Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.383 views

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:20

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:32:
[...]

Ik woon dan ook helemaal niet in Nederland maar in een bos tussen twee natuurgebieden in gelegen. :+
In een bos is in de nacht het CO2 gehalte juist hoger.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Nog op ongeveer dezelfde breedtegraad. Hier is de nacht dan ook nog niet ingevallen. :+
Maar ik gun je de "lagere" CO2 waarden in de randstad uiteraard wel.

Vlak voor het open raam (dus bijna buiten maar het regent dus dat gaan we niet doen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91GUm5JH5-Ks1gCM0NP5RpmRqt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQ5HMdkmyOr6p1Ce4UPlSbBF.jpg?f=fotoalbum_large

Raam in kipstand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2j0XppjaXDCCnDqDWob67JpES9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTY7uGV67nimPwL3IGoygGix.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 17-09-2022 18:07 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:30
Bij mij begint de SolarEdge portal zich langzaam te vullen met data.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Het moet niet gekker worden:
Herman van der Flier met zn elektrische boilers bij Nieuwsuur als het alternatief voor de warmtepomp en isoleren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:22:
Herman van der Flier met zn elektrische boilers bij Nieuwsuur als het alternatief voor de warmtepomp en isoleren
Tja het is een alternatief natuurlijk, dat dan weer wel. :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:45

pietje63

RTFM

Het idee met warmte opslaan in zout klonk wel weer goed

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• BarryH
  • Nu online
tja, maar dat idee hangt ook al heel lang in de lucht....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

BarryH schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:24:
tja, maar dat idee hangt ook al heel lang in de lucht....
Ja, het moet nog kristalliseren. 8)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

BarryH schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:22:
Ik zag de aankondiging, maar heb het niet gekeken.
Maar wat is de strekking van zijn verhaal en klopt het?

• BarryH
  • Nu online
Rzaan schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:55:
[...]

Ik zag de aankondiging, maar heb het niet gekeken.
Maar wat is de strekking van zijn verhaal en klopt het?
Ook uitzending niet gezien, maar hij heeft 2 elektrische boilers in zn CV circuit gezet en daarmee verwarmt hij zn huis. De claim is dat het veel efficienter is dan COP=1, maar dat wordt niet echt bewezen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pietje63 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 22:22:
Het idee met warmte opslaan in zout klonk wel weer goed
Warmte opslaan in steen, o.a. basalt wordt al in de praktijk toegepast.

O.a. in Ecodorp Boekel.

Is een geweldige ontwikkeling, want niet alleen zorgt het voor warmte in de winter, als de stenen hun warmte kunnen afgeven.
Het kan er ook voor zorgen dat de door zonneparken en particuliere opgewekte stroom niet meer via het net hoeft te lopen, maar rechtstreeks naar zo'n basaltbatterij. Is meteen een deel van de overbelasting en capaciteitsproblemen opgelost.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
BarryH schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:58:
[...]

Ook uitzending niet gezien, maar hij heeft 2 elektrische boilers in zn CV circuit gezet en daarmee verwarmt hij zn huis. De claim is dat het veel efficienter is dan COP=1, maar dat wordt niet echt bewezen.
Als het al te bewijzen is. Hoe kun je met een elektrisch element verwarmen en boven de COP=1 komen? Welk trucje haalt hij uit?

Voorzet: ik tel het rendement van mijn WTW ook niet mee bij het bepalen van de COP van de warmtepomp.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
ik ben nu die nieuwsuur-aan het terugkijken:

TLDR: hij heeft gewoon 2 elektrische boilers hangen en die aan de CV geknoopt en >40 zonnepanelen, zelfs aan de gevels van zijn woning zitten zonnepanelen.

Daarmee valt het nu qua kosten nog wel mee, maar is natuurlijk niet saldering-proof (en waardeloos qua trias energetica)

@Rzaan die basalt-batterij is een mooie gimmick voor huizen die bijna geen verwarming nodig hebben maar meer niet. Voor een beetje tussenwoning met bijv. 1000m3 aardgas-verbruik per jaar heb je dan zo'n 8000 kWh thermische energie nodig. Dat kan allemaal wel in zo'n basalt-accu, maar je hebt dan per woning zo'n 22 panelen nodig, alleen voor verwarmen.

Vergelijk dat eens met ~2000 kWh elektriciteit die nodig is als je een warmtepomp zou gebruiken. Natuurlijk moet je die ook ergens maken en misschien opslaan, maar het scheelt wel een factor 4.

[ Voor 45% gewijzigd door Fr33z op 18-09-2022 11:11 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Fr33z schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:07:

@Rzaan die basalt-batterij is een mooie gimmick voor huizen die bijna geen verwarming nodig hebben maar meer niet. Voor een beetje tussenwoning met bijv. 1000m3 aardgas-verbruik per jaar heb je dan zo'n 8000 kWh thermische energie nodig. Dat kan allemaal wel in zo'n basalt-accu, maar je hebt dan per woning zo'n 22 panelen nodig, alleen voor verwarmen.

Vergelijk dat eens met ~2000 kWh elektriciteit die nodig is als je een warmtepomp zou gebruiken. Natuurlijk moet je die ook ergens maken en misschien opslaan, maar het scheelt wel een factor 4.
Je moet oplossingen voor de toekomst niet zien als "Of dit, of dat".
Maar als "En dit, en dat"
Het kan allemaal naast elkaar bestaan.
Feit is dat de opslag van energie een steeds grotere plaats zal gaan innemen.

• IvoB2
Rzaan schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:02:
[...]

Warmte opslaan in steen, o.a. basalt wordt al in de praktijk toegepast.
Doen ze o.a. in Scandinavië al lang hoor. :)
En pas ik ook lokaal al sinds 2013 met succes toe in een combinatie van talk, magnesiet, chloriet en magnetiet. ;)

• BarryH
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:51:
[...]

En pas ik ook lokaal al sinds 2013 met succes toe in een combinatie van talk, magnesiet, chloriet en magnetiet. ;)
Waar kan ik daar wat meer over vinden?
Ik heb een flinke ZB (56heatpipes op oost) en dus overschot in de zomer. Zou het graag opslaan voor het najaar, maar met mn 2x200 liter boiler kom ik niet ver....

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-10 16:14
Even een brainwave delen:

Zou het interessant zijn om een droogbouwvloerverwarmingssysteem (met aluminium geleidingsprofielen) in de kruipruimte tegen de vloer van de begane grond te monteren?

Daarna uiteraard isolatie om te voorkomen dat de warmte de kruipruimte ingaat.
- Voorkomt infrezen van de vloer (waar nu een houten vloer op ligt).
- wel een baggertraag systeem want je moet alle massa verwarmen voordat het de woonkamer bereikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Knoetie op 18-09-2022 14:01 ]

• BarryH
  • Nu online
@Knoetie Kan je met abakus ofzo de isolatiewaarde van de je vloer(constructie) bepalen?

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
BarryH schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:58:
[...]

Met die COP claim komt hij in de uitzending niet. Wel dat zijn systeem veel goedkoper is dan een warmtepomp en dat hij met zijn 40 verzamelde zonnepanelen misschien ook wel nul op de meter kan halen. Daarmee is niets miszegd. Net als die man laatst die een elektrische kookplaat op zijn gasfornuis had gezet en claimde dat hij zo minder gas verbruikte.

Hinderlijker vond ik het verhaal van Cellcius/TUe uit Eindhoven over die thermochemische warmteopslag. Het principe is natuurlijk al 100 jaar bekend en omstreeks 1950 is er in de VS een huis mee gebouwd, maar in Eindhoven gaan ze de bekende kant op: het moet uit restwarmte van de industrie komen en de warmte wordt niet via pijpleidingen, maar met vrachtauto's getransporteerd.

• IvoB2
BarryH schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:10:
[...]
Waar kan ik daar wat meer over vinden?
Ik heb een flinke ZB (56heatpipes op oost) en dus overschot in de zomer. Zou het graag opslaan voor het najaar, maar met mn 2x200 liter boiler kom ik niet ver....
https://tulikivi.fi/tulikivi/
:+

Ik denk dat er nog weinig "systemen" zijn die seizoensopslag betaalbaar kunnen aanbieden.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2022 14:32 ]

• FransvWoerkom
IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:30:
[...]

https://tulikivi.fi/tulikivi/
:+

Ik denk dat er nog weinig "systemen" zijn die seizoensopslag betaalbaar kunnen aanbieden.
De soortelijke warmte van speksteen is vergelijkbaar met die van andere steenachtige materialen. Die van water is 5 keer zo hoog. Maar speksteen uit Finland voelt beter dan talk uit Afghanistan of beton van de Gamma.

• IvoB2
Mooie theorie maar ik kan heus de warmte opgeslagen in mijn boiler niet vijf keer langer nuttig gebruiken dan de warmte opgeslagen in speksteen.
De combinatie PV en ZB vind ik persoonlijk nog minder nut hebben. Hun voor- en nadelen lopen min of meer gelijktijdig. Wanneer de ZB veel zonnewarmte kan opslaan heb ik overschot aan PV-energie. En omgekeerd wanneer er nog nauwelijks warmte is op te slaan in de ZB is er meestal ook nauwelijks PV energie op overschot.
Om het jaar rond te komen (met energie) zoek je dus beter materialen die elkaar periodiek aanvullen ipv gelijktijdig werken of niet werken.
Opgewarmde speksteen voelt hier mid winter en dagen zonder zon dus idd gedurende 36 tot 48 uur veel beter aan dan de beton uit de gamma en nog veel beter dan het water van de ZB in de zomerperiode. :+

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2022 15:30 ]

• Ronald.42
  • Niet online
Pffft ik zit hier maar te wachten...

