De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.480 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
Gwaihir schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:20:
[...]

Ach, toch zijn er best wat tweakers die het doen. Ook hier thuis komt 't aardig in de buurt.

@Karp Voor een bescheidener aanpak, zou je best een of een paar van die meters zo nu en dan van groep kunnen verplaatsen.
En niet alles hoeft digitaal en online toch?
Stuk of zes kWh meters voor een tientje op iedere groep, dagelijks of wekelijks standen noteren en klaar. Zodra je het in beeld hebt kijk je nooit meer.

1 PVoutput . Dongen NB

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
Dapdodo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Pas met top down op dat je het hele plaatje niet vergeet.
Tegen die tijd dat je bij down bent, kom je erachter dat een andere keuze bij top je veel meer bespaard.
Had ook veel beter nieuwe vloerverwarming in mijn douche gestoken, ipv nu op aparte wp met hogere Ta.
500 euro toen tegen 3000 nu en hoger energieverbruik dat steeds terug komt.
Het is compleet nieuwbouw. Hoop van harte niet op korte termijn dingen te gaan verbouwen 😄

• Karp
Gwaihir schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:20:
[...]

Ach, toch zijn er best wat tweakers die het doen. Ook hier thuis komt 't aardig in de buurt.

@Karp Voor een bescheidener aanpak, zou je best een of een paar van die meters zo nu en dan van groep kunnen verplaatsen.
Ja, kan me wel voorstellen dat voor sommige groepen een indruk al waardevol is, en voor anderen langdurige monitoring fijner is. De tijd zal het leren!

• Karp
reneeke1970 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:32:
[...]

En niet alles hoeft digitaal en online toch?
Stuk of zes kWh meters voor een tientje op iedere groep, dagelijks of wekelijks standen noteren en klaar. Zodra je het in beeld hebt kijk je nooit meer.
Hoeft niet, maar heeft wel de voorkeur 😄

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Karp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:33:
Hoeft niet, maar heeft wel de voorkeur 😄
Ok dan. Zet je er een KNX meetschakelactor tussen, dan kan het per 12 groepen tegelijk. Voor echt serieuze meting heb je wel de true RMS variant nodig (MDT AMI serie).

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:15
Surfari schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:54:
[...]

Als je voor het najaar zowieso wat anders wil voor het CV toestel dan heb je een moeilijke keuze;
X op basis van beperkte informatie en kennis ga je een wp kiezen, die wp draait straks misschien 10jaar?, dat kan makkelijk tot een keuze leiden die je achteraf betwijfelt.
Ik meende dat er inmiddels voor standaard situaties heel veel informatie over wp performance aanwezig is? Alle nieuwbouw heeft toch al wp? Levensduur wel een vraag, schrijf je af in 10 of 15 jaar. Subsidie wordt nu nog gegeven maar als ik het nieuws goed begrijp binnenkort alleen nog subsidie voor de lagere inkomens (met een koophuis).

[ Voor 54% gewijzigd door mv_ak op 02-06-2022 10:57 ]

• Karp
Gwaihir schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:53:
[...]

Ok dan. Zet je er een KNX meetschakelactor tussen, dan kan het per 12 groepen tegelijk. Voor echt serieuze meting heb je wel de true RMS variant nodig (MDT AMI serie).
Ik weet weinig van KNX en als ik op die term zoek vind ik een bericht op tweakers van jou 😄
Wat voor soort apparaat is dat? Bepaald type?

• Gwaihir
  • Niet online
@Karp Lol! Zoek in dat draadje en op Google maar 'ns op "MDT AMI".

Degene die daarover post in de KNX draad heeft 't op alle groepen in z'n huis en beschrijft er ook waarom.

Het is een serie van die dingen, met als grootste de twaalfvoudige uitvoering AMI-1216.02. Die kan dus twaalf groepen meten. KNX betekent wel dat je er los een voeding + een toegang tot de bus bij nodig hebt. (Ordegrootte 100 à 150 euro.)

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:29
mv_ak schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Ik meende dat er inmiddels voor standaard situaties heel veel informatie over wp performance aanwezig is? Alle nieuwbouw heeft toch al wp? Levensduur wel een vraag, schrijf je af in 10 of 15 jaar. Subsidie wordt nu nog gegeven maar als ik het nieuws goed begrijp binnenkort alleen nog subsidie voor de lagere inkomens (met een koophuis).
De opmerking over de keuze is louter een reactie op het bericht van @Morika. Meer info en bekendheid met leidt makkelijk tot betere keuzes.
De opmerking over nieuwbouw is in deze niet relevant want @Morika heeft het over een CV toestel van 2003.
Levensduur is niet genoemd maar afschijving en dat bedoelde ik m.b.t. een eventuele keuze.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Karp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:13:
Voor globaal heb ik inderdaad wat input. Growatt (app) voor de panelen, greenchoice app voor levering, apparaatje op de P1 poort, etc.

Maar nu wil ik een beetje meer "granulair". We hebben hier groepen als Warmtepomp, WTW, Was/droog, AC, etc. Best wel specifiek ook. Ik dacht, als ik die nou kan meten voor ik individuele apparaten ga pakken, dan zijn we weer een stap verder. Ook omdat sommige apparaten niet in een (bereikbaar) stopcontact zitten.

Ik wilde ooit in elk stopcontact wel een shelly om te meten, maar dat is er niet van gekomen om uit te zoeken tijdens de bouw.
Shellies kun je natuurlijk achteraf ook nog toevoegen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:46
Erasmo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:35:
Mooi moment om een lasagne te bakken vandaag :)
Geen lasagne gemaakt maar toch goed gekomen, nu zelfs de zonwering al weer dicht. Laatste dag verwarming aan gehad 01-05, op een dag na einde stookseizoen in april :*)

Eerstvolgende keer verwarming aan gaat met warmtepomp worden oOo

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In Duitsland gaat men blijkbaar sneller van het aardgas (en andere fossiele brandstoffen) af dan gedacht
(tenminste bij nieuwe woningen):
"Wärmepumpen 2021 erstmals in mehr als der Hälfte neuer Wohngebäude eingebaut".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:11
Een warmtebatterij die gewoon te koop is voor 4000 euro:
https://www.duurzaamgebou...297096&utm_check=cdeb0d4b

meer bedoeld voor peak shaving dan om de winter door te komen, ik vind het een mooi ding, maar het lukt me niet om de businesscase te maken van met cop1 dat ding verwarmen of met cop 4 en de warmtepomp een boiler opwarmen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Lochnes het (enige) voordeel is de compactere bouwwijze en daardoor lager stilstandsverlies.
Gelukkig is er ook een variant met spiraal, met een R290 warmtepomp kan je hem dus ook met COP2.5 opladen.
[plaatje]

Je moet alleen niet doen wat in het artikel genoemd wordt: die spiraal gebruiken om vloerverwarming te voeden. Dat vreet rendement en het risico bestaat dat de COP1 verwarming je LTV voedt. Terecht dat de EU regelgeving daar voor gaat liggen, stom dat Tiedink dat niet snapt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
@Lochnes Dat kan een héééél stuk goedkoper hoor: https://www.warmteservice...rische-boiler-groot/c/199

Een businesscase is er natuurlijk niet, zolang we mogen salderen en de piekopbrengst aan het net kwijt kunnen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:31

ericplan

5180 Wp PV

Had vandaag wat klusjes in de groepenkast gepland, dus stroomloos, maar daar wachten we maar even mee tot een regendag.
Geen risico lopen om een recordopbrengst van PV te missen.

