Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 119 Laatste
Acties:
  • 527.465 views

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-11 11:33

Rzaan

Altijd zoekende

Gwaihir schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Zoals anderen ook aangeven, gaat 't bij die VPP juist om het ineens leveren van capaciteit ter stabilisatie.

Ten aanzien van je (door mij vet gemaakte) stelling: ik denk niet dat dit zo ongepland is: het is exact wat het lage tarief op zo'n tijd probeert aan te moedigen en het aantal EVs, thuisaccu's, en wasmachines dat er voor gaat loopt van dag tot dag héél rustig op.
Deze discussie gaat een beetje (veel) boven mijn pet, maar hier zijdelings op inhakend:
Ik overweeg om een elektrische auto te gaan kopen over anderhalf jaar.
Nu zou ik graag deze auto als thuis-accu gaan gebruiken.
Ik weet dat hier al proeven mee lopen, in Utrecht volgens mij.
Hoe zijn de ontwikkelingen op dit gebied?
Waar moet ik rekening mee houden?
Bij 1 offerte die ik aanvroeg voor nog te plaatsen zonnepanelen, gaf de installateur aan dat je dan een iets andere omvormer moet hebben.
Een andere installateur had er nog nooit van gehoord (dat dit iets voor je omvormer betekent)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:02
Rzaan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:39:
Een auto die er geschikt voor is. En volgens mij bestaan die nog niet....
En PV heeft er al helemaal niets mee te maken. PV knoop je direct aan een accu (mits omvormer geschikt is), maar dat staat dan weer los van je auto.

[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 28-06-2022 17:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Rzaan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Deze discussie gaat een beetje (veel) boven mijn pet, maar hier zijdelings op inhakend:
Ik overweeg om een elektrische auto te gaan kopen over anderhalf jaar.
Nu zou ik graag deze auto als thuis-accu gaan gebruiken.
Ik weet dat hier al proeven mee lopen, in Utrecht volgens mij.
Hoe zijn de ontwikkelingen op dit gebied?
Bij 1 offerte die ik aanvroeg voor nog te plaatsen zonnepanelen, gaf de installateur aan dat je dan een iets andere omvormer moet hebben.
Een andere installateur had er nog nooit van gehoord (dat dit iets voor je omvormer betekent)
Dat leek me ook wel wat met m'n renault Zoe.
Echter info opgevraagd bij Venematech en die geven aan dat het alleen nog maar mogelijk is met een CHAdeMO aansluiting.
En de Zoe heeft een CCS2 aansluiting.

T.a.v. de omvormer: daar is wel iets voor te zeggen omdat je anders een solaromvormer hebt die van gelijkstroom wisselstroom maakt en daarnaast een autoomvormer die hetzelfde doet.

Het mooiste is dan ook een solaromvormer die ook een gelijkstroom uitgang heeft waarmee je rechtstreeks de auto kunt laden. Of het er al is (en ook werkt) dat weet ik niet.

Daarnaast heb je dan nog de keuze of de auto 's nachts ontlaadt (naast huidige stroomnetwerk) of dat hij ook het huis van stroom kan voorzie ingeval van blackout (dit vereist eilandbedrijf)

Je ziet het. Er is nog genoeg uit te zoeken!
:) :)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:23:
En PV heeft er al helemaal niets mee te maken. PV knoop je direct aan een accu (mits omvormer geschikt is), maar dat staat dan weer los van je auto.
Toch wel: voor het laden van de auto op PV (of het laden van een eventuele thuisaccu vanuit de auto accu) sla je idealiter de conversie naar en van AC over. Tevens kan je auto dan DC aan het huis leveren en hoeft het zelf dus niet zo'n (sterke) DC naar AC converter aan boord te hebben (die evt. ook nog 'ns op meerdere fasen werkt).

Maar da's op dit moment vooral theorie en hier en daar een kinderschoen..
(Spannend of de huidige auto alhier 't nog volhoudt totdat..)

• Andrehj
Gwaihir schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:45:
[...]

Toch wel: voor het laden van de auto op PV (of het laden van een eventuele thuisaccu vanuit de auto accu) sla je idealiter de conversie naar en van AC over. Tevens kan je auto dan DC aan het huis leveren en hoeft het zelf dus niet zo'n (sterke) DC naar AC converter aan boord te hebben (die evt. ook nog 'ns op meerdere fasen werkt).

Uiteraard wil je die twee conversies overslaan en direct je auto (evt via een accu) laden met PV.
Solar edge heeft al zoiets, maar dat is slechts een 1-fase omvormer, en daardoor voor velen met veel PV en een elektrische auto al niet geschikt. Bovendien is dat systeem ook niet geschikt voor V2G, vooral ook omdat daarvoor nog geen auto's beschikbaar zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gwaihir schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:45:
[...]

Dat zou ik alleen doen als dat integraal werken van systemen een standaard is en het lang en het breedt uit de kinderschoenen is. Tot die tijd pak ik denk ik liever losstaande systemen. (ik ga maar vast wat extra ruimte in de meterkast reserveren voor al die CT klemmen. :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-06-2022 18:27 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:06
Het is wel de verwachting ja dat het straks allemaal V2G is. Of je ook echt met hoog voltage DC je auto gaat laden is de vraag, en zou je zonneomvormer dus ook in de buurt moeten hangen. Terwijl je nu wellicht al zonnepanelen hebt.

Qua laadpaal opzich wel weer mooi als je direct voor V2G gaat als je toch geld uit gaat geven, maar ik weet niet of de meerprijs uit kan.

Ik zou eigenlijk meer zorgen dat je in ieder geval kan laden met de zon. En wellicht voorsorteren op een fabrikant die bezig is met smartgrid, maar dat kan ook "buitenom" zoals met Jedlix.

V2G is toch eigenlijk ook, zoals de naam zegt, vooral voor het grid. V2H lijkt er heel erg op, en is wat veel mensen eigenlijk willen. Alleen weten ze dan niet goed wat ze willen, is mijn idee.
Want zuiver V2H is amper bruikbaar. Alleen nuttig om een lagere capaciteitsaansluiting te kunnen nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 29-06-2022 10:52 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:03

Proton_

Team Welles

Eilandbedrijf vereist een transferswitch en is dus ingrijpender dan een andere auto of laadpaal.

Een auto met stopcontact (Ioniq 5 b.v.) zou je wel op de generatoringang kunnen zetten van een off grid inverter/lader (MultiplusII, Sunny Island, chinees broertje). Dan houd je zelf volledige controle over laden en ontladen van de auto en ben je onafhankelijk van de laadpaal, maar heb je wel een kleine thuisaccu nodig, 2 kWh is al een leuk begin.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:20
Heeft niets met V2G of V2H te maken, maar ik heb voor onze Plugin Prius een 500W (pure sinus) omvormer gekocht, een 60A automatische zekering, en een set Anderson stekkers. In de kofferbak ligt nu vast op de 12V accu aangesloten een snoer met de zekering en een Anderson stekker, en in de schuur heb ik de omvormer liggen met daaraan de andere Anderson stekker.

