• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 22:01
worldfastest schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:39:
Jammer dat de verantwoordelijken niet aansprakelijk gehouden kunnen worden…
Tja, je kan natuurlijk ook je ouders aansprakelijk stellen, zij hebben tenslotte ingestemd met die verantwoordelijken die de besluiten destijds hebben genomen.
Maar weet je, wijzen naar iemand om diegene(n) de schuld van iets te geven is nooit goed. Als je wijst dan wijzen er altijd meerdere vingers naar jezelf.
Dus, wat doe jij om serieus water te besparen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-06 21:51
Probleem van water te kort is iets wat met vroeger beleid is ontstaan en waarbij we nu op de blaren zitten..

* lager grondwater peil voor landbouw
* huizen bouwen in uiterwaarden
* drinkwater voor toilet / wasmachine/ douchen terwijl dit met minder schoon water ook kan (regen water)

Er was ook eens iets over bij Lubach. Over de waterstand. Te laag kon verzakkingen bij huizen veroorzaken, te hoog wilden de boeren niet, zoiets was het, meen ik.

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-06 18:08
Wat trouwens totaal niet aan te raden is als waterbesparing middel is de 'Altered: Nozzle Dual Flow'. Heb er 2 besteld (voor beneden en boven) maar ben daar toch de boot mee in gegaan.
Redenen waarom het totaal niet werk:

- In de keuken is het totaal niet handig, daar wil je gewoon een waterkoker of pan compleet en snel vullen, daar is niet echt spraken van 'overbodig' water gebruik. Met deze nozzle wordt het watertoevoer enkel vertraagd, een glas water is van 3 sec. en vol naar 15 sec. moeten wachten. Over een grote pan zal ik niet eens beginnen.. O-)
- Heb het (meermaals) goed aangesloten en alsnog blijft er water langs de nozzle lekken. Ziet er niet netjes uit.
- Het is onduidelijk wanneer het goed in een van de twee standen is gedraai. Waardoor je dus snel te strak draait waarmee er nog meer water boven de nozzle lekt.

In de badkamer heb ik hem laten zitten, heb het toch gekocht en het kan het niet retouren. Beneden in de keuken hebben we het zo snel mogelijk weggehaald.

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Yaksa schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Tja, je kan natuurlijk ook je ouders aansprakelijk stellen, zij hebben tenslotte ingestemd met die verantwoordelijken die de besluiten destijds hebben genomen.
Maar weet je, wijzen naar iemand om diegene(n) de schuld van iets te geven is nooit goed. Als je wijst dan wijzen er altijd meerdere vingers naar jezelf.
Dus, wat doe jij om serieus water te besparen?
Helemaal niets aangezien de overheid dit ook nooit heeft willen doen.

You only live once, so enjoy the ride.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

worldfastest schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:39:
[...]

Helemaal niets aangezien de overheid dit ook nooit heeft willen doen.
Goh, wat doe je dan in dit topic? Of las jij m als; Serieus? Water besparen? :N

Edit: ook voor hieronder dus.

[Voor 5% gewijzigd door Barrycade op 04-08-2022 17:57]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Ik doe er ook vrij weinig aan. Ik hou van een douche waar flink water uit komt dus ik heb een regendouche. Ik douche meestal ook wel 5+ minuten, soms wel 10+. En 2x per dag.
Afwassen doe ik onder de lopende kraan. Ik heb geen vaatwasser en afwassen in een teiltje vind ik goor.
Daarentegen sproei ik mijn tuin nooit en heb een 2-knoppen stortbak en doe ik de afwas niet ieder dag.

En ik blijf vinden dat de lasten en kosten van verduurzaming minder bij de consument moeten liggen maar veel meer vrij grootverbruikers die sowieso al minder betalen. Dat motiveert mij niet erg om veel te doen.

[Voor 3% gewijzigd door evilution op 04-08-2022 17:52]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 13:56
Serieus water besparen is regenwater opvangen en ermee wassen, wc spoelen etc. Terugverdientijd 100 Jaar?

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:03
evilution schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:52:
Ik doe er ook vrij weinig aan. Ik hou van een douche waar flink water uit komt dus ik heb een regendouche. Ik douche meestal ook wel 5+ minuten, soms wel 10+. En 2x per dag.
Afwassen doe ik onder de lopende kraan. Ik heb geen vaatwasser en afwassen in een teiltje vind ik goor.
Daarentegen sproei ik mijn tuin nooit en heb een 2-knoppen stortbak en doe ik de afwas niet ieder dag.
Ofwel : je wil er niets aan doen :? Wat doe je dan in dit topic :? . En afwassen niet iedere dag maar als je dat onder een lopende kraan doet : dan maakt het dus niet uit of je dit iedere dag doet of niet...
evilution schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:52:
En ik blijf vinden dat de lasten en kosten van verduurzaming minder bij de consument moeten liggen maar veel meer vrij grootverbruikers die sowieso al minder betalen. Dat motiveert mij niet erg om veel te doen.
Ook grootverbruikers leveren uiteindelijk, veelal via één of meerdere eindfabrikanten, aan consumenten...

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:46

Wailing_Banshee

You're Next

mk1992 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:17:
Wauw wat veel reacties, leuk!
Ik zie het toilet vaak voorbijkomen als bespaarmogelijkheid. En daar zit ook aardig wat verbruik.
Ironisch genoeg, de handelingen waarbij je zelf de kraan aanzet (wassen, drinken, koken,) verbruiken maar een minimaal deel:
Het probleem wat wij met het toilet hebben is dat er niet genoeg water doorheen gaat... Waardoor we vaker last van opstoppingen hebben. Dat is waarom we nu meestal het eerste water van de douche opvangen (is zo'n 3 tot 4 liter per keer), totdat er een 10 liter emmer vol staat. En die gooien we eens in de zoveel tijd door de wc, zodat de afvoerbuis helemaal schoon spoelt.
Probleem van water te kort is iets wat met vroeger beleid is ontstaan en waarbij we nu op de blaren zitten..

* lager grondwater peil voor landbouw
* huizen bouwen in uiterwaarden
* drinkwater voor toilet / wasmachine/ douchen terwijl dit met minder schoon water ook kan (regen water)

Het enige wat heel snel aangepast kan worden is dat eerste punt. Die tweede is al aangepakt, na 1995. En dat derde punt zal een punt moeten zijn voor nieuwbouwhuizen, maar het gros van Nederland zal daar dan nog steeds geen gebruik van maken.

Maar er is nog steeds niets geleerd van de droge periodes de afgelopen jaren. Zodra het weer regent wordt het water nog steeds zo snel mogelijk afgevoerd omdat er nog steeds geen (of nauwelijks) mogelijkheid is om dat allemaal op te slaan.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Probleem hiervan is dat je dan twee leidingnetten met bijbehorende kosten etc. nodig hebt én vervolgens heb je het risico dat je ze verwisseld. Dat risico vindt men te groot voor de volksgezondheid. (Blijkbaar is dat bij een proefproject ook misgegaan; willekeurige bron: https://www.rtlnieuws.nl/...poelen-douchen-kraanwater )

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 16:57
erwn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

Probleem hiervan is dat je dan twee leidingnetten met bijbehorende kosten etc. nodig hebt én vervolgens heb je het risico dat je ze verwisseld. Dat risico vindt men te groot voor de volksgezondheid. (Blijkbaar is dat bij een proefproject ook misgegaan; willekeurige bron: https://www.rtlnieuws.nl/...poelen-douchen-kraanwater )
Dat zgn grijs-water project wat in het verleden mis is gegaan kwam door foute aansluitingen. Verkeerde leidingen aangesloten op de wasmachine en de gewone kraan.

Daarnaast was het concept ook een beetje vreemd van dat project. Het grondwater werd wel voorgezuiverd, maar niet nagezuiverd tot de kwaliteit van drinkwater.
Het was echter alsnog grondwater dat opgepompt moest worden ipv lokaal opgevangen drinkwater.
Het ging mee om energiebesparing dan drinkwater besparing.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

ericplan

5180 Wp PV

40% van de Nederlanders gooit z’n handdoek in de was na één keer douchen. Dat kan veel beter. Tot drie keer gebruiken is geen enkel probleem. Meer in dit artikel uit Trouw. (Gratis, maar wel registratie)

Minder wassen is minder water gebruiken.

https://www.trouw.nl/duur...er-hergebruiken~b246d55a/

[Voor 6% gewijzigd door ericplan op 08-08-2022 08:57]

A'dam ZonPHP PVOutput

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:53
ericplan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:56:
40% van de Nederlanders gooit z’n handdoek in de was na één keer douchen.
8)7

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 17:44
Bij alle energie/waterbesparingstips lees ik altijd dat je korter moet douchen en een waterbesparende douchekop moet aanschaffen. Nooit lees ik de tip dat als je de douchekraan maar een klein beetje opent, ook een serieuze besparing realiseert. Moderne cv ketels hebben een lage tapdrempel, dus deze aanpak is overal mogelijk. Ik vind een harde waterstraal persoonlijk ook onprettig. Op deze manier kost mijn dagelijkse douchebeurt 0.1 m3 aardgas. Ik heb mijn vrouw deze methode nog maar niet aangepraat, tenzij de aardgasprijzen nog verder door het dak gaan.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:12
Mijn dochters (16 en 18) wilde ook water besparen, sinds een week douchen we met een emmer tussen onze benen. Dat gebruiken we weer voor de wc. Na een douchebeurt is de emmer half vol.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Rocketman schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:28:
Bij alle energie/waterbesparingstips lees ik altijd dat je korter moet douchen en een waterbesparende douchekop moet aanschaffen. Nooit lees ik de tip dat als je de douchekraan maar een klein beetje opent, ook een serieuze besparing realiseert. Moderne cv ketels hebben een lage tapdrempel, dus deze aanpak is overal mogelijk. Ik vind een harde waterstraal persoonlijk ook onprettig. Op deze manier kost mijn dagelijkse douchebeurt 0.1 m3 aardgas. Ik heb mijn vrouw deze methode nog maar niet aangepraat, tenzij de aardgasprijzen nog verder door het dak gaan.
Meeste thermostaatkranen voor douche en bad hebben tegewoordig ook een eco stand blokkade op de watertoevoer. Deze op een passend niveau zetten helpt ook in de besparing, dan draai je hem niet automatisch meer naar harder dan nodig.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

• Rocketman
mjjveldt schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Meeste thermostaatkranen voor douche en bad hebben tegewoordig ook een eco stand blokkade op de watertoevoer. Deze op een passend niveau zetten helpt ook in de besparing, dan draai je hem niet automatisch meer naar harder dan nodig.
Ik heb hier een recente Grohe Joy 260 douche, maar die heeft toch geen blokkadefunctie. Wel is er een mogelijkheid om van de regendouche het aantal sproeigaatjes in drie stappen terug te schroeven.

[Voor 11% gewijzigd door Rocketman op 08-08-2022 11:28]

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Misschien een slimme om je warm water vermogen van je CV een stukje te verlagen zodat er minder warm water beschikbaar is?
Zelf douche ik vaak met de draaiknop op 2/3 van het beschikbare water. Enkel even vol open tijdens het uitspoelen van shampoo. Niet iedereen denkt hier aan, door het verlagen van het warm water vermogen verbruikt de knop "vol open" nu iets minder water en uiteraard ook gas.
Met een waterbesparende douchekop werkt dat misschien niet of minder.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:38
ericplan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:56:
40% van de Nederlanders gooit z’n handdoek in de was na één keer douchen. Dat kan veel beter. Tot drie keer gebruiken is geen enkel probleem. Meer in dit artikel uit Trouw. (Gratis, maar wel registratie)

Minder wassen is minder water gebruiken.

https://www.trouw.nl/duur...er-hergebruiken~b246d55a/
Ik heb ook nooit begrepen waarom sommigen die douchestraal zo hard willen. Ik gebruik hem zelf niet eens tot aan de eco aanslag en vind het al hard zat. Met lange haren is het overigens anders, dan zal je wellicht een hardere waterstraal nodig hebben.

Overigens woon ik in een gebied waar we "hard" water hebben, dus met relatief meer kalk erin. Ik heb ook wel eens gedoucht met "zacht" water, dan heb je wel het idee meer water nodig te hebben omdat de zeep lastiger van je afspoelt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• psy
enermax schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:18:
Serieus water besparen is regenwater opvangen en ermee wassen, wc spoelen etc. Terugverdientijd 100 Jaar?
Wacht maar. Dat zal vanzelf gaan. Ik denk dat we in de komende jaren een omslag gaan zien waarbij water (veel) duurder gaat worden. En dan ga je toch opeens heel anders naar dit soort alternatieve oplossingen kijken.
Wie zijn niet een aantal jaar geleden? Waarom een warmtepomp? Ik wil gewoon lekker goedkoop gas blijven koken/verwarmen. Op inductie kook je niet. Verwarmen doe je goedkoop met een gasketetel.
En kijk nu eens. Een warmtepomp snel installeren? Vergeet het maar. Je komt op een wachtlijst te staan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:58
psy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Wacht maar. Dat zal vanzelf gaan. Ik denk dat we in de komende jaren een omslag gaan zien waarbij water (veel) duurder gaat worden. En dan ga je toch opeens heel anders naar dit soort alternatieve oplossingen kijken.
Wie zijn niet een aantal jaar geleden? Waarom een warmtepomp? Ik wil gewoon lekker goedkoop gas blijven koken/verwarmen. Op inductie kook je niet. Verwarmen doe je goedkoop met een gasketetel.
En kijk nu eens. Een warmtepomp snel installeren? Vergeet het maar. Je komt op een wachtlijst te staan.
de rendabiliteit van alternatieve oplossingen is erg afhankelijk van de markt.
Nu is water goedkoop, dus is er weinig vraag naar alternatieve oplossingen, waardoor er weinig aanbieders zijn van alternatieve oplossingen en dat ook in kleine aantallen doen, waardoor die alternatieve oplossingen ook duur zijn.

Zodra de prijs van water omhoog gaat, zal er meer vraag komen naar alternatieve oplossingen, uiteindelijk zullen er dan ook meer aanbieders van dat soort alternatieve oplossingen komen, ze worden ook in grotere aantallen geproduceerd, dus de prijzen van die alternatieve oplossingen zullen (op den duur) ook omlaag gaan, waardoor die terugverdientijd van 100 jaar over 5-10 jaar ook best eens 10 jaar zou kunnen zijn.

Star Citizen Referral Code

• Rocketman
[...]

Zo denk ik er ook over. De afgelopen jaren heb ik ons twee onder een kap huis uit 1989 zoveel mogelijk geisoleerd met triple glas, kunststof kozijnen, extra vloerisolatie en ltv gasverwarming. Inmiddels gebruiken we met zijn tweeën ongeveer 720 m3 gas per jaar incl. koken en sww. Hier komt voorlopig geen warmtepomp.

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
[...]

