Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:55
Beste mede-tweakers,

Ik wil zonnepanelen als dak gebruiken van mijn overkapping. De reden: Waarom eerst een dak bouwen en daarna panelen erop plaatsen, als ik de panelen als dak kan gebruiken. Zo sla ik drie vliegen in één klap. Overkappingskosten reduceren, inductie-kookverbruik reduceren en nog iets voor het milieu doen.
Mijn inspiratie is hier te vinden.

Per Wp ~€1,23 en ik bespaar me een dak van €600,00 (dakbeschot, schroeven, isolatie, EPDM, etc het rataplan).
Als de omvormer aangesloten is gaat pas echt de teller lopen, want volgens de calculator kom ik met 1.365 aan vermogen met een verlies van 35% (negatief scenario), een helling van 9, Azimuth 45 op een initiële jaaropbrengst van 887kWh. Met een tarief van €0,40 levert dat zo'n €350 in 2023, 2024. Daarna wordt het een verhouding van eigenverbruik en het teruglevertarief, daar zal ik jullie niet mee vervelen. Ik zit in jaar 4 jaar met een inflatie van 3,5% op break-even.

Vragen:
- Kan ik de 3 panelen van totaal 1.365 Wp beter met één centrale omvormer of per stuk één micro-omvormer plaatsen?
- Als ik één omvormer plaats, dan direct onder de overkapping of breng ik de DC naar binnen over bijvoorbeeld een 4mm2 kabel?
- Iemand bedenkingen bij de montage?
- Tips en enthousiaste opmerkingen altijd welkom.

p.s. Kijk niet naar de laatste tientjes, het is ook gewoon een leuk diy project om me bezig te houden.
Regio
Den Haag
Schaduw
Harde schaduw van 05:00 - 11:30 en na 19:30. Afhankelijk van het seizoen heb ik tussen 11:30 - 19:30, ongeveer acht uur zon. Geen zachte schaduw.
Foto's
Zie schets onderaan. Ik moet nog beslissen welke panelen i.v.m. beschikbaarheid webshops. Het liefst plaats ik panelen van 200cm> , zodat de fietsen er in de breedte onder passen en droog blijven. De afmetingen zijn dus nog niet vast.
Beschikbare ruimte
Tuin van een parterre, onderdeel van de VVE en op het dak zal niet gebeuren de komende vijf jaar.
De begrenzende factoren zijn: Maximaal 2,5x3,4m
Hout is al binnen om binnen die dimensies te bouwen.
Jaarverbruik
Wij gebruiken 2.200 kwh per jaar, dat gaat naar 4.200 als we elektrische gaan verwarmen en SSW gaan opwekken. Maar dat plan is nog niet door.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x220/230V
Budget en doel
Inductie-kookverbruik compenseren tussen 17:00-19:00. Er vliegt dagelijks zo'n 2,2 kwh doorheen. Als voorbeeld dienen voor de VvE om toch panelen op het dak te krijgen zou een leuke bijvangst zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf
Bijhouden van data
Ik dacht aan een aparte Kwh meter in de
Installatie
Deze profielen gebruiken voor de montage. Ik kies dan alleen de EPDM-strip, verbindingsprofielen, onderlegrubbers en schroeven. Ik bestel apart nog een afsluitprofiel voor onderaan, maar in principe klemmen de panelen vast en dat zou voldoende moeten zijn. Ik kom dan op zo'n €200,00 als het tegenzit.

Deze 455 of deze 455 panelen gebruiken voor de opwekking.
kosten
Quick & dirty kom ik hierop uit:
Panelen €800,00 franco
Omvormer (s) €400,00
Werkschakelaar á €20,00
Verdeelkast €60,00 (indien omvormer onder de overkapping )
Aardedraad €5,00
Alamat B 16A €28,00
12m 4mm2 €30,00
MC4 kabels €50,00
Profielen 200,00
Elektricien €80,00
Totaal €1593,00
Per Wp ~€1,23
Kostbaar voor een diy maar leuk project binnen de beperkingen van een VvE .
Graven, mantel PVC buis en door de kruipruimte trekken doe ik gelijktijdig met een ander project. Die kosten budgeteer ik niet hier.
schets
Afmetingen niet definitief. Dit is een schets met panelen van 200cm. Het hangt af van de panelen die ik exact te pakken krijg. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT6_DebHuOD7G2SBrpELUdj92XA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFQxkhWBcIdEA2uOiYhmCOPk.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 23:19
- Kan ik de 3 panelen van totaal 1.365 Wp beter met één centrale omvormer of per stuk één micro-omvormer plaatsen?
- Als ik één omvormer plaats, dan direct onder de overkapping of breng ik de DC naar binnen over bijvoorbeeld een 4mm2 kabel?
Kwestie van voorkeur. Doe maar wat in jouw situatie het gemakkelijkst / best is. In geval van een stringomvormer goed opletten dat die bijvoorbeeld al start bij 70 V DC.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:55
busscherski schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:11:
[...]

Kwestie van voorkeur. Doe maar wat in jouw situatie het gemakkelijkst / best is. In geval van een stringomvormer goed opletten dat die bijvoorbeeld al start bij 70 V DC.
Sunny Boy 1.5 van SMA heeft een start-ingangsspanning van 80V.

De bestelde panelen leveren maximaal op 41V, als ik de spec goed lees. Betekent dit dat twee panelen vol in de zon moeten zijn, voordat de omvormer aan zou slaan?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 23:19
GudZ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Sunny Boy 1.5 van SMA heeft een start-ingangsspanning van 80V.

De bestelde panelen leveren maximaal op 41V, als ik de spec goed lees. Betekent dit dat twee panelen vol in de zon moeten zijn, voordat de omvormer aan zou slaan?
Nee, alle omvormers gaan al aan rond zonsopgang. Ook als ze geen direct zonlicht krijgen.

Schaduwmanagement werkt pas vanaf 2 panelen in de zon.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)