Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.377 views

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Je kan wel proberen vrijwillig van het energie productiesysteem geregeld door derden af te stappen.
Dan heb je tenminste voor jezelf (deels) structurele maatregelen getroffen.
Met een eigen (groot) huis en een boven modaal inkomen zou dat normaal gezien geen probleem mogen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 21-09-2022 11:48 ]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:21
Je kunt ook een HRe CV ketel nemen dan produceer je zelf elektriciteit uit gas. Zeer hoog rendement (140%) en een tijdje geleden nog gepromoot door ene W Bos als een duurzame investering.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 13:33
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:47:
Je kan wel proberen vrijwillig van het energie productiesysteem geregeld door derden af te stappen.
Dan heb je tenminste voor jezelf (deels) structurele maatregelen getroffen.
Met een eigen (groot) huis en een boven modaal inkomen zou dat normaal gezien geen probleem mogen zijn.
normaal, maar stel je verdiend 3k netto, waarvan je 500 per maand spaart.
als je energiekosten per maand met 500-700 stijgen dan zit je toch krap (naast dat boodschappen ook 10% duurder zijn geworden)
Als je dan ook 100-200 kwijt bent per maand aan extra hypotheek/bouwdepot voor financiering van structurele maatregelen, heb je toch een probleem.

Natuurlijk is een maandelijkse energiekosten verhoging van 500+ euro voor minima die normaal gesproken net rondkomen en normaal gesproken misschien 50 per maand sparen een groter probleem, maar dat wil niet zeggen dat bovenmodaal het wel kan lijden en nog ruimte overheeft om extra bij te dragen middels extra belastingen of kunstmatig verhoogde tarieven boven dat plafond (want die energiemaatschappijen willen wel ergens de winst vandaan halen)

[ Voor 3% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-09-2022 11:59 ]

Star Citizen Referral Code

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:54
Metaalhoofd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:40:
[...]

Men gaat er altijd maar vanuit dat bovenmodaal alles kan lijden, geld te over heeft etc etc.
Maar ook voor hen stijgen de prijzen en misschien nog wel harder (immers grotere woning -> meer gasverbruik/elektriciteitsbehoefte).
Groter wonen met een grotere footprint in een luxe KEUZE (sorry voor geschreeuw) en daar horen ook de nodige lasten bij maar om dat te subsidieren overheidsgeld lijkt mij niet wenselijk.
Ook hebben veel mensen hun reserves gestoken in duurzame aanpassingen als warmtepompen om gasloos te gaan, daarvoor hypotheek verhoogd of warmtefonds lening afgesloten, om er vervolgens achter te komen dat ze buiten de boot vallen van al die kunstgrepen en juist nog meer kwijt zijn (omdat de kans aanwezig is dat de prijs van elektriciteit flink gaat stijgen om die prijsplafond voor gas te compenseren).
Dat is zuur dat door een crisis het toekomstpad ineens een andere afslag neemt. Er zijn genoeg situaties in het leven dat de route naar de bestemming een ommetje maakt of een nieuwe bestemming zoekt.
Verder lijkt me dat prijsplafond geen structurele oplossing, want tenzij we vanaf volgend jaar weer grote hoeveelheden Russisch gas gaan importeren of de Groningse gaskranen wijd open zetten, zie ik die gasprijs niet zo snel weer onder 1,5 per kuub uitkomen. Daarnaast heeft het prijsplafond een remmende werking tov verduurzaming wegens de rare verhouding subsidie op elektriciteit tov gas.
Men wil iedereen van het gas af, maar zolang gas kunstmatig goedkoop wordt gehouden en men wel het volle pond voor het elektriciteitsverbruik van alternatieve verwarmingsbronnen moet betalen, dan gaan mensen echt niet vrijwillig van het gas af
Dat had ik in een eerdere post ook aangehaald. Wellicht komt het er nog van dat het elektratarief wordt losgekoppeld van gas zodat de goedkope hernieuwbare bronnen zwaarder wegen in de prijsstelling. Het is krankzinnig dat zon en wind producenten profiteren van de hoge gasprijs terwijl hun exploitatie nauwelijks/niet duurder is geworden en geen hogere vraagprijs gerechtvaardigt (markwerking is nu voor nutsvoorzieningen niet handig).

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• ArjoK
Metaalhoofd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:56:
[...]

als je energiekosten per maand met 500-700 stijgen dan zit je toch krap (naast dat boodschappen ook 10% duurder zijn geworden)
Als je dan ook 100-200 kwijt bent per maand aan extra hypotheek/bouwdepot voor financiering van structurele maatregelen, heb je toch een probleem.
Is die extra 100-200 aan hypotheek niet om die 500-700 energiekostenstijging te stoppen ?

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• IvoB2
mv_ak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:54:
Je kunt ook een HRe CV ketel nemen dan produceer je zelf elektriciteit uit gas. Zeer hoog rendement (140%) en een tijdje geleden nog gepromoot door ene W Bos als een duurzame investering.
Wat lost dat op termijn op?
Je doet dan individueel gewoon wat een ander op afstand al voor je doet, nl. gas gebruiken om elektriciteit op te wekken.
Of het moest zijn dat je in Groningen woont en een pijp de grond hebt ingeslagen? :+

• Metaalhoofd
ArjoK schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:16:
[...]

Is die extra 100-200 aan hypotheek niet om die 500-700 energiekostenstijging te stoppen ?
Dat is het idee, maar als gas kunstmatig goedkoop wordt gehouden en elektriciteit boven 2400kWh aan de vrije markt wordt overgelaten denk ik dat de energie maatschappijen hun misgelopen gas-inkomsten willen gaan compenseren met de elektriciteitsinkomsten, dus dan zie ik het nog wel gebeuren dat je alsnog die hoge energiestijging hebt.
ArjoK schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:12:

[...]

Groter wonen met een grotere footprint in een luxe KEUZE (sorry voor geschreeuw) en daar horen ook de nodige lasten bij maar om dat te subsidieren overheidsgeld lijkt mij niet wenselijk.
groter wonen met een grotere footprint is een luxe keuze inderdaad al is het makkelijk gezegd (66m2 met 6 personen waar wij vandaan komen is redelijk krap), maar als je dat gelijk afstraft dan denken veel mensen wel 2x na voor ze bepaalde keuzes maken om boven het maaiveld uit te komen. Ik ben genoeg mensen tegengekomen die niet de moeite nemen om boven minimumloon te verdienen of überhaupt te gaan werken, want dan lopen ze allerlei toeslagen/subsidies mis en ik heb het zelf ook meegemaakt. Begonnen van 1800 / maand naar 3k per maand terwijl dat netto maar 300 extra ruimte gaf

Daarnaast komt een beetje over als 'eigen schuld dikke bult', maar met zo'n houding kan je tegen alle bevolkingsgroepen aankijken. Uiteindelijk is alles een KEUZE, niet werken voor een hoger inkomen dan bijstandsniveau is ook een keuze, niet doorstuderen om meer te kunnen verdienen dan minimumloon is ook een keuze, niet je huis isoleren is ook een keuze, je huis blijven stoken tot 23 graden is ook een keuze en je geld uitgeven aan loterijen/tabak en andere troep ook.

Natuurlijk zijn sommige keuzes meer voor de hand liggend gezien dan andere en kosten sommige keuzes ook meer tijd/energie om er wat van te maken dan andere, maar met 2 dimensionaal politiek denken als 'groep 1 heeft het moeilijk en daarom mag groep 2 daar aan meebetalen', maak je vanzelf ook de eerste groep groter, doordat je geen rekening houdt met de vraag of groep 2 dat allemaal wel kan lijden)

[ Voor 7% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-09-2022 12:54 ]

• IvoB2
Metaalhoofd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:56:
[...]

Natuurlijk is een maandelijkse energiekosten verhoging van 500+ euro voor minima die normaal gesproken net rondkomen en normaal gesproken misschien 50 per maand sparen een groter probleem, maar dat wil niet zeggen dat bovenmodaal het wel kan lijden en nog ruimte overheeft om extra bij te dragen middels extra belastingen of kunstmatig verhoogde tarieven boven dat plafond (want die energiemaatschappijen willen wel ergens de winst vandaan halen)
Ja ik maak uiteraard een ander zijn rekening niet.
Je kan blijven iets stellen tot het voor jezelf niet uitkomt.
Voor mezelf moet ik niets stellen maar gewoon de rekening maken op basis van feiten.
Laat me even in je voorbeeld meegaan: ik geef pp. 500 € per maand uit. Dan kan je, in jouw voorbeeld, al 2500 pp per maand sparen. Bestaat het gezin uit 2 personen is de maandkost 1000 € maar kan je ook per gezin al 5000 € sparen.
Wanneer je energiekosten per maand met 500 tot 700 euro stijgen wordt het hoog tijd dat je structurele maatregelen gaat nemen en wat minder gaat sparen. Dat had je dus al beter pro-actief gedaan ipv het spaargeld op de bank door de inflatie te laten verwateren en pas in actie te komen omdat het niet anders meer kon.
Gewoon hoe ik reken op basis van de persoonlijke feiten.
Uiteraard moet een ander zijn eigen rekening maken. Maar zelf zou ik dan toch liever mijn spaargeld eerst uitgeven aan structurele maatregelen dan het op te potten om het nadien te moeten spenderen aan een oplopende energierekening.
Je kan dus zo handelen en rekenen dat het voor niemand lukt. Of andersom dat het voor een groot deel geen probleem moet zijn als je tijdig handelt ipv te zitten afwachten tot het moet.