Denk dat het wel meevalt.. het water moet echt vertienvoudigen voordat het rendabel wordt. En over het jaar genomen is er nooit een tekort (alleen korte periodes). Simpelweg kan het water heel goedkoop gemaakt worden.
Probleem van gas is dat het ergens vandaan moet komen.. nu hebben we een tekort doordat rusland weinig meer levert, maar dat zou volgend jaar weer helemaal anders kunnen zijn. Een goeie crisis in combinatie met herstel van banden met rusland. (Neemt niet weg dat de.overheid gas nu hoger belast tov electriciteit.. en het dus langzaam duwen ze je toch die kant op)

• psy
Truus01 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

In plaats van drinkwater duurder te maken, zou het mooi zijn als er op dat soort oplossingen juist subsidie kwam.
Ik wil best de WC doorspoelen met regen- of douchewater, maar dat is een behoorlijk klusje en investering om dat voor elkaar te krijgen.
In plaats van zeggen dat er subsidie zou moeten komen op "dat soort oplossingen" had je natuurlijk ook even kunnen zoeken met Google. Er zijn subsidies voor, wel afhankelijk van de gemeente.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:00
Marzman schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:26:
[...]Volgens mij is het in vlaanderen in nieuwbouw al verplicht. Zo kan het ook :p[...]
Ook bij ingrijpende verbouwingen; en men gaat het nog 'verstrengen' naar grotere volumes (zeg maar bruikbare volumes).
Heb zelf verbouwd, en kon er van af zijn met bestaande 5000L regenwateropslag en infiltratiekorven (die redelijk snel dichtslibben en niets meer doen. Heb meteen 10.000l gestoken, en oude regenput rondomrond doorboord om als infiltratie te gebruiken. Nu is het regenwater helaas op, maar tot over 2 weken was elk toiletbezoek en elke was op regenwater (en hadden we niet zoveel gesproeid in de tuin, hadden we nog water genoeg tot de regen terugkomt). Alle regenwater netjes ter plekke de grond in (helaas ook afvalwater, dat gaat hier nog de gracht in, maar dat zal de gemeente ooit oplossen).

Terugwintijd is beter dan mijn auto :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• psy
naftebakje schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:31:
[...]
Ook bij ingrijpende verbouwingen; en men gaat het nog 'verstrengen' naar grotere volumes (zeg maar bruikbare volumes).
Heb zelf verbouwd, en kon er van af zijn met bestaande 5000L regenwateropslag en infiltratiekorven (die redelijk snel dichtslibben en niets meer doen. Heb meteen 10.000l gestoken, en oude regenput rondomrond doorboord om als infiltratie te gebruiken. Nu is het regenwater helaas op, maar tot over 2 weken was elk toiletbezoek en elke was op regenwater (en hadden we niet zoveel gesproeid in de tuin, hadden we nog water genoeg tot de regen terugkomt). Alle regenwater netjes ter plekke de grond in (helaas ook afvalwater, dat gaat hier nog de gracht in, maar dat zal de gemeente ooit oplossen).

Terugwintijd is beter dan mijn auto :+
Zo'n 10.000 literbak zou ik ook wel in mijn tuin willen maar het kost nogal wat. Meeste zal zitten in de aanleg van buizen e.d. Al is de afvoer van grond tegenwoordig ook heel erg duur.
Maar met een dak van 130 m2 heb ik ook wel een tankje te vullen zeg maar. Een regenton is veel te snel gevuld.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
erwn schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

In Vlaanderen is het al sinds 2004 verplicht, toevallig laatst een EenVandaag reportage daarover teruggezien.

Niet dat ik België nu tekort wil doen, maar als ze het daar al kunnen (en al zo lang), dan moet dat hier toch ook een eitje zijn.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Wat mijn situatie betreft.
Ik heb een grote tuin en het afvalwater gaat via een septictank de sloot in. Toen ik hier kwam wonen. heb ik bij de bouw van een nieuwe garage de riolering ook opnieuw aangelegd en regenwater afgekoppeld van de septictank met het idee om regenwater te gaan opslaan. Maar als ik kijk wat daar voor nodig is: pomp en pompput, opslagtank en leidingen, dan is leidingwater eigenlijk nog veel te goedkoop om die investering te doen.
Ik had zelfs al een plan om ook het water van de septictank via een heliofytenfilter geschikt te maken voor de tuinbewatering.
Overigens geef ik nu in deze droogteperiode alleen nog water bij de aardbeienplanten in de bakken.
Mijn tuin met veel struiken en vnl. heemplanten kan wel wat droogte overleven, hier op de klei.

Ik snap ook niet dat regenwateropslag per huis moet worden geregeld.
Al sinds de grote droogte van 1976 wordt vergaderd over waterbekkens aanleggen. Dat werd ook nog eens aangeslingerd door de bijna overstroming in 1995 of daaromtrent.
Willem-Alexander is dik 10 jaar watermanager geweest. Maar nog steeds is er vrijwel niets van de grond gekomen. Er wordt alleen vergaderd door tal van instanties. IK heb nu vooral het idee dat het alleen wordt gebruikt om daarmee nog meer bullshit baantjes te genereren.

[Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 08-08-2022 13:02]

Soms ben ik bijna gelukkig

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor de tuin is het denk ik nog wel redelijk simpel, een dompelpomp en een tuinslang?

Die bekkens, moeten gemeentes dat niet doen? Hier (Belgie) hebben we twee jaar geleden flinke wateroverlast gehad en toen is men daarna meteen een bekken aan gaan maken bij de bron van het probleem (de Aa) voor onze wijk (stuk van het park weggehaald hiervoor).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JukeboxBill schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:59:
Ik snap ook niet dat regenwateropslag per huis moet worden geregeld.
Al sinds de grote droogte van 1976 wordt vergaderd over waterbekkens aanleggen. Dat werd ook nog eens aangeslingerd door de bijna overstroming in 1995 of daaromtrent.
Willem-Alexander is dik 10 jaar watermanager geweest. Maar nog steeds is er vrijwel niets van de grond gekomen. Er wordt alleen vergaderd door tal van instanties. IK heb nu vooral het idee dat het alleen wordt gebruikt om daarmee nog meer bullshit baantjes te genereren.
Maar daar zijn ze in Nederland kampioen in. Vergaderen over vergaderingen zodat ze nog meer vergaderingen kunnen voeren. En uiteindelijk gebeurt er niets. Lijkt op een ander proces wat met name hier in het noorden loopt...

Gelukkig hebben we hier in het noorden niet veel last van dat watertekort. Er is wel een neerslag tekort, maar dat is normaal in de zomer. Zelfs de sloot achter ons huis staat nog vol (en die is meestal in de zomer wel leeg...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• meifter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-06 23:06
Heeft een van jullie ervaring of gedachten over zo'n waterzak? Ik zag JustNimbus langskomen https://justnimbus.com/regenwatersysteem/.
Prijs voor zo'n systeem is ongeveer ~€2500. Vind ik persoonlijk meevallen, zeker als je het zelf aanlegt. Installatie ongeveer ~€1000, wat ik dan wel weer een hoop vind.

Ik heb niet zo'n grote tuin om een vat in te bewaren en de kruipruimte is toch leeg.

Terugverdienen kan me eigenlijk gestolen worden, mij gaat het om het idee.

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
meifter schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:56:
Heeft een van jullie ervaring of gedachten over zo'n waterzak? Ik zag JustNimbus langskomen https://justnimbus.com/regenwatersysteem/.
Prijs voor zo'n systeem is ongeveer ~€2500. Vind ik persoonlijk meevallen, zeker als je het zelf aanlegt. Installatie ongeveer ~€1000, wat ik dan wel weer een hoop vind.

Ik heb niet zo'n grote tuin om een vat in te bewaren en de kruipruimte is toch leeg.

Geen ervaring mee, maar wel een keer gevonden dat onze gemeente zo'n een aardige subsidie geeft (50 euro per 100 liter met een minimum van 2000 liter). Dus controleer vooral even bij je gemeente en/of waternet beheerder of zij dergelijke subsidies geven.

• basbol
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
De prijs van water gaat volgens Vitens toch wel iets stijgen komende jaren. Maar blijft naar mijn idee goedkoop. Maar goed, dit betekent wel dat investeren in waterbesparende maatregelen in je eigen huis zichzelf sneller gaan terugbetalen!

https://www.nporadio1.nl/...tot-wel-25-procent-omhoog

[Voor 20% gewijzigd door basbol op 08-08-2022 14:19]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nog nooit gezien of aan gedacht, maar de kruipruimte kan inderdaad best veel water in :)

/▌

• naftebakje
psy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:38:
[...]Zo'n 10.000 literbak zou ik ook wel in mijn tuin willen maar het kost nogal wat. Meeste zal zitten in de aanleg van buizen e.d. Al is de afvoer van grond tegenwoordig ook heel erg duur.
Maar met een dak van 130 m2 heb ik ook wel een tankje te vullen zeg maar. Een regenton is veel te snel gevuld.
Als je toch al een graafmachine op bezoek hebt (funderingen, afvalwater scheiden van regenwater, septic steken) valt de prijs eigenlijk weg achter de komma O-)
En als je zelf je santiair installeert, dan is de prijs van een goeie pomp in de regenwaterput (stil en neemt geen plek in huis) minder dan het uurloon van een vakman wat je bespaart.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• laser50
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05 19:18
Niet dat ik het oneens ben met het besparen van water (net als gas/electra gewoon erg belangrijk dat we zuinig kunnen doen).. Maar ik vind het altijd zo zonde om hier veel geld/tijd aan uit te geven wetende dat het eerstvolgende bedrijf dat word aangesloten waarschijnlijk meer verbruikt dan iedereen in deze post bij elkaar.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 22:01
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:23:
[...]Denk dat het wel meevalt.. het water moet echt vertienvoudigen voordat het rendabel wordt. En over het jaar genomen is er nooit een tekort (alleen korte periodes). Simpelweg kan het water heel goedkoop gemaakt
Probleem van gas is dat het ergens vandaan moet komen..
Probleem van water is dat het ook ergens vandaan moet komen. Er zit dit jaar een serieus watertekort aan te komen en dat zal door de klimaatverandering waarschijnlijk vaker gaan gebeuren. Bovendien hebben waterleidingbedrijven steeds meer 'uitdagingen' om het rioolwater weer drinkbaar te maken, het toegenomen medicijn- en pilgebruik zijn daar mede debet aan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Probleem van water is dat het ook ergens vandaan moet komen. Er zit dit jaar een serieus watertekort aan te komen en dat zal door de klimaatverandering waarschijnlijk vaker gaan gebeuren. Bovendien hebben waterleidingbedrijven steeds meer 'uitdagingen' om het rioolwater weer drinkbaar te maken, het toegenomen medicijn- en pilgebruik zijn daar mede debet aan.
Mwa.. het is al half augustus.. ieder jaar is er wel een sproeiverbod. Kwestie van een paar extra waterbekkens aanleggen. Ja dat kost wat extra investering, maar echt niet dat de waterprijs maal 2-3 gaat.

Maar rioolwater drinkbaar maken? Dat gebeurt in nl toch echt niet?

• meifter
laser50 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:53:
Niet dat ik het oneens ben met het besparen van water (net als gas/electra gewoon erg belangrijk dat we zuinig kunnen doen).. Maar ik vind het altijd zo zonde om hier veel geld/tijd aan uit te geven wetende dat het eerstvolgende bedrijf dat word aangesloten waarschijnlijk meer verbruikt dan iedereen in deze post bij elkaar.
Ik snap deze redenering. Maar uiteindelijk zijn we volgens mij met 'meer' huishouedns, ipv bedrijven. Vitens zegt bijvoorbeeld dat 80% van hun uitgifte door huishoudens wordt gebruikt en 20% gaat naar bedrijven. Dus waterbesparen heeft zin, zeker als we dat met z'n allen doen.

Bron:
https://www.vitens.nl/over-vitens
Doet Vitens ook iets om grote bedrijven water te laten besparen? Dat levert toch veel meer op?
80% van al het drinkwater dat Vitens dagelijks levert wordt door huishoudens gebruikt en 20% door bedrijven.[..]

• Moi2002
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:11

Heb vandaag de offerte ondertekend. Gaat me niet om het terug verdienen maar meer om de gedachte toch eens iets terug te gaan doen voor "Moedertje Natuur" :)

• meifter
Moi2002 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

Heb vandaag de offerte ondertekend. Gaat me niet om het terug verdienen maar meer om de gedachte toch eens iets terug te gaan doen voor "Moedertje Natuur" :)
Gaaf! _/-\o_
Ga je de installatie zelf doen of laat je het doen? En waar sluit je de bron op aan? Wasmachine, wc, tuin...?
Heb je een bestaande woning of een nieuwe?

Ik ben benieuwd naar je ervaring, hou ons op de hoogte! :9~

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

meifter schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:09:
[...]

Ik snap deze redenering. Maar uiteindelijk zijn we volgens mij met 'meer' huishouedns, ipv bedrijven. Vitens zegt bijvoorbeeld dat 80% van hun uitgifte door huishoudens wordt gebruikt en 20% gaat naar bedrijven. Dus waterbesparen heeft zin, zeker als we dat met z'n allen doen.

Bron:
https://www.vitens.nl/over-vitens

[...]
Maar nog steeds worden die antieke meters niet vervangen door slimme meters waardoor ze werkelijk te weten kunnen komen waar het water voor wordt gebruikt.

• meifter
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:17:
[...]

Maar nog steeds worden die antieke meters niet vervangen door slimme meters waardoor ze werkelijk te weten kunnen komen waar het water voor wordt gebruikt.
Waarom zou je slimme meters bij water willen gebruiken? Je kunt dan alleen zien wanneer er water getapt wordt. Op zich is het wel redelijk evident waarvoor het water gebruik wordt en dit kan ook op straat of op wijk niveau geregeld worden.
Voorbeeldje:
[uit de duim gezogen] Veel water wordt getapt in wijk X tussen 22:00-24:00 en tussen 6:00-8:00. Dat zal wel douchen zijn. [/uit de duim gezogen]
Kun je evt verifiëren met een enquête en voilà: je kunt het watergebruik redelijk meten.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

meifter schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Waarom zou je slimme meters bij water willen gebruiken? Je kunt dan alleen zien wanneer er water getapt wordt. Op zich is het wel redelijk evident waarvoor het water gebruik wordt en dit kan ook op straat of op wijk niveau geregeld worden.
Voorbeeldje:
[uit de duim gezogen] Veel water wordt getapt in wijk X tussen 22:00-24:00 en tussen 6:00-8:00. Dat zal wel douchen zijn. [/uit de duim gezogen]
Kun je evt verifiëren met een enquête en voilà: je kunt het watergebruik redelijk meten.
Hoe weet ik hoe ik kan bezuinigen als ik alleen weet hoeveel ik op jaarbasis gebruik?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

meifter schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Voorbeeldje:
Dat wil ik niet, maar dat wil ik voor stroom ook niet want in hetzelfde jaar dat het in Belgie is ingevoerd is het salderen afgeschaft en een capaciteitstarief geintroduceerd (of uitgesteld, ik kan het niet eens meer volgen :p )

Het waterbedrijf wil het wel, dus het zal er wel komen. Maar of het blijft werken, mijn watermeter zit in een put en als het hard regent staat daar water in, electronica kan daar niet zo goed tegen denk ik :p

/▌

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Moi2002 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

Ik denk niet dat je daarmee "moedertje natuur" gaat helpen. Wat jij uitspaart, wordt door anderen direct ge/misbruikt.
Dat wil niet zeggen dat je in tijden van droogte niet verstandig om moet gaan met water. Maar om daar nou duizenden € voor te investeren, gaat mij te ver.

Ik vind zelf regenwater hergebruik vooral leuk als DHZ project. Maar zelfs dan gaat het nog steeds behoorlijk wat geld kosten.

[Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 09-08-2022 11:41]

Soms ben ik bijna gelukkig

• Marzman
  • Niet online

Marzman

JukeboxBill schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Ik vind zelf regenwater hergebruik vooral leuk als DHZ project. Maar zelfs dan gaat het nog steeds behoorlijk wat geld kosten.
Ik vind het ook gewoon leuk om water op te slaan voor de tuin, inderdaad 1000-en euro's wil ik er ook niet aan uitgeven. Ik was met 35 euro voor een regenton en 5 euro voor een aansluiting klaar. Ik heb ook nog gekeken voor een (gebruikte) ibc container, die zag ik voor ongeveer dezelfde prijs. Maar dat paste net niet.

Nu hebben we wel sinds de regenton veel meer planten en veel meer droogte dus eigenlijk is het al weer te weinig water (220 liter). In het begin had ik er wel een maandje genoeg aan, maar nu gaat het er sneller doorheen (en het is ook maanden droog).

/▌

• Truus01
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:25:
Hoe weet ik hoe ik kan bezuinigen als ik alleen weet hoeveel ik op jaarbasis gebruik?
Ja, want eens wat vaker op de watermeter kijken, is ook zoveel werk...
Wat zijn we toch lui geworden met z'n allen. 'Als ik niet vanuit mijn luie stoel mijn verbruik in een app kan monitoren, weet ik niks meer en kan ik niks meer....'

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Truus01 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Wat zijn we toch lui geworden met z'n allen. 'Als ik niet vanuit mijn luie stoel mijn verbruik in een app kan monitoren, weet ik niks meer en kan ik niks meer....'
Niet iedereen heeft de watermeter op een makkelijk bereikbare plaats zitten.

Maar dan nog, ze moeten niet zeuren dat mensen moeten besparen als ze die mensen niet eens een handreiking willen doen zodat mensen ook weten waarop ze werkelijk kunnen besparen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Truus01 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Bij mij ligt er een luik op dat 50 KG weegt en dan moet ik 1,5 meter diep in een put gaan kijken. Dat is niet iets dat ik regelmatig doe nee.

/▌

• Truus01
Marzman schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:37:
Bij mij ligt er een luik op dat 50 KG weegt en dan moet ik 1,5 meter diep in een put gaan kijken. Dat is niet iets dat ik regelmatig doe nee.
Ik had jou ook willen benoemen als een 'behalve als je meter in een put zit'. ;)
Maar dat is bij de meeste mensen niet.
En zelfs zou daar iets op te vinden zijn, als je echt zou willen. (Bv. camera erop en die geregeld nakijken en zo je verbruik monitoren.)
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:32:
Maar dan nog, ze moeten niet zeuren dat mensen moeten besparen als ze die mensen niet eens een handreiking willen doen zodat mensen ook weten waarop ze werkelijk kunnen besparen.
Waarom moet tegenwoordig alles aangereikt worden ipv zelf actie ondernemen? Een besparing levert je uiteindelijk toch ook een besparing in de portemonnee?!
Niemand dwingt je tot besparen. En ik hoor zelfs niemand zeuren.

Op zich is het niet zo heel moeilijk. Je maakt een lijstje met veel voorkomende watergebruikte dingen/momenten. Bv naar de wc gaan, douchen, afwas doen, weet ik het.
En dan bekijk je 'n keer of 3 de meterstand voor en na die handeling en tada, je weet je gemiddelde verbruik. En dan kun je dan kijken of je iets aan dat verbruik kunt doen. Actie ondernemen. En weer een paar keer kijken of het inderdaad iets heeft opgeleverd.
Hier in het draadje zijn de dingen voorbij gekomen waar je waarschijnlijk het makkelijkste/het meeste kunt besparen, dus begin je daarmee.

Als je wilt besparen, is een beetje moeite doen, de moeite waard.

• basbol
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Als je wilt besparen, is een beetje moeite doen, de moeite waard.
Ook zonder veel moeite kun je tegenwoordig prima meten hoeveel je gebruikt dmv deze wifi-watermeter van Homewizard: https://www.homewizard.com/nl/watermeter/

Enige moeite is dan dat je op de bestelknop moet klikken ;)

• Moi2002
meifter schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:55:
[...]

Gaaf! _/-\o_
Ga je de installatie zelf doen of laat je het doen? En waar sluit je de bron op aan? Wasmachine, wc, tuin...?
Heb je een bestaande woning of een nieuwe?

Ik ben benieuwd naar je ervaring, hou ons op de hoogte! :9~
Ik laat het geheel compleet uitvoeren door Justnimbus. Zij brengen een waterzak in de kruipruimte aan incl. een pomp. Deze wordt aangesloten op mijn “grijze” leidingnet in het huis. Hierop zitten de wasmachine, toiletten en de buitenkraan.

Omdat ons huis ooit deel uit maakte van de proef met “grijs” water is het complete leidingnet in het huis al gescheiden. We hadden ook twee watermeters. :)

Aan de buitenzijde worden de 2 regenpijpen voorzien van een filter. Ik zal wat foto’s posten van de installatie als het zover is.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:15

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Moi2002
Wasmachine ook? Kost dat niet meer wasmiddel? Ik ga daar vanuit omdat ik met de waterontharder en een automatisch doseer systeem redelijk ver naar beneden kon met wasmiddel verbruik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Truus01
@Rol-Co Volgens mij is regenwater sowieso erg zacht.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

basbol schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Ook zonder veel moeite kun je tegenwoordig prima meten hoeveel je gebruikt dmv deze wifi-watermeter van Homewizard: https://www.homewizard.com/nl/watermeter/

Enige moeite is dan dat je op de bestelknop moet klikken ;)
Een beetje tweaker maakt zelf iets. ;)

En dan naar PVOutput b.v.

[Voor 19% gewijzigd door klump4u op 09-08-2022 20:00]

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:15

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Truus01 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:56:
@Rol-Co Volgens mij is regenwater sowieso erg zacht.
Ja geen idee, ik heb het nooit gemeten, maar misschien ook vuil? Zure regen, vuil van dak, misschien filters nodig enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Moi2002
Rol-Co schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Ja geen idee, ik heb het nooit gemeten, maar misschien ook vuil? Zure regen, vuil van dak, misschien filters nodig enz.
Regenwater bevat inderdaad minder kalk en de filters in de regenpijp doen de rest……..

• bvdbos
klump4u schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:56:
[...]

Een beetje tweaker maakt zelf iets. ;)

[Afbeelding]

En dan naar PVOutput b.v.

[Afbeelding]
Ik heb zelf een PR6 op mijn Youless aangesloten. Gas, Elektra en Water op mijn Homey...
https://www.vewitechniek.nl/product/pr6-pulsgever/

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rol-Co schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:33:
@Moi2002
Wasmachine ook? Kost dat niet meer wasmiddel? Ik ga daar vanuit omdat ik met de waterontharder en een automatisch doseer systeem redelijk ver naar beneden kon met wasmiddel verbruik.
Het wordt wel meer gedaan, ik was daar ook verbaasd om dat regenwater daar goed genoeg voor is.

/▌

• Rocketman
Headshot_NL schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:34:
Misschien een slimme om je warm water vermogen van je CV een stukje te verlagen zodat er minder warm water beschikbaar is?
Zelf douche ik vaak met de draaiknop op 2/3 van het beschikbare water. Enkel even vol open tijdens het uitspoelen van shampoo. Niet iedereen denkt hier aan, door het verlagen van het warm water vermogen verbruikt de knop "vol open" nu iets minder water en uiteraard ook gas.
Met een waterbesparende douchekop werkt dat misschien niet of minder.
Ik heb het SWW op 55 graden ingesteld. Geen risico op legionella, want mijn CV toestel heeft geen voorraadvat.

• Headshot_NL
Rocketman schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Ik heb het SWW op 55 graden ingesteld. Geen risico op legionella, want mijn CV toestel heeft geen voorraadvat.
Ja mijn temperatuur staat ook lager. Maar ik bedoelde meer het WW vermogen, hoeveel kW je ketel mag verstoken voor warm water. Als je die bijvoorbeeld 10kW omlaag zet heb je uiteindelijk een iets mindere waterstraal van dezelfde temperatuur.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• Rocketman
Headshot_NL schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Ja mijn temperatuur staat ook lager. Maar ik bedoelde meer het WW vermogen, hoeveel kW je ketel mag verstoken voor warm water. Als je die bijvoorbeeld 10kW omlaag zet heb je uiteindelijk een iets mindere waterstraal van dezelfde temperatuur.
Onze Remeha Calenta is volgens mij niet te tweaken op vermogensgebied. Dat zou eventueel toch kunnen via het verlagen van het toerental van de ventilator, maar dat wordt ten zeerste afgeraden.

• Headshot_NL
Rocketman schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:32:
[...]

Onze Remeha Calenta is volgens mij niet te tweaken op vermogensgebied. Dat zou eventueel toch kunnen via het verlagen van het toerental van de ventilator, maar dat wordt ten zeerste afgeraden.
Ja dat zal per merk/type nog weer verschillend zijn. Mijn Intergas kan dat wel.

• Bravertal
Moi2002 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:58:
[...]

Ik laat het geheel compleet uitvoeren door Justnimbus. Zij brengen een waterzak in de kruipruimte aan incl. een pomp. Deze wordt aangesloten op mijn “grijze” leidingnet in het huis. Hierop zitten de wasmachine, toiletten en de buitenkraan.

Omdat ons huis ooit deel uit maakte van de proef met “grijs” water is het complete leidingnet in het huis al gescheiden. We hadden ook twee watermeters. :)

Aan de buitenzijde worden de 2 regenpijpen voorzien van een filter. Ik zal wat foto’s posten van de installatie als het zover is.
Ik heb hier ook wel interesse in, zij installeren ook. Ik heb een aantal vragen (ik ga ze morgen bellen), kan jij er al antwoord op geven?

1. Trekken zij nieuwe leidingen naar zolder (wasmachine), badkamer, wc beneden en buiten kraan of gaat het op een andere wijze?

2. Is de waterzak bestand tegen vriezen zodat je er in de winter ook gebruik van kan maken?

3. Weet jij het verbruik van de pomp?

4. Is het systeem onderhoudsvrij?

5. Wat is de levensduur van de zak en pomp?

6. Hoe lang geldt de garantie?

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• Moi2002
Bravertal schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:18:
[...]

Ik heb hier ook wel interesse in, zij installeren ook. Ik heb een aantal vragen (ik ga ze morgen bellen), kan jij er al antwoord op geven?

1. Trekken zij nieuwe leidingen naar zolder (wasmachine), badkamer, wc beneden en buiten kraan of gaat het op een andere wijze?

2. Is de waterzak bestand tegen vriezen zodat je er in de winter ook gebruik van kan maken?

4. Is het systeem onderhoudsvrij?

6. Hoe lang geldt de garantie?
Al deze antwoorden zijn te vinden op de site of in de whitepapers welke je kunt downloaden.......

https://justnimbus39327.activehosted.com/f/3

[Voor 3% gewijzigd door Moi2002 op 14-08-2022 11:56]

• Bravertal
Moi2002 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Al deze antwoorden zijn te vinden op de site of in de whitepapers welke je kunt downloaden.......

https://justnimbus39327.activehosted.com/f/3
Bedankt voor je reactie. Vraag 2 t/m 6 kan ik nog steeds niet vinden.

• Moi2002
2. Is de waterzak bestand tegen vriezen zodat je er in de winter ook gebruik van kan maken? Ja

Het vermogen van de pomp is 850 watt en wordt bij voorkeur aangesloten op een geaard stopcontact in de meterkast.
Verbruik is afhankelijk van de hoeveelheid regen….

4. Is het systeem onderhoudsvrij? Ja, met uitzondering van een jaarlijkse inspectie van de filters wat je zelf kunt doen.

6. Hoe lang geldt de garantie? 15 jaar op de zak

Waar heb je dan gezocht?.. 8)7

Stuurtje anders een dm met je mailadres dat kan ik je de whitepapers sturen

• Bravertal
@Moi2002 , you've got mail.

• KifArU
  • Niet online
Op basis van het systeem van justnimbus heb ik hier een DIY systeem aangelegd:
Opslagzak van 3m3 in de kruipruimte, die wordt gevuld vanuit de reeds aanwezige regenton.
Daarop een simpel tuinpompje met een leiding naar buiten. Deze pomp is te bedienen met een smart wifi stopcontact.
Voor het besproeien van de tuin werkt dit prima!

Maar nu wil ik verder: de wc doorspoelen met grijs water. Dit omdat het schoon krijgen van regenwater in de praktijk best lastig is en de aanvoer in droge zomers lastig is.
Heeft er iemand al eens een systeem gemaakt om douchewater op te vangen en te gebruiken voor wc-spoeling?

Wij hebben hier een aparte aan- en afvoer van de douche in huis. Aanvoer omdat ik dit had voorzien bij de verbouwing en afvoer omdat dit via een wtw gaat een dus gescheiden van de rest moest zijn. In de kruipruimte komt dit bij elkaar in de buurt uit.
Mijn gedachte was om daar een bufferbak met overstort naar het riool te plaatsen en een hydrofoorpomp om de leiding naar de wc te vullen. Maar ik kan nergens vinden of dat gaat werken qua vervuiling/schuimvorming of andere gekke zaken.

En aan de toekomst denkend: wellicht is het "overschot" aan douchewater zo groot dat dit in droge zomers voor de tuin kan worden gebruikt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

KifArU schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:22:

En aan de toekomst denkend: wellicht is het "overschot" aan douchewater zo groot dat dit in droge zomers voor de tuin kan worden gebruikt.
De simpele oplossing is een emmer tussen je benen zetten tijdens het douchen ;)

Is 3000 KG gewicht geen probleem in een kruipruimte?

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 19-08-2022 08:26]

/▌

• Silent7
  • Laatst online: 08-06 20:01
Marzman schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:37:
[...]

hahahaha ja hier ook, onder de klikos, grote platen, klein k*tmetertje in een gat waar het ene jar als ze komen opnemen slangen en het andere jaar muizen zitten, ga ik ook niet voor mn lol in.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Marzman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:25:
[...]
Waarom zou dat een probleem zijn in een kruipruimte? Op een zolder zou ik wel een probleem kunnen zien, maar waarom in een kruipruimte?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Waarom zou dat een probleem zijn in een kruipruimte? Op een zolder zou ik wel een probleem kunnen zien, maar waarom in een kruipruimte?
Dat de fundering niet inzakt? Geen idee, 3000 KG klinkt erg zwaar :)

/▌

• naftebakje
Opslagzak van 3m3 in de kruipruimte, die wordt gevuld vanuit de reeds aanwezige regenton.
Daarop een simpel tuinpompje met een leiding naar buiten. Deze pomp is te bedienen met een smart wifi stopcontact.