Vrijdag en zaterdag de boel op de warmtepomp warm gehouden.
Gisteravond de houtkachel even aan gehad, ongeveer 4 uurtjes.
Het huis was toen 23 graden en de bovenste 1/3 van de buffer was 58 graden daaronder was het rond de 30 graden.
Vanmorgen om 11 uur sprong de thermostaat weer aan op 22 graden kamertemperatuur.
Ik heb nog gedouched wat ook deels uit die buffer komt. ( ik verwarm het leiding water met een wisselaar voor het de warmtepomp boiler in gaat)
Nu is de buffer onderin 28 graden en bovenin rond de 30.

Ik heb net de kwh meter van homewizard tussen de wp gezet om zo te kunnen zien hoe het verbruik er tijdens een run uitziet.
Maar die run komt maar niet🤣

Ik had niet verwacht dat die oude tempel hier zolang warm zou blijven met dat beetje warmte uit de buffer....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:51:
[...]

Volgens mij is dat een ander systeem.
In het Nederlandse systeem laten ze buizen met door de opgestapelde basaltblokken lopen.
De basaltblokken zitten in een zeer goed geisoleerde 'bunker'.
De hele zomer warmen ze het op en dan in de winter ontyrekken ze die warmte er weer aan.

• Ronald.42
  • Niet online
De laatste uitvinding van Herman van Flier 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0P2sSqWHAAr4Xi8HxAdLSAL6EVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQMONQnAohebXA5a1zq9TY0M.jpg?f=fotoalbum_large

• FransvWoerkom
IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:26:
Mooie theorie maar ik kan heus de warmte opgeslagen in mijn boiler niet vijf keer langer nuttig gebruiken dan de warmte opgeslagen in speksteen.
De combinatie PV en ZB vind ik persoonlijk nog minder nut hebben. Hun voor- en nadelen lopen min of meer gelijktijdig. Wanneer de ZB veel zonnewarmte kan opslaan heb ik overschot aan PV-energie. En omgekeerd wanneer er nog nauwelijks warmte is op te slaan in de ZB is er meestal ook nauwelijks PV energie op overschot.
Om het jaar rond te komen (met energie) zoek je dus beter materialen die elkaar periodiek aanvullen ipv gelijktijdig werken of niet werken.
Opgewarmde speksteen voelt hier mid winter en dagen zonder zon dus idd gedurende 36 tot 48 uur veel beter aan dan de beton uit de gamma en nog veel beter dan het water van de ZB in de zomerperiode. :+
Soortelijke warmte gaat per kilogram, niet per liter. Door het lagere soortelijk gewicht komt water er slechter vanaf per liter: dan is bij dezelfde temperatuur en volume de warmteinhoud nog maar twee keer zo groot als die van speksteen. Water heeft dan ook nog het voordeel dat het niet in de woonkamer hoeft te staan, maar onder grond bewaard kan worden om op winterse dagen door de betonnen vloer gepompt te worden.

• IvoB2
Rzaan schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:51:
[...]

Volgens mij is dat een ander systeem.
In het Nederlandse systeem laten ze buizen met door de opgestapelde basaltblokken lopen.
De basaltblokken zitten in een zeer goed geisoleerde 'bunker'.
De hele zomer warmen ze het op en dan in de winter ontyrekken ze die warmte er weer aan.
Dat systeem ken ik idd niet.
Lijkt me ook niet meteen toepasbaar op individuele basis?
En is de toepassing al rendabel of is dat de bedoeling niet?

• IvoB2
FransvWoerkom schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:44:
[...]

Soortelijke warmte gaat per kilogram, niet per liter. Door het lagere soortelijk gewicht komt water er slechter vanaf per liter: dan is bij dezelfde temperatuur en volume de warmteinhoud nog maar twee keer zo groot als die van speksteen. Water heeft dan ook nog het voordeel dat het niet in de woonkamer hoeft te staan, maar onder grond bewaard kan worden om op winterse dagen door de betonnen vloer gepompt te worden.
Ik dacht dat bij water één liter gelijk was aan één kg? (die paar gram verschil in opgewarmd volume zal de zaak nu ook niet maken).
En hoeveel warmte blijft er na de ondergrondse opslag bewaard om effectief in de bewoonde ruimte benut te worden?
Lijkt me, tijdens winterse dagen, net een voordeel dat je warmte opwekt en opslaat in dezelfde ruimte waar die warmte effectief nodig is. En niet eerst elders produceert, dan nog eens elders, met de nodige verliezen, opslaat om dan weer met leidingverliezen naar de eindbestemming te pompen?

En waar haal je en tegen welke kostprijs, tijdens winterse dagen, de energie vandaan om in het water op te slaan, vervolgens ondergronds op te slaan en dan door de betonnen vloer te pompen om nadien af te geven aan de ruimte waar ze uiteindelijk nodig is?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:00:
[...]

Dat systeem ken ik idd niet.
Lijkt me ook niet meteen toepasbaar op individuele basis?
En is de toepassing al rendabel of is dat de bedoeling niet?
Het zit nog veelal in de experimentele fase.
Er was een man die een schuur achter zijn huis had volgestapeld en die kon er volgens mij de winter mee door.
In de eerder gelinkte buurt in Boekel wordt het op buurtniveau uitgerold.

Denk dat als je erin slaagt om een ruimte bij je huis te bouwen die je goed kunt isoleren, dat je dit ook op individuele basis zou kunnen gebruiken.
Grootste probleem zal ruimte zijn.
Maar wellicht kun je zo'n ruimte pre-fab in tuinen of kelders plaatsen.

Als in Google 'Basalt accu' invoert, krijg je een aantal links.

• IvoB2
Lijkt me nogal een omslachtig procedé.
Als ik dan toch de ruimte zat heb sla ik die energie liever op in hout om deze te gebruiken wanneer echt nodig.
Die opgeslagen energie blijft ook jaren op niveau (wanneer droog opgeslagen) en kan je dus meerdere winters benutten.

• FransvWoerkom
IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:15:
Als ik dan toch de ruimte zat heb sla ik die energie liever op in hout om deze te gebruiken wanneer echt nodig.
Die opgeslagen energie blijft ook jaren op niveau (wanneer droog opgeslagen) en kan je dus meerdere winters benutten.
De in Nederland duurzaam in bossen opgeslagen energie heeft de natuurlijke neiging steeds schaarser te worden. We zijn al aan de duurzame bossen in Canada begonnen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:15:
Hout stoken is niet echt milieuvriendelijk.
En een vloerverwarming op hout heb ik ook nog niet gezien (ja, bij de Romeinen)
Je kan ook weer op hout gaan koken, of op kolen.
Maar we zijn niet allemaal van die semi-survivers.

• Ronald.42
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:02:
[...]

En een vloerverwarming op hout heb ik ook nog niet gezien (ja, bij de Romeinen)
Vloerverwarming doet het hier prima op hout hoor d:)b

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald.42 schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:03:
[...]

Vloerverwarming doet het hier prima op hout hoor d:)b
Ok, weer wat gemist

Blijft het feit dat houtstoken niet ieders ding is, en tevens niet goed voor het milieu.

• IvoB2
FransvWoerkom schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:34:
[...]

De in Nederland duurzaam in bossen opgeslagen energie heeft de natuurlijke neiging steeds schaarser te worden. We zijn al aan de duurzame bossen in Canada begonnen.
Versta ik.
Maar dat lijkt me dan specifiek een probleem voor Nederland.
Vandaar dat ze aan hun basaltvoorrraad begonnen zijn? :)
Hier gelukkig nog altijd een onuitputtelijke voorraad uit verantwoord bosbeheer aanwezig.
Spijtig genoeg lokaal onvoldoende basalt te ontginnen.

• Ronald.42
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:06:
[...]

Ok, weer wat gemist

Blijft het feit dat houtstoken niet ieders ding is, en tevens niet goed voor het milieu.
Och dit hout komt uit het onderhoud van bospercelen via een stichting.
Zij krijgen de subsidie voor onderhoud en wij doen het onderhoud voor het hout.

En dan verdwijnt het uiteindelijk in mijn houtcv kacheltje.
Ik verwacht nu wel veel minder te stoken door de warmtepomp en 30 zonnepanelen.

• IvoB2
Rzaan schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:02:
[...]

Dat is dan jouw mening.
Eentje die ik - als verantwoord houtstoker met voorraad uit eigen bosbeheer - niet onderschrijf.
Maar die discussie is ook al tig keer gevoerd.
En een vloerverwarming op hout heb ik ook nog niet gezien
Dan ben je gewoon niet op de hoogte van alle technieken.
Het is niet omdat je van iets niet gehoord hebt dat het niet bestaat en niet toegepast wordt.
Op dat vlak verkies ik inductiekoken.
Kolen kan ik trouwens ook niet lokaal delven. Dus geen optie.
Ook weer jouw mening en, wat mij betreft, ook niet de realiteit.
Ik heb echter niets tegen het en/en verhaal en gebruik dan bij voorkeur een mengvorm van technieken en dit op het ogenblik dat hun rendement het hoogst ligt.
Dus allereerst structureel handelen door zoveel mogelijk het (energie)verbruik terug te dringen in een bestaande woning (om geen nieuwe gronden in te nemen voor nieuwbouw).
En vervolgens het overblijvende gat te vullen met een mengeling van beschikbare technieken zoals daar zijn - in afnemende vormen van belangrijkheid:
rechtstreekse zonneinstraling via driedubbel glas georiënteerd op 0-Z-W en zenith,
PV + L/L WP
PV + L/W WP
met als back up een thuisbatterij en als back up van de back up een speksteenkachel in de leefruimte.
en als sluitende back up een aggregaat op HVO100.

Dat de overgrote meerderheid nog altijd kiest voor een niet hernieuwbare fossiele grondstof zoals gas en aardolie om in hun primaire energiebehoeften te voorzien en zonder enige lokale back up weet ik ook wel.
Maar daarom moet dat nog niet mijn keuze zijn.
En moet ik me al zeker niet aangesproken voelen omdat ik als back up hout uit eigen lokaal bosbeheer benut. De dag dat iedereen de laatste gas- en oliekraan dichtdraait zal ik met plezier mijn hout niet meer lokaal verstoken maar lokaal laten wegrotten waar het neervalt. Maar ik heb er een goed oog in dat ik dat bij leven niet meer zal meemaken.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:07
IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:26:
[...]

Dat is dan jouw mening.
Eentje die ik - als verantwoord houtstoker met voorraad uit eigen bosbeheer - niet onderschrijf.
Maar die discussie is ook al tig keer gevoerd.

[...]

Dan ben je gewoon niet op de hoogte van alle technieken.
Het is niet omdat je van iets niet gehoord hebt dat het niet bestaat en niet toegepast wordt.

[...]

Op dat vlak verkies ik inductiekoken.
Kolen kan ik trouwens ook niet lokaal delven. Dus geen optie.

[...]

Ook weer jouw mening en, wat mij betreft, ook niet de realiteit.
Ik heb echter niets tegen het en/en verhaal en gebruik dan bij voorkeur een mengvorm van technieken en dit op het ogenblik dat hun rendement het hoogst ligt.
Dus allereerst structureel handelen door zoveel mogelijk het (energie)verbruik terug te dringen in een bestaande woning (om geen nieuwe gronden in te nemen voor nieuwbouw).
En vervolgens het overblijvende gat te vullen met een mengeling van beschikbare technieken zoals daar zijn - in afnemende vormen van belangrijkheid:
rechtstreekse zonneinstraling via driedubbel glas georiënteerd op 0-Z-W en zenith,
PV + L/L WP
PV + L/W WP
met als back up een thuisbatterij en als back up van de back up een speksteenkachel in de leefruimte.
en als sluitende back up een aggregaat op HVO100.

Dat de overgrote meerderheid nog altijd kiest voor een niet hernieuwbare fossiele grondstof zoals gas en aardolie om in hun primaire energiebehoeften te voorzien en zonder enige lokale back up weet ik ook wel.
Maar daarom moet dat nog niet mijn keuze zijn.
En moet ik me al zeker niet aangesproken voelen omdat ik als back up hout uit eigen lokaal bosbeheer benut. De dag dat iedereen de laatste gas- en oliekraan dichtdraait zal ik met plezier mijn hout niet meer lokaal verstoken maar lokaal laten wegrotten waar het neervalt. Maar ik heb er een goed oog in dat ik dat bij leven niet meer zal meemaken.
Ik ben wel met je eens dat als je zowel erg goed stookt, als je hout duurzaam uit je eigen bosperceel haalt, dit niet milieu onvriendelijk is.

Maar het feit dat je woonstee genoeg plek inneemt om er een persoonlijk duurzaam bosperceel op na te houden is voor jou erg fijn, maar zou ik met de overbevolking in Noordwest Europa toch qua duurzaamheid ook wel in twijfel willen trekken. Ik gun het je van harte hoor (sterker, ik ben jaloers), maar fysiek kunnen we niet allemaal op die manier leven, waardoor je naar mijn mening eigenlijk ook wat 'duurzaamheidmogelijkheden' voor anderen ontneemt - macro bezien.

• IvoB2
Rzaan schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:06:
[...]
Dat eerste is zo en dan? Niemand die beweert dat je dat moet overnemen als het je ding niet is.
Ik kan net hetzelfde beweren over gasstook. Niet mijn ding en niet goed voor het klimaat (wat trouwens iets anders is dan het milieu).
Houtstook, indien verantwoord uitgevoerd en uit lokaal bosbeheer, is overigens CO2 neutraal. Dat kan je niet zeggen van gas en olie. En deze laatste zijn niet eens hernieuwbaar.
Houtstook met een fijnstoffilter is niet schadelijker voor het milieu dan om het even welke fossiele auto. Deze laatsten houden het dan nog niet eens bij draaien op eigen terrein en hebben doorgaans jaarlijks ook heel wat meer draaiuren.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2022 18:34 ]

• IvoB2
jurjen_g schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:32:
[...]

Ik ben wel met je eens dat als je zowel erg goed stookt, als je hout duurzaam uit je eigen bosperceel haalt, dit niet milieu onvriendelijk is.

Maar het feit dat je woonstee genoeg plek inneemt om er een persoonlijk duurzaam bosperceel op na te houden is voor jou erg fijn, maar zou ik met de overbevolking in Noordwest Europa toch qua duurzaamheid ook wel in twijfel willen trekken. Ik gun het je van harte hoor (sterker, ik ben jaloers), maar fysiek kunnen we niet allemaal op die manier leven, waardoor je naar mijn mening eigenlijk ook wat 'duurzaamheidmogelijkheden' voor anderen ontneemt - macro bezien.
Dat is weer een geheel andere context.
De discussie is opgestart naar aanleiding van de opmerking over een schuur vol basaltblokken waar je warm water in opslaat om later te hergebruiken.
Mijn reactie daarop was: als je dan toch zoveel ruimte ter beschikking hebt, enz..... :+

Ben het overigens niet met je eens dat er te weinig ruimte is voor iedereen.
Ze wordt alleen niet gelijkmatig verdeeld voor iedereen. Ik doe dus persoonlijk niemand iets te kort. Zeker al niet als ik de vleesconsumptie van ons gezin vergelijk met het gemiddelde vleesverbruik (en de middelen en ruimte die nodig zijn om alleen dat al in stand te houden) van de westerling.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:33:
Niet mijn ding en niet goed voor het klimaat (wat trouwens iets anders is dan het milieu).
Semantisch geneuzel.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:16
@IvoB2 Dat jij nou in je eentje ergens in the middle of nowhere in je eigen bos woont, betekent nog niet dat houtstook zomaar voor iedereen een goed idee is.
De gemiddelde Tweaker woont in een rijwoning of, als ie mazzel heeft, in een tweekapper of vrijstaande keet. Maar er zijn er maar erg weinig dit niet binnen 50 meter van hun buren wonen.
En die buren ondervinden van houtstook gewoon overlast door stank, rook en fijnstof. Ook als het een "moderne" houtkachel betreft. Zelfs de beste houtkachel is altijd nog een factor 80 smeriger dan een CV-ketel op aardgas.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• IvoB2
Alleen al het feit dat je het onderscheid tussen de milieuproblematiek en de klimaatproblematiek semantisch geneuzel noemt zegt al genoeg: je hebt dus geen flauw benul waar je het over hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2022 18:42 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:41:
[...]

Alleen al het feit dat je het onderscheid tussen de milieuproblematiek en de klimaatproblematiek semantisch geneuzel noemt zegt al genoeg: je hebt dus geen flauw benul waar je het over hebt.
Je weet toch wat ik bedoel?
Als jij zegt "in Scandinavië al heel lang gebruikelijk", en je linkt vervolgens Finland, snap ik toch ook wat je bedoelt.

• IvoB2
Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:40:
@IvoB2 Dat jij nou in je eentje ergens in the middle of nowhere in je eigen bos woont, betekent nog niet dat houtstook zomaar voor iedereen een goed idee is.
De gemiddelde Tweaker woont in een rijwoning of, als ie mazzel heeft, in een tweekapper of vrijstaande keet. Maar er zijn er maar erg weinig dit niet binnen 50 meter van hun buren wonen.
En die buren ondervinden van houtstook gewoon overlast door stank, rook en fijnstof. Ook als het een "moderne" houtkachel betreft. Zelfs de beste houtkachel is altijd nog een factor 80 smeriger dan een CV-ketel op aardgas.
Ik woon helemaal niet in het midden van nergens maar op 3 km van een dorp en 9 km van het centrum van een provinciestad. Dus allemaal binnen wandel- en fietsbereik.

Ik beweer nergens dat hoe ik verwarm of zelfs hoe ik leef voor iedereen een goed idee is.
Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken wat hij voor zichzelf de beste weg to go vindt en zich aanpassen naargelang de omgeving en buren waar hun wonen. Dat spreekt voor zichzelf.

Nope, mijn buren hebben totaal geen rook- en geurhinder van mijn houtstook. Dat moet jij niet in naam van mijn buren gaan bepalen of beter, gewoon veronderstellen.
Je moet dan ook alles lezen wat er staat. Het hout is er, er sneuvelt geen enkele boom voor die dat van nature ook niet zou doen en voor er hout gestookt wordt komen er eerst al een hele reeks andere technieken kijken die de "gemiddelde" Vlaming of Nederlander ook niet kan of wil toepassen.

