Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.379 views

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 20:56
Slonzo schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:36:
[...]

Het draagvermogen van je dak is waarschijnlijk een groter 'probleem'; informeer je goed voor je eraan begint.
Een groen dak weegt heel wat kilo's, het zou zonde zijn moest je opeens een groene slaapkamer hebben :P
Dak bestaat nu uit betonnen platen met uitsparingen. Beetje zoals de onderste laag op deze plaat

https://www.technea.nl/wp...soleerd-dak-oost-west.jpg

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:57:
[...]
ik had (wellicht onterecht) het idee dat je ze het kwalijk nam dat men niet meer proactief is. met wensen dat mensen meer proactief zou zijn is uiteraard niets mis.
Waarom zou ik ze dat kwalijk nemen?
Ik geef gewoon mijn mening vanuit mijn standpunt en ben er van overtuigd dat wat ik kan bereiken veel mensen ook kunnen. Ik heb geen buitengewone skills, eerder het tegendeel, en een mediaan inkomen.
Misschien brengt dat anderen dan wel op ideeën wat kan (als je wil) of interesseert het anderen geen bal.
Maakt toch niet uit want het blijft hun leven en rekening.
Ik krijg alleen - persoonlijk - telkens het heen en weer van mensen die denken dat iemand alleen iets meer kan bereiken omdat hij betere kansen had, een betere opleiding heeft genoten, voor een goed betalend bedrijf werkt,...... "Ja maar, dat geldt niet voor iedereen!" Nog zo'n gratuite dooddoener. Natuurlijk geldt alles niet voor iedereen. Dat doet het immers bijna nooit. Niemand leeft eeuwig en de toegemeten tijd gebruik je daarom maar zo best mogelijk en naar best vermogen. Dat is één van de weinige zaken die voor iedereen altijd gelden.
Maar dat is dan weer mijn persoonlijk probleem waar een ander zich niets van moet aantrekken. :)

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 19:15

Superbeagle

Always smile

IvoB2 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:01:
[...]

Verkeerde gok.
ASO diploma that's it (in NL de MAVO theoretische weg?).
Leerplicht in België is 13 jaar dus dat kan iedereen die het wil afmaken. :+
Buiten wat tijdelijke contracten voor zakgeld tijdens studies nooit voor een privébedrijf gewerkt.
Als ik lees waar tweakers al aankopen en wat hun hobby's zijn vermoed ik ook dat je nogal een verkeerde kijk hebt op mijn levensstandaard. Eerder een kwestie van tijdig andere prioriteiten stellen en altijd de tering naar de nering zetten.
En tijdens mijn actieve loopbaan in contact gekomen van de laagste tot de hoogste regionen van de sociale ladder en alles daartussen. Ik heb dus wel een redelijk duidelijk beeld van wat er zich afspeelt in de dagdagelijkse realiteit.
Hoogopgeleid zijn is al lang geen garantie meer om je eigen leven succesvol uit te bouwen. Net zoals lager opgeleid zijn geen rem moet zijn om je in je verdere leven te blijven ontplooien.
Zoals je ziet is gokken nooit een goed uitgangspunt om conclusies op te baseren en vervolgens mensen te catalogeren.
Ik gok als ik iets niet weet en de uitslag van de gok verder nauwelijks gevolgen heeft. In dit geval dus volstrekt geoorloofd. De kans dat iemand in West-Europa een leven leidt zoals je omschrijft is nou eenmaal groter als die persoon hoger is opgeleid. Verder trek ik geen conclusie, maar ik stel een vraag, waar je overigens geen antwoord op geeft.

Je geeft af op anderen die minder gefortuneerd zijn dan jezelf en laat verder in nevelen verhuld hoe je dat hebt bereikt. Waarschijnlijk omdat geluk hier een rol in heeft gespeeld.

De strekking van jouw verhaal is dat als iedereen hetzelfde doet als jij ze ook hetzelfde zullen bereiken. Helaas is het leven geen recept die je kunt volgen tot een vooraf gewenste resultaat. Het verbaasd mij dat je dat gelooft als je in aanraking bent gekomen met alle lagen van de sociale klassen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
IvoB2 schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:36:
[...]

Ik geef gewoon mijn mening vanuit mijn standpunt en ben er van overtuigd dat wat ik kan bereiken veel mensen ook kunnen. Ik heb geen buitengewone skills, eerder het tegendeel, en een mediaan inkomen.
Misschien brengt dat anderen dan wel op ideeën wat kan (als je wil) of interesseert het anderen geen bal.
Ik krijg alleen - persoonlijk - telkens het heen en weer van mensen die denken dat iemand alleen iets meer kan bereiken omdat hij betere kansen had, een betere opleiding heeft genoten, voor een goed betalend bedrijf werkt,...... "Ja maar, dat geldt niet voor iedereen!" Nog zo'n gratuite dooddoener. Natuurlijk geldt alles niet voor iedereen. Dat doet het immers bijna nooit. Niemand leeft eeuwig en de toegemeten tijd gebruik je daarom maar zo best mogelijk en naar best vermogen. Dat is één van de weinige zaken die voor iedereen altijd gelden.
Maar dat is dan weer mijn persoonlijk probleem waar een ander zich niets van moet aantrekken. :)
Je hebt wel een skill ,

Je hebt een doel neergezet
je hebt onderzoek gedaan
je hebt vertrouwen gevonden in dat onderzoek (en daarmee je eigen skills)
En misschien wel het belangrijkste je hebt losgelaten wat negatieve mensen ervan vonden en je hebt toen je eigen pad kunnen kiezen.

En de meeste van deze skills worden je doorgaans niet geleerd . dus ja, je hebt gewoon een bijzondere skill. in het kort de skill van frontrunner zijn. :)
Uiteindelijk zullen veel mensen kunnen bereiken wat jij hebt bereikt maar dan zal de weg nog wat vlakker moeten worden en wat wantrouwen weggenomen moet worden.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:27
[...]

Dat is toch waar de hele maatschappij om draait, status....
Betere opleiding, beter salaris, mooiere vrouw, groter huis, grotere TV, grotere auto.
Allemaal beter en groter dan een ander.
Het kan tonnen schelen in je leven als je tevreden zou zijn met wat je hebt.
Maarja, dan valt de economie stil, stel je voor dat iedereen een auto koopt en daarmee 25 jaar blijft rijden.....

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:16:
[...]

Betere opleiding, beter salaris, mooiere vrouw, groter huis, grotere TV, grotere auto.
Maarja, dan valt de economie stil, stel je voor dat iedereen een auto koopt en daarmee 25 jaar blijft rijden.....
Dat zou jammer zijn dan valt mijn *was-ooit-rood* 22 jaar oude auto niet heel erg meer op, moet ik straks nog gaan zoeken ook op de parkeerplaats. :o

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:42

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

En als je nou eens gewoon heel blij bent met meer studie omdat het leuk is om steeds bij te leren?
Of dat het fijn is om meer salaris te hebben, want dan kan je misschien je familie helpen?
Is het niet leuker als die lieve vrouw ook nog eens een lust voor het oog is?
Een groter huis kan toch fijn zijn omdat je dan bijvoorbeeld meer plek hebt voor je hobby of elkaar niet in de weg loopt.
Ik hou van een grote TV omdat het meer kijkgenot geeft. Als een kleinere statusverhogend zou zijn, zou ik nog steeds een grote willen.
Een grotere auto rijdt vaak wat fijner en je kan er lekker veel rotzooi in vervoeren dat je langs de straat vindt.

Ik vind dat je ook tevreden moet zijn met wat je hebt, maar het is soms zoveel leuker om meer te hebben.
20 zonnepanelen zijn leuker dan geen zonnepanelen.

• reneeke1970
twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:22:
[...]

Dat zou jammer zijn dan valt mijn *was-ooit-rood* 22 jaar oude auto niet heel erg meer op, moet ik straks nog gaan zoeken ook op de parkeerplaats. :o
Haha je lijkt me zus wel, 18 jaar oude rode auto die eerder oranje was geworden.
Wat een but kleur was dat vroeger....

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Rzaan schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:30:
[...]

En als je nou eens gewoon heel blij bent met meer studie omdat het leuk is om steeds bij te leren?
Of dat het fijn is om meer salaris te hebben, want dan kan je misschien je familie helpen?
Is het niet leuker als die lieve vrouw ook nog eens een lust voor het oog is?
Een groter huis kan toch fijn zijn omdat je dan bijvoorbeeld meer plek hebt voor je hobby of elkaar niet in de weg loopt.
Ik hou van een grote TV omdat het meer kijkgenot geeft. Als een kleinere statusverhogend zou zijn, zou ik nog steeds een grote willen.
Een grotere auto rijdt vaak wat fijner en je kan er lekker veel rotzooi in vervoeren dat je langs de straat vindt.

Ik vind dat je ook tevreden moet zijn met wat je hebt, maar het is soms zoveel leuker om meer te hebben.
20 zonnepanelen zijn leuker dan geen zonnepanelen.
Zolang je die studie zelf betaald hebt, mag jij met je eigen verdiende geld doen wat je wilt van mij.

1 PVoutput . Dongen NB

• Rzaan
  • Laatst online: 11:42

Rzaan

Altijd zoekende

reneeke1970 schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:37:
[...]

Zolang je die studie zelf betaald hebt, mag jij met je eigen verdiende geld doen wat je wilt van mij.
Studies worden in Nederland altijd deels door de belastingbetaler betaalt.
Zelfs als je zelf betaalt.
Een onderwijsinstelling kan echt niet draaien op alleen bijdragen van studenten, ook al zouden die allemaal alles zelf betalen.
Daarnaast is de vraag of iemand zelf zijn studie moet betalen in deze discussie niet zo belangrijk.
Het ging erom dat mensen steeds meer willen studeren, vanwege status, maar ik bestrijd dat. Tenminste, het is niet waar voor 100%.
Mensen vinden het leuk, het prikkelt ze.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

Iemand die in NL een studie doet en daar een serieus betalende baan mee krijgt betaalt z'n studie heel makkelijk terug in loonbelasting. Of de kapper dat voor elkaar krijgt is maar de vraag.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:30:
[...]

Een groter huis kan toch fijn zijn omdat je dan [..] elkaar niet in de weg loopt.
Mogelijk ook wel handig als je je vrouw hebt uitgekozen op uiterlijk. _O-

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

JoKo schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:30:
Voor de overstappers.

Om de financiële risico's voor energiebedrijven te verlagen, gaat de boete omhoog voor mensen die zo'n langdurig contract vroegtijdig beëindigen. Die boete is nu 50 euro per product, voor gas en licht samen is dat dus 100 euro.

Alinea uit de plannen van vandaag.
https://nos.nl/artikel/24...upday&utm_medium=referral
Zouden ze ook slim genoeg zijn om "gaslozen" in plaats van gas een hoger kWh plafond te geven? Anders gaan de hybride jongens deze winter de WP uitzetten en gas stoken :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Rimco schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:03:
[...]

Zouden ze ook slim genoeg zijn om "gaslozen" in plaats van gas een hoger kWh plafond te geven? Anders gaan de hybride jongens deze winter de WP uitzetten en gas stoken :+
:)
JoKo in "Help! De energierekening - kroegtopic" :9B

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@JoKo Nog een kroeg, niet gezien :+ Even kijken wat er daar allemaal langskomt :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
[...]

Kijk, dit leest alweer een heel stuk prettiger. Dank!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Ik kom er dus net, na 4 jaar, achter dat ik de CV functie van de warmtepomp, apart kan uitschakelen. Zodat de boiler nog steeds in werking blijft.

Ik maar steeds denken, die knop schakelt de HELE warmtepomp uit, dus CV + boiler. Nee dus.

Zo lang zitten ergeren dat dit niet kon.

*O*

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• IvoB2
Superbeagle schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:01:
[...]

Ik gok als ik iets niet weet en de uitslag van de gok verder nauwelijks gevolgen heeft. In dit geval dus volstrekt geoorloofd. De kans dat iemand in West-Europa een leven leidt zoals je omschrijft is nou eenmaal groter als die persoon hoger is opgeleid. Verder trek ik geen conclusie, maar ik stel een vraag, waar je overigens geen antwoord op geeft.
Tja, waarom sla je er een slag naar als het er toch niet toe doet?
En dan nog over het leven van anderen?
Heb je cijfers over dat "leven in West-Europa" en het niveau van de opleiding die er aan verbonden is of is dat ook weer een wilde gok op basis van buikgevoel die er eigenlijk niet toe doet?
Als het er finaal toch allemaal niet toe doet wat is dan het doel van je tussenkomsten?
Op welke vraag had je nog graag een antwoord gehad? Liefst een vraag dan die er toe doet en waar het antwoord gevolgen heeft die er toe doen dan.
Je geeft af op anderen die minder gefortuneerd zijn dan jezelf en laat verder in nevelen verhuld hoe je dat hebt bereikt. Waarschijnlijk omdat geluk hier een rol in heeft gespeeld.
Weer een wilde gok want ik zeg nergens dat ik gefortuneerder ben dan "anderen". Je begrijpt toch de betekenis van de mediaan? En de tering naar de nering zetten? In dit topic dus je verbruik aanpassen aan de energie die (lokaal) beschikbaar is. Daar moet je helemaal niet hoger voor opgeleid zijn. Daar gebeurt eerder het omgekeerde. Gewoon logisch redeneren en nuchter handelen.
Om cijfers te noemen zodat je niet verder moet gokken: mijn gezin bestaat momenteel uit twee personen.
Ons gemiddeld gezamenlijk huishoudelijk bestedingspatroon bedraagt de laatste 12 maanden gemiddeld en afgerond naar boven 1.000 € per maand. Lijkt me toch niet zo'n fortuin dat voor de meerderheid van de volwassenen, die willen, onbereikbaar is of waar een dosis geluk voor nodig is?
Ons huis valt wel op in de wijk ja. Niet omdat het aan de buitenkant zo'n "wow-factor" heeft maar omdat het als een houten rechthoekige schuur een beetje uit de toon valt tussen al het uiterlijk vertoon. Hou je natuurlijk veel meer budget over om te besteden aan andere structurele zaken zonder je in de schulden te moeten steken voor de helft van je productieve leven.

En het geldt nog minder dat ik begonnen ben met een fortuin of een dosis geluk. Dat is uiteraard weer zo'n veel voorkomende dooddoener. Gewoon op m'n achttiende gestopt met studeren en een job begonnen waar geen enkele scholing voor vereist was. Alleen een dosis doorzettingsvermogen. Iets dat je trouwens ook nog kan aangeleerd krijgen ook.
Als je resultaten neerzet en/of tevreden bent met het leven dat je kan leiden komt dat "waarschijnlijk" vooral niet door de wil van de persoon zelf om iets te bereiken maar is hun "waarschijnlijk" geboren met een gouden lepel in de mond en zoniet zal het "waarschijnlijk" wel veel geluk geweest zijn.
Als dat het uitgangspunt is en men zich daar dan bij neerlegt (ik ben niet gefortuneerd geboren en heb nooit geluk) ligt het nogal voor de hand dat je dan zelf niet veel verder komt dan de rest.
Antwoord op je nieuwe veronderstellingen zijn dus telkens negatief.
De strekking van jouw verhaal is dat als iedereen hetzelfde doet als jij ze ook hetzelfde zullen bereiken. Helaas is het leven geen recept die je kunt volgen tot een vooraf gewenste resultaat. Het verbaasd mij dat je dat gelooft als je in aanraking bent gekomen met alle lagen van de sociale klassen.
Neen, niet iedereen moet hetzelfde doel hebben als mezelf en hetzelfde nastreven.
Ze moeten hun eigen doel nastreven en dan tevreden zijn met wat ze bereikt hebben. En zolang ze niet tevreden zijn met hun eigen doelstellingen, die voor iedereen anders kunnen zijn, zich blijven inzetten om dat doel te bereiken. Of er zich bij neerleggen en ontevreden blijven en zichzelf troosten met de gedachte dat het de schuld van de anderen is of dat ze nu nooit eens geluk hebben.
Tevreden zijn met je leven heeft ook weinig te maken met hoe gefortuneerd je bent. Dat is slechts uiterlijk vertoon waar nogal eens veel ontevredenheid achter verscholen zit. Het is eerder met op een bepaald ogenblik in je leven tevreden zijn met wat je hebt en niet blijven streven naar het onmogelijke.

Moet wel toegeven dat als je lak hebt aan uiterlijk vertoon, wat anderen van je denken en vooral dat je niet handelt om anderen te behagen of om niet uit de toon te vallen het veel gemakkelijker is dat te bereiken.
Moet jezelf niet eens aanleren. Gewoon de knop tussen je twee oren omdraaien.

• IvoB2
twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:08:
[...]
Uiteindelijk zullen veel mensen kunnen bereiken wat jij hebt bereikt maar dan zal de weg nog wat vlakker moeten worden en wat wantrouwen weggenomen moet worden.
Deze opmerking kan ik toch niet goed volgen.
Ik ga er per definitie gewoon van uit dat niemand te vertrouwen is en je er nooit van moet uitgaan dat niets is wat het op het op het eerste gezicht lijkt. Dat kan je zelfs worden aangeleerd. :)
Uit onderzoek en persoonlijke ervaring moet blijken wie wel of niet te vertrouwen is en uit bewijs hoe de zaken werkelijk in elkaar steken. :+

• IvoB2
[...]

Als je denkt dat het daar echt om draait ga je het uiteindelijk gevoel van tevredenheid idd nooit bereiken.
Er is geen enkele natuurwet die stelt dat men zich persoonlijk moet neerleggen bij waar de maatschappij in haar geheel om denkt te moeten draaien.
Je laatste twee zinnen van je conclusie beginnen goed, het scheelt inderdaad een stuk als je tevreden bent met wat je hebt en vooral niet blijft steven naar steeds meer maar op een bepaald ogenblik zelf de grens kan trekken, maar dan eindig je spijtig genoeg weer verkeerd om het eerste te bereiken.
De economie zal helemaal niet stilvallen. Je zou ook kunnen beginnen met iedereen een auto te gunnen, liefst een milieuvriendelijke, die voor 25 jaar zijn ding blijft doen. En niet drievierde van de wereld helemaal niks en de rest om de vier tot vijf jaar een nieuwe. Het zou wereldwijd het klimaat ten goede komen en op schaal veel meer tevreden mensen opleveren en veel minder tegenstellingen en conflicten.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:45

pietje63

RTFM

Op de begane grond hebben we vloerverwarming en twee (oude) radiatoren met speedfans. Op een van de radiators zit een Tado (zelfde open ruimte, maar wel de kant waar in de avond niemand zit), de andere heeft alleen een ouderwets knop (waar ik relatief moeilijk bij kan). Wat is de meest efficiënte methode qua verwarmen?
- enkel vloerverwarming
- radiator deels open (lage flow door radiator)
- radiatoren ook helemaal open

Achtergrond
- ketel (nefit topline) staat nu op TA=55 (als test, afgelopen winter nog op 60)
- CV op 19 (nu nog uit, het koelt nu af tot graad of 18..)
- Redelijk geisoleerde jaren 30 woning
- verwarmen op puur vloerverwarming kan (meestal net)
- ik pas sinds vorige winter geen nachtverlaging toe (getest en het effectieve gebruik was niet hoger)

Mijn eerste gedachte was altijd "vloerverwarming is efficiënter, dus radiator knijpen". Maar dit vermindert natuurlijk wel het totaalvermogen? Door de fans werken de radiatoren ook redelijk efficiënt...