Als we een keer een stroomstoring hebben, zet ik de auto aan op "Ready", plug de omvormer in, trek een verlengsnoer mijn huis in, en kan dan voor lange tijd de koelkast, wat verlichting en telefoonladers e.d. aan de praat houden.

In Ready mode laadt de auto in eerste instantie de 12V accu bij uit de tractie-accu. Als de tractie-accu onder een bepaald laadniveau komt zal de auto de benzinemotor starten, en hiermee de tractie-accu bijladen tot boven een bepaald minimum, en dan de motor weer stoppen. In YT-video's zie ik mensen (vnl in de VS) dit meerdere dagen doen als ze door een grote storm oid langere tijd zonder stroom zitten. Nu verwacht ik in Nederland, en zeker in de Randstad, geen stroomstoring van meerdere dagen, maar ook een uurtje of twee is fijn om te kunnen overbruggen. Hiermee heb een aardige noodstroomvoeding klaar liggen denk ik zo.

Overigens is het wel zwaar inefficiënt; als ik met een OBD2 app kijk dan verbruikt de auto zelf in Ready mode al 0,3 kW, dus zelfs als ik een volle 500W zou pakken is het hooguit 60% efficiënt, en bij lagere afname wordt dat snel slechter. Maar het is ook niet voor regulier gebruik bedoeld, alleen voor noodgevallen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:14
Gaat je hoofdzekering dan uit bij storing? Anders frituur je de monteurs aan de andere kant van de kabel.

Of stop je die apparatuur in een aparte stekkerdoos?

[ Voor 21% gewijzigd door Cpt.Chaos op 29-06-2022 11:58 ]

• JeroenH
Cpt.Chaos schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:58:
Gaat je hoofdzekering dan uit bij storing? Anders frituur je de monteurs aan de andere kant van de kabel.

Of stop je die apparatuur in een aparte stekkerdoos?
In een aparte stekkerdoos, de paar dingen die ik in die situatie run zijn geheel los van het net.

-edit-

Kijk, hier draait als test iets van een kleine 200W op de Prius, dat heb ik een tijdje laten draaien zo en dat ging prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rmRUE9cqFRC5lOKZEtkydTQpIA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jrXiQgRe7OF56T5ZHtvRaRN.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 29-06-2022 12:37 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JeroenH schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:44:
Heeft niets met V2G of V2H te maken, maar ik heb voor onze Plugin Prius een 500W (pure sinus) omvormer gekocht, een 60A automatische zekering, en een set Anderson stekkers. In de kofferbak ligt nu vast op de 12V accu aangesloten een snoer met de zekering en een Anderson stekker, en in de schuur heb ik de omvormer liggen met daaraan de andere Anderson stekker.

Als we een keer een stroomstoring hebben, zet ik de auto aan op "Ready", plug de omvormer in, trek een verlengsnoer mijn huis in, en kan dan voor lange tijd de koelkast, wat verlichting en telefoonladers e.d. aan de praat houden.

In Ready mode laadt de auto in eerste instantie de 12V accu bij uit de tractie-accu. Als de tractie-accu onder een bepaald laadniveau komt zal de auto de benzinemotor starten, en hiermee de tractie-accu bijladen tot boven een bepaald minimum, en dan de motor weer stoppen. In YT-video's zie ik mensen (vnl in de VS) dit meerdere dagen doen als ze door een grote storm oid langere tijd zonder stroom zitten. Nu verwacht ik in Nederland, en zeker in de Randstad, geen stroomstoring van meerdere dagen, maar ook een uurtje of twee is fijn om te kunnen overbruggen. Hiermee heb een aardige noodstroomvoeding klaar liggen denk ik zo.

Overigens is het wel zwaar inefficiënt; als ik met een OBD2 app kijk dan verbruikt de auto zelf in Ready mode al 0,3 kW, dus zelfs als ik een volle 500W zou pakken is het hooguit 60% efficiënt, en bij lagere afname wordt dat snel slechter. Maar het is ook niet voor regulier gebruik bedoeld, alleen voor noodgevallen.
In een ander topic over warmtepompen ging het over het bevriezingsgevaar bij sommige pompen.
Mocht de stroom uitvallen en het is buiten -10.
Wellicht zou dit systeem de warmtepomp dusdanig zachtjes kunnen laten draaien dat de warmtepomp niet bevriest. Niet dat je huis nog verwarmd wordt, maar alleen maar een beetje stroming op gang houden van het water in het systeem.

• JeroenH
Rzaan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:51:
In een ander topic over warmtepompen ging het over het bevriezingsgevaar bij sommige pompen.
Wellicht zou dit systeem de warmtepomp dusdanig zachtjes kunnen laten draaien dat de warmtepomp niet bevriest. Niet dat je huis nog verwarmd wordt, maar alleen maar een beetje stroming op gang houden van het water in het systeem.
Ja, zou kunnen als je het opgenomen vermogen kunt limiteren tot 500W. Sommige dappere lieden sluiten 1000W-omvormers aan op hun Prius, dus met meer lef dan ik heb zou dat ook nog kunnen. Wat het exacte vermogen van de 12V DC/DC-converter in de auto is is niet heel duidelijk, maar 100A in totaal zou hij wel moeten kunnen leveren. Ik weet echter niet hoeveel van die 0,3 kW die de auto zelf verbruikt via de DC/DC-converter gaat, en met dat soort onzekerheden in het spel vond ik 500W wel mooi.

Overigens zijn er ook avonturiers die hoge-spannings omvormers gebruiken, deze direct op de tractie-accu aansluiten en dan tot wel 5kW trekken. Aan dat soort dingen ga ik me niet wagen. Ik wil mijn woning bij een stroomstoring verlichten met lampen, niet met het schijnsel van een brandende Prius op de oprit :P

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:21

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:51:
[...]

Water in een warmtepomp? dat lijkt me niet.
Bevriezing zal eerder slaan op het vastvriezen van de ventilator door ijsvorming.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:06
de Peer schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Bevriezing zal eerder slaan op het vastvriezen van de ventilator door ijsvorming.
Zeker wel water in buitenstaande monoblock warmtepomp, wordt genoeg gedaan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• de Peer

de Peer

under peer review

!null schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Zeker wel water in buitenstaande monoblock warmtepomp, wordt genoeg gedaan.
ah check. gewoon het watercirquit.
Ik dacht alleen aan de koelleidingen die normaal tussen binnen- en buitenunit zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 29-06-2022 13:08 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zonder warmtevraag laat mijn monoblock de pomp elk half uur even lopen als het buiten kouder is dan 4 graden.
Dan gaat het verbruik van 9 watt omhoog naar 40 watt gedurende hooguit een minuut.
Dit kan je dus erg lang volhouden :)

Het thermisch verlies is dan ca 20-30W, elektrisch dus minder dan 7W.

