PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Volledig mee eens.Ronald schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:20:
@IvoB2 Mag ik even toevoegen: Zonder aangepaste regelgeving zijn dergelijke woningen, of zelfs wijken, niet te handhaven. Op een gegeven moment dwing je eigenaren tot dermate hoge investeringen dat het domweg niet gebeurd, de gebouwen verpauperen en uiteindelijk niet meer gered kunnen worden.
Ik weet van 2 concrete gevallen waar cultureel erfgoed op de monumentenlijst in Engeland door de regels van English Heritage inmiddels tegen de vlakte zijn.
Willen we dergelijk erfgoed behouden of niet?
Hoe wel zou de vraag moeten zijn, met zoveel mogelijk respect voor het origineel. Een nee en exotisch duur zou geen optie moeten zijn.
Ben toevallig in onderhandeling over de aankoop van een pand (op een toplocatie in het historisch centrum van een provinciestad met enorme mogelijkheden aan de binnenzijde) dat op de erfgoedlijst staat maar de buitenunit van de WP staat op de zolder (waardoor +100 m² duplex woonruimte verloren gaat met onbelemmerd zicht op standcentrum en binnenrivier) en vooral drie enorme dakvlakken op drie windrichtingen beschikbaar die vanop straatniveau nauwelijks zichtbaar zijn. Maar al weken in overleg met de verschillende erfgoeddepartementen waar je van de ene dienst wordt doorgestuurd naar de andere omdat uiteindelijk niemand de knoop wil doorhakken of er nu zonnepanelen op de daken mogen geplaatst worden of niet. En toekomstgericht wil je zo'n pand niet blijven verwarmen met gas en elektrisch zonder eigen energieproductie mogelijkheid.
Monumenten à la de Dom of Muiderslot vind ik nog net even wat anders, maar ook daar zou veel meer moeten kunnen om de monumenten in kwestie toekomstbestendig te kunnen maken.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Oh nees, chemisch spul... spoiler alert: alle materie is chemisch.IvoB2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:19:
[...]
Neen. Doen we niet.
Het leven, tot op je huid en ingewanden toe, zit vol bacteriën.
Mensen zijn blijkbaar bang van een beetje bacteriën op hun huid afkomstig van regenwater maar gaan zonder verpinken zwemmen in een open riool zoals de zee zonder er verder bij stil te staan of in een chemische soep zoals een openbaar zwembad. Of douchen een kwartier lang onder heet leidingwater na zich eerst zelf ingesmeerd te hebben met een scheikundige substantie zoals douchegel. Vreemd.
Wmb schiet je door in je zelfredzaamheid en is het eigenlijk een wassen neus. Of kun je ook jaar-rond in je eigen eten voorzien, een atoombom overleven en, nog belangrijker: de hongerige mensenmassa afweren als de samenleving daadwerkelijk instort en je die eigen voorziening echt nodig hebt?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Heb de afgelopen jaren meer dan 10 andere lampen besteld, maar iedere keer teleurstellend kleurbeeld. Nu prima
Gaat hier zo 300 kWh per jaar schelen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb om te proberen of ik het zelf kan plaatsen er een besteld om te plaatsen op een plek waar alleen enkel glas zit als een soort van voorzet raam.
Dat glas kreeg ik van de week en gisteren op een voorlopige manier neergezet.
Het zou een premium type zijn met een waarde van 1.0 ( staat op de stikker ).
Alleen, nu valt het mij op dat er in de afstandshouders helemaal niets staat en met een vlam ervoor zie ik ook geen verschil tussen de 4 vlammen.
Dat is dan toch gewoon dubbel glas?
M.a.w. ze hebben het verkeerde glas geleverd?
Of ben ik abuis ( ik heb hier nog niet veel ervaring in, een HR++ dat ik op marktplaats had gekocht had wel al deze eigenschappen, maar dat is mijn enige ervaring ).
Je hebt ook van die tocht strips (haartjes), kan mijn niet voorstellen dat dat veel verschil zal maken... Maar het verbaast mij dat er verder weinig ks? Je zou eigenlijk een deur moeten kopen zonder brievenbus... Maar dat is ook weer zo'n duur geintje...
Het zou inderdaad zomaar dubbel glas kunnen zijn. Wat staat er precies op de sticker?annespruit1980 schreef op zondag 11 september 2022 @ 06:01:
Even een vraag over HR++ glas.
Ik heb om te proberen of ik het zelf kan plaatsen er een besteld om te plaatsen op een plek waar alleen enkel glas zit als een soort van voorzet raam.
Alleen, nu valt het mij op dat er in de afstandshouders helemaal niets staat en met een vlam ervoor zie ik ook geen verschil tussen de 4 vlammen.
Of ben ik abuis ( ik heb hier nog niet veel ervaring in, een HR++ dat ik op marktplaats had gekocht had wel al deze eigenschappen, maar dat is mijn enige ervaring ).
Misschien is een Homebox iets? Ook een duur geintje, geen idee hoe goed het werkt.President schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:02:
Er komt voor mijn gevoel veel kou de gang in door de brievenbus. Zit aan de buitenkant en aan de binnenkant een metalen klep. Niet dat de wind naar binnen komt, ze sluiten goed af
Je hebt ook van die tocht strips (haartjes), kan mijn niet voorstellen dat dat veel verschil zal maken... Maar het verbaast mij dat er verder weinig ks? Je zou eigenlijk een deur moeten kopen zonder brievenbus... Maar dat is ook weer zo'n duur geintje...
Ik weet niet wat de toestand van de deur in het algemeen is. Ik weet wel dat het bij mijn ouders een gigantisch verschil maakte toen er een nieuwe deur in kwam, met nieuw kozijn. Gang bleef veel langer warm en dus ook trappenhuis.President schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:02:
Er komt voor mijn gevoel veel kou de gang in door de brievenbus. Zit aan de buitenkant en aan de binnenkant een metalen klep. Niet dat de wind naar binnen komt, ze sluiten goed af
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Die had ik gezien, adverteert zichzelf in het eigen filmpje ook als een beter alternatief voor 'oude brievenbussen'... En hetgeen dat ding vooral lijkt te doen is een veer systeem welke de kleppen 'strak tegen de deur duwt/trekt'kronolith schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:00:
[...]
Misschien is een Homebox iets? Ook een duur geintje, geen idee hoe goed het werkt.
Huis uit 2015, dus prima. Wel tochtstrips geplakt afgelopen winter, hij sloot niet zo best aan!null schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:08:
[...]
Ik weet niet wat de toestand van de deur in het algemeen is. Ik weet wel dat het bij mijn ouders een gigantisch verschil maakte toen er een nieuwe deur in kwam, met nieuw kozijn. Gang bleef veel langer warm en dus ook trappenhuis.
Heleboel tekst....Erasmo schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:48:
[...]
Het zou inderdaad zomaar dubbel glas kunnen zijn. Wat staat er precies op de sticker?
Even het belangrijkste ( denk ik )
UniTop Premium 6+4 mm
Float 6 mm
LOW-E 1.0 4 mm
Gas:
2
Edit:
Ik zie net dat het bij Rickert in Duitsland is gemaakt.
Tenminste, volgens de stikker.
En nog een edit, de temperatuur binnen tegen het raam is wel een heel stuk hoger.
Dus ik ga nog even kijken of het allemaal klopt.
Blijft wel merkwaardig dat ik geen verschil zie in die vlammen, maar dat zal wel aan mij liggen.
[ Voor 33% gewijzigd door annespruit1980 op 11-09-2022 08:37 ]
In de veel (de meeste?) nieuwbouwwoningen zit in de voordeur precies om die reden idd geen brievenbus meer. Bij ons hangt hij ook buiten, direct naast de deur. Scheelt weer een tochtgat, maar ik ben wel vergeten om een stroomleiding naar die brievenbus te voorzien, zodat ik een "er is post"-lampje had kunnen maken.President schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:02:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Homebox is een bekende, maar voor de helft van het geld heb je vergelijkbare brievenbussen van Ami, daar schreef ik eerder wat over in Gizz in "Geïsoleerde brievenbus."President schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:08:
[...]
Die had ik gezien, adverteert zichzelf in het eigen filmpje ook als een beter alternatief voor 'oude brievenbussen'... En hetgeen dat ding vooral lijkt te doen is een veer systeem welke de kleppen 'strak tegen de deur duwt/trekt'
Het is meer dan alleen een brievenbus die zijn buitenklep strak sluit. De niet beweegbare delen (lijst/kozijn van de brievenbus, geen idee wat de officiële term is
Echt een wereld van verschil, zowel qua temperatuur in onze hal als geluid van buiten. Voor die €74 een upgrade die ik eigenlijk jaren eerder had moeten doen
Oplossen met een zigbee deur/raam-sensor? Wij krijgen direct een notificatie op onze telefoon als iemand onze pakketbus opent doordat het contact dan wordt verbroken. Kun je vast met wat passen en meten ook bij een klep toepassenAndrehj schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:04:
[...]
Scheelt weer een tochtgat, maar ik ben wel vergeten om een stroomleiding naar die brievenbus te voorzien, zodat ik een "er is post"-lampje had kunnen maken.
[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 11-09-2022 10:19 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Schakelaar op de klep maken,werkt als soort van draadloze deurbel naar binnen toe.Andrehj schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:04:
[...]
In de veel (de meeste?) nieuwbouwwoningen zit in de voordeur precies om die reden idd geen brievenbus meer. Bij ons hangt hij ook buiten, direct naast de deur. Scheelt weer een tochtgat, maar ik ben wel vergeten om een stroomleiding naar die brievenbus te voorzien, zodat ik een "er is post"-lampje had kunnen maken.
1 PVoutput . Dongen NB
Goed bezig! Ik ben al jaren in discussie met de gemeente om dubbelglas, zonnepanelen en een wp-buitenunit te mogen plaatsen in een gemeentelijk monument. Het is tenenkrommend te zien hoe vaag de regels zijn en hoe de besluitvorming gaat.IvoB2 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:58:
[...]
Volledig mee eens.
Ben toevallig in onderhandeling over de aankoop van een pand (op een toplocatie in het historisch centrum van een provinciestad met enorme mogelijkheden aan de binnenzijde) dat op de erfgoedlijst staat maar de buitenunit van de WP staat op de zolder (waardoor +100 m² duplex woonruimte verloren gaat met onbelemmerd zicht op standcentrum en binnenrivier) en vooral drie enorme dakvlakken op drie windrichtingen beschikbaar die vanop straatniveau nauwelijks zichtbaar zijn. Maar al weken in overleg met de verschillende erfgoeddepartementen waar je van de ene dienst wordt doorgestuurd naar de andere omdat uiteindelijk niemand de knoop wil doorhakken of er nu zonnepanelen op de daken mogen geplaatst worden of niet. En toekomstgericht wil je zo'n pand niet blijven verwarmen met gas en elektrisch zonder eigen energieproductie mogelijkheid.
When life gives you lemons, start a battery factory
Heb je ook onder heel stompe hoek gekeken? Erg schuin dus ipv recht er achter. Dan zie je het beter. Zou me wel verbazen als het gewoon dubbelglas is. Maken ze dat überhaupt nog?annespruit1980 schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:18:
[...]
Heleboel tekst....![]()
Even het belangrijkste ( denk ik )
UniTop Premium 6+4 mm
Float 6 mm
LOW-E 1.0 4 mm
Gas:
2
Edit:
Ik zie net dat het bij Rickert in Duitsland is gemaakt.
Tenminste, volgens de stikker.
En nog een edit, de temperatuur binnen tegen het raam is wel een heel stuk hoger.
Dus ik ga nog even kijken of het allemaal klopt.
Blijft wel merkwaardig dat ik geen verschil zie in die vlammen, maar dat zal wel aan mij liggen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zal het vanavond eens proberen.Termy schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:18:
[...]
Heb je ook onder heel stompe hoek gekeken? Erg schuin dus ipv recht er achter. Dan zie je het beter. Zou me wel verbazen als het gewoon dubbelglas is. Maken ze dat überhaupt nog?
Ik denk dat het inderdaad mijn onervarenheid is met dit glas.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Wij hadden die ook en het is inderdaad een mooie lamp, maar na een jaar ging hij knipperen. Ik moet nog contact met Osram opnemen voor garantie. In de tussentijd heb ik er maar een halogeenlamp ingedaan.BarryH schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:53:
Vandaag eindelijk goede R7s ledlampen gevonden: Osram parathom dim 2700k
Heb de afgelopen jaren meer dan 10 andere lampen besteld, maar iedere keer teleurstellend kleurbeeld. Nu prima
![]()
Gaat hier zo 300 kWh per jaar schelen
Die heeft in totaal 8 TL T8 36watt aangelegd voor het verlichten van de zolder, maar 8x36w tikt in deze tijden lekker aan.
Heeft er iemand ervaring met het wisselen naar LED TL?
Ik zie sommige websites melden dat het een kwestie van LED TL kopen, wisselen en voila -- Klopt dat?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ja, dat was dus het punt, dat zag ik nergens staan.wheli schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:03:
@annespruit1980 Doorgaans staat er bij nieuw HR++ glas in de spouw letterlijk HR++ gelaserd. Heb je met de vlammen test wel van de goede kant gekeken?
Vandaar dat ik die test met de vlam deed, bij die andere die ik heb zag ik duidelijk verschil, bij deze niet.
Kan me niet voorstellen dat ze me zooi hebben verkocht.
Aan de andere kant, het is dus moeilijk te controleren wat je gekregen hebt.
Maar ik zal het vanavond nog een keer bekijken.
Zal wel mijn eigen onervarenheid zijn.
Al doende leert men enz......
Over het algemeen krijg je een doorlus-starter erbij die de bestaande starter vervangt.D_Jeff schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:40:
Heeft er iemand ervaring met het wisselen naar LED TL?
Ik zie sommige websites melden dat het een kwestie van LED TL kopen, wisselen en voila -- Klopt dat?
Je kan ook alle electronica eruit slopen en de boel doorlussen.
Zelf heb ik TL armaturen die enkel geschikt zijn voor LED balken en dus geen starter of andere electronica bevatten.
If it ain't broken, tweak it!
Inderdaad. Alles eruit is het beste. Ik heb wel eens gezien dat ook het voorschakelapparaat nog bleef zitten en daarbij ook nog stroom bleef verbruiken. Dat is vast niet wat je wilt.FatalError schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:05:
Over het algemeen krijg je een doorlus-starter erbij die de bestaande starter vervangt.
Je kan ook alle electronica eruit slopen en de boel doorlussen.
Zo'n led-balk heeft al die meuk van starters en voorschakelapparaten helemaal niet nodig, die moet je gewoon direct op de 230V aansluiten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja.Termy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:35:
[...]
Oh nees, chemisch spul... spoiler alert: alle materie is chemisch.
Wmb schiet je door in je zelfredzaamheid en is het eigenlijk een wassen neus. Of kun je ook jaar-rond in je eigen eten voorzien, een atoombom overleven en, nog belangrijker: de hongerige mensenmassa afweren als de samenleving daadwerkelijk instort en je die eigen voorziening echt nodig hebt?
Met uitzondering van de atoombom overleven want daar heb ik geen zin in.
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 11-09-2022 19:44 ]
Tja, of het nu van deze tijd is of niet doet er nu niet toe.JeroenH schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:05:
Beschermd stadsgezicht zoals het nu is is niet meer van deze tijd en moet feitelijk gewoon worden afgeschaft - in ieder geval voor woningen. Het is een wantrouwen van overheid jegens burgers (wat overigens een veel breder probleem is...), kost veel geld en hindert verduurzaming.
Monumenten à la de Dom of Muiderslot vind ik nog net even wat anders, maar ook daar zou veel meer moeten kunnen om de monumenten in kwestie toekomstbestendig te kunnen maken.
Wat er, als kandidaat-eigenaar, toe doet is of je een bouwvergunning krijgt of niet.
Krijg ik die niet om te verduurzamen verkopen ze het maar aan iemand anders en steek ik mijn geld wel in een ander project. Ik heb geen tijd om te wachten tot iemand van het stadsbestuur doorkrijgt dat het niet meer van deze tijd is.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 11-09-2022 19:42 ]
Je huis is dus ook fort KnoxIvoB2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:39:
[...]
Ja.
Met uitzondering van de atoombom overleven want daar heb ik geen zin in.
@annespruit1980 @wheli Hier kon ik ook geen HR++ ontwaren in het frame maar de vlamtest liet zowel voor het originele als het nieuwe (ivm uitbouw) het groene vlammetje in de reflectie zien.
Wat jaren terug heb ik bij https://www.lightexpert.nl/ meerdere tl armaturen incl LED balk gekocht voor mijn schuur. Dat was toen een van de voordeligste plekken die ik kon vinden.D_Jeff schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:05:
Qua aanbod van LED TL is de spoeling erg dun, maar zo te horen een prima poging waard
Ik heb Philips CorePro LED buizen in Osram Ledvance armaturen (bij sandervunderink gekocht). Bevalt prima.Franciesco schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:00:
[...]
Wat jaren terug heb ik bij https://www.lightexpert.nl/ meerdere tl armaturen incl LED balk gekocht voor mijn schuur. Dat was toen een van de voordeligste plekken die ik kon vinden.
If it ain't broken, tweak it!
Ik zit momenteel naar deze TL LED-balk te kijken, maar vind 'm wat prijzig:Franciesco schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:00:
[...]
Wat jaren terug heb ik bij https://www.lightexpert.nl/ meerdere tl armaturen incl LED balk gekocht voor mijn schuur. Dat was toen een van de voordeligste plekken die ik kon vinden.
https://www.gamma.nl/asso...it-niet-dimbaar/p/B556017
De 60 cm "buizen" hebben een verschil van 10 watt, de 120 cm zitten op 18 watt verschil en de 150 ~20 watt verschil (aan verbruik)
Terugverdientijd wordt met die hogere prijs zo wel meer als een jaar.
Zal eens kijken naar je vermelde website
Dus dan ben ik in ieder geval niet belazerd.
Nu maar de ramen opmeten en de andere ramen vervangen.
En hopen dat ik subsidie kan krijgen, al ga ik daar niet van uit.
Nee, dat is het niet.
Dat dan weer wel. Zelfs midden een energiecrisis.Gezellige boel daar.
Verder nog iets te melden over duurzaamheid of ben je 100% op kroegmodus overgegaan?
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2022 08:53 ]
ik zit op vochtbeperking, je zou kunnen zeggen duurzame kroegmodusIvoB2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:51:
[...]
Nee, dat is het niet.
[...]
Dat dan weer wel. Zelfs midden een energiecrisis.
Verder nog iets te melden over duurzaamheid of ben je 100% op kroegmodus overgegaan?
Ik heb 4 regenpijpen: Op elke hoek van ons vrijstaande huis.
Ik wil een deel wellicht in een soort van wadi laten stromen, maar een ander deel zal ondergronds gaan.
Een ton is wel aardig, omdat ik dan het water kan gebruiken voor besproeiing bijvoorbeeld, maar ik sproei zo weinig dat ik wellicht aan een gewone waterton al genoeg heb.
Een andere optie is een infiltratiekrat (of meerdere)
Nu zou ik deze wellicht onder de oprit willen laten leggen.
Ik lees dat dit kan, maar ik ben zo bang dat dan de grond nog gaat verzakken na een tijdje omdat het krat zijn plek nog moet vinden en misschien beetje gaat zakken of schuiven.
Is dit onterechte vrees, of zijn er Tweakers bij wie dit wel eens gebeurt is?