En ik heb er persoonlijk een hekel aan dat ik mijn leven zou moeten leven en inrichten naar het beeld van "Jan Modaal" en daar dan maar in moet berusten want dat is nu eenmaal "het lot van bijna iedereen"?.
Het zou voor de meeste Jan Modalen eerder een voordeel zijn als ze wat meer hun eigen weg zouden gaan dan zich louter tevreden te stellen met wat een ander ook kan.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-11 08:42

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hoewel "moderne" kachels zoals batch rocket en j-tubes (met bell) erg leuk zijn vanuit een technisch standpunt (zeker als tweaker zijnde) blijven ze een niet schaalbare oplossing om te verwarmen met nog steeds relatief veel uitstoot (fijnstof etc).

Ook noem ik bosbeheer pas duurzaam wanneer je de cycli rond hebt gemaakt. Dus boompje planten, boompje oogsten. Niet boompje oogsten, boompje planten voor over 50j. Voor hardhout zijn er wel betere toepassingen dan ze in geen tijd tot beetje warmte weg te stoken.

Er zijn vast enkele uitzonderingen van "bosbeheer" waarbij het niet van toepassing is, maar co2-loos is het zelden. Van transport tot lawaaierige en zeer vervuilende 2 takt kettingzagen die nodig zijn om van die boom tot stuk hout in de kachel te raken.

Op hele kleine en lokale schaal kan het vast werken en als je je daarmee 'groen' voelt zeker doen. Hier ook buren op enige afstand met ook "moderne" kachels die zelf vast ook beweren geen overlast te veroorzaken. Helaas stel ik zelf toch regelmatig anders vast.

Ik vrees helemaal voor de winterperiode nu de energie zo duur is.... Al enkele malen in het nieuws gekomen dat hout(kachels) weer aan populariteit winnen. Met de fiets was het vorige winters sommige avonden echt al verschrikkelijk om rond te rijden. Dat zal er niet op beteren :(.

Strava

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:53:
[...]

En ik heb er persoonlijk een hekel aan dat ik mijn leven zou moeten leven en inrichten naar het beeld van "Jan Modaal" en daar dan maar in moet berusten want dat is nu eenmaal "het lot van bijna iedereen"?.
Het zou voor de meeste Jan Modalen eerder een voordeel zijn als ze wat meer hun eigen weg zouden gaan dan zich louter tevreden te stellen met wat een ander ook kan.
Als iedereen hun eigen weg gaat bewandelen lopen ze grotendeels ook gewoon weer over dezelfde weg ;)

• twain4me

twain4me

DeadLock schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:08:

Ik vrees helemaal voor de winterperiode nu de energie zo duur is.... Al enkele malen in het nieuws gekomen dat hout(kachels) weer aan populariteit winnen. Met de fiets was het vorige winters sommige avonden echt al verschrikkelijk om rond te rijden. Dat zal er niet op beteren :(.
Mja hier was het niet anders de hond durfde nieteens naar buiten op de slechtere dagen en ik heb helaas de kuubs hout voor dit jaar al geleverd zien worden. Jammergenoeg nog niet in de positie de ventilatie D aan te slingeren daar kan ik tenminste nog de binnenkomende lucht filteren. Heeft uiteraard niets met duurzaamheid te maken, maar met een paar euro besparing.

• BarryH
  • Nu online
Tijd voor een rondje bier denk ik. Dan even proosten op een najaar waarin we allemaal weer een stapje gaan zetten richting een lagere milieubelasting :)

• Ronald.42
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:51:
Tijd voor een rondje bier denk ik. Dan even proosten op een najaar waarin we allemaal weer een stapje gaan zetten richting een lagere milieubelasting :)
Ik ben voor!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwIJVUk0HKB7m75nCSgDprQkZYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOEExxXcjuaEAw9SNCSEjyYV.jpg?f=fotoalbum_large

Slaat ook helemaal nergens op de thermostaat maar omhoog gezet om te zien wat de wp doet terwijl half Nederland hem knijpt voor de energie rekening.. :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWPxhXbp62-bE0t06KHHgt13aeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8Gu8gLxDVZCCIfZe00chtmw.jpg?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:27
Ronald.42 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:18:
[...]

Ik ben voor!
[Afbeelding]

Slaat ook helemaal nergens op de thermostaat maar omhoog gezet om te zien wat de wp doet terwijl half Nederland hem knijpt voor de energie rekening.. :')

[Afbeelding]
Nieuw speelgoed zeker haha.
Veel meer dan 500/600 watt zal hij niet doen denk met jou lage afkoeling. En anders word het sauna

1 PVoutput . Dongen NB

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:44:
[...]

Nieuw speelgoed zeker haha.
Veel meer dan 500/600 watt zal hij niet doen denk met jou lage afkoeling. En anders word het sauna
Ik moet nog wel zelf op de energie meter kijken helaas.
Maar van wat ik nu zie draai ik cop 5,5 en hij heeft 1,5 uur gedraait waarmee de 1000 liter buffer weer vol zit en het huis van 21,5 naar 22,5 ( bij buiten 12 en een halve storm in een huis uit 1930)

Voorlopig tevreden met mijn knutsel maar even zien wat de komende week doet zonder de houtcv.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 18-09-2022 20:53 ]

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:52:
[...]

Ik moet nog wel zelf op de energie meter kijken helaas.
Maar van wat ik nu zie draai ik cop 5,5 en hij heeft 1,5 uur gedraait waarmee de 1000 liter buffer weer vol zit en het huis van 21,5 naar 22,5 ( bij buiten 12 en een halve storm in een huis uit 1930)

Voorlopig tevreden met mijn knutsel maar even zien wat de komende week doet zonder de houtcv.
Warm je die buffer op naar eenmalig hoge temperatuur?

1 PVoutput . Dongen NB

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:05:
[...]

Warm je die buffer op naar eenmalig hoge temperatuur?
Gisteravond had ik de houtcv even aan dan was 1/3 op 58 graden.
De warmtepomp staat op 30 graden dus dat is dan nu ook de temperatuur van de buffer, bovenin tikt ie dan net de 34 aan.

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als de afname en opwekking in evenwicht zijn.
Nu heb ik vermogen over.

• IvoB2
DeadLock schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:08:
Ook noem ik bosbeheer pas duurzaam wanneer je de cycli rond hebt gemaakt. Dus boompje planten, boompje oogsten. Niet boompje oogsten, boompje planten voor over 50j. Voor hardhout zijn er wel betere toepassingen dan ze in geen tijd tot beetje warmte weg te stoken.
Ik vermoed dat er toch een klein misverstand bestaat over bosbeheer. Onbekend is onbemind?
Bosbeheer gaat helemaal niet om boompje planten om nadien het boompje te rooien om eenmalig te kunnen verstoken.
Het gaat om een natuurlijk bos in een gezonde productieve toestand te houden. Buiten het verwijderen van door stormschade gevelde en zieke bomen worden gezonde bomen, waar mogelijk en volgens soort, dan ook geknot en/of ingekort zodat ze daarna terug hun natuurlijke gang kunnen gaan.
Bij lokaal bosbeheer, iets heel anders dan industriële grootschalige houtverwerking, komt totaal geen transport te pas.
De enige machine die er aan te pas komt is af en toe een elektrische kettingzaag. Houtzaag, bijl, kliefbijl,... maken ook veel minder "lawaai" dan het wekelijks weerkerend machinaal geluid van grasmachines, zelden nog handmatig bediend, doorheen de zij aan zij gelegen graswoestijnen.

Met je "groen voelen" heeft het, wat mij betreft, ook maar weinig te maken.

Ik ruik ook regelmatig in de zomer de walm van de BBQ's in de tuinen en ruik in de winter de vuurschalen en kerstboomverbrandingen, per defenitie ongefilterd, op de gebetonneerde terrassen terwijl ik me per fiets verplaatst. Maar ik heb dan toch meer het gevoel van leven en laten leven dan de neiging om dat overal te gaan verbieden en met het vingertje te gaan zwaaien omdat het niet zo past in de eigen leefwereld.

• IvoB2
twain4me schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:14:
[...]

Als iedereen hun eigen weg gaat bewandelen lopen ze grotendeels ook gewoon weer over dezelfde weg ;)
Maar het leuke, toch voor wie nog de eigen weg kiest, is nu net dat niet iedereen dat doet en, om wat voor redenen dan ook, netjes op de weg blijft van zijn voorganger. Kuddegedrag of iets in die aard? Nochtans een gekend fenomeen.

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:15:
[...]

Gisteravond had ik de houtcv even aan dan was 1/3 op 58 graden.
De warmtepomp staat op 30 graden dus dat is dan nu ook de temperatuur van de buffer, bovenin tikt ie dan net de 34 aan.

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als de afname en opwekking in evenwicht zijn.
Nu heb ik vermogen over.
Dan moet je met war instellingen gaan werken,hier draait ie nu op 27 graden,maar ook dan gaat hij soms nog uit. Mijn minimale vermogen is te hoog. Maar daarna blijft de pomp wel gewoon draaien totdat mijn 450 liter buffer afgekoeld is. Dus in praktijk verwarm ik toch met 27.
Zonder buffer zou het aan uit aan uit worden

1 PVoutput . Dongen NB

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:31:
[...]

Dan moet je met war instellingen gaan werken,hier draait ie nu op 27 graden,maar ook dan gaat hij soms nog uit. Mijn minimale vermogen is te hoog. Maar daarna blijft de pomp wel gewoon draaien totdat mijn 450 liter buffer afgekoeld is. Dus in praktijk verwarm ik toch met 27.
Zonder buffer zou het aan uit aan uit worden
Daar moet ik me eerst in verdiepen of dat wel mogelijk is met mijn honkie tonkie Chinese warmtepomp.
Het zal vast kunnen, maar hoe moet ik even uitzoeken denk ik...

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:26:
[...]

Maar het leuke, toch voor wie nog de eigen weg kiest, is nu net dat niet iedereen dat doet en, om wat voor redenen dan ook, netjes op de weg blijft van zijn voorganger. Kuddegedrag of iets in die aard? Nochtans een gekend fenomeen.
We hebben ons natuurlijk ook allemaal gespacialiseerd en dat kon doordat er specialisten waren in alle taken die je dagelijks moest doen. naaien, brood bakken, jagen, vissen, land bewerken of een schuur bouwen etc. er is maar een heel erg kleine groep mensen die de luxe heeft zich te kunnen ontwikkelen en specialiseren op verschillende vlakken. probleem is een beetje dat je als normale persoon ook niet kan vertrouwen op het specialisme van de personen die je zouden moeten helpen aan de betere oplossingen, die hebben immers hele andere belangen en is vaak een zesje goed genoeg zolang ze maar betaald krijgen. En dit is al jaren aan de gang in nagenoeg elke branch en dus er is heel veel wantrouwen naar het onbekende en dan kan je maar beter afwachten of doen wat de kudde doet. het is bijna een overlevingsstrategie.
En als je iemand met 5% van je vermogen vertrouwd is dat heel anders dan iemand vertrouwen met 50% kiezen voor iets wat je kent en je zelf weet dat het werkt is dan zo raar niet. de bouw wordt als extreem conservatief gezien en dat klopt, maar de gemiddelde klant is nog een graadje erger ;)

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:37:
[...]

Daar moet ik me eerst in verdiepen of dat wel mogelijk is met mijn honkie tonkie Chinese warmtepomp.
Het zal vast kunnen, maar hoe moet ik even uitzoeken denk ik...
Als ie maar goedkoop genoeg was,dan is een beetje extra stroom verbruik niet erg haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:56:
[...]

Als ie maar goedkoop genoeg was,dan is een beetje extra stroom verbruik niet erg haha
Met subsidie was ie gratis *O*

• reneeke1970
Een chinees op de subsidie lijst?

1 PVoutput . Dongen NB

• Ronald.42
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:11:
[...]

Een chinees op de subsidie lijst?
Jup de sprsun.
Inclusief de circulatiepomp 150euro en transportkosten 50euro moest ik 3200 euro betalen en kreeg 3000 subsidie. d:)b

• reneeke1970
Ronald.42 schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:15:
[...]

Jup de sprsun.
Inclusief de circulatiepomp 150euro en transportkosten 50euro moest ik 3200 euro betalen en kreeg 3000 subsidie. d:)b
Met een panasonic motor erin vind ik het geen honkie Tonki hoor,zeker niet als ik volop nl advertenties zie....
Komt vast goed met dat ding,leuk gevonden,had er nog niet van gehoord.
200 liter boiler erbij en je hebt het goedkoopste douche water wat maar te vinden is.

1 PVoutput . Dongen NB

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:30
IvoB2 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:22:
Maar ik heb dan toch meer het gevoel van leven en laten leven dan de neiging om dat overal te gaan verbieden en met het vingertje te gaan zwaaien omdat het niet zo past in de eigen leefwereld.
Dat ben ik inprincipe met je eens - maar niet op het vlak van houtrook. Houtrook tast de gezondheid aan, en kost aantoonbaar levens. Ophoepelen met die shit, in ieder geval in de bebouwde kom. We leven niet meer in 1600 zeg.

En kom me niet aan met "maar ik weet hoe ik moet stoken, ik vervuil niet". Als mijn achterbuurman, met zijn high tech houtkachel (naar eigen zeggen "goed") stookt, schrikt mijn fijnstofsensor zich rot.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:42:
[...]

Dat ben ik inprincipe met je eens - maar niet op het vlak van houtrook. Houtrook tast de gezondheid aan, en kost aantoonbaar levens. Ophoepelen met die shit, in ieder geval in de bebouwde kom. We leven niet meer in 1600 zeg.

En kom me niet aan met "maar ik weet hoe ik moet stoken, ik vervuil niet". Als mijn achterbuurman, met zijn high tech houtkachel (naar eigen zeggen "goed") stookt, schrikt mijn fijnstofsensor zich rot.
En daarnaast is hout fantastisch recyclebaar en een geweldig bouwmateriaal. Waar ze trouwens in 1600 toch ook al veel gebruik van maakten.
Het is absoluut zonde om een goed recyclebaar materiaal af te fikken. Ook snoeihout is zeer goed herbruikbaar. Terug naar 1600, maar dan alleen op het vlak van verantwoord gebruik van zaken die moeder aarde ons gegeven heeft.

@IvoB2 Kleinschalige affik is natuurlijk wat anders, maar alle kleine beetjes helpen ook en tot in den treure jezelf verdedigen voor houtstook is een heilloze weg. Zet gewoon een schaamte emoticon en klaar ben je terwijl je het nog niet eens hoeft te menen ook, maar geef het goede voorbeeld ;)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:23
Brandmerken is ook zo 1600, ook al gebruiken we nu emoticons... zullen we dat ook achterwege laten?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:28
Superadvies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bwhe0Wutv5OpvHqNeJ_e5hUfNPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0dO6Ht82bb3tRF3ziGjgmP0.jpg?f=fotoalbum_large

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:09
Dat mensen geen interesse hebben en/of zich niet verdiepen in zaken kan ik begrijpen en heb ik weinig moeite mee. Dat mensen die dat niet doen de noodzaak voelen zich super stellig en luidruchtig uit te spreken vind ik echt tenenkrommend (op allerlei vlakken zoals EV's, klimaatverandering, vaccins etc).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vooral die tweede, mijn CV op 90 of 60 graden zetten. Ik laat hem lekker verticaal hangen hoor.

( @assje je mist de grap ;) )

Signatures zijn voor boomers.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Raar hoor om je CV op 90 graden te zetten. De mijne hing (heb hem niet meer) altijd op 0 graden en toch verwarmde hij prima! ;)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Ik was gister nog bij iemand, keek ik ook even naar de CV temperatuur van de zeer oude CV ketel. Keek ik even in de handleiding om te kijken waar de draaiknop standen voor stonden (welke temps). Staat daar vrolijk dat 75 graden een "lage temperatuur" instelling was en 90 graden de hoge :+
Hij kon overigens wel gewoon terug naar 40 graden en zelfs nog een winterstand daaronder, dus opzich netjes.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• twain4me

twain4me

mijn cv kon niet lager, de wasmachine stond eronder, daarom maar gasloos gegaan.

• FransvWoerkom
Hoe harder ik rijd, hoe korter de verblijftijd in de 30 zone, dus hoe kleiner de kans dat ik door een schoolkind word aangereden.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@FransvWoerkom Je kunt dan ook sneller al die overstekende obstakels zoals bomen, paaltjes, verkeersborden, etc. ontwijken. ;)

• Ronald.42
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:59:
mijn cv kon niet lager, de wasmachine stond eronder, daarom maar gasloos gegaan.
Ik heb hem buiten op de grond gelegd lager kon ik hem niet krijgen.
Maar hij gebruikt idd dan wel een stuk minder gas. :Y d:)b

• IvoB2
twain4me schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:46:
[...]

We hebben ons natuurlijk ook allemaal gespacialiseerd en dat kon doordat er specialisten waren in alle taken die je dagelijks moest doen. naaien, brood bakken, jagen, vissen, land bewerken of een schuur bouwen etc. er is maar een heel erg kleine groep mensen die de luxe heeft zich te kunnen ontwikkelen en specialiseren op verschillende vlakken. probleem is een beetje dat je als normale persoon ook niet kan vertrouwen op het specialisme van de personen die je zouden moeten helpen aan de betere oplossingen, die hebben immers hele andere belangen en is vaak een zesje goed genoeg zolang ze maar betaald krijgen. En dit is al jaren aan de gang in nagenoeg elke branch en dus er is heel veel wantrouwen naar het onbekende en dan kan je maar beter afwachten of doen wat de kudde doet. het is bijna een overlevingsstrategie.
En als je iemand met 5% van je vermogen vertrouwd is dat heel anders dan iemand vertrouwen met 50% kiezen voor iets wat je kent en je zelf weet dat het werkt is dan zo raar niet. de bouw wordt als extreem conservatief gezien en dat klopt, maar de gemiddelde klant is nog een graadje erger ;)
Nou, dan hebben we daar gewoon een heel andere mening over.
Ik zie het eerder dat, op de spreekwoordelijke uitzonderingen na, er voor de meerderheid genoeg kansen zijn maar dat om mij onbekende redenen, veel mensen liever de keuze maken om die kansen niet te benutten maar eerder in het rijtje willen meelopen.
Niets mis mee, het is tenslotte ieders persoonlijk leven, maar aanvaardt dan ook de gevolgen van je eigen keuzes (of het gebrek ze te benutten) en probeer niet altijd de fout op een ander of erger, "het lot" te steken omdat je niet uit de tredmolen bent geraakt. Het is meestal gewoon het gevolg van je eerdere keuzes en prioriteiten.
We leven niet meer in de dark ages. Ik weet niet hoe het er in NL in detail aan toegaat maar hier in Vlaanderen krijgt bijna iedereen de kans om voor een appel en een ei minstens tot zijn 18de te studeren en daarna zelfstandig eigen keuzes te maken om voor een inkomen te zorgen dat het best bij hun past. Je moet het alleen wel zelf willen en niet altijd blijven verwachten dat het vanzelf in je schoot geworpen wordt.

• IvoB2
JeroenH schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:42:
[...]

1. Ik ben (gelukkig) je buurman niet.
2. Mijn fijnstofsensor blijft mooi binnen de aanvaardbare normen. Maar ja, dat zal dan weer een foutje in de sensor zijn waarschijnlijk? :+

Besluit: ik heb geen boodschap aan wat een ander vermoedelijk fout doet.

Nee we leven inderdaad niet meer in 1600.
We leven in een tijd waar men meestal al zo ver van de natuur staat dat men niet meer kan vatten hoe goed bosbeheer werkt, hoe een goede kachel met verantwoorde houtstook en fijnstoffilter de fijnstofuitstoot gevoelig kan reduceren (want eentje fout, iedereen fout, lekker makkelijk denkwerk) waar men een paar houtstokers met pek en veren wil verdrijven maar men het anderzijds zelf heel aanvaardbaar vindt dat men jaarlijks tonnen vlees verslind, twee keer per dag in een file van uitlaatgassen zich voor WW-verplaatst, een fossiel auto met 1000 km range moet hebben want anders kan men in de winter niet met een gerust gemoed gaan skieën en in de zomer niet in het rijtje naar het zuiden, het vliegtuig neemt om een weekend-tripje te doen, want moet kunnen, ........

Wanneer jullie "ophoepelen" met die CO2 uitbrakende shit zal ik met plezier mijn houtkachel slopen. Maar dat had ik al gezegd. En gaat uiteraard ook niet gebeuren. :+

• IvoB2
joezzt schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:12:
[...]

@IvoB2 Kleinschalige affik is natuurlijk wat anders, maar alle kleine beetjes helpen ook en tot in den treure jezelf verdedigen voor houtstook is een heilloze weg. Zet gewoon een schaamte emoticon en klaar ben je terwijl je het nog niet eens hoeft te menen ook, maar geef het goede voorbeeld ;)
Nee, kleine beetjes als symboliek helpen niemand ook maar iets vooruit.
En wat betreft dat "voorbeeld" heb ik er geen probleem mee om schaamteloos de vergelijkende voetafdruk met wie dan ook aan te gaan.
Het gaat in de realiteit niet om een symbooltje hier of daar maar om het totaalplaatje van je persoonlijk gedrag.
Je totale belasting op het milieu is wat telt. Niet hier en daar een vingertje naar een ander opsteken voor de schone schijn en zelf schaamteloos in totaliteit op andere manieren veel meer belasten.

Dat je nu de boodschap zit te verkondigen van "doe even alsof, zijn we zijn er vanaf, en voelen we ons met zijn allen weer beter" zegt uiteraard ook al heel veel over de persoonlijke instelling. ;w

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:20
assje schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:50:
[...]

Dat mensen geen interesse hebben en/of zich niet verdiepen in zaken kan ik begrijpen en heb ik weinig moeite mee. Dat mensen die dat niet doen de noodzaak voelen zich super stellig en luidruchtig uit te spreken vind ik echt tenenkrommend (op allerlei vlakken zoals EV's, klimaatverandering, vaccins etc).
Daar is zelfs een naam voor: het Dunning-Kruger effect.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Gramser
Wauw. Ik mis hier best wel wat inlevingsvermogen in een ander zeg. Ik denk dan altijd maar, als dit een échte kroeg was, zou men het wel eens prima met elkaar kunnen vinden.

Het is de toon weer eens die de muziek maakt.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@IvoB2 Je doet net alsof kansenongelijkheid niet bestaat in Vlaanderen. Met alle respect, maar dat is een wel erg egocentrische kijk op de maatschappij.

Ik gok dat je hoogopgeleid bent en bij bedrijven hebt gewerkt of bezit waardoor je de levensstandaard waar je over vertelt hebt kunnen bekostigen. Hoe duurzaam waren of zijn die bedrijven?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:09
Welke grap? (Dat Koevlaas het sarcastisch bedoelde was wel duidelijk)

Edit; ah de grap van Ivo :P

Ik reageerde inderdaad op de reactie eronder

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 19-09-2022 11:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:22:
[...]

Nou, dan hebben we daar gewoon een heel andere mening over.
Ik zie het eerder dat, op de spreekwoordelijke uitzonderingen na, er voor de meerderheid genoeg kansen zijn maar dat om mij onbekende redenen, veel mensen liever de keuze maken om die kansen niet te benutten maar eerder in het rijtje willen meelopen.
Niets mis mee, het is tenslotte ieders persoonlijk leven, maar aanvaardt dan ook de gevolgen van je eigen keuzes (of het gebrek ze te benutten) en probeer niet altijd de fout op een ander of erger, "het lot" te steken omdat je niet uit de tredmolen bent geraakt. Het is meestal gewoon het gevolg van je eerdere keuzes en prioriteiten.
We leven niet meer in de dark ages. Ik weet niet hoe het er in NL in detail aan toegaat maar hier in Vlaanderen krijgt bijna iedereen de kans om voor een appel en een ei minstens tot zijn 18de te studeren en daarna zelfstandig eigen keuzes te maken om voor een inkomen te zorgen dat het best bij hun past. Je moet het alleen wel zelf willen en niet altijd blijven verwachten dat het vanzelf in je schoot geworpen wordt.
Ik doe mijn hele leven al niet anders dan bouwen en studeren over bouwen en duurzaamheid en ik heb nog niet de helft van de kennis die er is. je kan echt niet verwachten van iemand die niets met bouwen en duurzaamheid heeft dat hij even een weekende gaat studeren en het dan wel kan.

Ik zit met regelmaat met mensen over verduurzaming te praten (dat is onderdeel van mijn werk) en er is gewoon een heel erg groot vertrouwen probleem. mensen voelen zich tevaak bedonderd door de overheid, banken, hypotheek verkopers, makelaars, energiebedrijven, netbeheerders en verkopers in het algemeen Eerst zien dan geloven is gewoon een overlevingsstrategie geworden en begrijpelijk anders ben je na 3 weken al je geld kwijt aan inductie ketels, IR vloerverwarming of handige dingen van telsell. En is je verbruik dus een veelvoud ipv minder. Dus het is begrijpelijk dat ze niemand op hun blauwe ogen geloven. Beetje jammer dat ik vervolgens heel erg hard mijn best moet doen om ze te overtuigen dat een wp, zonnepanelen of isolatie toch echt wel werkt zoals men zegt. ;) En omdat het vaak om een groot deel van hun vermogen gaat als het gaat over (ver)bouwen, snap ik die terughoudendheid wel. "
Advies- organen en/of beroepen worden inmiddels ook niet meer geloofd (denk aan de huisarts in oosterijk die zelfmoord pleegde) En wetenschap is inmiddels volgens veel mensen niet veel meer dan een mening. en dat komt allemaal voort uit wantrouwen.

• IvoB2
Superbeagle schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:49:
Ik gok dat je hoogopgeleid bent en bij bedrijven hebt gewerkt of bezit waardoor je de levensstandaard waar je over vertelt hebt kunnen bekostigen. Hoe duurzaam waren of zijn die bedrijven?
Verkeerde gok.
ASO diploma that's it (in NL de MAVO theoretische weg?).
Leerplicht in België is 13 jaar dus dat kan iedereen die het wil afmaken. :+
Buiten wat tijdelijke contracten voor zakgeld tijdens studies nooit voor een privébedrijf gewerkt.
Als ik lees waar tweakers al aankopen en wat hun hobby's zijn vermoed ik ook dat je nogal een verkeerde kijk hebt op mijn levensstandaard. Eerder een kwestie van tijdig andere prioriteiten stellen en altijd de tering naar de nering zetten.
En tijdens mijn actieve loopbaan in contact gekomen van de laagste tot de hoogste regionen van de sociale ladder en alles daartussen. Ik heb dus wel een redelijk duidelijk beeld van wat er zich afspeelt in de dagdagelijkse realiteit.
Hoogopgeleid zijn is al lang geen garantie meer om je eigen leven succesvol uit te bouwen. Net zoals lager opgeleid zijn geen rem moet zijn om je in je verdere leven te blijven ontplooien.
Zoals je ziet is gokken nooit een goed uitgangspunt om conclusies op te baseren en vervolgens mensen te catalogeren.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2022 14:03 ]

• IvoB2
twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:05:
Ik doe mijn hele leven al niet anders dan bouwen en studeren over bouwen en duurzaamheid en ik heb nog niet de helft van de kennis die er is. je kan echt niet verwachten van iemand die niets met bouwen en duurzaamheid heeft dat hij even een weekende gaat studeren en het dan wel kan.

Ik zit met regelmaat met mensen over verduurzaming te praten (dat is onderdeel van mijn werk) en er is gewoon een heel erg groot vertrouwen probleem. mensen voelen zich tevaak bedonderd door de overheid, banken, hypotheek verkopers, makelaars, energiebedrijven, netbeheerders en verkopers in het algemeen Eerst zien dan geloven is gewoon een overlevingsstrategie geworden en begrijpelijk anders ben je na 3 weken al je geld kwijt aan inductie ketels, IR vloerverwarming of handige dingen van telsell. En is je verbruik dus een veelvoud ipv minder. Dus het is begrijpelijk dat ze niemand op hun blauwe ogen geloven. Beetje jammer dat ik vervolgens heel erg hard mijn best moet doen om ze te overtuigen dat een wp, zonnepanelen of isolatie toch echt wel werkt zoals men zegt. ;) En omdat het vaak om een groot deel van hun vermogen gaat als het gaat over (ver)bouwen, snap ik die terughoudendheid wel. "
Advies- organen en/of beroepen worden inmiddels ook niet meer geloofd (denk aan de huisarts in oosterijk die zelfmoord pleegde) En wetenschap is inmiddels volgens veel mensen niet veel meer dan een mening. en dat komt allemaal voort uit wantrouwen.
Ja en?
Het is niet omdat een ander geen zin heeft in wat dan ook dat ik (of een ander die de basisbegrippen van lezen, rekenen en een normale basis fysiek en gezondheid heeft mee gekregen) me daarom dezelfde beperkingen moet opleggen. We leven al jaren in de 21ste eeuw. Alle informatie is tegenwoordig altijd en overal bijna vrij beschikbaar en raadpleegbaar. Met een beetje gezond verstand, basisopleiding en vooral geloof in eigen kunnen, risico's willen nemen, fouten durven maken en daaruit leren en herbeginnen kom je al een heel eind. Met afwachtend in een hoekje blijven zitten tot een ander het voor je komt doen geraak je zelfs met de hoogste opleiding niet ver.

• Gramser
Volgens mij is het ook geen goed idee om je eigen kunnen te projecteren op anderen. Het is heel mooi, @IvoB2, dat jij het goed voor elkaar hebt en daar heb je duidelijk tijd en energie in gestoken. Chapeau. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, los van alle mogelijkheden die die persoon worden geboden. Maar dat zul je weten, als je alle lagen van de maatschappij van dichtbij hebt gezien. En hier kom je -op mij, in ieder geval- over als iemand die vanwege zijn ervaringen en prestaties enigszins denigrerend naar anderen doet. Het zal door je manier van schrijven, en woordkeus, komen, denk ik. Woordjes als "ja, en?" of zinnen als "ik heb geen boodschap aan..."of "in ben (gelukkig) je buurman niet" zetten bij mij meteen een verkeerde toon. Ik snap dan wel dat ze je 3km van het dichtstbijzijnde dorp weg hebben gezet, als je in persoon ook zo doet +)

Nou ja, dat moest ík even kwijt. Maar zoals ik al zei, in het echt wordt de soep niet zo heet gegeten, en dat biertje in de echte kroeg wèl gewoon gedronken. Bij de haard, gezellig. Toch?

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:10:
[...]

Ja en?
Het is niet omdat een ander geen zin heeft in wat dan ook dat ik (of een ander die de basisbegrippen van lezen, rekenen en een normale basis fysiek en gezondheid heeft mee gekregen) me daarom dezelfde beperkingen moet opleggen. We leven al jaren in de 21ste eeuw. Alle informatie is tegenwoordig altijd en overal bijna vrij beschikbaar en raadpleegbaar. Met een beetje gezond verstand, basisopleiding en vooral geloof in eigen kunnen, risico's willen nemen, fouten durven maken en daaruit leren en herbeginnen kom je al een heel eind. Met afwachtend in een hoekje blijven zitten tot een ander het voor je komt doen geraak je zelfs met de hoogste opleiding niet ver.
Ik experimenteer er rustig op los en maak net zo makkelijk fouten, en ik denk jij ook, maar de realiteit is dat de meeste mensen zich niet kunnen veroorloven om een foutje te maken van duizenden euro's

Groot deel van die makkelijk verkrijgbare informatie is achterhaald spreekt elkaar tegen of gewoon per definitie foutief, helaas staat dat er niet bij, dus je moet de bron kunnen beordelen en dat kan je met basis kennis meestal niet. Dus pakken mensen terug op hun omgeving en geloven oom jos de slager zijn persoonlijke ervaring eerder dan een geschreven stuk van een afgestuurde in bouwfisica over het zelfde onderwerp. Je komt er niet met alleen een beetje basis kennis. zo kom je juist aan fouten en dan kan je bereid zijn om een fout te maken Maar wil je ook een deel van je huis op het spel zetten? 1 van de meest gemaakte fouten in bouwfisica is het ongeisoleerde platte dak van binnen isoleren met een dampdicht scherm. vanuit basis kennis natuurkunde bekeken lijkt dat dampdichte scherm de juiste oplossing.. zolang er geen vocht binnen de constructie kan komen, kan er immers niets condenseren en gaan rotten. Dat er al vocht inzit, er vocht via andere wegen binnen kan komen en het scherm dampdicht plaatsen in depraktijk hoe dan ook niet kan is niet verteld en kan je gewoon niet voorzien of beoordelen.

Gelukkig is er dit forum waar het gezamelijke kennis nivo op het vlak van bouwen behoorlijk hoog is, maar dan moet je de weg naar dit forum wel weten te vinden en vertrouwen hebben in de juistheid van die informatie En laat nu juist dat vertrouwen het probleem zijn ;)

Mij kan het geen reet schelen dat iemand mijn kop eraf probeerd te maaien als ik mijn hoofd boven het maaiveld uitsteek, maar ik snap dat dit voor veel mensen niet aantrekkelijk is, ik ben ook gewoon voor gek verklaard toen ik ging verduurzamen door bekende (en niet op de grappige of opbouwende manier) daar moet je tegen kunnen en zeker als je hele omgeving tegen is is afwachten gewoon de veiligere optie.

je kan het in een hoekje wachten en niets doen vinden, ik blijf het overleven vinden.

• IvoB2
Gramser schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:45:
Ik snap dan wel dat ze je 3km van het dichtstbijzijnde dorp weg hebben gezet, als je in persoon ook zo doet +)
Excuseer maar ik woon in Vlaanderen. Daar heb je nog altijd vrije keuze van woonplaats. Je wordt er niet "weggezet". Van een bepaalde woordkeuze gesproken. O-)
En ik weet niet hoe het er in NL aan toegaat maar het is niet omdat men op 3 km van een dorpscentrum woont dat er daartussen dan geen enkele woning meer staat. Hier is dat in elk geval, met alle lintbebouwing, niet het geval. Dus gewoon weer een aanname zonder onderbouwing of een wilde gok in het ijle.
En ik projecteer helemaal niets op een ander.
Het is aan een ander om zijn eigen leven te leiden zoals hun dat zelf ziet zitten.
Op de uitzonderingen die de regel bevestigen hebben de meeste mensen zelf de keuze in welke richting ze uitgaan of hoe ze hun eigen talenten benutten en hun gebreken te boven komen.
Het is uiteraard heel gemakkelijk het eigen falen en/of gebrek aan doelstellingen altijd door te schuiven als zijnde de schuld van de anderen of een ongunstig lot. Iedere keuze, of het niet benutten van een opportuniteit, heeft altijd zijn eigen specifieke gevolgen.
Uitzonderingen zijn er altijd en daar bestaat meestal een gepast opvangnet voor. Maar de meerderheid van de mensen op dit deel van de aarde heeft het voornamelijk zelf in handen. En tegenslagen zijn er om overwonnen te worden, fouten om van te leren en ze de volgende keer niet meer te herhalen.

• IvoB2
twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:06:
[...]
Mij kan het geen reet schelen dat iemand mijn kop eraf probeerd te maaien als ik mijn hoofd boven het maaiveld uitsteek, maar ik snap dat dit voor veel mensen niet aantrekkelijk is, ik ben ook gewoon voor gek verklaard toen ik ging verduurzamen door bekende (en niet op de grappige of opbouwende manier) daar moet je tegen kunnen
Met dit deel volledig mee eens.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2022 15:45 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

In essentie zegt iedereen toch gewoon hetzelfde?

Het interesseert niemand een bal, tot ze hard genoeg in hun portemonee geraakt worden. En zelfs dan gaan de meesten nog voor de least-effort optie: gewoon het (meestal foute) advies van de installateur "van achter 't hoekske" volgen. Ik zie het overal: mensen zijn op alle vlakken zodanig gemakzuchtig en losgekoppeld van de realiteit dat dat zelfs doorsijpelt tot basiszaken in hun eigen leven.

