Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.391 views

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Termy schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:49:
Fijn natuurlijk dat iedereen hier zich op de schouder aan't slaan is over alle fantastische duurzame dingen die men doet maar ik ben wel benieuwd wie hier kan melden dat ze iets uitsluitend hebben gedaan voor de duurzaamheid waar 0 financieel gewin aan hangt, zowel op korte als op lange termijn (en dan niet aankomen
Nou, ik heb een thuisaccu van 15,4 kWh geplaatst maar dat is, naar het schijnt niet duurzaam en al helemaal niet economisch rendabel. :)
Wel al bij herhaling geïnvesteerd in gemeenschappelijke klimaatprojecten die - in vergelijking met investeren in fossiel - financieel nauwelijks iets opbrengen. Telt dat dan ook? :+

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:58
Termy schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:49:
Fijn natuurlijk dat iedereen hier zich op de schouder aan't slaan is over alle fantastische duurzame dingen die men doet maar ik ben wel benieuwd wie hier kan melden dat ze iets uitsluitend hebben gedaan voor de duurzaamheid waar 0 financieel gewin aan hangt, zowel op korte als op lange termijn (en dan niet aankomen met dat alles een financiële component heeft door minder toekomstige kosten door minder/klimaatverandering).

Wat mij betreft is het geen enkel probleem dat men het voor de financiën doet. Dat krijgt men tenminste in beweging. Al het andere is voor de bühne of idealisten want als het financieel niet logisch is, dan betwijfel ik of het überhaupt nuttig en goed is.
Plaatsen regenwateropslag van 5 m3 kan financieel niet uit, wordt gebruikt voor besproeien tuin, schoonmaken etc. Het leidingwater is in Nederland eigenlijk veel te goedkoop.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:12
deejeebv schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:40:
Plaatsen regenwateropslag van 5 m3 kan financieel niet uit, wordt gebruikt voor besproeien tuin, schoonmaken etc. Het leidingwater is in Nederland eigenlijk veel te goedkoop.
Had ik ook al eens geconcludeerd. Plaats je een beetje net ogende regenton, dat kost (inclusief de spullen om hem aan te sluiten) al snel wel 100 euro, zo niet meer. Daar past dan nog geen 200 liter water in, en een m3 (1000 liter) kraanwater kost 2 euro ofzo? Moet je hem dus 250 keer helemaal leeg trekken. Ik denk dat het ons elke zomer misschien 2-4x lukt - want ja, om hem leeg te trekken, moet het wel eerst regenen.

Dat doe je kortom niet voor het geld.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:21:
[...]

Slik.
Ik neem aan dat je woont in een verbouwd fabriekspand of een oude kerk?
5000 Wp is op veel woningen niet zo'n uitdaging hoor. Ik kan 15 panelen op elke kant van het dak (5x3), dat vertaalt zich tegenwoordig ook al in 10 kWp+. Uiteraard is niet elke woning even groot, maar in mijn regio is dit een heel normale 2-onder-1-kap. En zelfs (sociale) huurwoningen zijn van dat formaat.
Ga hier maar eens meten. Volgens mij zijn de woningen 6 meter breed en er liggen 2x 15x4 panelen op 4 woningen, 120 totaal. En dat zijn full-size panelen (breedte van het blok 24 meter / 15 panelen = 1,6 meter)
En er tegenover leggen ze 8 excuuspanelen op het dak :F

Of hier, nieuwe wijk sociale huur. 7x4 (-1) = 27 panelen aan één kant.

De vraag is eerder: wat voor klein huis woon jij dat je denkt dat dit veel is? :+
6 meter breed is toch wel het minimum voor een redelijk recent huis?

Signatures zijn voor boomers.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Korte vraag, als je maar 2x per week warm wil douchen, kan je de boiler dan aan zetten voordat je gaat douchen, zoals een waterkoker zeg maar en daarna gewoon weer uit?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• IvoB2
BarryH schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:47:
[...]

Vast met lage hellingshoek
De hellingshoek doet er niet toe.
Zit tegen de noordermuur. Komt dus nooit zon aan.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

JDx schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:16:
Korte vraag, als je maar 2x per week warm wil douchen, kan je de boiler dan aan zetten voordat je gaat douchen, zoals een waterkoker zeg maar en daarna gewoon weer uit?
Ja dat kan, en bespaard energie.

• IvoB2
Andrehj schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:09:
[...]

24 k€ / 44 MWh = € 0.54 / kWh.
Ik weet of dit een Nederlandse situatie betreft, maar vraag me af in welk land in die tijd de stroom zo duur was. Tussen 2008 en 2021 kocht ik mijn stroom (in Nederland) in voor rond de 20 ct / kWh.

Die 44 MWh was dus in NL maar 8.8 k€ waard, waarmee je je investering dus nog lang niet hebt terugverdiend.
Ik heb PV in 2011 gelegd en dat was binnen de 5 jaar terugverdiend. Wel in Vlaanderen.
Aankoopprijs 15K met 40% belastingsvoordeel en tot medio 2015 gratis salderen. O-)
Deze maand wordt de kaap van de 57 MWh overschreden. _/-\o_

• IvoB2
Proton_ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:11:
Zoals de thuisaccu nu; financieel zeer twijfelachtig, ondoelmatig grondstoffengebruik, energieverslindend in laad/ontlaadefficiëntie maar de vraag financiert vooruitgang dus de techniek gaat ongetwijfeld goed genoeg worden en dan van pas komen.
Er scheelt nu ook helemaal niets aan de techniek.
Wordt al jaren toegepast in boten.
En het komt zeker van pas. :)

• IvoB2
Termy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:20:
Ik had het meer over de beschuldigende vinger die gewezen werd op mensen ....

Wat thuisaccu betreft: dat is idd (nog) grote onzin en verspilling van grondstoffen. Waarom? Omdat de tvt de levensduur nauwelijks of niet dekt, maar voornamelijk omdat het geen probleem oplost (tegen netbelasting doet het in de zomer bijzonder weinig ivm lage capaciteit) en actief een veel belangrijker probleem tegenwerkt, nl electrificatie van transport (grondstoffen). De ontwikkeling van batterijen gaat hard en daar is geen dure inefficiënte thuisaccu voor nodig zolang het aandeel BEV zo klein is.
Oeps.
Eerst over het beschuldigende vingertje beginnen en dan zelf een hele paragraaf met een grote zwaaiende vinger voor iets waar je toevallig zelf niet in gelooft.
Ik krijg een deja-vu met de beginperiode van de zonne-panelen. :)

De prijs van een thuisaccu tegenover een BEV is een fraktie. Uiteraard is het aandeel van de BEV in de automarkt nog een marginaal gegeven. Voor de grote meerderheid is het nl. niet betaalbaar.
En er is al niets duurzaam aan een auto met een bezetting van doorgaans 1-2 personen, ongeacht zijn aandrijving, dus nogal misplaatst als argument in een duurzaamheidstopic. Maar uiteraard wel in het deel "kroeg". :+

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2022 08:44 ]

• IvoB2
Maasluip schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:30:
[...]
Nee, nu maak je er een absurde vergelijking van, waarschijnlijk vooral omdat jij anders bent.
Daarbij: wie heeft het geld om een eenmalige aankop van alle voorzieningen te doen? Een jaarlijkse vakantie kun je ook niet eenmalig kopen, die "moet" je elk jaar doen. Elke drie jaar een andere auto, liever dat dan zonnepanelen. Ja, ik denk echt dat de meerderheid van de bevolking dat als prioriteit stelt.
Je begrijpt het niet.
Uiteraard leef ik zo niet en de meerderheid ook niet.
Het was juist een absurde vergelijking om aan te tonen dat het absurd is om voor basicvoorzieningen in TVT te rekenen en voor luxe niet.
Mee eens dat vele mensen als het goed gaat de verkeerde prioriteiten stellen en daardoor dan later in de problemen dreigen te komen. Zie je nu iedere dag.
Het is dus niet zo absurd om eerst de basivoorzieningen veilig te stellen en dan pas over luxe te gaan nadenken.
Wanneer de "gemiddelde" burger daar anders over denkt stoort mij dat niet. Toch niet zolang hij de gevolgen van zijn zelf gestelde prioriteiten onder ogen wil komen en er zelf de verantwoordelijkheid voor wil dragen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:51:
[...]

Het is dus niet zo absurd om eerst de basivoorzieningen veilig te stellen en dan pas over luxe te gaan nadenken.
Uiteraard, dat is juist het punt. Maar als die basisvoorziening (zonnepanelen) meer geld kost dan het oplevert of pas na 30 jaar break-even is, dan doet men het niet. Dus is TVT belangrijk.