Het minimale elektrisch vermogen van de compressor is trouwens 500 watt, dus dat gaat lastiger in noodbedrijf.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kun je geen UPS aansluiten op een warmtepomp?
Net zoals ze bij computers doen?

• JeroenH
Rzaan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:32:
Ja, maar let op dingen als aanloopstroom. Veel verbruikers met een zware elektromotor (zoals een compressor in een warmtepomp) hebben bij het starten van die motor korte tijd een hoog piekverbruik. Die moet je UPS wel kunnen leveren zonder af te schakelen. Als je warmtepomp een softstart heeft wordt die piek uitgespreid, en is het minder/geen probleem.

Het is een kwestie van de specs van je warmtepomp en een eventuele UPS naast elkaar leggen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Rzaan ja, maar je wil dan ook voorkomen dat de compressor gaat draaien, anders is het in een kwartier klaar :)
Vaillant heeft daar een contact voor (bedoeld voor load shedding). Andere merken waarschijnlijk ook :)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Andrehj schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:23:
[...]

Een auto die er geschikt voor is. En volgens mij bestaan die nog niet....
Die gestaan al jaren. Met CHAdeMO aansluiting (o.a. Nissan)
En je hebt er wel iets meer dan een "iets andere" omvormer voor nodig. Eentje van rond de 4000 €.
Hier in de gemeente hangen de deelauto's (CHAdeMO) op bepaalde plaatsen ook al geruime tijd aan een bi-directionele omvormer om energie af te nemen van de zonne-panelen op een openbaar gebouw en, indien nodig, energie terug te leveren aan dat openbaar gebouw.
De nieuwste CCS EV's uit de VAG stal hebben de hardware ook al aan boord (voor de omvormer zal je dan zelf moeten zorgen, indien V2H) maar vragen nog een software aanpassing om de werking vrij te geven.
De meeste netwerken zijn er ook nog niet op voorbereid (indien V2G).
VAG werkt ook al aan laadpalen die de DC stroom van PV zonder conversie rechtsteeks als DC laadt in hun EV's.
Ik verwacht een echte doorbraak voor CCS bi-directioneel laden ergens rond 2024.
Juist op tijd voor de volgende EV. :)

Ik "knoop" toch al geruime tijd mijn PV productie (gedeeltelijk) aan de accu van de EV.
(Situatie in Vlaanderen waar het voor mij voordeliger is overproductie PV naar de accu van de EV te zenden dan eerst naar het net en daarna van net terug richting EV.)

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2022 17:48 ]

• IvoB2
Rzaan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:32:
Gewoon een thuisaccu/omvormer met voldoende vermogen en geïnstalleerd met eilandfunctie en gaan met die banaan. Hier draait dat zelfs op één fase en een WP op 1F met inverter/softstart. Dat start nooit op vol vermogen maar bouwt zijn max. vermogen (indien nodig) geleidelijk op.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2022 14:58 ]

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:43:
Die gestaan al jaren. Met CHAdeMO aansluiting (o.a. Nissan)
[..]
Ik verwacht een echte doorbraak voor CCS ergens rond 2024.
Ja, daar zit nu dus 't probleem. Het werkt met een aansluiting waar je niet of nauwelijks nog een EV mee koopt, en nog niet echt met degene die nu normaal is..

• IvoB2
Het moet natuurlijk ook op voldoende schaal kunnen toegepast worden om economisch leefbaar te zijn.
In het geheel van individuele mobilite is het bezit van EV nog altijd een marginaal gegeven.
En wanneer je daar dan nog eens twee standaarden in hebt (gelukkig verdwijnt er in de EU één van) en je moet de eigenaren van die EV's ook nog eens overtuigen te investeren in V2X lijkt het me al niet meer zo voor de hand te liggen. Bij V2H vraag je van de eigenaar weer een bijkomende investering (tot zelfs het buiten dienst stellen van een nog werkende laadpaal en vervangen door een bi-directioneel exemplaat). Bij V2G moeten er dan weer voldoende gebruikers zijn om een impact op het net te kunnen hebben.
Maar voor mij persoonlijk kan V2H er niet snel genoeg komen. Weer een extra troef om @home off grid te kunnen gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2022 17:27 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@IvoB2 Zou je voor de duidelijkheid "CCS" nog kunnen "spellen"?
Bij mij staat CCS namelijk voor "Carbon Capture & Storage".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Net op de DLF een verontwaardigd nieuwsbericht over de boerenprotesten in NL gehoord.
Rutte en Kaag veroordelen het uitrijden van gulle bij minister (zie ook bij Spiegel.de)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• IvoB2
@dunklefaser Combined Charging System

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 29-06-2022 17:46 ]

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:38
de Peer schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Hij zal een lucht/water warmtepomp bedoelen.
Lijkt me dat bij voorkeur dat glycol gevuld is of dat er tracing om de buitenleiding zit. Het wordt ook wel eens niet gedaan. Dan komt het wel eens voor dat de boel kapot vriest. Ding in storing terwijl je op wintersport bent bijv.
Bij uitvallen van het net (tracing werkt niet meer, evt. vorstbeveiliging die circulatiepomp aanstuurt werkt niet meer) gaat dat niet zo snel in NL want we zitten hier over het algemeen niet uren en uren zonder netstroom.

• Gwaihir
  • Niet online
Wikipedia: CCS
Wikipedia: Combined Charging System

(Da's @dunklefaser, op z'n Spuit 11's)

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 29-06-2022 18:45 ]

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-11 22:35
glycol in een lucht/water monoblock verlaagt het vermogen/efficientie van de warmtepomp dus meestal is het gewoon water. en een stukje tracing, eens in zoveel minuten stukje pompen etc.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

• Surfari
JeroenH schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:39:
[...]

Ja, maar let op dingen als aanloopstroom. Veel verbruikers met een zware elektromotor (zoals een compressor in een warmtepomp) hebben bij het starten van die motor korte tijd een hoog piekverbruik. Die moet je UPS wel kunnen leveren zonder af te schakelen. Als je warmtepomp een softstart heeft wordt die piek uitgespreid, en is het minder/geen probleem.

Het is een kwestie van de specs van je warmtepomp en een eventuele UPS naast elkaar leggen.
De inverterunits doen allemaal quasi soft start(kent iemand uitzonderingen?)
Aan/uit levert wel een piek.
24v/230aH met 2,4 kW hybride inverter kan hier probleemloos de wp (Hewalex pcwu , aan/uit compressor) voeden. Via accu's en/of zonnepanelen. Niet dat ik het zo gebruik maar dat heb ik natuurlijk wel uitgeprobeerd.

• Gwaihir
  • Niet online
Modbreak:ja, dit is dus een modbreak in een moderatie arm topic.... dat zegt wel iets.

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 01-07-2022 00:40 ]

• JeroenH
Houden we het wel gezellig?

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:12

pietje63

RTFM

In deze warme dagen even naar mijn gasverbruik gaan kijken. Ca. 0.4m3 per dag, waarvan de helft verklaarbaar gebruik (gezien uur van de dag, vooral douchen). Daarnaast verdenk ik een waakvlam van de geiser. Volgens deze site verbruikt een waakvlam 60-250 m3 per jaar, wat overeenkomt met 016 tot 0.69m3 per dag. Zit dan aan de onderkant van de marge.

We hebben een HR ketel (Nefit Topline) en een losse geiser (Bosch GWH, exacte uitvoering niet bij de hand).

- klopt mijn gedachte dat de HR ketel geen waakvlam zou moeten hebben die continu gas verbruikt (lees: hier is op dat vlak niets te besparen in de zomer)?
- snel rekenend kost de wakvlam me nu zo'n EUR 120 per jaar (0.2*365*EUR 1.60). Dit maakt het eenvoudiger om een goed werkend aparaat te vervangen door een duurzamer exemplaar

De vraag is, wat is een logisch alternatief
- nieuwe gasgeiser; zou een gesloten modulerende geiser een groot verschil maken qua gebruik?
- warmtepompboiler; op termijn willen we de HR ketel vervangen door een warmtepomp. Hier al een keer naar laten kijken, en deze zal waarschijnlijk in de (vrijstaande)garage komen (waar nu ook HR ketel zit), dat maakt dat we dan nog een losse installatie voor warm water houden. Is een warmtepompboiler een logische investering? Aangezien we eigenlijk maar op 2 momenten per dag warm water gebruiken (douche in ochtend, en beetje in avond), voelt het "continu warm houden" wellicht niet logisch. Of valt dit mee?
- hybride warmtepompboilers, maar deze komen mij erg inefficient over (volgens mij grotendeels COP1 verwarming, zie bijv een gecombineerde COP 1.89, al lijkt ook een cop 2.45 haalbaar - wat nog niet eens zo slecht is)
- anything else?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
pietje63 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:48:
We hebben een HR ketel (Nefit Topline) en een losse geiser (Bosch GWH, exacte uitvoering niet bij de hand).
Weet je zeker dat deze HR ketel geen klein beetje warm water warm houdt of buffervat heeft, ondanks dat je een aparte geiser hebt?
Is een warmtepompboiler een logische investering? Aangezien we eigenlijk maar op 2 momenten per dag warm water gebruiken (douche in ochtend, en beetje in avond), voelt het "continu warm houden" wellicht niet logisch. Of valt dit mee?
Onze Bulex 150 liter warmtepompboiler gebruikt ongeveer 350 kWh per jaar.

• Surfari
In deze warme dagen even naar mijn gasverbruik gaan kijken. Ca. 0.4m3 per dag, waarvan de helft verklaarbaar gebruik (gezien uur van de dag, vooral douchen). Daarnaast verdenk ik een waakvlam van de geiser. Volgens deze site verbruikt een waakvlam 60-250 m3 per jaar, wat overeenkomt met 016 tot 0.69m3 per dag. Zit dan aan de onderkant van de marge.

- klopt mijn gedachte dat de HR ketel geen waakvlam zou moeten hebben die continu gas verbruikt (lees: hier is op dat vlak niets te besparen in de zomer)?
- snel rekenend kost de wakvlam me nu zo'n EUR 120 per jaar (0.2*365*EUR 1.60). Dit maakt het eenvoudiger om een goed werkend aparaat te vervangen door een duurzamer exemplaar

- nieuwe gasgeiser; zou een gesloten modulerende geiser een groot verschil maken qua gebruik?
- warmtepompboiler; op termijn willen we de HR ketel vervangen door een warmtepomp. Hier al een keer naar laten kijken, en deze zal waarschijnlijk in de (vrijstaande)garage komen (waar nu ook HR ketel zit), dat maakt dat we dan nog een losse installatie voor warm water houden. Is een warmtepompboiler een logische investering? Aangezien we eigenlijk maar op 2 momenten per dag warm water gebruiken (douche in ochtend, en beetje in avond), voelt het "continu warm houden" wellicht niet logisch. Of valt dit mee?
- hybride warmtepompboilers, maar deze komen mij erg inefficient over (volgens mij grotendeels COP1 verwarming, zie bijv een gecombineerde COP 1.89, al lijkt ook een cop 2.45 haalbaar - wat nog niet eens zo slecht is)
- anything else?
De Topline heeft geen waakvlam.
Heb je er wel ww op aangesloten? Topline met ww heeft meestal de mogelijkheid om te kiezen voor warwaterwisselaar warm houden of pas opwarmen als er vraag is(duurt een paar seconden langer voor er ww is), oftewel als die warm gehouden wordt kost dat gas.
Het verhaal COP en hybride is afhankelijk wat er zit en ingesteld is. Als het deugdelijk zit draait de wp als er goed rendement is en de CV als dat er niet is en ook als de warmtepomp te kort schiet.
Als je Topline ww kan doen, kan die geiser er misschien uit(leidinglengte?) en nu aansluiten op de combiketel. Die is daarna uit te breiden naar hybride(ww leiding zit dan al op locatie) of wp die beide voor zijn rekening neemt.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:12

pietje63

RTFM

@ZuinigeRijder en @Surfari veel dank voor jullie terugkoppeling
- Topline is niet aangesloten op warm water (en ook zo ingesteld). Zou dus geen verbruik moeten hebben voor warm water. Deze staat in de garage (en daar überhaupt geen water). Een dergelijke aansluiting lijkt ook niet efficiënt (want dan lange leiding naar de badkamer waar het water wordt gebruikt).
- Hybride geiser lijkt vooral combinatie van elektriciteit en warmtepomp te zijn, en niet van elektriciteit en gas (zoals bij hybride warmtepomp voor CV).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Surfari
pietje63 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:25:

- Hybride geiser lijkt vooral combinatie van elektriciteit en warmtepomp te zijn, en niet van elektriciteit en gas (zoals bij hybride warmtepomp voor CV).
Ah ja hybride boiler is idd wat anders dan hybride verwarming.
Dan klopt het cijfer wat je noemt vast wel. Die Ariston is niet de efficiëntste. T.o.v. een elektra boiler wel, maat t.o.v
gas niet rendabel, met als voorbehoud als je pv erbij kan betrekken is het weer anders. En wat gaat de gasprijs doen.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Op heise.de: "Duitsland zou tenminste 500.000 nieuwe warmtepompen per jaar krijgen."
De vraag naar warmtepompen stijgt in Duitsland zeer snel.
Twee ministeries hebben daarom met de branche de koppen bij elkaar gestoken.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dunklefaser Horen ze niet eerst te wachten tot na jarenlang wegkijken en afschuiven de boel uit de hand gelopen is? Of is dat iets typisch Nederlands?

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Proton_ Ik weet niet wat in deze context typisch NL is,
ik denk eerder dat dit aan de verschillende kabinetten Rutte I t/m IV ligt,
misschien zou in D een voortzetting van een Merkel-achtige politiek
ook iets afwachtender uitpakken - "Wir werden das schon aussitzen".