• IvoB2
Metaalhoofd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:51:
[...]

Dat is het idee, maar als gas kunstmatig goedkoop wordt gehouden en elektriciteit boven 2400kWh aan de vrije markt wordt overgelaten denk ik dat de energie maatschappijen hun misgelopen gas-inkomsten willen gaan compenseren met de elektriciteitsinkomsten, dus dan zie ik het nog wel gebeuren dat je alsnog die hoge energiestijging hebt.
Dan heb ik het NL voorstel verkeerd begrepen. Ik meende begrepen te hebben dat de overheid het verschil tussen de gegarandeerde basisprijs en de marktprijs zou compenseren. Dan lopen de energiemaatschappijen toch geen inkomsten mis die ze elders moeten gaan zoeken?

• mv_ak
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:50:
[...]

Je doet dan individueel gewoon wat een ander op afstand al voor je doet, nl. gas gebruiken om elektriciteit op te wekken.
Of het moest zijn dat je in Groningen woont en een pijp de grond hebt ingeslagen? :+
Op de korte termijn tot aan het gasplafond KWh produceren tegen gereduceerd tarief.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-11 19:15
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:03:
[...]

Dan heb ik het NL voorstel verkeerd begrepen. Ik meende begrepen te hebben dat de overheid het verschil tussen de gegarandeerde basisprijs en de marktprijs zou compenseren. Dan lopen de energiemaatschappijen toch geen inkomsten mis die ze elders moeten gaan zoeken?
Dat is ook hoe ik het lees. Ruimte genoeg onder het plafond voor de markt om z’n werk te doen. Nu nog koppeling met gasprijs los voor Electra (als dat al kan) en Groningen weer open. Nu wel met Riante compensatie voor de getroffenen.

• Metaalhoofd
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:59:
[...]

Ja ik maak uiteraard een ander zijn rekening niet.
Je kan blijven iets stellen tot het voor jezelf niet uitkomt.
Voor mezelf moet ik niets stellen maar gewoon de rekening maken op basis van feiten.
Laat me even in je voorbeeld meegaan: ik geef pp. 500 € per maand uit. Dan kan je, in jouw voorbeeld, al 2500 pp per maand sparen. Bestaat het gezin uit 2 personen is de maandkost 1000 € maar kan je ook per gezin al 5000 € sparen.
Wanneer je energiekosten per maand met 500 tot 700 euro stijgen wordt het hoog tijd dat je structurele maatregelen gaat nemen en wat minder gaat sparen. Dat had je dus al beter pro-actief gedaan ipv het spaargeld op de bank door de inflatie te laten verwateren en pas in actie te komen omdat het niet anders meer kon.
Gewoon hoe ik reken op basis van de persoonlijke feiten.
Uiteraard moet een ander zijn eigen rekening maken. Maar zelf zou ik dan toch liever mijn spaargeld eerst uitgeven aan structurele maatregelen dan het op te potten om het nadien te moeten spenderen aan een oplopende energierekening.
Je kan dus zo handelen en rekenen dat het voor niemand lukt. Of andersom dat het voor een groot deel geen probleem moet zijn als je tijdig handelt ipv te zitten afwachten tot het moet.
Ik weet niet hoor, maar je neemt voor het gemak even het gezamenlijke inkomsten als inkomen pp. ik heb nog geen kind 3k per maand binnen zien harken.

500 kwijt zijn pp per maand. menig goedkope huur/koop woning kost al zoveel en dan heb je nog geen eten/elektra/zorgverzekering en andere ongein. En als je 500 pp als norm neemt dan heeft een bijstands-gerechtigde nog ruim 300 over per maand om te sparen (+ alle extra subsidies die deze persoon krijgt).

Even uitgaande van onze vorige woning (66m2 5 personen): vaste lasten ca 800 (hypotheek, opstal verzekering, water/gas/electra, lokale belastingen) + 2x zorgverzekering + ca 125 pp boodschappen per maand + auto + wat abonnementjes (internet, telefoon, zwemles voor 1vd 3 kinderen, sport abonnement voor 2 personen) dan zit je zo op 2500 netto (nu zijn we met 6 personen in een ruim 2x zo grote woning al 1000 euro meer per maand kwijt, maar ja luxe probleem, )

En ja, sparen kost geld met de huidige rentes/inflatie, maar 0 buffer aanhouden is ook niet slim

maarja, dit is natuurlijk ontzettend offtopic.

"Wanneer je energiekosten per maand met 500 tot 700 euro stijgen wordt het hoog tijd dat je structurele maatregelen gaat nemen en wat minder gaat sparen. Dat had je dus al beter pro-actief gedaan ipv het spaargeld op de bank door de inflatie te laten verwateren en pas in actie te komen omdat het niet anders meer kon. "

Zeg dat maar tegen heel Nederland. medio 2021 betaalde je ca 100 per maand voor 2400kWh en 1200m3 gas. Met de huidige Eneco modelcontract tarieven (€ 1 / kWh + € 4,6 / m3 ) ben je dan al over de 650 euro kwijt per maand.
Dan had eigenlijk dus iedereen al lang die structurele maatregelen kunnen/moeten nemen.

• Metaalhoofd
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:03:
[...]

Misschien heb ik het dan verkeerd begrepen

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-11 13:58
Sta je dan met je morele compas en steentje wat je wil bijdragen:

Dit jaar voor een aardig bedrag en een hoop bloed zweet en tranen geinversteerd aan isolatie, zonnepanelen, warmtepomp om er nu achter te komen dat ik net zo goed lui niks had kunnen doen.

Misschien overdrijf ik wat, maar mensen die niks hebben gedaan aan verduurzaming worden uit de nesten geholpen en brave Hendrik die probeert mee te gaan met de energie transistie profiteert er niet van en mag wel voor de kosten opdraaien van de hulp maatregelen.

• ArjoK
Metaalhoofd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:51:
[...]

Daarnaast komt een beetje over als 'eigen schuld dikke bult',
Zo is het niet bedoeld, excuses als het zo overkomt :).
Ik denk dat @IvoB2 het wel aardig voorrekend wat voor een grote groep opgaat. Het doet even pijn maar maar dat is nu part of the deal bij een crisis,

• IvoB2
mv_ak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:26:
[...]

Op de korte termijn tot aan het gasplafond KWh produceren tegen gereduceerd tarief.
Maar het gereduceerd tarief geldt ook al voor elektriciteit.
En wie installeert er nu zo'n toestel voor de korte termijn?

• mv_ak
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:42:
[...]

Maar het gereduceerd tarief geldt ook al voor elektriciteit.
En wie installeert er nu zo'n toestel voor de korte termijn?
Ja maar dat plafond elektriciteit is veel te laag voor mij.

De teller begint 1 jan te lopen dus als je dan ergens sept door de 2400 heen bent is het vroeg genoeg.

Op de korte termijn dan. Maar als echte oplossing voor de lange termijn is koffiedik kijken idd.

[ Voor 10% gewijzigd door mv_ak op 21-09-2022 14:47 ]

• ArjoK
SuperR1902 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:16:

Dit jaar voor een aardig bedrag en een hoop bloed zweet en tranen geinversteerd aan isolatie, zonnepanelen, warmtepomp om er nu achter te komen dat ik net zo goed lui niks had kunnen doen.

Misschien overdrijf ik wat, maar mensen die niks hebben gedaan aan verduurzaming worden uit de nesten geholpen en brave Hendrik die probeert mee te gaan met de energie transistie profiteert er niet van en mag wel voor de kosten opdraaien van de hulp maatregelen.
Inderdaad overdreven. Je krijgt nl. exact dezelfde regeling en het is fijn dat jij wel al maatregelen heb genomen met een hand vol andere pioniers. Dat jij wellicht volgens de regels geen of minder compensatie ontvangt maakt dat de totale financiele last voor de compensatie weer een stukje lager ligt. Daarvoor mag je jezelf een schouderklopje geven _/-\o_ (zal ik ook bij mij doen :))

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-11 13:58
ArjoK schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:49:
[...]
Dat jij wellicht volgens de regels geen of minder compensatie ontvangt maakt dat de totale financiele last voor de compensatie weer een stukje lager ligt. Daarvoor mag je jezelf een schouderklopje geven _/-\o_ (zal ik ook bij mij doen :))
Een schrale troost :) Toch nog een beetje goed nieuws.

• IvoB2
Metaalhoofd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:09:
[...]

Ik weet niet hoor, maar je neemt voor het gemak even het gezamenlijke inkomsten als inkomen pp. ik heb nog geen kind 3k per maand binnen zien harken.

500 kwijt zijn pp per maand. menig goedkope huur/koop woning kost al zoveel en dan heb je nog geen eten/elektra/zorgverzekering en andere ongein. En als je 500 pp als norm neemt dan heeft een bijstands-gerechtigde nog ruim 300 over per maand om te sparen (+ alle extra subsidies die deze persoon krijgt).

