Theoretische vraag: zou het mogelijk zijn zelf een netgekoppelde huisaccu te bouwen? Ik zie het volgende voor me:
Ik heb een Raspberry Pi met DSMR reader in de meterkast, dus ik kan heel makkelijk (bv met MQTT) de huidige consumptie/productie data versturen naar een andere Raspberry Pi, of een ESP32 oid. Deze Pi kan dan een acculader aan- en uit zetten*, een netgekoppelde omvormer aan- en uit zetten**, en een set 24v of 48v lithium accu's gebruiken voor opslag.
* Op zijn simpelst, gewoon aan en uit, bepaald door genoeg overschot voor het vermogen van de lader, als er een lader te koop is die door een Pi traploos geregeld kan worden, dan op die manier
** Ook hier: op zijn simpelst, gewoon aan en uit, bepaald door genoeg tekort zodat er niet uit de accu naar het net teruggeleverd wordt, als er een omvormer te koop is die door een Pi traploos geregeld kan worden, dan op die manier
Op die manier kan ik in die Pi wat slimheid creëren op basis van een weer-API en voorspelbare verbruikspieken (IF nu_veel_zon(TRUE) AND komende_dagen_veel_zon(FALSE) THEN fill_battery(100%), IF morgen_EV_helemaal_opladen(TRUE) THEN fill_battery(100%), dat soort dingen), de softwarekant zie ik wel voor me om te maken, maar de vermogenskant is geen terrein waarmee ik ervaring heb.
Ik snap heel goed dat er risico's zijn, en dat is zeker iets om (goed) over na te denken, maar ik ben vooral benieuwd of de zaken die hiervoor nodig zouden zijn (door een Pi of ESP32 regelbare lader en omvormer) überhaupt te koop zijn. Ik kan ze niet vinden. Accu's zijn geen probleem, 48v rack mount accu's met ingebouwd BMS zijn gewoon te koop en niet eens meer zo duur.
Ik ben benieuwd of mijn mede-tweakers hier ook wel eens over nagedacht hebben. Kijk, als het financieel interessant(er) wordt kan ik er altijd nog 10k tegenaan gooien en een complete unit kopen, maar zelf bouwen (of in ieder geval er over nadenken) is natuurlijk veel leuker
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar