Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.478 views

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Andrehj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:14:
[...]

Dat klopt, maar veel is dat niet. Normaal verbruikt ie zo'n 20W, en met geactiveerde bypass (zomernachtkoeling) zo'n 30W. Gemiddeld is dat nog minder dan het standbyverbruik van mijn warmtepomp :( .
Maar, zoals je verder zelf aangeeft, ben je een uitzondering op de regel en is het geen standaardsysteem.
Zelf zou ik aangewezen zijn (in een bestaande woning dan nog) op een standaard systeem.
Dat betekent dus een extra energieverbruik (op basis van de gegevens van andere standaardverbruikers) van
100 x 24 x 365 = 876 kWh per jaar. Zelfs 50% daarvan is nog meer dan 400 kWh extra energieverbruik. Zoveel "verliezen" die ik met verwarming moet compenseren heb ik nu niet, komt niet eens in de buurt. Dus het bevestigt mijn vermoeden met betrekking tot mijn persoonlijke situatie.

Je mag uiteraard jouw systeem met dezelfde energiebehoeften altijd bij mij komen plaatsen. In dat geval wil ik een overschakeling zeker overwegen. Dan zou het waarschijnlijk de moeite waard zijn. :+

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2022 09:41 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:28

Seafarer

XXX

De basis van ons elektriciteit net ligt bij het verwarmen met gas. Met de gedachte dat dit altijd zo zou blijven.
Je hoeft dan geen zwaar net te bouwen.

Vergelijken we ons net met Engeland dan is daar alles 2 keer zo zwaar uitgevoerd wegens de vele waterkokers 8) en het elektrisch verwarmen van woningen.

Frankrijk ook helemaal gek van elektrisch verwarmen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:15
Seafarer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:09:
De basis van ons elektriciteit net ligt bij het verwarmen met gas. Met de gedachte dat dit altijd zo zou blijven.
Je hoeft dan geen zwaar net te bouwen.

Vergelijken we ons net met Engeland dan is daar alles 2 keer zo zwaar uitgevoerd wegens de vele waterkokers 8) en het elektrisch verwarmen van woningen.

Frankrijk ook helemaal gek van elektrisch verwarmen.
Maar als dat zo is voor Nederland, dan zakken we met all-electric toch door onze hoeven? Inhaalslag maken duurt minstens 8 jaar. Intussen zullen we voor onze warmte afhankelijk blijven van gas, want transport via ons gasnetwerk bij onvoldoende capaciteit elektriciteitsnetwerk.

Dus de gas gestookte CV blijft de komende 10 jaar de norm en elke nieuwe CV geeft weer een gebruiks-en levergarantie van 10 jaar minimum of dure afkoop.

• Seafarer

Seafarer

XXX

mv_ak schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:25:
[...]

Maar als dat zo is voor Nederland, dan zakken we met all-electric toch door onze hoeven? Inhaalslag maken duurt minstens 8 jaar. Intussen zullen we voor onze warmte afhankelijk blijven van gas, want transport via ons gasnetwerk bij onvoldoende capaciteit elektriciteitsnetwerk.

Dus de gas gestookte CV blijft de komende 10 jaar de norm en elke nieuwe CV geeft weer een gebruiks-en levergarantie van 10 jaar minimum of dure afkoop.
Bij extreme kou en alle warmte pompen gaan hun elektrische element aanzetten dan kon het wel eens krap worden.
Bedank wel een elektrisch element heeft COP 1 een warmte pomp met COP1,5 gebruikt nog altijd een stuk minder.

Licht gaat vanzelf uit. ;)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:08
mv_ak schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:25:
[...]

En dan hebben we het nog niet over de 8 miljoen toekomstige elektrische auto's, vrachtwagens, bussen, campers....
Het netwerk gaat plat, let maar op....

1 PVoutput . Dongen NB

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer Ook in Duitsland zijn de huisaansluitingen standaard 3 keer zwaarder uitgevoerd dan in NL weet ik uit eigen ervaring (als die mee mag tellen). 3 x 63 A al in de jaren 60 van de vorige eeuw in het huis van mijn ouders en een vriend van mij heeft nog steeds "Nachtstromspeicher" om het huis te verwarmen en die vreten stroom geloof me. Maar dat was vroeger met een speciaal tarief van RWE relatief goedkoop, de bruinkoolcentrales konden zo ook in de nacht hun productie kwijt.
NL als gasland had natuurlijk geen zwaardere (dure) elektra infrastructuur nodig, maar dat wreekt zich nu in zekere zin. Ik val in herhaling.
Zie ook hier (als voorbeeld - heeft natuurlijk niet direct iets met de particuliere infrastructuur te maken):
"Tijdelijke stroomstop voor nieuwe bedrijven in Brabant en Limburg"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Seafarer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Bij extreme kou en alle warmte pompen gaan hun elektrische element aanzetten dan kon het wel eens krap worden.
Bedank wel een elektrisch element heeft COP 1 een warmte pomp met COP1,5 gebruikt nog altijd een stuk minder.

Licht gaat vanzelf uit. ;)
Hoe kom je hier nou bij? Het EL element wordt bijna alleen ingezet om een legionella run te doen voor een boiler.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• mv_ak
dunklefaser schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:37:
@Seafarer Ook in Duitsland zijn de huisaansluitingen standaard 3 keer zwaarder uitgevoerd dan in NL weet ik uit eigen ervaring (als die mee mag tellen). 3 x 63 A al in de jaren 60 van de vorige eeuw in het huis van mijn ouders en een vriend van mij heeft nog steeds "Nachtstromspeicher" om het huis te verwarmen en die vreten stroom geloof me. Maar dat was vroeger met een speciaal tarief van RWE relatief goedkoop, de bruinkoolcentrales konden zo ook in de nacht hun productie kwijt.
NL als gasland had natuurlijk geen zwaardere (dure) elektra infrastructuur nodig, maar dat wreekt zich nu in zekere zin. Ik val in herhaling.
Zie ook hier (als voorbeeld - heeft natuurlijk niet direct iets met de particuliere infrastructuur te maken):
En zoals in België het hele wegennet ‘s nachts verlicht want we hebben toch kernenergie wat we ook niet kwijt kunnen. Weet niet of dit nog zo is.

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:37:
Helemaal waar.
Schiet me te binnen: Belgie heeft ook een tijd van deze "Nachtstromspeicher" kachels gehad. En dus met bijbehorende zware net aansluiting.

• Seafarer

Seafarer

XXX

ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Hoe kom je hier nou bij? Het EL element wordt bijna alleen ingezet om een legionella run te doen voor een boiler.
Dat is ook een zwaardere belasting waar nooit meegerekend is .

Maar ik bedoelde de WP voor verwarmen. Als deze het niet meer bolwerkt bij vorst dan gaat een elektrisch element aan. Anders zit je in de kou. Correct me if I'm wrong.

• ds23man

ds23man

Eenum

Seafarer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Dat is ook een zwaardere belasting waar nooit meegerekend is .

Maar ik bedoelde de WP voor verwarmen. Als deze het niet meer bolwerkt bij vorst dan gaat een elektrisch element aan. Anders zit je in de kou. Correct me if I'm wrong.
Een LT pomp kan max 55 graden aanvoer doen zonder element. Bij LT afgifte systeem heb je dat nodig. Wel bij het gebruik van een boiler. Een HT pomp op propaan of CO2 kan een temeperatuur bereiken van 75 graden en zit het element er al helemaal niet meer in.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:02
ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Nee, een netbeheerder mag geen winst maken. De ACM stelt de transportkosten vast en moet de investeringsplannen goedkeuren. Een netbeheerder mag ook geen stroom verkopen.
De netwerkbeheerder maken wel degelijk winst en keren elk jaar dividend aan hun aandeelhouders uit. Staat in de jaarverslagen die je op Google kunt opzoeken.
Voor de prijzen wordt door de ACM een maximum vastgesteld maar deze zijn inclusief een winstmarge.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 10:05
Weet iemand de huidige status van het NortH2-project? Er was veel gedoe over de invloed van Shell op de GasUnie en de kosten die met het project gepaard zouden gaan. Nu is het al weer een hele tijd stil. Het enige wat ik zo kan vinden is dat Eneco zich een paar maanden geleden heeft aangesloten als investeerder..

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Seafarer ik denk dat je moderne warmtepompen onderschat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4ygZnOSwsBFnRawxp2U42ZK_wY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/viE3vs93ChA32Frh49EfVd2p.png?f=user_large
(dit is tapwater, cv bedrijf gaat door tot -25)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hanev001 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:21:
[...]

De netwerkbeheerder maken wel degelijk winst en keren elk jaar dividend aan hun aandeelhouders uit. Staat in de jaarverslagen die je op Google kunt opzoeken.
Voor de prijzen wordt door de ACM een maximum vastgesteld maar deze zijn inclusief een winstmarge.
De netbeheerders zijn 100% overheidseigendom, dus die "aandeelhouders" zijn precies de instantie die bepaalt hoeveel winst ze mogen maken.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:05:
[Afbeelding]
Die grafiek is van een standaard warmte pomp? Of een Nordic model voor de echte kou.
Want waarom zit er dan een nog steeds een backup heater in? Of zijn de huidige modellen zonder extra heater?

• ds23man

ds23man

Eenum

Dreamvoid schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:28:
[...]

De netbeheerders zijn 100% overheidseigendom, dus die "aandeelhouders" zijn precies de instantie die bepaalt hoeveel winst ze mogen maken.
Even nuanceren, Tennet (hoogspanning) is volledig van de rijksoverheid. Regionale netbeheerders is een mix van provincies en gemeentes. Wettelijk is vastgelegd dat een max percentage aan de aandeelhouder(s) mag worden uitgekeerd en die is vrij laag en over de jaren constant. Kun je allemaal terugvinden in de jaarcijfers. Verder moeten de aandeelhouders op dit moment met de billen bloot om extra geld in de netbeheerders te pompen voor de uitbreiding van de netwerken want een netbeheerder mag geen geld lenen op de markt. Uiteindelijk wordt dit weer verrekend met de transportkosten maar mogen wij belastingbetaler dit wel even voorfinancieren.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Seafarer dit is mijn gewone Vaillant monoblock, 6 kW voor ca €4k ex subsidie, zonder hulpverwarming. Die kan je er natuurlijk voor redundancy wel bij doen (zit in de optionele binnenunit, is bij Vaillant vrij duur vind ik, heb ik niet gedaan).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mv_ak
ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:41:
[...]

Even nuanceren, Tennet (hoogspanning) is volledig van de rijksoverheid. Regionale netbeheerders is een mix van provincies en gemeentes. Wettelijk is vastgelegd dat een max percentage aan de aandeelhouder(s) mag worden uitgekeerd en die is vrij laag en over de jaren constant. Kun je allemaal terugvinden in de jaarcijfers. Verder moeten de aandeelhouders op dit moment met de billen bloot om extra geld in de netbeheerders te pompen voor de uitbreiding van de netwerken want een netbeheerder mag geen geld lenen op de markt. Uiteindelijk wordt dit weer verrekend met de transportkosten maar mogen wij belastingbetaler dit wel even voorfinancieren.
Dus dan gaan de transportkosten voor elektriciteit de komende jaren (sterk?) omhoog. En die van gas omlaag want minder vraag naar gas? Maar ik dacht juist dat men wilde schuiven van elektriciteit > gas, oftewel gas duurder maken en elektriciteit goedkoper. Zeker als er ontkoppeld is.

• ds23man

ds23man

Eenum

mv_ak schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:50:
[...]

Dus dan gaan de transportkosten voor elektriciteit de komende jaren (sterk?) omhoog. En die van gas omlaag want minder vraag naar gas? Maar ik dacht juist dat men wilde schuiven van elektriciteit > gas, oftewel gas duurder maken en elektriciteit goedkoper. Zeker als er ontkoppeld is.
Omhoog zullen ze gaan. Maar dan op zich niet vanwege verbruik ( meer verbruik is immers meer inkomsten) maar wel vanwege teruglevering door kleinverbruikers omdat deze daar geen transportkosten voor betalen. En vergeet niet dat het in standhouden van een zwaarder net om teruglevering mogelijk te maken ook meer kost omdat je meer capaciteit moet hebben om de pieken op te vangen.

Wat betreft gas zou je ook een verhoging verwachten aan transportkosten, minder gas is minder inkomsten tenslotte.

• hanev001
Dreamvoid schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Ja en Nee. Het klopt dat de aandeelhouders gemeentes zijn. maar niet alle gemeentes hebben aandelen. Ik woon in Amersfoort en dat is Stedin gebied maar Amersfoort is geen aandeelhouder en ontvangt dus geen dividend. Dus andere gemeente heffen via de winst een indirecte belasting op niet inwoners.

Daarnaast, de ACM is een organisatie onafhankelijk van de gemeentes.

• Dreamvoid
  • Niet online
mv_ak schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:50:
[...]

Als er minder gas verbruikt wordt, gaan de transportkosten voor gas in principe omhoog, immers het gasnetwerk is er al, en de onderhoudskosten zijn grotendeels vast, dus met minder klanten betekent dat meer kosten per klant.

Electriciteit is anders, daar moet sterk in geinvesteerd worden en ook die kosten gaan linksom of rechtsom naar de klanten.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:45:
@Seafarer dit is mijn gewone Vaillant monoblock, 6 kW voor ca €4k ex subsidie, zonder hulpverwarming. Die kan je er natuurlijk voor redundancy wel bij doen (zit in de optionele binnenunit, is bij Vaillant vrij duur vind ik, heb ik niet gedaan).
Monoblock = alles buiten en alleen cv pijpjes naar binnen?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, moet ook wel in dit geval, dit koudemiddel moet bij lekkage kunnen vervliegen. Expansievat hangt er nog van de cv ketel dus installatie was supersimpel, voor douchewater had ik al een warmtepompboiler.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:11
in 2007 was al algemeen bekend bij de netbeheerders dat het netwerk onderbemeten ging zijn voor de toekomstige vraag. Maar er waren allerlei zaken belangrijker voor de overheid dan hier tijdig op te investeren, en bij de netwerkbedrijven zelf leek men ook regelmatig met heel andere zaken druk te zijn.
Echt pas de laaste jaren en misschien wel de laatste 12 maand is er sprake van een serieuze versnelling, maar ja, nu wat laat…
Maar goed, er wordt nu wel echt uitgebreid.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:30
ericplan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Wat ik me wel afvraag: waarom is het gasnet wel uitgelegd op piekvermogen en het elektriciteitsnet niet? Slechts bij hele strenge kou, zeldzaam, beginnen de gasbedrijven te piepen. De netbeheerders klagen nu al steen en been over schaarste op het e-netwerk. Is hier te weinig in geïnvesteerd en ging er teveel dividend naar de aandeelhouders?
Dit heeft alles te maken met gelijktijdigheid. Als het 10 graden vriest op een maandagmiddag, dan zal bij bijna alle huizen na werktijd de CV hard branden om de huizen te verwarmen. Het gat net moet dit aankunnen.

Het elektriciteitsverbruik van woningen is gemiddeld altijd erg laag geweest t.o.v. het aansluitvermogen. Gemiddeld circa 1000 Watt per woning. Langzaamaan wordt dit steeds meer, door de komst van steeds meer elektrische apparaten (extra tv's, ventilatiesysteem, router, quooker, etc.) Maar nu komen er ineens in hele straten tegelijk zonnepanelen op het dak, waardoor een hele rij woningen tegelijkertijd op een zonnige middag 4000W per woning wilt terugleveren. Of bijvoorbeeld steeds meer elektrische auto's en warmtepompen, waardoor het gemiddelde gebruik van woningen verveelvoudigd. Deze transitie gaat zo snel dat dit niet bij te benen is.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:29
Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:05:
[Afbeelding]
Niet iedereen heeft zo'n mooie wp met R290 en HT compressor....

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11 10:10

Superbeagle

Always smile

ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Een LT pomp kan max 55 graden aanvoer doen zonder element. Bij LT afgifte systeem heb je dat nodig. Wel bij het gebruik van een boiler. Een HT pomp op propaan of CO2 kan een temeperatuur bereiken van 75 graden en zit het element er al helemaal niet meer in.
Alleen heeft het weinig zin. Ook al kan de wp het aan, bij een Ta van 75 °C nadert de COP de waarde van 1,5, wat weliswaar 50% beter is dan een element. Je verbruikt alsnog veel stroom. Meneer Carnot heeft nog steeds gelijk.

• Surfari
Superbeagle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:48:
[...]

Alleen heeft het weinig zin. Ook al kan de wp het aan, bij een Ta van 75 °C nadert de COP de waarde van 1,5, wat weliswaar 50% beter is dan een element. Je verbruikt alsnog veel stroom. Meneer Carnot heeft nog steeds gelijk.
Idealiter heb je dat alleen nodig voor ww anti legionella. Als je voor CV 75 Gr c nodig hebt dan moet daar wat gebeuren, dat is geen lagetemperatuur verwarming.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Surfari daar kan ik ook niks aan doen :)
Behalve uitleggen dat beta 0.8 stom is, hybride duur en scop (niet cop) 1.8 voldoende is om goedkoper te zijn dan gas.
Het is niet dat deze unit duurder is ofzo dan zijn oude broertjes die bij -10 stopten.

• ds23man

ds23man

Eenum

[...]

Maar je vergeet dat per januari 2023 door de wijzigingen van de energiebelastingen het cop omslagpunt op 1,8 komt te liggen en SWW via een cv ketel nauwelijks goedkoper is dan van een HT warmtepomp die trouwens met een hogere cop draait bij een Ta van 60-65 graden. En dat laatste doet ie slechts een keer in de week.

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:06:
@Surfari daar kan ik ook niks aan doen :)
Behalve uitleggen dat beta 0.8 stom is, hybride duur en scop (niet cop) 1.8 voldoende is om goedkoper te zijn dan gas.
Het is niet dat deze unit duurder is ofzo dan zijn oude broertjes die bij -10 stopten.
Een Vaillant 7,5Kw propaanpomp kost na aftrek subsidies 2150 euro.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Maar je vergeet dat per januari 2023 door de wijzigingen van de energiebelastingen het cop omslagpunt op 1,8 komt te liggen en SWW via een cv ketel nauwelijks goedkoper is dan van een HT warmtepomp die trouwens met een hogere cop draait bij een Ta van 60-65 graden. En dat laatste doet ie slechts een keer in de week.
Ik doelde meer op de belasting voor het elektriciteitsnet. Niet zozeer de kosten.

• ds23man

ds23man

Eenum

Superbeagle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:37:
[...]

Ik doelde meer op de belasting voor het elektriciteitsnet. Niet zozeer de kosten.
Dat is het probleem van de netbeheerder. Hoeveel mensen hebben wel niet 3-4kWp aan panelen op hun dak liggen? Dan zal een warmtepomp ook geen probleem zijn.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

ds23man schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:55:
[...]

Dat is het probleem van de netbeheerder. Hoeveel mensen hebben wel niet 3-4kWp aan panelen op hun dak liggen? Dan zal een warmtepomp ook geen probleem zijn.
Alleen heb je niks aan die panelen op een koude winderige avond in de winter.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52
Superbeagle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:07:
[...]

Alleen heb je niks aan die panelen op een koude winderige avond in de winter.
Daar gaat het niet om, het gaat om de capaciteit. Als je de capaciteit hebt liggen om 's zomers 4 kW het net op te duwen, heb je ook de capaciteit om 's winters 4 kW van het net af te trekken.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Meer nog :)
Er is doorgaans een derating bij hoge temperaturen, dus er zijn delen van het net die 's winters zwaarder belast mogen worden dan 's zomers.
Dat geldt natuurlijk niet voor ondergrondse kabels.

De netbeheerders zijn zich hier van bewust en zijn er hard mee bezig.

Nu Jetten het nog uitleggen.

• ds23man

ds23man

Eenum

Over deraten gesproken, veel MS en HS kabels hebben momenteel in veel hoog gelegen gebieden het moeilijk door de lage grondwaterstanden.

• hanev001
Zwartoog schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Daar gaat het niet om, het gaat om de capaciteit. Als je de capaciteit hebt liggen om 's zomers 4 kW het net op te duwen, heb je ook de capaciteit om 's winters 4 kW van het net af te trekken.
Voor een enkel huis heb je gelijk. Maar dat is meestal niet de situatie.
Het gaat om gelijktijdigheid van een hele straat of meer die op een transformatorhuisje is aangesloten.
Er moet capaciteit zijn om alle huizen die zonnepanelen hebben te kunnen laten terugleveren en alle warmtepompen moeten te gelijk kunnen draaien.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@hanev001 gelukkig is er tijd - niet veel, maar wel wat. Immers zijn er nu pas veel warmtepompen in bestelling (nog geen miljoen op 8 miljoen huishoudens) en komen ze volgend jaar pas in bedrijf.
PV heeft nu een grotere penetratie en geeft dus een goed beeld van de werkelijke capaciteit. Die is best hoog.
Met twee kilowatt elektrisch per huis kom je echt een heel eind, mijn straat zou er genoeg aan hebben.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33
Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:00:
@hanev001 gelukkig is er tijd - niet veel, maar wel wat. Immers zijn er nu pas veel warmtepompen in bestelling (nog geen miljoen op 8 miljoen huishoudens) en komen ze volgend jaar pas in bedrijf.
PV heeft nu een grotere penetratie en geeft dus een goed beeld van de werkelijke capaciteit. Die is best hoog.
Met twee kilowatt elektrisch per huis kom je echt een heel eind, mijn straat zou er genoeg aan hebben.
Zeker als aansluitingen met decentrale accu's hun pieken en dalen kunnen dempen. Kijk, dit is de situatie in mijn woning de afgelopen 24 uur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eG4Qf4D9aER5CJ7N3t4JXFNlHPM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ov6sn6U9zf3ZgkHFE3i5Dyhs.png?f=fotoalbum_medium

Zowel pieken als dalen van rond de 3kW, van hele wijken die dit (gaan) doen wordt het lokale net niet blij. Ik ben wel zo realistisch om te snappen dat ik in de toekomst niet meer mijn hele overschot het net op kan pompen, dus ik zou met een accu van 3kW in / 3kW uit / 6 kWh capaciteit deze dagen mijn aansluiting op 0W kunnen houden. 's Winters ligt dat anders, maar dan zou ik mijn aansluiting de meeste dagen naar schatting wel op 500 w continu kunnen houden. Een stuk vriendelijker voor het net, en als het iets van een slimme accu is kan ik nog wat schuiven met verbruik ook om het net op piekmomenten te ontlasten.

Met grootschalige uitrol van warmtepompen wordt dit volgens mij nóg nuttiger.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ds23man

ds23man

Eenum

We kunnen hier hele bomen gaan opzetten, maar sec is de warmtepomp niet het probleem. Wel de elektrische auto die we massaal gaan opladen op de oprit naast het verbruik van de warmtepomp.

• ds23man

ds23man

Eenum

En dan komt het bedrijfswagenpark er nog bij:

https://solarmagazine.nl/...et-tientallen-terawattuur

• Proton_

Proton_

Team Welles

De elektriciteitslogging van mijn warmtepomp heb ik pas een maand op orde - iets met chiptekort.
Ik heb wel gezien dat in een "winter" zoals we die net gehad hebben, hij niet boven de 1500 watt uitkomt.(gasverbruik was 800 m³/jaar).

Elektrische auto's zijn vaak al connected en dus vrij goedkoop te sturen: zie jedlix.

• JeroenH
We zullen gaan merken dat het veroorzaken van pieken en dalen op het net geld gaat kosten, en dat zal aanmoedigen om verbruik te spreiden. Wie dat zonder accu kan is mooi uit, maar dit zal het gebruik van accu's echt sterk aanmoedigen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Proton_

Proton_

Team Welles

Die korte piekjes uit je verbruik zijn echt geen probleem, die vallen volledig weg in de gelijktijdigheid.
Ik hoop dat de nieuwe Energiewet wijkaccu's makkelijker maakt, ik heb er al een poos niets over gehoord terwijl de verwachting was dat hij 1 jan 2023 in zou gaan.
Een accu doet alleen weinig aan een straat vol warmtepompen (wekenlang 1 kW+) of autoladers (1x per week 6 uur lang 11 kW) ben ik bang.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:07:
Die korte piekjes uit je verbruik zijn echt geen probleem, die vallen volledig weg in de gelijktijdigheid.
Ik hoop dat de nieuwe Energiewet wijkaccu's makkelijker maakt, ik heb er al een poos niets over gehoord terwijl de verwachting was dat hij 1 jan 2023 in zou gaan.
Een accu doet alleen weinig aan een straat vol warmtepompen (wekenlang 1 kW+) of autoladers (1x per week 6 uur lang 11 kW) ben ik bang.
Waarschijnlijk kom je nog een heel eind met het toepassen van slimme wijktrafo's. Die gewoon de spanning wat opvoeren bij een hoog verbruik, en juist wat afbouwen bij hoge teruglevering. En natuurlijk bijsturen als de spanning op het middenspanningsnet fluctueert.

Als je op die manier de spanning bij de afnemers binnen de normen kunt houden, kun je een hoop tijd winnen om de netwerken daadwerkelijk te verzwaren.

Overigens heb ik met dit soort dingen altijd zoiets van: Laat het ons vooral niet tegenhouden om te verduurzamen. Ja misschien moeten elektriciteitsnetten verzwaard worden, maar dat hoeft niet van de ene op de andere dag overal. Als iedereen gewoon als de tijd daarvoor rijp is zijn systemen upgrade, dan zien netbeheerders vanzelf waar de knelpunten ontstaan en waar als eerste de schop in de grond moet. Vooralsnog werkt dat behoorlijk goed. Op een handjevol PV-systemen die niet hun volle potentie halen na, hoor je nauwelijks dat er écht in de praktijk al problemen zijn.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Elk nadeel heb z'n voordeel: schaampanelen, daar doen ze niet meer aan in Limburg.

https://www.volkskrant.nl...n-zitten-slapen~bc9a9bcd/
‘Op het bedrijventerrein staan ook kantoorgebouwen’, vertelt Verhoeven. ‘Begin volgend jaar moeten alle kantoren die groter zijn dan honderd vierkante meter energielabel C hebben. Dat is wettelijk verplicht. Ik heb ook zulke kantoren staan. Die zijn nu nog label E. Zonder die zonnepanelen moet ik nu hard aan de slag met spouwmuurisolatie, het vervangen van lampen door led-lampen en elektrische boilers door warmteboilers. Daarmee kan ik energielabel C met de hakken over de sloot halen.’

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:46

twain4me

Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:57:
Elk nadeel heb z'n voordeel: schaampanelen, daar doen ze niet meer aan in Limburg.

https://www.volkskrant.nl...n-zitten-slapen~bc9a9bcd/

[...]
Dan maar de panelen richting noord, het gaat toch alleen om de vierkantemeters panelen. :+

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:06
Proton_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:07:
Ja mee eens, behalve dat er in de EV laadwereld al heel vroeg begonnen is met slim laad protocollen. Dus daar is wel wat voor bedacht, en gelukkig ook aardig regelbaar.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Ik vraag me nog iets af omtrent energielabels.

Voor mijn rijtjeswoning uit 1976 heb ik nog een ouderwets energielabel A uit 2020. Mijn energieverbruik per jaar komt op:
  • Gasverbruik: 750m3 laatste 365 dagen, ga uit van 900m3
  • Elektra netto inkoop: 3.000kWh
  • Verbruik woning: 3.000
  • 2x elektrische auto: 3.400kWh
  • Opwek: -3.400kWh
In augustus wordt een L/W warmtepomp geplaatst en voor het einde van het jaar wordt de huigige 3.180Wp vervangen door 9.800Wp. Daarmee zou ik verwachten ongeveer op het volgende uit te komen:
  • Elektra netto inkoop: -1.100kWh
  • Warmtepomp 2.500kWh
  • 2x auto: 3.400kWh
  • Opwek: -10.000Wh
Onder de streep dus nul op de meter inclusief onze auto's. Maar; wat zou nou het maximaal haalbare zijn voor mijn energielabel? Ik kan op mijn hypotheek een duurzaamheidskorting krijgen met "A++ afgegeven na 1 januari 2021 of een Energie-index van 0,6 of lager heeft of een EPC van 0,4 of lager.

Met het oude energielabel was het mogelijk online impact van maatregelen door te rekenen, dat vind ik nu niet meer. Aangezien ik alleen de manier van opwek en manier van verwarmen heb aangepast zou ik verwachten dat A het maximaal haalbare blijft?

Wie durft hier iets over te zeggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGURJ9x9J9-9IMZrFBfYmDDhfSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kl2JWnBu6VwurNlM7uDxRuQC.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Surfari
assje schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:29:

Voor mijn rijtjeswoning uit 1976 heb ik nog een ouderwets energielabel A uit 2020. Mijn energieverbruik per jaar komt op:
In augustus wordt een L/W warmtepomp geplaatst en voor het einde van het jaar wordt de huigige 3.180Wp vervangen door 9.800Wp. Daarmee zou ik verwachten ongeveer op het volgende uit te komen:
  • Warmtepomp 2.500kWh
Onder de streep dus nul op de meter inclusief onze auto's. Maar; wat zou nou het maximaal haalbare zijn voor mijn energielabel? Ik kan op mijn hypotheek een duurzaamheidskorting krijgen met "A++ afgegeven na 1 januari 2021 of een Energie-index van 0,6 of lager heeft of een EPC van 0,4 of lager.

Met het oude energielabel was het mogelijk online impact van maatregelen door te rekenen, dat vind ik nu niet meer. Aangezien ik alleen de manier van opwek en manier van verwarmen heb aangepast zou ik verwachten dat A het maximaal haalbare blijft?

[Afbeelding]
Het gaat om de fossiele energiebehoefte min de hernieuwbare opgewekte energie van de woning. Dus niet wat je werkelijk verbruikt maar wat de woning en installaties volgens de sommetjes of protocollen van de keuring doen.
Meer isoleren, glas op het zuiden, meer opwekken? Het gaat tot A++++ dus wie weet is er nog wat te halen.

• JBtL
  • Laatst online: 22:09
assje schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 23:29:

• Warmtepomp 2.500kWh

[Afbeelding]
Een schatting op basis van de primaire energiebehoefte per m2 gebruiksoppervlak (dat is wat voor het label bepaald wordt) is vrij simpel:

2500 kWh (warmtepomp) + ventilatie (100 kWh?) - 10000 kWh (panelen - op een 120 m2 rijwoning??! - daar willen we wel foto's van zien) =-7400 kWh
-7400/120m2 = -61,6 kWh/m2

Auto en overige elektra worden allemaal niet meegerekend, ook licht niet (wel bij utiliteitsgebouwen)

Als het gebruiksoppervlak kleiner is, dan nog lager.

Label A++++ krijg je als dit getal lager is dan 0, voor A++ moet dit lager dan 75 kWh/m2 zijn. Daar zit je dus mijlenver onder.

Als het 'officiele' energielabel bij jou niet op A++++ uitkomt dan is er iets serieus mis met de norm.

Ik kom hier trouwens ook zelfs met een hybride warmtepomp nog (net) op label A++++ op basis van werkelijk verbruik: 250 m3 gas voor SWW (2500 kWh) +2000 kWh (warmtepomp) + 100 kWh (ventilatie) - 5000 kWh (panelen) = -400 kWh
-400/135 = -3 kWh/m2 -> maar zal 'officieel' wel A+++ worden volgens de norm.

Warmtepompen + zonnepanelen doen wonderen voor je energielabel (nog meer dan voor de energierekening) - alleen met de rentekorting over de looptijd heb je al de helft weer terugverdiend. Iedereen met zo'n hypotheek zou gek zijn als ze het huis niet even A++ maken met wat isolatie, een warmtepomp (hybride of FE) en zonnepanelen - dat is in de meeste gevallen echt makkelijk te halen:

Voor een typische rijwoning:
75 kWh *120 = 9000 kWh -> dan mag je dus nog max. 900 m3 gas gebruiken als je in ieder geval het elektriciteitsgebruik voor een hybride warmtepomp (2000-3000 kWh) afdekt met panelen.

Met een volledige warmtepomp haal je A++ alleen niet als je een bizar hoog stroomverbruik voor de warmtepomp hebt (9000 (!) kWh per jaar - en helemaal geen zonnepanelen.

En met een CV-ketel haal je het alleen als je enorme hoeveelheid zonnepanelen op je dak legt - maar met 10000 kWh opwek heb je dus ook nog een label A++++

[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 10-06-2022 01:38 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• ds23man

ds23man

Eenum

!null schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Ja mee eens, behalve dat er in de EV laadwereld al heel vroeg begonnen is met slim laad protocollen. Dus daar is wel wat voor bedacht, en gelukkig ook aardig regelbaar.
De techniek is er wel alleen mag die niet door een netbeheerder gebruikt worden omdat het vraagsturing is.

• assje
Surfari schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:14:
Meer isoleren, glas op het zuiden, meer opwekken? Het gaat tot A++++ dus wie weet is er nog wat te halen.
Alles wat enigzins realistisch en passend bij de woning is heb ik gedaan. Grootste item dat beter had gekund maar ik vanaf heb gezien is ventilatie type D I.p.v. C, dat ga ik nu zeker niet meet veranderen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
JBtL schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 01:06:
10000 kWh (panelen - op een 120 m2 rijwoning??! - daar willen we wel foto's van zien)
Bedankt voor je reactie. Foto heb ik nog niet maar het gaat om 15x390Wp + 10x395Wp, de garage doet dus ook mee. Dit is het maximale wat ik er in gepuzzeld heb gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkWh2-beCaAz6OLm44FzSiDDNDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WtDBGUpCc7A5RosgILMbuA1V.jpg?f=user_large

• assje
JBtL schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 01:06:
Als het 'officiele' energielabel bij jou niet op A++++ uitkomt dan is er iets serieus mis met de norm.
Als alles rond is ga ik dan nog eens kijken of dat de moeite waard is :)

In principe mag ik mijn woning dan dus zonder gewetensbezwaren "nul op de meter" noemen :P

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:06:
[...]

Dan maar de panelen richting noord, het gaat toch alleen om de vierkantemeters panelen. :+
Orientatie wordt meegenomen in de labelberekening

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-11 22:05
Ook hier een rijtjeshuis van 79 met label B.

Qua isolatie zit er 4cm verzakte glaswol in de spouw. Laten wij volspuiten, nieuwe Rd 1,71. Vloerisolatie ga ik zelf plaatsen, Rd 4,50. Dak is al geïsoleerd. Radiatoren zijn vervangen door vloerverwarming. Overall HR++. Full-electric warmtepomp wordt over twee weken geplaatst, geen gasverbruik. 30 zonnepanelen á 345 WP op het dak (10 op zuiden, 20 op noorden @65% efficiency) = 7935 WP.

Wij krijgen nu al een duurzaamheidskorting van 0,1 procentpunt maar bij A of hoger wordt dat 0,15. Moet vast lukken met al die maatregelen :)

---

Waar ik wel nog met zit is de isolatie van de bijkeuken. Dat is nu nog een gewone halfsteensmuur. Zie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yydBIeedch7w1-NAc6XSzFzNOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZUP4ABuwrKxEWX4Ahtexs19.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP_F48zJc9R-8Uab0Fr1aKUq0S4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHhC7La9RpBtRbsHvJYu3vrn.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik dacht aan PIR voorzetwanden met OSB. Helaas moet ik dan wel een spouw creëren.. in Duitsland passen ze blijkbaar vaker houtvezelisolatie toe die je direct op de muur lijmt, of alternatief in een houtskeletbouw plaatst. Weet iemand of ik de houtvezelplaten altijd nog dicht moet smeren, of voldoet het om daar gewoon (bij houtskelet) OSB op te schroeven? Als ik kies voor PIR dan koop ik PIR platen met OSB erop gelijmd. Maar: kun je daar niet ook gewoon een houtskeletbouw maken, PIR tussen het hout, en aan het einde dichttimmeren met OSB? Dit is veel goedkoper dan de PIR platen + OSB, omdat ik B-keus PIR kan kopen.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Dreamvoid
  • Niet online
!null schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:25:
Idd, het grote probleem met de netverzwaring is de move naar electrisch verwarmen, de warmtevraag is nou eenmaal zeer hoog tov tv/wasmachine/ijskast/etc, en ook nog eens vrijwel volledig gecorreleerd. Het is een flinke investering - maar ook weer niet onmogelijk, zie bv Frankrijk waar verwarming op electriciteit al langer gemeengoed is, en waar de lokale netten veel zwaarder zijn.

• !null
ben2513 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:21:

Waar ik wel nog met zit is de isolatie van de bijkeuken. Dat is nu nog een gewone halfsteensmuur. Zie foto's:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik dacht aan PIR voorzetwanden met OSB. Helaas moet ik dan wel een spouw creëren.. in Duitsland passen ze blijkbaar vaker houtvezelisolatie toe die je direct op de muur lijmt, of alternatief in een houtskeletbouw plaatst. Weet iemand of ik de houtvezelplaten altijd nog dicht moet smeren, of voldoet het om daar gewoon (bij houtskelet) OSB op te schroeven? Als ik kies voor PIR dan koop ik PIR platen met OSB erop gelijmd. Maar: kun je daar niet ook gewoon een houtskeletbouw maken, PIR tussen het hout, en aan het einde dichttimmeren met OSB? Dit is veel goedkoper dan de PIR platen + OSB, omdat ik B-keus PIR kan kopen.
Bedoel je echt houtvezel of houtwol?
Ik heb zelf houtvezel, harde en zachte persing. Maar ook die harde persing kun je niet veel inschroeven.
Echter, houtwol platen zullen vast veel massiever zijn dan dat, en wel die bewerking toe laten.

Een skelet maken met houtvezel ertussen kan altijd natuurlijk.

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-11 22:05
!null schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:00:
[...]

Een skelet maken met houtvezel ertussen kan altijd natuurlijk.
Pardon, dit bedoel ik dus. OSB bevestigen aan de houten latten en ertussen PIR of houtvezel. Ik zag echter bijna overal een soort van mortel die op de houtvezelplaten wordt gesmeerd. Mijn vraag was dus of dit moet, of of ik houtvezelplaten eigenlijk op dezelfde manier toepas als glaswol (maar dan zonder dampscherm denk ik).

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• !null
@ben2513 Ik denk dat dat dan hardere platen zijn dan wat ik heb gebruikt (Gutex Multiterm)

Ik heb van buiten naar binnen (volledig houten woning):

- gevelbekleding + ventilatielatten
- zwarte folie die vocht van binnen naar buiten toe laat maar andersom niet
- Gutex multitherm horizontaal (harde persing, dit zit met paraplu schroeven op mijn houtskeletbalken geschroefd)
- houtskelet met Gutex thermoflex (zacht) ertussen.
- binnenfolie Intello, dampremmend (om vocht van binnenruimte naar wand te remmen)
- multiplex platen hier weer overheen, maar dit kan natuurlijk van alles zijn (ook gips of wat dan ook)

Ik weet dat die Gutex multitherm ook wel eens binnen gebruikt wordt en er volgens mij ook wel eens overheen ge(leem)stuuct wordt, wellicht is dat wat jij bedoelt. Maar ik weet niet wat dat doet met vocht.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
Seafarer schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:34:
Geen idee wat je onder extreme kou verstaat, maar stel dat dat -10 is: Normaliter worden daar de warmtepompen op uitgelegd. Dus dan zou er nog geen bijstook nodig moeten zijn. En bij die -10 haalt mijn 8 kW WP nog steeds een COP van meer dan 3 bij een vermogen van >8.5 kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vly_aqSGEpNg7a986Xo5Ow8VHwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Surfari schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:42:
Niet iedereen heeft zo'n mooie wp met R290 en HT compressor....
Zie bovenstaande tabel: Ook een Mitsubishi met R410a gaat zonder element gewoon door tot -20, wat me voor NL ruim voldoende lijkt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Als je een Ta van 75°C nodig hebt moet je ook geen warmtepomp kopen.

• Termy
  • Laatst online: 13:27

Termy

valt er nog wat te fragge?

Aangezien dit de kroeg is kan ik hier even rustig klagen:

Holy shit wat is er een berg onnozelaars dat op de terugleververgoeding- en salderingstopics afkomt. Het is maar dat ik op de hoogte wil blijven anders zou ik liever ver weg blijven :o. Ongelooflijk dat het zó moeilijk lijkt te zijn om te snappen hoe het werkt.

/rant

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Termy Ik heb jouw Myreact bekeken en kan me inleven jouw frustratie. :D

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 21:30

aip

Superbeagle schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:34:
@Termy Ik heb jouw Myreact bekeken en kan me inleven jouw frustratie. :D
Met mensen die niet willen luisteren, moet je niet willen discussiëren. Dat wordt dan namelijk geen dialoog, maar twee monologen.

Laat de man(/vrouw) lekker in t sop gaarkoken.

• twain4me

twain4me

Termy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:19:
Aangezien dit de kroeg is kan ik hier even rustig klagen:

Holy shit wat is er een berg onnozelaars dat op de terugleververgoeding- en salderingstopics afkomt. Het is maar dat ik op de hoogte wil blijven anders zou ik liever ver weg blijven :o. Ongelooflijk dat het zó moeilijk lijkt te zijn om te snappen hoe het werkt.

/rant
Let it GO, dan zijn die topics best vermakelijk. :+

Afbeeldingslocatie: http://i.giphy.com/l0HluKLonblTf8ili.gif

• Termy

Termy

Ja, het is het duidelijk niet waard, maar ik kan het ook slecht hebben dat men onzin rond aan't spuien is. Soms is het leven hard :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• reneeke1970
Termy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:43:
Ja, het is het duidelijk niet waard, maar ik kan het ook slecht hebben dat men onzin rond aan't spuien is. Soms is het leven hard :P.
Zal ik een psycholoog langs sturen hi

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nou, bij de warmtepompen gaat het ook weer lekker.
Ik pak een biertje.
@Ronald.42 :9B

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:23:
Nou, bij de warmtepompen gaat het ook weer lekker.
Ik pak een biertje.
@Ronald.42 :9B
Ik was al begonnen.. Proost! :9B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TArRw8XgcHS-ewVLouPhgZuf1PA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWiup5uvSae5J9anhYihsD9l.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Surfari
Andrehj schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:49:
[...]

Zie bovenstaande tabel: Ook een Mitsubishi met R410a gaat zonder element gewoon door tot -20, wat me voor NL ruim voldoende lijkt.
Het ging vooral over de aanvoer temperatuur.

• Surfari
Proost

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Werkbroek nog aan. Hoppa

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Ronald.42
  • Niet online
GudZ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:46:
[...]

Werkbroek nog aan. Hoppa
Klusbroek ik was nog tot 21 aan het knutselen met de wp toestand, toen de jeugd binnenhalen en voorzien van wat fruit en drinken , tandenborstels en pyjama's in de startpositie gelegd.
Biertje verdient dacht ik d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ronald.42 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:53:
[...]

Klusbroek ik was nog tot 21 aan het knutselen met de wp toestand, toen de jeugd binnenhalen en voorzien van wat fruit en drinken , tandenborstels en pyjama's in de startpositie gelegd.
Biertje verdient dacht ik d:)b
Respekt. Hier een rondje met de hond en zo bed in.

Morgen de klusbroek aantrekken. Overkapping maken in de tuin. Funderingspoeren staan (waterpas!). Zal het niet af krijgen, hoogstens het frame inclusief dakbalken. Drie zonnepanelen worden de dakbedekking. Die zijn inmiddels binnen en de Enphase micro omvormers en de hele riedel ook, tegen negatieve verwachtingen in best snel. Maar pas over een paar weken tijd om het tuinpad open te gooien en grondkabel te trekken dus productie pas ergens in juli, verwacht ik. Als amateur klusser gaan dus grond- en timmerwerk bij mij erg langzaam. Elektra en loodgieterswerk wil ik me na deze winter in gaan verdiepen, dan wil ik VV en WP installeren.

Prettig weekend.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Ronald.42
  • Niet online
GudZ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:05:
[...]

Respekt. Hier een rondje met de hond en zo bed in.

Morgen de klusbroek aantrekken. Overkapping maken in de tuin. Funderingspoeren staan (waterpas!). Zal het niet af krijgen, hoogstens het frame inclusief dakbalken. Drie zonnepanelen worden de dakbedekking. Die zijn inmiddels binnen en de Enphase micro omvormers en de hele riedel ook, tegen negatieve verwachtingen in best snel. Maar pas over een paar weken tijd om het tuinpad open te gooien en grondkabel te trekken dus productie pas ergens in juli, verwacht ik. Als amateur klusser gaan dus grond- en timmerwerk bij mij erg langzaam. Elektra en loodgieterswerk wil ik me na deze winter in gaan verdiepen, dan wil ik VV en WP installeren.

Prettig weekend.
Even je projecten gauw doorgebladerd je hoeft je nog niet te vervelen, goed bezig (y)
Jij ook een prettig weekend.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:46:
[...]

Geen idee wat je onder extreme kou verstaat, maar stel dat dat -10 is: Normaliter worden daar de warmtepompen op uitgelegd. Dus dan zou er nog geen bijstook nodig moeten zijn. En bij die -10 haalt mijn 8 kW WP nog steeds een COP van meer dan 3 bij een vermogen van >8.5 kW:
[Afbeelding]
Ja dat is duidelijk. Ook maar eens een monoblock in de tuin slingeren.

• JBtL
  • Laatst online: 22:09
Uitstekende tool voor het maken van een gedetailleerde warmteverliesbereking (eigenlijk noodzakelijk voor het plaatsen van een warmtepomp):

https://heizreport.de/

Wel in het Duits - maar Google Translate is your friend. En je moet een Duitse postcode invoeren - maar als je een neemt bij de grens maakt het qua klimaat ook niet veel meer uit.

[ Voor 23% gewijzigd door JBtL op 12-06-2022 12:57 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:32
Zit dit topic nu al even te volgen, maar wat mijn opvalt is dat mensen zonnepanelen hebben... logisch anders kan je niks terug leveren, maar dan niet naar een 'groene' energieleverancier gaan....

https://www.greenpeace.or.../groene-stroom-ranglijst/

Overigens zie ik dat veel mensen naar Woonenergie kijken, maar als ik zoek op internet kom ik niet echt geweldige verhalen/reviews tegen.

Niet het topic voor groene leveranciers => verplaatst naar de kroeg

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 21-06-2022 09:16 ]

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:06
Daarmee bedoel je dat groene energieleveranciers niet blij zijn met groene stroom van de zonnepanelen van een ieder? is zeker bijzonder gezien de teruglever tarieven

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-11 22:11
Nougat schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:28:
Zit dit topic nu al even te volgen, maar wat mijn opvalt is dat mensen zonnepanelen hebben... logisch anders kan je niks terug leveren, maar dan niet naar een 'groene' energieleverancier gaan....

Overigens zie ik dat veel mensen naar Woonenergie kijken, maar als ik zoek op internet kom ik niet echt geweldige verhalen/reviews tegen.
Gister gehersenspoeld bij de klimaatmars?

Je zou ook kunnen bepleiten om juist bij de meest vervuilende partij te gaan zodat die juist groener wordt.

Al met al maakt het netto natuurlijk geen ene donder uit.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:32
mathijshooi schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:32:
[...]

Je zou ook kunnen bepleiten om juist bij de meest vervuilende partij te gaan zodat die juist groener wordt.

gehersenspoeld? Doe ff normaal...

Je denkt toch niet dat als een vervuilende partij meer klanten krijgt hij/zij dit in vergroening gaat steken?

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Nougat schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:36:
[...]

Je denkt toch niet dat als een vervuilende partij meer klanten krijgt hij/zij dit in vergroening gaat steken?
Eh, als wij klant worden wordt hij automatisch groener. Ik heb toch geen dieselagregaat in de tuin ofwel?

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

• reneeke1970
[...]

Kan ons dat nou schelen, als ze maar betalen. Stroom afnemen doen wij toch niet

1 PVoutput . Dongen NB

• mathijshooi
[...]

Waar gaat jouw groene zonnepaneel stroom heen dan? Die vervuilende partij maakt daar fossiele stroom van??

Als zonnepaneel eigenaar maakt het voor de wereld echt 0 komma 0 uit bij welke leverancier je zit.

• mathijshooi
Srednier schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:42:
[...]

Eh, als wij klant worden wordt hij automatisch groener. Ik heb toch geen dieselagregaat in de tuin ofwel?
Precies.

Maar laten we on topic blijven. Anders hebben we weer zo’n nutteloze discussie als gister.

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-10 14:01
mathijshooi schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:32:
[...]

Volgens mij maak je een denkfout. Als de zon niet schijnt (nacht/winter) neem namelijk zijn kolenstroom af ipv groene stroom. Jouw groene pv stroom komt het net immers sowieso wel op. Dus netto is het zeker beter om bij een groene toko te zitten.

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-10 14:01
Discutabel wat mij betreft. Het zou een rol kunnen spelen in de afweging om voor een net iets lagere tlv bij een groen bedrijf te kiezen. Ikzelf heb de overproductie in eerste instantie neergelegd om zo zelfvoorzienend en groen mogelijk te zijn. voor het geld was het toen nog nauwelijks rendabel. Ik ben vast niet de enige hier.

Ontopic: Eneco chat snapte mijn vraag niet of mijn nieuwe tarieven per 1 juli model contract is of persoonlijke lagere tarieven. Even afwachten dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Zimonia2 op 20-06-2022 20:42 ]

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:28
Zimonia2 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:40:
[...]

Discutabel wat mij betreft. Het zou een rol kunnen spelen in de afweging om voor een net iets lagere tlv bij een groen bedrijf te kiezen. Ikzelf heb de overproductie in eerste instantie neergelegd om zo zelfvoorzienend en groen mogelijk te zijn. voor het geld was het toen nog nauwelijks rendabel. Ik ben vast niet de enige hier.
Ja maar die afweging mag je alsnog ten alle tijde zelf maken natuurlijk. Doel van dit topic is elkaar te helpen aan de beste TLV. Dat je vervolgens ideologisch liever voor een lagere kiest, mag natuurlijk altijd.
Echter ben jij nu in dit topic toch ook vanwege de centen, of niet?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:03

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik spreek nog steeds mensen die zich afvragen of zonnepanelen wel rendabel zijn op hun dak. Serieus mensen, nu we echt geen Gronings of Russisch gas meer willen en je je eigen stroom rendabel kan opwekken op je eigen f***ing dak??

Nee laten we vooral de kolencentrales weer wat harder opstoken, want dat is zonder die zonnepanelen bv wel weer nodig….

/rant |:(

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-11 16:07
Gerco-M schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:45:
Ik spreek nog steeds mensen die zich afvragen of zonnepanelen wel rendabel zijn op hun dak. Serieus mensen, nu we echt geen Gronings of Russisch gas meer willen en je je eigen stroom rendabel kan opwekken op je eigen f***ing dak??

Nee laten we vooral de kolencentrales weer wat harder opstoken, want dat is zonder die zonnepanelen bv wel weer nodig….

/rant |:(
Als we de extra uitstoot van die kolencentrales zo snel mogelijk compenseren en de uitgespaarde drooglegsubsidie voor de kolenboeren gebruiken voor extra energiebesparende maatregelen, is het misschien niet eens zo slecht.

Volgens Thijs ten Brinck zijn het wanhopige tijden:

https://www.wattisduurzaa...grenst-tot-35-capaciteit/

• ds23man

ds23man

Eenum

De kolencentrale in de Eemshaven staat al begin deze maand vol vermogen te stampen, hoef hier alleen maar even uit het raam te kijken. Jetten had nog even een schaamlapje nodig......

• Termy

Termy

ds23man schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 01:08:
De kolencentrale in de Eemshaven staat al begin deze maand vol vermogen te stampen, hoef hier alleen maar even uit het raam te kijken. Jetten had nog even een schaamlapje nodig......
Dat kan ook gewoon. Zie het stukje dat hierboven gelinkt werd. Het is een jaarproductiebeperking, geen vermogensbeperking.

• twain4me

twain4me

Nougat schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:28:

[mbr]Niet het topic voor groene leveranciers => verplaatst naar de kroeg[/mbr]
well that escalated quickly :+

Ik snap je vraag wel er zijn bedrijven waar ik liever geen zaken mee doe omdat ze bv velen jaren schijt hebben gehad aan mensenrechten het millieu of iets anders waar je principes over kan hebben. echter principes kosten geld en zolang het verschil niet te gek is mag dat best uit mijn portomonee komen, op dit moment is het verschil echter enorm en kan ik dat geld beter in iets anders steken. :)

• JeroenH
Termy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:04:
Dat kan ook gewoon. Zie het stukje dat hierboven gelinkt werd. Het is een jaarproductiebeperking, geen vermogensbeperking.
Precies, en de beheerders van die centrales zagen deze stap echt al wel aankomen, dus het was denk ik een slimme afweging om in de afgelopen tijd alvast uren te maken, omdat ze verwachtten de rest van het jaar onbeperkt te kunnen draaien.

• ds23man

ds23man

Eenum

JeroenH schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:43:
[...]

Precies, en de beheerders van die centrales zagen deze stap echt al wel aankomen, dus het was denk ik een slimme afweging om in de afgelopen tijd alvast uren te maken, omdat ze verwachtten de rest van het jaar onbeperkt te kunnen draaien.
Het was wel heel opvallend, tot begin deze maand draaide "Eemshaven" korte productieruns van een paar dagen per maand. Maar nu draait ie al 21 dagen op het oude niveau, ook als er genoeg zon en wind is. Er zijn nogal wat informele lijntjes tussen ambtenaren en de energie opwekkers. Denk dat RWE al een paar maanden geleden wat "extra" steenkool heeft ingekocht.

Pagina: 1 ... 71 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.