Maar nu wil ik verder: de wc doorspoelen met grijs water. Dit omdat het schoon krijgen van regenwater in de praktijk best lastig is en de aanvoer in droge zomers lastig is.
Heeft er iemand al eens een systeem gemaakt om douchewater op te vangen en te gebruiken voor wc-spoeling?

Wij hebben hier een aparte aan- en afvoer van de douche in huis. Aanvoer omdat ik dit had voorzien bij de verbouwing en afvoer omdat dit via een wtw gaat een dus gescheiden van de rest moest zijn. In de kruipruimte komt dit bij elkaar in de buurt uit.
Mijn gedachte was om daar een bufferbak met overstort naar het riool te plaatsen en een hydrofoorpomp om de leiding naar de wc te vullen. Maar ik kan nergens vinden of dat gaat werken qua vervuiling/schuimvorming of andere gekke zaken.

Regenwater kan je relatief eenvoudig opslaan: donker en koel bewaren en zuurstof in het water brengen met 'stille toevoer'. De bacteriën houden het water proper (vandaar best betonnen tank, of lavakorrels in de tank gooien zodat die goeie beestjes overleven).
Douchewater daarentegen, dat lijkt me een ander verhaal. Ik denk dat dat snel een slijmerige schimmelende stinkboel wordt, door de zeep en vuil in het water.
Dan kan je beter een grotere regenwaterput steken.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Marzman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Dat de fundering niet inzakt? Geen idee, 3000 KG klinkt erg zwaar :)
Wij hebben geen kruipruimte meer maar degene die we hadden lag niet op een fundering, die lag tussen de fundering :p

[Voor 0% gewijzigd door Wailing_Banshee op 19-08-2022 10:26. Reden: wel alle woorden toevoegen!]

• KifArU
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:25:
[...]
Geen probleem. Zit alleen maar zand onder.

• KifArU
  • Niet online
naftebakje schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Douchewater daarentegen, dat lijkt me een ander verhaal. Ik denk dat dat snel een slijmerige schimmelende stinkboel wordt, door de zeep en vuil in het water.
Denk je dit of heb je hier ervaring mee /ervaringen van anderen?

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
Interessant! Foto's? Kostenplaatje?

• KifArU
  • Niet online

Helaas geen foto's, maar wel een plaatje: Buiten staat een gewone regenton, maar om de inloopbuis heb ik een oude panty gemaakt. (rood in het plaatje)
Daardoor wordt al het grovere vuil afgevangen zoals bladeren, maar vogelpoep lost deels op, dus er komt nog wel troep in de ton.

Daarna gaat het water (via een gewone tuinslang aan een tweede kraan) naar een 50mm pvc buis die door de muur naar de kruipruimte gaat. In de kruipruimte ligt deze op de grond. Aan het eind van die buis is de opslagzak aangesloten (alweer met een stuk flex. slang).

De PVC buis ligt daardoor het laagste van het hele systeem en staat altijd vol water. Hierop heb ik met een T-stuk de pomp aangesloten. (pijl op tekening) Dit is een standaard tuinpompje, dat ik met een smart wifi plug aan en uit kan zetten. Aansluiting van de pomp op de pvc ook via een flex. slang.

Vanaf de pomp ligt een tuinslang weer naar buiten (moet ooit nog eens tyleen worden) en buiten heeft deze een gardena-aansluiting, waarop ik de tuinslang kan aansluiten.

In de praktijk sluit ik de tuinslang op dit systeem aan, vul de regenton (kraan uiteraard dicht), sproei de tuin en vul ondertussen een gieter voor de potplanten in de voortuin uit de regenton.

In de nattere perioden laat ik regelmatig een flinke hoeveelheid water over het gras lopen, zodat het water de grond in gaat i.p.v. het riool.

Kosten:
Opslagzak gratis via marktplaats, maar er staan nu andere varianten op voor rond de 50 euro.
Pomp: ca 50,- maar kan goedkoper via marktplaats.
PVC en tuinslang: Ca 30,- (moest hier zo'n 10m overbruggen, kan bij andere anders zijn)
Aansluitingen en flex slang: Ca 20,-
En flink wat uren denkwerk en arbeid ;)

Advertentie van de waterzak: m1870917674 op marktplaats

Dit ga ik financieel nooit terugverdienen, maar hoop zo mijn steentje bij te dragen aan het milieu.

• naftebakje
KifArU schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Denk je dit of heb je hier ervaring mee /ervaringen van anderen?
'Ik denk' geeft het al wat aan, niet?
Maar probeer het eens, vul een emmer met water en wat douchezeep en shampoo, en zet die een week in de kelder. Indien dat nog meevalt ben ik al verbaasd; maar je gaat dit water maanden opslaan, alle vuil bezoekt op de bodem en kan daar anaeroob rotten en net in douchewater zit veel meer vervuiling.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

naftebakje schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:54:
[...]
'Ik denk' geeft het al wat aan, niet?
Maar probeer het eens, vul een emmer met water en wat douchezeep en shampoo, en zet die een week in de kelder. Indien dat nog meevalt ben ik al verbaasd; maar je gaat dit water maanden opslaan, alle vuil bezoekt op de bodem en kan daar anaeroob rotten en net in douchewater zit veel meer vervuiling.
Hangt denk ik ook wel een beetje van de temperatuur af. Dat anaeroob rotten heeft wel warmte nodig. Maar ik zou douchewater zeker niet willen opslaan. Zeepresten zijn echt smerig. Haren e.d. kun je er nog wel uitfilteren, maar zeepresten zeker niet. En een hele serie andere lichaamssappen die je absoluut niet wilt hebben. 1 persoon met een buikgriep en je kunt gelijk alles goed gaan schoonmaken...

• bvdbos
Wailing_Banshee schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 07:58:
[...]

Hangt denk ik ook wel een beetje van de temperatuur af. Dat anaeroob rotten heeft wel warmte nodig. Maar ik zou douchewater zeker niet willen opslaan. Zeepresten zijn echt smerig. Haren e.d. kun je er nog wel uitfilteren, maar zeepresten zeker niet. En een hele serie andere lichaamssappen die je absoluut niet wilt hebben. 1 persoon met een buikgriep en je kunt gelijk alles goed gaan schoonmaken...
Die zeepresten wil je ook niet in je tuin... Tenzij je eerst een fyto-filter erachter hebt...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvdbos schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:06:
[...]

Die zeepresten wil je ook niet in je tuin... Tenzij je eerst een fyto-filter erachter hebt...
Afwasmiddel kan weinig kwijt (ik zou het voor de zekerheid niet op de moestuin gooien) alleen moet je zeker zijn dat er geen vet in het water zit.

/▌

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Marzman schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Afwasmiddel kan weinig kwijt (ik zou het voor de zekerheid niet op de moestuin gooien) alleen moet je zeker zijn dat er geen vet in het water zit.
We hebben het over een douche en de meeste mensen gebruiken dan geen afwasmiddel :p

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-06 19:31
Zoals ergens eerder vermeld, heb ik vorige week mijn 4 de regenton van 275 ltr geïnstaleerd. Totaal minimaal ca 1000 ltr regenwater per seizoen. En vaak meerdere malen vol. Moet het natuurlijk wel wat vaker regenen! 🌧🌧🌧🌧🌧🌧

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

fmrama schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:36:
Zoals ergens eerder vermeld, heb ik vorige week mijn 4 de regenton van 275 ltr geïnstaleerd. Totaal minimaal ca 1000 ltr regenwater per seizoen. En vaak meerdere malen vol. Moet het natuurlijk wel wat vaker regenen! 🌧🌧🌧🌧🌧🌧
Ach, volgend seizoen is hij wel vol :p

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:36
Recente data over ons waterverbruik

https://www.trouw.nl/duur...putje-en-toilet~b23a0937/
...van de 128,1 liter drinkwater die Nederlanders per persoon per dag gebruiken.

