Toon posts:

Serieus water besparen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:13
Dat is nu juist het probleem @mk1992: in droge en hete zomers valt er niet of nauwelijks regen en verdampt er veel... Dus een regenpijp er naar toe leggen heeft geen zin :)
Overigens hebben we ook een wadi in de tuin, maar die staat doorgaans droog in de zomer.

Eens hoor @bvdbos: het is een keuze. Desalniettemin is de verdamping fors groter dan van te voren gedacht.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-06 10:42
Franciesco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:31:
Dat is nu juist het probleem @mk1992: in droge en hete zomers valt er niet of nauwelijks regen en verdampt er veel... Dus een regenpijp er naar toe leggen heeft geen zin :)
Overigens hebben we ook een wadi in de tuin, maar die staat doorgaans droog in de zomer.

Eens hoor @bvdbos: het is een keuze. Desalniettemin is de verdamping fors groter dan van te voren gedacht.
Parasol boven de vijver!
Als het werkt is het geen stomme oplossing :*)

Cash is king.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mk1992 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:38:
Vandaag de jaarlijkse meterstanddoorgave gedaan, ik schrok van mijn eigen besparing. Van 50 naar 31m3, met z'n tweetjes!

Ja, er is in 2021 veel gesproeid voor de nieuwe tuin, maar dan nog halen we een kwart van het verbruik in 2019-20 af. De vaatwasser is oud, de wasmachine evenzo. Zou het 100% bewateren met de regenton dan echt zoveel uithalen?

[Afbeelding]
Dit zal wel veel kunnen schelen. Het meeste water dat wij verspillen is door de doorstromer, die duurt nogal lang om op temperatuur te komen (kost wel een emmer water).

Voor de tuin doe ik ook alles met de regenton behalve als die leeg is (deze zomer was hij ook vaak leeg :p ), nu kan ik daar ook dingen mee schoon maken die niet met drinkwater hoeven (pedaalemmer enzo).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• meifter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-06 23:06
Moi2002 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:58:
[...]

Ik laat het geheel compleet uitvoeren door Justnimbus. Zij brengen een waterzak in de kruipruimte aan incl. een pomp. Deze wordt aangesloten op mijn “grijze” leidingnet in het huis. Hierop zitten de wasmachine, toiletten en de buitenkraan.

Omdat ons huis ooit deel uit maakte van de proef met “grijs” water is het complete leidingnet in het huis al gescheiden. We hadden ook twee watermeters. :)

Aan de buitenzijde worden de 2 regenpijpen voorzien van een filter. Ik zal wat foto’s posten van de installatie als het zover is.
Hoi, tijdje verder. Hoe bevalt het waterzaksysteem nu? Ook met name de wasmachine?

• Moi2002
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:11
[b]meifter in "Serieus water besparen"meifter schreef op vrijdag 20 januari 2023

Hoi, tijdje verder. Hoe bevalt het waterzaksysteem nu? Ook met name de wasmachine?
Het systeem werkt prima en en het water in de wasmachine stinkt niet.

Wat dit systeem me, buiten de waterbesparing heeft gebracht, is de bewustwording van de hoeveelheid water die we er elke dag door heen jagen. De hoeveelheid regen is lang niet genoeg om de zak gevuld te houden, dus om de paar dagen vult deze zich bij met leidingwater.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:12
Ik heb er bewust niet voor gekozen. Communicatie was wat rommelig. Heb een waterton (300 liter) afgelopen augustus geplaatst. Ik vang douchewater met een emmer op om te gebruiken voor de wc. Regenwater gebruikte ik voor de tuin en de wc.

Vanaf 1 september tot nu hebben wij (gezin met drie pubers) 28m3 water verbruikt. Ons gebruik lag op 120m3 per jaar.

Ik moet zeggen dat onze pubers ons aangespoord hebben (regenton + douchewater opvangen) en daar zijn wij trots op.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04
na de zomer heb ik ook een 3-tal waterzakken van 3000 liter elk geïnstalleerd in onze kruipruimte:

deze heb ik via een zandvangpunt aangesloten op een deel van de hemelwaterafvoeren van ons dak:

momenteel zijn ze helemaal vol:

de pomp heb ik provisorisch ingepakt met wat steenwol wat ik over had:

de kitlist:

https://regenwaterrecycle.nl/product/zandvangput-315-mm/
https://www.vidaxl.nl/e/v...-l-pvc/8718475914716.html
https://vonroc.com/hydrof...kschakelaar-1000w-3500l-h
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 (deze is essentieel! in combinatie met de door mij gebruikte pomp)
https://www.westfalia.eu/...-of-warm-water_812165.htm
Tyleenslang LDPE 25mm voor de aanvoer van regenwater vanaf de zandvangput
Tyleenslang LDPE 16mm voor de buitenkraan op regenwater
Kunststofleiding van de warmteservice voor het regenwatercircuit (ik heb gelezen dat regenwater doordat het wat zuurder is koper kan aantasten)
tal van koppelingen en verloopjes (details kan ik wel delen indien gewenst)

momenteel heb ik alleen een leiding naar de wasmachine lopen en hebben we tot nu toe ongeveer 4500 liter regenwater verbruikt. de pomp verbruikt net geen 1kWh (0,989) voor elke 1000l water.