A'dam PVOutput

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

NRC vandaag op pagina 3: Energiecrisis toont: Nederland leeft al lang boven zijn stand
Enkele slagzinnen:
Rooijers (CE Delft): "kabinet te sussend over de crisis";
en "„Compenseer liever pomphouders dan autorijders.”
Vollebergh (Uni Tilburg): "Het enige wat echt zorgelijk is, zijn de problemen van de lage inkomens.
Het is goed dat daar iets aan gebeurt.”
„We leven boven onze stand. Dat was al duidelijk in de landbouw, in de voedselvoorziening, en dat wordt nu ook duidelijk op het gebied van energie.”

Is dat werkelijk zo in Nederland?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dunklefaser niet alleen in Nederland.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Karp
Gwaihir schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:04:
@Karp Lol! Zoek in dat draadje en op Google maar 'ns op "MDT AMI".

Degene die daarover post in de KNX draad heeft 't op alle groepen in z'n huis en beschrijft er ook waarom.

Het is een serie van die dingen, met als grootste de twaalfvoudige uitvoering AMI-1216.02. Die kan dus twaalf groepen meten. KNX betekent wel dat je er los een voeding + een toegang tot de bus bij nodig hebt. (Ordegrootte 100 à 150 euro.)
Top, dat is even wat leesmateriaal voor later dan. Dankje!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Op die opmerking zat ik te wachten.
Maar waar begin je - bij je zelf natuurlijk.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:05

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Op die opmerking zat ik te wachten.
Maar waar begin je - bij je zelf natuurlijk.
Bij jezelf is de beste.
Je omgeving uitleggen dat het slimmer is om op vrijdag je niet gebruikte bedrijfs pc uit te zetten interesseert niemand. Tot soms machines aan toe, in een fabriek gewoon aan laten staan. Maakt niet uit. :(

Ik reis wekelijks tussen verschillende bedrijven en ben wel eens begonnen over het perslucht verbruik in een fabriek. (eigenlijk misbruik) Want waarom slaat een perslucht compressor aan als er niemand meer aan het werk is? Men vond het niet zo interessant. Het verlies was wel mijn totale elektrische jaarverbruik. Bedrijfs grootte 500 X 200mtr. Niet echt groot.

Zolang energie voor bedrijven nog veel te goedkoop is worden werknemers ook niet geattendeerd op onnodig gebruik. Zodoende nemen ze ook die kennis niet mee naar huis.

We hebben nog een lange weg te gaan.

Gelukkig hebben we nog kritische Tweakers. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dunklefaser daar begin je - maar eindigt het niet.

@Seafarer perslucht is doorgaans de goedkoopste en slechtste oplossing voor machines. Een beetje ssssshj bij een koppeling betekent continu 100+ watt verlies, regeling gebeurt door een weerstand. Daar komt bij dat het nog steeds zeldzaam is als een compressor moduleert en de verspilling is compleet.

En als je bedenkt dat een veel voorkomende toepassing van perslucht juist het maken van een vacuum is (venturi)... Daar moet je niet te lang over nadenken.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Natural Gas: prijs afgelopen week $8,75/mmbtu, als ik dit omreken in €/MWh kom ik op
€ 27,85/MWh (bulk inkoopprijs)

Als ik op de Europese beurzen kijk zie ik prijzen van rond de € 80/MWh (o.a. TTF).
https://www.powernext.com/spot-market-data
of https://www.theice.com
c.q. Dutch TTF Gas futures
Iemand met een verklaring?

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 04-06-2022 18:15 . Reden: € in $ veranderd ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dunklefaser welke markt rekent in €/mmbtu?
Zit je niet naar Amerikaans gas te kijken?

[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 04-06-2022 17:48 ]

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-11 17:30
Seafarer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:05:
[...]

Ik reis wekelijks tussen verschillende bedrijven en ben wel eens begonnen over het perslucht verbruik in een fabriek. (eigenlijk misbruik) Want waarom slaat een perslucht compressor aan als er niemand meer aan het werk is? Men vond het niet zo interessant. Het verlies was wel mijn totale elektrische jaarverbruik. Bedrijfs grootte 500 X 200mtr. Niet echt groot.
In de podcast van studio energie kwam deze week het bedrijf https://www.sensorfact.eu voorbij. Die proberen op machineniveau inzichtelijk te maken waar verlies zit en dus ruimte voor besparingen. Algoritmes kunnen bijvoorbeeld het zaagtand patroon van een aan en uitgaande compressor herkennen. Het leek me wel een markt met veel potentie toen ik het hoorde.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:05:
[...]

Bij jezelf is de beste.
Je omgeving uitleggen dat het slimmer is om op vrijdag je niet gebruikte bedrijfs pc uit te zetten interesseert niemand. Tot soms machines aan toe, in een fabriek gewoon aan laten staan. Maakt niet uit. :(

Zolang energie voor bedrijven nog veel te goedkoop is worden werknemers ook niet geattendeerd op onnodig gebruik. Zodoende nemen ze ook die kennis niet mee naar huis.

We hebben nog een lange weg te gaan.

Gelukkig hebben we nog kritische Tweakers. :)
Ik heb laatst op een zondag bij ons op een afdeling alle kranen van machines die lucht lekten en dus niet in bedrijf waren dicht gezet.
Er draaiden 2 schroefcompresoren waarvan 1 op 50% last.
Die was na mijn actie uit.
Ik werd alleen wel de maandag daarna zowat gevild omdat ze wat lang nodig hadden om op te starten.

Na mij opmerking dat er wel heel veel verspild werdt en er bij lekkages al meer dan een jaar een kaartje hing van een firma die lekkages opspoort en registreert werdt het wat stiller aan de overkant.

Maar inmiddels 5 weken verder lekt het nog net zo hard ;w

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Proton_ Goed opgelet! _ Het is natuurlijk € 8,16/mmbtu :+ .
Maar de vraag staat er natuurlijk nog steeds.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dunklefaser ik begrijp je vraag niet zo goed; aardgas is geen wereldmarkt (niet overal dezelfde prijs). Het wordt niet voor niets hierheen ge-LNGt: hier is het meer waard :)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Proton_ https://ycharts.com/indicators/us_natural_gas_liquefied_exports_price
Interessant dat het weer gasvormig maken (gaat bijna automatisch)
van LNG naar CNG een bijna 2,9-voudige prijs tot gevolg heeft.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proton_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:10:
@dunklefaser daar begin je - maar eindigt het niet.

@Seafarer perslucht is doorgaans de goedkoopste en slechtste oplossing voor machines. Een beetje ssssshj bij een koppeling betekent continu 100+ watt verlies, regeling gebeurt door een weerstand. Daar komt bij dat het nog steeds zeldzaam is als een compressor moduleert en de verspilling is compleet.
[...]
En als je bedenkt dat een veel voorkomende toepassing van perslucht juist het maken van een vacuum is (venturi)... Daar moet je niet te lang over nadenken.
Voorbeeld AUB.?
Het ligt er natuurlijk aan in welke industriële hoek je je begeeft, maar ik kan niet zo snel een voorbeeld vinden.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:10:
[...]