Veruit het meeste drinkwater verdwijnt na gebruik in het riool: het loopt na het douchen weg in het afvoerputje (46,2 liter), spoelt het toilet door (30,2 liter) of stroomt na het wassen van kleding (17,9 liter) of de vaat (3,9 liter) in de afvoerpijp. Ook bad en wastafel, meerdere keren handen wassen en schoonmaak kosten dagelijks vele liters kraanwater. Uiteindelijk is 122,7 liter per dag afvalwater. Van de overige 2,8 liter drinken huisdieren en geven we planten water, zowel binnen als buiten.

Zes jaar geleden was het dagelijks drinkwatergebruik nog 119,2 liter per persoon. Het ligt voor de hand de toename van bijna 9 liter te wijten aan de coronapandemie, waardoor meer mensen thuiswerken.

Cash is king.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wailing_Banshee schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Ach, volgend seizoen is hij wel vol :p
Dat zit nu al vol waarschijnlijk. Dat gaat best snel als het wat regent.

/▌

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Marzman schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:35:
[...]

Dat zit nu al vol waarschijnlijk. Dat gaat best snel als het wat regent.
Maar het volgende seizoen is ook al begonnen! De meteorologische herfst begint op 1 september :D

• naftebakje
Heb nu al weer ~7000L verzameld met die paar goeie regenbuien, dus mag weer een paar maanden droog zijn :X

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

naftebakje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:04:
Heb nu al weer ~7000L verzameld met die paar goeie regenbuien, dus mag weer een paar maanden droog zijn :X
Stuur het eens naar het noorden... Die paar kleine buitjes die wij hebben gehad hebben nog niet veel toegevoegd...

• mk1992
Vandaag de jaarlijkse meterstanddoorgave gedaan, ik schrok van mijn eigen besparing. Van 50 naar 31m3, met z'n tweetjes!

Ja, er is in 2021 veel gesproeid voor de nieuwe tuin, maar dan nog halen we een kwart van het verbruik in 2019-20 af. De vaatwasser is oud, de wasmachine evenzo. Zou het 100% bewateren met de regenton dan echt zoveel uithalen?

Cash is king.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mk1992 Prima resultaat - en schrikken hoef je niet.
Hier ca. 26-28 m³ met een 2 persoonshuishouden
en rijkelijk regenwatergebruik voor de tuin en het toilet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:51:
@mk1992 Prima resultaat - en schrikken hoef je niet.
Hier ca. 26-28 m³ met een 2 persoonshuishouden
en rijkelijk regenwatergebruik voor de tuin en het toilet.
Er zijn natuurlijk ontzettend veel variabelen die van invloed zijn op je thuisverbruik. Het gebruik van regenwater is zoals je weet slechts één factor in het totale plaatje. Desalniettemin heb je natuurlijk wel een keurig waterverbruik ten opzichte van het gemiddelde. :)

Enkele voorbeelden waarbij je thuisverbruik op papier erg laag lijkt, maar in de praktijk slechts wordt verplaatst naar een externe locatie én vaak zelfs hoger is:

- Douche je drie keer per week uitgebreid op de sportschool, of douche je elke dag kort thuis?
- Ben je elke dag thuis, of juist dagen van huis als internationaal vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld?
- Was je de auto regelmatig thuis op de oprit, of uitgebreid in de luxe wasstraat?

Ons waterverbruik is lager dan het gemiddelde, maar zo laag als jij halen we nog niet. Zelfs met een grondwaterpomp voor het sproeien van de tuin niet. Sinds dit jaar hebben we wel een regenton. Ik ben benieuwd wat dat in de praktijk met ons verbruik zal doen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Squawk Geen sportschool abo, elke dag thuis, auto wordt bijna nooit nat (staat meestal in de garage)
Douchen 2-3 x per week met spaardouche - ca. 30-40 l per keer, afwas per hand, wasmachine 1-2 x per week
YMMV

[Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 31-10-2022 12:38]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:27:
@Squawk Geen sportschool abo, elke dag thuis, auto wordt bijna nooit nat (staat meestal en de garage)
Douchen 2-3 x per week met spaardouche - ca. 30-40 l per keer
YMMV
Douchen is inderdaad een punt waarop wij flink water kunnen besparen. Wij douchen minstens één keer per dag thuis.

Omdat we allebei circa drie keer per week intensief sporten (niet in de sportschool), gaan we daarna vaak ook nog een keer kort douchen. We proberen het zo te plannen dat we op sportdagen alleen douchen na het sporten, maar dat lukt niet altijd. Alles bij elkaar opgeteld zitten wij samen op zo'n 14 tot 20 keer douchen per week vermoed ik, tegenover 4 tot 6 keer bij huize Dunklefaser. :)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-06 22:13
Keurig waterverbruik @mk1992 & @dunklefaser! _/-\o_

Voorheen gebruikten wij, met 2 personen, 34-36m3 per jaar. Ook al zeg ik het zelf, erg netjes. Daarbij hadden en hebben we meerdere regentonnen waarmee we de binnen- en buitenplanten water geven, en ook de auto wordt daarmee gewassen.

Sinds enkele jaren hebben we echter een grote vijver die, zeker in droge en hete zomers, af en toe bijgevuld moet worden. Dat kost behoorlijk wat water waardoor ons totale waterverbruik in b.v. 2020 (droog en heet jaar) 80m3 was en in 2021 (redelijk nat en niet zo heet jaar) 47m3 was.

Als je de gemiddelde voor een 2 persoonsgezin (80-90m3) bekijkt is zelfs die 80m3 per jaar nog niet hoog, maar toch knaagt het wat dat ons waterverbruik zo fors gestegen is. Helaas lijkt er weinig aan te doen.

• bvdbos
Franciesco schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:11:
....Helaas lijkt er weinig aan te doen.
Zonder te willen zeiken of vingerwijzen : die vijver is ook een keuze...

• mk1992
Franciesco schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:11:
Keurig waterverbruik @mk1992 & @dunklefaser! _/-\o_

Voorheen gebruikten wij, met 2 personen, 34-36m3 per jaar. Ook al zeg ik het zelf, erg netjes. Daarbij hadden en hebben we meerdere regentonnen waarmee we de binnen- en buitenplanten water geven, en ook de auto wordt daarmee gewassen.

Sinds enkele jaren hebben we echter een grote vijver die, zeker in droge en hete zomers, af en toe bijgevuld moet worden. Dat kost behoorlijk wat water waardoor ons totale waterverbruik in b.v. 2020 (droog en heet jaar) 80m3 was en in 2021 (redelijk nat en niet zo heet jaar) 47m3 was.

Als je de gemiddelde voor een 2 persoonsgezin (80-90m3) bekijkt is zelfs die 80m3 per jaar nog niet hoog, maar toch knaagt het wat dat ons waterverbruik zo fors gestegen is. Helaas lijkt er weinig aan te doen.
Die vijver is toch gewoon een wadi waar wél permanent water in staat?
Gewoon een regenpijpje heen dirigeren, hoef je 'm nooit meer te vullen :D

Cash is king.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee