Milmoor schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:26:
Onze regentonnen zijn te klein. 2 x 150 liter is te weinig om de zomer door te komen. Wij hebben achter het huis een serre, met kruipruimte (tegelijk gezet met het huis). Er is geheid, maar de fundering is op staal (rechtstreeks op de zangrond). De kruipruimte is via een kruipgat bereikbaar. Ik kan er stroom naar toe halen, of aftappen van de leiding naar de schuur. Mijn idee is om in de kruprimte een grote waterzak in te leggen, eventueel later een tweede. De regenpijp vult via een overloop eerst de regentonnen, het overschot verdwijnt weer in de regenpijp. Daarin doe ik onderaan een tweede overloop zodat ik vanuit daar de waterzak kan vullen. Als de regenton leegraakt vul ik deze weer vanuit de waterzak. Dat hoeft niet automatisch, ik zet hem via een Shelly Plug aan/uit.
Ik heb in dit topic al een mooi boodschappenlijstje gevonden, zie hieronder. Maar ik zie ongetwijfeld nog heel veel over het hoofd. Vragen die ik zo kan verzinnen:
- moet de zak beschermd worden tegen lekkage of vorst?
- moet de pomp beschermd worden tegen vorst?
- onder de fundering door graven t.b.v. het leidingwerk is waarschijnlijk makkelijker dan er doorheen boren, kan dat zomaar?
- is het aftakken van een stroomleiding een goed plan, of kan ik beter een eigen leiding leggen?
- werkt het om twee keer een overloop boven elkaar te zetten.
- wat had ik nog meer moeten vragen?
[...]
Ik heb onder de zakken van tevoren goed gekeken of er geen scherpe onderdeel onder lagen en daarna een laag karton neergelegd wat ik toch nog over had. Ik heb ze niet beschermd tegen bevriezing omdat het in onze kruipruimte nooit zal vriezen verwacht ik.
De pomp staat bij mij in de kruipruimte, zelfde verhaal dus. Als je hem buiten zet wordt het anders
Ik heb zelf onder de fundering gegraven. Aangezien ons huis op heipalen staat verwacht ik geen probleem met een tijdelijk gaatje van 10x10 cm
Afhankelijk van wat er verder op die stroom leiding zit, en hoe groot de kans is op vocht, wil je misschien de aftakking niet op dezelfde aardlek als je koelkast

voor de rest zul je rekening moeten houden met het stroomverbruik van de pomp (zo'n 600watt in ons geval) dat kan op vrijwel alle groepen wel erbij. Als het een kookgroep of wasmachine groep is, dan mag het uiteraard niet
Voor de overloop met je goed kijken naar de hoogte van je waterzak. Voor de rest kan dat prima. Nadeel is wel dat je alle zooi ook in je 2e overloop krijgt
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk