Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.384 views

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:08:
[...]

Nee. minder gas, en minder energie in totaal, maar meer elektra.
Meer elektra via wat dan?
Elektriciteit ontstaat niet uit het niets.
Meer elektra is vooralsnog meer gas en meer kolen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:13
IvoB2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:10:
[...]

Meer elektra via wat dan?
Elektriciteit ontstaat niet uit het niets.
Meer elektra is vooralsnog meer gas en meer kolen.
Meer zonnepanelen, het gas dat hier in huis komt kan ik nog steeds niet zelf omzetten naar elektra en een kolencentrale kan ik niet kwijt 8)7 :+

Overigens, @ArjoK , het voorbeeld van PureEnergie had ook nog een leuke disclaimer, onderaan, wat het alsnog vrij theoretisch maakt:
** Voor de leesbaarheid van artikel gaan we in de rekenvoorbeelden ervan uit dat er geen verbruik is voor de meter. Oftwel, alle energie die je opwekt lever je terug. In de praktijk heb je echter altijd wel verbruik, denk daarbij aan sluipverbruik.
Ja duh!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19
de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:48:
[...]

dit is onjuist.
vandaar dat er ook staat "Ook huishoudens die meer energie opwekken dan ze verbruiken kunnen nog maar 64% salderen in 2025"
Als je 64% van je opwek mag salderen, en je hebt 156.25% van je verbruik opgewekt. Dan saldeer je in 2025 100% van je verbruik. De overige 56.25% gaan tegen teruglevertarief. Dat is wat ik kan afleiden uit de berekeningen van Pure Energie :)

Ik had mezelf juist arm gerekend, dat ik slechts 64% van mijn verbruik mocht salderen. En bij 156.25% opwek dus 92.25% aan teruglevertarief moest weggeven.

Regeren is vooruitschuiven

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:18

de Peer

under peer review

T-MOB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:16:
[...]

Ik had mezelf juist arm gerekend, dat ik slechts 64% van mijn verbruik mocht salderen.
dit is (helaas) de correcte berekening, in lijn met het wetsvoorstel en de daarbij behorend excelsheet opgesteld door TNO.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:04
de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:08:
[...]

Nee. minder gas, en minder energie in totaal, maar meer elektra.
Nee echt minder elektra....

ik ga maar weer fossiel rijden dan 8)7

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• T-MOB
de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:17:
[...]

dit is (helaas) de correcte berekening, in lijn met het wetsvoorstel en de daarbij behorend excelsheet opgesteld door TNO.
Heb je daar een bron voor? Zoals Pure Energie het voorrekent is dat niet waar. En alles wat ik er van kan vinden heeft het over een percentage van de aan het net geleverde stroom. In de kamerbrief over de afbouw salderingregeling staat het zo (pagina 2):
De in de tabel genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteit
dat door de kleinverbruiker op het net is ingevoed waarvoor nog gesaldeerd mag
worden.

• de Peer

de Peer

under peer review

T-MOB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:45:
[...]

Heb je daar een bron voor? Zoals Pure Energie het voorrekent is dat niet waar. En alles wat ik er van kan vinden heeft het over een percentage van de aan het net geleverde stroom. In de kamerbrief over de afbouw salderingregeling staat het zo (pagina 2):

[...]
in de brief staat het inderdaad verkeerd of in ieder geval voor meerdere interpretaties vatbaar. Ik heb ook lange tijd gedacht dat het over de opwek ging en niet het verbruik.

https://solarmagazine.nl/...onsumenten-scholen-en-mkb

en hier de link naar de TNO sheet:
https://deduurzameuitgeve...-webversie-25mar2020.xlsx

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 14-09-2022 11:49 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:48:
[...]

in de brief staat het inderdaad verkeerd of in ieder geval voor meerdere interpretaties vatbaar. Ik heb ook lange tijd gedacht dat het over de opwek ging en niet het verbruik.

Tja, waarom zou TNO het wel correct hebben? Uiteindelijk is de wet leidend. Maar ja, tot het zover is kan het nog alles worden dus niet heel nuttig om je druk over te maken, zeker zolang je hoe dan ook elk aantal panelen dat je nu legt allang terugverdiend hebt tegen de tijd dat saldering echt weg zal zijn.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ArjoK
Termy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:58:
[...]

Tja, waarom zou TNO het wel correct hebben? Uiteindelijk is de wet leidend. Maar ja, tot het zover is kan het nog alles worden dus niet heel nuttig om je druk over te maken, zeker zolang je hoe dan ook elk aantal panelen dat je nu legt allang terugverdiend hebt tegen de tijd dat saldering echt weg zal zijn.
Dat ligt maar net aan je situatie... met alleen een dak op Noord en nog een meerjarig goedkoop contract gaat die vlieger niet op. (zeker niet als je het uitbesteedt) Ik schat dat de exploitatieprijs (over 15 jaar gerekend) voor een set op noord ligt op ca. € 0,11 - 0,14 per kWh. Voor zuid geldt je stelling zeker daar schat ik de exploitatiekosten op € 0,06 - 0,08 per kWh. Duikt het teruglevertarief hieronder dan kan je beter in wat anders duurzaams inversteren.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• de Peer

de Peer

under peer review

Termy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:58:
[...]

omdat de wet gebaseerd is op de berekeningen met het rekenmodel van TNO. Is een bijlage van het wetsvoorstel.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 14-09-2022 12:47 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

ik heb de grafiek iets meer op de waarheid gebaseerd :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnjDI38uFI0BnTHDcaFLzJ0Hdn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqyUiyCbImognP16VDAdqWGn.jpg?f=fotoalbum_large

• ArjoK
[...]

Rekenen met korten op verbruik is gunstig voor mij.... heb een zwaar tekort aan panelen op eigen dak en kan bij een direct eigengebruik van 40% (waar ik geen moeite voor hoef te doen, met een kleine inspanning gaat dit naar 50-55%) het restant van mijn opwek tot 2031 volledig salderen. Alles wat niet gesaldeert word kan ik nog gebruiken in mijn coörporatieaandeel vanuit de poscoderossregeling en naast een terugleververgoeding de EB terug ontvangen (hoewel die sinds de verlaging vorigjaar niet veel meer voorsteltl.

• T-MOB
ArjoK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:37:
[...]

Rekenen met korten op verbruik is gunstig voor mij.... heb een zwaar tekort aan panelen op eigen dak en kan bij een direct eigengebruik van 40% (waar ik geen moeite voor hoef te doen, met een kleine inspanning gaat dit naar 50-55%) het restant van mijn opwek tot 2031 volledig salderen.
Dat gaat sowieso niet op. Van wat je terugvoedt aan het net mag je alleen het percentage salderen. Waar de Peer op doelt is een functie in de excel van TNO die maximeert op eigen gebruik (eigenlijk inkoop). Effectief bereken je dan eerst wat er te salderen valt. En daarvan wordt dan het percentage ook daadwerkelijk gesaldeerd.

• Termy

Termy

de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:47:
[...]

omdat de wet gebaseerd is op de berekeningen met het rekenmodel van TNO. Is een bijlage van het wetsvoorstel.
Heb je daar een bron van? Deze bron van TNO suggereert juist het omgekeerde.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• de Peer

de Peer

under peer review

Termy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:15:
[...]

Heb je daar een bron van? Deze bron van TNO suggereert juist het omgekeerde.
In het wetsvoorstel wordt verwezen naar de TNO doorberekening.
Wat de precieze volgorde is geweest weet ik niet en kost me te veel tijd om uit te zoeken.

Waarschijnlijk is het gelijk op gegaan. bij de eerste aanzet tot het wetsvoorstel is TNO ingeschakeld en bij de definitieve documenten zijn de resultaten van de doorberekening gebruikt/geciteerd.

Wat nu denk ik vooral belangrijk is, is wat er in de definitieve documenten komt te staan. tot die tijd blijft het gissen wat men misschien bedoelde en wie iets verkeerd begrepen zou kunnen hebben.

De ongelukkige tekst die het heeft over 'kwh's invoeden op het net, die nog gesaldeerd mogen worden' is volgens mij geschreven na publicatie van de TNO studie.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 14-09-2022 16:23 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De Europese commissie heeft vandaag voor stroom uit andere primaire energiebronnen dan gas een prijsplafond van € 180/MWh voorgesteld/ingesteld? Eventuele meerwinsten worden afgeroomd en “herverdeeld”.
Hoe de markten hierop reageren en wat de gevolgen hiervan zijn moeten we afwachten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ArjoK
T-MOB schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:14:
[...]

Dat gaat sowieso niet op. Van wat je terugvoedt aan het net mag je alleen het percentage salderen. Waar de Peer op doelt is een functie in de excel van TNO die maximeert op eigen gebruik (eigenlijk inkoop). Effectief bereken je dan eerst wat er te salderen valt. En daarvan wordt dan het percentage ook daadwerkelijk gesaldeerd.
Dat dacht ik ook (jammer voor mij) de tekst in het wetsvoorstel is helder genoeg
De in de tabel genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteit
worden.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ArjoK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:28:
[...]

Dat ligt maar net aan je situatie... met alleen een dak op Noord en nog een meerjarig goedkoop contract gaat die vlieger niet op. (zeker niet als je het uitbesteedt) Ik schat dat de exploitatieprijs (over 15 jaar gerekend) voor een set op noord ligt op ca. € 0,11 - 0,14 per kWh. Voor zuid geldt je stelling zeker daar schat ik de exploitatiekosten op € 0,06 - 0,08 per kWh. Duikt het teruglevertarief hieronder dan kan je beter in wat anders duurzaams inversteren.
Als je noord laat meeliften op zuid hoeft het verschil niet zo groot te zijn. bij mij scheeld het ~ 10% een kwh kost bij mij gemiddeld (noord + zuid) 3,8 cent over 15 jaar, had ik het laten leggen was het 5 cent (gemiddeld) geweest.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:29:
De Europese commissie heeft vandaag voor stroom uit andere primaire energiebronnen dan gas een prijsplafond van € 180/MWh voorgesteld/ingesteld? Eventuele meerwinsten worden afgeroomd en “herverdeeld”.
Hoe de markten hierop reageren en wat de gevolgen hiervan zijn moeten we afwachten.
Idioterie vanuit de Europese commissie. Niet alleen wordt het een chaotische implementatie (elke lidstaat moet het zelf gaan handhaven), er bestaat ook een risico dat generatoren minder regel/reservemogen gaan aanbieden, omdat ze de winst toch moeten afdragen.

• de Peer

de Peer

under peer review

ArjoK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:41:
[...]

Dat dacht ik ook (jammer voor mij) de tekst in het wetsvoorstel is helder genoeg

[...]
Nee is dus absoluut niet helder.
1. Percentage van de ingevoede stroom
2. Percentage van de ingevoede stroom die in aanmerking komt voor salderen

Wachten dus op duidelijkheid.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:54:
[...]

hope for the best prepare for the worst, zoals altijd, meer kunnen we niet doen. :+

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een bericht over de voorgestelde maatregelen voor de energiemarkten (dus niet alleen voor stroom) van gisteren
op de website van de NOS: "Europa verplaatst megawinsten energieproducenten naar de consument"
- Zonder controle en handhaving?
Ik zie de energiebedrijven al luidkeels lachen in de directiekamers _O- ,
misschien geven ze de junior boekhouders een oefenopdracht in creatief boekhouden :Y .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ArjoK
twain4me schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:10:
[...]

Als je noord laat meeliften op zuid hoeft het verschil niet zo groot te zijn. bij mij scheeld het ~ 10% een kwh kost bij mij gemiddeld (noord + zuid) 3,8 cent over 15 jaar, had ik het laten leggen was het 5 cent (gemiddeld) geweest.
Dan moet je wel zuid hebben :)

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ArjoK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:01:
[...]

Dan moet je wel zuid hebben :)
dat is zeker waar :+

• twain4me
  • Nu online

twain4me

dunklefaser schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:01:
Een bericht over de voorgestelde maatregelen voor energie (dus niet alleen voor stroom) van gisteren
op de website van de NOS: "Europa verplaatst megawinsten energieproducenten naar de consument"
- Zonder controle en handhaving?
Ik zie de energiebedrijven al luidkeels lachen in de directiekamers _O- ,
misschien geven ze de junior boekhouders een oefenopdracht in creatief boekhouden :Y .
zijn er niet nog steeds een aantal gemeentes groot aandeelhouder? die zullen de boel wel redelijk eerlijk willen hebben aangezien die alle mensen met betaalingsproblemen op bezoek krijgen (en dat zijn hun kiezers)

• Termy

Termy

twain4me schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:59:
[...]

hope for the best prepare for the worst, zoals altijd, meer kunnen we niet doen. :+
M'n dak is zo vol als het kan dus hier moet ik het mee doen, of verhuizen :p.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Termy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:15:
[...]

Agh, dan loop je tegen de grenzen van de hoofdstop, de verdeler of de kabel aan, het is ook altijd wat. _O-

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:54:
[...]

Deze vind ik het duidelijkst:
"Percentage van de teruggeleverde elektriciteit dat jaarlijks gesaldeerd kan worden."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaLDhftTk2069Cx7kJFLS6iQBbQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/szhsSMflOk7KV75xVcWZ7QDJ.png?f=user_large

Ik ga er van uit dat TNO het goed heeft begrepen. Het update rapport vind je hier:

https://open.overheid.nl/...ingen-in-zonnepanelen.pdf

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-11 17:00
FransvWoerkom schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:06:

"Percentage van de teruggeleverde elektriciteit dat jaarlijks gesaldeerd kan worden."
Even afgezien van de formulering, de bedoeling is natuurlijk wel duidelijk.

Op dit moment kunnen we 100% salderen. Dat betekent dat je 100% van je verbruik mag salderen. Het zou op dit moment heel raar zijn als je 100% van wat je teruglevert mag salderen. Dan zou er bij particulieren helemaal geen discussie over TLV zijn. Als je salderen ziet als het terug draaien van een analoge meter. Dan heb je maximaal gesaldeert bij nul verbruik op een analoge meter. Als de analoge meter netto terug loopt dan krijg je te maken met de TLV.

Dus dan is de logisch conclusie dat 64% salderen is dat 64% van wat je verbruikt (dus wat geleverd wordt) mag salderen.

De manier waarop het geformuleerd wordt is extreem verwarrend. Maar ik denk dat er weinig verwarring kan zijn over wat de bedoeling is.

• FransvWoerkom
phicoh schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:29:
[...]

Even afgezien van de formulering, de bedoeling is natuurlijk wel duidelijk.

Op dit moment kunnen we 100% salderen. Dat betekent dat je 100% van je verbruik mag salderen. Het zou op dit moment heel raar zijn als je 100% van wat je teruglevert mag salderen. Dan zou er bij particulieren helemaal geen discussie over TLV zijn. Als je salderen ziet als het terug draaien van een analoge meter. Dan heb je maximaal gesaldeert bij nul verbruik op een analoge meter. Als de analoge meter netto terug loopt dan krijg je te maken met de TLV.

Dus dan is de logisch conclusie dat 64% salderen is dat 64% van wat je verbruikt (dus wat geleverd wordt) mag salderen.

De manier waarop het geformuleerd wordt is extreem verwarrend. Maar ik denk dat er weinig verwarring kan zijn over wat de bedoeling is.
Je draagt bij aan de verwarring door verbruik en levering door elkaar te gebruiken. Levering zit voor de meter, verbruik er achter.