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• reneeke1970
pietje63 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:41:
Op de begane grond hebben we vloerverwarming en twee (oude) radiatoren met speedfans. Op een van de radiators zit een Tado (zelfde open ruimte, maar wel de kant waar in de avond niemand zit), de andere heeft alleen een ouderwets knop (waar ik relatief moeilijk bij kan). Wat is de meest efficiënte methode qua verwarmen?
- enkel vloerverwarming
- radiator deels open (lage flow door radiator)
- radiatoren ook helemaal open

Achtergrond
- ketel (nefit topline) staat nu op TA=55 (als test, afgelopen winter nog op 60)
- CV op 19 (nu nog uit, het koelt nu af tot graad of 18..)
- Redelijk geisoleerde jaren 30 woning
- verwarmen op puur vloerverwarming kan (meestal net)
- ik pas sinds vorige winter geen nachtverlaging toe (getest en het effectieve gebruik was niet hoger)

Mijn eerste gedachte was altijd "vloerverwarming is efficiënter, dus radiator knijpen". Maar dit vermindert natuurlijk wel het totaalvermogen? Door de fans werken de radiatoren ook redelijk efficiënt...
Fout, een radiator is zuiniger, dus als hij er hangt gewoon vol mee open zetten, heb ik ook samen met de vloer.
Geen nacht verlaging is bij mij zelfs zuiniger met de warmtepomp

1 PVoutput . Dongen NB

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:39
Ongeveer 3 jaar geleden was de oude CV-ketel aan het eind van zijn latijn en is er een Techneco Elga hybride warmtepomp i.c.m. Remeha Calenta 28C aangeschaft.
Momenteel is er op de beganegrond een ratjetoe aan radiatoren. De meeste van deze radiatoren zaten al in het huis toen dit 18 jaar geleden gekocht werd en daarnaast is er nog een convectorput van 18 jaar oud en een vrij nieuwe radiator in de keuken.
Door deze mengelmoes van radiatoren is het rendement van de Elgha niet heel hoog (de warmteafgifte bij lage aanvoer temperaturen is erg laag).
Met de huidige energieprijzen in gedachten overwegen wij nu op de begane grond vloerverwarming of nieuwe LTV-radiatoren aan te schaffen.
Het mooiste zou vloerverwarming zijn, maar we hebben geen idee of we de aanleg daarvan ooit terug zouden gaan verdienen door het hogere rendement wat de Elga dan gaat leveren.

Het gaat hier overigens om een 2 onder 1 kap woning uit de jaren 60 waar achteraf het dak, de spouw en de (houten)vloer (opnieuw) geïsoleerd zijn.

Is er iemand die op basis van deze informatie mij van zinnig advies kan voorzien?

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:50
Birkin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:08:
Ongeveer 3 jaar geleden was de oude CV-ketel aan het eind van zijn latijn en is er een Techneco Elga hybride warmtepomp i.c.m. Remeha Calenta 28C aangeschaft.
Momenteel is er op de beganegrond een ratjetoe aan radiatoren. De meeste van deze radiatoren zaten al in het huis toen dit 18 jaar geleden gekocht werd en daarnaast is er nog een convectorput van 18 jaar oud en een vrij nieuwe radiator in de keuken.
Door deze mengelmoes van radiatoren is het rendement van de Elgha niet heel hoog (de warmteafgifte bij lage aanvoer temperaturen is erg laag).
Met de huidige energieprijzen in gedachten overwegen wij nu op de begane grond vloerverwarming of nieuwe LTV-radiatoren aan te schaffen.
Het mooiste zou vloerverwarming zijn, maar we hebben geen idee of we de aanleg daarvan ooit terug zouden gaan verdienen door het hogere rendement wat de Elga dan gaat leveren.

Het gaat hier overigens om een 2 onder 1 kap woning uit de jaren 60 waar achteraf het dak, de spouw en de (houten)vloer (opnieuw) geïsoleerd zijn.

Is er iemand die op basis van deze informatie mij van zinnig advies kan voorzien?
Zinnig advies: stop met overal een TvT aan te hangen.neem die vloerverwarming, leg er een mooie, passende vloer op, en geniet van extra comfort, een mooie nieuwe vloer, en klaar voor de toekomst met een goed uitgekiend afgifte systeem.

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:39
overhyped schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:21:
[...]

Zinnig advies: stop met overal een TvT aan te hangen.neem die vloerverwarming, leg er een mooie, passende vloer op, en geniet van extra comfort, een mooie nieuwe vloer, en klaar voor de toekomst met een goed uitgekiend afgifte systeem.
Misschien was mijn vraag niet helemaal goed gesteld.
Sowieso ben ik al lang om (itt mijn vrouw die dan afstand moet doen van haar o zo mooie houten vloer), maar enig idee wat ik bv kan verwachten qua energiebesparing (en dan voornamelijk gas) zou ik ook wel prettig vinden.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:28
@Birkin Begin maar eigen topic.
Hier jaren 70 woning normaal nageisoleerd, met originele radiatoren, ELGA (2014) en remeha ketel (2011): alles goed ingeregeld en pas gasverbruik voor verwarmen rond het vriespunt....
Ik verwarm het huis 24*7 20 graden met 33 graden (geleverd door de ELGA)

.. Dus voor mij klinkt jouw situatie als slecht ingeregeld.

En bij de laatste cv installateur die bij mij langskwam vielen de ogen uit zn hoofd... hij wist niet dat dit gewoon kan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
Birkin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:13:
[...]

Misschien was mijn vraag niet helemaal goed gesteld.
Sowieso ben ik al lang om (itt mijn vrouw die dan afstand moet doen van haar o zo mooie houten vloer), maar enig idee wat ik bv kan verwachten qua energiebesparing (en dan voornamelijk gas) zou ik ook wel prettig vinden.
Als je vloerverwarming wil moet je dat gewoon doen, maar als je maximaal op E wil en minimaal gas kan je ook de boel inregelen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:48
@Birkin Ben het eens met de strekking van @overhyped zijn mening.

Ik denk dat het op basis van de gegevens die in je bericht staan onmogelijk is iets te zeggen over een mogelijke gas-/energiebesparing.
Er is denk ik minimaal nodig:
  • soort woning, inhoud en isolatie
  • oude gasverbruik voordat de hybride kwam
  • huidige gasverbruik
  • huidige stroomverbruik van de Elga
  • verandering in stookgedrag en/of isolatie sinds de overgang naar hybride?
  • vloeroppervlak voor potentiele vloerverwarming
Op basis van deze gegevens kan er b.v. wat vergeleken worden met andere Elga eigenaren.

• BarryH
@Birkin En ook:
Thermostaat programma instellingen
Instellingen ELGA
Instellingen Ketel.
b.v. ik heb de ELGA cv pomp op de hoogste stand staan zonder dat ik de leidingen hoor (Stand 5), dat geeft lage delta T en dus lage Ta in het systeem
Daarnaast aansturing van ELGA naar gasketel geminimaliseerd (Bij mij zelfs helemaal los op eigen thermostaat, maar vooral de gasketel zo laat mogelijk laten bijspringen.

nb. ik heb (tot dit seizoen) nog geen radiatorventilatoren.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-11 13:14
Zijn er hier mensen met een kleine PV installatie (12 x 400) met een 3 fase omvormer?

Bijna elke installateur zegt dat 1 fase beter is. Daar hebben ze gelijk in maar in mijn specifieke situatie niet. Maar online is het erg lastig informatie te vinden over het verlies dat je dan hebt in opbrengst aan het begin en eind van de dag. En de installateurs weten dat zelf ook niet echt.

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 20-09-2022 14:31 ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

MrScratch

I am rubber, you are glue

ApexAlpha schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:26:
Zijn er hier mensen met een kleine PV installatie (12 x 400) met een 3 fase omvormer?

Bijna elke installateur zegt dat 1 fase beter is. Daar hebben ze gelijk in maar in mijn specifieke situatie niet. Maar online is het erg lastig informatie te vinden over het verlies dat je dan hebt in opbrengst aan het begin en eind van de dag. En de installateurs weten dat zelf ook niet echt.
Ik heb 12 x 370Wp panelen aan een 3-fase SolarEdge Omvormer hangen. Waarom zou een 1fase omvormer beter zijn? Ik ben er zeer tevreden over.

Look behind you! A three headed monkey!

• ApexAlpha
MrScratch schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:32:
[...]

Ik heb 12 x 370Wp panelen aan een 3-fase SolarEdge Omvormer hangen. Waarom zou een 1fase omvormer beter zijn? Ik ben er zeer tevreden over.
Zoals ik het heb begrepen heeft een 3 fase omvormer meer minimumspanning nodig waardoor hij later begint en eerder ophoudt dan wanneer je alle panelen op één fase samen spanning leveren.

En dat is dus (iets? veel?) minder opbrengst.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

MrScratch

I am rubber, you are glue

ApexAlpha schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:35:
[...]

Zoals ik het heb begrepen heeft een 3 fase omvormer meer minimumspanning nodig waardoor hij later begint en eerder ophoudt dan wanneer je alle panelen op één fase samen spanning leveren.

Aha, daar heb ik niets over gehoord. Ik heb zelf een 3x25A aansluiting en dus mag 1 fase maximaal 16A zijn normaal gesproken. 12x370Wp is 4440Wp, dus ruim over de 3600W van een 16A aansluiting en dus was het makkelijker om een driefase omvormer te gebruiken. Daarnaast wil ik naar de toekomst kijkend het zoveel mogelijk over de fases verdelen voor eigen gebruik en loop je bij grote teruglevering over 1 fase ook het risico dat je je bestaande aardlekschakelaars die op 40A zijn gedimensioneerd kunt overbelasten. Dus voor mij was het een no-brainer.