Minirant: ik kan er echt niet bij dat mensen honderdduizenden euro's tegen "een hoop bakstenen" gooien maar dan niet eens het minste idee hebben hoe dingen werken & hoe ze ze kunnen/moeten onderhouden. Als mensen het al niet kunnen opbrengen om (voor velen) de grootste investering van hun leven in goede staat te houden, of zelfs nog maar de kennis op te doen om te weten hoe/wanneer ze dat moeten laten doen... tsja dan kan je niet verwachten dat ze zich bezig gaan houden met triviaal geneuzel over warmtepompen en dergelijke; "het wordt nu toch ook gewoon warm"? In het informatietijdperk lijken de luiheid, laksheid, domheid en desinformatie ongekende niveau's op te zoeken. Onbegrijpelijk. Ik kan er echt zo boos om worden :( /end rant

Je kan dus enkel zelf het voortouw nemen. Informatie opdoen, delen en onderbouwen waar & wanneer dat opportuun is. Daarom dit dit forum zo waardevol, er zijn altijd een aantal pioniers/koptrekkers die aan de weg moeten werken zodat de meute kan volgen. Zolang er onderbouwde feiten gepresenteerd worden en geen
meningen, is het allemaal top. Zelfs al is de ene al wat stunteliger/serieuzer dan de andere :+

• IvoB2
Op een klein detail na volledig mee eens.
Ik zou eerder begonnen zijn met: "Het interesseert bijna niemand een bal"
Uit ervaring weet ik (en ik spreek weer voor mezelf, in tegenstelling tot anderen zelf geen idee hoe de gemiddelde tweaker woont, laat staan dat ik weet hoe hun in de realiteit denken en handelen) dat je beter proactief handelt dan met de rug tegen de muur en het mes op de keel.
Ik ben geen voorstander van het adagio om pas te handelen als het probleem zich stelt. Maar dat is louter een persoonlijk standpunt en moet voor de rest ieder maar voor zich bepalen.

[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 19-09-2022 15:51 ]

• twain4me

twain4me

Slonzo schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:45:

Zelfs al is de ene al wat stunteliger/serieuzer dan de andere :+
Waarom moet ik aan bambi denken? Beetje wiebelig vind je niet?

• Gramser
IvoB2 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:39:
[...]

Excuseer maar ik woon in Vlaanderen. Daar heb je nog altijd vrije keuze van woonplaats. Je wordt er niet "weggezet". Van een bepaalde woordkeuze gesproken. O-)
En ik weet niet hoe het er in NL aan toegaat maar het is niet omdat men op 3 km van een dorpscentrum woont dat er daartussen dan geen enkele woning meer staat. Hier is dat in elk geval, met alle lintbebouwing, niet het geval. Dus gewoon weer een aanname zonder onderbouwing of een wilde gok in het ijle.
En ik projecteer helemaal niets op een ander.
Het is aan een ander om zijn eigen leven te leiden zoals hun dat zelf ziet zitten.
Op de uitzonderingen die de regel bevestigen hebben de meeste mensen zelf de keuze in welke richting ze uitgaan of hoe ze hun eigen talenten benutten en hun gebreken te boven komen.
Het is uiteraard heel gemakkelijk het eigen falen en/of gebrek aan doelstellingen altijd door te schuiven als zijnde de schuld van de anderen of een ongunstig lot. Iedere keuze, of het niet benutten van een opportuniteit, heeft altijd zijn eigen specifieke gevolgen.
Uitzonderingen zijn er altijd en daar bestaat meestal een gepast opvangnet voor. Maar de meerderheid van de mensen op dit deel van de aarde heeft het voornamelijk zelf in handen. En tegenslagen zijn er om overwonnen te worden, fouten om van te leren en ze de volgende keer niet meer te herhalen.
Vlaanderen of NL heeft hier natuurlijk niks mee te maken, of het moet de manier van converseren zijn. Ik denk dat de emoticon achter mijn opmerking over dat je bent weggezet je is ontgaan, gezien de serieuze manier waarop je daarop in gaat. Maar dat zegt mij voldoende, en ik laat je achter in deze kroeg, waar je meent dat de kracht van jouw boodschap niet alleen in de herhaling zit, maar ook in de toon ervan. Daar valt echter nog een wereld voor je te winnen. Fouten zijn er tenslotte om van te leren, en ze de volgende keer niet meer te herhalen.

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:47:
Op een klein detail na volledig mee eens.
Ik zou eerder begonnen zijn met: "Het interesseert bijna niemand een bal"
Uit ervaring weet ik (en ik spreek weer voor mezelf, in tegenstelling tot anderen zelf geen idee hoe de gemiddelde tweaker woont, laat staan dat ik weet hoe hun in de realiteit denken en handelen) dat je beter proactief handelt dan met de rug tegen de muur en het mes op de keel.
Ik ben geen voorstander van het adagio om pas te handelen als het probleem zich stelt. Maar dat is louter een persoonlijk standpunt en moet voor de rest ieder maar voor zich bepalen.
ik had (wellicht onterecht) het idee dat je ze het kwalijk nam dat men niet meer proactief is. met wensen dat mensen meer proactief zou zijn is uiteraard niets mis.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 14:09

Gerco-M

mijn tornado res.

Slonzo schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:45:
In essentie zegt iedereen toch gewoon hetzelfde?

Het interesseert niemand een bal, tot ze hard genoeg in hun portemonee geraakt worden. En zelfs dan gaan de meesten nog voor de least-effort optie: gewoon het (meestal foute) advies van de installateur "van achter 't hoekske" volgen. Ik zie het overal: mensen zijn op alle vlakken zodanig gemakzuchtig en losgekoppeld van de realiteit dat dat zelfs doorsijpelt tot basiszaken in hun eigen leven.

Minirant: ik kan er echt niet bij dat mensen honderdduizenden euro's tegen "een hoop bakstenen" gooien maar dan niet eens het minste idee hebben hoe dingen werken & hoe ze ze kunnen/moeten onderhouden. Als mensen het al niet kunnen opbrengen om (voor velen) de grootste investering van hun leven in goede staat te houden, of zelfs nog maar de kennis op te doen om te weten hoe/wanneer ze dat moeten laten doen... tsja dan kan je niet verwachten dat ze zich bezig gaan houden met triviaal geneuzel over warmtepompen en dergelijke; "het wordt nu toch ook gewoon warm"? In het informatietijdperk lijken de luiheid, laksheid, domheid en desinformatie ongekende niveau's op te zoeken. Onbegrijpelijk. Ik kan er echt zo boos om worden :( /end rant

Je kan dus enkel zelf het voortouw nemen. Informatie opdoen, delen en onderbouwen waar & wanneer dat opportuun is. Daarom dit dit forum zo waardevol, er zijn altijd een aantal pioniers/koptrekkers die aan de weg moeten werken zodat de meute kan volgen. Zolang er onderbouwde feiten gepresenteerd worden en geen
meningen, is het allemaal top. Zelfs al is de ene al wat stunteliger/serieuzer dan de andere :+
Ik deel je mening over je minirant en begrijp ook niet waarom de meerderheid daar niet verstandiger, op feiten gebaseerd mee bezig is, maar het “treurige” is dat in het huidige informatietijdperk de meerderheid van de mensen hun “kennis” van Facebook en andere sociale media halen. Ze hebben een mening, willen die onderbouwd zien, gaan naar sociale media, vinden in “hun bubble” voldoende andere meningen en onderbouwingen en vervolgens is het “ja dit is absoluut waar want alles wat ik lees en iedereen die ik het vraag is het daar absoluut mee eens” :X 8)7
En komen vervolgens zelden uit die bubble of lezen onafhankelijke informatie van verschillende bronnen. Of zoeken informatie van een gerenomeerd waardevol forum. Zoals dit.

Okee ik heb mijn huidige bedrijf ook opgebouwd via Instagram en heb nu klanten wereldwijd via dat mooie medium, maar als ik ergens informatie over zoek en data wil lezen ga ik dat echt niet zoeken op sociale media. Maar goed, ik ben dan ook “verwend” met technische kennis en een beetje inzicht in de materie maar helaas zoeken de meeste mensen hun “begrijpbare” informatie liever in hun eigen bubble. :|

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:45
Was vandaag even op mijn dak ivm een kleine lekkage die ik binnenkort laat fixen. Had opeens een ingeving dat een groen dak eigenlijk wel heel fijn zou zijn en de slaapkamer waarschijnlijk ook een stuk koeler zou houden.
Een ding.. mijn dak loopt niet helemaal netjes recht af. Hierdoor staat er na een goede bui wat water op.
Weet iemand of dat problemen geeft met een groen dak?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:47:
Wauw. Ik mis hier best wel wat inlevingsvermogen in een ander zeg. Ik denk dan altijd maar, als dit een échte kroeg was, zou men het wel eens prima met elkaar kunnen vinden.

Het is de toon weer eens die de muziek maakt.
Tijd voor een coffeeshop! De duurzame coffeeshop deel 5, weetjewel. ✌

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:05

Proton_

Team Welles

@Wijnands volgens mij moet dat wel kunnen, onder een groendak zit een centimeter of twee waterdoorlatende ruimte.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wijnands schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:15:
Was vandaag even op mijn dak ivm een kleine lekkage die ik binnenkort laat fixen. Had opeens een ingeving dat een groen dak eigenlijk wel heel fijn zou zijn en de slaapkamer waarschijnlijk ook een stuk koeler zou houden.
Een ding.. mijn dak loopt niet helemaal netjes recht af. Hierdoor staat er na een goede bui wat water op.
Weet iemand of dat problemen geeft met een groen dak?
Het draagvermogen van je dak is waarschijnlijk een groter 'probleem'; informeer je goed voor je eraan begint.
Een groen dak weegt heel wat kilo's, het zou zonde zijn moest je opeens een groene slaapkamer hebben :P
Pagina: 1 ... 91 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.