tot nu toe zijn we blij met de setup, en in de komende maanden worden de toiletjes vervangen en zullen deze ook aangesloten worden op het regenwater.

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• rvearth
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-02 18:24
Veel op de markt tegenwoordig om water te besparen
-waterbesparende douchkoppen
-waterbesparende douchekranen
-Waterbesparende wc stoppers

Allemaal goed voor vele liters besparing per dag

[Voor 16% gewijzigd door teacher op 03-04-2023 08:40. Reden: Linkje geknipt]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mk1992
RIVM: snel actie nodig om drinkwatertekort te voorkomen

Om te voorkomen dat we in 2030 een tekort aan drinkwater hebben, moet snel een pakket aan maatregelen worden genomen. Dat is urgent, want sommige drinkwaterbedrijven hebben nu al te weinig reserves. Dat schrijft het RIVM in een nieuw rapport dat eerdere berichten bevestigt.

Water moet langer worden vastgehouden en er moeten grotere watervoorraden worden aangelegd, bijvoorbeeld door meer water in de duinen of bekkens op te slaan. Ook moeten alternatieve waterbronnen worden ontwikkeld, zoals de winning van drinkwater uit brak of zout water en uit rioolwater.

Drinkwaterbedrijven die vrijwel direct meer capaciteit nodig hebben zijn Waterbedrijf Groningen, Vitens (in Friesland, Overijssel, Gelderland, Utrecht en Flevoland) en Dunea in het westelijke deel van Zuid-Holland...

https://nos.nl/artikel/24...kwatertekort-te-voorkomen

Pittige kop in het landelijke nieuws vandaag. Wat me misschien nog meer opviel was de verdeling van ons waterverbruik. Wat gaat er (per persoon!) toch veel water door allerlei regendouches en massagekoppen.

Cash is king.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Dat verhaal van RIVM was er ook al in 1975 en 1976 na de grote droogte in de zomer. en er is sinds die tijd maar weinig gebeurd.

[Voor 21% gewijzigd door JukeboxBill op 03-04-2023 09:43]

Soms ben ik bijna gelukkig

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:06

Wailing_Banshee

You're Next

mk1992 schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:27:
Pittige kop in het landelijke nieuws vandaag. Wat me misschien nog meer opviel was de verdeling van ons waterverbruik. Wat gaat er (per persoon!) toch veel water door allerlei regendouches en massagekoppen.
Ik zou het niet weten, want ik kan het niet meten. Ik denk dat ze eerst eens moeten gaan beginnen om het inzichtelijk te maken wat welk apparaat nou echt verbruikt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:03
Wailing_Banshee schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:47:
[...]

Ik zou het niet weten, want ik kan het niet meten. Ik denk dat ze eerst eens moeten gaan beginnen om het inzichtelijk te maken wat welk apparaat nou echt verbruikt.
Want je denkt dat dat plaatje niet klopt?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Serieus (drink)water besparen? - Als het om de globale waterbalans gaat zijn de individuele pogingen om drinkwater te besparen lovenswaardig, maar niet veel meer dan dat. - Mijn persoonlijke mening uiteraard.

De 128 l pp per dag zijn waarschijnlijk het gemiddelde over de hele NL-bevolking van peuters tot de ouderen,
van kleine tot grote huishoudens, landelijk en stedelijk, 1 of 2 keer vakantie, kleine en grote tuinen etc..

Als ik mijn individueel drinkwatergebruik van actueel ca. 35 l pp/dag (2 pers.) met een ander huishouden zou willen vergelijken dan zou ik zeker niet de 129 liter van de CBS statistiek als ijkpunt nemen.

Wat ook nog ontbreekt is het additionele drinkwatergebruik als je bijvoorbeeld op het werk bent, dit kan men afleiden uit het meerverbruik thuis tijdens de Coronajaren. Dus eigenlijk zou het huishoudelijke watergebruik pp nu weer iets? omlaag gaan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

bvdbos schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:10:
[...]