• IvoB2
Termy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:01:
[...]
Uiteindelijk moet het pijn doen in de portemonnee om verandering te krijgen, hoe je het ook wendt of keert.
Maar wanneer je dat weet kan je toch beter tijdig je bankrtekening een beetje pijn doen zodat het daarna veel minder pijn doet. Lijkt me de logica zelve.
Het is bijna altijd beter en vooral lucratiever proactief voor de lange termijn te handelen dan mee op een kar te moeten springen met de rug tegen de muur.
Je ziet het nu ook weer met PV, WP , thuisaccu, isolatie: niet meer aan te slepen en wachttijden en prijzen stijgen.
Ik zal dan wel terug tegen een prijsje op vakantie gaan wanneer de groot hoop er geen geld meer voor heeft. :+

Ik klop me niet op de borst omdat ik zo veel mogelijk proactief gehandeld heb en de zaken zoals ze nu lopen van op afstand met stijgende verbazing kan gadeslaan maar een klein monkellachje kan er wel vanaf. :)

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2022 09:15 ]

• IvoB2
!null schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:44:
Haha ja precies.

Ik wil zelf uit principe geen aggregraat. Maar als het nou een hele onstabiele/onbetrouwbare winter wordt qua stroomnet, dan laat ik dat principe wellicht vallen.

We kunnen allemaal heel veel principes hebben maar als je dan met je gezin in een huis zit met waar het inmiddels 10 graden is geworden binnen, dan worden we wellicht toch iets minder principieel :+
Zie voorgaande.
Je kan, als je principe is dat als het crisis is je vorige principes graag opzij schuift, dan maar beter proactief handelen en een aggregaat als back up van de back up installeren voor in het geval dat.
Beter en goedkoper dan er achter te moeten gaan zoeken wanneer plots iedereen er de noodzaak van inziet.
Nood plan je beter op voorhand in. Niet wanneer de nood aan je voordeur aanklopt of door de straten waart.
Wanneer het dan niet echt nodig is is er ook geen verplichting deze te gebruiken.
Net zoals met een houtkachel (met eigen productie en fijnstoffilter op de schoorsteen). Alleen gebruiken wanneer PV en WP het samen niet meer redden en de netstoom de waanzin voorbij gaat.
Ook een beetje buigzame principes als je uit duurzaamheid met een WP blijft verwarmen waarvan bij aanhoudend vriesweer de COP meestal in elkaar stuikt en bij gebrek aan lokale zonnestroom je energie dan uit een gas-, laat staan een kolencentrale moet komen.

• IvoB2
Maasluip schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:02:
[...]

5000 kWp is op veel woningen niet zo'n uitdaging hoor. Ik kan 15 panelen op elke kant van het dak (5x3), dat vertaalt zich tegenwoordig ook al in 10 kWp+. Uiteraard is niet elke woning even groot, maar in mijn regio is

De vraag is eerder: wat voor klein huis woon jij dat je denkt dat dit veel is? :+
In een huis van 14 x 8 meter met de lange zijde aan de ZZO zijde.
Liggen 20 panelen op en er passen max. 24 panelen op.
Met de huidige panelen van 400 Wp is het max. dus een 10.000 Wp.
Om 5000 kWp kwijt te geraken zou mijn dak dus 500 keer meer opp. moeten hebben. In België is dat geen standaardhuis maar eerder een groot warenhuis, openbaar gebouw of fabriekshal.
In NL, waar de huizen me altijd kleiner leken is de standaard in de woningbouw de laatste jaren gewijzigd. :+

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2022 09:32 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:30:
[...]

Om 5000 kWp kwijt te geraken zou mijn dak dus 500 keer m
Oh op die manier, zeg dat dan. Als niet duidelijk is dat dat een typefout is, dan ok.

• IvoB2
Waarom niet?
Hangt af van de hoeveelheid water die je moet opwarmen en hoe lang dat het duurt voor de gewenste temperatuur bereikt is. Duurt doorgaans iets langer dan bij een waterkoker.
Wij doen dit thuis al jaren zo met een boiler aangesloten op de L/W WP. Heb je geen stilstandsverliezen.
Tijdsduur, afhankelijk van aanvoertemp, vertrektemperatuur en buitentemp en bij een doeltemp van 40-50°C schommelt hier tussen de 1 en 2 uur. Bij een weerstandsboiler moet je uiteraard geen rekening houden met de buitentemperatuur.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2022 09:37 ]

• IvoB2
Maasluip schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:33:
[...]

Oh op die manier, zeg dat dan. Als niet duidelijk is dat dat een typefout is, dan ok.
Uh, ik maak in eerste instantie een grapje en jij gaat daar keihard op door. Dan volg ik uiteraard ook. :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:35:
[...]
Er scheelt nu ook helemaal niets aan de techniek.
Wordt al jaren toegepast in boten.
En het komt zeker van pas. :)
De schaalgrootte is anders; op boten is het nut veel groter en was het al zinvol met loodaccu's (met hun grotere laadverliezen en kortere levensduur). Om te schalen moet het grondstoffengebruik en de laadverliezen naar beneden. Praktisch voorbeeld; de Victron oplossingen komen vanuit de maritieme wereld, zijn mooi qua functies maar bevatten nogal wat dubbele onderdelen voor een 3fase oplossing en passen qua geluid goed in een machinekamer in een boot maar minder in een kamer in huis. Ook is het rendement niet fantastisch (vandaar de fans).
Goedkopere, doelmatigere oplossingen hebben dan weer geen transfer switch en snappen grid-tied PV niet goed.
De cycle life van de chemie mag ook nog omhoog, de duck curve laat 2 cycles per dag toe.

Er moet echt nog een hoop verbeteren en goedkoper worden voordat een thuisaccu meer problemen oplost dan dat het problemen oplevert.
Tot die tijd vind ik dat de schaarse grondstoffen beter in centralere oplossingen gestopt kunnen worden, en moeten een paar pioniers zoals jij de stroom praktijkdata door laten komen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:00

de Peer

under peer review

Zeker. denk wel aan legionellarun (verwarmen tot boven de 60 graden) 1 x per week

• IvoB2
Maasluip schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:59:
[...]

Uiteraard, dat is juist het punt. Maar als die basisvoorziening (zonnepanelen) meer geld kost dan het oplevert of pas na 30 jaar break-even is, dan doet men het niet. Dus is TVT belangrijk.
Nou dan zal ik inderdaad "anders" zijn en vooral anders denken.
Want de TVT kan je alleen berekenen met de (steeds wijzigende) waarden die op dat tijdstip gekend zijn. Met die redenatie handel je nooit proactief.
Ik kijk gewoon of het iets oplevert (en dat is ruim: kan ook meer comfort, meer onafhankelijkheid,..... zijn) en of het op dat ogenblik te betalen is. Of er in de loop van de gebruiksduur nog bijkomende voordelen zijn is later mooi meegenomen.
Was vroeger met PV zo en die zelfde weerstand zie je nu nog met accu's.
Ze verhogen mijn onafhankelijkheid van derden en ze zijn nu al te betalen. Niet voor iedereen maar dat gaat voor zowat alles op.
Net zoals de huidige prijzen bij installatie van PV jaren geleden niet te voorspellen waren (en nu extra voordeel opleveren) kan je ook niet voorspellen of het net over 5-10 jaar nog zo stabiel zal zijn. Is het dat niet dan blijft mijn onafhankelijkheid tov massaproducenten met hun eigen prijszetting overeind. Stuikt het net af en toe enkele dagen in elkaar levert het nog meer extra voordelen op. De woning kan een paar dagen verder op elektro en de PV- blijft, in tegenstelling tot netgebonden panelen, bij minimale zon gewoon verder produceren.
Die extra voordelen zijn er, voor wie ze wil zien, eigenlijk nu al met de dynamische contracten die je hier (in Vlaanderen) kan afsluiten.
Gewoon altijd alle voor- en nadelen tegen elkaar afwegen en vooral besluiten nemen en er naar handelen.

• IvoB2
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:50:
[...]

Zeker. denk wel aan legionellarun (verwarmen tot boven de 60 graden) 1 x per week
Dat heeft (weer) niet lang geduurd. :)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:24
Gewoon uit belangstelling, is 2x per week douchen niet wat weinig? Of douche je de andere dagen koud? Dat is hardcore, en daar hoef ik bij mijn vrouw en kinderen niet mee aan te komen ;) en ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik dat zelf wel zou willen.

Sinds ik met Home Assistant mijn waterverbruik kan monitoren heb ik natuurlijk even uitgeprobeerd hoeveel water een douchebeurt, en het vullen van het bad scheelt. Ik kan, als ik snel douche, voor 13-15 liter gedoucht zijn. Ik zet de kraan niet 100% open, en ben binnen een paar minuten klaar.

Het bad vullen kostte 140 liter :/ Ik ging al niet vaak in bad (hoewel ik het wel lekker vind), maar nu ik dit verschil weet ga ik dat nog verder terugbrengen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• IvoB2
Proton_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:41:
[...]
de Victron oplossingen komen vanuit de maritieme wereld, zijn mooi qua functies maar bevatten nogal wat dubbele onderdelen voor een 3fase oplossing en passen qua geluid goed in een machinekamer in een boot maar minder in een kamer in huis. Ook is het rendement niet fantastisch (vandaar de fans).
Goedkopere, doelmatigere oplossingen hebben dan weer geen transfer switch en snappen grid-tied PV niet goed.
De cycle life van de chemie mag ook nog omhoog, de duck curve laat 2 cycles per dag toe.
Je moet de techniek dan ook toepassen waarvoor hij bedoeld is.
Ten eerst is alles hier, bewust, monofase en niet driefase. Juist om de nadelen en kostprijs van driefase te ontlopen.
Ten tweede staat al mijn technische apparatuur in de "machinekamer" aan land ook de technische ruimte (omgebouwde garage) genoemd. Ik had toch al niet de gewoonte de binnenunit van de WP, omvormer van de zonnepanelen, boiler,.... in de woonkamer te plaatsen.
Momenteel heb ik een rendement van 90,65 %. Vind ik best aanvaardbaar maar een ander kan er natuurlijk best anders over denken. Maar meten is weten. Dus hierbij de eerste data. En dan is het nog AC gekoppeld. Eenmaal de proefperiode voorbij en één en ander kan bijgesteld worden na praktijkmetingen (nu nog op basis van theoretische data) levert een DC koppeling nog minder verliezen op.
Mijn off grid systeem werkt anders zeer goed samen met de PV omvormer en het grid. Ik kan, afhankelijk van de DA prijszetting er zelfs goedkoop van het net door inkopen en duur verkopen aan het net. :)

Ik vind ook dat er beter centrale oplossingen komen.
De praktijk leert me echter dat deze er niet of veel te laat komen en dat noodzaakt mij om zelf in te grijpen en uit te voeren wat anderen nalaten.
Je kan nog zoveel wensen dat anderen voor je moeten oplossen, maar als dat niet gebeurt kan je het beter zelf, op individuele schaal, doen.
En dat van die schaarse grondstoffen is ook wel een heel selectieve redenering.
Ik hoor er daar maar weinig over, en al helemaal niet als het om handelen gaat, wanneer men die redenering toepast op fossiele brandstoffen en hun bedroevend rendement (tot 75% verliezen zonder de productielijnen en ontginning in rekening te brengen) en de milieuschade dat deze constant wereldwijd veroorzaken.
Zeuren, zonder kennis van zaken over bron, wijze van verbranding en opvang fijnstof, over houtstook in de eigen straat wel maar de schade die gasverbranding en olieverbranding (minder zichtbaar en uit gewoonte ruiken we het blijkbaar al niet meer) in massale hoeveelheden dag na dag aanricht is dan niet echt een issue.

Centrale zonneparken, windmolenparken, kortom HE met opslag; goed centraal openbaar vervoer, gecentraliseerd wonen in nulenergiewoingen.....is idd het ideaal. Zijn we echter nog decennia van verwijderd omdat we decennia geleden voor iets totaal anders hebben gekozen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2022 10:24 ]

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-11 13:48
IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:04:
[...]

Ten eerst is alles hier, bewust, monofase en niet driefase. Juist om de nadelen en kostprijs van driefase te ontlopen.
Ten tweede staat al mijn technische apparatuur in de "machinekamer" aan land ook de technische ruimte (omgebouwde garage) genoemd. Ik had toch al niet de gewoonte de binnenunit van de WP, omvormer van de zonnepanelen, boiler,.... in de woonkamer te plaatsen.
Momenteel heb ik een rendement van 90,65 %. Vind ik best aanvaardbaar maar een ander kan er natuurlijk best anders over denken. Maar meten is weten. Dus hierbij de eerste data. En dan is het nog AC gekoppeld. Eenmaal de proefperiode voorbij en één en ander kan bijgesteld worden na praktijkmetingen (nu nog op basis van theoretische data) levert een DC koppeling nog minder verliezen op.
Mijn off grid systeem werkt anders zeer goed samen met de PV omvormer en het grid. Ik kan, afhankelijk van de DA prijszetting er zelfs goedkoop van het net door inkopen en duur verkopen aan het net. :)

Ik vind ook dat er beter centrale oplossingen komen.
De praktijk leert me echter dat deze er niet of veel te laat komen en dat noodzaakt mij om zelf in te grijpen en uit te voeren wat anderen nalaten.
Je kan nog zoveel wensen dat anderen voor je moeten oplossen, maar als dat niet gebeurt kan je het beter zelf, op individuele schaal, doen.
En dat van die schaarse grondstoffen is ook wel een heel selectieve redenering.
Ik hoor er daar maar weinig over, en al helemaal niet als het om handelen gaat, wanneer men die redenering toepast op fossiele brandstoffen en hun bedroevend rendement (tot 75% verliezen zonder de productielijnen en ontginning in rekening te brengen) en de milieuschade dat deze constant wereldwijd veroorzaken.
Zeuren, zonder kennis van zaken over bron, wijze van verbranding en opvang fijnstof, over houtstook in de eigen straat wel maar de schade die gasverbranding en olieverbranding (minder zichtbaar en uit gewoonte ruiken we het blijkbaar al niet meer) in massale hoeveelheden dag na dag aanricht is dan niet echt een issue.
[/quote]
achterhaald

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• IvoB2
JeroenH schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:59:
[...]
Gewoon uit belangstelling, is 2x per week douchen niet wat weinig? Of douche je de andere dagen koud? Dat is hardcore, en daar hoef ik bij mijn vrouw en kinderen niet mee aan te komen ;) en ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik dat zelf wel zou willen.
Wij douchen de hele zomer in de buitendouche op regenwater waar de zon rechtstreeks het water verwarmt.
Je partner (en de gewoonten die daarmee gepaard gaan) kies je uiteraard, hoop ik toch, nog altijd zelf en je kinderen kan je van kleinsaf opvoeden en gewoon maken dat er niemand sterft aan koud of minder heet douchen. Integendeel. Het schijnt zelfs gezonder en beter voor de huid en het imuunsysteem te zijn dus opmerkingen over gezondheid zijn sowieso geen issue. Gewoon een kwestie van gewoonte en in het begin wat doorbijten en karakter. Daarna wil je nooit meer onder een hete douche van een kwartier.
Het grootste deel van de wereld weet gewoon niet anders.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Team Welles

IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:04:
[...]
Precies, daarom werkt het wel voor pioniers (zoals jij) en schaalt het nog niet :)
Koper en lithium zijn aanzienlijk zeldzamer dan koolwaterstoffen, en het verbranden van dat laatste vind ik al zonde.
Ik wil -wat thuisaccu's betreft- pioniers dus aanmoedigen en het grote publiek ontmoedigen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• IvoB2
Mee eens.
Maar daar heeft het grote publiek op termijn niets aan als het centraal beleid daar steek na steek laat vallen.
Je zou dus beter het beleid wat aanmoedigen maar in de praktijk hebben ze daar zelden oren naar.
Meestal ook alleen maar als het crisis is of te laat. Niet veel anders dan het grote publiek handelt.

• JeroenH
IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:11:
[...]

Wij douchen de hele zomer in de buitendouche op regenwater waar de zon rechtstreeks het water verwarmt.
Je partner (en de gewoonten die daarmee gepaard gaan) kies je uiteraard, hoop ik toch, nog altijd zelf en je kinderen kan je van kleinsaf opvoeden en gewoon maken dat er niemand sterft aan koud of minder heet douchen. Integendeel. Het schijnt zelfs gezonder en beter voor de huid en het imuunsysteem te zijn dus opmerkingen over gezondheid zijn sowieso geen issue. Gewoon een kwestie van gewoonte en in het begin wat doorbijten en karakter. Daarna wil je nooit meer onder een hete douche van een kwartier.
Het grootste deel van de wereld weet gewoon niet anders.
Ondanks je nogal oordelende toon, toch dank voor je uitgebreide antwoord. Die zonverwarmde regendouche klinkt me interessant in de oren, al zal je die deze zomer niet zoveel hebben kunnen gebruiken denk ik?

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 08-09-2022 11:29 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:29
Ongelofelijk, Tennet publiceerde afgelopen Juli 2022 een rapport over leveringszekerheid van elektriciteit in Nederland en het woord oorlog Oekraïne, gasleveringen Rusland wordt niet 1x genoemd! Er is niets aan de hand volgens Tennet en we kunnen rustig verder slapen. Snap niet dat er niets gezegd wordt over de verontrustende ontwikkelingen op dit vlak. Wie garandeert nu de leveringszekerheid voor huishoudens? Ja wel voor ziekenhuizen etc dat snap ik.
https://www.tennet.eu/nl/...toring-leveringszekerheid
"Leveringszekerheid is onze verantwoordelijkheid" ahum.

edit: gelukkig, morgen wordt er over gesproken in de Energieraad. https://www.rijksoverheid...a-energieraad-9-september

Bij het hervormen van de elektriciteitsmarkt is het echter van belang dat er geen maatregelen worden genomen die de leveringszekerheid, de energietransitie en de betaalbaarheid van het systeem op lange termijn schaden. Om deze reden is het kabinet bijvoorbeeld geen voorstander van het aanpassen van het mechanisme op de groothandelsmarkt dat is gebaseerd op marginale prijzen, zoals ook de groothandelsmarkt van grondstoffen in het algemeen.

Ik begreep dat de EU juist wel wil ingrijpen in het prijssysteem? Wat is dan het effect op de leveringszekerheid? Hopelijk morgen meer...

[ Voor 53% gewijzigd door mv_ak op 08-09-2022 13:19 ]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb vandaag de leibomen gesnoeid, normaal doe ik dat pas in november. Maar nu heb ik dat eerder gedaan, omdat nu in de kamer meer licht komt (op het zuiden) en aangezien de hoge temperaturen nu wel weg zijn kan de zon instraling misschien het verwarmen met de airco nog een tijdje uitstellen en kunnen de led-lampen in de avond later aan 8) Aangezien de leibomen al meer dan 20 jaar oud zijn, kunnen ze daar goed tegen volgens internet O-)

Vorig jaar ging op 21 september de airco aan voor verwarmen (toen was het 18 graden binnen).

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 15:30
Wij hebben de laatste 2 jaar behoorlijk geinvesteerd in de duurzaamheid van onze woning.
Alereerst begonnen met betere dakisolatie (en een slaapkamer op zolder gemaakt). Daarna 5kWp PV op het dak (maximaal passend). Toen nog al het glas vervangen voor HR++ en in dezelfde verbouwing vloerverwarming beneden laten aanleggen en een Monobloc WP geplaatst.
Voor de grap vandaag met de huidige energieprijzen eens de TVT berekend en als de prijzen zo zouden blijven hebben we alle maatregelen in 7 jaar terug verdiend.
Totale kosten waren rond de 19k, en met deze prijzen de besparing bijna 2.9k per jaar. Uiteraard verwacht ik dat de prijzen niet zo blijven (hopelijk), overigens zou de TVT met de oude prijzen nog altijd maar 11 jaar zijn valt nog reuze mee.

Het enige wat nu nog moet gebeuren is een nieuwe (tochtdichte) voordeur en het dak van de bijkeuken vervangen en isoleren.

Komt nog eens bij dat het comfort enorm verhoogd is en we met de vloerkoeling in de zomer niet boven de 23 graden geweest zijn in de woonkamer.
Ben enorm blij met alles wat we gedaan hebben en volgens mij zijn we net op tijd geweest (verbouwing beneden afgerond in November vorig jaar).

flickr iRacing Profiel

• IvoB2
JeroenH schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:28:
Die zonverwarmde regendouche klinkt me interessant in de oren, al zal je die deze zomer niet zoveel hebben kunnen gebruiken denk ik?
Waarom niet?
Er staat een koudwater(meng)kraan op hoor. Dus nooit te warm. En aangesloten op een hydrofoorpomp met drukvat en voorfilters.
Mijn voorrraad regenwater is, als je dat bedoelt, bijna onuitputtelijk. Met een paar miljoen liter water doe je wel even. Zeker als je kan douchen met ong. 10 L pp en dit water ook nog eens grotendeels recupereerbaar is voor andere doeleinden.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2022 13:36 ]

• JeroenH
Ah, ik dacht dat hij gevoed werd door regenwater, vandaar mijn vraag ;)
Mijn voorrraad regenwater is, als je dat bedoelt, bijna onuitputtelijk. Met een paar miljoen liter water
Volgens mij heb jij wat meer ruimte dan een gemiddeld rijtjeshuis inde Randstad voor dit soort moois. Ik zou nog een tank onder mijn oprit kunnen laten ingraven, maar dat is financieel zo scheef dat ik daar (nog) niet aan begin.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
Dat zou je wel denken, maar deze nieuwbouwwoning in Emmen (let op, dit is een tweekapper!) lijkt maar een dikke 3 meter breed (helaas geen plattegrond op funda): https://www.funda.nl/koop...uis-42732340-eikenwal-17/
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/159/757/182_1440.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 08-09-2022 17:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:11
Andrehj schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:23:
[...]

Dat zou je wel denken, maar deze nieuwbouwwoning in Emmen (let op, dit is een tweekapper!) lijkt maar een dikke 3 meter breed (helaas geen plattegrond op funda): https://www.funda.nl/koop...uis-42732340-eikenwal-17/
[Afbeelding]
Wie kent de tv reclame van Lundia Kasten nog?; van buiten een héél klein huisje van binnen reusachtig groot!
YouTube: reclame - lundia

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 08-09-2022 18:34 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:11
mv_ak schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:45:
Ongelofelijk, Tennet publiceerde afgelopen Juli 2022 een rapport over leveringszekerheid van elektriciteit in Nederland en het woord oorlog Oekraïne, gasleveringen Rusland wordt niet 1x genoemd! Er is niets aan de hand volgens Tennet en we kunnen rustig verder slapen. Snap niet dat er niets gezegd wordt over de verontrustende ontwikkelingen op dit vlak. Wie garandeert nu de leveringszekerheid voor huishoudens? Ja wel voor ziekenhuizen etc dat snap ik.

edit: gelukkig, morgen wordt er over gesproken in de Energieraad. https://www.rijksoverheid...a-energieraad-9-september

Bij het hervormen van de elektriciteitsmarkt is het echter van belang dat er geen maatregelen worden genomen die de leveringszekerheid, de energietransitie en de betaalbaarheid van het systeem op lange termijn schaden. Om deze reden is het kabinet bijvoorbeeld geen voorstander van het aanpassen van het mechanisme op de groothandelsmarkt dat is gebaseerd op marginale prijzen, zoals ook de groothandelsmarkt van grondstoffen in het algemeen.

Ik begreep dat de EU juist wel wil ingrijpen in het prijssysteem? Wat is dan het effect op de leveringszekerheid? Hopelijk morgen meer...
Leveringszekerheid, nú weet Tennet wat dat betekend: (250 ton trafo valt van dieplader tijdens transport) https://www.rtvnof.nl/vid...ort-om-bij-suwald/582980/

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 13:47

JWT

In de randstad is toch een groot deel jaren 70 of ouder, of heeel erg klein (90+) en zonder enige tuin.
Dus dan is plek voor je panelen of water beperkt. Parkeerplaats ook :).

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:41:
[...]

Oeps.
Eerst over het beschuldigende vingertje beginnen en dan zelf een hele paragraaf met een grote zwaaiende vinger voor iets waar je toevallig zelf niet in gelooft.
Ik krijg een deja-vu met de beginperiode van de zonne-panelen. :)

De prijs van een thuisaccu tegenover een BEV is een fraktie. Uiteraard is het aandeel van de BEV in de automarkt nog een marginaal gegeven. Voor de grote meerderheid is het nl. niet betaalbaar.
En er is al niets duurzaam aan een auto met een bezetting van doorgaans 1-2 personen, ongeacht zijn aandrijving, dus nogal misplaatst als argument in een duurzaamheidstopic. Maar uiteraard wel in het deel "kroeg". :+
Uh, nou nee, want zonnepanelen aten niet in het aanbod van iets anders dat efficiënter met dezelfde techniek is en het is prima te stellen dat auto's geen efficient vervoer zijn voor mensen maar de realiteit is dat op veel plekken (heel noord Amerika, bv) er vrijwel geen alternatief is en het dus gewoon beter is als dat allemaal EVs worden ipv ICE.

Daarnaast is er een enorm verschil tussen "dit is niet de handigste manier om gebruik te maken van lithium batterijen" en "zij zijn allemaal onverantwoord bezig door niet al 10 jaar geleden een vermogen neer te leggen voor zonnepanelen", dus niks beschuldigende vinger van mijn kant.

Ik snap dat je erg content bent met je bijna-offgrid huis maar een beetje pragmatisme kan geen kwaad.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:48
Wilke schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:43:
[...]

Had ik ook al eens geconcludeerd. Plaats je een beetje net ogende regenton, dat kost (inclusief de spullen om hem aan te sluiten) al snel wel 100 euro, zo niet meer. Daar past dan nog geen 200 liter water in, en een m3 (1000 liter) kraanwater kost 2 euro ofzo? Moet je hem dus 250 keer helemaal leeg trekken. Ik denk dat het ons elke zomer misschien 2-4x lukt - want ja, om hem leeg te trekken, moet het wel eerst regenen.

Dat doe je kortom niet voor het geld.
Wellicht als over een tijd uitleesbare watermeters gemeengoed worden, krijg je day-ahead waterprijzen. Tijdens droogte is een m3 water 5 euro, anders 1 euro.

Maargoed, vooralsnog is dat hier in NL nog maar een paar keer echt een probleem geweest. Centrale wateropslag is gewoon erg eenvoudig te doen (in tegenstelling tot stroom). Dus of er een echte buisinesscase is?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-11 15:20

Rzaan

Altijd zoekende

Het zal steeds vaker voorkomen is de verwachting.
Ik wil sowieso mijn regenpijpen los gaan koppelen van de riolering.
Maar waar ik dan precies met mijn water blijf, weet ik nog niet.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:48
Rzaan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:35:
Het zal steeds vaker voorkomen is de verwachting.
Ik wil sowieso mijn regenpijpen los gaan koppelen van de riolering.
Maar waar ik dan precies met mijn water blijf, weet ik nog niet.
Toilet/wasmachine, infiltratie, tuinsbewatering. Genoeg topics te vinden.

Qua opslag is vooral ruimte een probleem. Heb je veel ruimte, dan ben je met een paar el cheapo IBC's klaar. Maar een ondergrondse tank is echt een investering voor het goede doel.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zwartoog schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:29:
[...]

Wellicht als over een tijd uitleesbare watermeters gemeengoed worden, krijg je day-ahead waterprijzen. Tijdens droogte is een m3 water 5 euro, anders 1 euro.

Maargoed, vooralsnog is dat hier in NL nog maar een paar keer echt een probleem geweest. Centrale wateropslag is gewoon erg eenvoudig te doen (in tegenstelling tot stroom). Dus of er een echte buisinesscase is?
Zal echt niet gebeuren, zoet water is er genoegen Nederland, alleen daarom al is de Zuiderzee afgesloten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:57:
[...]

Zal echt niet gebeuren, zoet water is er genoegen Nederland, alleen daarom al is de Zuiderzee afgesloten.
Precies er is helemaal geen tekort drinkwater . Alleen de waterdruk neemt wat af. Een luxeprobleem.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:39
Zo, regenton op MP gehaald vorige week en vandaag aangesloten (400liter regenzuil op ca.35m2 dak.) Kan vannacht/morgen gevuld gaan worden. Ben benieuwd.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:13
JeroenH schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:59:
[...]

Gewoon uit belangstelling, is 2x per week douchen niet wat weinig? Of douche je de andere dagen koud? Dat is hardcore, en daar hoef ik bij mijn vrouw en kinderen niet mee aan te komen ;) en ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik dat zelf wel zou willen
Zijn ook gewoon berichten over te vinden: https://www.google.com/am...-dag-douchen-slecht-idee/

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-11 19:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URfd2TFFgvQRZoMCRQcPOKxgpQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Btci4Ps1n1etkIS6apptZgii.jpg?f=fotoalbum_large
Mooi bezig energiedirect. Schijnt al even onbereikbaar te zijn via app, site en klantcontact. Zooitje

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zwartoog schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:40:
[...]

Toilet/wasmachine, infiltratie, tuinsbewatering. Genoeg topics te vinden.

Qua opslag is vooral ruimte een probleem. Heb je veel ruimte, dan ben je met een paar el cheapo IBC's klaar. Maar een ondergrondse tank is echt een investering voor het goede doel.
Ik vind een paar van die IBC's naast mijn huis niet echt mooi.
Denk dat ik toch eens ga kijken voor een ondergrondse tank of voor die infiltratiekratten.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

NielsvdBeek schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:50:
[Afbeelding]
Mooi bezig energiedirect. Schijnt al even onbereikbaar te zijn via app, site en klantcontact. Zooitje
Geven ze iets gratis weg?

• NielsvdBeek
Een IT probleem van essent is de verklaring. Iedereen massaal aan het overstappen?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• NielsvdBeek
Lijkt de kaartverkoop van rammstein van 7 juli wel

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben een beetje in dubio. M'n warmtepomp komt voorlopig nog niet, maar de nieuwe pomploze vloerverwarmingsverdeler ligt al wel klaar.

Zal ik die toch vervangen voor het stook seizoen en kijken of m'n Intergas voldoende pompsnelheid heeft?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:10

twain4me

NielsvdBeek schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:50:
[Afbeelding]
ik dacht even dat ze wel heel erg veel mensen moeten helpen in 4 min... :+

• twain4me

twain4me

Beekforel schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:06:
Ik ben een beetje in dubio. M'n warmtepomp komt voorlopig nog niet, maar de nieuwe pomploze vloerverwarmingsverdeler ligt al wel klaar.

Zal ik die toch vervangen voor het stook seizoen en kijken of m'n Intergas voldoende pompsnelheid heeft?
opzich ben ik helemaal voor nutteloze experimenten, maar ik zie veder niet echt een geldige reden om dat te willen. dus waarom twijfel je?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

twain4me schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:19:
[...]

opzich ben ik helemaal voor nutteloze experimenten, maar ik zie veder niet echt een geldige reden om dat te willen. dus waarom twijfel je?
Het scheelt het stroomverbruik van de huidige pomp was m'n gedachte...

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

Beekforel schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:06:

Als ik jou was zou ik gewoon bepalen hoeveel debiet aan water ik nodig heb voor voldoende afgiftevermogen en vervolgens in de RTFM van de Intergas de pompkarakteristiek erop naslaan of de pomp dat debiet aankan en bij welke opvoerhoogte.
Zo verlaag je de onzekerheid bij het nemen van zo’n besluit.

[ Voor 6% gewijzigd door Superbeagle op 09-09-2022 06:29 . Reden: Tekstueel ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:25
Rzaan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:54:
[...]

Ik vind een paar van die IBC's naast mijn huis niet echt mooi.
Denk dat ik toch eens ga kijken voor een ondergrondse tank of voor die infiltratiekratten.
Is je tuin geschikt voor een wadi? Is ook een mooie oplossing om regenwater in eigen tuin te infiltreren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:01:
[...]

Precies er is helemaal geen tekort drinkwater . Alleen de waterdruk neemt wat af. Een luxeprobleem.
Ik zag pas op TV dat in Californië de waterleiding wordt afgeknepen. Ieder huishouden is gerantsoeneerd, ga je daar overheen dan plaats het waterleidingbedrijf een ring voor je meter. Zodat de doorlaat beperkt wordt, uit mijn hoofd werd de doorlaat daar tot een gallon gereduceerd. Ben je mooi klaar met je regendouche en zelfs met een waterbesparende douchekop wordt het behelpen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Andrehj schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:23:
[...]

[Afbeelding]
Tweakers he? Alles letterlijk nemen. Er is meer dan alleen de breedte van een huis.
Volgens de BAG gegevens is dit huis 4,15x14,15, wat gemeten met luchtfoto's ook wel klopt en er liggen 15 zonnepanelen richting zuid en 4 richting noord en er hadden er nog wel 3 richting noord bij gekund.

• de Peer

de Peer

under peer review

Joris748 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:07:
[...]

Ik zag pas op TV dat in Californië de waterleiding wordt afgeknepen. Ieder huishouden is gerantsoeneerd, ga je daar overheen dan plaats het waterleidingbedrijf een ring voor je meter. Zodat de doorlaat beperkt wordt, uit mijn hoofd werd de doorlaat daar tot een gallon gereduceerd. Ben je mooi klaar met je regendouche en zelfs met een waterbesparende douchekop wordt het behelpen.
Ja zeker, dan ben ik blij dat ik in Nederland woon.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Joris748 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:23:
[...]

Is je tuin geschikt voor een wadi? Is ook een mooie oplossing om regenwater in eigen tuin te infiltreren.
Het zou eventueel kunnen maar dan hebben we geen gazon meer over.
Helemaal achterin op het perceel zou misschien wel plek zijn.
Maar ik denk dat ik dan toch liever iets onder de oprit leg, die van de straat tot bijna achterkant perceel gaat.
Dat is toch 'verloren' ruimte.

• Joris748
Rzaan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:22:
[...]

Het zou eventueel kunnen maar dan hebben we geen gazon meer over.
Helemaal achterin op het perceel zou misschien wel plek zijn.
Maar ik denk dat ik dan toch liever iets onder de oprit leg, die van de straat tot bijna achterkant perceel gaat.
Dat is toch 'verloren' ruimte.
Een wadi kan ook gewoon een verdiepte border met planten zijn. Ga maar eens kijken in de Tuinen van Appeltern. Je zult verbaasd zijn van wat er mogelijk is.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-11 11:46
Beekforel schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:23:
[...]

Het scheelt het stroomverbruik van de huidige pomp was m'n gedachte...
Ik weet niet watvoor pomp er nu op zit, maar als die een beetje modern is kan dat wel tegenvallen. Of er nou één of twee pompjes draaien, de geleverde arbeid verandert niet.

Verder moet je, als je nu HT verwarming hebt, niet zomaar een verdeler zonder pomp aansluiten. Dan loop je het risico dat er véél te heet water je vloer in gepompt wordt.

En als laatste zou ik niet onnodig de slangen lostrekken, geeft alleen maar kans op schade.

Onze vloerverwarmingsverdelers, hebben trouwens een extra ventiel wat dichtgedraaid kan worden om de pomp volledig te bypassen. Als we overgaan op LT verwarming hoeven we alleen dat ventiel dicht te draaien en de stekker eruit te trekken.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-11 14:17
Even een praktisch vraagje:

In november komen ze het volgende installeren op mijn garage dak:

18x Jinko 400Wp Full Black
1x SolarEdge SE 7K & 18x S440 Optimizers

Ik zit echter een beetje met de vraag waar ik de SolarEdge ga plaatsen en hoe ik de kabel naar de meterkast krijg..

Optie 1:
Buitenlangs, en dan via de fundering de kruipruimte in, en dan weer omhoog naar de meterkast (totale afstand 15-20m schat ik.
Omvormer komt dan in de meterkast
Nadeel, je ziet de kabel over de gevel lopen als je in de tuin zit :(

Optie 2 :
Door het garage dak naar binnen, solaredge in de garage plaatsen, dan door de muur naar de keuken, en dan naar beneden de kruipruimte in.
Voordeel is dat de solaredge in de garage hangt, en ik krijg toch nog een nieuwe keuken, dus die kabel/gaten vallen straks achter de kastjes weg en zie je niets van.
Afstand panelen naar omvormer is dan 5m, van omvormer naar meterkast hooguit 10m

Echter vraag ik mij af hoe dik de kabel is die vanuit de panelen naar de solaredge is, en hoe dik de kabel van de solaredge naar de meterkast is?
Het betreft een 3-Fase omvormer..

Dan kan ik bepalen hoe dik de electra buizen moeten zijn en kan ik het 1 en ander al voorbereiden.
Ik hoor graag jullie advies.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mcDavid schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:56:
[...]

Ik weet niet watvoor pomp er nu op zit, maar als die een beetje modern is kan dat wel tegenvallen. Of er nou één of twee pompjes draaien, de geleverde arbeid verandert niet.

Verder moet je, als je nu HT verwarming hebt, niet zomaar een verdeler zonder pomp aansluiten. Dan loop je het risico dat er véél te heet water je vloer in gepompt wordt.

En als laatste zou ik niet onnodig de slangen lostrekken, geeft alleen maar kans op schade.

Onze vloerverwarmingsverdelers, hebben trouwens een extra ventiel wat dichtgedraaid kan worden om de pomp volledig te bypassen. Als we overgaan op LT verwarming hoeven we alleen dat ventiel dicht te draaien en de stekker eruit te trekken.
Dat laatste kan helaas niet bij die van ons. Maar ik verwarm al een aantal jaar op LT met m'n cv dus dat zit wel goed.

Maar ik laat het eerst zo, weet ik tenminste waar ik aan toe ben.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Joris748 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:24:
[...]

Een wadi kan ook gewoon een verdiepte border met planten zijn. Ga maar eens kijken in de Tuinen van Appeltern. Je zult verbaasd zijn van wat er mogelijk is.
Mijn zus woont net aan de overkant van de rivier.
Dus ik zal er eens langsgaan.
Kan ik eens kijken wat de afmetingen zouden kunnen zijn.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:21
Joris748 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:24:
Of gewoon een gazon? Ik heb tijdje terug mijn zwembad leeg laten lopen op mijn kunstgras (0ppm bleek), ongeveer 1,8m3 water was binnen uurtje gewoon weg het gras in.

Is eigenlijk niet alles behalve tegels prima? Grind, gras, kunstgras?

Andere vraag; ik ben opeens benieuwd of mijn woning een apart riool voor HWA heeft (bouwjaar jaren 70). Als dat niet het geval is zou ik mijn afdak kunnen ontkoppelen en in het gras laten lopen. Is er een plek waar ik dit eenvoudig terug kan vinden?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:51:
[...]

Andere vraag; ik ben opeens benieuwd of mijn woning een apart riool voor HWA heeft (bouwjaar jaren 70). Als dat niet het geval is zou ik mijn afdak kunnen ontkoppelen en in het gras laten lopen. Is er een plek waar ik dit eenvoudig terug kan vinden?
Ja onder de grond... :+

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald.42 op 09-09-2022 11:04 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• CvP_tweakers
mv_ak schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:45:

Daarnaast nog de tekst:
"Ook niet vanwege hoge gasprijzen, die zich in het najaar van 2021 voordoen ,.......... De verwachting is
echter dat deze hoge gasprijzen een tijdelijke situatie betreft."
????????????????
8)7 8)7 |:( |:(

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Of gewoon een gazon? Ik heb tijdje terug mijn zwembad leeg laten lopen op mijn kunstgras (0ppm bleek), ongeveer 1,8m3 water was binnen uurtje gewoon weg het gras in.

Zou je dan niet op een gegeven moment gewoon ergens grond zien wegspoelen?
Want hoe zie je het dan voor je?
De regenpijp bijvoorbeeld onder bij het huis in je tuin laten lopen?
CvP_tweakers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:57:
"Ook niet vanwege hoge gasprijzen, die zich in het najaar van 2021 voordoen ,.......... De verwachting is
Had jij dat niet verwacht dan in 2021?

• BarryH
[...]

- gemeente bellen
- oude buurman
- rioolputdeksels zoeken (liggen bij ons vaak 2 deksels naast elkaar : 1 voor riool en 1 voor HWA)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• IvoB2
[b]JeroenH schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:43:[
Volgens mij heb jij wat meer ruimte dan een gemiddeld rijtjeshuis inde Randstad voor dit soort moois. Ik zou nog een tank onder mijn oprit kunnen laten ingraven, maar dat is financieel zo scheef dat ik daar (nog) niet aan begin.
Uiteraard doe je dat niet in een rijtjeshuis in de stad.

Pas nog 2 x 3000 liter gekoppelde watertanks besteld om drinkwater via regenwater aan te kunnen maken.
Met de huidige prijzen krijg ik dat financieel ook niet "terugverdiend". Maar dat moet, voor mij, dan ook niet.
Drinkwater uit warenhuisflessen krijg je trouwens ook nooit terugverdiend en daar staan massa's dan weer niet bij stil.

Maar net zoals met energie begin ik liever aan iets te voorkomen dan onder druk van de omstandigheden te moeten.

En ik vind het gewoon leuk het grootste deel van het jaar buiten te kunnen douchen onder zacht regenwater.

En voor iemand iedeeën krijgt. Ik ben inzake inkomen ook maar Jan Modaal maar heb een afwijking dat ik problemen die je van ver ziet aankomen wil oplossen voor ze onoverkomelijk blijken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2022 11:22 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

IvoB2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:20:
En ik vind het gewoon leuk het grootste deel van het jaar buiten te kunnen douchen onder zacht regenwater.
In een grijs, ver verleden heb ik ooit een vriendin gehad wiens ouders ook regenwater gebruikten in de douche.
Heb er zelf maar 1 keer onder de douche gestaan: stinkend water, stinkende stoom en stinkende waternevel.
Regenwater is geen schoon water, dus sta je je lekker te wassen met/waternevel in te ademen waar de vogels in gescheten hebben en waar rottend afval in ligt. Als de regenwaterput dan in geen 20 jaar schoongemaakt is... :r

Ik vond het geen fijne ervaring, het is bij die ene keer gebleven.

Hier in huis heb ik een 3voudige filter voorzien voor regenwater (fijmazig voorfilter, draadfilter, koolstoffilter) en dat is genoeg om geen last te hebben van stank bij de wc's en de wasmachine. Maar het blijft 'vuil' water natuurlijk.

@IvoB2 Heb jij dan een serieuze filterinstallatie voor dat regenwater waar je je mee wast?
Of hoe doen jullie dat?

• IvoB2
Termy schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:53:
Ik snap dat je erg content bent met je bijna-offgrid huis maar een beetje pragmatisme kan geen kwaad.
Ik ben huist heel pragmatisch.
Want ik ben het in se met je eens maar geloof niet dat de overheden noch anderen de problemen tijdig gaan oplossen zoal idealieter gewenst.
Wanneer je dat laatste wel gelooft heb jij uiteraard wel gelijk.
De toekomst zal dus uitwijzen wiens pragmatisme het dichts bij de realiteit aanleunt.

• IvoB2
Slonzo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:32:
[...]
@IvoB2 Heb jij dan een serieuze filterinstallatie voor dat regenwater waar je je mee wast?
Of hoe doen jullie dat?
Voor douchewater via regenwater niet nee.
Douchewater wordt opgevangen op een vlak epdm dak met een overloopfilter in de regenbuis voor eventuele bladeren en grof vuil op te vangen en vervolgens een voorfilterzeef in de watercontainer voor restvuil en een schroefvoorfilter voor de hydropomp zelf die de warmwaterleiding en kolom vult om de pomp te beschermen tegen de laatste resten zand en korrels.

Voor water via grondwater zit er een zandfilter op de ondergrondse aanzuigbuis en o.a. ijzerfilters voor het sproeistuk naar het vat. Maar dat is slechts een back up wanneer regenwater ontoereikend is.

Voor bevloeiïng van moestuin en sommige vruchtdragende planten die niet goed tegen langdurige droogte kunnen gebruiken we altijd oppervlaktewater. Dat moet niet gefilterd worden.

Off grid houdt wel wat meer in dan alleen eigen energie opwekken en opslaan. :)

En wij ervaren helemaal niet jouw eenmalige ervaring.
Waarschijnlijk gebaseerd op het eenmalig verkeerd gebruik en opslag van dat regenwater in verontreinigde putten.
Wij kunnen nog overal in gezelschap komen zonder uitgestoten te worden en ziek zijn we nauwelijks. en al helemaal niet van regenwater.
Maar iedereen zijn ding natuurlijk.

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2022 12:14 ]

• JeroenH
Bij regenwateropvang heb ik wel eens gezien dat men naast allerlei soorten filters ook UV-lampen gebruikt om bacteriën te doden. Doen jullie dat? Als het nodig is is het nodig, maar het verbruikt wel weer elektriciteit....

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JeroenH schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:56:
Bij regenwateropvang heb ik wel eens gezien dat men naast allerlei soorten filters ook UV-lampen gebruikt om bacteriën te doden. Doen jullie dat?
Nee, de noodzaak daarvoor zal ook sterk afhangen van je use case.
Om de wc door te spoelen zal het in ieder geval niet nodig zijn :P

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bij regenwateropvang heb ik wel eens gezien dat men naast allerlei soorten filters ook UV-lampen gebruikt om bacteriën te doden. Doen jullie dat? Als het nodig is is het nodig, maar het verbruikt wel weer elektriciteit....
Dat ligt eraan wat je met water gaat doen.
Het zou niet nodig moeten zijn, want je kan met filters bijna altijd hetzelfde bereiken.

Filters kun je ook zelf maken.
Alleen de capaciteit zal nog lastig kunnen zijn.

• JeroenH
Zijn filters een hoge "running cost"? Of valt dat wel mee? Ik snap dat dat ook dat afhangt van hoe schoon het water moet worden..

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JeroenH schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:07:
Zijn filters een hoge "running cost"? Of valt dat wel mee? Ik snap dat dat ook dat afhangt van hoe schoon het water moet worden..
Ook dat ligt er weer aan tot hoe ver je wilt filteren.
Als je drinkwaterkwaliteit wilt of daarbij dichtbij wilt komen, dan moet je waarschjnlijk als laatste actieve kool gaan gebruiken. Dat maakt het wel duurder.
Op een gegeven moment zijn filters ook verzadigd en dan moet je ze uitwisselen.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Nah, om de ~6 maanden de reinigbare filters eens schoonmaken, de rest vervangen.
~30 euro per jaar voor 2 koolstoffilters?
En nog geen ~10 euro voor een draad/zeeffilter die je pas vervangt wanneer het echt nodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 09-09-2022 12:17 ]

• IvoB2
Neen. Doen we niet.
Het leven, tot op je huid en ingewanden toe, zit vol bacteriën.

Mensen zijn blijkbaar bang van een beetje bacteriën op hun huid afkomstig van regenwater maar gaan zonder verpinken zwemmen in een open riool zoals de zee zonder er verder bij stil te staan of in een chemische soep zoals een openbaar zwembad. Of douchen een kwartier lang onder heet leidingwater na zich eerst zelf ingesmeerd te hebben met een scheikundige substantie zoals douchegel. Vreemd. :)

• IvoB2
Zoals wij het doen - voor douchewater want daar ging het om - niet.
Anderen kunnen daar, zoals ik recent lees, waarschijnlijk niet mee leven.
Ieder zijn ding.
Wij maken er ook geen probleem van om dagelijks te zwemmen in de grondwatervijver bezocht door verschrikkelijke vuile beesten zoals vissen, kikkers, libellen, ijsvogels, reigers, eenden, waterhoenen,.... :)

Ons "eekes" niveau zal dus wel niet modaal zijn. :+

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2022 12:24 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-11 11:46
IvoB2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:19:
[...]

Neen. Doen we niet.
Het leven, tot op je huid en ingewanden toe, zit vol bacteriën.

Mensen zijn blijkbaar bang van een beetje bacteriën op hun huid afkomstig van regenwater maar gaan zonder verpinken zwemmen in een open riool zoals de zee zonder er verder bij stil te staan of in een chemische soep zoals een openbaar zwembad.
Da's nogal een verschilletje anders hoor. In verwarmd water wat je over jezelf vernevelt, is het risico op legionellabesmetting toch net even hoger dan wanneer je gaat zwemmen in zee.

Ik wil niet gelijk zeggen dat douchen onder regenwater gevaarlijk zou zijn of zo, maar de vergelijkingen die je hier trekt slaan nergens op.

• CvP_tweakers
Rzaan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:10:
[...]

[...]

Had jij dat niet verwacht dan in 2021?
Jawel hoor. Maar begin 2022 is er nog veel meer gebeurd en daar reppen ze niet over.
Lijkt wel of dit document eind 21 geschreven is en er vervolgens een half jaar over heeft gedaan om door de organisatie te komen. Zonder enige actualisatie.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

CvP_tweakers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:56:
[...]

Jawel hoor. Maar begin 2022 is er nog veel meer gebeurd en daar reppen ze niet over.
Lijkt wel of dit document eind 21 geschreven is en er vervolgens een half jaar over heeft gedaan om door de organisatie te komen. Zonder enige actualisatie.
Het is inderdaad wel suf om een document in Juli 2023 te publiceren terwijl de laatste versie van december 2021 is.
Dan kun je het beter niet publiceren, aanpassen of er een NB bij zetten.

• IvoB2
mcDavid schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:30:
[...]

Da's nogal een verschilletje anders hoor. In verwarmd water wat je over jezelf vernevelt, is het risico op legionellabesmetting toch net even hoger dan wanneer je gaat zwemmen in zee.