Even uitgaande van onze vorige woning (66m2 5 personen): vaste lasten ca 800 (hypotheek, opstal verzekering, water/gas/electra, lokale belastingen) + 2x zorgverzekering + ca 125 pp boodschappen per maand + auto + wat abonnementjes (internet, telefoon, zwemles voor 1vd 3 kinderen, sport abonnement voor 2 personen) dan zit je zo op 2500 netto (nu zijn we met 6 personen in een ruim 2x zo grote woning al 1000 euro meer per maand kwijt, maar ja luxe probleem, )

En ja, sparen kost geld met de huidige rentes/inflatie, maar 0 buffer aanhouden is ook niet slim

maarja, dit is natuurlijk ontzettend offtopic.

"Wanneer je energiekosten per maand met 500 tot 700 euro stijgen wordt het hoog tijd dat je structurele maatregelen gaat nemen en wat minder gaat sparen. Dat had je dus al beter pro-actief gedaan ipv het spaargeld op de bank door de inflatie te laten verwateren en pas in actie te komen omdat het niet anders meer kon. "

Zeg dat maar tegen heel Nederland. medio 2021 betaalde je ca 100 per maand voor 2400kWh en 1200m3 gas. Met de huidige Eneco modelcontract tarieven (€ 1 / kWh + € 4,6 / m3 ) ben je dan al over de 650 euro kwijt per maand.
Dan had eigenlijk dus iedereen al lang die structurele maatregelen kunnen/moeten nemen.
Ik doe juist niets voor het gemak. Integendeel.
Ik reken met eigen beschikbare cijfers. Niet met gokken over die van een ander.
Ook met twee op te voeden kinderen, en in die tijd zat ik ruimschoots onder het modale inkomen, altijd de tering naar de nering kunnen zetten, nooit schulden gehad en toch nog kunnen investeren zodat ik voor de crisis ook geen energierekeningen meer te betalen heb.
De tering naar de nering zetten is juist niet handelen voor het gemak maar anticiperen naar de toekomst toe.
Moelijk gaat ook. Het is net handelen volgens het gemak dat je in de problemen brengt.

Uiteraard begrijp ik ook wel dat met eenzelfde beschikbare som het ene gezin verder springt dan het andere.
Lijkt me nu net de oorsprong van het probleem en niet het meer dan modale inkomen.

Ik stel ook geen normen. Ik neem, nogmaals, mijn cijfers.
Net, en niet alleen hier mijn punt, wanneer ik met een modaal inkomen en een maandelijks uitgavenpatroon van 1000 € voor 2 personen het kan rooien waarom zou een ander, met dezelfde basisprioriteiten, dat dan niet kunnen? Dat is nu net het punt. :+
Huren heb ik in mijn leven maar 1 jaar gedaan (waarom met je spaargeld een ander vetmesten?) dus die kost is er nauwelijks geweest. En een lening sluit je af naargelang je inkomen en daar koop of bouw je dan een huis van. Moet met een modaal gezinsinkomen van plus 2 x 3000 € toch geen probleem zijn?
De discussie gaat niet over het haalbare voor de onderste trede van de sociale ladder maar net over de bovenste helft van de ladder.

Idd geen idee hoe het er in Nederland aan toegaat. Bedankt voor de info dan. Zal ik de gedachte die hier heerst over "Nederland/gidsland" toch even moeten bijstellen. :+

En wel degelijk on topic hoor. Duurzaamheid streef je best zo vroeg mogelijk na. Niet wanneer het niet meer anders kan. Ieder jaar dat je vroeger duurzaam bent hou je meer over om te investeren in andere zaken.
Iedere kWh die je niet verbruikt moet je immers niet bij herhaling blijven betalen. Daar kan geen spaarboek tegenop.

• Metaalhoofd
Maar de belangrijke vraag (even los van wie nou wel/niet geholpen is met prijsplafonds) is hoe lang wil de regering dat volhouden?

Het klinkt nl als een behoorlijke korte-termijn oplossing en ergens zit daarin dan ook de aanname dat de prijzen van elektra en gas wel omlaag zullen gaan, maar ligt dat ook wel in de lijn der verwachting?

Voorlopig gaan we geen grote hoeveelheden gas uit Rusland halen en ook niet Groningen leegpompen, kostprijs van LNG is volgens mij ook boven de 1,5 per kuub, dus ik zie zelf die gasprijs de komende jaren niet onder 1,50 uitkomen.

Elektriciteit zal denk ik wel onder die 75 cent uit komen, maar ja dat is ook gekoppeld aan de gasprijs.

En daarnaast probeert de overheid iedereen ook te bewegen om gasloos te gaan (en vanaf 2026 verplicht aan hybride of full electric bij vervanging CV-ketel), maar als stoken via gas wegens die prijsplafond goedkoper is dan stoken via warmtepompen, dan zullen mensen niet zo happig zijn over te stappen. (Verreweg de meeste mensen stellen noodzakelijke kosten zo lang mogelijk uit (zelfs de overheid schuift van alles voor zich uit))

• JeroenH
  • Nu online
Een prijsplafond voor elektriciteit en gas, OK. Weet iemand hoe het zit met warmtenet-"klanten"? Is nog niet bekend, toch?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Metaalhoofd
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:56:
[...]

Moet met een modaal gezinsinkomen van plus 2 x 3000 € toch geen probleem zijn?
mijn punt was waar haal je die veelvoud van 3k vandaan. modaal gezinsinkomen is al minder dan 3k netto bij elkaar, dus met mijn berekende 3k netto voor een heel gezin is al bovenmodaal.

Jij maakt er voor je gemak even het dubbele van, dan waar ik mee reken.

• IvoB2
SuperR1902 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:16:

Ja, volgens mij overdrijf je ruim.
Investeren in isoleren, zonnepanelen en warmtepomp zal altijd renderen. En al heel zeker op de langere termijn. Dat geeft al rust en meer marge voor andere investeringen.
Mensen die niks gedaan hebben worden misschien tijdelijk een beetje geholpen maar dat blijft uiteraard niet duren.
Van je eigen investeringen word je zelf ook niet slechter dan voor de steun. Het is niet omdat je zelf minder "profiteert" van steun dat je investering het dan slechter doet. Kijk dan ook naar je eigen rekening en niet naar die van een ander. Geeft ook al gemoedsrust.

• IvoB2
mv_ak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:45:
[...]

Ja maar dat plafond elektriciteit is veel te laag voor mij.

De teller begint 1 jan te lopen dus als je dan ergens sept door de 2400 heen bent is het vroeg genoeg.

Op de korte termijn dan. Maar als echte oplossing voor de lange termijn is koffiedik kijken idd.
Het is een algemene maatregel gebaseerd op een gemiddelde. Dan heb je uiteraard altijd een deel dat het er mee kan doen, een deel voor wie het te weinig is en een deel voor wie het eigenlijk te veel is.
Een overheid kan alleen algemene maatregelen nemen. Geen individuele. Individuele maatregelen moet je zelf nemen.
En het is, voor iedereen, nog altijd beter 9 maanden per jaar een gegarandeerd tarief te krijgen dan 12 maanden chaos en niet weten waar je de volgende maand aan toe bent.
En wanneer je met het basistarief niet toekomt zou het juist een incentive moeten zijn om het thuis zo te regelen dat je er wel mee toekomt. Dus handelen naar het algemeen gemiddelde toe en niet er boven blijven.

• IvoB2
Metaalhoofd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:01:
[...]

mijn punt was waar haal je die veelvoud van 3k vandaan. modaal gezinsinkomen is al minder dan 3k netto bij elkaar, dus met mijn berekende 3k netto voor een heel gezin is al bovenmodaal.

Jij maakt er voor je gemak even het dubbele van, dan waar ik mee reken.
Als het mediaan inkomen pp 3000 € bedraagt dan is het voor twee werkenden binnen een gezin 6000 €.
Jij begon met te stellen "je verdient 3000 € netto". Voor eentje is dat dan 3000 € en voor de tweede partner binnen het gezin, de tweede "je" is dan dan net hetzelfde? We leven in 2022, waarom zou de tweede kostwinner minder moeten verdienen dan de eerste?
Je moet ook rekenen met de mediaan, niet met een gemiddelde want een gemiddelde zegt niets omdat de uitersten het uiteindelijk gemiddelde vertekenen. Bij een mediaan zit je net in het midden en verdient 50% minder en 50% nog meer.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 21-09-2022 15:15 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JeroenH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:00:
Een prijsplafond voor elektriciteit en gas, OK. Weet iemand hoe het zit met warmtenet-"klanten"? Is nog niet bekend, toch?
Niet meer dan anders, toch?
* Proton_ rent weer weg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JeroenH
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:11:
Niet meer dan anders, toch?
* Proton_ rent weer weg
Hey hey, Tweakers moet liever las ik! >:)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Metaalhoofd
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:11:
[...]

Als het mediaan inkomen pp 3000 € bedraagt dan is het voor twee werkenden binnen een gezin 6000 €.
ah ja, het is ws omdat ik naar gezamenlijke inkomen kijk, in ons geval er maar 1 vd 2 partners werkt en het mediaan inkomen als mediaan inkomen per huishouden neem. maarja, dat klopt natuurlijk niet.

• IvoB2
Het mediaan inkomen is geen individueel gegeven.
Het is het statistisch midden berekend over alle inkomens.
Je kan voor jezelf dan alleen maar bepalen of je op, onder of boven de mediaan zit.