Want je denkt dat dat plaatje niet klopt?
Het zou best wel kloppen, voor een bepaalde persoon. Maar wij gebruiken bijv. al geen water voor de tuin. En die wasmachine? Hoe vaak wordt die gebruikt voor dat gemiddelde gebruik? Een keer per dag? Een keer per week?

Ik heb helemaal niets aan dat soort gemiddelde plaatjes. Het maakt namelijk ook uit of je een huishouden van 1 persoon hebt, of meerdere. En hoe vaak er iemand thuis is (als je alleen 4x per dag een keer de toilet doortrekt, zul je een stuk minder gebruiken dan wanneer er 5 mensen ieder 10x per dag die toilet doortrekken)

Wij verbruiken de helft van wat daar staat, en misschien zouden we minder kunnen verbruiken, maar ik zou niet weten wat hoeveel verbruikt omdat ik dat niet kan meten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• bvdbos
Wailing_Banshee schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:53:
[...]

Het zou best wel kloppen, voor een bepaalde persoon. Maar wij gebruiken bijv. al geen water voor de tuin. En die wasmachine? Hoe vaak wordt die gebruikt voor dat gemiddelde gebruik? Een keer per dag? Een keer per week?

Ik heb helemaal niets aan dat soort gemiddelde plaatjes. Het maakt namelijk ook uit of je een huishouden van 1 persoon hebt, of meerdere. En hoe vaak er iemand thuis is (als je alleen 4x per dag een keer de toilet doortrekt, zul je een stuk minder gebruiken dan wanneer er 5 mensen ieder 10x per dag die toilet doortrekken)

Wij verbruiken de helft van wat daar staat, en misschien zouden we minder kunnen verbruiken, maar ik zou niet weten wat hoeveel verbruikt omdat ik dat niet kan meten.
Ik registreer mijn watergebruik met Homey, alleen meterstanden helaas. Maar daar kan je toch aan zien wat bijvoorbeeld een wasbeurt kost of hoeveel water je gebruikt om te douchen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

bvdbos schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:38:
[...]

Ik registreer mijn watergebruik met Homey, alleen meterstanden helaas. Maar daar kan je toch aan zien wat bijvoorbeeld een wasbeurt kost of hoeveel water je gebruikt om te douchen.
Ik heb een homewizard apparaat thuis liggen. Heb er helaas alleen niets aan...

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 21:53
dunklefaser schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:47:
Serieus (drink)water besparen? - Als het om de globale waterbalans gaat zijn de individuele pogingen om drinkwater te besparen lovenswaardig, maar niet veel meer dan dat. - Mijn persoonlijke mening uiteraard.

De 128 l pp per dag zijn waarschijnlijk het gemiddelde over de hele NL-bevolking van peuters tot de ouderen,
van kleine tot grote huishoudens, landelijk en stedelijk, 1 of 2 keer vakantie, kleine en grote tuinen etc..

Als ik mijn individueel drinkwatergebruik van actueel ca. 35 l pp/dag (2 pers.) met een ander huishouden zou willen vergelijken dan zou ik zeker niet de 129 liter van de CBS statistiek als ijkpunt nemen.

Wat ook nog ontbreekt is het additionele drinkwatergebruik als je bijvoorbeeld op het werk bent, dit kan men afleiden uit het meerverbruik thuis tijdens de Coronajaren. Dus eigenlijk zou het huishoudelijke watergebruik pp nu weer iets? omlaag gaan.
Helemaal mee eens! De belangrijkste knoppen waaraan we kunnen draaien zitten niet bij de burger. Om te beginnen is water simpelweg gewoon te goedkoop. Dus laten we beginnen met het instellen van een progressief tarief. De eerste 50 m3 is goedkoop en daarna per 50 m3 steeds duurder. (zit zelf al jaren op 55m3 per jaar met 2 personen = 75L p/d/p/p.)
We hebben gezien bij de hoge gasprijzen dat dan mensen ineens wel minder gas kunnen gebruiken.

De grootverbruikers zitten vooral in de industrie. Een groot bedrijf (bijv. een tuinder) kan vrolijk 10.000 m3 per uur uit de grond halen. Daar doe ik 181 jaar over!
En ja, dat is nog geen drinkwater, maar vaak wel dezelfde waterlaag waar ook drinkwaterbedrijven uit putten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:46
De vraag is hoe de prijs van drinkwater tot stand komt. Als die euro/m³ die het nu kost inderdaad de operationele kosten volledig dekt, dan is schoon water gewoon enorm goedkoop. Als het duurder moet worden vanwege opslag e.d. en het wordt 2 euro/m³, dan wordt het voor veel mensen te duur. Als je dan gaat differentiëren in prijs (eerste 50 m³ sociaal tarief, daarna kostprijs) lijkt me dat een prima economisch model.