Ik wil niet gelijk zeggen dat douchen onder regenwater gevaarlijk zou zijn of zo, maar de vergelijkingen die je hier trekt slaan nergens op.
Daar ben ik het, wegens geen enkele sluitende studie en geen enkele negatieve praktijkervaring mee, ook niet mee eens. Maar die discussie is al tig keer gevoerd dus dat gaan we niet herhalen.
In de winter wordt onze boiler op leidingwater doorgaans ook niet hoger dan 45°C verwarmd.
Ook dat moet iedereen dan maar voor zichzelf uitmaken.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2022 14:25 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

IvoB2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:22:
Zoals wij het doen - voor douchewater want daar ging het om - niet.
Anderen kunnen daar, zoals ik recent lees, waarschijnlijk niet mee leven.
Ieder zijn ding.
Wij maken er ook geen probleem van om dagelijks te zwemmen in de grondwatervijver bezocht door verschrikkelijke vuile beesten zoals vissen, kikkers, libellen, ijsvogels, reigers, eenden, waterhoenen,.... :)

Ons "eekes" niveau zal dus wel niet modaal zijn. :+
Mijn "eikes" niveau zit ook ver onder de modale grens, het leven is veel vuiler dan men tegenwoordig wil pretenderen of geloven. Ik zit er niet mee in om smerig te worden, maar ik wil mij wél proper voelen als ik mij douche :P Vandaar mijn vraag hoe jij de filtering/geurwegname regelt; ik ben er niet vies van, ik wil gewoon niet weer zo'n stinkende toestand want dat ervaar ik allesbehalve als proper :)

• IvoB2
Hoe ik regenwater voor douche filter heb ik voorheen al uitgelegd.
Van geurhinder hebben wij geen last. Van legionella trouwens ook niet. :)
En wij voelen ons zelf heel proper na een douche met regenwater. Koud en warm maakt ons niet echt uit.
Het enige dat mijn partner eist is warm water om sporadisch haar haren te wassen. En warm douchewater (38°C) wanneer het buiten koud is. Zelf heb ik het liever zo koud mogelijk.
Ik gaf alleen aan hoe wij het doen en dit onder eigen verantwoordelijkheid.
De hele volgende discussie hoe anderen dat dan ervaren is dus niet echt aan de orde.
Ik kan moeilijk mijn thuisinstallatie gaan aanpassen aan de behoeften die men elders ervaart. Dat moet daar dan maar gebeuren.
Dat maakt tenslotte iedereen dan maar voor zichzelf uit.

[ Voor 81% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2022 14:32 ]

• assje
BarryH schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:14:
- gemeente bellen
- oude buurman
- rioolputdeksels zoeken (liggen bij ons vaak 2 deksels naast elkaar : 1 voor riool en 1 voor HWA)
Ik had de PDOK viewer geprobeerd; echt van alles te vinden, ook een "Waterschappen Nuts-Overheidsdiensten" met daaronder "Afvalwaterleiding (INSPIRE geharmoniseerd)" maar levert verder niets op.

Riolering wellicht nog niet zo verregaand gedigitaliseerd.Bouwjaar van de wijk is rond 1975, lijkt me aannemelijk dat er geen separaat HWA afvoer is. In dat geval is minder water gebruiken bijna triviaal vergeleken met de enorme hoeveelheden water die van mijn dak en pad zo het riool in lopen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Rzaan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:10:
Nouja om te beginnen kan mijn afdak van 15m2 gewoon op het kunstgras afwateren in plaats van op het riool:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6X5HzjCKagiB8-Ca3_wQp_v7yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bydg85eENQL81KPgJ5w1Dmko.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me

twain4me

CvP_tweakers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:57:
De verwachting is
????????????????
8)7 8)7 |:( |:(
:+ hoog en tijdelijk zijn natuurlijk beide relatief, 5 jaar "hoge gasprijs" is op 70 jaar gaslevering nogsteeds tijdelijk :+

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
[...]

Dat is toevallig. Ik heb vorige week bladroosters geplaatst in de dakgoot. Daarbij hoorde ik nabij een regenpijp ineens gegorgel, afkomstig van de gootsteen in de keuken. Dat was vlak naast de keuken. Die regenpijp zit dan iig op het riool aangesloten lijkt me. Of de keuken op hwa ;). Met een trapje en wat mazzel heb je zo een antwoord.

• BarryH
assje schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:02:
[...]

Ik had de PDOK viewer geprobeerd; echt van alles te vinden, ook een "Waterschappen Nuts-Overheidsdiensten" met daaronder "Afvalwaterleiding (INSPIRE geharmoniseerd)" maar levert verder niets op.

Riolering wellicht nog niet zo verregaand gedigitaliseerd.Bouwjaar van de wijk is rond 1975, lijkt me aannemelijk dat er geen separaat HWA afvoer is. In dat geval is minder water gebruiken bijna triviaal vergeleken met de enorme hoeveelheden water die van mijn dak en pad zo het riool in lopen.
Mijn huis is in een wijk die in 1972-1979 gebouwd is: met riool en HWA apart

• IvoB2
UUDIBUUDI schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:21:
[...]

Dat is toevallig. Ik heb vorige week bladroosters geplaatst in de dakgoot. Daarbij hoorde ik nabij een regenpijp ineens gegorgel, afkomstig van de gootsteen in de keuken. Dat was vlak naast de keuken. Die regenpijp zit dan iig op het riool aangesloten lijkt me. Of de keuken op hwa ;). Met een trapje en wat mazzel heb je zo een antwoord.
Of doe een rook test.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
verstappen33 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:57:
Even een praktisch vraagje:

In november komen ze het volgende installeren op mijn garage dak:

18x Jinko 400Wp Full Black
1x SolarEdge SE 7K & 18x S440 Optimizers

Ik zit echter een beetje met de vraag waar ik de SolarEdge ga plaatsen en hoe ik de kabel naar de meterkast krijg..
Je zit in het verkeerde topic. Voor PV-installaties is er Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55
[...]

5000 Wp is op veel woningen niet zo'n uitdaging hoor. Ik kan 15 panelen op elke kant van het dak (5x3), dat vertaalt zich tegenwoordig ook al in 10 kWp+. Uiteraard is niet elke woning even groot, maar in mijn regio is dit een heel normale 2-onder-1-kap. En zelfs (sociale) huurwoningen zijn van dat formaat.
Ga hier maar eens meten. Volgens mij zijn de woningen 6 meter breed en er liggen 2x 15x4 panelen op 4 woningen, 120 totaal. En dat zijn full-size panelen (breedte van het blok 24 meter / 15 panelen = 1,6 meter)
En er tegenover leggen ze 8 excuuspanelen op het dak :F

Of hier, nieuwe wijk sociale huur. 7x4 (-1) = 27 panelen aan één kant.

In onze VvE wonen we met 3 woningen onder 70m² aan dak, met 6 dakdoorvoeren en een gigantische schoorsteen. Hierop kunnen wij niet veel panelen kwijt, zeker niet met de schaduw van al die pijpjes en rekening houdend met de toegang voor onderhoud. 9 mensen onder dit dakoppervlak

Ik zal je zeggen dat 75% van de woningen in Den Haag een appartement betreft. De mogelijkheden om te investeren en de m² om panelen te plaatsen zijn onevenredig verdeeld en in het voordeel van mensen die vrijer/ruimer wonen, met een grotere portemonnee, meer dakoppervlak en geen trage besluitvorming binnen VvE's met niet te traceren verhuurders.

Door mijn omstandigheden vind ik 5000 Wp 'veel'.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

GudZ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:37:

Ik zal je zeggen dat 75% van de woningen in Den Haag een appartement betreft. De mogelijkheden om te investeren en de m² om panelen te plaatsen zijn onevenredig verdeeld en in het voordeel van mensen die vrijer/ruimer wonen, met een grotere portemonnee, meer dakoppervlak en geen trage besluitvorming binnen VvE's met niet te traceren verhuurders.
"Elk voordeel heb z'n nadeel."
Jij woont in de stad, dicht bij winkels en diensten.
Gezelligheid met kroegen en restaurants.
Maar in sommige gevallen zit het tegen, zoals met dakoppervlakte.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

In onze VvE wonen we met 3 woningen onder 70m² aan dak, met 6 dakdoorvoeren en een gigantische schoorsteen. Hierop kunnen wij niet veel panelen kwijt, zeker niet met de schaduw van al die pijpjes en rekening houdend met de toegang voor onderhoud. 9 mensen onder dit dakoppervlak

Dakoppervlak is wel beperkt ja, maar qua warmtebehoefte heb je een enorm voordeel tov vrijstaand :).

En zoals @Rzaan al aangeeft heb je ook een enorm voordeel qua transport.

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 10-09-2022 11:47 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• IvoB2
[...]

Er zijn zelfs nog gevallen te bedenken waarbij het niet kan en de bewoners wel de financiële mogelijkheden en voldoende dakopp. hebben maar waar de lokale en regionale regelgeving haaks staat op de "verkondigde" groene doelstellingen.
Het centrum van veel Vlaamse steden is bv. "historisch erfgoed". De woningen zijn alleen te betalen door mensen met een goed inkomen en/of goed gevulde spaarboek, de daken zijn soms enorm groot maar de regelgeving, zelfs in steden die zich als "groen en ecologisch" profileren, is er nog altijd zo dat je erfgoed niet mag "verontreinigen" met buitenunits van WP'en en zonnepanelen. Ook al kan je ze vanaf de straatzijde (smalle doorgangen en hoge gevels) niet tot nauwelijks zien. Vraag me dan af hoe je met zo'n achterhaalde regelgeving mensen ooit volledig van het gas gaat afkrijgen.
Pagina: 1 ... 88 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.