Het zou op dit moment helemaal niet raar zijn om 100% van wat je teruglevert te salderen. In feite gebeurt dat bij huishoudens die precies evenveel opwekken als verbruiken. En op dit moment wordt er nooit meer gesaldeerd dan de levering. Dus huishoudens die meer opwekken dan verbruiken ( en dus ook meer terugleveren dan geleverd krijgen) houden na de saldering teruggeleverde energie over waar ze een terugleververgoeding voor krijgen. Over die terugleververgoeding is discussie.

Of het percentage betrekking heeft op levering of teruglevering is een kwestie van smaak en van een politieke keuze. Niet een kwestie van de logica waar jij mee komt. Huishoudens die meer terugleveren dan geleverd krijgen, hebben er belang bij dat dat percentage betrekking heeft op de teruglevering. Huishoudens die meer geleverd krijgen dan ze terugleveren hebben er belang bij dat dat percentage betrekking heeft op de levering. Ik denk dat de politiek gekozen heeft voor de huishoudens die meer terugleveren dan geleverd krijgen.

• de Peer

de Peer

under peer review

FransvWoerkom schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat de politiek gekozen heeft voor de huishoudens die meer terugleveren dan geleverd krijgen.
Dat is gok ik 5% van de zonnepaneelbezitters (op tweakers.net wat hoger). Dat zou ik dan weer geen logische keuze vinden, politiek gezien (draagvlak etc).

• phicoh
FransvWoerkom schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:25:

Of het percentage betrekking heeft op levering of teruglevering is een kwestie van smaak en van een politieke keuze.
De politieke discussie gaat over het afbouwen van de salderingsregeling. Dan gaat de keuze echt niet vallen op een systeem waarbij tijdens de afbouw sommigen meer mogen salderen dan daarvoor.

Ja, technisch gezien is het een politieke keuze.

Politiek gezien is er helemaal geen keuze en is het helder wat er bedoeld wordt. Het gaat alleen om de juiste formulering.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:43
Het lijkt mij het meest logisch (ook verzoek van de netbeheerder) dat het gaat om saldering van je normale verbruik. Je meter registreert wat je afneemt en wat je teruglevert. Alles wat er in je huis (voor de meter) gebeurt wordt niet geregistreerd.

Stel je verbruikt nu 2000 kWh en je wekt dat ook op dan mag je nu 100% daarvan salderen. Oftewel, geen btw en andere heffingen betalen. Straks mag je 64% van die 2000 kWh salderen en 36% van dat verbruik moet je btw etc over betalen. En dat percentage daalt per jaar. Alles wat je meer dan die 2000 opwekt krijg je (net als nu) de terugleververgoeding voor die je afspreekt met je leverancier.
Moeilijker dan dit is het niet toch?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• FransvWoerkom
phicoh schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:34:
[...]
... een systeem waarbij tijdens de afbouw sommigen meer mogen salderen dan daarvoor.
[..]
Dat moet je me uitleggen. Liefst met een voorbeeld.

• de Peer

de Peer

under peer review

phicoh schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:34:
[...]

waarbij tijdens de afbouw sommigen meer mogen salderen dan daarvoor.
Meer dan 100% salderen (huidige situatie) is niet mogelijk.

• de Peer

de Peer

under peer review

wheli schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:37:
Het lijkt mij het meest logisch (ook verzoek van de netbeheerder) dat het gaat om saldering van je normale verbruik. Je meter registreert wat je afneemt en wat je teruglevert. Alles wat er in je huis (voor de meter) gebeurt wordt niet geregistreerd.

Stel je verbruikt nu 2000 kWh en je wekt dat ook op dan mag je nu 100% daarvan salderen. Oftewel, geen btw en andere heffingen betalen. Straks mag je 64% van die 2000 kWh salderen en 36% van dat verbruik moet je btw etc over betalen. En dat percentage daalt per jaar. Alles wat je meer dan die 2000 opwekt krijg je (net als nu) de terugleververgoeding voor die je afspreekt met je leverancier.
Moeilijker dan dit is het niet toch?
inderdaad, dit is wat er waarschijnlijk bedoeld wordt, maar door de ongelukkige woordkeuze en zinsbouw is het zeer verwarrend en voor verschillende interpretaties vatbaar.

• phicoh
FransvWoerkom schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:42:
[...]

Dat moet je me uitleggen. Liefst met een voorbeeld.
Stel afname is 1000 kWh, invoering 10.000 kWh.

Dan op dit moment is het mogelijk om 1000 kWh te salderen. En 9000 kWh valt onder de TLV.

Dan zou je in de toekomst met 64% salderen verwachten dat je 640 kWh mag salderen en dat 9360 kWh onder de TLV zal vallen.

Maar als we het anders lezen, dan zou je opeens 6400 kWh mogen salderen en valt er maar 3600 onder de TLV. Dat is geen logische interpretatie.

• de Peer

de Peer

under peer review

phicoh schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:52:
[...]

Maar als we het anders lezen, dan zou je opeens 6400 kWh mogen salderen
Ja maar je had maar 1000 kWh afname, dus kun je max 1000 kWh salderen. Is dus 100%

• FransvWoerkom
In de kamerbrief van 2020 schrijft minister Wiebes:

"De in de tabel genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteit
worden."

In de kamerbrief van 2022 schrijft minister Jetten:

"De genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteit
worden."

Dit lijkt me voor geen andere uitleg vatbaar tenzij je denkt dat met "op het net is ingevoerd" eigenlijk betekent "van het net is afgenomen".

Misverstanden kwamen pas toen al dan niet goedwillende verklaarders er "opwek" en "verbruik" bij gingen halen.

• phicoh
FransvWoerkom schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:21:
In de kamerbrief van 2020 schrijft minister Wiebes:

"De in de tabel genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteit
worden."

In de kamerbrief van 2022 schrijft minister Jetten:

"De genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteit
worden."

Dit lijkt me voor geen andere uitleg vatbaar tenzij je denkt dat met "op het net is ingevoerd" eigenlijk betekent "van het net is afgenomen".
Inderdaad, dat wordt bedoeld. De limiet voor salderen wordt bepaald door de afgenomen elektriciteit.

• FransvWoerkom
phicoh schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:29:
[...]

Inderdaad, dat wordt bedoeld. De limiet voor salderen wordt bepaald door de afgenomen elektriciteit.
...en door het percentage van de teruglevering uit de afbouwtabel.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:09
phicoh schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:29:
[...]

Zou best wel tof zijn,kun je lekker veel energie verspillen,want je hoeft toch maar 36 procent te betalen (eerste jaar dan)

1 PVoutput . Dongen NB

• phicoh
FransvWoerkom schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:37:
[...]

...en door het percentage van de teruglevering uit de afbouwtabel.
Het lijkt erop dat wat daadwerkelijk in het wetsvoorstel staat precies verkeerd om is. En dezelfde formulering wordt gebruikt in de memorie van toelichting.

Dus het lijkt er wel op dat degenen die een flinke extra capaciteit hebben het langst van salderen kunnen profiteren. Als je 4 keer zoveel invoert als dat je afneemt dan kan je t/m 2030 nog volledig salderen (met de hudige formulering).

Ik vraag me af of iemand in de kamer zich dat realiseert...
Termy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:15:
Je huis heeft toch ook muren?
https://www.google.com/se...el+op+gevel&tbm=isch&sa=X
:*)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• reneeke1970
phicoh schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:42:
[...]

Het lijkt erop dat wat daadwerkelijk in het wetsvoorstel staat precies verkeerd om is. En dezelfde formulering wordt gebruikt in de memorie van toelichting.

Dus het lijkt er wel op dat degenen die een flinke extra capaciteit hebben het langst van salderen kunnen profiteren. Als je 4 keer zoveel invoert als dat je afneemt dan kan je t/m 2030 nog volledig salderen (met de hudige formulering).

Ik vraag me af of iemand in de kamer zich dat realiseert...
Natuurlijk weten ze dat,hoe moet je anders iemand overtuigen veel panelen te leggen.
Krijg je straks weer van die zielige daken met zes panelen omdat ze maar 2000 kWh verbruiken in huis.
Best jammer als er dertig panelen op dat dak passen.
Dus ze maken de juiste keuze.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Hè toch,dacht nog wel dat ik de enige was

1 PVoutput . Dongen NB

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-11 09:28
Even er info, ik heb die vraag over de kozijnen ook maar even aan de instanties gesteld.
Het schijnt zo te zijn dat die profielen dus niets te maken hebben met dat triple glas.
Als de kozijnen maar 1.5 W/m2K of beter zijn, is het ok voor de subsidie.
Of de kozijnen die er nu in zitten dat zijn is de vraag.
Maar in ieder geval is mijn vraag niet meer relevant.

• Termy

Termy

Wel van vrij beperkt nut helaas. Bebouwing vrij dicht op elkaar en zo. Wel een zijgevel op west dat de helft het jaar redelijk zon vangt. Op een moment wil ik daar wel proberen panelen op te knallen maar ik verwacht er niet veel van.

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 23:51
N.a.v. de recente berichten ga ik het even voor mijn situatie op een rijtje zetten wat ik denk dat er gaat gebeuren. Dan kan ik even concreet maken voor mijn situatie. Als ik het mis heb hoor ik het graag.

Huis wordt opgeleverd 1 jan 2023. Op zuid 8 panelen, op oost en west beide 10. Totale opbrengst +/- 8500kwh per jaar. Geschatte energiebehoefte per jaar 9500 kwh.

* Huidige situatie: ik moet 1000 kwh per jaar kopen. Ongeacht wanneer ik de zelf opgewekte energie gebruik en ontvang geen TLV

*Vanaf 2025: Ik mag 65% van 8500 kwh salderen, dus moet 35% (2975kwh) + 1000 kwh kopen. Maar over die 2975 kwh ontvang ik wel TLV.

*Vanaf 2031: Ik mag niets meer 1 op 1 salderen, dus moet 9500 kwh kopen, maar ontvang over 8500 kwh TLV.

Als dit klopt ben ik er uit, klopt dit niet dan mis ik toch nog iets.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
berndw schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:28:
N.a.v. de recente berichten ga ik het even voor mijn situatie op een rijtje zetten wat ik denk dat er gaat gebeuren. Dan kan ik even concreet maken voor mijn situatie. Als ik het mis heb hoor ik het graag.

Huis wordt opgeleverd 1 jan 2023. Op zuid 8 panelen, op oost en west beide 10. Totale opbrengst +/- 8500kwh per jaar. Geschatte energiebehoefte per jaar 9500 kwh.

* Huidige situatie: ik moet 1000 kwh per jaar kopen. Ongeacht wanneer ik de zelf opgewekte energie gebruik en ontvang geen TLV

*Vanaf 2025: Ik mag 65% van 8500 kwh salderen, dus moet 35% (2975kwh) + 1000 kwh kopen. Maar over die 2975 kwh ontvang ik wel TLV.

*Vanaf 2031: Ik mag niets meer 1 op 1 salderen, dus moet 9500 kwh kopen, maar ontvang over 8500 kwh TLV.

Dat klopt best aardig denk ik, met als aanvulling dat je tussen 2023 en 2031 in een aantal stappen minder mag salderen & dus procentueel meer TLV krijgt.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• de Peer

de Peer

under peer review

*Vanaf 2025: Ik mag 65% van 8500 kwh salderen,
Nee die percentages gaan over je afname van het net, niet je teruglevering/opwek.

• berndw
de Peer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:57:
[...]

Nee die percentages gaan over je afname van het net, niet je teruglevering/opwek.
Ok, bij mijn voorbeeld is inderdaad het gebruik 'voor de meter' nog niet meegenomen. Of bedoel je dat ik 65% van 9500 kwh mag salderen?

[ Voor 7% gewijzigd door berndw op 16-09-2022 11:05 ]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:16
Dit was wat ik had begrepen van de uitwerking van het nieuwe voorstel voor saldering. Het percentage zou gelden voor de hoeveelheid beschikbare kW's voor saldering. Daarmee zouden mensen die veel terugleveren in verhouding tot wat ze afnemen in het voordeel zijn omdat ze langer 100% van hun afname kunnen blijven salderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5R6WPTX9wK1TFH15UsdjP7COGDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwHKaiCsvI5wOOlZtmTurzrM.jpg?f=fotoalbum_large

Had ik het verkeerd begrepen of is het inmiddels aangepast?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik laat me door de overheid verrassen wat de afbouw van de salderingsregeling betreft,
alles andere hier lijkt me op dit moment wensdenken en speculatie,
dus uitstekend geschikt voor borrelpraat in de "Duurzame Kroeg" :)F _O-

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 16-09-2022 12:12 ]

• ArjoK
de Peer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:57:
[...]

Dat zou mooi zijn maar ik lees het toch overal "De genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteitdat door de kleinverbruiker op het net is ingevoed"en dan heeft @berndw (als hij de juiste percentages gebruikt en de opmerking van @fenrir over het deel eigengebruik meeneemt) goed gerekend.
De toevoeging "waarvoor nog gesaldeerd mag worden." slaat in mijn optiek op de grens van wat je kan salderen nl. nooit meer dat je zelf afneemt/verbruikt van het net.

btw Ik zou willen dat de visie van @de Peer waarheid wordt.
Ik ga nu maar met @dunklefaser afwachten hoe de uitvoering er uit gaat zien.

[ Voor 10% gewijzigd door ArjoK op 16-09-2022 12:22 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Opgewekte stroom van de zonnepanelen die je direct (op hetzelfde moment) verbruikt zou je ook nog mee moeten nemen. Hierdoor komt je sommetje er wat anders uit te zien.

Stel dat jij 20% van je opgewekte stroom direct weet je gebruiken op jaarbasis dan heb je dus geen 8500 kWh te salderen maar 6800 kWh. Want dit is dan wat je van je opgewekte stroom op jaarbasis teruglevert.

Als voorbeeld:
Voor dit jaar heb ik tot nu toe 23% van de door mij opgewekte stroom direct zelf gebruikt door overdag apparatuur aan te zetten. Voorheen zat ik op ongeveer 15%, ik heb nu een 1000 W boiler geschakeld op basis van stroom die op dat moment het stroomnet opvoerd wordt.

Van klussen krijg je grijze haren

• reneeke1970
Sjamo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:38:
Dit was wat ik had begrepen van de uitwerking van het nieuwe voorstel voor saldering. Het percentage zou gelden voor de hoeveelheid beschikbare kW's voor saldering. Daarmee zouden mensen die veel terugleveren in verhouding tot wat ze afnemen in het voordeel zijn omdat ze langer 100% van hun afname kunnen blijven salderen.

[Afbeelding]

Keurig gedaan.
Om nou jezelf te overtuigen dat dit de juiste wijze is moet je voor de grap de tabel eens omdraaien op de peer manier.
En dan nog een tabel er naast,waarbij je je verbruik verhoogd van 2000 naar 6000 kWh,maar nog steeds 4000 terug leveren.
Dan kun je zien dat je die extra verspilling van 4000 kWh maar voor 36 procent hoeft af te rekenen. Nou dat zou een mooie grap zijn van onze regering

1 PVoutput . Dongen NB

• berndw
fenrir schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:15:
[...]

Opgewekte stroom van de zonnepanelen die je direct (op hetzelfde moment) verbruikt zou je ook nog mee moeten nemen. Hierdoor komt je sommetje er wat anders uit te zien.

Stel dat jij 20% van je opgewekte stroom direct weet je gebruiken op jaarbasis dan heb je dus geen 8500 kWh te salderen maar 6800 kWh. Want dit is dan wat je van je opgewekte stroom op jaarbasis teruglevert.

