Metaalhoofd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:09:
[...]
Ik weet niet hoor, maar je neemt voor het gemak even het gezamenlijke inkomsten als inkomen pp. ik heb nog geen kind 3k per maand binnen zien harken.
500 kwijt zijn pp per maand. menig goedkope huur/koop woning kost al zoveel en dan heb je nog geen eten/elektra/zorgverzekering en andere ongein. En als je 500 pp als norm neemt dan heeft een bijstands-gerechtigde nog ruim 300 over per maand om te sparen (+ alle extra subsidies die deze persoon krijgt).
Even uitgaande van onze vorige woning (66m2 5 personen): vaste lasten ca 800 (hypotheek, opstal verzekering, water/gas/electra, lokale belastingen) + 2x zorgverzekering + ca 125 pp boodschappen per maand + auto + wat abonnementjes (internet, telefoon, zwemles voor 1vd 3 kinderen, sport abonnement voor 2 personen) dan zit je zo op 2500 netto (nu zijn we met 6 personen in een ruim 2x zo grote woning al 1000 euro meer per maand kwijt, maar ja luxe probleem, )
En ja, sparen kost geld met de huidige rentes/inflatie, maar 0 buffer aanhouden is ook niet slim
maarja, dit is natuurlijk ontzettend offtopic.
"Wanneer je energiekosten per maand met 500 tot 700 euro stijgen wordt het hoog tijd dat je structurele maatregelen gaat nemen en wat minder gaat sparen. Dat had je dus al beter pro-actief gedaan ipv het spaargeld op de bank door de inflatie te laten verwateren en pas in actie te komen omdat het niet anders meer kon. "
Zeg dat maar tegen heel Nederland. medio 2021 betaalde je ca 100 per maand voor 2400kWh en 1200m3 gas. Met de huidige Eneco modelcontract tarieven (€ 1 / kWh + € 4,6 / m3 ) ben je dan al over de 650 euro kwijt per maand.
Dan had eigenlijk dus iedereen al lang die structurele maatregelen kunnen/moeten nemen.
Ik doe juist niets voor het gemak. Integendeel.
Ik reken met eigen beschikbare cijfers. Niet met gokken over die van een ander.
Ook met twee op te voeden kinderen, en in die tijd zat ik ruimschoots onder het modale inkomen, altijd de tering naar de nering kunnen zetten, nooit schulden gehad en toch nog kunnen investeren zodat ik voor de crisis ook geen energierekeningen meer te betalen heb.
De tering naar de nering zetten is juist niet handelen voor het gemak maar anticiperen naar de toekomst toe.
Moelijk gaat ook. Het is net handelen volgens het gemak dat je in de problemen brengt.
Uiteraard begrijp ik ook wel dat met eenzelfde beschikbare som het ene gezin verder springt dan het andere.
Lijkt me nu net de oorsprong van het probleem en niet het meer dan modale inkomen.
Ik stel ook geen normen. Ik neem, nogmaals, mijn cijfers.
Net, en niet alleen hier mijn punt, wanneer ik met een modaal inkomen en een maandelijks uitgavenpatroon van 1000 € voor 2 personen het kan rooien waarom zou een ander, met dezelfde basisprioriteiten, dat dan niet kunnen? Dat is nu net het punt.
Huren heb ik in mijn leven maar 1 jaar gedaan (waarom met je spaargeld een ander vetmesten?) dus die kost is er nauwelijks geweest. En een lening sluit je af naargelang je inkomen en daar koop of bouw je dan een huis van. Moet met een modaal gezinsinkomen van plus 2 x 3000 € toch geen probleem zijn?
De discussie gaat niet over het haalbare voor de onderste trede van de sociale ladder maar net over de bovenste helft van de ladder.
Idd geen idee hoe het er in Nederland aan toegaat. Bedankt voor de info dan. Zal ik de gedachte die hier heerst over "Nederland/gidsland" toch even moeten bijstellen.
En wel degelijk on topic hoor. Duurzaamheid streef je best zo vroeg mogelijk na. Niet wanneer het niet meer anders kan. Ieder jaar dat je vroeger duurzaam bent hou je meer over om te investeren in andere zaken.
Iedere kWh die je niet verbruikt moet je immers niet bij herhaling blijven betalen. Daar kan geen spaarboek tegenop.