Een gezinsinkomen van netto 3000 € (en zeker voor 5 personen) is inderdaad aan de lage kant.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@JeroenH Da's waar, sorry.
Ik had verwacht dat er bij de Algemene Beschouwingen wel iets over gezegd zou worden, maar Wilders mocht openen en toen kon ik er niet meer naar kijken. Op zich had de ACM al toegezegd extra naar de woekerwinsten van warmtenetten te kijken en zit ook hier bovenop:
https://www.trouw.nl/duur...verwarming-hebt~b1551f57/
Een andere groep waarover nog onduidelijkheid bestaat, zijn huishoudens met een aansluiting op het warmtenet (ofwel: stadsverwarming). Zij verwarmen hun huis en water via bijvoorbeeld aardwarmte of de restwarmte van een fabriek of centrale. Geen gas dus, maar ook geen elektriciteit.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vroeg al aandacht voor deze groep. “De tarieven voor warmte zullen komend jaar naar verwachting ook fors omhoog gaan”, schreef de toezichthouder in reactie op het kabinetsplan. De ACM wijst er daarbij op dat de warmteprijs is gekoppeld aan het tarief voor gas.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:56:
[...]

Ik doe juist niets voor het gemak. Integendeel.
Ik reken met eigen beschikbare cijfers. Niet met gokken over die van een ander.
Ook met twee op te voeden kinderen, en in die tijd zat ik ruimschoots onder het modale inkomen, altijd de tering naar de nering kunnen zetten, nooit schulden gehad en toch nog kunnen investeren zodat ik voor de crisis ook geen energierekeningen meer te betalen heb.
De tering naar de nering zetten is juist niet handelen voor het gemak maar anticiperen naar de toekomst toe.
Moelijk gaat ook. Het is net handelen volgens het gemak dat je in de problemen brengt.

Uiteraard begrijp ik ook wel dat met eenzelfde beschikbare som het ene gezin verder springt dan het andere.
Lijkt me nu net de oorsprong van het probleem en niet het meer dan modale inkomen.

Ik stel ook geen normen. Ik neem, nogmaals, mijn cijfers.
Net, en niet alleen hier mijn punt, wanneer ik met een modaal inkomen en een maandelijks uitgavenpatroon van 1000 € voor 2 personen het kan rooien waarom zou een ander, met dezelfde basisprioriteiten, dat dan niet kunnen? Dat is nu net het punt. :+
Huren heb ik in mijn leven maar 1 jaar gedaan (waarom met je spaargeld een ander vetmesten?) dus die kost is er nauwelijks geweest. En een lening sluit je af naargelang je inkomen en daar koop of bouw je dan een huis van. Moet met een modaal gezinsinkomen van plus 2 x 3000 € toch geen probleem zijn?
De discussie gaat niet over het haalbare voor de onderste trede van de sociale ladder maar net over de bovenste helft van de ladder.

Idd geen idee hoe het er in Nederland aan toegaat. Bedankt voor de info dan. Zal ik de gedachte die hier heerst over "Nederland/gidsland" toch even moeten bijstellen. :+

En wel degelijk on topic hoor. Duurzaamheid streef je best zo vroeg mogelijk na. Niet wanneer het niet meer anders kan. Ieder jaar dat je vroeger duurzaam bent hou je meer over om te investeren in andere zaken.
Iedere kWh die je niet verbruikt moet je immers niet bij herhaling blijven betalen. Daar kan geen spaarboek tegenop.
@IvoB2 hoe oud ben je, als ik vragen mag? Want dat lijkt mij wel degelijk van belang als het gaat om het financiële plaatje dat je schetst en wat je op dit moment met dat geld kunt doen. Althans, niet zozeer je leeftijd is van belang, als wel de periode in wanneer je je tering naar de nering hebt kunnen zetten.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-11 17:00
Metaalhoofd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:59:
Maar de belangrijke vraag (even los van wie nou wel/niet geholpen is met prijsplafonds) is hoe lang wil de regering dat volhouden?

Voorlopig gaan we geen grote hoeveelheden gas uit Rusland halen en ook niet Groningen leegpompen, kostprijs van LNG is volgens mij ook boven de 1,5 per kuub, dus ik zie zelf die gasprijs de komende jaren niet onder 1,50 uitkomen.
Voorlopig weet niemand hoe een stabiele energiemarkt eruit gaat zien.

Wat ik me afvraag, wat gaan bedrijven doen? Bij EUR 1.50 per m3 zijn er heel veel activiteiten die in Europa niet rendabel zijn.

Dat heeft natuurlijk heel veel invloed op de vraag naar gas in Europa en via LNG weer naar de prijs van gas op de wereld markt.

Ook op de wereldmarkt is de vraag, welke landen kunnen zich die prijs voor LNG veroorloven? Wat gaan die doen?

Wat het moeilijk maakt is dat er natuurlijk ook nog veel langlopende contracten zijn. Dat leidt natuurlijk ook tot hogere prijzen op de gasmarkt.

Als de overheid het voor elkaar zou krijgen om het gedeelte van NAM in handen te krijgen dat de rechten heeft voor Groningen, en dat gas zou alleen gebruikt worden voor het gedeelte dat de overheid garandeert, dan kan de overheid de huidige regeling nog heel lang volhouden.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:28
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:50:
[...]

Het zou in wijken met een zwak E net kunnen helpen (in theorie), dus plaatsen bij paar huizen die vrij ver van de trafohuisjes staan.

En dan in combinatie met hybride WP.

Waarschijnlijk is een kabel in de straat erbij leggen is waarschijnlijk slimmer (en meer uren per jaar zinvol, EV laad piek, PV teruglevering, etc)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• IvoB2
Gramser schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:34:
[...]

@IvoB2 hoe oud ben je, als ik vragen mag? Want dat lijkt mij wel degelijk van belang als het gaat om het financiële plaatje dat je schetst en wat je op dit moment met dat geld kunt doen. Althans, niet zozeer je leeftijd is van belang, als wel de periode in wanneer je je tering naar de nering hebt kunnen zetten.
Ik ben op mijn 18de van school gegaan en dan beginnen te werken voor geld.
Sindsdien zet ik de tering naar de nering. Soms alleen, soms met een partner en tot mijn kinderen de leeftijd van 18 hadden bereikt met vier. Mijn partners hebben ook altijd gewerkt. Mijn partner(s) kan ik immers zelf kiezen.
Mijn eerste woning, zonder lening trouwens, had ik tezamen met een partner toen ik de leeftijd van 27 had bereikt. Voor mijn kinderen geldt trouwens hetzelfde. Enkele eveneens zonder lening (eentje leeft sinds zijn 32ste trouwens uitsluitend van de opbrengsten van vergaard kapitaal, dus kom niet af dat het vroeger gemakkelijker was dan nu) de anderen met een lening omdat lenen in die periode economisch voordeliger was dan de inflatiekost en rendement op belegd kapitaal.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 21-09-2022 17:12 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:04:
Als de overheid het voor elkaar zou krijgen om het gedeelte van NAM in handen te krijgen dat de rechten heeft voor Groningen, en dat gas zou alleen gebruikt worden voor het gedeelte dat de overheid garandeert, dan kan de overheid de huidige regeling nog heel lang volhouden.
Feitelijk is dat al zo, de overheid krijgt het grootste deel van de gasinkomsten zelf binnen (85% van de opbrengsten is voor de staat, bij de huidige hoge prijzen zelfs nog meer), dus dat maakt een subsidieregeling inderdaad grotendeels zelf-financierend.

Probleem is meer dat de Groningen productie enorm is afgebouwd: er gaat komend gasjaar 22/23 nog maar 1.7 miljard kuub uit, terwijl het huishouden verbruik in NL circa 10 miljard kuub is. Er wordt op die 1.7 miljard niet zodanig veel verdiend door de overheid dat je de volledige hoeveelheid extern ingekocht gas kan subsidieren.

Achteraf is het een vreselijk beroerde beslissing geweest om de productie van Groningen in een hoger tempo af te bouwen dan dat het gasverbruik in NL afnam - relatief recent (gasjaar 18/19) produceerde het veld nog 17.5 miljard kuub, ruim voldoende voor alle Nederlandse huishoudens plus de kleinzakelijke klanten. Pijnlijk is dat de sluiting ook nog eens klimaat-negatief heeft uitgepakt, de volumes die Groningen niet produceerde, werden 1 op 1 vervangen door extra volumes uit Rusland/Qatar/VS/etc met hogere CO2 emissies, om over de recente heropleving van onze kolencentrales maar niet te spreken. De blaren, we zitten erop. Maar goed, zo werkt de democratie.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-11 17:37
Korte vraag. Ik heb nog twee panelen (plug in, maar komen snel op een eigen groep). Ze liggen nu in de tuin gericht op het zuiden maar dat is tijdelijk. Ik wil ze op het plat dak van mijn aanbouw doen. Deze is gericht op het noorden en pakt helaas met lage zon wel schaduw. Hoe kan ik daar nu het beste de twee panelen opstellen?
Mijn schuin dak op zuiden ligt al 'vol' met 7 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UgB2w7cy__wxqt_QkW7va-8dXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rxI0j2PIYod0Ilr1XgBNGzkO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_s_5IFIGnEuKdPEckQKhbVO3nzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esHf2M1P8CQ2l4NU4yDLaYgV.jpg?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-10 12:58

JWT

IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:20:
Een gezinsinkomen van netto 3000 € (en zeker voor 5 personen) is inderdaad aan de lage kant.
Maar kan iid wel net genoeg zijn. Vereist normaal
wel slimme keuzes.