Qua kosten: heb vorig jaar op een bierviltje de baten regenwateropvang- en gebruik doorgerekend. Kosten van een 3 m³ ondergrondse tank, pomp, filtertje en klein goed voor gebruik doorspoelen toilettten, kom je op een terugverdientijd van 30 jaar! Wil je het water verder gebruiken voor kleding wassen, dan heb je extra filters nodig die je ook nog eens regelmatig moet vervangen (lopende kosten). Douchen/vaatwassen wordt afgeraden met zelfgefilterd water.

In België kan het wel uit, maar daar kost het water ook 4 euro/m³.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Franciesco
@Zwartoog een aantal jaren geleden heb ik een offerte opgevraagd voor een systeem met regenwateropslag tbv toilet etc: de investering lag rond de €10k. Gezien de toch al hoge algehele renovatiekosten destijds kon ik het me niet verantwoorden daar zo’n groot bedrag extra voor neer te tellen. Dus dat idee is toen helaas gesneuveld.

Een progressieve waterprijs lijkt mij ook een prima idee. En wie weet hebben we dan straks na een extreem droge zomer wel een prijsplafond voor het water. ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:12
Hier, gezin met drie pubers, van 1 september tot 1 april hebben wij 44 m3 verbruikt. Ik en mijn vrouw douchen elke dag. Op verzoek van kids hebben wij een emmer in de douche om water op te vangen (om de wc door te spoelen), dit levert per dag 3 volle emmers op, als kids douchen dan meer emmers.

Ook hebben we een regenton van 300 liter voor de tuin. Mocht deze vol zijn dan gebruik ik het water ook voor de wc.

Kids vinden het leuk en het heeft effect. We verbruikten van 1 september 2021 t/m 31 augustus 2022 in totaal 115 m3.

Doel was om onder de 100 m3 te komen, dit lijkt te lukken. :)

[Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 04-04-2023 07:04]

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bravertal schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:02:

Doel was om onder de 100 m3 te komen, dit lijkt te lukken. :)
Hier hadden we het gisteren nog over (het voordeel van carpoolen, kun je lekker over dit soort onderwerpen praten :p). Mensen zijn best competatief. Maak er een soort van wedstrijdje van (dat zie je nu ook gebeuren met gas en electra verbruik). Het zou dan wel helpen als je je actuele verbruik dan ook kunt zien. Ik blijf erbij dat die slimme meter echt iets heeft toegevoegd. Nu blijven die watermaatschapijen zeuren dat we moeten besparen, maar ze geven ons niet de middelen om zelfs maar te kijken waar we kunnen besparen. Behalve wat generieke "gemiddelden". Waarbij wel weer opgemerkt moet worden dat het wel degelijk verschil uitmaakt of je alleen of met z'n 3en bent (met z'n 3en gebruik je niet per definitie 3x meer dan een eenpersoons huishouden).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:08
Zwartoog schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:16:
...In België kan het wel uit, maar daar kost het water ook 4 euro/m³.
Euh, niet de voornaamste reden. In België ben je al een hele tijd verplicht bij grondige verbouwing en nieuwbouw een bruikbare regenwaterinstallatie te voorzien; dus minimaal één werkend kraantje met regenwater; die kosten moet je dus niet meerekenen. Als je kan aantonen dat een regenput onmogelijk is, dan moet je veel meer locale infiltratiekorven voorzien (en gezien de kost van die "platic bierbak met een doekje rond" is die regenput goedkoper).
De "meerkost" om dan een toilet aan te sluiten op regenwater, dat is dan mss een metertje extra buis, dat verdien je vlotjes terug.

[Voor 1% gewijzigd door naftebakje op 05-04-2023 10:04. Reden: Upgedate ter verduidelijking, tnx Marzman]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

naftebakje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:35:
[...]
Euh, nee. In België ben je al een hele tijd verplicht bij grondige verbouwing en nieuwbouw een bruikbare regenwaterinstallatie te voorzien; dus minimaal één werkend kraantje met regenwater; die kosten moet je dus niet meerekenen. Als je kan aantonen dat een regenput onmogelijk is, dan moet je veel meer locale infiltratiekorven voorzien (en gezien de kost van die "platic bierbak met een doekje rond" is die regenput goedkoper).
De "meerkost" om dan een toilet aan te sluiten op regenwater, dat is dan mss een metertje extra buis, dat verdien je vlotjes terug.
Water is volgens mij ook duurder vergeleken met Nederland, ik denk het dubbele ongeveer. Maar als het een verplichte installatie is dan zal dat inderdaad een grotere impact hebben dan de prijs (water blijft vrij goedkoop)

De prijs die hij noemt klopt bij mij wel redelijk, het gaat zelfs richting 5 euro.
https://tweakers.net/i/jmVQv9JrzCDrpTkMq9g7jimApNU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Re3SkmCz7yNI49mvrQMunlUw.png?f=user_large

[Voor 12% gewijzigd door Marzman op 05-04-2023 08:48]

/▌

• Zwartoog
Marzman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:46:
[...]

