☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Hoi, tijdje verder. Hoe bevalt het waterzaksysteem nu? Ook met name de wasmachine?Moi2002 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:58:
[...]
Ik laat het geheel compleet uitvoeren door Justnimbus. Zij brengen een waterzak in de kruipruimte aan incl. een pomp. Deze wordt aangesloten op mijn “grijze” leidingnet in het huis. Hierop zitten de wasmachine, toiletten en de buitenkraan.
Omdat ons huis ooit deel uit maakte van de proef met “grijs” water is het complete leidingnet in het huis al gescheiden. We hadden ook twee watermeters.
Aan de buitenzijde worden de 2 regenpijpen voorzien van een filter. Ik zal wat foto’s posten van de installatie als het zover is.
Het systeem werkt prima en en het water in de wasmachine stinkt niet.[b]meifter in "Serieus water besparen"meifter schreef op vrijdag 20 januari 2023
Hoi, tijdje verder. Hoe bevalt het waterzaksysteem nu? Ook met name de wasmachine?
Wat dit systeem me, buiten de waterbesparing heeft gebracht, is de bewustwording van de hoeveelheid water die we er elke dag door heen jagen. De hoeveelheid regen is lang niet genoeg om de zak gevuld te houden, dus om de paar dagen vult deze zich bij met leidingwater.
Vanaf 1 september tot nu hebben wij (gezin met drie pubers) 28m3 water verbruikt. Ons gebruik lag op 120m3 per jaar.
Ik moet zeggen dat onze pubers ons aangespoord hebben (regenton + douchewater opvangen) en daar zijn wij trots op.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
:strip_exif()/f/image/CCWZ2LJ2KVlaeX3nZDENhT3V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0wym1fUhZaqHkAfrwxiqFXQv.jpg?f=fotoalbum_large)
deze heb ik via een zandvangpunt aangesloten op een deel van de hemelwaterafvoeren van ons dak:
:strip_exif()/f/image/o5484E9QabwN751nLsYnpIFU.jpg?f=fotoalbum_large)
momenteel zijn ze helemaal vol:
:strip_exif()/f/image/KKwy1e8ppFyr3jhr84fIzHft.jpg?f=fotoalbum_large)
de pomp heb ik provisorisch ingepakt met wat steenwol wat ik over had:
:strip_exif()/f/image/b1yb1yprgVvLDAXOGQTvSJaR.jpg?f=fotoalbum_large)
de kitlist:
https://regenwaterrecycle.nl/product/zandvangput-315-mm/
https://www.vidaxl.nl/e/v...-l-pvc/8718475914716.html
https://vonroc.com/hydrof...kschakelaar-1000w-3500l-h
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 (deze is essentieel! in combinatie met de door mij gebruikte pomp)
https://www.westfalia.eu/...-of-warm-water_812165.htm
Tyleenslang LDPE 25mm voor de aanvoer van regenwater vanaf de zandvangput
Tyleenslang LDPE 16mm voor de buitenkraan op regenwater
Kunststofleiding van de warmteservice voor het regenwatercircuit (ik heb gelezen dat regenwater doordat het wat zuurder is koper kan aantasten)
tal van koppelingen en verloopjes (details kan ik wel delen indien gewenst)
momenteel heb ik alleen een leiding naar de wasmachine lopen en hebben we tot nu toe ongeveer 4500 liter regenwater verbruikt. de pomp verbruikt net geen 1kWh (0,989) voor elke 1000l water.
tot nu toe zijn we blij met de setup, en in de komende maanden worden de toiletjes vervangen en zullen deze ook aangesloten worden op het regenwater.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
-waterbesparende douchkoppen
-waterbesparende douchekranen
-Waterbesparende wc stoppers
Allemaal goed voor vele liters besparing per dag
[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 03-04-2023 08:40 . Reden: Linkje geknipt ]
Om te voorkomen dat we in 2030 een tekort aan drinkwater hebben, moet snel een pakket aan maatregelen worden genomen. Dat is urgent, want sommige drinkwaterbedrijven hebben nu al te weinig reserves. Dat schrijft het RIVM in een nieuw rapport dat eerdere berichten bevestigt.
Water moet langer worden vastgehouden en er moeten grotere watervoorraden worden aangelegd, bijvoorbeeld door meer water in de duinen of bekkens op te slaan. Ook moeten alternatieve waterbronnen worden ontwikkeld, zoals de winning van drinkwater uit brak of zout water en uit rioolwater.
Drinkwaterbedrijven die vrijwel direct meer capaciteit nodig hebben zijn Waterbedrijf Groningen, Vitens (in Friesland, Overijssel, Gelderland, Utrecht en Flevoland) en Dunea in het westelijke deel van Zuid-Holland...
https://nos.nl/artikel/24...kwatertekort-te-voorkomen
Pittige kop in het landelijke nieuws vandaag. Wat me misschien nog meer opviel was de verdeling van ons waterverbruik. Wat gaat er (per persoon!) toch veel water door allerlei regendouches en massagekoppen.
:strip_exif()/f/image/xzazFRVlylpE7gmG0aPtg1Mf.jpg?f=fotoalbum_large)
Cash is king.
[ Voor 21% gewijzigd door JukeboxBill op 03-04-2023 09:43 ]
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ik zou het niet weten, want ik kan het niet meten. Ik denk dat ze eerst eens moeten gaan beginnen om het inzichtelijk te maken wat welk apparaat nou echt verbruikt.mk1992 schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:27:
Pittige kop in het landelijke nieuws vandaag. Wat me misschien nog meer opviel was de verdeling van ons waterverbruik. Wat gaat er (per persoon!) toch veel water door allerlei regendouches en massagekoppen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Want je denkt dat dat plaatje niet klopt?Wailing_Banshee schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:47:
[...]
Ik zou het niet weten, want ik kan het niet meten. Ik denk dat ze eerst eens moeten gaan beginnen om het inzichtelijk te maken wat welk apparaat nou echt verbruikt.
De 128 l pp per dag zijn waarschijnlijk het gemiddelde over de hele NL-bevolking van peuters tot de ouderen,
van kleine tot grote huishoudens, landelijk en stedelijk, 1 of 2 keer vakantie, kleine en grote tuinen etc..
Als ik mijn individueel drinkwatergebruik van actueel ca. 35 l pp/dag (2 pers.) met een ander huishouden zou willen vergelijken dan zou ik zeker niet de 129 liter van de CBS statistiek als ijkpunt nemen.
Wat ook nog ontbreekt is het additionele drinkwatergebruik als je bijvoorbeeld op het werk bent, dit kan men afleiden uit het meerverbruik thuis tijdens de Coronajaren. Dus eigenlijk zou het huishoudelijke watergebruik pp nu weer iets? omlaag gaan.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het zou best wel kloppen, voor een bepaalde persoon. Maar wij gebruiken bijv. al geen water voor de tuin. En die wasmachine? Hoe vaak wordt die gebruikt voor dat gemiddelde gebruik? Een keer per dag? Een keer per week?
Ik heb helemaal niets aan dat soort gemiddelde plaatjes. Het maakt namelijk ook uit of je een huishouden van 1 persoon hebt, of meerdere. En hoe vaak er iemand thuis is (als je alleen 4x per dag een keer de toilet doortrekt, zul je een stuk minder gebruiken dan wanneer er 5 mensen ieder 10x per dag die toilet doortrekken)
Wij verbruiken de helft van wat daar staat, en misschien zouden we minder kunnen verbruiken, maar ik zou niet weten wat hoeveel verbruikt omdat ik dat niet kan meten.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik registreer mijn watergebruik met Homey, alleen meterstanden helaas. Maar daar kan je toch aan zien wat bijvoorbeeld een wasbeurt kost of hoeveel water je gebruikt om te douchen.Wailing_Banshee schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:53:
[...]