Geen ervaring, maar Hydroblob zegt in haar documentatie het volgende: "Toelaatbare belasting /draagkracht conform DIN –EN 1433 (verkeersklasse A15/B125/C250/D400) is van toepassing op de verticaal geplaatste blokken , aangelegd volgens de hieronder omschreven plaatsingsinstructies en conform de bij het type blok aangeven aanlegdiepte en dekking boven op het blok."Rzaan schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:56:
Ik wil op een gegeven moment mijn regenpijpen gaan loskoppelen van het riool.
Ik heb 4 regenpijpen: Op elke hoek van ons vrijstaande huis.
Ik wil een deel wellicht in een soort van wadi laten stromen, maar een ander deel zal ondergronds gaan.
Een ton is wel aardig, omdat ik dan het water kan gebruiken voor besproeiing bijvoorbeeld, maar ik sproei zo weinig dat ik wellicht aan een gewone waterton al genoeg heb.
Een andere optie is een infiltratiekrat (of meerdere)
Nu zou ik deze wellicht onder de oprit willen laten leggen.
Ik lees dat dit kan, maar ik ben zo bang dat dan de grond nog gaat verzakken na een tijdje omdat het krat zijn plek nog moet vinden en misschien beetje gaat zakken of schuiven.
Is dit onterechte vrees, of zijn er Tweakers bij wie dit wel eens gebeurt is?
Volgens het internet moet dat dus prima kunnen.
Ja, het kan ook.Flavius schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:20:
Volgens het internet moet dat dus prima kunnen.
Dat zeggen alle merken.
Maar is het verstandig om eerst het krat zich goed te laten zetten?
Laten inklinken als het ware.
Als er nu alleen enkelglas zit zijn, in geval van draairamen, evt scharnieren een aandachtspunt. HR++ glas is nl. een stuk zwaarder.annespruit1980 schreef op zondag 11 september 2022 @ 06:01:
Even een vraag over HR++ glas.
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Het water dat de krat in komt moet natuurlijk ook weg kunnen. Dan wil je juist een beetje open structuur hebben in de grond rondom de krat.Rzaan schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:41:
[...]
Ja, het kan ook.
Dat zeggen alle merken.
Maar is het verstandig om eerst het krat zich goed te laten zetten?
Laten inklinken als het ware.
Denk ook aan bladafscheiders in de regenpijp anders vervuilt/verstopt de krat erg snel met blad.
A'dam PVOutput
Hij zit er al, en het is geen draairaam, maar een vast raam waar volgens mij ooit een voordeur zat.CvP_tweakers schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:31:
[...]
Als er nu alleen enkelglas zit zijn, in geval van draairamen, evt scharnieren een aandachtspunt. HR++ glas is nl. een stuk zwaarder.
Ik heb er nu een soort van voorzetraam van gemaakt.
Normaal is dat een enkele glasplaat die er voor komt, nu dus een dubbele ( dus 3 glasplaten totaal ).
Ik heb inmiddels al 3 extra ramen besteld, waarvan er 2 echte trippel uitvoeringen.
Dat zou moeten passen in de bestaande kozijnen.
Als dat inderdaad past, dan ga ik alle ramen op de begane grond vervangen, totaal bijna 20 m2.
Die open structuur bereik je volgens mij door er grof zand naast te storten nadat je het krat in een te ruim gat hebt geplaatst.ericplan schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:40:
[...]
Het water dat de krat in komt moet natuurlijk ook weg kunnen. Dan wil je juist een beetje open structuur hebben in de grond rondom de krat.
Neuh, toch kansloos. Veel plezier met preppen verder, ik behoud verdere reacties wel voor voor daadwerkelijke dingen over duurzaamheid.IvoB2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:51:
[...]
Nee, dat is het niet.
[...]
Dat dan weer wel. Zelfs midden een energiecrisis.
Dit i.v.m. de grensgevallen tussen wat een warmtepompboiler is (of een ventiliewarmtepomp) en een binnengeplaatste warmtepomp.
Zo ken ik 1 apparaat wat er erg laag in staat, en ik probeer te begrijpen waarom. Die heeft vrijwel 4kW aan vermogen maar krijgt maar 500 euro subsidie. Daar zijn ze mee bezig, dat weet ik, maar ik probeer vooral te begrijpen hoe de RVO bij die 500 euro komt, wat lager is dan een willekeurige warmtepompboiler.
Ze hebben wel een algemene rekentool, maar daar kun je niet eens een warmtepompboiler invullen, of ik begrijp het niet goed.
Er zijn wat algemene voorwaarden zoals dat het onderdeel moet zijn van je CV systeem (dus geen losse airco) en dat soort zaken. Daarnaast kun je doorklikken naar wat zeer algemene stukken, waarin uit gegaan wordt van hoeveel CO2 bespaart etc. Echter is het stuk daar tussen mij een beetje onduidelijk.
Dat is ook om te kunnen voorspellen hoeveel subsidie je krijgt voor een apparaat wat niet in de apparatenlijst staat, daar doen ze ook een berekening op.
Persoonlijk denk ik dat die berekeningen totaal ondoorzichtig zijn.!null schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:46:
Heeft iemand een idee waar ik precies de besluitvorming van het RVO kan vinden rondom warmtepomp subsidie? Dus hoe berekenen ze het bedrag en wat zijn de precieze voorwaarden?
Dit i.v.m. de grensgevallen tussen wat een warmtepompboiler is (of een ventiliewarmtepomp) en een binnengeplaatste warmtepomp.
Zo ken ik 1 apparaat wat er erg laag in staat, en ik probeer te begrijpen waarom. Die heeft vrijwel 4kW aan vermogen maar krijgt maar 500 euro subsidie. Daar zijn ze mee bezig, dat weet ik, maar ik probeer vooral te begrijpen hoe de RVO bij die 500 euro komt, wat lager is dan een willekeurige warmtepompboiler.
Ze hebben wel een algemene rekentool, maar daar kun je niet eens een warmtepompboiler invullen, of ik begrijp het niet goed.
Er zijn wat algemene voorwaarden zoals dat het onderdeel moet zijn van je CV systeem (dus geen losse airco) en dat soort zaken. Daarnaast kun je doorklikken naar wat zeer algemene stukken, waarin uit gegaan wordt van hoeveel CO2 bespaart etc. Echter is het stuk daar tussen mij een beetje onduidelijk.
Dat is ook om te kunnen voorspellen hoeveel subsidie je krijgt voor een apparaat wat niet in de apparatenlijst staat, daar doen ze ook een berekening op.
Zelf ooit twee warmtepompboilers gekocht die 1000 euro meer subsidie gaven dan ze in het buitenland koste.
Staan nu in de kelder warm water te maken, dus ik klaag niet, maar het slaat natuurlijk nergens op.
Maar misschien dat iemand anders het allemaal haarfijn kan uitleggen.