De achterliggende problemen zijn hier en in D vergelijkbaar,
zoals beschikbaarheid van materiaal en mankracht en niet te vergeten
"capaciteiten" bij de installatiebranche (=kennis & kunde).
Geslapen hebben ze in D en NL.

• Surfari
dunklefaser schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:23:
@Proton_ Ik weet niet wat in deze context typisch NL is,
ik denk eerder dat dit aan de verschillende kabinetten Rutte I t/m IV ligt,
misschien zou in D een voortzetting van een Merkel-achtige politiek
ook iets afwachtender uitpakken - "Wir werden das schon aussitzen".

De achterliggende problemen zijn hier en in D vergelijkbaar,
zoals beschikbaarheid van materiaal en mankracht en niet te vergeten
"capaciteiten" bij de installatiebranche (=kennis & kunde).
Misschien kunnen Rutte en Merkel eerst eens gaan informeren bij de compressor fabrikanten of al die hoeveelheden zo maar te leveren zijn.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Surfari schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Misschien kunnen Rutte en Merkel eerst eens gaan informeren bij de compressor fabrikanten of al die hoeveelheden zo maar te leveren zijn.
Merkel ist ja sowas von gestern! - Je volgt de Duitse politiek een klein beetje?

P.S.: Panasonic breidt de capaciteit in Tsjechië flink uit.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 30-06-2022 13:37 ]

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11 10:10

Superbeagle

Always smile

dunklefaser schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:23:
[…]
Ik begin steeds meer erin te geloven dat het woord regeren afstamt van het woord reageren.
Als regeren = vooruitzien waar was, dan had het wel zo geheten. ;)

• Surfari
More than 45 years. (Angry Gretha is verkeerd geïnformeerd de ecologische problematiek was eind jaren 70 al bekent).
Iedereen heeft vuile handen.
We en ook D zitten in een democratie
weet je wel. Men wou van nucleair af in D, laten we eerlijk zijn daar hebben ze wel aan gewerkt.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-11 16:07

- anything else?
Noch de ketel, noch de geiser heeft een waakvlam. Eventueel gasverbruik komt dan dus van gebruik van warmwater en/of warmhouden van de warmtewisselaar(s). Kijk in de gebruiksaanwijzingen naar ECO/Comfort mode. Het is uitgesloten dat de cv-ketel warmwater levert als er geen koud- en warmwaterleidingen zijn aangesloten. Maar is de cv-ketel ook expliciet ingesteld op geen warmwater of staat hij de warmtewisselaar warm te houden in de hoop dat iemand de kranen open zet? Je kunt in deze tijd van het jaar natuurlijk veilig de ketel uit zetten en kijken of dan het gasverbruik afneemt.

• Gwaihir
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:28:
[modbreak]ja, dit is dus een modbreak in een moderatie arm topic.... dat zegt wel iets.[/modbreak]
en opmerkingen over moderatie horen niet in het topic....

[ Voor 40% gewijzigd door teacher op 01-07-2022 22:56 ]

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:35
@pietje63 Misschien ff een P1 meter aansluiten en kijken waar je gas 'verliest'?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:42
Niet dat je er iets aan hebt, maar ik denk inderdaad dat m.n. het spuit11-deel hier verkeerd werd begrepen.

[ Voor 40% gewijzigd door teacher op 01-07-2022 22:58 ]

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Gramser schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Niet dat je er iets aan hebt, maar ik denk inderdaad dat m.n. het spuit11-deel hier verkeerd werd begrepen.
Als we toch eufemistisch bezig zijn, ‘spuit 11’ is duidelijk een pejoratieve uitdrukking en dus een argumentum ad hominem. Zeker niet verkeerd begrepen.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Superbeagle schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:16:
[...]

Als we toch eufemistisch bezig zijn, ‘spuit 11’ is duidelijk een pejoratieve uitdrukking en dus een argumentum ad hominem. Zeker niet verkeerd begrepen.
Eloquent! En nu weer verder met ons leven.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:42
KabouterSuper schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:48:
[...]

Eloquent! En nu weer verder met ons leven.
Vooruit, daar maken we tijd voor!

• Gwaihir
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:27:
[...]

[mbr]en opmerkingen over moderatie horen niet in het topic.... [/]
Modbreak:. Laatste keer, doorgaan is GoT vakantie

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 02-07-2022 18:56 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Superbeagle schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:16:
[...]

De uitdrukking argumentum ad hominem betekent weliswaar letterlijk 'op de mens spelen', maar wordt toch zelden gebruikt wanneer iemand naar zichzelf verwijst. Dus nee.. ik lees hieruit niet direct dat je 'm snapte.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Gwaihir het is duidelijk dat de (denk ik) bedoelde zelfspot verkeerd opgevat kon worden en dat dat blijkbaar ook gebeurd is (immers geen native speaker). Misverstand, doorgaan.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Gwaihir schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:33:
[...]

De uitdrukking argumentum ad hominem betekent weliswaar letterlijk 'op de mens spelen', maar wordt toch zelden gebruikt wanneer iemand naar zichzelf verwijst. Dus nee.. ik lees hieruit niet direct dat je 'm snapte.
Ik weet niet wat je schreef dat weggemod was en doelde op dat eerste.
Ik zie er moeilijk zelfspot in.

Maar goed, als je dat inderdaad als zelfspot had bedoeld dan excuses, en even goeie vrienden. Dit is tenslotte de kroeg.

Bewijst maar weer eens hoe moeilijk online gesprek voeren is zonder lichaamstaal en intonatie.

• IvoB2
Bekijk het positief.
Ik heb inmiddels bijgeleerd wat de uitdrukking "Spuit 11...." betekent. Had er nog nooit eerder van gehoord.
Met dank aan Reinsma R. :)
En @dunklefaser heeft bijgeleerd waar in deze context CCS voor staat.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 02-07-2022 12:57 ]

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:53:

Ik heb inmiddels bijgeleerd wat de uitdrukking "Spuit 11...." betekent.
Uitdrukkingen, daar komen vodden van. :+

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:53
Superbeagle schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Ik weet niet wat je schreef dat weggemod was en doelde op dat eerste.
Ik zie er moeilijk zelfspot in.

Maar goed, als je dat inderdaad als zelfspot had bedoeld dan excuses, en even goeie vrienden. Dit is tenslotte de kroeg.

Bewijst maar weer eens hoe moeilijk online gesprek voeren is zonder lichaamstaal en intonatie.
Een kroeg met censuur, hmm....

1 PVoutput . Dongen NB

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Censuur op een forum is niks mis mee en vaak broodnodig.
Merk aan mezelf hoe ik me wel eens laat meeslepen.
Dan word ik (terecht) teruggefloten door een moderator.
Ik ken maar weinig forums waar moderatie zo in orde is als hier bij Tweakers.

• JeroenH
Moderatie != censuur

En inderdaad is de moderatie hier op Tweakers over het algemeen van een hoog niveau.

• FransvWoerkom
Ik vrees dat deze kroeg zo niet erg duurzaam is.

• twain4me

twain4me

FransvWoerkom schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:39:
Ik vrees dat deze kroeg zo niet erg duurzaam is.
Ik ga dan wel wat vega bitterballen in de op zonne energie airfryer gooien. Als we dan toch aan greenwashing doen, dan maar lekker. (al weet ik dat met vega ballen ook niet zeker)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:47:
[...]

Ik ga dan wel wat vega bitterballen in de op zonne energie airfryer gooien. Als we dan toch aan greenwashing doen, dan maar lekker. (al weet ik dat met vega ballen ook niet zeker)
Vast lekkerder dan je eigen ballen in de frituur hangen moet je maar denken :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:43

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• trezzy
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-09-2024
Als je duurzaam wil en het moet dirt cheap zijn, dan kijk hier maar eens naar

Een thermische batterij van zand

Interview met wat meer achtergrond diepgang

[ Voor 23% gewijzigd door trezzy op 09-07-2022 17:30 ]

• FransvWoerkom
trezzy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:21:
Als je duurzaam wil en het moet dirt cheap zijn, dan kijk hier maar eens naar

Een thermische batterij van zand

Interview met wat meer achtergrond diepgang
Ja de een gebruikt zand, de ander basalt:

https://www.voordewereldv...-maakt-batterij-van-steen

• JeroenH
Theoretische vraag: zou het mogelijk zijn zelf een netgekoppelde huisaccu te bouwen? Ik zie het volgende voor me:

Ik heb een Raspberry Pi met DSMR reader in de meterkast, dus ik kan heel makkelijk (bv met MQTT) de huidige consumptie/productie data versturen naar een andere Raspberry Pi, of een ESP32 oid. Deze Pi kan dan een acculader aan- en uit zetten*, een netgekoppelde omvormer aan- en uit zetten**, en een set 24v of 48v lithium accu's gebruiken voor opslag.

* Op zijn simpelst, gewoon aan en uit, bepaald door genoeg overschot voor het vermogen van de lader, als er een lader te koop is die door een Pi traploos geregeld kan worden, dan op die manier
** Ook hier: op zijn simpelst, gewoon aan en uit, bepaald door genoeg tekort zodat er niet uit de accu naar het net teruggeleverd wordt, als er een omvormer te koop is die door een Pi traploos geregeld kan worden, dan op die manier

Op die manier kan ik in die Pi wat slimheid creëren op basis van een weer-API en voorspelbare verbruikspieken (IF nu_veel_zon(TRUE) AND komende_dagen_veel_zon(FALSE) THEN fill_battery(100%), IF morgen_EV_helemaal_opladen(TRUE) THEN fill_battery(100%), dat soort dingen), de softwarekant zie ik wel voor me om te maken, maar de vermogenskant is geen terrein waarmee ik ervaring heb.

Ik snap heel goed dat er risico's zijn, en dat is zeker iets om (goed) over na te denken, maar ik ben vooral benieuwd of de zaken die hiervoor nodig zouden zijn (door een Pi of ESP32 regelbare lader en omvormer) überhaupt te koop zijn. Ik kan ze niet vinden. Accu's zijn geen probleem, 48v rack mount accu's met ingebouwd BMS zijn gewoon te koop en niet eens meer zo duur.

Ik ben benieuwd of mijn mede-tweakers hier ook wel eens over nagedacht hebben. Kijk, als het financieel interessant(er) wordt kan ik er altijd nog 10k tegenaan gooien en een complete unit kopen, maar zelf bouwen (of in ieder geval er over nadenken) is natuurlijk veel leuker :)

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In theorie kan alles, maar zolang we nog de salderingsregeling hebben kan het gewoon nooit uit.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• reneeke1970
JeroenH schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:26:
Theoretische vraag: zou het mogelijk zijn zelf een netgekoppelde huisaccu te bouwen? Ik zie het volgende voor me:

Ik heb een Raspberry Pi met DSMR reader in de meterkast, dus ik kan heel makkelijk (bv met MQTT) de huidige consumptie/productie data versturen naar een andere Raspberry Pi, of een ESP32 oid. Deze Pi kan dan een acculader aan- en uit zetten*, een netgekoppelde omvormer aan- en uit zetten**, en een set 24v of 48v lithium accu's gebruiken voor opslag.

* Op zijn simpelst, gewoon aan en uit, bepaald door genoeg overschot voor het vermogen van de lader, als er een lader te koop is die door een Pi traploos geregeld kan worden, dan op die manier
** Ook hier: op zijn simpelst, gewoon aan en uit, bepaald door genoeg tekort zodat er niet uit de accu naar het net teruggeleverd wordt, als er een omvormer te koop is die door een Pi traploos geregeld kan worden, dan op die manier

Op die manier kan ik in die Pi wat slimheid creëren op basis van een weer-API en voorspelbare verbruikspieken (IF nu_veel_zon(TRUE) AND komende_dagen_veel_zon(FALSE) THEN fill_battery(100%), IF morgen_EV_helemaal_opladen(TRUE) THEN fill_battery(100%), dat soort dingen), de softwarekant zie ik wel voor me om te maken, maar de vermogenskant is geen terrein waarmee ik ervaring heb.

Ik snap heel goed dat er risico's zijn, en dat is zeker iets om (goed) over na te denken, maar ik ben vooral benieuwd of de zaken die hiervoor nodig zouden zijn (door een Pi of ESP32 regelbare lader en omvormer) überhaupt te koop zijn. Ik kan ze niet vinden. Accu's zijn geen probleem, 48v rack mount accu's met ingebouwd BMS zijn gewoon te koop en niet eens meer zo duur.

Ik ben benieuwd of mijn mede-tweakers hier ook wel eens over nagedacht hebben. Kijk, als het financieel interessant(er) wordt kan ik er altijd nog 10k tegenaan gooien en een complete unit kopen, maar zelf bouwen (of in ieder geval er over nadenken) is natuurlijk veel leuker :)
Goodwe heeft 48 volt laders met ingebouwd een 3000 watt inverter,en zodra accu leeg is schakelt hij backup vanaf het net in. Kost 900 euro

1 PVoutput . Dongen NB

• JeroenH
ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:29:
In theorie kan alles, maar zolang we nog de salderingsregeling hebben kan het gewoon nooit uit.
Dat snap ik helemaal, maar salderen gaat er geleidelijk uit, en ik ben graag voorbereid. Plus, als ik het een hobbyproject kan noemen mag het eerder/meer geld kosten (van mezelf) dan als ik het door een monteur laat plaatsen en alleen maar geld overmaak.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JeroenH schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:33:
Dat snap ik helemaal, maar salderen gaat er geleidelijk uit, en ik ben graag voorbereid. Plus, als ik het een hobbyproject kan noemen mag het eerder/meer geld kosten (van mezelf) dan als ik het door een monteur laat plaatsen en alleen maar geld overmaak.
Naar mijn ervaring zijn dit soort hobbyprojecten leuk in theorie, maar in de praktijk het niet waard op meerdere vlakken...

1) Duur
2) Die 'simpele' logica blijkt dikwijls toch veel te simpel om praktisch bruikbaar te zijn
3) Onderhoudsintensief en/of moeilijk te onderhouden/troubleshooten
4) Soms ook gewoon rechtuit gevaarlijk (brand/elektrocutie/...)
5) Niet half zo effectief als een commerciele oplossing

En ja, je leert er wel wat mee, maar dat kan ook door filmpjes op Youtube te kijken :+

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:50
Heb er zelf ook wel eens over nagedacht. Wat panelen via mp halen ( 200w panelen of zo ) mppt tracker cq omvormer naar zeg 15 / 24 volt raspberry voor de logica vrachtwagen accu en dan een omvormer naar 230v. Maar was puur theoretisch. Net wat de anderen zeggen zolang de salderingsregeling van kracht is heeft het echt geen zin. Tenzij je een Tiny house/ caravan op een bosperceel hebt.

• ds23man

ds23man

Eenum

Zelfs als de saldering helemaal is afgebouwd rekent het nog niet uit. Het is niet voor niets dat de installatiebranche moord en brand roept om subsidie zoals bij onze zuiderburen al ingevoerd is.

https://solarmagazine.nl/...ie-aan-voor-thuisbatterij

[ Voor 25% gewijzigd door ds23man op 13-07-2022 12:42 ]

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:30
ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:40:
Zelfs als de saldering helemaal is afgebouwd rekent het nog niet uit. Het is niet voor niets dat de installatiebranche moord en brand roept om subsidie zoals bij onze zuiderburen al ingevoerd is.

https://solarmagazine.nl/...ie-aan-voor-thuisbatterij
Misschien is deze discussie al 20 keer gevoerd, maar hangt het niet ook af van je aantal panelen en ligging?

• ds23man

ds23man

Eenum

Nee, ligt gewoon aan de kostprijs en de TVT. Net als een warmtepompboiler, verdient zich ook niet terug.

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-11 06:49
ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:45:
Nee, ligt gewoon aan de kostprijs en de TVT. Net als een warmtepompboiler, verdient zich ook niet terug.
Wel als het het laatste apparaat is dat nog gas gebruikt, dan win je op vastrechtkosten.

Goed man!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zelfs als je die meeneemt blijft de TVT lang.

• reneeke1970
ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:53:
Misschien wel drie jaar....

1 PVoutput . Dongen NB

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:32
ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:53:
Dat hangt allemaal af van de stroomprijs/TLV. Met 50 cent TLV en zonneoverschot kun je toch wel enkele honderden euro's per jaar besparen tov een COP 1 boiler, en die zijn ook niet gratis. De vraag is hoelang die 50 cent TLV beschikbaar blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door RulazZ op 13-07-2022 13:17 ]

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:12
Ik dacht dat dit De Duurzame Koeg was... naar mijn mening gaat het dan om duurzaam ten aanzijn van het milieu en niet direct de poortemonnee (TVT).

Voor verandering moet je nu eenmaal investeren en soms loont dat financieel maar soms ook niet.

Investeer gerust in een betere planeet zodat ook de volgende generaties er kunnen leven.

[ Voor 15% gewijzigd door ArjoK op 13-07-2022 13:20 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-11 16:02
reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:57:
[...]

Laat ik beginnen met dat ik sinds mei dit jaar ook een WPB heb staan, en ons gasverbruik is sindsdien 0.

Als je alleen nog gas verbruikt voor SWW gaat je vastrecht een stuk naar beneden ivm capaciteitstarief, maar dan moet je gemiddelde van de afgelopen 3 jaar wel onder de 500 m3 zitten. Ik denk dat het redelijk is om aan te nemen dat dit voor de meesten pas ook na 3 jaar zal zijn. In die tijd heb je 750 terugverdiend, daarna 50 euro per jaar.

Als ik even realistisch ben, 2200 euro voor het apparaat, 725 euro subsidie, maar ik denk dat ik met het koper en de luchtslanger + filter op een totaalbedrag uit ga komen van +- 1800 euro. En dan doe ik de installatie nog zelf. Voor anderen is dit misschien iets minder duur omdat ik niet echt goed heb gezocht naar deals. Verbruikskosten zullen ietsjes lager zijn, maar dat scheelt ook niet alles.

Ga ik dit, realistisch gezien, terugverdienen? Nee ik denk het niet. Al helemaal niet binnen de tijd dat we hier verwachten te wonen. Maar de schrijnende situatie van onmogelijk hoge gasprijzen gaan gelukkig aan mij voorbij, ik heb sneller warm water, een thermische accu en het allerbelangrijkste, ik kan prima zelf elektriciteit opwekken met mijn dak dat sinds gistermiddag vol zonnepanelen ligt. Dat gaat me met gas niet lukken.

Het stelt me gerust dat ik, en eventuele volgende bewoner(s), dit zo kunnen blijven ervaren. Minder energie-afhankelijk, lagere rekening (maar dus niet perse een investering die ik persoonlijk terug verdien) en een stuk lagere CO2 uitstoot. Een CV ketel verdien je ook niet terug, maar je hebt gewoon iets nodig voor je warme water. Vroeger was dat de CV, in een all-E huis is dat dus een (WP)B.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• Andrehj
RulazZ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:15:
Dat hangt allemaal af van de stroomprijs/TLV. Met 50 cent TLV en zonneoverschot kun je toch wel enkele honderden euro's per jaar besparen tov een COP 1 boiler, en die zijn ook niet gratis. De vraag is hoelang die 50 cent TLV beschikbaar blijft.
Niet lang meer, die staat al weer op 61 ct... >:)

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Even een niet-zo-duurzame vraag: ik ga naar verwachting in september van het gas af. Maar ik heb dan nog 2.5 jaar een energiecontract met een mooie gasprijs (1 euro). Is daar nog iets mee te doen? Gasflessen vullen is tricky omdat gasflessen schijnbaar geen overdrukbescherming hebben (en het ander gas is). De leiding doortrekken naar de buren is ook iets te extreem. Weet iemand een leuke toepassing? Het gaat me er niet om om geld te verdienen.

When life gives you lemons, start a battery factory

• JeroenH
ArjoK schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:16:
Ik dacht dat dit De Duurzame Koeg was... naar mijn mening gaat het dan om duurzaam ten aanzijn van het milieu en niet direct de poortemonnee (TVT).
Zo zat ik er 10-15 haar geleden, toen ik met zonnepanelen van €6+ per Wp begon, ook in. Als ik snapte dat dat gewoon nodig was, kon iedereen dat toch? En als je dat niet snapte vond ik je maar raar en kortzichtig. Serieus, zo dacht ik.

Nu zie ik het anders. Als je een grote groep mensen tot verandering wil bewegen is er eigenlijk maar één effectieve manier (naast dingen verbieden, wat op lange termijn gewoon niet werkt) en dat is: bied mensen een kostenvoordeel. Als dat kostenvoordeel min of meer organisch ontstaat doordat hetgeen je wil ontmoedigen duurder wordt, perfect. Is het te ontmoedigen gedrag te goedkoop, bv door te veel directe en indirecte subsidies (hallo fossiele brandstoffen), dan zouden we daar in een perfecte wereld mee stoppen. Helaas vinden we dat moeilijk, en daarom: subsidies. Het is zoals het is.

• ArjoK
JeroenH schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Zo zat ik er 10-15 haar geleden, toen ik met zonnepanelen van €6+ per Wp begon, ook in. Als ik snapte dat dat gewoon nodig was, kon iedereen dat toch? En als je dat niet snapte vond ik je maar raar en kortzichtig. Serieus, zo dacht ik.

Nu zie ik het anders. Als je een grote groep mensen tot verandering wil bewegen is er eigenlijk maar één effectieve manier (naast dingen verbieden, wat op lange termijn gewoon niet werkt) en dat is: bied mensen een kostenvoordeel. Als dat kostenvoordeel min of meer organisch ontstaat doordat hetgeen je wil ontmoedigen duurder wordt, perfect. Is het te ontmoedigen gedrag te goedkoop, bv door te veel directe en indirecte subsidies (hallo fossiele brandstoffen), dan zouden we daar in een perfecte wereld mee stoppen. Helaas vinden we dat moeilijk, en daarom: subsidies. Het is zoals het is.
Natuurlijk begrijp ik ook dat een kostenvoordeel een grote groep mensen kan overhalen te veranderen (wil iedereen ook aanmoedigen dit zeker bekijken) en ook dat lang niet iedereen de prioriteit kan leggen op milieu bewuste investering (je moet het geld maar hebben liggen) maar om nu op dit forum De Duurzame Kroeg ideeën af te schieten omdat er een (te) lange of geen TVT voor de casus is vond ik niet stroken, Daarbij komt dat een TVT casus waarbij de uitgangswaarden (energietarief) voor de toekomst onvoorspelbaar zijn, geen juiste uitkomst kan geven.

iig fijn dat we hier elkaar wijzen op wat er allemaal mogelijk is. (ook ik heb nog een lange weg te gaan)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• ArjoK
KabouterSuper schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:41:
Even een niet-zo-duurzame vraag: ik ga naar verwachting in september van het gas af. Maar ik heb dan nog 2.5 jaar een energiecontract met een mooie gasprijs (1 euro). Is daar nog iets mee te doen? Gasflessen vullen is tricky omdat gasflessen schijnbaar geen overdrukbescherming hebben (en het ander gas is). De leiding doortrekken naar de buren is ook iets te extreem. Weet iemand een leuke toepassing? Het gaat me er niet om om geld te verdienen.
(Door)leveren aan een ander zou wel heel nobel zijn maar dat zal vast niet mogen en daarbij ga je dan ondernemer spelen.

Denk dat je de gasaansluiting maar moet laten verwijderen en de gaslevering uit je contract moet halen. (zonder aansluiting kunnen ze niet leveren)

• ds23man

ds23man

Eenum

ArjoK schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:16:

Voor verandering moet je nu eenmaal investeren en soms loont dat financieel maar soms ook niet.

Investeer gerust in een betere planeet zodat ook de volgende generaties er kunnen leven.
Moet nog de eerste automobilist tegenkomen die voor de planeet een LPG tank in zijn auto prakt en dan 5000km per jaar gaat rijden.

Het gaat uiteindelijk alleen maar om de poen, dat zie je nu ook weer met de run op zonnepanelen en warmtepompen. Die is er alleen maar omdat de energieprijzen de lucht zijn ingeschoten.

• reneeke1970
ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:10:
[...]

Moet nog de eerste automobilist tegenkomen die voor de planeet een LPG tank in zijn auto prakt en dan 5000km per jaar gaat rijden.

Het gaat uiteindelijk alleen maar om de poen, dat zie je nu ook weer met de run op zonnepanelen en warmtepompen. Die is er alleen maar omdat de energieprijzen de lucht zijn ingeschoten.
Het is al eeuwen zo dat alles draait om de duit en de fluit

1 PVoutput . Dongen NB

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:30
ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:10:

Neuh.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:57:
[...]

Ik denk nog wel langer. In Maasluip in "het grote day ahead energie prijzen topic." heb ik er een berekening op losgelaten en kom ik gebaseerd op een vermogen van 3,6 kW tot een voordeel van 44 cent per dag, € 160 per jaar.
Daar maakt je geen TVT-berekening mee.

Signatures zijn voor boomers.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:15:
[...]

Het is al eeuwen zo dat alles draait om de duit en de fluit
Nope.
Ik doe het omdat ik minder afhankelijk wil zijn, omdat ik denk dat het beter is voor de menschheid en omdat ik alles wil doen om die Poetin dwars te zitten.

Dit is de kroeg, dus kroegpraat mag. Toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 13-07-2022 17:04 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_VJkaPW1_88W5wbAlsyl4jEqzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wi0zf8IEPcS8jTT2JMCJ1U0k.png?f=fotoalbum_large
Mooi onderschrift :)

• reneeke1970
Rzaan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Nope.
Ik doe het omdat ik minder afhankelijk wil zijn, omdat ik denk dat het beter is voor de menschheid en omdat ik alles wil doen om die Poetin dwars te zitten.

En waar pest jij hem mee dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Maasluip schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:03:
[...]

Ik denk nog wel langer. In Maasluip in "het grote day ahead energie prijzen topic." heb ik er een berekening op losgelaten en kom ik gebaseerd op een vermogen van 3,6 kW tot een voordeel van 44 cent per dag, € 160 per jaar.
Daar maakt je geen TVT-berekening mee.
Je hebt het tegen verkeerde denk, ik heb niet over accu's gekletst

1 PVoutput . Dongen NB

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:14:
[...]

Je hebt het tegen verkeerde denk, ik heb niet over accu's gekletst
Je reactie is de laatste op een draadje dat gaat over zelf bouwen van een accu.

Signatures zijn voor boomers.

• reneeke1970
Maasluip schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:16:
[...]

Je reactie is de laatste op een draadje dat gaat over zelf bouwen van een accu.
Nee ik geef antwoord op de tvt van een wpb.

1 PVoutput . Dongen NB

• de Peer

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Nope.

Maar bewust belasting ontduiken (want men controleert toch niet en de kans op controle is klein) is dan weer wel ok?
Niet zo goed voor de medemensch ;)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:13:
[...]

En waar pest jij hem mee dan?
Van het gas af

En ik geef geld aan het Oekraïense leger, maar dat valt dan weer buiten duurzaamheid die op dit forum bedoeld wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door Rzaan op 13-07-2022 17:36 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.