Als voorbeeld:
Voor dit jaar heb ik tot nu toe 23% van de door mij opgewekte stroom direct zelf gebruikt door overdag apparatuur aan te zetten. Voorheen zat ik op ongeveer 15%, ik heb nu een 1000 W boiler geschakeld op basis van stroom die op dat moment het stroomnet opvoerd wordt.
Klopt, ik heb dat buiten beschouwing gelaten. Ik weet simpelweg niet waar ik mee kan rekenen. Ik heb nu geen panelen en wel gas. Straks ga ik voor het eerst met panelen werken en een compleet nieuwe woning met warmtepomp.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

berndw schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:52:
[...]

Klopt, ik heb dat buiten beschouwing gelaten. Ik weet simpelweg niet waar ik mee kan rekenen. Ik heb nu geen panelen en wel gas. Straks ga ik voor het eerst met panelen werken en een compleet nieuwe woning met warmtepomp.
Ik zit nu zelf op 23% van 4400 kWh = ongeveer 1000 kWh wat direct verbruikt wordt. Trek ik dit door naar het einde van het jaar dan zullen we nog 1250 kWh direct verbruikt hebben.

Jij zal een ander huishouden hebben dan wij hier, wellicht een ev die in het weekend overdag mag/kan laden en/of een warmtepomp (ik heb geen idee). Voor je berekening maakt het wel uit of je dit meeneemt op niet. Misschien moet je niet uitgaan van een percentage maar een hoeveelheid kWh meenemen die je direct verbruikt. Je kan ook naar meerdere scenario’s kijken door bijv 0 kWh / 1000 kWh en 2000 kWh direct verbruik mee te nemen.

Van klussen krijg je grijze haren

• de Peer

de Peer

under peer review

ArjoK schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:09:
[...]

De toevoeging "waarvoor nog gesaldeerd mag worden." slaat in mijn optiek op de grens van wat je kan salderen nl. nooit meer dat je zelf afneemt/verbruikt van het net.
dat zou een domme toevoeging zijn, want meer dan 100% salderen is onmogelijk.
Ik niet, ik heb een flink overschot (9000 kWh) dus ik hoop dat de percentages over de invoeding op het net gaan.

De brief is onduidelijk, maar het TNO rekenmodel is wel duidelijk. de kans lijkt mij klein dat TNO het hier compleet verkeerd heeft.
reneeke1970 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:44:
[...]

En dan nog een tabel er naast,waarbij je je verbruik verhoogd van 2000 naar 6000 kWh,maar nog steeds 4000 terug leveren.
Dan kun je zien dat je die extra verspilling van 4000 kWh maar voor 36 procent hoeft af te rekenen. Nou dat zou een mooie grap zijn van onze regering
Ja klopt dat zou inderdaad ook een onwenselijke uitwerking zijn. Maar men gaat er misschien vanuit dat de meeste klanten/gebruikers hun gedrag maar beperkt aanpassen.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 16-09-2022 13:23 ]

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 09:36
reneeke1970 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:44:
[...]
Ik snap niet wat je bedoelt? Ik heb hetzelfde in een openoffice werkblad gezet en dan krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JVodmY8WGaDgiSmnZ17PVQVf7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hOtyduuE80Qdo12wvNmRJkbd.png?f=fotoalbum_large

Eigen verbruik tel ik hier ook even voor het gemak als "Salderen" (maar dan binnenshuis, niet via maatschappij).

• T-MOB
de Peer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:22:
[...]

dat zou een domme toevoeging zijn, want meer dan 100% salderen is onmogelijk.

[...]

Ik niet, ik heb een flink overschot (9000 kWh) dus ik hoop dat de percentages over de invoeding op het net gaan.

De brief is onduidelijk, maar het TNO rekenmodel is wel duidelijk. de kans lijkt mij klein dat TNO het hier compleet verkeerd heeft.
Het TNO-model zegt er dit over:
code:
1
2
3
4
5
{=Hoeveel_Mag_Salderen * 
    IF(Jaarlijks Productie <= Electriciteitsverbruik,
       (1-Percentage_Eigen_Verbruik),
       (Electriciteitsverbruik/Jaarlijkse_Productie)-Percentage_Eigen_Verbruik)
}

Dit komt er op neer dat je maximaal 64% (2025) van het laagste van verbruik of teruglevering mag salderen. De kamerbrief spreekt daar verder niet over. De berekening van TNO wordt in het wetsvoorstel alleen gebruikt om te onderbouwen dat de terugverdientijd acceptabel blijft. Dus ik heb goede hoop dat het voor jou (en voor mij ;)) toch gunstig uit gaat pakken.
phicoh schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:52:
[...]
Stel afname is 1000 kWh, invoering 10.000 kWh.
...
Maar als we het anders lezen, dan zou je opeens 6400 kWh mogen salderen en valt er maar 3600 onder de TLV. Dat is geen logische interpretatie.
Dat het je mag salderen wil niet zeggen dat je het ook kunt salderen. Om te kunnen salderen moet je ook verbruikt hebben. Dus de situatie wordt dan dat je 1000kWh saldeert en over de overige 9000kWh krijg je TLV. Zo werkt het nu je nog onbeperkt mag salderen immers ook.

• phicoh
T-MOB schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:55:

Dat het je mag salderen wil niet zeggen dat je het ook kunt salderen. Om te kunnen salderen moet je ook verbruikt hebben. Dus de situatie wordt dan dat je 1000kWh saldeert en over de overige 9000kWh krijg je TLV. Zo werkt het nu je nog onbeperkt mag salderen immers ook.
Waar het op neer lijkt te komen is dat als je 4x meer invoert dan dat je afneemt, je tot het einde volledig kan salderen. Iemand bijv. precies evenveel invoert als afneemt wordt meteen gekort.

• FransvWoerkom
ArjoK schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:09:
[...]

Dat zou mooi zijn maar ik lees het toch overal "De genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteitdat door de kleinverbruiker op het net is ingevoed"en dan heeft @berndw (als hij de juiste percentages gebruikt en de opmerking van @fenrir over het deel eigengebruik meeneemt) goed gerekend.

Ik ga nu maar met @dunklefaser afwachten hoe de uitvoering er uit gaat zien.
@de Peer had het over de percentages in het oorspronkelijke bericht van @berndw die percentages van de opwekking van zijn zonnepanelen nam.

• reneeke1970
mdvmine schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:29:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt? Ik heb hetzelfde in een openoffice werkblad gezet en dan krijg ik dit:

[Afbeelding]

Eigen verbruik tel ik hier ook even voor het gemak als "Salderen" (maar dan binnenshuis, niet via maatschappij).
Ik snap jou ook niet,eigen gebruik heeft niks met salderen te maken.je word afgerekend op afname en terug leveren.
Eigen gebruik is stroom die niet bestaat voor salderen.
Maar @Sjamo snapt het precies,dus die kan zijn tabel zo omdraaien.

1 PVoutput . Dongen NB

• T-MOB
phicoh schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:47:
[...]
Waar het op neer lijkt te komen is dat als je 4x meer invoert dan dat je afneemt, je tot het einde volledig kan salderen. Iemand bijv. precies evenveel invoert als afneemt wordt meteen gekort.
Daar hoop ik wel op. En vanuit stimuleringsoogpunt is het ook prima natuurlijk. Want voor het het klimaat is het het beste als iedereen zijn dak maximaal vollegt. De hoeveelheid PV op daken blijft vooralsnog ook achter bij de ambities van net rijk.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:16
Sjamo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:38:

[Afbeelding]

Ik quote mezelf om 2 printscreens bij te voegen die volgens mij ook ondersteunen dat de hoeveelheid teruggeleverde, dus van de klant aan de energieleverancier geleverde hoeveelheid kW's de basis is voor de percentages. Zou Greenchoice het dan ook verkeerd zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYjPpbPjWV0yozO4c8NQZafBMXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79ZCvh86pGZ5SyBiQrxtvVkT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEVJLhx_xIMtPmxBkMPAJnRE8G0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odRNaDMKJk5xx8XngvRdXldY.jpg?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
Sjamo schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:35:
[...]