Look behind you! A three headed monkey!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
[...]

Die minimale spanning is aan de DC kant van je zonnepanelen. Dat bepaald o.a. hoeveel panelen je op één enkele MPPT aansluit.

De start-ingangsspanning van een SMA Sunny Tripower 5.0 (3-fase) is: 150V
De start-ingangsspanning van een SMA Sunny Boy 5.0-1AV-41 (1-fase) is: 125V

De 1-fase omvormer uit dit voorbeeld heeft 25V minder nodig om te starten. Dat scheelt iets maar niet heel veel.

Met 12 x 400 wp zit je op 4800 wp in totaal. Je hebt nu thuis een 3x25A aansluiting? Dan kan je maximaal 3600 watt terugleveren op een enkele fase. Dat is best ondergedimensioneerd t.o.v. je panelen tenzij je die erg ongunstig hebt liggen.

Houdt er ook rekening mee dat je op 1 fase teruglevert en op de andere twee fases van het net importeert. Met salderen mag je dat nog tegen elkaar weg strepen maar over 2 jaar wanneer salderen afgebouwd gaat worden niet meer. Dan importeer je duurder op 2 van de 3 fases dan dat je op die andere fase teruglevert.

[ Voor 26% gewijzigd door s_schimmel op 20-09-2022 14:46 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:27
twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:06:
[...]
Gelukkig is er dit forum waar het gezamelijke kennis nivo op het vlak van bouwen behoorlijk hoog is, maar dan moet je de weg naar dit forum wel weten te vinden en vertrouwen hebben in de juistheid van die informatie En laat nu juist dat vertrouwen het probleem zijn ;)
Dat, én de informatie op een redelijk niveau kunnen verwerken, én de verschillende inzichten tegen elkaar kunnen afwegen, én inzien hoe je dat op jouw persoonlijke situatie kunt inzetten/toepassen.

Het begint natuurlijk al met een beetje interesse en bewustzijn. Maar ik merk ook dat mensen moeite hebben om de hoeveelheid beschikbare informatie te lezen en verwerken. Je moet kunnen lezen, rekenen en techniek conceptueel begrijpen.

• ApexAlpha
Oké duidelijk. Ik had denk ik te maken met 3 mensen aan te telefoon die gewoon in hun systeem zien dat er bij zoveel panelen 1 fase hoort en niks kunnen aanpassen.

Net als hierboven heb ik ook 3x25A thuis en die wil ik graag houden ivm de kosten van de 3x35A. (Even serieus, wat een gigantisch verschil aan vastrecht?!).

En aangezien ik al een PV systeem op 3 fase heb op het dak wil ik de panelen op de garage dat ook hebben, anders gaan de fases scheef lopen. Ik was er dus van overtuigd dat dit geen probleem is, wellicht iets duurder, maar de 3 verkopers weigerden te bewegen ermee.

Fijn om hier even te vragen want ik ben er ook geen expert in.

• JeroenH
  • Laatst online: 14:30
ApexAlpha schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:26:

Veel/meer zonnepanelen op een ondergedimensioneerde omvormer is wel wat de norm gaat worden. Minder hoge pieken in de zomer, meer opbrengst in lente/herfst/winter. Dat is, als we het op grote schaal bekijken, wat we nodig hebben.

En 4800Wp die als "klein" wordt aangeduid. Toen ik in 2006 begon was dat ongeveer een "industrieel" formaat. How time flies ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ApexAlpha
JeroenH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:46:
[...]

Veel/meer zonnepanelen op een ondergedimensioneerde omvormer is wel wat de norm gaat worden. Minder hoge pieken in de zomer, meer opbrengst in lente/herfst/winter. Dat is, als we het op grote schaal bekijken, wat we nodig hebben.

En 4800Wp die als "klein" wordt aangeduid. Toen ik in 2006 begon was dat ongeveer een "industrieel" formaat. How time flies ;)
Het mag van mij ook een ondergedimensioneerde omvormer zijn hoor. Als ie maar 3 fase is. Maar denk niet dat die combinatie bestaat.

Ze komen wel oost-west te liggen voor meer geleidelijke opbrengst. En over een paar jaar gewoon een kleine batterij erbij. :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:01
ApexAlpha schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:51:
[...]

Het mag van mij ook een ondergedimensioneerde omvormer zijn hoor. Als ie maar 3 fase is. Maar denk niet dat die combinatie bestaat.

Ze komen wel oost-west te liggen voor meer geleidelijke opbrengst. En over een paar jaar gewoon een kleine batterij erbij. :)
Oost west dan heb je er dus maar 6 per kant? Dat wordt wel moeilijk om daar een passende 3 fase omvormer voor te vinden. Er moet wel een minimaal opstartvoltage per string zijn, met 6 panelen is dat wellicht een uitdaging.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ApexAlpha
No Hands schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:52:
[...]

Oost west dan heb je er dus maar 6 per kant? Dat wordt wel moeilijk om daar een passende 3 fase omvormer voor te vinden. Er moet wel een minimaal opstartvoltage per string zijn, met 6 panelen is dat wellicht een uitdaging.
Ja.
Zou ze eventueel ook alleen west of oost kunnen leggen maar dan kunnen er maar 8 op het platte dak.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@ApexAlpha eerder starten (en langer doorgaan) heeft niets met het 'startvoltage' te maken. Dat is helaas een vaak gehoorde misvatting.
Je moet wel de minimumspanning halen, ook als het heet is en er wat bypassdiodes in actie komen, dus jij wil wel een omvormer met 5x de noct spanning die je in de datasheet kan vinden.
Fronius Symo begint bij 150V dus afhankelijk van de panelen gaat dat prima werken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ApexAlpha
Ik moet me nog wat inlezen hierover. Ik merk wel dat installateurs weinig zin hebben om af te wijken van hun werkwijze / apparatuur.

Dus zal eens verder zoeken hierover.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
[...]

Het is m.i. niet beter of slechter, het vereist alleen een andere samenstelling en setup van de installatie.

• IvoB2
Birkin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:08:

Wanneer er al radiatoren aanwezig zijn kan je deze desnoods vervangen door ZLT convectoren.
Kan je bijna stoken op vloerverwarmingstemperaturen zonder breekwerk in de vloeren.
Ze reageren ook vlugger op wisselende temperaturen in de woning dan vloerverwarming.

• BarryH
@IvoB2 @Birkin Maar verdiep je goed in ZLTV radiatoren voordat je geld uitgeeft. Want de natuurkunde wetten zijn onverbiddelijk:

1/ groter is meer warmte afgifte
2/ meer convectie (=ventilatie= ventilatoren = geluid) is meer afgifte
3/ meer lamellen is meer warmteafgifte

kortom: vaak is de enige winst door de ventilatoren in deze ZLTV dingen. En die ventilatoren had je aan je bestaande spul kunnen hangen.
(als dit al het probleem is)

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
Het kabinet wil alle huishoudens helpen. Daarbij is de inzet dat minimaal de helft van de huishoudens volledig onder het prijsplafond valt als zij blijvend energie besparen. Er wordt een volumegrens voorgesteld van 1200m3 voor gas en 2400KWh voor elektra.

Wat betreft prijs wordt gedacht aan een prijsplafond van maximaal 1,50 euro voor gas en 70 cent voor elektra. Mocht de ontwikkeling van de prijs uiteindelijk meevallen voor vaststelling van het plafond later deze maand, dan kunnen de plafonds nog worden verlaagd. Voor gas geldt dat het plafond maximaal verlaagd wordt tot 1,20 euro per kuub. De korting die een gemiddeld huishouden krijgt, omgeven met onzekerheden, is 2280 euro op jaarbasis.
Fijne maatregel voor velen, alleen jammer dat dit de verduurzaming om van het gas af te gaan geen financiele basis/prikkel geeft. Niets doen is voorlopig voordeliger als je je elektra niet met eigen zonnepanelen kan opwekken.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:43:
[...]

Houdt er ook rekening mee dat je op 1 fase teruglevert en op de andere twee fases van het net importeert. Met salderen mag je dat nog tegen elkaar weg strepen maar over 2 jaar wanneer salderen afgebouwd gaat worden niet meer. Dan importeer je duurder op 2 van de 3 fases dan dat je op die andere fase teruglevert.
Dit klopt niet wat je schrijft, een 3-fase meter moet altijd intern salderen ook over 2 jaar, er zijn meters die dit wel doen maar die moeten vervangen of softwarematig aangepast worden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• IvoB2
BarryH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:17:
kortom: vaak is de enige winst door de ventilatoren in deze ZLTV dingen. En die ventilatoren had je aan je bestaande spul kunnen hangen.
(als dit al het probleem is)
Dat is in mijn geval al te laat want ze staan er al 9 jaar. :)
En er was geen bestaande spul want ze werden nieuw geplaatst tezamen met de L/W WP.

Het zijn trouwens DBE convectoren die redelijk klein van formaat zijn en waar de warmteafgifte wordt geregeld door de ventilatoren die pas vanaf een bepaalde aanvoertemp in gang schieten (27°C) en harder of trager gaan draaien om de gevraagde temperatuur te bereiken.
In de praktijk komt het er hier op neer dat de aanvoertemperatuur fluctueert tussen 27 en 35°C.
De enige functie die hoorbaar geluid maakt is de tijdelijke boosterfunctie (en dan nog niet eens vergelijkbaar met een L/L WP) om het sneller op temp te krijgen welke zichzelf automatisch na 15 min. uitschakelt.
Zonder booster kan ik alleen aan de led zien of de ventilo's nu werken of niet.