Mwah opzich zit er over het algemeen een logische gedachtegang in. Maar bij dat ene apparaat valt het me op dat het zeer laag is. Waardoor ik beter 2 warmtepompboilers neer kan zetten om ook tot de 4kW te komen met meer subsidieannespruit1980 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:10:
[...]
Persoonlijk denk ik dat die berekeningen totaal ondoorzichtig zijn.
Zelf ooit twee warmtepompboilers gekocht die 1000 euro meer subsidie gaven dan ze in het buitenland koste.
Staan nu in de kelder warm water te maken, dus ik klaag niet, maar het slaat natuurlijk nergens op.
Maar misschien dat iemand anders het allemaal haarfijn kan uitleggen.
Gewone lucht/water warmtepompen (met buitenunit/monobloc) zitten lekker in de subsidie. Hybride warmtepomp ook, maar worden wel iets anders behandeld.
Als je dan een grote / krachtige warmtepompboiler / ventilatiewarmtepomp op buitenlucht draait kan je soms net zoveel bijdragen als een hybride warmtepomp, maar komt heel anders uit in de subsidie.
Glaswol (of steenwol) is geen optie, kruipruimte is daarvoor veel te vochtig. Moet dus een kunststof met gesloten cel zijn.BarryH schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:37:
@Andrehj gewoon glaswol ofzo: strak eromheen wikkelen, met tieraps vastzetten en dan alu folie eromheen
Beste keus lijkt momenteel deze (met 32mm wanddikte):
https://www.isolier-fuchs...umber=isof501629680.35-32 en dan open snijden en weer lijmen met deze lijm:
https://www.isolier-fuchs...c-fix-kleber-250ml-2500ml
Met 12 euro per meter niet bepaald goedkoop.
Ideaal zou zoiets van PE zijn, want bovenstaande is qua temperatuurbereik eigenlijk veel te goed, en dan met een plakstrip.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 12-09-2022 19:42 ]
en Armacell en dan 2 over elkaar heen? en dan tonzon bandagefolie?Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:41:
[...]
Glaswol (of steenwol) is geen optie, kruipruimte is daarvoor veel te vochtig. Moet dus een kunststof met gesloten cel zijn.
Beste keus lijkt momenteel deze (met 32mm wanddikte):
https://www.isolier-fuchs...umber=isof501629680.35-32 en dan open snijden en weer lijmen met deze lijm:
https://www.isolier-fuchs...c-fix-kleber-250ml-2500ml
Met 12 euro per meter niet bepaald goedkoop.
Ideaal zou zoiets van PE zijn, want bovenstaande is qua temperatuurbereik eigenlijk veel te goed, en dan met een plakstrip.
Of een PIF (https://www.gamma.nl/asso...cm-4-m2-rd-3-56/p/B155895)
https://www.vloervoordeel.nl/ondervloer-alufoam-2-5-mm/
Met €1,19/m² kan je best wat lagen maken, ik denk dat 4 lagen dik al prima isoleert.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dan voor die suggesties. Maar met twee lagen Armacell kom ik nog boven de 12 euro per meter, en die PIF wordt wel heel erg een beun-oplossing.BarryH schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:52:
en Armacell en dan 2 over elkaar heen? en dan tonzon bandagefolie?
Of een PIF (https://www.gamma.nl/asso...cm-4-m2-rd-3-56/p/B155895)
Dat denk ik ook, maar ik vind het net als die PIF een niet zo nette oplossing.Proton_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:57:
Repen laminaat ondervloer eromheen wikkelen?
https://www.vloervoordeel.nl/ondervloer-alufoam-2-5-mm/
Met €1,19/m² kan je best wat lagen maken, ik denk dat 4 lagen dik al prima isoleert.
Beiden wel erg bedankt voor de suggesties. Overigens net wel een PE isolatie met plakstrip gevonden voor € 4.59 per meter, maar die is dan weer maar 20 mm dik:
https://www.bauhaus.info/...solierung-3520/p/20005766
Het is ook nooit goed...
Nog een goedkope optie: eerst een 35x13 isolatie plaatsen (€ 1.34/m bij Hornbach) en daaromheen een 60x20 (€ 6.69/m bij Bauhaus). Probleem is dat ik in de diameter dan net een mm te kort kom, zodat dit nooit lekker gaat passen.
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 12-09-2022 20:13 ]
Even checken of het in je maat is, maar dit is ongeveer het goedkoopste wat je kan vinden, en in de juiste maat werkt het prima. Want je plakt het dicht.Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:27:
In mijn kruipruimte loopt een stuk nauwelijks geïsoleerde 32 mm CV-buis. Iemand nog tips voor goedkope, maar zo dik mogelijk isolatie daarvoor, die bovendien geschikt is voor een buigradius van ca 500mm?
https://www.isolatiemater...VD5VPSioYBixoCE0kQAvD_BwE
Spuit 11
En die ene mm merk je niet.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Wederom dank voor de suggestie, maar deze heeft maar 13 mm isolatiedikte, wat voor 7.50/m nogal aan de prijs is._Apache_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:42:
[...]
Even checken of het in je maat is, maar dit is ongeveer het goedkoopste wat je kan vinden, en in de juiste maat werkt het prima. Want je plakt het dicht.
https://www.isolatiemater...VD5VPSioYBixoCE0kQAvD_BwE
Lengte 2000mm, dus 3euro zoveel per meter.Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:45:
[...]
Wederom dank voor de suggestie, maar deze heeft maar 13 mm isolatiedikte, wat voor 7.50/m nogal aan de prijs is.
Plus het werd aangeraden door de partij die'n zonneboiler heeft geplaatst, die hebben er voor geleerd.
[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 12-09-2022 20:49 ]
Is dit wat?Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:27:
In mijn kruipruimte loopt een stuk nauwelijks geïsoleerde 32 mm CV-buis. Iemand nog tips voor goedkope, maar zo dik mogelijk isolatie daarvoor, die bovendien geschikt is voor een buigradius van ca 500mm?
https://www.heima24.de/in...tdicke-20-mm-50-enev.html
Ehm, nee, want dan is deze deal van de Bauhaus beter. Die is 2/3 van de prijs en bovendien zelfklevend.
@_Apache_ : Sorry, dat van die 2m meter had ik gemist. Dan is de prijs idd OK. Dikte niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 12-09-2022 20:51 ]
Nee dat klopt. En dat zeg ik ook in m'n eerste bericht, zoek even jouw maat op. En dan heb je de juiste. En die een mm maakt niet uit, het geeft wat mee. Het is juist goed als het strak zit.Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:50:
[...]
.
@_Apache_ : Sorry, dat van die 2m meter had ik gemist. Dan is de prijs idd OK. Dikte niet.
Euh, die van Heima is ook 2m, dus €3,20 per meter. Maar ja, niet zelfklevend.Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:50:
[...]
Ehm, nee, want dan is deze deal van de Bauhaus beter. Die is 2/3 van de prijs en bovendien zelfklevend.
Meeste van die buizen zijn zelfklevend, of aan de binnenkant of ene plak randje aan de buitenom (dus eerst droog passen, op maat snijden en dan pas vastplakken) of je trekt ze vast met een tie-wrap.
Ook daar geld, het hoeven constructieve gewichten te dragen, het hoeft alleen maar op z'n plek te blijven hangen.
Kan iemand mij vertellen of het hebben van een eenmanszaak impact heeft op het terugleveren van energie (ook na salderen)? Ik lees her en der dat die activiteit belastingplichtig is.
Wil dat zeggen dat je aan het eind van het energiejaar, na x euro teruggekregen te hebben van de energieleverancier, hier nog btw over af moet dragen aan de belastingdienst?
Maakt het daarbij nog uit of je wel/niet als zzp'er ingeschreven staat?
Dus je moet elk jaar de BTW op de verdienste afdragen. zie ook
https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer
Hoe dat zit met de aanschaf en de aftrek van btw daarop heb ik wel helder geloof ik.BarryH schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:23:
@dev-random ja, als je een btw plichtige 1manszaak hebt dan kan je geen gebruik maken van de KOR (want andere particulieren met PV wel doen).
Dus je moet elk jaar de BTW op de verdienste afdragen. zie ook
https://www.belastingdien...panelen-ik-ben-ondernemer
Maar als ik je goed begrijp is het hebben van een eenmanszaak daarna zwaar nadelig wanneer je verwacht veel meer terug te leveren dan zelf te consumeren. Want particulieren hoeven geen btw af te dragen over hetgeen wat ze van de energieleverancier terugkrijgen ?
(wellicht wat eerder (na aanschaf PV) aan een thuisbatterij gaan denken? of een EV?)
[ Voor 66% gewijzigd door BarryH op 12-09-2022 21:30 ]
Dat staat allemaal op de planning, maar voor nu heb ik nog fors overBarryH schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:29:
ja (nou ja 9% nadelig)
(wellicht wat eerder (na aanschaf PV) aan een thuisbatterij gaan denken? of een EV?)
Die 9% gaat voor mij op, maar als ik mijn partner de btw terug laat vragen via de reguliere KOR-weg.
En het energiecontract staat op haar naam én er komt hetzelfde bedrag terug op basis van die overtollige kWh's, hoeft zij daar dan géén BTW over af te dragen omdat ze in de ogen van de belastingdienst particulier is?
Klopt maar wel eerst het contract op naam zetten en dan pas de rekening van de panelen e.d.dev-random schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:33:
[...]
Dat staat allemaal op de planning, maar voor nu heb ik nog fors over
Die 9% gaat voor mij op, maar als ik mijn partner de btw terug laat vragen via de reguliere KOR-weg.
En het energiecontract staat op haar naam én er komt hetzelfde bedrag terug op basis van die overtollige kWh's, hoeft zij daar dan géén BTW over af te dragen omdat ze in de ogen van de belastingdienst particulier is?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Maakt het dan nog uit of ik 2 strings van 7 of 1 string van 14 panelen aansluit. Als ik het goed begrijp start 1 string eerder op. Maar ik heb 1 paneel dat soms wat schaduw pakt van de schoorsteen van de buren. Mijn gedachte is dat met 2 strings maar de helft van de panelen daar last van heeft,
Regeren is vooruitschuiven
Ik zou er twee strings van maken. Als er een paneel minder licht heeft dan zullen ze allemaal daar last van hebben als ze allemaal in serie staan.T-MOB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:56:
Ik had een kort vraagje over omvormers en MPPT.'s. Ik leg straks 14 panelen bij op het dak van mijn huis aan een 3-fasenomvormer. De specs zeggen mppt-bereik 140V-1000V, opstart 200V en nominaal 580V. De panelen zeggen 37V open klemspanning en 31V max power.
Maakt het dan nog uit of ik 2 strings van 7 of 1 string van 14 panelen aansluit. Als ik het goed begrijp start 1 string eerder op. Maar ik heb 1 paneel dat soms wat schaduw pakt van de schoorsteen van de buren. Mijn gedachte is dat met 2 strings maar de helft van de panelen daar last van heeft,
Tenzij het een systeem is met optimizers enzo, maar ik krijg de indruk dat dat hier niet het geval is.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Als ik voor HR+++ de volle subsidie wil krijgen, dan moet ik een goedgekeurde kozijn erbij nemen.
Maar als ik in die maatregelen lijst kijk van ISDE, dan zie ik alleen Internorm Kozijn als type met een meldcode.
Begrijp ik het goed dat ik eigenlijk alleen maar van die fabrikant kozijnen kan nemen als ik niet moeilijk wil doen?
Tenminste, als ik een meldcode wil geven bij een subsidie aanvraag?
Als tussenoplossing zou ik twee strings aansluiten.T-MOB schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:56:
Ik had een kort vraagje over omvormers en MPPT.'s. Ik leg straks 14 panelen bij op het dak van mijn huis aan een 3-fasenomvormer. De specs zeggen mppt-bereik 140V-1000V, opstart 200V en nominaal 580V. De panelen zeggen 37V open klemspanning en 31V max power.
Mocht het dan nodig zijn om er 1 string van te maken, dan hoef je ze alleen bij de omvormer in serie te zetten.
Ik ga er wel even van uit dat je weet wat je doet.
Ik ben bezig met het (laten) bouwen van een woning. Met de BENG-norm in gedachten worden er 8 panelen geplaatst. Ik heb de mogelijkheid om er nog 20 bij te plaatsen. Woning wordt verwarmd met een lucht/water warmtepomp. Als ik het vermogen wat de 28 panelen bij elkaar optel, zit redelijk op mijn geschatte (jaar)verbruik.
Klopt het dat ik, totdat de salderingsregeling wordt afgebouwd, gewoon 1 op 1 kan salderen en dat ik dus geen rekening hoef te houden met wanneer ik energie opwek/verbruik? Gewoon eind van het jaar 2 saldo's tegen elkaar aftrekken dus?
Voorlopig wel ja.berndw schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:59:
Ik ga even dit topic gebruiken om een ontzettende n00b-vraag te plaatsen. In het kader van just in case voor de zekerheid zegmaar:
Ik ben bezig met het (laten) bouwen van een woning. Met de BENG-norm in gedachten worden er 8 panelen geplaatst. Ik heb de mogelijkheid om er nog 20 bij te plaatsen. Woning wordt verwarmd met een lucht/water warmtepomp. Als ik het vermogen wat de 28 panelen bij elkaar optel, zit redelijk op mijn geschatte (jaar)verbruik.
Klopt het dat ik, totdat de salderingsregeling wordt afgebouwd, gewoon 1 op 1 kan salderen en dat ik dus geen rekening hoef te houden met wanneer ik energie opwek/verbruik? Gewoon eind van het jaar 2 saldo's tegen elkaar aftrekken dus?
Oh ja, ze zijn moeilijk aan het doen als je een tijdelijk contract hebt.Gramser schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:04:
Dat hangt van je energiecontract af, maar in principe klopt dat. Er zijn echter ook energiemaatschappijen die vaker per jaar het salderingssommetje toepassen.
Ook al is dat geloof ik volgens de wet niet toegestaan.
En ik heb daar geen ervaring mee, de mijne loopt nog tot februari.
Ja, alleen lijkt me als je er teveel hebt, je stroom opwekt die je niet kan gebruiken cq. opslaan. Dus dan is het investeren voor niks. Of zie ik dat verkeerd?Gramser schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:07:
Er is daar erg veel over te doen inderdaad. Maar hoe je het ook wendt of keert: meer panelen is beter dan weinig panelen, juist als het salderen eraf gaat. Dan heb je meer eigen stroom beschikbaar voor direct gebruik.
Die is ook afhankelijk van de maatschappij en contract.
Dus je krijgt er echt wel iets voor dat teveel opgewekte.
En je kan altijd een elektrische auto kopen, ik weet uit ervaring dat die erg veel stroom nodig hebben.
Ik heb HR++ glas + kunstofkozijnen laten plaatsen maar de subsidie gaat over vierkante meters. De kozijnen zijn niet zo relevant. Ik vermoed dat die Internorm Kozijnen een soort combinatie van kozijn+glas vormen?annespruit1980 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:42:
Ik zit te kijken naar die ramen die ik ga vervangen en de eventuele subsidie.
Als ik voor HR+++ de volle subsidie wil krijgen, dan moet ik een goedgekeurde kozijn erbij nemen.
Maar als ik in die maatregelen lijst kijk van ISDE, dan zie ik alleen Internorm Kozijn als type met een meldcode.
Begrijp ik het goed dat ik eigenlijk alleen maar van die fabrikant kozijnen kan nemen als ik niet moeilijk wil doen?
Tenminste, als ik een meldcode wil geven bij een subsidie aanvraag?
Waar staat eigenlijk dat de subsidie afhankelijk is van goedgekeurde kozijnen? Ik heb dat gemist.
[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 13-09-2022 16:31 ]
Dat hangt er m.i. vanaf waarin je investeert. Nu kun je je stroom gedurende het jaar heen salderen, dus de investering is (weer m.i.) voor de hele periode. Straks zou je het zo kunnen zien dat je investeert in het opvangen van zoveel mogelijk verbruik in de periode dat je het meeste stroom nodig hebt, en dat is waarschijnlijk de winter (bijvoorbeeld bij gebruik van een warmtepomp). En het is ook weer niet zo dat je meteen alles wat je teveel opwekt op jaarbasis, meteen maar "kwijt" bent (want je ontvangt een vergoeding).berndw schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:11:
[...]
Ja, alleen lijkt me als je er teveel hebt, je stroom opwekt die je niet kan gebruiken cq. opslaan. Dus dan is het investeren voor niks. Of zie ik dat verkeerd?
Ik vind het zelf nog maar moeilijk uit te leggen hoe het na 2030 gaat zijn, maar Pure Energie heeft een aardig plaatje op de site staan:

Komt van deze webpagina: https://pure-energie.nl/k...ringsregeling-vanaf-2023/
Ja, die subsidie gaat per m2, maar er staat dat er voor triple glas ook kozijnen moeten komen met een waarde van 1,5 W/m2K maximaal.Kalentum schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:24:
[...]
Ik heb HR++ glas + kunstofkozijnen laten plaatsen maar de subsidie gaat over vierkante meters. De kozijnen zijn niet zo relevant. Ik vermoed dat die Internorm Kozijnen een soort combinatie van kozijn+glas vormen?
En als ik dan in de lijst kijk van meldcodes, dan staat er voor de kozijnen ( ik neem aan dat ik die dus moet nemen ) alleen dat type met een code.
Nu kan ik natuurlijk andere types gaan gebruiken en melden, maar dat geeft alleen maar vertragingen denk ik.
Wel opletten: Zonnepanelen zijn makkelijk achteraf te plaatsen. Zaken als betere isolatie buitenschil / WTW ventilatie, etc meestal niet. En PV via een aannemer is vaak veel duurder dan direct de installateur of zelf doen.berndw schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:59:
Ik ga even dit topic gebruiken om een ontzettende n00b-vraag te plaatsen. In het kader van just in case voor de zekerheid zegmaar:
Ik zou dus geen concessies doen aan isolatie buitenschil of energieverbruik woning.
Ja dit is wel het slimste denk ik. Dan kan ik ook nog wisselen tussen zomer (warmer, minder schaduw) en winter (meer schaduw, kouder)annespruit1980 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:49:
[...]
Als tussenoplossing zou ik twee strings aansluiten.
Mocht het dan nodig zijn om er 1 string van te maken, dan hoef je ze alleen bij de omvormer in serie te zetten.
Ik ga er wel even van uit dat je weet wat je doet.
Sowieso niet voor niets. Want je krijgt terugleververgoeding. Zelfs tegen een tegenwoordig bescheiden 11ct verdien je panelen binnen 10 jaar terug. En alles wat je zelf verbruikt maakt het een stuk gunstiger.berndw schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:11:
[...]
Ja, alleen lijkt me als je er teveel hebt, je stroom opwekt die je niet kan gebruiken cq. opslaan. Dus dan is het investeren voor niks. Of zie ik dat verkeerd?
Meer panelen is sowieso beter in elk geval want of je krijgt voor je overschot nu een hoop geld (mogelijk nog wel een paar jaar) of je hebt hoog eigen verbruik zodat je zo min mogelijk hoeft in te kopen. Zeker met een warmtepomp (hoog winterverbruik) en mogelijk een EV in de toekomst is er niet zoiets als 'te veel' panelen.
Dat zie je verkeerd want:berndw schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:11:
[...]
Je kan dan over een langere periode je eigen stroom zelf opwekken en verbruiken en dus niet inkopen en betalen,
Je kan stroom die je niet verbruikt verkopen via het net wat extra inkomsten genereert waardoor je investering zich vlugger terugbetaalt.
Ook Pure Energie maakt niet duidelijk wat de basis is waarop het afnemende percentage van toepassing is. Aan de kant van de netbeheerder en leverancier zijn de levering en de teruglevering zichtbaar. Aan de kant van de klant daarnaast ook opwekking en gebruik. Hoe kan de leverancier de opwekking zien? Of bedoelen ze de teruglevering?Gramser schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:25:
[...]
Dat hangt er m.i. vanaf waarin je investeert. Nu kun je je stroom gedurende het jaar heen salderen, dus de investering is (weer m.i.) voor de hele periode. Straks zou je het zo kunnen zien dat je investeert in het opvangen van zoveel mogelijk verbruik in de periode dat je het meeste stroom nodig hebt, en dat is waarschijnlijk de winter (bijvoorbeeld bij gebruik van een warmtepomp). En het is ook weer niet zo dat je meteen alles wat je teveel opwekt op jaarbasis, meteen maar "kwijt" bent (want je ontvangt een vergoeding).
Ik vind het zelf nog maar moeilijk uit te leggen hoe het na 2030 gaat zijn, maar Pure Energie heeft een aardig plaatje op de site staan:
[Afbeelding]
Komt van deze webpagina: https://pure-energie.nl/k...ringsregeling-vanaf-2023/
Ja, ze bedoelen alles wat door je meter het net opgaat. Het woord "teruglevering" gebruiken ze voor het deel waarover je teruglevergoeding krijgt.FransvWoerkom schreef op woensdag 14 september 2022 @ 01:46:
[...]
Ook Pure Energie maakt niet duidelijk wat de basis is waarop het afnemende percentage van toepassing is. Aan de kant van de netbeheerder en leverancier zijn de levering en de teruglevering zichtbaar. Aan de kant van de klant daarnaast ook opwekking en gebruik. Hoe kan de leverancier de opwekking zien? Of bedoelen ze de teruglevering?
Wat er ook gunstig uitziet is dat de het percentage van wat je mag salderen over je opwek (eigenlijk teruggeleverde stroom) wordt berekend en niet over je gebruik. Als je dus flink overcapaciteit hebt verandert er voorlopig niets.
Ik mis nog even de uitganssituatie van dit vergelijk. Uitgaande dat dit hetzelfde huishouden is met als enige verschil het aantal panelen (dat zou kunnen kloppen met het voorbeeld immers meer panelen levert meer direct eigengebruik dus minder verbruik van het net).T-MOB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:58:
[...]
Ja, ze bedoelen alles wat door je meter het net opgaat. Het woord "teruglevering" gebruiken ze voor het deel waarover je teruglevergoeding krijgt.
Wat er ook gunstig uitziet is dat de het percentage van wat je mag salderen over je opwek (eigenlijk teruggeleverde stroom) wordt berekend en niet over je gebruik. Als je dus flink overcapaciteit hebt verandert er voorlopig niets.
:fill(white):strip_exif()/f/image/umtUfINmBgpQOZTQiferTTwk.png?f=user_large)
Wat mij opvalt in dit voorbeeld is dat de energierekening van het huishouden met minder panelen na stoppen van de salderings regeling is gestegen met € 1.907 en het huishouden met meer panelen € 2.280 meer gaat betalen.
Welke conclusie kan je jhier uit trekken? Voorlopig loont een overvcapaciteit op je dak maar uiteindelijk ga je met overcapaciteit meer betalen?
[ Voor 7% gewijzigd door ArjoK op 14-09-2022 10:17 ]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ik zie in ieder geval jouw plaatje daar niet terug - heb je dat zelf gemaakt?
Tsja, je kunt jouw conclusie natuurlijk zo interpreteren. Maar dan vergelijk je alleen met hoe het was en wat je meer bent gaan betalen ten opzichte van je situatie voor het salderen. Terwijl je ook kunt beredeneren dat je met meer panelen na 2030 meer stroom opwekt voor direct eigen gebruik. Je moet het dan vergelijken met een situatie met minder panelen. - en niet met hoe het tijdens salderen was.
dit is onjuist.T-MOB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:58:
[...]
vandaar dat er ook staat "Ook huishoudens die meer energie opwekken dan ze verbruiken kunnen nog maar 64% salderen in 2025"
Eerder hebben we op tweakers ons ook onterecht rijk gerekend. De bewoording vanuit de overheid was erg onduidelijk, de excel sheet met voorbeeldberekening die er bij hoort is echter wel duidelijk.
Plaatje idd zelf even gemaakt.Gramser schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:39:
Ik linkte ook de pagina waar ik de afbeelding vandaan heb. Misschien geeft die pagina het antwoord dat je zoekt?
Ik zie in ieder geval jouw plaatje daar niet terug - heb je dat zelf gemaakt?
Tsja, je kunt jouw conclusie natuurlijk zo interpreteren. Maar dan vergelijk je alleen met hoe het was en wat je meer bent gaan betalen ten opzichte van je situatie voor het salderen. Terwijl je ook kunt beredeneren dat je met meer panelen na 2030 meer stroom opwekt voor direct eigen gebruik. Je moet het dan vergelijken met een situatie met minder panelen. - en niet met hoe het tijdens salderen was.
Je hebt volkomen gelijk. Het vergelijk van de situatie nu tegen een situatie over 8 jaar met de tarieven van nu (levering € 0,83121 en teruglevering € 0,15) slaat natuurlijk ook nergens op.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Voeg Situatie 3: Gelijk verbruik en opwek nog even toe aan de plaatjes van Pure energy...ArjoK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:53:
[...]
Ik mis nog even de uitganssituatie van dit vergelijk. Uitgaande dat dit hetzelfde huishouden is met als enige verschil het aantal panelen (dat zou kunnen kloppen met het voorbeeld immers meer panelen levert meer direct eigengebruik dus minder verbruik van het net).
[Afbeelding]
Wat mij opvalt in dit voorbeeld is dat de energierekening van het huishouden met minder panelen na stoppen van de salderings regeling is gestegen met € 1.907 en het huishouden met meer panelen € 2.280 meer gaat betalen.
Welke conclusie kan je jhier uit trekken? Voorlopig loont een overvcapaciteit op je dak maar uiteindelijk ga je met overcapaciteit meer betalen?
Meer elektra?? het moet minder.....Gramser schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:03:
Het blijft koffiedik kijken. Ik hou het er voor mezelf maar op dat meer panelen gelijk staat aan meer eigen verbruik. En dat lijkt me in een situatie waarin we meer elektra zullen gaan verbruiken, altijd goed.
Uit het nieuws van gister.
De Europese Commissie zal woensdag een wetsvoorstel openbaar maken waarin ze lidstaten verplicht om 10 procent minder elektriciteit te gebruiken
[ Voor 140% gewijzigd door ArjoK op 14-09-2022 11:18 ]
Nee. minder gas, en minder energie in totaal, maar meer elektra.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.