Ik quote mezelf om 2 printscreens bij te voegen die volgens mij ook ondersteunen dat de hoeveelheid teruggeleverde, dus van de klant aan de energieleverancier geleverde hoeveelheid kW's de basis is voor de percentages. Zou Greenchoice het dan ook verkeerd zien?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat ze hier vooruit lopen op een foutje in de wet.
Ze salderen niet in kWh maar in euro.
Op de belasting en ode na,in feite leggen ze hier uit wat momenteel budget energie en nog een paar boeven doen. Dacht de nle ....
En natuurlijk doen de dynamische leveranciers het nu ook al zo. Dus het is de vraag in hoeverre budget energie het fout doet.

1 PVoutput . Dongen NB

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:52
In het wetsvoorstel staat duidelijk dat het een percentage van de 'invoeding' is, dus wat je teruglevert.

Nu: afname 2000 kWh, teruglevering 1500 kWh, dan moet je dus nog 500 kWh betalen
Straks: afname 2000 kWh, teruglevering 1500 kWh, 64% van 1500 = 960. 2000 - 960 = 1040 kWh betalen.

Huidige salderingsregeling staat hier: https://wetten.overheid.n...z=2022-08-01&g=2022-08-01

Dit wordt:
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met een percentage als bedoeld in artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag van de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
En die percentages worden dan:
a. het kalenderjaar 2025 64%;
b. het kalenderjaar 2026 64%;
c. het kalenderjaar 2027 55%;
d. het kalenderjaar 2028 46%;
e. het kalenderjaar 2029 37%;
f. het kalenderjaar 2030 28%;
g. de kalenderjaren vanaf 2031 0%

[ Voor 62% gewijzigd door Kalentum op 16-09-2022 17:33 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat Greenchoice hierboven uit de hoge hoed tovert is wel echt iets nieuws
en staat zo niet in een wetsvoorstel, voor zover ik weet.

Vanaf 2025 gaat het salderen volgens GC alleen nog maar over de belastingen, natuurlijk met de bekende afbouwpercentages - de 80%? "TLV" voeren ze als energieleverancier tegelijkertijd! voor het saldeerbare deel van de levering in. Met het levertarief bedoelen ze het "kale levertarief" voor heffingen & belastingen.
Of lees ik dit verkeerd?

P.S.: Blijkbaar hanteren ze nog een apart teruglevertarief voor de echte teruglevering??

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 16-09-2022 18:12 ]

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 09:23

aip

Kalentum schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:22:
In het wetsvoorstel staat duidelijk dat het een percentage van de 'invoeding' is, dus wat je teruglevert.

Nu: afname 2000 kWh, teruglevering 1500 kWh, dan moet je dus nog 500 kWh betalen
Straks: afname 2000 kWh, teruglevering 1500 kWh, 64% van 1500 = 960. 2000 - 960 = 1040 kWh betalen.

Huidige salderingsregeling staat hier: https://wetten.overheid.n...z=2022-08-01&g=2022-08-01

Dit wordt:

[...]

En die percentages worden dan:

[...]
De wettekst lijkt mij duidelijk, maar dat laat onverlet dat de jaren 2025 e.v. interessant worden. Ik voorzie wat juridische procedures. Maar dat was bij de verwijdering van de gasaansluiting ook zo, en daar heeft de afnemer ook gelijk gekregen en menigeen daardoor de gasaansluiting gratis laten kunnen verwijderen (mijzelf incluis). En verder: gelet op alle onrust op de energiemarkt zou het mij niet verbazen wanneer er nog het nodige gaat wijzigen op dit vlak.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
Ok, nou het nut van energiebesparen is onderstreept:
GC 1/10-31/12: 3,45 m3 gas, 1,04 kWh normaaltarief en 0,70 daltarief
Kortom 2x de prijs van het lopende kwartaal.

Blij om al aardig verduurzaamd te hebben. En nog wat ingedekt met zonnepanelendelen.
Ben benieuwd hoe het verrekenen straks gaat met tarieven per kwartaal en soms een tekort en soms een overschot.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• D_Jeff
  • Laatst online: 16:33
Andrehj schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:00:
[...]

Inderdaad. Alles eruit is het beste. Ik heb wel eens gezien dat ook het voorschakelapparaat nog bleef zitten en daarbij ook nog stroom bleef verbruiken. Dat is vast niet wat je wilt.
Zo'n led-balk heeft al die meuk van starters en voorschakelapparaten helemaal niet nodig, die moet je gewoon direct op de 230V aansluiten.
Vandaag alles binnen gehad, in de verpakking zat ook een "neppe" starter (wat eigenlijk niets anders is als een metaaldraadje) -- Maar alles werkt netjes.

---------
@Franciesco Dank voor je tip 8-)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 12:10
BarryH schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:05:
Ok, nou het nut van energiebesparen is onderstreept:
GC 1/10-31/12: 3,45 m3 gas, 1,04 kWh normaaltarief en 0,70 daltarief
Kortom 2x de prijs van het lopende kwartaal.

Blij om al aardig verduurzaamd te hebben. En nog wat ingedekt met zonnepanelendelen.
Ben benieuwd hoe het verrekenen straks gaat met tarieven per kwartaal en soms een tekort en soms een overschot.
Had hem ook net binnen, 19:10 dus mooi in het weekend en buiten de openingstijden van de klantenservice. Wij komen van 80 euro, en gaan nu met al die prijsverhogingen naar 345,- per maand. En dat met zonneboiler, spouwmuurisolatie, hr++ glas, vloer en dak isolatie, hybride warmtepomp, zonnepanelen . Heb echt medelijden met mensen die minder gedaan hebben on duurzaam te zijn . Man man man dit is toch niet vol te houden ???

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• BarryH
@Cybersijp Gelukkig altijd nog wat te optimaliseren :).
b.v. de hybride: ik heb een oude ELGA en verwarm tot rond het vriespunt daarmee. Daaronder pas de gas cv.

En de verwarmingsondersteuning van de ZB net aangepast:de retour CV leiding gaat altijd door de ZB (Verwarmingsondersteuning). In de winter zal daardoor de hybride WP ook de top van de ZB opwarmen tot 28-32 graden. Dus nog minder gas nodig voor naverwarmen.

Afgelopen 12 maanden maar 38m3 gas (en 2960 kWh voor ELGA) voor verwarming (ipv ca. 1300-1400m3 voor de ELGA)

Welk deel van de verwarming vangt bij jou de hybride af?

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 16-09-2022 22:51 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 12:10
BarryH schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:50:
@Cybersijp Gelukkig altijd nog wat te optimaliseren :).
b.v. de hybride: ik heb een oude ELGA en verwarm tot rond het vriespunt daarmee. Daaronder pas de gas cv.

En de verwarmingsondersteuning van de ZB net aangepast:de retour CV leiding gaat altijd door de ZB (Verwarmingsondersteuning). In de winter zal daardoor de hybride WP ook de top van de ZB opwarmen tot 28-32 graden. Dus nog minder gas nodig voor naverwarmen.

Afgelopen 12 maanden maar 38m3 gas (en 2960 kWh voor ELGA) voor verwarming (ipv ca. 1300-1400m3 voor de ELGA)

Welk deel van de verwarming vangt bij jou de hybride af?
Tot een graad of 3 buiten kan ik het met de hybride af , daarna heb ik te veel uitstraling van warmte om te met elektriciteit nog op te kunnen wekken . Maar heb airco in de woonkamer , denk dat ik die erbij ga schakelen om de boel evenzogoed op elektriek warm te krijgen .