In mijn geval bewust niet gekozenvoor vloerverwarming omdat:
- Deze niet zo goed samenwerkt met een speksteenkachel.
- De vloerisolatie beperkt was van 4 tot 8 cm. Het deel 4 cm vond ik te weinig om er ook nog eens vloerverwarming in te verwerken en nog meer isolatie voor op te offeren.
Wanneer je vloerverwarming op de begane grond wenst te plaatsen is het dus ook iets meer dan kijken of je de oude vloer even kan uitbreken, vloerverwarming plaatsen en een mooie dekvloer er overheen.
Je houdt dan best ook rekening met de toepasbare dikte van de isolatielaag in de vloer.

• IvoB2
ArjoK schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:20:
[...]

Fijne maatregel voor velen, alleen jammer dat dit de verduurzaming om van het gas af te gaan geen financiele basis/prikkel geeft. Niets doen is voorlopig voordeliger als je je elektra niet met eigen zonnepanelen kan opwekken.
Lijkt me toch juist wel al een aanzet tot een prikkel?
Blijf je onder een bepaald verbruik betaal je minder dan wanneer je er over gaat.
Dus een goede prikkel om onder die drempel te blijven toch?

Hier in België is het pas echt dom: iedereen maandelijks een vast bedrag in cash voor elektriciteit en gas, onafhankelijk van je verbruik en zelfs voor wie een nulverbruik met PV heeft. 8)7
Alleen de rijkste 15% moet nadien een deel terugbetalen via de belastingsbrief (maar die hebben zich waarschijnlijk voordien al kostelijk geamuseerd door in lachen uit te barsten met de hoogte van het premiebedrag).

• ArjoK
IvoB2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:39:
[...]

Lijkt me toch juist wel al een aanzet tot een prikkel?
Blijf je onder een bepaald verbruik betaal je minder dan wanneer je er over gaat.
Dus een goede prikkel om onder die drempel te blijven toch?

Hier in België is het pas echt dom: iedereen maandelijks een vast bedrag in cash voor elektriciteit en gas, onafhankelijk van je verbruik en zelfs voor wie een nulverbruik met PV heeft. 8)7
Alleen de rijkste 15% moet nadien een deel terugbetalen via de belastingsbrief (maar die hebben zich waarschijnlijk voordien al kostelijk geamuseerd door in lachen uit te barsten met de hoogte van het premiebedrag).
Dat wat BE doet is wat NL begin dit jaar ook heeft gedaan met verhogen van de vermindering van de energieheffing die in tegenstelling van zijn naam gewoon een vaste toelage is.

De nu voorgenomen maatregel zal huishoudens die verbruik boven de plafonddrempel hebben wellicht verleiden iets te doen om verbruik terug te dringen. Maar die drempel is nu net het verbruik van een gemiddeld huishouden dus dan loont het niet om van gas af te gaan. Met extra elektraverbruik ipv gas betekend per definitie dat je boven de drempel komt en de hoofdprijs voor elektra betaald. Dan heb ik het nog niet over het tarief tot het plafond 1,5 voor m3 gas tov 0,70 kWh dan moet bv een warmtepomp met sCOP boven de 4,6 zitten om dit financiieel in gebruik voordeliger te maken... dus die (te)grote inverstering gaat niemand meer aan beginnen...

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
ArjoK schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:58:
[...]

Dat wat BE doet is wat NL begin dit jaar ook heeft gedaan met verhogen van de vermindering van de energieheffing die in tegenstelling van zijn naam gewoon een vaste toelage is.

[...]
En die vermindering van energieheffing krijg je als je een elektriciteitsaansluiting hebt. Ook als je helemaal geen energieheffing betaalt.

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:41:
[...]

En die vermindering van energieheffing krijg je als je een elektriciteitsaansluiting hebt. Ook als je helemaal geen energieheffing betaalt.
Wat word ie eigenlijk in 2023?
Ik heb nog niks over gelezen

1 PVoutput . Dongen NB

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[...]
Heb je hier een bron van? Ik heb altijd begrepen dat deze specifieke manier van salderen altijd zal blijven bestaan, dus ook na 2025.

Van klussen krijg je grijze haren

• BarryH
@s_schimmel alleen de laatste protocollen van slimme meters kunnen dit via P1 uitlezen. Maar volgens mij wordt die data niet naar de netbeheerder gestuurd.

ps. en anders gewoon naar een 1 fase 40A aansluiting en load balancing op je laadpaal.

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 20-09-2022 19:31 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:23
Dit is onjuist. Een 3-fasenmeter *moet* intern salderen. Er zijn ooit enkele types geweest die dit niet deden, en waarbij je dus idd tegelijk kunt "terugleveren" en "verbruiken". Dit is met firmware updates toen gecorrigeerd.

Bovenstaande is wettelijk vastgelegd.

Bron: https://www.netbeheernede..._15_91e8f3e526.pdf#page30

Pagina 30:
Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of
the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register.
The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered
(A-) and consumed (A+) energy in separate registers.

• Master-T
  • Laatst online: 06-11 14:42
Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen. Ik heb zonnepanelen liggen in een oost west opstelling met een SolarEdge 2200 omvormer eraan. Opzich was dit voldoende voor mijn verbruik maar dat is omhoog gegaan. Nu wil ik graag nog een 2000-2500wp erbij leggen maar dan op zuid. Ik heb maar een enkel fase meterkast en was eigenlijk niet van plan deze aan te passen tenzij strikt noodzakelijk. Wat is jullie advies gewoon een simpele omvormer erbij hangen of Micro omvormers of een tweede SolarEdge? Kan ik dit alles gewoon met een extra alamat weer in de meterkast erbij knopen?
En tot hoeveel kWh mag je terug leveren op een 1 fase meterkast, is dat de volledige 40A van mijn hoofdzekering?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:23
Master-T schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:42:
Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen. Ik heb zonnepanelen liggen in een oost west opstelling met een SolarEdge 2200 omvormer eraan. Opzich was dit voldoende voor mijn verbruik maar dat is omhoog gegaan. Nu wil ik graag nog een 2000-2500wp erbij leggen maar dan op zuid. Ik heb maar een enkel fase meterkast en was eigenlijk niet van plan deze aan te passen tenzij strikt noodzakelijk. Wat is jullie advies gewoon een simpele omvormer erbij hangen of Micro omvormers of een tweede SolarEdge? Kan ik dit alles gewoon met een extra alamat weer in de meterkast erbij knopen?
En tot hoeveel kWh mag je terug leveren op een 1 fase meterkast, is dat de volledige 40A van mijn hoofdzekering?
Tot 4 kW kan sowieso, tot 5 kW mag formeel op 1 fase. Dus je plan kan/mag. 5 kW is "maar" 22A zelfs.

Echter, puntje om aan te denken: als je 40A uit je netaansluiting kunt trekken en zeg eens 20A uit je panelen, kan er dus 60A je groepenkast in gaan in totaal. Meestal zijn met name aardlekschakelaars daar niet op berekend, die kunnen standaard 40A aan.

Zie https://new.abb.com/low-v...aansluiten-van-pv-panelen of als filmpje:

• twain4me

twain4me

Master-T schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:42:

Netbeheerders hebben liever dat dat minder is omdat je onbalans veroorzaakt in het net. de grens ligt op 5kVA
wat weer neer komt op ~25A

maar ik denk dat je beter hier kan kijken (daar staat mijn antwoord ook in de TS (de laatste keer dat ik keek)

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 20-09-2022 19:53 ]

• Master-T
Wilke schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:49:
[...]

Tot 4 kW kan sowieso, tot 5 kW mag formeel op 1 fase. Dus je plan kan/mag. 5 kW is "maar" 22A zelfs.

Echter, puntje om aan te denken: als je 40A uit je netaansluiting kunt trekken en zeg eens 20A uit je panelen, kan er dus 60A je groepenkast in gaan in totaal. Meestal zijn met name aardlekschakelaars daar niet op berekend, die kunnen standaard 40A aan.

Zie https://new.abb.com/low-v...aansluiten-van-pv-panelen of als filmpje:

[YouTube: Het veilig aansluiten van PV installaties op de groepenkast]
De whitepaper kende ik al ja. En als ik dit plannuit ga voeren dan ga ik ook mijn hele meterkast ombouwen zoals ABB voorschrijft idd.

• BarryH
twain4me schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:49:
[...]

Netbeheerders hebben liever dat dat minder is omdat je onbalans veroorzaakt in het net. de grens ligt op 5kVA

maar ik denk dat je beter hier kan kijken (daar staat mijn antwoord ook in de TS (de laatste keer dat ik keek)

Ik denk dat netbeheers je het liefst op 1fase laten. De hele straat zit waarschijnlijk zo en als die ook wat PV doen dan middelt dat wel uit.
Bovendien hebben ze het druk zat. Dit soort klusjes en SAP s (2e meters) plaatsen leidt alleen maar af van de echte uitdaging: netverzwaringen. En dat zit bijna nooit in de laatste meter door je voordeur.

• twain4me

twain4me

BarryH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:58:
[...]

Ik denk dat netbeheers je het liefst op 1fase laten. De hele straat zit waarschijnlijk zo en als die ook wat PV doen dan middelt dat wel uit.
Bovendien hebben ze het druk zat. Dit soort klusjes en SAP s (2e meters) plaatsen leidt alleen maar af van de echte uitdaging: netverzwaringen. En dat zit bijna nooit in de laatste meter door je voordeur.
of ze een dubbele agenda hebben weet ik niet, ik weet alleen dat ze dit als reden opgeven. :+

pdf liander

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 20-09-2022 20:02 ]

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-11 10:44

Processorkoeler

Geen stock koeler

Hi allen,

Kleine vraag waar ik een topic onnodig voor vind;

Vroeger had ik een cv met boiler (gasgestookt). Vanwege ouderdom/verduurzaming vervangen door een cv met doorstroom voor SWW. Staat op eco stand, dus duurt té lang voor warm water komt + gas is nog steeds niet handig.

Met PV installatie redelijk wat teruglevering, dus dat is een optie. Ik zat te kijken naar een zonneboiler, elektrische boiler of evt. combi als dat kan?

Echter is 'n boiler 80L of zelfs meer. Ik woon alleen, dus dat lijkt mij overkill. Wil wel evt. kunnen uitbreiden later, zonde om dan alles te moeten vervangen. Met 3-4 personen ging een boiler van 20L warm water prima, maar die ging op gas (in de cv) en dat ding had voor SWW 20+kW vermogen.

SWW voornamelijk in de (na)middag, avond en om te douchen. Verder overdag weinig.
Ik heb een close-in boiler overwogen, maar dat is per tappunt. Te klein voor de douche dus?
  • Zijn er boilers met 'variabele' inhoud, of die niet 100% vol hoeven? Bijv. 100L die je kunt 'aftoppen' tot 20L?
  • Wat levert één zonneboiler op qua warm water in de periode okt-mrt? Winter/herfsttijd. Is dit genoeg om voor 1 persoon warm water te leveren, of niet?
  • Kan zo'n zonneboiler nog helpen bij cv-water of alleen sww?
  • Andere suggesties? tldr; warm water zonder gas, nu +1000kWh overschot

• twain4me

twain4me

Processorkoeler schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:39:
Hi allen,

Eigenlijk ben ik wel van mening dat er dan een rondje bruin fruit rond mag :9 :9B

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:28
Maasluip schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:15:
Vooral die tweede, mijn CV op 90 of 60 graden zetten. Ik laat hem lekker verticaal hangen hoor.

( @assje je mist de grap ;) )
De gasmeter kantelen dat deden ze vroeger :+

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Master-T
twain4me schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:49:
[...]

Thanks, en wat zouden jullie doen aangezien het een andere oriëntatie wordt qua opstelling. Gewoon een losse ‘goedkope’ omvormer erbij hangen of mijn SE uitbreiden? Of wellicht Micro omvormers gebruiken.

• twain4me

twain4me

Master-T schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:46:
[...]

Thanks, en wat zouden jullie doen aangezien het een andere oriëntatie wordt qua opstelling. Gewoon een losse ‘goedkope’ omvormer erbij hangen of mijn SE uitbreiden? Of wellicht Micro omvormers gebruiken.
ik ken je situatie niet. ik zou niet snel SE of micro's gebruiken zonder schaduw of een situatie die erom vraagt.
dus tsja. ;)

• JeroenH
Micro-omvormers (of optimizers) hebben ook voordelen als je geen schaduwprobleem hebt: als er een paneel uitvalt:

1. Blijft de rest van de installatie zonder beperkingen werken
2. Als het exacte type paneel niet te krijgen is, kun je een ander paneel uitzoeken wat alleen qua formaat identiek hoeft te zijn, en binnen de aansluitspecs van de micro-omvormer/optimizer valt
(en 3. het kan misschien een klein beetje meer energie uit je set panelen persen, omdat het minste paneel de rest niet tegenhoudt - maar veel zal dit niet zijn)

Maar het kost meer dan een simpele string, dat is een feit.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• BarryH
Hi allen,

Vroeger had ik een cv met boiler (gasgestookt). Vanwege ouderdom/verduurzaming vervangen door een cv met doorstroom voor SWW. Staat op eco stand, dus duurt té lang voor warm water komt + gas is nog steeds niet handig.

Met PV installatie redelijk wat teruglevering, dus dat is een optie. Ik zat te kijken naar een zonneboiler, elektrische boiler of evt. combi als dat kan?

Echter is 'n boiler 80L of zelfs meer. Ik woon alleen, dus dat lijkt mij overkill. Wil wel evt. kunnen uitbreiden later, zonde om dan alles te moeten vervangen. Met 3-4 personen ging een boiler van 20L warm water prima, maar die ging op gas (in de cv) en dat ding had voor SWW 20+kW vermogen.

SWW voornamelijk in de (na)middag, avond en om te douchen. Verder overdag weinig.
Ik heb een close-in boiler overwogen, maar dat is per tappunt. Te klein voor de douche dus?
  • Zijn er boilers met 'variabele' inhoud, of die niet 100% vol hoeven? Bijv. 100L die je kunt 'aftoppen' tot 20L?
  • Wat levert één zonneboiler op qua warm water in de periode okt-mrt? Winter/herfsttijd. Is dit genoeg om voor 1 persoon warm water te leveren, of niet?
Het begint bij je huidge situatie:
1/ hoeveel gas verbruik je in een jaar voor warm water
2/ 6 opties
1/ E boiler
2/ WP boiler (cop2), dus 50% e verbruik van optie 1
3/ Doorstroomverwarmer 1fase 16A (kan net voor een spaardouche
4/ Doostroomverwarmer 3fsae 16A
5/ zonneboilers -> zie ZB topic: weing opbrengst in wintermaanden, dus evt. combi ZB boiler + WP boiler ineen apparaat?
6/ quooker ombouwen

Als je een boiler oplossing kiest krijg je wel standby verlies van warmte.

• BarryH
twain4me schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:01:
[...]

of ze een dubbele agenda hebben weet ik niet, ik weet alleen dat ze dit als reden opgeven. :+

pdf liander
Ze hebben het daar over spanningskwaliteit (oftewel blijft voltage onder de ~250V), niet over balans tussen fases. En het is een advies.

• twain4me

twain4me

BarryH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:22:
[...]

Ze hebben het daar over spanningskwaliteit (oftewel blijft voltage onder de ~250V), niet over balans tussen fases. En het is een advies.
ik zij ook liever, niet dat het persee verplicht is

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

twain4me schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:44:
[...]

Eigenlijk ben ik wel van mening dat er dan een rondje bruin fruit rond mag :9 :9B
Hahaha, wie weet.
BarryH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:19:
[...]

Het begint bij je huidge situatie:
1/ hoeveel gas verbruik je in een jaar voor warm water
2/ 6 opties
1/ E boiler
2/ WP boiler (cop2), dus 50% e verbruik van optie 1
3/ Doorstroomverwarmer 1fase 16A (kan net voor een spaardouche
4/ Doostroomverwarmer 3fsae 16A
5/ zonneboilers -> zie ZB topic: weing opbrengst in wintermaanden, dus evt. combi ZB boiler + WP boiler ineen apparaat?
6/ quooker ombouwen

Als je een boiler oplossing kiest krijg je wel standby verlies van warmte.
Geloof het of niet, vorig jaar (sept 2021 - sept 2022) nog geen 200m³ gas in een hoekhuis van de jaren '80. Maargoed, dan staat ook de thermostaat op 16 en een 'warme' winter.

Ik gok dat daarvan 30-50m³ aan SWW is. Vrij weinig, maar ik ga er nu ook zuinig mee om, eigenlijk alleen SWW voor douche nu, in de keuken gebruik ik 'n waterkoker omdat SWW gewoon 'te lang' duurt. Het standby-gas verbruik om de warmtewisselaar warm te houden is niet rendabel.

WP boiler klinkt interessant. Ik weet totaal niet wat de kosten voor E vs WP boiler zijn. Doorstroomboiler kan, maar denk niet ideaal in mijn gevaal. Ik ga het zonneboiler topic eens doorlezen, maar vraag me ook af wat de kosten zijn voor een 'simpele' zonneboiler installatie. Volgens mij ook niet echt rendabel? Las dat het voor een gezin van 4 personen ook jaren terugverdientijd was, en ik ben ofc. solo.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:28
Met grote belangstelling heb ik vandaag de introductie van het prijsplafond van energie gevolgd. Ik vraag mij af of ik met een vast éénjarig contract tot juli 2023 in aanmerking kom voor dit prijsplafond. Ik betaal nu ongeveer 2,20 euro per m3, verbruik ongeveer 720 m3 per jaar en krijg in juli 2023 een cashback van 320 euro. Ik zou dus eventueel 720 x 70 eurocent korting kunnen krijgen. Stroom komt volledig van het dak. Waarschijnlijk moeten dit soort details nog uitgewerkt worden, maar misschien weet iemand meer dan ik?

• BarryH
@Processorkoeler
ZB zal je ca. 50% besparen.

In de keuken is warm water vd cv nooit handig. Een waterkoker en evt doorstroomverwarmer is het meest efficient

Douchen: 5l /min -> toch 3x16A nodig (https://shop.thuisbaas.nl/product/cex/)
dus kleine boiler of WP boiler als een ariston lydos ofzo.
Heb je een MV box?

• BarryH
@Rocketman Nog allemaal onduidelijk.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

BarryH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:47:
@Processorkoeler
ZB zal je ca. 50% besparen.

In de keuken is warm water vd cv nooit handig. Een waterkoker en evt doorstroomverwarmer is het meest efficient

Douchen: 5l /min -> toch 3x16A nodig (https://shop.thuisbaas.nl/product/cex/)
dus kleine boiler of WP boiler als een ariston lydos ofzo.
Heb je een MV box?
MV box is mechanische ventilatie neem ik aan?
Zo ja, die heb ik. Gewoon de normale afzuiging (badkamer, wc en keuken, waarvan de laatste dicht is omdat er gewoon afzuiging bij het fornuis hangt).

Doorstroomverwarmer is denk ik gelijk duur en enorm veel werk gok ik.

• BarryH
@Processorkoeler
Je kan wellicht een kleine WP boiler naast je MV box zetten. en dan de uitblaas van de MV onderbreken met een T stuk en dat als inlaat voor de WP boiler gebruiken. Dan benut je de warmte die je MV box afzuigt, zonder de MV box te hard te moeten laten draaien.
Prijskaartje 1000-2500??
afh. van wel niet zelf monteren.

E - boiler: eur 500?

standby verlies moet je even opzoeken bij het apparaat.
maar 50m3 gas = 50*7kWh warmte/m3 = 350 kWh warmte
E boiler: 350kWh + standby verlies (30watt? = 270kWh) = 600kWh
WP boiler dehelft.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

BarryH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:00:
@Processorkoeler
Je kan wellicht een kleine WP boiler naast je MV box zetten. en dan de uitblaas van de MV onderbreken met een T stuk en dat als inlaat voor de WP boiler gebruiken. Dan benut je de warmte die je MV box afzuigt, zonder de MV box te hard te moeten laten draaien.
Prijskaartje 1000-2500??
afh. van wel niet zelf monteren.

E - boiler: eur 500?

standby verlies moet je even opzoeken bij het apparaat.
maar 50m3 gas = 50*7kWh warmte/m3 = 350 kWh warmte
E boiler: 350kWh + standby verlies (30watt? = 270kWh) = 600kWh
WP boiler dehelft.
Klinkt innovatief, maar denk niet dat dat 'rendabel' is. Het huis is niet eens 20c en gelet op 't prijskaartje vraag ik me af of dat het waard is. neemt een WP boiler veel ruimte in? Ook een binnen en buitenunit zoals bij een airco? Of gewoon een intern ding? Want dan klinkt dat wel interessant.

• BarryH
wpboiler is ca. 50cm hoger dan een e boiler en dan - als het goed doordacht is - een aanvoer en een afvoer kanaal.

• BarryH
@Processorkoeler nb dat standby verlies is wel een dingetje. Dus kleine boiler extra naisoleren.
Of knutselen met een quooker van MP: 7 liter op 100 graden met ca. 100 kWh standby verlies per jaar.

• Termy

Termy

Processorkoeler schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:51:
[...]

MV box is mechanische ventilatie neem ik aan?
Zo ja, die heb ik. Gewoon de normale afzuiging (badkamer, wc en keuken, waarvan de laatste dicht is omdat er gewoon afzuiging bij het fornuis hangt).
Uhm, dus je ventileert je woonkamer/keuken niet? Of staat die afzuiging constant aan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Termy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:05:
[...]

Uhm, dus je ventileert je woonkamer/keuken niet? Of staat die afzuiging constant aan?
Nee, dat is gewoon de afzuiging als je kookt. Ik heb geen idee waarom dat zo is, dit is gedaan toen de keuken 10 jaar geleden erin kwam. En ik ben nog niet zo oud, dus geen verstand van. Er zit een soort 'dop' op waardoor er minder lucht weg wordt gezogen.

Moet wel zeggen dat er gewoon ramen op een minikiertje staan boven, dus circulatie genoeg.

• Termy

Termy

@Processorkoeler Koop voor de grap een CO2 meter (een directe met NDIR sensor, niet via organic volatiles) en zie of het echt goed genoeg is. Ik gok van niet. Tenzij je daar alleen woont en amper aanwezig bent.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
Processorkoeler schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:02:
[...]

Klinkt innovatief, maar denk niet dat dat 'rendabel' is. Het huis is niet eens 20c en gelet op 't prijskaartje vraag ik me af of dat het waard is. neemt een WP boiler veel ruimte in? Ook een binnen en buitenunit zoals bij een airco? Of gewoon een intern ding? Want dan klinkt dat wel interessant.
Ik zou het niet te moeilijk maken en gezien je energieverbruik gewoon een elektrische boiler ophangen. Die zijn er ook van 50 liter en je kunt ook de temperatuur lager zetten dan de 75 graden die er normaal in zit. Dan wordt er voor de douche minder koud water bijgemengd en haal je per douchebeurt dus meer uit de boiler.

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-11 13:32
Heren! Sinds ik van het vaste contract af ben en inmiddels op een variabel contract ben overgezet heb ik de zoektocht gestart voor isolatie voor mijn oude sociale rijtjeswoning, met houten voor en achterzijde. Ik heb offertes laten opvragen voor vloer en dakisolatie.

De offertes lopen qua RD waarde en prijs nogal uiteen. Ik vind het lastig om te bepalen waarin ik de beste keuze maak. Ga ik voor de meeste RD waarde maar ook tegen de hoogste prijs, of ga ik voor de beste prijs/RD waarde (ik weet niet of dit een goede vergelijking is)

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.. Ik vind namelijk het verschil tussen 1 en 2 nogal fors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbBmgzRZtap9t9XeTYfYOUQIHa0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H52LzUkkafIA3v6SmRNX7LFv.png?f=user_large

Ik vind het trouwens ook raar, 14CM Icynene PUR levert een RD waarde van 3,68KW op, een 12CM dikke HFO Spray levert 5,20 op. Zit 1 van de bedrijven te jokken?

[ Voor 8% gewijzigd door ExilaaHH op 20-09-2022 23:47 ]

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Termy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:13:
@Processorkoeler Koop voor de grap een CO2 meter (een directe met NDIR sensor, niet via organic volatiles) en zie of het echt goed genoeg is. Ik gok van niet. Tenzij je daar alleen woont en amper aanwezig bent.
Dat laatste is nu toevallig precies van toepassing. Ik was wel van plan om zo'n meter aan te schaffen ja.
Het is 20 jaar gewoon goed gegaan, ook met meerdere mensen. Deuren open/dicht, enz. Maar snap heel goed wat je bedoelt.
FransvWoerkom schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:41:
[...]

Ik zou het niet te moeilijk maken en gezien je energieverbruik gewoon een elektrische boiler ophangen. Die zijn er ook van 50 liter en je kunt ook de temperatuur lager zetten dan de 75 graden die er normaal in zit. Dan wordt er voor de douche minder koud water bijgemengd en haal je per douchebeurt dus meer uit de boiler.
En dan de cv SWW uit en de boiler alles aan SWW laten doen? Of een soort back-up iets dat 'ie bijspringt als die boiler leeg is?

Ik heb de afgelopen 2 jaar enorm veel geleerd op cv-gebied, warmtepomp e.d. maar warm water nog niet heel veel merk ik 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door Processorkoeler op 21-09-2022 01:01 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:06
Processorkoeler schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:02:
Ook voor Warmtepompboilers is er een eigen topic waar je met al je vragen terecht kan:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
(Maar begin vooral met het lezen van de TS. Vragen stellen die al in de TS worden beantwoord wordt in de meeste topics niet bijzonder gewaardeerd.)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:06
ExilaaHH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:42:
Heren! Sinds ik van het vaste contract af ben en inmiddels op een variabel contract ben overgezet heb ik de zoektocht gestart voor isolatie voor mijn oude sociale rijtjeswoning, met houten voor en achterzijde. Ik heb offertes laten opvragen voor vloer en dakisolatie.

De offertes lopen qua RD waarde en prijs nogal uiteen. Ik vind het lastig om te bepalen waarin ik de beste keuze maak. Ga ik voor de meeste RD waarde maar ook tegen de hoogste prijs, of ga ik voor de beste prijs/RD waarde (ik weet niet of dit een goede vergelijking is)

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.. Ik vind namelijk het verschil tussen 1 en 2 nogal fors.

[Afbeelding]

Ik vind het trouwens ook raar, 14CM Icynene PUR levert een RD waarde van 3,68KW op, een 12CM dikke HFO Spray levert 5,20 op. Zit 1 van de bedrijven te jokken?
Kijk even naar je eenheden. Rd uitdrukken in KW (Kelvin x Watt) slaat nergens op.
De eenheid van Rd is m²K/W. Om hiermee het warmteverlies in Watt uit te drukken vermenigvuldig je het oppervlak met het temperatuurverschil en dat deel je door de Rd waarde. Dan kom je (ook in de eenheden) precies uit op een waarde Watt.

Verder kan er bij PUR isolatie (gespoten PUR) nogal wat mis gaan als de mengverhouding in het apparaat niet goed is ingesteld. Staan aardige horrorverhalen van op internet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:46:
[...]

Je krijgt tegenwoordig dan ook 2x zoveel Wp per oppervlakte. In 2012 kreeg ik 240 Wp voor een 1x1,6m paneel, nu krijg je 495 Wp op een 1x2m paneel. Wat kreeg je in 2006, 180 Wp?

Mooi, die ontwikkeling. (y)

Signatures zijn voor boomers.

• JeroenH
Maasluip schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:15:
[...]

Je krijgt tegenwoordig dan ook 2x zoveel Wp per oppervlakte.
En, misschien nog wel belangrijker, 5-6x zo veel Wp per euro.
In 2012 kreeg ik 240 Wp voor een 1x1,6m paneel, nu krijg je 495 Wp op een 1x2m paneel. Wat kreeg je in 2006, 180 Wp?
Mijn eerste set van drie panelen waren Sharps van 155Wp, op een Soladin 600. De tweede set van drie die ik een paar jaar later kocht was volgens mij iets van 175Wp per paneel. Ik weet het formaat niet meer. Ik weet wel dat ze nog altijd op ons vorige huis liggen, ik moet maar aannemen dat ze het nog doen.
Mooi, die ontwikkeling. (y)
Jazeker. Anno 2022 kom je niet meer in de krant als je zonnepanelen op je dak zet, in 2006 nog wel ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nFto2-OnVo-DjrDSmw8JEX0rzg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xCOAf3zcRYIwguEEgg7KSObR.png?f=fotoalbum_medium

2006 - toen de zonnepanelen nog klein waren, krantenfoto's nog zwart/wit waren, en ik nog haar had :P

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Ben benieuwd hoe ze om gaan met woningen die gasloos zijn. Stel dat het verschil tussen het prijsplafond en de marktprijs 25 cent per kWh is dan 2500 * € 0.25 = € 625 per jaar, oftewel 52 euro per maand. Heb je gas dan krijg je een sponsoring van zo'n € 1.20 per m3, tegen 1200 m3 is dat € 1440 per jaar, oftewel 120 euro per maand.