Water is volgens mij ook duurder vergeleken met Nederland, ik denk het dubbele ongeveer. Maar als het een verplichte installatie is dan zal dat inderdaad een grotere impact hebben dan de prijs (water blijft vrij goedkoop)

De prijs die hij noemt klopt bij mij wel redelijk, het gaat zelfs richting 5 euro.
[Afbeelding]
Dan kost het doorspoelen van een toilet bij jullie al bijna 5 cent, in NL 1 cent.

Verplicht of niet: regenwateropvang en gebruik zijn toch extra kosten. Neem de extra filters die je nodig hebt als je je was wilt wassen - dat zijn lopende kosten die je in NL er niet uit krijgt.

Los van het extra water dat het kost om dingen te maken (filters, tank, leidingnetwerk, pomp, expansievat, etc).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• naftebakje
Zwartoog schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:14:
[...]Los van het extra water dat het kost om dingen te maken (filters, tank, leidingnetwerk, pomp, expansievat, etc).
Gelukkig kost het maken van drinkwater geen water O-)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:52
Ik ga binnenkort een huis verbouwen waarbij we ook een regenwater systeem willen gaan aanleggen ( 5000 liter) om de tuin te besproeien, wc door te spoelen en de wasmachine. Ik lees online alleen niet of de vaatwasser ook op regenwater aangesloten zou kunnen worden. Zou dat kwaad kunnen? Ik dacht als een wasmachine kan , een vaatwasser ook wel moeten kunnen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LinuZZ
KoenVW76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:48:
Ik ga binnenkort een huis verbouwen waarbij we ook een regenwater systeem willen gaan aanleggen ( 5000 liter) om de tuin te besproeien, wc door te spoelen en de wasmachine. Ik lees online alleen niet of de vaatwasser ook op regenwater aangesloten zou kunnen worden. Zou dat kwaad kunnen? Ik dacht als een wasmachine kan , een vaatwasser ook wel moeten kunnen?
Vaatwasser kan niet. Van de vaat eet en drink je, van je spijkerbroek niet.

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:01
Een milieubewuste verbouwer denkt er niet eens aan een vaatwasser aan te schaffen. Die wast gewoon met de hand af, gezellig met z'n tweetjes na het eten, de ander droogt af.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Yaksa schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:57:
[...]

Een milieubewuste verbouwer denkt er niet eens aan een vaatwasser aan te schaffen. Die wast gewoon met de hand af, gezellig met z'n tweetjes na het eten, de ander droogt af.
En dan? water verwarmen met een fluitketel op bio-petroleum stelletje met water uit de put?

Vaatwasser doet 7 liter water per beurt, met zn 2en hoef je dit maar 1x per 2 dagen te doen.

Als je water wil besparen kan je beter wat minder of geen vlees eten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwartoog
Vaatwasser wordt nagespoeld, dus daar wil je veilig water.

Wasmachine kan wel, maar wel met uitgebreide filtering (3 fasen), anders heb je kans dat je was verkleurd. Nadeel is dat je dan net zoveel (of meer) kwijt bent aan je filters dan je bespaart. Ik heb die wens dus laten varen. Ons drinkwater wordt zonder winstoogmerk geleverd, dus als een DIY oplossing net zo duur is als de nutsvoorziening, dan is er ook nauwelijks milieuwinst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoenVW76
We hebben zo´n smal model vaatwasser, nieuw zuinig model. Staat ongeveer om de dag aan.Volgens mij is dat zuiniger qua verbruik dan met de hand afwassen. En een stuk gemakkelijker natuurlijk :) Ik dacht de vaatwasser verwarmd het water ook, zouden bacteriën niet doodgaan daardoor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoenVW76
Zwartoog schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:55:
[...]

Vaatwasser wordt nagespoeld, dus daar wil je veilig water.