Het is voor vrienden wel fijn nu gered te zijn. Aan de andere kant best frustrerend dat bewust niets doen nu hetzelfde resultaat heeft als wel op de bal zitten (vast contract net onder de lijntjes, panelen leggen).
Uiteindelijk is de rust nu even belangrijker vind ik wel.

[ Voor 5% gewijzigd door JWT op 21-09-2022 20:01 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als gebruiker van stadsverwarming vind ik het überhaupt wel apart dat de kosten daarvan zo stijgen. De truc is toch dat het restwarmte is? Die warmte die dus hoe dan ook geproduceerd wordt, ongeacht de prijs van gas aangezien de primaire functie van de centrale is om elektriciteit op te wekken? Als er wel specifiek gas verbrandt wordt om warmte te maken dan heeft het weinig te maken met verduurzaming en van het gas af te komen.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Ik was van plan met m'n nieuwe airco te gaan verwarmen deze winter maar als ik dan mezelf financieel in de voet schiet dan niet uiteraard.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-11 15:01
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:03:
[...]

Ja, volgens mij overdrijf je ruim.
Investeren in isoleren, zonnepanelen en warmtepomp zal altijd renderen. En al heel zeker op de langere termijn. Dat geeft al rust en meer marge voor andere investeringen.
Mensen die niks gedaan hebben worden misschien tijdelijk een beetje geholpen maar dat blijft uiteraard niet duren.
Van je eigen investeringen word je zelf ook niet slechter dan voor de steun. Het is niet omdat je zelf minder "profiteert" van steun dat je investering het dan slechter doet. Kijk dan ook naar je eigen rekening en niet naar die van een ander. Geeft ook al gemoedsrust.
Nou ik heb mijn situatie even doorgerekend met de nieuwe cijfers in mijn situatie voor het idee. All electric is maar liefst *tromgeroffel* 61 euro goedkoper op jaarbasis dan de gasketel. Dat noem ik niet echt renderen. De hybride oplossing is zelfs duurder dan de gasketel 8)7

Dit zijn overigens de gebruikskosten he. De aanschafkosten zijn niet meegerekend.

Ik heb het hele zooitje al besteld dus ga het denk ik wel installeren, maar het werkt wel een beetje demotiverend wetende dat ik die paar dagen werk om het te installeren etc financieel gezien eigenlijk voor niks doe.

Edit: Berekening toegevoegd voor diegene die dat interessant vinden ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YeIwMCsJfWIVoWeRVyrdUmCOyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d8UYDLyazwMLYbMW0RKNwt1D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Evanrvb op 21-09-2022 20:47 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:24
Termy schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:36:
Als gebruiker van stadsverwarming vind ik het überhaupt wel apart dat de kosten daarvan zo stijgen. De truc is toch dat het restwarmte is?
Dat sprookje wordt vaak verteld, en klopt ook wel voor een deel, maar hier in het dorp (met stadsverwarming) zie je bij kou overal in de wijken de bijverwarmketels flink stoken om de stadsverwarming op temperatuur te houden... De gasprijs zal dus flink invloed hebben op de kostprijs.

Sowieso blijf ik het vreemd vinden. De warmtevraag concentreert zich enorm in de maanden november t/m februari. Wat doen die afvalverbrandingscentrales dan de rest van het jaar met hun restwarmte?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Gramser
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:07:
[...]

Ik ben op mijn 18de van school gegaan en dan beginnen te werken voor geld.
Sindsdien zet ik de tering naar de nering. Soms alleen, soms met een partner en tot mijn kinderen de leeftijd van 18 hadden bereikt met vier. Mijn partners hebben ook altijd gewerkt. Mijn partner(s) kan ik immers zelf kiezen.
Mijn eerste woning, zonder lening trouwens, had ik tezamen met een partner toen ik de leeftijd van 27 had bereikt. Voor mijn kinderen geldt trouwens hetzelfde. Enkele eveneens zonder lening (eentje leeft sinds zijn 32ste trouwens uitsluitend van de opbrengsten van vergaard kapitaal, dus kom niet af dat het vroeger gemakkelijker was dan nu) de anderen met een lening omdat lenen in die periode economisch voordeliger was dan de inflatiekost en rendement op belegd kapitaal.
Ik vind je antwoord weer van een soort passieve agressie getuigen (“kom niet af dat…”). Dat dóe ik toch ook helemaal niet? Maar ik werd getriggerd door je opmerking dat je met een inkomen van 2x3000,- eenvoudig een huis zou kunnen kopen. Ik denk dat dat tegenvalt. Of gaat het om 2x 3000 netto?

• overhyped
Evanrvb schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:43:
[...]

Nou ik heb mijn situatie even doorgerekend met de nieuwe cijfers in mijn situatie voor het idee. All electric is maar liefst *tromgeroffel* 61 euro goedkoper op jaarbasis dan de gasketel. Dat noem ik niet echt renderen. De hybride oplossing is zelfs duurder dan de gasketel 8)7

Dit zijn overigens de gebruikskosten he. De aanschafkosten zijn niet meegerekend.

Ik heb het hele zooitje al besteld dus ga het denk ik wel installeren, maar het werkt wel een beetje demotiverend wetende dat ik die paar dagen werk om het te installeren etc financieel gezien eigenlijk voor niks doe.

Edit: Berekening toegevoegd voor diegene die dat interessant vinden ;)

[Afbeelding]
Eerst maar zien wat de echte tarieven zijn, plafond is geen echt tarief. Ik heb momenteel een variabel tarief van 37cent. Ben benieuwd wat het volgend jaar wordt.

• Evanrvb
overhyped schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:55:
[...]

Eerst maar zien wat de echte tarieven zijn, plafond is geen echt tarief. Ik heb momenteel een variabel tarief van 37cent. Ben benieuwd wat het volgend jaar wordt.
True. Maar je probeert je berekening wel ergens op te baseren om op basis daarvan een keuze te maken of het een rendabele investering is voor de komende jaren. Een WP koop je niet om even 1 seizoen te gebruiken om er vervolgens achter te komen dat je met gas net zo goedkoop/duur uit bent.

Normaal gesproken weet je natuurlijk ook niet wat de prijs gaat doen maar je kon wel rekening houden met de prijsverhouding dat een m3 gas ongeveer 3 a 4 keer zo duur was als een kwh stroom. Dan kan je berekenen of een overstap naar een WP zin heeft of niet. Nu heb je de zekerheid dat 1m3 ongeveer factor 2 van 1kw is en voor de rest is het maar hopen en afwachten.

• Evanrvb
Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:45:
[...]

Sowieso blijf ik het vreemd vinden. De warmtevraag concentreert zich enorm in de maanden november t/m februari. Wat doen die afvalverbrandingscentrales dan de rest van het jaar met hun restwarmte?
Ik zag dus pas een interessant filmpje over zoutbatterijen. De restwarmte van de industrie wordt dan opgeslagen in deze batterijen. Als er vervolgens weer water bij het zout gebracht wordt dan geeft de batterij deze warmte weer af. De batterijen kan je opladen bij zo'n centrale en deze kunnen vervolgens naar een woonwijk gereden worden.

Ik zou eens even kijken of ik het filmpje nog kan vinden. Is een dergelijke optie hier al wel eens langs gekomen? Het klonk als een mooi concept.

• BarryH
@Evanrvb Ik heb mn hybride terugverdiend met 20ct/kWh elektra en 65-80ct/m3 gas
Ik zakte onder de 500m3 gas (van ~1500 -> ~100), waardoor het vastrecht ook50-65 eur daalde.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
Naar nu blijkt had ik enkele maanden geleden mijn contract verlengd , de prijzen zijn per half september ingegaan voor één jaar. 44 ct per kWh en €1,40 per kuub. Daar zit dus factor 3,18 in en onder de gestelde plafonds. Per saldo ontvang ik dus met deze regeling (alweer) niets.

Mijn woning heeft per jaar 6000kWh stroom nodig voor de wp(cop 3.5 dus 21000 kWh), 600 kuub bijstoken (4800kWh aan warmte)

Dit gaat dan €2640 plus € 840 = €3120 kosten.

Haal ik nu 9600 kWh uit gas en de resterende 16200 uit wp kom ik op
1200x1,40=1680 plus 4628x0.44=2036 totaal €3716 uit

De WP blijft dus voordelig.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-11 14:09

Gerco-M

mijn tornado res.

Evanrvb schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:04:
[...]

True. Maar je probeert je berekening wel ergens op te baseren om op basis daarvan een keuze te maken of het een rendabele investering is voor de komende jaren. Een WP koop je niet om even 1 seizoen te gebruiken om er vervolgens achter te komen dat je met gas net zo goedkoop/duur uit bent.

Normaal gesproken weet je natuurlijk ook niet wat de prijs gaat doen maar je kon wel rekening houden met de prijsverhouding dat een m3 gas ongeveer 3 a 4 keer zo duur was als een kwh stroom. Dan kan je berekenen of een overstap naar een WP zin heeft of niet. Nu heb je de zekerheid dat 1m3 ongeveer factor 2 van 1kw is en voor de rest is het maar hopen en afwachten.
Ik zou denken als je een beetje aanzienlijke PV op je dak hebt dat een WP dan zowiezo altijd goedkoper is dan met gas stoken. De kosten van je PV stroom kan je berekenen via de verwachte leeftijd van het systeem en verwachte totale opbrengst. Dat kan best onder de 10 cent per kwh uitkomen. Evt als je wat verder rekent zonder saldering misschien iets hoger maar veel veel goedkoper dan stoken met gas is het zowiezo wel denk ik hoor!