Het zou best wel kloppen, voor een bepaalde persoon. Maar wij gebruiken bijv. al geen water voor de tuin. En die wasmachine? Hoe vaak wordt die gebruikt voor dat gemiddelde gebruik? Een keer per dag? Een keer per week?
Ik heb helemaal niets aan dat soort gemiddelde plaatjes. Het maakt namelijk ook uit of je een huishouden van 1 persoon hebt, of meerdere. En hoe vaak er iemand thuis is (als je alleen 4x per dag een keer de toilet doortrekt, zul je een stuk minder gebruiken dan wanneer er 5 mensen ieder 10x per dag die toilet doortrekken)
Wij verbruiken de helft van wat daar staat, en misschien zouden we minder kunnen verbruiken, maar ik zou niet weten wat hoeveel verbruikt omdat ik dat niet kan meten.
Ik heb een homewizard apparaat thuis liggen. Heb er helaas alleen niets aan...bvdbos schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:38:
[...]
Ik registreer mijn watergebruik met Homey, alleen meterstanden helaas. Maar daar kan je toch aan zien wat bijvoorbeeld een wasbeurt kost of hoeveel water je gebruikt om te douchen.
Helemaal mee eens! De belangrijkste knoppen waaraan we kunnen draaien zitten niet bij de burger. Om te beginnen is water simpelweg gewoon te goedkoop. Dus laten we beginnen met het instellen van een progressief tarief. De eerste 50 m3 is goedkoop en daarna per 50 m3 steeds duurder. (zit zelf al jaren op 55m3 per jaar met 2 personen = 75L p/d/p/p.)dunklefaser schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:47:
Serieus (drink)water besparen? - Als het om de globale waterbalans gaat zijn de individuele pogingen om drinkwater te besparen lovenswaardig, maar niet veel meer dan dat. - Mijn persoonlijke mening uiteraard.
De 128 l pp per dag zijn waarschijnlijk het gemiddelde over de hele NL-bevolking van peuters tot de ouderen,
van kleine tot grote huishoudens, landelijk en stedelijk, 1 of 2 keer vakantie, kleine en grote tuinen etc..
Als ik mijn individueel drinkwatergebruik van actueel ca. 35 l pp/dag (2 pers.) met een ander huishouden zou willen vergelijken dan zou ik zeker niet de 129 liter van de CBS statistiek als ijkpunt nemen.
Wat ook nog ontbreekt is het additionele drinkwatergebruik als je bijvoorbeeld op het werk bent, dit kan men afleiden uit het meerverbruik thuis tijdens de Coronajaren. Dus eigenlijk zou het huishoudelijke watergebruik pp nu weer iets? omlaag gaan.
We hebben gezien bij de hoge gasprijzen dat dan mensen ineens wel minder gas kunnen gebruiken.
De grootverbruikers zitten vooral in de industrie. Een groot bedrijf (bijv. een tuinder) kan vrolijk 10.000 m3 per uur uit de grond halen. Daar doe ik 181 jaar over!
En ja, dat is nog geen drinkwater, maar vaak wel dezelfde waterlaag waar ook drinkwaterbedrijven uit putten.
Qua kosten: heb vorig jaar op een bierviltje de baten regenwateropvang- en gebruik doorgerekend. Kosten van een 3 m³ ondergrondse tank, pomp, filtertje en klein goed voor gebruik doorspoelen toilettten, kom je op een terugverdientijd van 30 jaar! Wil je het water verder gebruiken voor kleding wassen, dan heb je extra filters nodig die je ook nog eens regelmatig moet vervangen (lopende kosten). Douchen/vaatwassen wordt afgeraden met zelfgefilterd water.
In België kan het wel uit, maar daar kost het water ook 4 euro/m³.
Een progressieve waterprijs lijkt mij ook een prima idee. En wie weet hebben we dan straks na een extreem droge zomer wel een prijsplafond voor het water.
Ook hebben we een regenton van 300 liter voor de tuin. Mocht deze vol zijn dan gebruik ik het water ook voor de wc.
Kids vinden het leuk en het heeft effect. We verbruikten van 1 september 2021 t/m 31 augustus 2022 in totaal 115 m3.
Doel was om onder de 100 m3 te komen, dit lijkt te lukken.
[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 04-04-2023 07:04 ]
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Hier hadden we het gisteren nog over (het voordeel van carpoolen, kun je lekker over dit soort onderwerpen pratenBravertal schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:02:
Doel was om onder de 100 m3 te komen, dit lijkt te lukken.
Euh, niet de voornaamste reden. In België ben je al een hele tijd verplicht bij grondige verbouwing en nieuwbouw een bruikbare regenwaterinstallatie te voorzien; dus minimaal één werkend kraantje met regenwater; die kosten moet je dus niet meerekenen. Als je kan aantonen dat een regenput onmogelijk is, dan moet je veel meer locale infiltratiekorven voorzien (en gezien de kost van die "platic bierbak met een doekje rond" is die regenput goedkoper).Zwartoog schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:16:
...In België kan het wel uit, maar daar kost het water ook 4 euro/m³.
De "meerkost" om dan een toilet aan te sluiten op regenwater, dat is dan mss een metertje extra buis, dat verdien je vlotjes terug.
[ Voor 1% gewijzigd door naftebakje op 05-04-2023 10:04 . Reden: Upgedate ter verduidelijking, tnx Marzman ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Water is volgens mij ook duurder vergeleken met Nederland, ik denk het dubbele ongeveer. Maar als het een verplichte installatie is dan zal dat inderdaad een grotere impact hebben dan de prijs (water blijft vrij goedkoop)naftebakje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:35:
[...]
Euh, nee. In België ben je al een hele tijd verplicht bij grondige verbouwing en nieuwbouw een bruikbare regenwaterinstallatie te voorzien; dus minimaal één werkend kraantje met regenwater; die kosten moet je dus niet meerekenen. Als je kan aantonen dat een regenput onmogelijk is, dan moet je veel meer locale infiltratiekorven voorzien (en gezien de kost van die "platic bierbak met een doekje rond" is die regenput goedkoper).
De "meerkost" om dan een toilet aan te sluiten op regenwater, dat is dan mss een metertje extra buis, dat verdien je vlotjes terug.
De prijs die hij noemt klopt bij mij wel redelijk, het gaat zelfs richting 5 euro.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Re3SkmCz7yNI49mvrQMunlUw.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 05-04-2023 08:48 ]
/▌
Dan kost het doorspoelen van een toilet bij jullie al bijna 5 cent, in NL 1 cent.Marzman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:46:
[...]
Water is volgens mij ook duurder vergeleken met Nederland, ik denk het dubbele ongeveer. Maar als het een verplichte installatie is dan zal dat inderdaad een grotere impact hebben dan de prijs (water blijft vrij goedkoop)
De prijs die hij noemt klopt bij mij wel redelijk, het gaat zelfs richting 5 euro.
[Afbeelding]
Verplicht of niet: regenwateropvang en gebruik zijn toch extra kosten. Neem de extra filters die je nodig hebt als je je was wilt wassen - dat zijn lopende kosten die je in NL er niet uit krijgt.