Normaal gezin zal me deze prijzen naar 1000 euro per maand gaan , das niet te doen . ben dus ook erg benieuwd waar de overheid mee gaat komen . hogere prijzen en alles in procentueeel dacht ik qua belastingen en toeslagen dus komt daarmee ook veel meer in t laatje van de overheid . kortom #benieuwd

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:30
Even een vraagje voor de rest hier. Hoe regelen jullie in de winter de temperatuur in je slaapkamer / slapen jullie met een raam open?

Wij hebben een (aan-uit) W/W warmtepomp en vloerverwarming op alle verdiepingen. We kunnen geen zone-regeling toepassen (op kamer niveau). In theorie kunnen wij het meest zuinig ons huis verwarmen door alle groepen van de vloerverwarming open te zetten en dan alle verdiepingen op dezelfde temperatuur te stoken (zeg een graad of 21).

Nu hebben wij (helaas) alleen mechanische ventilatie. Als wij de slaapkamer deur dicht houden, en raam dicht houden (maar ventilatie-rooster open) stijgt de CO2 waarde in de slaapkamer veel te snel. Oftewel: we moeten beter ventileren. Beste manier om dat te doen is door het raam in kiepstand te zetten. Bonus effect: mijn vriendin slaapt graag met raam open en wil de slaapkamer het liefst op een graad of <18 hebben. (ik zelf denk ik ook, maar zou ook wel kunnen wennen aan minder dekens en slapen op 21 graden).

Wat is nu het meest duurzaam (+gezond)?

1) Groep(en) naar slaapkamer dicht draaien en dan 's nachts raam open? Dan lijkt me dat we nog steeds die kamer stoken met de rest van de groepen in het huis...

2) Groepen open laten, en alleen tijdens slapen raam open, en 's ochtends weer dicht doen? Dan ben je 's nachts wel een kamer aan het verwarmen terwijl de koude(?) winterlucht alles rap afkoelt?

3) Raam dicht, slaapkamer deur open, en dan maar slapen op 21 graden? (weet niet of ik mijn vriendin zo ver krijg ;) )
Yaldair schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:45:
Even een vraagje voor de rest hier. Hoe regelen jullie in de winter de temperatuur in je slaapkamer / slapen jullie met een raam open?

Wij hebben een (aan-uit) W/W warmtepomp en vloerverwarming op alle verdiepingen. We kunnen geen zone-regeling toepassen (op kamer niveau). In theorie kunnen wij het meest zuinig ons huis verwarmen door alle groepen van de vloerverwarming open te zetten en dan alle verdiepingen op dezelfde temperatuur te stoken (zeg een graad of 21).

Nu hebben wij (helaas) alleen mechanische ventilatie. Als wij de slaapkamer deur dicht houden, en raam dicht houden (maar ventilatie-rooster open) stijgt de CO2 waarde in de slaapkamer veel te snel. Oftewel: we moeten beter ventileren. Beste manier om dat te doen is door het raam in kiepstand te zetten. Bonus effect: mijn vriendin slaapt graag met raam open en wil de slaapkamer het liefst op een graad of <18 hebben. (ik zelf denk ik ook, maar zou ook wel kunnen wennen aan minder dekens en slapen op 21 graden).

Wat is nu het meest duurzaam (+gezond)?

1) Groep(en) naar slaapkamer dicht draaien en dan 's nachts raam open? Dan lijkt me dat we nog steeds die kamer stoken met de rest van de groepen in het huis...

2) Groepen open laten, en alleen tijdens slapen raam open, en 's ochtends weer dicht doen? Dan ben je 's nachts wel een kamer aan het verwarmen terwijl de koude(?) winterlucht alles rap afkoelt?

3) Raam dicht, slaapkamer deur open, en dan maar slapen op 21 graden? (weet niet of ik mijn vriendin zo ver krijg ;) )
Beste oplossing is WTW-ventilatie, dat kan ook decentraal. Nadelen zijn de prijs en dat je zeker een decentraal systeem op een slaapkamer altijd (iets) zult horen.
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Wat ik in jullie geval zou doen:
  • VVW overal open, maar niet op jullie slaapkamer
  • Raam dicht en deur open
  • Temperatuur in huis een graad lager.
Zo'n open raam is een gigantisch gat in jullie geïsoleerde schil, daardoor verlies je veel warmte.

Maar je moet ook je ventilatie tegen het licht houden. Ook met alleen afzuiging zou het systeem zodanig moeten zijn dat er voldoende verse lucht in de slaapkamer komt. Is de spleet onder de deur wel hoog genoeg? Voor 2 personen moet die minimaal 2 cm zijn, maar liever nog wat meer.
Of zitten je roosters vol met stof? Maak je die wel eens schoon?
(nog een voordeel van centrale WTW-ventilatie: het is veel makkelijker om de filters in de unit 4x per jaar even schoon te zuigen dan de roosters van al je ramen)

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 17-09-2022 09:43 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BarryH
Cybersijp schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:33:
[...]

Tot een graad of 3 buiten kan ik het met de hybride af , daarna heb ik te veel uitstraling van warmte om te met elektriciteit nog op te kunnen wekken . Maar heb airco in de woonkamer , denk dat ik die erbij ga schakelen om de boel evenzogoed op elektriek warm te krijgen .

Normaal gezin zal me deze prijzen naar 1000 euro per maand gaan , das niet te doen . ben dus ook erg benieuwd waar de overheid mee gaat komen . hogere prijzen en alles in procentueeel dacht ik qua belastingen en toeslagen dus komt daarmee ook veel meer in t laatje van de overheid . kortom #benieuwd
Maar je hybride blijft wel meedoen?

• IvoB2
Altijd slapen met ramen open.
In de zomer door de dag raam dicht en buitenluiken dicht.
In de slaapkamers staan L/L binnenunits (aangesloten op de buitenunit van de L/W WP).
Maar die hebben we dit jaar nog niet moeten gebruiken.
Verwarmen doen we de slaapkamers sowieso nooit.
Bij openstaande raam zijn slaapkamerdeuren (in het stookseizoen) dicht.
Slapen ook niet onder dekens maar onder een all season donsdeken.
CO2 zit nu op 407 ppm, lijkt me niet ongezond.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 17-09-2022 10:36 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:27
Ik heb op de benedenverdieping de ventilatieroosters minimaal open. Idee voor mij is dat een groot deel van de ventilatie door het open trapgat komt via de slaapkamers. Dit voorkomt koude luchtstroom in de woonkamer en geeft een zo laag mogelijke temperatuur op de slaapkamers.

Op de slaapkamers heb ik de ventilatieroosters van de slaapkamers onderling ingeregeld met co2 meter. Bij de kinderen klein beetje open en op onze slaapkamer volledig open.

In alle kamers blijft de Co2 beneden de 1.000ppm ook met alle ramen dicht.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 17-09-2022 10:47 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Ik heb een SolarEdge omvormer, en de hele dag zie ik al geen productiedata in de portal/app. Hebben anderen dit ook?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 12:10
JeroenH schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:04:
Ik heb een SolarEdge omvormer, en de hele dag zie ik al geen productiedata in de portal/app. Hebben anderen dit ook?
ja laatste update was om 10:01

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Ok, thanks, dan ga ik me er verder geen zorgen over maken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

IvoB2 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:28:
[...]

Ben je de woning aan het doorluchten of zo? Rond de 400 ppm is de concentratie van de buitenlucht…

• Yaldair
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:42:
Is de spleet onder de deur wel hoog genoeg? Voor 2 personen moet die minimaal 2 cm zijn, maar liever nog wat meer.
Die is een denderende ~8mm. De vorige bewoner heeft alle eikenhouten deuren op 223.5cm afgezaagd. Vervolgens zelf een vloer gelegd (natuursteen, dus niet helemaal recht) dus zodoende minimale ruimte. Ik denk dat ik in theorie misschien nog wel een ringetje kan plaatsen bij de paumelle scharnieren, maar die 2mm gaat het waarschijnlijk ook niet doen.