Volgens mij zie ik in je berekening dat je met 70 cent per kwh rekent en tenzij je een langurige TLV verwacht van 70 cent lijkt me dat toch niet correct. Maar misschien heb ik je data niet correct begrepen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Evanrvb
BarryH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:13:
@Evanrvb Ik heb mn hybride terugverdiend met 20ct/kWh elektra en 65-80ct/m3 gas
Ik zakte onder de 500m3 gas (van ~1500 -> ~100), waardoor het vastrecht ook50-65 eur daalde.
Dat is dus ook de factor 3 a 4 stroom <>gas. Dat is perfect voor de businesscase van de WP. Dat je minder vastrecht gaat betalen onder de 500m3 gas had ik trouwens nog niet meegerekend, ik ga nog even checken hoe dit bij mijn leverancier geregeld is.

• Evanrvb
Gerco-M schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:30:
[...]

Ik zou denken als je een beetje aanzienlijke PV op je dak hebt dat een WP dan zowiezo altijd goedkoper is dan met gas stoken. De kosten van je PV stroom kan je berekenen via de verwachte leeftijd van het systeem en verwachte totale opbrengst. Dat kan best onder de 10 cent per kwh uitkomen. Evt als je wat verder rekent zonder saldering misschien iets hoger maar veel veel goedkoper dan stoken met gas is het zowiezo wel denk ik hoor!

Volgens mij zie ik in je berekening dat je met 70 cent per kwh rekent en tenzij je een langurige TLV verwacht van 70 cent lijkt me dat toch niet correct. Maar misschien heb ik je data niet correct begrepen.
Met de uitbreiding van mijn PV zoals ik meegenomen heb in de berekening ligt het toch al aardig vol. Ik heb de TLV niet meegenomen omdat ik in al deze scenario's nog steeds KW tekort kom. Het stroomverbruik van mijn EV krijg ik weer terug van de baas, misschien bedoel je die rij?

Zelfs met mijn huidige verbruik plus de EV kom ik nog tekort als ik mijn PV systeem uitbreid. Toch nog eens bedenken of ik niet meer PV kwijt kan ;)

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Wellicht beter voor een eigen topic, maar ik vraag het alvast even hier.

Binnenkort gaan ze bij mij zonnepanelen op het dak leggen.
De omvormer komt ergens op zolder, maar die moet nog verbouwd worden en het is nog niet helemaal waar precies de muren komen.
Dus ik kan ook nog niet de precieze plek voor de omvormer bedenken.
Ik zou dus graag wat flexibiliteit willen, zodat ik hem later een definitieve plek ga geven.
Nu heb ik heel vaagjes begrepen dat je de kabel(s) van de panelen naar de omvormer niet mag verlengen.
Dat die in 1 deel moeten blijven.
Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd begrepen.

Hoe zou ik zoiets aan moeten laten pakken?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:40:

De omvormer komt ergens op zolder, maar die moet nog verbouwd worden en het is nog niet helemaal waar precies de muren komen.
Ik zou dus graag wat flexibiliteit willen, zodat ik hem later een definitieve plek ga geven.
Nu heb ik heel vaagjes begrepen dat je de kabel(s) van de panelen naar de omvormer niet mag verlengen.

Misschien beginnen met langere kabels zodat die later ingekort kunnen worden.

Ik heb zelf ook mijn kabel verlengd bij 1 omvormer. Is op zich geen probleem maar liever niet natuurlijk. Elke extra connector is een vergroting van (brand)risico. Ook wil je daarom liever geen connector binnenshuis.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:24
Cees-JanH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:22:
Naar nu blijkt had ik enkele maanden geleden mijn contract verlengd , de prijzen zijn per half september ingegaan voor één jaar. 44 ct per kWh en €1,40 per kuub. Daar zit dus factor 3,18 in en onder de gestelde plafonds. Per saldo ontvang ik dus met deze regeling (alweer) niets.

Mijn woning heeft per jaar 6000kWh stroom nodig voor de wp(cop 3.5 dus 21000 kWh), 600 kuub bijstoken (4800kWh aan warmte)

Dit gaat dan €2640 plus € 840 = €3120 kosten.

Haal ik nu 9600 kWh uit gas en de resterende 16200 uit wp kom ik op
1200x1,40=1680 plus 4628x0.44=2036 totaal €3716 uit

De WP blijft dus voordelig.
Zou je met een warmtebehoefte van 26 (!) MWh niet eens wat aan isolatie gaan doen? Daar zit bovendien subsidie op, dus van die regeling kun je wel wat ontvangen. ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• overhyped
Evanrvb schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:04:
[...]

Reden te meer om nu niet in paniek dingen aan te passen. Deze plafonds zijn tijdelijk, om mensen die in grote problemen komen een hand boven het hoofd te houden. Op de middellange termijn is elektrificatie sowieso goed, is eigen opwek goed, en moeten we van het gas af. Als iets duidelijk wordt nu is dat we van ‘t gas moeten.

• Cees-JanH
Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:56:
[...]

Zou je met een warmtebehoefte van 26 (!) MWh niet eens wat aan isolatie gaan doen? Daar zit bovendien subsidie op, dus van die regeling kun je wel wat ontvangen. ;)
Spouw, geïsoleerd vanaf de bouw(1988), glas beneden HR++ al laten zetten, drie stuks velux ramen compleet laten vervangen en dan het dak 5cm piepschuim buiten op, is het damp open of niet?

Overigens komt sww en normale elektra verbruik hier nog bovenop 8)7

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cees-JanH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:12:
[...]

Spouw, geïsoleerd vanaf de bouw(1988), glas beneden HR++ al laten zetten, drie stuks velux ramen compleet laten vervangen en dan het dak 5cm piepschuim buiten op, is het damp open of niet?

Overigens komt sww en normale elektra verbruik hier nog bovenop 8)7
Stook je WAR zonder ruimte thermostaat ofzo?
Hoe groot is de woning überhaupt…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Vandaag bij een gerenoveerd complex geweest met 3 grote warmtepompen op het dak… En de bewoners hadden het al koud, letterlijk 18 graden binnen… (Storing)

En ik heb het nog steeds 20-21 graden binnen :P
En geen vloer isolatie of muurisolatie, alleen HR++ glas en dakisolatie

Zijn er hier meer welke de verwarming al aan hebben gedaan?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Cees-JanH
Ik stook inderdaad op vaste temperatuur, meestal 28 tot 30 graden, puber op zolder vind het fijn als zijn kamer 23 graden is en laat zijn fancoil lekker gaan...

Eerste verdieping ook 19 a 20 graden, woonkamer en keuken vloerverwarming met naregeling op21 graden, wasruimte 20 en kelder ook 20.

Vloeroppervlak is 250 m2, dus 't is flink groot.

[ Voor 5% gewijzigd door Cees-JanH op 21-09-2022 22:22 ]

• mv_ak
Dreamvoid schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:24:
[...]

Feitelijk is dat al zo, de overheid krijgt het grootste deel van de gasinkomsten zelf binnen (85% van de opbrengsten is voor de staat, bij de huidige hoge prijzen zelfs nog meer), dus dat maakt een subsidieregeling inderdaad grotendeels zelf-financierend.

Probleem is meer dat de Groningen productie enorm is afgebouwd: er gaat komend gasjaar 22/23 nog maar 1.7 miljard kuub uit, terwijl het huishouden verbruik in NL circa 10 miljard kuub is. Er wordt op die 1.7 miljard niet zodanig veel verdiend door de overheid dat je de volledige hoeveelheid extern ingekocht gas kan subsidieren.

Achteraf is het een vreselijk beroerde beslissing geweest om de productie van Groningen in een hoger tempo af te bouwen dan dat het gasverbruik in NL afnam - relatief recent (gasjaar 18/19) produceerde het veld nog 17.5 miljard kuub, ruim voldoende voor alle Nederlandse huishoudens plus de kleinzakelijke klanten. Pijnlijk is dat de sluiting ook nog eens klimaat-negatief heeft uitgepakt, de volumes die Groningen niet produceerde, werden 1 op 1 vervangen door extra volumes uit Rusland/Qatar/VS/etc met hogere CO2 emissies, om over de recente heropleving van onze kolencentrales maar niet te spreken. De blaren, we zitten erop. Maar goed, zo werkt de democratie.
Sinds de deal in 2018 tussen Shell/NAM en de Staat krijgt de Staat nog maar 73% van de winst van de gaswinning in Slochteren terwijl het daarvoor 90% was... helaas. Terwijl de Staat sindsdien ook 73% van de kosten van de schades in Groningen moet betalen dus wat er nog overblijft?

• BarryH
@DutchWing gisteren en vandaag weer voor het eerst. ca. 1kWh p dag.
jaren 70, normaal nageisoleerd, 160m2

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cees-JanH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:21:
Ik stook inderdaad op vaste temperatuur, meestal 28 tot 30 graden, puber op zolder vind het fijn als zijn kamer 23 graden is en laat zijn fancoil lekker gaan...

Eerste verdieping ook 19 a 20 graden, woonkamer en keuken vloerverwarming met naregeling op21 graden, wasruimte 20 en kelder ook 20.

Vloeroppervlak is 250 m2, dus 't is flink groot.
Dit verklaart wel een hele hoop!