Nu scheelt het dat als je een warmtepomp hebt de tarieven lager liggen per kWh warmte lager dan met een gasketel, maar toch...

Ben benieuwd naar de exacte invullingen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit gaat toch alleen over gas? Veel woningen die gasloos zijn hebben ook zonnepanelen die een deel van het stroomverbruik al afdekken. En voor elektriciteit is dit jaar de energiebelasting al omlaag gegaan en de heffingskorting omhoog. Dus daar is al een tegemoetkoming gedaan.

Signatures zijn voor boomers.

• BarryH
@Maasluip die TEB verhoging en de lagere energiebelasting op E gaat er volgens mij weer uit..

weer wijzigen. EB wordt ca. 5 ct, dus iets omhoog (Van 3,6) - maar misschien ook niet - en de TEB is toch weer ca. 500?

https://solarmagazine.nl/...epanelen-profiteren-flink

[ Voor 63% gewijzigd door BarryH op 21-09-2022 10:40 . Reden: foute info gecorrigeerd ]

• ArjoK
Ep Woody schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:19:
Ben benieuwd hoe ze om gaan met woningen die gasloos zijn. Stel dat het verschil tussen het prijsplafond en de marktprijs 25 cent per kWh is dan 2500 * € 0.25 = € 625 per jaar, oftewel 52 euro per maand. Heb je gas dan krijg je een sponsoring van zo'n € 1.20 per m3, tegen 1200 m3 is dat € 1440 per jaar, oftewel 120 euro per maand.

Nu scheelt het dat als je een warmtepomp hebt de tarieven lager liggen per kWh warmte lager dan met een gasketel, maar toch...

Ben benieuwd naar de exacte invullingen.
Blijft een lastig verhaal om het generiek zo aan te pakken dat iedereen een gelijk voordeel behaald maar is dat dan de bedoeling?

Het start met het uitgangspunt dat uit gaat van een verbruik van een gemiddeld huishouden. Daar val je al snel buiten als je verduurzamingsstappen hebt genomen, in nieuwbouw zit of groter woont. Je zou kunnen denken dat buiten de definitie van een gemiddeld huishouden de situatie minder schrijnend is.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Ook voor een gemiddeld huishouden die een warmtepomp heeft geïnstalleerd zijn de kosten voor energie fors gestegen. De mensen met zonnepanelen hebben toch geen voordeel want dat wordt gesaldeerd, maar voor mensen zonder zonnepanelen maar die wel all electric hebben pech.

• IvoB2
Hi allen,

Indien je SWW wil opwarmen met PV/WP en een andere bron, in jouw geval dan een ZB, kan je een verticale boiler plaatsen met 2 afzonderlijke spiralen en een sturing die bv. de eerste bron, je PV, doe bijspringen wanneer de ZB niet voldoet.
Zelf gebruik ik daar bv. een Sanutal Solar DeltaSol BX sturing voor.
Maar omgekeerd: PV/WP als primaire bron (in het bovenste deel van de boiler) en een secundaire bron wanneer het rendement van de WP te laag is en/of PV productie onvoldoende is, gestuurd door de BX voor het totale volume.
Persoonlijk vind ik voor SWW de combinatie PV/WP-ZB niet rendabel (en al zeker niet voor een klein verbruik van één persoon) gezien PV en ZB hun hoogste en laagste rendemeten bijna gelijktijdig halen.

Als je al gas hebt zou je ook kunnen overwegen WP als primaire bron te gebruiken voor SWW en gas als secundaire bron.

• IvoB2
ArjoK schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:20:
[...]

Blijft een lastig verhaal om het generiek zo aan te pakken dat iedereen een gelijk voordeel behaald maar is dat dan de bedoeling?

Het start met het uitgangspunt dat uit gaat van een verbruik van een gemiddeld huishouden. Daar val je al snel buiten als je verduurzamingsstappen hebt genomen, in nieuwbouw zit of groter woont. Je zou kunnen denken dat buiten de definitie van een gemiddeld huishouden de situatie minder schrijnend is.
Je kan het ook anders bekijken:
Wanneer je iedereen eenzelfde basisverbruik voor energie geeft aan dezelfde kost worden mensen die meer besparen en zelfs mensen die al maatregelen genomen hebben (en daardoor zeker minder verbruiken dan het basisaanbod) ook beloond. Je zou als regulator wel kunnen overwegen dat wie al totaal los van het gas is en individueel de transitie naar elektriciteit heeft gemaakt (voor bv. SWW en CV) extra beloond kan worden door het basisquotum voor gas te schrappen en toe te voegen aan de elektriciteitsrekening. Dan worden gebruikers van een WP ook rechtstreeks beloond er is er tevens een incentive om in de winter hun WP niet door iets anders te vervangen voor SWW en CV.

• ArjoK
BarryH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:20:
@Maasluip die TEB verhoging en de lagere energiebelasting op E gaat er volgens mij weer uit..
Dan nog de sigaar uit eigen doos voor dit jaar. De compensatie gaat volgend jaar in maar de energiemaarschappijen zullen al in november en december de maandbedragen verlagen (= voorschot). Dat betekend dat over november en december uiteindelijk wel de volle mep moet worden afgerekend. Ach ja het kan voor sommigen wel wat rust geven in de portemonnee

• ArjoK
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:44:
[...]

Je kan het ook anders bekijken:
Wanneer je iedereen eenzelfde basisverbruik voor energie geeft aan dezelfde kost worden mensen die meer besparen en zelfs mensen die al maatregelen genomen hebben (en daardoor zeker minder verbruiken dan het basisaanbod) ook beloond. Je zou als regulator wel kunnen overwegen dat wie al totaal los van het gas is en individueel de transitie naar elektriciteit heeft gemaakt (voor bv. SWW en CV) extra beloond kan worden door het basisquotum voor gas te schrappen en toe te voegen aan de elektriciteitsrekening. Dan worden gebruikers van een WP ook rechtstreeks beloond er is er tevens een incentive om in de winter hun WP niet door iets anders te vervangen voor SWW en CV.
Dat lijkt mij een hele puzzel van data tussen netbeheerders, leveranciers en overheid (zijn ze niet zo goed in)

Het is mooi maar de vraag is is het nodig? Is de regeling bedoeld als kado of toch meer om te zorgen dat de grootste groep niet kopje onder gaat.

En je zal ook wat moeten verzinnen voor de groep die aan een warmtenet hangt.

• IvoB2
ArjoK schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:56:
[...]

Dat lijkt mij een hele puzzel van data tussen netbeheerders, leveranciers en overheid (zijn ze niet zo goed in)

Het is mooi maar de vraag is is het nodig? Is de regeling bedoeld als kado of toch meer om te zorgen dat de grootste groep niet kopje onder gaat.

En je zal ook wat moeten verzinnen voor de groep die aan een warmtenet hangt.
Als de regel alleen bedoeld is om er tijdelijk voor te zorgen dat een groep niet kopje onder gaat is het allesbehalve een structurele maatregel en zal je hem keer op keer moeten herhalen zonder dat het probleem zelf wordt aangepakt.
Ik weet niet hoe het in NL werkt maar hier in Vlaanderen is er maar één netbeheerder die de data beheert en is het, ook voor kleine energieleveranciers, technisch geen enkel probleem om tot op individueel klantenniveau zelfs de kwartierwaarden uit te lezen.
In se is het dus geen kwestie van niet kunnen maar gewoon van willen en vooral weten waar je naartoe wil.
Aan dat laatste schort het ook hier.
Nu lijkt het meer op vooral niet echt willen veranderen en hier en daar wat bijpassen en tweaken om het bestaande zo lang mogelijk te kunnen rekken.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 13:33
ArjoK schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:20:
[...]
Men gaat er altijd maar vanuit dat bovenmodaal alles kan lijden, geld te over heeft etc etc.
Maar ook voor hen stijgen de prijzen en misschien nog wel harder (immers grotere woning -> meer gasverbruik/elektriciteitsbehoefte).
Ook hebben veel mensen hun reserves gestoken in duurzame aanpassingen als warmtepompen om gasloos te gaan, daarvoor hypotheek verhoogd of warmtefonds lening afgesloten, om er vervolgens achter te komen dat ze buiten de boot vallen van al die kunstgrepen en juist nog meer kwijt zijn (omdat de kans aanwezig is dat de prijs van elektriciteit flink gaat stijgen om die prijsplafond voor gas te compenseren).

Verder lijkt me dat prijsplafond geen structurele oplossing, want tenzij we vanaf volgend jaar weer grote hoeveelheden Russisch gas gaan importeren of de Groningse gaskranen wijd open zetten, zie ik die gasprijs niet zo snel weer onder 1,5 per kuub uitkomen. Daarnaast heeft het prijsplafond een remmende werking tov verduurzaming wegens de rare verhouding subsidie op elektriciteit tov gas.
Men wil iedereen van het gas af, maar zolang gas kunstmatig goedkoop wordt gehouden en men wel het volle pond voor het elektriciteitsverbruik van alternatieve verwarmingsbronnen moet betalen, dan gaan mensen echt niet vrijwillig van het gas af

Star Citizen Referral Code

Pagina: 1 ... 92 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.