Los van het extra water dat het kost om dingen te maken (filters, tank, leidingnetwerk, pomp, expansievat, etc).
Gelukkig kost het maken van drinkwater geen waterZwartoog schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:14:
[...]Los van het extra water dat het kost om dingen te maken (filters, tank, leidingnetwerk, pomp, expansievat, etc).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Vaatwasser kan niet. Van de vaat eet en drink je, van je spijkerbroek niet.KoenVW76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:48:
Ik ga binnenkort een huis verbouwen waarbij we ook een regenwater systeem willen gaan aanleggen ( 5000 liter) om de tuin te besproeien, wc door te spoelen en de wasmachine. Ik lees online alleen niet of de vaatwasser ook op regenwater aangesloten zou kunnen worden. Zou dat kwaad kunnen? Ik dacht als een wasmachine kan , een vaatwasser ook wel moeten kunnen?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Een milieubewuste verbouwer denkt er niet eens aan een vaatwasser aan te schaffen. Die wast gewoon met de hand af, gezellig met z'n tweetjes na het eten, de ander droogt af.KoenVW76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:48:
Ik ga binnenkort een huis verbouwen waarbij we ook een regenwater systeem willen gaan aanleggen ( 5000 liter) om de tuin te besproeien, wc door te spoelen en de wasmachine. Ik lees online alleen niet of de vaatwasser ook op regenwater aangesloten zou kunnen worden. Zou dat kwaad kunnen? Ik dacht als een wasmachine kan , een vaatwasser ook wel moeten kunnen?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
En dan? water verwarmen met een fluitketel op bio-petroleum stelletje met water uit de put?Yaksa schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:57:
[...]
Een milieubewuste verbouwer denkt er niet eens aan een vaatwasser aan te schaffen. Die wast gewoon met de hand af, gezellig met z'n tweetjes na het eten, de ander droogt af.
Vaatwasser doet 7 liter water per beurt, met zn 2en hoef je dit maar 1x per 2 dagen te doen.
Als je water wil besparen kan je beter wat minder of geen vlees eten.
Vaatwasser wordt nagespoeld, dus daar wil je veilig water.KoenVW76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:48:
Wasmachine kan wel, maar wel met uitgebreide filtering (3 fasen), anders heb je kans dat je was verkleurd. Nadeel is dat je dan net zoveel (of meer) kwijt bent aan je filters dan je bespaart. Ik heb die wens dus laten varen. Ons drinkwater wordt zonder winstoogmerk geleverd, dus als een DIY oplossing net zo duur is als de nutsvoorziening, dan is er ook nauwelijks milieuwinst.
Naspoelen had ik niet over nagedacht, maar is dat ook niet op hoge temperatuur? De vaat is altijd heet als het klaar is.Zwartoog schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:55:
[...]
Vaatwasser wordt nagespoeld, dus daar wil je veilig water.
Wasmachine kan wel, maar wel met uitgebreide filtering (3 fasen), anders heb je kans dat je was verkleurd. Nadeel is dat je dan net zoveel (of meer) kwijt bent aan je filters dan je bespaart. Ik heb die wens dus laten varen. Ons drinkwater wordt zonder winstoogmerk geleverd, dus als een DIY oplossing net zo duur is als de nutsvoorziening, dan is er ook nauwelijks milieuwinst.
Hmm, goede vraag. Dat is hier ook inderdaadKoenVW76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:57:
[...]
Naspoelen had ik niet over nagedacht, maar is dat ook niet op hoge temperatuur? De vaat is altijd heet als het klaar is.
Maar als je vaatwasser überhaupt om de dag aan staat, kun je je afvragen of je het risico op een bacteriële besmetting wilt lopen - het bespaart nauwelijks.
Als het hier ooit zover komt, houd ik het bij de WC en tuingebruik. Heel misschien leg ik er tzt een loze leiding bij voor de wasmachine als ik meer zicht heb op de waterkwaliteit.
.
Ik zou het op tuingebruik houden (en af en toe iets schoonmaken, de prullenbakken enzo maak ik schoon met regenwater), dat doe ik ook met mijn regenton. Maar in de zomer is die vrij snel leeg, had een ibc container overwogen maar dat paste net niet dus maar een regenton geplaatst. Dat zijn ook geen grote investeringen, een paar tientjes.
[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 07-05-2023 08:15 ]
/▌
Uiteraard valt alles te filteren, totdat je zelf zowat weer 'echt' kraanwater uit je regenwater haalt.KoenVW76 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:09:
Ik zie dat er ook filters zijn voor regenwater die verkleuring en geur tegen gaan. Dan is het zo ver ik lees prima geschikt voor de wasmachine en het toilet. Zoiets als dit:https://www.bol.com/nl/nl...VHwg.2_45.46.ProductImage
Maar is dat geen water-naar-de-zee-dragen?
Want zo'n filter is ook niet goedkoop en vereist regelmatig onderhoud. En regelmatig weer nieuwe dure filterpatronen. Voor datzelfde geld kun je heel veel schoon drinkwater uit de kraan halen.
En het productieproces van de grote waterleidingbedrijven is veel efficiënter en effectiever dan dat je dat ooit zelf kunt doen.
Nog afgezien van de productieketen van weer een extra apparaat, waar ook vast en zeker veel water voor gebruikt is...
[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 07-05-2023 11:26 ]
Waarom zou je er ziek van worden? Bij een juiste opvang/opslag/filtratie van regenwater (onder je huis bijvoorbeeld) zie ik geen probleem. Je gaat het tenslotte niet drinken alvorens het te koken. Regenwater is schoon (drink)water totdat het op de grond, dak, straat valt. Daar raakt het vervuild met bacteriën en mineralen.Marzman schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:10:
Vaatwasser zou ik niet doen als je niet ziek wilt worden. Wasmachine doen wel meer mensen, maar zou ik denk ik ook niet doen. In toiletten zie je al gelig water vaak (net of er niet goed doorgetrokken is) waardoor mensen toch weer overschakelen op kraanwater.
En uiteindelijk wordt regenwater ook op een natuurlijke manier weer drinkwater. Nog niet zo heel lang geleden had elk huis een (of meerdere) handpompen die grondwater oppompten voor dagelijks gebruik.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
:fill(white):strip_exif()/f/image/XcYRgiRY4vGy6NgrfI3NbjOj.png?f=user_large)
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Water lokaal opslaan en gebruiken bied meer voordelen dan alleen de euro's. Op veel plekken kampen de waterschappen met een tekort aan bronnen voor drinkwater. Daarnaast komen stortbuien steeds vaker voor, wat tot overbelasting van regenwater afvoer leidt.ehtweak schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:24:
[...]
Uiteraard valt alles te filteren, totdat je zelf zowat weer 'echt' kraanwater uit je regenwater haalt.
Maar is dat geen water-naar-de-zee-dragen?![]()
Want zo'n filter is ook niet goedkoop en vereist regelmatig onderhoud. En regelmatig weer nieuwe dure filterpatronen. Voor datzelfde geld kun je heel veel schoon drinkwater uit de kraan halen.
En het productieproces van de grote waterleidingbedrijven is veel efficiënter en effectiever dan dat je dat ooit zelf kunt doen.
Nog afgezien van de productieketen van weer een extra apparaat, waar ook vast en zeker veel water voor gebruikt is...
Ik haal het regen water dat we door het toilet spoelen echt niet door een filter, en ja het ziet er soms een beetje groen /gelig uit.
Ga ik mijn setup terugverdienen? Met de huidige prijs voor drinkwater waarschijnlijk niet. Is het beter voor de planeet? Weet ik niet. Ik heb geen idee wat de productie van de materialen gekost heeft aan resources. Wat ik wel weet is dat als ik mijn setup niet had gebouwd, ik het geld waarschijnlijk had besteed aan een iets dat helemaal niets toevoegt aan de leefomgeving (vakantie ofzo)
Waar vang je het op? Ik op mijn dak, als er een dode mus in de goot ligt zie ik dat niet. Grondwater is ook wat anders dan regenwater. Dat wordt onderweg naar beneden verschillende keren gefilterd door bodemlagen.Yaksa schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:34:
[...]
Waarom zou je er ziek van worden? Bij een juiste opvang/opslag/filtratie van regenwater (onder je huis bijvoorbeeld) zie ik geen probleem. Je gaat het tenslotte niet drinken alvorens het te koken. Regenwater is schoon (drink)water totdat het op de grond, dak, straat valt. Daar raakt het vervuild met bacteriën en mineralen.
En uiteindelijk wordt regenwater ook op een natuurlijke manier weer drinkwater. Nog niet zo heel lang geleden had elk huis een (of meerdere) handpompen die grondwater oppompten voor dagelijks gebruik.
Niet zo heel lang geleden stierven mensen ook eerder
/▌
Kleine kans dat er een vogel ligt te vergaan in de dakgoot maar die kans is er inderdaad wel. Dat zou nog wel kunnen opgelost worden met een gootgaas lijkt mij. Het is voor mij ook geen kwestie van terugverdientijd, ik vind het belachelijk om met drinkwater de wc door te spoelen en aangezien ik het huis volledig ga verbouwen is dit het moment om zo´n systeem aan te leggen en te kijken waar het ( gefilterde) regenwater nog meer voor te gebruiken is. Deels ook omdat het mij een leuk project lijkt, en het toch een klein stapje in de richting van autarchie is wat mij ook aanspreekt.Marzman schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:36:
[...]
Waar vang je het op? Ik op mijn dak, als er een dode mus in de goot ligt zie ik dat niet. Grondwater is ook wat anders dan regenwater. Dat wordt onderweg naar beneden verschillende keren gefilterd door bodemlagen.
Niet zo heel lang geleden stierven mensen ook eerder
Als je aan het verbouwen bent, zou ik zeker naar geschikte punten een tweede leiding aanleggen. Dan kun je later altijd makkelijk overstappen, mochten de inzichten veranderen.KoenVW76 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:43:
[...]
Kleine kans dat er een vogel ligt te vergaan in de dakgoot maar die kans is er inderdaad wel. Dat zou nog wel kunnen opgelost worden met een gootgaas lijkt mij. Het is voor mij ook geen kwestie van terugverdientijd, ik vind het belachelijk om met drinkwater de wc door te spoelen en aangezien ik het huis volledig ga verbouwen is dit het moment om zo´n systeem aan te leggen en te kijken waar het ( gefilterde) regenwater nog meer voor te gebruiken is. Deels ook omdat het mij een leuk project lijkt, en het toch een klein stapje in de richting van autarchie is wat mij ook aanspreekt.
Bacteriën kunnen heel lang overleven. In een vijandige omgeving worden het cysten (soort van winterslaap), en die kunnen in vrij extreme omstandigheden overleven. Als de omgeving weer vruchtbaar wordt, dan komen ze uit die fase, en leven ze weer verder.KoenVW76 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:00:
Ja dat ga ik ook zeker doen. Wat ik lees is dat de bacteriegroei vrij laag is, omdat de tank altijd een lage temperatuur heeft en onder de grond zit dus ook geen lichtinval heeft. Maar 100% zeker weten dat er niks ongezonds in zit doe ik niet. Maar in het geval van de vaatwasser wordt het nog wel opgewarmd naar 55 graden, wat ook niet 100% bacteriën dood maar wel een deel. Daarnaast is de vaat droog als die er uit komt, kunnen die bacteriën lang overleven op een droog en warm oppervlak?
Regenwater is in principe schoon, maar je dak niet. Vogelpoep wil je niet drinken. En als je een keer je dakramen wast, zit er sop in je water.
Mijn advies is echt om hier niet mee te gaan experimenteren, en hier de richtlijnen voor te volgen mbt adequate filtering. Zeker met jouw wasfrequentie is het het niet waard, en zoals @ehtweak hierboven al zei: waarschijnlijk schiet het milieu er ook niets mee op.
Toilet en buitenkraan waren no-brainer, naar de wasmachine zijn 2 leidingen voorzien (en draait eigenlijk continue op regenwater). Kleren eet je niet
Bij mijn ouders is er een supersimpele manier om regenwater af te koppelen.
Regenpijp van het halve dak komt naast een onverharde oprit naar beneden. Altijd een kiezeloprit geweest maar de kiezel ligt er niet heel dik op.
Op de oprit staan wel twee auto's geparkeerd en het moet niet zo zijn dat de boel gaat zakken in natte tijden.
Cash is king.
Een toplaag van vooral grind maar daaronder wordt het gauw kleiig. Ben ook wel bezorgd om uitstroom van modder op het lagergelegen trottoir.bvdbos schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:06:
Een grindbak lijkt me geen probleem maar de onderliggende bodem zal niet snel infiltreren. Waar bestaat de ondergrond uit? Grind, zand/grond of klei/leem? Als het grind of zand/grond is dan zou dit moeten kunnen. Maar dat gaat langzaam, als je dus zorgt dat het surplus aan regenwater ergens heen kan dan kan dit makkelijk. Grindkoffers worden ondergronds aangelegd. Ervaring leert dat de bodem veelal dichtslibt en dat infiltratie via de wanden plaatsvindt. Bij elk nieuw gebouw wat gebouwd wordt, wordt beoordeeld of het mogelijk is een infiltratievoorziening te maken...
Cash is king.
Ik heb in dit topic al een mooi boodschappenlijstje gevonden, zie hieronder. Maar ik zie ongetwijfeld nog heel veel over het hoofd. Vragen die ik zo kan verzinnen:
- moet de zak beschermd worden tegen lekkage of vorst?
- moet de pomp beschermd worden tegen vorst?
- onder de fundering door graven t.b.v. het leidingwerk is waarschijnlijk makkelijker dan er doorheen boren, kan dat zomaar?
- is het aftakken van een stroomleiding een goed plan, of kan ik beter een eigen leiding leggen?
- werkt het om twee keer een overloop boven elkaar te zetten.
- wat had ik nog meer moeten vragen?
LinuZZ schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:15:
https://regenwaterrecycle.nl/product/zandvangput-315-mm/
https://www.vidaxl.nl/e/v...-l-pvc/8718475914716.html
https://vonroc.com/hydrof...kschakelaar-1000w-3500l-h
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 (deze is essentieel! in combinatie met de door mij gebruikte pomp)
https://www.westfalia.eu/...-of-warm-water_812165.htm
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ik heb onder de zakken van tevoren goed gekeken of er geen scherpe onderdeel onder lagen en daarna een laag karton neergelegd wat ik toch nog over had. Ik heb ze niet beschermd tegen bevriezing omdat het in onze kruipruimte nooit zal vriezen verwacht ik.Milmoor schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:26:
Onze regentonnen zijn te klein. 2 x 150 liter is te weinig om de zomer door te komen. Wij hebben achter het huis een serre, met kruipruimte (tegelijk gezet met het huis). Er is geheid, maar de fundering is op staal (rechtstreeks op de zangrond). De kruipruimte is via een kruipgat bereikbaar. Ik kan er stroom naar toe halen, of aftappen van de leiding naar de schuur. Mijn idee is om in de kruprimte een grote waterzak in te leggen, eventueel later een tweede. De regenpijp vult via een overloop eerst de regentonnen, het overschot verdwijnt weer in de regenpijp. Daarin doe ik onderaan een tweede overloop zodat ik vanuit daar de waterzak kan vullen. Als de regenton leegraakt vul ik deze weer vanuit de waterzak. Dat hoeft niet automatisch, ik zet hem via een Shelly Plug aan/uit.
Ik heb in dit topic al een mooi boodschappenlijstje gevonden, zie hieronder. Maar ik zie ongetwijfeld nog heel veel over het hoofd. Vragen die ik zo kan verzinnen:[...]
- moet de zak beschermd worden tegen lekkage of vorst?
- moet de pomp beschermd worden tegen vorst?
- onder de fundering door graven t.b.v. het leidingwerk is waarschijnlijk makkelijker dan er doorheen boren, kan dat zomaar?
- is het aftakken van een stroomleiding een goed plan, of kan ik beter een eigen leiding leggen?
- werkt het om twee keer een overloop boven elkaar te zetten.
- wat had ik nog meer moeten vragen?
De pomp staat bij mij in de kruipruimte, zelfde verhaal dus. Als je hem buiten zet wordt het anders
Ik heb zelf onder de fundering gegraven. Aangezien ons huis op heipalen staat verwacht ik geen probleem met een tijdelijk gaatje van 10x10 cm
Afhankelijk van wat er verder op die stroom leiding zit, en hoe groot de kans is op vocht, wil je misschien de aftakking niet op dezelfde aardlek als je koelkast
Voor de overloop met je goed kijken naar de hoogte van je waterzak. Voor de rest kan dat prima. Nadeel is wel dat je alle zooi ook in je 2e overloop krijgt
Want in een betonnen regenput afdalen is niet iets waar je voor staat te springen, maar is uiteindelijk een onderhoudsklusje als een ander. In zo'n waterzak kruipen om er een laagje stinkend slijk uit te halen lijkt me heel wat minder confortabel. Een trage toevoer, die ook het water extra belucht om zo anaërobe bacteriën (die rotting veroorzaken) te vermijden lijkt me niet haalbaar in zo'n waterzak.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Zandvang heb je reeds geïntegreerd in de regenton zo.
Maar dan tapt hij toch door totdat hij lucht gaat aanzuigen? Met andere woorden, inclusief alles wat in de bovenste waterlaag zit, wat je toch net wilde vermijden?naftebakje schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:13:
Buis die van het midden van de regenton omhoog gaat, en dan bij de bovenkant ergens er doorheen en weer naar beneden. Dan tapt ie enkel af als de ton bijna vol is. Eventueel een oude nylonkous over de opening trekken als filter.
Zandvang heb je reeds geïntegreerd in de regenton zo.
Het lijkt erop dat je alsnog alleen een zandvanger hebt gemaakt met een filtertje op de buis naar de grote opslag.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
1
2
3
4
5
| | L__T___ T | O | O | N N -------- |
Op deze manier is je ton idd de zandvanger en lokale voorraad, die bij 'vol' zonder rotzooi overloopt.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Mijn huidige douchekop doet 8l per min en heeft een iets te smalle uitstraal waardoor de schouders onvoldoende nat worden tijdens het staan.
Doel gas besparen.
Korter douchen wil ik niet daarom op zoek naar een ultra besparende douchekop die betaalbaar is.
Je kunt je toch iets bewegen onder de douche? Wij hebben een regendouche en een een gewone douchekop. Als ik me douche, wil ik juist een smalle straal, omdat ik daarmee sneller klaar ben. Het meeste tijd kost het wassen van m'n haar en dat is met een smalle straal sneller. 1x in de week doe ik de regendouche aan. Nu is onder CV ketel een beetje onderbemeten, dus we hebben geen stortregen, maar een herfst regenbuitje (je kent wel, zo'n bui die de hele dag door kan gaan....)NicoHF schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:54:
Heeft er iemand evaring met echt goede waterbesparende douchekop die onder de 5l per min zit met een brede uitstraal?
Mijn huidige douchekop doet 8l per min en heeft een iets te smalle uitstraal waardoor de schouders onvoldoende nat worden tijdens het staan.
Destijds heb ik je post gebookmarked en bedankt voor het delen. Inmiddels ligt de kruipruimte open en heb ik twee van die zakken in een winkelmandje.LinuZZ schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:15:
na de zomer heb ik ook een 3-tal waterzakken van 3000 liter elk geïnstalleerd in onze kruipruimte:
Maar bevallen ze nu 1,5 jaar later nog steeds? Zijn er dingen die je inmiddels anders gedaan zou hebben? Bij ons gaat het om tuin en spoelwater voor wc's. Een vaste tank is zoveel duurder en ook dieper en zou mooi zijn als deze zakken ook even mee gaan. Alvast bedankt!
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
de waterzakken zelf bevallen op zich wel. we hebben alleen lekkage aan een van de koppelingen ergens, ik ben dus voor mijn gevoel te vaak de kruipruimte in geweest. zaken die ik anders zou doen:Wuursj schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:54:
[...]
Destijds heb ik je post gebookmarked en bedankt voor het delen. Inmiddels ligt de kruipruimte open en heb ik twee van die zakken in een winkelmandje.
Maar bevallen ze nu 1,5 jaar later nog steeds? Zijn er dingen die je inmiddels anders gedaan zou hebben? Bij ons gaat het om tuin en spoelwater voor wc's. Een vaste tank is zoveel duurder en ook dieper en zou mooi zijn als deze zakken ook even mee gaan. Alvast bedankt!
- een pomp kopen met droogloop beveiliging
- ik ben alle koppelingen met schroefdraad en teflon aan het vervangen door varianten met rubber ringen, teflon kunststof en ik gaan niet samen, ik weet niet wat het is
- bij de waterzakken zelf zaten geen rubber ringen, die heb ik toegevoegd in plaats van teflon
- ik heb een extra koppeling gemaakt naar de drinkwater leiding met terugslagkleppen voor als de zakken leeg zijn. het liefst zou ik de automatische klep uit australie laten komen maar die vind ik veel te duur en ik heb nog geen lokaal alternatief gevonden
Ik heb met Loctite 55 de hele warmtepomp zooi aangesloten, geen enkel lekje maar met die pe koppelingen had ik minder succesnaftebakje schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:21:
^Teflon is idd rotspul: vlas en vet werkt perfect (maar wat omslachtig), Loctite 55 is een zeer goed modern alternatief.
Ik had een ongebruikt zwembad in de tuin dus ik ben het avontuur aangegaan om in dat bestaande gat een ondergrondse regenwatertank te plaatsen.
Ik heb ondertussen een 2500 liter tank aangesloten. Omdat alle riolering bijzonder slecht was heb ik alles opnieuw aangelegd. Daardoor zijn bijna alle daken op de tank aangesloten, ruim 130m2 momenteel. De tank was met 1 regenbui volledig gevuld.
:strip_exif()/f/image/ORVEYMGcx2OLuZNOzRDFmx5n.jpg?f=fotoalbum_large)
De volgende stap is het leidingwerk aansluiten; een backup-systeem voor als de tank leeg is, filter etc.