Je betaald letterlijk voor comfort…

Nog genoeg te besparen met een:
- kamerthermostaat of 2-zone regeling.
- een airco op de puber zijn/haar kamer.
- je naregeling deels de deur uitgooien.

[ Voor 21% gewijzigd door DutchWing op 21-09-2022 23:38 ]

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:11
DutchWing schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:20:
Vandaag bij een gerenoveerd complex geweest met 3 grote warmtepompen op het dak… En de bewoners hadden het al koud, letterlijk 18 graden binnen… (Storing)

Hier brand de houtkachel al sinds vrijdag.

I know I know, ‘duurzame’ kroeg. Excuus.

[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 21-09-2022 23:49 ]

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-11 09:28

Hier staat de WP al een paar dagen aan op verwarmen.
Oud huis, jaren 50, en isolatie nog niet optimaal ( voor zover dat ooit optimaal kan zijn met dit huis ).

• twain4me
  • Laatst online: 09:50

twain4me

Rzaan schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:40:

Ik heb hier (per kleur) 3 elekta buizen van ~4 meter boven elkaar hangen en daar gaan de kabels in heen en weer en daarmee heb ik ongeveer 8 meter extra lengte in de kabel ztten, omdat de plek waar de omvormer nu hangt niet definitief is en ik meer lengte nodig heb straks. Ik wilde geen rol kabel aan de muur of straks in huis moeten verbinden daarom heb ik de omleiding gemaakt. :)

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 14:17

Deze week de cv al een paar keer aan geweest. Wij hebben beneden helaas weinig instraling van de zon. Huis uit 1981 wat wel is nageïsoleerd (A label).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Gramser
  • Nu online
Twee nachten is de ketel aangeslagen, maar vannacht heb ik 'm uitgehouden. Ik verwacht zat zoninstraling vandaag, dan warmt het snel genoeg op. Vorig jaar begon het stookseizoen pas in oktober. Hopelijk lukt dat nu ook.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mv_ak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:43:
[...]

Sinds de deal in 2018 tussen Shell/NAM en de Staat krijgt de Staat nog maar 73% van de winst van de gaswinning in Slochteren terwijl het daarvoor 90% was... helaas. Terwijl de Staat sindsdien ook 73% van de kosten van de schades in Groningen moet betalen dus wat er nog overblijft?
Oh ja das waar, een deel van de aardgasbaten gaat niet meer naar de schatkist maar gaat in het fonds voor de schadevergoedingen. Maar goed, de basis van het probleem blijft: nauwelijks Groningen productie meer, dus ook weinig aardgasbaten die voor prijssubsidies gebruikt kunnen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 22-09-2022 08:59 ]

• Franciesco
  • Laatst online: 11:18
@DutchWing Hier is de verwarming ook aan sinds afgelopen weekend. Voornamelijk doordat de thermostaat in de keuken hangt welke op het Westen en Noorden ligt en dus weinig zon ziet. Maar veel meer dan 1 run (warmtepomp) per dag is het tot nu toe niet.
De verwarming start hier vaak zo rond eind september: redelijk goed nageisoleerde, maar vrijstaande woning uit 1936 met weinig beschutting want tussen de weilanden. Dat is natuurlijk heel wat anders dan b.v. een tussenwoning in de stad.

Er is zo veel variatie in woningen én ligging dat vergelijken zonder verdere gegevens eigenlijk niet kan.

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
Wilke schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:40:
[...]

Dit is onjuist. Een 3-fasenmeter *moet* intern salderen. Er zijn ooit enkele types geweest die dit niet deden, en waarbij je dus idd tegelijk kunt "terugleveren" en "verbruiken". Dit is met firmware updates toen gecorrigeerd.

Bovenstaande is wettelijk vastgelegd.

Bron: https://www.netbeheernede..._15_91e8f3e526.pdf#page30

Pagina 30:

[...]
Dan zal ik mijn netbeheerder gaan mailen. Mijn slimme meter rapporteert via de P1 poort toch echt actueel import en export tegelijk. De een fase warmtepomp staat nu aan waarmee 1 fase meer belast wordt dan de andere 2. Mijn totale PV opwek is op het moment minder dan het verbruik. Als er intern gesaldeerd moet worden dan zou de export / productie dus op 0 moeten staan en de import / consumptie lager moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9keBuqVSBo-scs1A6N099buUuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnPdHWxT8SIJjchuqOXPaNEq.jpg?f=fotoalbum_large

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
B-lex schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:49:
[...]

Hier brand de houtkachel al sinds vrijdag.

I know I know, ‘duurzame’ kroeg. Excuus.
Korte kringloop toch?

Verwarming heeft hier 1 dagje aangestaan, verder staat er gewoon nachtverlaging aan en staat de thermostaat op 20 graden en warmt het door aanwezigheid en zon lekker op tot 22 graden in huis.

• Ep Woody
s_schimmel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:25:
[...]

Dan zal ik mijn netbeheerder gaan mailen. Mijn slimme meter rapporteert via de P1 poort toch echt actueel import en export tegelijk. De een fase warmtepomp staat nu aan waarmee 1 fase meer belast wordt dan de andere 2. Mijn totale PV opwek is op het moment minder dan het verbruik. Als er intern gesaldeerd moet worden dan zou de export / productie dus op 0 moeten staan en de import / consumptie lager moeten zijn.

[Afbeelding]
Maar gaan beide tellers ook omhoog als je zowel productie als consumptie hebt?

• B-lex
CO2 is het minste probleem, fijnstof daarentegen… (pm1, pm2.5)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[Afbeelding]
Ongeacht van de raw cijfers die hier gerapporteerd worden, kan de meter voor registratie/facturatie best nog altijd intern het sommetje maken, toch?

• Ep Woody
B-lex schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:40:
[...]

CO2 is het minste probleem, fijnstof daarentegen… (pm1, pm2.5)
Daar kijkt de overheid nog niet naar, dus dat bestaat nog niet :+ (die was ik vergeten bij de vorige post).

Ik heb ook een houtkachel, en stook af en toe, maar door de warmtepomp vergeet ik hem erg vaak, aangezien het al lekker warm is in huis.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:25:
[...]

Ik heb hier (per kleur) 3 elekta buizen van ~4 meter boven elkaar hangen en daar gaan de kabels in heen en weer en daarmee heb ik ongeveer 8 meter extra lengte in de kabel ztten, omdat de plek waar de omvormer nu hangt niet definitief is en ik meer lengte nodig heb straks. Ik wilde geen rol kabel aan de muur of straks in huis moeten verbinden daarom heb ik de omleiding gemaakt. :)
Dat is wel slim!
Ga je - als de omvormer zijn definitieve plek heeft - de kabel wel inkorten?
Of laat je de buizen gewoon zitten, voor 'je weet nooit'.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

hansvk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:39:
[...]

Deze week de cv al een paar keer aan geweest. Wij hebben beneden helaas weinig instraling van de zon. Huis uit 1981 wat wel is nageïsoleerd (A label).
Hoe heb je spouwen na-geisoleerd?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Hier in huis een redelijk harde limiet op 1 oktober. Voor die tijd gaat de kachel niet aan. En we proberen het te rekken tot 1 november met een extra trui of een dekentje. De meeste jaren is dat gelukt. Mijn vrouw heeft het snel warm, ik ben de koukleum.

A'dam PVOutput

• B-lex
Ep Woody schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:45:
[...]

Daar kijkt de overheid nog niet naar, dus dat bestaat nog niet :+ (die was ik vergeten bij de vorige post).

Ik heb ook een houtkachel, en stook af en toe, maar door de warmtepomp vergeet ik hem erg vaak, aangezien het al lekker warm is in huis.
Ohja dat is waar ook, sterfte door de belabberde luchtkwaliteit in Nederland is weer een zorg voor later. :P

Ik heb ook een warmtepomp. Maar die gaat dit seizoen iets minder ruimteverwarming doen ivm de tarieven, gok ik zo.

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:46:
[...]

Of laat je de buizen gewoon zitten, voor 'je weet nooit'.
Nee de definitieve plek wordt het wel de definitieve lengte.. Ik zal wel altijd iets aan lengte extra houden, maar dan moet je denken aan 20 cm ofzo. eigenlijk alleen mocht er een andere omvormer komen met andere aansluiting ofzo. Opzich kan in het ergste geval ook nog een nieuwe kabel vanaf buiten getrokken worden.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:59:
[...]

Nee de definitieve plek wordt het wel de definitieve lengte.. Ik zal wel altijd iets aan lengte extra houden, maar dan moet je denken aan 20 cm ofzo. eigenlijk alleen mocht er een andere omvormer komen met andere aansluiting ofzo. Opzich kan in het ergste geval ook nog een nieuwe kabel vanaf buiten getrokken worden.
Kun je die kabel gewoon loskoppelen en weer opnieuw aansluiten?
Want ik meen ooit gelezen te hebben dat dit niet zomaar kon.

(geef meteen toe dat alle electra voor mij hocuspocus is)

• Ep Woody
B-lex schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:58:
[...]

Ohja dat is waar ook, sterfte door de belabberde luchtkwaliteit in Nederland is weer een zorg voor later. :P

Ik heb ook een warmtepomp. Maar die gaat dit seizoen iets minder ruimteverwarming doen ivm de tarieven, gok ik zo.
Ik weet niet of de houtkachel zoveel goedkoper is... RUF briketten van 16.5 MJ/kg. Een pak kost 7 euro en bevat 10 kg. 16.5 MJ = 4.5 kWh. Oftewel een pak van 10 kg heeft een 45 kWh aan energie. €6 / 45 / 80% (efficientie houtkachel) = € 0.20 per kWh warmte. Een warmtepomp doet grofweg 3.5 kWh per kWh energie. € 0.20 * 3.5= € 0.70. Oftewel het omslagpunt tussen verwarmen met houtbriketten en verwarmen met de warmtepomp is als de warmtepomp een COP heeft van 3.5 en de energieprijs hoger is dan 70 cent per kWh. Voorlopig zit ik nog op een kWh prijs van 40 cent per kWh en een COP die ruim hoger ligt dan 3.5. Pas als het echt gaat vriezen en de prijzen doorstijgen zal het interessanter worden om de houtkachel er bij aan te steken.

• s_schimmel
Ep Woody schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:35:
[...]

Maar gaan beide tellers ook omhoog als je zowel productie als consumptie hebt?
Ja, consumptie en productie zijn beiden omhoog gegaan. Het is hier nu niet bewolkt, lekker zonnig. Productie loopt op.

In Home Assistant zie ik teruglevering en productie tegelijk. Ik moet in de seconde waardes gaan duiken om echt te zien of er inderdaad toch intern gesaldeerd wordt maar het lijkt er niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EH91heXZNd5KulHKJ-k4EKROl4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2886HFMz3ezoqWE9J5db4b9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teIYaO_VfwjqRcT-Lj8gt3lxZv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrAQwXlFHSEBZEjlZhxNcAUj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/219fvX7iLigcIF0FlDxa9QOIHC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQUYaPzBzDGmwCNpQk5TF3cy.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:03:
[...]

Kun je die kabel gewoon loskoppelen en weer opnieuw aansluiten?
Want ik meen ooit gelezen te hebben dat dit niet zomaar kon.

(geef meteen toe dat alle electra voor mij hocuspocus is)
Ik heb een SMA en daarmee sunclicks die kan je er zonder bijzondere tools afhalen en terug zetten je kan ook even een nieuwe kopen als je de oude niet wil hergebruiken. Als je Mc4 connectoren hebt zijn er weidmullers die dat ook zonder bijzonder gereedschap kunnen er zijn ook omvormers die je open moet maken en dan kan je de draadjes direct in de omvormer aansluiten.

Met "gewoon" loskoppelen moet je wel oppassen want je kan een vlamboog trekken, dus eerst alles uitzetten en eventueel zelfs wachten tot het donker is. maar moeilijker dan dat is het eigenlijk niet.

• Ep Woody
s_schimmel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:08:
[...]

Ja, consumptie en productie zijn beiden omhoog gegaan. Het is hier nu niet bewolkt, lekker zonnig. Productie loopt op.

In Home Assistant zie ik teruglevering en productie tegelijk. Ik moet in de seconde waardes gaan duiken om echt te zien of er inderdaad toch intern gesaldeerd wordt maar het lijkt er niet op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad, even een berichtje naar de netbeheerder.

• B-lex
Ep Woody schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:07:
[...]

Ik weet niet of de houtkachel zoveel goedkoper is... RUF briketten van 16.5 MJ/kg. Een pak kost 7 euro en bevat 10 kg. 16.5 MJ = 4.5 kWh. Oftewel een pak van 10 kg heeft een 45 kWh aan energie. €6 / 45 / 80% (efficientie houtkachel) = € 0.20 per kWh warmte. Een warmtepomp doet grofweg 3.5 kWh per kWh energie. € 0.20 * 3.5= € 0.70. Oftewel het omslagpunt tussen verwarmen met houtbriketten en verwarmen met de warmtepomp is als de warmtepomp een COP heeft van 3.5 en de energieprijs hoger is dan 70 cent per kWh. Voorlopig zit ik nog op een kWh prijs van 40 cent per kWh en een COP die ruim hoger ligt dan 3.5. Pas als het echt gaat vriezen en de prijzen doorstijgen zal het interessanter worden om de houtkachel er bij aan te steken.
Ik heb nog nooit voor hout betaald. Altijd via via, boompje hier, hardhouten vlondertje daar, steenpallets voor aanmaakhout, beetje sprokkelen. Inmiddels een voorraad waar ik het zeker komend stookseizoen mee uit kan zingen. Merendeel ligt al langer dan 3 jaar, dus goed droog.

Daarna zien we wel weer.

Stook overigens alleen schoon/droog hout, beslist geen geïmpregneerd spul, multiplex, geverfd, etc.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:20
Dat lijkt dan inderdaad foute boel ja - welke meter heb je? Toevallig de hier genoemde: teacher in "3-fase of 1-fase, verschil in teruglever-vergoeding?" ?

• overhyped
B-lex schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:13:
[...]

Ik heb nog nooit voor hout betaald. Altijd via via, boompje hier, hardhouten vlondertje daar, steenpallets voor aanmaakhout, beetje sprokkelen. Inmiddels een voorraad waar ik het zeker komend stookseizoen mee uit kan zingen. Merendeel ligt al langer dan 3 jaar, dus goed droog.

Daarna zien we wel weer.

Stook overigens alleen schoon/droog hout, beslist geen geïmpregneerd spul, multiplex, geverfd, etc.
Ik betaal ook alleen met veel zweet voor m’n hout.. heb nog zo’n tien kuub te verwerken, Al zijn kettingzaag olie, kettingen voor de zaag, en stroom voor de kloof machine ook niet gratis natuurlijk :)

• s_schimmel
Ep Woody schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:11:
[...]

Inderdaad, even een berichtje naar de netbeheerder.
Waar lezen jullie dan dat er intern gesaldeerd moet worden? Je linkte naar een oude versie van de DSMR standaard. Ik lees nu de meest recente en ik zie nergens wat staan dat er gesaldeerd moet worden. Alleen dat de richting (import/export) moet worden opgeslagen bij een meting per fase. https://www.netbeheernede...e_meter_15_bf3be9c18c.pdf

Ah ik zie dat het onder 4.3.27 staat.

De meter is een 3 jaar oude T210-D ESMR5.

[ Voor 3% gewijzigd door s_schimmel op 22-09-2022 10:23 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
"The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method."
4.3.27

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 22-09-2022 10:33 ]

Wise enough to play the fool

• Proton_

Proton_

Team Welles

@s_schimmel DSMR-M 4.3.27 geeft aan dat de registers hetzelfde moeten tellen als een mechanische Ferrarismeter. Die schijf draait maar 1 kant tegelijk op.

• s_schimmel
Ik las het en heb inmiddels een e-mail gestuurd aan Enexis. Ik ben benieuwd of er reactie komt en hoe lang dat gaat duren.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:27
s_schimmel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:34:
Ik las het en heb inmiddels een e-mail gestuurd aan Enexis. Ik ben benieuwd of er reactie komt en hoe lang dat gaat duren.
Bellen is slimmer, dan is het met uurtje geregeld.
Gewoon op afstand nieuwe software.
Of je krijgt nieuwe meter.....

1 PVoutput . Dongen NB

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:57
s_schimmel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:08:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De P1 poort wordt niet uitgelezen door de netwerkbeheerder, maar eventueel door de klant. De netwerkbeheerder leest de P3 poort uit. Via de P3 poort worden de waarden 1.8.1, 1.8.2, 2.8.1 en 2.8.2 doorgegeven. Als ik in domoticz op een zeer zonnige dag een beetje levering zie, komt dat altijd overeen met een wolkje voor de zon.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 14:17
Rzaan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:47:
[...]

Hoe heb je spouwen na-geisoleerd?
Nee, is niet mogelijk. Te weinig vrije ruimte naast de bestaande isolatie (glaswol).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• mv_ak
twain4me schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:25:
[...]

. Ik wilde geen rol kabel aan de muur of straks in huis moeten verbinden daarom heb ik de omleiding gemaakt. :)
Kabel opgerold houden waar stroom doorheen gaat moet je sowiezo niet doen vanwege magnetische velden en brandgevaar. Zeker met die voltages/stroomvermogens.

• twain4me

twain4me

mv_ak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:49:
[...]

Kabel opgerold houden waar stroom doorheen gaat moet je sowiezo niet doen vanwege magnetische velden en brandgevaar. Zeker met die voltages/stroomvermogens.
vandaar dat ik het niet wilde doen ;)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

mv_ak schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:49:
Kan je zelfinductie krijgen met DC? Ik dacht van niet.

• BarryH
@s_schimmel tja of is het de data interpretatie van Home assistant?
ik weet dat bij mij de P1 meter zowel het totaalverbruik als per fase doorgeeft.

als per fase er 1 fase is met teruglevering en 2 fases met verbruik kan ik dus zowel verbruik als teruglevering zien (in domoticz). Tegelijkertijd is er een andere variabele die het totaal weergeeft (wat het gesaldeerde getal is)

• mv_ak
Slonzo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:02:
[...]

Ok maar dan heb je nog de Ohmse weerstand, en opgerold geeft meer thermische belasting (minder raakvlakken aan de lucht voor afvoer warmte)

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:57
Slonzo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:02:
[...]

En zeker niet als de kabel bifilair (heen en terug) is opgerold.
Pagina: 1 ... 93 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.