De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.482 views

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zijn hier ervaringsdeskundige op het gebied van de warmteweerstand van een vloer in het geval van verwarmen van de vloerverwarming met een WP?

Ik ben bezig met aanleggen van vloerverwarming, gestort in het zandcement (tussen de 6 en 8 cm). Hierover moet een afwerkvloer/eindvloer komen die goed om moet kunnen gaan met LTV.

We willen graag een marmoleum vloer, waarbij we kijken naar een Click marmoleum systeem. Deze leg je als een soort laminaatvloer, zoals de naam al doet vermoeden klikt het in elkaar.

In de technische specificaties (pdf) vind ik terug dat de warmteweerstand 0,15 W/m-K is. Hierin staat ook dat het geschikt is voor vloerverwarming. Ik begreep dat alles onder de 0,17 W/m-K geschikt is voor vloerverwarming.

In hoeverre ga je dit hogere warmteweerstandsgetal merken in het gebruik? Duurt het langer voor de warmte door de vloer trekt? Moet de aanvoertemperatuur omhoog?
Ben benieuwd hoe bijv. een 0,07 W/m-K vloer zich anders gedraagt t.o.v. een 0,15 W/m-K vloer in termen van watertemperatuur en energievraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URXwo1xBU51_zImAsfVPcHSf3kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5TxuhQ0BIUWvpkyPDZ6sISC.jpg?f=fotoalbum_large

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:29
GudZ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:34:
Update 1: Nieuwe baan dichterbij, zie lijstje onderaan. Jippie!
Update 2: Vanavond is een belangrijk moment en valt de beslissing voor een WP in dit huis of niet. HELP!

Ik heb m'n partner al voorgegloeid, maar ze loopt nog niet warm voor een renovatie en de daarbij behorende kosten. Ten eerste een vraag betreft didactiek: Hoe leg je aan je partner gezonken kosten uit? >:)

Ik leg uit dat de tijdlijn loopt vanaf nu en niet vanaf de vorige beslissing. In 2021 een nieuwe ketel met radiatoren opgehangen in het kader van kennis/tijd/budget. Nu is de situatie veranderd en baseren we onze beslissing daarop. Geldt trouwens niet alleen voor de CV maar ook voor de plintjes en een laminaatvloertje. Voor de samenleving creëert het spul op marktplaats vast nog wel wat waarde en wordt het niet volledig afgeschreven.

Mijn noodgreep zijn een filmje van smeltende ijskappen en statistieken over astmatische kinderen... :?

2018 vegetariër
2019 een jaar zonder auto geleefd (nu voor carrière weer auto maar dat gaat ook weer veranderen.
2021 appartement verbouwd met goeddeels hergebruik van materialen, hout, laminaat, meubels veel 2e-hands. Jammer dat toen het elektrificeren nog niet bij mij was aangekomen dus ik heb een CV-boer langs gehad.
2022 overgestapt naar Triodos bank
2022 diverse verzekeringen overgestapt naar ASR
2022 Baan op 10km afstand per augustus. Dat ga ik fietsen en daarmee bespaar ik ruim anderhalve ton CO2. De auto stoot volgens fabrieksgegevens 105g/km uit. Met 15.000km is dat 1.575kg CO2 besparing.
2022 planning: vloerisolatie & vloerverwarming
2023 planning: WP & WPB

Edit: smiley
Proficiat met je nieuwe baan.
Die nieuwe warmtepomp... Idd een lastige beslissing.
Met de juiste l/w warmtepomp kun je van het gas af, of alleen voor CV met wpb. Als je de investering kan hebben is een betere wp voor CV en ww het mooiste maar dat kost nogal wat.
De vloer moet dan ook klaar zijn voor +-oktober.
Als kroeg bezoeker ben je vast op de hoogte dat het een uitdaging kan zijn de l/w warmtepomp geleverd en geïnstalleerd te krijgen.
Wellicht is een l/l warmtepomp wat voor je, bijv woonkamer plus slaapkamer. Dan kun je je verbruik voor CV drukken en met je nieuwe vloer testen hoeveel vermogen je dan nog nodig hebt voor CV(de vloer heeft minder vermogen nodig en een lagere gemiddelde watertemperatuur door de verwarmde lucht) zodat je daar een toekomstige l/w wp op af kunt stemmen.
Lagere vloertemp is ook wat gunstiger mocht je onderburen hebben.
Nog ca 40 minuten... Succes.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:04:
[...]

hout cv. Had ik niet gedacht hij lijkt zo klein. Hoeveel kW is dit kacheltje dan?
Hij doet 4Kw in de kamer en 7,5Kw in het water.
En dan staat er nog de kreet 80% rendement en 0.3% co achterop.
Maar 1 en ander is nogal wat afhankelijk van welk hout en hoe droog je er in gooit.
Maar prima dingetje hebben er al 12 of 13 jaar veel plezier van.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
Ronald.42 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 05:09:
[...]

Hij doet 4Kw in de kamer en 7,5Kw in het water.
En dan staat er nog de kreet 80% rendement en 0.3% co achterop.
Maar 1 en ander is nogal wat afhankelijk van welk hout en hoe droog je er in gooit.
Maar prima dingetje hebben er al 12 of 13 jaar veel plezier van.
Mijne doet 3/10.5 kW en is nog wat smaller.
Bovenop staat koperen fluitketel voor extra waterdamp.

1 PVoutput . Dongen NB

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
--Erik-- schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:08:

In hoeverre ga je dit hogere warmteweerstandsgetal merken in het gebruik? Duurt het langer voor de warmte door de vloer trekt? Moet de aanvoertemperatuur omhoog?
Ben benieuwd hoe bijv. een 0,07 W/m-K vloer zich anders gedraagt t.o.v. een 0,15 W/m-K vloer in termen van watertemperatuur en energievraag.
Ja en ja.
Uiteindelijk zal je warmtevraag niet veranderen. Alleen je systeem wordt trager. En je zal idd een iets hogere aanvoertemperatuur nodig hebben, wat met een WP betekent dat je COP wat lager kan uitvallen.

Voornamelijk om die laatste reden hebben wij zelf voor een verlijmde vloer gekozen in de woonkamer. In de slaapkamers ligt gewoon laminaat, met het idee dat we daar sowieso minder stoken. We hebben dit de laatste stookdagen van afgelopen seizoen gemerkt, in de woonkamer voelde je duidelijk dat de vloer comfortabel warm was, in de slaapkamers was dat niet zo duidelijk. Wat het uiteindelijk scheelt qua stookkosten is natuurlijk onmogelijk te zeggen, dat zal per situatie verschillen. (Voorlopig stoken wij nog op gas dus zal het sowieso niet uitmaken).

• --Erik--
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:58:
[...]

Ja en ja.
Uiteindelijk zal je warmtevraag niet veranderen. Alleen je systeem wordt trager. En je zal idd een iets hogere aanvoertemperatuur nodig hebben, wat met een WP betekent dat je COP wat lager kan uitvallen.

Voornamelijk om die laatste reden hebben wij zelf voor een verlijmde vloer gekozen in de woonkamer. In de slaapkamers ligt gewoon laminaat, met het idee dat we daar sowieso minder stoken. We hebben dit de laatste stookdagen van afgelopen seizoen gemerkt, in de woonkamer voelde je duidelijk dat de vloer comfortabel warm was, in de slaapkamers was dat niet zo duidelijk. Wat het uiteindelijk scheelt qua stookkosten is natuurlijk onmogelijk te zeggen, dat zal per situatie verschillen. (Voorlopig stoken wij nog op gas dus zal het sowieso niet uitmaken).
Als alternatief voor de Click marmoleum vloer kunnen we ook kiezen voor een gelijmde marmoleum vloer. Deze heeft een warmteweerstand van 0,014 m2 K/W. Een heel stuk beter dus. Maar ook gelijk 3.500 euro duurder..

We zullen aardig wat kWh's kunnen verstoken voor die 3.500 euro, vooral omdat we (nu we nog mogen salderen) op ongeveer 0 uitkomen qua energieverbruik in een jaar. Maar dan moet het wel zeker behagelijk warm worden in huis.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:52
Warm zal het wel gaan worden, maar de efficiëntie is gewoon lager en het duurt langer. Je zit alleen met de ellende dat je het niet zelf kunt lijmen en daardoor is de andere duurder. Ik zou zelf voor een verlijmde kiezen, want de afschaffing van salderen lijkt er nu toch echt aan te komen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• --Erik--
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:41:
Warm zal het wel gaan worden, maar de efficiëntie is gewoon lager en het duurt langer. Je zit alleen met de ellende dat je het niet zelf kunt lijmen en daardoor is de andere duurder. Ik zou zelf voor een verlijmde kiezen, want de afschaffing van salderen lijkt er nu toch echt aan te komen.
Ja helaas is het zelf plakken van Marmoleum wel een vak apart met de tools die je hiervoor moet gebruiken. Dat maakt het ook 3.500 euro duurder, de egalisatielaag en de arbeid. Daar heb je bij Click marmoleum dan weer geen kosten omdat je het zelf kunt doen.
We willen graag gaan voor marmoleum vanwege de duurzaamheid, maar dat heeft dan dus ook zijn prijs..

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
--Erik-- schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:49:
[...]

Ja helaas is het zelf plakken van Marmoleum wel een vak apart met de tools die je hiervoor moet gebruiken. Dat maakt het ook 3.500 euro duurder, de egalisatielaag en de arbeid. Daar heb je bij Click marmoleum dan weer geen kosten omdat je het zelf kunt doen.
We willen graag gaan voor marmoleum vanwege de duurzaamheid, maar dat heeft dan dus ook zijn prijs..
Ik heb Click in de keuken en het is inderdaad mooi en prima zelf te leggen, maar daar heb ik geen vvw. Over vvw zou ik altijd voor gelijmd kiezen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 10:08
Op de verdiepingen hebben we laminaat liggen op een vloerverwarming geschikte ondervloer. Geen enkele klacht over het warm worden van de vloer. Het zal misschien trager opwarmen, maar krijgen de ruimtes prima warm en de vloer voelt ook warm. Uiteraard is een tegelvloer beter en zal verlijmen bij marmoleum ongetwijfeld voordeel opleveren qua warmte overdracht, maar ook als het los ligt geeft het absoluut comfort.