Wasmachine kan wel, maar wel met uitgebreide filtering (3 fasen), anders heb je kans dat je was verkleurd. Nadeel is dat je dan net zoveel (of meer) kwijt bent aan je filters dan je bespaart. Ik heb die wens dus laten varen. Ons drinkwater wordt zonder winstoogmerk geleverd, dus als een DIY oplossing net zo duur is als de nutsvoorziening, dan is er ook nauwelijks milieuwinst.
Naspoelen had ik niet over nagedacht, maar is dat ook niet op hoge temperatuur? De vaat is altijd heet als het klaar is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwartoog
KoenVW76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:57:
[...]

Naspoelen had ik niet over nagedacht, maar is dat ook niet op hoge temperatuur? De vaat is altijd heet als het klaar is.
Hmm, goede vraag. Dat is hier ook inderdaad :) Maar die temperatuur is geen 75 graden oid, op ECO-stand komt ie niet boven de 45 of 55 graden. En dat is niet algeheel steriliserend.

Maar als je vaatwasser überhaupt om de dag aan staat, kun je je afvragen of je het risico op een bacteriële besmetting wilt lopen - het bespaart nauwelijks.

Als het hier ooit zover komt, houd ik het bij de WC en tuingebruik. Heel misschien leg ik er tzt een loze leiding bij voor de wasmachine als ik meer zicht heb op de waterkwaliteit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vaatwasser zou ik niet doen als je niet ziek wilt worden. Wasmachine doen wel meer mensen, maar zou ik denk ik ook niet doen. In toiletten zie je al gelig water vaak (net of er niet goed doorgetrokken is) waardoor mensen toch weer overschakelen op kraanwater.
.
Ik zou het op tuingebruik houden (en af en toe iets schoonmaken, de prullenbakken enzo maak ik schoon met regenwater), dat doe ik ook met mijn regenton. Maar in de zomer is die vrij snel leeg, had een ibc container overwogen maar dat paste net niet dus maar een regenton geplaatst. Dat zijn ook geen grote investeringen, een paar tientjes.

[Voor 40% gewijzigd door Marzman op 07-05-2023 08:15]

/▌

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoenVW76
Oke vaatwasser is dan misschien een stap te ver. Het zou natuurlijk mooi zijn om zo veel mogelijk in huis op het regenwater systeem aan te kunnen sluiten. Ik zie dat er ook filters zijn voor regenwater die verkleuring en geur tegen gaan. Dan is het zo ver ik lees prima geschikt voor de wasmachine en het toilet. Zoiets als dit:https://www.bol.com/nl/nl...VHwg.2_45.46.ProductImage

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

KoenVW76 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:09:
Ik zie dat er ook filters zijn voor regenwater die verkleuring en geur tegen gaan. Dan is het zo ver ik lees prima geschikt voor de wasmachine en het toilet. Zoiets als dit:https://www.bol.com/nl/nl...VHwg.2_45.46.ProductImage
Uiteraard valt alles te filteren, totdat je zelf zowat weer 'echt' kraanwater uit je regenwater haalt.

Maar is dat geen water-naar-de-zee-dragen? :?

Want zo'n filter is ook niet goedkoop en vereist regelmatig onderhoud. En regelmatig weer nieuwe dure filterpatronen. Voor datzelfde geld kun je heel veel schoon drinkwater uit de kraan halen.
En het productieproces van de grote waterleidingbedrijven is veel efficiënter en effectiever dan dat je dat ooit zelf kunt doen.

Nog afgezien van de productieketen van weer een extra apparaat, waar ook vast en zeker veel water voor gebruikt is...

[Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 07-05-2023 11:26]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06 10:23
. voor 130 euro kan heel wat kubs kopen. Vergeet ook niet dat elke filter drukval veroorzaakt. Je pomp verbruikt meer energie. Opslag en dompelpompje voor de tuin sproeien begrijp ik, maar de rest is nooit rendabel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:01
Marzman schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:10:
Vaatwasser zou ik niet doen als je niet ziek wilt worden. Wasmachine doen wel meer mensen, maar zou ik denk ik ook niet doen. In toiletten zie je al gelig water vaak (net of er niet goed doorgetrokken is) waardoor mensen toch weer overschakelen op kraanwater.
Waarom zou je er ziek van worden? Bij een juiste opvang/opslag/filtratie van regenwater (onder je huis bijvoorbeeld) zie ik geen probleem. Je gaat het tenslotte niet drinken alvorens het te koken. Regenwater is schoon (drink)water totdat het op de grond, dak, straat valt. Daar raakt het vervuild met bacteriën en mineralen.
En uiteindelijk wordt regenwater ook op een natuurlijke manier weer drinkwater. Nog niet zo heel lang geleden had elk huis een (of meerdere) handpompen die grondwater oppompten voor dagelijks gebruik.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 18:54

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Sinds 1 januari 2012 t/m nu heb ik 119 m3 drinkwater verbruikt. Dat is gemiddeld 28,7 liter per dag (1-persoons huishouden). Nog meer water besparen wordt wel lastig...

