Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ik heb nergens gelezen dat de windmolens of zo uitgezet zijn afgelopen maand dus dit moet gas bespaard hebben.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ondanks dat ik best voor zonnepanelen ben, gaat dat voor die kolencentrales niet veel uitmaken. Op een bewolkte dag, en vooral in de komende winter, als PV nog nauwelijks wat doet en de warmtepompen overal aan gaan, hebben we die centrales gewoon keihard nodig.Gerco-M schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:45:
Ik spreek nog steeds mensen die zich afvragen of zonnepanelen wel rendabel zijn op hun dak. Serieus mensen, nu we echt geen Gronings of Russisch gas meer willen en je je eigen stroom rendabel kan opwekken op je eigen f***ing dak??
Nee laten we vooral de kolencentrales weer wat harder opstoken, want dat is zonder die zonnepanelen bv wel weer nodig….
/rant
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat hadden ze een half jaar geleden al moeten doen. Of eigenlijk hadden ze die centrales nooit uit moeten zetten.ds23man schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:18:
Ach, het is een kwestie van tijd dat Duitsland de kerncentrales weer gaan opstoken.
"Die Atomausstieg" is zo'n beetje het domste wat de Duitsers sinds WOII gedaan hebben. Gelukkig beginnen ze dat in D momenteel ook steeds meer in te zien.
Als de gaskraan zometeen nog een beetje verder dicht gaat zal de publieke opinie wel verder kantelen.
Vanuit NL kunnen we dat nog een beetje stimuleren door tegen de tijd dat ze om het Gronings gas komen bedelen te eisen dat ze eerst hun eigen kerncentrales weer aanslingeren.
[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 21-06-2022 17:45 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als we iets te eisen hebben. Afgelopen winter konden ze 'ons' gas afroepen op basis van een nog lopend langjarig contract. (Zo eentje waar 'we' heel blij van werden toen de BV Nederland het Gronings gas nog als cash cow zag.) Iemand enig idee hoe lang dat nog loopt?Andrehj schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:44:
Vanuit NL kunnen we dat nog een beetje stimuleren door tegen de tijd dat ze om het Gronings gas komen bedelen te eisen dat ze eerst hun eigen kerncentrales weer aanslingeren.
Afgelopen maand de eerste één hele kiloWatt teruggeleverd. Van een paar paneeltjes op een dierenverblijf. Wel geregistreerd maar nog niet aangemeld bij de 'groene' energiemaatschappij(omdat er nog meer panelen komen) dus niets over afgesproken. Het leverde 35 cent op en daardoor was ik dus positief verrast.
Betalen niet groene leveranciers veel meer? Het klinkt lui dat ik dat niet uitzoek, is het ook, maar ben niet van plan naar een ander te gaan, vandaar.
Jij hebt dit topic gemist dus?Surfari schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:29:
Kroegtijgers, wat betreft die teruglevertarieven en 'groene leveranciers', is dat zo dat het maar weinig opbrengt?
Afgelopen maand de eerste één hele kiloWatt teruggeleverd. Van een paar paneeltjes op een dierenverblijf. Wel geregistreerd maar nog niet aangemeld bij de 'groene' energiemaatschappij(omdat er nog meer panelen komen) dus niets over afgesproken. Het leverde 35 cent op en daardoor was ik dus positief verrast.
Betalen niet groene leveranciers veel meer? Het klinkt lui dat ik dat niet uitzoek, is het ook, maar ben niet van plan naar een ander te gaan, vandaar.
Het grote terugleververgoeding topic
Bij eneco kreeg je tot voor kort 58 cent ker kwh. Dus met flink overschot haal je zo even 5000-10000 euro binnen dit jaar.
Elke aanbieder heeft ander beleid. Of dit toevallig de groenen zijn is me niet duidelijk.
Die winter is nog niet nu, en nog niet voorlopig.Andrehj schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:42:
[...]
Ondanks dat ik best voor zonnepanelen ben, gaat dat voor die kolencentrales niet veel uitmaken. Op een bewolkte dag, en vooral in de komende winter, als PV nog nauwelijks wat doet en de warmtepompen overal aan gaan, hebben we die centrales gewoon keihard nodig.
En dan nog helpt elk paneel en elke kwh in de winter om minder kolen om te zetten in CO2.
We hebben voorlopig nog praktisch geen duurzame / PV stroom over dus elke kwh opgewekt is er een bespaard uit kolen.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ja dat topic heb ik gemist, ik heb er ook niet naar gezocht. Als het meezit ligt hier binnenkort 1500wp op het noorden, verschillen in de vergoeding zullen relatief weinig € zijn. De leverancier is gekoppeld via een regionale groene stichting en eigenlijk is het me best als ze er ook van profiteren.de Peer schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:22:
[...]
Jij hebt dit topic gemist dus?
Het grote terugleververgoeding topic
Bij eneco kreeg je tot boor kort 58 cent ker kwh. Dus met flink overschot haal je zo even 5000-10000 euro binnen dit jaar.
Elke aanbieder heeft ander beleid. Of dit toevallig de groenen zijn is me niet duidelijk.
Met veel overschot zou het misschien een ander verhaal worden😇.
Bedankt voor je reactie.
Dat begrijpen ze in het buitenland ook niet altijd
the specs include a 40-kilowatt power generation capability, capable of generating that for at least a decade. That’s about what a full charge on a current entry-level Nissan Leaf contains
Signatures zijn voor boomers.
Of is het misschien galaktisch of zelf universeel
Dan heeft klagen over het verschil, bij welke instantie dan ook, vermoedelijk geen zin
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Een decade is toch een uur?Maasluip schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:53:
Er wordt hier wel eens geklaagd over het verschil tussen kW en kWh.
Dat begrijpen ze in het buitenland ook niet altijd
[...]
the specs include a 40-kilowatt power generation capability, capable of generating that for at least a decade. That’s about what a full charge on a current entry-level Nissan Leaf contains
When life gives you lemons, start a battery factory
NASA is aptly partnering with the Department of Energy (DOE) on this project, and the specs include a 40-kilowatt power generation capability, capable of generating that for at least a decade. That’s about what a full charge on a current entry-level Nissan Leaf contains — but as a fission generator it would obviously provide that continuously.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als je een vlieg bent misschien welKabouterSuper schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:14:
Een decade is toch een uur?
Ik zie nog steeds de link/logica niet om een 'full charge' van een Nissan leaf erbij te betrekken. Er mist toch ergens het woordje 'uur'. Het 1 is capaciteit, het ander vermogen.Ronald.42 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:25:
Als je even verder leest is het toch duidelijk dat hij 40kw kan leveren continu voor 10 jaar.
NASA is aptly partnering with the Department of Energy (DOE) on this project, and the specs include a 40-kilowatt power generation capability, capable of generating that for at least a decade. That’s about what a full charge on a current entry-level Nissan Leaf contains — but as a fission generator it would obviously provide that continuously.
Dat is toch pijnlijk, voor een (neem ik aan) tech-site.
Het zou goed zijn als ze zeggen: daar kan je een Nissan leaf in 1 uur mee opladen!
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 23-06-2022 13:39 ]
Het is gewoon een vergelijking voor een minder tech minded publiek.de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:38:
[...]
Ik zie nog steeds de link/logica niet om een 'full charge' van een Nissan leaf erbij te betrekken. Er mist toch ergens het woordje 'uur'. Het 1 is capaciteit, het ander vermogen.
Dat is toch pijnlijk, voor een (neem ik aan) tech-site.
Het zou goed zijn als ze zeggen: daar kan je een Nissan leaf in 1 uur mee opladen!
Het ding wekt elk uur even veel energie op als dat in de accu van een leaf past.
Dan heeft de gewone mens ook een soort van idee en de wat meer techneuten begrijpen wel hoe het zit.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ja maar zonder melding van dat 'uur' slaat het allemaal nergens op, en is het gewoon incorrect. En het punt wat gemaakt werd is dat dat nogal genant is voor een tech-site.Ronald.42 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:46:
[...]
Het is gewoon een vergelijking voor een minder tech minded publiek.
Het ding wekt elk uur even veel energie op als dat in de accu van een leaf past.
Dan heeft de gewone mens ook een soort van idee en de wat meer techneuten begrijpen wel hoe het zit.
Als je daar beslist zo'n punt van wil maken heb je een moeilijk leven.de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:54:
[...]
Ja maar zonder melding van dat 'uur' slaat het allemaal nergens op, en is het gewoon incorrect. En het punt wat gemaakt werd is dat dat nogal genant is voor een tech-site.
Je kunt ze natuurlijk altijd even mailen om het artikel aan te passen..
Het gaat niet om het ontbreken van dat woordje. Hieruit blijkt dat de schrijver niet weet waarover hij het heeft. dat is genant voor een techsite. Vond ik dus een prima opmerking van @Maasluip voor in de kroeg.Ronald.42 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:02:
[...]
Als je daar beslist zo'n punt van wil maken heb je een moeilijk leven.
Je kunt ze natuurlijk altijd even mailen om het artikel aan te passen..
Die 40 kW generatie vermogen is idd duidelijk. Maar om dat te vergelijken met de energieinhoud van een accu is apart.Ronald.42 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:25:
Als je even verder leest is het toch duidelijk dat hij 40kw kan leveren continu voor 10 jaar.
De Leaf in NL heeft een 39kW accu en een motorvermogen van 110 kW. Op wikipedia wordt een motorvermogen 80 kW gemeld. Duidelijk dus😄. Het lijkt niet te gaan om 40 kW/h. Wat jammer is want die fission doet in een uur 40kW/h.
Heerlijk zo.
🍺🍻🥂
Bijna goed. Hij doet 40 kW*h oftewel kWhSurfari schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:52:
[...]
Wat jammer is want die fission doet in een uur 40kW/h.
Heerlijk zo.
🍺🍻🥂
Neujh hij doet 40Kw gedurende een uur en dat maakt 40Kwh...Surfari schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:52:
[...]
Die 40 kW generatie vermogen is idd duidelijk. Maar om dat te vergelijken met de energieinhoud van een accu is apart.
De Leaf in NL heeft een 39kW accu en een motorvermogen van 110 kW. Op wikipedia wordt een motorvermogen 80 kW gemeld. Duidelijk dus😄. Het lijkt niet te gaan om 40 kW/h. Wat jammer is want die fission doet in een uur 40kW/h.
Heerlijk zo.
🍺🍻🥂
mompelt iets met slakken en zout
40 kW gedurende een decennium is 3.5 GWh oftewel 90.000 Leafs opladen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar de grote vraag is natuurlijk hoe zit het met de tvt.Proton_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:06:
Je kunt het op zich met een Leaf accu vergelijken.
40 kW gedurende een decennium is 3.5 GWh oftewel 90.000 Leafs opladen.
Als je zo'n ding koopt en dan aan het net knoopt met de hoogste teruglever vergoeding...
Het was hier een kroeg toch??
Gwaihir schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:12:
Ik denk dat als je 'm gratis krijgt, je nog altijd niet de periodieke vergunningen en veiligheidskeuringen kunt betalen van de terugleververgoeding. Die kleinschalige kernenergie gaat niet voor niets naar de maan.
Waar kan ik mij aanmelden om periodieke keuringen te doen als dat ding op de maan staatGwaihir schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:12:
Ik denk dat als je 'm gratis krijgt, je nog altijd niet de periodieke vergunningen en veiligheidskeuringen kunt betalen van de terugleververgoeding. Die kleinschalige kernenergie gaat niet voor niets naar de maan.
Ik denk dat meneer Elon dat best voor je kan regelen voor een leuk prijsje hoor.twain4me schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:43:
[...]
Waar kan ik mij aanmelden om periodieke keuringen te doen als dat ding op de maan staat
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Hoor ik ineens een hoop gekletter , een gekletter wat ik ken omdat ik zelf ook met enige regelmaat een steiger gebruik, dus ik dacht ah iemand gaat schilderen ofzo. Kijk ik net uit het raam, liggen er bij de boven genoemde buren ineens esdec rails op het dak. ik wist niet dat gezond verstand gekoppeld was aan de energie prijzen
Nu wel lef hebben en terug gaan klagen hètwain4me schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:41:
Sommige van jullie kennen mijn aanvaring met buren die beweerde dat hun huis minder geld zou waard worden door mijn zonnepanelen in het kort omdat ik veel te veel panelen heb en de stroom niet "wegkan" en nog meer van dat anti zonnepaneel gewauwel. inmiddels 3 jaar later krijgt dit verhaal een staartje
Hoor ik ineens een hoop gekletter , een gekletter wat ik ken omdat ik zelf ook met enige regelmaat een steiger gebruik, dus ik dacht ah iemand gaat schilderen ofzo. kijk ik net uit het raam liggen er bij de boven genoemde buren ineens esdec rails op het dak. ik wist niet dat gezond verstand gekoppeld was aan de energie prijzen
1 PVoutput . Dongen NB
Daar ben je mooi klaar mee dan kan jou stroom straks echt niet meer weg..twain4me schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:41:
Sommige van jullie kennen mijn aanvaring met buren die beweerde dat hun huis minder geld zou waard worden door mijn zonnepanelen in het kort omdat ik veel te veel panelen heb en de stroom niet "wegkan" en nog meer van dat anti zonnepaneel gewauwel. inmiddels 3 jaar later krijgt dit verhaal een staartje
Hoor ik ineens een hoop gekletter , een gekletter wat ik ken omdat ik zelf ook met enige regelmaat een steiger gebruik, dus ik dacht ah iemand gaat schilderen ofzo. kijk ik net uit het raam liggen er bij de boven genoemde buren ineens esdec rails op het dak. ik wist niet dat gezond verstand gekoppeld was aan de energie prijzen
Ik zou een claim voor gederfde inkomsten neerleggen
Die panelen die liggen nu lekker plat op de schuur 'gratis' stroom te leveren; nu gaan sparen om het dak van 't huis vol te proppen
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Nice, heb je ze wel fatsoenlijk verzwaard met ballast? Plat of niet, als de wind er onder komt krijgt het vliegles.silverball schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:26:
Vorig jaar voor €60,- 3 oudere (+-7 jaar) panelen gekocht met micro-omvormers; puur voor het installatiemateriaal en dakbevestiging (tas met kabels, doos met dakhaken, bouten, schroeven, rails) die voor veel meer panelen was berekend.
Die panelen die liggen nu lekker plat op de schuur 'gratis' stroom te leveren; nu gaan sparen om het dak van 't huis vol te proppen
Wind komt er niet onder, die zuigt van boven, creëert een vacuumWilke schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:27:
[...]
Nice, heb je ze wel fatsoenlijk verzwaard met ballast? Plat of niet, als de wind er onder komt krijgt het vliegles.
1 PVoutput . Dongen NB
Tnx. Ik heb montageankers in de bestelling staan; deze ga ik gebruiken met een zwaar aluminium (constructie) frame waar ik met beugels de panelen op boor.Wilke schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:27:
[...]
Nice, heb je ze wel fatsoenlijk verzwaard met ballast? Plat of niet, als de wind er onder komt krijgt het vliegles.
Allemaal erg budget maar denk ik wel oerdegelijk. Ik laat het iig nog controleren.
[ Voor 15% gewijzigd door silverball op 24-06-2022 14:47 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Ik ga zonnepanelen laten plaatsen.
2 lokale bedrijven laten langskomen.
Wacht nog op offeertes.
Het 2de bedrijf vertelde me dat je BTW mag terugvragen mits de factuur niet hoger is dan € 11.700.
Kan daar nog niet heel veel over terugvinden (behalve dat het zo is)
Maar hoe zouden mensen dit aangepakt hebben, wiens factuur boven die grens uitkwam.
2 facturen?
Kijk even in het BTW topic. Deze vraag komt daar regelmatig voorbij en recent was daar ook nog veel aandacht voor.Rzaan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:13:
Ik weet niet of het keuvel is, of echt eigen-topic waardig.
Wacht nog op offeertes.
Het 2de bedrijf vertelde me dat je BTW mag terugvragen mits de factuur niet hoger is dan € 11.700.
Maar hoe zouden mensen dit aangepakt hebben, wiens factuur boven die grens uitkwam.
2 facturen?
Ik zou gewoon accepteren dat je de btw niet terug krijgt als je inderdaad zo veel gaat uitgeven.
Je kan ook wachten tot 2023, dan gaat de btw naar 0 procent en is je probleem opgelost.
Dit jaar gaan je panelen sowieso niet veel meer opbrengen want die liggen er pas in de herfst waarschijnlijk.
Zie ook deze post
[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 15:19 ]
Mag blij zijn als ik ze in december krijg.de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:14:
[...]
Kijk even in het BTW topic. Deze vraag komt daar regelmatig voorbij en recent was daar ook nog veel aandacht voor.
Ik zou gewoon accepteren dat je de btw niet terug krijgt als je inderdaad zo veel gaat uitgeven.
Je kan ook wachten tot 2023, dan gaat de btw naar 0 procent en is je probleem opgelost.
Dit jaar gaan je panelen sowieso niet veel meer opbrengen want die liggen er pas in de herfst waarschijnlijk.
Zie ook deze post
Mar ze vragen wel een aanbetaling bij plaatsen van de order.
Als dat 10% is ofzo prima, maar verder zou ik niet gaan. Een half jaar duurt lang. En het is niet alsof ze bang hoeven te zijn dat ze die panelen niet kwijtraken.Rzaan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:20:
Mag blij zijn als ik ze in december krijg.
Mar ze vragen wel een aanbetaling bij plaatsen van de order.
Nee. Het gaat niet over de factuur, maar over de totale investering. Het is een grens in de KOR waarboven je moet 'herzien'.Rzaan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:13:
2 facturen?
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling
Zou je dan niet een factuur van 11.700 kunnen laten maken voor de btw en een factuur voor jezelf voor het resterende bedrag.Gwaihir schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:15:
[...]
Nee. Het gaat niet over de factuur, maar over de totale investering. Het is een grens in de KOR waarboven je moet 'herzien'.
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling
Dus 1 indienen en die andere met de rest voor jezelf houden?
Ik wacht nog op plaatsing van mijn panelen maar ga dit inderdaad wel zo doen. Ik koop panelen voor op de woning en garage, mijn vrouw op de dakkapel.Rzaan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:13:
Ik weet niet of het keuvel is, of echt eigen-topic waardig.
Wacht nog op offeertes.
2 facturen?
Mijn installateur had het nog nooit bij de hand gehad en heeft nog gebeld met de belastingdienst. Wellicht is het maar net wie je spreekt want er werden geen beren op de weg gezien.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Was er niet iets dat de energierekening op naam van de aanvrager moet staan.assje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:28:
[...]
Ik wacht nog op plaatsing van mijn panelen maar ga dit inderdaad wel zo doen. Ik koop panelen voor op de woning en garage, mijn vrouw op de dakkapel.
Mijn installateur had het nog nooit bij de hand gehad en heeft nog gebeld met de belastingdienst. Wellicht is het maar net wie je spreekt want er werden geen beren op de weg gezien.
Dus dan moet je tussen de aanvragen je vrouw ook de energieleverancier in haar maag splitsen...
Even gejat van een site :
Zorg wel dat u aan de voorwaarden voor btw-teruggaaf voldoet: uw naam moet op de factuur van de zonnepanelen staan. En op het energiecontract én de factuur van het energiebedrijf. Vraag de btw terug binnen 6 maanden na het jaar waarin u investeert in zonnepanelen.
Bent u zzp'er of hebt u een eenmanszaak? Dan geldt dit stappenplan niet voor u. Vraag de btw terug in uw normale btw-aangifte. Ook als u de zonnepanelen privé gebruikt, zoals op het dak van uw woning.
[ Voor 28% gewijzigd door Ronald.42 op 24-06-2022 20:00 ]
In het BTW topic wordt dit als fraude/ontduiking bestempeld.Ronald.42 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:15:
[...]
Zou je dan niet een factuur van 11.700 kunnen laten maken voor de btw en een factuur voor jezelf voor het resterende bedrag.
Dus 1 indienen en die andere met de rest voor jezelf houden?
Dus later uitbreiden met gebruikte spullen is ook fraude? Dat is feitelijk ook een tweede factuur die ik niet indien voor btw die er toch niet is.de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:48:
[...]
In het BTW topic wordt dit als fraude/ontduiking bestempeld.
1 PVoutput . Dongen NB
Als je de gebruikte spullen van een particulier koopt betaal je geen btw, dan lijkt het mij geen fraude.reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:00:
[...]
Dus later uitbreiden met gebruikte spullen is ook fraude? Dat is feitelijk ook een tweede factuur die ik niet indien voor btw die er toch niet is.
Van klussen krijg je grijze haren
Ik zou dan gewoon het belastingdeel op mijn naam regelen en de rest op mijn vrouw.
Dan vraag ik maximaal btw terug en dat andere deel betaal mijn vrouw gewoon de btw.
Ik zie het probleem niet.
Als je het opsplitst in 2 delen en twee keer btw terug vraagt zou je het mogen zien als fraude.
Ik vraag me af of het fraude is.de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:48:
[...]
In het BTW topic wordt dit als fraude/ontduiking bestempeld.
De ene aanbieder kwam zelf met dit idee, maar gaf wel aan dat zij dan niet de afhandeling deden.
Blijf je onder de € 11.900 dan verzorgen zij de BTW-teruggave wel voor je.
Je bent als ondernemer ook niet verplicht om elke factuur bij de belasting in te leveren.
Tenminste, als het om teruggave gaat.
Als je BTW moet betalen natuurlijk wel.
Sterker nog, de overheid heeft natuurlijk het liefst zo min mogelijk teruggave verzoeken.
Geen idee hoe dit bij zonnepanelen zit.
Ik weet hier ook het fijne niet van, vandaar de verwijzing naar het btw topic.Ronald.42 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:10:
Ik zie het niet als fraude maar als maximaal gebruikt maken van de mogelijkheden die er zijn.
Ik zou dan gewoon het belastingdeel op mijn naam regelen en de rest op mijn vrouw.
Dan vraag ik maximaal btw terug en dat andere deel betaal mijn vrouw gewoon de btw.
Ik zie het probleem niet.
Als je het opsplitst in 2 delen en twee keer btw terug vraagt zou je het mogen zien als fraude.
Ik zou me er zelf in ieder geval niet comfortabel bij voelen als ik dit zou moeten verdedigen bij de belastingdienst.
Als 'een uitbreiding' op een ander tijdstip door je vrouw betaald wordt vind ik het nog wat anders dan dat er een installatie ligt waarvan 3 panelen door je vrouw betaald zijn. Het is dan overduidelijk waarom dat zo gedaan is.
Maargoed, uiteindelijk gaat het niet over ieders interpretatie en gevoel er bij, maar hoe het echt feitelijk zit. Ik durf daar geen uitspraken over te doen.
Nou sterker nog, met later uitbreiden (ook met nieuwe spullen) ontloop je het probleem volledig volgens mij. Dat is dus gewoon een route die bewandeld kan worden. Wel zit je dan uiteraard met het forfait dat je opnieuw moet betalen, en 2 x installatiekosten als je niet zelf legt.reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:00:
[...]
Dus later uitbreiden met gebruikte spullen is ook fraude? Dat is feitelijk ook een tweede factuur die ik niet indien voor btw die er toch niet is.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 21:53 ]
Je kunt natuurlijk ook een deel van de arbeid die verricht moet worden voor installatie op een andere factuur laten zetten. Want als je een moeilijkere situatie hebt (waar bijvoorbeeld de kabels anders moeten lopen) zullen de installatiekosten ook oplopen.de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:32:
[...]
Ik weet hier ook het fijne niet van, vandaar de verwijzing naar het btw topic.
Ik zou me er zelf in ieder geval niet comfortabel bij voelen als ik dit zou moeten verdedigen bij de belastingdienst.
Als 'een uitbreiding' op een ander tijdstip door je vrouw betaald wordt vind ik het nog wat anders dan dat er een installatie ligt waarvan 3 panelen door je vrouw betaald zijn. Het is dan overduidelijk waarom dat zo gedaan is.
Tsja doe wat je niet laten kuntRzaan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:41:
[...]
Je kunt natuurlijk ook een deel van de arbeid die verricht moet worden voor installatie op een andere factuur laten zetten. Want als je een moeilijkere situatie hebt (waar bijvoorbeeld de kabels anders moeten lopen) zullen de installatiekosten ook oplopen.
Maar besef dat er een (kleine) kans is dat je controle krijgt en dat je dit allemaal mag gaan uitleggen.
Ik denk dat de kans dat je controle krijgt, minimaal is.de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:43:
[...]
Tsja doe wat je niet laten kunt![]()
Maar besef dat er een (kleine) kans is dat je controle krijgt en dat je dit allemaal mag gaan uitleggen.
Niet eens een kleine kans.
Die gasten komen om in het werk, verdiepen zich nergens in, en het is niet zo dat ze een grote vis aan de haak hebben.
Dat denk ik ook, maar dat is natuurlijk geen steekhoudend argument.Rzaan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:49:
[...]
Ik denk dat de kans dat je controle krijgt, minimaal is.
Niet eens een kleine kans.
Die gasten komen om in het werk, verdiepen zich nergens in, en het is niet zo dat ze een grote vis aan de haak hebben.
Jawelde Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:52:
[...]
Dat denk ik ook, maar dat is natuurlijk geen steekhoudend argument.
Altijd proberen.
Kansberekening
Dat hoeft ook niet...de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:52:
[...]
Dat denk ik ook, maar dat is natuurlijk geen steekhoudend argument.
Als je bereid bent dat kleine risico te nemen en je komt er mee weg, prima toch.
En mocht je onverhoopt tegen de lamp lopen en met een beetje een goed verhaal de btw terug moeten betalen is alleen de tvt wat langer.
En mocht je nog een vette boete moeten betalen wordt de tvt nog wat langer.
Alleen denk ik dat je in het geval van de installatie gedeeltelijk btw terug vragen je een beter verhaal hebt dan dat je de boel splitst en dus teveel btw terugvraagt op één adres.
In het eerste geval zal je mischien nog leuk weg komen in het tweede geval wordt dat lastig vrees ik.
Maar goed wat is de kans en wat is het gevolg...
Facturen spitsen en er maar eentje indienen.Ronald.42 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:59:
[...]
In het eerste geval zal je mischien nog leuk weg komen in het tweede geval wordt dat lastig vrees ik.
Blijkbaar gebeurt dit vaker.
Niet teveel terugvragen, want als je dan controle krijgt, is je verhaal een stuk zwakker.
Btw terug moeten betalen is als je zelf iets verkocht hebt, zonder de btw te vermeldenRonald.42 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:59:
[...]
Dat hoeft ook niet...
Als je bereid bent dat kleine risico te nemen en je komt er mee weg, prima toch.
En mocht je onverhoopt tegen de lamp lopen en met een beetje een goed verhaal de btw terug moeten betalen is alleen de tvt wat langer.
Alleen denk ik dat je in het geval van de installatie gedeeltelijk btw terug vragen je een beter verhaal hebt dan dat je de boel splitst en dus teveel btw terugvraagt op één adres.
1 PVoutput . Dongen NB
Iemand ervaring met elektrische fietsen vs regulier fietsen in combinatie met calorieverbranding?
Ik was twee jaar trotse bezitter van een speed pedelec waarmee ik ruim 15.000km heb gefietst. Ik at toen ca 2.800kcal per dag. Die fiets is inmiddels al een jaar foetsie (iets met diefstal). Nu rijd ik auto naar huidige baan. En eet zon 2.000 kcal per dag.