• --Erik--
  • Niet online
llevering schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:48:
Op de verdiepingen hebben we laminaat liggen op een vloerverwarming geschikte ondervloer. Geen enkele klacht over het warm worden van de vloer. Het zal misschien trager opwarmen, maar krijgen de ruimtes prima warm en de vloer voelt ook warm. Uiteraard is een tegelvloer beter en zal verlijmen bij marmoleum ongetwijfeld voordeel opleveren qua warmte overdracht, maar ook als het los ligt geeft het absoluut comfort.
Met welke aanvoertemperatuur stook je de vloer warm? En hoe ziet de opbouw van je dekvloer/vvw eruit?

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 10:08
--Erik-- schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:58:
[...]

Met welke aanvoertemperatuur stook je de vloer warm? En hoe ziet de opbouw van je dekvloer/vvw eruit?
Varieert tussen de 27c en 32c. Opbouw is 16mm buis, 5cm zandcement dekvloer over de buizen.

• --Erik--
  • Niet online
llevering schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:02:
[...]

Varieert tussen de 27c en 32c. Opbouw is 16mm buis, 5cm zandcement dekvloer over de buizen.
Klinkt goed, ik ga ook voor soortgelijke opbouw.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
Zijn hier ervaringsdeskundige op het gebied van de warmteweerstand van een vloer in het geval van verwarmen van de vloerverwarming met een WP?
hoeverre ga je dit hogere warmteweerstandsgetal merken in het gebruik? Duurt het langer voor de warmte door de vloer trekt? Moet de aanvoertemperatuur omhoog?
Probleem met klik is dat het los ligt. Je hebt dus niet alleen te maken met de warmteweerstand van het materiaal, maar ook nog een dikke overgangsweerstand van de luchtlaag eronder.
Bovendien zal er nog wel een folie onder moeten, die ook weer isoleert.
Dit alles zorgt voor een flinke warmteweerstand. En dus heb je een (veel) hogere watertemperatuur nodig om hetzelfde vermogen in je ruimte te krijgen. En dus daalt je COP. In de WP FAQ staat een mooie tabel van Mitsubishi: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Bij een WP draait alles gewoon om een zo laag mogelijk watertemperatuur. En die haal je niet met een losliggend kliksysteem.

Beste oplossing is tegels, of keramisch parket. Goede tweede is plak-PVC, of wellicht plak-mamoleum (zal wel vergelijkbaar zijn). Los is altijd slechter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
@Andrehj Vaste marmoleum kan anders prima toch.

Beste oplossing, als we het over warmte doorgifte hebben, is denk ik toch echt de gietvloer. Dat is het dunst en geeft het direct door.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:48:
[...]

Beste oplossing is tegels, of keramisch parket. Goede tweede is plak-PVC, of wellicht plak-mamoleum (zal wel vergelijkbaar zijn). Los is altijd slechter.
Wij hebben sinds vorig jaar plak pvc en de buren hebben gelijktijdig plavuizen genomen.
Beide de oude houten vloer verwijderd.
Wij hebben tussen de 70cm en 1 meter schuimbeton met daarop anhydriet en plak pvc.
Zij hebben een laag gewoon beton dan een dikke laag piepschuim met daarop de vloerverwarming in zandcement.

En ik moet zeggen dat de afgelopen dagen als je niet stookt de pvc vloer warmer aanvoelt dan plavuizen.
Helaas is over het energie verbruik weinig te zeggen.
Zij stoken met een cv ketel op gas en wij met hout cv welke komende winter voor een groot deel overgenomen gaat worden door een warmtepomp.

De vloer staat hier op 30 graden en dat gaat prima.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik ben bezig met aanleggen van vloerverwarming, gestort in het zandcement (tussen de 6 en 8 cm). Hierover moet een afwerkvloer/eindvloer komen die goed om moet kunnen gaan met LTV.

We willen graag een marmoleum vloer, waarbij we kijken naar een Click marmoleum systeem. Deze leg je als een soort laminaatvloer, zoals de naam al doet vermoeden klikt het in elkaar.

In de technische specificaties (pdf) vind ik terug dat de warmteweerstand 0,15 W/m-K is. Hierin staat ook dat het geschikt is voor vloerverwarming. Ik begreep dat alles onder de 0,17 W/m-K geschikt is voor vloerverwarming.

[Afbeelding]
Met het risico dat we straks afdwalen, je moet die click versie niet te nat dweilen. De randjes gaan dan na verloop van tijd opzetten en dat ga je zien. Ik zou de click versie hierdoor niet meer kopen. Marmoleum is fijn, als ik het weer een keer kies dan de verlijmde versie.

Van klussen krijg je grijze haren

• --Erik--
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:48:
[...]

Probleem met klik is dat het los ligt. Je hebt dus niet alleen te maken met de warmteweerstand van het materiaal, maar ook nog een dikke overgangsweerstand van de luchtlaag eronder.
Bovendien zal er nog wel een folie onder moeten, die ook weer isoleert.
Dit alles zorgt voor een flinke warmteweerstand. En dus heb je een (veel) hogere watertemperatuur nodig om hetzelfde vermogen in je ruimte te krijgen. En dus daalt je COP. In de WP FAQ staat een mooie tabel van Mitsubishi: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Bij een WP draait alles gewoon om een zo laag mogelijk watertemperatuur. En die haal je niet met een losliggend kliksysteem.

Ik snap dat er een hogere watertemperatuur nodig is om de boel warm te krijgen, ook snap ik dat tegels of keramisch parket de beste oplossing is. Maar er is ook een esthetische afweging en daarbij vallen tegels en parket af.

Het gaat me er ook niet om het het allerbeste uit de warmtepomp te gaan persen, het is wat mij betreft acceptabel om wat COP in te moeten leveren als een duurzame vloer zoals een Click marmoleum vloer genoeg warmte afgeeft. Het moet alleen niet te gek worden qua prestatie inleveren. Maar dat is moeilijk om in te schatten en zal afhangen van veel factoren.

Plak marmoleum is een optie, maar dat gaat dus 3.500 euro meer kosten. De vraag is dus of dat opweegt tegen die slechtere COP vanwege de hogere watertemperatuur. PVC wil ik vanuit duurzaamheidsoogpunt niet aan.
fenrir schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:42:
[...]

Met het risico dat we straks afdwalen, je moet die click versie niet te nat dweilen. De randjes gaan dan na verloop van tijd opzetten en dat ga je zien. Ik zou de click versie hierdoor niet meer kopen. Marmoleum is fijn, als ik het weer een keer kies dan de verlijmde versie.
Goeie tip, neem ik mee in het besluit :).

[ Voor 11% gewijzigd door --Erik-- op 24-05-2022 18:49 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:20
Ik zie hier en daar van die klipjes die je op je zonnepanelen zou kunnen bevestigen, zodat het water er beter af loopt. Werken die dingen op alle panelen?

Ik heb ze net laten liggen en de installateur moet nog een keer langs komen om wat laatste dingen te veranderen... Dus dan zit die op het dak en kan die die dingen wel even er snel opzetten, daarna kom ik jaren niet meer bij de panelen.

https://www.solar-bouwmar...teriaal-solspil-clip.html

Ik heb "Zonnepaneel zwart 385 wp Trina solar"
Volgens mij dus 30mm dik?

[ Voor 17% gewijzigd door President op 24-05-2022 21:17 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:31

de Peer

under peer review

President schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:14:
Ik zie hier en daar van die klipjes die je op je zonnepanelen zou kunnen bevestigen, zodat het water er beter af loopt. Werken die dingen op alle panelen?

Ik heb ze net laten liggen en de installateur moet nog een keer langs komen om wat laatste dingen te veranderen... Dus dan zit die op het dak en kan die die dingen wel even er snel opzetten, daarna kom ik jaren niet meer bij de panelen.
Is alleen nodig bij platte panelen he. Dus eenvoudig zelf aan te brengen. Op aliexpress zijn ze erg goedkoop

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:20
de Peer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:18:
[...]

Is alleen nodig bij platte panelen he. Dus eenvoudig zelf aan te brengen. Op aliexpress zijn ze erg goedkoop
O, die van mij liggen op een schuin dak welke standaard voor rijtjeshuizen is

En wel 2 op de uitbouw, dus daar zijn ze wel handig bij.

Al bedacht ik mij later dat de uitbouw van het huis later geplaatst is, dus niet van beton.. Dus hoop maar dat die wel berekend is op 2 zonnepanelen met montagesysteem en balast :F

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:51

Tacoos

i am i

Is er ordegrootte aan te geven wat de winst gaat kwa gasverbruik/efficientie kan als wij onze Vaillant Hr solide plus uit 2008 vervangen door een moderne CV ketel (bijv Remeha Tzerra of Intergas Extreme)?

Vrijstaand woonhuis uit '74. Spouw nageisoleerd en dubbelglas, geen vloerverwarming, inhoud 700 m3.
We hebben een bad en douche, badkamer direct onder de ketel. Warm water in de keuken komt uit een quooker.

Vanwege het ontbreken van vloerverwarming en modern HR++ glas verwacht ik dat een (hybride)warmtepomp nu nog niet interessant is voor ons tenzij we echt fors gaan investeren ook in die zaken; Nog afgezien van levertijd issues met (hybride ) warmtepompen.

