Proton_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:41:
[...]
de Victron oplossingen komen vanuit de maritieme wereld, zijn mooi qua functies maar bevatten nogal wat dubbele onderdelen voor een 3fase oplossing en passen qua geluid goed in een machinekamer in een boot maar minder in een kamer in huis. Ook is het rendement niet fantastisch (vandaar de fans).
Goedkopere, doelmatigere oplossingen hebben dan weer geen transfer switch en snappen grid-tied PV niet goed.
De cycle life van de chemie mag ook nog omhoog, de duck curve laat 2 cycles per dag toe.
Je moet de techniek dan ook toepassen waarvoor hij bedoeld is.
Ten eerst is alles hier, bewust, monofase en niet driefase. Juist om de nadelen en kostprijs van driefase te ontlopen.
Ten tweede staat al mijn technische apparatuur in de "machinekamer" aan land ook de technische ruimte (omgebouwde garage) genoemd. Ik had toch al niet de gewoonte de binnenunit van de WP, omvormer van de zonnepanelen, boiler,.... in de woonkamer te plaatsen.
Momenteel heb ik een rendement van 90,65 %. Vind ik best aanvaardbaar maar een ander kan er natuurlijk best anders over denken. Maar meten is weten. Dus hierbij de eerste data. En dan is het nog AC gekoppeld. Eenmaal de proefperiode voorbij en één en ander kan bijgesteld worden na praktijkmetingen (nu nog op basis van theoretische data) levert een DC koppeling nog minder verliezen op.
Mijn off grid systeem werkt anders zeer goed samen met de PV omvormer en het grid. Ik kan, afhankelijk van de DA prijszetting er zelfs goedkoop van het net door inkopen en duur verkopen aan het net.
Ik vind ook dat er beter centrale oplossingen komen.
De praktijk leert me echter dat deze er niet of veel te laat komen en dat noodzaakt mij om zelf in te grijpen en uit te voeren wat anderen nalaten.
Je kan nog zoveel wensen dat anderen voor je moeten oplossen, maar als dat niet gebeurt kan je het beter zelf, op individuele schaal, doen.
En dat van die schaarse grondstoffen is ook wel een heel selectieve redenering.
Ik hoor er daar maar weinig over, en al helemaal niet als het om handelen gaat, wanneer men die redenering toepast op fossiele brandstoffen en hun bedroevend rendement (tot 75% verliezen zonder de productielijnen en ontginning in rekening te brengen) en de milieuschade dat deze constant wereldwijd veroorzaken.
Zeuren, zonder kennis van zaken over bron, wijze van verbranding en opvang fijnstof, over houtstook in de eigen straat wel maar de schade die gasverbranding en olieverbranding (minder zichtbaar en uit gewoonte ruiken we het blijkbaar al niet meer) in massale hoeveelheden dag na dag aanricht is dan niet echt een issue.
Centrale zonneparken, windmolenparken, kortom HE met opslag; goed centraal openbaar vervoer, gecentraliseerd wonen in nulenergiewoingen.....is idd het ideaal. Zijn we echter nog decennia van verwijderd omdat we decennia geleden voor iets totaal anders hebben gekozen.
[
Voor 4% gewijzigd door
IvoB2 op 08-09-2022 10:24
]