Ik start in augustus met een nieuwe baan op 10km fietsafstand, met weliswaar 12 stoplichten onderweg, maar goede fietspaden. Ik wil niet terug naar een speed pedelec omdat het erg intensief rijden is, zowel fysiek als mentaal.
Nu komt de vraag: zal ik elektrisch of op volledig eigen kracht gaan fietsen?
En de reden is eigenlijk niet het comfort maar de footprint van mijn voedingsinname.
Pas op nu volgen grove schattingen en slordige bronnen. Achterop het bierviltje zegmaar.
800kcal = fietsen
300kcal = fietsen elektrisch hoge ondersteuning
500 kcal per dag verschil
42 werkweken
3 werkdagen (leg ik wel een x uit)
Totaal 63.000 kcal
50% vegetarisch 50% vegan dieet
Ik schat zo'n 2kg per 1.000kcal
Totaal 126 kg CO2 (incl. equivalente uitstoot)
Dit terwijl een e-bike zo'n 0,006kg per km uitstoot.
20km x 42 werkweken x 3 dagen = 2.520km
2.520x0,06= ~151 kg CO2
Per annum
Afname vanwege voeding 126kg CO2
Toename vanwege e-bike 151kg CO2
Edit: per annum, co2 gr-> kg
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Aan de andere kant: hoeveel beter is het voor je gezondheid om zelf te fietsen en zo fitter te blijven waardoor je bv minder zorg nodig hebt en/of andere zaken die uitstoot veroorzaken, al dan niet indirect? Dit wordt een zeer complexe vergelijking ben ik bang
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hoe dit zich verhoudt tot de productie van een normale fiets heb ik nog niet onderzocht.
@Termy Als we de vergelijking met volledig zonne-energie gaan doen (nog even los van het feit dat je dan eigenlijk alsnog de energiemix van dat moment moet pakken aangezien je minder teruglevert) dan zou je ook kunnen zeggen we doen het vergelijk met een handje pinda's zodat de gewone fiets er een factor 28 beter uitkomt (2 / 0,07)
Ergens wil ik gewoon niet geloven dat de e-bike beter kan zijn voor de planeet dan zelf fietsen...
[ Voor 7% gewijzigd door LinuZZ op 25-06-2022 05:52 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Maar je kunt dan weer een zonnepaneel erbij leggen en een hoop goed maken.
Echter denk ik vooral dat het belangrijkste niet in de berekening zit voor de meeste mensen, het belangrijkste is dat het aantrekkelijk is km te fietsen en de auto dus blijft staan.
Hier in de omgeving is het vrij open en kan het ook flink waaien. Dat maakt niet zoveel uit op 3km ofzo. Maar bij 10km begint dat echt wel vervelend te worden. En dan is een e-bike wel een uitkomst.
Zelf heb ik een goede elektrische bakfiets voor de kids. Bakfiets is sowieso wat zwaarder, maar het is best vaak naar school ook wat tegenwind. Dan is er ook nog het grote duingebied waar je nog wat kilometers in kwijt kan.
Laatst nog iets van 40km gefiets met kinderen ophalen en dan naar strand etc, terwijl ik smorgens nog (zonder elektromotor hulp) gemountainbiked had.
Heerlijk is dat. Had ik anders met auto gedaan en dat is eigenlijk ook nog minder leuk dan met de fiets door de duinen.
Van mij mogen ze de e-bike kapot subsidieren (0% bijtelling of wat dan ook voor regelingen) zodat mensen zoveel mogelijk de auto laten staan voor het forensen.
Ja daar zitten dan wat mensen tussen die het ook wel hadden kunnen doen met normale fiets, maar is het netto gezien toch winst op heel veel vlakken.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Heb ik meegerekend.!null schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:26:
@GudZ Je vergeet dat je bij een e-bike ook nog zelf fietst dus ook nog je voedsel dient mee te rekenen al is het wellicht de helft.
Onderzoek ( UK, uitgaande van energiemix 35% duurzaam en life cycle van productie in- en vervoer uit - China meegerekend) geeft 167gr CO2 (incl eq.) per 8km, ofwel ~ 21 gr per km. Dan zou ik op ~ 53kg co2 per jaar uitkomen.Volgens Bosch is de uitstoot van het gebruik van een elektrische fiets maar 15% van het totaal, wat betekent dat je de hele berekening grofweg keer 6,66 zou moeten doen.
Dan is het echt wel alleen pinda's eten om dat te compenseren.
Wanneer je werkelijk zo goed bent in kansberekening dan zat je hier niet.
Dan had je allang de hoofdprijs in een of andere loterij gewonnen
Vergeet niet dat de boetes bij valse belastingaangifte een stuk hoger liggen dan die paar euro's die je probeert uit te sparen door in een 'grijs' gebied te gaan zitten.
Plus dat (mocht je ooit 'gepakt' worden) je daarna een lange periode extra goed in de gaten gehouden wordt.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Juist omdat ik zo goed ben in kansberekening, doe ik nooit mee met een loterijYaksa schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:58:
Wanneer je werkelijk zo goed bent in kansberekening dan zat je hier niet.
Dan had je allang de hoofdprijs in een of andere loterij gewonnen
Die kans is namelijk onnoemelijk klein.
Het is niet echt een valse belastingaangifte.Yaksa schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:58:
[...]
Vergeet niet dat de boetes bij valse belastingaangifte een stuk hoger liggen dan die paar euro's die je probeert uit te sparen door in een 'grijs' gebied te gaan zitten.
Want als je een gewoon bedrijf hebt, hoef je ook niet al je facturen in te dienen bij de belastingen.
Tenminste... niet je inkoopfacturen. Dat is een keuze.
Bovendien, als het bedrijf mij 2 facturen geeft, kan ik me altijd 'als leek' achter hen verschuilen.
Dat schijnt allemaal wel mee te vallen, begrijp ik van een accountant.Yaksa schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:58:
[...]
Plus dat (mocht je ooit 'gepakt' worden) je daarna een lange periode extra goed in de gaten gehouden wordt.
Ze komen gewoon menskracht tekort.
Het is eerder dat de computer er iemand uitpikt en die controleren ze.
Misschien als ze je pakken in een grijs gebied, dat je een vinkje krijgt en dat de computer je er iets vaker uitpikt.
Het zij zo.
Tja zelf fietsen is nog steeds het beste, zeker als je nog jong bent en maar 10km hoeft te fietsen.GudZ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:30:
Goedenavond kroegploeg,
Iemand ervaring met elektrische fietsen vs regulier fietsen in combinatie met calorieverbranding?
Ik was twee jaar trotse bezitter van een speed pedelec waarmee ik ruim 15.000km heb gefietst. Ik at toen ca 2.800kcal per dag. Die fiets is inmiddels al een jaar foetsie (iets met diefstal). Nu rijd ik auto naar huidige baan. En eet zon 2.000 kcal per dag.
Ik start in augustus met een nieuwe baan op 10km fietsafstand, met weliswaar 12 stoplichten onderweg, maar goede fietspaden. Ik wil niet terug naar een speed pedelec omdat het erg intensief rijden is, zowel fysiek als mentaal.
Nu komt de vraag: zal ik elektrisch of op volledig eigen kracht gaan fietsen?
En de reden is eigenlijk niet het comfort maar de footprint van mijn voedingsinname.
Pas op nu volgen grove schattingen en slordige bronnen. Achterop het bierviltje zegmaar.
800kcal = fietsen
300kcal = fietsen elektrisch hoge ondersteuning
500 kcal per dag verschil
42 werkweken
3 werkdagen (leg ik wel een x uit)
Totaal 63.000 kcal
50% vegetarisch 50% vegan dieet
Ik schat zo'n 2kg per 1.000kcal
Totaal 126 kg CO2 (incl. equivalente uitstoot)
Dit terwijl een e-bike zo'n 0,006kg per km uitstoot.
20km x 42 werkweken x 3 dagen = 2.520km
2.520x0,06= ~151 kg CO2
Per annum
Afname vanwege voeding 126kg CO2
Toename vanwege e-bike 151kg CO2
Edit: per annum, co2 gr-> kg
Hier hebben we een gewone elektrische fiets omdat we verder fietsen >25km, maar we fietsen meestal alleen in de 2e ondersteuning van de 5 zodat het nog een beetje op gewoon fietsen lijkt.
Alleen bij een flinke helling, regen of wind gaat hij wel hoger.
En precies wat @!null zegt, elektrisch fietsen is altijd nog 100% beter dan auto rijden.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Wat ook verschil uit maakt is hoe je het gaat gebruiken. Als je met een gewone fiets toch 3x per week de auto pakt (wind, moe, afspraak enzo) en je met de e-bike in praktijk vaker fiets zal het sowisio positief uitvallen na de ebike.GudZ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:30:
Wij hebben onlangs ook 2 ebikes aangeschaft en ik moet zeggen dat we hier nu een stuk meer fietsen.HereIsTom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:53:
[...]
Tja zelf fietsen is nog steeds het beste, zeker als je nog jong bent en maar 10km hoeft te fietsen.
Hier hebben we een gewone elektrische fiets omdat we verder fietsen >25km, maar we fietsen meestal alleen in de 2e ondersteuning van de 5 zodat het nog een beetje op gewoon fietsen lijkt.
Alleen bij een flinke helling of regen gaat hij wel hoger.
En precies wat @!null zegt, elektrisch fietsen is altijd nog 100% beter dan auto rijden.
Anders even voor een klein dingetje naar de bouwmarkt hup in de auto nu pak ik gauw even de fiets.
Is bijna net zo snel en je krijgt nog wat beweging ook plus het kost geen parkeergeld en benzine.
Vrouwlief brengt de jongste tegenwoordig ook op de fiets naar school die ging anders altijd met de auto ( als het met bakken uit de lucht komt nog in de auto natuurlijk)
Bij kansrekening (niet kansberekening) gaat het in dit geval over verwachte winst, en die is negatief. Dat de kans klein is, zegt lang niet alles.Rzaan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:49:
[...]
Juist omdat ik zo goed ben in kansberekening, doe ik nooit mee met een loterij
Die kans is namelijk onnoemelijk klein.
Niet waar. Het gaat om de kleine ondernemers regeling, daar mag je geen omzet achterhouden. Voor je btw teruggave heb je wel die vrijheid.Rzaan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:49:
Het is niet echt een valse belastingaangifte.
Want als je een gewoon bedrijf hebt, hoef je ook niet al je facturen in te dienen bij de belastingen.
Tenminste... niet je inkoopfacturen. Dat is een keuze.
Maar de accountant krijgt de boetes niet als je gepakt wordt. Aangezien je je als ondernemer schuldig maakt aan fraude, word je streng aangepakt (en mag je naast de boetes ook de komende jaren btw aangiftes doen voor je zonnepanelen).Dat schijnt allemaal wel mee te vallen, begrijp ik van een accountant.
Ik mis onze bakfiets nog elke week wel een keer... De weekboodschappen, idd met zooi naar het afvalscheidingsstation, wat groots op marktplaats gekocht (televisie, kinderfiets), met mijn cameraspullen naar de hei om Perseïden te fotograferen, dat ging allemaal zo makkelijk met de Gazelle Cabby. Nu zijn een aantal van die dingen toch een autorit wat vaak gewoon meer gedoe is.!null schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:51:
Ik ben zelfs een keer met de bakfiets helemaal vol naar de stort geweest. Superhandig want het was zaterdagochtend en ik kon zo om de wachtrij heen
Wil wel even kwijt dat ik vind dat die boeven van Gazelle het canvas van de bak ook best los hadden kunnen verkopen, ipv alleen inclusief het metalen frame voor bijna € 500. #pootuitdraaien
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Die Gazelle is geloof ik wel fijn.
Wij hebben een dure Urban Arrow (ook nog het topmodel want die was op voorraad). Maar ze schrijven af, en eigenlijk is het een betere investering geweest dan onze elektrische auto, als je het vertaalt naar hoeveel plezier je er van hebt
Maar het is gewoon extra bonus omdat de routes naar school en naar het strand gewoon veel fijner zijn op de fiets en korter, waardoor het niet echt langer duurt dan de auto.
We gaan dan ook naar een plek op het strand waar je niet met de auto kan komen, helpt ook.
Denk dat een ondernemer nog nooit een boete heeft gehad omdat hij te weinig btw aftrek heeft gedaan.KabouterSuper schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:45:
[...]
Bij kansrekening (niet kansberekening) gaat het in dit geval over verwachte winst, en die is negatief. Dat de kans klein is, zegt lang niet alles.
[...]
Niet waar. Het gaat om de kleine ondernemers regeling, daar mag je geen omzet achterhouden. Voor je btw teruggave heb je wel die vrijheid.
[...]
Maar de accountant krijgt de boetes niet als je gepakt wordt. Aangezien je je als ondernemer schuldig maakt aan fraude, word je streng aangepakt (en mag je naast de boetes ook de komende jaren btw aangiftes doen voor je zonnepanelen).
Dat zeg ik toch. Het gaat erom dat je frauduleus aanspraak maakt op de kleine ondernemers regeling.ds23man schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:10:
[...]
Denk dat een ondernemer nog nooit een boete heeft gehad omdat hij te weinig btw aftrek heeft gedaan.
ds23man schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:10:
[...]
Denk dat een ondernemer nog nooit een boete heeft gehad omdat hij te weinig btw aftrek heeft gedaan.
Wat gebeurt er dan als ik de ene factuur betaal vanuit de Kleine Onernemings Regeling en mijn vrouw (of desnoods mijn broer) de andere?KabouterSuper schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:45:
Niet waar. Het gaat om de kleine ondernemers regeling, daar mag je geen omzet achterhouden. Voor je btw teruggave heb je wel die vrijheid.
Waarom zou je meer ondersteuning willen bij regen?HereIsTom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:53:
[...]
we fietsen meestal alleen in de 2e ondersteuning van de 5 zodat het nog een beetje op gewoon fietsen lijkt.
Alleen bij een flinke helling, regen of wind gaat hij wel hoger.
is dat zo?KabouterSuper schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:16:
[...]
Dat zeg ik toch. Het gaat erom dat je frauduleus aanspraak maakt op de kleine ondernemers regeling.
Er is geen verplichting om je instalatie aan te melden bij de belasting die verplichting is een tijdje geleden afgeschaft. dus je hoeft je panelen niet aan te melden, het mag wel.. wat dus zou mogen is de instalatie opsplitsen en na elkaar te instaleren het eerste deel is dan de eerste aanmelding de 2e de uitbreiding die je niet aanmeld. gebeurd al aan de lopende band omdat mensen geen zin hebben om voor een uitbreiding van een paar panelen allemaal moeite te doen voor die paar euro btw terug gaaf. je kan het dan ook doen om niet over de kor grens te gaan. oftewel de nieuwe panelen zijn geen onderdeel van de ondernemening en zijn gewoon prive eigendom waar je btw over hebt betaald je kan dus geen btw terug vragen maar het telt dus ook niet mee voor de kor. Dit kan met een tussenpauze van jaren of een dag.. en wellicht een min of een sec. maargoed ik zou het voor de zorgvuldigheid bij een dag houden. mocht je geen gebruik kunnen maken van het forfait kan het wel leuk worden om uit te rekenen wat je nu eigenlijk aan eigenverbruik hebt van het zakelijke deel.
dan ben je sneller thuisGudZ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:21:
[...]
Waarom zou je meer ondersteuning willen bij regen?
In z’n 5 met 30km per uur ben je sneller thuisGudZ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:21:
[...]
Waarom zou je meer ondersteuning willen bij regen?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik denk dat je met deze redenatie mis zit.twain4me schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:35:
[...]
is dat zo?
Er is geen verplichting om je instalatie aan te melden bij de belasting die verplichting is een tijdje geleden afgeschaft. dus je hoeft je panelen niet aan te melden, het mag wel.. wat dus zou mogen is de instalatie opsplitsen en na elkaar te instaleren het eerste deel is dan de eerste aanmelding de 2e de uitbreiding die je niet aanmeld. gebeurd al aan de lopende band omdat mensen geen zin hebben om voor een uitbreiding van een paar panelen allemaal moeite te doen voor die paar euro btw terug gaaf. je kan het dan ook doen om niet over de kor grens te gaan. oftewel de nieuwe panelen zijn geen onderdeel van de ondernemening en zijn gewoon prive eigendom waar je btw over hebt betaald je kan dus geen btw terug vragen maar het telt dus ook niet mee voor de kor. Dit kan met een tussenpauze van jaren of een dag.. en wellicht een min of een sec. maargoed ik zou het voor de zorgvuldigheid bij een dag houden. mocht je geen gebruik kunnen maken van het forfait kan het wel leuk worden om uit te rekenen wat je nu eigenlijk aan eigenverbruik hebt van het zakelijke deel.Gelukkig is het vanaf volgend jaar helemaal geen probleem en is er helemaal geen grens meer.
Voor iedereen geld dat de panelen prive bezit zijn behalve wanneer je ze zakelijk aanschaft en dat kan alleen als je al ondernemer bent en de panelen zakelijk inzet.
Zodra je producten en/of diensten levert en je jaaromzet is groter dan € 1800 dan moet je je melden als btw-ondernemer.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ik ben eigenlijk wel verbaasd... kennelijk is fiscale fraude tegenwoordig acceptabel?Ronald.42 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:59:
[...]
Dat hoeft ook niet...
Dat er hier op tweakers zo maar over mag worden gesproken zonder dat de mods optreden?
De vraag is of het wel fraude is.aip schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:49:
[...]
Ik ben eigenlijk wel verbaasd... kennelijk is fiscale fraude tegenwoordig acceptabel?
Dat er hier op tweakers zo maar over mag worden gesproken zonder dat de mods optreden?
Daarover verschillen de meningen.
Ik zie het niet als fraude.
Als mijn partner die geen ZZP'er is de hoofdfactuur betaalt over de aanschaf en aansluiting van zonnepanelen, en ik als ZZP'er een veel kleinere factuur betaal (maar als prive-persoon) dan is nog maar de vraag of dit fraude is.
De leverancier van de zonnepanelen wist het me niet te vertellen.
Ook een accountant vond het onduidelijk.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen fraude is.
Maar het feit dat er op allerhande forums (niet alleen op Tweakers) veel over gedebatteerd wordt, geeft wel aan wat voor grijs gebied het is.
Historisch gezien, is de btw-teruggave een loophole. Wat je als particulier deed was:Rzaan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:21:
[...]
De vraag is of het wel fraude is.
Daarover verschillen de meningen.
Ik zie het niet als fraude.
Als mijn partner die geen ZZP'er is de hoofdfactuur betaalt over de aanschaf en aansluiting van zonnepanelen, en ik als ZZP'er een veel kleinere factuur betaal (maar als prive-persoon) dan is nog maar de vraag of dit fraude is.
De leverancier van de zonnepanelen wist het me niet te vertellen.
Ook een accountant vond het onduidelijk.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen fraude is.
Maar het feit dat er op allerhande forums (niet alleen op Tweakers) veel over gedebatteerd wordt, geeft wel aan wat voor grijs gebied het is.
1) aanmelden als ondernemer
2) de zonnepanelen kopen en de btw in hetzelfde jaar terugvorderen.
3) vrijstelling voor btw aangifte aanvragen mbv kleine-ondernemersregeling vanaf het jaar erop, zodat je de winst van de teruggeleverde energie niet hoeft af te dragen.
Deze truc werkte zo goed dat de belastingdienst er veel werk aan had. Om die reden is de constructie geformaliseerd en zijn de procedures versimpeld.
Vraag is of je nog steeds formeel als ondernemer geregistreerd wordt bij de belastingdienst? Ik denk van wel.
Dat is inderdaad superfijn en heb ik ook meerdere keren gedaan, totdat iemand van de stort vond dat ik aan het voordringen was met mijn bakfiets!null schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:51:
Ik ben zelfs een keer met de bakfiets helemaal vol naar de stort geweest. Superhandig want het was zaterdagochtend en ik kon zo om de wachtrij heen
Zelf zag ik het probleem niet zo, want ik ben zo weer weg en neem een stuk minder plek in dan een auto. Zeker als je bedenkt dat al die auto’s met aanhanger een stuk langer bezig zijn met alles in de juiste containers gooien. Aan de andere kant waren die rij met auto’s er wel eerder dan ik.
Sindsdien ga ik niet meer op zaterdag.
Van klussen krijg je grijze haren
https://electrek.co/2022/...wners-help-end-brownouts/
Dit is natuurlijk wel de volgende stap in gridstorage. Wat zal de uitwerking zijn van oncontroleerbare gridstorage op de SPOT prijs en de netstabiliteit (het heeft geen eigenlijke invloed op de prijs, maar mensen zullen wel opeens ongepland meer stroom afnemen bij lage prijzen waardoor er ongepland meer vermogen op het net gezet moet worden) en op deze manier kun je dat sturen.
Wat voor extra voordeel heeft een bedrijf dan van een auto op grijs kenteken? Zo'n (bestel)auto heeft een lager belastingtarief op de aanschaf - ongeacht wie 'm koopt - en dat is toch dat? (Tenzij je 'm vervolgens tot personenauto verbouwt.)ds23man schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:02:
Ik zou zeggen, neem een auto op grijs kenteken op je naam en wacht af of je het lage tarief betaald.....
Loophole? Gewoon hoe dat werkt(e)!KabouterSuper schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:04:
Historisch gezien, is de btw-teruggave een loophole.
Dat klopt.Deze truc werkte zo goed dat de belastingdienst er veel werk aan had.
En vandaar dat aankomende 0% BTW tarief. Veel makkelijker voor de Belastingdienst.
Ik zeg dit ook steeds, maar is dit eigenlijk al officieel bevestigd?Gwaihir schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:09:
En vandaar dat aankomende 0% BTW tarief. Veel makkelijker voor de Belastingdienst.
Bedoelen ze niet het omgekeerde? Nl. dat als er ongepland meer vermogen op het net gezet moet worden(Brown out??), dan stoppen de powerwalls met laden en leveren energie(a die 2 dollar per kWh).Maasluip schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:02:
Tesla maakt een gedistribueerde grid storage met hun powerwalls en betaalt gebruikers daarvoor. $2 /kWh.
https://electrek.co/2022/...wners-help-end-brownouts/
Dit is natuurlijk wel de volgende stap in gridstorage. Wat zal de uitwerking zijn van oncontroleerbare gridstorage op de SPOT prijs en de netstabiliteit (het heeft geen eigenlijke invloed op de prijs, maar mensen zullen wel opeens ongepland meer stroom afnemen bij lage prijzen waardoor er ongepland meer vermogen op het net gezet moet worden) en op deze manier kun je dat sturen.
[ Voor 39% gewijzigd door Surfari op 27-06-2022 20:17 ]
Als Tesla dat hier in Nederland zou doen kunnen ze gebruik maken van Gopacs (in samenwerking dus met een energiemaatschappij) of Equigy
Punt is dat je dat moet coördineren wil je dit effectief kunnen inzetten. Sowieso in geval van mogelijke brownouts, Tennet publiceert dagelijks vragen voor noodvermogen. Burgers kunnen hier niet op inschrijven en zullen hier (op een uitzondering na) niet op acteren. Je moet dit organiseren.Surfari schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:15:
[...]
Bedoelen ze niet het omgekeerde? Nl. dat als er ongepland meer vermogen op het net gezet moet worden(Brown out??), dan stoppen de powerwalls met laden en leveren energie(a die 2 dollar per kWh).
Er wordt gesproken overbrownouts en ik weet niet hoe de amerikaanse energiemarkt werkt, maar hier kun je er geld mee verdienen.
Bijvoorbeeld morgen: als burger koop je tussen 13:00 en 14:00 tegen 0,279 €/kWh in (consumentenprijs) en tussen 19:00 en 20:00 verkoop je tegen 0,471 €/kWh (kale stroomprijs).
Wat nu als je dit als energieleverancier tegen 0,163 €/kWh inkoop kunt doen.
In principe kun je hier wel aan mee doen als consument, bijvoorbeeld met je EV via Jedlix wat weer via Equigy werkt. Maar er is meer nodig ja.Maasluip schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:22:
[...]
Punt is dat je dat moet coördineren wil je dit effectief kunnen inzetten. Sowieso in geval van mogelijke brownouts, Tennet publiceert dagelijks vragen voor noodvermogen. Burgers kunnen hier niet op inschrijven en zullen hier (op een uitzondering na) niet op acteren. Je moet dit organiseren.
Maar de energieleverancier kan dit niet doen. Daarvoor heb je "assets" nodig (een fabriek, een opslag, een EV etc) die bij de klanten staat.Er wordt gesproken overbrownouts en ik weet niet hoe de amerikaanse energiemarkt werkt, maar hier kun je er geld mee verdienen.
Bijvoorbeeld morgen: als burger koop je tussen 13:00 en 14:00 tegen 0,279 €/kWh in (consumentenprijs) en tussen 19:00 en 20:00 verkoop je tegen 0,471 €/kWh (kale stroomprijs).
Wat nu als je dit als energieleverancier tegen 0,163 €/kWh inkoop kunt doen.
Daarom kan het goed werken als jouw stuurbare zaken gecontroleerd worden door je energiemaatschappij. Door een energie maatschappij die niet alleen met de uurprijs werkt maar ook op balancering en congestie markten etc. Maar dan is de uitdaging dat het voor jou alsnog wel werkt zodra je je auto wil gebruiken of waar het ook om gaat.
De helderste dagen zijn in mijn ervaring niet per sé de recorddagen. Mijn record was 18 mei 2021:zonnefreak schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:13:
Gisterenavond, lekkere regenbui gehad over de zonnepanelen. Die zijn dus schoon. Vannacht goed afgekoeld en de temperatuur is nu nog lekker laag. Hopelijk blijft het de hele dag helder weer. Ik denk dat het vandaag zomaar eens een dag voor record opbrengsten kan gaan worden.Is weer eens een mooie test voor de installaties.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jEiFrq6839UTMCykI09hJVZi.png?f=user_large)
Zoals je kan zien niet helemaal smooth. Maar waarschijnlijk was de opwek tijdens het dagdeel zonder directe belichting van de zon beter door weerkaatsing van zonlicht op bewolking. Alle andere dagen boven de 38 kWh in mijn geval vertonen ook wel ergens een kleine imperfectie.
Ter vergelijking een dag die volledig helder was (8 mei 2022), hier is de opwek in de ochtend lager, en omdat (vermoedelijk) de panelen warmer worden is het piekvermogen ook lager:
[ Voor 19% gewijzigd door RulazZ op 28-06-2022 09:08 ]
Goede vraag. Nog niet, vermoed ik: ik vind gemakkelijk terug dat het een goed ontvangen kabinetsplan is (per eind april). Helaas zijn de media er dan notoir slecht in nogmaals te berichten wanneer de kogel door de kerk is (= door tweede en eerste kamer), en dat zou dan in dit geval ook wel snel zijn gegaan.Rzaan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:19:
Ik zeg dit ook steeds, maar is dit eigenlijk al officieel bevestigd?
Ik verwacht het pas diep in het najaar op de een of andere overheidssite (zoals die van de Belastingdienst). Je zou zelf de officiële bekendmakingen in de gaten kunnen houden
Zoals anderen ook aangeven, gaat 't bij die VPP juist om het ineens leveren van capaciteit ter stabilisatie.Maasluip schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:02:
Ten aanzien van je (door mij vet gemaakte) stelling: ik denk niet dat dit zo ongepland is: het is exact wat het lage tarief op zo'n tijd probeert aan te moedigen en het aantal EVs, thuisaccu's, en wasmachines dat er voor gaat loopt van dag tot dag héél rustig op.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.