Misschien eens kijken of een rooster geplaatst kan worden...al wil het oog (van mijn vriendin) ook wat. Dus weet niet wat waarschijnlijker is, deur afzagen om zo 1.5-2cm ruimte te krijgen, of een rooster plaatsen.
assje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:40:
[...]
Idee voor mij is dat een groot deel van de ventilatie door het open trapgat komt via de slaapkamers. Dit voorkomt koude luchtstroom in de woonkamer en geeft een zo laag mogelijke temperatuur op de slaapkamers.
Dit heb ik ook overwogen (maar weer te weinig ruimte onder de gangdeur). Dan zouden de 2 ventilatieroosters beneden dicht kunnen, want daar ervaar je wel soms koude luchtstromen van.

[ Voor 24% gewijzigd door Yaldair op 17-09-2022 13:25 ]

IvoB2 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:28:
Altijd slapen met ramen open.
Dat is de waarde van de buitenlucht. Dus of je meter deugt niet, of je hebt echt alle ramen tegen elkaar open staan. Is weliswaar niet ongezond, maar gaat deze winter wel zorgen voor een immense energierekening (of een heel koud huis).

Yaldair schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:23:
Die is een denderende ~8mm. De vorige bewoner heeft alle eikenhouten deuren op 223.5cm afgezaagd.
Dus weet niet wat waarschijnlijker is, deur afzagen om zo 1.5-2cm ruimte te krijgen, of een rooster plaatsen.
Het is minimaal 2 cm, niet maximaal! Meer is altijd beter en 8mm is voor een ouderslaapkamer echt veel te weinig. Dat verklaart wel (deels) je hoge CO2-niveau.
Hoeveel m³/h ventileert je ventilatiesysteem?

• Yaldair
@Andrehj 225m3/h maximaal. Afzuigventiel badkamer staat op 102m3/h in maximale stand.

(ventilatiebox is gelinked aan warmtepomp, dus die verbruikt dan 85W ongeveer. Heb die nu handmatig CO2 geregeld gemaakt op basis van CO2 waarden in woonkamer)
Yaldair schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:38:
@Andrehj 225m3/h maximaal. Afzuigventiel badkamer staat op 102m3/h in maximale stand.

(ventilatiebox is gelinked aan warmtepomp, dus die verbruikt dan 85W ongeveer. Heb die nu handmatig CO2 geregeld gemaakt op basis van CO2 waarden in woonkamer)
Het gaat niet om maximaal, maar om hoeveel je 's nachts afzuigt.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:27
Yaldair schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:23:
Dit heb ik ook overwogen (maar weer te weinig ruimte onder de gangdeur). Dan zouden de 2 ventilatieroosters beneden dicht kunnen, want daar ervaar je wel soms koude luchtstromen van.
Deur van de gang staat bij ons altijd open, met een dichte gangdeur denk ik dat je altijd teveel weerstand gaat krijgen om nog iets van boven naar beneden verplaatst te krijgen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Yaldair
Helaas weet ik dat niet precies. Geen specs van de afzuiging (ook niet te vinden..) Nu zet ik hem automatisch op zijn zachtst, omdat we toch met raam open slapen (heb CO2 toen wel eens gemeten, dat zat toen wel goed). Even uitgaande dat het lineair is zal het dan iets van 25m3/h zijn (totaal), dus 12 m3/h ofzo op badkamer. Zal vanavond de sensor eens verplaatsen, dan kan ik zien wat hij meet en of ik dan kan kijken hoeveel het scheelt als de afzuiging maximale stand gaat. Heb in het voorjaar de ventilatiekanalen laten reinigen, dus vandaar dat ik weet wat de hoeveelheid is in maximale stand.

[ Voor 9% gewijzigd door Yaldair op 17-09-2022 13:51 ]

• IvoB2
Superbeagle schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:20:
[...]

Ben je de woning aan het doorluchten of zo? Rond de 400 ppm is de concentratie van de buitenlucht…
Zoals ik zei staat de slaapkamerraam open wanneer het kan en buiten niet te warm is.

• IvoB2
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:25:
[...]

Dat is de waarde van de buitenlucht. Dus of je meter deugt niet, of je hebt echt alle ramen tegen elkaar open staan. Is weliswaar niet ongezond, maar gaat deze winter wel zorgen voor een immense energierekening (of een heel koud huis).
Geen van de twee.
De gemiddelde binnentemperatuur van de leefruimte gemeten van 1/1 tot heden bedraagt 21 °C.
De energierekening valt ook wel mee hoor:
Van 1/1/22 tot heden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFRIMReugV8NymtWGNC95dLNNoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U74iXhY156j3x2SaWsgPQH0x.jpg?f=fotoalbum_large

En de afgelopen 365 dagen (dus over de vier seizoenen gemeten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgmYA_AkWWrr6aKZCrE3JJGRJys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpFTNNGZaQL11vlv2cT5b9iK.jpg?f=fotoalbum_large

De energierekening is dus positief (ik trek meer terug dan ik moet betalen).
Uiteraard al jaren geen gas meer.
Momenteel 22,1°C in de leefruimte (die 59% van de woning inneemt) bij een buitentemperatuur van 13,4°C
zonder enige verwarming (rechtstreekse zonne-warmte).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiMDzhzUGQO7t3OfBrXrQr8qrgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjC9OBxUFzPjKXBvlR3biACc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3lU2WCZerj3ExhfMCbK-Ke1AhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTZzG7NMkYuBLcXSGGlkEPs1.jpg?f=fotoalbum_large

Weinig reden tot paniek dus. :)
Ik paniek niet, maar vertrouw die CO2-waarde totaal niet.
Wat geeft die CO2-meter aan als je hem buiten zet? 407ppm binnen is buitengewoon onwaarschijnlijk namelijk.

• IvoB2
Belangrijkste is dat ik hem wel betrouw.
Moet je eens de oven op pyrolysestand zetten dan schieten de waarden door het plafond.
Slaap je (als test) een nacht met de slaapkamerraam en -deur dicht gaan de CO2 waarden ook vlot +1200 ppm.
Soit, ik moet hier niets "bewijzen".
Wat je ook schrijft en meet er is er wel altijd eentje die het niet betrouwt omdat zijn situatie anders is en denkt dat dit dan voor iedereen zo opgaat.

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-11 15:19
Leuke rapportage van Argos op VPRO over de energiecrisis in Nederland. Aanrader!

Waar ik nog mee blijf zitten is de vraag: waarom is de prijs voor aard- en restwarmte gekoppeld aan de gasprijs? Waarom niet kostprijs plus een vaste marge?

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:20
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:32:
[...]

Ik paniek niet, maar vertrouw die CO2-waarde totaal niet.
Wat geeft die CO2-meter aan als je hem buiten zet? 407ppm binnen is buitengewoon onwaarschijnlijk namelijk.
Ik zou bijna zeggen onmogelijk. De referentie is het CO2 gehalte op de top van Mauna Loa en die was gisteren 416.15 ppm. Het zal in ons land zeer waarschijnlijk hoger zijn en binnen al helemaal.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• de Peer

de Peer

under peer review

cville schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:22:
[...]

Ik zou bijna zeggen onmogelijk. De referentie is het CO2 gehalte op de top van Mauna Loa en die was gisteren 416.15 ppm. Het zal in ons land zeer waarschijnlijk hoger zijn en binnen al helemaal.
Klopt. de werkelijke waarde zal binnen eerder tussen de 500 en 600 ppm liggen. Wat op zich nog steeds OK is natuurlijk.

• IvoB2
cville schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:22:
[...]

Ik woon dan ook helemaal niet in Nederland maar in een bos tussen twee natuurgebieden in gelegen. :+
Pagina: 1 ... 90 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.