We denken wel aan een lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer om de gasstookkosten te dempen, maar misschien valt er met een nieuwe ketel ook nog wat winst te behalen?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Andrehj
Tacoos schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:58:
Is er ordegrootte aan te geven wat de winst gaat kwa gasverbruik/efficientie kan als wij onze Vaillant Hr solide plus uit 2008 vervangen door een moderne CV ketel (bijv Remeha Tzerra of Intergas Extreme)?

Vrijstaand woonhuis uit '74. Spouw nageisoleerd en dubbelglas, geen vloerverwarming, inhoud 700 m3.
We hebben een bad en douche, badkamer direct onder de ketel. Warm water in de keuken komt uit een quooker.

Vanwege het ontbreken van vloerverwarming en modern HR++ glas verwacht ik dat een (hybride)warmtepomp nu nog niet interessant is voor ons tenzij we echt fors gaan investeren ook in die zaken; Nog afgezien van levertijd issues met (hybride ) warmtepompen.

We denken wel aan een lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer om de gasstookkosten te dempen, maar misschien valt er met een nieuwe ketel ook nog wat winst te behalen?
Juist de huizen uit de jaren 70 hebben over het algemeen overmaat radiatoren omdat die nog zijn afgestemd op geen isolatie en enkel glas. Behalve het dubbel glas en de spouwisolatie zul je toch ook wel je dak en je vloer geïsoleerd hebben?
Maar deze jaren 70-woningen zijn dus typisch de huizen waar een hybride warmtepomp zijn winst kan behalen, omdat je een groot deel van het jaar op lage temperatuur kun stoken.
En als je wat beter je best doet zou zelfs all-electric er wel in kunnen zitten (maar dan moet je eerst wel zorgen dat je tot het vriespunt met 35°C water je keet warm kunt houden.)
Zie de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

(Overigens was HR++ eind jaren 90 modern (dat is al 25 jaar geleden!) Tegenwoordig is dat al weer oud en is drievoudig glas modern. Reken maar eens aan het warmteverlies. Helaas wordt nog veel HR++ verkocht door gelobby van glaszetters die drievoudig te zwaar vinden.)

[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 25-05-2022 10:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
President schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:14:
Deze vraag kun je beter stellen in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

• Tacoos

Tacoos

i am i

Andrehj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Juist de huizen uit de jaren 70 hebben over het algemeen overmaat radiatoren omdat die nog zijn afgestemd op geen isolatie en enkel glas. Behalve het dubbel glas en de spouwisolatie zul je toch ook wel je dak en je vloer geïsoleerd hebben?
...snip...
Wij wonen daar sinds augustus, dak hebben we afgelopen winter nageisoleerd met 140mm PIR, maar de vloer op de benedenverdieping hebben we niet aangepakt.
Aangezien daar de zitkuil nog inligt, ga ik uit van geen isolatie.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:32

Over het effect van de cv-ketel of hybride kan ik niets zeggen, sorry. Wij zijn ondanks een goede zuinige cv-ketel uit eind '14 toch overgestapt. We zaten met eenzelfde soort idee/dilemma een paar jaar geleden. Hier bj '57, rijtjeshuis, half zo groot.

Wij hebben gekozen voor een combinatie van zonnepanelen, airco voor boven en beneden om gasverbruik te verlagen, plus verschillende isolatie maatregelen (vloer, spouw, dak).

Thermostaat van cv-ketel op 10 graden gezet en de winter proefgedraaid. Ging hier erg goed.
Zo goed dat we nu zijn over gegaan naar koken op inductie, wpb's aan het installeren zijn, en eind augustus gaat het gas er af.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 25-05-2022 10:20 ]

• Tacoos

Tacoos

i am i

Sjamo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Over het effect van de cv-ketel of hybride kan ik niets zeggen, sorry. Wij zijn ondanks een goede zuinige cv-ketel uit eind '14 toch overgestapt. We zaten met eenzelfde soort idee/dilemma een paar jaar geleden. Hier bj '57, rijtjeshuis, half zo groot.

Wij hebben gekozen voor een combinatie van zonnepanelen, airco voor boven en beneden om gasverbruik te verlagen, plus verschillende isolatie maatregelen (vloer, spouw, dak).

Thermostaat van cv-ketel op 10 graden gezet en de winter proefgedraaid. Ging hier erg goed.
Zo goed dat we nu zijn over gegaan naar koken op inductie, wpb's aan het installeren zijn, en eind augustus gaat het gas er af.
Wij koken ook op inductie en op het dak ligt 6570 Wp aan zonnepanelen.
Op zolder (waar de slaapkamer van mij en mijn vrouw is en de hobbykamer/kantoor) hebben we een multisplit airco systeem voor koelen en verwarmen (geen radiatoren meer daar).

Grote kans dat er in de woonkamer een single split komt met hoofddoel verwarmen en nevenvoordeel wat meer koelte in de zomer.

Met name over het douchegebeuren heb ik nog wat twijfels over volledig overgaan op wamrtepomp met 3 pubers in huis :X
*kuch*en de totale investeringskostenkosten *kuch*

Nu je ook nog verplicht wordt naar warmtepomp over te stappen wanneer je na 2026 de ketel vervangt, wordt t sowieso interesant nog voor die tijd de cv te vervangen misschien O-)

Daarom vroeg ik me af of je dat ook in gunstige zin aan het gasverbuik gaat zien

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:03

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb hier een vergelijkbare situatie (vrijstaand 1969 huis 1000 m3) en ik zou van die ketel wissel helemaal niets verwachten! Ik had hier een HR ketel van 1997 (atag) en is in 2019 vervangen door een Intergas (Kombi HRE 36/48) en gas verbruik praktisch hetzelfde hoor.
Wel kan je inderdaad heel best naar een hybride of all electric WP.

Hier was de spouw al geisoleerd en hebben we in 2007 alle kozijnen vervangen naar dubbelglas HR++ en verwarmen we nu met een L/L WP systeem het hele huis. Hebben de zoldervloer en dakrand ook geisoleerd en afgedicht en daar zat ook veel winst aangezien de dakrand erg wind open was en de tocht dwars door de vloeren en spouw ging. Nu veel comfortabeler kwa temperatuur en lager verbruik.

Dus die lucht/lucht warmtepomp voor de woonkamer zou ik zeker doen!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Sjamo
Tacoos schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:35:
[...]

Op zolder (waar de slaapkamer van mij en mijn vrouw is en de hobbykamer/kantoor) hebben we een multisplit airco systeem voor koelen en verwarmen (geen radiatoren meer daar).

Grote kans dat er in de woonkamer een single split komt met hoofddoel verwarmen en nevenvoordeel wat meer koelte in de zomer.

Met name over het douchegebeuren heb ik nog wat twijfels over volledig overgaan op wamrtepomp met 3 pubers in huis :X

Nu je ook nog verplicht wordt naar warmtepomp over te stappen wanneer je na 2026 de ketel vervangt, wordt t sowieso interesant nog voor die tijd de cv te vervangen misschien O-)

Daarom vroeg ik me af of je dat ook in gunstige zin aan het gasverbuik gaat zien
Ik begrijp je hoor :) Ik twijfelde ook al of ik zou reageren :)

De reden dat ik dat wel deed is waarschijnlijk een soort blij-blij-gevoel wat ik andere mensen ook gun :)

Wij hebben aardig wat moeten investeren, maar als ik zie wat het effect nu is op onze energierekening dan ben ik toch blij dat we dat hebben gedaan. Dat nog los van het feit dat we nu per saldo bijna tot volledig onze energie zelf kunnen produceren. Nadruk daar op per saldo, ik weet dat wij maar een gedeelte van de door ons geproduceerde energie rechtstreeks verbruiken.

Een andere reden om toch te reageren was misschien een soort algemene waarschuwing voor je? Ik snap dat het slim klinkt om de (waarschijnlijk) nieuwe wetten te omzeilen door net voor de verwachte ingang daarvan nog snel een nieuwe cv-ketel te kopen. Maar is dat ook slim?

Heb je de transitievisie warmte van je gemeente als eens bekeken om te zien wat de toekomstplannen zijn voor jouw wijk? Of heb je daarover geinformeerd?

Bovendien, steeds meer mensen gaan minder gas verbruiken, of gaan van het gas af. Nu heb ik geen kristallen bol, en ik kan beslist de toekomst niet voorzien. Wat ik wel kan is soms proberen logisch na te denken. En dat brengt mij op de gedachte dat de overheid waarschijnlijk verder zal gaan met het ontmoedigen van gasgebruik, oa door dat duurder te maken. Daarnaast, wanneer steeds minder mensen nog gas gebruiken, zullen de vaste kosten voor beheer en onderhoud door steeds minder mensen betaald moeten gaan worden.

Ik ben blij dat wij ons geld hebben geinvesteerd in de nieuwe route. Het bespaart ons nu maandelijks geld (we houden ons niet bezig met de tvt), maar ook hebben we onze zaken al op orde voor de toekomst, en dat vinden wij best fijn.
En dan heb ik het nog niet over de wens om op onze eigen manier bij te dragen, hoe miniem ook, aan het minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen.

Ik wens je veel goede informatie toe, die je gaat helpen de voor jullie beste keuze te maken :)
Succes!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

Wij verwarmen ook met Airco, afgelopen winter geen CV gas meer gebruikt voor het verwarmen.
Je zou komende winter kunnen kijken of dat bij jou ook lukt.
Voor warm water kun je dan een warmtepompboiler nemen, CV kun je dan evt. nog even laten hangen als backup.
Stroom heb je al met zonnepanelen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:05

Seafarer

XXX

Mag ik je adviseren eens te googlen op: oud huis met warmte pomp

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gerco-M schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Ik heb hier een vergelijkbare situatie (vrijstaand 1969 huis 1000 m3) en ik zou van die ketel wissel helemaal niets verwachten! Ik had hier een HR ketel van 1997 (atag) en is in 2019 vervangen door een Intergas (extreme 36/40?) en gas verbruik praktisch hetzelfde hoor.
UUUUUHHH een HR ketel is pas HR als het afgifte systeem juist is afgesteld.

Dus afgifte een puinhoop dan kan de beste ketel dat niet veranderen.

Gas besparen door middel van CV tuning

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HereIsTom schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:17:
[...]

Wij verwarmen ook met Airco, afgelopen winter geen CV gas meer gebruikt voor het verwarmen.
Je zou komende winter kunnen kijken of dat bij jou ook lukt.
We hebben hier 7kw aan airco's hangen, maar eerlijk gezegd doen ze het als hoofdverwarming niet zo goed als de (nog gasgestookte) vloerverwarming, voornamelijk omdat de luchtstroom koud aan voelt omdat, nou, het een luchtstroom is. (En mijn vrouw daar niet van houd....)

We zitten dus (gezien de gasprijs van €2,30) er toch maar aan te denken de vloerverwarming te gaan stoken met een WP. (En dus ook over te gaan op inductie en SWW via de WP te laten lopen. Altherma 3 of een variant)

Normaal hadden we voor het huis een 10kw exemplaar aangeschaft, maar nu vraag ik me af of dit nog nodig is omdat we ook nog de airco's hebben om de extremen op te vangen. (En nog een houtkachel, in het heuvelland - dus hout genoeg.)

[ Voor 7% gewijzigd door Crew One op 25-05-2022 14:24 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Seafarer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:55:
[...]

UUUUUHHH een HR ketel is pas HR als het afgifte systeem juist is afgesteld.

Dus afgifte een puinhoop dan kan de beste ketel dat niet veranderen.

Gas besparen door middel van CV tuning
In deze context ging het volgens mij over het verschil in efficiency en gasverbruik tussen oude en nieuwe ketel. Dan is een vergelijking in dezelfde situatie toch het handigst lijkt me, aangezien wij de ketel 1:1 vervangen hebben.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Crew One Vloerverwarming+warmtepomp= *;
Had je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gevonden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tacoos

Tacoos

i am i

Seafarer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:49:
[...]

Mag ik je adviseren eens te googlen op: oud huis met warmte pomp
Tuurlijk, maar dat is nu nog niet aan de orde voor ons.

Mijn vraag was of ik een reductie in gasverbuik mag verwachten wanneer ik mijn 14 jaar oude cv ketel vervang door een nieuwe.
Uit de ervaring van @Gerco-M begrijp ik dat ik er niks van hoef te verwachten (en ja, dat is n=1, maar ik lees nog geen andere ervaringen)

• Tacoos

Tacoos

i am i

Sjamo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Ik begrijp je hoor :) Ik twijfelde ook al of ik zou reageren :)

De reden dat ik dat wel deed is waarschijnlijk een soort blij-blij-gevoel wat ik andere mensen ook gun :)

Wij hebben aardig wat moeten investeren, maar als ik zie wat het effect nu is op onze energierekening dan ben ik toch blij dat we dat hebben gedaan. Dat nog los van het feit dat we nu per saldo bijna tot volledig onze energie zelf kunnen produceren. Nadruk daar op per saldo, ik weet dat wij maar een gedeelte van de door ons geproduceerde energie rechtstreeks verbruiken.

Een andere reden om toch te reageren was misschien een soort algemene waarschuwing voor je? Ik snap dat het slim klinkt om de (waarschijnlijk) nieuwe wetten te omzeilen door net voor de verwachte ingang daarvan nog snel een nieuwe cv-ketel te kopen. Maar is dat ook slim?

Heb je de transitievisie warmte van je gemeente als eens bekeken om te zien wat de toekomstplannen zijn voor jouw wijk? Of heb je daarover geinformeerd?

Bovendien, steeds meer mensen gaan minder gas verbruiken, of gaan van het gas af. Nu heb ik geen kristallen bol, en ik kan beslist de toekomst niet voorzien. Wat ik wel kan is soms proberen logisch na te denken. En dat brengt mij op de gedachte dat de overheid waarschijnlijk verder zal gaan met het ontmoedigen van gasgebruik, oa door dat duurder te maken. Daarnaast, wanneer steeds minder mensen nog gas gebruiken, zullen de vaste kosten voor beheer en onderhoud door steeds minder mensen betaald moeten gaan worden.

Ik ben blij dat wij ons geld hebben geinvesteerd in de nieuwe route. Het bespaart ons nu maandelijks geld (we houden ons niet bezig met de tvt), maar ook hebben we onze zaken al op orde voor de toekomst, en dat vinden wij best fijn.
En dan heb ik het nog niet over de wens om op onze eigen manier bij te dragen, hoe miniem ook, aan het minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen.

Ik wens je veel goede informatie toe, die je gaat helpen de voor jullie beste keuze te maken :)
Succes!
Op termijn zullen we zeker iets moeten, dat snap ik. Maar wij hebben net een behoorlijke verbouwing achter de rug, dus wij moeten eerst weer gaan sparen voordat we een volgende grote stap kunnen doen.
Tot die tijd hoor ik graag hoe ervaringen van anderen zijn met WPB etc.

Normaal zou ik mijn cv ketel laten hangen tot ik signalen krijg dat t tijd wordt voor iets nieuws, maar als dat na 2026 betekent dat ik gelijk over moet naar een warmtepomp, dan kan ik tijd kopen door em daarvoor al te vervangen.Tja, daar mag je iets van vinden.

Mijn ouders wonen in een wijk die door hun woonplaats is aangewezen om gasloos gemaakt te gaan worden, deze huizen stammen uit dezelfde periode.
Ik ben toch benieuwd hoe gemeentes dat voor zich zien want niet iedereen zal die kosten willen of kunnen dragen?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:41
@Tacoos
Je kan naar de specificatiebladen kijken van je huidige ketel vs. een nieuwe. Wellicht is SWW wat efficienter geworden.
Echter:
ik zou je keuze proces om in de woonkamer ook met L/L te verwarmen even doorlopen. Als je dat doet en je hangt een redelijke capaciteit neer (voldoende om je kamer warm te houden bij vorst) kan je vervolgens in de winter desnoods met zowel de L/L als je radiatoren verwarmen.
Dan kunnen je radiatoren waarschijnlijk op een lage temperatuur draaien (immers de L/L WP geeft ook al warmte af.
Een 5kW L/W WP met boiler is dan een prima oplossing voor je. Als je zeker weet dat je zonder de radiatoren kan, dan kan je ook nog een WP boiler overwegen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Crew One schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:21:
[...]

We hebben hier 7kw aan airco's hangen, maar eerlijk gezegd doen ze het als hoofdverwarming niet zo goed als de (nog gasgestookte) vloerverwarming, voornamelijk omdat de luchtstroom koud aan voelt omdat, nou, het een luchtstroom is. (En mijn vrouw daar niet van houd....)

We zitten dus (gezien de gasprijs van €2,30) er toch maar aan te denken de vloerverwarming te gaan stoken met een WP. (En dus ook over te gaan op inductie en SWW via de WP te laten lopen. Altherma 3 of een variant)

Normaal hadden we voor het huis een 10kw exemplaar aangeschaft, maar nu vraag ik me af of dit nog nodig is omdat we ook nog de airco's hebben om de extremen op te vangen. (En nog een houtkachel, in het heuvelland - dus hout genoeg.)
Als ik vloerverwarming had dan had ik ook een warmtepomp genomen, maar dat is hier een lastige dure verbouwing. En die luchtstroom hebben we hier absoluut geen last van, dan hangt of je Airco verkeerd of hij is veel te groot of staat verkeerd ingesteld.
Zelfs visite die hier komt en niet wist dat we Airco verwarming hadden hebben er niks van gemerkt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:35
Tacoos schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:26:
[...]

Mijn vraag was of ik een reductie in gasverbuik mag verwachten wanneer ik mijn 14 jaar oude cv ketel vervang door een nieuwe.
Uit de ervaring van @Gerco-M begrijp ik dat ik er niks van hoef te verwachten (en ja, dat is n=1, maar ik lees nog geen andere ervaringen)
n=2, scheelt je alleen beetje kWh omdat je cv-pomp zuiniger is. CV-tuning heb ik meer mee verdient.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dat lijkt mij ook de basis; zoveel is daar niet meer aan veranderd de afgelopen 20 jaar.

Het kan zijn dat je iets beter af kunt stemmen op je (nieuwe) situatie. Maar veel van die dingen konden al behoorlijk moduleren omdat vol doorstoken toch al vooral voor SWW was. Dus, inderdaad puzzelen met spec bladen.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
[...]

Ik heb zelf twee keer nieuwe ketel gehangen, laatste was 107 procent bla bla van remeha,nou dat scheelde precies nul komma nul op het gas verbruik.
Alleen maar bloed irritant dat dat klote ding zo langzaam opwarmde, kreeg hem niet boven zestig graden, moest echt met thermostaat anderhalf uur vantevoren gaan opwarmen.
Heb hem met plezier verkocht toen hij twee jaar oud was, toen kwam de wp...

1 PVoutput . Dongen NB

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gerco-M schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:33:
[...]

In deze context ging het volgens mij over het verschil in efficiency en gasverbruik tussen oude en nieuwe ketel. Dan is een vergelijking in dezelfde situatie toch het handigst lijkt me, aangezien wij de ketel 1:1 vervangen hebben.
Het verbruik van een ketel zit inderdaad in efficiency maar dit functioneert alleen als het afgifte systeem perfect is.

Ik heb er ook niet voor niks een link bijgezet om je in te verdiepen.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Seafarer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:57:
[...]

Het verbruik van een ketel zit inderdaad in efficiency maar dit functioneert alleen als het afgifte systeem perfect is.

Ik heb er ook niet voor niks een link bijgezet om je in te verdiepen.
Okee maar met een zelfde afgiftesysteem kan je wel redelijk goed ketels vergelijken denk ik.

Ik ga me denk ik niet meer verdiepen in ketel efficiency want mijn ketel bespaard al zoveel gas als mogelijk. Hij staat namelijk full time stof te verzamelen nu we hier all-electric zijn. 8)

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gerco-M schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:12:
[...]

Okee maar met een zelfde afgiftesysteem kan je wel redelijk goed ketels vergelijken denk ik.

Ik ga me denk ik niet meer verdiepen in ketel efficiency want mijn ketel bespaard al zoveel gas als mogelijk. Hij staat namelijk full time stof te verzamelen nu we hier all-electric zijn. 8)
_O- stofketel inplaats van plofketel.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 25-05-2022 22:50 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

Mijn 25 jaar oude nefit heeft een iets lager rendement dan de huidige ketels. Er is wel structureel waterzijdig ingeregeld. En redelijk geïsoleerd.
Warmwater bereiding rendement is ruk. Maar met een dwtw blijft het verbruik netjes. Maar vaatwasser en wasmachine staan ook nog op deze cv ketel.
Verbruik met 4 personen is 1000 kuub. Beetje standaard rijtjes huis.
Een nieuwe ketel brengt een beetje verbetering op verwarming. Veel beter op ww, en zeker een besparing op elektrisch.

Minimum vermogen 7kW. Moderne ketels kunnen lager.

Maar loont vervanging financieel ?
Stel dat de nieuwe ketel 20% bespaart dat is dan 200 kuub. Dat lukt nooit zo'n groot verschil.

Ketel blijft dus hangen totdat hij van zijn eigen beugels af valt.
Eens kijken voor een WP. :)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Lokale opslag:
Het nieuw gevormde college in Wijchen heeft iig in het lokale huis-aan-huis blaadje
het volgende "laten publiceren" - op pagina 5 staat:

"...Om ervoor te zorgen dat opgewekte energie niet verloren gaat,
wil het college in gesprek met energiebeheerder Liander en
onderzoeken of er buurtbatterijen aangeschaft kunnen worden.
Door het toenemende aantal huishoudens met zonnepanelen is de
druk op het energienetwerk nu te groot. . . ."

Ik ben benieuwd wat de "buurtbatterij" is en waar zoiets al gerealiseerd wordt,
maar vooral wanneer in mijn gemeente. (En hoe dit gefinancierd wordt.)
Of misschien is het alleen maar een losse kreet van de nieuwe politieke figuren?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-11 13:35
Ik denk dat buurtbatterijen wel logischer zijn dan thuis batterijen.
Voordelen die ik zie:
- veiliger dan overal ander merk batterij op zolder/schuur, mogelijk zelf aangelegd
- een piek bij de één kan een dip bij de buren zijn. Makkelijker om dat op wijkniveau te nivelleren
- investering en risico is gespreid
- (financiële) voordelen ook voor minder rijken. Dus minder kloof.

Nadelen:
- persoonlijk inzicht in energie wordt niet gestimuleerd. Vadertje staat regelt het wel.
- geen persoonlijk voordeel van dynamische tarieven

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het probleem dat altijd genoemd werd is dat dit soort meer centrale oplossingen bij de netbeheerder zou liggen en de netbeheerder mag geen leverancier zijn (wat hij theoretisch is als hij een batterij gaat opladen en ontladen).
Ik weet ook niet of het echt wat oplevert. "een piek bij de één kan een dip bij de buren zijn", met zonnepanelen weet je 100% dat een piek bij de de één ook een piek bij de buren is. Gelijktijdigheid is 100% en als je dit meer centraal wel oplossen (misschien in de 10 kV onderstations) moeten de 230V kabels nog altijd zwaar genoeg zijn om dit vermogen te kunnen transporteren.

Signatures zijn voor boomers.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-11 09:22
wheli schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:50:
Ik denk dat buurtbatterijen wel logischer zijn dan thuis batterijen.
Voordelen die ik zie:
- veiliger dan overal ander merk batterij op zolder/schuur, mogelijk zelf aangelegd
- een piek bij de één kan een dip bij de buren zijn. Makkelijker om dat op wijkniveau te nivelleren
- investering en risico is gespreid
- (financiële) voordelen ook voor minder rijken. Dus minder kloof.

Nadelen:
- persoonlijk inzicht in energie wordt niet gestimuleerd. Vadertje staat regelt het wel.
- geen persoonlijk voordeel van dynamische tarieven
Er is nog een probleem. Een buurtbatterij is een energieproducent (op het moment dat er geleverd wordt aan het net). Dat past niet in het huidige systeem. Dus of een netbeheerder moet op kleine schaal producent kunnen worden. Of bestaande producenten moeten de batterijen gaan beheren.

Een buurtbatterij is een technisch hulpmiddel. Zonnepanelen produceren nu eenmaal op een zonnige dag veel te veel stroom. Daar valt voor een huishouden niet tegenop te gebruiken. Een financiele prikkel, zoals het beperken van saldering op het moment dat het net vol zit zou natuurlijk wel kunnen.

Maar wel opletten dat burgers geen rare dingen gaan doen. Zoals bijv. een warmwater vat super heet opstoken met stroom uit zonnepanelen die niets opleveren terwijl er elders in Nederland een gascentrale draait, en er gewoon een gebrek is aan lokale netwerk capaciteit.

• phicoh
Maasluip schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:19:
Het probleem dat altijd genoemd werd is dat dit soort meer centrale oplossingen bij de netbeheerder zou liggen en de netbeheerder mag geen leverancier zijn (wat hij theoretisch is als hij een batterij gaat opladen en ontladen).
Ik weet ook niet of het echt wat oplevert. "een piek bij de één kan een dip bij de buren zijn", met zonnepanelen weet je 100% dat een piek bij de de één ook een piek bij de buren is. Gelijktijdigheid is 100% en als je dit meer centraal wel oplossen (misschien in de 10 kV onderstations) moeten de 230V kabels nog altijd zwaar genoeg zijn om dit vermogen te kunnen transporteren.
Probleem met het afschaffen van saldering, is dat ieder huishouden individueel gaat optimaliseren. Dus niet alleen in wijken met veel zonnepanelen, maar ook in wijken met relatief weinig zonnepanelen. Of op momenten dat het net niet vol zit, maar er wel terug geleverd wordt.

Als iedereen dat allemaal prive in een batterij probeert te stoppen, dan kost het een kapitaal aan batterijen en bijbehorende electronica, en je krijgt een net dat stroom moet leveren (op dit moment uit gas) op het moment dat een deel van nederland de batterij aan het opladen is.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

phicoh schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:21:
[...]

Er is nog een probleem. Een buurtbatterij is een energieproducent (op het moment dat er geleverd wordt aan het net). Dat past niet in het huidige systeem. Dus of een netbeheerder moet op kleine schaal producent kunnen worden. Of bestaande producenten moeten de batterijen gaan beheren.

Een buurtbatterij is een technisch hulpmiddel. Zonnepanelen produceren nu eenmaal op een zonnige dag veel te veel stroom. Daar valt voor een huishouden niet tegenop te gebruiken. Een financiele prikkel, zoals het beperken van saldering op het moment dat het net vol zit zou natuurlijk wel kunnen.

Maar wel opletten dat burgers geen rare dingen gaan doen. Zoals bijv. een warmwater vat super heet opstoken met stroom uit zonnepanelen die niets opleveren terwijl er elders in Nederland een gascentrale draait, en er gewoon een gebrek is aan lokale netwerk capaciteit.
Ik snap niet hoe je met die financiële prikkel het volle net kunt ontlasten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• phicoh
klump4u schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Ik snap niet hoe je met die financiële prikkel het volle net kunt ontlasten.
Met saldering maakt het niet uit wanneer iemand de was doet. Op dit is 's nachts nog steeds goedkoper.

Als je saldering instand houdt behalve tijdens een periode van overbelasting, dan loont het wel de moeite om zelf tijdens de piek productie meer stroom te gebruiken.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

phicoh schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Met saldering maakt het niet uit wanneer iemand de was doet. Op dit is 's nachts nog steeds goedkoper.

Als je saldering instand houdt behalve tijdens een periode van overbelasting, dan loont het wel de moeite om zelf tijdens de piek productie meer stroom te gebruiken.
Hoe wil je dat bereiken dan? In het westen de hele dag volop zon en in het oosten zit het potdicht, wie mag salderen en wie niet?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• wheli
Dynamische energiecontracten zoals die van Frank Energie, in combinatie met slimme koppeling van bijvoorbeeld Zonneplan omvormer (via P1) is in mijn ogen een prima manier om overbelasting te voorkomen. Afschaffen van saldering is uiteraard een voorwaarde en is helemaal prima. Als we willen dat de vervuiler betaald zullen we de hand ook in eigen boezem moeten steken.

De juridische hobbels van @phicoh ken ik maar zijn op te lossen door ons bestuur met een aanpassing van de wet. Mijn idee van besturen is dat je over alle partijen heen kijkt en dan zijn buurtbatterijen logischer dan thuis batterijen zoals Netbeheer Nederland voorstelt.

@Maasluip Als ik met mijn 2320 wp in juni als 16 kWh opwek op één dag dan is mijn thuisbatterij binnen no time vol. De volgende zonnige dag wel ik met mijn buren alsnog te veel op. Een netbeheerder kan contracten afsluiten met bijvoorbeeld een Aldel dat ze goedkoop nachtstroom mogen trekken uit de buurtbatterij. Veel lastiger als iedereen thuis de baas is over z'n batterij.

[ Voor 22% gewijzigd door wheli op 27-05-2022 10:57 ]

• phicoh
klump4u schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Hoe wil je dat bereiken dan? In het westen de hele dag volop zon en in het oosten zit het potdicht, wie mag salderen en wie niet?
Het lijkt me dat we netbeheerders niet kunnen verplichten dat ieder lokaal netwerk de piek productie van zonnepanelen aan moet kunnen. Dat heeft economisch gezien gewoon geen zin. Dus daar moet een norm voor komen.

In gebieden waar er dan meer terug geleverd wordt dan die norm wordt de saldering beperkt. Die norm moet hoog genoeg liggen dat een thuisaccu niet aantrekkelijk is.

Op dit moment schakelen omvormers af als de spanning te hoog oploopt. Maar is niet gunstig, want dan kan je zelf de stroom uit je panelen ook niet meer gebruiken.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:46
phicoh schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:57:
Op dit moment schakelen omvormers af als de spanning te hoog oploopt. Maar is niet gunstig, want dan kan je zelf de stroom uit je panelen ook niet meer gebruiken.
Zo lang die curtailment hooguit enkele procenten op jaarbasis is moeten we ons er collectief misschien maar niet te druk om maken. Als we het over >10% hebben gaat het misschien eens uit kunnen (financieel en energetisch) om er iets aan te doen.

Enige probleem is dat het afschakelen nogal rigide is, altijd is dezelfde de pineut....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52
phicoh schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:27:
[...]
Als iedereen dat allemaal prive in een batterij probeert te stoppen, dan kost het een kapitaal aan batterijen en bijbehorende electronica, en je krijgt een net dat stroom moet leveren (op dit moment uit gas) op het moment dat een deel van nederland de batterij aan het opladen is.
Dit is inderdaad een reflex waar ik zelf ook makkelijk in verval (theoretisch, heb nog een WP of PV). Of niet. Het zal gestuurd moeten worden via redelijke teruglevertarieven.

Anderzijds, als de teruglevertarieven laag of negatief zijn, dan is er overproductie en zou die gascentrale niet eens moeten bijdraaien.

Maar ook: je kunt een boilervat ook zien als "batterij". En je WP krijgt hem niet op 80 graden. Kan dus dat je veel langer je WP niet hoeft te gebruiken om SWW te maken na een zonnige dag.

• BarryH
@phicoh @assje Hangt van merk omvormer af (en type?): sommigen regelen terug ipv uitschakelen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• phicoh
Zwartoog schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Dit is inderdaad een reflex waar ik zelf ook makkelijk in verval (theoretisch, heb nog een WP of PV). Of niet. Het zal gestuurd moeten worden via redelijke teruglevertarieven.

Anderzijds, als de teruglevertarieven laag of negatief zijn, dan is er overproductie en zou die gascentrale niet eens moeten bijdraaien.
Hoe groter het verschil tussen leveringstarieven en terugleveringstarieven, hoe aantrekkelijker een thuisbatterij.

Op dit moment zit er een behoorlijke opslag op de kale leveringstarieven. Dus dat maakt een thuisbatterij al gauw aantrekkelijk.

Prijzen zijn wel af en toe negatief. Maar dat is maar een klein gedeelte van de dagen.

• BarryH
Dan graag een batterij op wielen... (per kWh goedkoper en gelijk minder brandstofkosten)

• phicoh
BarryH schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:54:
Dan graag een batterij op wielen... (per kWh goedkoper en gelijk minder brandstofkosten)
Dat helpt natuurlijk alleen als je op eigen terrein kan laden. In een gemiddelde woonwijk zal dat maar een klein percentage zijn. Het helpt ook weinig als je batterij op wielen overdag ergens anders is.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

phicoh schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Dat helpt natuurlijk alleen als je op eigen terrein kan laden. In een gemiddelde woonwijk zal dat maar een klein percentage zijn. Het helpt ook weinig als je batterij op wielen overdag ergens anders is.
Dat helpt altijd. Okee, als je aan een laadpaal hangt wil je opgeladen worden, maar as we speak is de uurstroomprijs voor consumenten negatief (ja, inclusief belastingen!). Als ik mijn auto de hele dag aan de laadpaal op het werk heb hangen boeit het me niet dat de laadpaaloperator de uren daarvoor mijn auto wat ontladen heeft terwijl hij hem nu gratis aan het vullen is.
Ja, daar moet je wat voor regelen maar dan is het "op eigen terrein laden" niet de grootste uitdaging.

• BarryH
@phicoh denk dat de flex energietarieven laadpas ook wel gaat komen. en dan maakt het niet meer zoveel uit waar de auto staat

• Gwaihir
  • Niet online
Gaat dan helaas wel tegen de notie in dat 'n auto alléén aan de laadpaal mag staan voor een laadsessie (van bescheiden lengte) en daarna weggereden moet worden..

• phicoh
Gwaihir schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:08:
Gaat dan helaas wel tegen de notie in dat 'n auto alléén aan de laadpaal mag staan voor een laadsessie (van bescheiden lengte) en daarna weggereden moet worden..
Als de laadpaal niet gekoppeld is aan je eigen zonnepanelen, dan gebruik je auto natuurlijk ook niet als thuisbatterij.

• Gwaihir
  • Niet online
@phicoh Dit was dan ook in aansluiting op de posts na jou..

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
KabouterSuper schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:54:
[...]

Dank je! Ik zocht een xml-dump, maar door jouw link heb ik die uiteindelijk gevonden. De databron van Yr.no is api.met.no en ze hadden een volledig vrije xml-dump (zelfs geen API key nodig). Die bestaat niet meer, maar is zo te zien vervangen hebben door een json dump (zie https://developer.yr.no/d...tarted-from-forecast-xml/).

[...]

Helaas een voorspellling van 10 dagen en niet de hele maand vooruit.
Ik ben na lange tijd weer eens bezig geweest om de weersvoorspelling te krijgen voor de komende 31 dagen, zodat ik mijn energieverbruik kan voorspellen (nu nog gas, binnenkort warmtepomp). Tot nu toe gebruikte ik
https://weather.com/nl-NL...7b3f910561b4ea5ef731d7cdf
Het grote voordeel van deze website is dat er voor elke dag een voorspelling is. Het grote nadeel is dat je html moet scrapen en opschonen, omdat er geen api is. Wel zie ik dat er maar voor 14 dagen een echte voorspelling is, en dat de getallen daarna een lange termijn schatting zijn.

Alle andere alternatieven die ik heb gevonden, voorspellen maximaal 8 dagen vooruit. Ik heb bedacht dit op te lossen door voor verdere toekomst de lange termijn schattingen te pakken (vanuit de knmi data vanaf 1998). Toen ik door de knmi data spitte, zag ik vrij snel dat je ook een cosinus kunt fitten, namelijk
code:
1
COS((162+dagnummer)/365*2*PI())*7.75+10.41563 (voor de gemiddelden)

Hiermee kan ik dus t/m dag 8 de api-data gebruiken en daarna deze formule.

Ik heb ook een subtielere versie gebouwd die het verschil tussen voorspelling op dag 8 en de lange termijn schatting meeneemt in de komende maand. Met andere woorden, als de api-voorspelling op dag 8 23 graden is, terwijl de lange termijn schatting 20 is, dan is er een grote kans dat het de rest van de maand ook warmer is dan de lange termijn schattingen. Op dag 9 pak ik dan de lange termijn schatting plus 3 graden, op bijvoorbeelde dag 8+16 pak ik de lange termijn schatting plus 1.5 graden (de helft), op dag 8+31 pak ik de lange termijn schatting (plus 0 graden). Zo werk ik toe naar de lange termijn schattingen.

Probleem wat ik nu nog heb, is dat de twee nieuwe api's die ik aan het bekijken ben nogal verschillende voorspellingen geven.
Zo geven weather.com (https://weather.com/nl-NL...7b3f910561b4ea5ef731d7cdf), yr.no (https://www.yr.no/en/fore...s/Utrecht/Utrecht/Utrecht)
en openweathermap (https://openweathermap.org/city/2745912)
de volgende voorspellingen voor juni (de temperaturen zijn hoog/laag):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
datum, weather.com, yr.no, openweathermap.com
1 juni, 17/7, 16/9,  16/7
2 juni, 19/9, 18/7,  20/7
3 juni, 22/10, 21/7, 23/9
4 juni, 19/9, 19/9, 15/12
5 juni, 21/12. 23/9, 20/11
6 juni, 21/11, 24/13, 18/12
7 juni, 22/12,25/14, geen voorspelling

Er zit toch best vaak een graad of 2 verschil in. Op 6 juni zelfs 6 graden op de hoog-temperatuur tussen yr en openweathermap. Op deze dag is dat het verschil tussen 0 graaddagen en 3 graaddagen, dus best significant als je je energieverbruk aan het voorspellen bent.
Heeft iemand ervaring met de voorspellende waarde van yr.no en openweathermap? En heeft iemand toevallig al een account met toegang tot de api van het knmi (https://www.meteoserver.nl/weersverwachting-API.php)? Zo ja, zou diegene dan zo vriendelijk willen zijn de voorspelllingen van Utrecht te posten, dan kan ik die ook mee vergelijken.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vraag me meer af wat voor waarde je wil hechten aan een voorspelling van 7 dagen vooruit, vooral wat je daar nu voor moet doen. Het is niet zo dat je nu de verwarming aan moet zetten voor over 7 dagen. Dat zou in de herfst of winter kunnen, maar dan heb je ook wel eens 6 graden verschil van de ene op de andere dag.

• KabouterSuper
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:57:
Ik vraag me meer af wat voor waarde je wil hechten aan een voorspelling van 7 dagen vooruit, vooral wat je daar nu voor moet doen. Het is niet zo dat je nu de verwarming aan moet zetten voor over 7 dagen. Dat zou in de herfst of winter kunnen, maar dan heb je ook wel eens 6 graden verschil van de ene op de andere dag.
Ik kan op dit moment onze energierekening een maand vooruit schatten (een stuk beter dan de energiemaatschappij zelf). Ik kan hiermee ook gedurende een maand zien of we over ons 'budget' heengaan. De functionele waarde van een voorspelling van dag 69 is misschien beperkt, maar technisch gezien is het erg handig om voor een willekeurige dag een voorspelling beschikbaar te hebben. De programmatuur van het model verstop ik op een webserver, zodat ik in mijn andere applicaties (Excel) niet na hoef te denken over de range van de beschikbare data.

Ik wil in elk geval geen systematische onder- of overschatting hebben, omdat de energieverbruikvoorspellingen dan altijd te laag of te hoog zullen zijn.

Toevoeging: de inner nerd in mij wil ook gewoon weten wat de verschillende api's onder de motorkap doen.

[ Voor 4% gewijzigd door KabouterSuper op 30-05-2022 13:21 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Het is niet zo dat je nu de verwarming aan moet zetten voor over 7 dagen. Dat zou in de herfst of winter kunnen, maar dan heb je ook wel eens 6 graden verschil van de ene op de andere dag.
Ik verwacht ca. 72 uur (drie dagen) vooruit te kijken daarvoor. Dat t.b.v. een vrij uitzonderlijke verwarmings-/koelingsinstallatie met forse buffers.

Beslissingen zoals: moet warmte van een warmtecollector (zonneboiler) bewaard worden voor verwarming, of afgevoerd ter regeneratie van de bron van de WP?

Mocht t.z.t een rijdende thuisaccu om de hoek komen en een nog veel variabeler elektratarief, dan wordt het wellicht nog 'n paar dagen langer.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:31

ericplan

5180 Wp PV

KabouterSuper schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:17:
[...]

Ik kan op dit moment onze energierekening een maand vooruit schatten (een stuk beter dan de energiemaatschappij zelf). Ik kan hiermee ook gedurende een maand zien of we over ons 'budget' heengaan. De functionele waarde van een voorspelling van dag 69 is misschien beperkt, maar technisch gezien is het erg handig om voor een willekeurige dag een voorspelling beschikbaar te hebben. De programmatuur van het model verstop ik op een webserver, zodat ik in mijn andere applicaties (Excel) niet na hoef te denken over de range van de beschikbare data.

Ik wil in elk geval geen systematische onder- of overschatting hebben, omdat de energieverbruikvoorspellingen dan altijd te laag of te hoog zullen zijn.

Toevoeging: de inner nerd in mij wil ook gewoon weten wat de verschillende api's onder de motorkap doen.
Waarbij de temperatuur natuurlijk maar één factor is. Gewogen graaddagen zijn niets voor niets uitgevonden. Verder zou ik de invloed van wind niet onderschatten, met name in de winter. En wat betreft je SWW zit je natuurlijk met de temperatuur van het inkomende water. Daar zit ook een aantal graden verschil tussen zomer en winter.

A'dam PVOutput

• KabouterSuper
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:54:
[...]

Waarbij de temperatuur natuurlijk maar één factor is. Gewogen graaddagen zijn niets voor niets uitgevonden. Verder zou ik de invloed van wind niet onderschatten, met name in de winter. En wat betreft je SWW zit je natuurlijk met de temperatuur van het inkomende water. Daar zit ook een aantal graden verschil tussen zomer en winter.
Inderdaad. Dat zijn inderdaad de uitbreidingen die ik op de agenda heb staan. Maar het belangrijkste was nu om het hele model wat netter op te zetten. Ik heb oorspronkelijk alles in Excel gebouwd, en dat was een mix geworden van een html-scraper, youless-downloader, json-convertor en twee regressie modellen. Het gasmodel voorspelt op basis van de temperatuur, het elektriciteitsmodel op basis van dag in de week met een seizoenscorrectie (wat in wezen neerkomt op extra verbruik voor de donkere dagen, het extra verbruik van de warmtepompboiler in de winter, het verbruik van de vloerverwarmingspompen en de zonneverwarming op zonnige dagen).

Ik ben dus nu bezig om de dataverwerking los te trekken van Excel, te beginnen met de weersvoorspellingen. Stap 2 is om de youless-verwerking te stroomlijnen en klaar te maken voor de warmtepomp en zonnepanelen (dus twee extra inputs).
Ik hoop in Augustus/September van het gas af te gaan, dus ik ga het gasmodel even niet veranderen. Eerst maar eens even een winter draaien om te kijken hoe de warmtepomp reageert. Het huidige gasmodel voorspelt nu nauwkeurig genoeg (ex-ante en ex-post) om het wp-verbruik te kunnen vergelijken met het hypothetische verbruik van de cv-ketel.

Ik verwacht het model vooral te kunnen verbeteren aan de hand van de windkracht en de bewolking/neerslag. Zodra ik een nieuwe api gekozen heb, kan ik die data gaan opslaan, zodat ik de regressie-analyse kan uitbreiden met deze twee factoren. Misschien laat ik tensorflow het werk wel doen, dat scheelt misschien weer programmeerwerk.

• KabouterSuper
  • Niet online
Ik bedacht me net nog een toepassing: je maandelijkse voorschot telkens aanpassen aan de voorspelling. Zo voorkom je dat je veel geld tegoed hebt van een energiemaatschappij (die vervolgens failliet gaat en jij naar je geld kunt fluiten).

• de Peer

de Peer

under peer review

KabouterSuper schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Ik bedacht me net nog een toepassing: je maandelijkse voorschot telkens aanpassen aan de voorspelling. Zo voorkom je dat je veel geld tegoed hebt van een energiemaatschappij (die vervolgens failliet gaat en jij naar je geld kunt fluiten).
Nogal onzinnige toepassing. je kunt je voorschot ook gewoon sowieso op de laagst mogelijke waarde zetten. ;)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

[...]
Deze logica heb ik nooit begrepen. Gas zal lijkt me alleen duurder gaan worden. Je gaat toch niet nog een keer een gasketel ophangen vanaf nu? Dat is echt een doodlopende weg.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• de Peer

de Peer

under peer review

psy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Deze logica heb ik nooit begrepen. Gas zal lijkt me alleen duurder gaan worden. Je gaat toch niet nog een keer een gasketel ophangen vanaf nu? Dat is echt een doodlopende weg.
inderdaad. Alleen voor hele specifieke situaties en als je zelf heel goed weet/berekent wat je aan het doen bent kan het soms toch wel interessant zijn.
Maar gemiddeld huishouden dat denkt bijdehand te doen: die zijn alleen maar duurder uit.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

de Peer schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:59:
[...]inderdaad. Alleen voor hele specifieke situaties en als je zelf heel goed weet/berekent wat je aan het doen bent kan het soms toch wel interessant zijn.
Maar gemiddeld huishouden dat denkt bijdehand te doen: die zijn alleen maar duurder uit.
Qua verbruik kan het nog wellicht interessant zijn voor specifieke situaties (alleen warm tapwater) maar je blijft die vervelende vaste kosten voor gas houden.

en niet te vergeten, op de langere termijn weet je gewoon niet wanneer die gasnetten uitgefaseerd gaan worden. En dat gaat hoe dan ook ooit komen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:46
Blijft er hier toch nog om spannen of de verwarming nog aan moet, staat me toch een beetje tegen eind mei :p

Zeker aangezien 2 weken geleden ik al mijn best deed de temperstuur niet op te laten lopen door middel van van extra nachtventilatie...

Vooralsnog vandaag toch nog opgewarmd van 19,5 tot 20,5 (ook al heb ik geen zon gezien). Zo lang de vrouw niet gaat klagen misschien toch met de hakken over de sloot :D

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 31-05-2022 18:33 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:46

twain4me

KabouterSuper schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:06:
[...]

ik kan kiezen of ik 0 euro moet betalen, ofdat ze 0 euro aan mij betalen.. :+

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Welp, zojuist op NOS gelezen dat de energieprijzen weer omhoog zullen gaan...ik weet even niet wat ik moet doen. Ik heb net een appartement gekocht (energielabel C, hr++ beglazing, eigen CV-ketel uit 2003 en airco). Ik was van plan om de oude cv-ketel te vervangen voor een nieuwe hr-ketel, maar nu twijfel ik of dat verstandig is en of ik niet meteen voor een soort warmtepomp oplossing moet gaan....Je zou denken van wel, maar ik heb ook begrepen dat er een enorme tekort/wachttijd is voor warmtepompen?? En ik wil die keten zeker voor deze winter nog vervangen...

What to do, what to do?? :( Helaas heb ik ook niet echt een indicatie over eigen energieverbruik, gezien ik nu in een huurhuis woon met meerdere huisgenoten.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:46

twain4me

Morika schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:55:
Welp, zojuist op NOS gelezen dat de energieprijzen weer omhoog zullen gaan...ik weet even niet wat ik moet doen. Ik heb net een appartement gekocht (energielabel C, hr++ beglazing, eigen CV-ketel uit 2003 en airco). Ik was van plan om de oude cv-ketel te vervangen voor een nieuwe hr-ketel, maar nu twijfel ik of dat verstandig is en of ik niet meteen voor een soort warmtepomp oplossing moet gaan....Je zou denken van wel, maar ik heb ook begrepen dat er een enorme tekort/wachttijd is voor warmtepompen?? En ik wil die keten zeker voor deze winter nog vervangen...

What to do, what to do?? :( Helaas heb ik ook niet echt een indicatie over eigen energieverbruik, gezien ik nu in een huurhuis woon met meerdere huisgenoten.
Ketel uit 2003 is waarschijnlijk een hr ketel, verbetering zal minimaal of niet aanwezig zijn bij vervangen voor een andere hr ketel. wat wel kan is kijken of er iets te verbeteren valt aan het rendement.
De meeste moderne airco's zijn warmtepompen die ook kunnen verwarmen, die warmtepomp heb je dus waarschijnlijk al. ;)

• Surfari

Wat voor airco is het en waar hangt hij. Moderne airco's kunnen ook verwarmen.
Zit er vloerverwarming. Woonkamer, overal?
Hoe is het met de isolatie?

• de Peer

de Peer

under peer review

Je hebt al een warmtepomp ;) (De airco)
maar dus wel even controleren of hij inderdaad ook kan verwarmen of alleen koelen.

• Morika
Surfari schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:04:
[...]

Dit is wat in het taxatierapport staat: "verwarming/koeling door middel van airconditioning en verwarming/warm water door middel van C.V.-ketel, de airconditioning betreft een comfee uit 2020 en de C.V.-ketel betreft een Vaillant uit 2003."

Ik zal dan toch even voor de verkoper vragen om details.

En nee helaas, geen vloerverwarming

• de Peer

de Peer

under peer review

Morika schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:12:
[...]

Dit is wat in het taxatierapport staat: "verwarming/koeling door middel van airconditioning en verwarming/warm water door middel van C.V.-ketel, de airconditioning betreft een comfee uit 2020 en de C.V.-ketel betreft een Vaillant uit 2003."

Op basis daarvan lijkt het erop dat je dus gewoon kunt verwarmen met je airco, scheelt je een hoop gas.

• Sjamo
[...]

Is dat een mobiele airco?

• Morika
Sjamo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:15:
[...]

Is dat een mobiele airco?
nee, een 'echte' split-unit (de buitenunit zit op het balkon, de binnenunit in woonkamer)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Morika schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:16:
[...]

nee, een 'echte' split-unit (de buitenunit zit op het balkon, de binnenunit in woonkamer)
Perfect, daarmee kun je vrijwel het hele jaar je appartement mee warmhouden.
assje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:32:
Blijft er hier toch nog om spannen of de verwarming nog aan moet, staat me toch een beetje tegen eind mei :p

Zeker aangezien 2 weken geleden ik al mijn best deed de temperstuur niet op te laten lopen door middel van van extra nachtventilatie...

Vooralsnog vandaag toch nog opgewarmd van 19,5 tot 20,5 (ook al heb ik geen zon gezien). Zo lang de vrouw niet gaat klagen misschien toch met de hakken over de sloot :D
Mooi moment om een lasagne te bakken vandaag :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• wheli
Surfari schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:04:
[...]

Bekijk het energielabel ook even, waarom is het niet hoger dan C? Spouwmuurisolatie nog een optie? Dakisolatie? Hier haal je meer rendement uit dan een ander verwarmingssysteem (en zoals gezegd zit je waarschijnlijk al goed). PM: ketel van marktplaats halen van iemand die wel een warmtepomp heeft gekocht.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
We hebben ons nieuwbouwhuis en het dak ligt vol panelen. Qua opwekking en isolatie is er veel gebeurd. Nu wil ik kijken naar verbruik. Ik dacht het soort van top-down aan te pakken door eerst te kijken wat elke groep verbruikt... Maar zijn er eigenlijk wel praktische manieren om stroomverbruik per groep te bekijken?

• KabouterSuper
  • Niet online
Karp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:38:
We hebben ons nieuwbouwhuis en het dak ligt vol panelen. Qua opwekking en isolatie is er veel gebeurd. Nu wil ik kijken naar verbruik. Ik dacht het soort van top-down aan te pakken door eerst te kijken wat elke groep verbruikt... Maar zijn er eigenlijk wel praktische manieren om stroomverbruik per groep te bekijken?
Als je top-down wilt doen, begin dan om het totale stroomverbruik en de zonnepanelen-opbrengst te monitoren. Stroomverbruik per groep is technisch een stuk lastiger. Als je per se wil weten wat een groep verbruikt (ik denk dat je stiekem wilt weten wat een apparaat verbruikt), dan zou je dat een keer ad hoc kunnen meten met een kwh-meter stekker. Als je echt continue een groep wil meten, dan zou je een kwh meter in je stoppenkast kunnen bijplaatsen, maar dat is niet iets wat je voor alle groepen doet, omdat het duur is en extra ruimte inneemt.

• de Peer

de Peer

under peer review

Maar zijn er eigenlijk wel praktische manieren om stroomverbruik per groep te bekijken?
niet echt. Dus misschien beter om het per kamer aan te pakken met een gewone kWh meter die je in het stopcontact kunt steken.

• Karp
Voor globaal heb ik inderdaad wat input. Growatt (app) voor de panelen, greenchoice app voor levering, apparaatje op de P1 poort, etc.

Maar nu wil ik een beetje meer "granulair". We hebben hier groepen als Warmtepomp, WTW, Was/droog, AC, etc. Best wel specifiek ook. Ik dacht, als ik die nou kan meten voor ik individuele apparaten ga pakken, dan zijn we weer een stap verder. Ook omdat sommige apparaten niet in een (bereikbaar) stopcontact zitten.

Ik wilde ooit in elk stopcontact wel een shelly om te meten, maar dat is er niet van gekomen om uit te zoeken tijdens de bouw.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
Als je er wat geld tegenaan wilt gooien wel.
Zoiets bijvoorbeeld: https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation
Kan op verschillende manieren ingezet worden, ook om 3 aparte groepen te monitoren.

• wheli
@Karp welke P1 meter heb je? Je zou de HomeWizard P1 kunnen kopen, icm een kWh meter op je warmtepomp en/of zonnepanelen. En dan met een kWh meter individuele apparaten zoals wasmachine en droger.
Totale investering is wel 200 euro schat ik. De goedkoopste manier is een kWh meter, per apparaat lijstje maken (continu verbruik of cyclisch verbruik zoals wasmachine) en dan optellen.

• Karp
@wheli Nog geen P1 meter gekozen, maar die springt er zeker uit voor me. Wil hem ook met home assistant gebruiken en dat kan volgens mij. Maar kan die kwh meter niet juist groepen meten?
Maak zonnepanelen, elektrische auto of andere groepen inzichtelijk in de Energy app.
En er is ook een 3-fase versie zie ik, al is die weer duurder dan de Shelly van @ASW1

Ik spiek even op de "groepenverklaring" die in de meterkast hangt. 4x 400V groep. Eentje irrelevant, eentje voor de panelen en twee voor warmtepomp (binnen+buitendeel). Dus ik hoef misschien "maar" 2 400v groepen te meten, maar dat hangt er alsnog wel in financieel!

edit: en de kookgroep is 2x230? 🤔

[ Voor 3% gewijzigd door Karp op 01-06-2022 11:46 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:35
Karp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:44:
@wheli Nog geen P1 meter gekozen, maar die springt er zeker uit voor me. Wil hem ook met home assistant gebruiken en dat kan volgens mij. Maar kan die kwh meter niet juist groepen meten?

[...]

En er is ook een 3-fase versie zie ik, al is die weer duurder dan de Shelly van @ASW1

Ik spiek even op de "groepenverklaring" die in de meterkast hangt. 4x 400V groep. Eentje irrelevant, eentje voor de panelen en twee voor warmtepomp (binnen+buitendeel). Dus ik hoef misschien "maar" 2 400v groepen te meten, maar dat hangt er alsnog wel in financieel!

edit: en de kookgroep is 2x230? 🤔
Pas met top down op dat je het hele plaatje niet vergeet.
Tegen die tijd dat je bij down bent, kom je erachter dat een andere keuze bij top je veel meer bespaard.
Had ook veel beter nieuwe vloerverwarming in mijn douche gestoken, ipv nu op aparte wp met hogere Ta.
500 euro toen tegen 3000 nu en hoger energieverbruik dat steeds terug komt.

• Surfari
[...]

Als je voor het najaar zowieso wat anders wil voor het CV toestel dan heb je een moeilijke keuze;
X op basis van beperkte informatie en kennis ga je een wp kiezen, die wp draait straks misschien 10jaar?, dat kan makkelijk tot een keuze leiden die je achteraf betwijfelt.
X je zou het traject " hoe laag kan ik de ketel instellen qua temperatuur en vermogen" kunnen doen, maar dan zit je nog een winter met een CV uit 2003; Is die in orde of matig en valt hij straks uit.

X. Als je voor een CV warmtepomp gaat zorg dan dat je radiatoren/convectoren hebt die geschikt zijn voor lagetemperatuur warmte afgifte.
X en idd de verkrijgbaarheid/installatie daar kan een lange wachttijd op zitten.

Ik denk dat je beter eerst goed moet inventariseren hoe het precies zit met isolatie, ventilatie en verwarmingssysteem.
Betere isolatie is altijd gunstig maar soms moeten er ook budgettaire keuzen gemaakt worden. Als je voor een CV warmtepomp gaat verdienen ltv-radiatoren m.i. de voorkeur, mits de isolatie (en ventilatie) van acceptabel niveau zijn.

• Gwaihir
  • Niet online
KabouterSuper schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:47:
Als je echt continue een groep wil meten, dan zou je een kwh meter in je stoppenkast kunnen bijplaatsen, maar dat is niet iets wat je voor alle groepen doet, omdat het duur is en extra ruimte inneemt.
Ach, toch zijn er best wat tweakers die het doen. Ook hier thuis komt 't aardig in de buurt.

@Karp Voor een bescheidener aanpak, zou je best een of een paar van die meters zo nu en dan van groep kunnen verplaatsen.
Pagina: 1 ... 69 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.