Het verdere plan is om er twee wc's mee door te spoelen en tuin er nat mee te houden.
Verwijderd
Dat kan in een keuken wel onhandig zijn, maar misschien voor een badkamer beter geschikt?Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:21:
Vraagje, ik zie straalregelaars voorbij komen bij de Praxis wat 1.8 l pm verbruikt. Is dat niet een beetje te weinig voor een keukenkraan of nog te doen?
Cash is king.
Dat had ik ook best graag gewild. Kwam helaas pas achter het bestaan van die dingen toen we ongeveer net klaar waren met de verbouwing van ons huis. Als we in de toekomst onze badkamer weer gaan verbouwen (wanneer we ons huis toekomstbestendig gaan maken) dan gaat dat zeker gebeuren.Kevjan schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:51:
Als ik zo snel door het topic blader zijn er hier geen praktijkervaringen met een regenwater tank...
Ik had een ongebruikt zwembad in de tuin dus ik ben het avontuur aangegaan om in dat bestaande gat een ondergrondse regenwatertank te plaatsen.
Ik heb ondertussen een 2500 liter tank aangesloten. Omdat alle riolering bijzonder slecht was heb ik alles opnieuw aangelegd. Daardoor zijn bijna alle daken op de tank aangesloten, ruim 130m2 momenteel. De tank was met 1 regenbui volledig gevuld.
[Afbeelding]
De volgende stap is het leidingwerk aansluiten; een backup-systeem voor als de tank leeg is, filter etc.
Het verdere plan is om er twee wc's mee door te spoelen en tuin er nat mee te houden.
Zo weinig... hier is 10000liter het minimum, 15000l standaard en 20000l komt best vaak voor. En ja, je krijgt die ook snel vol. Wel zijn de details belangrijker (stille toevoer op bodem zodat het goed belucht wordt, eventueel voorfilter).Kevjan schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:51:
Als ik zo snel door het topic blader zijn er hier geen praktijkervaringen met een regenwater tank...
[Afbeelding]
Met zo´n plastic tank kan je best een paar betontegels er in gooien, dat breekt de zure regen wat en geeft (gewenste) bacteriën een woonplaats.
Het is vooral een kwestie van wennen. Bij ons thuis is de keukenkraan behoorlijk afgeknepen, ook ca. 2L/min.Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:21:
Vraagje, ik zie straalregelaars voorbij komen bij de Praxis wat 1.8 l pm verbruikt. Is dat niet een beetje te weinig voor een keukenkraan of nog te doen?
Want hoe vaak heb je zoveel water in korte tijd nodig? De gootsteen laten we vrijwel nooit vollopen, soms een pannetje afspoelen voordat ie de vaatwasser in gaat. Dat gaat net zo goed met 2L/min als met 7L/min. Tijdens het spoelen gaat er doorgaans onnodig veel (warm)water verloren.
Dat is het nadeel, je moet er best je huis voor overhoop halen of er inderdaad vroeg in een verbouwing rekening mee houden.Wailing_Banshee schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:33:
[...]
Dat had ik ook best graag gewild. Kwam helaas pas achter het bestaan van die dingen toen we ongeveer net klaar waren met de verbouwing van ons huis. Als we in de toekomst onze badkamer weer gaan verbouwen (wanneer we ons huis toekomstbestendig gaan maken) dan gaat dat zeker gebeuren.
Ik heb het ook pas later bedacht, dus het toilet op de bovenverdieping kan ik nu niet meer voorzien van regenwater. De twee toiletten op de beganegrond kan ik via de tuin en binnendoor bereiken.
In mijn geval was een grotere tank geen optie. Ik wilde in het bestaande gat van het zwembad een passende tank neerleggen. Ik wilde geen extra kuil graven of wat dan ook.naftebakje schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:11:
[...]
Zo weinig... hier is 10000liter het minimum, 15000l standaard en 20000l komt best vaak voor. En ja, je krijgt die ook snel vol. Wel zijn de details belangrijker (stille toevoer op bodem zodat het goed belucht wordt, eventueel voorfilter).
Met zo´n plastic tank kan je best een paar betontegels er in gooien, dat breekt de zure regen wat en geeft (gewenste) bacteriën een woonplaats.
Voor de twee toiletten is dit ook meer dan voldoende; Volgens mijn berekening kunnen we 40 dagen de wc's door spoelen. Zo'n lange droge periode EN full time met z'n tweeen thuis zitten is ons nog niet overkomen, dus ik ben erg content met het formaat en de kosten.
Dat van die betontegels had ik nog niet van gehoord, dus die gooi ik er nog wel even in
Er komt nog niet veel langs inderdaad..Kevjan schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:51:
Wij hebben een regenwateropslag systeem van 13.500 liter van JustNimbus in de kruipruimte liggen.
Dit zijn 3 waterzakken van 4500 liter per stuk die onderling gekoppeld zijn en een hydrofoorpomp met een aantal sensoren zorgt voor de benodigde (instelbare) waterdruk die mooi constant blijft.
Mocht de installatie te leeg raken dat wordt automatisch bijgevuld met ca 1000 liter leidingwater.
We hebben als extra optie gekozen voor de API koppeling met het weerbericht zodat het systeem niet automatisch gaat bijvullen met schoon leidingwater wanneer een regenbui verwacht is.
Op dit moment zijn het toilet op de begane grond aangesloten, samen met de buitenkraan in de tuin en de wasmachine. Toilet in de badkamer staat nog op het wensenlijstje maar daarvoor moet ik gaan breken in een naar onze mening te nieuwe badkamer.
Pomp:
:strip_exif()/f/image/aXRlc3HOLmsGqrJMrZB4BbiR.jpg?f=fotoalbum_large)
Waterzak: (1 van 3)
:strip_exif()/f/image/HdPmXCutMKOwFMiwac5iDvxr.jpg?f=fotoalbum_large)
Dasboard:
:strip_exif()/f/image/k1kyDeoi53UiLg2t6k5yBUvq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door fhblammers op 16-07-2024 13:41 . Reden: Serienummer verwijderd ]
Als het niveau te laag is worden de zakken dan bijgevuld met kraanwater of wordt er over geschakeld maar leidingwater?
? Is er een verschil tussen kraanwater en leidingwater?Kevjan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:04:
Dat lijkt wel een mooi kant en klaar systeem.
Als het niveau te laag is worden de zakken dan bijgevuld met kraanwater of wordt er over geschakeld maar leidingwater?
Wanneer de regenwatervoorraad een minimum heeft bereikt, kijkt het systeem naar het weerbericht om te bepalen of hij moet bijvullen met leidingwater. Mocht er een flinke regenbui op komst zijn vult hij niet bij en wacht op de regen.Kevjan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:04:
Dat lijkt wel een mooi kant en klaar systeem.
Mocht er toch niet genoeg vallen zal hij alsnog bij gaan vullen. Uit mijn hoofd gaat dat steeds per 1000ltr en gaat daarna opnieuw de cyclus draaien van kijken naar het weer versus verbruik en weer bijvullen als dat nodig is.
Dit bijvullen gaat automatisch middels een klep die wordt bediend door de software die op de controller draait.
Rechtstreeks leidingwater naar toilet, wasmachine of andere verbruikers gaat niet meer. Leidingen zijn omgelegd en aanvoer van water gaat in dit geval altijd via het regenwateropvangsysteem.
[ Voor 10% gewijzigd door fhblammers op 16-07-2024 21:11 ]
Oh wauw, dat is helemaal een stapje verder. Mooi systeem! Bijvullen met 1000l klinkt als enorm veel, maar op de 13 kuub is het maar een druppel natuurlijk.fhblammers schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:09:
[...]
Wanneer de regenwatervoorraad een minimum heeft bereikt, kijkt het systeem naar het weerbericht om te bepalen of hij moet bijvullen met leidingwater. Mocht er een flinke regenbui op komst zijn vult hij niet bij en wacht op de regen.
Mocht er toch niet genoeg vallen zal hij alsnog bij gaan vullen. Uit mijn hoofd gaat dat steeds per 1000ltr en gaat daarna opnieuw de cyclus draaien van kijken naar het weer versus verbruik en weer bijvullen als dat nodig is.
Dit bijvullen gaat automatisch middels een klep die wordt bediend door de software die op de controller draait.
Rechtstreeks leidingwater naar toilet, wasmachine of andere verbruikers gaat niet meer. Leidingen zijn omgelegd en aanvoer van water gaat in dit geval altijd via het regenwateropvangsysteem.
Volgens je portal is ook maar 1241l leidingwater gebruikt, is dat dan over de hele gebruiksperiode?
Nope. fhblammers snapte mijn vraagstelling gelukkig welbvdbos schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:08:
[...]
? Is er een verschil tussen kraanwater en leidingwater?
Ik heb hier een poosje over zitten nadenken en voor mijn systeem heb ik de tweede genoemde mogelijkheid gekozen
Ah, dus bij een tekort aan regenwater ga jij niet de regenwatervoorraad vullen met leidingwater, wat fhblmmers wel doet, maar schakelen jouw verbruikers om naar leidingwater.Kevjan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:40:
Nope. fhblammers snapte mijn vraagstelling gelukkig wel. Waar het mij om ging is de situatie bij lage voorraad. Je wil natuurlijk altijd je toilet door kunnen spoelen, dus ga je dan de tank bijvullen of ga je na de pomp een klep plaatsen om de toiletten van kraanwater te voorzien?
Ik heb hier een poosje over zitten nadenken en voor mijn systeem heb ik de tweede genoemde mogelijkheid gekozen.
Interessant om te lezen en zien zo allemaal, en ook die verschillen in keuzes.
Die toegevoegde 1241 liter leidingwater is over een periode van 2 jaar, dus valt inderdaad mee.Kevjan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:40:
[...]
Oh wauw, dat is helemaal een stapje verder. Mooi systeem! Bijvullen met 1000l klinkt als enorm veel, maar op de 13 kuub is het maar een druppel natuurlijk.
Volgens je portal is ook maar 1241l leidingwater gebruikt, is dat dan over de hele gebruiksperiode?
[...]
Nope. fhblammers snapte mijn vraagstelling gelukkig wel. Waar het mij om ging is de situatie bij lage voorraad. Je wil natuurlijk altijd je toilet door kunnen spoelen, dus ga je dan de tank bijvullen of ga je na de pomp een klep plaatsen om de toiletten van kraanwater te voorzien?
Ik heb hier een poosje over zitten nadenken en voor mijn systeem heb ik de tweede genoemde mogelijkheid gekozen.
Op zich een mooi idee zoals Kevjan het doet, maar dan werkt het niet meer automatisch.
Ik heb nog 1 dakvlak niet aangesloten op het systeem. Hiervoor wil ik nog 1 valfilter bijplaatsen zodat ook het laatste beetje regenwater wordt opgevangen. In een natte periode zoals nu zet dat geen zoden aan de dijk. In een droge periode wil je echter zoveel mogelijk opvangen om te voorkomen dat het systeem gaat bijvullen.
Goed opletten trouwens, de controller draait op een Pi. Er werd aangegeven dat deze netjes afgesloten diende te worden en nooit zomaar zonder spanning mocht komen.
Tijdens de installatie van onze laadpaal daar geen rekening mee gehouden en na een paar keer spanning uit en inschakelen was de software corrupt. Gevolg: De pomp werd niet meer aangestuurd en deverbruikers waaroner het toilet beneden konden niet meer gebruikt worden

Heb je dan niet een probleem met bijv. kalk? Persoonlijk zou ik het eerder als @Kevjan doen, de regenwater opvang alleen laten vullen met regenwater en de andere apparaten ook aansluiten op het leidingwaternet.fhblammers schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:09:
[...]
Wanneer de regenwatervoorraad een minimum heeft bereikt, kijkt het systeem naar het weerbericht om te bepalen of hij moet bijvullen met leidingwater. Mocht er een flinke regenbui op komst zijn vult hij niet bij en wacht op de regen.
Wat bedoel je precies met last van kalk? We merken er niets van, regenwater is met ph 6/7 ook zachter dan leidingwater. In leidingwater zit, afhankelijk van de regio waar je woont, ook (soms best veel) kalk.Wailing_Banshee schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:08:
[...]
Heb je dan niet een probleem met bijv. kalk? Persoonlijk zou ik het eerder als @Kevjan doen, de regenwater opvang alleen laten vullen met regenwater en de andere apparaten ook aansluiten op het leidingwaternet.
Ja, dat bedoel ik. Als je zo'n tank met alleen regenwater vult, heb je geen last van kalk, maar als je hem ook met leidingwater gaat vullen, kan dat kalk wel een probleem worden.fhblammers schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:42:
[...]
Wat bedoel je precies met last van kalk? We merken er niets van, regenwater is met ph 6/7 ook zachter dan leidingwater. In leidingwater zit, afhankelijk van de regio waar je woont, ook (soms best veel) kalk.
Bij betonnen tank wordt het zure tegengewerkt door het beton wat ietsje kalk afgeeft, ook daar te weinig om problemen te geven (veel minder dan leidingwater).
Bij koudwaterleiding heb je met leidingwater ook geen last van kalk. Pas als je gaat verwarmen, of het water laat opdrogen krijg je kalkaanslag.
[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 20-07-2024 07:16 ]
Er komt bij mij wel een stukje automatisering op, maar wel volledig offline.fhblammers schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:18:
[...]
Die toegevoegde 1241 liter leidingwater is over een periode van 2 jaar, dus valt inderdaad mee.
Op zich een mooi idee zoals Kevjan het doet, maar dan werkt het niet meer automatisch.
Ik heb nog 1 dakvlak niet aangesloten op het systeem. Hiervoor wil ik nog 1 valfilter bijplaatsen zodat ook het laatste beetje regenwater wordt opgevangen. In een natte periode zoals nu zet dat geen zoden aan de dijk. In een droge periode wil je echter zoveel mogelijk opvangen om te voorkomen dat het systeem gaat bijvullen.
Goed opletten trouwens, de controller draait op een Pi. Er werd aangegeven dat deze netjes afgesloten diende te worden en nooit zomaar zonder spanning mocht komen.
Tijdens de installatie van onze laadpaal daar geen rekening mee gehouden en na een paar keer spanning uit en inschakelen was de software corrupt. Gevolg: De pomp werd niet meer aangestuurd en deverbruikers waaroner het toilet beneden konden niet meer gebruikt wordenDaar zit nu dus een UPS tussen
Wat bedoel je trouwens met een valfilter?
Ik heb zojuist mijn filterhuis, driewegklep en leidingwerkt gemonteerd. De toiletten worden nu via de regenwaterleidingen gevoed. Welliswaar met kraanwater, maar langzaam aan komen we in de buurt.
:strip_exif()/f/image/vjIj5MKqLvlsaoBQFZf0Upiw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er goed uit!Kevjan schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:11:
[...]
Er komt bij mij wel een stukje automatisering op, maar wel volledig offline.
Wat bedoel je trouwens met een valfilter?
Ik heb zojuist mijn filterhuis, driewegklep en leidingwerkt gemonteerd. De toiletten worden nu via de regenwaterleidingen gevoed. Welliswaar met kraanwater, maar langzaam aan komen we in de buurt.
[Afbeelding]
Valbuisfilter is geplaatst in de regenpijp, hier zit een wat grover filter in en zorgt dat het water naar de voorraad gaat in plaats van wegloopt in het riool.
Voorbeeld:
link
Ah, da is gewoon een hele dure aftakkingfhblammers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:42:
[...]
Ziet er goed uit!
Valbuisfilter is geplaatst in de regenpijp, hier zit een wat grover filter in en zorgt dat het water naar de voorraad gaat in plaats van wegloopt in het riool.
Voorbeeld:
link
Ik dacht even dat het interessant was in mijn geval. Maar mijn regenpijpen zitten niet meer op het riool aangesloten. En de zandvangput voor de tank doet z'n werk redelijk.
:strip_exif()/f/image/ngFfurfcOn2246J0VSXNjR0O.jpg?f=fotoalbum_large)
When life gives you lemons, start a battery factory
Het bespaart natuurlijk ook ruimte en dat telt in Japan in de maar enkele tatami grote appartementjesKabouterSuper schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:03:
Ik kwam deze in Japan tegen....erg grappige manier om wat water te besparen. Voor de duidelijkheid, als je doortrekt, gaat het kraantje lopen. De afvoer van het wasbakje komt uit in het toiletreservoir. Je bespaart dus het water om je handen te wassen. [Afbeelding]
veel meer (woonkeuken met slaapgedeelte en sanitaircelletje)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat vond ik net probleem nooit zo. Met doortrekken moet je toch ook niet zo dicht bij de spoelbak komen dat de pot tussen je benen komt? De afstand is gelijkIvoB2 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:31:
Leuk idee maar erg handig lijkt het me niet om je handen te wassen met een toilet tussen je benen.
Ik heb niet de gewoont om zo mijn twee handen grondig te wassen.
Je zou uiteraard ook de afvoer van het handenbakje (op de normale plaats voor het toilet aan de muur) gewoon in de stortbak van het toilet kunnen laten uitkomen. Sla je twee vliegen in één klap.
Hier maakt dat overigens weinig uit wegens regenwater in overvloed.
In Amerika hebben ze een soortgelijk systeem waarbij de wasbak naast de toiletpot hangt in plaats van erop. Het is wel een handige oplossing als je een wasbakje wilt maken, maar geen afvoer hebt.IvoB2 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:55:
Je zou uiteraard ook de afvoer van het handenbakje (op de normale plaats voor het toilet aan de muur) gewoon in de stortbak van het toilet kunnen laten uitkomen. Sla je twee vliegen in één klap.
De besparing zal niet veel zijn; ik neem aan dat je met een klein straaltje in 10 seconden wel klaar bent met handen wassen
Dan moet je wel iets verzinnen om te zorgen dat de kraan open en dicht gaat afhankelijk van het waterniveau in je stortbak. Het is te doen, maar makkelijker als het een geheel met de stortbak vormt. Met een inbouwtoilet kan je het ook iets meer naar voren halen eventueel (en sowieso heb je dan meer vrijheid in je keuze voor de wasbak).IvoB2 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:55:
[...]
In de stortbak zit doorgaans een vlotter en een overloop.
Handen wassen verbruikt doorgaans - zeker in verhouding met een toiletspoeling - maar weinig water.
Inderdaad, alles zit al in je stortbak. Je moet alleen zorgen dat water met zwaartekracht je stortbak in kan lopen (maw hoog genoeg hangt).IvoB2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:12:
Wat het open en dicht gaan met de waterkraan ermee te maken heeft begrijp ik niet.
In de stortbak zit doorgaans een vlotter en een overloop.
Handen wassen verbruikt doorgaans - zeker in verhouding met een toiletspoeling - maar weinig water.
Hoe gaan deze zakken om met druk? Zou hier 2 bar op kunnen staan?LinuZZ schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:15:
na de zomer heb ik ook een 3-tal waterzakken van 3000 liter elk geïnstalleerd in onze kruipruimte:
[Afbeelding]
Ik denk niet dat er 2 bar op kan staan. Ze zijn gemaakt om passief te liggen / gevuld te worden, onder druk zullen ze vermoedelijk uitzetten en misschien wel klappen, geen idee.noahmaes schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:09:
[...]
Hoe gaan deze zakken om met druk? Zou hier 2 bar op kunnen staan?
Een pomp moet de wc reservoir vullen na gebruik van de wc. Hoe zou je dit het beste kunnen sturen?
Ik zit zelf aan een niveaumeting te denken in het wc-reservoir, maar wellicht zou dit een stuk simpeler kunnen?
bijvoorbeeld een vlotter met afsluitklep.
Wat zou een juiste type pomp zijn hiervoor? voor het water in de wc komt, zet ik er nog een wierfilter tussen voor het grovere vuil. Ik heb al van achterin de tuin tot bij het huis een 20mm tyleenslang liggen.
Gasloos sinds 2020.
Volgens mij is het niet toegestaan om water uit sloten te pompen.Herkz schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:46:
Ik woon aan het water (staande mast route) en wil mij toch gaan verdiepen om mijn beneden toilet te laten vullen met dit water. Gewoon omdat het leuk is om te maken.
Een pomp moet de wc reservoir vullen na gebruik van de wc. Hoe zou je dit het beste kunnen sturen?
Ik zit zelf aan een niveaumeting te denken in het wc-reservoir, maar wellicht zou dit een stuk simpeler kunnen?
bijvoorbeeld een vlotter met afsluitklep.
Wat zou een juiste type pomp zijn hiervoor? voor het water in de wc komt, zet ik er nog een wierfilter tussen voor het grovere vuil. Ik heb al van achterin de tuin tot bij het huis een 20mm tyleenslang liggen.
Voor mijn waterzak setup heb ik de volgende pomp:
https://vonroc.nl/hydrofo...kschakelaar-1000w-3500l-h
Hier zit nog een terugslagklep voor om de druk erop te houden. Deze pomp bouwt druk op in het expansievat en als de druk wegvalt (er wordt water getapt) gaat hij pompen. Simpel en doeltreffend
Misschien op zoek naar een iets minder rigoreuze limiter?SPT schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:00:
Die waterbesparende douchekoppen vormen trouwens ook een risico. Had ik in het verleden altijd, en naar tevredenheid. Laatste exemplaar dat ik heb geïnstalleerd ging nog een stapje verder, maar daar kwam zo weinig water uit dat de straal de andere kant van de douchecabine niet eens kon halen. Dat vond ik persoonlijk simpelweg niet meer fijn douchen. Uiteindelijk de regulator er maar uit gehaald, met als gevolg dat er nu een sloot water uit komt. Dus het voornemen om extra te besparen heeft uiteindelijk waarschijnlijk het omgekeerde effect gehad.
Maar voor een testje is een simpele vuilwaterpomp in de sloot, en een drukvat dichtbij het toilet met een pressostaat die de pomp aanstuurt voldoende (vb. https://www.amazon.com.be...nguage=nl_BE&gad_source=1 ) Vergeet geen terugslagklep, en check of je dit wel zo mag doen.