Voorbeeld AUB.?
Het ligt er natuurlijk aan in welke industriële hoek je je begeeft, maar ik kan niet zo snel een voorbeeld vinden.
Als het om een voorbeeld van venturi gaat denk aan een installatie die iets als flessen of blikken op een pallet zet waar telkens een tussenleg vel tussen moet deze wordt dan vaak opgepakt door zuignapjes welke van vacuüm voorzien worden door een venturi met perslucht.

Zoek maar eens op festo vacuumgenerator

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 04-06-2022 19:18 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ronald.42 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:16:
[...]

Als het om een voorbeeld van venturi gaat denk aan een installatie die iets als flessen of blikken op een pallet zet waar telkens een tussenleg vel tussen moet deze wordt dan vaak opgepakt door zuignapjes welke van vacuüm voorzien worden door een venturi met perslucht.

Zoek maar eens op festo vacuumgenerator
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Maar dat lijkt me nu niet echt zo rampzalig ook kwa lucht verbruik. Ik dacht dat je iets bedoelde met 1000ltr/min. verbruik. Want dan zijn vacuüm ventilatoren beter. (als dat technisch past met grotere slangen). Denk aan offset persen die zelf vellen pakken, en eventueel met keertrommels.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAeN-G7T9Kzp0ENJGngd25ycpHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53syapF2dtfzZqZdDZVHJQ0K.jpg?f=fotoalbum_large

Zal dit een éénpedaalschauffeur zijn? Effe krachtig bijremmen en de roest is er af.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

GudZ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:24:
[Afbeelding]

Zal dit een éénpedaalschauffeur zijn? Effe krachtig bijremmen en de roest is er af.
Het lijkt me beter de remenergie in de accu te stoppen dan het verwarmen van de remschijven. Remschijven verwarmen komt toch alleen voor bij oude auto's van voor 2000 :).

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 05-06-2022 09:56 ]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:07
GudZ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:24:
[Afbeelding]

Zie je ook bij alle benzine en dieselautootjes.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Na een regenbui.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
dunklefaser schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:43:
@Proton_ https://ycharts.com/indicators/us_natural_gas_liquefied_exports_price
Interessant dat het weer gasvormig maken (gaat bijna automatisch)
van LNG naar CNG een bijna 2,9-voudige prijs tot gevolg heeft.
Sja tenzij je een flinke berg restwarmte ter beschikking hebt (zoals wanneer je het direct in een verbrandingsmotor stopt) kost dat nou eenmaal bakken met energie. Evenals het op druk brengen overigens.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

mcDavid schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:52:
[...]

Sja tenzij je een flinke berg restwarmte ter beschikking hebt (zoals wanneer je het direct in een verbrandingsmotor stopt) kost dat nou eenmaal bakken met energie. Evenals het op druk brengen overigens.
Ik schreef daarom ook "bijna automatisch" - maar of de verdampingswarmte en de compressiearbeid een 2,9-voudige prijs rechtvaardigt durf ik toch te betwijfelen. (De verdampingswarmte van koolwaterstoffen is laag vergeleken met die van water)

• Gwaihir
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:52:
Huh? Compressie is toch niet nodig? Wanneer je LNG laat verdampen, kun je toch prima naar CNG op 200 bar?

Ik snap ook dat 'n verbrandingsmotor z'n restwarmte inzet. Maar voor het overige: we hebben het hier toch over erg lage temperaturen: laten ontdooien vanaf -162 C? Valt die warmte zo moeilijk aan de omgeving te onttrekken?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gwaihir schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:20:
[...]

Huh? Compressie is toch niet nodig? Wanneer je LNG laat verdampen, kun je toch prima naar CNG op 200 bar?

Ik snap ook dat 'n verbrandingsmotor z'n restwarmte inzet. Maar voor het overige: we hebben het hier toch over erg lage temperaturen: laten ontdooien vanaf -162 C? Valt die warmte zo moeilijk aan de omgeving te onttrekken?
Dat bedoelt @dunklefaser ook. Dus financieel kost het bijna niets. (warmte uit de omgeving trekken) en toch gaat de prijs direct 2,9 maal naar boven.

• reneeke1970
Seafarer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:37:
[...]

Dat bedoelt @dunklefaser ook. Dus financieel kost het bijna niets. (warmte uit de omgeving trekken) en toch gaat de prijs direct 2,9 maal naar boven.
Dat is toch het doel van ondernemen, je koopt iets bij de groothandel, verhoogd de prijs met 300 procent, en zet het online te koop.

1 PVoutput . Dongen NB

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:59:
[...]
Maar inmiddels 5 weken verder lekt het nog net zo hard ;w
Industrie (eigenlijk alle bedrijven met een energiegebruik van > 50.000 kWh of > 25.000 m3 per jaar) moet voldoen aan het Activiteitenbesluit. Artikel 2.15 geeft aan dat alle energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder, verplicht zijn om te nemen.

In bijlage 10 van het Activiteitenbesluit is een uitputtende lijst met maatregelen opgenomen zijn die door bedrijven genomen moeten worden, omdat zij geacht wordt binnen vijf jaar terug te verdienen zijn. Deze lijst staat beter bekend als de Erkende Maatregelen.

Sinds 2021 is ook de Informatieplicht van kracht. Dat betekent dat niet langer het Bevoegd Gezag moet aantonen dat het bedrijf een maatregel niet genomen heeft, maar dat een bedrijf alle maatregelen genomen heeft, "tenzij" er een goede onderbouwing is waarom niet.

Luchtcompressie is in de industrie een grote energiegebruiker, er staan meerdere maatregelen op de Erkende Maatregelenlijst gerelateerd aan luchtcompressie, o.a. periodieke lekdetectie, frequentiegeregelde compressoren en/of gebruik maken van een drukvat, aanzuigen lucht van buiten, hergebruik restwarmte en uitschakelen als deze niet nodig is.

Als je er echt mee zit, misschien eens een (anoniem) berichtje sturen naar de desbetreffende Omgevingsdienst. Helaas wel "Your miles may vary", een aantal OD's zijn helaas (nog) niet heel assertief.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Skyaero schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:01:
[...]
periodieke lekdetectie,
Volgens Ronals zijn de lekken inderdaad netjes gedetecteerd. En toen... :Z

• Dreamvoid
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:31:
Natural Gas: prijs afgelopen week $8,75/mmbtu, als ik dit omreken in €/MWh kom ik op
€ 27,85/MWh (bulk inkoopprijs)

Als ik op de Europese beurzen kijk zie ik prijzen van rond de € 80/MWh (o.a. TTF).
https://www.powernext.com/spot-market-data
of https://www.theice.com
c.q. Dutch TTF Gas futures
Iemand met een verklaring?
Dit is een schaartste verhaal, lokaal gas in de VS is niet heel duur, maar:
- beperkte liquifaction capaciteit in de VS, alles draait max
- beperkte shipping capaciteit, alle schepen zijn geboekt
- beperkte regasifaction capaciteit in Nederland (enkel de Gate terminal, en die zit 100% volgeboekt)
- beperkte transportcapaciteit binnen Europa (de pijplijn routes van UK-NL, BE-NL en FR-NL stromen vrijwel 100%, dus LNG binnenbrengen in buitenlandse terminals brengt dat extra gas nog niet hier)

Dus ook al zijn de prijsverschillen enorm, het is op het moment fysiek niet mogelijk om zoveel LNG uit de VS te halen om de NL prijzen verder omlaag te krijgen. De twee nieuwe floating LNG terminals in de Eemshaven die Gasunie heeft gecontracteerd verlichten in elk geval tegen September een van de bottlenecks, de beperkte capaciteit van Gate. Vanaf dat moment kunnen de schepen die nu nog naar UK/Frankrijk moeten, uitwijken naar NL waar de prijzen hoger liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 06-06-2022 02:18 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dreamvoid Schaarste of eigenlijk "bottlenecks" in de hele keten, dat verklaart een heleboel.
Interessant genoeg gaan de zeer lage prijzen in de VS nu ook al sterk stijgen en hebben een
voor de zomer ongekend hoog niveau bereikt. (IEX artikel)

Over de oorzaak hiervan valt ook te speculeren, of niet?
- Is dit reeds anticiperen op de toenemende vraag uit Europa?
Communicerende vaten (voor LNG) - dus de prijs in Europa gaat misschien iets dalen,
maar eerst stijgt de prijs aan de bron nog.

De winsten voor de energieconcerns en voor de investeerders
in de gerelateerde infrastructuur in Europa zijn vermoedelijk gigantisch.

Ik zou zeggen: De "overwinsten" afromen en versterkt in alternatieve, niet fossiele energiebronnen investeren.
Just my € 2ct

• Dreamvoid
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:11:
@Dreamvoid Schaarste of eigenlijk "bottlenecks" in de hele keten, dat verklaart een heleboel.
Interessant genoeg gaan de zeer lage prijzen in de VS nu ook al sterk stijgen en hebben een
voor de zomer ongekend hoog niveau bereikt. (IEX artikel)

Over de oorzaak hiervan valt ook te speculeren, of niet?
- Is dit reeds anticiperen op de toenemende vraag uit Europa?
Communicerende vaten (voor LNG) - dus de prijs in Europa gaat misschien iets dalen,
maar eerst stijgt de prijs aan de bron nog.

De winsten voor de energieconcerns en voor de investeerders
in de gerelateerde infrastructuur in Europa zijn vermoedelijk gigantisch.

Ik zou zeggen: De "overwinsten" afromen en versterkt in alternatieve, niet fossiele energiebronnen investeren.
Just my € 2ct
Overwinst afromen is lastig in een wereldmarkt - een groot deel van de LNG wordt geleverd door Amerikaanse of Qatarese bedrijven, en het is lastig voor de EU om daar geld op te eisen. Ga je alleen Europese spelers als Total, RWE of ENI belasten, dan varen die hun LNG naar Azie en laten QatarGas, Exxon of Cheniere Europa beleveren.

Maar lokale energie die nergens anders heen kan, daar kan je wel wat doen - in Spanje bv is er nu een prijsmaximum op stroom ingesteld, zodat de overwinsten van lokale PV projecten worden afgeroomd.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Aardgas" uit LNG is blijkbaar? nog geen wereldmarkt maar de prijzen voor LNG gaan idd.
in toekomst met meer spelers (productie & afname) net zoals de olieprijzen een wereldmarkt vormen.
Ik ben benieuwd waar de reis (van de schepen met gas) naar toe gaat.

P.S.: In verschillende Landen in Europa wordt al over een "Übergewinnsteuer"
bijvoorbeeld voor energieconcerns zeer concreet nagedacht (o.a. Italië, Spanje,etc.)
ook de Europese commissie doe dit nu. (zie ook berichten op Tagesschau.de)

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 06-06-2022 11:24 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja idd, maar dit is voornamelijk mogelijk in een markt als electriciteit, waar de hele waardeketen binnen de EU valt. Je ziet dat dit nu vooral bij duurzame stroomprojecten aan de orde is: die zijn gebouwd (vaak met overheidssubsidie) met het idee dat de opbrengst van wind of PV parken tegen 40-60 EUR/MWh verkocht werd, maar dat blijkt nu ineens 250-500 EUR/MWh te zijn, en de lokale overheden vinden dat deze overwinsten beter naar de kwetsbare consumenten kunnen. Voor het geval dat die overwinsten er ook daadwerkelijk zijn: de meeste duurzame stroomprojecten worden op lange-termijn PPA contracten verkocht of via een CfD model aan de overheid, dus de eigenaren van die projecten zien van de huidige hoge prijzen niet veel terug.

Aardgas (via LNG) is net zoals bv steenkolen en olie een wereldmarkt, maar doordat er logistieke barrieres en kosten zijn, is de prijs (logischerwijs) niet overal hetzelfde.

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 06-06-2022 17:05 ]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11 10:10

Superbeagle

Always smile

Ik keek vanochtend uit het raam en zag tot mijn verbazing dat de buren (onzuinig) aan het stoken waren. :?

Wij zijn al twee maanden over op zonnewarmte.

Zijn er nog meer mensen hier die nu nog hun woning actief moeten opwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SjDRTdMHTvosZJB5-IYrhKoPRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKpd1LNlO8VgQhl06TYfLFWy.jpg?f=fotoalbum_large

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Dat kan natuurlijk ook gewoon iemand zijn die onder de douche staat? Of heb je het voor langere tijd gezien?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:03
Superbeagle schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:19:
Ik keek vanochtend uit het raam en zag tot mijn verbazing dat de buren (onzuinig) aan het stoken waren. :?

[Afbeelding]
Bij mij in huis was het gisteren 18 graden overdag. Ik heb een klokthermostaat die staat ingesteld om halverwege de middag naar 19 graden te gaan. Dat programma staat nu uit maar ik kan me zo voorstellen dat half Nederland dat niet doet.

[ Voor 83% gewijzigd door Kalentum op 08-06-2022 08:08 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan is het alleen vreemd dat je niet-condenserend moet stoken.
Maar het huis ziet er ook wel uit alsof er nog een VR ketel in hangt.

Signatures zijn voor boomers.

• Seafarer

Seafarer

XXX

ThinkPad schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:29:
Dat kan natuurlijk ook gewoon iemand zijn die onder de douche staat? Of heb je het voor langere tijd gezien?
Bad vol laten lopen?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Kalentum schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:45:
[...]

Bij mij in huis was het gisteren 18 graden overdag. Ik heb een klokthermostaat die staat ingesteld om halverwege de middag naar 19 graden te gaan. Dat programma staat nu uit maar ik kan me zo voorstellen dat half Nederland dat niet doet.
Klopt ik blokkeer de cv stand ook. Soms zegt de thermostaat dat het 18 graden is maar ozo lekker met het zonnetje op het glas. Zonde om dan te stoken.

Kapotte thermostaat kan ook nog. Dat valt bewoners soms niet op.

• reneeke1970

[Afbeelding]
Ja hoor, even uurtje hout stoken, lekker naar 23 graden puffen

1 PVoutput . Dongen NB

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

ThinkPad schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:29:
Die mogelijkheid is er. Wel zag ik dat de pluim minder werd, wat je typisch ziet bij terugmoduleren.
Bij douchen zou de pluim abrupt stoppen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Gisternacht ging mijn warmtepomp ook nog even aan, wel cop 7,3.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:31

de Peer

under peer review

[Afbeelding]
Tsja, hier in huis is de temperatuur ook al 2 maanden niet meer onder de 22 graden gekomen (zonder stoken). De luxe van een goed geisoleerd huis.
Maar soms lijken we te vergeten dat er simpelweg nog heel veel mensen in oude en/of niet goed geisoleerde huizen wonen, en ja die koelen weer flink af.

Ik heb momenteel meer behoefte aan koeling dan verwarming. Maar dat vind ik ook wat overdreven.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 08-06-2022 09:28 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:20
de Peer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:20:
[...]

Tsja, hier in huis is de temperatuur ook al 2 maanden niet meer onder de 22 graden gekomen (zonder stoken). De luxe van een goed geisoleerd huis.
Maar soms lijken we te vergeten dat er simpelweg nog heel veel mensen in oude en/of niet goed geisoleerde huizen wonen, en ja die koelen weer flink af.
Wij hebben de pech dat er niet veel zon naar binnen kan schijnen (grote pui op het NO, klein keukenraam op ZW). Dus dan warmt het in het voor- en najaar wat lastiger op. Wel lekker in de zomer als het lange tijd erg warm is buiten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Seafarer

Seafarer

XXX

Superbeagle schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Die mogelijkheid is er. Wel zag ik dat de pluim minder werd, wat je typisch ziet bij terugmoduleren.
Bij douchen zou de pluim abrupt stoppen.
Douche wtw?
Volgas opstoken en hoe meer de dwtw gaat leveren hoe verder de ketel terugmoduleert.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Seafarer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:25:
[...]

Douche wtw?
Volgas opstoken en hoe meer de dwtw gaat leveren hoe verder de ketel terugmoduleert.
Kan, al acht ik die mogelijkheid klein gezien de dikke pluim wat erop duidt dat de ketel niet eens HR stookt.

Ik neem dan daardoor aan dat ze niet zo bezig zijn met duurzaamheid en dus geen douche-wtw hebben.

Daarbij zijn alle woningen hier in de buurt in de jaren 70 gebouwd. Een douche-wtw inbouwen in bestaande woningen is daarom niet de meest voor de hand liggende duurzaamheidsmaatregel.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Volgens Essent is gas nog steeds duurder dan stroom. Zie ook mijn bijdrage eerder in deze draad

Waarom lees ik dan op de RVO-website dat elektrische cv-ketels verboden moeten worden :+ O-) ?
Tenminste suggereert dit een handleiding, ook voor de installatiebranche, op de RVO-website:

Eisen vanuit de EPBD III richtlijnen voor technische bouwsystemen in bestaande en nieuwbouw woningen en kleine utiliteit” (laatste bewerking 23 maart 2022)

• Seafarer

Seafarer

XXX

migjes schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:51:
[...]

ik kijk naar mijn gasgebruik pre (hybride)warmtepomp.
dan kom ik geen enkele zomer maand boven de 13m3 per maand.
12 maanden 13m3 maakt mij een 156m3 per jaar.
maar dit is niet alleen SWW, maar ook koken.
en dan heb ik nog best een water verslindende douche kop en geen WTW. ;)

(nu met warmtepomp die voor verwarmt water levert voor de gasketel.
dan kom ik geen enkele zomer maand boven de 9m3 per maand.
12 maanden 9m3 maakt mij een 108m3 per jaar.
maar dit is niet alleen SWW, maar ook koken.)

hoeveel zou ik gebruiken per jaar voor koken, ik gok een 20m3 per jaar. :?
Hele late reactie, https://www.dewarmte.nl/ De laatste restjes warmte weer terug je huis in.

laten we zeggen geen 300m3 maar 150m3?
oei dat is wel iets minder.

maar water wat ik gebruik voor de wc, die komt op 11 graden binnen, en als ik het doorspoel is het vast wel opgewarmd naar een 18 of 20 graden. (de wc ruimte is natuurlijk die temperatuur, dus het water zal dit ook vrij snel zijn.)
hier spoel ik per dat toch een aardige hoop naar buiten en is best wel wat warmte uit te halen. ;)
er gaat een 16m3 water het huis in in de wintermaanden als ik stook.
(een 80m3 per jaar, maar een hoop gaat de tuin in.)

uit gaand riool water kun je wel afkoelen tot 2 graden, lager gaat ben ik bang niet, ijs spoelt zo slecht weg. >:)
dus daar is nog wel een hoop te halen.

als je dan een 1m3 opslag van riool water maakt, dan heb je geen 2kW warmtepomp nodig.
een 300W zo als ik nu al gebruik (en ook een 600m3 bespaart) kun je er veel uit trekken.

migjes denk, mmmm, zou dit wel kunnen, betwijfelbaar.
maar zeggen dat het niet kan, is zo dom en kortzichtig. ;)
er zijn best mogelijkheden dat het wel eens aardig kan werken.
het zou best mijn laatste 234m3 gas uit het huis kunnen werken.
alleen in mijn huis moet alles wel door een kruipruimteluik passen. :?
Late reactie, https://www.dewarmte.nl/ De laatste restjes warmte weer je huis in.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[Afbeelding]
Waar ik werk staat de antieke ketel 24/7 water op 70 graden te houden met alle radiators dicht :F

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024

De laatste dag dat er hier actief verwarmd werd was op 18 april 08 april.
En op dit ogenblik is het in de leefruimte nog steeds 21.3°C.
Mechanisch koelen is ook nog niet nodig geweest (vorig jaar zelfs geen enkele dag).
Nochtans een woning mid jaren negentig vorige eeuw.
Hoe onze woning verwarmd wordt kan je er aan de buitenkant ook niet aan zien. :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 08-06-2022 12:21 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erasmo schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:20:
[...]
Waar ik werk staat de antieke ketel 24/7 water op 70 graden te houden met alle radiators dicht :F
Voordeel is wel dat er hopelijk geen flow is en dat die dus maar een paar liter op die temperatuur moet houden.
Maar ik vind het al verspilling dat mijn ketel in de zomer elke 4 uur even een "anti-spinnenwebcycle" doet.

Signatures zijn voor boomers.

• assje
de Peer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:20:

Ik heb momenteel meer behoefte aan koeling dan verwarming. Maar dat vind ik ook wat overdreven.
Ik heb hetzelfde in mijn jaren 80 doorzonwoning (wel wat werk aan gedaan :) )

Temperatuur is al meer dan een maand stabiel tussen de 20-22 graden. Ik heb 's ochtends en 's avonds juist de deur open om de temperatuur zo dicht mogelijk bij de 20 te houden in voorbereiding op komst van de zomer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:41
Hier cv en wp uit sinds begin mei. En sww van zonneboiler

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
dunklefaser schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:07:
Volgens Essent is gas nog steeds duurder dan stroom. Zie ook mijn bijdrage eerder in deze draad

Waarom lees ik dan dat op de RVO-website dat elektrische cv-ketels verboden moeten worden :+ O-) ?
Tenminste suggereert dit een handleiding, ook voor de installatiebranche, op de RVO-website:

Eisen vanuit de EPBD III richtlijnen voor technische bouwsystemen in bestaande en nieuwbouw woningen en kleine utiliteit” (laatste bewerking 23 maart 2022)
Zomaar drie redenen waarom de energieverspillende elektrische CV-ketels inderdaad verboden zouden moeten worden:
  1. Een kuub gas van 2 euro levert ca 9 kWh aan je vloerverwarming, of 8 kWh aan je radiatoren. Ongeveer 25 ct per kWh dus. Stroom kost afhankelijk van wat voor contract je afsluit zeker 40 ct per kWh. Dus gas is nog steeds goedkoper. Bovendien kun je dat opslaan.
  2. Elektrische CV-ketels hebben een COP van 1. Warmtepompen (en airco's!) zitten rond de 5. Dat verschil is erg groot.
  3. Elektrische CV-ketels veroorzaken bij strenge kou een veel te hoge pieklast op het elektriciteitsnet. (Net als onderbemeten warmtepompen die dan hun elektrische elementen inschakelen trouwens.).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Nu ben ik er zekerder van dat de ketel van de buren voor de verwarming aan het stoken is. Er komt weer een tijdje stoom uit de pijp.

In de tussentijd is de temperatuur bij ons binnen vanzelf gestegen van 21,5 °C vanochtend naar 22 °C nu ondanks de bewolking en regen.

Ik gok dat ze zeer slechte isolatie hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Superbeagle op 08-06-2022 11:51 ]

• Andrehj
IvoB2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:27:
De laatste dag dat er hier actief verwarmd werd was op 18 april.
Hier dacht ik in maart nog dat 7 maart de laatste stookdag zou zijn, maar door het koude begin van april is toch van 1 t/m 10 april de WP elke dag nog een paar uurtjes aangesprongen. Daarna geen verwarming meer nodig gehad.
Sinds begin april ook alle zonwering laten zakken. Op een paar koeldagen na regelt de WTW-ventilatie momenteel de temperatuur, en dat gaat uitstekend. Weer een voordeel van WTW-ventilatie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Andrehj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:52:
[...]

Hier dacht ik in maart nog dat 7 maart de laatste stookdag zou zijn, maar door het koude begin van april is toch van 1 t/m 10 april de WP elke dat nog een paar uurtjes aangesprongen. Daarna geen verwarming meer nodig gehad.
Sinds begin april ook alle zonwering laten zakken. Op een paar koeldagen na regelt de WTW-ventilatie momenteel de temperatuur, en dat gaat uitstekend. Weer een voordeel van WTW-ventilatie.
Ik heb het nog eens nagekeken en het is van mijentwege idd een typo. Laatste stookdag was 08 april.
Ongeveer zelfde vaststelling wat betreft maand maart. Tussen 3 en 30 maart is de verwarming ook niet aan geweest en op 31/3 terug aan (in totaal 7 stookdagen vanaf 31/3 tot en met 8/4).
Op 26/2 was de buitentemperatuur hier gezakt tot -3.2°C en van 2 op 3 maart de binnentemperatuur van 20 naar 18°C (waarna de buitentemperatuur nog verder naar beneden ging).
WTW-ventilatie gebruikt uiteraard ook energie.
Ben er nog altijd niet uit of dit bij ons gebruik van de woning energiewinst zou opleveren (buiten het stookseizoen in elk geval al niet).
Screens in de leefruimte zijn hier dit jaar nog maal zelden naar beneden gemoeten. Zeker de laatste week niet.
Maar de tuin is er dan weer wel happy mee.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 08-06-2022 12:33 ]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Seafarer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Late reactie, https://www.dewarmte.nl/ De laatste restjes warmte weer je huis in.
Wie trapt daar nog in, ja leuk als je een groot gezin hebt die uren onder de douche staan, maar anders lijkt dit me niet veel nut hebben.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Seafarer

Seafarer

XXX

HereIsTom schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Wie trapt daar nog in, ja leuk als je een groot gezin hebt die uren onder de douche staan, maar anders lijkt dit me niet veel nut hebben.
Hoezo te weinig flow in het riool denk je?

Ik ben heel benieuwd hoe ze die warmte wisselaar schoonhouden.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:46:
[...]

Zomaar drie redenen waarom de energieverspillende elektrische CV-ketels inderdaad verboden zouden moeten worden:
  1. Een kuub gas van 2 euro levert ca 9 kWh aan je vloerverwarming, of 8 kWh aan je radiatoren. Ongeveer 25 ct per kWh dus. Stroom kost afhankelijk van wat voor contract je afsluit zeker 40 ct per kWh. Dus gas is nog steeds goedkoper. Bovendien kun je dat opslaan.
  2. Elektrische CV-ketels hebben een COP van 1. Warmtepompen (en airco's!) zitten rond de 5. Dat verschil is erg groot.
  3. Elektrische CV-ketels veroorzaken bij strenge kou een veel te hoge pieklast op het elektriciteitsnet. (Net als onderbemeten warmtepompen die dan hun elektrische elementen inschakelen trouwens.).
Kortom, er is een wereldgroot verschil tussen elektrische cv-ketels met alleen eenverwarmingselement (cop 1) en elektrische cv-ketels die wamtepomp zijn (cop 4).

Wat mij betreft prima om cop-1-cv-ketels te verbieden.

When life gives you lemons, start a battery factory

• assje
Verbieden vind ik toch wel een paardenmiddel, ik zou misschien wel meer zien in betere informatievoorziening. Het zou sowieso verboden moeten zijn om zo'n ding te adverteren als duurzaam.

Als je gaat verbieden, hoe ga je om met andere manieren van COP1 verwarming zoals elektrische radiatoren of vloerverwarming en infraroodverwarming. Er is best een plaats voor COP1 verwarming maar het is belangrijk dat het doelmatig is.

Wellicht dat een hogere energieprijs dit probleem vanzelf oplost. Wellicht combineren met een standaard definitie van jaarlijks energieverbruik dat duidelijk laat zien hoe een bepaalde oplossing zich verhoudt tot alternatieven.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Gas onbetaalbaar? De energiecoach [van eneco] kan lucht bieden" (NRC 07 juni)
Heeft hij een elektriserende oplossing? Gasrekening omlaag - elektrarekening omhoog?

Serieus: Als energiecoach merk ik dat ondanks huisbezoeken met inventariseren, voorlichting en beschikbaar stellen van P1-Wifi-meetdongles & Wifi-meetstekkers relatief weinig aan reductie (gedragsverandering?) te rapporteren valt (voorlopig dan).

Verder gaat het in het artikel nog om betaalregelingen en eventueel incassotrajecten.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@assje COP1 verwarming heeft alleen decentraal soms een plek.
Een elektrische centrale verwarmingsketel is daarom pure evil.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:51:
@assje COP1 verwarming heeft alleen decentraal soms een plek.
Een elektrische centrale verwarmingsketel is daarom pure evil.
Alleen al als je bedenkt dat mensen een godsvermogen uitgeven om een CV decentraal te regelen, dan is een e-CV een slecht idee. Nog los van alle transportverliezen.
En ja, hier zo’n situatie waar we electrische radiatoren met cop=1 hebben. Maar goed geïsoleerd appartement dus lage energiebehoefte.

A'dam PVOutput

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Voordeel is wel dat er hopelijk geen flow is en dat die dus maar een paar liter op die temperatuur moet houden.
Maar ik vind het al verspilling dat mijn ketel in de zomer elke 4 uur even een "anti-spinnenwebcycle" doet.
Nope wordt allemaal rondgepompt in een stamleiding.

• Andrehj
IvoB2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:20:
WTW-ventilatie gebruikt uiteraard ook energie.
Dat klopt, maar veel is dat niet. Normaal verbruikt ie zo'n 20W 32W, en met geactiveerde bypass (zomernachtkoeling) zo'n 30W 39W. Gemiddeld is dat nog minder dan het standbyverbruik van mijn warmtepomp :( .

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 03-07-2022 11:58 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:14:
[...]

Dat klopt, maar veel is dat niet. Normaal verbruikt ie zo'n 20W, en met geactiveerde bypass (zomernachtkoeling) zo'n 30W. Gemiddeld is dat nog minder dan het standbyverbruik van mijn warmtepomp :( .
Wow wat voor een WTW is dat?

Die van mij (Zehnder/JE stork WHR 90/91) doet 40 Watt op de laagste stand en 240 Watt op de hoogste stand. Dus gemiddeld zit ik wel boven de 100 denk ik.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:38

MrScratch

I am rubber, you are glue

de Peer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Die van mij (Zehnder/JE stork WHR 90/91) doet 40 Watt op de laagste stand en 240 Watt op de hoogste stand. Dus gemiddeld zit ik wel boven de 100 denk ik.
Ja, ook ik lik mijn vingers af bij de cijfers van @Andrehj . Mijn BUVA Ecostream WTW doet 35W op de laagste stand (waar deze meestal op staat) en 100W bij de actieve stand (waarheen deze gaat bij douchen/koken en de nachtverkoeling met bypass).

Look behind you! A three headed monkey!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Seafarer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:00:
[...]

Hoezo te weinig flow in het riool denk je?

Ik ben heel benieuwd hoe ze die warmte wisselaar schoonhouden.
Ja wij verbruiken 30m3 water per jaar, waarvan het meeste door het toilet gaat, dus veel te weinig warm water flow.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Andrehj
Zehnder Comfoair Q600, ingesteld op een constante flow van 220 m³/h. Key voor laag verbruik is een lage stromingsweerstand. Ik heb het hele systeem zelf ontworpen, en geoptimaliseerd op lage weerstand, dus grote diameters.
Aan- en afvoer naar buiten zijn ø200 met speciale gevel- en dakdoorvoeren voor lage weerstand.
De aan- en afvoer naar de woning splitst zicht direct boven de unit in 2x ø200. Overal zijn stromende bochten gebruikt. En alle ventielen zijn aangesloten met twee slangen van ø90xø75.

• de Peer

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:37:
[...]

Zehnder Comfoair Q600, ingesteld op een constante flow van 220 m³/h. Key voor laag verbruik is een lage stromingsweerstand. Ik heb het hele systeem zelf ontworpen, en geoptimaliseerd op lage weerstand, dus grote diameters.
Aan- en afvoer naar buiten zijn ø200 met speciale gevel- en dakdoorvoeren voor lage weerstand.
De aan- en afvoer naar de woning splitst zicht direct boven de unit in 2x ø200. Overal zijn stromende bochten gebruikt. En alle ventielen zijn aangesloten met twee slangen van ø90xø75.
heel netjes zeg! :)
Wat een inefficientie dan bij de standaard-WTW's.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:58

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik merk hier dat de leeftijd, en dus vervuiling, van de filters ook een enorme impact hebben.

Met nieuwe filters verbruikt mijn zehnder met 150m3/u ook minder dan 25W. Na enkele maanden loopt dat op tot 40+W puur door de sterke vervuiling van de filters... Sindsdien stofzuig ik ze al eens halverwege.

Strava

• Andrehj
de Peer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:41:
heel netjes zeg! :)
Wat een inefficientie dan bij de standaard-WTW's.
Probleem is gewoon dat er bij de aanleg te veel naar de installatiekosten wordt gekeken, en te weinig naar de operationele kosten (en het welzijn van de bewoners, een zuinige WTW is ook een stille WTW!). Als je dat wel doet (en hoge eisen stelt aan je eigen woning), maak je de buizen snel wat dikker, of koop je wat meer meters slang (is bij mij wel wat uit de hand gelopen, er ligt hier ca 220m van die groene Ubbink slang in de vloeren...)
DeadLock schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:42:
Ik merk hier dat de leeftijd, en dus vervuiling, van de filters ook een enorme impact hebben.
Met nieuwe filters verbruikt mijn zehnder met 150m3/u ook minder dan 25W. Na enkele maanden loopt dat op tot 40+W puur door de sterke vervuiling van de filters... Sindsdien stofzuig ik ze al eens halverwege.
Dat is zeker ook belangrijk. Elke drie maanden stofzuig ik de filters, en als ze te vies zijn komt er een nieuwe in. Vooral voor het inlaatfilter (F7) is dat cruciaal. Overigens heeft de Comfoair Q serie een lamellenfilter, wat een veel beter systeem is als de oude filters van de vorige serie.

• Andrehj
Seafarer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:14:
Dat systeem is hier vorig jar ook al eens uitgebreid behandeld, zie :
Andrehj in "De Duurzame Kroeg deel 4"
Gwaihir in "De Duurzame Kroeg deel 4"
en verder.

Conclusie:
  • Systeem is duur in zowel aanschaf als installatie.
  • Levert relatief weinig op
  • Laag rendement
  • Vraagt ruimte in je kruipruimte die er lang niet altijd is.
  • Superonderhoudsgevoelig doordat je kruipruimte meestal onder je rioolniveau zit, dus problemen met pompen, bezinksel, verstopping etc.
Niet aan beginnen dus. Gewoon verwarmen met een warmtepomp (SWW evt met een warmtepompboiler) is veel goedkoper, makkelijker te installeren en veel minder onderhoudsgevoelig.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:46

twain4me

Andrehj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:46:
[...]

Probleem is gewoon dat er bij de aanleg te veel naar de installatiekosten wordt gekeken, en te weinig naar de operationele kosten. Als je dat wel doet (en hoge eisen stelt aan je eigen woning), maak je de buizen snel wat dikker, of koop je wat meer meters slang (is bij mij wel wat uit de hand gelopen, er ligt hier ca 220m van die groene Ubbink slang in de vloeren...)
klopt helmaal, weten weinig mensen en zelfs als je het weet, meestal heb je er als koper ook weinig invloed op helaas. En de instalateur +aannemer/ontwikkelaar pakken gewoon wat binnen de normen is maar zeker niet veel groter dan minimaal.
Bij renovatie moet het ook nog passen. Ventilatie, het blijft helaas vaak nog steeds een ondergeschoven kindje. En ik zie het ook niet snel veranderen als je weet dat glas/kozijnverkopers aan de lopendeband mensen wijsmaken dat ze ventilatie niet nodig hebben. Ik kom ook nog steeds uitgezette wtw units tegen.. die grote kasten makken immers alleen maar geluid en ze gebruiken zomaar stroom 8)7

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-11 22:05
Andrehj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:51:
[...]

Conclusie:
  • Laag rendement
  • Vraag ruimte in je kruipruimte die er lang niet altijd is.
  • Superonderhoudsgevoelig doordat je kruipruimte meestal onder je rioolniveau zit, dus problemen met pompen, bezinksel, verstopping etc.
Niet aan beginnen dus. Gewoon verwarmen met een warmtepomp, SWW evt met een warmtepompboiler is veel goedkoper, makkelijker te installeren en veel minder onderhoudsgevoelig.
"In combinatie met groene stroom of zonnepanelen is de warmtevoorziening van de HeatCycle volledig duurzaam."

Ja zo kan je alles wel als duurzaam bestempelen ;)

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:51:
[...]

Dat systeem is hier vorig jar ook al eens uitgebreid behandeld, zie :
Gwaihir in "De Duurzame Kroeg deel 4"
en verder.

Conclusie:
  • Laag rendement
  • Vraagt ruimte in je kruipruimte die er lang niet altijd is.
Niet aan beginnen dus. Gewoon verwarmen met een warmtepomp (SWW evt met een warmtepompboiler) is veel goedkoper, makkelijker te installeren en veel minder onderhoudsgevoelig.
Hmm. Die had ik gemist. Das wat minder positief.
Ik zou het wel eens willen zien en dan vooral dat gedeelte tussen de rioolpijp. (Ik heb wel 3 huizen waar ik warmte kan wegnemen. Pijp loopt onder mijn huis door)

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 08-06-2022 16:18 ]

• Andrehj
Seafarer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:17:
Hmm. Die had ik gemist. Das wat minder positief.
Ik zou het wel eens willen zien en dan vooral dat gedeelte tussen de rioolpijp. (Ik heb wel 3 huizen waar ik warmte kan wegnemen. Pijp loopt onder mijn huis door)
Qua warmte is het misschien net voldoende voor SWW. Voor verwarmen bevat je rioolwater gewoon te weinig warmte. Itt tot lucht kun je niet tot onder nul koelen, want dan bevriest je riool....
En kijk dan maar eens naar de kosten: Die gaan vele malen hoger zijn dan die van de beproefde techniek van bijvoorbeeld een warmtepompboiler terwijl de betrouwbaarheid lager is, en de onderhoudsgevoeligheid hoger. En dat allemaal als je al een installateur gaat vinden die hier zijn vingers aan wil branden.
Als je het met een helicopterview bekijkt is het ook al niets. Je kunt de (zeer schaarse) capaciteit van installateurs veel beter inzetten om gewone warmtepompen etc te installeren. Dan kan er met de beschikbare installatiecapaciteit een veel grotere CO2/gasverbruiksreductie worden behaald.

Die rioolwarmtetechniek in je kruipruimte is niks, en wordt ook niks.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 08-06-2022 16:44 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
[...]

Zit met met Nilan ook tegen de 100W als we thuis zijn. Als er niemand thuis is op laagste stand 30W. Geregeld via CO2 sensoren. Is inclusief stand-by verbruik van de warmtepomp.

• mv_ak
ericplan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:10:
[...]

Alleen al als je bedenkt dat mensen een godsvermogen uitgeven om een CV decentraal te regelen, dan is een e-CV een slecht idee. Nog los van alle transportverliezen.
En ja, hier zo’n situatie waar we electrische radiatoren met cop=1 hebben. Maar goed geïsoleerd appartement dus lage energiebehoefte.
Als bijverwarming in de winter nog niet zo’n gek idee. Lage investering, en WP’s doen op vorstdagen ook niet meer als Max COP 1,5-2,5. En voordeel is dat bestaande radiatoren niet vervangen hoeven te worden wat ook weer duurzaam is. Verder snel en voldoende heet water zonder boiler gedoe. Dus als hybride oplossing, waarom niet?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]
[…]
• Elektrische CV-ketels veroorzaken bij strenge kou een veel te hoge pieklast op het elektriciteitsnet. (Net als onderbemeten warmtepompen die dan hun elektrische elementen inschakelen trouwens.).
[/list]
Niet mee oneens met je stelling. Decentrale elektrische radiatoren hebben dat probleem al veel minder. Lager vermogen en kortere inschakeltijden.

Wat ik me wel afvraag: waarom is het gasnet wel uitgelegd op piekvermogen en het elektriciteitsnet niet? Slechts bij hele strenge kou, zeldzaam, beginnen de gasbedrijven te piepen. De netbeheerders klagen nu al steen en been over schaarste op het e-netwerk. Is hier te weinig in geïnvesteerd en ging er teveel dividend naar de aandeelhouders?

A'dam PVOutput

• mv_ak
ericplan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Niet mee oneens met je stelling. Decentrale elektrische radiatoren hebben dat probleem al veel minder. Lager vermogen en kortere inschakeltijden.

Wat ik me wel afvraag: waarom is het gasnet wel uitgelegd op piekvermogen en het elektriciteitsnet niet? Slechts bij hele strenge kou, zeldzaam, beginnen de gasbedrijven te piepen. De netbeheerders klagen nu al steen en been over schaarste op het e-netwerk. Is hier te weinig in geïnvesteerd en ging er teveel dividend naar de aandeelhouders?
Of willen politici, sommige anderen gewoon te veel? En wordt er niet geluisterd naar technische adviezen. Je kunt wel iets willen, maar het moet ook kunnen. En alleen maar een visie neerleggen zonder goed onderbouwd en met uitvoerende lagen afgestemd strategisch plan is gedoemd te mislukken...

Maar wellicht dat nu sprake is van de perfect storm, en daar kon men zich moeilijk op voorbereiden:
- corona crisis en gevolgen voor vraag/aanbod/supply changes/workforce
- Putin die de energiewereld op zijn kop zet
- Transitieschema's volledig in de war want gebaat bij stabiele vraag/aanbod economie en dan langzaam investeren in verduurzaming. Niet bestand tegen abrupte afwijkingen.

Willen is niet Kunnen we Willen wel Kunnen maar Kunnen nog niet.

• ds23man

ds23man

Eenum

Netbeheerders mogen niet investeren op iets wat ze misschien verwachten, is puur vraag gestuurd. Dit om de netwerkkosten laag te houden.

• mv_ak
ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:25:
Netbeheerders mogen niet investeren op iets wat ze misschien verwachten, is puur vraag gestuurd. Dit om de netwerkkosten laag te houden.
Huh, is toch gewoon commerciële markt? Hoezo niet zelf mogen beslissen over investeren. Moet niet gekker worden..

• ds23man

ds23man

Eenum

mv_ak schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:31:
[...]

Huh, is toch gewoon commerciële markt? Hoezo niet zelf mogen beslissen over investeren. Moet niet gekker worden..
Nee, een netbeheerder mag geen winst maken. De ACM stelt de transportkosten vast en moet de investeringsplannen goedkeuren. Een netbeheerder mag ook geen stroom verkopen.

Pagina: 1 ... 70 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.