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Franciesco
Heel netjes @antonboonstra! d:)b

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LinuZZ
ehtweak schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Uiteraard valt alles te filteren, totdat je zelf zowat weer 'echt' kraanwater uit je regenwater haalt.

Maar is dat geen water-naar-de-zee-dragen? :?

Want zo'n filter is ook niet goedkoop en vereist regelmatig onderhoud. En regelmatig weer nieuwe dure filterpatronen. Voor datzelfde geld kun je heel veel schoon drinkwater uit de kraan halen.
En het productieproces van de grote waterleidingbedrijven is veel efficiënter en effectiever dan dat je dat ooit zelf kunt doen.

Nog afgezien van de productieketen van weer een extra apparaat, waar ook vast en zeker veel water voor gebruikt is...
Water lokaal opslaan en gebruiken bied meer voordelen dan alleen de euro's. Op veel plekken kampen de waterschappen met een tekort aan bronnen voor drinkwater. Daarnaast komen stortbuien steeds vaker voor, wat tot overbelasting van regenwater afvoer leidt.

Ik haal het regen water dat we door het toilet spoelen echt niet door een filter, en ja het ziet er soms een beetje groen /gelig uit.

Ga ik mijn setup terugverdienen? Met de huidige prijs voor drinkwater waarschijnlijk niet. Is het beter voor de planeet? Weet ik niet. Ik heb geen idee wat de productie van de materialen gekost heeft aan resources. Wat ik wel weet is dat als ik mijn setup niet had gebouwd, ik het geld waarschijnlijk had besteed aan een iets dat helemaal niets toevoegt aan de leefomgeving (vakantie ofzo)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Yaksa schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:34:
[...]

Waarom zou je er ziek van worden? Bij een juiste opvang/opslag/filtratie van regenwater (onder je huis bijvoorbeeld) zie ik geen probleem. Je gaat het tenslotte niet drinken alvorens het te koken. Regenwater is schoon (drink)water totdat het op de grond, dak, straat valt. Daar raakt het vervuild met bacteriën en mineralen.
En uiteindelijk wordt regenwater ook op een natuurlijke manier weer drinkwater. Nog niet zo heel lang geleden had elk huis een (of meerdere) handpompen die grondwater oppompten voor dagelijks gebruik.
Waar vang je het op? Ik op mijn dak, als er een dode mus in de goot ligt zie ik dat niet. Grondwater is ook wat anders dan regenwater. Dat wordt onderweg naar beneden verschillende keren gefilterd door bodemlagen.

Niet zo heel lang geleden stierven mensen ook eerder :+

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KoenVW76
Marzman schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Waar vang je het op? Ik op mijn dak, als er een dode mus in de goot ligt zie ik dat niet. Grondwater is ook wat anders dan regenwater. Dat wordt onderweg naar beneden verschillende keren gefilterd door bodemlagen.

Niet zo heel lang geleden stierven mensen ook eerder :+
Kleine kans dat er een vogel ligt te vergaan in de dakgoot maar die kans is er inderdaad wel. Dat zou nog wel kunnen opgelost worden met een gootgaas lijkt mij. Het is voor mij ook geen kwestie van terugverdientijd, ik vind het belachelijk om met drinkwater de wc door te spoelen en aangezien ik het huis volledig ga verbouwen is dit het moment om zo´n systeem aan te leggen en te kijken waar het ( gefilterde) regenwater nog meer voor te gebruiken is. Deels ook omdat het mij een leuk project lijkt, en het toch een klein stapje in de richting van autarchie is wat mij ook aanspreekt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zwartoog
KoenVW76 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Kleine kans dat er een vogel ligt te vergaan in de dakgoot maar die kans is er inderdaad wel. Dat zou nog wel kunnen opgelost worden met een gootgaas lijkt mij. Het is voor mij ook geen kwestie van terugverdientijd, ik vind het belachelijk om met drinkwater de wc door te spoelen en aangezien ik het huis volledig ga verbouwen is dit het moment om zo´n systeem aan te leggen en te kijken waar het ( gefilterde) regenwater nog meer voor te gebruiken is. Deels ook omdat het mij een leuk project lijkt, en het toch een klein stapje in de richting van autarchie is wat mij ook aanspreekt.
Als je aan het verbouwen bent, zou ik zeker naar geschikte punten een tweede leiding aanleggen. Dan kun je later altijd makkelijk overstappen, mochten de inzichten veranderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoenVW76
Ja dat ga ik ook zeker doen. Wat ik lees is dat de bacteriegroei vrij laag is, omdat de tank altijd een lage temperatuur heeft en onder de grond zit dus ook geen lichtinval heeft. Maar 100% zeker weten dat er niks ongezonds in zit doe ik niet. Maar in het geval van de vaatwasser wordt het nog wel opgewarmd naar 55 graden, wat ook niet 100% bacteriën dood maar wel een deel. Daarnaast is de vaat droog als die er uit komt, kunnen die bacteriën lang overleven op een droog en warm oppervlak?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwartoog
KoenVW76 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:00:
Ja dat ga ik ook zeker doen. Wat ik lees is dat de bacteriegroei vrij laag is, omdat de tank altijd een lage temperatuur heeft en onder de grond zit dus ook geen lichtinval heeft. Maar 100% zeker weten dat er niks ongezonds in zit doe ik niet. Maar in het geval van de vaatwasser wordt het nog wel opgewarmd naar 55 graden, wat ook niet 100% bacteriën dood maar wel een deel. Daarnaast is de vaat droog als die er uit komt, kunnen die bacteriën lang overleven op een droog en warm oppervlak?
Bacteriën kunnen heel lang overleven. In een vijandige omgeving worden het cysten (soort van winterslaap), en die kunnen in vrij extreme omstandigheden overleven. Als de omgeving weer vruchtbaar wordt, dan komen ze uit die fase, en leven ze weer verder.

Regenwater is in principe schoon, maar je dak niet. Vogelpoep wil je niet drinken. En als je een keer je dakramen wast, zit er sop in je water.

Mijn advies is echt om hier niet mee te gaan experimenteren, en hier de richtlijnen voor te volgen mbt adequate filtering. Zeker met jouw wasfrequentie is het het niet waard, en zoals @ehtweak hierboven al zei: waarschijnlijk schiet het milieu er ook niets mee op.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• naftebakje
Ik heb de overweging ook gemaakt (heb meer dan voldoende regenwater in een betonnen tank onder de grond); en beslist om de vaatwas niet op regenwater te zetten. Het risico van besmetting door een dode vogel in de goot is aanwezig; en dat wil je niet op zaken waarmee je eet (al kan je er zelf tegen, je bezoek kan net wat zwakker zijn).
Toilet en buitenkraan waren no-brainer, naar de wasmachine zijn 2 leidingen voorzien (en draait eigenlijk continue op regenwater). Kleren eet je niet :+

• mk1992
Wie heeft er ervaring met een grindkoffer om regenwater af te koppelen?

Bij mijn ouders is er een supersimpele manier om regenwater af te koppelen.
Regenpijp van het halve dak komt naast een onverharde oprit naar beneden. Altijd een kiezeloprit geweest maar de kiezel ligt er niet heel dik op.

Op de oprit staan wel twee auto's geparkeerd en het moet niet zo zijn dat de boel gaat zakken in natte tijden.

Cash is king.

• bvdbos
Een grindbak lijkt me geen probleem maar de onderliggende bodem zal niet snel infiltreren. Waar bestaat de ondergrond uit? Grind, zand/grond of klei/leem? Als het grind of zand/grond is dan zou dit moeten kunnen. Maar dat gaat langzaam, als je dus zorgt dat het surplus aan regenwater ergens heen kan dan kan dit makkelijk. Grindkoffers worden ondergronds aangelegd. Ervaring leert dat de bodem veelal dichtslibt en dat infiltratie via de wanden plaatsvindt. Bij elk nieuw gebouw wat gebouwd wordt, wordt beoordeeld of het mogelijk is een infiltratievoorziening te maken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
bvdbos schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:06:
Een grindbak lijkt me geen probleem maar de onderliggende bodem zal niet snel infiltreren. Waar bestaat de ondergrond uit? Grind, zand/grond of klei/leem? Als het grind of zand/grond is dan zou dit moeten kunnen. Maar dat gaat langzaam, als je dus zorgt dat het surplus aan regenwater ergens heen kan dan kan dit makkelijk. Grindkoffers worden ondergronds aangelegd. Ervaring leert dat de bodem veelal dichtslibt en dat infiltratie via de wanden plaatsvindt. Bij elk nieuw gebouw wat gebouwd wordt, wordt beoordeeld of het mogelijk is een infiltratievoorziening te maken...
Een toplaag van vooral grind maar daaronder wordt het gauw kleiig. Ben ook wel bezorgd om uitstroom van modder op het lagergelegen trottoir.

Cash is king.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee