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• cwrm63
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:41:
[...]

Voor ons in ieder geval niets.

Water kost geen drol (hmmmm). Wij zitten nu op 30 tot 40 euro voorschot per kwartaal. Dat 10tje per maand zijn de kosten dus niet. Maar ik vind het gewoon zonde. Daarom sproeien wij de tuin niet met leidingwater (tenzij noodzakelijk, bijv. voor net-ingezaaid gras en je krijgt 2 maanden nauwelijks regen (hadden we in 2011), of toen we die boom hadden gepoot aan het begin van de zomer en we nog maar 1 regenton hadden). Afgelopen periode hebben we wel leidingwater gebruikt: het water wat uit de douche komt voordat het warm is, hebben we opgevangen in een emmer en in de regenton leeggegooid. Dat water was anders gewoon het riool in gegaan :p En we zitten nu te denken aan een 2,5kuub watervat in de grond (die regentonnen waren te klein!) Gewoon, omdat het kan.
Ik ga effe met een emmer onder de douche staan om water te verzamelen voor de tuinplanten; mijn vrouw ziet me aankomen. 8)7
En gras heb ik niet. Nieuwbouw krijgt tegenwoordig een tuintje van 15m2. Kan je net zitten en een BBQ kwijt. :'(

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tja - mijn waterverbruik is al 2 jaar lang ongeveer 36 m³ = 100 l/dag.
Ca. 1,5 personen en een tuin van ca. 300 m² ("groene hel") - niet betegeld.
Regenwater voor van alles wat geen drinkwater nodig heeft, vaak ook voor de WC.
Douchebeurt ca. 30 - 40 l elke 1,5 dagen - in de zomer vaker.
Nog meer water besparen? Dan ben je waarschijnlijk niet meer serieus bezig O-) .
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:19
Will_M schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

En zelfs dan nog, ik heb eind vorig jaar €146,25 (excl. waterschapsbelasting) afgerekend voor 80m3 (3-personen). Van mij mag de prijs 3-4x omhoog hoor. Het is zuiver drinkwater, dat mag knaken kosten. Dat we er ons toilet mee doorspoelen terwijl dat ook prima met (af)waswater kan, tjsa. Ik ben niet iemand die gaat uitzoeken hoe je dat in elkaar kan knutselen. Of een regenton gebruiken voor het besproeien van je tuin, het zal wel kunnen, maar hoe? En water is op dit moment zó goedkoop dat zelfs een investering €100 de moeite niet waard is. Of ik zit ernaast, maar ook daarvoor ben ik te lui om het uit te zoeken. Schroef die prijzen voor water maar omhoog en ik kom hier wel topics lezen op Tweakers :)

My flight statistics: (423.270km in 114 flights) Next trips: Rio de Janeiro (Brazil)

• WouterG
  • Laatst online: 00:33

WouterG

Dit is geen ondertitel

Wij hebben vorig jaar een nieuwe douchekop gekocht, dat merken we nu wel in het verbruik (-30%).
Deze verbruikt 5l/minuut op standje maximaal maar ik heb hem zelf half open staan. Het is even wennen de eerste keer omdat het meer verneveld als een normale douchekop maar zelfs mijn aan douchen verslaafde vrouw heeft hem geaccepteerd...

Op amazon te vinden voor 23 euro: Methven SJK005-LF Kiri Satinjet

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cwrm63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Dan ga je 1 keer per week onder de douche? :?
3 of 4 keer per week (aangezien we om de dag douchen en de week 7 dagen heeft :p)
cwrm63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:11:
[...]
Ik ga effe met een emmer onder de douche staan om water te verzamelen voor de tuinplanten; mijn vrouw ziet me aankomen. 8)7
En gras heb ik niet. Nieuwbouw krijgt tegenwoordig een tuintje van 15m2. Kan je net zitten en een BBQ kwijt. :'(
Dat doen we ook niet standaard. Maar wel als er een sukkel de kraan van de regenton open laat staan in een periode dat het niet regent... (die post was van 2018 toen er ook een flinke droge periode was).

Het gras ga ik echt geen water geven, vaste planten ook niet. De inhoud van de regentonnen is alleen bedoeld voor de potplanten en eventueel nieuw geplante vaste planten.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Ik ben van mening dat de burger/consument niet aan z'n kop gezeurd moet worden om te besparen of meer te betalen. Doe dat maar bij grootverbruikers. Particulier watergebruik is een druppeltje t.o.v. industrie e.d.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:38
evilution schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:45:
Ik ben van mening dat de burger/consument niet aan z'n kop gezeurd moet worden om te besparen of meer te betalen. Doe dat maar bij grootverbruikers. Particulier watergebruik is een druppeltje t.o.v. industrie e.d.
Eh, nee...
70% van het leidingwater wordt door huishoudens gebruikt...

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:11
bvdbos schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Eh, nee...
70% van het leidingwater wordt door huishoudens gebruikt...
Leidingwater 855 voor particulier, geen grondwaterverbruik. Industrie 380 + 1171 grondwater, bijna 1500 in totaal. Ofwel, er valt wel degelijk ook wat bij de industrie neer te leggen. Want het gaat natuurlijk niet alleen om leidingwater.

[Voor 52% gewijzigd door IceBlackz op 04-08-2022 11:16]

• cwrm63
Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:32:
[...]

3 of 4 keer per week (aangezien we om de dag douchen en de week 7 dagen heeft :p)

[...]

Dat doen we ook niet standaard. Maar wel als er een sukkel de kraan van de regenton open laat staan in een periode dat het niet regent... (die post was van 2018 toen er ook een flinke droge periode was).

Het gras ga ik echt geen water geven, vaste planten ook niet. De inhoud van de regentonnen is alleen bedoeld voor de potplanten en eventueel nieuw geplante vaste planten.
Was meer sarcastisch bedoelt. maar ik ga dat niet redden. Wij zijn met vier volwassenen en rond de 220 m3 per jaar verbruik. Hopelijk wordt het minder want de eerste is op zichzelf gaan wonen, _/-\o_

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:50
Yaksa schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Waarschijnlijk doen ze dat al, 50 kuub per jaar met 2 personen is qua hoeveelheid al aardig beperkt.
Wij doen met 3 personen 75m3 per jaar. Dagelijkse douche en een zwembad in de tuin in het voorjaar/zomer (1 malig vullen).

Op dit moment besparen we ook, 0 liter per dag in NL verbruiken we momenteel *O*

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cwrm63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Was meer sarcastisch bedoelt. maar ik ga dat niet redden. Wij zijn met vier volwassenen en rond de 220 m3 per jaar verbruik. Hopelijk wordt het minder want de eerste is op zichzelf gaan wonen, _/-\o_
Ik zou zeggen dat 220m3 best veel is, en dat je zeker 50m3 op jaarbasis zou moeten kunnen besparen. Je hebt het over 4 volwassenen, dan ga ik uit van 2 partners en 2 kinderen. Ik heb wel vaker gehoord dat kinderen nogal veel water gebruiken bij het douchen (deed ik vroeger waarschijnlijk ook, toen ik nog thuis woonde)

Ik denk dat je met 25m3 per persoon per jaar best uit zou moeten komen. Mits je natuurlijk niet dagelijks je grasveld gaat sproeien :p Ik heb namelijk niet het idee dat we extreem zuinig zijn met water...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wij hebben al die dingen
korter douchen, toilet met twee knoppen (dat wel soms meerdere keren doorgetrokken moet worden, misschien te klein reservoir), waterbesparende douchekop met van die waterbespaarders in de slang.

Verder hebben we voor de tuin een regenton (voor de tuin, maar ik maak er ook wel eens wat mee schoon) en hergebruiken we water voor de tuin (bijvoorbeeld van groente of rijst wassen).

Het kan altijd beter denk ik, maar dan zijn er grote investeringen nodig (regenwatertank, wc doorspoelen met regenwater, wassen op regenwater etc).

/▌

• cwrm63
Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Ik zou zeggen dat 220m3 best veel is, en dat je zeker 50m3 op jaarbasis zou moeten kunnen besparen. Je hebt het over 4 volwassenen, dan ga ik uit van 2 partners en 2 kinderen. Ik heb wel vaker gehoord dat kinderen nogal veel water gebruiken bij het douchen (deed ik vroeger waarschijnlijk ook, toen ik nog thuis woonde)

Ik denk dat je met 25m3 per persoon per jaar best uit zou moeten komen. Mits je natuurlijk niet dagelijks je grasveld gaat sproeien :p Ik heb namelijk niet het idee dat we extreem zuinig zijn met water...
Zie de tekst; vier volwassenen! Douchen 2x per dag; 5 min.
25m3 gaat het echt niet worden.

• Truus01
  • Laatst online: 21:51
Marzman schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:00:Het kan altijd beter denk ik, maar dan zijn er grote investeringen nodig (regenwatertank, wc doorspoelen met regenwater, wassen op regenwater etc).
In plaats van drinkwater duurder te maken, zou het mooi zijn als er op dat soort oplossingen juist subsidie kwam.
Ik wil best de WC doorspoelen met regen- of douchewater, maar dat is een behoorlijk klusje en investering om dat voor elkaar te krijgen.

• bvdbos
cwrm63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Zie de tekst; vier volwassenen! Douchen 2x per dag; 5 min.
25m3 gaat het echt niet worden.
Zoals eerder aangegeven : ca 13 m3 per jaar per persoon is te doen, kost wel enige moeite. Eénmaal per 3 à 4 dagen douchen en tuin regenwater geven (niet sproeien). Helaas is mijn toilet en wasmachine ook op drinkwater aangesloten, vond het wat ver gaan om daarvoor muren open te breken ...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Truus01 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

In plaats van drinkwater duurder te maken, zou het mooi zijn als er op dat soort oplossingen juist subsidie kwam.
Ik wil best de WC doorspoelen met regen- of douchewater, maar dat is een behoorlijk klusje en investering om dat voor elkaar te krijgen.
Volgens mij is het in vlaanderen in nieuwbouw al verplicht. Zo kan het ook :p
bvdbos schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

Zoals eerder aangegeven : ca 13 m3 per jaar per persoon is te doen, kost wel enige moeite. Eénmaal per 3 à 4 dagen douchen
Met dit weer? Dan zou ik eerder korter douchen, als het moet kan het ook in 1 minuut (ik zit rond de 3 tot 5 minuten, maar vroeger douchte ik wel 20 minuten :p )

[Voor 31% gewijzigd door Marzman op 04-08-2022 12:28]

/▌

• Truus01
  • Laatst online: 21:51
Met dit weer, terwijl je de planten watergeeft, gelijk even douchen.

• cwrm63
3/4x per week douchen vind ik niet echt hygiënisch. Zeker nu met dat warme weer en fysiek zwaar werk ga ik
s 'avonds niet zo in bed liggen. Wil ik echt wel even snel afdouchen.( zeg; 2 min)
Dus 13 m3 pp. is een fabel

• bvdbos
cwrm63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:44:
3/4x per week douchen vind ik niet echt hygiënisch. Zeker nu met dat warme weer en fysiek zwaar werk ga ik
s 'avonds niet zo in bed liggen. Wil ik echt wel even snel afdouchen.( zeg; 2 min)
Geen fabel... Maar inderdaad heb ik geen fysiek werk, zit de hele dag op kantoor. Zonder airco maar wel goede ligging tov de zon..

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:01
Alle kleine beetjes helpen inderdaad. Maar vaak wordt vergeten dat de grootste besparing op waterverbruik zit in welke producten je koopt (en waar). Minder vlees, minder exotische producten en minder genotmiddelen (zoals koffie en cacao) gaan gebruiken dus. En meer lokaal je etenswaren in huis halen.
Van het totale waterverbruik per persoon per dag (zo'n 4000 liter) gaat meer dan helft op aan de producten die ik noemde. Het maken van 100 gram chocolade bijvoorbeeld kost ongeveer 1700 (!) liter water. Bewuster gaan eten levert meer op dan besparen op douche- of toiletwater.
Het lijkt dan wel dat er water genoeg is op deze planeet, maar het grootste gedeelte is zout water en daardoor zowat onbruikbaar. Slechts 3 procent van al het water is zoet water en daarvan is ook nog eens een groot gedeelte niet bruikbaar want opgeslagen in gletsjers en ijs van de Noord- en Zuidpool. Dus zoveel bruikbaar water hebben we helemaal niet. Nu al ontstaan er conflicten in de wereld over drinkwater, kijk maar naar het Midden-Oosten. Ik denk dat we verder moeten kijken dan alleen onze (nu verdroogde) achtertuin, er is namelijk maar een Aarde, een plan B komt er niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cwrm63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:44:
13m3 pp zou ik ook niet willen, daarom zei ik ook 25m3 pp. Maar als je soms ziet hoe mensen water gebruiken, met "normaal" gebruik (dus kranen gewoon laten lopen bijv. om af te wassen)...

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:37

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Yaksa schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:52:
Alle kleine beetjes helpen inderdaad. Maar vaak wordt vergeten dat de grootste besparing op waterverbruik zit in welke producten je koopt (en waar). Minder vlees, minder exotische producten en minder genotmiddelen (zoals koffie en cacao) gaan gebruiken dus. En meer lokaal je etenswaren in huis halen.
Van het totale waterverbruik per persoon per dag (zo'n 4000 liter) gaat meer dan helft op aan de producten die ik noemde. Het maken van 100 gram chocolade bijvoorbeeld kost ongeveer 1700 (!) liter water. Bewuster gaan eten levert meer op dan besparen op douche- of toiletwater.
Het lijkt dan wel dat er water genoeg is op deze planeet, maar het grootste gedeelte is zout water en daardoor zowat onbruikbaar. Slechts 3 procent van al het water is zoet water en daarvan is ook nog eens een groot gedeelte niet bruikbaar want opgeslagen in gletsjers en ijs van de Noord- en Zuidpool. Dus zoveel bruikbaar water hebben we helemaal niet. Nu al ontstaan er conflicten in de wereld over drinkwater, kijk maar naar het Midden-Oosten. Ik denk dat we verder moeten kijken dan alleen onze (nu verdroogde) achtertuin, er is namelijk maar een Aarde, een plan B komt er niet.
Goed punt wat betreft indirect water verbruik.
Als je zegt 'zeventienduizend liter water verbruikt voor een kilo chocolade' dan is mijn investering in een regenton ineens weer futiel.
Overigens zijn er gelukkig wel bedrijven die hun waterhuishouding beter onder controle hebben dan klakkeloos na het eerste gebruik wegspoelen. Bv, een kweker die al zijn stekjes op een aflopende waterdichte ondergrond heeft staan zodat het water na filtering gewoon weer een rondje meekan.
Enkel zijn bedrijven net zo ongemotiveerd als mensen en moet er een prikkel zijn om iets te doen.
Besparen om een 'groen / eco' imago te voeren, of gewoon ouderwets financieel vanuit de overheid.

• cwrm63
Yaksa schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:52:
Wat een saai leven heb jij, geen reepje chocolade. ;) En zout water maken ze, met hulp, zoet (cruiseschepen)
Plan B ga ik niet meer meemaken. We wonen nu eenmaal hier en ik let echt wel op. Ben nu 2 jaar bezig op Tweakers om te kijken hoe ik duurzaam kan leven maar ik moet toch echt nog werken. Dus toch maar een benzineauto; de Tesla varianten kan ik niet betalen. Carpe Diem zeg ik dan maar.

• cwrm63
Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

13m3 pp zou ik ook niet willen, daarom zei ik ook 25m3 pp. Maar als je soms ziet hoe mensen water gebruiken, met "normaal" gebruik (dus kranen gewoon laten lopen bijv. om af te wassen)...
Dat doe ik ook niet Daar heb ik een Quooker voor want het duurt even voor het water uit de cv-ketel beneden is. Bespaar dus op water en Gas. :)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cwrm63 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Dat doe ik ook niet Daar heb ik een Quooker voor want het duurt even voor het water uit de cv-ketel beneden is. Bespaar dus op water en Gas. :)
Wij proberen elk jaar een dagje te organiseren voor collega's, om samen appeltaarten te bakken (wij leveren de appels en de oven, de rest nemen mensen zelf mee). En kregen op een gegeven moment (bij de eerste keer dat we dat georganiseerd hadden) een opmerking dat er geen warm water uit de kraan meer kwam. Duh, met een quooker heb je maar een beperkte hoeveelheid warm water, en als je dan gaat afwassen met een stromende kraan, ben je er heel snel doorheen :p Dus een quooker is echt een goede manier om dat af te leren (in de daarop volgende jaren kwam het ook niet meer voor :D)

• bvdbos
Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:42:
[...]
Ik ben met ervan bewust dat 13 m3 erg laag is en ik zou dit ook niet als doelstelling willen opleggen in de komende jaren maar inderdaad : als we 25 m3 per jaar komen met zijn allen dan denk ik dat al veel gewonnen is...

• mk1992
Wauw wat veel reacties, leuk!
Ik zie het toilet vaak voorbijkomen als bespaarmogelijkheid. En daar zit ook aardig wat verbruik.
Ironisch genoeg, de handelingen waarbij je zelf de kraan aanzet (wassen, drinken, koken,) verbruiken maar een minimaal deel:

Bron

Cash is king.

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:40
Probleem van water te kort is iets wat met vroeger beleid is ontstaan en waarbij we nu op de blaren zitten..

* lager grondwater peil voor landbouw
* huizen bouwen in uiterwaarden
* drinkwater voor toilet / wasmachine/ douchen terwijl dit met minder schoon water ook kan (regen water)

Jammer dat de verantwoordelijken niet aansprakelijk gehouden kunnen worden…

[Voor 12% gewijzigd door worldfastest op 04-08-2022 15:39]

You only live once, so enjoy the ride.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee